Dan kan je beter gewoon je aansluiting laten verzwaren naar 3x35A en met 6,6 kW laden. Voor de prijs van zo'n DC charger kan je dat jaren volhouden zonder duurder te zijn. Ja, het is dan wel net iets langzamer laden, maar ik vind het het prijsverschil niet waard. Het wordt qua tijd pas interessanter als je een 20 kW DC charger kan krijgen, maar die zijn nog duurder en dan moet je
ook nog eens je aansluiting verzwaren.
Voor al dat extra geld kan je heeeeel erg lang bij de allerduurste Allego snellader laden (zeker als je het maar een paar keer per maand nodig hebt). Maar dan moet je wel een beetje geluk hebben dat die relatief in de buurt is.
De elektriciteitsprijs voor consumenten is de afgelopen jaren alleen maar gedaald. Vorig jaar geleden is er zelfs een belastingverlaging geweest al gaat de nu weer omhoog.
Volgens mij is het idee juist dat de elektriciteitsprijs alleen maar lager gaat worden omdat er steeds meer PV-panelen en windmolens worden aangelegd. Er zijn zelfs al dagen dat we in Nederland gratis stroom uit Duitsland kunnen krijgen (en ik meen zelfs een keer geld toe kregen). Alleen dat zijn dan geen dingen waar je als consument wat aan hebt.
Wellicht dat de kostprijs voor elektriciteit uit fossiele brandstoffen wel omhoog zal gaan als hier de gaskraan dicht(er) gaat.
Ik heb bij een Van der Valk wel eens een Chademo stekker uit een Outlander gehaald omdat de sessie al klaar was (en gelukkig net lang genoeg voor de tweede parkeerplek). Ondanks het "max 30 minuten" bordje was de bestuurder er 25 minuten later nog niet toen ik weg reed.
Dat soort dingen is wel irritant

Op de zaak heb ik wel eens mijn auto achter een fossiele verbruiker geparkeerd die op de laadplek stond zodat ik toch kon laden. Helaas niet gezien wie het was (was een of ander koffieapparatenmerkautootje) en omdat het zo'n klein autootje was heeft die weg kunnen rijden toen een naastgelegen parkeerplek vrij kwam.
Maar goed, de laadplekken zijn niet heel goed aangegeven en de verhuurder wil de plekken geen kleur verven.
Je gebruikt überhaupt weinig elektronica? Zo'n beetje alles komt uit China...
Als de laadpaal de stoom kan 'beperken' to 6kW (ongeveer 25A) kan de Leaf dan wel die 6kW gebruiken of gaat die dan automatisch terug naar 3,7kW?
Nee, dat werkt gewoon. De officiële stappen zijn 6, 10, 16, 24, 30, 36 etc tot 80A voor zover ik weet. Maar omdat het een PWM signaal is kan je daar tussen ook alles aangeven. Maar het kan zijn dat of de laadpaal of de auto zich alleen aan de stappen houdt.
Een vaste kabel is wel enorm handig. Maar je kan ook een extra kabel kopen en die er in laten zitten dan combineer je het beste van twee werelden.
Je heb ter ook adapters voor en anders knip je de stekker er af en monteer je er zelf een Yazaki stekker op. Dan moet je alleen wel fase 2 en fase 3 netjes afwerken zodat er geen kortsluiting komt. Of wellicht sowieso al niet aansluiten in de meterkast dan heb je daar helemaal geen probleem mee.
Ik zou dan nog wel even navragen of hun laadpaal geen slimme dingen doet met stroom meten of kijken of alle fasen wel contact maken of dat soort zaken want anders gaat het inderdaad echt niet.
De "goedkope" Chinese varianten zijn al erg duur dus ik verwacht niet dat deze daar onder zal duiken. Je kan hem ook in de GB/T krijgen maar Chademo noemen ze inderdaad niet.