renedr schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:53:
[...]
Maar dat lukt bijna niemand, te eerste doordat vaan pas bij thuiskomst en in de nacht wordt geladen, daarnaast omdat 70% van je opbrengst in 3 zomermaanden worden opgewekt, dus met een accuoplossing gaat het ook niet lukken. De overige 30% van je opbrengst wek je in de overige 9(!) maanden van het jaar op...
Nu helpen alle beetjes, maar we pompen wel heel veel geld in een schijn oplossing.
Een schijn oplossing?
Mensen zonder zonnepanelen kunnen in elk geval voor 100%NL groen gaan, bijv. bij Qurrent. Het gaat erom hoeveel er duurzaam het net in wordt gepompt en dan zijn jouw euro's dat in elk geval wel. Dus die 100% is juist vrij makkelijk te halen.
De hele week daglicht is in principe genoeg om aan het eind van de week je auto volgeladen te hebben. Of één zonnige (weekend) dag kan ook al genoeg zijn (ja ook in de winter) aangezien je met de modernere batterijen maar zo enkele dagen tot een week of langer kunt overbruggen. Met diverse slimme oplossingen kun je ervoor zorgen dat er alléén zonnestroom in je auto zit. Dat is gewoon realiteit, nu al. Op deze bewolkte dag bijvoorbeeld wek ik zo'n 10kWh op. Hiermee kan ik ongeveer 65 KM rijden.
Naast de co2 vergeet je even dat uitstoot van een Benzine of Diesel wagen ook roet, benzeen en andere zooi in de lucht betekent die je bij EV's niet hebt. Als je 1x de zwarte muren rondom de Parijse Peripherique hebt gezien, of je kent iemand met Astma of COPD dan besef je je ineens dat elke stad veel mooier en gezonder zou zijn zonder al die bagger wat uit brandstofmotoren komt zetten.
Haal alle subsidies er aub vanaf en alle voordeeltjes. Gooi dat geld opeen grote hoop en investeer in gratis zonnepanelen voor alle huishoudens van mijn part.
Dat is in principe hetzelfde alleen blijven we dan veel langer met benzine en diesel motoren rijden.
Als vandaag iedereen in Europa EV zou rijden Zoe dat 0,7% minder uitstoot opleveren wereldwijd.
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. De rest van de wereld moet ook over op de EV en dat helpt wel iets meer, kijk bijv naar sommige Chinese steden waar de luchtkwaliteit met 1800% verbeterd is sinds ze electric-only beleid hebben ingevoerd. Het gaat niet alleen om minder uitstoot maar ook om de gezondheid van mensen.
Ik weet dat het populair is en de onderbuik lekker voedt, maar een simpele kosten/baten analyse op deze subsidies zou wel op zijn plek zijn.
Zeker, al denk ik dat een simpele kosten/baten analyse vrij lastig is als het om duurzaamheid gaat. Wat wél simpel kan: verbeter de wereld, begin bij jezelf en je eigen invloedssfeer. Het blijven hangen in drogredenen helpt in elk geval niets.
Dat geld levert bijncoorbeeld met gratis zonnepanelen veel meer op.
Misschien wel, ben benieuwd naar je bronnen, afstudeeropdrachten of andere onderzoeken waarin dat standpunt bevestigd kan worden.
Ik ben best voorstander van de EV, maar niet als dat geld op een andere manier meer opbrengt. In zonnepanelen heb je er de komende 30 jaar profijt van, terwijl de wegenbelasting iedere maand weer terugkomsten dat blijft doen.
Het begin van je zin is goed
Zoals gezegd gaat het niet alleen om geld. Bevolkingsgezondheid, onafhankelijkheid van olie, gas en andere fossiele brandstoffen, zelfstandigheid (als land) e.d. is niet zo 1,2,3 in geld uit te drukken.
Wegenbelasting betaal je voorlopig met je EV niet, dus waarom niet allebei? Jarenlang zonnepanelen plezier en géén MRB. Voordelig, duurzaam, en ook nog eens goed voor het milieu.
Kortom denk rustig nog even na over je schijn-oplossing-statement en probeer niet alle duurzaamheidspogingen van je mede-tweakers kapot te relativeren (dat doen al genoeg mensen).
[
Voor 3% gewijzigd door
Hachy op 04-12-2017 13:53
]