Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:17

Videopac

Rommelt wat aan.

Goed om te lezen.
De Ioniq is voor mij snel, ruim en goed genoeg.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ioniq is even groot als de nieuwe Leaf. En dan lig je gewoon achter als die tegen weinig meerkosten 40% meer accu en range geeft.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfs al komt deze in 2018, dan heb je nog geen garantie dat je hem dat jaar al kan rijden, zeker als je bedenkt dat je op de huidige Ioniq ook moet wachten.

Ik ga waarschijnlijk toch in de wachtrij voor de Ampera-E staan met de wetenschap dat hij ergens 2019 geleverd gaat worden. Tot eind 2018 heb ik mijn huidige lease auto nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:28

Cybje

First Post!

Hier rijden we inmiddels naast de Tesla met een Fiat 500e. Ik kan iedereen aanraden daar ook eens naar te kijken, als je op zoek bent naar een leuke tweedehands elektrische auto. Ze zijn bijzonder goed uitgerust (standaard al dingen als stoelverwarming, Alpine audio, Abarth onderstel, lederen bekleding, etc.) en onder de 80 km/u reageren ze echt lekker fel. Op de snelweg kom je 'gewoon' mee, maar in de stad kun je er flink sportief mee rijden. De wegligging is in elk geval stukken beter dan van de gewone Fiat 500. En ik vind de 500e er wat leuker uit zien, ze ogen ook wat sportiever, dus als man is het wat acceptabeler om in gezien te worden ;)

De grootste nadelen zijn de beperkte range (reken op +/- 120 km in de praktijk) en geen snellaadmogelijkheid. De snelste manier om te laden is op 1 fase 30A, wat betekent dat je +/- 30% van je accu bijlaadt per uur. Als je dus heen+terug wilt zonder te laden, is de maximale enkele reis daardoor 50 tot 60 km, of je moet echt rustig rijden. Als je bijv. je woon-werkverkeer ermee wilt doen en je kunt zowel thuis als op de zaak laden, dan is 100 km natuurlijk geen enkel probleem.

Hier vormt de range tot nu toe geen probleem. Ook in Duitsland de auto al een keer aan de lader gehangen ruim een uurtje en dan kom je alweer een stuk verder.

Zeker als je een auto ernaast hebt, is het echt aantrekkelijk qua kosten. Je kosten zijn superlaag (geen MRB + elektriciteit kost geen drol). De meeste mensen rijden niet meer dan 100 km per dag. En voor de lange ritten (vakantie, familiebezoekjes, etc.) gebruik je dan de andere auto.

Dan de vergelijking met de Tesla. Ik geef binnen de stad eigenlijk de voorkeur aan de Fiat 500e. De Tesla voelt relatief 'lomp' aan op kleine rotondes en smalle straatjes. En een parkeerplekje zoeken in een parkeergarage is met de Tesla altijd een uitdaging (als je überhaupt de garage in kunt rijden trouwens). Daarnaast voelt de Fiat 500e door de felle acceleratie wel echt als een snelle auto, dus je krijgt wel een beetje het Tesla-gevoel. De Tesla is prettiger op lange ritten. Door de grootte veert hij comfortabeler en mede dankzij autopilot was ik zelfs na een rit Boedapest -> Enschede binnen 1 dag nog niet moe. Met de Fiat 500e is die rit onmogelijk, maar ook wel echt wat vermoeiender. Zolang je het bij een rit houdt van <2 uur stap je ook gewoon heel fit uit de Fiat 500e. Elektrisch rijden blijft wat mijn betreft gewoon rustgevender dan rijden op brandstof (en ja, ik was dol op brandstofauto's, heb o.a. een Alfa 156 GTA gehad).

Even 2 foto'tjes, met de Fiat 500e aan de lader ergens in een stadje en net na een ritje door de wasstraat:

Fiat 500e ladenFiat 500e gewassen

Anyway, als je vragen hebt over de Fiat 500e, gooi ze gerust deze kant op!

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:37
Zijn alle Fiat 500e's import uit de VS, of is hij ook ergens anders uitgebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Allemaal import uit de VS. Ze zijn alleen geleverd in de staten Californië en Oregon. Dus hij is niet officieel geleverd in Europa en ook niet in andere staten in de VS of in Canada.

Toch is het wel grappig ergens, want de gehele aandrijflijn komt bij Bosch vandaan. Bosch heeft er zelfs wat persberichten uit gedaan bij de introductie dat ze dus een complete elektrische aandrijflijn kunnen leveren. En er is dus ook actief mee getest in Duitsland. Zie ook: https://www.bosch.com/exp...erience/quiet-enthusiasm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Thanks iedereen voor de info. Wordt gewaardeerd.
YoshiBignose schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:17:
[...]

Lijkt me wat riskant als je 200 km per dag moet rijden. Als je een laadpaal thuis hebt en op kantoor en ze zijn vrijwel altijd bereikbaar dan kan je het overwegen. Een fastned op de route kan je ook wat meer veiligheid geven. Maar ik weet niet of de Ioniq nu de beste keuze is terwijl er nu 40, 50, 60 kwh auto's zijn / aan komen.
Ioniq stond iederdaad op de shortlist, maar is afgevallen vanwege (realistisch) 200km. Dat is mij te krap voor woon-werk. Omrijden, en je bent de sjaak. Opladen op werk kan in theorie, maar praktijk leert dat de garage geregeld vol staat. Dus hij moet op een tank heen -en terug kunnen.

Huidige (of beter gezegd) vorige auto is in de prak, anders had ik nog tot zomer 2018 kunnen door rijden. Nu kan ik evt. de optie overwegen om nog een tijdje in de huur auto te blijven rijden. Kost me wat centen, maar wellicht zijn er dan grotere accu's voor of Ioniq of Leaf beschikbaar. Keuzes, keuze :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 19:30
Bijzondere kentekenplaat voor in Nederland https://www.autoweek.nl/o...-btw-sold-nog-2-onderweg/
Wel een erg leuke auto inderdaad :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

databeestje

Von PrutsHausen

kv83 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:00:

[...]

Ioniq stond iederdaad op de shortlist, maar is afgevallen vanwege (realistisch) 200km. Dat is mij te krap voor woon-werk. Omrijden, en je bent de sjaak. Opladen op werk kan in theorie, maar praktijk leert dat de garage geregeld vol staat. Dus hij moet op een tank heen -en terug kunnen.

Huidige (of beter gezegd) vorige auto is in de prak, anders had ik nog tot zomer 2018 kunnen door rijden. Nu kan ik evt. de optie overwegen om nog een tijdje in de huur auto te blijven rijden. Kost me wat centen, maar wellicht zijn er dan grotere accu's voor of Ioniq of Leaf beschikbaar. Keuzes, keuze :'(
Alleen de Zoe kan je nu krijgen en voldoet aan deze voorwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Jochemd13 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:05:
[...]

Bijzondere kentekenplaat voor in Nederland https://www.autoweek.nl/o...-btw-sold-nog-2-onderweg/
Wel een erg leuke auto inderdaad :*)
Is een Amerikaans formaat kentekenplaat, zoals je op veel andere Amerikaanse import (meestal met V8 ;)) ook tegenkomt. Op de achterzijde past geen normale Europese kentekenplaat, daar is alleen een uitsparing voor een Amerikaanse plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Ik denk dat hij wel snapt wat een model 18.2-kentekenplaat is, maar dat het ging om het auto in de link ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
databeestje schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:05:
[...]

Alleen de Zoe kan je nu krijgen en voldoet aan deze voorwaarde.
eGolf en Leaf 2 ook, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 21:58
kv83 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:20:
[...]

Geen idee of dit een beetje realistisch/betrouwbaar is, maar als het klopt dan wel ja:

https://ev-database.nl/ve...ootste-bereik-actieradius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Cybje schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:35:
Allemaal import uit de VS. Ze zijn alleen geleverd in de staten Californië en Oregon. Dus hij is niet officieel geleverd in Europa en ook niet in andere staten in de VS of in Canada.

Toch is het wel grappig ergens, want de gehele aandrijflijn komt bij Bosch vandaan. Bosch heeft er zelfs wat persberichten uit gedaan bij de introductie dat ze dus een complete elektrische aandrijflijn kunnen leveren. En er is dus ook actief mee getest in Duitsland. Zie ook: https://www.bosch.com/exp...erience/quiet-enthusiasm/
Op de Emotionday stond er toch een Fiat 500e stand bij die de private lease ervan verkondigde. Dus misschiend at ze hem hier toch ook hebben uitgebracht.
Ik stond iig verbaad te kijken daar omdat het altijd US-only was.

Een enkele zoekquery geeft me dit: https://www.fiat500-e.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Nivve schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:29:
[...]

Op de Emotionday stond er toch een Fiat 500e stand bij die de private lease ervan verkondigde. Dus misschiend at ze hem hier toch ook hebben uitgebracht.
Ik stond iig verbaad te kijken daar omdat het altijd US-only was.

Een enkele zoekquery geeft me dit: https://www.fiat500-e.nl/
Dat is allemaal import. Op de website van fiat500-e.nl staat: Wij selecteren goede Fiat 500 elektrisch en importeren deze om de Nederlandse consument kennis te laten maken met het elektrisch rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

kv83 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:20:
[...]

De eGolf is realistisch 200km (32 kWh / 17 kWh/100km ~= 188km), de nieuw Leaf is er pas vanaf Januari. Je zegt dat de huidige in de prak ligt, dus iets tussen "nu" en "snel". Als halverwege 2018 een optie is dan is zeker de nieuwe Leaf een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:17
Dat gemiddelde verbruik op ev-database.nl van de e-Golf is wel erg hoog. Ik zit zelf met gemiddeld verbruik (lange termijn) op 14,7kWh/100km. Ben wel benieuwd hoe het in de winter gaat zijn.

Overigens rij ik niet bepaald ECO ;)

[ Voor 13% gewijzigd door tiguan op 27-10-2017 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

tiguan schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:43:
Dat gemiddelde verbruik op ev-database.nl van de e-Golf is wel erg hoog. Ik zit zelf met gemiddeld verbruik (lange termijn) op 14,7kWh/100km. Ben wel benieuwd hoe het in de winter gaat zijn.

Overigens rij ik niet bepaald ECO ;)
Bij mijn MiEV is het 12 in de zomer en 18 in de winter 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Laatst online: 07-06 15:05
Vanaf € 249 obv 60 maand kun je nu ook de Smart Forfour electric leasen: https://leasen.nl/campagne/nle/

17,6 kWh accupakket en ongeveer 100 km rijden. Net als de 500e leuk voor kleinere stukken.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:41

PeaceNlove

Deugleuter

Ik zag een paar weken geleden bij Ikea Duiven een witte Fiat 500 laden, was er ook wel een beetje verbaasd over, want ik kon op de Nederlandse fiat website de auto niet terugvinden. Nu snap ik met bovenstaande posts ook waarom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 21:27
kv83 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:00:

[...]

Misschien tijdelijk GreenWheels nemen?

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-09 13:36
Yongshi schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 08:28:
[...]
Voor thuis laden heb ik sinds de update dat hij op willekeurige momenten stopt met laden. Gisteren zelfs helemaal niet (direct rode neus, maar laadpaal geeft groen). Blijkbaar zijn de eisen van de zoe sinds de update veranderd, heb dit sinds een software update. Moet nog even een electricien naar laten kijken, maar vermoed dat het iets te maken heeft met de nattigheid en dus de kwaliteit van de laadpaal / netwerk, niet je auto.
Had niets met de update te maken en ook niet met de aarding van het huis. De Nuldraad was doorgebrand en de 2e fase was er al mee begonnen. Dit is op de plek waar hij een blok ingaat. De installateur gaat nu kijken of hij de kabels direct de schakelaar in kan doen zodat het blok niet gebruikt wordt.

Hoewel het een fabrieksfout is, zegt hij dat je niet eens hoeft te proberen om dit te claimen. Hij heeft het vaker gehad bij Nuon palen (zelfde binnenkant blijkt; ik heb keba p30).

Herkent iemand dit probleem? Komt dit zovaak voor?

https://1drv.ms/i/s!Au3DQIbdz8s6hskoGD8EqyUrQC6lsw

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kv83 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 01:31:
Dat is wel bizar, als je het vergelijkt met de e-Golf die op 300km zit volgens de NEDC-test, en in de praktijk ronde de 220km zit. Je zou met 378 toch wel eerder 280km in praktijk verwachten?
De 150 mijl die @Pevano noemt is de uitslag van de EPA test (dus 241 km). De e-Golf heeft een EPA waarde van 201km. Die EPA test is veel realistischer dan de NEDC dus daarom houden veel mensen die ook aan als "praktijkwaarde". Ik weet niet waar jouw 220 km voor de e-Golf vandaan komt?

Als je (200/300) * 378 doet dan kom je uit op 252 en dat is toch redelijk in de buurt van de 241. Maar je kan de verhoudingen tussen NEDC en EPA niet 1 op 1 doortrekken bij een ander model. Een EV die alleen aan staat gebruikt stroom en afhankelijk van allerlei opties is dat meer of minder. Bij de NEDC mag je allerlei "truukjes" uithalen (reservewiel er uit, rechterspiegel demonteren, ruitensproeiervloeistof op minimumniveau etc) en voor zover ik weet bij EPA niet (of in ieder geval veel minder).
Trouwens ook gelijk een beetje domme vraag misschien; maar ik vraag me af of je het opladen ook gewoon kan onderbreken. Ik zie alleen laadtijden van volle ladingen, maar wat als ik hem een uur in de oplader hang?
Dan is hij maar gedeeltelijk opgeladen. Net zoals met iedere andere batterij/apparaat. Als je je telefoon maar twintig minuten oplaadt is hij (waarschijnlijk) ook niet helemaal vol, maar je kan hem wel langer gebruiken dan wanneer je dat niet had gedaan.

Zeker bij snelladen probeer ik alleen te laden wat er nodig is (soms wel per ongeluk meer als ik niet goed oplet). Bij gewone laadpalen kijk ik een beetje hoe of wat. Als ik maar een uurtje ergens ben doe ik vaak niet laden, behalve als ik daardoor net een snellaadsessie kan overslaan. Maar meer dan dat dan doe ik meestal wel laden tenzij ik echt heel zeker weet dat het niet nodig is (want thuis laden is goedkoper dan openbaar laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
De 150 mijl die @Pevano noemt is de uitslag van de EPA test (dus 241 km). De e-Golf heeft een EPA waarde van 201km. Die EPA test is veel realistischer dan de NEDC dus daarom houden veel mensen die ook aan als "praktijkwaarde". Ik weet niet waar jouw 220 km voor de e-Golf vandaan komt?
220km werdt genoemd in reviews van autoweek bij het vergelijken van e-Golf, Ioniq en Opel Ampera.

YouTube: Triotest - Opel Ampera-e vs VW e-Golf vs Hyundai Ioniq

[ Voor 13% gewijzigd door kv83 op 27-10-2017 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kv83 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:49:
220km werdt genoemd in reviews van autoweek bij het vergelijken van e-Golf, Ioniq en Opel Ampera.
Ik heb nog steeds geen idee hoe ze aan die waardes komen. Toevallig zijn de waardes van de Ioniq en de Ampera gelijk aan de EPA waarde. Waarom ze dan ook niet de EPA waarde van de e-Golf gebruiken weet ik ook niet. Die EPA waarde van de e-Golf was al lang bekend toen dit filmpje werd gemaakt dus dat kan het ook niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
@JeroenE Nou als ik volgens het rekensommetje van databeestje met mijn gemiddelde verbruik, de totale actieradius bereken, klopt het wel aardig hoor. Namelijk 32 kWh / 14,7 kWh/100km ~= 217km

[ Voor 6% gewijzigd door tiguan op 27-10-2017 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tiguan schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:18:
@JeroenE Nou als ik volgens jouw rekensommetje met mijn gemiddelde verbruik, de totale actieradiius bereken, klopt het wel aardig hoor. Namelijk 32 kWh / 14,7 kWh/100km ~= 217km
Ja, maar er zijn hier ook mensen in het topic die 250 km met hun Ioniq rijden. Dat getal noemen ze toch ook niet?

Daarom moet je vergelijken op basis van een vastgestelde test. Dus het is vreemd dat ze in hun filmpje voor 1 auto ineens een andere waarde hebben gebruikt.

Maar ja, ook daar heb je dus vreemde zaken. Want de EPA van de Ioniq en de e-Golf zijn gelijk, maar de NEDC van de e-Golf is 20 km hoger. Misschien dat ze daarom de EPA ook met 20 km extra hebben gebruikt?

Maar dat zijn natuurlijk alleen maar gokjes, ik heb echt geen idee wat ze hebben gedaan. Kan net zo goed een tikfout zijn bij het opzoeken van de gegevens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
JeroenE schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:07:
[...]
Ik heb nog steeds geen idee hoe ze aan die waardes komen. Toevallig zijn de waardes van de Ioniq en de Ampera gelijk aan de EPA waarde. Waarom ze dan ook niet de EPA waarde van de e-Golf gebruiken weet ik ook niet. Die EPA waarde van de e-Golf was al lang bekend toen dit filmpje werd gemaakt dus dat kan het ook niet zijn.
Doet me heel erg denken aan de ANWB (of was het consumentenbond...) met de autospecial twee jaar geleden (al was dat veel extremer). Van alle auto's de NEDC waarde gepakt, en dan voor de Zoe een werkelijke waarde (waar ze die vandaan haalden stond er niet bij).
Zelfs de Miev had 160km terwijl de Zoe op 120km bleef hangen :+

3-fase is ook zo'n ding. Heb nog weinig artikelen gezien waar ze meer dan alleen '80% in 20 minuten' vermelden. Maar zelfs bij fabrikanten is het soms zoeken naar dit gegeven.

Als ik iets van de laatste twee jaar heb geleerd, is dat je in een niche als de onze gewoonweg niet op journalisten kan vertrouwen.
Dus als ik straks domotica wil hebben, dan pak ik tweakers er wel bij en laat ik de 'gewone journalist' wel links liggen; die weten waarschijnlijk toch niet echt waar ze het over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Yongshi schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:34:
[...]
Had niets met de update te maken en ook niet met de aarding van het huis. De Nuldraad was doorgebrand en de 2e fase was er al mee begonnen. Dit is op de plek waar hij een blok ingaat.
Dat lijkt me een geval van ongeschikt materiaal? Adereindhuls (of massieve ader) krom waardoor hij niet goed contact maakt in de klem ofzo?

Maar... hoe kan de nul doorbranden als hij praktisch niet belast wordt (Zoe toch?)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Proton_ schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:31:
[...]

Dat lijkt me een geval van ongeschikt materiaal? Adereindhuls (of massieve ader) krom waardoor hij niet goed contact maakt in de klem ofzo?

Maar... hoe kan de nul doorbranden als hij praktisch niet belast wordt (Zoe toch?)
Mij werd verteld dat deze de stroom van alle 3 de aardes wegvoert. Maar ik ben geen technicus, geen idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Um... dat is een gevalletje klok/klepel denk ik ;)
Geeft niet, in een gebalanceerd driefase-net loopt er door de nul geen stroom. Vandaar dat hij bij hoogspanningsmasten weggelaten wordt (dat zijn altijd groepen van drie).

De Zoe lader belast alle fasen even veel, dus de nul niet. Dit is dus geen overbelasting, maar slecht contact.
Omdat het aan de aansluitzijde zit kan de fabrikant natuurlijk niet uitsluiten dat hij slecht aangesloten was.

Sterker... nu ik goed kijk, zit de adereindhuls in het verkeerde gat: daar moet de schroevendraaier in om de klem (in het GROTE gat) te openen!

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:54:
Geeft niet, in een gebalanceerd driefase-net loopt er door de nul geen stroom. Vandaar dat hij bij hoogspanningsmasten weggelaten wordt (dat zijn altijd groepen van drie).

De Zoe lader belast alle fasen even veel, dus de nul niet. Dit is dus geen overbelasting, maar slecht contact.
Omdat het aan de aansluitzijde zit kan de fabrikant natuurlijk niet uitsluiten dat hij slecht aangesloten was.

Sterker... nu ik goed kijk, zit de adereindhuls in het verkeerde gat: daar moet de schroevendraaier in om de klem (in het GROTE gat) te openen!
LOL je hebt gelijk, moest het even googlen (heb verder niets met elektrische auto's of oplaadstations), maar check pagina 26 van deze pdf: https://www.keba.com/web/...ontact_KCP20_30_ih_nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:44

Fijne installateur............En dan zeggen dat claimen geen zin heeft. 8)7

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi

Quantor schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:59:
[...]

LOL je hebt gelijk, moest het even googlen (heb verder niets met elektrische auto's of oplaadstations), maar check pagina 26 van deze pdf: https://www.keba.com/web/...ontact_KCP20_30_ih_nl.pdf
Dank voor jullie reacties. Idd in de handleiding gaat er een schroevendraaier in de gaten waar bij mij kabels zaten. Wel echt een beginnersfout ljjkt mij.

En ik een professional bellen want dan 'weet je tenminste zeker dat het goed gebeurd'... 7(8)7

Edit: heb inderdaad een Zoe, niet onnuttig detail ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
@JeroenE De palen staan echt in vergunningsgebied. Ik kan een ander voorbeeld geven:
https://goo.gl/maps/zmZqBCCG9Qz
Waar de bus staat van Veldservice is een laadpunt en dat is midden in vergunningsgebied.
https://goo.gl/maps/75454HjhHZ32
Nog een voorbeeld.

Dus als je gratis wilt parkeren voor winkelen en de auto wilt laden, ga daar parkeren, kan je gratis staan. Ik heb de gemeente al aangegeven dat ze ruimere plaats daar moeten maken want je kan met halve auto daar staan bij 1 plaats.

Er schijnen ook laadpalen in de parkeergarage voor het centrum te staan maar dan moet je gaan betalen 8)7

In dit geval; Gemeente AMSTELVEEN maak 1 regel en niet zo krom zoals dit voorbeeld.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PASware schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 08:12:
Afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt in de Opel Ampera-E. Best wel een fijne auto om mee te rijden. Persoonlijke voor- en nadelen:

Nadelen
Levertijd:
Nu bestellen is eind 2018/begin 2019 rijden voor de Launch Executive. De Innovation komt erna pas, voor mij de interessantere optie. Dit jaren worden er 350 geleverd en verwachting is dat er volgend jaar ook 350 geleverd zullen worden. Dat is echt te weinig!
Dat de Innovation na de Launch Executive komt, hoe kom je aan die info?
Mijn Innovation is maanden geleden besteld en wordt volgens de dealer in zomer 2018 verwacht.....
Toch maar weer eens bellen komende week :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:32
Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 11:27:
[...]

Dat de Innovation na de Launch Executive komt, hoe kom je aan die info?
Mijn Innovation is maanden geleden besteld en wordt volgens de dealer in zomer 2018 verwacht.....
Toch maar weer eens bellen komende week :?
Dat is wat ik gelezen/gezien (youtube) her en der. Ook nagevraagd bij de dealer en die zei dat ook.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!
itsalex schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 11:24:
@JeroenE De palen staan echt in vergunningsgebied. Ik kan een ander voorbeeld geven:
[...]Waar de bus staat van Veldservice is een laadpunt en dat is midden in vergunningsgebied.
Maar waar staan die bordjes dan dat je hier alleen mag parkeren met een vergunning? Ik zie echt alleen maar borden staan dat het betaald parkeren is. Dat zijn twee verschillende dingen!

Dat is dan nog afgezien van het feit dat ik je eerste voorbeeld wel onduidelijk vindt. Het bord staat voorbij de eerst 4 parkeerplekken dus dat je daar zou moeten betalen is naar mijn mening wel onduidelijk.

Dat je moet betalen voor parkeren voordat je ergens kan laden is niet heel specifiek voor Amstelveen, er zijn veel meer gemeentes waar dit soms zo geregeld is. De hele binnenstad van Amsterdam is betaald parkeren en daar moet je dus ook betalen voor het parkeren als je wil laden. Dat is met een invalidenparkeerplek niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:32
Benieuwd hoe woningbouwverenigingen omgaan met opkomst elektrische auto's.
Elektrische auto's zijn zo niet alleen voor de boven modalen, tweedehands leaf heb je al voor 12k. Wat nou als ik een laadpaal wil in de garage van appartementencomplex waar het sociale huur betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Hertog_Martin waarom zouden ze dwars liggen als een huurder er om vraagt? Wellicht wel bij de selectie, als ze kunnen kiezen uit 4 andere huurders die geen laadpaal willen. Maar ik denk wel dat je moet verwachten dat je zelf voor alle kosten opdraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
JeroenE schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 07:54:
[...]
Maar waar staan die bordjes dan dat je hier alleen mag parkeren met een vergunning? Ik zie echt alleen maar borden staan dat het betaald parkeren is. Dat zijn twee verschillende dingen!

Dat is dan nog afgezien van het feit dat ik je eerste voorbeeld wel onduidelijk vindt. Het bord staat voorbij de eerst 4 parkeerplekken dus dat je daar zou moeten betalen is naar mijn mening wel onduidelijk.

Dat je moet betalen voor parkeren voordat je ergens kan laden is niet heel specifiek voor Amstelveen, er zijn veel meer gemeentes waar dit soms zo geregeld is. De hele binnenstad van Amsterdam is betaald parkeren en daar moet je dus ook betalen voor het parkeren als je wil laden. Dat is met een invalidenparkeerplek niet anders.
Als je met Google maps naar begin van de straat gaat, zie je dat het duidelijk vergunninggebied is. Je kan betaald parkeren dmv € 16 voor 4 uur (al sta je 1 min dan is het ook € 16) te betalen of vergunning. Het gebied is vergunning gebied 1 oost bij de galerij. Bij de Rembrandtweg is het vergunningsgebied 13. Het is echt vergunningsgebied (dat is trouwens groot deel van centrum Amstelveen) zonder dat je daar uitzondering kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
itsalex schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 10:22:
Je kan betaald parkeren dmv € 16 voor 4 uur (al sta je 1 min dan is het ook € 16) te betalen of vergunning.
Nee, dat kan niet. In een parkeervergunningsgebied mag je alleen parkeren als je een parkeervergunning hebt (wat niet zegt dat je ook niet hoeft te betalen, maar dat zie je bijna nooit).

Jij bent in de war doordat de gemeente Amstelveen een vergunning uitgeeft waarmee je mag parkeren in een betaald parkeren gebied zonder daar per keer voor te betalen. Ik begrijp het wel want een echte parkeervergunning zie je bijna nooit.

Dat er er vergunningen worden uitgegeven waardoor je niet iedere keer hoeft te betalen is helemaal niet uitzonderlijk en zelfs heel normaal. Bewoners en andere belanghebbenden kunnen die vergunning kopen en dat is dan voordeliger dan iedere keer betalen.

Anderen moeten wel iedere keer betalen.

Dat de gemeente Amstelveen hanteert dat je niet hoeft te betalen voor parkeren in een betaald parkeergebied kan ik ook nergens terug vinden dus ik denk dat je door hen verkeerd bent voorgelicht. En anders zou ik ze vragen of ze dat even schriftelijk willen bevestigen. Dan heb je in ieder geval wat achter de hand als je toch een boete krijgt.

Maar als argeloze voorbijganger zou ik daar toch echt betalen als ik daar ging laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multispeed
  • Laatst online: 19-02 09:07

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

(jarig!)
Ik heb het in een ander topic ook al even kort aan gehaald. Maar ik ben van plan om volgend jaar voor het bedrijf 3 elektrische auto's te leasen. Nu viel in eerste instantie mijn ook op de Hyundai Ioniq echter door zijn lage actieradius maakt het geen ideale auto voor zakelijk gebruik (imho).

De Tesla 3 laat nog wel even op zich wachten, en met 3 aflopende leasecontracten juli 2018 is dat ook niet echt een optie.

Toen kwam iemand echter ermee dat er volgend jaar de Nissan Leaf 2.Zero https://www.nissan.nl/voertuigen/nieuw/leaf-2018.html uitkomt en dit lijkt zo op het eerste oog (website spec's) een goede auto voor ons. Maar dan een vraag waar ik mee zit, de leaf 2.zero heeft op papier een actie radius van 378KM wellke door verschillende factoren lager uit kan vallen. Maar stel ik moet naar mijn verst gelegen klant (Gulpen) https://www.google.nl/map...914093!2d50.8155841?hl=nl

Dit is een rit van 241KM dat zou grofweg betekenen dat ik nog genoeg energie over heb voor 130KM terugweg... Hoe groot is de kans dat als ik de auto bij de klant aan 220 leg (want er is geen snelle laadpaal) en ik ben 2 a 3 uurtjes daar bezig, ik dan genoeg actieradius heb voor de gehele terug weg ? Of werkt dat niet zo en moet ik gewoon een tussenstop inplannen bij fastned ?

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
Multispeed schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 10:47:
Maar dan een vraag waar ik mee zit, de leaf 2.zero heeft op papier een actie radius van 378KM wellke door verschillende factoren lager uit kan vallen. Maar stel ik moet naar mijn verst gelegen klant (Gulpen) https://www.google.nl/map...914093!2d50.8155841?hl=nl

Dit is een rit van 241KM dat zou grofweg betekenen dat ik nog genoeg energie over heb voor 130KM terugweg...
Over je vraag van opladen aan 220V kan ik niets zeggen, maar wel: actieradius van 378 is in de praktijk niet haalbaar, ik denk dat je beter met 280 a 300km kan rekenen.

Zie ook Pevano in "Elektrische auto's - Deel 2" en mijn reactie vanaalten in "Elektrische auto's - Deel 2".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Met een stopcontactlader moet je denken aan ca. 15-20 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
JeroenE schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 10:42:
[...]
Nee, dat kan niet. In een parkeervergunningsgebied mag je alleen parkeren als je een parkeervergunning hebt (wat niet zegt dat je ook niet hoeft te betalen, maar dat zie je bijna nooit).

Jij bent in de war doordat de gemeente Amstelveen een vergunning uitgeeft waarmee je mag parkeren in een betaald parkeren gebied zonder daar per keer voor te betalen. Ik begrijp het wel want een echte parkeervergunning zie je bijna nooit.

Dat er er vergunningen worden uitgegeven waardoor je niet iedere keer hoeft te betalen is helemaal niet uitzonderlijk en zelfs heel normaal. Bewoners en andere belanghebbenden kunnen die vergunning kopen en dat is dan voordeliger dan iedere keer betalen.

Anderen moeten wel iedere keer betalen.

Dat de gemeente Amstelveen hanteert dat je niet hoeft te betalen voor parkeren in een betaald parkeergebied kan ik ook nergens terug vinden dus ik denk dat je door hen verkeerd bent voorgelicht. En anders zou ik ze vragen of ze dat even schriftelijk willen bevestigen. Dan heb je in ieder geval wat achter de hand als je toch een boete krijgt.

Maar als argeloze voorbijganger zou ik daar toch echt betalen als ik daar ging laden.
Ik zal het uitleggen.

Er is betaald parkeren in de openbare parkeerplekken waar je een uurtarief betaald. Dat is gewoon zoals jullie het ook kennen.

Je hebt bewonersvergunning, daar gaat het eigenlijk om. Deze vergunning is zowel voor de ondernemer, serviceondernemer (waar ik zelf onder val) en de bewoner. Dit werkt met een vergunningsgebied, zijnde vaak een deel van Amstelveen met een paar straten.

De bezoekersvergunning: deze was vroeger met een doordraaischijf, zeg maar blauwe kaart. Door het effectief handelen hierin kon je gewoon doordraaien en de hele dag staan. Nou daar was de gemeente klaar mee. Dus we hebben nu een mogelijkheid dat bezoekers voor € 1 kunnen parkeren als ze een daarvoor aangeschafte kaart van de bewoner hebben. Dit kan dmv automaat of online met een maximale tijd van 4 uur aangeschaft worden. Heb je die kaart als bewoner niet, dan mag je € 16 betalen ipv € 1.
Dan zijn er nog uitzonderingen in bepaalde gebieden zoals waar ik woon.

Dan heb je dus de parkeervergunning voor een gebied en daar gaat het om. Volgens de gemeente mag je dus gratis staan en opladen.

Hierbij de link:
https://goo.gl/maps/91VSqVq1rsS2

Daar zie je duidelijk vergunningsgebied: 1-West staan of hoog tarief (dus dat is € 16 voor maximaal 4 uur) maar geen betaald parkeren zoals op basis van uurtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
itsalex schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 12:11:
Daar zie je duidelijk vergunningsgebied: 1-West staan of hoog tarief (dus dat is € 16 voor maximaal 4 uur) maar geen betaald parkeren zoals op basis van uurtarief.
Niet op basis van uurtarief, maar het is wel gewoon betaald parkeren. Er zijn wel meer plekken in Nederland waar je als bezoeker van een bewoner voordeliger kan parkeren en dat je als niet-bekende dan gelijk een berg geld mag neertellen. Of dat je in een parkeergarage flink mag betalen maar als je iets hebt gekocht bij winkel X, Y of Z zij het kaartje als "betaald" kunnen registreren in het systeem en je dus niets hoeft te betalen.

Maar nogmaals, op de borden die jij aanwijst staat toch echt nergens dat je alleen met een parkeervergunning mag parkeren. Die "vergunning" die jij noemt is gewoon een voordeliger tarief dan losse kaartjes kopen. Het blauwe bord met de witte P en het logo van een pasje/papiergeld betekent gewoon dat het betaald parkeren is en dat je er met een pasje of papiergled moet betalen (en het met muntgeld dus niet kan).

Als je hier als bezoeker komt zonder dat je een kortingscode hebt van een bewoner zal je hier toch ook gewoon het normale tarief moeten betalen voor je er kan staan om te gaan laden. Dat is alleen maar een reden om deze plekken te mijden en dat is in het algemeen ook precies de bedoeling van deze parkeertariefstructuur.
Er is echt geen algemeen geldende Nederlandse regel die zegt dat je op een laadplek nooit parkeergeld hoeft te betalen. Die is er ook niet voor invalidenplekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Multispeed

Als de Leaf 2 hetzelfde lage verbruik als een Hyundai Ioniq haalt dan heb je met 40 kWh een actieradius van 320 km. Dan moet om terug te rijden dus nog voor 160 km laden ofwel 20 kWh. Met 16 A duurt dat bijna 5,5 uur.
Als de Leaf 2 hetzelfde verbruik heeft als de oude Leaf dan haal je de klant maar net (242 km actieradius) en moet je 40 kWh bijladen, dat duurt dan dus ook 2x zo lang, 11 uur.

Maar het hangt natuurlijk ook heel erg af hoe hard je op de autosnelweg rijdt. Als je met 130 km/h naar je klant rijdt zul je meer verbruiken dan met 80.

Bijladen kan altijd gestopt worden dus als je een aantal uur bij je klant kan laden en je hebt niet genoeg, dan kun je altijd nog 10 minuten bij een snellader gaan staan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

(jarig!)
Maasluip schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 13:15:
@Multispeed

Als de Leaf 2 hetzelfde lage verbruik als een Hyundai Ioniq haalt dan heb je met 40 kWh een actieradius van 320 km. Dan moet om terug te rijden dus nog voor 160 km laden ofwel 20 kWh. Met 16 A duurt dat bijna 5,5 uur.
Als de Leaf 2 hetzelfde verbruik heeft als de oude Leaf dan haal je de klant maar net (242 km actieradius) en moet je 40 kWh bijladen, dat duurt dan dus ook 2x zo lang, 11 uur.

Maar het hangt natuurlijk ook heel erg af hoe hard je op de autosnelweg rijdt. Als je met 130 km/h naar je klant rijdt zul je meer verbruiken dan met 80.

Bijladen kan altijd gestopt worden dus als je een aantal uur bij je klant kan laden en je hebt niet genoeg, dan kun je altijd nog 10 minuten bij een snellader gaan staan.
Dank je! Ja het hele principe van elektrisch rijden is natuurlijk anders. Daarom ook daarop oriënteren iplv zomaar en elektrische auto kopen en achteraf er mee zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
JeroenE schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 12:52:
[...]
Niet op basis van uurtarief, maar het is wel gewoon betaald parkeren. Er zijn wel meer plekken in Nederland waar je als bezoeker van een bewoner voordeliger kan parkeren en dat je als niet-bekende dan gelijk een berg geld mag neertellen. Of dat je in een parkeergarage flink mag betalen maar als je iets hebt gekocht bij winkel X, Y of Z zij het kaartje als "betaald" kunnen registreren in het systeem en je dus niets hoeft te betalen.

Maar nogmaals, op de borden die jij aanwijst staat toch echt nergens dat je alleen met een parkeervergunning mag parkeren. Die "vergunning" die jij noemt is gewoon een voordeliger tarief dan losse kaartjes kopen. Het blauwe bord met de witte P en het logo van een pasje/papiergeld betekent gewoon dat het betaald parkeren is en dat je er met een pasje of papiergled moet betalen (en het met muntgeld dus niet kan).

Als je hier als bezoeker komt zonder dat je een kortingscode hebt van een bewoner zal je hier toch ook gewoon het normale tarief moeten betalen voor je er kan staan om te gaan laden. Dat is alleen maar een reden om deze plekken te mijden en dat is in het algemeen ook precies de bedoeling van deze parkeertariefstructuur.
Er is echt geen algemeen geldende Nederlandse regel die zegt dat je op een laadplek nooit parkeergeld hoeft te betalen. Die is er ook niet voor invalidenplekken.
Het zijn twee maten; Er staat vergunning voor 1-west (zijnde in vorm van ondernemers/bewoner of servicevergunning) en je mag parkeren op basis van € 16. In beide gevallen moet je een bewijs voor betaling hebben. Daar valt het parkeren van bij een oplader ook bij en volgens de gemeente Amstelveen hoef je dus daar niet te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
itsalex schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 13:41:
Het zijn twee maten; Er staat vergunning voor 1-west (zijnde in vorm van ondernemers/bewoner of servicevergunning) en je mag parkeren op basis van € 16.
Dat zijn inderdaad verschillende tarieven. Dat is echt heel gebruikelijk bij betaald parkeren, hoor. Maar als je dat erg vindt mag je vast van de gemeente ook gewoon het volle pond betalen. Ik denk niet dat ze daar moeilijk over doen :+
Daar valt het parkeren van bij een oplader ook bij en volgens de gemeente Amstelveen hoef je dus daar niet te betalen.
Ik kan dat op de site van de gemeente Amstelveen echt nergens terug vinden. Misschien gebruik ik de verkeerde zoektermen...
Als dat zo is dan zijn ze wel vergeten om bij al deze parkeerzone borden de uitzondering op te nemen dat dit niet geldt voor het opladen van elektrische auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
JeroenE schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 14:00:
[...]
Dat zijn inderdaad verschillende tarieven. Dat is echt heel gebruikelijk bij betaald parkeren, hoor. Maar als je dat erg vindt mag je vast van de gemeente ook gewoon het volle pond betalen. Ik denk niet dat ze daar moeilijk over doen :+

[...]
Ik kan dat op de site van de gemeente Amstelveen echt nergens terug vinden. Misschien gebruik ik de verkeerde zoektermen...
Als dat zo is dan zijn ze wel vergeten om bij al deze parkeerzone borden de uitzondering op te nemen dat dit niet geldt voor het opladen van elektrische auto's.
Dat probeer ik ook uit te leggen; er is een normaal uurtarief (€ 2,00 en dan staat er ook een bord met hoeveel uur en geen vergunningsgebiednummer erbij) en een vergunningsgebiedparkeertarief. Dit laatste is € 16,00 voor minimaal 1 seconden tot 4 uur. Geen uurtarief maar fixed. Dit is niet gebruikelijk om een fixed tarief te gebruiken maar dit is een "afschrik"tarief.

Dat probleem had ik dus ook met het parkeren op oplaadpunten want je kan het nergens vinden. Daarom heb ik de gemeente ook gebeld en gevraagd. Ik ga proberen dit ook schriftelijk op papier te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Ik heb het in een ander topic ook al even kort aan gehaald. Maar ik ben van plan om volgend jaar voor het bedrijf 3 elektrische auto's te leasen. Nu viel in eerste instantie mijn ook op de Hyundai Ioniq echter door zijn lage actieradius maakt het geen ideale auto voor zakelijk gebruik (imho).

De Tesla 3 laat nog wel even op zich wachten, en met 3 aflopende leasecontracten juli 2018 is dat ook niet echt een optie.

Toen kwam iemand echter ermee dat er volgend jaar de Nissan Leaf 2.Zero https://www.nissan.nl/voertuigen/nieuw/leaf-2018.html uitkomt en dit lijkt zo op het eerste oog (website spec's) een goede auto voor ons. Maar dan een vraag waar ik mee zit, de leaf 2.zero heeft op papier een actie radius van 378KM wellke door verschillende factoren lager uit kan vallen. Maar stel ik moet naar mijn verst gelegen klant (Gulpen) https://www.google.nl/map...914093!2d50.8155841?hl=nl

Dit is een rit van 241KM dat zou grofweg betekenen dat ik nog genoeg energie over heb voor 130KM terugweg... Hoe groot is de kans dat als ik de auto bij de klant aan 220 leg (want er is geen snelle laadpaal) en ik ben 2 a 3 uurtjes daar bezig, ik dan genoeg actieradius heb voor de gehele terug weg ? Of werkt dat niet zo en moet ik gewoon een tussenstop inplannen bij fastned ?
Wat je kan doen is de fastned app downloaden je hoeft je nog niet te registreren . Dan klik je onderin op locatie dan krijg je een roeteplanner te zien . Klik daar op en vul in hardewijk 100 % gulpen 5 % range auto in mijn geval een ioniq zet ik op 200 km . Klik dan Retour klik plan route . Onderin kun je lijst klikken dan zie je waar en hoelang je moet laden . Je kan ook een ander station toevoegen als je dat wil .maar in dit voorbeeld z’n 38 minuten laden heen en terug . Dan ga ik er vanuit dat je niet bij je klant laad. Ps Fastned neemt de tijd wel erg ruim lijkt mij dus ik denk dat het korter is . En in de zomer een range van 250 km kom je wee anders uit natuurlijk.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
@Multispeed

Als je klant krachtstoom 32 amp heeft kun je ook een draagbare lader van 32 amp meenemen .
Dan hoe je niet langs fastned

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Krachtstroom werkt toch niet bij de Ioniq Electric en Leaf 2? Ik dacht dat die allebei maar 1 fase ondersteunen, maar inderdaad wel tot 32A (of net iets eronder eigenlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
Cybje schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 16:24:
Krachtstroom werkt toch niet bij de Ioniq Electric en Leaf 2? Ik dacht dat die allebei maar 1 fase ondersteunen, maar inderdaad wel tot 32A (of net iets eronder eigenlijk).
Dat klopt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-09 13:47
Cybje schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:35:
leuk om te zien dat er steeds meer fiat 500e's onze kant op komen :)

ze zijn nu spotgoedkoop in de vs, en ze gaan nog goedkoper worden over ongeveer een half jaar:

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/ya0V3/48cfbc983a.png

vanaf maart 2015 werden er zeer veel fiat 500e's geleased voor een prikkie (door subsidies en aanbiedingen), en die 36-maand contracten eindigen inderdaad, over een paar maanden...

Hopelijk worden ze dan nog goedkoper :*)

[ Voor 8% gewijzigd door Coasterfreak op 29-10-2017 18:24 ]

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Cybje schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:12:
]

Wat ik me wel afvraag, hoe je storingen oplost? Ik vermoed dat de Fiat dealer je niet kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-09 13:47
MarcelGo schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 18:29:
[...]

Wat ik me wel afvraag, hoe je storingen oplost? Ik vermoed dat de Fiat dealer je niet kan helpen?
daarvoor kun je naar hier lijkt me: https://www.fiat500e.nl/

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
"Met onze diagnose software kunnen wij uw Fiat 500e controleren, updaten en zelfs belangrijke recalls uitvoeren. Heeft u uw Fiat 500e niet bij ons gekocht? Geen probleem, wij helpen elke Fiat 500e rijder verder."

Lijkt me inderdaad prima, blijft over dat dit maar 1 bedrijf(je) is en dat vind ik toch wel een smalle basis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH

Not iets om over na te denken:
1/ hoe lang duurt de tussenstop bij fastned (laadsnelheid verschilt per auto) en vergelijk in km bereik geladen in 10 minuten.
2/ realiseer je dat EV rijders minder vaak stoppen om te tanken dan ICE rijders. Ikzelf heb sinds juli een Ioniq en pas 4 keer bij een snellader gestaan (dus 1 keer per maand) op ruim 8000 km.Dus Als je tankt kost het meer tijd, maar het hoeft minder vaak.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
[...]

Ja, dat kan de Fiat dealer wel, al hebben ze geen ervaring. Ik heb het een jaar geleden schriftelijk nagevraagd bij Fiat Nederland en het toen bevestigd gekregen (per mail). (Mocht iemand dat echt willen zien, ik kan het vast nog vinden)

Overigens heb ik het afgelopen weekend bij een familie etentje weer problemen gehad met laden na het snelladen op ac43, door de bekende problemen die optreden bij middenspannings laadstations...

Moest 134km rijden, snellaadstop en door naar een laadpaal, klaar. Twee uur voor uitgetrokken voor een rit die 1u20 op google maps zou duren..

In de praktijk: snelladen stopt, schiet auto in storing maar snel gestopt voordat de auto een visuele storing geeft.
Vervolgens knalt die er uit bij de laadpaal (niet lang genoeg op soft reset gewacht?), moet ik 15+ min auto afsluiten voor ik het weer kan proberen, vervolgens ben ik al te laat op mijn etentje/verjaardag omdat ik op die "reset" van de auto moet wachten, helaas schiet die daarna weer in storing...
Dit heeft ons dus weer zo'n 2uur extra verspilde tijd opgeleverd die normaliter maar 2x9min zou moeten duren.

Erg vervelend en ik ga weer contact opnemen met Renault Nederland, tijd dat ze druk/vaart achter de accu/bms upgrade zetten zodat deze problemen verleden tijd zijn.

Ik overweeg nu serieus de Zoe van de hand te doen en wat anders te zoeken, mijn vriendin en ik waren tegen elkaar vervelend aan het doen omdat de auto weer deze problemen heeft en Renault er nog steeds niets mee heeft gedaan... Erg jammer want op deze problemen na is het de perfecte auto voor ons.

[ Voor 61% gewijzigd door Stef87 op 29-10-2017 20:51 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

(jarig!)
Cybje schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 16:24:
Dus een draagbare lader op krachtstroom laad de leaf 2 niet sneller op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Multispeed schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 21:06:
[...]

Dus een draagbare lader op krachtstroom laad de leaf 2 niet sneller op?
wel als die dan op een 32A aansluiting zit. (1 fase 32A wordt dan benut)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

(jarig!)
BarryH schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 21:11:
[...]

wel als die dan op een 32A aansluiting zit. (1 fase 32A wordt dan benut)
Duidelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
itsalex schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 14:05:
Dat probeer ik ook uit te leggen; er is een normaal uurtarief (€ 2,00 en dan staat er ook een bord met hoeveel uur en geen vergunningsgebiednummer erbij) en een vergunningsgebiedparkeertarief. Dit laatste is € 16,00 voor minimaal 1 seconden tot 4 uur. Geen uurtarief maar fixed. Dit is niet gebruikelijk om een fixed tarief te gebruiken maar dit is een "afschrik"tarief.
Het is heel gebruikelijk om in diverse gebieden andere tarieven te hanteren. Vaker is het duur, minder duur, nog ietsjes minder duur, nog 50 cent er af en dan gratis. Maar dat hoeft helemaal niet. Bij een oma mocht je vroeger ook 15 gulden (ja gulden) betalen want je kon alleen een dagkaart kopen op het parkeerterrein naast de flat. Of een kaartje van oma want die mocht ieder jaar 50 dagkaarten kopen voor 100 gulden. De bewoners mochten zelf ook voor 50 gulden (meen ik) een vergunning kopen zodat ze altijd gratis konden parkeren, maar die was in tegenstelling tot de dagkaarten dan wel op kenteken uitgegeven. En ook in die gemeente was dat weer onderverdeeld in verschillende gebieden zodat je met je vergunning (en ook de dagkaart) uit gebied X niet gratis mocht parkeren in gebied Y en omgekeerd.
Stef87 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 20:38:
Ik overweeg nu serieus de Zoe van de hand te doen en wat anders te zoeken, mijn vriendin en ik waren tegen elkaar vervelend aan het doen omdat de auto weer deze problemen heeft en Renault er nog steeds niets mee heeft gedaan... Erg jammer want op deze problemen na is het de perfecte auto voor ons.
Dat is wel enorm vervelend inderdaad. Is er geen ander station wat je zou kunnen proberen om te laden? Wellicht heb je dan minder problemen. Bij Ridderkerk kan je bij Van der Valk laden en als je dat niet haalt bij restaurant de Goudreinet Vuren (al ben ik daar zelf nog niet eerder geweest). Dat zijn allebei wel allego palen. Dat is duurder dan laden bij Fastned met abonnement, maar dat is allicht beter dan ruzie met de partner...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

[...]

Ligt er een beetje aan. Een groot deel van de onderdelen is gewoon standaard Fiat 500. Storingen in het 'high voltage' systeem en de aandrijving zijn lastiger. Om eerlijk te zijn weet ik ook niet helemaal hoe dat opgelost kan worden, dus het is een beetje een gok. Je kunt uiteraard een nieuwe motor over laten komen uit de VS, alleen omdat dat eigenlijk Bosch onderdelen zijn vraag ik me af of dat niet simpeler is te krijgen.

Het is wel zo dat deze onderdelen over het algemeen zeer betrouwbaar zijn. De Fiat 500e heeft ook een heel goed management van de batterij met actieve koeling/verwarming om de temperatuur zo optimaal mogelijk te houden. De verwachting is dat deze zeer lang meegaat, veel langer dan bijv. die van de Leaf die dit soort dingen mist. Er zijn in de VS een aantal rijders met aardig hoge mijlenstanden en er lijkt amper degradatie te zijn tot nu toe.

Verder kan het helpen om zelf een OBD2 stekker en software te kopen, bijv. AlfaOBD. Een OBD2 stekker heb je al wel voor onder de 25 euro. Daarmee kun je kleine dingen zelf diagnosticeren, checken en resetten (soms is het al voldoende om gewoon even een reset uit te voeren). Ik denk dat de gemiddelde Tweaker niet vies is van wat elektronica, het formaat van de elektronica is alleen wat groter in een auto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:44
Erg gedetaillieerde review van de model 3 tegen gekomen. Ze mochten er eentje 2 dagen testen:

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn pakketje is van de trein af (gok ik?) en staat nu op de boot
Wat gebeurt er nu?

Uw Tesla wordt nu verscheept en is onderweg naar Europa.
Word nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Gelukkig zijn de leveringen tegenwoordig vaak wat sneller bij Tesla. Ik moest 5 maanden wachten. En dat was dan nog weinig ten opzichte van de mensen die 'm hebben besteld in 2013 of eerder (wat meer een pre-order was, maar goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
De aanvraag van mijn 3 x 25a is fout gegaan :( Nu komen ze pas in januari....

Dat betekent dus dat de Tesla de eerste 2 maanden aan het stopcontact hangt. Deze zit al op aparte groep met Kwh teller voor de Outlander, dus dat is geen probleem. Maar wat laadt hij op die manier? 7km per uur oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Als je de UMC gebruikt in principe 13A @ 230V, wat afhankelijk van je versie op rond de 12-13 km/u uit zal komen. Als je +/- 10 uur per dag van huis bent (gemiddelde werkdag + reistijd) dan zou je dus 14 uur kunnen laden, dus ongeveer 170 km aan rijbereik per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik heb 1x per week een reis van totaal 200km. Verder max 100 per dag. Dat moeten we dan dus wel redden.

Wel handig om alvast even voor de zekerheid een laadpas te bestellen voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Laadpas van NewMotion heb je meestal in 1-2 werkdagen in huis, maar dat zal bij de meeste anderen niet veel anders zijn.

Verder kan een Fastned account wel te adviseren zijn. Het is relatief duur, maar even Chademo laden met de Tesla adapter die bij (vrijwel?) elk Fastned station hangt is een stuk prettiger dan op een gewone laadkabel. Op Chademo kun je tegen de 200 km/u laden. Soms kan dat die paar extra euro waard zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cybje schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:39:
Laadpas van NewMotion heb je meestal in 1-2 werkdagen in huis, maar dat zal bij de meeste anderen niet veel anders zijn.
De laadpas van NLMab is waarschijnlijk goedkoper. Net als TNM is de pas gratis, maar je betaalt minder per laadbeurt. Alleen als je veel openbaar laadt kan dat weer anders zijn etc.
Chademo laden met de Tesla adapter die bij (vrijwel?) elk Fastned station hangt
Voor zover ik weet hangt die bij ieder Fastned station (meestal 1, een paar met 2) en ook bij de meeste (ook alle?) andere snelladers langs de snelweg hangt hij wel. Bij snelladers die elders staan zijn ze lang niet altijd aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
PWM schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:21:
De aanvraag van mijn 3 x 25a is fout gegaan :( Nu komen ze pas in januari....

Dat betekent dus dat de Tesla de eerste 2 maanden aan het stopcontact hangt. Deze zit al op aparte groep met Kwh teller voor de Outlander, dus dat is geen probleem. Maar wat laadt hij op die manier? 7km per uur oid?
Hoe kan zoiets zo lang duren vraag ik me af. Ik had m'n laadpaal via TNM maar als er kwam gewoon een soort ZZP'er met z'n zoontje die paal monteren. Als je los een paal koopt dan moet je toch wel iemand kunnen vinden met ervaring die dat ding ff monteert en de meterkast goed instelt. Ben vergeten z'n kaartje te vragen helaas.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik heb nu 1 x 35a en dat moet omgezet worden naar 3 x 25a. Dat kan alleen via de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:48
PWM schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:10:
Ik heb nu 1 x 35a en dat moet omgezet worden naar 3 x 25a. Dat kan alleen via de netbeheerder.
Ik zie het probleem niet, waarom 1x35A omzetten naar 1x35A?
Dan moet toch niets gebeuren.

[ Voor 0% gewijzigd door PWM op 31-10-2017 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Oeps, pastte eerst jouw bericht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ah zo. Wij hadden tijdje 3x35A hier, maar dat kost al gauw €60 per maand extra. Vond ik het niet echt waard. Nu laad ik gewoon op 3x12A ipv 3x16A, duurt iets langer, maar gaat alsnog snel genoeg voor de korte stukjes die ik rijd. 3x16A gaat trouwens wel als er bijna niemand is, maar in de zomer met airco aan wordt dat teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Tesla is ook begonnen met het uncorken van de S/X 100D's. Voor zover ik kan zien is er nog geen officieel statement qua vermogen, maar het lijkt er op dat men weer een gat creëert tussen de 75 en 100. Terecht, want het prijsverschil was niet te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
PWM schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:21:
Maar wat laadt hij op die manier? 7km per uur oid?
Lullige situatie voor je, maar ik moest hardop lachen vanwege die 7km per uur laden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Laatst online: 24-04-2024
Ja met zo'n lage snelheid kun je door met een flink tempo te wandelen buiten bereik van de auto komen...

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Ik kan geen spaans maar wat is dit toch ?

YouTube: E-Golf en el Supercharger Tesla de Burgos

Een E-golf die op een Tesla Supercharger kan , is dat mogenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Ik vraag me af wat ze nu met dat filmpje willen bereiken. Je ziet duidelijk dat ie niet aan het opladen is. Maar ook ik kan geen Spaans.

[ Voor 11% gewijzigd door tiguan op 31-10-2017 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
evtje schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:43:

Heb alleen de eerste 3 minuten gekeken (en geluisterd ;)) en de strekking van het verhaal is in feite niet meer dan 'Wat gebeurt er als je een e-golf aansluit op een Tesla supercharger?' en het logische antwoord: helemaal niks. Verder legt hij nog wat uit over de verschillende aansluitingen enzo, niet heel boeiend allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Ik dacht al zoiets .Ik had nog gekeken of er meer filmpjes waren maar niet gevonden. Sorry Hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
evtje schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:43:

Opzouten van de supercharger plek met die sloeberbak!!! >:)
evtje schreef op woensdag 1 november 2017 @ 08:45:
Ik dacht al zoiets .Ik had nog gekeken of er meer filmpjes waren maar niet gevonden. Sorry Hoor...
Volgens mij was hij niet boos hoor :P

[ Voor 25% gewijzigd door YoshiBignose op 01-11-2017 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:58
Voor de mensen die zich irriteren aan het probleem dat het laadschema vergeten wordt door de Hyundai Ioniq: mijn dealer belde net dat hij van de importeur een software update heeft gekregen die dit probleem verhelpt. Volgende week laat ik deze uitvoeren, ik zal hier posten als het echt lijkt te werken.

[ Voor 3% gewijzigd door orillion op 01-11-2017 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
orillion schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:35:
Voor de mensen die zich irriteren aan het probleem dat het laadschema vergeten wordt: mijn dealer belde net dat hij van de importeur een software update heeft gekregen die dit probleem verhelpt. Volgende week laat ik deze uitvoeren, ik zal hier posten als het echt lijkt te werken.
Voor welke auto is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Dat wil ik ook weten maar ik zie een T achter z'n naam .......zal wel Tesla zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
YoshiBignose schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:14:
[...]

Opzouten van de supercharger plek met die sloeberbak!!! >:)

[...]

Volgens mij was hij niet boos hoor :P
Weet ik , maar het was ook een beetje onzinnige post van mij.
Ik wilde even weten wat jullie hier er van vonden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

orillion schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:35:
Voor de mensen die zich irriteren aan het probleem dat het laadschema vergeten wordt: mijn dealer belde net dat hij van de importeur een software update heeft gekregen die dit probleem verhelpt. Volgende week laat ik deze uitvoeren, ik zal hier posten als het echt lijkt te werken.
Het gaat hier om de Hyundai Ioniq als de voorgaande posts een indicatie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
databeestje schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:17:
[...]

Het gaat hier om de Hyundai Ioniq als de voorgaande posts een indicatie zijn.
Oke dan hoop ik ook dat ze het verwarmen of koelen op schema aan pakken Dus buiten de Laadpaal om.
Zou voor mij ook wel handig zijn.
B.v tijd instellen dat je weg gaat en dat je b.v 10 minuten van te voor je auto warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
Sorry, verkeerde topic. Gaat over Ioniq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
evtje schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:12:
[...]

Dat wil ik ook weten maar ik zie een T achter z'n naam .......zal wel Tesla zijn.
Dat geeft aan of iemand een Tweakers Abo heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:08
Zag net een interessant filmpje over Smart Charging. Gaat pas echt gemeengoed worden in NLD als er tariefdifferentiaties ontstaan, maar toch:

Arg |:( waarom wordt het filmpje niet geembed zoals bij RocketKoen in "Elektrische auto's - Deel 2" wel gebeurd?

[ Voor 44% gewijzigd door PWM op 01-11-2017 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Niek_ schreef op woensdag 1 november 2017 @ 13:50:
Arg |:( waarom wordt het filmpje niet geembed zoals bij RocketKoen in "Elektrische auto's - Deel 2" wel gebeurd?
Ik gok dat het komt doordat de video niet bestaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:08
PWM schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:28:
[...]

Ik gok dat het komt doordat de video niet bestaat :+
Nu wel, maar dan nog geen embedding :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Niek_ schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:32:
[...]

Nu wel, maar dan nog geen embedding :P
Volgens mij komt het door de .be, .com linkje doet het wel.
Pagina: 1 ... 67 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.