Daarom heb ik een pasje, en geen knopjedatabeestje schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 21:40:
Ik vermoed dat er een mannetje van 92cm en 13,5kg de knop ingedrukt had.
Is dat niet de "walk you home" verlichting die nog even aanblijft nadat je de auto op slot doet?Veneficus schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:19:
...
Min:
- lampen gaan niet automatisch uit als ze op "ON" staan
Dat zou handig zijn. Zal toch eens in de handleiding moeten duiken dan.orillion schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 08:06:
[...]
Is dat niet de "walk you home" verlichting die nog even aanblijft nadat je de auto op slot doet?
edit:
"Headlamp delay function
(if equipped)
If you place the POWER button to
the ACC or OFF position with the
headlamps ON, the headlamps
(and/or position lamps) remain on for
about 5 minutes. However, with the
vehicle off if the driver’s door is
opened and closed, the headlamps
(and/or position lamps) are turned off
after 15 seconds.
The headlamps (and/or position
lamps) can be turned off by pressing
the lock button on the smart key
twice or turning the light switch to the
OFF or AUTO position. However, if
you turn the light switch to the AUTO
position when it is dark outside, the
headlamps will not be turned off.
You can activate or deactivate the
Headlamp Delay function from the
User Settings Mode on the LCD display.
For more details, refer to
"LCD Display" in this chapter."
[ Voor 58% gewijzigd door Veneficus op 11-10-2017 08:42 ]
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Aha, dat is niet handigdatabeestje schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 21:40:
Vandaag voor het eerst misgegrepen naar de elektrische auto, deze bij thuiskomst wel aan de stekker gezet maar niet goed opgelet of deze wel ging laden. Ik vermoed dat er een mannetje van 92cm en 13,5kg de knop ingedrukt had.
Gelukkig doet onze dame alleen nog de afdekklepjes van de stekker open en dicht. Maar ik zit inderdaad wel een beetje te wachten op de dag dat ze de stekker uit de auto heeft getrokken. Gelukkig moet je op een type 1 stekker ook nog een knopje induwen en dat is allemaal nog net wat te ingewikkeld en net iets te onhandig voor haar om bij te kunnen komen. Maar die dag gaat geheid komen
@Veneficus soms is het toch knap hoe ingewikkeld ze dingen kunnen omschrijven. Alles is onder voorbehoud (als deze optie op ej auto zit) en met uitzondering hier en uitzondering daar en ohja, in geval zus gaat het toch zo.
Ik moet er niet aan denken hoe hun code eruit ziet met al die nested IFsJeroenE schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 08:44:
[...]
@Veneficus soms is het toch knap hoe ingewikkeld ze dingen kunnen omschrijven. Alles is onder voorbehoud (als deze optie op ej auto zit) en met uitzondering hier en uitzondering daar en ohja, in geval zus gaat het toch zo.

NewMotion overgenomen door Shell, interessant
: https://newmotion.com/en/...-leading-energy-providers
Dit zat er aan te komen natuurlijk.Alexander6501 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:24:
NewMotion overgenomen door Shell, interessant: https://newmotion.com/en/...-leading-energy-providers
Ik heb ook nog steeds het vermoeden dat Fastned ook het zelfde zal gebeuren binnenkort. BP, Shell of een energie leverancier gaat Fastned gewoon kopen.
2018, 2019, 2025? Ik weet het niet, maar wel iemand die het gaat doen.
Met betrekking tot Fastned zou het ook zomaar Fortum kunnen worden. Ik ben net een tijdje over op het laadlabel van VandeBron, al zal het min of meer hetzelfde netwerk gebruiken denk ik.
In ieder geval verlost van de transactie kosten welke bij TheNewMotion gerekend werden. En met 3,5 euro voor een laadlabel of 1,5 als klant bij VandeBron niet beroerd geprijst.
In ieder geval verlost van de transactie kosten welke bij TheNewMotion gerekend werden. En met 3,5 euro voor een laadlabel of 1,5 als klant bij VandeBron niet beroerd geprijst.
Zijn er nog meer mensen die de nieuwe Leaf hebben besteld?
Die van mij wordt verwacht in Q1 2018.
Een stuk beter dan de Opel Ampera-e met zijn toen verwachtte levertijd van Jan 2019!
Een stuk beter dan de Opel Ampera-e met zijn toen verwachtte levertijd van Jan 2019!
Gefeliciteerd!Robann schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:49:
Ik zou hem wel willen, maar als particulier is het nog onbetaalbaar. Bij de ongeveer 22000km die ik jaarlijks rijd zal zo'n ding zomaar € 600-700 per maand kosten met een beetje reële afschrijving, en dat heb ik gewoon niet voor een auto over.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Maar bij Fastned is het lastiger omdat ze F.A.S.T als enige aandeelhouder hebben. Nu kan die natuurlijk gewoon instemmen met een overname, maar toch...Snow_King schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:55:
[...]
Dit zat er aan te komen natuurlijk.
Ik heb ook nog steeds het vermoeden dat Fastned ook het zelfde zal gebeuren binnenkort. BP, Shell of een energie leverancier gaat Fastned gewoon kopen.
2018, 2019, 2025? Ik weet het niet, maar wel iemand die het gaat doen.
Ik kan hem gelukkig leasen via mijn werk, dan is het echt een koopje!JeroenH schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:50:
[...]
Gefeliciteerd!
Ik zou hem wel willen, maar als particulier is het nog onbetaalbaar. Bij de ongeveer 22000km die ik jaarlijks rijd zal zo'n ding zomaar € 600-700 per maand kosten met een beetje reële afschrijving, en dat heb ik gewoon niet voor een auto over.
Ben minder kwijt dan voor mijn huidige Fiesta met 14% bijtelling
Ja dat dacht ik al, en dat is mooi voor jou, maar de particuliere rijders zoals ik staan in kou... Hopelijk verandert dat nog eens, en anders over een paar jaar maar een mooie gebruikte.Robann schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:34:
Ik kan hem gelukkig leasen via mijn werk, dan is het echt een koopje!
Ben minder kwijt dan voor mijn huidige Fiesta met 14% bijtelling
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Ik wacht nog op de lease-offerte, het schijnt dat nog niet alle gegevens bekend zijn (waaronder het gewicht).Robann schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:49:
Weet iemand hoe dat straks zit met de e-Golf met snelladen als er snellere laders beschikbaar komen (150 kW bijv.). Bij Fastned kun je nu met 40kW laden met een e-Golf (capaciteit 50 kW bij fastned). Als deze punten straks naar nog hogere snelheden gaan stijgt die 40kW dan ook, of is dit echt het maximale?
Technische beperking en dus de max voor de e-golf.MisterX333 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 18:18:
Weet iemand hoe dat straks zit met de e-Golf met snelladen als er snellere laders beschikbaar komen (150 kW bijv.). Bij Fastned kun je nu met 40kW laden met een e-Golf (capaciteit 50 kW bij fastned). Als deze punten straks naar nog hogere snelheden gaan stijgt die 40kW dan ook, of is dit echt het maximale?
Het is niet héél duur nee, maar nog wel altijd 38 of 18 euro per jaar duurder t.o.v. bijvoorbeeld een laadpas van Ecotap of NLMab.databeestje schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:36:
Met betrekking tot Fastned zou het ook zomaar Fortum kunnen worden. Ik ben net een tijdje over op het laadlabel van VandeBron, al zal het min of meer hetzelfde netwerk gebruiken denk ik.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Voor mij reden om een nieuwe laadpasleverancier uit te zoeken voor mijn persoonlijke pas...Alexander6501 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:24:
NewMotion overgenomen door Shell, interessant: https://newmotion.com/en/...-leading-energy-providers
Precies, eens fossiel altijd fossiel. Blijft dan toch een luchtje aan zitten, bah..Erasmo schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 21:58:
[...]
Voor mij reden om een nieuwe laadpasleverancier uit te zoeken voor mijn persoonlijke pas...
Zit je in 1x inderdaad te laden bij een partij die aan elkaar hangt van het bloed en olie.Erasmo schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 21:58:
[...]
Voor mij reden om een nieuwe laadpasleverancier uit te zoeken voor mijn persoonlijke pas...
Ook belangrijk om naar de opslag per kWh te kijken, zeker bij full electrics op palen waar je vaak laad. Nuon is ook gratis overigens en opslag per kWh is vaak niet erg hoog.Hachy schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 20:46:
[...]
Het is niet héél duur nee, maar nog wel altijd 38 of 18 euro per jaar duurder t.o.v. bijvoorbeeld een laadpas van Ecotap of NLMab.
Ja dat het met EV-Box niet vlekkeloos werkt.Toettoetdaan schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:02:
Heeft er iemand ervaring met Maxem?: https://maxem.io/nl/
Dat is best een leuke optie om op een 1fase/35A aansluiting toch tot 32A te kunnen laden.
Weet niet wat voor aansluiting je precies hebt maar als je een slimme meter bent en daar op wilt/kunt sturen kan je gebruik maken van een paal die modbus/P1 poort ondersteund.
Faseverdraaiing wordt in principe altijd toegepast. Er zijn zelfs laadpalen die zelf kunnen switchen.Roobje schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 09:15:
[...]
Ik ben daarom erg benieuwd of er in de EU in gegrepen gaan worden. In landen als Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland (geen EU-lid) is er een limiet op de scheeflast die je mag creëren. In Duitsland mag je bijvoorbeeld voor je PV-installatie maar 4,6 kW 1-fasig voeden, in Oostenrijk ligt dat ergens bij 3 kW (en in Zwitserland bijvoorbeeld helemaal niet). Ik neem aan dat dit dan ook voor verbruik geldt.
Het is natuurlijk niet te hopen dat er regelgeving moet komen, dat elke EV 3-fase moet kunnen laten. Maar als de markt het niet zelf doet, hebben we geen andere uitweg.
Is hier trouwens iemand met kennis over de type-2 stekker. Ik ben namelijk benieuwd of (op bijv. een parkeerplek) met meerdere laadpalen, alle palen exact gelijk worden aangesloten. Dus L1 in het net ook op L1 van de stekker en L2 van het net op L2 van de stekker enz. Het lijkt me namelijk een probleem als er op 4 laadpalen 3x25A 4 EV's op 1 fase laden. Dan krijg je natuurlijk een enorm grote scheeflast.
[ Voor 72% gewijzigd door GoldenSample op 12-10-2017 22:12 ]
Wordt denk ik dan maar vandebron als hun prijzen/voorwaarden oke zijn, zit er ook al voor m'n gas&elektra en het is wel een prettige partij.GoldenSample schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:03:
[...]
Zit je in 1x inderdaad te laden bij een partij die aan elkaar hangt van het bloed en olie.
Waar ik wel van baal is dat ik net toevallig vorige week zakelijk een LoLo paal van TNM op de kop heb getikt om op een semi-publieke parkeerplaats te installeren, voornamelijk vanwege hun goede backend en beheerplatform.
Wet koop op afstand? of hangt ie al?
Het is een tweedehands van Marktplaats dus die vlieger gaat niet op. Morgen maar eens kijken hoe de backend van vandebron is en of ik een LoLo daarmee rechtstreeks kan laten praten.GoldenSample schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:31:
Wet koop op afstand? of hangt ie al?
Zie het somber in gezien die LoLo's New Motion specifiek zijn. Afhankelijk van de versie komen ze uit Taiwan en is niet echt iets vergelijkbaars in NL in gebruik.Erasmo schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:39:
[...]
Het is een tweedehands van Marktplaats dus die vlieger gaat niet op. Morgen maar eens kijken hoe de backend van vandebron is en of ik een LoLo daarmee rechtstreeks kan laten praten.
Het hangt van heel veel factoren af. Een laadpaal en pas vinden die werkt is vrij simpel, goedkoop laden daarentegen kan nog een behoorlijke puzzel zijn.GoldenSample schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:03:
Ook belangrijk om naar de opslag per kWh te kijken, zeker bij full electrics op palen waar je vaak laad. Nuon is ook gratis overigens en opslag per kWh is vaak niet erg hoog.
Zo heb ik op RenaultForum dit al eens helemaal uitgeplozen en kwam ik daar tot de conclusie dat het een erg persoonlijke kwestie is.
Nuon líjkt weliswaar heel voordelig; maar is dat niet (meer). Nuon is wel het goedkoopst op de palen van Nuon zelf, (wc-eend) maar dat is dan ook de enige uitzondering.
In veel andere situaties zijn ze duurder dan de concurrentie, daarnaast hebben ze helemaal niets aan hun vaste €0,35/kWh tarief gedaan toen de energiebelasting met €0,06 / kWh omlaag ging, dit in tegenstelling tot andere laadpas / laadnetwerk aanbieders. Ze hebben zelfs het tarief vlak voor de verlaging nog even snel een paar cent verhoogd.
De allergoedkoopste laadpassen blijven dan ook van onze Rotterdamse vrienden Last Mile Solutions (LMS) waaronder o.a. Ecotap, NLMab, EVCompany etc valt. Zij hanteren weliswaar een opslag van 3-10 cent per sessie, maar verder zijn ze volledig gratis; vaak ook de 'druppels' en bruikbaar bij Fastned.
Bovendien werken de LMS passen ook nog eens op behoorlijk wat buitenlandse laadpunten zoals Duitse en Belgische Allego's en die van Nuon doet dat niet.
Ik ben al een tijdje van plan om een laadpas vergelijkings site te maken. Zoveel plannen, zo weinig tijd
Net een mailtje gestuurd naar VdB over het hoe en wat van diverse laadpalen hangen aan hun netwerk. Ik denk dat ik de LoLo maar voorlopig moet houden tot ik er een alternatief voor gevonden heb. Jammer want dit model komt nog wel eens voorbij op Marktplaats en is lekker makkelijk te integreren.GoldenSample schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:43:
[...]
Zie het somber in gezien die LoLo's New Motion specifiek zijn. Afhankelijk van de versie komen ze uit Taiwan en is niet echt iets vergelijkbaars in NL in gebruik.
Erasmo schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 21:58:
[...]
Beetje overdreven. Laden jullie dan ook nooit bij Allego palen?CyBeRSPiN schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 21:59:
[...]
Precies, eens fossiel altijd fossiel. Blijft dan toch een luchtje aan zitten, bah..
https://www.allego.eu/all...nd-in-the-united-kingdom/
Zie mn smileyorillion schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 09:28:
[...]
[...]
Beetje overdreven. Laden jullie dan ook nooit bij Allego palen?
offtopic:
Ik vind het ook overdreven en juich het alleen maar toe dat Shell en co nu eindelijk ook steeds meer in duurzame energie mogen (ja mogen, van de aandeelhouders) investeren.
Ik vind het ook overdreven en juich het alleen maar toe dat Shell en co nu eindelijk ook steeds meer in duurzame energie mogen (ja mogen, van de aandeelhouders) investeren.
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-10-2017 10:02 ]
Gaan we in de toekomst snelladen bij de Shell stations?
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Dat was al aangekondigd ja
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dit soort topics geeft toch maar weer eens aan hoe verknocht we zijn aan een stuk blik van ruim duizend kilo (!) om vaak slechts één persoon te vervoeren.
En in het geval van een puur elektrische auto komt daar nog meer (accu)massa bij. Allemaal 'materiaal' wat heen en weer gesleept wordt en waarbij allerlei energieomzettingen plaatsvinden (zowel ter plekke als vooraf en achteraf).
Blijkbaar zitten we in zo'n keurslijf vast (ondergetekende ook) dat we het idee hebben (dankzij de nimmer aflatende marketing van de auto industrie) dat we per se die auto moeten hebben/gebruiken!? Wordt het niet eens tijd om anders te gaan denken/doen? Ja, ik weet het, dat zal niet makkelijk zijn...
Veel gehoorde klacht is de beperkte actieradius van een elektrisch voertuig. Maar is dat niet vooral een psychologische barrière?
Volgens het CBS:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...orse-groei-autokilometers
legt een auto gemiddeld ruim 13kkm/jaar af. M.a.w. dat is gemiddeld ruim 36km/dag. Zelfs als je uitgaat van ca. 250 werkdagen in een jaar, is het nog maar 53km/dag.
En puur kijkende naar bedrijfsuren is volgens mij een personenauto een 'ding' wat gewoon het grootste deel van de tijd stil staat! M.a.w. een zeer inefficient en kostbaar apparaat.
Als je het rationeel betracht, wordt 'de auto' als (één)persoons vervoersmiddel steeds absurder...

En in het geval van een puur elektrische auto komt daar nog meer (accu)massa bij. Allemaal 'materiaal' wat heen en weer gesleept wordt en waarbij allerlei energieomzettingen plaatsvinden (zowel ter plekke als vooraf en achteraf).
- ter plekke = brandstof of elektrische/chemische omzettingen, verontreinigingen, fijnstof, etc.
- vooraf = de productie van dat vervoermiddel, de productie van de energiedrager
- achteraf = onderhoud/reparatie, opruimen van de restanten

Blijkbaar zitten we in zo'n keurslijf vast (ondergetekende ook) dat we het idee hebben (dankzij de nimmer aflatende marketing van de auto industrie) dat we per se die auto moeten hebben/gebruiken!? Wordt het niet eens tijd om anders te gaan denken/doen? Ja, ik weet het, dat zal niet makkelijk zijn...

Veel gehoorde klacht is de beperkte actieradius van een elektrisch voertuig. Maar is dat niet vooral een psychologische barrière?
Volgens het CBS:
legt een auto gemiddeld ruim 13kkm/jaar af. M.a.w. dat is gemiddeld ruim 36km/dag. Zelfs als je uitgaat van ca. 250 werkdagen in een jaar, is het nog maar 53km/dag.
En puur kijkende naar bedrijfsuren is volgens mij een personenauto een 'ding' wat gewoon het grootste deel van de tijd stil staat! M.a.w. een zeer inefficient en kostbaar apparaat.
Als je het rationeel betracht, wordt 'de auto' als (één)persoons vervoersmiddel steeds absurder...
Eerlijk gezegd vermijd ik Allego, puur omdat de beschikbaarheid te onbetrouwbaar is. Er staat er meestal maar één, wat ik een te groot risico vind. Geef mij maar Fastned.orillion schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 09:28:
Helemaal mee eens. En ik heb altijd geleerd dat je in zulke situaties moet stemmen met je geld; dus ook als het wat duurder is.ehtweak schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:34:
Dit soort topics geeft toch maar weer eens aan hoe verknocht we zijn aan een stuk blik van ruim duizend kilo (!) om vaak slechts één persoon te vervoeren.![]()
En in het geval van een puur elektrische auto komt daar nog meer (accu)massa bij. Allemaal 'materiaal' wat heen en weer gesleept wordt en waarbij allerlei energieomzettingen plaatsvinden (zowel ter plekke als vooraf en achteraf).En ja, ik rijd zelf ook al >35 jaar rond en heb in z'n totaliteit al bijna driekwart miljoen kilometer afgelegd... Absurde getallen eigenlijk.
- ter plekke = brandstof of elektrische/chemische omzettingen, verontreinigingen, fijnstof, etc.
- vooraf = de productie van dat vervoermiddel, de productie van de energiedrager
![]()
Blijkbaar zitten we in zo'n keurslijf vast (ondergetekende ook) dat we het idee hebben (dankzij de nimmer aflatende marketing van de auto industrie) dat we per se die auto moeten hebben/gebruiken!? Wordt het niet eens tijd om anders te gaan denken/doen? Ja, ik weet het, dat zal niet makkelijk zijn...![]()
Volgens het CBS:
Alles zit tussen je oren, hoezo is het een probleem om 15min tot 30min te snelladen op langere ritten? Als je gaat fietsen fiets je toch ook niet 3 uur non-stop door?
Die gemiddelde die je laat zien worden heftig gecompenseerd door mensen die prive rijden. Deze groep wordt nu erg benadeeld op het moment dat ze elektrisch willen gaan rijden. Voor deze groep is elektrisch rijden namelijk érg interresant. Ik vind persoonlijk dat de overheid hier wel wat aan mag doen. Noorwegen doet dit erg goed.
Hier staat wat
Die vermeed ik toch al omdat ze eigenlijk geen elektriciteit mogen verkopen en dat toch doen (Alliander: "nee Allego verkoopt geen elektriciteit, die leveren een dienst" yeah right...).orillion schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 09:28:
[...]
[...]
Stemmen met de portemonnee is een van mijn hobbies
Oliemaatschappijen in de laadmarkt vind ik altijd wel dubbel;
- Aan de ene kant: Ik heb geen zin dat winst uit de laadmarkt in de olie wordt geherinvesteerd. Helemaal als de laadmarkt rendabeler wordt, dat dit winstgevende deel wordt gebruikt om het oliedeel te ondersteunen (al duurt dat nog even).
- Aan de andere kant: Ik wil Shell graag laten zien dat er markt is voor laden en dus Shell meer geneigd is de laadmarkt (en dus elektrisch/duurzaam) te omarmen. Anders krijg je Shell die gaat lobbyen met 'Zie je wel dat er geen markt is voor laden, dus we moeten naar waterstof'
Ook helemaal mee eens, maar er moet dan wel een goed alternatief zijn.ehtweak schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:34:
Dit soort topics geeft toch maar weer eens aan hoe verknocht we zijn aan een stuk blik van ruim duizend kilo (!) om vaak slechts één persoon te vervoeren.![]()
En in het geval van een puur elektrische auto komt daar nog meer (accu)massa bij. Allemaal 'materiaal' wat heen en weer gesleept wordt en waarbij allerlei energieomzettingen plaatsvinden (zowel ter plekke als vooraf en achteraf).En ja, ik rijd zelf ook al >35 jaar rond en heb in z'n totaliteit al bijna driekwart miljoen kilometer afgelegd... Absurde getallen eigenlijk.
![]()
Blijkbaar zitten we in zo'n keurslijf vast (ondergetekende ook) dat we het idee hebben (dankzij de nimmer aflatende marketing van de auto industrie) dat we per se die auto moeten hebben/gebruiken!? Wordt het niet eens tijd om anders te gaan denken/doen? Ja, ik weet het, dat zal niet makkelijk zijn...![]()
Volgens het CBS:
Ik zit net in een lastige situatie, eerst kon ik meerijden met een collega en naast de verdrubbelde efficientie is het ook heel gezellig
Maar nu gaat dat niet meer en dan blijft de trein over, met de trein doe ik tussen de 54 en 75 minutten over mijn reis. Dan kies ik ervoor om daarin 15 minuten te lopen, niet altijd een zitplaats te hebben en vaak in een vieze trein te zitten waar die bierlucht van gisteravond nog hangt. Over het algemeen kan ik de tijd in de trein niet nutig besteeden door de drukte. Want, face it, een laptop op schoot terwijl je een tas in je gezicht hebt van de mensen die in polonaise houding in het gangpad moeten staan, werkt gewoon niet.
Nu heb ik twee opties, als ik mezelf upgrade naar 1e klasse, dan heb ik vaker een zitplaats, hopelijk en schonere trein en kan ik mischien mijn tijd nuttiger besteden.
Of ik kies voor hetzelfde geld een lease auto, die mij comfortabel van deur naar deur brengt en dat ook nog eens in een tijd van 35 tot 50 minuten doet.
Met de huidige 4% tegen 22% bijtelling is een Hyundai Ioniq netto ongeveer net zo duur als een goed aangeklede Aygo en ook even duur als een NS 1e klas abbo. Daarbij is de EV (door mijn groene stroom abbo) in brandstofuitstoot niet belastender dan de trein. De keuze is dus niet zo moeilijk
Of een Renault Twizy, meer heb je toch niet nodigToettoetdaan schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:21:
[...]
Ook helemaal mee eens, maar er moet dan wel een goed alternatief zijn.
Ik zit net in een lastige situatie, eerst kon ik meerijden met een collega en naast de verdrubbelde efficientie is het ook heel gezellig
Maar nu gaat dat niet meer en dan blijft de trein over, met de trein doe ik tussen de 54 en 75 minutten over mijn reis. Dan kies ik ervoor om daarin 15 minuten te lopen, niet altijd een zitplaats te hebben en vaak in een vieze trein te zitten waar die bierlucht van gisteravond nog hangt. Over het algemeen kan ik de tijd in de trein niet nutig besteeden door de drukte. Want, face it, een laptop op schoot terwijl je een tas in je gezicht hebt van de mensen die in polonaise houding in het gangpad moeten staan, werkt gewoon niet.
Nu heb ik twee opties, als ik mezelf upgrade naar 1e klasse, dan heb ik vaker een zitplaats, hopelijk en schonere trein en kan ik mischien mijn tijd nuttiger besteden.
Of ik kies voor hetzelfde geld een lease auto, die mij comfortabel van deur naar deur brengt en dat ook nog eens in een tijd van 35 tot 50 minuten doet.
Met de huidige 4% tegen 22% bijtelling is een Hyundai Ioniq netto ongeveer net zo duur als een goed aangeklede Aygo en ook even duur als een NS 1e klas abbo. Daarbij is de EV (door mijn groene stroom abbo) in brandstofuitstoot niet belastender dan de trein. De keuze is dus niet zo moeilijk
Inderdaad. 150 kg trekgewicht
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Mijn blik is meer dan 2000 kilo en ik zit er ook meestal alleen inehtweak schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:34:
Facts don't care about your feelings
Dan is die stella van de tue wel wat. De passagiers wegen meer dan die auto.
Allego laad ik alleen als het echt niet anders kan om thuis te komen.orillion schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 09:28:
[...]
[...]
Verwijderd
Ik ben erg geïnteresseerd in de Ampera-e. Bij diverse dealers geïnformeerd, nu bestellen is hopelijk eind volgend jaar rijden.
Helaas geen plek voor een eigen laadpaal, en de aanbesteding voor laadpalen in de openbare ruimte (via de provincie Overijssel) moet nog starten, waarbij er binnen 200 meter een paal wordt neergezet.
Stel ik heb een opplaadpunt aan huis, zijn daar verlengkabels voor te krijgen? Zodat ik de afstand naar de parkeerplaats voor mijn huis kan overbruggen?
Helaas geen plek voor een eigen laadpaal, en de aanbesteding voor laadpalen in de openbare ruimte (via de provincie Overijssel) moet nog starten, waarbij er binnen 200 meter een paal wordt neergezet.
Stel ik heb een opplaadpunt aan huis, zijn daar verlengkabels voor te krijgen? Zodat ik de afstand naar de parkeerplaats voor mijn huis kan overbruggen?
Als het over openbare grond gaat (oftewel, een stoep of straat) dan mag je daar geen kabel leggen bovengronds voor zover ik weet.Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 13:10:
Ondergronds ook niet .ik zou zeggen naar je gemeente en een laadpaal aanvragen.Arachnan schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 16:36:
[...]
Als het over openbare grond gaat (oftewel, een stoep of straat) dan mag je daar geen kabel leggen bovengronds voor zover ik weet.
Heb ik ook gedaan maar staat er nog niet . Het is best een langdurig proces . Ik heb de aanvraag eind mei gedaan.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Zo mailtje is eruit naar VdB om te vragen of een LoLo aan hun backend te knopen is. Mocht dat niet het geval zijn dan zal ie toch weer op Marktplaats gaan.
En de cijfers van september zijn ondertussen bekend;
Model | Type of vehicle | Number | Change from last month |
Tesla Model S | Passenger car (BEV) | 7,312 | 306 |
Nissan Leaf | Passenger car (BEV) | 2,113 | 39 |
Renault ZOE | Passenger car (BEV) | 2,016 | 60 |
BMW I3 | Passenger car (BEV) | 1,565 | 85 |
Tesla Model X | Passenger car (BEV) | 1,290 | 245 |
Nissan E-NV200 | Commercial car < 3.5 tons (BEV) | 774 | 17 |
Hyundai Ioniq | Passenger car (BEV) | 738 | 62 |
Renault Kangoo Z.E. | Commercial car < 3.5 tons (BEV) | 724 | 3 |
Volkswagen Golf | Passenger car (BEV) | 649 | 121 |
Smart ForTwo / Electric Drive | Passenger car (BEV) | 466 | 0 |
[ Voor 37% gewijzigd door tiguan op 16-10-2017 09:37 ]
Ik vraag me af of er geen business case voor TPG Post is om Renault Kangoo Z.E. te rijden. Waar ik werk op het industrieterrein rijdt er altijd eentje die gewone post rond brengt in een Kangoo. En dat gaat dus van "aan komen rijden, stoppen, motor laten draaien, post bezorgen, instappen, peut gas geven, 10 meter verder stopen, motor laten draaien... etc".
Hoeveel zuiniger zal een elektrische auto daarvoor wel niet zijn.
Signatures zijn voor boomers.
Gerucht: Tesla gaat in China de lokale (GB) snellaad standaard ondersteunen. Dit opent de weg voor CCS/CHAdeMO in Europa.
Zie: http://www.cnbeta.com/articles/tech/660969.htm
Google Translate
Zie: http://www.cnbeta.com/articles/tech/660969.htm
Google Translate
Today, Tesla official announced that the Chinese market will be equipped with "new national standard (GB / T20234-2015)" charging interface MODEL S and MODEL X models. In the future of the factory in the regulation of vehicles, Tesla will be canceled in the left side of the tail light hidden in the mouth, while the left rear fender to add a new national standard charging interface. At the same time, Tesla also taking into account the needs of the old owners, announced today from China for the continent with non-"new national standard" charging interface of the vehicle free of charge to provide "new national standard" charging adapter.
In order to meet the above measures, Tesla will also the current mainland super charge piles, the destination charging network of the charging pile to transform, support the new national standard charging interface.
Tesla said that more than 700 super-charging piles have been set up in 170 cities nationwide, and by the end of this year, the figure will exceed 1000.
Deutsch Post DHL zijn al enkele jaren daarmee bezig. En rijden er ook al een tijd mee rond. Ze verkopen ze nu ook aan derde. Ik heb er laatst in gereden, geinig ding. Was bij een EV-dag waarbij Streetscooter ook een presentatie gaf. Volgens DHL wilde de fabrikanten geen auto's maken voor post- en pakketleveringen en zijn ze daarom met de technische hogeschool van Aken begonnen aan hun eigen auto:Maasluip schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:45:
Ik vraag me af of er geen business case voor TPG Post is om Renault Kangoo Z.E. te rijden. Waar ik werk op het industrieterrein rijdt er altijd eentje die gewone post rond brengt in een Kangoo. En dat gaat dus van "aan komen rijden, stoppen, motor laten draaien, post bezorgen, instappen, peut gas geven, 10 meter verder stopen, motor laten draaien... etc".
https://www.streetscooter.eu/
Ik heb ook nog een presentatie van ze gekregen, voor het geval dat iemand daar geïnteresseerd in is. Daarin staan ook verkoopprijzen (voor Duitsland, dat wel)
Die DHL Streetscooter rijdt hier ook weleens rond. Geinig.
Preis ab 46.350,50 € (abzgl. 4.000 € Förderprämie)
Maar niet goedkoop... (voor een busje van 1000kg, 30 kwh accu, max snelheid 85)
Preis ab 46.350,50 € (abzgl. 4.000 € Förderprämie)
Maar niet goedkoop... (voor een busje van 1000kg, 30 kwh accu, max snelheid 85)
[ Voor 54% gewijzigd door YoshiBignose op 16-10-2017 11:29 ]
Nu wil ik hier toch een keertje op reageren. En ik zie echt wel voordelen van elektrisch in, en heb het ook al een aantal mensen geadviseerd om toch eens serieus naar te kijken. Voor mij kan het nu nog niet uit omdat ik niet voldoende rij (wel hybride nuehtweak schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:34:
![]()
Volgens het CBS:
Maar goed, als eerste ga je ervan uit dat iedereen maar in de auto naar zijn werk gaat. Ik heb daar een fiets voor, dus mijn kilometers per rit wordt daardoor al een stuk groter. (Datzelfde zie je overigens als het hier over tweede hands auto's gaat, het wordt altijd omgerekend naar dat diegene dus bijvoorbeeld 20km enkele reis van hun werk zitten, en de motor dus niet voldoende warm wordt, terwijl het ook gewoon kan dat hij enkel in het weekend voor langere ritten wordt gebruikt).
Dan het volgende punt: Als ik een €30k uitgeef dan wil ik niet een auto die in 90% van de situaties voldoet, ik wil er eentje die in zo goed als 100% van de situaties voldoet. Daarnaast wil ik er niet (significant) op achteruit gaan ten opzichte wat ik nu heb. En natuurlijk, je hebt helemaal gelijk als je zegt dat 100 op de snelweg je nauwelijks tijd kost, maar je gaat er wel op achteruit tov wat je nu hebt.
Voorbeeld: Mijn oude auto was een automaat. Nu kan ik net als iedereen die niet gehandicapt is gewoon met de hand schakelen. Maar ondanks het veel grotere aanbod aan tweedehands handgeschakelde bakken, wilde ik toch weer een automaat, omdat ik er anders voor mijn gevoel op achteruit zou gaan.
Je kan er wel op blijven hameren dat je niet 130 hoeft te rijden, en dat om de 1.5-2 uur een pauze houden van 20 minuten niet verkeerd is, maar het is gewoon een significante achteruitgang tov mensen nu hebben. Net als wanneer ik bij die familie op bezoek ga die parkeerplaats op ruwweg 100m van hun huis hebben, dat is een verrekte lang verlengsnoer.
En dan als laatste, dat het tijd wordt om anders te denken / doen. Mijn inziens is het punt daar niet het soort auto. En natuurlijk speelt dat een rol. Maar meer gewoon eens de fiets pakken (ik ken serieus mensen die voor 500m naar familie de auto pakte...). En in de buurt van je werk gaan wonen, bedenk eens hoeveel dat scheelt. Dat is inderdaad niet altijd realistisch mogelijk, maar er zijn ook zat waarbij het wel realistisch mogelijk is, en het nog steeds niet wordt gedaan.
Edit: Oké, iets langer geworden dan gepland
Dat doet me denken aan DFM nu heet het DFSK: https://www.citytransporter.eu/onze-modellen
Best leuke busjes en verkrijgbaar met een electro motor: https://www.citytransport...Cargo-Box-K01H-Epower.pdf (Zonder opbouw beginnen die dingen bij 20K, best schappelijk)
Eind 2008 was ik nog betrokken bij dat merk en sinds begin 2009 zijn ze verkrijgbaar op de Nederlandse markt, ik snap niet dat die dingen niet meer voet aan de grond krijgen bij gemeenten.
[ Voor 23% gewijzigd door Toettoetdaan op 16-10-2017 11:39 ]
Ja volgens mij rijden wat autootjes van de gemeente in die dingen. Of ze lijken erop. Lijkt me inderdaad dat de overheid moet beginnen hiermee. In Hoorn reed handhaving ook al vrij vroeg met een Fluence. Goede zaak, aangezien die lui ook veel rond rijden door de binnenstad.Toettoetdaan schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 11:37:
Dat doet me denken aan DFM nu heet het DFSK: https://www.citytransporter.eu/onze-modellen
Best leuke busjes en verkrijgbaar met een electro motor: https://www.citytransport...Cargo-Box-K01H-Epower.pdf (Zonder opbouw beginnen die dingen bij 20K, best schappelijk)
Eind 2008 was ik nog betrokken bij dat merk en sinds begin 2009 zijn ze verkrijgbaar op de Nederlandse markt, ik snap niet dat die dingen niet meer voet aan de grond krijgen bij gemeenten.
Prijs van de Lithium uitvoeringen staan er niet bij. Kan max. 85 km/u. Te duur voor veel toepassingen. Onbekende fabrikant. Niet snellader. Mensen bij gemeentes rijden er liever niet in. (Mijn ev is ook van de gemeente geweest. 9500 km in 5 jaar...daarna afgeschreven. Voor meer dan €5,00 per kilometer is dat best duur rijden.Toettoetdaan schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 11:37:
[...]
[...]
Het begint te komen, hier rijdt de DHL ook al elektrisch. Het zou me niks verbazen als er leasecontracten zijn die eerst uitgewacht moeten worden.Maasluip schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:45:
Tevens post gehad:

En net ook met ze gebeld, LoLo ondersteuning gaat inderdaad lastig worden, of ik een paal die OCPP ondersteund aan hun backend kan hangen wordt nu uitgezocht.
[ Voor 15% gewijzigd door Erasmo op 16-10-2017 17:03 ]
De Work-serie van Streetscooter gaat ook maar tot 85 km/h. Niks mis mee, zulke auto's worden vooral in de stad gebruikt en snelwegwaardig zijn ze. Hogere snelheden zijn alleen maar slecht voor je bereik.JeroenK schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 16:46:
[...]
Prijs van de Lithium uitvoeringen staan er niet bij. Kan max. 85 km/u. Te duur voor veel toepassingen. Onbekende fabrikant. Niet snellader. Mensen bij gemeentes rijden er liever niet in. (Mijn ev is ook van de gemeente geweest. 9500 km in 5 jaar...daarna afgeschreven. Voor meer dan €5,00 per kilometer is dat best duur rijden.
Kilometerstand is meestal minder zeggend, het gaat namelijk om een gereedschap. Daar reken je in werkuren, net als een tractor waarbij je kleine afstanden aflegt. Als zo'n auto elke dag 5 km rijdt om in de binnenstad het de prullebakken te legen kom je ook na 5 jaar op 9500.
Vond het maar lang duren dat mijn auto in productie ging. Zat ik op de verkeerde pagina...
Uw Tesla is klaar en wordt van de fabriek in Fremont vervoerd naar de haven in de Verenigde Staten.
Leuke he wachtenPWM schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 21:00:
Vond het maar lang duren dat mijn auto in productie ging. Zat ik op de verkeerde pagina...
[...]
Ik had ook geen haastPWM schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 21:52:
Ach, heel eerlijk gezegd, maakt het mij niet superveel uit. Ik rijd nu rond tegen 0% bijtelling
Verwijderd
Dit ging over de Ampera-eStef87 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:10:
[...]
- Ik wist het al maar: je kan bij de meeste openbare laadpalen maar met 3.6kW opladen, waar BMW, Tesla, Renault etc. wel met 11kW kan worden opgeladen.
Weet iemand hoe dit komt? 3.6KW voor thuis prima, maar bij een laadpaal verwacht ik toch wel wat meer.
Edit: al gevonden: https://ev-database.nl/bl...ng-weergave-laadvermogen/. Welke modellen laden in de praktijk wel meer dan 3.6KW op een laadpaal? (ook zonder 3 fase)
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2017 22:41 ]
Omdat je bij de meeste laadpalen maar 3(fases)x16A(mperere) hebt. (Dus een 11kW laadpaal)Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 22:28:
[...]
Dit ging over de Ampera-e
Weet iemand hoe dit komt? 3.6KW voor thuis prima, maar bij een laadpaal verwacht ik toch wel wat meer.
Edit: al gevonden: https://ev-database.nl/bl...ng-weergave-laadvermogen/. Welke modellen laden in de praktijk wel meer dan 3.6KW op een laadpaal? (ook zonder 3 fase)
De Ampera kan enkel op 1-fase laden aan normale laadpalen. Enkel als je een 22kW laadpaal hebt, is het 1x32A waar je gebruik van kan maken, terwijl er werkelijk 3x32A (=22kW) mogelijk is op die laadpaal.
In de praktijk zijn de meeste laadpalen 3x16A en niet 3x32A, daarom zul je in de praktijk buiten snelladers om, helaas heel langzaam laden.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Misschien ligt het aan mij, maar het zijn naar mijn mening teleurstellende aantallen. Enkel Tesla lijkt redelijkerwijs te verkopen met VW als een goede 2e. Met alle andere fabrikanten te classificeren als gerommel in de marge met minder dan 3 cijfers.tiguan schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:33:
En de cijfers van september zijn ondertussen bekend;
Model Type of vehicle Number Change from last month Tesla Model S Passenger car (BEV) 7,312 306 Nissan Leaf Passenger car (BEV) 2,113 39 Renault ZOE Passenger car (BEV) 2,016 60 BMW I3 Passenger car (BEV) 1,565 85 Tesla Model X Passenger car (BEV) 1,290 245 Nissan E-NV200 Commercial car < 3.5 tons (BEV) 774 17 Hyundai Ioniq Passenger car (BEV) 738 62 Renault Kangoo Z.E. Commercial car < 3.5 tons (BEV) 724 3 Volkswagen Golf Passenger car (BEV) 649 121 Smart ForTwo / Electric Drive Passenger car (BEV) 466 0
Als je het per merk zou groeperen krijgen Tesla met 551 en VW met 121 op de 2e plek. Dat is een factor 4,5 ondanks dat de aanschafwaarde een factor 3 of meer is. Blijkbaar willen mensen toch een auto die ze voor alles kunnen gebruiken zonder teveel beperkingen.
Je moet ze wel kunnen krijgen ja. Toen ik mijn ioniq bestelde verteld de verkoper 2 maanden moet lukken .ja m"n ........ Hyundai zegt nu al 12 tot 14 maanden. (te kort batterijen) en daar zullen er wel meer last van hebben.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
N.a.v. berichten hier heb ik Hyundai gemaild. Ik moet nog ruim een jaar met m'n auto maar met zulke levertijden moet ik nu wel alvast wat rondkijken (....).evtje schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:06:
Je moet ze wel kunnen krijgen ja. Toen ik mijn ioniq bestelde verteld de verkoper 2 maanden moet lukken .ja m"n ........ Hyundai zegt nu al 12 tot 14 maanden. (te kort batterijen) en daar zullen er wel meer last van hebben.
Toch apart dat een dealer aangeeft dat de levertijd ongeveer 6 maanden is.Hartelijk dank voor uw interesse in de Hyundai IONIQ. Uit uw bericht begrijp ik dat u zich op een elektrische auto aan het oriënteren bent.
De levertijd op de IONIQ EV is op dit moment ongeveer 6 maanden. Voor de Hybride versie is dit 3 maanden.
Exact expert nodig?
[...]
Toch apart dat een dealer aangeeft dat de levertijd ongeveer 6 maanden is.
[/quote]
.Klopt als je nu vraagt dan zeggen ze van het voorjaar.
ik wacht al 4 maanden en was de fabriek nog niet uit .Tel erbij op 6 weken boot 2 weken haven 1 week dealer. Maar dan moet ie wel nu uit de fabriek komen. Dus heb ik hem gewisseld voor een voorraad model
Toch apart dat een dealer aangeeft dat de levertijd ongeveer 6 maanden is.
[/quote]
.Klopt als je nu vraagt dan zeggen ze van het voorjaar.
ik wacht al 4 maanden en was de fabriek nog niet uit .Tel erbij op 6 weken boot 2 weken haven 1 week dealer. Maar dan moet ie wel nu uit de fabriek komen. Dus heb ik hem gewisseld voor een voorraad model
Ik heb net de rekening binnen van NewMotion voor het laden tijdens mijn reis naar Zuid-Duitsland en terug (zie ook: https://gathering.tweaker...message/52726625#52726625).
Speciale aandacht voor snellaadpalen van ENBW, die in de zuidelijke helft van Duitsland onder andere bij de Tank & rast stations aanwezig zijn. Op de paal staat dat laden 5 euro kost ongeacht aantal kWh. Betalen kan met creditcard, Paypal en met RFID-kaart, waaronder de kaart van NewMotion. Verder staat er op de paal dat bij betalen met laadpas 0,48 ct/min wordt gerekend met een maximum van 5 euro. Dat heb ik dus gedaan, leek mij makkelijker dan met een creditcard hannesen.
Nu blijkt uit de rekening dat ik €0,40 per minuut moet betalen zonder maximum. Omgerekend kom ik dan op een prijs van circa €0,65 per kWh. Was voor mij ongeveer 13 euro per sessie, dus wel wat meer dan 5 euro!
Ik moet toegeven, in de app van NewMotion staat idd. 40 ct/min, maar die had ik niet geraadpleegd.
Ik heb in ieder geval mijn lesje weer geleerd: Voortaan betalen met creditcard of Paypal bij zulke palen!
Ik vraag me ook af of NewMotion hier niet grof aan verdient, als ENBW maar 5 euro rekent.
Speciale aandacht voor snellaadpalen van ENBW, die in de zuidelijke helft van Duitsland onder andere bij de Tank & rast stations aanwezig zijn. Op de paal staat dat laden 5 euro kost ongeacht aantal kWh. Betalen kan met creditcard, Paypal en met RFID-kaart, waaronder de kaart van NewMotion. Verder staat er op de paal dat bij betalen met laadpas 0,48 ct/min wordt gerekend met een maximum van 5 euro. Dat heb ik dus gedaan, leek mij makkelijker dan met een creditcard hannesen.
Nu blijkt uit de rekening dat ik €0,40 per minuut moet betalen zonder maximum. Omgerekend kom ik dan op een prijs van circa €0,65 per kWh. Was voor mij ongeveer 13 euro per sessie, dus wel wat meer dan 5 euro!

Ik vraag me ook af of NewMotion hier niet grof aan verdient, als ENBW maar 5 euro rekent.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Dan maar snel Fastned uit rollen in de E.U. daar zie je direct hoeveel het kost.pmiddeld schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:40:
Ik heb net de rekening binnen van NewMotion voor het laden tijdens mijn reis naar Zuid-Duitsland en terug (zie ook: https://gathering.tweaker...message/52726625#52726625).
Nu blijkt uit de rekening dat ik €0,40 per minuut moet betalen zonder maximum. Omgerekend kom ik dan op een prijs van circa €0,65 per kWh. Was voor mij ongeveer 13 euro per sessie, dus wel wat meer dan 5 euro!Ik moet toegeven, in de app van NewMotion staat idd. 40 ct/min, maar die had ik niet geraadpleegd.
Ik heb in ieder geval mijn lesje weer geleerd: Voortaan betalen met creditcard of Paypal bij zulke palen!
Hear, hear!evtje schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:59:
[...]
Dan maar snel Fastned uit rollen in de E.U. daar zie je direct hoeveel het kost.
Ook erg gaaf dit: https://fastned.nl/en/blo...oduces-card-free-charging
Plug&Charge, super! Ik wist dat dit al in CCS zat, maar het was afwachten tot het er ook echt kwam.
Nu nog CCS op mijn Model S, maar dat komt er hopelijk snel aan: https://electrek.co/2017/...t-design-model-s-model-x/
Een betere verklaring lijkt mij, dat EV's nog altijd bijna uitsluitend door bedrijven en lease maatschappijen worden gekocht. Particulier EV bezig heeft een boost nodig. Bijvoorbeeld door particulieren een vergelijkbaar voordeel te geven als zakelijke rijders!databeestje schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 09:47:
Blijkbaar willen mensen toch een auto die ze voor alles kunnen gebruiken zonder teveel beperkingen.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Als je als particulier een auto via lease koopt, dan mogen zij toch wel de MIA aftrekken? Of geldt dat dan ook alleen voor zakelijke klanten? In principe heb je dan wel het zelfde voordeel als zakelijk (behalve de bijtelling dan).mddd schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:13:
[...]
Een betere verklaring lijkt mij, dat EV's nog altijd bijna uitsluitend door bedrijven en lease maatschappijen worden gekocht. Particulier EV bezig heeft een boost nodig. Bijvoorbeeld door particulieren een vergelijkbaar voordeel te geven als zakelijke rijders!
Zij mogen inderdaad de MIA aftrekken. De wagen blijft immers van hun en zij hebben 'm ook aangeschaft. Dat belastingvoordeel zouden ze dus ook in de vorm van een lagere leaseprijs moeten verwerken.YoshiBignose schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:41:
[...]
Als je als particulier een auto via lease koopt, dan mogen zij toch wel de MIA aftrekken? Of geldt dat dan ook alleen voor zakelijke klanten? In principe heb je dan wel het zelfde voordeel als zakelijk (behalve de bijtelling dan).
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Ik snap je punt wel dat je wil houden wat je hebt.Sissors schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 11:35:
En dan als laatste, dat het tijd wordt om anders te denken / doen. Mijn inziens is het punt daar niet het soort auto. En natuurlijk speelt dat een rol. Maar meer gewoon eens de fiets pakken (ik ken serieus mensen die voor 500m naar familie de auto pakte...). En in de buurt van je werk gaan wonen, bedenk eens hoeveel dat scheelt. Dat is inderdaad niet altijd realistisch mogelijk, maar er zijn ook zat waarbij het wel realistisch mogelijk is, en het nog steeds niet wordt gedaan.
Maar vervolgens kom je dan met dit alternatief. Dat is dan toch ook er op achteruit gaan? En dat is nu net wat je zelf ook niet zou willen.
Maar daarom veranderd er dus ook niets, de meeste mensen blijven het liefst bij hetgeen wat ze al hebben. Wat de (genderneutrale) boer niet kent dat wordt niet gegeten enzo.
Een ander nadeel is dat in dit soort auto's de verwarming vaak met een brandstofkachel gaat. Of dat hier ook zo is is mij niet duidelijk; in de optie(!) lijst staat een Eberspächer verwarming vermeld en die zijn meestal op brandstof. Zulke voertuigen worden vaak ook gebruikt om in te lunchen dus zulke dingen moeten wel goed geregeld zijn.Roobje schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 17:04:
Als zo'n auto elke dag 5 km rijdt om in de binnenstad het de prullebakken te legen kom je ook na 5 jaar op 9500.
Een particulier mag geen MIA aftrekken. Als je hem als particulier least en de leasemaatschappij koopt de auto dan mag de leasemaatschappij wel de MIA aftrekken. Hoeveel van dat voordeel doorbelast wordt aan de particuliere leaser weet ik niet.YoshiBignose schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:41:
Als je als particulier een auto via lease koopt, dan mogen zij toch wel de MIA aftrekken? Of geldt dat dan ook alleen voor zakelijke klanten? In principe heb je dan wel het zelfde voordeel als zakelijk (behalve de bijtelling dan).
Maar leasen is iets heel anders dan kopen. Als je gewend ben om een auto te kopen ipv te leasen dan moet je ook nog over die "drempel" heen stappen.
Gaaf? Ben ik niet met je eens. Gebruikersvriendelijk, ok. Maar voor de rest is Plug & Charge ruk, het betekent dat de autofabrikanten weer tussen de laadsessie gaan zitten; dat zij het factureringsstuk etc gaan doen via hun financiele afdelingen. Dat doen ze echt niet voor niets. Volgens mij heb je met een provider/pas systeem meer keuze als consument en dus meer controle.Snow_King schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:07:
[...]
Hear, hear!
Ook erg gaaf dit: https://fastned.nl/en/blo...oduces-card-free-charging
Plug&Charge, super! Ik wist dat dit al in CCS zat, maar het was afwachten tot het er ook echt kwam.
Nu nog CCS op mijn Model S, maar dat komt er hopelijk snel aan: https://electrek.co/2017/...t-design-model-s-model-x/
/edit: niet goed gelezen, zolang de provider rechtstreeks aan de consument factureert is het wel een goed systeem.
[ Voor 6% gewijzigd door Hachy op 17-10-2017 12:49 ]
Idd, je las te snelHachy schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:46:
[...]
Gaaf? Ben ik niet met je eens. Gebruikersvriendelijk, ok. Maar voor de rest is Plug & Charge ruk, het betekent dat de autofabrikanten weer tussen de laadsessie gaan zitten; dat zij het factureringsstuk etc gaan doen via hun financiele afdelingen. Dat doen ze echt niet voor niets. Volgens mij heb je met een provider/pas systeem meer keuze als consument en dus meer controle.
/edit: niet goed gelezen, zolang de provider rechtstreeks aan de consument factureert is het wel een goed systeem.
Auto stuurt gewoon zijn MAC richting lader. Als de lader die herkent begint het laden direct en komt de factuur later jouw kant op.
Nu zullen er dan vast wel weer kits gaan komen om je MAC te spoofen
Helemaal gelezen.Sissors schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 11:35:
[...]
Je spreekt jezelf hier wel tegen: in je verhaal kom je steeds terug op "ik wil er niet (significant) op achteruit gaan", en vervolgens kom je met "oplossingen" die juist dat vereisen:
- meer de fiets pakken: kost meer tijd, gevoeliger voor weersomstandigheden, kan niet veel meegenomen worden
- in de buurt van je werk gaan wonen: die stad heeft geen zondagsopening van winkels, geen fatsoenlijke bioscopen, weinig winkels etc.
Het is vrij simpel: iedereen heeft andere prioriteiten.
JeroenE schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:02:
[...]
Een particulier mag geen MIA aftrekken. Als je hem als particulier least en de leasemaatschappij koopt de auto dan mag de leasemaatschappij wel de MIA aftrekken. Hoeveel van dat voordeel doorbelast wordt aan de particuliere leaser weet ik niet.
Precies dus leasen kan dan voordeliger zijn voor particulieren. Toen ik m'n Ioniq bestelde via Leaseplan kreeg ik ook een nieuwe offerte waarin de MIA verwerkt zat en werd de lease prijs lager. Alleen... ze hadden een rekenfout gemaakt waardoor het nog goedkoper werdBeatman schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:58:
[...]
Zij mogen inderdaad de MIA aftrekken. De wagen blijft immers van hun en zij hebben 'm ook aangeschaft. Dat belastingvoordeel zouden ze dus ook in de vorm van een lagere leaseprijs moeten verwerken.
Het probleem hierin ben jij niet. Het zijn de mensen die er in moeten rijden. Mijn auto was een pool auto. Ze gingen zo ver er mee dat ze "plotseling" stil stonden op een spoorweg overgang of een kruispunt. Het laden vonden ze ook maar vervelend dus bleef hij staan. De echte reden was dat voordat deze auto's gekocht werden ze een riante vergoeding kregen voor het rijden in hun eigen auto. De pool auto's bleven staan. Of stonden ineens zonder stroom.Roobje schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 17:04:
[...]
De Work-serie van Streetscooter gaat ook maar tot 85 km/h. Niks mis mee, zulke auto's worden vooral in de stad gebruikt en snelwegwaardig zijn ze. Hogere snelheden zijn alleen maar slecht voor je bereik.
Kilometerstand is meestal minder zeggend, het gaat namelijk om een gereedschap. Daar reken je in werkuren, net als een tractor waarbij je kleine afstanden aflegt. Als zo'n auto elke dag 5 km rijdt om in de binnenstad het de prullebakken te legen kom je ook na 5 jaar op 9500.
Dat is met deze wagens precies het zelfde. Ze gaan nu tanken ergens en de gemeente betaald en de bestuurders krijgen de zegels... Bij een elektrische wagen krijgen ze geen zegels. Rijd niet hard. Ze hebben geen bekend merk als wagen. En staan ze net buiten de dorpsgrens ineens zonder stroom. Of ze laten de wielen slippen zodat de rijregeling in alarm gaat. Echt de bestuurders willen het niet.
Vertegenwoordigers willen ook het liefst een Audi en liever geen Ford. Zelfs een Skoda heeft meer status. En in de praktische Dachia willen ze niet dood gevonden worden.
Dat is bij de gemeentewerken niet anders. Misschien het merk waar de voorkeur naar uit gaat. Maar een omgebouwd klein elektrisch Chinees ding....
Maar de werknemer heeft niets te zeggen. Als het management gewoon een trainingsdagje geeft ofzo om te leren hoe het werkt en wat de verschillen zijn dan is het klaar. Ik rij ook liever een Audi dan een Ford ja, maar dat kon m'n baas geen reet interesserenJeroenK schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:37:
[...]
Het probleem hierin ben jij niet. Het zijn de mensen die er in moeten rijden. Mijn auto was een pool auto. Ze gingen zo ver er mee dat ze "plotseling" stil stonden op een spoorweg overgang of een kruispunt. Het laden vonden ze ook maar vervelend dus bleef hij staan. De echte reden was dat voordat deze auto's gekocht werden ze een riante vergoeding kregen voor het rijden in hun eigen auto. De pool auto's bleven staan. Of stonden ineens zonder stroom.
Dit weekend in ieder geval één electrische auto gezien op de Autobahn. Een echte Twizzy! Blijf het jammer vinden dat dat maar éénpersoons autootjes zijn....
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik hoop voor je dat je gezegend blijft met medewerkers die niet saboteren of traineren.YoshiBignose schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:39:
Maar de werknemer heeft niets te zeggen. Als het management gewoon een trainingsdagje geeft ofzo om te leren hoe het werkt en wat de verschillen zijn dan is het klaar.
Zulke medewerkers kun je beter gewoon meenemen voor een ritje in de elektrische auto;JeroenE schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:50:
[...]
Ik hoop voor je dat je gezegend blijft met medewerkers die niet saboteren of traineren.
spoiler:
naar het UWV 
Nee hoor je kan er met twee personen inWailing_Banshee schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:44:
Dit weekend in ieder geval één electrische auto gezien op de Autobahn. Een echte Twizzy! Blijf het jammer vinden dat dat maar éénpersoons autootjes zijn....

Één ding is zeker, je weet dat je gegarandeerd dood bent als iemand je van achter aantikt op de autobahn.
Dat doen ze niet als ze hun baas respecterenJeroenE schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:50:
[...]
Ik hoop voor je dat je gezegend blijft met medewerkers die niet saboteren of traineren.

[ Voor 13% gewijzigd door YoshiBignose op 17-10-2017 13:59 ]
Ja dat denkt het management. Nu heb jij 1 medewerker maar een gemeente dienst heeft er meer. Het heet saboteren maar het management moet het maar aantonen. Hoe groter het bedrijf hoe minder mensen met passie en hoe meer mensen met een baan.YoshiBignose schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:39:
[...]
Maar de werknemer heeft niets te zeggen. Als het management gewoon een trainingsdagje geeft ofzo om te leren hoe het werkt en wat de verschillen zijn dan is het klaar. Ik rij ook liever een Audi dan een Ford ja, maar dat kon m'n baas geen reet interesseren
Op dit moment ben ik me aan het oriënteren op een lease-auto, waarbij de Volkswagen e-golf tijdens een proefrit ontzettend veel indruk maakte, met name qua rijcomfort en luxe. Heeft iemand recente informatie over levertijden? Ik snap dat hij niet volgende week voor de deur staat, maar de horrorverhalen van een jaar zouden me toch kunnen doen besluiten om voor iets anders te gaan.
Daarnaast lees/hoor ik zeer verschillende verhalen over de werkelijke actieradius. Officieel 300 km, veel verhalen reppen van 200 km in de praktijk, hoewel de ANWB dan toch weer 295 km meldt, en ik kan ook niet goed vinden hoeveel de modi ECO en ECO+ zouden uitmaken. Is dat 10 km of 50?
En ik las in dit topic een paar posts over het niet volledig opladen van de accu als hij niet binnenkort gebruikt wordt, betekent dat dan dat jullie elke keer naar de auto toe gaan om hem dan weer aan te sluiten? Of kan dat op afstand?
Ik las ook op internet de tip om de auto al te laten verwarmen/afkoelen in de winter respectievelijk zomer terwijl hij nog aan de paal staat, scheelt weer 10/20 km actieradius. Maar dan zou het wel fijn zijn als dat op afstand kan met een app of iets dergelijks, is de Golf daarvan voorzien?
Daarnaast lees/hoor ik zeer verschillende verhalen over de werkelijke actieradius. Officieel 300 km, veel verhalen reppen van 200 km in de praktijk, hoewel de ANWB dan toch weer 295 km meldt, en ik kan ook niet goed vinden hoeveel de modi ECO en ECO+ zouden uitmaken. Is dat 10 km of 50?
En ik las in dit topic een paar posts over het niet volledig opladen van de accu als hij niet binnenkort gebruikt wordt, betekent dat dan dat jullie elke keer naar de auto toe gaan om hem dan weer aan te sluiten? Of kan dat op afstand?
Ik las ook op internet de tip om de auto al te laten verwarmen/afkoelen in de winter respectievelijk zomer terwijl hij nog aan de paal staat, scheelt weer 10/20 km actieradius. Maar dan zou het wel fijn zijn als dat op afstand kan met een app of iets dergelijks, is de Golf daarvan voorzien?
I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.
Je zou op spritmonitor misschien wat info over range/verbruik kunnen treffen.HJTP schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:42:
Op dit moment ben ik me aan het oriënteren op een lease-auto, waarbij de Volkswagen e-golf tijdens een proefrit ontzettend veel indruk maakte, met name qua rijcomfort en luxe. Heeft iemand recente informatie over levertijden? Ik snap dat hij niet volgende week voor de deur staat, maar de horrorverhalen van een jaar zouden me toch kunnen doen besluiten om voor iets anders te gaan.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
@HJTP De e-Golf heeft een echte actieradius van rond de 200km als je veel snelweg rijdt. Ik rij eigenlijk nooit in ECO of ECO+ stand. Het verschil met die standen is dat je acceleratie langzamer wordt en de climate control minder goed functioneert of helemaal uit staat. Tevens wordt bij ECO je maximum snelheid gelimiteeerd op 120km/u en bij ECO+ op 95km/u , dacht ik.
De ECO stand wordt overigens automatisch geactiveerd zodra je actieradius 50km of lager is en ECO+ bij 20km of lager.
Het wordt verder beweerd dat het niet zo goed is voor de levensduur van de accu om hem elke keer helemaal op te laden. Ik laad hem gewoon elke dag helemaal op op m'n werk en dan blijft ie in totaal 8 uur aan de laadpaal staan. Tot nu toe geen mindering in actieradius gemerkt.
Het is wellicht slim om gebruik te maken van het acclimatiseren als je je druk maakt over de actieradius. Ik doe dat momenteel niet, maar wellicht in de winter wel. Je kan dit inderdaad instellen in de app, op een website of in de auto zelf. Je kan zelfs schedules instellen van bijvoorbeeld elke werkdag om 18.00u vertrekken.
De ECO stand wordt overigens automatisch geactiveerd zodra je actieradius 50km of lager is en ECO+ bij 20km of lager.
Het wordt verder beweerd dat het niet zo goed is voor de levensduur van de accu om hem elke keer helemaal op te laden. Ik laad hem gewoon elke dag helemaal op op m'n werk en dan blijft ie in totaal 8 uur aan de laadpaal staan. Tot nu toe geen mindering in actieradius gemerkt.
Het is wellicht slim om gebruik te maken van het acclimatiseren als je je druk maakt over de actieradius. Ik doe dat momenteel niet, maar wellicht in de winter wel. Je kan dit inderdaad instellen in de app, op een website of in de auto zelf. Je kan zelfs schedules instellen van bijvoorbeeld elke werkdag om 18.00u vertrekken.
[ Voor 61% gewijzigd door tiguan op 17-10-2017 15:16 . Reden: aanpassing over laadgrens ]
De e-Golf had inderdaad een app geloof ik.
@pasloos laden; is CCS PLC communicatie fatsoenlijk encrypted? Kan daar weinig over vinden... in principe zijn MACs openbaar
@pasloos laden; is CCS PLC communicatie fatsoenlijk encrypted? Kan daar weinig over vinden... in principe zijn MACs openbaar
Het probleem dat jij hier schetst, is dat de mensen niet juist geschoold worden. Ja het is en om stelling. Als je gewoon de medewerkers leert hoe met zo'n ding om te gaan, de beperkingen leert dan is het veel makkelijker toe te passen. Dat je met een EV niet overal komt, kan goed zijn. Maar je ziet nog te veel bedrijven met een wagenpark waarvan elke auto 500 km op een lading (brandstof) kan rijden terwijl slechts 20% van de auto's tegelijkertijd buiten de stadsgrens is.JeroenK schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:37:
[...]
Het probleem hierin ben jij niet. Het zijn de mensen die er in moeten rijden. Mijn auto was een pool auto. Ze gingen zo ver er mee dat ze "plotseling" stil stonden op een spoorweg overgang of een kruispunt. Het laden vonden ze ook maar vervelend dus bleef hij staan. De echte reden was dat voordat deze auto's gekocht werden ze een riante vergoeding kregen voor het rijden in hun eigen auto. De pool auto's bleven staan. Of stonden ineens zonder stroom.
Dat is met deze wagens precies het zelfde. Ze gaan nu tanken ergens en de gemeente betaald en de bestuurders krijgen de zegels... Bij een elektrische wagen krijgen ze geen zegels. Rijd niet hard. Ze hebben geen bekend merk als wagen. En staan ze net buiten de dorpsgrens ineens zonder stroom. Of ze laten de wielen slippen zodat de rijregeling in alarm gaat. Echt de bestuurders willen het niet.
Vertegenwoordigers willen ook het liefst een Audi en liever geen Ford. Zelfs een Skoda heeft meer status. En in de praktische Dachia willen ze niet dood gevonden worden.
Dat is bij de gemeentewerken niet anders. Misschien het merk waar de voorkeur naar uit gaat. Maar een omgebouwd klein elektrisch Chinees ding....
Ik vind het erg makkelijk om alles op het management af te schuiven. Alleen omdat ze daarvoor een riante vergoeding kregen en liever in een merkauto rijden? Dat heeft helemaal niets met hun werk te doen. Een EV heeft een veel betere werking op de image van een bedrijf als een patserbak uit Duitsland.
Dat een auto niet goed functioneert en op een spoorwegovergang blijft staan is niet goed. Dat geldt voor zowel een ICE als een EV.
1. https://www.volkswagen.nl/stocklocator kun je zelf zien waar e-Golf's op voorraad staan. Kijk of je daar 1 kunt vinden met de correcte fabrieksaf-opties. De accessiores kunnen naderhand worden bij besteld of gewijzigd.HJTP schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:42:
2. Alle fossiele/elektrische auto's kennen deze uitdaging, hoe meer je van ze vraagt des te lager de km-range. Ik zou 100km onder de opgegeven NEDC gaan zitten en alles wat je extra hebt is fijn meegenomen.
3. Het gaat hier waarschijnlijk om een leasebak, moet je je daar echt druk om maken?
4. Er wordt in de e-Golf tegenwoordig standaard een standkachel/warmtepomp aangeraden vertelde mijn VW dealer. Deze kan ook via de app (wel maandelijkse kosten na X jaar) bediend worden.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Voor mij wordt de egolf misschien ook een optie.tiguan schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:49:
@HJTP De e-Golf heeft een echte actieradius van rond de 200km als je veel snelweg rijdt. Ik rij eigenlijk nooit in ECO of ECO+ stand. Het verschil met die standen is dat je acceleratie langzamer wordt en de airco minder goed functioneert of helemaal uit staat. Tevens wordt bij ECO je maximum snelheid gelimiteeerd op 120km/u en bij ECO+ op 95km/u , dacht ik.
Het wordt verder beweerd dat het niet zo goed is voor de levensduur van de accu om hem elke keer helemaal op te laden. Ik laad hem gewoon elke dag helemaal op op m'n werk en dan blijft ie in totaal 8 uur aan de laadpaal staan. Tot nu toe geen mindering in actieradius gemerkt. Je kan echter instellen in de app dat ie maar tot een bepaald percentage mag laden.
Het is wellicht slim om gebruik te maken van het acclimatiseren als je je druk maakt over de actieradius. Ik doe dat momenteel niet, maar wellicht in de winter wel
Het enige nadeel van het gebruiken van vertrektijden (zoals dat heet bij VW) is dat de auto pas begint te laden tegen de tijd dat de vertrektijd in zicht komt. Dus stel je wil om 18.00u weg. Je prikt 'm om 10.00u aan de paal. Dan begint ie pas met laden rond een uur of 16.00u, afhankelijk van hoe leeg de accu is natuurlijk. Je kan dit overigens wel omzeilen door op het knopje te drukken naast de stekker-aansluiting. Ik vind dit persoonlijk vervelend, als het voorkomt dat je midden op de dag nog ergens heen moet, want dan heeft ie niet geladen. Daarom heb ik momenteel geen vertrektijd ingesteld.
Ik lees ook wel eens wat over een optie "Warmtepomp" dat zou de range in de winter verbeteren.
Heeft iemand daar ervaring mee?
@DjMark Ik heb 'm pas sinds mei, dus ik heb nog geen ervaring met de warmtepomp in te winter. De e-Golf 2 is ook pas sinds mei op de markt. Ik denk dat niemand er nog ervaring mee heeft.
@DjMark ik heb er geen ervaaring mee, maar als je geen warmtepomp hebt, dan heb je waarschijnlijk een gloeispiraal en dat is een factor vijf minder efficient, dus dat ga je merken in je range in de winter.
Conclusie, als je je druk maakt over de range, neem dan een warmtepomp.
Ik moet even een correctie toepassen op de instelling van hoe vol je de accu kan laden, dat is anders dan ik dacht. Je kan een onderste laadgrens instellen i.c.m. de vertrektijd. Deze staat standaard op 30%, dus hij wordt altijd tot 30% opgeladen als je 'm inplugt en de vertrektijd ligt ver weg. Vervolgens gaat ie pas verder met laden als de vertrektijd nadert. Maar je kan deze laadgrens op elk gewenst percentage instellen.
En ik zie ons zo nog niet naar het werk gaan elke dag, dan wordt het echt elke keer vechten wie er mag rijdenYoshiBignose schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:57:
[...]
Nee hoor je kan er met twee personen in![]()
[afbeelding]
Het was zondag, dus geen vrachtwagens. Dat scheelt natuurlijk behoorlijk.Één ding is zeker, je weet dat je gegarandeerd dood bent als iemand je van achter aantikt op de autobahn.
Als je soms hoort hoe lang mensen wachten met tanken (als hij al een tijdje staat te knipperen dat hij in de reserve zit, misschien gaan ze dan eens tanken), vind ik het niet vreemd om te horen dat mensen met een lege accu langs de kant van de weg staan.Roobje schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:55:
[...]
Het probleem dat jij hier schetst, is dat de mensen niet juist geschoold worden. Ja het is en om stelling. Als je gewoon de medewerkers leert hoe met zo'n ding om te gaan, de beperkingen leert dan is het veel makkelijker toe te passen.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Verwijderd
De baas wil dat ik een i3 ga rijden. Goed voor het imago van het bedrijf.
Alleen heb ik een parkeerplaats in de bewonersgarage in Almere-Stad. Dat is eigen grond, maar alle voorzieningen zijn van de gemeente. Probeer daar maar eens een laadpunt in te krijgen.
En zonder laadpunt heeft het weinig zin. Ik heb mijn kilometers bij gehouden en op een gemiddelde vrijdag zou ik dan thuis komen met niet genoeg capaciteit om weer terug op kantoor bij de lader te komen maandag.
Dan moet ik dus ieder weekend een laadpaal in de betaalde garage gaan gebruiken, welke 80% van de tijd ook nog eens bezet is...
De aangekondigde battery upgrade in 2018 zou het bereik zo op krikken dat ik dat alleen nog maar hoef te doen als in het weekend ook ergens heen zou willen. Maar als dat eind 2018 wordt weet ik al dat mijn baas daar niet op gaat wachten. De huidige autos worden te duur.
Waarom moet het zo moeilijk zijn een laadpunt te krijgen, overheidsbeleid is dus a gelul en zoals Schaefer zij over wonen: Op gelul kan je niet rijden. Ik zie het niet zitten een BEV zonder laadpunt thuis.
In de buurt van je werk wonen klinkt als een leuke oplossing. Tot je (gedwongen) van baan wisselt en inlevert op je inkomen. Om nog maar niet te spreken van het feit dat het de afgelopen jaren onmogelijk was mijn huis te verkopen (nu gelukkig anders en zou ik het met winst kwijt kunnen) en het feit dat ik voor een woning bij mijn werk meer dan het dubelle kwijt ben voor een vergelijkbare woning.
Ik weet niet waar dat sprookje vandaan komt dat je makkelijk kan verhuizen, de VS wellicht? In de VS geef je de sleutel aan de hypotheek verschaffer en wens je hem veel succes en koop je op de plaats van bestemming iets nieuws. Hier in Nederland zal je echt je huis moeten verkopen.
Alleen heb ik een parkeerplaats in de bewonersgarage in Almere-Stad. Dat is eigen grond, maar alle voorzieningen zijn van de gemeente. Probeer daar maar eens een laadpunt in te krijgen.
En zonder laadpunt heeft het weinig zin. Ik heb mijn kilometers bij gehouden en op een gemiddelde vrijdag zou ik dan thuis komen met niet genoeg capaciteit om weer terug op kantoor bij de lader te komen maandag.
Dan moet ik dus ieder weekend een laadpaal in de betaalde garage gaan gebruiken, welke 80% van de tijd ook nog eens bezet is...
De aangekondigde battery upgrade in 2018 zou het bereik zo op krikken dat ik dat alleen nog maar hoef te doen als in het weekend ook ergens heen zou willen. Maar als dat eind 2018 wordt weet ik al dat mijn baas daar niet op gaat wachten. De huidige autos worden te duur.
Waarom moet het zo moeilijk zijn een laadpunt te krijgen, overheidsbeleid is dus a gelul en zoals Schaefer zij over wonen: Op gelul kan je niet rijden. Ik zie het niet zitten een BEV zonder laadpunt thuis.
Als ik een auto heb hoeft die niet in 100% van de situaties te voldoen. Maar hij moet wel in de dagelijkse behoefte van woonwerkverkeer en normaal gebruik in het weekend voorzien. En dat doen de meeste nu niet. Een electrische leaseauto is zoveel goedkoper dat ik voor dat weekje wintersport wel een auto huur. Maar als ik naar familie in Nederland ga, dan moet ik gewoon heen en weer kunnen, aangezien niet bij iedereen de mogelijkheid tot laden bestaat. Dat betekent voor mij dat het bereik minimaal 200-250km tussen laden moet zijn, gezien het probleem hierboven met laden thuis.(eigenlijk niet laden thuis dus)Sissors schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 11:35:
...
Je kan er wel op blijven hameren dat je niet 130 hoeft te rijden, en dat om de 1.5-2 uur een pauze houden van 20 minuten niet verkeerd is, maar het is gewoon een significante achteruitgang tov mensen nu hebben. Net als wanneer ik bij die familie op bezoek ga die parkeerplaats op ruwweg 100m van hun huis hebben, dat is een verrekte lang verlengsnoer.
In de buurt van je werk wonen klinkt als een leuke oplossing. Tot je (gedwongen) van baan wisselt en inlevert op je inkomen. Om nog maar niet te spreken van het feit dat het de afgelopen jaren onmogelijk was mijn huis te verkopen (nu gelukkig anders en zou ik het met winst kwijt kunnen) en het feit dat ik voor een woning bij mijn werk meer dan het dubelle kwijt ben voor een vergelijkbare woning.
Ik weet niet waar dat sprookje vandaan komt dat je makkelijk kan verhuizen, de VS wellicht? In de VS geef je de sleutel aan de hypotheek verschaffer en wens je hem veel succes en koop je op de plaats van bestemming iets nieuws. Hier in Nederland zal je echt je huis moeten verkopen.
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2017 15:27 ]
Wat betreft de levertijd; ik heb hem halverwege juli besteld bij de dealer en hij wordt (als het goed is) in de tweede week van november nu geleverd.HJTP schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:42:
Dank voor de antwoorden. Ik heb e.e.a. gelezen. Die warmtepomp is dus alleen voor de interieurverwarming?Toettoetdaan schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 15:06:
@DjMark ik heb er geen ervaaring mee, maar als je geen warmtepomp hebt, dan heb je waarschijnlijk een gloeispiraal en dat is een factor vijf minder efficient, dus dat ga je merken in je range in de winter.
Een efficiëntere manier van verwarmen waardoor er minder energie (uit de accu) verbruikt wordt om het interieur op te warmen?
Even rustig mijn tekst lezen. Ik schrijf nergens dat het management een riante vergoeding krijgt. Ik schrijf dat de medewerkers een riante vergoeding kregen voor het rijden in de eigen auto. Dat ze niet in de pool auto wilde rijden en als ze er mee reden dan ineens zonder stroom zaten, de auto plotseling stil stond op een kruising of spoorwegovergang. Het bedrijf is zo ver gegaan dat ze de versnelling vast zette in zijn 3 zodat de berijders niet meer de rijregeling konden frustreren. Dat heet gewoon saboteren en als management moet je dat maar eens bewezen krijgen.Roobje schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:55:
[...]
Het probleem dat jij hier schetst, is dat de mensen niet juist geschoold worden. Ja het is en om stelling. Als je gewoon de medewerkers leert hoe met zo'n ding om te gaan, de beperkingen leert dan is het veel makkelijker toe te passen. Dat je met een EV niet overal komt, kan goed zijn. Maar je ziet nog te veel bedrijven met een wagenpark waarvan elke auto 500 km op een lading (brandstof) kan rijden terwijl slechts 20% van de auto's tegelijkertijd buiten de stadsgrens is.
Ik vind het erg makkelijk om alles op het management af te schuiven. Alleen omdat ze daarvoor een riante vergoeding kregen en liever in een merkauto rijden? Dat heeft helemaal niets met hun werk te doen. Een EV heeft een veel betere werking op de image van een bedrijf als een patserbak uit Duitsland.
Dat een auto niet goed functioneert en op een spoorwegovergang blijft staan is niet goed. Dat geldt voor zowel een ICE als een EV.
Juist voor een pool auto en bij gemeenten als wel bezorging zouden ev's juist heel goed zijn. Het is een schande dat medewerkers zulke dingen frustreren vanwege eigen gewin. Bijna iedereen hangt status aan een merkauto als dat niet het geval was dan hadden de straten vol gestaan met Dacha Longan Mcv. Veel ruimte goede kwaliteit en lage prijs. Kijk om je heen en je zal zien dat dat niet de belangrijkste redenen zijn bij de aanschaf van een auto. Of je hem zelf koopt of least op kosten van een bedrijf.
Er zijn zeker veel bedrijven waar de auto's mooi de 500 km halen op een rit. Auto's van de zaak zijn ook een arbeidsvoorwaarden geworden. Ik heb recentelijk een buitenlandse collega uit moeten leggen waarom bij bijna alle auto advertenties iets staat over bijtelling. Ondanks de bijtelling lijkt het nogsteeds voordeliger om een auto op kosten van een ander te rijden. Zodra privé kilometers afgerekend worden tegen 19 CT de kilometer of meer ziet het autolandschap er ineens anders uit.
Ik krijg vaak de vraag over het laden. En dan zeg ik dat je er niet naar moet kijken als een brandstof auto. Dat is het niet. Laden waar je laden kan. En niet je accu leeg rijden en dan denken ohh ik moet laden.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 15:12:
[...]
Als je soms hoort hoe lang mensen wachten met tanken (als hij al een tijdje staat te knipperen dat hij in de reserve zit, misschien gaan ze dan eens tanken), vind ik het niet vreemd om te horen dat mensen met een lege accu langs de kant van de weg staan.
Koop je 2 twizzies dan hoef je niet te ruziën wie rijden mag😁
Dit topic is gesloten.