Gewoon een stopcontact gebruiken voor die 1 a 2 maanden? Zorg wel voor een goede kabel van 2,5mm2 zodat die het vermogen goed aan kan.Arachnan schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 09:53:
Hebben jullie nog tips voor mij?
Zoals eerder aangegeven mag/moet ik 1-2 maanden proefrijden in een elektrische auto alvorens ik een eigen EV mag bestellen. Ik heb een eigen parkeerplaats aan de achterkant van ons huis, dus een eigen laadpaal is mogelijk ga ik vanuit, maar dus sowieso niet voor die 1-2 maanden.
Daar had ik ook al over nagedacht, maar het ligt toch meer aan dat je meterkast niet voorbereid is daarop?Snow_King schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:01:
[...]
Gewoon een stopcontact gebruiken voor die 1 a 2 maanden? Zorg wel voor een goede kabel van 2,5mm2 zodat die het vermogen goed aan kan.
Daarnaast hoor ik niet echt positieve verhalen over het gebruik van een standaard stopcontact om op te laden. Gesmolten stopcontacten e.d.
Daarnaast zit de laadkabel dan ook niet vast en is deze eenvoudig los te halen.
En ~300 euro voor een nieuwe laadkabel is een duur geintje.
Heb m'n Tesla eens bij m'n ouders aangesloten op het stopcontact en dat ging goed.... voor 30 min. toen knalde het stroom eraf en was dat stopcontact kokend heet. Maar dat was een hakkie takkie ding in de garage (+verlengsnoer) dus als je beetje nieuwe woning hebt en goede kabels gebruikt denk ik niet dat het zo'n probleem moet zijn.Arachnan schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:12:
[...]
Daar had ik ook al over nagedacht, maar het ligt toch meer aan dat je meterkast niet voorbereid is daarop?
Daarnaast hoor ik niet echt positieve verhalen over het gebruik van een standaard stopcontact om op te laden. Gesmolten stopcontacten e.d.
Facts don't care about your feelings
@Arachnan Je hebt een Fastned station aan het eind van de laan van meerdervoort, bij de 'Chinese muur'. Vanaf de uithof is dat nog redelijk aan te rijden denk ik. Ik weet uiteraard niet waar je exact woont
Daar zou je voor tijdelijk nog kunnen snelladen.
Daar zou je voor tijdelijk nog kunnen snelladen.
Mwa, dat valt best mee. Een Tesla laad standaard op 13A aan een stopcontact en dat gaat goed.Arachnan schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:12:
[...]
Daar had ik ook al over nagedacht, maar het ligt toch meer aan dat je meterkast niet voorbereid is daarop?
Je kan het de stroom ook terug zetten naar 10A om zo de kabels en het stopcontact te sparen.
Zou ik het voor altijd aanraden? Nee, maar het is prima bruikbaar als tijdelijke oplossing.
Eis is wel dat de elektrische installatie in de woning gewoon van goede kwaliteit is.
Standaard 16A enkelfase kun je altijd op je meterkast aansluiten, pak wel een groep die niet zwaar belast is. Voor de zekerheid zou ik dan wel ergens een CEE stopcontact monteren.Arachnan schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:12:
[...]
Een wasmachine trekt ook al gauw 10A op een normale schuko, maar dat doet die natuurlijk niet constant een paar uur lang.
Signatures zijn voor boomers.
Ik laad mijn Leaf iedere dag 2 keer op aan een gewoon stopcontact. Thuis via een buiten stopcontact aan de schuur. En op het werk hangt een verlengsnoer uit het raam. Maximaal laden met 10A om te warme aansluitingen te voorkomen maar af en toe een uurtje 16 A gaat ook hoor. Nog totaal geen problemen mee gehad. De laadkabel van de auto verstop ik altijd onder de auto. Het verlengsnoer ligt over straat. Maar niemand die daar aandacht aan besteed. Wel heb ik van die gele kabelmatten over het verlengsnoer liggen zodat mensen met de fiets er gewoon langs kunnen.Arachnan schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:12:
[...]
Als je laad met 13A op een gewoon stopcontact gaat het meestal voor langere duur goed. Daarboven wordt het echt een dingetje. Voor langdurig gebruik een "gewoon" stopcontact is een blauwe of rode CEE stekker (campingstekker) met een verloop.Arachnan schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:12:
[...]
Deze blauwe en rode stekkers zijn geschikt voor langdurig gebruik. Bijkomend voordeel is dat deze ook weersbestendig zijn zodat deze buiten in de regen kan liggen. Voor die situaties gebruik ik een 10 meter 3x2.5 neopreen verlengsnoer.
In het geval dat ik deze gebruik zijn er 2 oplossingen, de auto op de kabel (van de EVSE) zetten of de EVSE in de auto leggen met het snoer door het raam. Mijn auto heeft geen laadkabelvergrendeling, een Golf wel. In het ergste geval halen ze hem los, maar dan krijg ik een appje van mijn OVMS in de auto.
Bedankt voor de snelle reacties allemaal.
Zitten zeker goede tips tussen!
Het snelladen op de Laan van Meerdervoort is ook een optie, alleen kan ik dan net zo goed even langs de snelweg laden op weg naar huis. (indien deze niet in gebruik zijn) Ik was meer op zoek naar een goede manier om overnacht tot 100% op te laden.
Het makkelijk loshalen van de kabel blijft wel een ding, ook met een CEE stopcontact. Aan een berichtje van een app om 03:00 heb ik niet zo veel
Het snelladen op de Laan van Meerdervoort is ook een optie, alleen kan ik dan net zo goed even langs de snelweg laden op weg naar huis. (indien deze niet in gebruik zijn) Ik was meer op zoek naar een goede manier om overnacht tot 100% op te laden.
Het makkelijk loshalen van de kabel blijft wel een ding, ook met een CEE stopcontact. Aan een berichtje van een app om 03:00 heb ik niet zo veel
Ik snap dat in jouw situatie wel, maar voor mijn situatie begint de Leaf nu wel interessant te worden. Mijn werk is 100km rijden (heen en terug), dus opladen kan gewoon 's nachts. Zelfs al zou ik naar de verste familie rijden (130km rijden), zou ik -als ik daar ben- prima een laadpaal kunnen opzoeken en daar laden.Snow_King schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:50:
[...]
De 60kWh versie:
- Is sneller. Kan andere motor zijn of het pakket wat simpelweg meer Ampere kan leveren
- Zou volgens geruchten sneller kunnen snelladen
Maar het grote gebrek aan de Leaf blijft voor mij:
- 1-fase laden. In de praktijk dus vaak 3,6kW
- CHAdeMO
Op een EU auto zie ik gewoon graag 3-fase laden en CCS. Een gemiste kans van Nissan. Ik zou de 60kWh Leaf nog wel overwegen, maar zonder CCS en 3-fase laden koop ik hem niet.
Echter, de wetenschap dat er in 2018 een Leaf komt met een grotere batterij waarmee ik heen én terug kan, doet mij wel wachten.
Het niet hebben van CCS is jammer, maar niet onoverkomelijk. Fast-charging vind ik een stuk minder interessant: lange afstanden leg ik meestal af per trein of vliegtuig. Ik verwacht dat de drie bekende standaarden (CCS/CHAdeMO/Tesla) als ware het diesel/benzine/gas naast elkaar beschikbaar gaan zijn op laadstations, zoals ze dat nu al zijn bij Fastned. De Japanse fabrikanten (Nissan/Toyota) gaan niet van CHAdeMO afstappen, en de rest niet van CCS.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Het is me vooralsnog weinig gebeurd. Tot nog toe 2 keer in 2 jaar, onder andere bij de gratis snellader in Heerhugowaard waar anderen mensen op stop kunnen drukken. Met een (betaalde) rfid activatie is dat dan weer niet mogelijk.Arachnan schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:33:
Bedankt voor de snelle reacties allemaal.
Als je de thuislader gebruikt en de "mensen" de stekker er "gewoon" weer in steken gaat de auto door met laden, dus dat is niet zo een probleem. Bij een publieke laadpaal blokkeert de paal en zal daarna ook niet "doorstarten". Dan moet je dus langs met de rfid tag. Ik geloof dat het "grappig" zij inmiddels een beetje uitgesleten is.
Bij een openbare paal met Type-2 is de kabel aan auto en paal vergrendeld en een non-issue.
Technisch zou het moeten kunnen. De 75 is na juni tot vorige maand ook verkocht met die cijfers.YoshiBignose schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 09:33:
[...]
Lees het nu idd... maar zal dit ook gelden voor 70/75 zonder DIK WIL SNELLER SNELLER SNELLER!!!
Begrijp dat de 60 tot 75 zonder D gewoon de moter van de 85 hebben.
Hmmm, deze heb ik eerder gemist in het verkoopoverzicht, maar er zijn nog eens 20 Opel Ampera-E verkocht in september.tiguan schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:33:
En de cijfers van september zijn ondertussen bekend;
Model Type of vehicle Number Change from last month Tesla Model S Passenger car (BEV) 7,312 306 Nissan Leaf Passenger car (BEV) 2,113 39 Renault ZOE Passenger car (BEV) 2,016 60 BMW I3 Passenger car (BEV) 1,565 85 Tesla Model X Passenger car (BEV) 1,290 245 Nissan E-NV200 Commercial car < 3.5 tons (BEV) 774 17 Hyundai Ioniq Passenger car (BEV) 738 62 Renault Kangoo Z.E. Commercial car < 3.5 tons (BEV) 724 3 Volkswagen Golf Passenger car (BEV) 649 121 Smart ForTwo / Electric Drive Passenger car (BEV) 466 0
Ter aanvulling:
Opel Ampera-E 20 (78)
Peugeot iOn 1 (13)
Renault Zoe 49 (553) (in tegenstelling tot de 60 die de RVO claimt, zal wel registratie vs verkoop zijn).
Stond van het weekend voor het eerst bij Fastned Buttervliet en daar kreeg ik zelfs de melding dat ik gratis koffie mocht halen bij het naastgelegen tankstation. Dat heb ik dan weer niet gedaan, maar vond het wel een grappig idee. Het was ook het eerste Fastned station dat ik zag zonder zonnepanelen (er hingen nog wel een stel losse draden, maar geen daadwerkelijke panelen). Maar goed er staan veel bomen in de buurt dus die panelen hebben waarschijnlijk toch geen zin.Erasmo schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 00:12:
Zeker, en de stations zijn ook veel beter. In ieder geval beter dan zo'n trieste Allegopaal die nog duurder is ook.
Zag hem toevallig rijden vanochtend. Ik dacht eigenlijk dat ik het verkeerd gezien had tot ik jouw post las. Groot camera ding bovenopmenzo schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 18:27:
Ik zag net dat de parkeer scanauto van de gemeente Amsterdam een Ampera-e is geworden. Ik vraag me af of ze er maar 1 of meerdere hebben.
Elke situatie is uiteraard anders! Ik rijd +/- 50.000km per jaar en ben heel blij met 11kW 3-fase AC laden met mijn Model S.Krisp schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:47:
[...]
Ik snap dat in jouw situatie wel, maar voor mijn situatie begint de Leaf nu wel interessant te worden. Mijn werk is 100km rijden (heen en terug), dus opladen kan gewoon 's nachts. Zelfs al zou ik naar de verste familie rijden (130km rijden), zou ik -als ik daar ben- prima een laadpaal kunnen opzoeken en daar laden.
Groter dan 60kWh in NL is de vraag. Ik rijd met enige regelmaat Zeeland -> Groningen, dat is 380km.Krisp schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:47:
Echter, de wetenschap dat er in 2018 een Leaf komt met een grotere batterij waarmee ik heen én terug kan, doet mij wel wachten.Groter dan 60kWh hoeft in Nederland echt niet. 3-fasen laden zou dan wel welkom zijn zodat ik op locatie sneller kan laden.
Mijn 85kWh Model S red dat niet bij 120km/h. Tussendoor moet ik aan de snellader en dan vind ik inmiddels met 100kW laden al langzaam. Je went er gewoon erg snel aan.
Europese regelgeving komt er echter aan die CCS nog wel eens verplicht kan gaan stellen.Krisp schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:47:
Het niet hebben van CCS is jammer, maar niet onoverkomelijk. Fast-charging vind ik een stuk minder interessant: lange afstanden leg ik meestal af per trein of vliegtuig. Ik verwacht dat de drie bekende standaarden (CCS/CHAdeMO/Tesla) als ware het diesel/benzine/gas naast elkaar beschikbaar gaan zijn op laadstations, zoals ze dat nu al zijn bij Fastned. De Japanse fabrikanten (Nissan/Toyota) gaan niet van CHAdeMO afstappen, en de rest niet van CCS.
Het zou nu zo al zijn (mis de bron) dat elke publieke snellader minstens CCS moet hebben. De eerste snelladers met enkel CCS zijn er al.
Ze rijden er nu met twee, en er komen er volgend jaar nog zes bij.Yongshi schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 14:00:
[...]
Zag hem toevallig rijden vanochtend. Ik dacht eigenlijk dat ik het verkeerd gezien had tot ik jouw post las. Groot camera ding bovenop
via:
https://www.amsterdam.nl/...uws/elektrische-scanauto/
Het lijkt erop dat Buttervliet hun teststation is: https://twitter.com/Fastned/status/605348082407088128JeroenE schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 12:48:
[...]
Stond van het weekend voor het eerst bij Fastned Buttervliet en daar kreeg ik zelfs de melding dat ik gratis koffie mocht halen bij het naastgelegen tankstation. Dat heb ik dan weer niet gedaan, maar vond het wel een grappig idee. Het was ook het eerste Fastned station dat ik zag zonder zonnepanelen (er hingen nog wel een stel losse draden, maar geen daadwerkelijke panelen). Maar goed er staan veel bomen in de buurt dus die panelen hebben waarschijnlijk toch geen zin.
Blijkbaar is het experiment met gebogen panelen dan niet geluktErasmo schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 14:24:
Het lijkt erop dat Buttervliet hun teststation is: https://twitter.com/Fastned/status/605348082407088128
Maar niet iedereen woont in Zeeland en werkt in Groningen.Snow_King schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 14:08:
[...]
Groter dan 60kWh in NL is de vraag. Ik rijd met enige regelmaat Zeeland -> Groningen, dat is 380km.
Mijn 85kWh Model S red dat niet bij 120km/h. Tussendoor moet ik aan de snellader en dan vind ik inmiddels met 100kW laden al langzaam. Je went er gewoon erg snel aan.
Er waren geruchten in die richting ja, maar ondanks overeenstemming tussen Italië en Duitsland mis ik het besluit in Europa dat het een verplichte aansluiting is. Het is een EN-standaard, maar CHAdeMO is evengoed een standaard (JEVS G105-1993).[...]
Europese regelgeving komt er echter aan die CCS nog wel eens verplicht kan gaan stellen.
Het zou nu zo al zijn (mis de bron) dat elke publieke snellader minstens CCS moet hebben. De eerste snelladers met enkel CCS zijn er al.
Het verplicht stellen zou kunnen, maar ik mis nog een voorstel naar dat punt toe. De EU heeft ook geroepen dat telefoonfabrikanten met een standaard moesten komen, maar dat heeft Apple ook verhinderd om Lightning te blijven gebruiken. Volgens mij is de EU nog lang niet zo ver.
Uiteindelijk moeten we ook niet overdrijven: voor echte snellaadstations is het niet veel duurder om meerdere stekkers naast elkaar op te hangen. Fastned en Allego doen dat bijvoorbeeld al. Ik zie niet in waarom die situatie niet langere tijd zou kunnen voortbestaan. Voor lagere snelheden heb je dan de Mennekes-versie, al dan niet met een verloop ertussen.
[ Voor 14% gewijzigd door Krisp op 23-10-2017 14:59 ]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
beetje offtopic, maar de het gaat bij de telefoons om de lader. En door te werken met een los snoertje met een USB-A aansluiting voldoet ook Apple daaraan.Krisp schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 14:49:
[...]
Het verplicht stellen zou kunnen, maar ik mis nog een voorstel naar dat punt toe. De EU heeft ook geroepen dat telefoonfabrikanten met een standaard moesten komen, maar dat heeft Apple ook verhinderd om Lightning te blijven gebruiken. Volgens mij is de EU nog lang niet zo ver.
..
* PROnline laad zijn android vrolijk op met een Apple lader op 't werk.
Fair enough. CCS en CHAdeMO kunnen naast elkaar bestaan, maar persoonlijk vind ik CCS gewoon de beste en mooiste.Krisp schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 14:49:
[...]
Er waren geruchten in die richting ja, maar ondanks overeenstemming tussen Italië en Duitsland mis ik het besluit in Europa dat het een verplichte aansluiting is. Het is een EN-standaard, maar CHAdeMO is evengoed een standaard (JEVS G105-1993).
Uiteindelijk moeten we ook niet overdrijven: voor echte snellaadstations is het niet veel duurder om meerdere stekkers naast elkaar op te hangen. Fastned en Allego doen dat bijvoorbeeld al. Ik zie niet in waarom die situatie niet langere tijd zou kunnen voortbestaan. Voor lagere snelheden heb je dan de Mennekes-versie, al dan niet met een verloop ertussen.
AC + DC in één stekker. Gemakkelijk te gebruik voor en door iedereen. Pluggen en laden maar.
Ik zie CHAdeMO nog wel vanzelf een stille dood sterven in Europe. Renault gaat ook naar CCS en Hyundai is in Europe al begonnen met CCS op de Ioniq.
Alleen Nissan nog en dan hebben we gewoon CCS op auto's in Europa.
Tesla lijkt ook CCS te gaan ondersteunen: https://electrek.co/2017/...t-design-model-s-model-x/
Dat ben ik met je eens.Snow_King schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:19:
[...]
Fair enough. CCS en CHAdeMO kunnen naast elkaar bestaan, maar persoonlijk vind ik CCS gewoon de beste en mooiste.
AC + DC in één stekker. Gemakkelijk te gebruik voor en door iedereen. Pluggen en laden maar.
Ik zie CHAdeMO nog wel vanzelf een stille dood sterven in Europe. Renault gaat ook naar CCS en Hyundai is in Europe al begonnen met CCS op de Ioniq.
Alleen Nissan nog en dan hebben we gewoon CCS op auto's in Europa.
Tesla lijkt ook CCS te gaan ondersteunen: https://electrek.co/2017/...t-design-model-s-model-x/
'Probleem' is dat Nissan, Mitsubishi en Toyota met CHAdeMO bezig zijn, en ook PSA lijkt zich daarbij aangesloten te hebben. CCS is in wezen een Duitse standaard. GM gaat daarin mee, maar Volvo maakt (zo lijkt het nu) nog geen keuze. Op dit moment zijn er echter meer auto's die CHAdeMO ondersteunen (Tesla + rest) dan CCS. CCS loopt op dit moment nog gewoon achter qua aantallen.
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat Nissan snel overstapt naar CCS. Zeker in hun thuisland is er geen reden om ervan af te stappen. De kaarten zijn er nog te verdeeld door. En zolang grote snelladers allemaal nog CHAdeMO ondersteunen, is er geen reden om ervan af te wijken.
CCS staat geen adapters toe, daarom is er geen CCS adapter.Krisp schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:52:
'Probleem' is dat Nissan, Mitsubishi en Toyota met CHAdeMO bezig zijn, en ook PSA lijkt zich daarbij aangesloten te hebben. CCS is in wezen een Duitse standaard. GM gaat daarin mee, maar Volvo maakt (zo lijkt het nu) nog geen keuze. Op dit moment zijn er echter meer auto's die CHAdeMO ondersteunen (Tesla + rest) dan CCS. CCS loopt op dit moment nog gewoon achter qua aantallen.
Renault komt op de Zoe ook met CCS in Europa, dus dat is het probleem niet.
In Azië kan de auto prima CHAdeMO hebben en in Europa CCS.Krisp schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:52:
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat Nissan snel overstapt naar CCS. Zeker in hun thuisland is er geen reden om ervan af te stappen. De kaarten zijn er nog te verdeeld door. En zolang grote snelladers allemaal nog CHAdeMO ondersteunen, is er geen reden om ervan af te wijken.
In Azië is het allemaal 1-fase laden op AC, hier 3-fase. Zo zal je toch regionale verschillen hebben voor auto's.
Ik zt in Europa mijn geld in op CCS.
De bandenboer zal er ook wel vrolijk van worden denk ikPWM schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 20:20:
Hehe
[afbeelding]
Tesla maakt een hoop mensen blij met de update. De eerste testers melden een tijd van 4 seconden rond naar de 60 mijl, dus grofweg 4.1 naar de 100. Dat is sneller dan de P85+.
Misschien wel sneller dan mijn Outlander nu
Ja, dat vooral.
Mij persoonlijk ontgaat het nut van het zo snel optrekken. Die paar seconden winst??
Mij persoonlijk ontgaat het nut van het zo snel optrekken. Die paar seconden winst??
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt in de Opel Ampera-E. Best wel een fijne auto om mee te rijden. Persoonlijke voor- en nadelen:
Voordelen:
• Formaat:
met 4,17m voor een elektrische auto relatief klein, voor mij meer dan groot zat
• Praktijk: .
Ik heb er 1,5 uur ingereden, Route Harderwijk - N302 - A1, door Apeldoorn - N344 - N302 - Harderwijk. Dus vooral 80km wegen. Af en toe ff een stoplichtsprint, maar daarnaast vooral mijn eigen behouden rijstijl behouden. Ik kreeg 'm zo goed als vol mee, stond dat ik 310km kon rijden, na 72.2km stond de stand nog op 291km (max 343km, min 238km) en de max liep alleen maar op. Kortom 400km zou ik heel gemakkelijk moeten kunnen redden
• Prestaties:
Kleine 200pk en dat is te merken. Het is niet te vergelijken met de Model S P100D die ik gereden heb, maar zeker nog serieus vlot. Stukken vlotter dan een Zoë
• Wegligging:
Wegligging vond ik verrassend goed. Lekker stevig geveerd en voelde niet aan als een auto van bijna 1700kg.
Nadelen
• Uiterlijk:
Uiterlijk is niet bijzonder, ik vond de achterkant wat tegenvallen. Er zijn veel mooiere modellen (Zoë, Ioniq, Model 3)
• Levertijd:
Nu bestellen is eind 2018/begin 2019 rijden voor de Launch Executive. De Innovation komt erna pas, voor mij de interessantere optie. Dit jaren worden er 350 geleverd en verwachting is dat er volgend jaar ook 350 geleverd zullen worden. Dat is echt te weinig!
• Geen navigatie:
Dit vind ik echt een gemis, het kan via Google/Apple, niet getest overigens.
• Prijs:
Prijs van 45.000 vind ik veel, de model 3 zal qua prijs niet heel veel verschillen denk ik, die groter, comfortabeler en mooier is. Maar met een 60kWh accu is een lagere prijs ook niet reëel.
Kortom:
Een fijne toevoeging aan het elektrische aanbod! Helaas slecht leverbaar.
Voordelen:
• Formaat:
Ik heb er 1,5 uur ingereden, Route Harderwijk - N302 - A1, door Apeldoorn - N344 - N302 - Harderwijk. Dus vooral 80km wegen. Af en toe ff een stoplichtsprint, maar daarnaast vooral mijn eigen behouden rijstijl behouden. Ik kreeg 'm zo goed als vol mee, stond dat ik 310km kon rijden, na 72.2km stond de stand nog op 291km (max 343km, min 238km) en de max liep alleen maar op. Kortom 400km zou ik heel gemakkelijk moeten kunnen redden
• Prestaties:
Kleine 200pk en dat is te merken. Het is niet te vergelijken met de Model S P100D die ik gereden heb, maar zeker nog serieus vlot. Stukken vlotter dan een Zoë
• Wegligging:
Wegligging vond ik verrassend goed. Lekker stevig geveerd en voelde niet aan als een auto van bijna 1700kg.
Nadelen
• Uiterlijk:
Uiterlijk is niet bijzonder, ik vond de achterkant wat tegenvallen. Er zijn veel mooiere modellen (Zoë, Ioniq, Model 3)
• Levertijd:
Nu bestellen is eind 2018/begin 2019 rijden voor de Launch Executive. De Innovation komt erna pas, voor mij de interessantere optie. Dit jaren worden er 350 geleverd en verwachting is dat er volgend jaar ook 350 geleverd zullen worden. Dat is echt te weinig!
• Geen navigatie:
• Prijs:
Prijs van 45.000 vind ik veel, de model 3 zal qua prijs niet heel veel verschillen denk ik, die groter, comfortabeler en mooier is. Maar met een 60kWh accu is een lagere prijs ook niet reëel.
Kortom:
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Het verschil tussen 5.5 en 4.2 seconden is gevoelsmatig gigantisch. Een wereld van verschil.Jan Treur schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 08:02:
Ja, dat vooral.
Leuk om af en toe te doen. Ook de tussensprints worden navenant sneller. 98% van de tijd gebruik je het inderdaad niet. Als je het wel gebruikt is het wel leuk.
Je zou haast denken dat andere autofabrikanten zijn gaan denken dat het succes van Tesla komt doordat ze een auto (Model 3) verkopen die nauwelijks te leveren is en dat zij ook zo succesvol worden als hun auto's ook niet te leveren zijnPASware schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 08:12:
Marketing! Hoeveel posts zijn er al over geweest? Iedereen heeft weer wat te praten over tesla.Jan Treur schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 08:02:
Ja, dat vooral.
En de fun-factor, niet omdat het moet, maar omdat het kan.
[ Voor 8% gewijzigd door PROnline op 24-10-2017 08:36 ]
Het is denk ik meer zo dat de grote fabrikanten met GM nu als eerste puur een EV op de markt brengen als compliance car. In de nabije toekomst bijvoorbeeld moet je in de VS in EV is je assortiment hebben anders mag je ook geen benzine en/of diesel auto's meer verkopen. Het is absoluut duidelijk dat GM de Ampera-E niet wil verkopen maar gewoon heeft moeten maken om aan die compliance eisen te voldoen.JeroenE schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 08:29:
[...]
Je zou haast denken dat andere autofabrikanten zijn gaan denken dat het succes van Tesla komt doordat ze een auto (Model 3) verkopen die nauwelijks te leveren is en dat zij ook zo succesvol worden als hun auto's ook niet te leveren zijn
Waarschijnlijk is een volledige productielijn opzetten voor die kar gewoon niet winstgevend genoeg. Maar productieproblemen hebben alle fabrikanten die starten met EV, zie Hyundai of Volkswagen.
Dan merk je toch wel dat de fabrikanten die 4-5 jaar geleden al serieus zijn gestart met EV's en toen pioniers waren nu daar toch wel vruchten van plukken want bij Renault-Nissan hoor je weinig problemen over levertijden en de introductie van de nieuwe Leaf gaat ook vrij rap. Hebben zij toch wat meer ervaring mee dan.
HD4Life @ Full-HD
Ik ken het verschijnsel van de compliance car wel, maar snap niet waarom ze nu wel de moeite nemen om die in EU/NL te showen terwijl je hem dus met goed fatsoen niet kan krijgen. Voorheen bleven dergelijke auto's alleen "beschikbaar" in het handjevol staten van de USA waar ze die wel moeten verkopen.Davidshadow13 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 08:36:
Het is denk ik meer zo dat de grote fabrikanten met GM nu als eerste puur een EV op de markt brengen als compliance car.
Voor huidige bezitters is het leuk dat je auto ineens geupgrade kan worden en sneller kan. Voor potentiële kopers is het nuttig omdat als je de auto gaat vergelijken, heel veel mensen naar pk's en 0-100 tijden kijken. Je moet nu zo'n beetje een M5 of een S6 moeten rijden om die snelheden te halen, terwijl rond de 6 sec. naar de 100 ook al met een Golf R kan tegenwoordig.Jan Treur schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 08:02:
Ja, dat vooral.
Geloof me je raakt heel snel gewend aan het vermogen van je auto
Dat snap ik ook niet inderdaad en laat het nu net zo zijn dat de Chevrolet Bolt in de VS wel redelijk goed leverbaar is en er zelfs overschotten zijn. Het lijkt erop alsof Opel wel wil in Europa maar ze van GM de productie gewoon niet op mogen schroeven.JeroenE schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 08:43:
[...]
Ik ken het verschijnsel van de compliance car wel, maar snap niet waarom ze nu wel de moeite nemen om die in EU/NL te showen terwijl je hem dus met goed fatsoen niet kan krijgen. Voorheen bleven dergelijke auto's alleen "beschikbaar" in het handjevol staten van de USA waar ze die wel moeten verkopen.
HD4Life @ Full-HD
Gisteren een nieuwe Leaf in het wild gespot! Stuk beter model wat een stuk beter in het (huidige) aanbod van lease wagens en straatbeeld past dan bijv de oude Leaf of bijv de oude Ampera.
Is er al wat bekend over de actieradius in de praktijk bij de nieuwe Leaf?Sander schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 09:07:
Gisteren een nieuwe Leaf in het wild gespot! Stuk beter model wat een stuk beter in het (huidige) aanbod van lease wagens en straatbeeld past dan bijv de oude Leaf of bijv de oude Ampera.
Voor zover ik begrepen heb 150 mijl / 240 km.PSP123 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 09:27:
[...]
Is er al wat bekend over de actieradius in de praktijk bij de nieuwe Leaf?
Ok, dat is een redelijk bereik voor 35000 eu.Pevano schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 09:34:
[...]
Voor zover ik begrepen heb 150 mijl / 240 km.
... dat valt mij dan best tegen... 378km volgens de folder. Wat natuurlijk wel onder ideale omstandigheden is, maar 240km in de praktijk valt mij dan wat tegen.Pevano schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 09:34:
Dan maar wachten op de 60kWh versie, zou je op 360km realistische range uit moeten komen.
Edit: Nissan specificeert de range volgens NEDC meting. Kijk ik naar de Ampera-e, dan geeft die zowel NEDC als WLTP verbruikscijfers, waarbij WLTP blijkbaar een nieuwere, meer realistische meetmethode is. Scheelt bijna een factor 1.4, dus met diezelfde factor komt de Nissan Leaf volgens WLTP op ~275km range. Dan lijkt 240km nog best aannemelijk, als ik even aanneem dat ook WLTP nog niet 'echt' realistisch is.
[ Voor 33% gewijzigd door vanaalten op 24-10-2017 10:10 ]
Dat is juist een enorm voordeel!PASware schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 08:12:
Afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt in de Opel Ampera-E. Best wel een fijne auto om mee te rijden.
• Geen navigatie:
Navigatiesoftware via Android of iOS is superieur t.o.v. de standaard navigatiesystemen.
Daar heb je zeker wel een punt. Ik zag alleen laatst wel een filmpje op youtube dat Android niet lijkt te werke i.c.m. de Ampera E, terwijl dit in duitsland wel werkt. Schijnt niet te liggen aan Opel, maar aan Google.Wootism schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:07:
[...]
Dat is juist een enorm voordeel!
Navigatiesoftware via Android of iOS is superieur t.o.v. de standaard navigatiesystemen.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Hoe kan je het ontbreken van navigatie in godsnaam een enorm voordeel noemen? Ja google maps is inderdaad superieur, maar dat wil niet zeggen dat het makkelijk werkt om met je telefoon te gaan kloten. 9 van de 10 gevallen voldoet ingebouwde navigatie prima.Wootism schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:07:
[...]
Dat is juist een enorm voordeel!
Dit: en navigatie van Apple Carplay is natuurlijk verschrikkelijkYoshiBignose schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:26:
[...]
Hoe kan je het ontbreken van navigatie in godsnaam een enorm voordeel noemen? Ja google maps is inderdaad superieur, maar dat wil niet zeggen dat het makkelijk werkt om met je telefoon te gaan kloten. 9 van de 10 gevallen voldoet ingebouwde navigatie prima.

Voordeel van niet geintegreerde navigatie is dat je de kaarten niet hoeft te updaten
Grootste voordeel is voor mij tweeledig:YoshiBignose schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:26:
[...]
Hoe kan je het ontbreken van navigatie in godsnaam een enorm voordeel noemen? Ja google maps is inderdaad superieur, maar dat wil niet zeggen dat het makkelijk werkt om met je telefoon te gaan kloten. 9 van de 10 gevallen voldoet ingebouwde navigatie prima.
1. Je kan zelf kiezen welke navigatie je wilt. Keuzevrijheid vind ik persoonlijk erg belangrijk. Zo is de R-link in de Zoe bijvoorbeeld best ruk; had ik liever een scherm gehad met een dock voor de telefoon zodat ik mijn eigen navigatie op het scherm kan draaien.
2. Je heb je navigatie beschikbaar in andere voertuigen
Ga ik met de auto van mijn partner weg, kan ik gewoon de navigatie (incl. bestemmingen, abonnement voor file-info, etc) gewoon meenemen.
Vooral toen ik een leen-twizy had (geen navigatie en dus zeker geen file-info) was ik heel blij met de navigatie op mijn mobiel (incl. file-info).
Enige eis is natuurlijk (en daar heb je gelijk in) dat de aansluiting gewoon makkelijk moet zijn. Dus liefst gewoon een dock waar de telefoon in kan voor opladen en connectie met het scherm.
Iemand enig idee wanneer de 60kWh Leaf leverbaar wordt?vanaalten schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:01:
[...]
... dat valt mij dan best tegen... 378km volgens de folder. Wat natuurlijk wel onder ideale omstandigheden is, maar 240km in de praktijk valt mij dan wat tegen.
Dan maar wachten op de 60kWh versie, zou je op 360km realistische range uit moeten komen.
Edit: Nissan specificeert de range volgens NEDC meting. Kijk ik naar de Ampera-e, dan geeft die zowel NEDC als WLTP verbruikscijfers, waarbij WLTP blijkbaar een nieuwere, meer realistische meetmethode is. Scheelt bijna een factor 1.4, dus met diezelfde factor komt de Nissan Leaf volgens WLTP op ~275km range. Dan lijkt 240km nog best aannemelijk, als ik even aanneem dat ook WLTP nog niet 'echt' realistisch is.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Absoluut. Maar bouw dan een android scherm in of doe Apple Carplay of Android Auto. Als je je eigen telefoon moet gebruiken dan zit je op zo'n 5" schermpje te turen en dan moet je die telefoon ergens monteren en dat ziet zo goedkoop uit.PASware schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:33:
Voordeel van niet geintegreerde navigatie is dat je de kaarten niet hoeft te updaten
Koop je zo'n dure auto zit er nog niet eens fatsoenlijke navigatie in.

Ik zag ergens een interview met een Nissan-medewerker en hij had het het over 'model year 2019', het gaat trouwens een soort High Performance-uitvoering worden. Meer pk's en 60 kWh, dus daar zal wel een aardig prijskaartje aan hangen.Videopac schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:40:
[...]
Iemand enig idee wanneer de 60kWh Leaf leverbaar wordt?
Even wat anders: ik zit wat huidige elektrische auto's te vergelijken tegen mijn Prius III. Ioniq, Leaf, zelfde afmetingen, soms wat meer uitrusting, soms wat minder (ik heb zo'n beetje een all-options Prius met verwarmde leren stoelen, schuifdak, parkeerautomaat die ik nog altijd niet begrijp).
Wat denk je: nu, 6 jaar later, zijn de elektrische auto's goedkoper dan mijn Prius nieuw.
Daar sta ik wel even van te kijken.
Wat denk je: nu, 6 jaar later, zijn de elektrische auto's goedkoper dan mijn Prius nieuw.
Daar sta ik wel even van te kijken.
Zoiets begreep ik ook. Het was me niet duidelijk dat 60kWh automatisch ook 1:1 High Performance zou worden. Dat vind ik wel een gemiste kans: de gewone Leaf (en Ampera etc.) zijn snel genoeg. Ik wil wel betalen voor extra actieradius maar niet voor nog meer snelheid.Pevano schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:46:
[...]
Ik zag ergens een interview met een Nissan-medewerker en hij had het het over 'model year 2019', het gaat trouwens een soort High Performance-uitvoering worden. Meer pk's en 60 kWh, dus daar zal wel een aardig prijskaartje aan hangen.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Gaat dat niet hand in hand, meer kWh zorgt toch automatisch voor meer power? Wat dus ook betekent dat je de auto daar op moet uitrusten qua remmen, onderstel, etc.Videopac schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:21:
[...]
Zoiets begreep ik ook. Het was me niet duidelijk dat 60kWh automatisch ook 1:1 High Performance zou worden. Dat vind ik wel een gemiste kans: de gewone Leaf (en Ampera etc.) zijn snel genoeg. Ik wil wel betalen voor extra actieradius maar niet voor nog meer snelheid.
Omdat ik nog nooit een auto heb gezien waarbij de ingebouwde navigatie qua intuïtiviteit en snelheid in de buurt komt van een TomTom / Google Maps of Apple Maps.YoshiBignose schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:26:
[...]
+ dat ze belachelijke prijzen vragen voor kaartupdates....voor dat geld kan je gewoon een gloednieuwe TomTom kopen.
Ik vind het een super ontwikkeling dat je met de hedendaagse systemen gewoon de software naar eigen keuze kan gebruiken.
De Ioniq heeft een ingebouwd navigatiesysteem met TomTom, dan heb je het beste van 2 werelden.Wootism schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:26:
[...]
Omdat ik nog nooit een auto heb gezien waarbij de ingebouwde navigatie qua intuïtiviteit en snelheid in de buurt komt van een TomTom / Google Maps of Apple Maps.
+ dat ze belachelijke prijzen vragen voor kaartupdates....voor dat geld kan je gewoon een gloednieuwe TomTom kopen.
Ik vind het een super ontwikkeling dat je met de hedendaagse systemen gewoon de software naar eigen keuze kan gebruiken.
Behalve als je TomTom juist ruk vindt en dus een andere wilt...Sonicfreak schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:29:
[...]
De Ioniq heeft een ingebouwd navigatiesysteem met TomTom, dan heb je het beste van 2 werelden.
Dan kun je altijd nog je smartphone of los navigatiesysteem gebruikenNivve schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:34:
[...]
Behalve als je TomTom juist ruk vindt en dus een andere wilt...
Hoeft niet, je kan prima de zelfde motor gebruiken met het zelfde vermogen bij een grotere batterij.Blik1984 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:23:
[...]
Gaat dat niet hand in hand, meer kWh zorgt toch automatisch voor meer power? Wat dus ook betekent dat je de auto daar op moet uitrusten qua remmen, onderstel, etc.
Qua onderstel ga ik er vanuit dat ze alles hebben ontworpen voor (het gewicht van) 60 kWh, voor de remmen weet ik niet, waarschijnlijk is de batterij welk zwaarder maar tegelijkertijd de maximale toelading evenredig kleiner. Hoef je sowieso niks te veranderen aan remmen en onderstel.
De laatste keer dat een collega vroeg om een kaartupdate in zijn auto was dat een bedrag met vier cijfers voor de komma. We hadden hem al snel voor gerekend dat hij dan ieder jaar een nieuw los navigatie-apparaat kon kopen en de oude kado doen aan een neefje of nichtje of wie dan ook.Wootism schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:26:
Of je hebt wel interne navi en je kan Google Maps gebruiken, heb je tenminste keuze. VW heeft tegenwoordig gelukkig gratis navi updates
Al vind ik de interne navi niet echt handig, ivm Google Maps.
[ Voor 18% gewijzigd door tiguan op 24-10-2017 12:36 ]
Een smartphone mag je niet bedienen tijdens het rijden en je mooie 12 inch met stuurknoppen mag wel. Dus nee, dat kan niet volledigSonicfreak schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:35:
[...]
Dan kun je altijd nog je smartphone of los navigatiesysteem gebruiken
Edit: De smartphone dan. Losse navigatie mag natuurlijk wel. Maar goed, dat is weer zonde, want ik heb al een universeel navigatie-apparaat; mijn smartphone
[ Voor 19% gewijzigd door Nivve op 24-10-2017 12:49 ]
Ik gebruik de interne Navi van mijn Golf nooit. Gelukkig ondersteund hij wel Android Auto, dat is echt de meest ideale optie voor mij.
(Overigens gebruik ik dan vaker Waze dan Google Maps, maar beide werken uitstekend met Android Auto)
(Overigens gebruik ik dan vaker Waze dan Google Maps, maar beide werken uitstekend met Android Auto)
De Ioniq heeft ook Android Auto en Apple CarPlay dus dan kun je het gewoon via je schermpje in de auto bedienen.Nivve schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:43:
[...]
Een smartphone mag je niet bedienen tijdens het rijden en je mooie 12 inch met stuurknoppen mag wel. Dus nee, dat kan niet volledig
Edit: De smartphone dan. Losse navigatie mag natuurlijk wel. Maar goed, dat is weer zonde, want ik heb al een universeel navigatie-apparaat; mijn smartphone
Dat is dan weer wel best of both worlds, gewoon redelijkerwijs alles ondersteunen.Sonicfreak schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:55:
[...]
De Ioniq heeft ook Android Auto en Apple CarPlay dus dan kun je het gewoon via je schermpje in de auto bedienen.
kWh batterijcapaciteit =/= kW motorvermogen,Blik1984 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:23:
[...]
Gaat dat niet hand in hand, meer kWh zorgt toch automatisch voor meer power? Wat dus ook betekent dat je de auto daar op moet uitrusten qua remmen, onderstel, etc.
Wat @Videopac hierboven schrijft.Blik1984 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:23:
[...]
Zover ik heb begrepen krijg je het vermogen van de laagste maximum tussen deze twee:
- Accu: 40kWh (80kW max) en motor 200kW max == 80kW beschikbaar
- Accu: 60kWh (110kW max) en motor 90kW max == 90kW beschikbaar
[edit: waardes zijn alleen ter illustratie]
Eigenlijk weerspreekt de eerste zin al je tweede zin, zelfs al mist het een woord (als het niet in de "etc." zat):
Wat dus ook betekent dat je de auto daar op moet uitrusten qua remmen, onderstel, motor, etc.
[ Voor 4% gewijzigd door Nivve op 24-10-2017 15:59 ]
Nee. Van een grotere benzine tank gaat een ice ook niet sneller rijden. Hij kan wel verder komen op één tank. Met de accu is dat het zelfdeBlik1984 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:23:
[...]
Het hoeft niet. De accu hoeft niet zwaarder te zijn. Kan zijn dat er een betere accu onder komt of een andere chemische samenstelling.Roobje schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:36:
[...]
Hoeft niet, je kan prima de zelfde motor gebruiken met het zelfde vermogen bij een grotere batterij.
Qua onderstel ga ik er vanuit dat ze alles hebben ontworpen voor (het gewicht van) 60 kWh, voor de remmen weet ik niet, waarschijnlijk is de batterij welk zwaarder maar tegelijkertijd de maximale toelading evenredig kleiner. Hoef je sowieso niks te veranderen aan remmen en onderstel.
Ik heb altijd begrepen dat meer accu te vergelijken is met meer motor-inhoud, dus in potentie ook betere prestaties. Vandaar dat bij tesla de topmodellen ook allemaal sneller zijn, omdat er in principe meer power naar de wielen kanJeroenK schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:43:
[...]
Nee. Van een grotere benzine tank gaat een ice ook niet sneller rijden. Hij kan wel verder komen op één tank. Met de accu is dat het zelfde
Maar dat zal ik dan verkeerd begrepen hebben
[ Voor 4% gewijzigd door Blik1984 op 24-10-2017 15:51 ]
Voor accu-ontlading (en laden) wordt in C gerekend. 1C is gelijk aan de accu-capaciteit. In de modelbouw staat het altijd goed aangegeven bij de accu's.JeroenK schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:43:
[...]
Nee. Van een grotere benzine tank gaat een ice ook niet sneller rijden. Hij kan wel verder komen op één tank. Met de accu is dat het zelfde
Voorbeeld uit de modelbouw:
Een 2200mAh 3S 25C accu kan:
Een uur 2,2 A leveren op 11,1 volt (3S = 11,1V)
Maximaal 25x 2.2A = 50A piek leveren (dan is hij leeg in 60 / 25 = 2,4 minuten)
Laden gaat ook in C, bijvoorbeeld 4C:
Dat betekent dat je hem kan laden met 8,8 A @ 11,1V, en dan is hij in 15 minuten weer vol.
Een grotere accu, met gelijke C-rating, kan dus meer vermogen leveren, en ook sneller laden.
[ Voor 5% gewijzigd door Hoogie2004 op 24-10-2017 15:53 ]
Een grotere accu kan meer vermogen leveren maar dat hoeft niet zo te zijn.
Als een accu 20 seconden met 4C kan ontladen en standaard met 1C, dan kan een 60 kWh batterij 20 seconden lang 240 kW leveren en continue met 60 kW. Een 40 kWh dan 160 kW en 40 kW, resp. Maar als in beide auto's een 150 kW omvormer/motor is ingebouwd dan zal de auto niet sneller worden.
Bij Tesla is het zo dat de duurdere modellen een grotere/krachtige omvormers (en motoren) hebben ingebouwd ómdat de batterij ook meer leveren kan.
Als een accu 20 seconden met 4C kan ontladen en standaard met 1C, dan kan een 60 kWh batterij 20 seconden lang 240 kW leveren en continue met 60 kW. Een 40 kWh dan 160 kW en 40 kW, resp. Maar als in beide auto's een 150 kW omvormer/motor is ingebouwd dan zal de auto niet sneller worden.
Bij Tesla is het zo dat de duurdere modellen een grotere/krachtige omvormers (en motoren) hebben ingebouwd ómdat de batterij ook meer leveren kan.
Schrijf de Ampera maar op je buik voorlopig, levering na 2019?
"Opel To Dealers: Stop Selling The Ampera-E, We Have Too Many Orders"
https://insideevs.com/ope...emand-far-exceeds-supply/

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Not too many orders maar too less production capacity.MarcelGo schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 16:49:
Schrijf de Ampera maar op je buik voorlopig, levering na 2019?![]()
Dat is toch wel het probleem momenteel: meer kopers dan er geproduceerd kan worden.
Dubbele reactie
[ Voor 107% gewijzigd door JeroenK op 24-10-2017 19:30 ]
Ik had het dus over de duikgedrukte situatie. Ik had het tevens enkel over de hoeveelheid power die de accu kan leveren, en daarbij maakt de grootte of het aantal cellen vaak wel uit.JeroenK schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 19:22:
[...]
De elektro motor en de rijregeling moeten de beschikbare energie kunnen omzetten.
Al kan de accu met 100C ontladen en de motor kan die energie niet verwerken zal je niet harder kunnen optrekken. Dus als je meer vermogen wil moet je een krachtigere motor hebben.
Geld bij een brandstof motor ook. Meer brandstof toe dienen maakt hem niet sneller. Meer motor inhoud maakt de auto wel sneller. Moet de brandstof tank wel voldoende brandstof kunnen aanleveren.
Als de auto sneller wordt van meer accu capaciteit dan betekend dat er een motor en rijregeling met overcapaciteit in zit.
Als ik in mijn EV met een accu van 40 kWh er 20 kWh bij zet wordt hij niet sneller. Het vermogen van de motor blijft 60 kW
Bij de hoeveelheid energie maakt het wel uit. Maar uit jou stuk haal ik nergens de discussie over overcapaciteit...Hoogie2004 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 19:32:
[...]
Ik had het dus over de duikgedrukte situatie. Ik had het tevens enkel over de hoeveelheid power die de accu kan leveren, en daarbij maakt de grootte of het aantal cellen vaak wel uit.
De capaciteit van de accu zegt niets over de capaciteit van de motor.
[ Voor 7% gewijzigd door JeroenK op 24-10-2017 19:38 ]
Verwijderd
Ik ben erg benieuwd hoe je aan die 350 komt, is dat voor heel Nederland? Ik zie overigens in dit artikel op autoweek dat Opel aangeeft: nu bestellen volgend jaar zomerperiode.PASware schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 08:12:
Afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt in de Opel Ampera-E. Best wel een fijne auto om mee te rijden. Persoonlijke voor- en nadelen:
Voordelen:
• Formaat:
• Prestaties:
• Wegligging:
Nadelen
• Uiterlijk:
• Levertijd:
• Geen navigatie:
• Prijs:
Kortom:
Ik heb overigens dezelfde ervaringen na een korte proefrit, fijne auto, wel harde stoelen, ik heb geen lange rit kunnen maken maar de zitpositie is wel erg goed. Hoe is jouw ervaring met de stoelen na een 1,5 uur zitten?
Ik heb de auto pas volgend jaar oktober nodig (einde lease) contract en ik heb meerdere Opel dealers gebeld om te vragen wat de levertijd was. De antwoorden varieerden van 8 maanden tot eind 2018.
Op zich geen probleem aangeziend de laadpaal in de straat ook pas rond de zomer wordt verwacht.
De Nissan Leaf 2 zou een goed alternatief zijn maar hij is toch echt minder mooi en mindere actieradius. Overigens is de Nissan Leaf deze zaterdag bij meerdere dealers in Nederland te zien. (proefrit mag helaas nog niet)
Verwijderd
De uithof zal daar geen problemen mee hebben denk ik. Ik ben vaak de enige die daar staat en er zijn 4 aansluitingen. Ook het parkeerterein bij de eindhalte randstadrail heeft 2 laadplekken waar nooit iemand staat.Arachnan schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 09:53:
Hebben jullie nog tips voor mij?
Zoals eerder aangegeven mag/moet ik 1-2 maanden proefrijden in een elektrische auto alvorens ik een eigen EV mag bestellen. Ik heb een eigen parkeerplaats aan de achterkant van ons huis, dus een eigen laadpaal is mogelijk ga ik vanuit, maar dus sowieso niet voor die 1-2 maanden.
Helaas zijn er, na op o.a. oplaadpunten.nl gekeken te hebben, geen publieke laadpalen in de buurt. Dichtstbijzijnde laadpaal is bij de Uithof in Den Haag, maar die zullen het niet waarderen als ik iedere dag mijn auto daar neergooi en dan vrolijk naar huis loop![]()
Op mijn werkplek waar ik 2-3 dagen per week zit kan ik wel laden op een P&R terrein in de buurt, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Volgens mij zit ik een beetje vast aan ~20-30 mins extra reistijd en dan maar snelladen langs de snelweg iedere dag dat ik niet op het werk kan laden of naar een andere plek toe moet
Als je vaak bij bedrijven langs moet voor werk kan je dar miss laden. De meeste bedrijven hebben wel laadplekken.
Ik neem aan dat de palen van de Uithof gewoon betaald zijn, lijkt me dat ze er dan niet zoveel probleem mee hebben. Als het een "gratis" paal zou zijn dan lijkt me dat een stuk minder redelijk.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Dat is wat de verkoper bij de dealer mij vertelde. Ik vind volgend jaar zomer periode wel erg optimistisch.Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 21:01:
[...]
Ik ben erg benieuwd hoe je aan die 350 komt, is dat voor heel Nederland? Ik zie overigens in dit artikel op autoweek dat Opel aangeeft: nu bestellen volgend jaar zomerperiode.
Stoelen zitten beter dan verwacht, is redelijk wat kritiek op, dat de stoelen te smal zijn. Ik kan mij dat voorstellen, maar ik ben zelf smal gebouwd dus voor mij persoonlijk geen probleem. Wel is de zitvlak vrij vlak, maar na 1.5 uur geen centje pijn. Nu ben ik zelf ookeen Daihatsu Cuore gewend.Ik heb overigens dezelfde ervaringen na een korte proefrit, fijne auto, wel harde stoelen, ik heb geen lange rit kunnen maken maar de zitpositie is wel erg goed. Hoe is jouw ervaring met de stoelen na een 1,5 uur zitten?
Van de Leaf komt nog de 60kWh variant uit, zal denk ik gezien de lange levertijd van de Ampera niet heel veel later op de stoep staan dan de Ampera.De Nissan Leaf 2 zou een goed alternatief zijn maar hij is toch echt minder mooi en mindere actieradius. Overigens is de Nissan Leaf deze zaterdag bij meerdere dealers in Nederland te zien. (proefrit mag helaas nog niet)
Er gaan verschillende verhalen de rondte.PASware schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:35:
[...]
Dat is wat de verkoper bij de dealer mij vertelde. Ik vind volgend jaar zomer periode wel erg optimistisch.
Dit artikel geeft aan dat Opel niet eens een schatting van een leverdatum kan aangeven in 2019 als je nu een Ampera besteld.
Maar gaat wel specifiek over noorwegen / noorse dealers.Arachnan schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:26:
[...]
Er gaan verschillende verhalen de rondte.
Dit artikel geeft aan dat Opel niet eens een schatting van een leverdatum kan aangeven in 2019 als je nu een Ampera besteld.
Kan het zijn dat Opel de productie per regio heeft geregeld? En Noorwegen, of noord-europa de productie voor 2018 al heeft verkocht.
Verwijderd
Ik had contact met Opel Nederland en die geeft aan dat het bericht over Noorwegen los staat van de leveringen in Nederland, toch heb ik ook het gevoel dat zomer 2018 te optimistisch is en eind 2018 meer realistisch.Hoogie2004 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:36:
[...]
Maar gaat wel specifiek over noorwegen / noorse dealers.
Kan het zijn dat Opel de productie per regio heeft geregeld? En Noorwegen, of noord-europa de productie voor 2018 al heeft verkocht.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2017 15:03 ]
Doet er ook niet toe, er zijn in september maar 20 stuks geleverd. Mijn persoonlijke verwachting is dat het aankomend jaar niet anders wordt. In ander nieuws, GM heeft evengoed flink verlies geleden in combinatie met de verkoop van Opel. Dat helpt ook niet erg mee.Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:44:
[...]
Ik had contact met Opel Nederland en die geeft aan dat het bericht over Noorwegen los staat van de leveringen in Nederland.
De levering van alle Opel Ampera-E zijn afhankelijk van GM in Amerika, en waar het vroeger 1 concern was moet de PSA nu betalen aan GM. Dat geeft genoeg ruimte om te speculeren, maar leveringen in aantallen zijn er niet. Of dat nu Noorwegen of Nederland is ter zijde.
Erg jammer, want het is voor veel mensen een ideale auto, met z'n grote bereik, lage bijtelling en relatief ruim voor het formaat.
Verwijderd
Ik zou best tot eind 2018 willen wachten maar nu heb ik dit draadje ontdekt:
http://www.amperaforum.nl....php?f=31&t=3262&start=60
Er zouden voor 2018 500 ampera-e's naar NL komen en die zijn allemaal verkocht. Dat klinkt als leverdatum 2019+ wanneer je nu besteld.
Er zouden voor 2018 500 ampera-e's naar NL komen en die zijn allemaal verkocht. Dat klinkt als leverdatum 2019+ wanneer je nu besteld.
Tenzij dealers ze op voorraad gekocht hebben.Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 18:45:
Als dat idd geen dealers zijn die ze hebben opgekocht, dan is dit wel verhaaltje "gemiste kans". Ik bedoel kom op, meer dan een jaar levertijdVerwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 18:45:

Exact expert nodig?
Ik heb een paar keer in een Renault Zoe gereden. Ik heb een paar keer gehad dat ik een geluidssignaal hoorde: "ping-ping". De ene keer was het 2x hoge toon, de andere keer 2x lagere toon. Dit was tijdens rijden op de snelweg, in mijn herinnering met cruise control niet aan (maar wel gebruikt tijdens die rit).
Weet iemand wat dit geluidssignaal betekent?
Weet iemand wat dit geluidssignaal betekent?
[ Voor 4% gewijzigd door cerberusss op 26-10-2017 19:36 ]
@cerberusss Dat is de navigatie die je attendeert op een overschrijding van de maximumsnelheid of een flitser.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
OepsProton_ schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:44:
@cerberusss Dat is de navigatie die je attendeert op een overschrijding van de maximumsnelheid of een flitser.
Dank je, helder!
Dat is wel bizar, als je het vergelijkt met de e-Golf die op 300km zit volgens de NEDC-test, en in de praktijk ronde de 220km zit. Je zou met 378 toch wel eerder 280km in praktijk verwachten?Pevano schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 09:34:
[...]
Ik zit te kijken voor een nieuwe leaseauto, maar 22% + eigen bijtelling is een no-go. Dus dan maar elektrisch. Ampera leek me een goede optie, maar de geruchten gaan dat hij pas 2019 weer leverbaar is. Volgende optie is New Leaf, maar met een afstand tot werk van 100km ben ik wel benieuwd wat je in praktijk kwijt bent.
Trouwens ook gelijk een beetje domme vraag misschien; maar ik vraag me af of je het opladen ook gewoon kan onderbreken. Ik zie alleen laadtijden van volle ladingen, maar wat als ik hem een uur in de oplader hang?
Ten slot; 60 kwh Leaf klinkt als muziek in de oren, maar de een zegt 2019 en de ander zo vroeg als april 2018. Mocht iemand het weten, hou ik me aanbevolen
Je kan het laden altijd onderbreken, geen probleem. Ter info, de laatste zoveel procent duurt bij het opladen van de auto het langst, vandaar dat je ook vaak laadtijden tot 80% vermeld ziet staan omdat het 1e deel een stuk sneller gaat.kv83 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 01:31:
[...]
Trouwens ook gelijk een beetje domme vraag misschien; maar ik vraag me af of je het opladen ook gewoon kan onderbreken. Ik zie alleen laadtijden van volle ladingen, maar wat als ik hem een uur in de oplader hang?
De zoe met 40kWh is goed voor 260/270km. Daaruit volgt dat de nieuwe Leaf ongeveer 250km moet doen. ±20km.kv83 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 01:31:
[...]
Dat is wel bizar, als je het vergelijkt met de e-Golf die op 300km zit volgens de NEDC-test, en in de praktijk ronde de 220km zit. Je zou met 378 toch wel eerder 280km in praktijk verwachten?
Ik zit te kijken voor een nieuwe leaseauto, maar 22% + eigen bijtelling is een no-go. Dus dan maar elektrisch. Ampera leek me een goede optie, maar de geruchten gaan dat hij pas 2019 weer leverbaar is. Volgende optie is New Leaf, maar met een afstand tot werk van 100km ben ik wel benieuwd wat je in praktijk kwijt bent.
Je kan altijd onderbreken. Dus als je ziet dat het niet gaat lukken, gewoon langs een snellader, even 5 minuten pluggen voor 25km extra en dan kom je gewoon op bestemming. (waar je thuis kan laden wat ik hieruit opmaak).Trouwens ook gelijk een beetje domme vraag misschien; maar ik vraag me af of je het opladen ook gewoon kan onderbreken. Ik zie alleen laadtijden van volle ladingen, maar wat als ik hem een uur in de oplader hang?
Ten slot; 60 kwh Leaf klinkt als muziek in de oren, maar de een zegt 2019 en de ander zo vroeg als april 2018. Mocht iemand het weten, hou ik me aanbevolen
Mensen die het al langer doen zullen het ook zeggen, laden wat je nodig hebt en door. Wachten is niemands hobby

Hyundai Ioniq?kv83 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 01:31:
[...]
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Lijkt me wat riskant als je 200 km per dag moet rijden. Als je een laadpaal thuis hebt en op kantoor en ze zijn vrijwel altijd bereikbaar dan kan je het overwegen. Een fastned op de route kan je ook wat meer veiligheid geven. Maar ik weet niet of de Ioniq nu de beste keuze is terwijl er nu 40, 50, 60 kwh auto's zijn / aan komen.
[quote]databeestje schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 07:23:
[...]
De zoe met 40kWh is goed voor 260/270km. Daaruit volgt dat de nieuwe Leaf ongeveer 250km moet doen. ±20km.
[...]
De 150 mijl komt van foto's en video's die ik gezien heb van de info op het dashboard, er staat 150 mijl bij een volledig opgeladen Leaf. Rijstijl en airco zal ongetwijfeld invloed hebben maar ik ben hier (nog) geen expert in, de Leaf 2 wordt mijn eerste EV.
[...]
De zoe met 40kWh is goed voor 260/270km. Daaruit volgt dat de nieuwe Leaf ongeveer 250km moet doen. ±20km.
[...]
De 150 mijl komt van foto's en video's die ik gezien heb van de info op het dashboard, er staat 150 mijl bij een volledig opgeladen Leaf. Rijstijl en airco zal ongetwijfeld invloed hebben maar ik ben hier (nog) geen expert in, de Leaf 2 wordt mijn eerste EV.
Hoe groot is eigenlijk de kans dat Hyundai met een grotere accu komt?YoshiBignose schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:17:
[...]
Lijkt me wat riskant als je 200 km per dag moet rijden. Als je een laadpaal thuis hebt en op kantoor en ze zijn vrijwel altijd bereikbaar dan kan je het overwegen. Een fastned op de route kan je ook wat meer veiligheid geven. Maar ik weet niet of de Ioniq nu de beste keuze is terwijl er nu 40, 50, 60 kwh auto's zijn / aan komen.
Vrij grootVideopac schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:47:
[...]
Hoe groot is eigenlijk de kans dat Hyundai met een grotere accu komt?
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Jammer dat er nog niets specifieks genoemd is.
Begin 2018? winter van 2018?
De Ioniq reed heerlijk, dus zou ik best willen rijden als het bereik net wat groter is.
Begin 2018? winter van 2018?
De Ioniq reed heerlijk, dus zou ik best willen rijden als het bereik net wat groter is.
[ Voor 10% gewijzigd door Arachnan op 27-10-2017 10:12 ]
Dit topic is gesloten.