Wooow, wat een berg feedback. Oke:
Omdat -net als wat @
MarcelGo zegt- 23 graden een beetje als 20 aanvoelt.
TucanoItaly schreef op woensdag 29 november 2017 @ 17:06:
[...]
Goeie post verder, maar dit was echt onbekend nieuws voor mij hoor. Ik ben net begonnen met elektrisch rijden. En de warboel aan laad mogelijkheden was al een enorme barrière. AL, DC, drie fasen, stekkers, weet ik veel wat je allemaal moet weten.
Dan post jij dat AC43 er sowieso uitgaat en dan denk ik: wie heeft het elektrisch laden bedacht? Big Oil? +)
Je zegt zelf al dat je net begint. AC43 heeft sinds de introductie al wat beperkingen waardoor eigenlijk direct
al duidelijk werd dat CCS en Chademo een langer leven beschoren zijn. Hier zijn ook al diverse artikelen over geschreven de afgelopen jaren, met allemaal ongeveer dezelfde strekking:
1) Alléén de Renault Zoe Q210 en de Q90 ondersteunen het. De Q90 is in een aantal landen niet verkrijgbaar, alleen de R90 zoals bijv. in Duitsland met maximaal AC22kW laad optie.
2) Voor zowel Chademo als CCS zijn snelheidsverhogingen aangekondigd en dan vooral over het DC deel van deze aansluiting
3) Met AC kan je eigenlijk niet opschalen naar een zwaarder vermogen omdat er geen auto is die zo'n hoge AC load kan omvormen naar DC
4) De kabel zou dan ook veel te dik en te zwaar worden.
Kortom CCS en ChaDeMo hebben de toekomst, CCS voornamelijk in Europa.
AC laden zal absoluut blijven maar dan varierend van 3,7 tot 22kW voor langzaam, normaal en semi-snel laden. (3,7 / 4-11 / 12-22kW) al was het alleen maar omdat AC nou eenmaal overal in de grond ligt en DC niet.
Stef87 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 18:15:
[...]
Ik durf te wedden dat van alle Zoe rijders juist het meerendeel helemaal niet bekend is met een uitfasering van AC-43(22) (snel)laden langs de weg.
En ja, @
Hachy jij hebt als een van de 5personen in Nederland al een hele mooie accu upgrade gehad, maar er zijn een heleboel mensen juist nog wél heel erg afhankelijk van snelladers. Zelfs met een 41kWh batterij zou ik bij mijn gebruik nog steeds meerdere malen per maand moeten snelladen.
Met het idee dat ik nog 5jaar lang in een geüpgrade Zoe zou kunnen rond rijden is wel afgelopen, Fastned is immers de meest gebruikte mogelijkheid om te kunnen snelladen. (Praktisch kan ik nu bijna overal makkelijk komen)
Zodra oude stations ook worden geüpgrade is de huidige Zoe gedegradeerd tot een boodschappenkar, waar je ook alleen maar lokaal mee zou "tanken". Terwijl de Zoe eigenlijk nog steeds flink word verkocht.
Zeker als particuliere rijder is dit extra zuur gezien de investering die ik uit ons eigen vermogen heb gehaald..
Gelukkig start ik het aankomende jaar als ZZP'er in de duurzame sector, waardoor ik dan misschien genoodzaakt ben om zakelijk te gaan rijden (wat eigenlijk niet de planning is/was..)
Zoals men kan merken zijn wij er echt niet blij mee, ik heb ook al een aantal vragen de deur uitgestuurd en zal ook zeker aan Fastned het e.e.a. Navragen.
Ik kan mij bijvoorbeeld ook voorstellen dat de reden van het afnemende snelladen op AC is dat mensen met een Zoe, als een van de weinige, ook snel hun batterij kunnen opladen aan een normale 11/22kW laadpaal. Dit zou passen bij het feit dat Fastned zie dat het gebruik van snelladen voor AC aan het dalen is.
Maar dat betekend niet dat het niet meer nodig is voor de eigenaren van een Zoe.
Elektrisch rijden is nog steeds een niche, maar dat AC laden nu al word uitgefaseerd voor zo'n populair model, is voor een aantal mensen echt heel erg jammer..
Er worden al ruim een jaar Q90 en R90 Zoe's verkocht met een 41kWh batterij.
Mijn punt is slechts dat met grotere batterijen snelladers minder belangrijk worden. Tegen de tijd dat AC43 serieus begint te verdwijnen rijdt iedereen allang met grotere batterijen rond.
Fastned is daarnaast niet de enige met snelladers langs 's heeren wegen. Fastned heeft 65 ABB's en Allego 75 Efacec's. Deze 140 stuks zijn allemaal voorzien van AC43 en dat blijft voorlopig ook nog wel even zo, aangezien die dingen zo duur zijn dat ze vele jaren nodig hebben om ze terug te verdienen.
Vooral de EFACEC's worden nu ook nog volop uitgerold door Allego zelf, maar ook Shell, Lidl, en andere partijen plaatsen nog steeds AC43 en deze hebben echt wel een levensduur langer dan een paar jaar. In het buitenland zit AC43 er ook nog steeds standaard op en ook daar plaatsen ze vrolijk verder.
Met een range van pakweg 300KM hoef je slechts 1 van deze 140+ snelladers onderweg te vinden om heel Nederland te kunnen bereiken.
Stel je voor dat je net toevallig in een gebied woont waar zo'n nieuwe Fastned komt en je iets van de snelweg aan een 22kW AC paal moet gaan laden.
Dan duurt 120KM laden ongeveer 1 uur. Dat is natuurlijk langer dan 30 minuten op AC43 ja, maar het degradeert je auto echt niet plots tot een boodschappenkar.
Laten we wel wezen: Ik vind het ook jammer dat Fastned deze keus maakt, en ik denk ook wat te vroeg. Maar zó extreem is het nieuws nu ook weer niet. Zeker niet als je je beseft dat verreweg de meeste kWh's toch thuis of dichtbij huis aan een 3,7 of 11 kW AC paaltje geladen worden.