Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:28

Cybje

First Post!

Volgens mij heeft de 500e nog net wat minder laadruimte dan de gewone 500, dus met een rolstoel gaat dat wel echt lastig worden als je de bank niet neer kunt klappen (dus als de kinderen achterin zitten). Eigenlijk moet je 'm eens proefrijden en kijken of het past. Als het lukt is het echt een superleuke auto, hoge fun factor en goed accu management. Ik zou eerder een tweedehands 500e nemen dan een Zoe (ik heb ze ook vergeleken).

Houd er trouwens rekening mee dat je de 500e niet kunt snelladen, dus dat is tamelijk onpraktisch. De snelste manier van laden is ongeveer 30% van de accu per uur op 1 fase 32A. Met 30% kun je 30-40 km rijden in de praktijk.

Bij de Zoe verschilt het per variant wat de laadmogelijkheden zijn, dus let er ook daar wel op.

Met elektrisch rijden, zeker met de kleinere accu's (dus geen Tesla), is het wel echt superfijn om praktisch elke laadmogelijkheid te kunnen benutten. Het liefst wacht je zo min mogelijk op het laden :)

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-09 15:51
Hachy schreef op woensdag 8 november 2017 @ 01:33:
Ik heb de laadpas top-15 die ik op mijn blog was begonnen een beetje ingekort en opgepoetst:
De nieuwe lijst is te vinden op http://laadpastop10.nl

Ik ben van plan deze zo vaak als nodig bij te werken, doch minimaal 1x per maand.
Feedback en commentaar zeer welkom.

Als er iemand is die veel laadt met Flow, ANWB, of EV-box laadpas wil je me dan een DM sturen, ik zou graag een paar facturen van je in willen zien om de prijzen nog accurater te kunnen maken.
Bedankt, omdat mijn zakelijke laadpas (TNM) er nog niet is heb ik dankzij jouw lijstje een EcoTab en een Nuon pas aangevraagd.
EcoTab omdat ze het goedkoopst zijn en Nuon voor als ik in een Nuon gebied ben, allebei hebben geen maandkosten dus prima om in de auto te hebben liggen. d:)b
(In deze grafiek mis ik wel een beetje of je bij FastNed terecht kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
vipers120 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 23:22:
Ik maak ong 30k km op jaarbasis en ga uit van de volgende aannames:
- 20kwh/100km tegen gem. 0.25euro per kwh (voornamelijk thuis + af en toe snellaad onderweg)
Dat lijkt me hoog. 16 is ook prima haalbaar tenzij je echt continue 130 km/u rijdt. Ik rijd grotendeels snelweg en haal met de Zoe (die op hogere snelheden niet per se de zuinigste is) ook 14 kWh / 100 km.
Verzekering en onderhoud
Voor auto's van bestaande merken kun je volgens mij wel veilig uitgaan van lagere onderhoudskosten voor een EV. Beurten zijn goedkoper, motorisch zijn er minder dingen die mis kunnen gaan, remmen slijten minder en er zijn geen onderdelen die juist sneller slijten dan bij een ICE auto.

Voor nieuwe merken (Tesla) zou ik iets meer slag om de arm houden. We zien dat daar nog wel eens wat mis gaat op gebieden die traditionele automerken al wel onder de knie hebben. Meerdere keren aandrijving moeten vervangen, dat soort dingen. Maar als je een BMW, Renault of Hyundai koopt denk ik dat het onderhoud goedkoper zal zijn dan voor een ICE wagen.
Met name de restwaarde is erg lastig te bepalen, zowel voor benzine als EV.
Daar ligt inderdaad het grootste punt. Brandstof en onderhoud is leuk, maar 10% meer of minder restwaarde op een auto van 30-40k dat maakt waarschijnlijk meer uit.. Ik denk dat je beslissing op dat punt altijd een gok zal blijven en dat je naast de financiële overweging moet kijken hoeveel de lol van EV rijden voor je meeweegt.

Qua EV's weet je inderdaad niet hoe goed een auto van deze generatie zich zal houden in een markt waar de accu-capaciteit over 5 jaar alweer een stukje hoger ligt.

Een optie kan trouwens ook nog zijn om te leasen. Dat is duurder maar wel meer zekerheid over je totale plaatje.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
mddd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:34:
[...]

Voor nieuwe merken (Tesla) zou ik iets meer slag om de arm houden. We zien dat daar nog wel eens wat mis gaat op gebieden die traditionele automerken al wel onder de knie hebben. Meerdere keren aandrijving moeten vervangen, dat soort dingen. Maar als je een BMW, Renault of Hyundai koopt denk ik dat het onderhoud goedkoper zal zijn dan voor een ICE wagen.
Beetje scheve vergelijking. Je zegt dat er bij Tesla weleens wat vervangen moet worden maar bij BMW, Renault of Hyundai het onderhoud goedkoper zal zijn. Echter Tesla lost 99% van die gevallen gewoon binnen de garantie op. Bovendien rijdt de Model S nu al bijna 5 jaar rondt dus de kinderziektes zijn er wel uit. Bij een nieuw type Tesla moet je wel altijd je hart vasthouden ja, maar het kost je alleen tijd want alles is garantiewerk.

Tot nu toe heeft de Hyundai Ioniq EV van m'n werknemer meer problemen gehad dan mijn Model S. 2x terug naar de dealer, 1x piepende remmen en tweede keer viel de motor meerdere keren uit, auto twee weken moeten missen voordat ze wisten wat het was. M'n Tesla alleen een spiegel die niet helemaal goed uitklapte.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
YoshiBignose schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:44:
[...]

Beetje scheve vergelijking. Je zegt dat er bij Tesla weleens wat vervangen moet worden maar bij BMW, Renault of Hyundai het onderhoud goedkoper zal zijn. Echter Tesla lost 99% van die gevallen gewoon binnen de garantie op. Bovendien rijdt de Model S nu al bijna 5 jaar rondt dus de kinderziektes zijn er wel uit. Bij een nieuw type Tesla moet je wel altijd je hart vasthouden ja, maar het kost je alleen tijd want alles is garantiewerk.

Tot nu toe heeft de Hyundai Ioniq EV van m'n werknemer meer problemen gehad dan mijn Model S. 2x terug naar de dealer, 1x piepende remmen en tweede keer viel de motor meerdere keren uit, auto twee weken moeten missen voordat ze wisten wat het was. M'n Tesla alleen een spiegel die niet helemaal goed uitklapte.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Renault is wel een bestaand merk, maar er waren toch een aantal nare kinderziekten bij de eerste versies, waaronder de mijne. Mooi voorbeeld is dat ik bij Fastned nog steeds niet overal kan laden door de 'harmonische trillingen' ;(
En lang niet alle 'kinderziekten' werden onder garantie gefixed...

Tesla is dan wel een nieuw bedrijf... elektrische auto's zijn nieuw voor alle autofabrikanten. EVs zijn voor Tesla zelfs hun core business, dus je zou zelfs kunnen stellen dat ze ondertussen betrouwbaarder [edit: zouden kunnen] zijn dan de bestaande merken, omdat deze het als bijzaak doen en dus minder motivatie hebben om er heel snel heel goed in te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Bij veel merken heb je op de motor en accu langere garantie. Bij Tesla is dit dacht ik ook 8 jaar. Maar goed, jammer genoeg kunnen er ook heel veel andere dingen kapot wat flink in de papieren kan lopen. Nou heeft elk merk dat natuurlijk, maar een wat meer premium merk als Tesla is bijna per definitie duurder qua onderdelen. Ook relatief simpele onderdelen als de deurhendels van een Model S zitten al op +/- 1000 euro (en ja, die gaan stuk, ik heb er al 1 volledig defect gehad en 1 die raar geluid maakte).

Ik bedoel dit niet negatief ten opzichte van Tesla. Ik ben echt groot fan, maar je moet het ook realistisch zien soms :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
@YoshiBignose @Nivve Ik zeg niet dat andere merken geen gekke dingen hebben. De delen die met elektrisch aandrijven te maken hebben, zijn voor elke fabrikant nog relatief nieuw (en vallen gelukkig ook bij iedereen onder garantie).

Maar andere dingen, de 'suffe' mechanische dingen, daar hoor ik meer anekdotes dat er iets mis is bij Tesla dan bij "oude" merken. Kan ook deels de sensatie ervan zijn natuurlijk.. van een die 2x zo duur is verwacht je ook meer.

[ Voor 6% gewijzigd door mddd op 08-11-2017 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Goed de binnen één segment zijn de kosten van onderdelen redelijk het zelfde. Maar ICE vs EV is toch wel hoog. Sprak laatst een Soul-EV rijder die net z'n 60 Megameter/3 jaarsbeurt had gedaan, ik op die dag ook voor m'n Fabia Euro-5 Diesel. Kosten voor mijn beurt met Olie verwisselen, Olie- en brandstoffilter nieuw + alles andere ruim 300 euro. De Soul EV had 80 euro betaald voor z'n beurt waarbij alleen interieur filter en en ruiterwisservloeistof was vernieuwd + plus wat kleinig spul. Dat is meer als 200 euro verschil. En voor ons was het al de 2de grote beurt. Reken maar dat ik alleen al aan onderhoudsbeurten ruim 700 euro kwijt ben na 3 jaar. en de EV rijder waarschijnlijk nog geen 200.

En dat verschil wordt alleen maar groter naarmate de auto's ouder worden. Collega van mij heeft al aardig wat geld uitgeven voor zijn roetfilter, retourgaspotentiometer en wat nog meer in zijn diesel. Van zulke besparingen kan je makkelijk een nieuwe batterij kopen na 8 jaar. Waardoor de waarde van de auto nog eens stijgt.

Daarover gesproken, zoals ik al eens eerder meldde, kan wetgeving in de komende jaren ervoor zorgen dat je ICE over een paar jaar vele malen minder waard is, omdat je er wellicht niet meer in de steden mee mag rijden.
Voor EV's zou dat niet zo snel zijn. Maar daar is het wellicht aan te raden om wellicht eerder één met CCS als met ChaDeMo te kopen, wat alles wijst erna dat CCS het gaat winnen in Europa.

Anders kan je altijd nog naar (private) leasing kijken, daar is de afschrijving geen zorg voor jouw (alleen voor de lease-maatschappij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Cybje schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:14:
Bij veel merken heb je op de motor en accu langere garantie. Bij Tesla is dit dacht ik ook 8 jaar. Maar goed, jammer genoeg kunnen er ook heel veel andere dingen kapot wat flink in de papieren kan lopen. Nou heeft elk merk dat natuurlijk, maar een wat meer premium merk als Tesla is bijna per definitie duurder qua onderdelen. Ook relatief simpele onderdelen als de deurhendels van een Model S zitten al op +/- 1000 euro (en ja, die gaan stuk, ik heb er al 1 volledig defect gehad en 1 die raar geluid maakte).

Ik bedoel dit niet negatief ten opzichte van Tesla. Ik ben echt groot fan, maar je moet het ook realistisch zien soms :)
Ja true, toevallig mijne ook sinds een weekje een kraakje als ie open en dicht gaat :( maar neem toch aan dat dat ook een garantie kwestie is?

Alles is wel duurder dan andere EV's ja. Moet nu m'n banden vervangen na 30.000 km :'( :*) toch weer ff €1000 lichter en dan heb ik maar de 19"....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

YoshiBignose schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:18:
[...]

Ja true, toevallig mijne ook sinds een weekje een kraakje als ie open en dicht gaat :( maar neem toch aan dat dat ook een garantie kwestie is?
Is inderdaad een garantie kwestie, maar de garantie is dacht ik maar 2 jaar. Ik kan alleen even niet terugvinden op de site van Tesla om te checken of het echt maar 2 jaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
YoshiBignose schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:18:
[...]

Alles is wel duurder dan andere EV's ja. Moet nu m'n banden vervangen na 30.000 km :'( :*) toch weer ff €1000 lichter en dan heb ik maar de 19"....
Daar hebben de meeste mensen last van met 500+ pk auto's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Cybje schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:22:
[...]

Is inderdaad een garantie kwestie, maar de garantie is dacht ik maar 2 jaar. Ik kan alleen even niet terugvinden op de site van Tesla om te checken of het echt maar 2 jaar is.
Zit ik nog in :P maar vind het ook weer niet zo erg. Wacht nog wel ff tot er misschien nog wat anders me opvalt.
Roobje schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:23:
[...]

Daar hebben de meeste mensen last van met 500+ pk auto's ;)
Mijne is maar 320 pk ofzo hoor :P lees van mensen dat sommige wel 40 tot 50k halen. Rij ik dus echt asociaal blijkbaar... >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Toettoetdaan schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:12:
[...]

Bedankt, omdat mijn zakelijke laadpas (TNM) er nog niet is heb ik dankzij jouw lijstje een EcoTab en een Nuon pas aangevraagd.
EcoTab omdat ze het goedkoopst zijn en Nuon voor als ik in een Nuon gebied ben, allebei hebben geen maandkosten dus prima om in de auto te hebben liggen. d:)b
(In deze grafiek mis ik wel een beetje of je bij FastNed terecht kan)
Ecotap is niet meer de goedkoopste. Ik heb vandaag duidelijkheid van ze gekregen over hun verdienmodel en zij gaan vanavond zakken in de lijst.

Je kan met alle laadpassen bij Fastned terecht behalve (nog) met Plugsurfing. Zie ook deze lijst.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roobje schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:14:
De Soul EV had 80 euro betaald voor z'n beurt waarbij alleen interieur filter en en ruiterwisservloeistof was vernieuwd + plus wat kleinig spul.
Een kleine beurt is 62 euro, een grote beurt 108. Een interieurfilter is 44 euro. Een Soul EV moet iedere 15k km naar de dealer voor onderhoud volgens het boekje, dus eigenlijk had hij bij 60k km een grote beurt moeten hebben. Maar goed, als je wat meer er tussen laat en iedere 20k km gaat dan kan dat natuurlijk wel al is dat dan altijd weer kans op mogelijk gedoe vanwege garantie. Ik probeer wel iedere 15k te gaan, maar vaak wordt dat toch weer een paar k meer omdat ik meestal pas een paar weken later terecht kan.

Maar officieel was dat dus een beurt van ruim 100 euro want de interieurfilter moet iedere 30k km vervangen worden. Daardoor lijkt iedere beurt trouwens ongeveer even duur: ruim 100 euro.

NB, de benzine CVVT kost 185 resp 287 euro, de GDI 192 resp 294 en de diesel kost 236 resp 338. Die laatste diesel hoeft dan maar iedere 20k.

Als je 105k rijdt in 3 jaar en je hebt alle beurten gedaan volgens het boekje dan is dat voor de EV dus 4 keer klein a 62 euro plus 3 keer groot a 108 euro, plus 3 keer interieurfilter a 44 euro plus 1 keer remvloeistof a 48 euro = 752 euro.

Voor de benzine is dat 4 keer klein a 185 euro, 3 keer groot a 287 euro, 3 keer interieurfilter a 44 euro, 1 keer remvloeistof a 48 euro, 2 keer luchtfilter a 45 euro, 1 keer brandstoffilter a 90 euro, 2 keer bougies a 93 euro, 1 keer koelvloeistof a 64 euro, 2 keer transmissievloeistof a 116 euro (was die Soul altijd automaat?) en 1 keer kleppenspeling controleren a 87 euro. Dat is bij elkaar 2530 euro of 2414 als je geen automaat hebt. Dat is meer dan 3 keer zo duur.

Voer de diesel met 20k interval zou het 1883 zijn geweest (zonder automaat). Het grootste verschil is daar ontbreken van de bougies en kleppenspeling controle. Dan nog is het meer dan 2 keer zo duur als de EV variant.

Dat is dus wel allemaal zonder dingen die niet in de beurt vallen zoals remblokjes en ruitenwisserbladen etc. Die zijn trouwens voor alle versies even duur behalve de ruitenwissers want die zijn voor een EV veel duurder, namelijk 102 euro tegenover 71 euro (voor en achter bij elkaar). En alle andere dingen die ze kunnen vinden die vervangen kunnen worden, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 21:38

Chielos

Inno Mini Cooper

Ik zit op autoscout fr te kijken. Maar het is lastig om te zien of het een 40 is. Ik dacht bouwjaar 2016/2017. Of logo achterop klep. Of de km teller. Maar het is allemaal erg onduidelijk. Zeker niet in de omschrijving te zien.

Iemand een idee? Interieur verschillen ofzo? Mailen naar de verkoper kan ook natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hachy schreef op woensdag 8 november 2017 @ 01:33:
Ik heb de laadpas top-15 die ik op mijn blog was begonnen een beetje ingekort en opgepoetst:
De nieuwe lijst is te vinden op http://laadpastop10.nl

Ik ben van plan deze zo vaak als nodig bij te werken, doch minimaal 1x per maand.
Feedback en commentaar zeer welkom.

Als er iemand is die veel laadt met Flow, ANWB, of EV-box laadpas wil je me dan een DM sturen, ik zou graag een paar facturen van je in willen zien om de prijzen nog accurater te kunnen maken.
Goed bezig! Een kleine toevoeging, VdB is maar €1,50 per maand als je ook thuis stroom bij hun afneemt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Laatst online: 24-04-2024
Lijkt op een open deur. Wie heeft ooit geclaimd dat een grote auto beter zou zijn dan een kleine auto?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Volgens mij is er nog te weinig bekend over de toekomst van de elektrische auto om zo'n onderzoek goed te kunnen doen. Een groot probleem zit 'm in de accu's, maar als die straks niet meer heel bruikbaar zijn voor een elektrische auto (zeg dat ze <70% van hun capaciteit houden nog), dan kun je ze recyclen, of inzetten als energieopslag aan bijv. zonnepanelen. Met een goed management van je accu kan hij ook in de elektrische auto wel richting de 10 jaar mee is de verwachting. En dat moet ook wel haalbaar zijn, als je ziet dat Tesla's uit 2012 in de VS amper degradatie van de accu hebben. Stel je hebt voor energieopslag nog 50% van de capaciteit nodig om dat een beetje efficiënt te doen, wellicht dat ze dan wel 15+ jaar halen? Dat is uiteraard speculeren :)

Wat verder een belangrijk punt is, is dat het niet alleen maar draait om CO2 uitstoot. Het gaat ook om de luchtkwaliteit in steden (en de kortere levensverwachting bij luchtverontreiniging). De elektrische auto lost dat eigenlijk voor een heel groot deel op, want je stoot geen uitlaatgassen meer uit in de stad. Zelfs al zou je op elektriciteit uit een kolencentrale rijden, dan verplaats je tenminste de verontreiniging naar een plek waar je het zelf (vrijwel) niet inademt. En op duurzame energie heb je natuurlijk helemaal geen uitstoot.

[ Voor 7% gewijzigd door Cybje op 09-11-2017 07:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Alsof het cruciale verschil tussen een Suzuki Alto en een Tesla Model S de CO2 footprint is 8)7
Valt me nog mee dat ze wel 1 hele zin wijden aan het feit dat ze wel schoner zijn dan dezelfde klasse benzine.

Beetje als teleurgesteld zijn dat de nieuwe superzuinige i7 CPU meer energie verbruikt dan je huidige Pentium III processor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
YoshiBignose schreef op woensdag 8 november 2017 @ 19:33:

Mijne is maar 320 pk ofzo hoor :P lees van mensen dat sommige wel 40 tot 50k halen. Rij ik dus echt asociaal blijkbaar... >:)
Ben wel benieuwd. Mijne heeft na de update zo'n 450pk gekregen, maar ik heb wel vierwielaandrijving, dat zou moeten schelen.

Ik denk sowieso dat ik veel in de nieuwe Chill mode ga rijden. Ik had hem dit weekend en vond dat een heerlijke modus in te rijden. Bouwt de acceleratie mooi rustig op, net een ICE. Als ik hard wil, druk ik wel op de normal knop.
Zat hem net te lezen. Je ziet met dit soort dingen toch wel dat veel mensen het heerlijk vinden elk negatief nieuwtje uit te lichten, zelfs als het niet echt negatief is.

Ik las gisteren dat de Volkswagen UP zuiniger is dan de Porsche Panamera E-Hybrid. Belachelijk

[ Voor 29% gewijzigd door PWM op 09-11-2017 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
PWM schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:14:
[...]

Ben wel benieuwd. Mijne heeft na de update zo'n 450pk gekregen, maar ik heb wel vierwielaandrijving, dat zou moeten schelen.

Ik denk sowieso dat ik veel in de nieuwe Chill mode ga rijden. Ik had hem dit weekend en vond dat een heerlijke modus in te rijden. Bouwt de acceleratie mooi rustig op, net een ICE. Als ik hard wil, druk ik wel op de normal knop.
Oh ja las ik ook over. Is denk ik wel handig voor mij, scheelt me geld en misselijke mensen in de auto >:)

FWD zal wel helpen ja, maar zo gierig als ik ben heb ik Tesla wel m'n banden laten verwisselen van voor naar achter laatst :P Net ff gemeten en heb nu 3 mm achter en 3.5 mm voor. Nu nog ff vol gas weg iedere keer tot ik naar Euromaster kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryaka
  • Laatst online: 10-07 11:25
Verzekering en onderhoud heb ik weggelaten in de vergelijking aangezien ik verwacht dat deze vergelijkbaar zullen zijn bij een EV en benzine (correct me if I'm completely wrong).
Bij ons (België) bleek de verzekering 30% goedkoper te zijn dan een gelijkwaardige (lees even dure benzine wagen) omdat de verzekeraar een Zero Emission bonus toepast. Als je vergelijkt met een nieuwe evenwaardige auto. Zoe vs. Clio bleek dat de Zoe nog steeds zo'n €142/jaar goedkoper te zijn.

Door de lagere onderhoudskosten & wegen tax, plus de lagere kost per kilometer kwam de Zoe voor ons specifieke geval minstens €85/maand goedkoper uit dan de Clio INTENS Energy TCe 120 EDC. (wel ook met automaat en airco, apples & peren weet je wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

ANWB geeft in Nederland ook korting op de verzekering van een elektrische auto. Het wisselt een beetje of ze ook echt de goedkoopste zijn. Voor de Fiat 500e was het wel vrij gunstig in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ryaka schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:27:
[...]

Door de lagere onderhoudskosten & wegen tax, plus de lagere kost per kilometer kwam de Zoe voor ons specifieke geval minstens €85/maand goedkoper uit dan de Clio INTENS Energy TCe 120 EDC. (wel ook met automaat en airco, apples & peren weet je wel)
Ben benieuwd hoe je gerekend hebt, bij mij kwam de Zoe vrijwel altijd duurder uit tenzij je echt veel km's maakt (of ondernemer bent). Maar kan in België misschien anders zijn, geen idee of particulieren daar subsidies krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vipers120
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:07
Ryaka schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:27:
[...]
Bij ons (België) bleek de verzekering 30% goedkoper te zijn dan een gelijkwaardige (lees even dure benzine wagen) omdat de verzekeraar een Zero Emission bonus toepast. Als je vergelijkt met een nieuwe evenwaardige auto. Zoe vs. Clio bleek dat de Zoe nog steeds zo'n €142/jaar goedkoper te zijn.
Bedankt, zal eens wat verzekeringen gaan bekijken. Onderhoud zal zo te zien dus ook iets lager liggen dan een verbrander.
mddd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:34:
Dat lijkt me hoog. 16 is ook prima haalbaar tenzij je echt continue 130 km/u rijdt. Ik rijd grotendeels snelweg en haal met de Zoe (die op hogere snelheden niet per se de zuinigste is) ook 14 kWh / 100 km.
[...]
Daar ligt inderdaad het grootste punt. Brandstof en onderhoud is leuk, maar 10% meer of minder restwaarde op een auto van 30-40k dat maakt waarschijnlijk meer uit.. Ik denk dat je beslissing op dat punt altijd een gok zal blijven en dat je naast de financiële overweging moet kijken hoeveel de lol van EV rijden voor je meeweegt.

Qua EV's weet je inderdaad niet hoe goed een auto van deze generatie zich zal houden in een markt waar de accu-capaciteit over 5 jaar alweer een stukje hoger ligt.

Een optie kan trouwens ook nog zijn om te leasen. Dat is duurder maar wel meer zekerheid over je totale plaatje.
Bedankt, het klopt inderdaad dat de restwaarde toch wel heel veel uitmaakt, dat kan het verschil in brandstof, verzekering en onderhoud in een keer tenietdoen. Uiteraard moet je ook kijken naar wat het je waard is om elektrisch te rijden. Maar ik heb de kosten op een rijtje proberen te zetten om te zien of ik niet ineens veel hogere autokosten maak ten opzichte van een verbrander. Dat valt dus nog wel mee als ik een elektrische auto van 45k vergelijk met een benzine van 30k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryaka
YoshiBignose schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:36:
Ben benieuwd hoe je gerekend hebt, bij mij kwam de Zoe vrijwel altijd duurder uit tenzij je echt veel km's maakt (of ondernemer bent). Maar kan in België misschien anders zijn, geen idee of particulieren daar subsidies krijgen?
Iets vereenvoudigd:

Particuliere aankoop: Startgegevens Zoe | Start gegevens Clio
Aankoop Zoe : €24750 |Aankoop Clio: 21000
Overname Zoe €5500 + Korting* €8593 : €-14093 | Overname Clio + Korting : €5000 + €3075: €-8075

Verbruik per maand: €81 (Batterij) |Verbruik/Maand : €81,94 benzine
Afschrijving op 60 maanden: €270 | Afschrijving 60 maanden: €283,33
Onderhoud Zoe /jaar: €100 | Onderhoud Clio /jaar : €200
| Wegen tax Clio : 17,35/maand

Verzekering Zoe: 61/maand | Verzekering Clio : €85/Maand
Kostprijs Zoe/jaar : € 5,035.40 | Kostprijs Clio/Jaar: € 5,677.83

*In België is er een extra fiscale korting van €4000 voor FEVH's
Als je er mee rekening houd dat fossiele brandstof gemiddeld 1,25% stijgt per jaar, wordt de Zoe alleen maar efficienter, maar de Clio steeds duurder.

Verbruik Zoe= Batterijhuur, geen kost voor electriciteit want wordt geleverd door PV installatie
Verbruik Clio = Actueel verbruik huidige wagen
Geschatte #KM : Tussen 7500 & 10.000

[ Voor 13% gewijzigd door Ryaka op 09-11-2017 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

De laadpasvergelijker website in de OP is niet langer actief. Ik kan regelmatig een Renault Zoe lenen en vroeg me af wat de mogelijkheden zijn om onderweg te laden. Begrijp ik het goed dat er feitelijk twee paden zijn te bewandelen?
1) Fastned, waarvoor je een aparte pas moet hebben
2) De rest, waarmee je met 1 pas kunt laden
Klopt dat?

Omdat ik slechts zeer incidenteel onderweg zal laden, heeft 1 pas de voorkeur.

Hoe zit het overigens als ik een weekendje weg wil, naar Duitsland of België?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ryaka schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:54:
[...]

Iets vereenvoudigd:

Particuliere aankoop: Startgegevens Zoe Start gegevens Clio
Aankoop Zoe : €24750 Aankoop Clio: 21000
Overname €5500 + Korting* €8593 : €-14093 Overname + Korting : €5000 + €3075: €-8075

Verbruik per maand: €81 (Batterij) Verbruik/Maand : €81,94
Afschrijving op 60 maanden: €270 Afschrijving 60 maanden: €283,33
Onderhoud/jaar: €100 Onderhoud/jaar : €200
Wegen tax: 17,35/maand

Verzekering: 61/maand Verzekering: €85/Maand
Kostprijs Zoe/jaar : € 5,035.40 Kostprijs Clio/Jaar: € 5,677.83

Als je er mee rekening houd dat fossiele brandstof gemiddeld 1,25% stijgt per jaar, wordt de Zoe alleen maar efficienter, maar de Clio steeds duurder.

Verbruik Zoe= Batterijhuur, geen kost voor electriciteit want wordt geleverd door PV installatie
Ah oh hmmmm. Idd prijsverschil van €3250 tussen de twee is lager dan in NL en door je zonnepanelen reken je geen stroom. Uiteindelijk kost elektriciteit echt nog wel iets vooral als je geen oprit hebt en moet laden bij publieke palen of fastned. En rekening houden met stijgende brandstofkosten lijkt me beetje onzin, want je weet natuurlijk bijna zeker dat de stroomkosten zullen stijgen als iedereen elektrisch rijdt.

In NL met zo weinig kilometers was dit echt niet goedkoper geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryaka
YoshiBignose schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:57:
[...]

Ah oh hmmmm. Idd prijsverschil van €3250 tussen de twee is lager dan in NL en door je zonnepanelen reken je geen stroom. Uiteindelijk kost elektriciteit echt nog wel iets vooral als je geen oprit hebt en moet laden bij publieke palen of fastned. En rekening houden met stijgende brandstofkosten lijkt me beetje onzin, want je weet natuurlijk bijna zeker dat de stroomkosten zullen stijgen als iedereen elektrisch rijdt.

In NL met zo weinig kilometers was dit echt niet goedkoper geweest.
Klopt, en de fiscale bonus van €4000 duwt de Zoe effectief onder de prijs van de Clio.
In deze berekening heb ik geen rekening gehouden met stroom kost omdat de PV installatie hierop voorzien is, en er sowieso een aansluiting is. Omdat we inderdaad een oprit hebben waar ik aan het kijken ben om een laadpaal te plaatsen verwacht ik niet dat we zoveel extra kost aan andere palen gaan moeten meerekenen.

De indexatie van de brandstoffen is niet in deze berekening mee opgenomen omdat er te veel variabelen zijn, maar ik vind het wel een aandachtspunt en wordt wel in de TCO opgenomen die ik per jaar maak (beetje Geek). Het is inderdaad voor ons pas echt interessant geworden deze maand door een groepsaankoop van Zoe's waardoor de prijs zeer interessant is en de berekening klopt.

https://aanbiedingen.renault.be/zoe/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
TucanoItaly schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:56:
De laadpasvergelijker website in de OP is niet langer actief. Ik kan regelmatig een Renault Zoe lenen en vroeg me af wat de mogelijkheden zijn om onderweg te laden. Begrijp ik het goed dat er feitelijk twee paden zijn te bewandelen?
Klopt dat?

Tegenwoordig kan je met een aantal laadpassen ook bij Fastned terecht. Dus zover ik weet is deze scheiding er nog maar in bepertke mate.
https://support.fastned.n...ok-laden-met-een-laadpas-

Zolang je dus een van deze ondersteunde passen heb, dan zit je wel goed. Niet vergeten je Fastned account aan te maken en de pas te koppelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Nivve op 09-11-2017 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

databeestje

Von PrutsHausen

Ook in de markt voor een nieuwe auto in de nabije toekomst en heb serieuze belangstelling in een full EV.
Zoals eerder voorgestelt, gebruik de tool die ik gemaakt heb om een vergelijk te maken. Dat scheelt een hoop handmatig rekenwerk.

Leuk om ook profi electrische scooters te zien :)
https://electrek.co/2017/11/08/vespa-electric-scooter-specs/

[ Voor 12% gewijzigd door databeestje op 09-11-2017 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vipers120
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:07
databeestje schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:28:
[...]

Zoals eerder voorgestelt, gebruik de tool die ik gemaakt heb om een vergelijk te maken. Dat scheelt een hoop handmatig rekenwerk.
Heb hem gezien en gebruikt ja, handig tooltje! Ik had zelf een excel sheet gemaakt en alles variabel en afhankelijk gemaakt dus handmatig rekenwerk valt opzich nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Ryaka hmm, met die €4000 terug kan je ook een sommetje maken met batterijkoop.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Nivve schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:27:
Zolang je dus een van deze ondersteunde passen heb, dan zit je wel goed. Niet vergeten je Fastned account aan te maken en de pas te koppelen.
Dank je! Omdat het alleen voor nood is, heb ik gewoon een 0 euro per maand accountje aangemaakt bij Fastned, en dan is de app voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryaka
Proton_ schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:57:
@Ryaka hmm, met die €4000 terug kan je ook een sommetje maken met batterijkoop.
Heb ik gedaan, op voorwaarde dat de wagen 8 jaar "moet" meegaan en minder dan 100.000km doet
(limiet van de batterij garantie, en geen vervanging bij defect batterij)
is dit meerprijs te hoog om interessant te zijn:
In het héél kort:

Meerprijs batterij : ongeveer €9000
Huidige huur batterij: €69/Maand (de rest in de €81 is 5 jaar wegenhulp + Batterij Verzekering)
Terugverdientijd batterij: 130 maand... -> Meer dan 10 jaar
Zelfs aan €81/maand kost het je 111 maand om de meerprijs te verantwoorden.

Het wordt interessanter als je meer dan 20000 km/jaar doet, dan is de terugverdientijd van de batterij 75 maand, maar dan heb je na 100000 km (5jaar) ook geen garantie of omruiling meer. Persoonlijk vond ik het daarom niet zo interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:03
Net bij de Nissan dealer wezen informeren naar de nieuwe Leaf 2018.

Helaas niet veel wijzer geworden.
-introductie aanbieding is vaste prijs/geen onderhandeling.
-dealer weet niet wanneer de reguliere prijzen bekend worden en hoelang de intro aanbieding nog beschikbaar is.
-dealer weet niet wanneer de zwaardere accu beschikbaar komt, of die dan wel 3-fase laden ondersteund en heeft ook geen idee wat de meerprijs gaat worden.
-inruilen van een 10jaar oude fiat punto met 70k km zit die ook niet op te wachten. Inruilprijs zal de prijs zijn die de handel bied.

Geen verhaal om mij nu over de streep te trekken. Ik ga het maar eens afwachten en als het niet beter wordt dan snel kiezen voor een voorraadauto van een willekeurige dealer die nog een introline heeft.

Heeft iemand ervaring met de huidige Leaf om thuis te laden met 6,6kW?
Ik heb een 3-fase aansluiting van 3x25kW. Als ik één fase dedicated maak voor de Leaf dan heeft die 25Ax235V=5875Watt. Als die 25A nog een beetje rek heeft naar 28A dan zou je net op 6,6kW kunnen uitkomen. Is er iemand die weet of die kan, of nog mooier die dit doet?

Want als je thuis een 35A aansluiting hebt dan kan je dus ook nog 'maar' 1600-2000 Watt extra verbruiken als je aan het laden bent. Dus gedurende een aantal uur geen zware apparaten aanzetten. Dat is toch ook geen doen?

De aansluiting verzwaren naar 3x35A kost jaarlijks dik 700euro extra, dat is een slechte optie.

Zou mooi zijn als een eigen 25A aansluiting voldoende is voor de Leaf om thuis de hogere laadsnelheid te gebruiken. Ervaringen zijn welkom, ook als het antwoord is: geprobeerd maar de zekering sloeg eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

nklaver234 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:35:
- dealer weet niet wanneer de reguliere prijzen bekend worden
- dealer weet niet wanneer de zwaardere accu beschikbaar komt
- of die dan wel 3-fase laden ondersteund
- ook geen idee wat de meerprijs gaat worden
Ik vraag me dan af, wat voegt deze dealer toe aan de brochure op internet? ;)

[ Voor 12% gewijzigd door TucanoItaly op 09-11-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@nklaver234 haal een Chademo lader uit China, dan heb je gelijk 11 kW ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose

Zou mooi zijn als een eigen 25A aansluiting voldoende is voor de Leaf om thuis de hogere laadsnelheid te gebruiken. Ervaringen zijn welkom, ook als het antwoord is: geprobeerd maar de zekering sloeg eruit.
Hier op kantoor 3x25A en laad m'n Tesla op 3x16A. Kantoor wel 200m2 met allemaal TL bakken, computers, meerdere monitors, magnetron, oven etc. Af en toe is de stroom eraf gegaan. Dit kwam voornamelijk door de airco's in de zomer. Dan moest ik hem op 10A zetten en ging het goed. Nu doe ik meestal uit veiligheid 12A, zonder airco's gaat het dan altijd goed.

Maar als je thuis laadt is dat meestal 's nachts en dan staat er niet zoveel stroom aan dus dan zou het geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Hier staat in de nacht regelmatig de vaatwasser aan. Die doet max 10A (tenminste, volgens het boekje, in de praktijk zal het wellicht minder zijn). Dat kun je op een 1x35A aansluiting ook maximaal maar 25A gaan laden.

En in de zomer soms een mobiele airco in de nacht, dat vreet ook wel flink wat stroom.

Misschien dat Maxem ook wel een oplossing heeft voor 1x35A aansluitingen, zodat hij de laadsnelheid terugschroeft? Normaal gesproken gebruik je dat dus op een 3x25A aansluiting om geen 3x35A nodig te hebben, maar wellicht is er een 1 fase variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Is er van de nieuwe e-Golf ook online een handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Laatst online: 19-09 19:57
Lekker zeg, laadplekken gekaapt door een mercedes en fisker: wel parkeren, laadsnoer er in maar geen laadsessie starten....(lokatie Urmond/A2!vd valk)

Als dat de mentaliteit wordt....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-09 15:51
Heeft iemand ervaring met de huidige Leaf om thuis te laden met 6,6kW?
Ik heb een 3-fase aansluiting van 3x25kW. Als ik één fase dedicated maak voor de Leaf dan heeft die 25Ax235V=5875Watt. Als die 25A nog een beetje rek heeft naar 28A dan zou je net op 6,6kW kunnen uitkomen. Is er iemand die weet of die kan, of nog mooier die dit doet?

Want als je thuis een 35A aansluiting hebt dan kan je dus ook nog 'maar' 1600-2000 Watt extra verbruiken als je aan het laden bent. Dus gedurende een aantal uur geen zware apparaten aanzetten. Dat is toch ook geen doen?
Ik krijg binnenkort een laadpaal die het vermogen aanpast aan het verbruik wat hij doorkrijgt van je slimme meter. Dus ik kan met een 1x35A aansluiting gewoon een 32A lader gebruiken en zodra ik meer dan 3A thuis verbruik schaalt het gewoon terug. De Ioniq is ook 6,6kW (28A) dus met bijvoorbeeld 25A gaat het nog steeds snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:03
Proton_ schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:42:
Geen idee wat die kosten maar ook geen idee of dit veilig is. Ik ben vrij huiverig voor alle Chinese import waar een stekker aan zit.

Als de laadpaal de stoom kan 'beperken' to 6kW (ongeveer 25A) kan de Leaf dan wel die 6kW gebruiken of gaat die dan automatisch terug naar 3,7kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:36
Ryaka schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:54:
[...]

Iets vereenvoudigd:

Particuliere aankoop: Startgegevens Zoe | Start gegevens Clio
Aankoop Zoe : €24750 |Aankoop Clio: 21000
Overname Zoe €5500 + Korting* €8593 : €-14093 | Overname Clio + Korting : €5000 + €3075: €-8075

Verbruik per maand: €81 (Batterij) |Verbruik/Maand : €81,94 benzine
Afschrijving op 60 maanden: €270 | Afschrijving 60 maanden: €283,33
Onderhoud Zoe /jaar: €100 | Onderhoud Clio /jaar : €200
| Wegen tax Clio : 17,35/maand

Verzekering Zoe: 61/maand | Verzekering Clio : €85/Maand
Kostprijs Zoe/jaar : € 5,035.40 | Kostprijs Clio/Jaar: € 5,677.83

Stroom van zonnepanelen is wel gratis, maar als je een clio koopt dan kun je de stroom terugverkopen aan het net voor een bepaalde prijs (afhankelijk of je kunt salderen hoeveel dit is).

Dit zijn zogenaamde oppertunity kosten voor de zoe (of opbrengsten als je het bij de clio weergeeft). Voor een eerlijke vergelijking zou je hier rekening mee moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Erasmo schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 20:39:
Joehee, morgen een ICU laadpaal ophalen die voor een leuk prijsje op Marktplaats stond :D

[...]
Wat kinderachtig zeg, wellicht tijd om een dashcam te overwegen voor in de auto?
Volgens mij mag dit niet volgens de privacy wetgeving. in duitsland was er laatst iemand voor beboet. Ging ook om een vrouw die wilde weten wie haar auto bekladde. Maar de rechter woog de privacy van voorbijgangers hoger in.

Edit: sorry voor de dubbele post

[ Voor 3% gewijzigd door Yongshi op 09-11-2017 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryaka
Yongshi schreef op donderdag 9 november 2017 @ 13:05:
[...]
Stroom van zonnepanelen is wel gratis, maar als je een clio koopt dan kun je de stroom terugverkopen aan het net voor een bepaalde prijs (afhankelijk of je kunt salderen of niet hoeveel dit is).

Dit zijn zogenaamde oppertunity kosten voor de zoe (of opbrengsten als je het bij de clio weergeeft). Voor een eerlijke vergelijking zou je hier rekening mee moeten houden.
In Belgie is het eerder andersom, als private PV eigenaar wordt je vooral belast ipv. betaald te worden voor je electriciteits bijdrage... Krom ik weet het, maar het is politiek natuurlijk...
U krijgt hiervoor geen vergoeding van uw leverancier. De 100 kWh in het voorbeeld hierboven wordt gebruikt om de netverliezen in mindering te brengen. De netbeheerders moeten dan minder elektriciteit aankopen om de netverliezen te compenseren.
Dit zal pas wijzigen vanaf 2018 na de invoering van een slimme meter, maar ook daar zijn redelijk wat sceptische geluiden te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluutmaran
  • Laatst online: 03-08 21:45
Ryaka schreef op donderdag 9 november 2017 @ 13:41:
[...]

Dit zal pas wijzigen vanaf 2018 na de invoering van een slimme meter, maar ook daar zijn redelijk wat sceptische geluiden te horen.
Met die slimme meter gaat het nog niet zo'n vaart lopen in België als ik de verhalen uit de markt mag geloven, dus daar zou ik mijn beleid nog niet teveel op afstemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Yongshi schreef op donderdag 9 november 2017 @ 13:20:
Volgens mij mag dit niet volgens de privacy wetgeving.
Deze jurist denkt daar anders over :)
https://blog.iusmentis.co...-legaliteit-van-dashcams/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Ik baseerde mij onder andere op dit voorval:
https://frankyremtlaaaat....am-verboten-in-duitsland/

Heb verder geen juridische kennis trouwens, ben hier puur doorgeefluik 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

TucanoItaly schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:56:
Klopt dat?

Zoals Nivve ook al aangaf is een Fastned account idd genoeg, daar kún je eventueel nog passen aan koppelen maar het hoeft niet.

Als je incidenteel een weekendje naar Duitsland of België gaat zou ik voor dat doel een pas van The New Motion (gratis) en/of een Plugsurfing sleutelhanger (€10) aanvragen. Die hebben met z'n tweeën in heel Europa een zeer groot netwerk van meer dan 55.000 laadpunten (kaart TNM) (Kaart PS)

Voor NL laadpassen kun je natuurlijk ook m'n gloednieuwe NL Laadpas Top10 raadplegen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hachy schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:24:
Voor NL laadpassen kun je natuurlijk ook m'n gloednieuwe NL Laadpas Top10 raadplegen >:)
Gebookmarkt! Puik werkje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Sowieso allemaal te hoge prijzen wat mij betreft. Ik betaal thuis 0,171 op dit moment. Ja, die palen moeten ergens van betaalt worden, maar dit is wat te gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:43
Ik heb een offerte aangevraagd, maar die prijzen zijn gigantisch. 15000 euro moet die lader kosten... goedkoop voor een chademo. Maar veel te duur voor thuis.

Over een laadpaal voor thuis gesproken. Ik wil er een kopen voor op de oprit van mijn nieuwe huis. Wat vinden jullie? Zal ik een 3,7 kW laadpaal voor de leaf kopen of gelijk een 22 kW voor toekomst bestendigheid en zo? Scheelt 140 euro bij laadpaal24. En daarbij wat zouden jullie aanraden een vaste type 1 kabel voor de leaf of een laadpaal met een stekker zodat ik mijn kaadkabel van de leaf erin kan stoppen en als ik over vier jaar een andere auto koop dat ik dan met een type 2 stekker kan laden?

edit: Eenheden politie >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
haaibaa2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:42:
[...]

Ik heb een offerte aangevraagd, maar die prijzen zijn gigantisch. 15000 euro moet die lader kosten... goedkoop voor een chademo. Maar veel te duur voor thuis.

Over een laadpaal voor thuis gesproken. Ik wil er een kopen voor op de oprit van mijn nieuwe huis. Wat vinden jullie? Zal ik een 3,7 kWh laadpaal voor de leaf kopen of gelijk een 22 kWh voor toekomst bestendigheid en zo? Scheelt 140 euro bij laadpaal24. En daarbij wat zouden jullie aanraden een vaste type 1 kabel voor de leaf of een laadpaal met een stekker zodat ik mijn kaadkabel van de leaf erin kan stoppen en als ik over vier jaar een andere auto koop dat ik dan met een type 2 stekker kan laden?
22kWh en dan lager inregelen (bv op 25 A op een dedicated fase). of een 7.4kWh en denken dat er over 5 jaar andere oplossingen zijn (b.v. slim laden obv totale verbruik huis)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

PWM schreef op donderdag 9 november 2017 @ 19:40:
Sowieso allemaal te hoge prijzen wat mij betreft. Ik betaal thuis 0,171 op dit moment. Ja, die palen moeten ergens van betaalt worden, maar dit is wat te gortig.
Jij komt vast ook wel eens ergens anders toch ;) En als je dan toch moet dokken,
dan het liefst zo min mogelijk zou ik zeggen. Ik betaal liever €0,23 / kWh met een Nuon pas bij een Nuon paal in Limburg dan €0,36 / kWh op dezelfde paal met een starttarief van €0,35 (The New Motion)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Laatst online: 22:04

databeestje

Von PrutsHausen

Hachy schreef op donderdag 9 november 2017 @ 22:26:
[...]

Jij komt vast ook wel eens ergens anders toch ;) En als je dan toch moet dokken,
dan het liefst zo min mogelijk zou ik zeggen. Ik betaal liever €0,23 / kWh met een Nuon pas bij een Nuon paal in Limburg dan €0,36 / kWh op dezelfde paal met een starttarief van €0,35 (The New Motion)...
De enige keer dat ik vorig jaar in Amsterdam op een Nuon paal geladen heb was met een TNM pas waarbij ik de 23ct/kWh betaalde met het TNM starttarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:19

Snow_King

Konijn is stoer!

BarryH schreef op donderdag 9 november 2017 @ 22:25:
[...]

22kWh en dan lager inregelen (bv op 25 A op een dedicated fase). of een 7.4kWh en denken dat er over 5 jaar andere oplossingen zijn (b.v. slim laden obv totale verbruik huis)
De eenheden politie komt even langs >:)

Je bedoelt 22kW of 7,4kW. kW is een vermogen zoals laden of motor output. kWh is een hoeveelheid energie zoals accu capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Snow_King schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 08:07:
[...]

De eenheden politie komt even langs >:)

Je bedoeld 22kW of 7,4kW. kW is een vermogen zoals laden of motor output. kWh is een hoeveelheid energie zoals accu capaciteit.
En ik ben taalnazi: bedoeld -> bedoelt

;)

Maar goed, ben in mijn vrije tijd ook van de eenhedenpolitie, dus al met al ben ik een totale ramp voor alle mensen in mijn omgeving :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Cybje schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 08:12:
[...]

En ik ben taalnazi: bedoeld -> bedoelt

;)

Maar goed, ben in mijn vrije tijd ook van de eenhedenpolitie, dus al met al ben ik een totale ramp voor alle mensen in mijn omgeving :P
:X :X :X :+

Het gaat met kW en kWh's continue fout hier op T.net en andere websites. Ze worden te pas en onpas door elkaar gebruikt terwijl het een belangrijk verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Snow_King schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 08:26:
[...]

Het gaat met kW en kWh's continue fout hier op T.net en andere websites. Ze worden te pas en onpas door elkaar gebruikt terwijl het een belangrijk verschil is.
Ja klopt. Op TMC snap ik het nog wel (daar doel je ongetwijfeld ook op), maar T.net is een relatief technische community en dan verwacht je wel wat meer kennis op dat gebied.

Uiteindelijk denk ik dat het voor elektrisch rijden wel prettig is als we niet teveel met kW's en kWh's hoeven te gooien, maar dat de wat technischere mensen die info wel gewoon uit de auto kunnen trekken. Ik ken redelijk wat mensen om mij heen die gewoon hun range in kilometers willen weten en de rest niet zo belangrijk vinden.

Op dat punt vind ik de Tesla interface wel erg prettig, die combineert die informatie mooi (en je kunt kiezen tussen range en % voor de SoC op het dashboard). Vooral in vergelijking met onze Fiat 500e, die geeft helemaal niks aan op dat gebied. Je hebt alleen een percentage van de accu, een schatting in tijd hoe lang het ding nog denkt te laden en een GOM voor de range. En een niks-zeggende MPGe aan het eind van je rit. Gekke Italiaanse Amerikanen met hun in Mexico gefabriceerde auto op een Duitse (Bosch) aandrijflijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yongshi
[...]

Over een laadpaal voor thuis gesproken. Ik wil er een kopen voor op de oprit van mijn nieuwe huis. Wat vinden jullie? Zal ik een 3,7 kW laadpaal voor de leaf kopen of gelijk een 22 kW voor toekomst bestendigheid en zo? Scheelt 140 euro bij laadpaal24. En daarbij wat zouden jullie aanraden een vaste type 1 kabel voor de leaf of een laadpaal met een stekker zodat ik mijn kaadkabel van de leaf erin kan stoppen en als ik over vier jaar een andere auto koop dat ik dan met een type 2 stekker kan laden?

Over een paar jaar is de techniek al zo ver dat je een nieuwe wilt met allerlei andere opties erop. heb zelf een dure 22kW lader voor mijn zoe, maar over een paar jaar ga ik waarschijnlijk deze alweer inruilen voor een wat slimmer model eventueel in combinatie met een maxim ofzo. Zo ingewikkeld is het niet, op zich is een laadpaal zo vervangen door iemand die er verstand van heeft.

Ik zou een vaste kabel nemen, als iemand anders vaak komt laden moet ie maar een adapter kopen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
[...]

Nee het is niet belangrijk want iedereen begrijpt in 9 van de 10 gevallen wat er bedoeld wordt. Net als een D of een T niet relevant is voor de het begrijpen van een zin. Maar goed het kan nooit kwaad om mensen iets te leren B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
[...]

Ach, dat gebeurt ook continu met continu en continue :)

Vervang 'continu' door 'voortdurend'. Je schrijft alleen 'continue' met -e als je ook 'voortdurende' zou schrijven.

En dan is er regelmatig nog sprake van kelvinwattuur of zelfs kelvinwatthenry, om nog maar wat SI-eenheden uit de hoge hoed te toveren.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Semyon
  • Laatst online: 23:09
dreamscape schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:25:
[...]

Ach, dat gebeurt ook continu met continu en continue :)

Vervang 'continu' door 'voortdurend'. Je schrijft alleen 'continue' met -e als je ook 'voortdurende' zou schrijven.

En dan is er regelmatig nog sprake van kelvinwattuur of zelfs kelvinwatthenry, om nog maar wat SI-eenheden uit de hoge hoed te toveren.
continu en continue hebben geen verschillende betekenis. Dus als daar een foutje in optreed is dat zo erg niet. Maar kWh en kW zijn hele andere dingen. En een batterij heeft het beide! Daarom is het belangrijk het uitelkaar te houden. Dat is bij continu helemaal niet belangrijk.

Net als een hardeschijf die een MB/s voor overdracht snelheid en MB voor capaciteit. En als je dat door elkaar gebruikt geeft dat gewoon verwarring.

Een batterij kan met een bepaalde snelheid laden en een bepaalde hoeveelheid bevatten.

1) Alle 'grapjes' over 'bedoeld' en 'continu' zijn van een geheel andere order
2) Als Tweakers een taal site was, was 'bedoeld' misschien een interessant onderwerp.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Er stond een smiley achter, @Semyon. Ga er nou niet zo ontzettend serieus op in :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
[...]

22kw zal wel overkill zijn. Maar 3-fase lijkt me geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Nivve schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:17:
[...]

22kw zal wel overkill zijn. Maar 3-fase lijkt me geen overbodige luxe.
Voor een leaf?

Edit: Je kunt inderdaad wel alvast de infra aanleggen voor 3 fase. Laadpaal is zo vervangen maar voor de kabels is dat afhankelijk van de situatie. Als je 30 meter door de grond moet (@nivve) dan is het inderdaad geen overbodige luxe om in ieder geval de kabels en dergelijke alvast aan te leggen, ook al kun je er niet direct gebruik van maken.

[ Voor 45% gewijzigd door Yongshi op 10-11-2017 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

databeestje schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 06:42:
[...]

De enige keer dat ik vorig jaar in Amsterdam op een Nuon paal geladen heb was met een TNM pas waarbij ik de 23ct/kWh betaalde met het TNM starttarief.
Oh, dat is wel voordelig zeg. Dat redt je nu niet meer. Zoek in my.thenewmotion.com maar eens een willekeurig laadpuntje in Amsterdam, allemaal minimaal €0,34 / kWh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Yongshi schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:24:
[...]

Voor een leaf?

Edit: Je kunt inderdaad wel alvast de infra aanleggen voor 3 fase. Laadpaal is zo vervangen maar voor de kabels is dat afhankelijk van de situatie. Als je 30 meter door de grond moet (@nivve) dan is het inderdaad geen overbodige luxe om in ieder geval de kabels en dergelijke alvast aan te leggen, ook al kun je er niet direct gebruik van maken.
'Alvast de infra' was ook waar ik eigenlijk op doelde [edit: al zei ik het niet letterlijk :9 ]. Als je over een jaar een auto nodig hebt en die kan drie fase laden, dan baal je als je alles op 1 fase hebt gekocht/aangesloten. Helemaal als het idd maar 140 euro scheelt...
Vaste kabel is dan niet zo erg, kwestie van een adapter (doen we nu met de Fluence), even snel naar 3-fase is wat duurder of meer werk dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
Nivve schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:52:
[...]

'Alvast de infra' was ook waar ik eigenlijk op doelde [edit: al zei ik het niet letterlijk :9 ]. Als je over een jaar een auto nodig hebt en die kan drie fase laden, dan baal je als je alles op 1 fase hebt gekocht/aangesloten. Helemaal als het idd maar 140 euro scheelt...
Vaste kabel is dan niet zo erg, kwestie van een adapter (doen we nu met de Fluence), even snel naar 3-fase is wat duurder of meer werk dan dat.
Dank voor de reacties. Ik ga eens navragen of ze een 3.7 kW laadpaal willen installeren met 3 fase aansluitingen op de meterkast. Kan ik altijd nog een keer het kastje vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
haaibaa2 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:52:
[...]

Dank voor de reacties. Ik ga eens navragen of ze een 3.7 kW laadpaal willen installeren met 3 fase aansluitingen op de meterkast. Kan ik altijd nog een keer het kastje vervangen.
@haaibaa2 Ik heb een laadpaal van laadpaal24 welke op 3fase 3x16A 11kW is aangesloten.
Deze laadpaal laad met 3,7kW mijn Nissan Leaf. In de toekomst misschien een auto die met 11kW te laden is, hoef dan niets meer aan te passen.

Het is deze: https://www.laadpaal24.nl...-2-16A(11-kW)-3F-Mennekes

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yongshi
Nivve schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:52:
[...]

In totaal scheelt het meer dan 140 euro. Naast de laadpaal moet de aansluiting daadwerkelijk overgezet worden (200 euro), de meterkast aangepast (alleen de krachtstroom automaat of hoe heet dat ding was al 150 euro).

Als je dus enkel de kabels alvast legt kun je die 500 euro extra lekker in je zak houden totdat je het dan echt nodig hebt (want de rente is zo lekker hoog nowadays 8)7 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Yongshi schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 13:32:
[...]

In totaal scheelt het meer dan 140 euro. Naast de laadpaal moet de aansluiting daadwerkelijk overgezet worden (200 euro), de meterkast aangepast (alleen de krachtstroom automaat of hoe heet dat ding was al 150 euro).

Als je dus enkel de kabels alvast legt kun je die 500 euro extra lekker in je zak houden totdat je het dan echt nodig hebt (want de rente is zo lekker hoog nowadays 8)7 )
Klopt alweer als een bus, echter de oorspronkelijke overweging ging over de laadpaal zelf (1 of 3 fase paal), en dat was slechts 140 euro. Daar refereerde ik dus ook aan toen ik het zelf noemde.
De rest van de infra kan toch later nog wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Nivve op 10-11-2017 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
Yongshi schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 13:32:
[...]

Ja precies. Ik ga de mensen van Laadpaal24 eens bellen. Bij installatie kunnen ze misschien wel vast de kabels voor 3 fasen doortrekken. Dan kan ik later de meterkast laten aanpassen en eventueel een nieuwe paal kopen. Vind het verschil toch nog best behoorlijk. Denk dat ik me gisteravond een beetje rijk gerekend had, want het verschil is toch iets groter (641 om 479). Ik wil graag het geld gebruiken om wat dingen in het huis te doen, dus 479 + installatie vind ik al duur zat.

Ik ga dan gewoon voor deze: https://www.laadpaal24.nl...2-16A(3,7-kW)-1F-Mennekes.

[ Voor 5% gewijzigd door haaibaa2 op 10-11-2017 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
haaibaa2 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:52:
[...]

zorg dan gelijk voor de juiste diameter van de kernen in de kabel. bij mij is er 2.5 mm2 gebruikt voor een 32A laadpaal. Zou volgens de normen moeten kunnen, maar ik vind hem dan wel te warm worden (40 graden na 1 uur).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Na een hoop gedoe met de nieuwe prijzen en alles toch besloten om via (de leasemaatschappij) een Ampera-E te gaan rijden. Deze wordt besteld en aangezien ik sowieso nog een jaar in m'n huidige auto moet duurt het wachten minder lang :)

Het is wel de Business+ uitvoering geworden omdat anders het fiscale voordeel wel erg teniet wordt gedaan door de hogere leaseprijs en eigen bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

haaibaa2 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 13:43:
[...]

Ja precies. Ik ga de mensen van Laadpaal24 eens bellen. Bij installatie kunnen ze misschien wel vast de kabels voor 3 fasen doortrekken. Dan kan ik later de meterkast laten aanpassen en eventueel een nieuwe paal kopen. Vind het verschil toch nog best behoorlijk. Denk dat ik me gisteravond een beetje rijk gerekend had, want het verschil is toch iets groter (641 om 479). Ik wil graag het geld gebruiken om wat dingen in het huis te doen, dus 479 + installatie vind ik al duur zat.

Ik ga dan gewoon voor deze: https://www.laadpaal24.nl...2-16A(3,7-kW)-1F-Mennekes.
Ik was ook van plan die te kopen voor mijn i3 tot ik deze webasto pure tegen kwam.
22 kW, heb ik niet nodig met 3 fase 16 A, maar ik vind hem mooier en zeker niet duurder.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
janesh schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:17:
[...]

Ik was ook van plan die te kopen voor mijn i3 tot ik deze webasto pure tegen kwam.
22 kW, heb ik niet nodig met 3 fase 16 A, maar ik vind hem mooier en zeker niet duurder.
Goeie, maar volgens hun site niet geschikt voor type 1: "Kan ik een andere stekker voor het laadstation krijgen?
Nee, op dit moment leveren wij alleen laadstations met de laadstekker type 2.". De i3 heeft wel een type 2 aansluiting, maar Japanse auto's zoals de Leaf hebben een type 1 aansluiting aan de kant van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

janesh schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:17:
[...]

Gaaf zeg! De "Webasto LIFE" zou DC moeten kunnen laden.

Vanaf 2018 beschikbaar, maar kan dan 3-fase trekken en DC 40)V of 800V leveren.

Dan kan je CCS je EV thuis gewoon met 22kW laden. Zoiets zoek ik eigenlijk al tijden.

Geen CHAdeMO zo te zien, maar ik wil als volgende/2e EV toch alleen maar een EV die CCS accepteert.

Hopelijk is hij betaalbaar als hij uit komt, maar ik twijfel er aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Snow_King op 10-11-2017 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:42:
Dan kan je beter gewoon je aansluiting laten verzwaren naar 3x35A en met 6,6 kW laden. Voor de prijs van zo'n DC charger kan je dat jaren volhouden zonder duurder te zijn. Ja, het is dan wel net iets langzamer laden, maar ik vind het het prijsverschil niet waard. Het wordt qua tijd pas interessanter als je een 20 kW DC charger kan krijgen, maar die zijn nog duurder en dan moet je ook nog eens je aansluiting verzwaren.

Voor al dat extra geld kan je heeeeel erg lang bij de allerduurste Allego snellader laden (zeker als je het maar een paar keer per maand nodig hebt). Maar dan moet je wel een beetje geluk hebben dat die relatief in de buurt is.
YoshiBignose schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:57:
En rekening houden met stijgende brandstofkosten lijkt me beetje onzin, want je weet natuurlijk bijna zeker dat de stroomkosten zullen stijgen als iedereen elektrisch rijdt.
De elektriciteitsprijs voor consumenten is de afgelopen jaren alleen maar gedaald. Vorig jaar geleden is er zelfs een belastingverlaging geweest al gaat de nu weer omhoog.
Volgens mij is het idee juist dat de elektriciteitsprijs alleen maar lager gaat worden omdat er steeds meer PV-panelen en windmolens worden aangelegd. Er zijn zelfs al dagen dat we in Nederland gratis stroom uit Duitsland kunnen krijgen (en ik meen zelfs een keer geld toe kregen). Alleen dat zijn dan geen dingen waar je als consument wat aan hebt.
Wellicht dat de kostprijs voor elektriciteit uit fossiele brandstoffen wel omhoog zal gaan als hier de gaskraan dicht(er) gaat.
NielsTn schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:05:
Lekker zeg, laadplekken gekaapt door een mercedes en fisker: wel parkeren, laadsnoer er in maar geen laadsessie starten....(lokatie Urmond/A2!vd valk)
Ik heb bij een Van der Valk wel eens een Chademo stekker uit een Outlander gehaald omdat de sessie al klaar was (en gelukkig net lang genoeg voor de tweede parkeerplek). Ondanks het "max 30 minuten" bordje was de bestuurder er 25 minuten later nog niet toen ik weg reed.
Dat soort dingen is wel irritant |:(
Op de zaak heb ik wel eens mijn auto achter een fossiele verbruiker geparkeerd die op de laadplek stond zodat ik toch kon laden. Helaas niet gezien wie het was (was een of ander koffieapparatenmerkautootje) en omdat het zo'n klein autootje was heeft die weg kunnen rijden toen een naastgelegen parkeerplek vrij kwam.
Maar goed, de laadplekken zijn niet heel goed aangegeven en de verhuurder wil de plekken geen kleur verven.
nklaver234 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:40:
Geen idee wat die kosten maar ook geen idee of dit veilig is. Ik ben vrij huiverig voor alle Chinese import waar een stekker aan zit.
Je gebruikt überhaupt weinig elektronica? Zo'n beetje alles komt uit China...
Als de laadpaal de stoom kan 'beperken' to 6kW (ongeveer 25A) kan de Leaf dan wel die 6kW gebruiken of gaat die dan automatisch terug naar 3,7kW?
Nee, dat werkt gewoon. De officiële stappen zijn 6, 10, 16, 24, 30, 36 etc tot 80A voor zover ik weet. Maar omdat het een PWM signaal is kan je daar tussen ook alles aangeven. Maar het kan zijn dat of de laadpaal of de auto zich alleen aan de stappen houdt.
Yongshi schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:05:
Ik zou een vaste kabel nemen, als iemand anders vaak komt laden moet ie maar een adapter kopen :+
Een vaste kabel is wel enorm handig. Maar je kan ook een extra kabel kopen en die er in laten zitten dan combineer je het beste van twee werelden.
haaibaa2 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:51:
Goeie, maar volgens hun site niet geschikt voor type 1
Je heb ter ook adapters voor en anders knip je de stekker er af en monteer je er zelf een Yazaki stekker op. Dan moet je alleen wel fase 2 en fase 3 netjes afwerken zodat er geen kortsluiting komt. Of wellicht sowieso al niet aansluiten in de meterkast dan heb je daar helemaal geen probleem mee.
Ik zou dan nog wel even navragen of hun laadpaal geen slimme dingen doet met stroom meten of kijken of alle fasen wel contact maken of dat soort zaken want anders gaat het inderdaad echt niet.
Snow_King schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:05:
Hopelijk is hij betaalbaar als hij uit komt, maar ik twijfel er aan.
De "goedkope" Chinese varianten zijn al erg duur dus ik verwacht niet dat deze daar onder zal duiken. Je kan hem ook in de GB/T krijgen maar Chademo noemen ze inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik ben ook geen voorstander van subsidies, want uiteindelijk gaan de prijzen van de auto's daardoor vaak omhoog.

Echter ben ik er wel voor om niet EV's nog veel zwaarder te belasten zodat vooral bedrijven de prikkel nog meer hebben om een EV te kopen.

Deze auto's gaan als 2e hands op de markt komen en zo door stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
De politiek ziet nog altijd niet in dat belastingvoordelen niet alleen aan bedrijven en zakelijke rijders gegeven moeten worden. Voor zoveel van hen staat stimuleren van auto-aankoop 1-op-1 gelijk aan de bijtellingsregeling.

Okee, de meeste nieuwe auto's worden niet door particulieren gekocht. Maar met een zetje van een paar duizend euro komt een nieuwe EV voor mensen die dat wel doen, ineens in beeld als kosten-neutraal alternatief voor een benzine-auto. Die paar duizend euro wordt aan bedrijven gewoon uitgedeeld in de vorm van MIA subsidie en bijtellingskorting. Maar voor particulieren is dat er niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Snow_King schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 16:17:
[...]

Ik ben ook geen voorstander van subsidies, want uiteindelijk gaan de prijzen van de auto's daardoor vaak omhoog.

Echter ben ik er wel voor om niet EV's nog veel zwaarder te belasten zodat vooral bedrijven de prikkel nog meer hebben om een EV te kopen.

Deze auto's gaan als 2e hands op de markt komen en zo door stromen.
De vervuiler betaald, geef de particulier desnoods ook een kleine subsidie, al is het maar tijdelijk.

Haal je het benodigde potje voor die subsidie, bij de vervuiler(s)

Zelf ben ik maar een van de weinige particuliere EV rijders in onze Zoe :-)

Mijn Zoe komt oorspronkelijk uit Frankrijk, waar wel een subsidie op de aanschaf zit. Zo heeft de Franse subsidie mij eigenlijk geholpen aan een Elektrische auto die er anders waarschijnlijk nog niet was. (Pro EU :-) )

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yongshi
Stef87 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 16:44:
[...]

De vervuiler betaald, geef de particulier desnoods ook een kleine subsidie, al is het maar tijdelijk.

Zelf ben ik maar een van de weinige particuliere EV rijders in onze Zoe :-)

Mijn Zoe komt oorspronkelijk uit Frankrijk, waar wel een subsidie op de aanschaf zit. Zo heeft de Franse subsidie mij eigenlijk geholpen aan een Elektrische auto die er anders waarschijnlijk nog niet was. (Pro EU :-) )
Same here, heil de fransen _/-\o_

(en dan zeggen ze dat subsidies niet helpen...)

[ Voor 3% gewijzigd door Yongshi op 10-11-2017 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

Yongshi schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 16:49:
[...]

Same here, heil de fransen _/-\o_

(en dan zeggen ze dat subsidies niet helpen...)
Ik denk dat er meer enthousiastelingen in dit bootje zitten hoor :-)

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
JeroenE schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:17:

De elektriciteitsprijs voor consumenten is de afgelopen jaren alleen maar gedaald. Vorig jaar geleden is er zelfs een belastingverlaging geweest al gaat de nu weer omhoog.
Volgens mij is het idee juist dat de elektriciteitsprijs alleen maar lager gaat worden omdat er steeds meer PV-panelen en windmolens worden aangelegd. Er zijn zelfs al dagen dat we in Nederland gratis stroom uit Duitsland kunnen krijgen (en ik meen zelfs een keer geld toe kregen). Alleen dat zijn dan geen dingen waar je als consument wat aan hebt.
Wellicht dat de kostprijs voor elektriciteit uit fossiele brandstoffen wel omhoog zal gaan als hier de gaskraan dicht(er) gaat.
En waar denk je dat ze die 8 miljard aan misgelopen brandstofaccijnzen dan vandaan gaan halen? Nog even los van de misgelopen wegenbelasting. Dat zal ook wel ophouden als er meer EV's rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:44
YoshiBignose schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 17:34:
[...]

En waar denk je dat ze die 8 miljard aan misgelopen brandstofaccijnzen dan vandaan gaan halen? Nog even los van de misgelopen wegenbelasting. Dat zal ook wel ophouden als er meer EV's rondrijden.
De belasting op elektriciteit is voor consumenten hoger dan de brandstofaccijns.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
RocketKoen schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 17:37:
[...]

De belasting op elektriciteit is voor consumenten hoger dan de brandstofaccijns.
Zal best, maar je gebruikt verhoudingsgewijs minder elektriciteit in je auto dan benzine of diesel. Dus linksom of rechtsom lopen ze geld mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:37
Alliander riskeert boete van 2 miljoen voor oneerlijke concurrentie laadpalen

Netbeheerder Alliander hangt een boete van 2 miljoen euro boven het hoofd wegens oneerlijke concurrentie op het gebied van elektrische laadpalen. Dat oordeelt het Gerechtshof Arnhem in een door Nuon aangespannen zaak.
https://www.ad.nl/economi...entie-laadpalen~af35fd02/

[ Voor 59% gewijzigd door menzo op 10-11-2017 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:44
YoshiBignose schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 17:40:
[...]

Zal best, maar je gebruikt verhoudingsgewijs minder elektriciteit in je auto dan benzine of diesel. Dus linksom of rechtsom lopen ze geld mis.
Een EV die 200Wh/km doet, is iets meer dan 2 cent aan energiebelasting.
Een auto die 1:20 rijdt. Met 74 cent accijns per liter benzine, levert 3,7 cent per km op.
Inderdaad bijna een halvering.

Daar staat tegenover dat een ICE veel meer schade veroorzaakt. Alleen luchtvervuiling zorgt al voor miljarden aan zorgkosten en ziekteverzuim.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Stef87 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 16:44:
[...]

Inderdaad. Altijd wordt maar gesproken van subsidie van de auto's die men wil dat gekocht wordt, waarom belasten ze gewoon niet de auto's waarvan ze niet willen dat verkocht worden (auto's met een verbrandingsmotor) gewoon niet meer?
Dan weet je zeker dat het je als overheid geen geld kost.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Eh nou dat doen ze dus ook volop, door middel van accijnzen en met B.P.M. Je kan je inderdaad afvragen waarom ze die niet hoger maken ipv subsidies op EV's uit te delen. Vermoed omdat dat de economie best een deuk geeft.

Heb laadpas top 10 zojuist flink uitgebreid met links naar de betreffende apps, laadkaarten, op welke palen je korting krijgt + nog wat notities.

[ Voor 22% gewijzigd door Hachy op 10-11-2017 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:37
Hachy schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 18:13:
Eh nou dat doen ze dus ook volop, door middel van accijnzen en met B.P.M. Je kan je inderdaad afvragen waarom ze die niet hoger maken ipv subsidies op EV's uit te delen. Vermoed omdat dat de economie best een deuk geeft.

Heb laadpas top 10 zojuist flink uitgebreid met links naar de betreffende apps, laadkaarten, op welke palen je korting krijgt + nog wat notities.
Zijn er ook providers met een Windows 10 mobile app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
RocketKoen schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 17:57:
[...]

Een EV die 200Wh/km doet, is iets meer dan 2 cent aan energiebelasting.
Een auto die 1:20 rijdt. Met 74 cent accijns per liter benzine, levert 3,7 cent per km op.
Inderdaad bijna een halvering.

Daar staat tegenover dat een ICE veel meer schade veroorzaakt. Alleen luchtvervuiling zorgt al voor miljarden aan zorgkosten en ziekteverzuim.
Ja ik hoop dat ze zo rekening :P Mijn ervaring is dat de consument er zelden op vooruit gaat, tenzij je profiteert van tijdelijk maatregelen.
Maasluip schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 18:00:
[...]

Inderdaad. Altijd wordt maar gesproken van subsidie van de auto's die men wil dat gekocht wordt, waarom belasten ze gewoon niet de auto's waarvan ze niet willen dat verkocht worden (auto's met een verbrandingsmotor) gewoon niet meer?
Dan weet je zeker dat het je als overheid geen geld kost.
Ach dat is feitelijk toch hetzelfde. Moet je bijv. kijken wat zo'n Chevrolet Camaro hier kost als je die wil importeren uit USA. Had het anders serieus overwogen. En wat dacht je van €250 per maand wegenbelasting voor een Range Rover diesel, die uiteindelijk ongeveer even zwaar is als een Model X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

menzo schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 18:18:
[...]

Zijn er ook providers met een Windows 10 mobile app?
You tell me :> Ik kon ze niet vinden.

Pagina: 1 ... 69 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.