Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
Davidshadow13 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 08:44:
[...]

Op het moment dat snelladers en auto's inderdaad 175-300 kW kunnen laden en je dus maar 6-8 minuten bij de "pomp" staat dan worden zij pas echt een alternatief voor destination laden. Met de 20+ minuten die dat nu duurt is dat gewoon te lang als enige manier van opladen daar zitten mensen ook niet op te wachten.
Hogere capaciteit op de snellader wil niet zeggen dat je auto dat ook aan kan. De stroom die je accu kan hebben is bepalend. De later perst niet het maximum er in. Als jou accu 300V is en maximaal 100A laadstroom kan hebben dan kan de lader wel 300 kWh zijn maar wordt je beperkt door de accu.

Ik denk dat je voor het sneller laden eerder niet kijken naar een ander type accu wat die vermogens wel kan absorberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryaka
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-07 11:25
Mooi tegenartikel in de Standaard vandaag als respons op het artikel van de ANWB:
www.standaard.be/cnt/dmf20171204_03225038
Helaas achter de pay-wall waar een ander onderzoek van de universiteit van leeds wordt besproken.
Conclusies zijn eenvoudig:

1° Elektrische auto kan nu al goedkoper zijn dan ICE, mits de juiste subsidies & Promoties
2° Verwacht dat de elektrische auto tegen 2025 goedkoper wordt dan ICE
3° Momenteel is CNG het goedkoopste

Dat prijsverschil ligt vooral aan de aankoopprijs.
thuis opladen is gemiddeld 80 procent minder dan ICE + extra besparing op garagekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
YoshiBignose schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:47:
[...]

Kofferbak van de Model S is groter hoor >:)

Snap al dat gedoe met stations nooit hoor. Zelfde argument als geen EV nemen omdat je 1x per jaar naar familie rijdt die 200 km verderop wonen. Of een trekhaak nemen omdat je 1x per jaar een aanhanger huurt. Mijn buren hebben ook een gigantische station, zitten er altijd alleen met z'n tweeën in en hebben geen hond. Geen idee waar ze dat voor nodig hebben, en je rijdt wel 365 dagen per jaar in een lijkenwagen.
Dat komt omdat ze een auto willen waar ze "alles" mee kunnen doen en op vakantie willen. Ik had vroeger een kleine auto en dan kreeg je die vragen ook wel. Alleen al het verschil in belastingen, verbruik , onderhoud en dergelijke was enorm. Daarvoor kon ik best een bus huren ofzo of een grote auto indien nodig.

Dat is nu met de EV's die ik heb nog zo. Al vind ik een praktische auto wel fijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
JeroenK schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:56:
[...]

... dan kan de lader wel 300 kWh zijn ...
Sowieso irritant. Hebben drie mensen een lege Tesla 90 volgeladen, is er nog maar 30 kWh voor je over omdat de lader op is. :)

On a serious note, de eenhedenpolitie vraagt of men wil onthouden dat kW echt iets anders is dan kWh...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
Ryaka schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:23:
[...]

Daar heb je intussen de (ok niet zo mooie) Renault KANGOO Z.E. Maxi voor ;-)
De glazen versie heeft met 5 zitplaatsen en zelfs met 5 personen nog een laadvolume van 1,3 m3. Als de achterbank is neergeklapt is er 3,4 m3.

En de actieradius is best OK:
https://www.renault.nl/mo...angoo-ze/actieradius.html
Heel mooi die Kangoo maar er zit geen ccs of Chademo op. Het is alleen stopcontact of laadpaal aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluutmaran
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-08 21:45
Ryaka schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:58:
Mooi tegenartikel in de Standaard vandaag als respons op het artikel van de ANWB:
www.standaard.be/cnt/dmf20171204_03225038
Helaas achter de pay-wall waar een ander onderzoek van de universiteit van leeds wordt besproken.
Conclusies zijn eenvoudig:

1° Elektrische auto kan nu al goedkoper zijn dan ICE, mits de juiste subsidies & Promoties
2° Verwacht dat de elektrische auto tegen 2025 goedkoper wordt dan ICE
3° Momenteel is CNG het goedkoopste

Dat prijsverschil ligt vooral aan de aankoopprijs.
thuis opladen is gemiddeld 80 procent minder dan ICE + extra besparing op garagekosten.
Ik denk dat 2025 echt veel te pessimistisch is. De ontwikkeling gaan heel hard op het moment en de prijzen voor batterijen nemen hard af. Combineer dat met het sneeuwbaleffect (zie YouTube: Electric cars will come of age in 2018 | The Economist en het zou me niet verbazen als je vanaf 2022 al goedkoper bent en dat het daarna heel snel gedaan is met de ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kluutmaran schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:53:
het zou me niet verbazen als je vanaf 2022 al goedkoper bent en dat het daarna heel snel gedaan is met de ICE.
Dat ligt natuurlijk heel erg aan je gebruik. Mijn Soul is per km veel goedkoper dan de Jazz (hybrid) die ik hiervoor had. De grote vraag is natuurlijk hoe lang de accu's het uithouden, maar ik heb nu bijna 100k km zelf gereden (de auto is tweedehands dus al wel over de 100k km heen) en ik heb nog niet echt het idee dat ik veel bereik ben kwijtgeraakt. Ervan uitgaand dat dat de komende 100k km ook wel mee zal vallen dan is mijn baas over 2 jaar voordeliger uit.

Tenzij er dan ineens wel veel EV's zijn te krijgen met een range die 4 keer zo groot is tegen dezelfde orijs, dan zal de afschrijving wellicht toch tegen vallen. Maar ja, in dat geval zou een ICE waarschijnlijk ook ineens veel minder waard zijn.

En dat is dus zonder de besparing op de bijtelling (waar ik natuurlijk zelf wel heel blij mee ben).

Als ze nu die magic seats nog in de Kia zouden maken dan was ik helemaal blij 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
Davidshadow13 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:46:
[...]

Hier zie ik nog wel tegenop met mijn Ioniq inderdaad. Sta ik straks ook gerust 4x per jaar voor onderhoud bij de Dealer en verplicht vanuit de leasemaatschappij. Het is gewoon onhandig om te plannen moet je weer vrij nemen of krijg je weer zo'n koekblik leenauto mee.
Valt wel mee hoor, duur 1 à 1,5 uur (afhankelijk van of je een navigatie-update nodig hebt) en dan kan je 'm zo weer meenemen.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
YoshiBignose schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:54:
[...]

De dealer zit hier om de hoek van kantoor dus voor ons geen moeite. Die beurt was overigens in een uurtje klaar, je kon erop wachten.
Een uurtje voor 600 euro? Afzetters! Dat batterijtje van je sleutel kost echt geen 500 euro :P
Bij de Ioniq kost het 65 euro voor een 15000 km beurt 8)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
pmiddeld schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:00:
[...]

Een uurtje voor 600 euro? Afzetters! Dat batterijtje van je sleutel kost echt geen 500 euro :P
Bij de Ioniq kost het 65 euro voor een 15000 km beurt 8)
Dit ging ook om de Ioniq :P dus in dat opzicht is die €65 redelijk.

Maar bij Tesla krijg je wel een Model S leenauto mee voor die €600.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
YouTube: 38% van de Nederlanders wil komende 5 jaar een elektrische auto | NO...

NOS filmpje over het ANWB onderzoek, met een heerlijk aantal cringe worthy mensen die geïnterviewd worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:58
Erasmo schreef op maandag 4 december 2017 @ 23:42:
Geen idee hoe ik de afschrijving van mijn motor moe berekenen maar zonder dat zit ik ongeveer op 1 cent de kilometer :P
Even gespiekt en ik zie dat jij aangeeft 8.000km/jaar te rijden met een Zero DS en een verbruik van 70Wh/km.

Geen idee wat jij er voor betaald hebt en hoe oud hij is maar laat ik eens een indicatieve berekening maken uitgaande van €12.000,- aanschaf en nog wat aannames. Afschrijving zet ik op 10%, ik heb wel het idee dat zo'n motor wel geld waar blijft (geen hoge wegenbelasting die zomaar roet in het eten gooit).

Elektriciteit €112,- (70Wh/km, €0,20/kW)
Verzekering €450,- (inschatting ANWB, 8SVJ)
Afschrijving €1.050,- (10% per jaar gemiddeld op 4 jaar)
Rentederving €198,- (2% op gemiddelde waarde over 4 jaar)
Banden €160,- (€300 per set iedere 15.000km)
Onderhoud €300 (beurtje ieder jaar of onvoorzien)
Motorrijtuigbelasting €124,- (klopt het dat hier geen vrijstelling voor geldt? 8)7)

Totaal €2.124,-
€0,27/km

Gerekend met lager kilometrage dus niet ter vergelijking mijn autoberekening, puur om iets te zeggen over de €0,01 per km.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluutmaran
JeroenE schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:50:
[...]
Dat ligt natuurlijk heel erg aan je gebruik. Mijn Soul is per km veel goedkoper dan de Jazz (hybrid) die ik hiervoor had. De grote vraag is natuurlijk hoe lang de accu's het uithouden, maar ik heb nu bijna 100k km zelf gereden (de auto is tweedehands dus al wel over de 100k km heen) en ik heb nog niet echt het idee dat ik veel bereik ben kwijtgeraakt. Ervan uitgaand dat dat de komende 100k km ook wel mee zal vallen dan is mijn baas over 2 jaar voordeliger uit.

Tenzij er dan ineens wel veel EV's zijn te krijgen met een range die 4 keer zo groot is tegen dezelfde orijs, dan zal de afschrijving wellicht toch tegen vallen. Maar ja, in dat geval zou een ICE waarschijnlijk ook ineens veel minder waard zijn.

En dat is dus zonder de besparing op de bijtelling (waar ik natuurlijk zelf wel heel blij mee ben).

Als ze nu die magic seats nog in de Kia zouden maken dan was ik helemaal blij 8)
De vergelijking is niet een huidige EV in 2022 maar als je in 2022 een nieuwe auto koopt met ICE of een EV nieuw koopt. De huidige gaan helaas hard afschrijven als de revolutie eenmaal op gang is, dus die businesscase is lastiger te maken.

Enige dat mijns inziens nog roet in het eten kan gooien zijn de accuproductiecapaciteit, de infrastructuur om te laden (het net is hier totaal niet voor ingericht) en de elektriciteitsproductiecapaciteit (en dan gaan we ook nog tegelijk van het gas af en elektrisch verwarmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Laatst online: 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

Kluutmaran schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:03:
[...]

De vergelijking is niet een huidige EV in 2022 maar als je in 2022 een nieuwe auto koopt met ICE of een EV nieuw koopt. De huidige gaan helaas hard afschrijven als de revolutie eenmaal op gang is, dus die businesscase is lastiger te maken.

Enige dat mijns inziens nog roet in het eten kan gooien zijn de accuproductiecapaciteit, de infrastructuur om te laden (het net is hier totaal niet voor ingericht) en de elektriciteitsproductiecapaciteit (en dan gaan we ook nog tegelijk van het gas af en elektrisch verwarmen).
We hebben 30+GW opgesteld vermogen maar gebruiken 13-18GW(2015) dat is dus niet het grootste probleem. De netbeheerder gaat maar eens investeren met de hoeveelheid vastrecht die we al die jaren betalen.

In 2022 is mijn MiEV 12 jaar, wat moet ik dan nog afschrijven? Deze heeft dan met 25k km per jaar er nog eens 100k km bij en op meer dan 200k km staan. Wat zou een Opel Agila van die leeftijd opbrengen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
PWM schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:12:
[...]

Dat zegt iedereen wel, maar als je je Tesla volgens hun geadviseerde schema laat services, ben je beduidend hoger uit dan met een benzine auto.

De beurtjes van Tesla kosten:

20.000: €600,-
40.000: €775,-
60.000: €500,-
80.000: €925,-
100.000: €600,-
120.000: €775,-
140.000: €500,-
160.000: €925,-

Dat is echt niet goedkoop ;)
Daarnaast ken ik mensen die gemiddeld iedere 100k een nieuwe elektromotor nodig hadden. Tot nu toe (derde motor) allemaal onder garantie, maar dat was ook vooral door de goodwill van Tesla, begreep ik.
Nivve schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:37:
[...]

Is een Volkswagen Passat[-Variant] GTE dan niets?
Kan je iig nog een beetje elektrisch rijden met een station. Enige elektrische (deels) station die ik ken. Geen idee hoe het voor de rest qua kosten, performance, etc zit.
Daar zou ik echt niets mee opschieten. Geen lagere bijtelling.
Daarnaast is hybride afgeschaft bij ons op werk omdat het veel onzuiniger bleek en duurder dan de diesel variant.
YoshiBignose schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:47:
[...]

Kofferbak van de Model S is groter hoor >:)

Snap al dat gedoe met stations nooit hoor. Zelfde argument als geen EV nemen omdat je 1x per jaar naar familie rijdt die 200 km verderop wonen. Of een trekhaak nemen omdat je 1x per jaar een aanhanger huurt. Mijn buren hebben ook een gigantische station, zitten er altijd alleen met z'n tweeën in en hebben geen hond. Geen idee waar ze dat voor nodig hebben, en je rijdt wel 365 dagen per jaar in een lijkenwagen.
Dat is makkelijk bij een ander gezegd, aangezien je zelf ook aangeeft dat je een grote kofferbak in de S hebt...

Ik wil gewoon een redelijk ruime auto, omdat het fijne ruimte te hebben. Doorgaans geldt ook, hoe groter de auto, des te meer ruimte op de achterbank.
tiguan schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:48:
Dat vraag ik me ook af, heb je dat echt elke dag nodig die ruimte van een station?
Vaak genoeg, als ik nu naar een D segmenter wil gaan kijken, ga ik voor hetzelfde bedrag absoluut niet naar een Zoe of Leaf kijken natuurlijk.
YoshiBignose schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:10:
[...]

Nee, maar ik kan er niks aan doen dat er geen kleinere EV is die een bruikbare range heeft en veel vermogen :P
En ik kan er niets aan doen dat er nog geen betaalbare auto in de lease op de rit staat die en minimaal de ruimte van een c segment station heeft en minimaal 100kwh accu.

Aangezien de instap model s ruim 1200 per maand kost ex brandstof in de lease, is dat veel te veel.

Nu even eerlijk zijn, je hebt zelf de model s ook op ruimte en status gekozen. Als er een Leaf 100 kWh beschikbaar was, had je nog steeds de model s gekozen.

Ik verkies een D segmenter boven een c segmenter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

nklaver234 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 00:14:
[...]

Doe je goed. Dus met 1 liter brandstof van 1,50 euro kom jij 150km! En dan hebben we het nog niet over andere kosten. 10.000km kost dan maar 100 euro. Ik wil ook zo'n motor!
Dan moet je een Zero kopen :D
Alexander6501 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:08:
YouTube: 38% van de Nederlanders wil komende 5 jaar een elektrische auto | NO...

NOS filmpje over het ANWB onderzoek, met een heerlijk aantal cringe worthy mensen die geïnterviewd worden :)
Ach daar komt de aloude kolenstroom stroman weer eens voorbij...
En die kwal van een Vincent Everts die het doodnormaal vindt om al filmend over de snelweg te knallen :r

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
renedr schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 17:54:

Nu even eerlijk zijn, je hebt zelf de model s ook op ruimte en status gekozen. Als er een Leaf 100 kWh beschikbaar was, had je nog steeds de model s gekozen.
Klopt. Maar als de Model 3 al uit was geweest dan had ik denk ik die eerder genomen, wel met genoeg opties, dan een S. Alhoewel, misschien ook niet. Een grote auto is natuurlijk wel een voordeel, maar dan vind ik de achterbank toch belangrijker dan de kofferbak. Aangezien ik zelf 1.93 ben, hebben de meeste mensen die achter mij zitten weinig beenruimte. In de S valt de achterbank trouwens ook vies tegen.

Ach ja, voor ieder wat wils :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mercedes neemt R&D in ieder geval serieus:
https://www.volkskrant.nl...-gehuurde-tesla~a4543438/
Mooi verhaal weer ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 21:38

Chielos

Inno Mini Cooper

JeroenK schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:17:
[...]

Heel mooi die Kangoo maar er zit geen ccs of Chademo op. Het is alleen stopcontact of laadpaal aansluiting.
Toch wel benieuwd wat de oplaadmogelijkheden zijn dan. Is het alleen 3.7? Is het 1 fase of ook 3?

Wie heeft er ervaring met de Kangoo Ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:10

PeaceNlove

Deugleuter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Ik heb weleens in die Kangoo gereden. Rijdt lekker trouwens. Maar volgens mij was dat wel de vorige Kangoo ZE. Die had 1-fase AC 3,7kW. Ik geloof dat de nieuwe Kangoo Z.E. (33kWh batterij) dat ook heeft.

Op = op dus, tenzij je met 3,7 kW laden op locatie genoeg kan bijplussen om terug te rijden. Maar meestal zal je die Kangoo dus overnight volladen.
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:39:
[...]

Ik wil best een electrische auto kopen, zoals ik al vaker aangegeven heb. Maar ik reken me er zeker niet rijk mee, wat sommige hier wel doen. Wij hebben zonnepanelen, maar een electrische auto kan ik daar niet mee laden, ons eigen verbruik wordt daar net mee gedekt. Dus zelfs met panelen zouden we brandstof kosten hebben.

Een kleine electrische auto van 10.000 euro + 1200 euro per jaar (voor een jaar of 7/8, want men vindt dat de accu huur niet bij de brandstof kosten opgeteld moet worden, maar bij de aanschaf prijs) is dus ongeveer 20.000 euro. Dus zo'n 10.000 euro meer dan mijn huidige Auris was. Voordat ik dat verschil van 10.000 euro goed gemaakt heb in verschil in prijs in brandstof kosten en onderhoud, ben ik echt wel een paar jaar verder. En ja, ik heb die trekhaak nodig, onze MX5 mag geen aanhanger trekken. En die aanhanger is echt wel iets te zwaar om achter de fiets te hangen...
Kwestie van nog een paar panelen neerleggen. Voor de rest gebruik je zoveel tegen argumenten dat je het volgens mij dus niet wilt. Kleine EV's hebben geen trekhaak en ja ze zijn duur.

"Serieus willen" betekent ook concessies doen en commitment geven voor de con's van elektrisch rijden.

Dat rijk rekenen staat daar imho los van, de discussie was hoe je zo voordelig mogelijk rijdt / je auto terugverdient en daar zijn allerlei manieren voor.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De Kangoo heeft toevallig ook 600 kg trekgewicht ;)
Als hij voor mei 2019 ook nog CCS krijgt, is het een kandidaat voor mijn volgende EV.
Die lijst is nog schrikbarend kort, terwijl de eisen niet zo schokkend zijn naar mijn mening (40 kWh+, 50 kW+ DC laden, trekhaak).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]

Daarnaast ken ik mensen die gemiddeld iedere 100k een nieuwe elektromotor nodig hadden. Tot nu toe (derde motor) allemaal onder garantie, maar dat was ook vooral door de goodwill van Tesla, begreep ik.
De elektromotor en accu hebben 8 jaar ongelimiteerde garantie, dat is dus geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
PWM schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:39:
[...]

De elektromotor en accu hebben 8 jaar ongelimiteerde garantie, dat is dus geen probleem.
Nou ja, dat het nu nog steeds iedere 100k wordt vervangen is zeker wel een probleem voor de tweedehands markt.
Geen idee wat dat grapje kost, maar bij 280.000 km gaat nu de derde erin.

De gemiddelde auto gaat zo 15-20 jaar mee... dus ook na die 8 jaar moet het door gaan.
Dus je wil zuinig op je auto doen en huurt hem uit via een partij als Sixt. Lol
Dat is gewoon veel geld willen verdienen, dan is het gewoon ondernemersrisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
Chielos schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 19:47:
[...]

Toch wel benieuwd wat de oplaadmogelijkheden zijn dan. Is het alleen 3.7? Is het 1 fase of ook 3?

Wie heeft er ervaring met de Kangoo Ze?
1 fase 32 A verder is het stil over snellader e.d. misschien is een evalia of NV200e beter daarmee kan je nog snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluutmaran
databeestje schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 17:42:
[...]

We hebben 30+GW opgesteld vermogen maar gebruiken 13-18GW(2015) dat is dus niet het grootste probleem. De netbeheerder gaat maar eens investeren met de hoeveelheid vastrecht die we al die jaren betalen.

In 2022 is mijn MiEV 12 jaar, wat moet ik dan nog afschrijven? Deze heeft dan met 25k km per jaar er nog eens 100k km bij en op meer dan 200k km staan. Wat zou een Opel Agila van die leeftijd opbrengen ;)
Kolen wordt uitgefaseerd, gas krijgt steeds minder steun en alle duurzame opwek is wispelturig waardoor de leveringszekerheid zeker in het gedrang komt in de komende jaren. Vastrecht heeft niets met de netbeheerder te maken, dat is puur een commerciële opslag van jouw energieleverancier. Vergoeding voor de netbeheerder zit in de transportkosten en het net dat tot nu toe opgebouwd is met die opbrengsten gaat niet genoeg zijn voor heel veel snellaadpalen in woonwijken met daarbij ook nog een elektrische verwarmingen. Grote investeringen in netcapaciteit of slimmer omgaan met het net door middel van demand response en energy storage is nodig.

Als je auto's rijdt tot ze op zijn kun je de afschrijving over meer jaren smeren, maar de meeste auto's zijn geen 12 jaar in bezit dus ik vermoed dat jij dat ook niet van plan bent, waardoor je toch met afschrijving over 5 tot 10 jaar moet rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Laatst online: 18-09 01:26

_V_

Erasmo schreef op maandag 4 december 2017 @ 19:46:
Ben een beetje aan het voorbereiden om in de toekomst ook CCS te kunnen laden(gelukkig kan mijn lader zowel AC als DC aan) maar wat is dat hele protocol er omheen een gedoe zeg... :-(
ChaDeMo was gewoon can-bus en gaan met die banaan maar dit is een behoorlijk stuk lastiger, ik kan ook nergens op internet kits vinden oid, ik vraag me af of zoiets überhaupt al beschikbaar is.
Zelf iets aan het bouwen? misschien heb je iets aan deze github; zit iig emulator code in van de voertuig-kant van GreenPhy (CCS protocol) https://github.com/qca/open-plc-utils/blob/master/slac/evse.c#L44, https://github.com/qca/open-plc-utils/blob/master/docbook/evse.1.html

Ik denk dat dit een beetje het dichtst in de buurt komt van een kit voor CCS maar dat lijkt wel meteen commerciële partijen als doelgroep te hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door _V_ op 05-12-2017 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
[...]
Daar zou ik echt niets mee opschieten. Geen lagere bijtelling.
Daarnaast is hybride afgeschaft bij ons op werk omdat het veel onzuiniger bleek en duurder dan de diesel variant.
Bijtelling heb ik expres erbuiten gelaten gezien je fossiele alternatieven noemden die ook de bijtellingvoordelen niet hebben. Dus als je een Talisman overwoog, kan je de GTE ook meenemen (zelfde bijtelling).

Dat ie afgeschaft is op het werk is dan weer jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Kluutmaran schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 22:07:
[...]

Kolen wordt uitgefaseerd, gas krijgt steeds minder steun en alle duurzame opwek is wispelturig waardoor de leveringszekerheid zeker in het gedrang komt in de komende jaren. Vastrecht heeft niets met de netbeheerder te maken, dat is puur een commerciële opslag van jouw energieleverancier. Vergoeding voor de netbeheerder zit in de transportkosten en het net dat tot nu toe opgebouwd is met die opbrengsten gaat niet genoeg zijn voor heel veel snellaadpalen in woonwijken met daarbij ook nog een elektrische verwarmingen. Grote investeringen in netcapaciteit of slimmer omgaan met het net door middel van demand response en energy storage is nodig.
Ik zie het minder somber in, laten we het daar maar op houden. Kolen worden uitgefaseerd, maar nieuwe wind en pv komt nog steeds online. Zeker met de komst van offshore wind zit er redelijk gang in. Gelukkig maar.
Als je auto's rijdt tot ze op zijn kun je de afschrijving over meer jaren smeren, maar de meeste auto's zijn geen 12 jaar in bezit dus ik vermoed dat jij dat ook niet van plan bent, waardoor je toch met afschrijving over 5 tot 10 jaar moet rekenen.
Ter verduidelijking, ik kocht de auto 2e hands voor 10k euro, dus het gros is al afgeschreven (van 33k in 2010). De auto was 5 jaar oud toen ik deze kocht en heb er nu zelf 2 jaar mee gereden. Ik reken overigens met een afschrijving van 25%, het model is niet courant, of aantrekkelijk. Dus ik reken met een restwaarde van iets van 3k euro in 2022. Als ik een dieseltje van 7k euro 2e hands had gekocht hou ik ongeveer hetzelfde over, maar kost de auto mij het dubbele per maand ;)

De 206 die ik nieuw had gekocht voor 18.838 euro ging 9,5 jaar later weg voor 2500, de 206 die ik daarna 2e hands kocht voor 6750 ging 4 jaar later ook weg voor 2200 euro. Toen heb ik de MiEV gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

_V_ schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 23:02:
[...]

Zelf iets aan het bouwen? misschien heb je iets aan deze github; zit iig emulator code in van de voertuig-kant van GreenPhy (CCS protocol) https://github.com/qca/open-plc-utils/blob/master/slac/evse.c#L44, https://github.com/qca/open-plc-utils/blob/master/docbook/evse.1.html

Ik denk dat dit een beetje het dichtst in de buurt komt van een kit voor CCS maar dat lijkt wel meteen commerciële partijen als doelgroep te hebben.
Dat is al wat meer informatie, bedankt :) Het zit in de mogelijkheden, onder de streep wil ik gewoon graag iets waar je een stekker in kan stoppen en waar DC uit komt voor mijn lader :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kluutmaran schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:03:
Mijn punt was juist dat het voor mijn gebruik nu al voordeliger is en niet pas in 2022. Ik denk dat het met de extra afschrijving wel meevalt, een redelijk normale auto van 6 jaar met 2,5 ton op de teller is nu eenmaal weinig meer waard. Op een gegeven moment kan de waarde niet veel meer dalen :+
Dan maakt het niet zo veel uit of het een EV of ICE is.

Alleen aan brandstof vs stroom scheelt het ruim 3,5k euro per jaar en dan heb ik de stroom op de zaak ook nog berekend als "normaal consumententarief".

Natuurlijk was de EV wel duurder in aanschaf (op zich niet eens zo heel veel duurder want ik heb hem ex-demo gekocht) en dan raak je dus meer "kwijt" aan afschrijving. Na 5 jaar is dat bij elkaar 17,5k minder aan kosten voor de voortbeweging alleen (dus niet het verschil in minder onderhoud, geen MRB etc).

Als je EV 10k meer kostte om aan te schaffen dan een ICE dan heb je na 5 jaar toch nog 10k minder uitgegeven. Zelfs al zou de afschrijving dan zo extreem zijn dat je EV nog maar 0 euro waard is en je ICE nog 10k (wat echt niet zo is) dan nog speel je quitte en heb je als bestuurder toch 5 jaar in een voertuig gezeten wat veel lekkerder rijdt dan een ICE.

Ik snap ook wel dat dit niet zo voor iedereen zal zijn. Als je maar 10k per jaar rijdt en je moet kiezen tussen een nieuwe EV van 50k plus (omdat je per se 300 km wil rijden zonder stil te staan bij een lader) of een willekeurige ICE van 25k dan zal de berekening heel anders zijn.
Dat we dat tegelijkertijd doen lijkt mij alleen maar handiger. Je kan beter in 1 keer goed aanpassen dan 2 keer achter elkaar. Maar ik vraag me af of er daadwerkelijk heel veel aangepast moet worden. Er zullen best plekken zijn waar het allemaal niet heel makkelijk gaat passen. Maar moet je eens bedenken hoeveel minder er nodig is als alle raffinaderijen in Rotterdam kunnen sluiten.

Waarschijnlijk zal het grootste probleem inderdaad zijn hoe je pieken en dalen in de productie beter kan opvangen. Nederland heeft weinig locaties waar je een stuwmeer kan aanleggen, maar in theorie kan je natuurlijk overal en nergens een berg accu's neerzetten. In de USA zijn er al bedrijven die alleen maar accu's neerzetten en leven van het verschil in prijs tussen piek en dal. Van mij hoeft dat niet commercieel te zijn, maar dat kan in Nederland natuurlijk ook gedaan worden. Zal een netbeheerder vast niet mogen doen omdat die geen stroom mag leveren maar anderen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
Nivve schreef op woensdag 6 december 2017 @ 08:08:
[...]

Bijtelling heb ik expres erbuiten gelaten gezien je fossiele alternatieven noemden die ook de bijtellingvoordelen niet hebben. Dus als je een Talisman overwoog, kan je de GTE ook meenemen (zelfde bijtelling).

Dat ie afgeschaft is op het werk is dan weer jammer.
Talisman €655 per maand
Passat €763 per maand

Buiten het feit dat ik niets met VW heb en ik de Talisman veel mooier vind, is hij ook nog duurder.

Daarnaast mag het niet en valt hij buiten budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluutmaran
JeroenE schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:36:
[...]
Dat we dat tegelijkertijd doen lijkt mij alleen maar handiger. Je kan beter in 1 keer goed aanpassen dan 2 keer achter elkaar. Maar ik vraag me af of er daadwerkelijk heel veel aangepast moet worden. Er zullen best plekken zijn waar het allemaal niet heel makkelijk gaat passen. Maar moet je eens bedenken hoeveel minder er nodig is als alle raffinaderijen in Rotterdam kunnen sluiten.

Waarschijnlijk zal het grootste probleem inderdaad zijn hoe je pieken en dalen in de productie beter kan opvangen. Nederland heeft weinig locaties waar je een stuwmeer kan aanleggen, maar in theorie kan je natuurlijk overal en nergens een berg accu's neerzetten. In de USA zijn er al bedrijven die alleen maar accu's neerzetten en leven van het verschil in prijs tussen piek en dal. Van mij hoeft dat niet commercieel te zijn, maar dat kan in Nederland natuurlijk ook gedaan worden. Zal een netbeheerder vast niet mogen doen omdat die geen stroom mag leveren maar anderen wel.
We gaan een beetje offtopic maar toch:
Ik werk bij een commerciële partij die batterijen neerzet om het net te balanceren en leidt zelf projecten om er meer neer te zetten dus ik weet dat het hier ook gebeurd ;).

Ons net is één van de stabielste ter wereld maar echt niet gebouwd om in woonwijken ineens de enorme pieken te leveren die gepaard gaan met elektrisch oplaadbare wagens. Als je het stroomafnameprofiel nu al bekijkt is de hoogste piek tussen 18:00 uur en 20:00 uur als mensen thuis leven. Als hier ook nog inductiekoken, elektrisch verwarmen en de auto opladen bijkomt, zijn de kabels om de stroom te vervoeren te dun. Door decentrale opwek in de vorm van zonnepanelen wordt de stroom ook grotendeels in de wijk opgewekt maar er zit een verschil in timing van verbruik en opwek, zowel op de dag zelf als het seizoen.

Dat wordt een leuke uitdaging komende jaren om dat te faciliteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Even een vraagje.

Ik heb een laadpas van ev-company en laad bij een openbare laadpaal.
Maar het duurt wel heel lang voordat ik het zie op de side.
Wel meer dan een maand.
De rekening duurt nog veel langer 2 maanden.
Hebben jullie dat ook en of hebben andere aanbieders daar ook last van?
Als ik B.V bij Fastned laad dan krijg je direct te zien en een mail.
Dus het kan wel.
Ook hebben ze bij ev-company een sms dienst zodat je auto is opgeladen je een bericht (sms)
krijgt maar zelfs dat krijg ik niet.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Kluutmaran schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:08:
[...]

We gaan een beetje offtopic maar toch:
Ik werk bij een commerciële partij die batterijen neerzet om het net te balanceren en leidt zelf projecten om er meer neer te zetten dus ik weet dat het hier ook gebeurd ;).

Ons net is één van de stabielste ter wereld maar echt niet gebouwd om in woonwijken ineens de enorme pieken te leveren die gepaard gaan met elektrisch oplaadbare wagens. Als je het stroomafnameprofiel nu al bekijkt is de hoogste piek tussen 18:00 uur en 20:00 uur als mensen thuis leven. Als hier ook nog inductiekoken, elektrisch verwarmen en de auto opladen bijkomt, zijn de kabels om de stroom te vervoeren te dun. Door decentrale opwek in de vorm van zonnepanelen wordt de stroom ook grotendeels in de wijk opgewekt maar er zit een verschil in timing van verbruik en opwek, zowel op de dag zelf als het seizoen.

Dat wordt een leuke uitdaging komende jaren om dat te faciliteren :)
Daarom wordt het tijd om binnenkort over te schakelen op uurtarieven die de APX volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:15
Kluutmaran, heb je een grafiek van de benodigde stroom op bepaalde uren? Uiteindelijk is er niks mis met opladen na 20u als je toch de volgende dag pas moet vertrekken. Als ik dan toch per sé om 19u wil vertrekken, sta je dus zelf een beetje in om de nodige performance te leveren. Thuisbatterij leegzuigen in combinatie met het net? Of je rijdt gewoon naar een snellaadpunt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

gerre1 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:20:
Kluutmaran, heb je een grafiek van de benodigde stroom op bepaalde uren? Uiteindelijk is er niks mis met opladen na 20u als je toch de volgende dag pas moet vertrekken. Als ik dan toch per sé om 19u wil vertrekken, sta je dus zelf een beetje in om de nodige performance te leveren. Thuisbatterij leegzuigen in combinatie met het net? Of je rijdt gewoon naar een snellaadpunt...
Dat kun je hier aardig volgen:
https://www.apxgroup.com/...s/apx-power-nl/dashboard/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluutmaran
Een goede bron daarvoor is tegenwoordig het transparency platform van de Europese Unie.
NL load:
https://transparency.ents...dateTime=06.12.2017+00:00|CET|DAY&biddingZone.values=CTY|10YNL----------L!CTA|10YNL----------L&dateTime.timezone=CET_CEST&dateTime.timezone_input=CET+(UTC+1)+/+CEST+(UTC+2)

Het onderschrijft mijn verhaal over tussen 18:00 en 20:00 niet helemaal, maar dit is omdat de ontwikkelingen nog niet door heel Nederland plaats hebben gevonden. In nieuwbouwwijken die gas loos opereren zie je wel de hoogste piek in die uren.

@Erasmo Beprijzen van de stroom op uurbasis kan zeker helpen maar het verschil is nu nog veel te klein om er mensen echt mee te bewegen op andere momenten stroom door af te nemen. Ook krijg je door mensen reactief op de stroomprijs te laten bewegen, juist meer onbalans in het systeem, doordat het ervoor zorgt dat er mogelijk veel load verschuift waar in de productieprogramma's geen rekening mee gehouden is. Voorspelbaarheid is belangrijk in de stroomwereld. Sowieso gaat het duurder maken het fysieke probleem van de te dunne kabels niet op zichzelf op kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Erasmo schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:19:
[...]

Daarom wordt het tijd om binnenkort over te schakelen op uurtarieven die de APX volgen.
Lijkt mij hartstikke interessant. Ik krijg die 75 accu wel vol tussen 0.00 en 07.00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:43
PWM schreef op woensdag 6 december 2017 @ 12:40:
[...]

Lijkt mij hartstikke interessant. Ik krijg die 75 accu wel vol tussen 0.00 en 07.00.
Bij easyenergy betaal je al per uur.

https://www.easyenergy.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Kluutmaran schreef op woensdag 6 december 2017 @ 12:31:
Een goede bron daarvoor is tegenwoordig het transparency platform van de Europese Unie.
NL load:
https://transparency.ents...dateTime=06.12.2017+00:00|CET|DAY&biddingZone.values=CTY|10YNL----------L!CTA|10YNL----------L&dateTime.timezone=CET_CEST&dateTime.timezone_input=CET+(UTC+1)+/+CEST+(UTC+2)

Het onderschrijft mijn verhaal over tussen 18:00 en 20:00 niet helemaal, maar dit is omdat de ontwikkelingen nog niet door heel Nederland plaats hebben gevonden. In nieuwbouwwijken die gas loos opereren zie je wel de hoogste piek in die uren.

@Erasmo Beprijzen van de stroom op uurbasis kan zeker helpen maar het verschil is nu nog veel te klein om er mensen echt mee te bewegen op andere momenten stroom door af te nemen. Ook krijg je door mensen reactief op de stroomprijs te laten bewegen, juist meer onbalans in het systeem, doordat het ervoor zorgt dat er mogelijk veel load verschuift waar in de productieprogramma's geen rekening mee gehouden is. Voorspelbaarheid is belangrijk in de stroomwereld. Sowieso gaat het duurder maken het fysieke probleem van de te dunne kabels niet op zichzelf op kunnen lossen.
De flexibele prijzen en besturing moeten we ook overlaten aan de energieleveranciers. Voor een tweaker is het ook leuk, maar Jan met de pet wil gewoon stekker erin en de volgende ochtend weg, niets meer en niets minder.
Laat de laadpaal maar achter een schakelaar of energieregelaar zitten die mijn leverancier beheert. Zolang de auto 's ochtends vol is, kunnen ze ermee doen wat ze willen. De auto is in 2 uur vol, dus ze zouden zelfs om 4 uur pas kunnen beginnen als na een windstille nacht een harde wind opsteekt bij het windmolenparkje.

Ik probeer vaak pas om 23:00 de stekker erin te steken. Niet voor het nachttarief (scheelt bijna niets), maar omdat ik weet dat het voor het net beter is dan om 18:00. Maar dat gaat natuurlijk niet iedereen doen (en terecht). Zelf betrap ik me er ook steeds vaker op dat ik hem bij thuiskomst gelijk maar de stekker erin doe, puur omdat ik geen zin meer heb om naar buiten te gaan 's avonds.
Laatst ook gezien, en ik vind dit erg raar. Waarom doen zei dit gewoon als andere maatschappijen beweren dat dit niet mag volgens de wet :?
Wat staat er in de wet dat zij dat wel mogen?

[ Voor 7% gewijzigd door Nivve op 06-12-2017 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gerre1 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:20:
Daar is wel degelijk iets mis mee. Wat als je onverwacht weg moet? Als je een auto hebt wil je gewoon dat die 24 uur per dag klaar staat en niet moeten wachten tot de volgende morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Nivve schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:12:
[...]

De flexibele prijzen en besturing moeten we ook overlaten aan de energieleveranciers. Voor een tweaker is het ook leuk, maar Jan met de pet wil gewoon stekker erin en de volgende ochtend weg, niets meer en niets minder.
Laat de laadpaal maar achter een schakelaar of energieregelaar zitten die mijn leverancier beheert. Zolang de auto 's ochtends vol is, kunnen ze ermee doen wat ze willen. De auto is in 2 uur vol, dus ze zouden zelfs om 4 uur pas kunnen beginnen als na een windstille nacht een harde wind opsteekt bij het windmolenparkje.

Ik probeer vaak pas om 23:00 de stekker erin te steken. Niet voor het nachttarief (scheelt bijna niets), maar omdat ik weet dat het voor het net beter is dan om 18:00. Maar dat gaat natuurlijk niet iedereen doen (en terecht). Zelf betrap ik me er ook steeds vaker op dat ik hem bij thuiskomst gelijk maar de stekker erin doe, puur omdat ik geen zin meer heb om naar buiten te gaan 's avonds.
Je kan via Jedlix wel al smart chargen en geld terug krijgen.
Laatst ook gezien, en ik vind dit erg raar. Waarom doen zei dit gewoon als andere maatschappijen beweren dat dit niet mag volgens de wet :?
Dat weet ik ook niet. Ik heb er zelf nog niet echt voordeel aan, dus heb me er nog nooit echt in verdiept. Ik gok dat het wel mag maar moet je ze expliciete toestemming geven om ieder uur de slimme meter uit te lezen.

[ Voor 15% gewijzigd door menzo op 06-12-2017 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
menzo schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:16:
[...]

Je kan via Jedlix wel al smart chargen en geld terug krijgen.
Klopt, dat idee alleen dan op de thuislader markt.
Grootste nadeel van Jedlix is dat het voor openbare laders is, en juist daar is 'langer staan dan nodig om vol te laden' nogal een dingetje O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Nivve schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:27:
[...]

Klopt, dat idee alleen dan op de thuislader markt.
Grootste nadeel van Jedlix is dat het voor openbare laders is, en juist daar is 'langer staan dan nodig om vol te laden' nogal een dingetje O-)
Met een Tesla kan het wel thuis, met andere auto's is het alleen nog openbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Nivve schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:12:
menzo schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:16:
Dat weet ik ook niet. Ik heb er zelf nog niet echt voordeel aan, dus heb me er nog nooit echt in verdiept. Ik gok dat het wel mag maar moet je ze expliciete toestemming geven om ieder uur de slimme meter uit te lezen.
Exact. Energiebedrijven mogen je meter niet op detail uitlezen zonder toestemming. Maar bedrijven die je apart toestemming geeft, mogen dit wel. Bijvoorbeeld om je verbruik of teruglevering van panelen te monitoren. Dit bedrijf zal dus inderdaad van die gegevens gebruik maken.

Op zich een slim concept: ze kopen en verkopen tegen dezelfde prijs. Weinig risico voor hen dus. En ze halen de winst dan op de fixed fee die ze er bovenop leggen.
Kluutmaran schreef op woensdag 6 december 2017 @ 12:31:
@Erasmo Ook krijg je door mensen reactief op de stroomprijs te laten bewegen, juist meer onbalans in het systeem, doordat het ervoor zorgt dat er mogelijk veel load verschuift waar in de productieprogramma's geen rekening mee gehouden is. Voorspelbaarheid is belangrijk in de stroomwereld.
Zolang mensen zelf hun gedrag verschuiven zal dat nog wel meevallen. Het gedrag van mensen (als grote groep gezien) is immers ook nog steeds best voorspelbaar. Ook het verschuif-gedrag. Het zal lastiger worden als veel mensen geautomatiseerd hun gedrag gaan aanpassen. Dan kun je runaway situaties krijgen waarbij actie en reactie elkaar versterken. Vergelijkbaar met automatische aandelenhandel waarbij systemen automatisch kopen/verkopen en door een gekke trigger steeds gekker op elkaar gaan reageren. Echter wanneer de automatisering vanuit je energieleverancier komt (auto lader aan/uit zetten) dan zal dat ook wel meevallen want dan heeft 1 partij de informatie over vraag en aanbod en heb je minder snel zo'n gekke feedback-loop.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Als veel stroomgebruik geautomatiseerd kan worden, moeten we ook naar realtime prijzen in plaats van uur prijzen. Anders kan je tijdens een goedkoop uur een mega load piek krijgen ja. Met prijzen per seconde zal dat denk ik wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kluutmaran schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:08:
Ah, mooi. Ik heb al diverse keren er over gelezen, maar nog niet dat dit in Nederland ook gebeurd (en ik heb er ook niet heel actief op gezocht).
Als hier ook nog inductiekoken, elektrisch verwarmen en de auto opladen bijkomt, zijn de kabels om de stroom te vervoeren te dun.
Ja, dat soort details weet ik niet heel precies. Hooguit voor de wijk waar ik woon, waar in ieder geval iedereen in de straat al een aansluiting had van 1x50A. Dat was dan ook wel omdat de huizen bedacht waren als "woon-werk" huizen, al doen de meeste mensen dat helemaal niet. En ik geloof ook best wel dat in het centrum van steden dat soort zaken helemaal achterlopen (ik woon in een wijk die midden jaren negentig is gebouwd). Steeds meer mensen gaan ook aan de ledverlichting, veel mensen zitten op hun telefoon of tablet ipv achter een tower met CRT monitor en dat soort zaken zorgen er ook voor dat er minder stroom wordt gebruikt dan vroeger.

Waarschijnlijk denk ik er te simpel over (net als al die mensen die vragen waarom je niet bij een lantarenpaal kan opladen) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:15
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:16:
[...]

Daar is wel degelijk iets mis mee. Wat als je onverwacht weg moet? Als je een auto hebt wil je gewoon dat die 24 uur per dag klaar staat en niet moeten wachten tot de volgende morgen.
Ik geef in dezelfde post toch direct oplossingen mee voor dat probleem. :) wees gerust ik heb dezelfde gedachtewijze hoor. Je vader moest maar eens op sterven liggen en je moet vertellen dat je niet eens in het ziekenhuis geraakt omdat je auto aan het stopcontact hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Je zou moeten hebben dat je altijd een range van iets van 50km eerst gaat laden en dan rustig bij voor de beste prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:56
Zoiets kan ik m'n e-Golf iig gewoon instellen. Altijd laden tot een bepaald percentage en de rest doet ie pas als m'n schedule nadert, eventueel alleen tijdens het nachttarief.

Behalve dat beste prijs, dat zit er niet in natuurlijk :P Sorry, zag de rest van 't verhaal nog niet.

[ Voor 36% gewijzigd door tiguan op 06-12-2017 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-09 15:51
JeroenE schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:58:
Hooguit voor de wijk waar ik woon, waar in ieder geval iedereen in de straat al een aansluiting had van 1x50A.
Lol, ik heb een huis uit 75, daar bleek een 20A aansluiting in te zitten.

De laadpaal was afgesteld op een 35A aansluiting, dus je kunt wel raden wat er gebeurde ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
menzo schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:48:
Als veel stroomgebruik geautomatiseerd kan worden, moeten we ook naar realtime prijzen in plaats van uur prijzen. Anders kan je tijdens een goedkoop uur een mega load piek krijgen ja. Met prijzen per seconde zal dat denk ik wel meevallen.
De markt gaat niet preciezer dan uren. Er wordt gehandeld tot 5 minuten voor het aankomende uur. Dan staat in principe vast hoeveel elke partij levert/afneemt tegen welke prijs. Alles wat daarna anders blijkt, telt als onbalans.

Overigens zal het ook wel weer mee vallen met die pieken want de markt is nogal voorspelbaar. De goedkope uren zijn altijd op dezelfde tijd dus die 'run' is er eigenlijk al: je weet nu al dat vannacht om 5 uur de stroom het goedkoopst zal zijn. En een groot deel van het verbruik kan nu eenmaal niet worden verplaatst. Het is niet zo dat de stroom die iedereen normaal 's middags gebruikt, verplaatst kan worden naar 5 uur 's nachts.

Op den duur, bijvoorbeeld onder invloed van het auto-laden, kan dit veranderen. Maar dan zal een logisch gevolg zijn dat de dalen 'opgevuld' worden en dan is er dus vanzelf ook minder 'run' op die dalen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenE schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:58:
Waarschijnlijk denk ik er te simpel over (net als al die mensen die vragen waarom je niet bij een lantarenpaal kan opladen) O-)
Dat kan wel, eerste proef begonnen

en

Lantaarnpalen prima bruikbaar als oplaadpunten elektrische autos

[ Voor 21% gewijzigd door ZuinigeRijder op 06-12-2017 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Laatst online: 19-11-2024
YouTube: Review: BMW i3s (2017) - door Autovisie TV

Review van de sportievere BMW i3. Als je het mij vraagt echt een volkomen nutteloze auto :'( Ben benieuwd wanneer BMW eens met een grotere auto met grotere accu gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Alexander6501 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 16:09:
YouTube: Review: BMW i3s (2017) - door Autovisie TV

Review van de sportievere BMW i3. Als je het mij vraagt echt een volkomen nutteloze auto :'( Ben benieuwd wanneer BMW eens met een grotere auto met grotere accu gaat komen.
Heel zinloos. Heb eens in een 1-serie concept gereden die ze helemaal elektrische hadden gemaakt. Ik dacht als experiment op wat uiteindelijk de i3 zou worden. Een 1-serie of 2-serie EV zou echt wel verkopen en lekker sportief rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
Dat zijn eigenlijk ook meer laadpalen waar toevallig een lantaarnpaal op zit dan andersom :P
Maar voor de gemeente is het leuk, want dit is goedkoper dan een losse laadpaal en een losse lantaarnpaal samen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Relevante XKCD:
https://xkcd.com/1925/

Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/self_driving_car_milestones.png

[ Voor 51% gewijzigd door TucanoItaly op 06-12-2017 20:12 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Ik kan geen kant meer op en moet worden afgesleept met de Zoe.. Fastned varakker..

Bekende laadproblemen (waar Renault niets aan kan/wil doen) en geen andere snellader in de buurt. Als het lukt plak ik later een foto

[ Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 06-12-2017 20:18 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Stef87 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:17:
Ik kan geen kant meer op en moet worden afgesleept met de Zoe.. Fastned varakker..

Bekende laadproblemen (waar Renault niets aan kan/wil doen) en geen andere snellader in de buurt. Als het lukt plak ik later een foto
Ik denk dat het letterlijk en figuurlijk is in de persoonlijke situatie.

Als mijn stomme MiEV uit 2010 dit probleemloos kan is het een aanfluiting dat Renault het niet kan/wil oplossen. In dit specifieke geval zou ik persoonlijk al mijn verlies genomen hebben, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
  • Laatst online: 19-09 19:57
Stef87 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:17:

Mijn 2014 Zoe heeft daar ook laadproblemen (na 1 minuut laden kapt ie). Overige stations geen problemen gehad. Denk dat oorzaak echt die lader daar is...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Hier even een kort verslag van mijn ''rampen'' trip van de afgelopen dag, misschien is i.i.g. nog leuk om hier te kunnen delen,

@databeestje Ja Renault kan of wil er niet echt iets mee doen, jammer genoeg. Het enige wat (niet zeker, dus dure ''gok'') zou kunnen helpen is als de batterij moet worden omgeruild voor een 41kWh variant. Maar niemand (Renault Manager Z.E. i.i.g.) kan mij garanderen dat ik daarna minder problemen krijg of ervaar.

@NielsTn Ik heb het vooral bij alle andere stations ook. Het was de eerste keer dat ik bij deze Fastned moest laden. (Overigens heb ik niet enkel bij Fastned middenspanningsstations problemen)

Kort verslag van de afgelopen dag en welke trip ik had gepland:

Afgelopen middag ben ik rond 15.00uur vanaf Eindhoven vertrokken om een pakketje op de post te doen en om vervolgens naar Valkenswaard te rijden i.v.m. een doktersbezoek, ik werd om 16.00uur verwacht

Rond 16.45uur vertrokken richting Fastned Ooiendonk waar ik tot 90% of meer moest vol laden i.v.m. de kou. Ik moest daar wel stoppen om bij een Tweaker in Renkum een iPhone over te nemen i.v.m. momenteel zonder bruikbare smartphone te zitten (ook helaas zonder internet, morgen komt pas de simkaart binnen voor de zojuist gekochte iPhone)

Vanuit Renkum waar ik van een andere tweaker via de V&A een leuke telefoon heb overgenomen (en een glaasje gedronken en even kennis gemaakt etc.) moest ik weer terug richting Eindhoven, ik had met ongeveer 45-55% batterijlading nog meer dan genoeg om Fastned Varakker te halen nadat ik heel even een klein beetje had bijgeladen en wat rommel ging weg gooien, kwam ik terug in de auto die vervolgens op storing schoot... ''Laden niet mogelijk''

laadprobleem afslepen

Het zou een 40-50 minuten duren volgens Renault Route mobiel hulplijn, voordat de berger er kwam. Vervolgens ben ik (gelukkig netjes en behulpzaam) te woord gestaan en kreeg ik te horen dat er een snellader in de buurt zou moeten staan die ik ondertussen nog even kon proberen (uiteraard wel nadat de auto een half uur met alles uit, dus ook de verwarming etc, is ge ''soft-reset'')

Vervolgens ben ik met nog +/- 41km actieradius over naar de spoortstraat (nummer onbekend) in kesteren gereden, op zoek naar de snellader die er volgens de Meneer van Route mobiel Z.E. zou moeten staan... Helaas kon ik deze niet vinden en bleek deze niet te bestaan (op de later bekende plek: spoortstraat nummer 69)

Vervolgens ben ik met 27-32 +/- km actieradius naar Fastned Overbroek gereden, die tevens aan de andere kant van de snelweg zit waar het eerder niet lukte i.v.m. de storing.. (Dus, ondertussen vrijwel geen actieradius meer over)
Bij Fastned aan de andere kant van de weg daar kreeg ik de App en lader niet werkend, Fastned zelf kreeg het ook niet voor elkaar op afstand. (App bleef staan op ''laden'' en kon niet worden afgesloten)
Hier wilde het dus helaas ook niet lukken om genoeg bij te laden om een Allego snellader te halen, Ik moest immers nog 84km kunnen rijden om thuis te kunnen komen..

Renault Assistance had gezegd dat ik tot voor Den Bosch gesleept zou worden t/m een Allego lader, maar de berger had naast de verkeerde pick-up locatie, hele andere plannen gekregen van Renault:

afslepen laadprobleem

Via Renault en het bergings bedrijf LogicX ben ik toen met de Zoe achterop naar de Kryptonstraat in Ede meegereden waar ik mijn gegevens moest delen en wachten tot ik een vervangende auto op kosten Van Renault mee had gekregen.

De Zoe word helemaal naar Nieuwegein gesleept en (morgen?) gedropt bij de Z.E. Renault Dealer in nieuwegein.. Wat ze uiteindelijk precies met de Zoe gaan doen in Nieuwegein, is maar de vraag.
Voor mij is het al heeeel lang bekend wat de problemen zijn en ondertussen ben ik terug in de tijd gegaan door naar huis te zijn gereden met als vervangende auto een Toyota Yaris.. (Kon ik mooi lekker 120/130 doorrijden, al zou ik eigenlijk echt niet terug willen naar een plofmotor!)

Kortom, ik ben vanaf 15.00u t/m 23.45u bezig geweest om een afstand af te leggen die oorspronkelijk maar +/- 200km had geweest)

Voor de liefhebber: Hier de hele route:

https://www.google.nl/map....5259874!2d51.4427989!3e0

Extra informatie die ik sinds eerder deze week weet, voordat ik werd afgesleept:

Eerder deze week heeft de eindverantwoordelijke van Renault Nederland gebeld (na aanvragen contact) m.b.t. de batterij upgrade.

Om ons tegemoet te komen willen ze een korting geven op de 41kWh batterij en die zou binnenkort beschikbaar kunnen zijn. Helaas kan Renault niet beloven dat ik dan minder problemen krijg en de voorgestelde korting vind ik ook maar erg weinig..
Wij zouden bij of met een goed werkende 22kWh batterij prima uit de voeten kunnen, de reden dat we nu (als we de Zoe houden..) een andere 41kWh batterij+BMS zouden willen is vooral omdat we bijna geen keuze hebben als we de auto zouden willen houden..
Renault heeft de Zoe (q210 model) niet op orde, alles lijkt er op dat de andere batterij in de praktijk deze problemen op lost (volgens o.a. @Hachy ). Waarom moet ik dan nog steeds bijna de volle pond betalen voor een accu upgrade? Het is immers een technisch probleem van de Zoe zelf..

Mijn vriendin wilt de auto gewoon weg doen, klaar, er vanaf.. Maar ik wil niemand anders opzadelen met deze ellende? Wat moet ik hier mee.
Ik heb de auto 2e hands voor zo'n 12.5k gekocht incl. garantie en laadpaal etc. (minder dan 2 jaar terug) als ik hem nu verkoop heb ik zowiezo de afschrijving die even extra fors aan tikt (Nu 8k waard in goede staat?). Wij waren immers van plan om zo'n 5-7j met de auto te doen, net als onze vorige auto.

Kortom, veel vragen en frustraties. Goed nadenken of ik de gok van een paar duizend euro nog wel moet nemen bij de auto, gezien de service afhandeling en garantie..

Zodra de auto terug is van onderzoek, moet er ook onder garantie nog roest (ja echt!) worden weggewerkt, die in de lakgarantie valt (achterklep, rechts achter binnenste rand als je de kofferbak open doet, bij/op de lasnaden)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Oef ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryaka
  • Laatst online: 10-07 11:25
Stef87 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 00:37:
Renault heeft de Zoe (q210 model) niet op orde, alles lijkt er op dat de andere batterij in de praktijk deze problemen op lost (volgens o.a. @Hachy ). Waarom moet ik dan nog steeds bijna de volle pond betalen voor een accu upgrade? Het is immers een technisch probleem van de Zoe zelf..
Volgens wat ik van de batterijupgrade begrepen heb, is het inderdaad enkel het verwisselen van de batterij en een software upgrade.

Persoonlijk denk ik niet dat dit je issues met Fastnet helemaal zal oplossen, maar wel de noodzaak om ze te gebruiken drastisch kan wegnemen. Hoewel er zijn meldingen dat de grondige software upgrade die hiervoor nodig is het aantal "rode neuzen" drastisch kan doen zakken.

Met mijn Zoe gelukkig nog zo geen issues gehad, maar voel wel héél erg met je mee, dit is inderdaad het type nachtmerrie scenario waar je niet in terecht wil komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Stef, ik ken je al vrij lang van RenaultForum dus je weet inmiddels behoorlijk wat van alle do's en dont's en andere uitdagingen van het rijden met de Zoe. Ik ben daar ook veel andere posts van je gelezen en al eerder kritiek geuit op jouw stijl van pionieren.

Ik zag gisteren dezelfde post van je op RF en mijn reactie daar zal ook dezelfde zijn; Het harmonischen (Fastned) probleem met de Q210 is al 2 jaar bekend en dit support artikel staat al 2 jaar op hun site. Ooiendonk en Varakker staan beiden op deze lijst. Je had dus ook zelf een goed alternatief kunnen regelen in plaats van op de 'probleem' Fastneds te kunnen gokken.

Dat het harmonischen probleem bij mij *toevallig* is opgelost door andere batterij karakteristiek bij de 41kWh batterij wil niet automatisch zeggen dat dit een upgrade is die Renault op hun kosten door moet voeren voor een algemeen bekend probleem.

Rijden met EV is een early-adopter avontuur met overeenkomstige problemen. Zodra je eraan begint weet je dat je met nieuwe techniek te maken hebt. En nieuwe techniek werkt simpelweg niet altijd as-designed. Hoe vervelend dit voorval ook is, het had vrij eenvoudig voorkomen kunnen worden. Kruip eens uit je slachtoffer rol en leg niet alle verantwoordelijkheid bij Renault neer voor iets waar de rest van Zoe-rijdend Nederland kennelijk wel goed mee kan omgaan.

Natuurlijk is het niet leuk dat het niet overal werkt, zoals je weet heb ik daar in het verleden ook veel mee te stellen gehad. Maar in mijn ogen heb je hier een bewust risico genomen. Renault biedt je zelfs een korting aan op de batterij upgrade en nog steeds vind je alles een 'grote ellende' . Ja, de accu upgrade moet gewoon betaald worden. Het blijft nog steeds een keuze om dit niet te doen.

Het komt op mij over dat jij gewoon een gratis upgrade wil.... (wie niet). Echter dit is geen constructieve manier om dat te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, natuurlijk kan het als je nieuwe laadlantarenpalen neerzet die gelijk goed zijn aangesloten. Ze schijnen ook al in Terneuzen te staan; die is ook half van ecotap als ik het goed begrijp dus ik weet niet precies hoe vaak een gemeente de eerste in Nederland kan zijn met zo'n paal :P
Lantaarnpalen prima bruikbaar als oplaadpunten elektrische autos
Dat werkt dus alleen als je eerst een stel laadpalen omzet naar LED, maar dan nog: dan kan je misschien 1 op de 20 lantarenpalen ombouwen. Dat is dan nog steeds te weinig als iedereen een EV heeft en wil laden op de straat.

@Stef87 dat is wel balen zo :( Hopelijk snappen ze ondertussen dat er een betere oplossing moet komen voor jouw auto.

@Hachy, ik snap Stef87 ook wel. HFastned dat wel heel behulpzaam op hun site zetten waar het slecht werkt, maar dan de auto komt bij Renault vandaan. Niemand zou het accepteren als ze een auto kopen die bij de helft van de Texaco (of Shell of whatever) tankstations niet kan tanken. Ook niet als dat ergens op de site van Texaco staat dat je met model xyz niet kan tanken omdat de vulopening in de auto verkeerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:48

swat!

computeraar

Stef87 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 00:37:
Hier even een kort verslag van mijn ''rampen'' trip van de afgelopen dag, misschien is i.i.g. nog leuk om hier te kunnen delen,

@databeestje Ja Renault kan of wil er niet echt iets mee doen, jammer genoeg. Het enige wat (niet zeker, dus dure ''gok'') zou kunnen helpen is als de batterij moet worden omgeruild voor een 41kWh variant. Maar niemand (Renault Manager Z.E. i.i.g.) kan mij garanderen dat ik daarna minder problemen krijg of ervaar.

@NielsTn Ik heb het vooral bij alle andere stations ook. Het was de eerste keer dat ik bij deze Fastned moest laden. (Overigens heb ik niet enkel bij Fastned middenspanningsstations problemen)

Kort verslag van de afgelopen dag en welke trip ik had gepland:

Afgelopen middag ben ik rond 15.00uur vanaf Eindhoven vertrokken om een pakketje op de post te doen en om vervolgens naar Valkenswaard te rijden i.v.m. een doktersbezoek, ik werd om 16.00uur verwacht

Rond 16.45uur vertrokken richting Fastned Ooiendonk waar ik tot 90% of meer moest vol laden i.v.m. de kou. Ik moest daar wel stoppen om bij een Tweaker in Renkum een iPhone over te nemen i.v.m. momenteel zonder bruikbare smartphone te zitten (ook helaas zonder internet, morgen komt pas de simkaart binnen voor de zojuist gekochte iPhone)

Vanuit Renkum waar ik van een andere tweaker via de V&A een leuke telefoon heb overgenomen (en een glaasje gedronken en even kennis gemaakt etc.) moest ik weer terug richting Eindhoven, ik had met ongeveer 45-55% batterijlading nog meer dan genoeg om Fastned Varakker te halen nadat ik heel even een klein beetje had bijgeladen en wat rommel ging weg gooien, kwam ik terug in de auto die vervolgens op storing schoot... ''Laden niet mogelijk''

[afbeelding]

Het zou een 40-50 minuten duren volgens Renault Route mobiel hulplijn, voordat de berger er kwam. Vervolgens ben ik (gelukkig netjes en behulpzaam) te woord gestaan en kreeg ik te horen dat er een snellader in de buurt zou moeten staan die ik ondertussen nog even kon proberen (uiteraard wel nadat de auto een half uur met alles uit, dus ook de verwarming etc, is ge ''soft-reset'')

Vervolgens ben ik met nog +/- 41km actieradius over naar de spoortstraat (nummer onbekend) in kesteren gereden, op zoek naar de snellader die er volgens de Meneer van Route mobiel Z.E. zou moeten staan... Helaas kon ik deze niet vinden en bleek deze niet te bestaan (op de later bekende plek: spoortstraat nummer 69)

Vervolgens ben ik met 27-32 +/- km actieradius naar Fastned Overbroek gereden, die tevens aan de andere kant van de snelweg zit waar het eerder niet lukte i.v.m. de storing.. (Dus, ondertussen vrijwel geen actieradius meer over)
Bij Fastned aan de andere kant van de weg daar kreeg ik de App en lader niet werkend, Fastned zelf kreeg het ook niet voor elkaar op afstand. (App bleef staan op ''laden'' en kon niet worden afgesloten)
Hier wilde het dus helaas ook niet lukken om genoeg bij te laden om een Allego snellader te halen, Ik moest immers nog 84km kunnen rijden om thuis te kunnen komen..

Renault Assistance had gezegd dat ik tot voor Den Bosch gesleept zou worden t/m een Allego lader, maar de berger had naast de verkeerde pick-up locatie, hele andere plannen gekregen van Renault:

[afbeelding]

Via Renault en het bergings bedrijf LogicX ben ik toen met de Zoe achterop naar de Kryptonstraat in Ede meegereden waar ik mijn gegevens moest delen en wachten tot ik een vervangende auto op kosten Van Renault mee had gekregen.

De Zoe word helemaal naar Nieuwegein gesleept en (morgen?) gedropt bij de Z.E. Renault Dealer in nieuwegein.. Wat ze uiteindelijk precies met de Zoe gaan doen in Nieuwegein, is maar de vraag.
Voor mij is het al heeeel lang bekend wat de problemen zijn en ondertussen ben ik terug in de tijd gegaan door naar huis te zijn gereden met als vervangende auto een Toyota Yaris.. (Kon ik mooi lekker 120/130 doorrijden, al zou ik eigenlijk echt niet terug willen naar een plofmotor!)

Kortom, ik ben vanaf 15.00u t/m 23.45u bezig geweest om een afstand af te leggen die oorspronkelijk maar +/- 200km had geweest)

Voor de liefhebber: Hier de hele route:

https://www.google.nl/map....5259874!2d51.4427989!3e0

Extra informatie die ik sinds eerder deze week weet, voordat ik werd afgesleept:

Eerder deze week heeft de eindverantwoordelijke van Renault Nederland gebeld (na aanvragen contact) m.b.t. de batterij upgrade.

Om ons tegemoet te komen willen ze een korting geven op de 41kWh batterij en die zou binnenkort beschikbaar kunnen zijn. Helaas kan Renault niet beloven dat ik dan minder problemen krijg en de voorgestelde korting vind ik ook maar erg weinig..
Wij zouden bij of met een goed werkende 22kWh batterij prima uit de voeten kunnen, de reden dat we nu (als we de Zoe houden..) een andere 41kWh batterij+BMS zouden willen is vooral omdat we bijna geen keuze hebben als we de auto zouden willen houden..

Mijn vriendin wilt de auto gewoon weg doen, klaar, er vanaf.. Maar ik wil niemand anders opzadelen met deze ellende? Wat moet ik hier mee.
Ik heb de auto 2e hands voor zo'n 12.5k gekocht incl. garantie en laadpaal etc. (minder dan 2 jaar terug) als ik hem nu verkoop heb ik zowiezo de afschrijving die even extra fors aan tikt (Nu 8k waard in goede staat?). Wij waren immers van plan om zo'n 5-7j met de auto te doen, net als onze vorige auto.

Kortom, veel vragen en frustraties. Goed nadenken of ik de gok van een paar duizend euro nog wel moet nemen bij de auto, gezien de service afhandeling en garantie..

Zodra de auto terug is van onderzoek, moet er ook onder garantie nog roest (ja echt!) worden weggewerkt, die in de lakgarantie valt (achterklep, rechts achter binnenste rand als je de kofferbak open doet, bij/op de lasnaden)
Pfoe.. wat een verhaal. Ik vindt het bewonderingswaardig dat je er nog steed heil in ziet d:)b

Mbt het aanbod van Renault: Zij doen een aanbod en daarop kan jij natuurlijk een tegenbod doen, ik zou proberen of je wegkomt met het enkel bijleggen van de meerprijs van de 41kWh batterij t.o.v. de 22kWh. Met daarbij de toezegging van een refund als de 41kWh het issue niet oplost.

Een en ander is natuurlijk afhankelijk van het feit of je uberhaupt hier nog geld in wil investeren, maar met bovenstaande optie is het risco m.i. klein.

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

JeroenE schreef op donderdag 7 december 2017 @ 08:58:

@Hachy, ik snap Stef87 ook wel. HFastned dat wel heel behulpzaam op hun site zetten waar het slecht werkt, maar dan de auto komt bij Renault vandaan. Niemand zou het accepteren als ze een auto kopen die bij de helft van de Texaco (of Shell of whatever) tankstations niet kan tanken. Ook niet als dat ergens op de site van Texaco staat dat je met model xyz niet kan tanken omdat de vulopening in de auto verkeerd is.
Dat begrijp ik ook wel, alleen dit is al heel lang bekend en vrijwel alle andere problemen zijn inmiddels softwarematig opgelost. Daarnaast waren er best veel alternatieven die geen problemen geven:

In zowel Kesteren en Opheusden staan volgens http://my.thenewmotion.com samen iets van 10 laadpalen waarvan in beide plaatsen ook enkele 22kW versies. En daar staat ook gewoon Spoorstr 69 vermeld trouwens. Alternatieven genoeg dus rondom Varakker. In Renkum staan er ook 9 stuks. Dit had je ter plaatse met 1 blik in de TNM app kunnen checken.

Waarom Stef87 daar geen gebruik van heeft gemaakt weet ik niet, maar om nu alléén op die specifieke Fastneds te gokken waarvan hij als bekend Renaultforum en GoT bezoeker redelijkerwijs had kunnen weten dat die problemen geven, dat vind ik erg kort door de bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Hachy schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:04:
[...]

Dat begrijp ik ook wel, alleen dit is al heel lang bekend en vrijwel alle andere problemen zijn inmiddels softwarematig opgelost. Daarnaast waren er best veel alternatieven die geen problemen geven:

In zowel Kesteren en Opheusden staan volgens http://my.thenewmotion.com samen iets van 10 laadpalen waarvan in beide plaatsen ook enkele 22kW versies. En daar staat ook gewoon Spoorstr 69 vermeld trouwens. Alternatieven genoeg dus rondom Varakker. In Renkum staan er ook 9 stuks. Dit had je ter plaatse met 1 blik in de TNM app kunnen checken.

Waarom Stef87 daar geen gebruik van heeft gemaakt weet ik niet, maar om nu alléén op die specifieke Fastneds te gokken waarvan hij als bekend Renaultforum en GoT bezoeker redelijkerwijs had kunnen weten dat die problemen geven, dat vind ik erg kort door de bocht.
Dit eigenlijk.
Puur over de ramprit van @Stef87 zelf gesproken, niet de handigste laders idd. Ik heb zelf ook Fastned problemen (middenspanning door harmonische trillingen), maar heb eigenlijk altijd een vervangende snellader kunnen vinden en dus eigenlijk nooit meer problemen gehad sinds ik weet welke laders een probleem zijn. En ik kom overal in het land (Limburg, Friesland, en zelfs Berlijn), dus het is ook niet zo dat het komt omdat in mijn Randstad alles toevallig wel goed is.

Als dit tot korting op de accu-upgrade lijdt, dan ga ik ook even zo'n rit langs die stations plannen. Scheelt weer korting en misschien krijg ik dan ook voorrang :+
(ben zelf op dag 1 aangemeld voor de upgrade)

Naast de ramprit zelf (die niet al te handig was) ben ik het wel met hem eens. Ik heb niets tegen pionieren, daarom neem ik veel kinderziektes voor lief. Echter de auto zelf is geen beta zoals de autpilot. Het is een serieus product dat is gelanceerd en daarom mag Renault er wel wat serieuzer achteraan gaan om dit voor hun klanten op te lossen.
Er zijn maar twee redenen dat ik toch nog blij ben met Renault en de Zoe:
- 3-fasen AC; Ik kan veel meer met de auto dan ik uberhaupt met een leaf had gekunt. Zelfs met de issues en laadproblemen on de laatste 2,5 jaar.
- Mogelijkheid tot accu-upgrade; veel merken bieden dit niet eens aan, dus ik vind het wel top van Renault dat ze dit wel doen.
swat! schreef op donderdag 7 december 2017 @ 08:59:
[...]

Pfoe.. wat een verhaal. Ik vindt het bewonderingswaardig dat je er nog steed heil in ziet d:)b

Mbt het aanbod van Renault: Zij doen een aanbod en daarop kan jij natuurlijk een tegenbod doen, ik zou proberen of je wegkomt met het enkel bijleggen van de meerprijs van de 41kWh batterij t.o.v. de 22kWh. Met daarbij de toezegging van een refund als de 41kWh het issue niet oplost.

Een en ander is natuurlijk afhankelijk van het feit of je uberhaupt hier nog geld in wil investeren, maar met bovenstaande optie is het risco m.i. klein.
Alleen de 10 euro extra leaseprijs is de meerprijs voor de accu bovenop de 22kWh variant. De upgrade kosten zijn daarnaast (de resterende 3500 euro) alleen voor logistiek (accu moet hierheen, oude moet terug) en arbeid (accu moet gewisseld worden). Volgens Renault althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Hachy schreef op donderdag 7 december 2017 @ 08:51:
Stef, ik ken je al vrij lang van RenaultForum dus je weet inmiddels behoorlijk wat van alle do's en dont's en andere uitdagingen van het rijden met de Zoe. Ik ben daar ook veel andere posts van je gelezen en al eerder kritiek geuit op jouw stijl van pionieren.

Ik zag gisteren dezelfde post van je op RF en mijn reactie daar zal ook dezelfde zijn; Het harmonischen (Fastned) probleem met de Q210 is al 2 jaar bekend en dit support artikel staat al 2 jaar op hun site. Ooiendonk en Varakker staan beiden op deze lijst. Je had dus ook zelf een goed alternatief kunnen regelen in plaats van op de 'probleem' Fastneds te kunnen gokken.

Dat het harmonischen probleem bij mij *toevallig* is opgelost door andere batterij karakteristiek bij de 41kWh batterij wil niet automatisch zeggen dat dit een upgrade is die Renault op hun kosten door moet voeren voor een algemeen bekend probleem.

Rijden met EV is een early-adopter avontuur met overeenkomstige problemen. Zodra je eraan begint weet je dat je met nieuwe techniek te maken hebt. En nieuwe techniek werkt simpelweg niet altijd as-designed. Hoe vervelend dit voorval ook is, het had vrij eenvoudig voorkomen kunnen worden. Kruip eens uit je slachtoffer rol en leg niet alle verantwoordelijkheid bij Renault neer voor iets waar de rest van Zoe-rijdend Nederland kennelijk wel goed mee kan omgaan.

Natuurlijk is het niet leuk dat het niet overal werkt, zoals je weet heb ik daar in het verleden ook veel mee te stellen gehad. Maar in mijn ogen heb je hier een bewust risico genomen. Renault biedt je zelfs een korting aan op de batterij upgrade en nog steeds vind je alles een 'grote ellende' . Ja, de accu upgrade moet gewoon betaald worden. Het blijft nog steeds een keuze om dit niet te doen.

Het komt op mij over dat jij gewoon een gratis upgrade wil.... (wie niet). Echter dit is geen constructieve manier om dat te bereiken.
Erg jammer dat het i.i.d. door jou zo word gezien. Ik probeer sinds ik bekend ben met deze problemen altijd Fastned te omzeilen als dat mogelijk is.

Ja, ik heb o.a. ook op AC-Lader.nl gekeken, maar zoals te lezen is in mijn post waar de volledige route staat: er zijn (of ik kon ze i.i.g. niet vinden) geen AC43 alternatieven voor de route die ik moest rijden. M.a.w. ik had geen keus en ik kwam net te kort om tot Den Bosch door te rijden om aan de andere verkeerde kant van de weg te kunnen snelladen bij een Allego laadpaal. (En ik had express al tot 95% opgeladen bij Fastned op de heenweg, om te voorkomen om klem te komen te staan zoals gebeurd is, tevens duurt het al extra lang om tot 95% te laden, maar so-be-it)

Nee ik ben niet uit op een gratis upgrade, wat mij betreft mogen ze de 41kWh batterij er in zetten en deze softwarematig limiteren op 22kWh als dat mijn problemen oplost.. Toen ik de Zoe had gekocht was ik i.i.g. niet bekend met Fastned problemen die waren volgens mij pas net nadat ik de Zoe had breed bekend (en zoals gezegd, het is niet enkel bij Fastned! Ook bij Allego en Mr.green en de helft van alle openbare laadpalen waar ik de laatste tijd ben geweest) ik ben uit op een correct werkende auto waar nog garantie op zit!

Het is wel heel makkelijk om dit zo allemaal zoals jij het zegt te stellen, misschien heb jij er in het verleden veel minder vaak last van gehad voor de batterij upgrade? Ik ben niet de enige die met de Zoe rijdt, mijn vriendin (die ik met moeite zover heb gekregen om elektrisch te gaan ''pionieren'') die durft nu niet meer alleen de deur uit met de Renault Zoe omdat ze het eng vind om uren alleen in het donker te staan bij snelladers.

Dat de harmonischen zoals jij zegt *toevallig* zijn opgelost, betekent DAT er een oplossing is. Ik vind het niet fair dat Renault mij geen oplossing kan bieden, enkel een dure gok. Als het met een update had worden kunnen opgelost had dat al lang gebeurd denk ik, het enige wat nog zou kunnen helpen is om de hardware te veranderen (desnoods een software gelimiteerde 41kWh naar 22kWh batterij MET andere B.M.S. of wat dan ook)

Ik ben al heel vaak een stuk aan het omrijden (zie de volledige routeplanning) om het met snelladers te kunnen halen. Ik had gewoon voor zover ik van tevoren kon plannen geen keuze. Ik ga of ben niet express klem komen te staan. Ik heb de laatste tijd al heeel veel uren verspild aan omrijden, andere laders proberen, wachten tot de storing soft-reset, aan langzame palen bijladen, te laat gekomen op mijn opa zijn crematie en vele andere belangrijke dingen. En dan ga ik al inclusief laden meegerekend soms een uur eerder vertrekken dan normaal nodig zou moeten zijn.

Kortom: het is mij t/m gisteren prima gelukt om om de snellaadproblemen heen te werken, maar gisteren dus niet.. Ik kan daar niets aan doen en ik rij niet alleen in de auto, het moet gewoon worden opgelost, dat is alles.

Jij mag of kan prima je eigen mening hebben, maar hoe leuk en graag ik ook in de Zoe wil blijven rijden, dit is niet meer te doen en heeft ons al een hoop extra geld, tijd en relationeel gezeur gekost OM deze problemen tot op heden zo veel mogelijk te voorkomen..

Noem jij het vooral maar de slachtofferrol, ik vind de service en garantie afhandeling van Renault tot nu toe een aanfluiting (Al word ik bij de Dealer altijd vriendelijk en behulpzaam te woord gestaan en ik ben over de merk dealer waar ik altijd kom zeker tevreden, maar die kunnen niets betekenen als Renault zelf er niets mee wilt doen)
JeroenE schreef op donderdag 7 december 2017 @ 08:58:

@Stef87 dat is wel balen zo :( Hopelijk snappen ze ondertussen dat er een betere oplossing moet komen voor jouw auto.

Bedankt, ik hoop het ook.
Ik heb nog via de WiFi van Fastned (want ik heb t/m aanstaande middag nog geen internet) wat apps gedownload om andere snelladers te zoeken. Het lukte echt niet om een andere te vinden, route service kon er ook geen vinden die volgens hun rendabel was.

En @Hachy bij de spoorstraat 69 stonden enkel 11kW (maximaal) laadpalen. Daar had ik 3+ uur moeten opladen voordat ik thuis kon komen. Tevens (zoals gezegd) zit ik een aantal dagen zonder 3G/4G wat het ook bemoeilijkt. (Daarom moest ik ook de deur uit, een andere telefoon kopen)
swat! schreef op donderdag 7 december 2017 @ 08:59:
[...]

Ja, ik vind het nog steeds een fijne auto en zou er graag in willen blijven rijden. Ik ben enkel niet tevreden over de afhandeling van de problemen. Het is enkel nu dat min vriendin er o.a. niet meer alleen mee durft te rijden.

Als ze de 41kWh batterij software limiteren, of desnoods een wel werkende 22kWh batterij met een andere BMS of chemie van de batterij, is dat ook een mooie oplossing (die helaas niet bestaat?).
Nivve schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:24:
[...]

Dit eigenlijk.
Puur over de ramprit van @Stef87 zelf gesproken, niet de handigste laders idd. Ik heb zelf ook Fastned problemen (middenspanning door harmonische trillingen), maar heb eigenlijk altijd een vervangende snellader kunnen vinden en dus eigenlijk nooit meer problemen gehad sinds ik weet welke laders een probleem zijn. En ik kom overal in het land (Limburg, Friesland, en zelfs Berlijn), dus het is ook niet zo dat het komt omdat in mijn Randstad alles toevallig wel goed is.

Als dit tot korting op de accu-upgrade lijdt, dan ga ik ook even zo'n rit langs die stations plannen. Scheelt weer korting en misschien krijg ik dan ook voorrang :+
(ben zelf op dag 1 aangemeld voor de upgrade)

Naast de ramprit zelf (die niet al te handig was) ben ik het wel met hem eens. Ik heb niets tegen pionieren, daarom neem ik veel kinderziektes voor lief. Echter de auto zelf is geen beta zoals de autpilot. Het is een serieus product dat is gelanceerd en daarom mag Renault er wel wat serieuzer achteraan gaan om dit voor hun klanten op te lossen.
Er zijn maar twee redenen dat ik toch nog blij ben met Renault en de Zoe:
- 3-fasen AC; Ik kan veel meer met de auto dan ik uberhaupt met een leaf had gekunt. Zelfs met de issues en laadproblemen on de laatste 2,5 jaar.
- Mogelijkheid tot accu-upgrade; veel merken bieden dit niet eens aan, dus ik vind het wel top van Renault dat ze dit wel doen.
Ja ik vind het ook moeilijk. -3 fase AC laden word erg vaak gebruikt bij korte familietrips. Als ik 2/3uur langs ga bij onze schoonfamilie, dan is de auto weer vol als wij vertrekken. Met een bijvoorbeeld Leaf/Ioniq zou dat niet kunnen.

Zoals gezegd lukt het mij normaal ook altijd om ze te omzeilen, alleen gisteren niet i.v.m. de kou (en het niet hebben van 3/4G?) ;(

Tevens staan wij ook al sinds (bijna dag 1?) op de lijst om i.i.g. de optie te hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Stef87 op 07-12-2017 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:14
Komt op mij over alsof de Zoe van Stef87 geen uitzondering is, en dat alle Zoe's van die genereratie deze problematiek kennen. Als dan ook nog blijkt dat Stef op de hoogte is van de beperkingen die hiermee gepaard gaan, en ze desalniettemin opzoekt ("Geen andere lader op de route dus ik moest wel") dan slaat de balans wat mij betreft toch wel door naar "eigen schuld".
Uiteraard is dit niet zwart-wit, maar persoonlijk ga ik er toch wel van uit dat je je huiswerk hebt gedaan als je een nieuwe wagen koopt (en al helemaal als je nieuwe wagen een ev wordt). Maw: je weet wat je koopt, en wat de Zoe wel en niet kan. Dan is het wel merkwaardig dat je van dit niet-kunnen af wilt komen door service van Renault. Dan kunnen ze wel aan de gang blijven en al die oude Zoe's van batterijupdates gaan voorzien, zo werkt het natuurlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Stoffa schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:47:
Komt op mij over alsof de Zoe van Stef87 geen uitzondering is, en dat alle Zoe's van die genereratie deze problematiek kennen. Als dan ook nog blijkt dat Stef op de hoogte is van de beperkingen die hiermee gepaard gaan, en ze desalniettemin opzoekt ("Geen andere lader op de route dus ik moest wel") dan slaat de balans wat mij betreft toch wel door naar "eigen schuld".
Uiteraard is dit niet zwart-wit, maar persoonlijk ga ik er toch wel van uit dat je je huiswerk hebt gedaan als je een nieuwe wagen koopt (en al helemaal als je nieuwe wagen een ev wordt). Maw: je weet wat je koopt, en wat de Zoe wel en niet kan. Dan is het wel merkwaardig dat je van dit niet-kunnen af wilt komen door service van Renault. Dan kunnen ze wel aan de gang blijven en al die oude Zoe's van batterijupdates gaan voorzien, zo werkt het natuurlijk niet.
Met nadruk op het dikgedrukte wil ik even aanvullen:

1. Niet alle Zoes van 2013(1e generatie) hebben het probleem. Het duurde ook heel lang voor duidelijk was wat het probleem was (voor zover ze echt weten wat nu het probleem veroorzaakt, al een tijdje het renaultforum niet gechecked ivm inlogissues).
2. Er waren nog geen middenaspannings aanlsuitingen bij Fastned toen ik de auto kocht. Even aangenomen dat hetzelfde geldt voor @Stef87, heeft dit dus niets te maken met je huiswerk doen voor je een auto koopt. Simpelweg niemand wist dat dit een probleem zou zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Nivve op 07-12-2017 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:59
@Stef87 Inderdaad heel verhaal, maar bottomline heb jij een auto die niet conform je verwachting is, je hebt dit aangegeven bij Renault en die doen er volgens jou niet genoeg aan. Lijkt mij dan tijd worden om hier niet meer zelf mee bezig te gaan, maar gewoon ontbinding van de koop te eisen, makkelijkste is om hiervoor een advocaat in te schakelen.

De auto voldoet gewoon niet aan je verwachtingen, het discussie punt zal dus zijn, waren je verwachtingen redelijk op het moment van aanschaf? En zijn de belemmeringen die je nu ervaart dusdanig dat je ontbinding van de koop kunt eisen. Overigens meen ik mij te herinneren dat je de renault tweedehands hebt gekocht dus in eerste instantie zul je dus bij de verkoper moeten zijn (even er vanuitgaande dat je de auto bij een bedrijf hebt aangeschaft).
Ik heb zelf een zoe uit 2013 (datum kenteken is 2014, maar een aantal maanden in de showroom gestaan) en nooit last gehad van het niet kunnen laden bij Fastned, dus het probleem is volgens mij auto specifiek en niet model specifiek, dus er zal van de verkoper een oplossing op maat moeten worden geboden.

Ik zelf zou gezien je relaas op dit moment gewoon mijn conclusie trekken en ofwel een vergelijkbare Zoe vragen die deze problemen niet heeft of ontbinding van de koop eisen en lekker een deurtje verder kijken (tweedehands leaf, als je elektrisch wil rijden)

@Stoffa Het is dus niet een probleem dat 'alle' Zoe's van die generatie kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:14
Ah my bad, als het geen probleem van alle Zoe's van die generatie is dan moet Renault zich diep schamen dat ze hem niet veel meer tegemoet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
Stoffa schreef op donderdag 7 december 2017 @ 10:05:
Ah my bad, als het geen probleem van alle Zoe's van die generatie is dan moet Renault zich diep schamen dat ze hem niet veel meer tegemoet komen.
Het 'probleem' is niet geheel eenduidig, ik ben niet heel technisch maar wat ik er van begrepen heb is dat het probleem "niet kunnen laden" afhangt van enerzijds de auto (=probleem Renault) en de laadpaal (=probleem laadpaalleverancier) en de aansluiting van de laadpaal op het electriciteitsnet (= probleem Fastned?)

Persoonlijk denk ik dat @Stef87 misschien wel wat kan bereiken door gewoon omruiling van de auto te vragen bij Renault en dan natuurlijk omruiling met een zoe die het probleem niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Het is inderdaad een tweeledig probleem. Ik heb met mijn Zoe uit 2016 (!) vanaf dag 1 ook veel van dergelijke problemen gehad, er staan topics vol van op RenaultForum. Ook op normale EV-Boxen had ik problemen. Ik heb samen met Renault NL diverse metingen en tests gedaan en hier zijn ook lader en BMS software updates uit naar voren gekomen, zoals de bekende april-2017 BCB 'evbox' startvermogen update.

@Stef87 dat mag je 'gemakkelijk' vinden, ik weet prima welke problemen er spelen. Je zegt dat je geen keuze had qua AC43 laadpunten. In de Betuwe staan inderdaad weinig snelladers, dat is zeker zo. Echter dan nog steeds heb je een keuze om naar een willekeurige 11 kWh laadpaal te rijden (die vind je overal in NL binnen 5 minuten rijden, zelfs in de Betuwe) en dan tijdens het laden even verder zoeken naar een 43kW of 22kW of laadpunt. In plaats daarvan kies jij er bewust voor om je resterende procentjes te gebruiken om de 2 probleem-Fastneds te bezoeken.

En hoewel ik ook wel kritiek heb op hoe Renault e.e.a. afhandelt kan je daarmee niet je eigen verantwoordelijkheid uitvlakken. Gebruik van de term 'slachtofferrol' is wellicht wat dik aangezet maar komt ook ergens vandaan, namelijk diverse posts uit het verleden van je op RF onder een ander pseudoniem waarbij steeds maar weer de haat jegens Renault opborrelt en weinig eigen initiatief wordt getoond.
Dit is de eerste post eigenlijk die ik van je lees waarbij je zelf wat meer moeite doet om problemen te voorkomen, dus je bent imho wel op de goeie weg.

Voor Renault zijn de problemen ook betrekkelijk nieuw en juist omdat het niet op elke Zoe voorkomt en het een combinatie van factoren is, is het vanuit Renault ook niet heel simpel om keuzes te maken, bij de één is een software update voldoende, bij de ander is het een specifiek laadpaal probleem en een derde heeft een kapotte lader of BCB. We zullen het als Zoe rijders samen met Renault en de laadpaalboeren op moeten lossen en juist daarom is het extra belangrijk dat je goed zelf blijft nadenken, keuzes maken, verantwoordelijkheid neemt daar waar je kan.

Natuurlijk is de auto geen beta-software product, maar zelfs met alle laadproblemen die er zijn kan je op vrijwel alle publieke laadpunten (op de paar bekende Fastneds na) gewoon prima terecht en op maximale snelheid.

Het enige wat ik je in jouw situatie kan adviseren is: Maak een duidelijke keuze. Upgraden als je verder wel tevreden over de auto bent, alle resultaten van de upgraders tot nu toe zijn heel positief dus het ziet er gunstig uit. Durf of wil je dat niet (bijv qua kosten) kies dan een alternatief, en stop gewoon met je Zoe. (en/of neem evt juridische stappen, maar dat moet je zelf weten)

PS.
Je relationele problemen, een 22kW paal in de TNM app in de praktijk een 11kW is en/of je wel of geen 3G hebt is weliswaar allemaal heel vervelend maar dat zijn allemaal externe factoren die eigenlijk niets met het daadwerkelijke probleem te maken hebben. Verder bevestig je daar dus precies mijn vooroordeel mee dat je allerlei problemen en oorzaken aanwijst buiten jouw eigen invloedssfeer. (lees: slachtofferrol).
Keuzes maken kan altijd. :>

[ Voor 11% gewijzigd door Hachy op 07-12-2017 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Dit had je allemaal kunnen verwachten van Renault :P M'n vader heeft in wat Renaults gereden in de lease en die hadden ALTIJD elektronica problemen. Ik moest dan ook al lachen toen Renault met een EV kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
**EDIT** het meest van de verdwenen tekst toegevoegd
Hachy schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:14:

@Stef87 dat mag je 'gemakkelijk' vinden, ik weet prima welke problemen er spelen. Je zegt dat je geen keuze had qua AC43 laadpunten. In de Betuwe staan inderdaad weinig snelladers, dat is zeker zo. Echter dan nog steeds heb je een keuze om naar een willekeurige 11 kWh laadpaal te rijden (die vind je overal in NL binnen 5 minuten rijden, zelfs in de Betuwe) en dan tijdens het laden even verder zoeken naar een 43kW of 22kW of laadpunt. In plaats daarvan kies jij er bewust voor om je resterende procentjes te gebruiken om de 2 probleem-Fastneds te bezoeken.
Ja behoorlijk gemakkelijk. Je hebt het wel over 11kW laadpalen, maar daar gaat het ook niet goed. Tevens ben en heb ik na telefonisch contact met Renault Z.E. routemobiel, voordat de berger kwam, tussendoor het nog geprobeerd bij een normale laadpaal en een snellader (die overigens nergens was te bekennen, er waren enkel 11kW of langzamere laadpalen en op initiatief van Renault Route mobiel ben ik toen afgesleept, die mij oorspronkelijk naar een andere lader zouden brengen)

Het oorspronkelijke plan was om in de omgeving van de Tweaker aan een 11/22kW laadpaal te gaan staan (toch weer een kwartier geladen) maar daar was niets te vinden, er staan hekken rond een plein waar ze voorheen waarschijnlijk hebben gestaan, dat is ook allemaal via de app gecontroleerd toen ik de mogelijkheid had.

Het is gewoon onzin dat ik bewust de probleem Fastned stations op zoek. Soms is het (zelfs met problemen) nog steeds de snelste manier als het lukt om 10-15% te kunnen laden zodat ik daarna het bij Allego kan proberen. Sterker nog, als je de route bekijkt kan je duidelijk zien dat ik al aan het omrijden ben en veel meer heb opgeladen dan normaal nodig zou zijn.

En hoewel ik ook wel kritiek heb op hoe Renault e.e.a. afhandelt kan je daarmee niet je eigen verantwoordelijkheid uitvlakken. Gebruik van de term 'slachtofferrol' is wellicht wat dik aangezet maar komt ook ergens vandaan, namelijk diverse posts uit het verleden van je op RF onder een ander pseudoniem waarbij steeds maar weer de haat jegens Renault opborrelt en weinig eigen initiatief wordt getoond.
Dit is de eerste post eigenlijk die ik van je lees waarbij je zelf wat meer moeite doet om problemen te voorkomen, dus je bent imho wel op de goeie weg.
Hoe ''niet-leuk'' dit ook is om te horen over Renault als merk, het is de waarheid (voor sommige mensen dan, gelukkig!). De mensen die op het moment een q210 Zoe overwegen en hier nieuw zijn zullen er vast wat aan hebben. Net als de eventuele kleine ''upgrade'' korting die geboden zou kunnen worden als je misschien net zoveel problemen hebt met laden als ons.

Ik doe tevens elke rit mijn best om zoveel mogelijk problemen met laden te ontkomen, maar gezien ik op heel veel plekken problemen heb kan ik er niet altijd omheen werken.

Ander voorbeeld waar ik al rekening houd met problemen, tripje Eindhoven naar jaarbeurs Utrecht:

Met koud weer vanuit Eindhoven vertrek ik richting de jaarbeurs. Ik zou het net aan kunnen halen als ik op ECO ga rijden, maar besluit tussendoor toch maar even bij Mr.Green /NLEx te gaan snelladen. Helaas wilt de auto op storing schieten, waarna ik net op tijd het laden kan stoppen voor die op storing schiet en ik eerst een kwartier met afgesloten auto moet wachten voor ik het weer kan proberen.

Vol goede moed dus doorgereden naar de jaarbeurs in Utrecht, waar meer dan genoeg laadpalen staan en prima-ladende andere auto's. Zoe begint met laden, ik ben net de stad ingelopen en kom er later achter dat de Zoe in storing is geschoten en ook bij de normale laadpaal niet heeft geladen. Vervolgens rij in naar een andere laadpaal waar de auto gelijk weer op storing gaat.
Uiteindelijk ben ik toen nog thuis gekomen door door te blijven rijden naar een plek waar ik wel nog net genoeg kon bijladen om thuis te komen.

Dit is voor ons helaas meer regel dan uitzondering

Voor Renault zijn de problemen ook betrekkelijk nieuw en juist omdat het niet op elke Zoe voorkomt en het een combinatie van factoren is, is het vanuit Renault ook niet heel simpel om keuzes te maken, bij de één is een software update voldoende, bij de ander is het een specifiek laadpaal probleem en een derde heeft een kapotte lader of BCB. We zullen het als Zoe rijders samen met Renault en de laadpaalboeren op moeten lossen en juist daarom is het extra belangrijk dat je goed zelf blijft nadenken, keuzes maken, verantwoordelijkheid neemt daar waar je kan.
Bij ons is de BMS gereset, de boordlader vervangen met alle toebehoren, drie afzonderlijke garage bezoeken is de auto geüpdate, maar is enkel en alleen erger geworden, niet beter. 50.000km en 1.5/2j later en beloofd Renault nog steeds bezig te zijn de problemen.
Natuurlijk is de auto geen beta-software product, maar zelfs met alle laadproblemen die er zijn kan je op vrijwel alle publieke laadpunten (op de paar bekende Fastneds na) gewoon prima terecht en op maximale snelheid.
Zoals eerder gezegd, nee dat kan ik niet. Ik heb ook bij ''normale'' laadpalen <50% kans op problemen. Net als bij Allego of MrGreen/NLEx laders.
Soms is het met overcapaciteit nog steeds het ''slimst'' om 5-15% bij Fastned er bij te laden en vervolgens door te kunnen rijden naar een normale laadpaal (of meerdere, moet eerst prijs schieten :+ )

Het enige wat ik je in jouw situatie kan adviseren is: Maak een duidelijke keuze. Upgraden als je verder wel tevreden over de auto bent, alle resultaten van de upgraders tot nu toe zijn heel positief dus het ziet er gunstig uit. Durf of wil je dat niet (bijv qua kosten) kies dan een alternatief, en stop gewoon met je Zoe. (en/of neem evt juridische stappen, maar dat moet je zelf weten)
Ja en zoals gezegd, die keuze ga of moet ik dus ook gaan maken op korte termijn. Als ik de Zoe *eerlijk* wil verkopen, dan is die i.i.g. geen stuiver meer waard als men weet op hoe weinig plekken er maar kan worden opgeladen.
Renault heeft tot heden niets kunnen beloven of kunnen voorstellen waarbij ik na een eventuele upgrade beter af zou kunnen zijn. Ik heb immers bij normale laadpalen ook vaak last en *ik denk* een stuk meer dan andere Zoe rijders.

PS.
Je relationele problemen, een 22kW paal in de TNM app in de praktijk een 11kW is en/of je wel of geen 3G hebt is weliswaar allemaal heel vervelend maar dat zijn allemaal externe factoren die eigenlijk niets met het daadwerkelijke probleem te maken hebben. Verder bevestig je daar dus precies mijn vooroordeel mee dat je allerlei problemen en oorzaken aanwijst buiten jouw eigen invloedssfeer. (lees: slachtofferrol).
Keuzes maken kan altijd. :>
Prima, ik denk er gewoon heel anders over en dat zal ook niet veranderen.

@BB-One
Bedankt voor het advies, daar ga ik zeker wat mee doen. Ik heb hem bij Gerrit Bleeker gekocht in purmerend. Een hele toffe man die ik het ''het beste' gun, maar wie weet wat een simpel telefoontje al kan betekenen. Ik heb ik het verleden hem ook al diverse keren geholpen nadat ik mensen had doorgestuurd om daar een leuke EV te kopen. Poging waard voordat ik evt. met advocaat o.i.d. aan de slag wil/moet gaan.

Misschien valt omruilen bij Renault ook nog wel te regelen (tegen een gelijkwaardige occasion o.i.d.?)
YoshiBignose schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:39:
Dit had je allemaal kunnen verwachten van Renault :P M'n vader heeft in wat Renaults gereden in de lease en die hadden ALTIJD elektronica problemen. Ik moest dan ook al lachen toen Renault met een EV kwam.
Haha, ik heb in het (vrij recente) verleden als Technisch Specialist personenauto's gewerkt. Bij een aantal wat oudere modellen is dat ook echt wel het geval. :P (Laguna rond 2004 etc.)

Op het moment dat wij besloten de Zoe te kopen, waren er echter (online) niet zoveel problemen die ik toen kon vinden. Op het laden na, heeft die verder ook ons nooit laten staan.

Gelukkig ga ik vanaf volgende maand als ZZP'er werken in de duurzame sector/advies. Loopt dat redelijk dan kan ik eventueel ook zakelijk een auto (financial) leasen o.i.d.

[ Voor 72% gewijzigd door Stef87 op 07-12-2017 12:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Nou ja, we zullen het zeker niet eens worden en dat hoeft ook niet. Iets met vrij land enzo.

Ben nog steeds wel benieuwd naar welke 'normale' laadpalen je er ook last van hebt en wil best een keer met je mee om te testen of die problemen op mijn Q210 zich ook voordoen. We kunnen dan ook de versie verschillen met CanZE uitlezen en dat verhaal aan Renault voorleggen.

[ Voor 42% gewijzigd door Hachy op 07-12-2017 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Stef87 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:57:

Haha, ik heb in het (vrij recente) verleden als Technisch Specialist personenauto's gewerkt. Bij een aantal wat oudere modellen is dat ook echt wel het geval. :P (Laguna rond 2004 etc.)

Op het moment dat wij besloten de Zoe te kopen, waren er echter (online) niet zoveel problemen die ik toen kon vinden. Op het laden na, heeft die verder ook ons nooit laten staan.

Gelukkig ga ik vanaf volgende maand als ZZP'er werken in de duurzame sector/advies. Loopt dat redelijk dan kan ik eventueel ook zakelijk een auto (financial) leasen o.i.d.
Ja er zijn nog steeds genoeg belastingvoordelen op EV's voor ondernemers, dus zou dat zeker aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Als je bij een openbare laadpaal laad hoe lang duurt dat voor je het zie op je account?ik zit bij EV Company.
en hoe gaat dat bij andere aanbieders zoals NewMotion ,Ecotap,Nlmab,flow charging,Plug surfing,Anwb,Vandebron,Evbox,enzo.?Bij mij duurt het maanden.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
evtje schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:09:
Als je bij een openbare laadpaal laad hoe lang duurt dat voor je het zie op je account?ik zit bij EV Company.
en hoe gaat dat bij andere aanbieders zoals NewMotion ,Ecotap,Nlmab,flow charging,Plug surfing,Anwb,Vandebron,Evbox,enzo.?Bij mij duurt het maanden.
Op zijn vroegst een maand. 1 keer in de maand synchroniseren de laadpaaleigenaren (sessies) en laadpasproviders (facturen) alle data met elkaar, dus voor iedereen is dit de kortste termijn.
Enige uitzondering is Fastned waarbij je het gelijk ziet omdat zij de administratie in-house hebben.

Er is sprake van real-time synchronisatie vanaf april 2017(!), maar daar heb ik sinds maart niets meer over gehoord..

[ Voor 4% gewijzigd door Nivve op 07-12-2017 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@Nivve ik heb een Laadpaal geregeld via de gemeente die er net een week staat en dat staat nu al op een laadkaart met gegevens in de buurt. Maar de rekening van het laden gaat dus maanden duren……
Als je nu Laad b.v 10 Kw maar je laat je auto er langer staan wordt er dan ook nog een uur prijs berekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Meestal rond de 12e van de maand dan krijg je van de meeste laadpassen de rekening.

Uurprijs geldt alleen bij bepaalde providers zoals Nuon Brabant als er in de piek uren minder dan 1 kWh per uur wordt afgenomen en de Allego snelladers bij >30 min aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Ik zit in noord-holland laadpaal pitpoint-mra maar ik denk provider Nuon.
Pitpoint zit ook in Amsterdam als je daar tegen de avond je aan de stekker ga dan gaan ze daar toch ook vas de volgende dag weg zonder uur prijs toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Dat moet je aan pitpoint of Nuon vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
@Stef87 Wat is eigenlijk het aanbod dat je van Renault hebt gehad voor de batterij upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 12:30

MrScratch

I am rubber, you are glue

Gisteren en vandaag in Antwerpen geprobeerd om te kunnen laden, hetgeen nog niet echt best wil verlopen. Het is mijn indruk dat de Belgen nog niet echt op de hoogte zijn van het concept elektrische auto. Vlakbij de plek waar ik moet zijn, zijn er 2 parkeerplaatsen voor laden van elektrische auto's, maar daar staan gewoon de hele dag ICE's op.

Gisterochtend was er zowaar 1 van de twee plekken vrij, maar toen ik in de lunchpauze mijn auto verplaatste om ruimte te maken voor een ander, stond er binnen 5 seconden een ronkende diesel op de plek. Daar sta je dan met je goede burgergedrag. :) Andere plek was nog steeds bezet door dezelfde ICE als toen ik arriveerde. Vandaag was er helemaal geen plek vrij, ingepikt door ICEs de hele dag.

Wordt ook niet echt op gehandhaaft nog door de Antwerpse politie. Nog een lange weg te gaan in het Antwerpse, zo lijkt me.

Werd er al met al een beetje treurig van.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

De hele dag ook... :'( je zou ze bijna blokkeren.

Update - evensnelladen.nl komt met hun laadpas binnen op plek 7:
De EV-box laadpas gaat eruit, er zijn inmiddels 10 goedkopere aanbieders.

http://www.laadpastop10.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

YoshiBignose schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:04:
Ja er zijn nog steeds genoeg belastingvoordelen op EV's voor ondernemers, dus zou dat zeker aanraden.
Hij zei "leasen", niet kopen. Zijn er dan ook belastingvoordelen op EV's voor ondernemers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:56
Jazeker, lagere bijtelling en lagere kosten voor brandstof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:48

swat!

computeraar

tiguan schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:54:
Jazeker, lagere bijtelling en lagere kosten voor brandstof.
En laten we de Milieu-investeringsaftrek (MIA) niet vergeten.

EV6 Plus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
TucanoItaly schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:51:
[...]

Hij zei "leasen", niet kopen. Zijn er dan ook belastingvoordelen op EV's voor ondernemers?
Hij zei financial lease en dat is gewoon kopen met krediet. Maar zelfs met operational lease heb je voordeel als ondernemer door de lage bijtelling. Alhoewel dat in loondienst natuurlijk ook geldt als je een leaseauto krijgt van de baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

YoshiBignose schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:18:
[...]

Hij zei financial lease en dat is gewoon kopen met krediet.
Ah, interessant om te weten! Nooit bij stilgestaan dat je de MIA ook i.c.m. financial lease zou kunnen toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
TucanoItaly schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:41:
[...]

Ah, interessant om te weten! Nooit bij stilgestaan dat je de MIA ook i.c.m. financial lease zou kunnen toepassen.
Ja, heb ik bij m'n Tesla ook. Maar een leasemaatschappij mag ook MIA claimen dus ik denk dat iedereen of je nou particulier of ondernemer bent automatisch MIA krijgt bij een lease EV. In principe claimt de leasemaatschappij deze dan dus is het niet relevant of jij ondernemer bent. De Ioniq leaseprijs van m'n werknemer ging ook iets omlaag door de MIA die niet op de site was doorberekend.

Punt bij ondernemers is gewoon dat (vooral bij een eenmanszaak) je kosten af mag trekken van je winst en een EV dus gunstiger is bij een hoge belastingdruk. Dus het liefst zit je in de 52% schijf. Natuurlijk geldt dit voor ICE's ook, maar 22% bijtelling compenseert dan weer een heel groot deel. Bij 4% valt dat wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:58
Zojuist de eerste beurt/APK gehad op mijn Nissan Leaf van eind 2013 en nu 62.000km op de klok (4 maanden geleden gekocht).

"Grote" beurt & APK voor €178,-, geen bijkomende kosten. Slechtste band had nog altijd >3mm profiel ondanks dat de originele banden er nog onder zitten.

De verwachting van lage onderhoudskosten wordt in dit geval dus zeker waar gemaakt :-)

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 08-12-2017 15:15 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
assje schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:14:
Zojuist de eerste beurt/APK gehad op mijn Nissan Leaf van eind 2013 en nu 62.000km op de klok (4 maanden geleden gekocht).

"Grote" beurt & APK voor €178,-, geen bijkomende kosten. Slechtste band had nog altijd >3mm profiel ondanks dat de originele banden er nog onder zitten.

De verwachting van lage onderhoudskosten wordt in dit geval dus zeker waar gemaakt :-)
Pfff en mijne zaten onder 3mm met 30.000 km haha :'( >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik denk dat deze hier wel op zijn plaats is:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@databeestje, wat ik dan niet snap is waarom hij niet bij de "Tesla laadpalen" kan laden. Dat zijn helemaal geen superchargers. Volgens mij zijn het gewoon normale laadpalen die zijn Ioniq prima kunnen opladen :?

Wellicht is hij in de war omdat er een Tesla logo opstaat. Maar bij een Nuon paal kan je ook laden ook al zit je zelf bij een andere elektriciteitsleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

https://www.oneworld.nl/p...gierevolutie-breidt-zich/

Aardig artikeltje over de combinatie van zonne-energie die wordt opgeslagen in elektrische auto's. Met de volgende quote:

"Daarnaast rijden er in Utrecht nu dertig elektrische deelauto’s van Renault. Die kunnen nog niet ontladen, maar de eerste Renaults die dat wel kunnen, worden komend jaar verwacht."

Pagina: 1 ... 75 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.