Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

MarcelGo schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:44:
[...]

Ik rij met michelin cross climate en net zo zuinig als de speciale EV banden ;)
Jammer genoeg kan ik deze niet krijgen in de maat voor de MiEV, maar ik merk wel dat de Vredestein Quattrac5 op de achterbanden aanmerkelijk meer impact hebben op het verbruik. Voor maakte het niet zoveel uit.

Voor de Swift kan ik deze gelukkig wel krijgen, dat bandenwissellen ben ik ook zat geworden, en de halve winters die we nu hebben rechtvaardigt het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YoshiBignose schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 09:47:
[...]

Absurde bedragen, maar dat is op een cataloguswaarde van 45k. Misschien dat de MIA er nog niet in verwerkt zit? Dat was bij m'n Ioniq toen ook, ging er nog wat vanaf.

Als ik dezelfde km's invul (30.000) als de Ioniq en duurste optie pakket kies, dan kom ik op €1080 per maand uit incl. btw. Ik betaal €514 voor de Ioniq. Dan heb je wel 80 pk's en 30 kWh batterij extra.... wat zorgt voor iets van 125 km meer range dacht ik, in de praktijk? Lijkt me het echt niet waard.
Voor mij is dat het wel waard. Voor m'n werk rijd ik door heel Nederland en met de Ioniq zou ik veel gevallen al op de heenweg naar de klant moeten opladen. Dat is voor mij gewoon onacceptabel.

Met de Ampera-e heb ik net dat beetje meer waardoor ik zelden tot nooit op de heenweg hoef op te laden. Soms wel op de terugweg, maar daar heb ik dan geen moeite mee.

Overigens kost hij mij een kleine eigen bijdrage en levert het mij 150 euro netto per maand op omdat de bijtelling zo laag is. Het Business+ model dat wel.
kv83 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:46:
Sorry, ik had het verkeerd in me hoofd. Ze waren eerst 40k en 45k, en zijn dus nu 46 en 49k voor de business en business+ .

Denk dat ze iets hadden van "als we maar onder de 50k zitten vinden de leaserijders het wel prima.

Volgens mij is de duurdere versie ook diegene die eerst geleverd wordt, als ik het me goed herinner.
Inmiddels zijn de levertijden voor beide modellen gelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2017 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
Er zijn twee nieuwe Tesla Superchargers in aanbouw in Nederland, een bij Emmeloord (A6) en een bij Venlo (A73). Zie info: Balance in "Het grote Tesla topic" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:52:
[...]

Voor mij is dat het wel waard. Voor m'n werk rijd ik door heel Nederland en met de Ioniq zou ik veel gevallen al op de heenweg naar de klant moeten opladen. Dat is voor mij gewoon onacceptabel.

Met de Ampera-e heb ik net dat beetje meer waardoor ik zelden tot nooit op de heenweg hoef op te laden. Soms wel op de terugweg, maar daar heb ik dan geen moeite mee.

Overigens kost hij mij een kleine eigen bijdrage en levert het mij 150 euro netto per maand op omdat de bijtelling zo laag is. Het Business+ model dat wel.
Ja zo kan ik het ook :') maar als je het zelf neer moest tellen dan zou je wel twee keer nadenken lijkt me. Als je baas het toelaat prima toch. Alhoewel ik me dan afvraag wat je anders had mogen kiezen, want je zit in de prijsklasse 3-serie, A4 of c-klasse.
PWM schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:12:
[...]

Model S. Ik heb de kachel altijd aan (niet altijd AC).

Ik zit dan op 155 tot 205 met een gemiddelde van 195. Ik heb dan gewoon de AP aan die ik dus heb ingesteld op +5.

Mij 1000km gemiddelde is overigens 235Wh/km, maar hier zitten ook vele (vele) totaal onnodige sprints bij ;)
Vandaag 120 km gereden. Ik zat op 285Wh/km ;( maar daar zaten veel nodige sprints bij >:)

[ Voor 21% gewijzigd door YoshiBignose op 03-12-2017 19:36 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:10

PeaceNlove

Deugleuter

YoshiBignose schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:35:

Ja zo kan ik het ook :') maar als je het zelf neer moest tellen dan zou je wel twee keer nadenken lijkt me. Als je baas het toelaat prima toch. Alhoewel ik me dan afvraag wat je anders had mogen kiezen, want je zit in de prijsklasse 3-serie, A4 of c-klasse.
Volgens mij moet je niet 1-op-1 die prijzen vergelijken. Een volledig elektrische auto zal bij een zelfde cataloguswaarde toch een lagere leaseprijs hebben voor mijn werkgever omdat de leasemij geen wegenbelasting hoeft te betalen. Tel daarbij ook nog een lagere brandstofcomponent op en je kan opeens een veel duurdere auto nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Weet iemand waar de laders van Shell komen te staan? https://nos.nl/l/2205772

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
TucanoItaly schreef op zondag 3 december 2017 @ 09:35:
[...]

Over smaak valt niet te twisten, maar als je voor minder geld in een Model 3 rijdt...
Schijnt dat een beetje normaal uitgeruste 3 ook richting de 55k gaat.

Als GM geen winst kan maken op de E, zal tesla dat ook niet kunnen op de 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
PeaceNlove schreef op zondag 3 december 2017 @ 20:09:
[...]

Volgens mij moet je niet 1-op-1 die prijzen vergelijken. Een volledig elektrische auto zal bij een zelfde cataloguswaarde toch een lagere leaseprijs hebben voor mijn werkgever omdat de leasemij geen wegenbelasting hoeft te betalen. Tel daarbij ook nog een lagere brandstofcomponent op en je kan opeens een veel duurdere auto nemen.
Daarom keek ik ook naar de leasebedragen. Brandstof scheelt inderdaad wel wat, alhoewel het alsnog in de kosten kan lopen als je veel bij openbare laadpalen laadt of Fastned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:03
Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:52:
[...]

Nee dat niet denk ik. Ga ik even checken.
of de spanning voldoende hoog?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

renedr schreef op zondag 3 december 2017 @ 20:14:
Als GM geen winst kan maken op de E, zal tesla dat ook niet kunnen op de 3.
Zo zo, boude uitspraak :)

Tesla is een batterijenfabriek aan het bouwen. Daar heb ik GM nog niet over gehoord.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
TucanoItaly schreef op zondag 3 december 2017 @ 20:22:
[...]

Zo zo, boude uitspraak :)

Tesla is een batterijenfabriek aan het bouwen. Daar heb ik GM nog niet over gehoord.
Als je Tesla moet geloven zijn de kosten per KW fors aan het dalen. Ik zie alleen het tegendeel in hun prijzen... Dus in hoeverre het om marketing gaat weet ik niet.

Maar hoe kleiner de kostenpost voor een accu wordt, hoe minder dat ook voor de concurrentie zal kosten. Daarnaast is dat natuurlijk nooit tienduidenden euro’s verschil.

Dat zie je nu ook al in de autobranche. Sommige auto’s gebruiken motoren van andere merken. Toen Mercedes Renault motoren gebruikte, was de auto niet substantieel duurder dan toen ze weer eigen motoren gingen gebruiken.

Edit:
https://zerauto.nl/ev-nieuws-kostprijs-accu-daalt-enorm/

Okee verwachting is rond 2020 100$ per kWh of zelfs 80$ per kWh.

Nu ligt dat nog rond de 250$ per kWh.

Er vanuitgaande dat 100 kWh wel minimaal is, zit je zo aan de 8000-10.000 voor de accu.

[ Voor 14% gewijzigd door renedr op 03-12-2017 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:52
YoshiBignose schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:35:
[...]
Vandaag 120 km gereden. Ik zat op 285Wh/km ;( maar daar zaten veel nodige sprints bij >:)
Maar die sprintjes kosten eigenlijk nauwelijks extra energie met een EV, het is de gemiddelde snelheid die al het verschil maakt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
assje schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:17:
[...]

Maar die sprintjes kosten eigenlijk nauwelijks extra energie met een EV, het is de gemiddelde snelheid die al het verschil maakt.
Oh ja ging ook 150 B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
renedr schreef op zondag 3 december 2017 @ 20:35:
[...]

Als je Tesla moet geloven zijn de kosten per KW fors aan het dalen. Ik zie alleen het tegendeel in hun prijzen... Dus in hoeverre het om marketing gaat weet ik niet.
:?

De eerste 85 en de huidige 75D hebben ongeveer een gelijkwaardige bruikbare accu capaciteit (anders dan de naam doet vermoeden).

De 85 is 4 jaar oud. Tov van die auto krijg je nu:

Veel meer vermogen, standaard luchtvering, beter bereik, glazen dak, 4 wiel aandrijving, veel betere stoelen en achterbank, mooiere materialen, bijna alle opties die er waren op de 85 nu als standaard.

En dat voor een lagere prijs. Hoezo zie je het niet terug in hun prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
PWM schreef op zondag 3 december 2017 @ 23:07:
[...]

:?

De eerste 85 en de huidige 75D hebben ongeveer een gelijkwaardige bruikbare accu capaciteit (anders dan de naam doet vermoeden).

De 85 is 4 jaar oud. Tov van die auto krijg je nu:

Veel meer vermogen, standaard luchtvering, beter bereik, glazen dak, 4 wiel aandrijving, veel betere stoelen en achterbank, mooiere materialen, bijna alle opties die er waren op de 85 nu als standaard.

En dat voor een lagere prijs. Hoezo zie je het niet terug in hun prijs?
Ik bedoel meer dat je in 2013 een Model S 60 had voor 66k en nu in 2017 kostte die ruim 80k...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
renedr schreef op zondag 3 december 2017 @ 23:42:
[...]

Ik bedoel meer dat je in 2013 een Model S 60 had voor 66k en nu in 2017 kostte die ruim 80k...
Of ik moet mij sterk vergissen, maar die 66k is volgens mij ex BTW.

EDIT:

Ah, er is inderdaad een 60 geweest voor 66k. Deze was qua vermogen geknepen en zonder opties. Maar inderdaad, hij is wel aangeboden :)

[ Voor 20% gewijzigd door PWM op 04-12-2017 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik zit nog eens naar het prijsmodel van Fastned te kijken:

https://fastned.nl/nl/kies-je-prijsplan

Voor die 29,95 zit daar dan al stroom in, of "koop" ik alleen het recht om stroom te kopen voor 0,19KwH (wat effecties dus omgerekend alsnog 0,30 is als je het abo er in verrekend)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

PWM schreef op maandag 4 december 2017 @ 08:13:

Voor die 29,95 zit daar dan al stroom in, of "koop" ik alleen het recht om stroom te kopen voor 0,19KwH (wat effecties dus omgerekend alsnog 0,30 is als je het abo er in verrekend)?
Ik heb dat abonnement nooit begrepen en een reden dat ik een auto wil hebben die gegarandeerd 100% van de tijd, zomer en winter, mijn dagelijkse maximale reisafsafstand kan overbruggen. Een abonnement nemen alleen maar omdat je wilt tanken. Sta je bij een laadstation, kun je alsnog niet tanken omdat je geen abonnement hebt. Of zo vreselijk duur dat je gewoon afgezet wordt. Dan blijf ik wel bij benzine, word ik ook bij afgezet, maar ik heb dan niet de nadelen van electrisch (zoals de beperkte actieradius en lange laadtijden)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:40
renedr schreef op zondag 3 december 2017 @ 23:42:
[...]

Lol, slecht argument . Uiteraard is de S nu duurder geworden. Je krijgt er een beter uitgeruste auto voor terug met meer vermogen/bereik ook. De reden waarom dit gedaan wordt is de model 3. Het verschil tussen de 2 modellen moet groot genoeg zijn, anders heeft de S geen bestaansrecht meer. Verder heb je ook nog een klein beetje inflatie mee te rekenen. Mijn auto is nu ook 5%duurder dan toen ik hem in 2013 kocht.

[ Voor 10% gewijzigd door FragileM64 op 04-12-2017 08:31 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
PWM schreef op maandag 4 december 2017 @ 08:13:

Duh, anders zetten ze er toch geen 19 cent bij. Hoe je dan op 0,30 komt is puur afhankelijk van je kilometers en daarom alleen gunstig voor mensen die veel rijden. Als je 50.000 km per jaar rijdt en laadt bij Fastned is het niet duur :P
Wailing_Banshee schreef op maandag 4 december 2017 @ 08:17:
[...]

Ik heb dat abonnement nooit begrepen en een reden dat ik een auto wil hebben die gegarandeerd 100% van de tijd, zomer en winter, mijn dagelijkse maximale reisafsafstand kan overbruggen. Een abonnement nemen alleen maar omdat je wilt tanken. Sta je bij een laadstation, kun je alsnog niet tanken omdat je geen abonnement hebt. Of zo vreselijk duur dat je gewoon afgezet wordt. Dan blijf ik wel bij benzine, word ik ook bij afgezet, maar ik heb dan niet de nadelen van electrisch (zoals de beperkte actieradius en lange laadtijden)
Je hoeft het niet te gebruiken. M'n werknemer heeft ook een Fastned abo (maar gewoon de gratis variant) en betaalt dus 0,59 per kWh. Natuurlijk puur voor noodgevallen of als je toch een dagje ver gaat rijden. Uiteindelijk ben je nog maar iets meer dan €15 kwijt voor het volladen van je Ioniq dus zo schokkend is het ook weer niet.

[ Voor 44% gewijzigd door YoshiBignose op 04-12-2017 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
https://www.anwb.nl/belan...elektrisch-rijden-monitor

Dus Elektrisch is nu onder aan de streep weer duurder volgens de ANWB.
Nu snap ik het niet meer. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Crxtreem schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:35:

Bij 4 jaar gebruik en 15.000 km per jaar. Waarschijnlijk nemen ze daar de afschrijving in mee en vergelijken ze bijv. een Ampera-E met een Corsa. Ach, ik kan best begrijpen dat het als particulier niet echt voordelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

YoshiBignose schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:17:
[...]
Je hoeft het niet te gebruiken. M'n werknemer heeft ook een Fastned abo (maar gewoon de gratis variant) en betaalt dus 0,59 per kWh. Natuurlijk puur voor noodgevallen of als je toch een dagje ver gaat rijden. Uiteindelijk ben je nog maar iets meer dan €15 kwijt voor het volladen van je Ioniq dus zo schokkend is het ook weer niet.
Als je geen auto kunt vinden die 100% van de tijd, in alle weersomstandigheden, altijd je maximale woon-werk afstand kan afleggen, dan zijn het geen noodgevallen (niet dat fastned maar enigszins in de buurt zit van mijn woon-werk route...)

(En een electrische auto voor lange afstanden zie ik nog steeds niet zitten. Ik heb geen behoefte om elke 200-300km een half uur tot een uur te moeten wachten voordat ik verder kan (als ik lange afstanden rijd, dan rijd ik ook echt lange afstanden, van minimaal 300km enkele reis, nu kunnen we gewoon op 1 tank naar mijn broers bijv., dus heen en terug en dan nog benzine over hebben om pas de volgende werkdag te moeten tanken.))

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Wailing_Banshee schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:02:
[...]

Als je geen auto kunt vinden die 100% van de tijd, in alle weersomstandigheden, altijd je maximale woon-werk afstand kan afleggen, dan zijn het geen noodgevallen (niet dat fastned maar enigszins in de buurt zit van mijn woon-werk route...)
Als dat je vereiste zijn dan zal je vast geen EV kopen en dan boeit het ook niet. Ik zou ook geen auto kopen met 200 km range (in de zomer) als ik 200 km per dag moet rijden. Maar dan heb je het echt over uitzonderingsgevallen. En ook al zou je 100 km enkele reis hebben dan is er geen probleem als je een laadpaal hebt op kantoor/klant en thuis. En stel je laadt dan iets korter of moet 's avonds nog ergens heen, dan kan je als noodgeval Fastned gebruiken voor 59 cent per kWh. M'n werknemer rijdt 40 km enkele reis en het is af en toe toch wel handig om te hebben (openbare laadplek 's avonds is bezet bijv.).

Uiteindelijk komen er EV's met genoeg range en dan is Fastned puur voor lange reizen (zoals superchargers nu). Weet niet of ze het gaan overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:29

Snow_King

Konijn is stoer!

[...]

(En een electrische auto voor lange afstanden zie ik nog steeds niet zitten. Ik heb geen behoefte om elke 200-300km een half uur tot een uur te moeten wachten voordat ik verder kan (als ik lange afstanden rijd, dan rijd ik ook echt lange afstanden, van minimaal 300km enkele reis, nu kunnen we gewoon op 1 tank naar mijn broers bijv., dus heen en terug en dan nog benzine over hebben om pas de volgende werkdag te moeten tanken.))
Ik ga met mijn Model S overal naar toe, ritten van 1000km op een dag heb ik al vaker gemaakt :)

Afijn, ik snap je punt wel. Ik heb nu een 85kWh Model S (~72kWh bruikbaar) en dat vind ik te krap worden. Ik rijd het hele land door en sta nog wel eens bij Fastned of een SuperCharger.

Volgende zomer komt mijn nieuwe S en dan ga ik hopelijk de 100kWh (of groter) kunnen bestellen.

Is dat een dure auto? Ja, zeker, ik ben dan ook érg blij dát ik het kan doen. Ik besef mij echter ook dat ik alles <60kWh accu gewoon te weinig zou vinden. Als 2e auto zou ik een 60kWh Leaf nog wel overwegen.

Maar na 50.000km per jaar te rijden en nu bijna 5 jaar te doen is 300km haalbare range onder alle omstandigheden wel echt een ondergrens voor mij. En die 300km moet je dan kunnen rijden zonder kruipend thuis te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
FragileM64 schreef op maandag 4 december 2017 @ 08:30:
[...]

Lol, slecht argument . Uiteraard is de S nu duurder geworden. Je krijgt er een beter uitgeruste auto voor terug met meer vermogen/bereik ook. De reden waarom dit gedaan wordt is de model 3. Het verschil tussen de 2 modellen moet groot genoeg zijn, anders heeft de S geen bestaansrecht meer. Verder heb je ook nog een klein beetje inflatie mee te rekenen. Mijn auto is nu ook 5%duurder dan toen ik hem in 2013 kocht.
Je kunt het wel recht proberen te praten...

Elon Musk twitterde zelf dat de kosten van accu’s zo gereduceerd zijn van 500$ per kWh naar 250$ per kWh.

Dat zou een besparing van 15.000$ op de s 60 moeten zijn. Maar we zien een stijging van ruim 15.000€

Die goedkopere zie innig nergens terug. Als je ooit wil dat de EV mainstream wordt. Zal je toch iets aan de prijzen moeten gaan doen. Die moeten omlaag in plaats van omhoog.

Anders blijft het een zeer beperkte markt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

YoshiBignose schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:12:
[...]
Als dat je vereiste zijn dan zal je vast geen EV kopen en dan boeit het ook niet. Ik zou ook geen auto kopen met 200 km range (in de zomer) als ik 200 km per dag moet rijden. Maar dan heb je het echt over uitzonderingsgevallen. En ook al zou je 100 km enkele reis hebben dan is er geen probleem als je een laadpaal hebt op kantoor/klant en thuis. En stel je laadt dan iets korter of moet 's avonds nog ergens heen, dan kan je als noodgeval Fastned gebruiken voor 59 cent per kWh. M'n werknemer rijdt 40 km enkele reis en het is af en toe toch wel handig om te hebben (openbare laadplek 's avonds is bezet bijv.).

Uiteindelijk komen er EV's met genoeg range en dan is Fastned puur voor lange reizen (zoals superchargers nu). Weet niet of ze het gaan overleven.
Ik zou dolgraag een electrische auto willen kopen. Thuis laden is geen enkel probleem, laden op kantoor wel, dus daar wil ik absoluut niet afhankelijk van zijn. Laadpalen onderweg zijn op de handen van een vuurwerk sukkel te tellen.

En dat "uiteindelijk", wanneer is dat? Ze willen al binnen 12 jaar de aankoop van benzine auto's afschaffen. Dan hebben ze echt nog wel heel veel te doen. Want waar blijven de electrische auto's in de prijscategory 10-15K? Dat zijn de auto's die grotendeels privé aangeschaft worden.
Snow_King schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:16:
[...]

Ik ga met mijn Model S overal naar toe, ritten van 1000km op een dag heb ik al vaker gemaakt :)

Afijn, ik snap je punt wel. Ik heb nu een 85kWh Model S (~72kWh bruikbaar) en dat vind ik te krap worden. Ik rijd het hele land door en sta nog wel eens bij Fastned of een SuperCharger.

Volgende zomer komt mijn nieuwe S en dan ga ik hopelijk de 100kWh (of groter) kunnen bestellen.

Is dat een dure auto? Ja, zeker, ik ben dan ook érg blij dát ik het kan doen. Ik besef mij echter ook dat ik alles <60kWh accu gewoon te weinig zou vinden. Als 2e auto zou ik een 60kWh Leaf nog wel overwegen.

Maar na 50.000km per jaar te rijden en nu bijna 5 jaar te doen is 300km haalbare range onder alle omstandigheden wel echt een ondergrens voor mij. En die 300km moet je dan kunnen rijden zonder kruipend thuis te komen.
Behalve dat ik die Tesla Model S afschuwelijk lelijk vind, kan ik die gewoon niet betalen. En daar zit gewoon het grootste probleem van de electrische auto. Het is echt niet de range. Het is de range in combinatie met de aanschafprijs. (als de staatsloterij mij volgende week een leuke zak geld zou geven, zou ik de 11e bij een dealer staan om een Amera-E te kopen). De tweede auto blijft dan wel benzine, maar de vervanger daarvan heeft zoveel eisen dat die helemaal onbetaalbaar is als electrische auto (roadster :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Wailing_Banshee schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:43:
[...]

Ik zou dolgraag een electrische auto willen kopen. Thuis laden is geen enkel probleem, laden op kantoor wel, dus daar wil ik absoluut niet afhankelijk van zijn. Laadpalen onderweg zijn op de handen van een vuurwerk sukkel te tellen.

En dat "uiteindelijk", wanneer is dat? Ze willen al binnen 12 jaar de aankoop van benzine auto's afschaffen. Dan hebben ze echt nog wel heel veel te doen. Want waar blijven de electrische auto's in de prijscategory 10-15K? Dat zijn de auto's die grotendeels privé aangeschaft worden.
Tja ik wil ook heel veel dingen graag maar soms kan het gewoon niet. Een EV is echt niet heilig ofzo dus als je het geld er niet voor hebt en de range te weinig vindt (of de auto lelijk) dan moet je het gewoon niet doen. Ik kan er ook niks aan doen dat de gevestigde autobedrijven zo lopen te slapen, maar het lijkt alsof de meeste nu wel zien dat het de toekomst is. Of het in 12 jaar gaat lukken blijft afwachten, zal me eerlijk gezegd wel verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Snow_King schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:25:
[...]

Mijn S85 uit 2013 kan ook heel zuinig zijn, maar met kou en regen loopt het vebruik gewoon zeker met 20 tot 30% op.
Het is regent en het is koud :p Verwarming en AC staan aan inclusief stoelverwarming

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DJnOUUoBRjNXhPbWeJTOT3O4/thumb.jpg

Niks mis mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
PWM schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:04:
[...]

Het is regent en het is koud :p Verwarming en AC staan aan inclusief stoelverwarming

[afbeelding]

Niks mis mee :)
Ah ja, die Tesla rijders achter vrachtwagens zie ik ook vaak >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
135 op de Ap geeft me 191kw. Daaronder is het snel veel minder. Ik rijd gewoon op de linkerbaan met AP :)

Edit

Rijd wel met Chill mode aan

[ Voor 15% gewijzigd door PWM op 04-12-2017 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Maar je liegt ik zie dat de stoelverwarming uit staat :P

Die chill mode komt toch ook op de oudere modellen?

[ Voor 32% gewijzigd door YoshiBignose op 04-12-2017 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Op een gegeven moment word het wel erg warm :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Wailing_Banshee schreef op maandag 4 december 2017 @ 08:17:
[...]

Eh, het is een keuze he. Benzine is langs de snelweg ook duurder dan bij het eerste de beste station 1km van de snelweg af. En over afzetten gesproken, wat dacht je van die €1 accijns per litertje? Gewoon slim zijn en goedkoop of gratis (destination) laden waar mogelijk. Probeer dat maar eens met je benzine auto.

Beperkte actieradius = mindset tenzij je dagelijks enkele rit 300+ km rijdt.
Lange laadtijden boeien niet echt zolang je er niet op hoeft te wachten. Laadtijd =/= wachttijd.
Parkeren = laden dus elke morgen weer een vol batterijtje.
Crxtreem schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:35:

Pff die ANWB infographic zit wel vol met dubieuze aannames en feitelijke onjuistheden zeg, het rammelt aan alle kanten:

De grootste fout die ze maken is dat ze BEV's en PHEV's op 1 hoop gooien maar niet in elke sectie dit duidelijk kenbaar maken. Bij de cijfers en argumenten die ze gebruiken is dus niet duidelijk of in de vraagstelling ook dit onderscheid gemaakt is.

Bijvoorbeeld 'niet te gebruiken op vakantie' -> Is natuurlijk onzin, al vergt het bij een EV wel een andere mindset, geef ik toe. Een PHEV is prima geschikt om mee op vakantie te gaan.

949 snelladers? In heel Europa misschien ja. In NL zijn dit er pakweg 170. Ik vermoed dat ze ook de 22kWh AC palen meenemen in de berekening (semi-snel) maar 120km/h laden wordt niet voor niets semi-snel genoemd en is dus echt niet als 'snel' te classificeren.

De prijs / km wordt totaal niet uitgelegd en lijkt geen rekening met de stijgende brandstofprijzen en accijnzen alsmede de dalende electriciteitsprijzen. En ik denk dat ze de ANWB laadpas voor hun tests hebben gebruikt ;) Daarnaast is het niet duidelijk of de fiscale voordelen ook worden meegenomen in deze berekening.

Voor mij persoonlijk is de prijs / km lager dan 0,8 cent... Ik laad nog geen €200 publiek per jaar en de rest thuis op 100% zon. (25.000 km / jaar)

Natuurlijk is de aanschafwaarde van je EV (en zonnepanelen) hoger, maar hoe ze aan de 55,9 cent komen, dat lijkt me echt een bizarre waarde . Of zijn hier ook weer de PHEV's meegerekend?

In de praktijk laden veel mensen goedkoop doordat ze op het werk of andere plekken gratis mogen / kunnen laden of bijv thuis zonnepanelen hebben. Dit heeft nogal een effect op de km prijs maar dat is natuurlijk lastig meetbaar en zie je niet in de sheet terug.

35 tot 55% minder co2 uitstoot dan vergelijkbare benzine auto?
Zo lang je je EV met je eigen zonnestroom en bijv Fastned voedt heb je volgens mij 100% minder uitstoot.
Maar hier is wederom niet duidelijk of ook PHEV's worden meegenomen in dit statement, dan snijdt het alweer wat meer hout.
[...]

Dit probleem is makkelijk op te lossen door zo te plannen dat je niet hoeft te wachten, bijvoorbeeld door na 250km een lunch van een half uurtje te nuttigen. Is zowieso niet zo'n gek idee om even te stoppen na zo'n afstand. Rijdt ook nog eens een stuk relaxter. Als je een auto hebt die de 300KM radius haalt kun je ook gewoon bij je broer in de buurt aan de laadpaal en hoef je onderweg helemaal niet te stoppen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
Hachy schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:18:
35 tot 55% minder co2 uitstoot dan vergelijkbare benzine auto?
Zo lang je je EV met je eigen zonnestroom en bijv Fastned voedt heb je volgens mij 100% minder uitstoot.
Maar dat lukt bijna niemand, te eerste doordat vaan pas bij thuiskomst en in de nacht wordt geladen, daarnaast omdat 70% van je opbrengst in 3 zomermaanden worden opgewekt, dus met een accuoplossing gaat het ook niet lukken. De overige 30% van je opbrengst wek je in de overige 9(!) maanden van het jaar op...

Nu helpen alle beetjes, maar we pompen wel heel veel geld in een schijn oplossing.

Haal alle subsidies er aub vanaf en alle voordeeltjes. Gooi dat geld opeen grote hoop en investeer in gratis zonnepanelen voor alle huishoudens van mijn part.

Als vandaag iedereen in Europa EV zou rijden Zoe dat 0,7% minder uitstoot opleveren wereldwijd.

Ik weet dat het populair is en de onderbuik lekker voedt, maar een simpele kosten/baten analyse op deze subsidies zou wel op zijn plek zijn.

Dat geld levert bijncoorbeeld met gratis zonnepanelen veel meer op.

Ik ben best voorstander van de EV, maar niet als dat geld op een andere manier meer opbrengt. In zonnepanelen heb je er de komende 30 jaar profijt van, terwijl de wegenbelasting iedere maand weer terugkomsten dat blijft doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryaka
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-07 11:25
Wailing_Banshee schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:43:

Wederom afhankelijk van de af te leggen Km's, maar volgens mij is het voor veel meer mensen mogelijk om elektrisch te rijden, maar dan zal je moeten kijken naar bvb. batterijhuur om het verschil wat uit te balanceren over de periode. In België kom ik met mijn Renault Zoe momenteel effectief goedkoper uit aan omgerekend ongeveer €0,40/km dan wanneer ik hem vergelijk met een "gelijkwaardige" Renault Clio met dezelfde opties (Airco, Cruise Control & Automaat) aan ongeveer €0,46/km maar daar zijn wel wat voorwaarden aan verbonden.

Deze berekeningen en afwegingen moet natuurlijk iedereen voor zichzelf maken maar gemiddeld denk ik dat het prijsverschil inderdaad maximaal een kleine 10% zal bedragen als je alles bekijkt over een periode van 4 a 5 jaar. In mijn geval is de Zoe goedkoper, maar ik kan me perfect scenario's voorstellen waar hij iets duurder zal uitvallen voor particulier gebruik. Om eerlijk te zijn speelt voor mij niet enkel het financieel deel maar ook het feit dat ik echt in deze technologie en evolutie geloof en dus hebben wij ons ook ingeschreven in een groepsaankoop voor EV's (was achteraf zeer interessant gezien de €3000 extra korting extra + Gratis laadpaal) Dus goed uitkijken en regelmatig controleren is de boodschap

Momenteel heb Ik m'n Zoe nog niet lang genoeg om alle gegevens volledig te kunnen geven,
maar momenteel haal ik in de worst case een 140km (2° en een gezond gemiddeld aan 120km/uur met verwarming aan) of mits wat slim kiezen en goed remmen een goede 200km op één lading. Als ik dan het geluk (wat is België tog een "Top" land voor EV rijders) en ergens een goei file tegenkom kan ik makkelijk 20 a 30 km terug-remmen op deze afstanden. Los van het extra comfort dat elektrisch rijden me geeft.
Ik zou zeker deze berekeningen maken, en voor jezelf kijken of het voldoende interessant voor je is, zowel qua comfort als financieel.

Als je echt meer Km's/dag moet afleggen zonder laadpaal, is dat natuurlijk lastig, maar in mijn (beperkte) persoonlijke ervaring moet je je niet te veel vastpinnen op deze afstanden, zelfs met m'n ICE reed ik zelden meer dan 300km/dag. Als je minder dan 50000 km's doet per jaar (komt ongeveer overeen met gemiddeld minder dan 140km/werkdag) zou je zelden of nooit in de problemen mogen geraken en meestal gewoon thuis of op je werk kunnen laden en een aantal "just in case" abbo's zou je een heel eind moeten kunnen geraken.

[ Voor 11% gewijzigd door Ryaka op 04-12-2017 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

renedr schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:53:
[...]

Maar dat lukt bijna niemand, te eerste doordat vaan pas bij thuiskomst en in de nacht wordt geladen, daarnaast omdat 70% van je opbrengst in 3 zomermaanden worden opgewekt, dus met een accuoplossing gaat het ook niet lukken. De overige 30% van je opbrengst wek je in de overige 9(!) maanden van het jaar op...

Nu helpen alle beetjes, maar we pompen wel heel veel geld in een schijn oplossing.
Een schijn oplossing?

Mensen zonder zonnepanelen kunnen in elk geval voor 100%NL groen gaan, bijv. bij Qurrent. Het gaat erom hoeveel er duurzaam het net in wordt gepompt en dan zijn jouw euro's dat in elk geval wel. Dus die 100% is juist vrij makkelijk te halen.

De hele week daglicht is in principe genoeg om aan het eind van de week je auto volgeladen te hebben. Of één zonnige (weekend) dag kan ook al genoeg zijn (ja ook in de winter) aangezien je met de modernere batterijen maar zo enkele dagen tot een week of langer kunt overbruggen. Met diverse slimme oplossingen kun je ervoor zorgen dat er alléén zonnestroom in je auto zit. Dat is gewoon realiteit, nu al. Op deze bewolkte dag bijvoorbeeld wek ik zo'n 10kWh op. Hiermee kan ik ongeveer 65 KM rijden.

Naast de co2 vergeet je even dat uitstoot van een Benzine of Diesel wagen ook roet, benzeen en andere zooi in de lucht betekent die je bij EV's niet hebt. Als je 1x de zwarte muren rondom de Parijse Peripherique hebt gezien, of je kent iemand met Astma of COPD dan besef je je ineens dat elke stad veel mooier en gezonder zou zijn zonder al die bagger wat uit brandstofmotoren komt zetten.
Haal alle subsidies er aub vanaf en alle voordeeltjes. Gooi dat geld opeen grote hoop en investeer in gratis zonnepanelen voor alle huishoudens van mijn part.
Dat is in principe hetzelfde alleen blijven we dan veel langer met benzine en diesel motoren rijden.
Als vandaag iedereen in Europa EV zou rijden Zoe dat 0,7% minder uitstoot opleveren wereldwijd.
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. De rest van de wereld moet ook over op de EV en dat helpt wel iets meer, kijk bijv naar sommige Chinese steden waar de luchtkwaliteit met 1800% verbeterd is sinds ze electric-only beleid hebben ingevoerd. Het gaat niet alleen om minder uitstoot maar ook om de gezondheid van mensen.
Ik weet dat het populair is en de onderbuik lekker voedt, maar een simpele kosten/baten analyse op deze subsidies zou wel op zijn plek zijn.
Zeker, al denk ik dat een simpele kosten/baten analyse vrij lastig is als het om duurzaamheid gaat. Wat wél simpel kan: verbeter de wereld, begin bij jezelf en je eigen invloedssfeer. Het blijven hangen in drogredenen helpt in elk geval niets.
Misschien wel, ben benieuwd naar je bronnen, afstudeeropdrachten of andere onderzoeken waarin dat standpunt bevestigd kan worden.
Ik ben best voorstander van de EV, maar niet als dat geld op een andere manier meer opbrengt. In zonnepanelen heb je er de komende 30 jaar profijt van, terwijl de wegenbelasting iedere maand weer terugkomsten dat blijft doen.
Het begin van je zin is goed :)

Zoals gezegd gaat het niet alleen om geld. Bevolkingsgezondheid, onafhankelijkheid van olie, gas en andere fossiele brandstoffen, zelfstandigheid (als land) e.d. is niet zo 1,2,3 in geld uit te drukken.

Wegenbelasting betaal je voorlopig met je EV niet, dus waarom niet allebei? Jarenlang zonnepanelen plezier en géén MRB. Voordelig, duurzaam, en ook nog eens goed voor het milieu.

Kortom denk rustig nog even na over je schijn-oplossing-statement en probeer niet alle duurzaamheidspogingen van je mede-tweakers kapot te relativeren (dat doen al genoeg mensen).

[ Voor 3% gewijzigd door Hachy op 04-12-2017 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Hachy schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:18:
Dit probleem is makkelijk op te lossen door zo te plannen dat je niet hoeft te wachten, bijvoorbeeld door na 250km een lunch van een half uurtje te nuttigen. Is zowieso niet zo'n gek idee om even te stoppen na zo'n afstand. Rijdt ook nog eens een stuk relaxter. Als je een auto hebt die de 300KM radius haalt kun je ook gewoon bij je broer in de buurt aan de laadpaal en hoef je onderweg helemaal niet te stoppen.
Moet hij toevallig wel plek voor de deur hebben. En dat is waar hij woont nogal een probleem (namelijk geen plekken voor de deur, alleen een paar aan de andere kant van de straat, en als je pech hebt, kun je nog een straat verder parkeren). En laadpalen zijn er niet.

En na nog geen 2 uur rijden al een half uur pauze? Dit is een reden dat electrisch rijden nog niet aanslaat en waarom mensen de actieradius een probleem vinden. Dat zijn 4 "tank"beurten (even gecontroleerd met die fastned routeplanner). En dus 1 1/2 uur extra (bij een effectieve range van 200km).

En hoeveel auto's ken jij die een range van 300km hebben? Effectief dus, en onder alle omstandigheden. En dan ook nog een die je privé kunt kopen (geen lease auto) voor een beetje fatsoenlijke prijs.
Ryaka schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:59:
[...]
Wederom afhankelijk van de af te leggen Km's, maar volgens mij is het voor veel meer mensen mogelijk om elektrisch te rijden, maar dan zal je moeten kijken naar bvb. batterijhuur om het verschil wat uit te balanceren over de periode. In België kom ik met mijn Renault Zoe momenteel effectief goedkoper uit aan omgerekend ongeveer €0,40/km dan wanneer ik hem vergelijk met een "gelijkwaardige" Renault Clio met dezelfde opties (Airco, Cruise Control & Automaat) aan ongeveer €0,46/km maar daar zijn wel wat voorwaarden aan verbonden.
Die 6ct per kilometer heb ik er wel voor over om een flink grotere actieradius te hebben en de mogelijkheid om op heel veel plekken mijn auto vol te gooien. Ik vind dat verschil eigenlijk maar schikbarend klein!
Als je echt meer Km's/dag moet afleggen zonder laadpaal, is dat natuurlijk lastig, maar in mijn (beperkte) persoonlijke ervaring moet je je niet te veel vastpinnen op deze afstanden, zelfs met m'n ICE reed ik zelden meer dan 300km/dag.
Klopt, daarom wil ik een range van minimaal 200km gegarandeerd onder alle omstandigheden. Dan hebben we 90% van onze reisbehoefte gedekt. Die 300km naar m'n broers, 1500km naar m'n moeder en 2500km naar m'n schoonmoeder kunnen we dan wel met een ander vervoersmiddel overbruggen.
Hachy schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:46:
[...]

Een schijn oplossing?

De hele week daglicht is in principe genoeg om aan het eind van de week je auto volgeladen te hebben. Of één zonnige (weekend) dag kan ook al genoeg zijn (ja ook in de winter) aangezien je met de modernere batterijen maar zo enkele dagen tot een week of langer kunt overbruggen. Met diverse slimme oplossingen kun je ervoor zorgen dat er alléén zonnestroom in je auto zit. Dat is gewoon realiteit, nu al. Op deze bewolkte dag bijvoorbeeld wek ik zo'n 10kWh op. Hiermee kan ik ongeveer 50 KM rijden.
En hoeveel van die 10kWh gebruik je zelf (dus niet je auto)? Ik heb nu zoveel panelen dat mijn huidige jaarverbruik gedekt zou moeten zijn. Meer panelen passen niet op mijn dak. Dus een electrische auto zal alleen maar stroom gebruik van het net (netto gezien).
Naast de co2 vergeet je even dat uitstoot van een Benzine of Diesel wagen ook roet, benzeen en andere zooi in de lucht betekent die je bij EV's niet hebt.
En hoeveel wordt uitgestoten door die kolen en gas centrales waar mijn auto zijn stroom vanaf haalt?
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. De rest van de wereld moet ook over op de EV en dat helpt wel iets meer, kijk bijv naar sommige Chinese steden waar de luchtkwaliteit met 1800% verbeterd is sinds ze electric-only beleid hebben ingevoerd. Het gaat niet alleen om minder uitstoot maar ook om de gezondheid van mensen.

[...]

Zeker, al denk ik dat een simpele kosten/baten analyse vrij lastig is als het om duurzaamheid gaat. Wat wél simpel kan: verbeter de wereld, begin bij jezelf en je eigen invloedssfeer. Het blijven hangen in drogredenen helpt in elk geval niets.
Helemaal mee eens. En daaorm, als ik een EV zou kopen, zou ik dat niet doen om goedkoper uit te zijn (want dat betwijfel ik nog steeds, als je het volledige aankoopbedrag ook meeneemt en vergelijkt met een vergelijkbare benzine auto), maar omdat ik dit milieu technisch beter verantwoord vind. Op dit moment is het alleen geld wat me tegen houdt.

[ Voor 5% gewijzigd door Wailing_Banshee op 04-12-2017 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
Hachy schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:46:
[...]

Een schijn oplossing?

Mensen zonder zonnepanelen kunnen in elk geval voor 100%NL groen gaan, bijv. bij Qurrent. Het gaat erom hoeveel er duurzaam het net in wordt gepompt en dan zijn jouw euro's dat in elk geval wel. Dus die 100% is juist vrij makkelijk te halen.

De hele week daglicht is in principe genoeg om aan het eind van de week je auto volgeladen te hebben. Of één zonnige (weekend) dag kan ook al genoeg zijn (ja ook in de winter) aangezien je met de modernere batterijen maar zo enkele dagen tot een week of langer kunt overbruggen. Met diverse slimme oplossingen kun je ervoor zorgen dat er alléén zonnestroom in je auto zit. Dat is gewoon realiteit, nu al. Op deze bewolkte dag bijvoorbeeld wek ik zo'n 10kWh op. Hiermee kan ik ongeveer 65 KM rijden.

Naast de co2 vergeet je even dat uitstoot van een Benzine of Diesel wagen ook roet, benzeen en andere zooi in de lucht betekent die je bij EV's niet hebt. Als je 1x de zwarte muren rondom de Parijse Peripherique hebt gezien, of je kent iemand met Astma of COPD dan besef je je ineens dat elke stad veel mooier en gezonder zou zijn zonder al die bagger wat uit brandstofmotoren komt zetten.

[...]

Dat is in principe hetzelfde alleen blijven we dan veel langer met benzine en diesel motoren rijden.

[...]

[...]

[...]

Misschien wel, ben benieuwd naar je bronnen, afstudeeropdrachten of andere onderzoeken waarin dat standpunt bevestigd kan worden.

[...]

Het begin van je zin is goed :)

Zoals gezegd gaat het niet alleen om geld. Bevolkingsgezondheid, onafhankelijkheid van olie, gas en andere fossiele brandstoffen, zelfstandigheid (als land) e.d. is niet zo 1,2,3 in geld uit te drukken.

Wegenbelasting betaal je voorlopig met je EV niet, dus waarom niet allebei? Jarenlang zonnepanelen plezier en géén MRB. Voordelig, duurzaam, en ook nog eens goed voor het milieu.

Kortom denk rustig nog even na over je schijn-oplossing-statement en probeer niet alle duurzaamheidspogingen van je mede-tweakers kapot te relativeren (dat doen al genoeg mensen).
Voor mij persoonlijk zitten er nog een aantal kanttekeningen aan:
Op volgorde van belang:
- Het moet mogen van de baas en passen in de leaseregeling
- kappen met die publieke laadpalen voor veel te hoge prijzen per kWh in woonwijken. Verzin een oplossing voor rijtjeswoningen dat we eigen laadpalen kunnen plaatsen en gebruiken.
- actieradius van ongeveer een 100kwh accu in een auto van rond de 40k en grootte c segment station.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Wailing_Banshee schreef op maandag 4 december 2017 @ 14:01:
[...]

Moet hij toevallig wel plek voor de deur hebben. En dat is waar hij woont nogal een probleem (namelijk geen plekken voor de deur, alleen een paar aan de andere kant van de straat, en als je pech hebt, kun je nog een straat verder parkeren). En laadpalen zijn er niet.
Wellicht kan je er dan eentje aanvragen bij de plaatselijke gemeente. Is mij bij diverse gemeentes van kenissen/familieleden ook succesvol gelukt. Je hebt soms een aankoopbewijs van je EV nodig.
En na nog geen 2 uur rijden al een half uur pauze? Dit is een reden dat electrisch rijden nog niet aanslaat en waarom mensen de actieradius een probleem vinden. Dat zijn 4 "tank"beurten (even gecontroleerd met die fastned routeplanner). En dus 1 1/2 uur extra (bij een effectieve range van 200km).
Ik zeg ook niet dat het ideaal is. Ik probeer een situatie te schetsen waardoor e.e.a. makkelijker wordt. Ik reed met mijn gezin en een 22kWh Zoe naar Parijs en die reis duurde inderdaad door het laden ruim 2 uur langer dan met een benzine auto. Toch ben ik er volledig gratis en volledig zonder emissie naartoe en terug gereden en dat is gewoon de afweging die je maakt.
En hoeveel auto's ken jij die een range van 300km hebben? Effectief dus, en onder alle omstandigheden. En dan ook nog een die je privé kunt kopen (geen lease auto) voor een beetje fatsoenlijke prijs.
Een stuk of 5,6.

Waarom zou ik me moeten verantwoorden voor de hoge prijzen van EV's in de auto industrie? Er zijn al een aantal modellen met 300km+ verkrijgbaar in diverse segmenten. Of je dat kan of wil betalen, tja, dat is jouw verantwoordelijkheid.

http://autobedrijven.auto...t=price&results=20&page=1
Is een aardig begin voor particulieren als het om betaalbaarheid gaat.

Maar de prijs is nog pittig ja, de enige manier om die naar beneden te krijgen is... juist. Een EV kopen en zo de fabrikant van die EV helpen om ze nog goedkoper te kunnen produceren. Als iedereen maar 'het is zo duur' blijft roepen in plaats van ze gewoon te kopen verandert er ook geen biet aan die prijs.
[...]

Die 6ct per kilometer heb ik er wel voor over om een flink grotere actieradius te hebben en de mogelijkheid om op heel veel plekken mijn auto vol te gooien. Ik vind dat verschil eigenlijk maar schikbarend klein!
Het is maar hoe je het bekijkt. Ik vind het al bijzonder dat EV's nu dus al goedkoper kunnen zijn dan dino-sap auto's. En dat verschil wordt alleen maar groter naarmate elektriciteit goedkoper wordt en olie / belastingen duurder. Bovendien kan je elektriciteit op allerlei andere manieren zelf opwekken of genereren en bij olie is dat toch lastiger.
[...]

En hoeveel van die 10kWh gebruik je zelf (dus niet je auto)? Ik heb nu zoveel panelen dat mijn huidige jaarverbruik gedekt zou moeten zijn. Meer panelen passen niet op mijn dak. Dus een electrische auto zal alleen maar stroom gebruik van het net (netto gezien).
Dat was de stelling niet. Het punt waar ik op reageerde was dat bijna niemand 100% emissieloos zou kunnen rijden met zijn EV. Dat kan dus wel degelijk. Wat je met je huis doet is niet relevant voor deze vraag.
[...]
En hoeveel wordt uitgestoten door die kolen en gas centrales waar mijn auto zijn stroom vanaf haalt?
0%. Mits je dus een 100% NL groene stroom maatschappij kiest. Alleen dan gaat er 0 euro naar oplossingen die centrales vereisen. Zowieso leveren bijna alle laadpaal leveranciers 100% groen. Vraag aan jou, hoeveel wordt er minder uitgestoten als alle brandstof auto's op 100% grijze elektriciteit gingen rijden? antwoord
[...]

Helemaal mee eens. En daaorm, als ik een EV zou kopen, zou ik dat niet doen om goedkoper uit te zijn (want dat betwijfel ik nog steeds, als je het volledige aankoopbedrag ook meeneemt en vergelijkt met een vergelijkbare benzine auto), maar omdat ik dit milieu technisch beter verantwoord vind. Op dit moment is het alleen geld wat me tegen houdt.
Als alleen het geld nog het probleem is maak dan eens een goede doorrekening voor de Total Cost of Ownership. Zelfs met een dure Tesla kun je nog verassend gunstig uitkomen. Neem hierbij ook ál het onderhoud e.d. mee. Dus oliefilters / grote kleine beurt / slijtage etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryaka
Wailing_Banshee schreef op maandag 4 december 2017 @ 14:01:
Klopt, daarom wil ik een range van minimaal 200km gegarandeerd onder alle omstandigheden. Dan hebben we 90% van onze reisbehoefte gedekt. Die 300km naar m'n broers, 1500km naar m'n moeder en 2500km naar m'n schoonmoeder kunnen we dan wel met een ander vervoersmiddel overbruggen.
Kan, maar dan moet je ermee kunnen leven dat je een deel in eco modus wil rijden (Limiet 90Km/u, dus snelweg wordt dan moeilijk) Werkelijk verschil in rijtraject kan meevallen naargelang de situatie
Als ik naar mijn verste bestemming rij, maar beslis om op een bepaald stukje de snelweg niet te gebruiken, stijgt mijn actieradius over de 200km, maar stijgt m'n reistijd van 1:50 naar 2:27 (kost me ongeveer een half uur extra) maar dan haal ik die 200km gemakkelijk zelfs bij 5°.

Maar ik herhaal het blijft keuzes maken en wat ieder voor zichzelf belangrijk vind. Maar gezien ik een zoontje heb met Astma en dus genoeg zie wat luchtvervuiling aanricht wil ik er alles aan doen wat redelijkerwijs binnen mijn mogelijkheden ligt om zijn toekomst beter te maken. Onder andere daarom was een nieuwe ICE wagen gewoon geen optie meer en wil ik gerust zelf wat dogma's laten vallen om dit mogelijk te maken. Dit is natuurlijk een persoonlijke beslissing maar ik merk dat sinds we elektrisch rijden het allemaal veel beter meevalt dan wat we initieel "gevreesd" hadden ;) en dat het gewoon héél tof rijd.

Ik kan je dan ook maar één tip geven, vraag eens aan een leverancier of je de wagen eens mag proberen op deze afstand en leg het belang ervan uit. Veel kans dat ze je dit laten proberen met de nodig tips & tricks. Kijk anders ook even naar een plug-in hybride, niet mijn persoonlijke voorkeur, maar ze kunnen je wel over deze range issues heen helpen. (Maar dan blijf je natuurlijk wel met een Dino Burner zitten ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:56
Misschien handig om te weten;

De volgende Fastned stations zullen niet toegankelijk zijn in verband met werkzaamheden ter voorbereiding op het plaatsen van snellere laders op deze stations. Houd er rekening mee dat je op de volgende momenten niet kunt snelladen:

Bloemheuvel (Woudenberg, A12 Utrecht - Veenendaal):
Woensdag 6 december: 07:00u - 18:00u

Ooiendonk (Liempde, A2 Eindhoven - Den Bosch):
Vrijdag 8 december: 07:00u - 18:00u

Aalscholver (Lelystad, A6 Lelystad - Almere):
Dinsdag 12 december: 07:00u - 18:00u

De Andel (Reeuwijk, A12 Gouda - Utrecht):
Donderdag 14 december: 07:00u - 18:00u

Den Ruygen Hoek-West (Hoofddorp, A4 Amsterdam - Leiden):
Maandag 18 december: 07:00u - 18:00u

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Even een update, de MiEV is nu 2 jaar in bezit en inmiddels is de kilometer stand 108.248. De vorige stand was meen ik rond de 82k kilometer. Dat geeft de volgende statistieken.
  • 26.000km sinds mijn vorige post
  • 2 Nieuwe achterbanden a 250€
  • Voor 1150kWh en 452,10€ aan openbaar laden
  • 9 laadsessies met 1:59:15 aan laadtijd voor 58,98 kWh bij Fastned a 34,83 €
  • Thuis verbruik 5200kWh waarvan 3700kWh PV saldering geeft ~285 € Thuis geladen ~2700kWh
  • Gemiddeld verbruik (3800kWh/26000km)*100 ~= 14,6kWh/100km
  • Verzekering 357,96€
  • Totale kosten 1379.89€
Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn, factuur voor laatste stuk november duurt nog even.

Edit:
Dat is dus 5,3 cent/km zonder afschrijving en 12,5 cent/km met nog een 1875 euro afschrijving.

[ Voor 5% gewijzigd door databeestje op 01-02-2018 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
databeestje schreef op maandag 4 december 2017 @ 14:59:
Even een update, de MiEV is nu 2 jaar in bezit en inmiddels is de kilometer stand 108.248. De vorige stand was meen ik rond de 82k kilometer. Dat geeft de volgende statistieken.
  • Thuis verbruik 5200kWh waarvan 3700kWh PV saldering geeft ~285 € Thuis geladen ~2700kWh
  • Verzekering 357,96€
  • Totale kosten 1379.89€
Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn, factuur voor laatste stuk november duurt nog even.
Weet je wat de SoC is van je MiEV op deze km stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Hachy schreef op maandag 4 december 2017 @ 14:37:
Als alleen het geld nog het probleem is maak dan eens een goede doorrekening voor de Total Cost of Ownership. Zelfs met een dure Tesla kun je nog verassend gunstig uitkomen. Neem hierbij ook ál het onderhoud e.d. mee. Dus oliefilters / grote kleine beurt / slijtage etc etc.
20ct/km. Inclusief aanschaf en een verkoopprijs die aan de lage kant is.

En die prijzen zijn leuk, totdat je even verder kijkt: accu's moet je huren en huurprijzen staan er niet bij.
Ryaka schreef op maandag 4 december 2017 @ 14:38:
Kijk anders ook even naar een plug-in hybride, niet mijn persoonlijke voorkeur, maar ze kunnen je wel over deze range issues heen helpen. (Maar dan blijf je natuurlijk wel met een Dino Burner zitten ;) )
Plug-in hybride heb ik ook naar gekeken, maar dat vind ik dan weer net niets. Mijn broer heeft een Opel Ampera (niet die E, had hij wel gewild!), en daar heb ik ook naar zitten kijken, maar dat is helemaal niets. Dat ding is nog onzuiniger met benzine dan onze Auris! Als ik electrisch ga, wil ik gewoon probleemloos mijn dagelijkse kilometers kunnen maken en ik wil niet meer dan 10K uitgeven aan een auto.

Die aanschafprijs blijft gewoon het grootste struikelblok (en ook het feit dat je niet goed kunt zoeken op tweedehands auto sites... ik wil gewoon zoeken op range!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Wailing_Banshee schreef op maandag 4 december 2017 @ 15:50:
[...]

20ct/km. Inclusief aanschaf en een verkoopprijs die aan de lage kant is.

En die prijzen zijn leuk, totdat je even verder kijkt: accu's moet je huren en huurprijzen staan er niet bij.
https://www.bochane.nl/renault/modellen/zoe/batterijen/ voor de actuele prijzen, in het midden.

Reken op ongeveer €100,- per maand, dus kijk hoeveel jaar je ermee wilt rijden en reken 1200 per jaar extra in de kosten. Opzich is het wel slim van Renault om een huurconstructie erbij te hebben, dit houdt de aanschafprijs laag en de running costs van benzine auto's ligt vaak veel hoger dus dit maandelijkse budget hadden de meeste rijders al. Je kan overigens binnenkort kiezen om oudere batterijen over te nemen, geloof dat er voor elke maand leeftijd 1/60e deel van de prijs afgaat, zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Hachy schreef op maandag 4 december 2017 @ 15:58:
[...]

https://www.bochane.nl/renault/modellen/zoe/batterijen/ voor de actuele prijzen, in het midden.

Reken op ongeveer €100,- per maand, dus kijk hoeveel jaar je ermee wilt rijden en reken 1200 per jaar extra in de kosten.
Als ik het goed lees, 119 euro per maand (wij rijden zo'n 20.000km per jaar) en 9,35 per maand aan verzekering. Dus (even naar boven afgerond) 1560 euro per jaar aan "brandstof" kosten extra.

Het afgelopen jaar heb ik totaal 1900 euro aan benzine in m'n auto gegegooid.

Verder kan ik niet gaan, omdat ik geen idee heb hoeveel km je op 340 euro kunt afleggen met een electrische auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Nivve schreef op maandag 4 december 2017 @ 15:17:
[...]

Weet je wat de SoC is van je MiEV op deze km stand?
Ik durf het je niet te zeggen, de OBD die ik heb werkt niet icm met CanIon om dit uit te lezen. Vooralsnog rij ik nog steeds ~120km in de zomer en 90 in de winter. Ik zie wel iets vaker 99% bij volladen voorbij komen, dat is onbalans tussen de 88 cellen. Zonder CanIon kan ik daar verder niks over zeggen, maar een OBDLink MX is nog steeds aan de prijs met 89 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryaka
Wailing_Banshee schreef op maandag 4 december 2017 @ 16:16:
Als ik het goed lees, 119 euro per maand (wij rijden zo'n 20.000km per jaar) en 9,35 per maand aan verzekering. Dus (even naar boven afgerond) 1560 euro per jaar aan "brandstof" kosten extra.

Verder kan ik niet gaan, omdat ik geen idee heb hoeveel km je op 340 euro kunt afleggen met een electrische auto...
Je moet er ook rekening mee houden dat daar voor die €9,35 ook Route Service bij zit hé.
https://www.renault.nl/on...enault-route-service.html

aan €0,3/kWh (worst case, oplaadpunten) kan je dus voor €340 ongeveer 1130kWh laden exclusief laadverliezen. Dat komt ruwweg overeen met 7000 km. Ik heb opzettelijk de prijs van 0,3 gebruikt omdat je normaal gezien goedkoper zou moeten kunnen laden, maar laten we het realistisch houden.

De post van databeestje geeft een héél goed beeld
databeestje schreef op maandag 4 december 2017 @ 14:59:
  • Verzekering 357,96€
  • Totale kosten 1379.89€

[ Voor 27% gewijzigd door Ryaka op 04-12-2017 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Wat @Ryaka zegt. De verzekering en route service is overigens niet verplicht, je kan ook je ANWB (bijv.) houden en de batterij meeverzekeren bij je huidige maatschappij. Als je 85% thuis laad (0,19/kWh) dan kun je meer dan 10.000km afleggen voor 340 euro.

Je hebt ook Z.E. Relax, daarmee kan je onbeperkt km's blijven rijden maar die kost wel 139 per maand. Je moet het eigenlijk niet als brandstof rekenen maar als een deel van de aanschafprijs, immers andere EV's zijn duurder omdat de batterij daar gewoon betaald moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:59
renedr schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:53:
[...]

hmm dan heb ik vreemde panelen. Gemiddeld 215 kWh per maand en in de 7 beste maanden wek ik 70% van het jaartotaal op...
Beste oplossing zou inderdaad zijn: geen vervoer meer. Kost niets!
Ik ben groot voorstander van gratis zonnepanelen, maar spreek je jezelf hier niet tegen? Hoe wekken we dan de overige 9 maanden (op basis van je eerdere stelling) stroom op?
Misschien een hele semantische discussie maar een EV kent geen subsidie, je betaalt minder belasting als je een EV hebt (MRB), maar je betaalt procentueel meer belasting op je 'brandstof' dan bij benzine, dus hoezo subsidie?
Dat is dan toch mooi meegenomen? (ik weet niet waar je dat cijfer vandaan haalt)

De 'subsidies' waar je het overhebt zijn ook niet bestemd om voor altijd te blijven, de bedoeling van de overheid is om met behulp van deze 'subsidies' een omslag te realiseren die anders wellicht nog jaren had geduurd of helemaal niet was gekomen. Zie bijvoorbeeld Noorwegen, door diverse voordeeltjes is nu 1 op de 5 verkochte auto een EV...
Je kunt zeggen wat je wil over de plug-ins maar die hebben er wel voor gezorgd dat er een heleboel laadpalen zijn bijgekomen en is het nu makkelijker om een EV te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
BB-One schreef op maandag 4 december 2017 @ 17:46:

Je kunt zeggen wat je wil over de plug-ins maar die hebben er wel voor gezorgd dat er een heleboel laadpalen zijn bijgekomen en is het nu makkelijker om een EV te rijden.
Dat dus.

Ik vind het schokkend om te zien hoeveel mensen het grote plaatje niet snappen. Zonder die domme PHEVs konden we nu niet laden met onze echte elektrische auto's. En de dure auto's nu zorgen voor infra voor de goedkopere auto's de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Snap dat ook niet!! Ik besteed m'n zuurverdiende geld aan een dure auto, moet zelfs een stukje lening bij, om het milieu te redden EN zodat andere mensen de komende jaren goedkope EV's kunnen rijden en dan krijg ik nog eieren op m'n ruit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ben een beetje aan het voorbereiden om in de toekomst ook CCS te kunnen laden(gelukkig kan mijn lader zowel AC als DC aan) maar wat is dat hele protocol er omheen een gedoe zeg... :-(
ChaDeMo was gewoon can-bus en gaan met die banaan maar dit is een behoorlijk stuk lastiger, ik kan ook nergens op internet kits vinden oid, ik vraag me af of zoiets überhaupt al beschikbaar is.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:52
Wailing_Banshee schreef op maandag 4 december 2017 @ 16:16:
[...]

Tja het is maar net waar je naartoe wilt rekenen:

Mijn Nissan leaf met 25.000km/jaar (2e hands inclusief laadkast):

Afschrijving €1.500 (€12k 15%/jaar op 4 jaar)
Onderhoud €500 (?)
Verzekering €300 (ANWB veilig rijden)
Elektriciteit €300 (gratis op het werk en red het vaak zonder laden thuis + 1.000kwh overcapaciteit zonnepanelen)
Wegenbelasting €0
Rentederving €180 (2% op gemiddelde waarde 4 jaar)

Totaal 2.780
€0,11/km *O*

Ga je uit van normale elektriciteitskosten:
0,18kw/km
€0,19/kw
Maakt €855 per jaar
Totaal zou dan €3.335,- zijn
€0.133/km

Valt niet mee te verslaan met ICE. De kosten van mijn (goedkope) motor zijn nog hoger per km.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 04-12-2017 20:58 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik was de 180 euro van de ANWB pechservice nog vergeten, maar dat staat eigenlijk los van de elektrische auto, die had ik ook voor de diesel al.

Volgens mijn tool moet ik ook 1875 euro aan afschrijving hierbij tellen.

Daarmee komt het op 1400+1875+180 = 3455. Dat is met 26k km dan 13,2ct/km

Ik kan er mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Geen idee hoe ik de afschrijving van mijn motor moe berekenen maar zonder dat zit ik ongeveer op 1 cent de kilometer :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 14:27
Erasmo schreef op maandag 4 december 2017 @ 23:42:
Geen idee hoe ik de afschrijving van mijn motor moe berekenen maar zonder dat zit ik ongeveer op 1 cent de kilometer :P
Doe je goed. Dus met 1 liter brandstof van 1,50 euro kom jij 150km! En dan hebben we het nog niet over andere kosten. 10.000km kost dan maar 100 euro. Ik wil ook zo'n motor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
BB-One schreef op maandag 4 december 2017 @ 17:46:
De 'subsidies' waar je het overhebt zijn ook niet bestemd om voor altijd te blijven, de bedoeling van de overheid is om met behulp van deze 'subsidies' een omslag te realiseren die anders wellicht nog jaren had geduurd of helemaal niet was gekomen. Zie bijvoorbeeld Noorwegen, door diverse voordeeltjes is nu 1 op de 5 verkochte auto een EV...
In de woonwijken was ik ze liever kwijt dan rijk.
Zorg voor een goede oplossing voor eigen laadpalen bij rijtjeshuizen.

Laatst zijn ze bij ons in de wijk verhoogd van 21 naar 29 cent/kWh en kwam er ook een starttarief bij.

Prima bij winkelcentra, maar niet in woonwijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

nklaver234 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 00:14:
[...]

Doe je goed. Dus met 1 liter brandstof van 1,50 euro kom jij 150km! En dan hebben we het nog niet over andere kosten. 10.000km kost dan maar 100 euro. Ik wil ook zo'n motor!
Het is wel een Zero he?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Laatst online: 19-09 19:57
renedr schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 07:14:
[...]

Laatst zijn ze bij ons in de wijk verhoogd van 21 naar 29 cent/kWh en kwam er ook een starttarief bij.

Ik denk dat de toekomst wordt dat je quick charged en de laatste 5-10km naar huis rijdt en parkeert. Zeker met ontwikkelingen (DC laden met 100+kW) gaat het hard en dan is druppelen op 11kW misschien overbodig.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
renedr schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 07:14:
[...]

Dat was ook een onderdeel van het 'commentaar' van de ANWB. Er is geen beleid op gemeenteniveau. Andere woorden voor men doet maar wat. ;)
Als je het mij persoonlijk vraagt denk ik niet dat men moet investeren in laadpalen in woonwijken, snelladers op de plekken van de tankstations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Hachy schreef op maandag 4 december 2017 @ 16:59:
Wat @Ryaka zegt. De verzekering en route service is overigens niet verplicht, je kan ook je ANWB (bijv.) houden en de batterij meeverzekeren bij je huidige maatschappij. Als je 85% thuis laad (0,19/kWh) dan kun je meer dan 10.000km afleggen voor 340 euro.

Je hebt ook Z.E. Relax, daarmee kan je onbeperkt km's blijven rijden maar die kost wel 139 per maand. Je moet het eigenlijk niet als brandstof rekenen maar als een deel van de aanschafprijs, immers andere EV's zijn duurder omdat de batterij daar gewoon betaald moet worden.
Ik heb naar die Relax gekeken, die kost 119 euro per maand (tenzij ik verkeerd kijk?)

En nee, het is wel degelijk brandstof prijs, het bedrag wordt niet minder per jaar, maar blijft hetzelfde (en wordt mogelijk zelfs verhoogd, er staat nergens dat dit de prijzen zijn tot in de eeuwigheid).

Maar om een lang verhaal kort te maken, als ik een electrische auto met batterij huur zou kopen, zou de aanschafprijs gelijk zijn aan een benzine auto, krijg ik een kleinere auto terug, waarmee ik minder kan doen, maar wel per kilometer duurder is. En helemaal als ik dus verkeerd gekeken heb en je geen 119 euro per maand betaald als je meer dan 17.500km per jaar rijdt, maar 139 euro per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:26
NielsTn schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 07:30:
[...]

Ik denk dat de toekomst wordt dat je quick charged en de laatste 5-10km naar huis rijdt en parkeert. Zeker met ontwikkelingen (DC laden met 100+kW) gaat het hard en dan is druppelen op 11kW misschien overbodig.
Op het moment dat snelladers en auto's inderdaad 175-300 kW kunnen laden en je dus maar 6-8 minuten bij de "pomp" staat dan worden zij pas echt een alternatief voor destination laden. Met de 20+ minuten die dat nu duurt is dat gewoon te lang als enige manier van opladen daar zitten mensen ook niet op te wachten.

Daarnaast zijn snelladers veel duurder om te exploiteren. Alleen de laadunit zelf kost al tussen de 50k euro en een ton, om over de verzwaarde netaansluiting en aanleg van de infrastructuur nog maar te zwijgen.

Juist destination laden op 11/22 kW werkt juist uitstekend, de kosten zijn laag een laadpaal is betaalbaar en voor een plek waar je toch minimaal een paar uur staat kun je makkelijk de auto weer volladen. Woonwijken zijn wellicht niet zaligmakend maar er zijn zat plekken waar veel auto's lang staan bijv. parkeergarages, parkeerterreinen bij kantoorcomplexen. Als je daar 50 3-fase laadpunten neer zet waar je kan laden als je auto toch stilstaat dan lijkt mij dat nog wel het meest prettig. Een van de voordelen IMHO van een EV is juist dat je niet meer langs het tankstation hoeft.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Davidshadow13 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 08:44:
[...]

Op het moment dat snelladers en auto's inderdaad 175-300 kW kunnen laden en je dus maar 6-8 minuten bij de "pomp" staat dan worden zij pas echt een alternatief voor destination laden. Met de 20+ minuten die dat nu duurt is dat gewoon te lang als enige manier van opladen daar zitten mensen ook niet op te wachten.

Daarnaast zijn snelladers veel duurder om te exploiteren. Alleen de laadunit zelf kost al tussen de 50k euro en een ton, om over de verzwaarde netaansluiting en aanleg van de infrastructuur nog maar te zwijgen.
Daar verkijk je je toch in. Die 11/22kW punten kosten snel ook al 5k in het publieke domein. Maar worden vervolgens vaak wel 8 uur bezet gehouden. Je komt dan vaak op 1 misschien 2 auto's op een dag die ze laden.

Zeg in totaal zo'n 100kWh.

Een 150kW snellader kost idd wel 50k, maar die kan tientallen auto's op een dag laden, misschien wel 500kWh op een dag.

Dan gaat het ineens hard en wordt die snellader in rap tempo goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
Daarnaast zijn de auto’s gewoon nog erg duur en er is geen alternatief voor c en d segment.

Nederland leeft op stations, ik zou ook echt niet meer terug willen naar een hatchback of sedan.

De ruimte die mijn huidige 308sw in de kofferbak heeft, is echt lekker groot! Er is geen EV alternatief voor, maar erger nog, er lijkt ook niet aan gewerkt te worden.

Toevallig ben ik een beetje aan het oriënteren op een nieuwe leasebak. Nu 14% bijtelling foetsie is, lijkt een Mondeo Wagon, Talisman station of Insignia sports tourer onder de 40k en met een max leasebudget van 700 euro nog wel te gaan lukken. Maar wat doen de ev’s?

Bij gelijke voorwaarden:
Ampera E komt op €860 per maand (45k)
Golfje hatchback komt op €603 per maand (37k)
Ioniq komt op €535 per maand (35k)

De enige die ruim genoeg is, is de tesla S en die komt op 1300 per maand uit.

De prijzen van de Golf en Ioniq vallen mij mee, maar ruimte blijft bij een EV een probleem.
Een c segment station is echt het minimum, maar eigenlijk wil ik wel naar D segment.

Er lijkt ook helemaal niets uit te komen de komende tijd in deze segmenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 07:37:
[...]

Ik heb naar die Relax gekeken, die kost 119 euro per maand (tenzij ik verkeerd kijk?)

En nee, het is wel degelijk brandstof prijs, het bedrag wordt niet minder per jaar, maar blijft hetzelfde (en wordt mogelijk zelfs verhoogd, er staat nergens dat dit de prijzen zijn tot in de eeuwigheid).

Maar om een lang verhaal kort te maken, als ik een electrische auto met batterij huur zou kopen, zou de aanschafprijs gelijk zijn aan een benzine auto, krijg ik een kleinere auto terug, waarmee ik minder kan doen, maar wel per kilometer duurder is. En helemaal als ik dus verkeerd gekeken heb en je geen 119 euro per maand betaald als je meer dan 17.500km per jaar rijdt, maar 139 euro per maand.
Je kan zoals al aangegeven de Renault zoe ook kopen met accu. (en de huur is incl Renault Assistance)
Daarnaast betaal je geen MRB (voor zolang het duurt, maar ik schat in dat dat de komende 5 jaar nog wel zo blijft)
Je onderhoudskosten bij een EV zijn beduidend lager dan bij een benzine auto.

Als je zaken vergelijkt moet je wel het complete plaatje meenemen.

Maar waarom ga je een EV niet zakelijk rijden?
Voor de mensen die geen auto van de zaak mogen:
Doe je baas een voorstel. Lever salaris in voor een EV. Even een korte snelle berekening. Lease van een Renault kost ongeveer € 550 (incl BTW excl stroom/ eerste treffer bij google) = € 450 excl BTW p/m.

Rekening houdend met werkgeverslasten en verrekening vakantiegeld etc denk ik dat je met het inleveren van ongeveer € 300 p.m.(bruto) aan salaris een eind komt (ik denk effectief zelfs nog lager) en 'kost' het je werkgever geen geld.
Uitgaande van 36% inkomstenbelasting kost je dit dus netto € 192 p.m.. Bijtelling bedraagt bruto € 30.000 * 0,04 /12 = € 100 bruto geeft netto € 36 (aan belasting). Als je de stroomkosten zelf gaat betalen kun je die eventueel nog verrekenen met je bijtelling, maar als je dat niet doet reken dan op een € 50 extra per maand bij 20.000 km, rij je voor netto 275 per maand een nieuwe Zoe.... Uitgaande van 20.000 km/jaar kost dat effectief € 0,17 per km. _/-\o_

(let wel op bij het uitruilen van je salaris op minder pensioen opbouw/ recht op ww etc, maar dat nadeel is te berekenen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Snow_King schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:30:
[...]

Daar verkijk je je toch in. Die 11/22kW punten kosten snel ook al 5k in het publieke domein. Maar worden vervolgens vaak wel 8 uur bezet gehouden. Je komt dan vaak op 1 misschien 2 auto's op een dag die ze laden.

Zeg in totaal zo'n 100kWh.

Een 150kW snellader kost idd wel 50k, maar die kan tientallen auto's op een dag laden, misschien wel 500kWh op een dag.

Dan gaat het ineens hard en wordt die snellader in rap tempo goedkoper.
Op het moment dat jij als organisatie of parkeergarage 50 van die laadpunten laad installeren dan gaat die prijs van 5k per laadpunt al rap naar beneden hoor. Verder met bezet houden ben ik het eens daarom ook die 50 parkeerplekken reserveren en zorgen voor 50 stekkers. je hoeft dan echt niet 50x22 kW capaciteit over te houden als je dat slim inricht maar gewoon load balancing doen en dan kan je auto ook gewoon blijven staan. Maar goed wil dit echt van de grond komen mogen eerst alle EV's wel 3-fase AC laden gaan ondersteunen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

BB-One schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:42:
[...]

Je kan zoals al aangegeven de Renault zoe ook kopen met accu. (en de huur is incl Renault Assistance)
Daarnaast betaal je geen MRB (voor zolang het duurt, maar ik schat in dat dat de komende 5 jaar nog wel zo blijft)
Ja, net zoals dat salderen pas van 2023 op nieuw bekeken gaat worden...
De aanschaf is vele malen hoger, dus dat compenseert de onderhoudskosten.

Maar waarom ga je een EV niet zakelijk rijden?
Voor de mensen die geen auto van de zaak mogen:
Doe je baas een voorstel. Lever salaris in voor een EV. Even een korte snelle berekening. Lease van een Renault kost ongeveer € 550 (incl BTW excl stroom/ eerste treffer bij google) = € 450 excl BTW p/m.
[/quote]
Omdat ik geen lease auto wil. Ik zou een lease auto kunnen nemen, maar daar zitten mij gewoon veel te veel haken en ogen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
BB-One schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:42:het duurt, maar ik schat in dat dat de komende 5 jaar nog wel zo blijft)
Dat zegt iedereen wel, maar als je je Tesla volgens hun geadviseerde schema laat services, ben je beduidend hoger uit dan met een benzine auto.

De beurtjes van Tesla kosten:

20.000: €600,-
40.000: €775,-
60.000: €500,-
80.000: €925,-
100.000: €600,-
120.000: €775,-
140.000: €500,-
160.000: €925,-

Dat is echt niet goedkoop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:58:
[...]

Ja, net zoals dat salderen pas van 2023 op nieuw bekeken gaat worden...
Klachten daarover p/a Binnenhof Den Haag ;)
[...]

De aanschaf is vele malen hoger, dus dat compenseert de onderhoudskosten.
eeh sluit niet helemaal aan met:
[...]

Omdat ik geen lease auto wil. Ik zou een lease auto kunnen nemen, maar daar zitten mij gewoon veel te veel haken en ogen aan.
Als ik reken met de private leaseprijs van renault en daar 10% (inkoopvoordeel die een leasemaatschappij heeft) bij op tel én stroomkosten kom ik uit voor een Zoe op afgerond € 675 p/m is bij 20.000 km/jaar op een km prijs van € 0,40, dat zijn dus je kosten als je hem zelf koopt.

€ 550 lease + 10% + 50 elektriciteit + € 20 voor andere ongein = € 675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:12:
[...]

Dat zegt iedereen wel, maar als je je Tesla volgens hun geadviseerde schema laat services, ben je beduidend hoger uit dan met een benzine auto.

Mijn 100.000km beurt was €70,- bij mijn Renault dealer :+
Nu weet ik niet wat ze doen [edit: of ze niet heel veel grondig checken wat Renault niet doet, maar misschien zou moeten doen] bij Tesla, maar puur op prijs... wauw.

[ Voor 7% gewijzigd door Nivve op 05-12-2017 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

NielsTn schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 07:30:
[...]

Dat denk ik niet. Thuis laden of heel dichtbij huis is goedkoper en makkelijker. Mensen hebben een hekel aan wachten.
BB-One schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 07:31:
[...]

Dat was ook een onderdeel van het 'commentaar' van de ANWB. Er is geen beleid op gemeenteniveau. Andere woorden voor men doet maar wat. ;)
Als je het mij persoonlijk vraagt denk ik niet dat men moet investeren in laadpalen in woonwijken, snelladers op de plekken van de tankstations.
Er is best wel veel beleid voor in veel gemeentes. Bijvoorbeeld spreiding, bedrijventerreinen met hoge parkeerdruk, etc. Voor veel gemeentes is het ook een nieuwe ontwikkeling waarbij niemand exact weet waar dit naartoe gaat. Persoonlijk vind ik de laadpalen in woonwijken heel erg fijn, als ik iemand bezoek in een willekeurige woonwijk dan hoef ik nooit ver te lopen voor een destination charger.
[...]

Dan doe je het toch niet.

De jaarlijkse onderhoudsbeurt kostte €65. Met panelen heb je geen brandstofkosten. Zonder zonnepanelen kost 25.000 km slechts €370 per jaar aan energie. En je betaalt 0 Motorrijtuigenbelasting.
Je wil hem niet zakelijk rijden vanwege gedoe. Als je het particulier nog steeds te duur vind dan blijf je toch nog een tijdje op fossiel doorrijden? Voor de jaarlijkse prijs van de batterijhuur kon ik vroeger nog niet eens genoeg benzine kopen om 10.000 per jaar rijden.
[...]

Wooow, Tesla is dan wel een uitzondering.
De C-segmenters zitten tussen de €50 en de €80 aan kosten voor de jaarlijkse servicebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Nivve schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:21:
[...]

Mijn 100.000km beurt was €70,- bij mijn Renault dealer :+
Nu weet ik niet wat ze doen [edit: of ze niet heel veel grondig checken wat Renault niet doet, maar misschien zou moeten doen] bij Tesla, maar puur op prijs... wauw.
De beurten zijn niet verplicht voor de garantie en ze doen ook niet zoveel. Je kan ook een onderhoudscontract afsluiten dan is het wat goedkoper. Ik heb dat niet gedaan maar kreeg toch de 20.000 km beurt gratis >:) misschien een foutje in het systeem of ze vonden het zulke grote oplichting dat ze geen €600 durfden te vragen voor het vervangen van de batterij van de sleutel.

Ik kan me niet voorstellen dat @Snow_King met 50.000 km per jaar al deze beurten netjes langsgaat en de bedragen betaalt die staan aangegeven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
renedr schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:42:
Daarnaast zijn de auto’s gewoon nog erg duur en er is geen alternatief voor c en d segment.

Nederland leeft op stations, ik zou ook echt niet meer terug willen naar een hatchback of sedan.

De ruimte die mijn huidige 308sw in de kofferbak heeft, is echt lekker groot! Er is geen EV alternatief voor, maar erger nog, er lijkt ook niet aan gewerkt te worden.

Toevallig ben ik een beetje aan het oriënteren op een nieuwe leasebak. Nu 14% bijtelling foetsie is, lijkt een Mondeo Wagon, Talisman station of Insignia sports tourer onder de 40k en met een max leasebudget van 700 euro nog wel te gaan lukken. Maar wat doen de ev’s?

Bij gelijke voorwaarden:
Ampera E komt op €860 per maand (45k)
Golfje hatchback komt op €603 per maand (37k)
Ioniq komt op €535 per maand (35k)

De enige die ruim genoeg is, is de tesla S en die komt op 1300 per maand uit.

De prijzen van de Golf en Ioniq vallen mij mee, maar ruimte blijft bij een EV een probleem.
Een c segment station is echt het minimum, maar eigenlijk wil ik wel naar D segment.

Er lijkt ook helemaal niets uit te komen de komende tijd in deze segmenten.
Is een Volkswagen Passat[-Variant] GTE dan niets?
Kan je iig nog een beetje elektrisch rijden met een station. Enige elektrische (deels) station die ik ken. Geen idee hoe het voor de rest qua kosten, performance, etc zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:15
Mensen die aan het kijken zijn voor de nieuwe LEAF. De verschillende versies zijn in Frankrijk al bekend.
Ik veronderstel dat deze ook wel een beetje hetzelfde in NL en BE zullen zijn.
Ter vergelijking prijs in Belgie en Frankijk voor de LEAF 2.ZERO zijn hetzelfde 36.990 euro.

http://pushevs.com/2017/1...m-levels-revealed-france/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Klopt. En dat is van de ene kant vreemd, van de andere kant te begrijpen.
Renault propt al 40 kWh in een Zoe, een auto van het formaat Clio. Dan zou je zeggen: dat past ook in een Clio Estate, Megane, Laguna, Talisman.
Maar een Zoe is wel 2x zo duur als een instap Clio. € 15.000 meerkosten van een elektrische auto haal je er niet zomaar uit met lagere gebruikskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Maasluip schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:41:
[...]

Renault propt al 40 kWh in een Zoe, een auto van het formaat Clio. Dan zou je zeggen: dat past ook in een Clio Estate, Megane, Laguna, Talisman.
Maar een Zoe is wel 2x zo duur als een instap Clio. € 15.000 meerkosten van een elektrische auto haal je er niet zomaar uit met lagere gebruikskosten.
Maar hoe groter de auto wordt, des te beter je deze terugverdient. Normaliter zijn de grotere auto's ook uitgerust met grotere motoren en moet er meer massa in beweging gebracht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose

Kofferbak van de Model S is groter hoor >:)

Snap al dat gedoe met stations nooit hoor. Zelfde argument als geen EV nemen omdat je 1x per jaar naar familie rijdt die 200 km verderop wonen. Of een trekhaak nemen omdat je 1x per jaar een aanhanger huurt. Mijn buren hebben ook een gigantische station, zitten er altijd alleen met z'n tweeën in en hebben geen hond. Geen idee waar ze dat voor nodig hebben, en je rijdt wel 365 dagen per jaar in een lijkenwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:56
Dat vraag ik me ook af, heb je dat echt elke dag nodig die ruimte van een station?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Het is gewoon best wel lekker om die ruimte te hebben. Wil je plots een grote koelkast vervoeren? Of een kinderfiets? Geen probleem, pleur er maar in... En ook als je (kleine) kinderen hebt met kinderwagens e.d. komt die ruimte wel goed van pas.

Ik hoop ook dat in de nieuwe modellen EV's er veel meer ruimte komt voor de stations / MPV's. En die trekhaak mis ik ook wel.
[...]

Op lange termijn minimale brandstof en onderhoudskosten en geen MRB kunnen wel voldoende voordeel bieden om na bijv 5-6 jaar goedkoper te zijn. Plus eventueel zakelijk heb je diverse voordelen zoals MIA en afschrijving.

[ Voor 48% gewijzigd door Hachy op 05-12-2017 11:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
YoshiBignose schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:47:
Kofferbak van de Model S is groter hoor >:)
Als je veel wil vervoeren moet je een e-Valia nemen, daar past pas veel in 8) :+
Geen idee waar ze dat voor nodig hebben, en je rijdt wel 365 dagen per jaar in een lijkenwagen.
En jij zit wel iedere dag met 4 mensen en een hond in je Model S :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Davidshadow13 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:48:
[...]

Op het moment dat jij als organisatie of parkeergarage 50 van die laadpunten laad installeren dan gaat die prijs van 5k per laadpunt al rap naar beneden hoor. Verder met bezet houden ben ik het eens daarom ook die 50 parkeerplekken reserveren en zorgen voor 50 stekkers. je hoeft dan echt niet 50x22 kW capaciteit over te houden als je dat slim inricht maar gewoon load balancing doen en dan kan je auto ook gewoon blijven staan. Maar goed wil dit echt van de grond komen mogen eerst alle EV's wel 3-fase AC laden gaan ondersteunen.
Die kosten van zo'n installatie zijn niet gering. Maar ik begrijp wel wat je bedoeld.

Je hebt ook bedrijven die helemaal geen zin hebben die laadpalen zelf te exploiteren, niet hun netaansluiting willen verzwaren, etc.

Het zal altijd een spanning blijven tussen AC laden en snelladen, maar een snellader kan wel degelijk goedkoper te exploiteren zijn mits deze:

- Tenminste 150kW kan leveren
- Veel volume per dag ziet
YoshiBignose schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:32:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat @Snow_King met 50.000 km per jaar al deze beurten netjes langsgaat en de bedragen betaalt die staan aangegeven :P
No way, ik heb wel wat beters te doen.

Mijn auto krijgt 02-01-2018 weer een beurtje. Ik doe ongeveer elke 1 a 1,5 jaar een beurt. De laatste was van Jan 2017 en die daar voor van ergens in 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
JeroenE schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:00:

En jij zit wel iedere dag met 4 mensen en een hond in je Model S :?
Nee, maar ik kan er niks aan doen dat er geen kleinere EV is die een bruikbare range heeft en veel vermogen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

De kosten vind ik nog tot daar aan toe maar deze intervallen zijn toch wel erg 90er jaren. Een beetje merk zit tegenwoordig tussen de 30000 en 40000km dus als het meest onderhoudsintensievd onderdeel wegvalt zou je toch tussen de 50000 en 60000km verwachten. Of eigenlijk dat de auto zelf bepaald wanneer de slijtagedelen aan vervanging toe zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Hachy schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:27:
[...]
Dan doe je het toch niet.

De jaarlijkse onderhoudsbeurt kostte €65. Met panelen heb je geen brandstofkosten.
Ik wil best een electrische auto kopen, zoals ik al vaker aangegeven heb. Maar ik reken me er zeker niet rijk mee, wat sommige hier wel doen. Wij hebben zonnepanelen, maar een electrische auto kan ik daar niet mee laden, ons eigen verbruik wordt daar net mee gedekt. Dus zelfs met panelen zouden we brandstof kosten hebben.

Een kleine electrische auto van 10.000 euro + 1200 euro per jaar (voor een jaar of 7/8, want men vindt dat de accu huur niet bij de brandstof kosten opgeteld moet worden, maar bij de aanschaf prijs) is dus ongeveer 20.000 euro. Dus zo'n 10.000 euro meer dan mijn huidige Auris was. Voordat ik dat verschil van 10.000 euro goed gemaakt heb in verschil in prijs in brandstof kosten en onderhoud, ben ik echt wel een paar jaar verder. En ja, ik heb die trekhaak nodig, onze MX5 mag geen aanhanger trekken. En die aanhanger is echt wel iets te zwaar om achter de fiets te hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:37:
[...]

De kosten vind ik nog tot daar aan toe maar deze intervallen zijn toch wel erg 90er jaren. Een beetje merk zit tegenwoordig tussen de 30000 en 40000km dus als het meest onderhoudsintensievd onderdeel wegvalt zou je toch tussen de 50000 en 60000km verwachten. Of eigenlijk dat de auto zelf bepaald wanneer de slijtagedelen aan vervanging toe zijn.
De Ioniq heeft z'n eerste beurt al bij 15.000 hoor :P Gelukkig zit die in de lease dus dan ook netjes gebracht bij 15.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
@Verwijderd Ik vraag me juist af wat ze voor die prijzen doen? Er zullen inderdaad al bepaalde zaken door sensoren afgevangen kunnen worden.
Er zal ook wel een soort koelvloeistof vervanging moeten plaatsvinden (wellicht iedere 80.000km want die prijzen zijn hoger). Maar wat valt er verder te doen? De accu's aaien ofzo?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
!null schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:40:
@Verwijderd Ik vraag me juist af wat ze voor die prijzen doen? Er zullen inderdaad al bepaalde zaken door sensoren afgevangen kunnen worden.
Er zal ook wel een soort koelvloeistof vervanging moeten plaatsvinden (wellicht iedere 80.000km want die prijzen zijn hoger). Maar wat valt er verder te doen? De accu's aaien ofzo?
https://www.tesla.com/nl_NL/support/maintenance-plans

Alleen dit dus bij eerste beurtje:

Vloeistofservice voor de aandrijfeenheid
Vervanging van de batterij van de sleutel met zender (set)
Inspectie op meerdere punten
Bandrotatie (indien nodig)
Wieluitlijning controleren (en indien nodig aanpassen)
Vervanging ruitenwisserbladen

Heb trouwens nu al strepen dus volgens mij hebben ze echt niet m'n ruitenwissers vervangen 8)7

[ Voor 55% gewijzigd door YoshiBignose op 05-12-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Snow_King schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:04:
[...]

Die kosten van zo'n installatie zijn niet gering. Maar ik begrijp wel wat je bedoeld.

Je hebt ook bedrijven die helemaal geen zin hebben die laadpalen zelf te exploiteren, niet hun netaansluiting willen verzwaren, etc.

Het zal altijd een spanning blijven tussen AC laden en snelladen, maar een snellader kan wel degelijk goedkoper te exploiteren zijn mits deze:

- Tenminste 150kW kan leveren
- Veel volume per dag ziet
Dat snap ik maar als de ambitie van de Nederlandse overheid is dat er in 2020 10% van de verkochte auto's EV is dan moeten er gewoon meer parkeer laadpunten komen. Zo kun je dan ook stellen dat een nieuwe Q-Park parkeergarage ook 10% laadplekken moet hebben dus minimaal 40 laadplekken bij een capaciteit van 400. Dan is het ook niet zo'n probleem als je auto daar een hele dag staat en een plek bezet houdt.

Om de kosten te drukken zou je ook met 3 of 4 stekkers één 22 kW paal kunnen delen waarna de laadsnelheid slim wordt bepaald. Je kan dan bijvoorbeeld 3 auto's op één fase laden indien ze geen 3-fase supporten of de laadsnelheid verdelen. Zo hoef je effectief maar 10 22 kW aansluitingen te realiseren zet je 10 palen neer met aan elke paal 4 stekkers (2 om 2) moeten we allen zorgen dat de laadkabels iets langer worden dan nu het geval is.

Dan kun je met een beetje geluk voor 10 x 5k, 40 laadplekken realiseren i.p.v. 50k aftikken voor één snellader.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:37:
[...]

De kosten vind ik nog tot daar aan toe maar deze intervallen zijn toch wel erg 90er jaren. Een beetje merk zit tegenwoordig tussen de 30000 en 40000km
Dat moet je eens tegen Toyota vertellen: om de 15.000 km een onderhoudsbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
@mrmrmr Ook die kun je overslaan :+
Ik heb met een VVTi benzine motor van Toyota heel wat van die intervals overgeslagen en nog steeds werkte alles naar behoren en was de olie die eruit kwam niet eens helemaal zwart van het vuil ofzo.
YoshiBignose schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:40:
[...]

Heb trouwens nu al strepen dus volgens mij hebben ze echt niet m'n ruitenwissers vervangen 8)7
Het is dus veel geld voor wat ze doen. Dat ze op de lange termijn eens de koelvloeistof voor de accu's of de vloeistof (olie?) van de motor moeten vervangen op intervals van 80.000km lijkt me redelijk. Maar al die andere dingen vind ik een beetje overdreven, of in ieder geval voor deze hoge prijzen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
YoshiBignose schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:39:
De Ioniq heeft z'n eerste beurt al bij 15.000 hoor :P Gelukkig zit die in de lease dus dan ook netjes gebracht bij 15.000.
Hier zie ik nog wel tegenop met mijn Ioniq inderdaad. Sta ik straks ook gerust 4x per jaar voor onderhoud bij de Dealer en verplicht vanuit de leasemaatschappij. Het is gewoon onhandig om te plannen moet je weer vrij nemen of krijg je weer zo'n koekblik leenauto mee. Nee mijn Lexus moet van toyota ook elke 15k KM maar ik sla er eigenlijk altijd één over elke 30k km is meer dan zat.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Nissan heeft (met de nieuwe Leaf) een interval van 30.000km. Ik kan echter geen prijzen vinden zoals dat bij Toyota wel kan.

Edit: Nissan heeft wel een onderhoudscontract. In vergelijking met de Pulsar (ook C-segment) is het 2x zo goedkoop. Nu weet ik niet wat daar inzit (banden vermoedelijk niet), maar het geeft wel een goede indicatie. :)

[ Voor 57% gewijzigd door Krisp op 05-12-2017 11:52 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Davidshadow13 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:46:
[...]

Hier zie ik nog wel tegenop met mijn Ioniq inderdaad. Sta ik straks ook gerust 4x per jaar voor onderhoud bij de Dealer en verplicht vanuit de leasemaatschappij. Het is gewoon onhandig om te plannen moet je weer vrij nemen of krijg je weer zo'n koekblik leenauto mee. Nee mijn Lexus moet van toyota ook elke 15k KM maar ik sla er eigenlijk altijd één over elke 30k km is meer dan zat.
De dealer zit hier om de hoek van kantoor dus voor ons geen moeite. Die beurt was overigens in een uurtje klaar, je kon erop wachten. Leenauto als dat via lease zo geregeld is, moet van een bepaalde klasse zijn dus dat valt wel mee. Als je echter geen lease hebt krijg je wel koekblikken mee. Ze wilde me in eerste instantie een fiets meegeven 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Nivve schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:37:
[...]

Is een Volkswagen Passat[-Variant] GTE dan niets?
Kan je iig nog een beetje elektrisch rijden met een station. Enige elektrische (deels) station die ik ken. Geen idee hoe het voor de rest qua kosten, performance, etc zit.
Andere optie is de Outlander PHEV. Ondanks dat veel mensen deze als hybride gebruiken is hij als PHEV ook prima bruikbaar met een woon/werk van ~40km. Ruimte genoeg om heel veel zooi in te stoppen en de achterbank heeft erg veel beenruimte (word erg gewaardeerd door lange passagiers).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

YoshiBignose schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:40:
[...]

En dat moet € 600 kosten... Het enige dat je niet kunt is de vloeistofservice voor de aandrijfeenheid (is meen ik de koelvloeistof in het accupack). De rest is of niet nodig of standaard APK werk.

vervanging van de batterij van de sleutel met zender, ja zo kun je ook wel premium service aanbieden. Ik wens geen € 60 / uur arbeidskosten te betalen voor zulke triviale zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Tassadar32 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:01:
[...]

Andere optie is de Outlander PHEV. Ondanks dat veel mensen deze als hybride gebruiken is hij als PHEV ook prima bruikbaar met een woon/werk van ~40km. Ruimte genoeg om heel veel zooi in te stoppen en de achterbank heeft erg veel beenruimte (word erg gewaardeerd door lange passagiers).
Bedankt voor de aanvulling.
Hoe kon ik de meest populaire PHEV nou vergeten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryaka
[...]

Daar heb je intussen de (ok niet zo mooie) Renault KANGOO Z.E. Maxi voor ;-)
De glazen versie heeft met 5 zitplaatsen en zelfs met 5 personen nog een laadvolume van 1,3 m3. Als de achterbank is neergeklapt is er 3,4 m3.

En de actieradius is best OK:
https://www.renault.nl/mo...angoo-ze/actieradius.html

[ Voor 7% gewijzigd door Ryaka op 05-12-2017 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Weet niet of deze al langs was gekomen;

https://zerauto.nl/actier...-3-officieel-vastgesteld/

Maar dat klinkt heel erg positief <3
Pagina: 1 ... 74 ... 100 Laatste