Zo, ik meld me hier ook maar.
Wij (ik+vriendin) zijn nu al een aantal maanden zijdelings aan het oriënteren op het kopen van een Nissan Leaf. We hebben nooit een auto gehad en willen het zo lang mogelijk uitstellen om milieu- en kostenredenen, maar nu dat haar werk verder weg is komen te liggen en we inmiddels tegen de ~1000 euro per jaar aan OV-kosten zitten, begint een elektrische auto zowel milieutechnisch als kostentechnisch nuttig te worden. Van alle elektrische auto's is de Leaf tweedehands zo te zien de goedkoopste in TCO met ons gebruikspatroon.
We verwachten zo'n 10k km per jaar te gaan rijden (ja, we hebben spreadsheets), met max. 100km per rit. Enige uitzondering: 4x per jaar op vakantie naar Duitsland/België. DC-snellader is dus een must voor die paar ritten.
Eergisteren ben ik bij @
assje langsgeweest (hoi! je zit op Tweakers! dat had ik eerder moeten checken!) om z'n Leaf die hij te koop heeft te bekijken. Alles wat we dachten is wel bevestigd; dit is dé auto. Na een hele prettige proefrit toch besloten om hem *niet* te kopen, want... nouja, deels koudwatervrees en deels dachten we dat dit het nieuwe model (eind 2013-2017) was, maar het bleek toch de originele jaargang te zijn. Financieel gezien is het dan verstandiger om naar een 2011/2012 leaf met goede accu te kijken, gezien dat 2k goedkoper is.
Vervolgens hebben we ook naar een Amerikaanse import Leaf S (=Visia) in Noordwijkerhout gekeken. Ondanks dat deze een paar maanden ouder is, was dit wél het nieuwe model met accu in perfecte staat maar... geen DC-snellaadpoort, en het laten inbouwen kost bijna 2k. Auw. Ook is de standaardlader maar 3.3kW... Dubbel auw. Dealer was wel bereid wat aan de prijs te doen én het is een BTW-auto, maar dan nog komt het niet uit. Daarnaast kunnen we geen sluitend schaderapport krijgen van een importauto.
Dus we zitten voorlopig nog zonder, maar blijven op de uitkijk. Hopelijk vinden we binnenkort onze auto.
Trouwens, ligt het aan mij of is iedere andere kleur dan wit magisch een paarduizend euro waard op de Leaf? Er staan een paar redelijk matige niet-witte Leafs te koop voor opvallend hoge prijzen
Edit: nice, gefeliciteerd met de verkoop!