Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Almelo - Rotterdam is bijna 200 km. Niet echt een lekkere afstand om met een EV te rijden van 200 km range. En het is niet 1x per jaar dat ie dat rijdt, maar 24 keer. Nog even los van z'n werk situatie want die weet ik niet. Als hij daar altijd 8 uur staat kom je wel een heel eind maar je moet in de meeste gevallen toch even langs Fastned. Is bijna je voordeel tov diesel of benzine ook weg want dat is niet goedkoop.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

hantheman schreef op woensdag 22 november 2017 @ 12:11:
De Zoe valt qua kofferbak ruimte af bij ons.
Serieus? Ik vind die kofferbak best ruim.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
TucanoItaly schreef op woensdag 22 november 2017 @ 19:46:
[...]

Serieus? Ik vind die kofferbak best ruim.
Tja wat zegt dat. Hij is ruimer dan een Clio ja, maar goed het is maar wat je gewend bent. Volgens mij is de Ioniq niet veel groter ja.

[ Voor 7% gewijzigd door YoshiBignose op 22-11-2017 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik erger me aan sites van EV importeurs waar de accucapaciteit niet wordt aangegeven. Dat is het allerbelangrijkste gegeven bij een EV en het is soms praktisch niet te vinden, zelfs niet in brochures en prijslijsten. Hopelijk verandert dat als er meer betaalbare >60 kWh auto's komen, maar vooralsnog lijkt het alsof Tesla deze slechte gewoonte over gaat nemen bij de Model 3.

Over Model 3 gesproken: de dollarkoers daalt langzaam maar zeker en de prijzen van opties en accuüitbreiding in Amerikaanse dollars vallen tegen. Die zijn laatst bekend geworden omdat gewone kopers in de VS nu hun auto kunnen bestellen. Ik denk daarom dat Model 3 duurder zal uitvallen dan de directe concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ik zie niets schokkends. Als je die dollar prijzen omrekent naar de prijzen van Model S/X op dit moment kom je op vrij realistische prijzen. De Model 3 is luxer, sneller en heeft meer range dan alle andere niet Tesla EV's op dit moment, dus dat zal het wel waard zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Het oorspronkelijke plan was voor een "affordable car", ik weet het nog goed.

Niet iedereen heeft zin of de mogelijkheid grote bedragen aan vervoer uit te geven. Tesla heeft Model S 60 er al uit gehaald, dat zegt al veel over de (her-)positionering denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
YoshiBignose schreef op woensdag 22 november 2017 @ 20:05:
[...]

Tja wat zegt dat. Hij is ruimer dan een Clio ja, maar goed het is maar wat je gewend bent. Volgens mij is de Ioniq niet veel groter ja.
Kijk dit filmpje voor een bagageruimte vergelijking tussen EV's met en zonder neergeklapte achterbanken

https://youtu.be/elH0sCb4leI

[ Voor 16% gewijzigd door pmiddeld op 22-11-2017 22:04 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
mrmrmr schreef op woensdag 22 november 2017 @ 20:57:
Het oorspronkelijke plan was voor een "affordable car", ik weet het nog goed.

Niet iedereen heeft zin of de mogelijkheid grote bedragen aan vervoer uit te geven. Tesla heeft Model S 60 er al uit gehaald, dat zegt al veel over de (her-)positionering denk ik.
Model 3 en Y staan gepland voor de aankomende jaren. Model S was nooit bedoeld als "affordable car", die moesten juist de investering in de ontwikkeling betalen. De 3 en vooral de Y maken die belofte wel waar($35 en $20k)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik denk dat je me niet goed begrijpt.

Elon Musk in zijn master plan: "the third model will be even more affordable."

Daarmee doelt Musk op Model 3 (ook al is Model X feitelijk het derde model). Model 3 wordt al uitgeleverd in de VS. Zoals gezegd zijn de prijzen van opties nogal hoog voor een "affordable car" (of een auto die begint vanaf 35k). Zo hoog dat het zou kunnen overlappen met de onderste regionen van model S. Door het vervallen van Model S 60 is dat niet meer zo.

Ik weet niet of er al een prijs is genoemd voor Model Y (compact utility vehicle). Al zou ik er blij mee zijn, 20k is onwaarschijnlijk laag. De basis voor deze auto wordt Model 3 volgens Musk. Ik verwacht eerder een hogere prijs.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:56
Musk heeft al gezegd dat de 35k model 3 de meest basic auto zal zijn die tesla ooit maakt. Nog lagere prijzen komen alleen als dezelfde features en kwaliteit goedkoper geproduceerd kunnen worden.

Daarnaast is het plan om de model y op de model 3 te baseren alweer van de baan. Het wordt een compleet nieuwe auto. En ook een nieuwe fabriek.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
RocketKoen schreef op donderdag 23 november 2017 @ 00:19:
Daarnaast is het plan om de model y op de model 3 te baseren alweer van de baan. Het wordt een compleet nieuwe auto. En ook een nieuwe fabriek.
Sinds de Q2 earnings conference call van augustus niet meer:
https://www.greencarrepor...reeled-back-from-insanity

The Model Y will in fact be using a substantial carryover from Model 3 in order to bring [it to] market faster

Ik heb niet gehoord dat het opnieuw is gewijzigd, maar bij Musk weet je het nooit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:15
kv83 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 22:24:
[...]

Model 3 en Y staan gepland voor de aankomende jaren. Model S was nooit bedoeld als "affordable car", die moesten juist de investering in de ontwikkeling betalen. De 3 en vooral de Y maken die belofte wel waar($35 en $20k)
Kan je even ook de bron van die 20K voor de model Y meegeven? Dit is het eerste dat ik hierover lees.

• YoshiBignose
mrmrmr schreef op woensdag 22 november 2017 @ 23:52:
Ik denk dat je me niet goed begrijpt.

Elon Musk in zijn master plan: "the third model will be even more affordable."

Daarmee doelt Musk op Model 3 (ook al is Model X feitelijk het derde model). Model 3 wordt al uitgeleverd in de VS. Zoals gezegd zijn de prijzen van opties nogal hoog voor een "affordable car" (of een auto die begint vanaf 35k).
Tja wat is affordable? Een beetje Zoe is ook al 30k en dan heb je bijna niets. EV's zijn (nu) nou eenmaal duurder dan ICE's. Heb je gezien wat de opties kosten in een i3?

Het modaal inkomen in NL is zo'n 37.000 dus ik denk dat als je zou willen, wel een auto van 35.000 zou kunnen rijden. Bovendien ben je goedkoper uit met een 35k EV tov een 35k ICE, vooral als ondernemer.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

YoshiBignose schreef op donderdag 23 november 2017 @ 09:07:
[...]

EV's zijn (nu) nou eenmaal duurder dan ICE's. Heb je gezien wat de opties kosten in een i3?
Ja? Is dat zo? Vooropgesteld: natuurlijk zijn ICE auto's goedkoper te krijgen als je minder eisen stelt, maar volgens mij kun je een Hyundai Ioniq heel goed vergelijken met een VW Golf 1.6 TDI 115 pk Comfortline Business.
Golf kost hetzelfde maar is ook nog eens 20 cm korter.

Signatures zijn voor boomers.

• YoshiBignose
Tering jantje is zo'n Golf TDI met automaat al 32k kaal?? Achterlijke prijzen. Maar goed ik ga er dan maar vanuit dat de Golf een veel mooier interieur heeft en betere afwerking. Alhoewel ik het bijna niet kan geloven... :X

• Kluutmaran
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-08 21:45
[...]

Tja wat is affordable? Een beetje Zoe is ook al 30k en dan heb je bijna niets. EV's zijn (nu) nou eenmaal duurder dan ICE's. Heb je gezien wat de opties kosten in een i3?

Het modaal inkomen in NL is zo'n 37.000 dus ik denk dat als je zou willen, wel een auto van 35.000 zou kunnen rijden. Bovendien ben je goedkoper uit met een 35k EV tov een 35k ICE, vooral als ondernemer.
Aanschaf van een EV is inderdaad nog duurder, maar total cost of ownership is nu al zeer competitief. Als mensen daar meer op focussen, zou het nog vlotter gaan met de verkoop. Al zijn de betere opties zoals de Ampera-E en Model 3 nu al niet leverbaar op korte termijn, waardoor het zaak is dat de productie eerst eens op gang komt.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:52
[...]
De relatie tussen bruto modaal inkomen en haalbare cataloguswaarde van een auto ontgaat me echt volledig.

Reken je met 15% afschrijving gemiddeld over 4 jaar dan is dat alleen al €350/maand. Op een netto modaal salaris van €2.200,- is dat al 16%.

Dat de TCO lager zal zijn dan bij een ICE voor dezelfde prijs durf ik ook wel vanuit te gaan. De onzekerheid qua afschrijving is alleen groter. Ook is nog niet duidelijk wat in 2020 met de wegenbelasting gebeurt. Als dat een nadelige wijziging is word je 2x geraakt, je betaalt meer wegenbelasting EN je hebt een hogere afschrijving doordat een EV minder interessant wordt.

Alsnog, met huidige leveringsproblemen van nieuwe EV's zal het zo'n vaart niet lopen met de afschrijving op occasions. De eerste Leaf's hebben enorm afgeschreven in de eerste 4 jaar maar ik het zou mij niet verbazen als dat voor de huidige Ioniq's wel mee gaat vallen.

Wel speelt er een min of meer nieuwe factor, de vooruitgang van techniek. Met ICE is die bijna irrelevant maar met EV gaat dat wellicht wel enorm spelen.

Mijn Leaf uit 2013 is bijvoorbeeld een lekkere ruime auto, maar wat heb je daar nog aan als hij maar 70km actieradius heeft en dus eigenlijk alleen als stadsauto gebruikt kan worden? Stel dat er dan ook nog de wegenbelasting komt gebaseerd op gewicht dan kan zo'n oude Leaf zomaar een heel incourant ding worden.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 23-11-2017 13:19 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• YoshiBignose
assje schreef op donderdag 23 november 2017 @ 13:16:
[...]

De relatie tussen bruto modaal inkomen en haalbare cataloguswaarde van een auto ontgaat me echt volledig.

Reken je met 15% afschrijving gemiddeld over 4 jaar dan is dat alleen al €350/maand. Op een netto modaal salaris van €2.200,- is dat al 16%.
Omdat mrmrmrmrmr over AFFORDABLE begon... legde ik de relatie met jan modaal, als die het immers kan betalen zou je het een betaalbare auto kunnen noemen. Met €2200 netto zou je dan met allin lease zo'n €500 pm kwijt zijn. Daarnaast zo'n €1000 voor je woning. Lijkt me inderdaad misschien iets te fors, maar goed je kan er een beetje vanuit gaan dat je alleen een EV koopt als je ook voor je werk moet rijden en dan krijg je nog een reiskostenvergoeding. En het modale inkomen voor een huishouden (gezin) ligt alweer wat hoger.

Volgens hier is de gemiddelde aanschafprijs van een personenauto (in 2016) zo'n €30.000. Dan zit de Model 3 er wel iets boven, dus betaalbaar voor iedereen is het niet, maar ik vind het wat overdreven om te zeggen dat het niet waar is wat Elon heeft gezegd over een betaalbare elektrische auto.

Ik denk dat verhouding tussen je jaarsalaris en de cataloguswaarde van een auto dus niet zo'n hele gekke is :P globaal gezien dan.

• mrmrmr
  • Niet online
Misschien wel interessant is dat de prijs van de Tesla Semi is aangekondigd: 150-200k. Bij vrachtwagens draait alles om de operationele kosten. Verwacht was 250k aanschafprijs, dus dit is behoorlijk wat lager voor een voertuig met 1000 kWh aan verwachte accucapaciteit. Volgens Fred Lambert van electrek.co zou dit kunnen worden verklaard uit een doorbraak in accutechnologie in prijs en compactheid. Als dat klopt is het erg interessant, ook voor personenauto's.

Niet lang geleden dacht men nog dat vrachtwagen EV's niet zo veel bereik zouden hebben omdat het te zwaar zou zijn.

• assje
YoshiBignose schreef op donderdag 23 november 2017 @ 13:45:
[...]
Lijkt me inderdaad misschien iets te fors, maar goed je kan er een beetje vanuit gaan dat je alleen een EV koopt als je ook voor je werk moet rijden en dan krijg je nog een reiskostenvergoeding.
Dat geldt dus niet voor iedereen, ik krijg bijvoorbeeld geen reiskostenvergoeding (42km enkele reis).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Kluutmaran
  • Laatst online: 03-08 21:45
mrmrmr schreef op donderdag 23 november 2017 @ 14:32:
Misschien wel interessant is dat de prijs van de Tesla Semi is aangekondigd: 150-200k. Bij vrachtwagens draait alles om de operationele kosten. Verwacht was 250k aanschafprijs, dus dit is behoorlijk wat lager voor een voertuig met 1000 kWh aan verwachte accucapaciteit. Volgens Fred Lambert van electrek.co zou dit kunnen worden verklaard uit een doorbraak in accutechnologie in prijs en compactheid. Als dat klopt is het erg interessant, ook voor personenauto's.

Niet lang geleden dacht men nog dat vrachtwagen EV's niet zo veel bereik zouden hebben omdat het te zwaar zou zijn.
Dat is wel enorm laag geprijsd! Een industrial scale 1 MWh batterij kost nu 800k geleverd in een container, laat staan dat er een hele truck omheen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Laatst online: 20-09 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

Mijn TCO van de MiEV is weer iets achteruit gegaan, 2 nieuwe achterbanden en opnieuw balanceren van de voorbanden. Dat was weer 255 euro bij de lokale garage (die ik liever sponsor dan de Euromaster).

Helaas zit de rare schommel bij 15km/u er nog steeds in. Misschien heb ik een kromme velg of iets dergelijks, het rare is dat het boven de 50km/u het weg gaat en ik ook geen vibratie heb.

Ik denk wel dat de accu van de MiEV iets minder wordt, af en toe stopt deze met laden op 99%, dus wellicht iets meer onbalans. Maar goed, deze is bijna 2 jaar oud nu en ik ben al weer 50k km verder sinds die tijd. Echt teruglopen van range nog niet gemerkt.

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
YoshiBignose schreef op donderdag 23 november 2017 @ 13:45:
...., maar goed je kan er een beetje vanuit gaan dat je alleen een EV koopt als je ook voor je werk moet rijden en dan krijg je nog een reiskostenvergoeding.
assje schreef op donderdag 23 november 2017 @ 18:03:
Dat geldt dus niet voor iedereen, ik krijg bijvoorbeeld geen reiskostenvergoeding (42km enkele reis).
Dat geldt ook niet voor mij. Vanaf januari 2018 krijg ik geen reiskosten vergoeding (44 km one way), en dat was voor mij juist een van de redenen om dit jaar versneld een EV te nemen, zodat ik op mijn zonnestroom voor ca 1 a 1.5 ct per km kan reizen.

[ Voor 17% gewijzigd door Jan Treur op 23-11-2017 18:53 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• YoshiBignose
Gierige werkgevers... en dat terwijl ze reiskostenvergoeding netto kunnen uitkeren. Dan hoop ik dat jullie een bovengemiddelde salaris verdienen om het te compenseren >:)

• kv83
gerre1 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 08:11:
[...]

Kan je even ook de bron van die 20K voor de model Y meegeven? Dit is het eerste dat ik hierover lees.
Hhmm, dat is een hele goede. Ik weet zeker dat ik het gelezen heb, maar waar? Goede vraag. Nu dat ik er naar zoek kan ik het niet meer terug vinden. Dus die hou je van me tegoed. Wellicht in de waar gehaald met Model 4 en speculaties over de prijs?

http://bgr.com/2016/04/26/tesla-model-4-price-elon-musk/
But, with something like the Model 3, it’s designed such that roughly half the people will be able to afford the car. Then, with fourth generation and smaller cars, we’ll ultimately be in the position where everyone will be able to afford the car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Wat is de ervaring met rijden in Duitsland nou precies. Heb net beetje door het topic gezocht en er zijn verscheidene mensen die aangeven in Duitsland aan de snellader te hebben gestaan, maar er wordt maar sporadisch genoemd in combinatie met welke aanbieder en wat de kosten zijn.

Voor zover ik het begrijp kun je op goingelectric.de palen vinden en kun je ook zoeken op "kostenlos". Is het dan een kwestie van pluggen en op start drukken of heb je dan alsnog een kaart nodig? Ik heb een The New Motion pas, maar die brengt wel een starttarief in rekening volgens mij.

Ik wil misschien begin 2019 naar Oostenrijk rijden met mijn Ioniq, maar als je makkelijk gratis rond kunt rijden daar is een road trip ergens volgend jaar misschien ook wel leuk :)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10
Nu de temperatuur lager is merk ik dat mijn Nissan Leaf (2012) nauwelijks energie herwint tijdens het afremmen. Bij hogere temperaturen rij ik vrijwel alleen met het gaspedaal (in ECO stand), zodra ik het gaspedaal loslaat remt de auto voldoende af voor een rotonde bijvoorbeeld. Nu de temperatuur beneden de 10 graden is moet ik continu bijremmen. Waarom kan de auto bij lagere temperaturen de energie niet herwinnen?

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luchtenburger schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 20:47:
Nu de temperatuur lager is merk ik dat mijn Nissan Leaf (2012) nauwelijks energie herwint tijdens het afremmen. Bij hogere temperaturen rij ik vrijwel alleen met het gaspedaal (in ECO stand), zodra ik het gaspedaal loslaat remt de auto voldoende af voor een rotonde bijvoorbeeld. Nu de temperatuur beneden de 10 graden is moet ik continu bijremmen. Waarom kan de auto bij lagere temperaturen de energie niet herwinnen?
Heeft Tesla ook last van, volgens deze video

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:11
Shapeshifter schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 20:13:
Wat is de ervaring met rijden in Duitsland nou precies. Heb net beetje door het topic gezocht en er zijn verscheidene mensen die aangeven in Duitsland aan de snellader te hebben gestaan, maar er wordt maar sporadisch genoemd in combinatie met welke aanbieder en wat de kosten zijn.

Voor zover ik het begrijp kun je op goingelectric.de palen vinden en kun je ook zoeken op "kostenlos". Is het dan een kwestie van pluggen en op start drukken of heb je dan alsnog een kaart nodig? Ik heb een The New Motion pas, maar die brengt wel een starttarief in rekening volgens mij.

Ik wil misschien begin 2019 naar Oostenrijk rijden met mijn Ioniq, maar als je makkelijk gratis rond kunt rijden daar is een road trip ergens volgend jaar misschien ook wel leuk :)
Begin 2019 is nog ver weg, misschien heeft Fastned dan ook al wat laders ij Duitsland? Mijn ervaringen dit jaar vind je in orillion in "Elektrische auto's - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Luchtenburger schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 20:47:
Koude accu's kunnen minder stroom aan. Dat zie ik ook bij mijn Prius. Het scheelt daar soms wel de helft tussen 4 graden en warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:19
Precies, met de Zoë is het nu ook de eerste kilometers nauwelijks terugwinnen maar na een paar minuten gaat het snel beter!

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 21:50:
[...]

[video]
Tesla geeft dit dus in ieder geval nog aan. Ik snap alleen niet waarom het regenereren in de kou "niet kan". Volgens de video heeft het iets met de accu te maken, maar in de winter laadt de auto gewoon op. Laden doe ik wel altijd via de normale stekker (ja, daar zijn de meningen over verdeeld...), dit gaat altijd met ongeveer 2kWh.
Ik heb nog nooit bij Fastned geladen, gaat dat in de winter ook een stuk langzamer dan in de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
MarcelGo schreef op zondag 26 november 2017 @ 09:14:
Precies, met de Zoë is het nu ook de eerste kilometers nauwelijks terugwinnen maar na een paar minuten gaat het snel beter!
Als de accu nog 100% geladen is, kan er niet terug gewonnen worden (waar moet het heen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

orillion schreef op zondag 26 november 2017 @ 00:18:
[...]

Begin 2019 is nog ver weg, misschien heeft Fastned dan ook al wat laders ij Duitsland? Mijn ervaringen dit jaar vind je in orillion in "Elektrische auto's - Deel 2"
Zou je daar nog wat over kunnen uitwijden? Je hebt dus met je New Motion pas geladen. Werkte dat bij alle snelladers? Je geeft aan dat een sessie gratis was. Correspondeerde dat met de informatie op goingelectric? Moest je wel het starttarief betalen? Welke snelladers precies waren dat? Hadden alle snelladers daar CCS of heb je dat van tevoren gechecked? Staan de snelladers bij tankstations of iets met een gelegenheid waar je even kunt eten / zitten? Wat waren verder je ervaringen met snelladen in Duitsland?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 21:50:
[...]

[video]
Inderdaad heb ik de laatste tijd ook al last van. Kan me niet zoveel schelen dat hij niet regenereert maar je merkt ook dat je harder moet remmen, is even irritant als je dat niet gewend bent :P Zelfde als je de auto helemaal vol laadt inderdaad, dan heb je dat ook, maar goed dat doe ik zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn KIA Soul EV heeft hier geen last van. Geen verschil in regeneratie en afremmen, ook niet in B-mode na wegrijden. Ik verwarm de auto niet voor, staat wel onder een carport. En ik laad bijna altijd maar tot 80%. Mijn smurf Afbeeldingslocatie: https://speakev.com/data/avatars/m/5/5306.jpg?1469026187 heeft wel verwarming van de batterijen.

Afbeeldingslocatie: https://abload.de/img/soulevbatteryheaterzksee.png

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 26-11-2017 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Luchtenburger schreef op zondag 26 november 2017 @ 09:15:
[...]

Tesla geeft dit dus in ieder geval nog aan. Ik snap alleen niet waarom het regenereren in de kou "niet kan". Volgens de video heeft het iets met de accu te maken, maar in de winter laadt de auto gewoon op. Laden doe ik wel altijd via de normale stekker (ja, daar zijn de meningen over verdeeld...), dit gaat altijd met ongeveer 2kWh.
Ik heb nog nooit bij Fastned geladen, gaat dat in de winter ook een stuk langzamer dan in de zomer?
Lithium accu's hebben een hekel aan koud, de interne weerstand neemt toe wat niet helpt. Met betrekking tot het laden moet je het vermogen in perspectief zien. Bij 3kW laden is het niet zo spannend, maar regenereren is snel 15kW vermogen, en dan is het wel een probleem.

Bij laadsnelheid bij snelladers in de winter neemt dan ook af, Fastned heeft er afgelopen week nog een email aan gewijd. Als je flink doorrijd wordt de accu warm en gaat het snelladen dan ook weer sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MR0522
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-03-2022
Shapeshifter schreef op zondag 26 november 2017 @ 09:38:
[...]

Zou je daar nog wat over kunnen uitwijden? Je hebt dus met je New Motion pas geladen. Werkte dat bij alle snelladers? Je geeft aan dat een sessie gratis was. Correspondeerde dat met de informatie op goingelectric? Moest je wel het starttarief betalen? Welke snelladers precies waren dat? Hadden alle snelladers daar CCS of heb je dat van tevoren gechecked? Staan de snelladers bij tankstations of iets met een gelegenheid waar je even kunt eten / zitten? Wat waren verder je ervaringen met snelladen in Duitsland?
Wij zijn afgelopen zomer met onze Leaf naar Oostenrijk geweest. Langs de snelwegen in Duitsland heb je de Tank&Rast keten waar je over het algemeen gratis kunt snelladen, ook CCS. Je hebt hiervoor geen enkele pas nodig, just plug and play. Ik zeg dit met een maar, want hoewel het lijkt dat het voor elke Tank&Rast geldt dat het gratis is kun je op lokatie toch nog voor verrassingen komen te staan. Op goingelectric.de wordt de huidige staat van de paal wel heel goed bijgehouden.Ik heb daar zelf ook diverse bijdrages aan geleverd.

Naast de snelweg heb je in Duitsland ook voldoende laadmogelijkheden, een NewMotion pas is daarvoor voldoende. De start-en stop procedures zijn bij de palen in Duitsland niet altijd even helder. Ik deed het vaak zo dat ik eerst de auto aansloot en dan keek wat er ging gebeuren. Soms geeft een paal aan dat er betaald moet worden maar na het aansluiten deed deze het gewoon zonder er voor te hoeven betalen. Ook meegemaakt dat ik de paal vrijgaf met de pas en dat ik deze nooit op de factuur heb terug gezien. En dan heb je nog palen die werken met een QR-code. Die optie staat in de Newmotion app.

Wij zijn in Oostenrijk in Karinthië geweest, de meeste palen zijn van Kelag en Smatrics. Die laatste heeft Allego tarieven en beide aanbieders kunnen vrijgegeven worden met de Newmotion pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
databeestje schreef op zondag 26 november 2017 @ 10:13:
[...]

Lithium accu's hebben een hekel aan koud, de interne weerstand neemt toe wat niet helpt. Met betrekking tot het laden moet je het vermogen in perspectief zien. Bij 3kW laden is het niet zo spannend, maar regenereren is snel 15kW vermogen, en dan is het wel een probleem.
Die 15kW die jij aanhaalt is ook maar iets meer dan 4 W per seconde Als je dan kijkt wat je terug wint met remmen valt dat behooijk tegen als je 200 Wh per kilometer verbruikt. Voor het terugwinnen van energie is het niet echt geweldig.

Bij het afremmen is het vervelend dat je harder moet rennen. Ikzelf heb dit vooral in de zomer. Zeker nadat ik mijn accu gebalanceerd heb. Dan gooit hij tijdens het remmen het regenereren uit. Het is net alsof je dan een duw in je rug krijgt. In de winter merk ik het niet (morgen natuurlijk wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenK schreef op zondag 26 november 2017 @ 10:38:
[...]

Die 15kW die jij aanhaalt is ook maar iets meer dan 4 W per seconde Als je dan kijkt wat je terug wint met remmen valt dat behooijk tegen als je 200 Wh per kilometer verbruikt. Voor het terugwinnen van energie is het niet echt geweldig.
Ehm, nee :)

Ik heb het over vermogen, niet energie. Het is 15kW vermogen gedurende de tijd dat je remt, dat is niet 15kW over een uur ;) Een factor 5 hoger dan het thuis laden met 3kW en een factor 3 lager dan de gemiddelde snellader.

Wij hebben hier natuurlijk geen heuvels, maar een stukje verderop is dat natuurlijk wel het geval. Voor een lange helling naar beneden is het fijn als je kan afremmen zonder de schijven of blokken in de fik te steken.
Bij het afremmen is het vervelend dat je harder moet rennen. Ikzelf heb dit vooral in de zomer. Zeker nadat ik mijn accu gebalanceerd heb. Dan gooit hij tijdens het remmen het regenereren uit. Het is net alsof je dan een duw in je rug krijgt. In de winter merk ik het niet (morgen natuurlijk wel).
De MiEV laat dit wel toe tot een accu spanning van 4,15 Volt per cel, standaard laad deze tot 4,1 Volt. Maar wat jij zegt klopt wel voor de meeste auto's. Meer auto's hebben tegenwoordig een 90% laadstop ingebouwd, dan is dat alleen in de kou een ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:19
Luchtenburger schreef op zondag 26 november 2017 @ 09:18:
[...]

Als de accu nog 100% geladen is, kan er niet terug gewonnen worden (waar moet het heen?).
Ik heb het over terugwinnen in de winter tov de zomer, niet over een volle accu ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57

Langs de 57 (zeg de lijn Gennep ri Keulen), heb ik geen snelladers gespot. Thv Keulen wel een crowdsourced 43kW AC punt gevonden, en een betaling/donatie via QR code van PayPal gedaan. Verder de info van Raststatten bijhouden daar staat wat info over de uitrol van laadpunten. Ik hou nieuwe punten bij in Chargemap (met foto etc).

https://tank.rast.de/emobility/

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:48

swat!

computeraar

[...]

Het heeft met de chemische samenstelling van li-ion te maken.

Dit probleem kan je op 2 manieren omzeilen, namelijk: zorgen dat de laadsessie afloopt net voordat je moet vertrekken (of iets erna want met een volle kan je ook geen regen doen :Y)) Of gewoon lekker gaan rijden en gedurende de rit kan de accu weer op bedrijfstemperatuur komen waardoor je kan regennen.

[ Voor 7% gewijzigd door swat! op 26-11-2017 12:16 ]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:45
Er zit natuurlijk ook een verschil tussen regeneratie bij heuvelafwaarts rijden vs hard remmen. Zelfs met een ijskoude batterij kan je prima regenereren bij heuvelafwaarts rijden.

Om maar een direct voorbeeld te noemen met eigen ervaring: ik woon op een heuvel en als ik naar mijn werk rij is het direct 150 meter hoogteverschil naar beneden. Zowel de e-up als de e-golf regenereren dan prima, zelfs bij -10. De snelheid blijft immers (nagenoeg) constant en het vermogen waarmee ik rem is ca 6-8 kW.

Rem je met -10 van 120 km/u naar 0 zullen de normale remmen hoogstwaarschijnlijk assisteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Rene op 26-11-2017 13:13 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:11
Shapeshifter schreef op zondag 26 november 2017 @ 09:38:
[...]

Maak je er vooral niet te druk over. Als je met New Motion wil gaan laden, gebruik dan de laadpunten uit de app, die werken gegarandeerd. Eén lader was van Clever (bij dat bedrijf ging ik in Denemarken betaald laden), dus die stond in de Clever app. Aangekomen bij die laadpaal was het een kwestie van inpluggen en op start drukken.
Ik heb me niet erg verdiept in de andere kosten, al heb ik wel het idee dat sommige palen niet gefactureerd zijn of veel te weinig (half uur geladen, 1kWh gefactureerd).

De eerste snellader was op een industrieterrein bij Media Markt (Posthalterweg 15, 26129, Oldenburg). Daar was ook een McDonalds in de buurt. de tweede (Hansestraße 3, 27419, Sittensen) en derde (Kieler Straße 21B, 24783 Osterrönfeld) waren bij tankstations. Op de terugweg was het alleen maar bij tankstations, daar hadden we er ook nog één die we niet eerder bezocht hadden (Sülzbührener Str. 7, 49685, Emstek).

Qua locatie vond ik ze allemaal prima, behalve die bij Media Markt (daar was alles dicht op zondag behalve McDonalds, maar daar zijn we geen fan van). Als wij stoppen gaan we liever niet zitten, dat doen we heel de reis al, dus meestal wandelen we wat rond of we gaan ergens eten.

Ervaring was dus positief, beter dan vooraf verwacht. Werkte altijd, nooit in de rij hoeven staan. Alle laders hadden CCS, sommige geen ChaDeMo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

MR0522 schreef op zondag 26 november 2017 @ 10:37:
[...]

Wij zijn afgelopen zomer met onze Leaf naar Oostenrijk geweest. Langs de snelwegen in Duitsland heb je de Tank&Rast keten waar je over het algemeen gratis kunt snelladen, ook CCS. Je hebt hiervoor geen enkele pas nodig, just plug and play. Ik zeg dit met een maar, want hoewel het lijkt dat het voor elke Tank&Rast geldt dat het gratis is kun je op lokatie toch nog voor verrassingen komen te staan. Op goingelectric.de wordt de huidige staat van de paal wel heel goed bijgehouden.Ik heb daar zelf ook diverse bijdrages aan geleverd.

Naast de snelweg heb je in Duitsland ook voldoende laadmogelijkheden, een NewMotion pas is daarvoor voldoende. De start-en stop procedures zijn bij de palen in Duitsland niet altijd even helder. Ik deed het vaak zo dat ik eerst de auto aansloot en dan keek wat er ging gebeuren. Soms geeft een paal aan dat er betaald moet worden maar na het aansluiten deed deze het gewoon zonder er voor te hoeven betalen. Ook meegemaakt dat ik de paal vrijgaf met de pas en dat ik deze nooit op de factuur heb terug gezien. En dan heb je nog palen die werken met een QR-code. Die optie staat in de Newmotion app.

Wij zijn in Oostenrijk in Karinthië geweest, de meeste palen zijn van Kelag en Smatrics. Die laatste heeft Allego tarieven en beide aanbieders kunnen vrijgegeven worden met de Newmotion pas.
Kijk, daar kunnen we wat mee. Dank je wel :)
orillion schreef op zondag 26 november 2017 @ 13:17:
[...]

Maak je er vooral niet te druk over. Als je met New Motion wil gaan laden, gebruik dan de laadpunten uit de app, die werken gegarandeerd. Eén lader was van Clever (bij dat bedrijf ging ik in Denemarken betaald laden), dus die stond in de Clever app. Aangekomen bij die laadpaal was het een kwestie van inpluggen en op start drukken.
Ik heb me niet erg verdiept in de andere kosten, al heb ik wel het idee dat sommige palen niet gefactureerd zijn of veel te weinig (half uur geladen, 1kWh gefactureerd).

De eerste snellader was op een industrieterrein bij Media Markt (Posthalterweg 15, 26129, Oldenburg). Daar was ook een McDonalds in de buurt. de tweede (Hansestraße 3, 27419, Sittensen) en derde (Kieler Straße 21B, 24783 Osterrönfeld) waren bij tankstations. Op de terugweg was het alleen maar bij tankstations, daar hadden we er ook nog één die we niet eerder bezocht hadden (Sülzbührener Str. 7, 49685, Emstek).

Qua locatie vond ik ze allemaal prima, behalve die bij Media Markt (daar was alles dicht op zondag behalve McDonalds, maar daar zijn we geen fan van). Als wij stoppen gaan we liever niet zitten, dat doen we heel de reis al, dus meestal wandelen we wat rond of we gaan ergens eten.

Ervaring was dus positief, beter dan vooraf verwacht. Werkte altijd, nooit in de rij hoeven staan. Alle laders hadden CCS, sommige geen ChaDeMo.
Het is niet dat ik me er druk om maak, maar het is natuurlijk wel fijn om van tevoren een beetje je reis uit te kunnen stippelen. De bestaande tools zijn niet altijd even volledig, dus dan is het wel zo prettig om de ervaringen van mensen te horen. Zeker nu het een beetje koud begint te worden is het interessant om eens te kijken wat het bereik nou is en hoe een rit er dan uit komt te zien.

Dat bedenk ik me trouwens nu pas, in Duitsland zijn winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden. Misschien niet te lang mee wachten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
swat! schreef op zondag 26 november 2017 @ 12:13:
[...]

Het heeft met de chemische samenstelling van li-ion te maken.

Dit probleem kan je op 2 manieren omzeilen, namelijk: zorgen dat de laadsessie afloopt net voordat je moet vertrekken (of iets erna want met een volle kan je ook geen regen doen :Y)) Of gewoon lekker gaan rijden en gedurende de rit kan de accu weer op bedrijfstemperatuur komen waardoor je kan regennen.
Dat is dus ook het merkwaardige, aan het eind van mijn dagelijkse rit van een half uur is er nog nauwelijks regeneratie. Nou goed, het zal wel zo horen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Goed, ik kwam gisteren dit artikel tegen: Eerste energieneutrale parkeergarage van Nederland geopend

Met als meest opvallende quote:
Het enige wat nog ontbreekt, zijn oplaadpunten voor (semi-)elektrische auto’s
Wtf wie bouwt er in 2017 nog een parkeergarage zonder laadplekken 8)7

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

Luchtenburger schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:29:
[...]

Dat is dus ook het merkwaardige, aan het eind van mijn dagelijkse rit van een half uur is er nog nauwelijks regeneratie. Nou goed, het zal wel zo horen :|
Hmm misschien conditioneert de Leaf het batterypack niet. Wanneer heeft jouw auto een onderhoudsbeurt gehad, en is daarbij de software geüpdated?

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

MarcelGo schreef op zondag 26 november 2017 @ 09:14:
Maakt het dan nog uit of de comfort timer aan stond? Of heeft dat geen invloed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
swat! schreef op zondag 26 november 2017 @ 19:55:
[...]

Hmm misschien conditioneert de Leaf het batterypack niet. Wanneer heeft jouw auto een onderhoudsbeurt gehad, en is daarbij de software geüpdated?
Wat bedoel je met 'conditioneren'?
Vorig jaar september heeft de auto een grote beurt gehad, afgelopen september alleen APK. In januari heeft de auto een maand in de garage gestaan met een defect stuurslot. Geen enkele keer iets gehoord van de garage over een software update.
Kan ik zelf de huidige software versie checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NS_5
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Wat is de ervaring met rijden in Duitsland nou precies. ...
Ik ben een maandje terug met mijn elektrische auto (Ioniq EV) naar Tsjechië geweest. Het informatieaanbod is inderdaad nogal schaars for some reason. Veel aanbieders van laadpassen houden alleen hun eigen kaart met locaties bij en er lijkt nog weinig uitwisseling te zijn tussen de verschillende aanbieders.

Ik heb een tijdje geleden een topic geopend met ongeveer dezelfde vraag waar nagenoeg geen antwoord op kwam. Wel ben ik uitgekomen bij Tank & Rast, een grote keten met hotels en winkels langs de snelweg in Duitsland. Zij hebben een vrij goede dekking inmiddels zoals je kunt zien op deze kaart: https://tank.rast.de/emobility/. Door zelf mijn route (via Google Maps) te matchen met hun kaart (in PDF-formaat) kon ik vrij simpel een route maken met stops+adres zodat ik met de navigatie van de ene rustplaats naar de andere kon hoppen. Die overigens bijna perfect langs de snelste route lagen.

Op het moment van mijn vakantie waren de laadzuilen pas net geplaats waardoor ze gratis waren. Ik heb dus letterlijk meer geld uitgegeven aan toiletteren dan rijden. Hetzelfde gold voor Tsjechië trouwens. Dat was toch leuk, al zeg ik het zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

Luchtenburger schreef op zondag 26 november 2017 @ 21:24:
[...]

Wat bedoel je met 'conditioneren'?
Vorig jaar september heeft de auto een grote beurt gehad, afgelopen september alleen APK. In januari heeft de auto een maand in de garage gestaan met een defect stuurslot. Geen enkele keer iets gehoord van de garage over een software update.
Kan ik zelf de huidige software versie checken?
Conditioneren: zorgen dat de batterij op de juiste temperatuur is, sommige merken doen dit.

Vraag over de software stel ik omdat er (meerdere) mensen denken dat er iets na een software-update is veranderd mbt regenerative-braking.
Het is een oud topic maar er is ook een persoon die zijn leaf in een verwarmde garage heeft staan en toch verminderde regenerative-braking heeft.

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:56
databeestje schreef op zondag 26 november 2017 @ 11:01:
[...]

Ehm, nee :)

Ik heb het over vermogen, niet energie. Het is 15kW vermogen gedurende de tijd dat je remt, dat is niet 15kW over een uur ;) Een factor 5 hoger dan het thuis laden met 3kW en een factor 3 lager dan de gemiddelde snellader.
15kW vermogen is toch 15kWh over een uur? Oftewel 4,17 Wh per seconde.
x kW*uur= x kWh (1000Wh)

Overigens kan een Tesla tot ongeveer 60kW regenereren, oftewel 16,67Wh/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
swat! schreef op zondag 26 november 2017 @ 22:20:
[...]

Conditioneren: zorgen dat de batterij op de juiste temperatuur is, sommige merken doen dit.

Vraag over de software stel ik omdat er (meerdere) mensen denken dat er iets na een software-update is veranderd mbt regenerative-braking.
Het is een oud topic maar er is ook een persoon die zijn leaf in een verwarmde garage heeft staan en toch verminderde regenerative-braking heeft.
De Leaf verwarmt het accupakket niet, dus er wordt sowieso niet geconditioneerd.

Ik zal eens contact opnemen met de garage over de software update, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

n0pe schreef op zondag 26 november 2017 @ 22:54:
[...]

x kW*uur= x kWh (1000Wh)

Ja, maar je bent nu echt aan het goochelen met eenheden. 4,17 Wh per seconde (W * h / s) is 4,17 * 3600 W*s/s (want 1 uur = 3600 seconden) = 15.012 W. Ben je weer terug bij je 15 kW.
15 kW remmen is gewoon 15 kW. Dat is hetzelfde als laden aan 230V met 65A. Dat is gewoon veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op zondag 26 november 2017 @ 10:13:
Mijn KIA Soul EV heeft hier geen last van. Geen verschil in regeneratie en afremmen, ook niet in B-mode na wegrijden.
Ik heb wel eens van een aantal Oostenrijkers begrepen dat zij juist de Soul thuis maar tot 80% opladen omdat ze boven op de berg wonen en in het dal werken.
Ik snap alleen niet waarom het regenereren in de kou "niet kan".
Dat heeft met de chemie van de accu te maken.
Opladen (zeker op een stopcontact) gebeurt met veel minder vermogen dus gaat dat wel. Als het heel koud is dan kan je ook hebben dat een EV minder snel laadt bij (veel) snellere manieren van laden. Sterker nog, in het boekje van mijn auto staat zelfs gewoon dat het kan gebeuren dat snelladen helemaal niet mogelijk is als de auto te koud is (zonder daarbij te specificeren welke temperatuur overigens). De 'oplossing' is dan inderdaad om normaal te laden want dat werkt dan wel.

Het is volgens mij ook niet zo dat regenereren helemaal niet meer werkt. Alleen maakt het voor je gevoel natuurlijk wel veel uit of je auto "uit zichzelf" afremt met bij wijze van spreken 1 m/s2 of 5 m/s2. Als je het tweede gewend bent en je krijgt ineens het eerste dan is dat wel even anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-09 12:29

Snow_King

Konijn is stoer!

JeroenE schreef op maandag 27 november 2017 @ 08:50:
Dat heeft met de chemie van de accu te maken.
Opladen (zeker op een stopcontact) gebeurt met veel minder vermogen dus gaat dat wel. Als het heel koud is dan kan je ook hebben dat een EV minder snel laadt bij (veel) snellere manieren van laden. Sterker nog, in het boekje van mijn auto staat zelfs gewoon dat het kan gebeuren dat snelladen helemaal niet mogelijk is als de auto te koud is (zonder daarbij te specificeren welke temperatuur overigens). De 'oplossing' is dan inderdaad om normaal te laden want dat werkt dan wel.

Het is volgens mij ook niet zo dat regenereren helemaal niet meer werkt. Alleen maakt het voor je gevoel natuurlijk wel veel uit of je auto "uit zichzelf" afremt met bij wijze van spreken 1 m/s2 of 5 m/s2. Als je het tweede gewend bent en je krijgt ineens het eerste dan is dat wel even anders.
Klopt! Ik heb dat met mijn Model S ook gehad in Zweden, nog een blogpost over gemaakt: https://blog.widodh.nl/2015/01/fiskevagen-entering-norway/

In de toekomst zouden (naar mijn weten) Solid State batterijen hier weer veel minder last van hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Snow_King op 27-11-2017 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Shapeshifter schreef op zondag 26 november 2017 @ 14:27:
[...]

Kijk, daar kunnen we wat mee. Dank je wel :)

[...]

Het is niet dat ik me er druk om maak, maar het is natuurlijk wel fijn om van tevoren een beetje je reis uit te kunnen stippelen. De bestaande tools zijn niet altijd even volledig, dus dan is het wel zo prettig om de ervaringen van mensen te horen. Zeker nu het een beetje koud begint te worden is het interessant om eens te kijken wat het bereik nou is en hoe een rit er dan uit komt te zien.

Dat bedenk ik me trouwens nu pas, in Duitsland zijn winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden. Misschien niet te lang mee wachten :P
Voor jou misschien niet super relevant, maar Innogy palen zijn echt way overpriced, dus blijf daar maar weg.
Dit zijn voornamelijk 22kW palen en komen ook langs de snelweg voor.
Je moet daar met creditcard via de app of website betalen (dat is wel top, je kan er altijd terecht). Echter het is betalen per sessie. Zo had ik doodleuk voor 1 uur á 22kW betaald, maar bleek de paal maar 11kW te zijn. Ik sessie afbreken en de paal ernaast pakken die wel 22kW was, maar kostte me dus 2x zoveel |:( (en het is al niet goedkoop, al herinner ik me de exacte prijs niet uit mijn hoofd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

De Telegraaf gaat er weer eens met een gestrekt been in:
https://www.telegraaf.nl/...ische-auto-veel-eerder-op
|:( :')

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
Dat domme Telegraaf volk heeft dan weer wat te klagen. Alsof de verbruikscijfers van ICE's niet belachelijk zijn...

En wie zet in godsnaam z'n verwarming op 22 graden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

n0pe schreef op zondag 26 november 2017 @ 22:54:
[...]

x kW*uur= x kWh (1000Wh)

*Bzzt* Niet correct, de eerste is vermogen, de 2e eenheid energie.

15kW * 10 seconden = 4,17Wh
15kW * 3600 seconden = 15kWh

15kW bij ~350 Volt betekent dat je ~42A de accu in stopt. Dat is best pittig. Let op dat Li-Ion accu's vrijwel allemaal beter in staat zijn om te ontladen dan te laden. Er zijn wel chemie soorten die daar beter in zijn maar met de eigenschap dat de energiedichtheid omlaag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 19:30
YoshiBignose schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:34:
[...]

Dat domme Telegraaf volk heeft dan weer wat te klagen. Alsof de verbruikscijfers van ICE's niet belachelijk zijn...

_O-

Zou wel lekker zijn zo warm, maar alleen handig in een auto als je zonder t-shirt gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Laatst online: 00:30

Aight!

'A toy robot...'

YoshiBignose schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:34:
[...]

Ik, maar dan 22+ nog liever.

Verwarming standje sambal :) heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenerniet
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:06
Lijkt me een best wel terecht punt anders.
Als je 80 km van je werk zit, en volgens de specs kan je met de Nissan Leaf 250 km rijden. Dan kan je dus niet heen en terug rijden.
Zal eens tijd worden ook dat specificaties van hardware wat werkelijk verbruik laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

ikbenerniet schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:08:
[...]

Als je 80 km van je werk zit, en volgens de specs kan je met de Nissan Leaf 250 km rijden. Dan kan je dus niet heen en terug rijden.
Zal eens tijd worden ook dat specificaties van hardware wat werkelijk verbruik laten zien.
Ehm die 250km is NEDC van de oude Leaf. De nieuwe 2018 Leaf kan 240km WLTP of 378km NEDC.

Desalnietemin zijn de nummers die in het artikel genoemd worden wel representatief voor de genoemde modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Range cijfers van EVs zijn veel meer snelheid- en veel minder rijstijl-afhankelijk. Dat is altijd heel lastig uitleggen en valt eigenlijk niet in één cijfer te vatten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Proton_ schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:24:
Range cijfers van EVs zijn veel meer snelheid- en veel minder rijstijl-afhankelijk. Dat is altijd heel lastig uitleggen en valt eigenlijk niet in één cijfer te vatten.
Zeker! Zo moest ik gisteren Venlo -> Groningen rijden bij 5C.

Ik vertrok met 360km range in mijn Model S, heb lekker 130 a 140 gereden en kwam met 17km bereik aan.

De totale rit was 262km, maar ik heb daar wel 68kWh voor verbruikt. Ofwel 26kWh/100km (261Wh/km).

Dat is hoog, maar niet raar:

- 5C
- Nat wegdek
- Wind
- 130 a 140km/h

In de zomer kan ik zulke ritten doen met 21 a 22kWh/100km.

Hoewel de Telegraaf misschien niet de beste krant is zetten ze dit wel als een praktijktest voor mensen near. Je wil gewoon zonder zorgen rijden.
databeestje schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:13:
[...]

Ehm die 250km is NEDC van de oude Leaf. De nieuwe 2018 Leaf kan 240km WLTP of 378km NEDC.
WLTP is gelukkig dus een heel stuk beter geworden!

240km met 40kWh is 16,6kWh/100km. Vind ik aan de lage kant, maar is een heel stuk beter dan NEDC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Aight! schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:52:
[...]

Ik, maar dan 22+ nog liever.

Verwarming standje sambal :) heerlijk!
Verschrikkelijk. Vooral als het kouder is nu doe ik juist de verwarming wat lager anders is het verschil zo groot. Maar ik rij ook niet zulke lange afstanden, als ik langer stil zit krijg ik wel altijd koude handen in de auto.

Geen idee eigenlijk hoeveel range het verschilt tussen 20 of 22 graden.
ikbenerniet schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:08:
[...]

Ja, maar ik zie ze geen artikel posten dat een Golf zijn verbruikscijfers niet haalt in de winter. Snapt iedereen wel.

[ Voor 34% gewijzigd door YoshiBignose op 27-11-2017 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:43
Shell komt met 350kW laders bij de 80 grootste tankstations. Ze willen zelfs 6 laders per station.

https://www.parool.nl/bin...ders-neerzetten~a4541779/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
databeestje schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:41:
[...]

*Bzzt* Niet correct, de eerste is vermogen, de 2e eenheid energie.

15kW * 10 seconden = 4,17Wh
15kW * 3600 seconden = 15kWh

15kW bij ~350 Volt betekent dat je ~42A de accu in stopt. Dat is best pittig. Let op dat Li-Ion accu's vrijwel allemaal beter in staat zijn om te ontladen dan te laden. Er zijn wel chemie soorten die daar beter in zijn maar met de eigenschap dat de energiedichtheid omlaag gaat.
Ja, we bedoelen hetzelfde (alleen 15kW/3600=4,17Wh/s maar dat terzijde) ging er meer om waar je op reageerde. Het regenereren van de accu gaat niet heel snel, je zou ca. 50 seconden moeten remmen om 1 kilometer range terug te winnen uitgaande van 15kW of 12 sec. uitgaande van 60kW (max. regen vermogen Tesla Model S)
Die 15kW die jij aanhaalt is ook maar iets meer dan 4 W per seconde Als je dan kijkt wat je terug wint met remmen valt dat behoorlijk tegen als je 200 Wh per kilometer verbruikt. Voor het terugwinnen van energie is het niet echt geweldig.
Maasluip schreef op maandag 27 november 2017 @ 08:25:
[...]

Ja, maar je bent nu echt aan het goochelen met eenheden. 4,17 Wh per seconde (W * h / s) is 4,17 * 3600 W*s/s (want 1 uur = 3600 seconden) = 15.012 W. Ben je weer terug bij je 15 kW.
15 kW remmen is gewoon 15 kW. Dat is hetzelfde als laden aan 230V met 65A. Dat is gewoon veel.
Ik zeg precies wat jij zegt volgens mij maar ok, ging meer om bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 12:54
Weet iemand toevallig waar de laadpalen op Center Parcs De Huttenheugte staan? Staan die op de openbare parkeerplaats of staan die achter de slagbomen?
Ik ga met mijn gezin namelijk nog wel eens naar Plopsaland Coevorden (in Dalen) en het zou fijn zijn als ik dan bij Center Parcs kan laden. Mijn Ioniq komt in januari en volgens mij moet enkele reis wel lukken vanaf mijn huis (139 km). Alleen voor de terugreis dus niet en moet ik op locatie of in de buurt laden.
Er is nog een andere laadpaal, maar die is 2,5 km verderop op de Binnenweg 3 in Dalen. https://www.oplaadpalen.n...51%20Dalen%2C%20Nederland

Zelf al eens nagevraagd bij Plopsaland of daar ook laadpalen komen, maar helaas niet. Vanwege de kosten komen daar geen laadpalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Sonicfreak op 27-11-2017 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

n0pe schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:28:
[...]

Ja, we bedoelen hetzelfde (alleen 15kW/3600=4,17Wh/s maar dat terzijde) ging er meer om waar je op reageerde. Het regenereren van de accu gaat niet heel snel, je zou ca. 50 seconden moeten remmen om 1 kilometer range terug te winnen uitgaande van 15kW of 12 sec. uitgaande van 60kW (max. regen vermogen Tesla Model S)

.. snip

Ik zeg precies wat jij zegt volgens mij maar ok, ging meer om bovenstaande.
Je bedoelt hetzelfde maar zet het echt steevast verkeerd neer. Het is 4,17Wh aan energie, niet per seconde, nee, gewoon Wh aan energie. Dat gaat met een momentaan vermogen van 15kW. Dat is dus veel vermogen voor een korte tijd.

Zodra er een h achter heb je een tijd eenheid, dat kan dan dus niet meer per seconde ;)

Dat dit niet veel energie is in de absolute zin betekent niet dat de accu in de kou geen moeite met het vermogen van laden zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
databeestje schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:54:
[...]

Je bedoelt hetzelfde maar zet het echt steevast verkeerd neer. Het is 4,17Wh aan energie, niet per seconde, nee, gewoon Wh aan energie. Dat gaat met een momentaan vermogen van 15kW. Dat is dus veel vermogen voor een korte tijd.

Zodra er een h achter heb je een tijd eenheid, dat kan dan dus niet meer per seconde ;)

Dat dit niet veel energie is in de absolute zin betekent niet dat de accu in de kou geen moeite met het vermogen van laden zou hebben.
Ok 4,17Wh aan energie komt erbij in de accu als je 1 seconde remt uitgaande van 15kW zo zeg ik feitelijk hetzelfde.

Daarbij snap ik dat het veel energie is dat betwist ik ook nergens, het ging er alleen om dat je best veel moet remmen om een kilometer aan range erbij te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sonicfreak schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:52:

Zelf al eens nagevraagd bij Plopsaland of daar ook laadpalen komen, maar helaas niet. Vanwege de kosten komen daar geen laadpalen.
8)7
Bij de huidige hoeveelheid elektrische auto's is het echt geen enkele last op het totale budget van een pretpark. Om de installatie goedkoop te houden kun je gewoon 230V en 400V stopcontacten beschikbaar stellen, die kun je bij de vleet installeren.
En als je echt die paar cent die de stroom je kost (grootverbruikerstarief 6 ct/kWh) dan kun je dat nog wel oplossen door een speciaal betaald hoekje te reserveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

[mierenneuken]
Wh/s is ook gewoon vermogen hoor, zet de dimensie er maar bij: vermogen*tijd/tijd=vermogen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Maasluip schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:14:
[...]

8)7
Bij de huidige hoeveelheid elektrische auto's is het echt geen enkele last op het totale budget van een pretpark. Om de installatie goedkoop te houden kun je gewoon 230V en 400V stopcontacten beschikbaar stellen, die kun je bij de vleet installeren.
En als je echt die paar cent die de stroom je kost (grootverbruikerstarief 6 ct/kWh) dan kun je dat nog wel oplossen door een speciaal betaald hoekje te reserveren.
Ben ik met je eens, maar probeer daar het pretpark maar eens van te overtuigen. Vandaar dat ik op zoek ben naar een andere laadpaal in de buurt. Center Parcs ligt naast Plopsaland dus als de laadpalen voor de slagbomen staan, dan is dat nog een mogelijkheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:26
Sonicfreak schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:52:
Weet iemand toevallig waar de laadpalen op Center Parcs De Huttenheugte staan? Staan die op de openbare parkeerplaats of staan die achter de slagbomen?
Ik ga met mijn gezin namelijk nog wel eens naar Plopsaland Coevorden (in Dalen) en het zou fijn zijn als ik dan bij Center Parcs kan laden. Mijn Ioniq komt in januari en volgens mij moet enkele reis wel lukken vanaf mijn huis (139 km). Alleen voor de terugreis dus niet en moet ik op locatie of in de buurt laden.
Er is nog een andere laadpaal, maar die is 2,5 km verderop op de Binnenweg 3 in Dalen. https://www.oplaadpalen.n...51%20Dalen%2C%20Nederland

De vorige keer dat ik daar was waren er 2 laadplekken op de parkeerplaats voor dagbezoekers. Semi-openbare parkeerplaats dus voor mensen die alleen voor het zwembad komen bijvoorbeeld. Parkeerkaart kost dan wel €5,-. Laadplekken staan hier ongeveer.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Davidshadow13 schreef op maandag 27 november 2017 @ 13:11:
[...]

De vorige keer dat ik daar was waren er 2 laadplekken op de parkeerplaats voor dagbezoekers. Semi-openbare parkeerplaats dus voor mensen die alleen voor het zwembad komen bijvoorbeeld. Parkeerkaart kost dan wel €5,-. Laadplekken staan hier ongeveer.
Bedankt! Hier kan ik wel wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
menzo schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:15:
Shell komt met 350kW laders bij de 80 grootste tankstations. Ze willen zelfs 6 laders per station.
Er staat dan weer nergens hoeveel van die 80 tankstations in Nederland liggen en niet in 1 van de 9 andere landen. In de press release van Shell staat dat trouwens ook niet. Er staat wel bij dat het CCS only gaat worden.

Shell vindt trouwens dat de meeste EV's in noord Amerika en Europ CCS gebruiken. Volgens mij klopt dat niet, een gebruiken die meeste EV's op dit moment Chademo, maar goed dat is een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Daar komt bij dat Chademo de enige standaard is waar je een wereldreis mee kan maken.
Tot mensen CCS-only laders neer gaan zetten, dan kom je niet meer van je eigen continent.
Amerika heeft een andere CCS dan wij 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
https://nos.nl/artikel/22...nder-ver-dan-beloofd.html

Klopt ook met mijn eigen ervaringen op dit moment. Met koude temperaturen op de snelweg schiet het verbruik zomaar naar 19 kWh / 100km bij mijn Ioniq = 150 km range bij 280 km NEDC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

YoshiBignose schreef op woensdag 22 november 2017 @ 19:36:
Almelo - Rotterdam is bijna 200 km. Niet echt een lekkere afstand om met een EV te rijden van 200 km range. En het is niet 1x per jaar dat ie dat rijdt, maar 24 keer. Nog even los van z'n werk situatie want die weet ik niet. Als hij daar altijd 8 uur staat kom je wel een heel eind maar je moet in de meeste gevallen toch even langs Fastned. Is bijna je voordeel tov diesel of benzine ook weg want dat is niet goedkoop.
200km redt je met een 40+kWh batterij gemakkelijk. Juist een hele lekkere efficiënte afstand dus zou ik zeggen :) Als je daar al een uurtje of 3 staat @ 11kW kan je alweer terug, zonder Fastned.

Over gratis door Europa reizen heb ik een stukje geblogd: HIER

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Laatst online: 00:30

Aight!

'A toy robot...'

YoshiBignose schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:57:
[...]

Verschrikkelijk. Vooral als het kouder is nu doe ik juist de verwarming wat lager anders is het verschil zo groot. Maar ik rij ook niet zulke lange afstanden, als ik langer stil zit krijg ik wel altijd koude handen in de auto.

Geen idee eigenlijk hoeveel range het verschilt tussen 20 of 22 graden.

[...]

Ja, maar ik zie ze geen artikel posten dat een Golf zijn verbruikscijfers niet haalt in de winter. Snapt iedereen wel.
Ik zit 1,5 uur heen en 1,5 uur terug in de auto, dan vindt ik het wel fijn als het lekker comfortabel is.

Maar heb nog geen EV dus, dan maakt het niks uit voor mijn range :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Hachy schreef op maandag 27 november 2017 @ 15:59:
[...]

200km redt je met een 40+kWh batterij gemakkelijk. Juist een hele lekkere efficiënte afstand dus zou ik zeggen :) Als je daar al een uurtje of 3 staat @ 11kW kan je alweer terug, zonder Fastned.
Mwah, bij gemakkelijk denk ik toch aan andere cijfers. Ik lees dat mensen met een 40 kWh Zoe zo'n 225 tot 275 km halen. Dat is natuurlijk prima, maar dat wordt al minder in de winter en minder als je sneller rijdt. Kan best begrijpen dat als je 200km moet rijden, je geen zin hebt om 100km/u op de cruise te rijden. Is zeker wel haalbaar, maar gemakkelijk is wat overdreven. Ik moet bij m'n Tesla ook al wat beter plannen als ik dat soort ritjes maak, vooral als er geen laders te vinden zijn op die locatie. En met deze temperaturen en 130 km/u plus haal ik ook geen 300 km range hoor.
Aight! schreef op maandag 27 november 2017 @ 16:30:
[...]

Ik zit 1,5 uur heen en 1,5 uur terug in de auto, dan vindt ik het wel fijn als het lekker comfortabel is.
Comfortabel is voor iedereen dan anders :P Zowel thuis als in de auto heb ik nog nooit de temperatuur hoger dan 21 gehad. M'n auto staat meestal op 19 en langere stukken op 20, heb altijd m'n jas nog aan.

Wat ik wel lekker vind is dat ik m'n verwarming van te voren al aan zet, dan stap je in een behaaglijke auto O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hachy schreef op maandag 27 november 2017 @ 15:59:
200km redt je met een 40+kWh batterij gemakkelijk.
Meer dan dat moet het ook niet zijn. Als ik in deze temperaturen met een 40 kWh Renault Zoe weg rijd in de ochtend, staat er 210 km op het dashboard. En dan stond de comfort timer aan.

Als ik dan 's-avonds thuis kom van twee keer 66 km, dan staat er nog 50 km bereik op het dashboard. Ik heb dan normaal gereden zoals je in een ouderwetse benzine auto ook zou doen. Verwarming stond op 24 graden.

Dat je het dus gemakkelijk redt, dat is misschien op de eco stand wel zo. Maar niet als je normaal rijdt.

[ Voor 2% gewijzigd door TucanoItaly op 28-11-2017 06:44 . Reden: verwarming toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
De verwarming in mijn Leaf is nu 27oC, maar ik zit dan ook in mijn overhemd en lange broek in mijn auto. Zal ongetwijfeld iets aan energie kosten, maar dat maakt me niets uit.

Morgen weer op en neer naar Heerenveen vanuit Amsterdam, 300 km, dus laden bij de brug bij Emmeloord en op de terugweg bij Fastned Lelystad denk ik. Kan ik ook nog een beetje werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Nou ja gemakkelijk, het ging over het traject Almelo - Rotterdam. Volgens Google Maps bedraagt dit 185 KM. Dat is bij normaal rijgedrag heel goed haalbaar met 40kWh. Diversde stukken van het traject zijn bovendien gelimiteerd tot 100km/h bijv rondom Amersfoort, Utrecht en Rotterdam. En zelfs in de winter is mijn ervaring dat je dit vrij gemakkelijk halen kunt. Ik ben afgelopen vrijdag (3 gr) nog heen en weer geweest op het traject Apeldoorn - Amstelveen, 180km gewoon 'normaal' (dus vmax) gereden. Bij thuiskomst had ik nog 41KM over.

Verder staat heel Rotterdam vol met 11kW public paaltjes dus wat mij betreft is dat -zolang we het over range hebben- echt geen dealbreaker voor hem.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hachy schreef op maandag 27 november 2017 @ 22:46:
Diversde stukken van het traject zijn bovendien gelimiteerd tot 100km/h
Dat, of je staat in de file :+
Ik ben afgelopen vrijdag (3 gr) nog heen en weer geweest op het traject Apeldoorn - Amstelveen, 180km gewoon 'normaal' (dus vmax) gereden. Bij thuiskomst had ik nog 41KM over.
Hmmm... ik vraag me af of wij iets anders doen, en zo ja wat dan. Ik verbruik kennelijk aanzienlijk meer. Ik zit sowieso de helft op of boven de 130 (A12 tussen Gouda en U'tje). Verwarming staat op 24. Eco mode uit. Doe jij iets anders dan ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tocoleaf schreef op maandag 27 november 2017 @ 22:15:
De verwarming in mijn Leaf is nu 27oC, maar ik zit dan ook in mijn overhemd en lange broek in mijn auto. Zal ongetwijfeld iets aan energie kosten, maar dat maakt me niets uit.
Hm, ik zet de verwarming op 20,5 en zit dan (zonder jas!) in de auto en ik krijg het echt niet koud. Met 27 graden vind ik het toch echt niet fijn. Nu weet ik wel dat niet iedereen hetzelfde is, maar als je het bij 27 graden pas lekker hebt dan is of de thermometer in je auto niet goed of je hebt het overal buiten je auto hartstikke koud. Of kom je juist alleen langs bij glasfabrieken, bakkerijen of staalsmelterijen :?

Als de auto niet voorverwarmd is dan gebruik in nog wel eens even de stoelverwarming om die op te warmen. Ik heb in het verleden ook wel eens gereden zonder kachel aan en met alleen stoelverwarming met een buitentemperatuur van 7 graden ofzo. Dat gaat op zich best een tijd goed, maar uiteindelijk krijg ik dan toch koude voeten (tegen koude handen kan ik de stuurverwarming nog aan doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Jeetje wat een temperaturen.

Ik heb hem altijd op 18gr, als ik mijn jas aan heb 16 (in de winter dan, niet dat ik in de zomer de airco op die temperatuur zet).

Juist op lange ritten heb ik het liever wat koeler, blijf ik beter wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Haha. Wat een extremen... 16C of 27C... Normaal is idd rond de 20C-22C. Sommige auto's gaan ook niet hoger dan 24C of lager dan 18C trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

Bitcoins minen aan de gratis laadpaal:
https://ecomotoringnews.c...s-raises-other-questions/

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

kv83 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:07:
Haha. Wat een extremen... 16C of 27C
Die verwarming in de Zoe werkt niet zoals je denk dat het werkt als je uit de ICE wereld komt. Het duurt best lang voordat de auto op temperatuur is, en hij blaast ook zachtjes. Het is climate control en ik ben een koukleum, maar 24 graden in de Zoe "voelt" voor mij als 20,5 graden in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Fastned gaat nieuwe 175kW CCS laders plaatsen, maar daar is geen AC meer aanwezig. Dat is dus jammer/pech voor de Zoe rijders: https://support.fastned.n...euwe-generatie-snelladers

Zoals het er uit ziet plaatsen ze nog wel een oude lader die ook AC kan,

AC snelladen is ook eigenlijk dood. Renault is nog de enige die het doet en ook de volgende Zoe gaat CCS krijgen. Ik snap de zet van Fastned dus ook wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Snow_King op 28-11-2017 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
TucanoItaly schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:45:
[...]

Die verwarming in de Zoe werkt niet zoals je denk dat het werkt als je uit de ICE wereld komt. Het duurt best lang voordat de auto op temperatuur is, en hij blaast ook zachtjes. Het is climate control en ik ben een koukleum, maar 24 graden in de Zoe "voelt" voor mij als 20,5 graden in de woonkamer.
Dit is dan met een warmtepomp?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Snow_King schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:50:
Fastned gaat nieuwe 175kW CCS laders plaatsen, maar daar is geen AC meer aanwezig. Dat is dus jammer/pech voor de Zoe rijders: https://support.fastned.n...euwe-generatie-snelladers

AC snelladen is ook eigenlijk dood. Renault is nog de enige die het doet en ook de volgende Zoe gaat CCS krijgen. Ik snap de zet van Fastned dus ook wel.
Ja ik wilde het ook net al hier plaatsen... Ik kreeg dit in een email:

Let op!
We hebben besloten om het aantal AC-laders niet verder uit te breiden omdat het aantal gebruikers verder afneemt. We bouwen momenteel station De Watering (Oostzaan, A8), echter zal je hier geen AC stekker kunnen vinden. In de toekomst zullen we meer stations bouwen zonder AC-stekkers. Op de bovengenoemde nieuwe stations, Jupthaas en Portland, zullen nog wel AC-stekkers te vinden zijn.

Dit is wel heel erg jammer.. Ik weet ook van iemand van Fastned, dat er in verhouding tot het aantal Zoe's in Nederland ten opzichte van andere modellen veel minder mensen komen snelladen bij Fastned, hoogstwaarschijnlijk mede door de (snel)laadproblemen..

Ik moet toch echt wel even twee keer aan mijn oren krabben of ik nu wel nog steeds de batterij upgrade a 3500,- wil gaan laten uitvoeren.
Twee jaar geleden als particulier een behoorlijk bedrag afgetikt voor een Zoe uit 05-2014 en helaas word die bij de nieuwe snellaadstations dalijk al niet meer ondersteund. Renault schijnt nogal aan ''pappen en nathouden'' te doen (niet mijn woorden) betreft de AC-43 issues.

Ik begrijp het wel maar het is niet leuk ;w

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, ok een beetje jammer dat ze wel CCS op 175kW zetten, maar Chademo op 50kW laten staan. Als je toch al een snellere lader hebt, waarom zou je dan niet allebei verhogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Ook ik las eea van Fastned. Vrees dat Renault mijn accu upgrade wel kan vergeten, ik rij mijn Zoe met zakelijke kms op...

Nu eerst maar mijn winterbanden monteren...

[ Voor 16% gewijzigd door NielsTn op 28-11-2017 10:30 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024

Ik zag het mailtje van Fastned ook. Fijn weer dat er nog meer snelladers in de Randstad worden bijgeplaatst. Ik heb net even berekend en het totale rondje van de drie nieuwe snelladers is 218 km :|

De Watering, Oostzaan: A8 Zaandam → Amsterdam
Portland, Rhoon: A15 Europoort → Ridderkerk
Jutphaas, Nieuwegein: A2 Den Bosch → Utrecht
Pagina: 1 ... 72 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.