Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-09 12:29

Snow_King

Konijn is stoer!

Stef87 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:18:
[...]

Ik moet toch echt wel even twee keer aan mijn oren krabben of ik nu wel nog steeds de batterij upgrade a 3500,- wil gaan laten uitvoeren.
Twee jaar geleden als particulier een behoorlijk bedrag afgetikt voor een Zoe uit 05-2014 en helaas word die bij de nieuwe snellaadstations dalijk al niet meer ondersteund. Renault schijnt nogal aan ''pappen en nathouden'' te doen (niet mijn woorden) betreft de AC-43 issues.

Ik begrijp het wel maar het is niet leuk ;w
De nieuwe Zoe gaat CCS doen: http://www.charinev.org/n...dc-fast-charging-by-2019/
JeroenE schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:27:
[...]
Ja, ok een beetje jammer dat ze wel CCS op 175kW zetten, maar Chademo op 50kW laten staan. Als je toch al een snellere lader hebt, waarom zou je dan niet allebei verhogen?
Dat ligt denk ik aan de fabrikant van de lader óf aan CHAdeMO. Ik weet ook niet of er auto's in de planning zijn die >50kW CHAdeMO kunnen laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
Snow_King schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 11:16:
[...]

De nieuwe Zoe gaat CCS doen: http://www.charinev.org/n...dc-fast-charging-by-2019/

[...]

Dat ligt denk ik aan de fabrikant van de lader óf aan CHAdeMO. Ik weet ook niet of er auto's in de planning zijn die >50kW CHAdeMO kunnen laden?
Chademo kan al 62'5 kWh laden 125A met 500V. Vaak kunnen de laders dat niet aan en stoppen die bij 100A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
Even een willekeurige vraag over thuis laders (ik heb nog helemaal geen elektrische auto helaas)

Ik begrijp dat veel thuisladers Chademo doen en dan met 22KW kunnen laden, middels 3 fase. Volgens mij is dan 5x6mm2 bekabeling voorgeschreven?

Met 22KW op 3 fase ben je eigenlijk al de max aan het benaderen van een 3x25A thuis aansluiting.
Is het dan (bij het hebben van een slimme meter) een setup te maken dat ie gewoon op max beschikbare stroom laad op 3x25A, terwijl je huishouden gewoon stroom kan pakken waar nodig?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:17
!null schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 11:26:
Even een willekeurige vraag over thuis laders (ik heb nog helemaal geen elektrische auto helaas)

Ik begrijp dat veel thuisladers Chademo doen en dan met 22KW kunnen laden, middels 3 fase. Volgens mij is dan 5x6mm2 bekabeling voorgeschreven?

Met 22KW op 3 fase ben je eigenlijk al de max aan het benaderen van een 3x25A thuis aansluiting.
Is het dan (bij het hebben van een slimme meter) een setup te maken dat ie gewoon op max beschikbare stroom laad op 3x25A, terwijl je huishouden gewoon stroom kan pakken waar nodig?
Die thuisladers gebruiken geen Chademo maar Type 2 (22kW AC), en daarvoor heb je inderdaad 5x6mm2 bekabeling nodig.

Boven 3x25A geldt een hoog capaciteitstarief. Veel elektrische auto's kunnen de 11kW al niet aan op AC. Thuisladers met een auto die wel 22kW aan kan (Tesla Model S met dual chargers tot 2015, Renault Zoe) hebben vaak een controller zoals Maxem in de meterkast die moet voorkomen dat de aansluitwaarde wordt overschreden. Bezoekjes van de netbeheerder om de zekeringen te vervangen zijn een dure aangelegenheid ;)

Ik heb zelf voor een toekomstige Model 3 een 5x4mm2 kabel naar de huidige laadpaal gelegd. Hoger dan 11kW is wat mij betreft ook niet nodig voor thuis laden omdat de auto toch voor langere tijd geparkeerd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok duidelijk. Klopte mijn beeld toch niet helemaal. Ik kan niet in de toekomst kijken, maar ik denk dat de elektrische auto bij ons in eerste instantie een Nissan Leaf of eventueel Mitsubishi I-Miev zou zijn. Zoveel hebben we niet nodig omdat er wel een andere auto is. Maar snelladen kan dan wel lekker zijn.

Ik moet nu een kabel upgrade doen, best een lange kabel, en daarom twijfel ik erover wat het zou moeten worden. 5x6mm2 is wel lekker, maar als er toch niet op 22kw geladen kan worden (of gaat worden) dan is het weer onzinnig.

Kijken naar de Nissan Leaf (1e generatie) is het thuis alleen 3,2kw laden of 6,6. Maar eigenlijk is 6,6KW op 1 fase niet handig als je 3x25 hebt. Plus dat ze vaak die laad optie niet hebben.
I-miev is ook maar 3,7KW maar dat is effectief meer kilometers bij laden met dezelfde tijd/energie.

Zijn er overigens ook al praktijk oplossingen waarbij mensen hun auto (mits aanwezig) als accu voor het huis gebruiken?
Ik weet dat daar aan gewerkt wordt en mee getest wordt, maar meestal is dit zakelijk.

Edit: Nu ik er over nadenk is het waarschijnlijk niet eens heel zinvol om 3 fase er naar toe te trekken.
Gezien het toch komende jaren geen splinternieuwe EV zal worden, als ie er al komt.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 28-11-2017 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snow_King schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 11:16:
Dat ligt denk ik aan de fabrikant van de lader óf aan CHAdeMO.
Sure, maar Fastned heeft toch zelf de fabrikant gekozen? In Zwitserland staan er tegenwoordig al twee die 100kW Chademo leveren (en ook CCS trouwens):

https://www.goingelectric...-Via-la-Sguancia-9/20975/

https://www.goingelectric...-Bahnhofstrasse-12/21940/

In Noorwegen schijnt al een 120kW lader te staan:

http://arcticroads.com/ny...ev-charger-to-the-public/
Ik weet ook niet of er auto's in de planning zijn die >50kW CHAdeMO kunnen laden?
Dat weet ik ook niet, maar mijn auto kan dus al 3 jaar sneller laden dan Fastned kan aanbieden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik zou het toch stiekem wel doen, 5x2.5 mm² dan.

1. omdat je immers 3x25 hebt en wellicht 11kW chademo-thuisladers nog fors in prijs dalen
2. Je kunt aders ook gebruiken voor bijvoorbeeld een stopcontact voor kerstverlichting/stofzuiger/hogedrukspuit

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@!null Waarom zou je geen 3 fasen 32A kabel gelijk neerleggen? Reken het prijsverschil uit en kijk naar de hoeveelheid werk als je over 3 jaar ineens wel een EV hebt die met 3 fasen kan laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 11:48:
Edit: Nu ik er over nadenk is het waarschijnlijk niet eens heel zinvol om 3 fase er naar toe te trekken.
Gezien het toch komende jaren geen splinternieuwe EV zal worden, als ie er al komt.
Wel als die EV een Golf is, die kan op 2 fasen laden en kan daarmee 7,6 kW doen.
Of een Zoe, die kan op 3 fasen laden en daarmee 11 kW doen op 16 A of 22 kW op 32 A.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik krijg toevallig ook weer post van Fastned om te investeren in obligaties a 6% (5 jaar), "na het succes van vorige uitgiftes". Ze zullen concurrentie ondervinden van Shell (die is net begonnen met de uitrol in het VK) en het samenwerkingsverband van Duitse autofabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:15
Nu we toch bezig zijn over snel laden. Zijn er ontwikkelingen om thuis DC (snel) te laden?
Ik denk dan bv aan het combineren van het elektriciteitsnet, zonnepanelen en (3) thuisbatterijen. Om zo dan een hogere laadsnelheid te krijgen?

Bij deze meegegeven dat ik totaal geen opleiding heb in elektriciteit dus dit idee kan even goed de grootste onzin ooit zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

gerre1 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:52:
Nu we toch bezig zijn over snel laden. Zijn er ontwikkelingen om thuis DC (snel) te laden?
Ik denk dan bv aan het combineren van het elektriciteitsnet, zonnepanelen en (3) thuisbatterijen. Om zo dan een hogere laadsnelheid te krijgen?

Bij deze meegegeven dat ik totaal geen opleiding heb in elektriciteit dus dit idee kan even goed de grootste onzin ooit zijn :)
Het makkelijkste is een lader zoals de Zappi, die kan dit onder andere door rekening te houden met opbrengst van de zonnepanelen. Hier zit dan nog geen thuisbatterij verhaal in gekoppeld, misschien komt dat later nog.
http://myenergi.uk/products/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:15
Niet bepaald sneller die "Zappi" lijkt me?
Maximum Charge Current: 32A (7kW)

Maar wel bedankt voor de input :)

[ Voor 19% gewijzigd door gerre1 op 28-11-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:19
In deze video zie je ook de combi met Zappi en Tesla wall vanaf 9m30s

[ Voor 63% gewijzigd door MarcelGo op 28-11-2017 13:23 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ja, klopt.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
JeroenE schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:27:
[...]
Ja, ok een beetje jammer dat ze wel CCS op 175kW zetten, maar Chademo op 50kW laten staan. Als je toch al een snellere lader hebt, waarom zou je dan niet allebei verhogen?
Zijn er dan al auto's die met meer dan 50 kW op CHAdeMO laden kunnen?

Ik lees op de website van CHAdeMO, dat ze pas dit jaar het protocol voor 200 kW (100 kW continu, 150-200 kW peak) publiceren (of hebbenn gedaan). Link.

Het lijkt erop dat Fastned het nog niet kan. Voor CHAdeMO lijkt het zo, dat ze de aansluiting (punt intended) met CCS niet halen.

Op de lange termijn lijkt me het voor iedereen beter als je 1 standaard hebt voor alle EV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
JeroenE schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:15:
@!null Waarom zou je geen 3 fasen 32A kabel gelijk neerleggen? Reken het prijsverschil uit en kijk naar de hoeveelheid werk als je over 3 jaar ineens wel een EV hebt die met 3 fasen kan laden.
Kostenverschil is iets van 150 euro. Niet eens schokkend, maar ik ben met veel meer tegelijk bezig dus beetje kosten drukken zou fijn zijn.
Verder is het een beetje vervelend werkje, maar uiteindelijk kun je overal bij (met schep) en is het eigen tijd.

Echter, het is niet alleen de kosten. Als ik nu 3 fase leg, dan kan ik me voorstellen dat in de toekomst niet genoeg is. Wel voor een EV natuurlijk, maar dat ik dit niet mag of kan verdelen in de schuur. (vanwege nen1010, of combi slimme meter en lader die directe connectie vereist.)
Dus dat ik dan alsnog een tweede kabel erbij moet leggen.

Als ik nu 3x4mm2 neerleg dan is dat ook voldoende voor het simpele enkel fase laden tot 4KW.

Ik wil wel een Model 3, maar als die hier op de oprit komt dan zijn we wel weer even verder.
Dan trek ik wel weer een nieuwe kabel, is ook weer niet het einde van de wereld.

Eigenlijk probeer ik in de toekomst te kijken, maar ik kan me helemaal voorstellen dat ik dan toch twee kabels (EV en overig gescheiden) nodig heb. En het is waarschijnlijker dat onze eerste EV er eentje wordt die toch maar op 4KW gaat laden.
mddd schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:16:
[...]

Wel als die EV een Golf is, die kan op 2 fasen laden en kan daarmee 7,6 kW doen.
Of een Zoe, die kan op 3 fasen laden en daarmee 11 kW doen op 16 A of 22 kW op 32 A.
De Zoe vind ik erg leuk, maar met de accuhuur constructie niet zo interessant. Dit komt ook doordat ik het kilometrage niet weet.
Sorry, een Volkswagen zal hier nooit op de oprit komen :P
Er is ook een kans dat het nog jaren duurt voordat we een EV kopen, omdat ik het OV ga gebruiken (en dan de brandstofauto houden)

In het budget rond de 10K of minder heb je grofweg deze keuzes, die allemaal thuis op 4KW zullen laden: Leaf, I-miev, Smart, Fiat 500e

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roobje schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:26:
Zijn er dan al auto's die met meer dan 50 kW op CHAdeMO laden kunnen?
Ja, de Kia Soul EV kan dat.
Op de lange termijn lijkt me het voor iedereen beter als je 1 standaard hebt voor alle EV's.
Mee eens, maar dat is nu dus nog niet zo. En met CCS is dat ook niet zo, want daar zijn dus ook verschillende stekkers van in Europa tov de rest van de wereld ;(

Maar goed, blijkbaar is het voor Fastned al niet eens interessant om een AC43 kabel op te hangen (daar is niet eens aparte lader voor nodig) en er rijden veel meer Zoe's in de rondte dan Kia Souls. Dus de kans dat het daadwerkelijk gaat komen zal wel niet zo groot zijn.
!null schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:37:
Kostenverschil is iets van 150 euro. Niet eens schokkend, maar ik ben met veel meer tegelijk bezig dus beetje kosten drukken zou fijn zijn.
Nee, ik snap wel dat iedere euro er 1 kan zijn. Maar voor 150 euro verschil heb je wel iets van 75 meter ofzo? Dat graaf je toch ook niet in een uurtje weg. Of misschien zegt dat meer over mij :+
Dus dat ik dan alsnog een tweede kabel erbij moet leggen.
Ik weet niet precies wat je er in de schuur nog meer mee gaat doen wat dan heel veel stroom zou trekken. Als het alleen om een simpel ledlampje gaat zou ik er niet te moeilijk over doen, maar als je er een draaibank gaat neerzetten is dat natuurlijk een ander verhaal.

Maar als je dan toch geld wil besparen en je hebt nog geen idee over welke termijn je wel een EV krijgt, welke laadmogelijkheden die hebt en je vindt het geen probleem om geulen te graven dan kan je nu beter gewoon een kabel leggen die geschikt is voor alles wat je nu in de schuur wil doen.

Tegen de tijd dat je wel weet welke EV je gaat nemen kan je er op dat moment een geschikte kabel naast ingraven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
JeroenE schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:23:
Nee, ik snap wel dat iedere euro er 1 kan zijn. Maar voor 150 euro verschil heb je wel iets van 75 meter ofzo? Dat graaf je toch ook niet in een uurtje weg. Of misschien zegt dat meer over mij :+

Ik weet niet precies wat je er in de schuur nog meer mee gaat doen wat dan heel veel stroom zou trekken. Als het alleen om een simpel ledlampje gaat zou ik er niet te moeilijk over doen, maar als je er een draaibank gaat neerzetten is dat natuurlijk een ander verhaal.

Maar als je dan toch geld wil besparen en je hebt nog geen idee over welke termijn je wel een EV krijgt, welke laadmogelijkheden die hebt en je vindt het geen probleem om geulen te graven dan kan je nu beter gewoon een kabel leggen die geschikt is voor alles wat je nu in de schuur wil doen.

Tegen de tijd dat je wel weet welke EV je gaat nemen kan je er op dat moment een geschikte kabel naast ingraven.
Prijsverschil is 3,50 per meter (tussen 3x4mm2 of 5x6mm2) en niet alle meters zijn graafwerk gelukkig, dat is beperkt.

Zoals gezegd, het gaat niet alleen om de kosten, maar ook om wat er moet komen. Bijvoorbeeld ik leg nu 5x6mm2 neer. Dat zal voor elke EV voldoen.
Als ik dat wil gebruiken voor een EV en die kabel moet direct naar de meterkast, dan moet ik alsnog tweede kabel ernaast leggen.

Er zijn wat kleine verbruikers maar vooral zonnepanelen die zullen leveren.
Dat zou op zich met 1 fase <4KW laden ook wel mooie combi vormen.

Anyway, ik weet genoeg, zal binnenkort een beslissing nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
JeroenE schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:23:

[...]
Mee eens, maar dat is nu dus nog niet zo. En met CCS is dat ook niet zo, want daar zijn dus ook verschillende stekkers van in Europa tov de rest van de wereld ;(
Goed, veel onderdelen verschillen toch al tussen EU en non-EU auto's. Daarnaast zijn er maar weinig mensen die met hun auto buiten de EU reizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:43
Amsterdam heeft 4 nieuwe 50kW snelladers geplaatst in de stad. Op de Strawinskylaan en op de Transformatorweg.

https://www.amsterdam.nl/...euws/4-nieuwe-snelladers/

Zeker de laders bij de zuidas staan denk ik op een prima locatie.

[ Voor 14% gewijzigd door menzo op 28-11-2017 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:48

swat!

computeraar

menzo schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 15:14:
Amsterdam heeft 4 nieuwe 50kW snelladers geplaatst in de stad. Op de Strawinskylaan en op de Transformatorweg.

https://www.amsterdam.nl/...euws/4-nieuwe-snelladers/

Zeker de laders bij de zuidas staan denk ik op een prima locatie.
De transfomatorweg hoe toepasselijk :+
Overigens kom ik daar vaak in de buurt dus dat is goed nieuws, thanks!

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

!null schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:34:
[...]

Prijsverschil is 3,50 per meter (tussen 3x4mm2 of 5x6mm2)
2.5 mm² is genoeg voor 3.7 kW, tenzij je een voetbalveld moet oversteken.
Meer mag toch niet (selectief) op 3x25A.
Dus het is 3x2.5mm² versus 5x2.5mm² (of 4x + aardscherm).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Proton_ schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 16:53:
[...]

2.5 mm² is genoeg voor 3.7 kW, tenzij je een voetbalveld moet oversteken.
Meer mag toch niet (selectief) op 3x25A.
Dus het is 3x2.5mm² versus 5x2.5mm² (of 4x + aardscherm).
Ik ga de 25 meter over (niet heel veel meer), vandaar dat ik wel voor 4mm2 ga/moet.

En wat er nu ligt is niet eens 2.5mm2 :X

Overigens heb ik nu een andere manier bedacht hoe de graafwerkzaamheden te beperken zijn (met buizen onder de houten vlonders door). Dus nu is het helemaal simpel. Ik leg het zo neer dat het klaar is voor 4KW, mocht 3 fase nodig zijn ligt dat er ook binnen een paar uur.
Daarbij komt ook nog eens dat je de laadpaal mogelijk op een andere plek wil dan aan de schuur. Dus ik ben eruit.

[ Voor 31% gewijzigd door !null op 28-11-2017 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Snow_King schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:50:
Fastned gaat nieuwe 175kW CCS laders plaatsen, maar daar is geen AC meer aanwezig. Dat is dus jammer/pech voor de Zoe rijders: https://support.fastned.n...euwe-generatie-snelladers

Zoals het er uit ziet plaatsen ze nog wel een oude lader die ook AC kan,

AC snelladen is ook eigenlijk dood. Renault is nog de enige die het doet en ook de volgende Zoe gaat CCS krijgen. Ik snap de zet van Fastned dus ook wel.
Godverdomme ik maak gebruik van AC voor mijn motor :(

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prijsverschil is 3,50 per meter (tussen 3x4mm2 of 5x6mm2) en niet alle meters zijn graafwerk gelukkig, dat is beperkt.
Ok, ik had naar het prijsverschil tussen 4 en 6 mm2 gekeken, maar allebei 3 fase kabel en dan is het verschil 2 euro.

Want met een 1 fase kabel heb je natuurlijk hetzelfde probleem dat je dan de rest van je schuur niet netjes aan kan sluiten als je die al gebruikt om een laadpaal met 16A te laten draaien.

Of misschien snap ik het wel niet?!
Die PV moet je dan sowieso op een aparte groep aansluiten (dat kan dan wel in en onderverdeler natuurlijk).
Roobje schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:57:
Goed, veel onderdelen verschillen toch al tussen EU en non-EU auto's. Daarnaast zijn er maar weinig mensen die met hun auto buiten de EU reizen.
Wellicht dat Nederlanders dat minder vaak doen (al kan je binnenkort op een eiland vlakbij toch buiten de EU komen). Maar er zijn natuurlijk ook landen die wel op de grens liggen tussen de ene soort en andere soort stekker en de kans dat die mensen over de grens rijden is een stuk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
JeroenE schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 20:59:
[...]
Ok, ik had naar het prijsverschil tussen 4 en 6 mm2 gekeken, maar allebei 3 fase kabel en dan is het verschil 2 euro.
Ik kan 3x4mm2 doen voor enkel fase laden, en sowieso goed genoeg voor wat ik nu nodig heb.
Verder kan ik 5x4mm2 doen, of 5x6mm2 (22kw laden), iedere keer weer een stap omhoog.

Maar goed, heb het nu zo bekeken dat er maar een paar meter graafwerk nodig is, dus ik hou het voor nu simpel. Als de EV komt zien we wel weer verder.
Want met een 1 fase kabel heb je natuurlijk hetzelfde probleem dat je dan de rest van je schuur niet netjes aan kan sluiten als je die al gebruikt om een laadpaal met 16A te laten draaien.

Of misschien snap ik het wel niet?!

[...]
Die PV moet je dan sowieso op een aparte groep aansluiten (dat kan dan wel in en onderverdeler natuurlijk).
Bovenstaande klopt allemaal wel, je snapt het prima. Daarom komt er sowieso een onderverdeler in de schuur.
Auto lader kan ik er dan bijprikken in de onderverdeler. Dan zou het kunnen dat je met een grote verbruiker in de schuur (die ik niet heb) alsnog een automaat in de meterkast eruit laat klappen. Tenzij de zon schijnt :P
Maar dat is allemaal vergezocht, laden tot 4KW zal gewoon kunnen met deze 4mm2 bekabeling en kan ik netjes op eigen groep/automaat zetten. (ik neem wat extra ruimte in de onderverdeler voor dit soort uitbreiding)

Maar genoeg erover :+ mijn beeld ervan is duidelijk nu.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 28-11-2017 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
!null schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 21:06:
Auto lader kan ik er dan bijprikken in de onderverdeler. Dan zou het kunnen dat je met een grote verbruiker in de schuur (die ik niet heb) alsnog een automaat in de meterkast eruit laat klappen. Tenzij de zon schijnt :P
Ja, dat kan je dan nog oplossen door een laadpaal te nemen die kan meten wat er gebruikt wordt in de installatie.

Je hebt dan de variant die dat aan de slimme meter vraagt, maar je hebt ook laadpalen die dat zelf meten met een current sensor.

Meestal wordt die sensor dan aangesloten over de kabels na de hoofdzekering, maar je kan dat natuurlijk ook prima aansluiten op de kabels voor je onderverdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Zo heftig is dat AC nieuws van Fastned nou ook weer niet. Vrijwel elke moderne snellader in NL heeft AC43, en sinds de batterij upgrade heb ik ze eigenlijk niet meer nodig gehad. Als je ze wél nodig hebt spreek je al gauw over lange ritten in het buitenland. Dat is ook geen probleem want in het buitenland worden alle snelladers nog steeds met AC43 uitgeleverd, vooral om dat Zoe's in Frankrijk en Duitsland erg populair zijn.

Omdat er dus nog steeds 43kW AC laadpunten bijkomen en de vraag naar meer snelladers kleiner wordt (ivm de batterij upgrades) zie ik dit niet als heel groot probleem om de periode tot de CCS zoë te overbruggen. Deze nieuwe Zoe heeft trouwens waarschijnlijk ook weer een nóg grotere batterij waardoor het probleem nog kleiner wordt. Dus nee, ik snap de fuzz niet echt. Iedereen wist dat AC43 er een keer uit zou gaan, dit zijn de eerste tekenen.
TucanoItaly schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 06:54:
[...]

Dat, of je staat in de file :+

[...]

Hmmm... ik vraag me af of wij iets anders doen, en zo ja wat dan. Ik verbruik kennelijk aanzienlijk meer. Ik zit sowieso de helft op of boven de 130 (A12 tussen Gouda en U'tje). Verwarming staat op 24. Eco mode uit. Doe jij iets anders dan ik?
Geen idee, de heenweg was wel druk waardoor ik grote stukken 100/110 heb gereden.
Verwarming op 23.

[ Voor 7% gewijzigd door Hachy op 29-11-2017 14:11 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
TucanoItaly schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:45:
Ik rijd nu 66 km enkele reis, en dat is uitstekend te doen met 40 kWh. Je houdt dan nog makkelijk 50 km over.
Hachy schreef op maandag 27 november 2017 @ 22:46:
180km gewoon 'normaal' (dus vmax) gereden. Bij thuiskomst had ik nog 41KM over.
@TucanoItaly Jij haalt dus een bereik van 66*2 + 50 = 182 km. @Hachy Jij komt op 180 + 41 = 221 km.
Dat verschil is prima verklaarbaar als jullie snelheden anders liggen. 100 of 130 kilometer/u dat is minimaal 1/3, misschien wel 1/2 extra verbruik. Hogere snelheid is killing voor je bereik...

Voor mijn "oude" Zoe houd ik ruwweg aan : je kunt 120 km met 100 km/u of 100 km met 120 km/u. Misschien niet helemaal kloppend maar wel makkelijk te onthouden :)

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 20:10
[...]

Zoals gezegd, het gaat niet alleen om de kosten, maar ook om wat er moet komen. Bijvoorbeeld ik leg nu 5x6mm2 neer. Dat zal voor elke EV voldoen.
Als ik dat wil gebruiken voor een EV en die kabel moet direct naar de meterkast, dan moet ik alsnog tweede kabel ernaast leggen.

Dat zou op zich met 1 fase <4KW laden ook wel mooie combi vormen.

Anyway, ik weet genoeg, zal binnenkort een beslissing nemen.
Je hebt het dus over een kabel van ~50m? (150,- verschil en 3,50 /m verschil)

Ik zou zeker lekker voor 5x6mm2 gaan. Heb zelf een schuur meegemaakt die vanwege legacy aan 25m 5x2,5mm2 hangt en zowel het laden van de EV als het invoeden van zonnestroom geeft significante verliezen. Het was dat er 25m tuin en inrit voor opgegraven moest worden, anders was die vervangen door 5x6mm2.

In de schuur zelf is alles met 6mm2 en 4mm2 aangelegd en met lasdoppen ipv steekklemmen ivm lagere weerstand, maar nog steeds zie ik de omvormers heel vaak op >240V invoeden en heel soms stoppen ze zelfs met invoeden vanwege te hoge netspanning. Idemdito bij het laden als de zon niet schijnt, dan zakt de netspanning tot <220V. Dat is dus al snel 5% verlies met laden en terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Paul C Ik had het even uitgerekend, maar het spanningsval verschil tussen 4mm2 en 6mm2 zag er als heel gering uit. Er zal max 4KW geleverd gaan worden door zonnepanelen. 1e generatie Leaf laden zal dat ook verbruiken.
Maar goed, ik heb nu een manier gevonden om het makkelijker door de tuin te leggen zonder veel graafwerk. Dit zorgt ervoor dat het heel makkelijk zal worden om een tweede kabel te leggen. Ook omdat hij onder het huis door te trekken is, en vervolgens onder een vlonder door (1 lange plank weghalen).
Dus bij de tijd dat er een 11kw of 22kw lader moet komen kan ik er in een paar uurtjes wat bij leggen, en dan exact zoals op dat moment geschikt is. Dus voor mij prima zo.

Maar ik zal de voltages gaan meten als het allemaal werkt en de zon erop staat. Dat is een goede om mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Hachy schreef op woensdag 29 november 2017 @ 14:09:

Geen idee, de heenweg was wel druk waardoor ik grote stukken 100/110 heb gereden.
Verwarming op 23.
Wtf waarom lees ik 23 en 24 graden. Als je zo loopt te stoken kan je beter een ICE kopen hoor, is efficiënter :')

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
YoshiBignose schreef op woensdag 29 november 2017 @ 16:32:
[...]

Wtf waarom lees ik 23 en 24 graden. Als je zo loopt te stoken kan je beter een ICE kopen hoor, is efficiënter :')
Zal zijn omdat de Zoe bij 23 voelt als 20...beetje franse slag...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Tenenkrommend slecht stukje in de Volkskrant van Peter de Waard https://www.volkskrant.nl...chappenwagentje~a4542061/.
In werkelijkheid is zelfs zijn allerduurste Tesla alleen te gebruiken als boodschappenwagentje. Hoogstens wordt er 200 kilometer mee gehaald voordat de auto weer tweeënhalf uur aan de oplader moet. En die 200 kilometer lukt alleen als over een rechte weg 70 à 80 kilometer per uur wordt gereden. Als het regent, zoals in Nederland nogal eens gebeurt, wordt het minder, door de extra wrijving van de banden en de energie die nodig is voor de ruitenwissers en de blazer die moeten voorkomen dat de ramen beslaan. Er zijn Tesla-rijders die voor de vakantie nog gewoon een benzine-auto huren.
Ik heb direct een mailtje gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hachy schreef op woensdag 29 november 2017 @ 14:09:
Iedereen wist dat AC43 er een keer uit zou gaan, dit zijn de eerste tekenen.
Goeie post verder, maar dit was echt onbekend nieuws voor mij hoor. Ik ben net begonnen met elektrisch rijden. En de warboel aan laad mogelijkheden was al een enorme barrière. AC, DC, drie fasen, stekkers, weet ik veel wat je allemaal moet weten.

Dan post jij dat AC43 er sowieso uitgaat en dan denk ik: wie heeft het elektrisch laden bedacht? Big Oil? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
Alexander6501 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 17:04:
Tenenkrommend slecht stukje in de Volkskrant van Peter de Waard https://www.volkskrant.nl...chappenwagentje~a4542061/.

[...]

Ik heb direct een mailtje gestuurd.
Ik kan het hele artikel niet lezen, maar waar slaat dit op. De allerduurste Tesla zegt hij, dus hij bedoelt de 100 kWh accu. Nou dan moet je heel raar doen om maar 200 km range te halen hoor :') Ik denk dat de enige Tesla die in de buurt komt de Model X60D zou moeten zijn, maar dan moet alsnog wel doorrijden en buiten koud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Zeker iemand die 160 km/h gaat rijden... Die 70 of 80 km/h is totale onzin.
Een heel raar stukje! Wat wil de Volkskrant? Is het niet al voldoende dat we de Telegraaf hebben voor zulk negatief en misleidend gezever? Met zulke "vrienden" heb je geen vijanden meer nodig, is het gezegde.

[ Voor 89% gewijzigd door Jan Treur op 29-11-2017 17:57 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 10:37
Ik heb ze via social media even aan de schandpaal genageld. Bizar zeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alexander6501
jinxedworld schreef op woensdag 29 november 2017 @ 17:52:
Ik heb ze via social media even aan de schandpaal genageld. Bizar zeg.
Reacties op Twitter zijn ook niet mals https://twitter.com/PeterdeWaard/status/935796433499967489

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
TucanoItaly schreef op woensdag 29 november 2017 @ 17:06:
[...]

Goeie post verder, maar dit was echt onbekend nieuws voor mij hoor. Ik ben net begonnen met elektrisch rijden. En de warboel aan laad mogelijkheden was al een enorme barrière. AL, DC, drie fasen, stekkers, weet ik veel wat je allemaal moet weten.

Dan post jij dat AC43 er sowieso uitgaat en dan denk ik: wie heeft het elektrisch laden bedacht? Big Oil? +)
Ik durf te wedden dat van alle Zoe rijders juist het meerendeel helemaal niet bekend is met een uitfasering van AC-43(22) (snel)laden langs de weg.

En ja, @Hachy jij hebt als een van de 5personen in Nederland al een hele mooie accu upgrade gehad, maar er zijn een heleboel mensen juist nog wél heel erg afhankelijk van snelladers. Zelfs met een 41kWh batterij zou ik bij mijn gebruik nog steeds meerdere malen per maand moeten snelladen.

Met het idee dat ik nog 5jaar lang in een geüpgrade Zoe zou kunnen rond rijden is wel afgelopen, Fastned is immers de meest gebruikte mogelijkheid om te kunnen snelladen. (Praktisch kan ik nu bijna overal makkelijk komen)

Zodra oude stations ook worden geüpgrade is de huidige Zoe gedegradeerd tot een boodschappenkar, waar je ook alleen maar lokaal mee zou "tanken". Terwijl de Zoe eigenlijk nog steeds flink word verkocht.

Zeker als particuliere rijder is dit extra zuur gezien de investering die ik uit ons eigen vermogen heb gehaald..

Gelukkig start ik het aankomende jaar als ZZP'er in de duurzame sector, waardoor ik dan misschien genoodzaakt ben om zakelijk te gaan rijden (wat eigenlijk niet de planning is/was..)

Zoals men kan merken zijn wij er echt niet blij mee, ik heb ook al een aantal vragen de deur uitgestuurd en zal ook zeker aan Fastned het e.e.a. Navragen.

Ik kan mij bijvoorbeeld ook voorstellen dat de reden van het afnemende snelladen op AC is dat mensen met een Zoe, als een van de weinige, ook snel hun batterij kunnen opladen aan een normale 11/22kW laadpaal. Dit zou passen bij het feit dat Fastned zie dat het gebruik van snelladen voor AC aan het dalen is.
Maar dat betekend niet dat het niet meer nodig is voor de eigenaren van een Zoe.

Elektrisch rijden is nog steeds een niche, maar dat AC laden nu al word uitgefaseerd voor zo'n populair model, is voor een aantal mensen echt heel erg jammer..

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Als de Volkskrant dit niet gaat rectificeren, zijn ze wat mij betreft definitief door de mand gevallen als zogenaamde zelfbenoemde "kwaliteitskrant".

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Jan Treur schreef op woensdag 29 november 2017 @ 17:52:
Zeker iemand die 160 km/h gaat rijden... Die 70 of 80 km/h is totale onzin.
Een heel raar stukje! Wat wil de Volkskrant? Is het niet al voldoende dat we de Telegraaf hebben voor zulk negatief en misleidend gezever? Met zulke "vrienden" heb je geen vijanden meer nodig, is het gezegde.
Ja ik denk dat als je het hele stuk 160 km/u rijdt je rond de 200 range komt. Nog wel iets meer met een 100D. Heb in Duitsland wel meerdere keren doorgereden, stukken boven de 160 maar ook eronder en voor m'n gevoel zat ik rond de 225 km range als ik leeg zou rijden. Als hij dat in z'n artikel had gezet was het tenminste nog waarheid, maar bij 70 a 80 km/u is 200 km echt onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

YoshiBignose schreef op woensdag 29 november 2017 @ 17:28:
Ik kan het hele artikel niet lezen, maar waar slaat dit op.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Wooow, wat een berg feedback. Oke:
YoshiBignose schreef op woensdag 29 november 2017 @ 16:32:
[...]

Omdat -net als wat @MarcelGo zegt- 23 graden een beetje als 20 aanvoelt.
TucanoItaly schreef op woensdag 29 november 2017 @ 17:06:
[...]

Goeie post verder, maar dit was echt onbekend nieuws voor mij hoor. Ik ben net begonnen met elektrisch rijden. En de warboel aan laad mogelijkheden was al een enorme barrière. AL, DC, drie fasen, stekkers, weet ik veel wat je allemaal moet weten.

Dan post jij dat AC43 er sowieso uitgaat en dan denk ik: wie heeft het elektrisch laden bedacht? Big Oil? +)
Je zegt zelf al dat je net begint. AC43 heeft sinds de introductie al wat beperkingen waardoor eigenlijk direct
al duidelijk werd dat CCS en Chademo een langer leven beschoren zijn. Hier zijn ook al diverse artikelen over geschreven de afgelopen jaren, met allemaal ongeveer dezelfde strekking:

1) Alléén de Renault Zoe Q210 en de Q90 ondersteunen het. De Q90 is in een aantal landen niet verkrijgbaar, alleen de R90 zoals bijv. in Duitsland met maximaal AC22kW laad optie.
2) Voor zowel Chademo als CCS zijn snelheidsverhogingen aangekondigd en dan vooral over het DC deel van deze aansluiting
3) Met AC kan je eigenlijk niet opschalen naar een zwaarder vermogen omdat er geen auto is die zo'n hoge AC load kan omvormen naar DC
4) De kabel zou dan ook veel te dik en te zwaar worden.

Kortom CCS en ChaDeMo hebben de toekomst, CCS voornamelijk in Europa.
AC laden zal absoluut blijven maar dan varierend van 3,7 tot 22kW voor langzaam, normaal en semi-snel laden. (3,7 / 4-11 / 12-22kW) al was het alleen maar omdat AC nou eenmaal overal in de grond ligt en DC niet.
Stef87 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 18:15:
[...]

Ik durf te wedden dat van alle Zoe rijders juist het meerendeel helemaal niet bekend is met een uitfasering van AC-43(22) (snel)laden langs de weg.

En ja, @Hachy jij hebt als een van de 5personen in Nederland al een hele mooie accu upgrade gehad, maar er zijn een heleboel mensen juist nog wél heel erg afhankelijk van snelladers. Zelfs met een 41kWh batterij zou ik bij mijn gebruik nog steeds meerdere malen per maand moeten snelladen.

Met het idee dat ik nog 5jaar lang in een geüpgrade Zoe zou kunnen rond rijden is wel afgelopen, Fastned is immers de meest gebruikte mogelijkheid om te kunnen snelladen. (Praktisch kan ik nu bijna overal makkelijk komen)

Zodra oude stations ook worden geüpgrade is de huidige Zoe gedegradeerd tot een boodschappenkar, waar je ook alleen maar lokaal mee zou "tanken". Terwijl de Zoe eigenlijk nog steeds flink word verkocht.

Zeker als particuliere rijder is dit extra zuur gezien de investering die ik uit ons eigen vermogen heb gehaald..

Gelukkig start ik het aankomende jaar als ZZP'er in de duurzame sector, waardoor ik dan misschien genoodzaakt ben om zakelijk te gaan rijden (wat eigenlijk niet de planning is/was..)

Zoals men kan merken zijn wij er echt niet blij mee, ik heb ook al een aantal vragen de deur uitgestuurd en zal ook zeker aan Fastned het e.e.a. Navragen.

Ik kan mij bijvoorbeeld ook voorstellen dat de reden van het afnemende snelladen op AC is dat mensen met een Zoe, als een van de weinige, ook snel hun batterij kunnen opladen aan een normale 11/22kW laadpaal. Dit zou passen bij het feit dat Fastned zie dat het gebruik van snelladen voor AC aan het dalen is.
Maar dat betekend niet dat het niet meer nodig is voor de eigenaren van een Zoe.

Elektrisch rijden is nog steeds een niche, maar dat AC laden nu al word uitgefaseerd voor zo'n populair model, is voor een aantal mensen echt heel erg jammer..
Er worden al ruim een jaar Q90 en R90 Zoe's verkocht met een 41kWh batterij.
Mijn punt is slechts dat met grotere batterijen snelladers minder belangrijk worden. Tegen de tijd dat AC43 serieus begint te verdwijnen rijdt iedereen allang met grotere batterijen rond.

Fastned is daarnaast niet de enige met snelladers langs 's heeren wegen. Fastned heeft 65 ABB's en Allego 75 Efacec's. Deze 140 stuks zijn allemaal voorzien van AC43 en dat blijft voorlopig ook nog wel even zo, aangezien die dingen zo duur zijn dat ze vele jaren nodig hebben om ze terug te verdienen.

Vooral de EFACEC's worden nu ook nog volop uitgerold door Allego zelf, maar ook Shell, Lidl, en andere partijen plaatsen nog steeds AC43 en deze hebben echt wel een levensduur langer dan een paar jaar. In het buitenland zit AC43 er ook nog steeds standaard op en ook daar plaatsen ze vrolijk verder.

Met een range van pakweg 300KM hoef je slechts 1 van deze 140+ snelladers onderweg te vinden om heel Nederland te kunnen bereiken.
Stel je voor dat je net toevallig in een gebied woont waar zo'n nieuwe Fastned komt en je iets van de snelweg aan een 22kW AC paal moet gaan laden.
Dan duurt 120KM laden ongeveer 1 uur. Dat is natuurlijk langer dan 30 minuten op AC43 ja, maar het degradeert je auto echt niet plots tot een boodschappenkar.

Laten we wel wezen: Ik vind het ook jammer dat Fastned deze keus maakt, en ik denk ook wat te vroeg. Maar zó extreem is het nieuws nu ook weer niet. Zeker niet als je je beseft dat verreweg de meeste kWh's toch thuis of dichtbij huis aan een 3,7 of 11 kW AC paaltje geladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
-

[ Voor 100% gewijzigd door YoshiBignose op 29-11-2017 21:21 . Reden: oeps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Hmm oke. Maar als ik dat onderzoek van die Belgen lees, zie ik alleen die 3 auto's die getest worden, nergens Tesla's. Hoe komt hij er dan bij dat een Tesla 200 km zou halen, maar een Zoe bijv. 232 volgens de test?
Hachy schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:19:

Omdat -net als wat @MarcelGo zegt- 23 graden een beetje als 20 aanvoelt.
Rare Fransen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

Ah thanks!

Het hele stuk is echt tenenkrommend. En dan ook nog zo arrogant zijn om dit soort uitspraken te doen
Maar de fabrikanten zouden daarbij beter iets bescheidener kunnen zijn en minder grootsprakerig. In dat laatste is Elon Musk toch niet te evenaren.
:r

[ Voor 12% gewijzigd door swat! op 29-11-2017 22:36 ]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
Qua kosten, waar moet ik aan denken voor de prijs van zo’n snellader van Efacec? Ik las ergens op internet ongeveer 30 duizend euro, maar dat lijkt me wel heel duur. Iemand een idee?

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ik denk eerder het dubbele.

En inderdaad dat stuk van die eikel van de Volkskrant is echt zó arrogant geschreven dat zelfs de kat liever buiten gaat kakken als de Volkskrant in de kattenbak ligt. |:(

[ Voor 95% gewijzigd door Hachy op 30-11-2017 00:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik denk dat de auteur van dat artikel niet weet dat in de VS een andere meetstandaard geldt. Als Musk bijvoorbeeld 500 mijl (omgerekend 800km) zegt op een presentatie in de VS, dan gaat het niet over NEDC, maar over de EPA test cycle en die zit redelijk dicht op wat gemiddeld haalbaar is.

Over 2 jaar is het NEDC probleem als het goed is voorbij, want dan is WLTP die NEDC gaat vervangen overal ingevoerd. Sinds september 2017 geldt WLTP voor nieuwe typen auto's. Vanaf september 2018 gaat het gelden voor alle auto's, terwijl NEDC bij oude voorraad auto's met uiterlijk tot september 2019 gebruikt mag worden.

Fabrikanten die nu al WLTP rapporteren zijn te prijzen. Opel doet dat al sinds juli 2016.

In sommige beschrijvingen en specificaties van EV's ontbreekt een duidelijke vermelding van de kWh capaciteit van de batterij. Ik vind dat je dat de betrokken fabrikanten/importeurs wèl kwalijk mag nemen.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Is de "oude" Leaf nog interessant om te kopen?

Ik zit te kijken voor een 30kW Business editon van begin dit jaar.

Maar wat is nu een beetje de gemiddelde range van deze Leaf?
150Km in de winter of haalt hij wel meer?

Ik zit nu met dit weer op 75-80Km en in de zomer rond de 105Km.
Maar wil toch wat meer achter de hand hebben zodat ik na mijn werk ook nog eens op stap kan.

Dus ik weet niet of het een goede stap vooruit is, of dat ik beter nog een jaartje kan wachten en kijken wat de EV markt dan doet.

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
Alexander6501 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:06:
Qua kosten, waar moet ik aan denken voor de prijs van zo’n snellader van Efacec? Ik las ergens op internet ongeveer 30 duizend euro, maar dat lijkt me wel heel duur. Iemand een idee?
Dat is eerder goedkoop dan duur denk ik

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Crxtreem schreef op donderdag 30 november 2017 @ 09:35:
Dus ik weet niet of het een goede stap vooruit is, of dat ik beter nog een jaartje kan wachten en kijken wat de EV markt dan doet.
Ik krijg de indruk dat elk jaar er weer meer range bijkomt. Als je kan wachten, moet je wachten.

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:27
TucanoItaly schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:51:
[...]

Ik krijg de indruk dat elk jaar er weer meer range bijkomt. Als je kan wachten, moet je wachten.
Niet per sé mee eens. Kijk hoeveel range je nodig hebt. Je kunt wel wachten tot ze 800 km bereik hebben, maar dat heb je praktisch nooit nodig.
Met de modellen van eind 2018 is er voor bijna niemand nog reden om niet in te stappen.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:52
Nou ik ben toch wel bang voor een plotselinge waardedaling straks voor EV's zoals de oude Leaf.

Stel dat er weer wegenbelasting op komt dan is een "grote" comfortabele auto die maar 80km ver kan (40km enkele reis als je niet kan laden) misschien onderhand wel echt incourant. Zeker als de alternatieven ook op gang komen.

Met mijn 2013 leaf van €12k loop ik dan toch minder risico dan net het model nieuwer voor €18k die dezelfde range heeft. Die zou ik nu dus niet snel meer kopen denk ik...

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Veneficus schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:09:
Niet per sé mee eens. Kijk hoeveel range je nodig hebt.
Mja, dat is wel zo ja. Het is een heel individueel ding. Echter als ik een 40 kWh Zoe kon krijgen (en betalen), dan zou dat de voorkeur bij mij krijgen boven een 25 kWh elektrische auto. Maar goed, alles heeft z'n prijs...

Voor Zoe-rijders een mooie spreadsheet op het SpeakEV forum, waarmee je voorafgaand aan een tripje kunt uitrekenen hoeveel keer je moet laden, hoe hard je kunt rijden enzovoort.

https://speakev.com/threa...ff-on-a-long-drive.87409/

[ Voor 24% gewijzigd door TucanoItaly op 30-11-2017 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Dat ziet er handig uit, thanx :) In februari heb ik een rit gepland van 1100KM naar Italië. Heb de route gebouwd met Goingelectric.de en een overnachting toegevoegd. We vertrekken eind van de middag, de eerste laadstop is rond de 240km om etenstijd bij een wegrestaurant met AC43 lader. Daarna ongeveer 200km verder bij een B&B hotelletje met 22kW laadpaal in de buurt, en bij het hotel mag ik ook 's nachts Granny Chargen dus dat is dan grappig voor de laatste 10kWh :)

De volgende dag nog 1 snellader opzoeken tot de Brennerpas-laad-walhalla en vanaf daar is het prima te halen tot het verblijf. Na wat heen en weer ge-mail kan ik bij het resort ook de hele week granny chargen, dus dat scheelt dan weer voor de terugrit.

Na de reis zal ik hier wel verslag uitbrengen, het is m'n langste trip sinds EV maar ik heb er wel vertrouwen in, gewapend met een berg laadpassen, ruime data bundel en een berg apps zou het toch moeten lukken 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Hachy op 30-11-2017 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hachy schreef op donderdag 30 november 2017 @ 23:00:
De volgende dag nog 1 snellader opzoeken tot de Brennerpas-laad-walhalla en vanaf daar is het prima te halen tot het verblijf.
Gave trip :)

Vraagje, dat linkje leidt naar een Tesla supercharger. Rijd jij een Tesla of kun je daar ook de Zoe opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Je moet inloggen om alle details te zien. Dan zie je dat er naast de Tesla Supercharger nog een ABB snellader staat met AC43, Combo en ChaDeMo alsmede 2x een 22kWh AC laadpaal.

Allemaal gratis overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Maar is het zo dat er nu zo veel range per jaar bij komt bij nieuwe modellen?
Volgens mij staat de 30kW Leaf toch ver gelijk met de Ioniq en de e-Golf.
De auto's die meer range hebben zitten ook in een hogere prijsklasse.

Voor mijn baas is het met de leaf ook intressanter omdat er bij de Fluence nog accuhuur zit.
En volgens mij is er bij de 30kW leaf 8 jaar garantie op de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Nou ja de afgelopen jaren is het over pakweg 4 jaar bijna tot volledig verdubbeld bij diverse modellen.
30kWh zegt natuurlijk alleen iets over de totale capaciteit, de ioniq haalt daar meer km's uit dan de e-Golf.

Gewoon proefritten plannen en goed inlezen.

Volgens insiders kun je bij Renault overigens binnenkort kiezen of je huur of koop wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedr
  • Laatst online: 15-07-2021
YoshiBignose schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:34:
[...]

Dat domme Telegraaf volk heeft dan weer wat te klagen. Alsof de verbruikscijfers van ICE's niet belachelijk zijn...

En wie zet in godsnaam z'n verwarming op 22 graden??
22 graden is bij mijn ICE ook de default setting, staat zelfs in de handleiding voor de climate control.
Was de aanbevolen waarde. Dat wil aboluut niet zeggen dat het direct een sauna wordt.

In de zomer is dat redelijk zuinig voor de airco en in de winter is het ook zeer aangenaam.
Jochemd13 schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:51:
[...]

_O-

Zou wel lekker zijn zo warm, maar alleen handig in een auto als je zonder t-shirt gaat zitten.
Voor climate control een hele standaard setting hoor.
Snow_King schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:41:
[...]

Zeker! Zo moest ik gisteren Venlo -> Groningen rijden bij 5C.

Ik vertrok met 360km range in mijn Model S, heb lekker 130 a 140 gereden en kwam met 17km bereik aan.

De totale rit was 262km, maar ik heb daar wel 68kWh voor verbruikt. Ofwel 26kWh/100km (261Wh/km).

Dat is hoog, maar niet raar:

- 5C
- Nat wegdek
- Wind
- 130 a 140km/h

In de zomer kan ik zulke ritten doen met 21 a 22kWh/100km.

Hoewel de Telegraaf misschien niet de beste krant is zetten ze dit wel als een praktijktest voor mensen near. Je wil gewoon zonder zorgen rijden.

[...]

WLTP is gelukkig dus een heel stuk beter geworden!

240km met 40kWh is 16,6kWh/100km. Vind ik aan de lage kant, maar is een heel stuk beter dan NEDC.
Dus dit...
Als je echt verder wil kijken dan early adeptors, moet je niet deze bezwaren wegwijven, maar aanpakken.

Elektrisch of niet, ik ga echt geen 100 kachelen op de snelweg. Op de snelweg zit ik standaard 10-20 boven de vmax.

Als je de gemiddelde rijder graag over wil hebben naar elektrisch rijden, moet je niet probere zijn rijstijl aan te passen, maar de auto er klaar voor te maken. Op naar 150-200KW accu's!
menzo schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:15:
Shell komt met 350kW laders bij de 80 grootste tankstations. Ze willen zelfs 6 laders per station.

https://www.parool.nl/bin...ders-neerzetten~a4541779/
Goed nieuws!
TucanoItaly schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:45:
Die verwarming in de Zoe werkt niet zoals je denk dat het werkt als je uit de ICE wereld komt. Het duurt best lang voordat de auto op temperatuur is, en hij blaast ook zachtjes. Het is climate control en ik ben een koukleum, maar 24 graden in de Zoe "voelt" voor mij als 20,5 graden in de woonkamer.
Ook bij een ICE komen de temperaturen niet overheen met gevoel hoor. Invloed van koude ramen, of zonlicht in het raam is echt enorm.
JeroenE schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:15:
Toen ik het navroeg was er geen prijsverschil in neerzetten en leggen, alleen als je daarwerkelijk 3 fases wil afmonteren kwam er wat extra's bij voor het plaatsen. Advies was toen, leg het sowieso neer en neem de 3 fase lader. Dan kun je hem altijd later nog 3 fases aansluiten, maar 1 was ook geen probleem.
Dit is echt bij al mijn auto's geweest Duits, Zwweds, Frans... Allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
renedr schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:30:
[...]

22 graden is bij mijn ICE ook de default setting, staat zelfs in de handleiding voor de climate control.
Was de aanbevolen waarde. Dat wil aboluut niet zeggen dat het direct een sauna wordt.

[...]

Dit is echt bij al mijn auto's geweest Duits, Zwweds, Frans... Allemaal
Ja dus :') dat wil toch niet zeggen dat ieder mens met 22 graden in de auto wil zitten? Heb bij heel wat mensen in de auto gezeten met climate control en nog nooit iemand met 22 graden gezien tenzij je echt net uit de kou in de auto stapt en alles op maximaal gezet wordt om op te warmen. Maar goed iedereen is anders. Dacht altijd van mezelf dat ik best een koukleum was, maar 21 is toch echt de max zowel in m'n huis als in m'n auto.

Wat interessanter is, is hoeveel het scheelt in range als je de verwarming een graadje hoger zet. Iemand daar ooit cijfers van bijgehouden? Volgens mij kon je bij de Ioniq bijv. uitlezen hoeveel watt bepaalde functies in je auto verbruikten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
  • Laatst online: 15-07-2021
YoshiBignose schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:38:
Ja dus :') dat wil toch niet zeggen dat ieder mens met 22 graden in de auto wil zitten? Heb bij heel wat mensen in de auto gezeten met climate control en nog nooit iemand met 22 graden gezien tenzij je echt net uit de kou in de auto stapt en alles op maximaal gezet wordt om op te warmen. Maar goed iedereen is anders. Dacht altijd van mezelf dat ik best een koukleum was, maar 21 is toch echt de max zowel in m'n huis als in m'n auto.

Wat interessanter is, is hoeveel het scheelt in range als je de verwarming een graadje hoger zet. Iemand daar ooit cijfers van bijgehouden? Volgens mij kon je bij de Ioniq bijv. uitlezen hoeveel watt bepaalde functies in je auto verbruikten toch?
Mijn punt was juist dat 22 graden in de auto, absoluut niet vergelijkbaar is met 22 graden thuis. Ik heb het thuis al warm met 21 graden en trek een tshirt aan.

In de auto is 22 graden met jas aan een stuk kouder. Vooral nu in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Punt blijft wel dat met een Model S 20kWh/100km niet realistisch is en voor een Leaf wellicht wel.

Ja, je kan hypermilen, maar mensen willen vetrouwen in het bereik van hun auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Hachy schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 08:59:
Nou ja de afgelopen jaren is het over pakweg 4 jaar bijna tot volledig verdubbeld bij diverse modellen.
30kWh zegt natuurlijk alleen iets over de totale capaciteit, de ioniq haalt daar meer km's uit dan de e-Golf.

Gewoon proefritten plannen en goed inlezen.

Volgens insiders kun je bij Renault overigens binnenkort kiezen of je huur of koop wilt.
Volgens mij kan je nu al bij Renault met accu kopen.
De prijs schiet dan wel flink omhoog en komt een leuk aangeklede Zoe ook buiten mijn budget.
En de kofferbak is bij de Zoe ook aan de kleine kant.

Als ik zo een beetje de tests op internet lees is de range van de Ioniq ca 180km?
En de Leaf 30kW 150-160?

Dan vraag ik me zelf dan af of een jaar wachten die 30Km het wachten waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ik bedoel eigenlijk de bestaande huurcontracten, dat je die om kan zetten naar koop. Ja, de kofferbak is niet mega groot maar wel groter dan die van bijv. een Clio. Dat wordt ook nog wel een uitdaging met de wintersport maar gelukkig heb ik ook een fietsendrager waar een grote kist / koffer op zou passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

[...]

Ik weet niet hoe het met een Tesla zit qua verwarming maar in een Zoë met 'omgekeerde airco' is vol vermogen (26 gr) ongeveer 2kW continu, bij normaal gebruik ongeveer 1200-1500 Watt.
op Eco +/- 400 Watt maar dat zit dan wel echt tegen de grens aan van het beslaan van je ruiten.

Bij erg vochtig weer heb je aan die Eco stand dus niet zoveel. Als het geen vochtig weer is kun je je bereik op een lange rit door gebruik van de eco stand een kilometer of 10 verlengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:03
[...]

vanochtend gaf mijn ioniq aan dat de range zonder climate control 195 km was en met (toen -1 grd C) 177 km

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

Verkopen volgens de Bovag over november.

AutoMaandjaar
BMW I376813
HYUNDAI IONIQ 135 1.629
KIA SOUL 167
NISSAN LEAF 29 504
OPEL AMPERA-E 66 190
RENAULT ZOE 52650
TESLA MODEL S 226 1.652
TESLA MODEL X 1201.039

Ioniq inclusief hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 16:33:
Verkopen volgens de Bovag over november.

AutoMaandjaar
BMW I376813
HYUNDAI IONIQ 135 1.629
KIA SOUL 167
NISSAN LEAF 29 504
OPEL AMPERA-E 66 190
RENAULT ZOE 52650
TESLA MODEL S 226 1.652
TESLA MODEL X 1201.039

Ioniq inclusief hybride
Opvallend, het lijkt erop dat de leveringen van de Ampera-E op gang beginnen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Verwijderd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 22:10:
[...]

Opvallend, het lijkt erop dat de leveringen van de Ampera-E op gang beginnen te komen.
Wow, leaseprijzen vanaf 700 ballen.... dat is geen goedkope auto. Wel prachtig ding verder. Rijdt er iemand hier een Ampera-E?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ampera-E is de enige EV uit dat lijstje die ik nog nooit in het wild heb gezien. Worden ze wel uitgeleverd of zijn ze alleen op papier verkocht of op kenteken gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
mrmrmr schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 09:06:
Ampera-E is de enige EV uit dat lijstje die ik nog nooit in het wild heb gezien. Worden ze wel uitgeleverd of zijn ze alleen op papier verkocht of op kenteken gezet?
Amsterdam rijdt er al mee rond :P

Afbeeldingslocatie: https://static1.persgroep.net/parool/image/bb4c5878-5f93-4d48-ab5f-7fc7f50f521e?h=MzE2YTMwNFltSTBZelU0TnpndE5XWTVNeTAwWkRRNExXRmlOV1l0TjJaak4yWTFNR1kxTWpGbEx6RTFOek40T0RnNQ
TucanoItaly schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 09:03:
[...]

Wow, leaseprijzen vanaf 700 ballen.... dat is geen goedkope auto. Wel prachtig ding verder. Rijdt er iemand hier een Ampera-E?
Absurde bedragen, maar dat is op een cataloguswaarde van 45k. Misschien dat de MIA er nog niet in verwerkt zit? Dat was bij m'n Ioniq toen ook, ging er nog wat vanaf.

Als ik dezelfde km's invul (30.000) als de Ioniq en duurste optie pakket kies, dan kom ik op €1080 per maand uit incl. btw. Ik betaal €514 voor de Ioniq. Dan heb je wel 80 pk's en 30 kWh batterij extra.... wat zorgt voor iets van 125 km meer range dacht ik, in de praktijk? Lijkt me het echt niet waard.

[ Voor 41% gewijzigd door YoshiBignose op 02-12-2017 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorige week is er hier op kantoor een neergezet. De blauwe, erg mooie kleur :)
Verder daarbuiten heb ik er in Naaldwijk een zien rijden.
Meer helaas nog niet.

/me moet nog een paar maandjes wachten op zijn E :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Absurde bedragen, maar dat is op een cataloguswaarde van 45k.
Vanaf 49k tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
ABSURD. Maar hoezo? Op de prijslijst en bij de leasemaatschappij zie ik die business+ nog gewoon staan van 45 a 46k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Sorry, ik had het verkeerd in me hoofd. Ze waren eerst 40k en 45k, en zijn dus nu 46 en 49k voor de business en business+ .

Denk dat ze iets hadden van "als we maar onder de 50k zitten vinden de leaserijders het wel prima.

Volgens mij is de duurdere versie ook diegene die eerst geleverd wordt, als ik het me goed herinner.

[ Voor 18% gewijzigd door kv83 op 02-12-2017 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

YoshiBignose schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 16:09:
[...]

ABSURD. Maar hoezo? Op de prijslijst en bij de leasemaatschappij zie ik die business+ nog gewoon staan van 45 a 46k
Dat zal dan een oude prijs zijn en nog aangepast gaan worden:
Het was een aardige domper deze week. De prijs van de Opel Ampera-e gaat met een kleine zesduizend euro omhoog, zoals nu ook in de configurator op de Opel-website terug is te vinden. De auto wordt gebouwd door General Motors, het concern waar Opel geen deel meer van uitmaakt. Dat betekent dat er een einde is gekomen aan gunstige inkoopvoorwaarden. Logisch want er wordt naar verluidt geen winst gemaakt op de Opel Ampera-e en Chevrolet Bolt.

Dat heeft tot gevolg tot er met spoed wordt gewerkt aan eigen know how. Opel heeft bij monde van CEO Michael Lohscheller zijn toekomstplannen onthuld, onder de naam PACE! Samengevat moet er meer verdiend gaan worden en nieuwe technologieën met enige spoed worden uitgewerkt. Tegen 2020 moeten de kosten per auto met € 700 zijn afgenomen. Reden van de verkoop van het merk Opel was dat er te weinig wordt verdiend
Bron.

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Snow_King schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:54:
Punt blijft wel dat met een Model S 20kWh/100km niet realistisch is en voor een Leaf wellicht wel.

Ja, je kan hypermilen, maar mensen willen vetrouwen in het bereik van hun auto.
Ik rijd gemiddeld tijdens een normale trip naar mijn werk nu 185w per km. Dus 110km per 20kWh. Daarvoor houd ik mij gewoon aan de snelheid +5 (160 km totale trip).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds 2 weken heb ik winterbanden onder de e golf. Dat doet wel iets met de range zeg. Zal ook aan de kou liggen, maar ook als het 14 graden is kom ik minder ver. Ook wel logisch door meer weerstand maar had er van te voren niet over nagedacht. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 08:09:
Sinds 2 weken heb ik winterbanden onder de e golf. Dat doet wel iets met de range zeg. Zal ook aan de kou liggen, maar ook als het 14 graden is kom ik minder ver. Ook wel logisch door meer weerstand maar had er van te voren niet over nagedacht. 8)7
Heb je de stats bijgehouden toevallig, of hoeveel km doe je minder met hetzelfde rijgedrag?

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:03
Welk verbruikslabel hebben de banden? Ik heb de winterbanden geruild naar een c label (i.p.v. e)

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 03-12-2017 11:00 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Over smaak valt niet te twisten, maar als je voor minder geld in een Model 3 rijdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

PWM schreef op zondag 3 december 2017 @ 08:03:
[...]

Ik rijd gemiddeld tijdens een normale trip naar mijn werk nu 185w per km. Dus 110km per 20kWh. Daarvoor houd ik mij gewoon aan de snelheid +5 (160 km totale trip).
Leaf of Model S?

Kachel lekker aan? Ook bij lage temps?

Dan zit je op 185Wh/km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

swat! schreef op zondag 3 december 2017 @ 08:48:
[...]

Heb je de stats bijgehouden toevallig, of hoeveel km doe je minder met hetzelfde rijgedrag?
Niet echt stats bijgehouden, maar ik rij 60 km heen en 60 km terug naar mijn werk. Als ik thuis weg rij staat hij op 290 km range. Als ik zonder winter banden naar mijn werk rijd 60 km met verwarming aan en gemiddeld 110 heb ik in mijn scherm nog 150 - 170 km over. beetje afhankelijk van het weer. De dag dat ik winterbanden had gehaald hetzelfde liedje alleen had ik toen ik op mijn werk aankwam nog 110 km in mijn scherm. Na de terugweg had ik altijd nog zo'n 80 - 90 km over, maar nu kom ik aan met nog 30- 40 km over. vandaag iets harder moeten rijden naar werk, doordat ik wat laat weg ging. Nu kwam ik aan op werk met nog 97km in mijn scherm. reed weg met 290km. Was ook wel koud vanmorgen 2 graden, maar ik denk er toch aan om mijn winterbanden weer om te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-09 21:31
Ik ben wel benieuwd wat je werkelijke aantal kilometers is wat je haalt in de zomer en winter?
Je hebt de 35,8kWh variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PSP123 schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:01:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat je werkelijke aantal kilometers is wat je haalt in de zomer en winter?
Je hebt de 35,8kWh variant?
Ja de nieuwe e golf. Ik denk dat het grote verschil echt in de banden zit. 2 weken geleden was het 16 graden en had ik er al last van. Nu 2 graden en is het verschil nog groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Snow_King schreef op zondag 3 december 2017 @ 09:51:
[...]

Leaf of Model S?

Kachel lekker aan? Ook bij lage temps?

Dan zit je op 185Wh/km?
Model S. Ik heb de kachel altijd aan (niet altijd AC).

Ik zit dan op 155 tot 205 met een gemiddelde van 195. Ik heb dan gewoon de AP aan die ik dus heb ingesteld op +5.

Mij 1000km gemiddelde is overigens 235Wh/km, maar hier zitten ook vele (vele) totaal onnodige sprints bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

PWM schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:12:
[...]

Model S. Ik heb de kachel altijd aan (niet altijd AC).

Ik zit dan op 155 tot 205 met een gemiddelde van 195. Ik heb dan gewoon de AP aan die ik dus heb ingesteld op +5.

Mij 1000km gemiddelde is overigens 235Wh/km, maar hier zitten ook vele (vele) totaal onnodige sprints bij ;)
Mijn S85 uit 2013 kan ook heel zuinig zijn, maar met kou en regen loopt het vebruik gewoon zeker met 20 tot 30% op.

Mijn punt is vooral dat mensen vetrouwen willen in een EV dat hij het altijd haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-09 21:31
Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:06:
[...]

Ja de nieuwe e golf. Ik denk dat het grote verschil echt in de banden zit. 2 weken geleden was het 16 graden en had ik er al last van. Nu 2 graden en is het verschil nog groter.
Ok en het werkelijk aantal km in de zomer zit rond de 250km?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PSP123 schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:27:
[...]

Ok en het werkelijk aantal km in de zomer zit rond de 250km?
Meer rond de 200km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Vraag voor mensen met Zoe: aan het einde van de rit toont de boordcomputer een ritrapport. Er staan dan twee knoppen onderin het scherm: Opslaan en Opnieuw Instellen.

Eigenlijk wil ik de statistieken wissen en overnieuw beginnen. Als ik echter Opnieuw Instellen indruk, dan zegt hij:"wilt u de boordcomputer resetten?" Dat lijkt me erg rigoureus... is dit een crappy vertaling en worden alleen de ritrapporten weggegooid? Of reset hij echt alle boordcomputer instellingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:07
Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:06:
[...]

Ik denk dat 't meer aan 't natte weer ligt en natuurlijk de kou. Ik heb geen winterbanden en de actieradius is idd flink gezakt. Bij mij geeft de actieradius, bij vol, ondertussen 260km aan. Al heb je niks aan dat getal met mijn rijstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tiguan schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:27:
[...]

Ik denk dat 't meer aan 't natte weer ligt en natuurlijk de kou. Ik heb geen winterbanden en de actieradius is idd flink gezakt. Bij mij geeft de actieradius, bij vol, ondertussen 260km aan. Al heb je niks aan dat getal met mijn rijstijl.
Bij mij geeft hij bij vol nog steeds 290 aan en als ik voorverwarm 286. Met de standaard banden je gas loslaten remt bijna niet af. Met de winterbanden remt hij af alsof hij in B modus staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:07
Vaag, is de boordcomputer wel aangepast op winterbanden? Die optie zag ik ergens staan volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
TucanoItaly schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:07:
Vraag voor mensen met Zoe: aan het einde van de rit toont de boordcomputer een ritrapport. Er staan dan twee knoppen onderin het scherm: Opslaan en Opnieuw Instellen.

Eigenlijk wil ik de statistieken wissen en overnieuw beginnen. Als ik echter Opnieuw Instellen indruk, dan zegt hij:"wilt u de boordcomputer resetten?" Dat lijkt me erg rigoureus... is dit een crappy vertaling en worden alleen de ritrapporten weggegooid? Of reset hij echt alle boordcomputer instellingen?
Resetten slaat alleen op verbruik...dus gewoon doen, alleen doe ik het vaak tijdens het rijden ongeveer 2 km voor mijn bestemming dan zie ik de uitkomst nog uitgewerkt naar aanleiding van je rijgedrag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 09:53:
[...]

Niet echt stats bijgehouden, maar ik rij 60 km heen en 60 km terug naar mijn werk. Als ik thuis weg rij staat hij op 290 km range. Als ik zonder winter banden naar mijn werk rijd 60 km met verwarming aan en gemiddeld 110 heb ik in mijn scherm nog 150 - 170 km over. beetje afhankelijk van het weer. De dag dat ik winterbanden had gehaald hetzelfde liedje alleen had ik toen ik op mijn werk aankwam nog 110 km in mijn scherm. Na de terugweg had ik altijd nog zo'n 80 - 90 km over, maar nu kom ik aan met nog 30- 40 km over. vandaag iets harder moeten rijden naar werk, doordat ik wat laat weg ging. Nu kwam ik aan op werk met nog 97km in mijn scherm. reed weg met 290km. Was ook wel koud vanmorgen 2 graden, maar ik denk er toch aan om mijn winterbanden weer om te ruilen.
Ik rij met michelin cross climate en net zo zuinig als de speciale EV banden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tiguan schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:36:
Vaag, is de boordcomputer wel aangepast op winterbanden? Die optie zag ik ergens staan volgens mij.
Nee dat niet denk ik. Ga ik even checken.
Pagina: 1 ... 73 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.