Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Yongshi schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 16:45:
[...]

Ze meoten gewoon toestaan dat je onder stoep gaat, zolang dit netjes aangemeld wordt bij de gemeente en dit door een verantwoorde partij wordt gedaan (die dit dan in de gemeente kaarten netjes kan verwerken). Dan heb je én geen kabel boven de grond én geen problemen met werkzaamheden.
Ik begrijp het probleem dat je wil oplossen, maar ik kwam toevallig in een straat waar de gasleiding vernieuwd werd.
Hoe doe je dat als er 10cm onder de grond allemaal dwarse stroomkabels liggen? De gasleiding ligt daar een meter onder. Dat je weet dat het er ligt betekent nog niet dat je er geen last van hebt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:46
mddd schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:08:
[...]
Bovengronds is gevaarlijker qua struikelen maar een ondergrondse kabel die niet correct is aangelegd of aangemeld is ook gevaarlijk als er iemand op die plek gaat graven...
Ik heb nu nog de kabel over het hek en dan over de weg naar de parkeerhavens naast het huis. "Weg" klinkt natuurlijk eng, maar het is de doodlopende straat naast ons huis, waar 12 parkeerhavens aan liggen. Zodra ik een aankoopbewijs heb van die Tesla gaat meteen de aanvraag voor een laadpaal de deur uit...

We hebben altijd een loopmat over de kabel heen liggen, zodat mensen minder makkelijk struikelen en de kabel minder snel slijt. Nadeel is dat bij veel wind de loopmat ook heen en weer wappert :D

EDIT:
AH! De koopovereenkomst heb ik al, dus de paal aanvraag is gedaan. Eens zien of ze kenteken "n.t.b." accepteren :)

[ Voor 7% gewijzigd door Liegebeest op 26-09-2017 19:21 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Liegebeest schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:12:
[...]

Ik heb nu nog de kabel over het hek en dan over de weg naar de parkeerhavens naast het huis. "Weg" klinkt natuurlijk eng, maar het is de doodlopende straat naast ons huis, waar 12 parkeerhavens aan liggen. Zodra ik een aankoopbewijs heb van die Tesla gaat meteen de aanvraag voor een laadpaal de deur uit...

We hebben altijd een loopmat over de kabel heen liggen, zodat mensen minder makkelijk struikelen en de kabel minder snel slijt. Nadeel is dat bij veel wind de loopmat ook heen en weer wappert :D

EDIT:
AH! De koopovereenkomst heb ik al, dus de paal aanvraag is gedaan. Eens zien of ze kenteken "n.t.b." accepteren :)
hoe zit het met vandalisme als men een eigen paal heeft?
lastig als bijvoorbeeld elk weekend je laadpaal gesloopt is en je afhankelijk bent van je auto :?
heb je een eigen verzekering die je hiervoor kunt afsluiten?
of is het pech gevalletje en je mag er zelf voor ophoesten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:48:
[...]

lastig als bijvoorbeeld elk weekend je laadpaal gesloopt is en je afhankelijk bent van je auto :?
Geen idee, ik heb geen eigen paal. Nu gooi ik een verlengsnoer van 10m over het hek, straks wordt het hopelijk een gemeentepaal.

In het eerste geval hebben de buren niets te klagen, want hij ligt er maar twee uurtjes met een mat eroverheen. Bij het tweede geval hebben ze niets te klagen want het is niet "mijn" paal en er mogen ook andere electrische wagens staan. Dat zij die nou niet hebben, okay. Maar het is niet alsof er een parkeerplaats verloren gaat in deze rij havens...

Tja... als de gemeente er meteen een dubbele parkeerplaats van maakt, dan wordt't wel pijnlijk met de buren. Then again, dan kan die Outlander van verderop ook eindelijk eens laden in de wijk.

Als het je eigen paal is dan heb ik geen idee hoe't zit met verzekering. Ongetwijfeld dat je woonhuisverzekering niet meegaat in het vergoeden van schade aan iets dat in openbaar terrein staat. Maar dat is zeker iets waar je ze eens over kan bellen! Inderdaad, je bent wel afhankelijk van zo'n paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 17:02
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:48:
[...]

Waarschijnlijk net zo lastig als wanneer iemand je auto elke week in brand steekt...

Maar het verschilt per verzekering onder welke polis het valt. Ook afhankelijk van of het ding aan je muur zit en op wie zijn grond hij staat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
Vergat het helemaal te plaatsen hier.

Afgelopen zaterdag waren alle vier de opladers van beide Fastnedstations op de A6 bezet..............
Dat heb ik nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:32
JeroenE schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 08:31:

[...]
Heb je ook echt alle zekeringen gecontroleerd, of denk je dat ze heel zijn omdat er van alles aan gaat? Zoals je het schrijft lijkt het alsof je het laatste bedoeld, namelijk.

Zit er ook een meter in je auto waarop je kan zien hoe vol de accu is en werkt die dan ook?

Ik weet niet hoe simplistisch de Microcar is en in hoeverre er zaken gecontroleerd worden, foutmeldingen al dan niet op een displaytje komen te staan etc.

Btw, ik kan weinig op internet vinden over een elektrische Lyra. De elektrische variant(en) schijnen meer bekend te zijn onder de naam Zenn.Wellicht kan ej daar meer informatie mee vinden? Bijvoorbeeld hier?
Zekeringen zijn met de multimeter doorgepiept. Ik omschreef het idd wat simpel :) er zitten een aantal meters in die van alles aangeven maar hoe ze aan die data komen is me nog niet duidelijk vanwege het ontbreken van documentatie. Ik zal er een foto van maken maar staat ook in de link onderaan. Er is een stukje display waarop dmv een cijfer een code wordt aangegeven die dan weer correspondeerd met een velletje in de weinige documentatie die er is, daar was 1 melding die ik kon achterhalen en ook oplossen. Dat bleek acculading te zijn. Nu is het meldingsloos.
Die link naar die Zenn is veel te modern, ik heb deze:

http://boursinp.free.fr/velec/pdgve1d.htm

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 22:51
Paul C schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:05:
[...]

Ik denk dat dat wel meevalt. Verschepen is ongeveer 20x minder CO2 intensief vergeleken met de vrachtwagen. Als je via het Panama kanaal vaart is het ~15.000km. Dus dat ongeveer net zoveel CO2 als 750km met de vrachtwagen. Dat is ongeveer net zoveel als een nieuwe Audi aflegt (vermoedelijk per vrachtwagen).

[afbeelding]

Je kunt natuurlijk ook even anders rekenen:
15.000 km * 4(?)gr/km * 2,5t = 150kg CO2.

Als je met je Tesla 100gr/km bespaart, dan heb je het transport na 1500km bespaard. (En als je een Audi had gekocht, dan had je ook met transport te maken.)
PON haalt bijna alle modellen per trein naar NLD, gok erop dat de trein dan de winnaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

Deze week wou ik vertrekken naar Texel, auto ingepakt, zoon ingesnoerd, maar mijn miev wou er niets van weten. Behalve een hoge fluittoon helemaal geen sjoege. Accu meter liep op en daarna terug. Ding snapte er geen bal meer van.

Gelukkig had ik dit eerder gehad, de 12 volt accu lader uit de schuur gehaald en aangesloten. Multimeter zegt 8 volt. Ugh. Contactor zegt "nee". Daarna een 3s lipo op de accu polen gezet en ja hoor daar kwam weer wat leven, helaas dacgt de dc/dc daar anders over, na het loskoppelen van de lipo, klik, alles weer uit. Booooo

Zoon weer uitgeladen, nieuwe 12v accu gehaald bij de Brezan. Helaas iets breder waardoor deze niet in het kuipje past. Dat regel ik dan wel na de vakantie. Auto start weer, dat is het belangrijkste. De originele heeft het toch nog een half jaar uitgehouden na de te diepe ontlading eerder dit jaar.

Hier op Landal Sluftervallei hebben ze geen laadpalen, maar zijn er genoeg campingplekken hier tegenover vrij en afgezekerd op 16A dat ik daar kan laden. Helaas is het stroomnet niet geweldig en de afstanden te lang. Ik zag 187 Volt bij 14A bij de eerste en vandaag 204 ietsje dichterbij. Houdt allemaal niet over.

Je hebt toestemming van de receptie om de auto te laden vanuit het huis als je de kabel mee hebt, dat wel. Bij Roompot Weerterbergen in Weert hadden ze 2 plekken met EV box gereserveerd bij de receptie. Misschien moeten ze daar maar toch iets meer werk van maken.

Ook gespot, een hele mooie Mercedes B250e in het blauw metallic. Voor het eerst dat ik deze auto in het wild zie rijden. E n notabene ol Texel.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat voor 12V acculader heb je?

Bij de toegang tot de Sluftervallei zelf heb je wel twee palen. Sowieso is Texel aardig goed bedeeld qua openbare palen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik was dit weekend in de Efteling. Vooraf nog even gekeken of ik met de Zoe zou gaan of met de ICE Fabia. Er zijn 4 laadplekken volgens hun website. :+ Dat zet weinig zoden aan de dijk als alle twee de parkeerterreinen bijna compleet vol staan.. Ben dus uiteindelijk maar met de Fabia gegaan. Gemak gaat toch voor dan, als je hem toch hebt staan (met grotendeels 120/130 km zou de Zoe ongeveer op 25% zitten bij aankomst).

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
mddd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:21:
Ik was dit weekend in de Efteling. Vooraf nog even gekeken of ik met de Zoe zou gaan of met de ICE Fabia. Er zijn 4 laadplekken volgens hun website. :+ Dat zet weinig zoden aan de dijk als alle twee de parkeerterreinen bijna compleet vol staan.. Ben dus uiteindelijk maar met de Fabia gegaan. Gemak gaat toch voor dan, als je hem toch hebt staan (met grotendeels 120/130 km zou de Zoe ongeveer op 25% zitten bij aankomst).
Ik was de laatste dagen in Heide Park (Duitsland) en daar heb je niet eens laadpalen. Sowieso in Duitsland is het zeer karig. De superchargers staan wel goed, maar zijn bijna altijd leeg (of het zijn Nederlanders) :P

Ik kon een paar dagen de Model X lenen dus gingen even met twee tesla's naar Duitsland. Die X 60D is wel echt kut om eerlijk te zijn. De range is beroerd (geeft 270 km aan maar 200 km is realistischer) en maakt veel meer windgeluid bij die falcon wings (en ook bandengeluid). Zit wel beter, dat is waar, maar bij zo'n X moet je echt de 100D nemen wil je een beetje normaal kunnen touren.

Was blij toen ik weer in m'n 75 zat, die zeldzaam is geworden nu met RWD >:)

Trouwens, ze hadden er een achtbaan die 2.4 sec naar de 100 ging. >:) :'( Niet veel sneller dan een P100D in ludicrous dus, maar ik stapte er duizelig uit dus ik heb geen idee wat die auto met je doet. Is echt niet normaal meer eigenlijk...

Facts don't care about your feelings

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 21:27
Heb je bij aankomst nog wel gecheckt of ze inderdaad bezet waren? ;)

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
Tassadar32 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:08:
@knakworst In Eindhoven kan een eigen paal wel onder de stoep door. Gereserveerd vak krijg je ook erbij. Openbaar laden mag echter niet op die plek.
https://goo.gl/maps/iCTcNbK2HBA2
Zover ik weet was dat een pilot "verlengde aansluiting" en is die proef niet doorgezet, mooi als iemand het zo heeft kunnen regelen maar vooralsnog worden nieuwe aanvragen voor zoiets helaas niet gehonoreerd.

• mddd
  • Niet online
Veneficus schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:49:
Heb je bij aankomst nog wel gecheckt of ze inderdaad bezet waren? ;)
Ik moet bekennen dat ik er niet naar heb gezocht.

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 21:27
Over bezette palen gesproken: heeft iemand toevallig ervaring in Bourtange? Volgens Plugshare staat daar maar één paal.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
YoshiBignose schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:30:
[...]
Was blij toen ik weer in m'n 75 zat, die zeldzaam is geworden nu met RWD >:)
Ik las net dat de S geen automatische ruitenwissers meer heeft, klopt dat :? Die heb ik al sinds mijn 2004 Seat Ibiza :p

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

databeestje schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 22:51:

Ook gespot, een hele mooie Mercedes B250e in het blauw metallic. Voor het eerst dat ik deze auto in het wild zie rijden. E n notabene ol Texel.
Dat is toch juist ideaal voor Texel een elektrische auto? Je hebt nooit een tekort aan bereik!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:40

knakworst

Get more sats!

Liegebeest schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 20:28:
[...]
Nu gooi ik een verlengsnoer van 10m over het hek, straks wordt het hopelijk een gemeentepaal.

In het eerste geval hebben de buren niets te klagen, want hij ligt er maar twee uurtjes met een mat eroverheen.
Je kent wel de soap van PWM toch? Oplaadkabelgate: we've got her!

• Quincy2003
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 15:45
PWM schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:54:
[...]

Ik las net dat de S geen automatische ruitenwissers meer heeft, klopt dat :? Die heb ik al sinds mijn 2004 Seat Ibiza :p
Klopt, voor dit moment. De regensensor zit er wel in, maar is op dit moment uitgeschakeld in de software. Heeft volgens mij te maken met AP2. Komt waarschijnlijk binnenkort in een update.

Ik zal mezelf trouwens meteen maar even introduceren in dit draadje.

Quincy, 33 jaar en heb afgelopen zaterdag een Model S 75 besteld. Als het goed is één van de laatste achterwielaangedreven variant. Vanaf maandagochtend was deze namelijk niet meer te bestellen.

Ik rij op dit moment in een Passat GTE, wat goed bevalt, maar deze gaat er midden februari uit. De leverdatum staat nu op december 2017, early january 2018. Dit zal wel december worden, wetende dat de kwartaalcijfers heilig zijn voor Tesla.

Het kwam nu allemaal perfect bij elkaar. De 0,4% financial lease, het simplificeren van de optiepakketten en de levertijd icm het einde van de Passat. Heb er zin in!

Tesla Model S - www.voltic.nl Eerlijk over elektrisch rijden

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

Quincy2003 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 14:10:
[...]
Ik rij op dit moment in een Passat GTE, wat goed bevalt, maar deze gaat er midden februari uit. De leverdatum staat nu op december 2017, early january 2019. Dit zal wel december worden, wetende dat de kwartaalcijfers heilig zijn voor Tesla.

Het kwam nu allemaal perfect bij elkaar. De 0,4% financial lease, het simplificeren van de optiepakketten en de levertijd icm het einde van de Passat. Heb er zin in!
Een jaar wachttijd! Vind ik nogal wat :p
Dit blijf ik toch wel het grootste probleem vinden. Er zijn gewoon nog veel te weinig plekken waar je kunt laden als je de auto toch even niet nodig hebt. Waardoor je moet gaan laden als je eigenlijk onderweg wilt zijn.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Quincy2003
Wailing_Banshee schreef op woensdag 27 september 2017 @ 14:14:
[...]

Euh, aangepast!

• mddd
  • Niet online
Dit blijf ik toch wel het grootste probleem vinden. Er zijn gewoon nog veel te weinig plekken waar je kunt laden als je de auto toch even niet nodig hebt. Waardoor je moet gaan laden als je eigenlijk onderweg wilt zijn.
Mee eens. Voor mij is het iets van 80 km rijden ofzo. Had met een nieuw model Zoe dus prima gekund. Of ik had onderweg wat kunnen bijladen en koffiedrinken. Voor mij persoonlijk ook wel prima. Echter mijn vrouw vind elektrisch rijden leuk maar kiest dan toch liever voor de nóg makkelijkere weg. Snap ik ook wel weer.

Ik denk trouwens dat het niet heel lang gaat duren voordat dit soort problemen zich vanzelf oplossen. Op dit moment zijn die 4 oplaadplekken waarschijnlijk door de Efteling zelf daar neergezet. In de toekomst, als de adoptie van elektrisch rijden toeneemt, wordt het gewoon commercieel interessant voor laadpaal-operators om hun palen op dit soort plekken kwijt te kunnen. Dus in plaats van dat een gemeente of attractie-eigenaar een laadpaal-bedrijf betaalt om een paal neer te zetten, zal het andersom gaan worden.

Laadpaalbedrijven gaan gratis palen bieden aan eenieder die een drukke plek heeft waar mensen zouden willen laden. Net zoals de overheid niet geld hoeft te betalen aan een tankstation om alsjeblieft een station neer te zetten. Nee, de maatschappij betaalt aan de grondeigenaar om daar een station te mogen uitbaten. Zodra de laadpaal voldoende bezet is, wordt dit vanzelf financieel lonend en dan komen er vanzelf opeens een stuk meer laadpalen, is mijn verwachting.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:55
Als er bij Ikea waar mensen gemiddeld misschien twee uur spenderen al vier oplaadpunten zijn, dan is vier van dat soort plekken bij de Efteling (waar niet alleen veel meer auto's komen, maar ze ook veel langer stilstaan) ook wel heel erg karig.

Zo'n park heeft eigenlijk een apart parkeerterreintje voor EV's nodig. Niet met vier, maar met veertig palen.

Punctuality is the politeness of kings

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

mddd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 14:24:
[...]

Mee eens. Voor mij is het iets van 80 km rijden ofzo. Had met een nieuw model Zoe dus prima gekund. Of ik had onderweg wat kunnen bijladen en koffiedrinken. Voor mij persoonlijk ook wel prima. Echter mijn vrouw vind elektrisch rijden leuk maar kiest dan toch liever voor de nóg makkelijkere weg. Snap ik ook wel weer.

Ik denk trouwens dat het niet heel lang gaat duren voordat dit soort problemen zich vanzelf oplossen. Op dit moment zijn die 4 oplaadplekken waarschijnlijk door de Efteling zelf daar neergezet. In de toekomst, als de adoptie van elektrisch rijden toeneemt, wordt het gewoon commercieel interessant voor laadpaal-operators om hun palen op dit soort plekken kwijt te kunnen. Dus in plaats van dat een gemeente of attractie-eigenaar een laadpaal-bedrijf betaalt om een paal neer te zetten, zal het andersom gaan worden.

Laadpaalbedrijven gaan gratis palen bieden aan eenieder die een drukke plek heeft waar mensen zouden willen laden. Net zoals de overheid niet geld hoeft te betalen aan een tankstation om alsjeblieft een station neer te zetten. Nee, de maatschappij betaalt aan de grondeigenaar om daar een station te mogen uitbaten. Zodra de laadpaal voldoende bezet is, wordt dit vanzelf financieel lonend en dan komen er vanzelf opeens een stuk meer laadpalen, is mijn verwachting.
Ik denk dat het probleem echt nog wel even gaat voortduren. Kip/ei verhaal. Mensen kopen nu geen electrische auto want volgooien is lastig (weinig mogelijkheden, of je moet lang wachten, of dit reeel is is niet van belang, het is wat mensen denken), dus komen er maar mondjesmaat laadstations bij (want het duurt zo lang voordat je de kosten terugverdiend hebt).

Ik zou heel graag die electrische auto kopen. Als ik het geld op de bank had (nadeel 1: wil je een auto met een beetje bereik, betaal je je blauw) had ik hem al op de oprit gehad. Want hij kan onze benzine auto niet vervangen (nadeel 2: ik kan niet even naar m'n broers/moeder op bezoek zonder uitgebreid onderzoek te doen waar ik allemaal moet gaan "tanken", afstanden varieren van 200km tot 1500km). En om nu een derde auto te nemen gaat mij toch echt wel een beetje te ver (we zijn met z'n tweeen...), aangezien er dan één eigenlijk altijd stil staat (MX5 voor mooi weer, electrisch voor normaal woon/werk, auris voor afstanden).

We hebben sinds kort ons eerste electrische voertuig in de garage staan (en nee, het is geen electrische fiets, dit ding heeft 4 wielen!). We kwamen er achter dat er ook electrische zitmaaiers bestaan, maar zelfs dat is al zo vreselijk gaaf. Het begint wel steeds meer te kriebelen :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 10:37
[...]

[...]

Ik ben laatst met de Leaf in de Efteling geweest. En ik moest uit Assen komen, 1 pitstop bij Fastned gedaan, en de rest zou ik doen bij de Efteling. Parkeeplaats was afgeladen! Maar er waren nog netjes 2 laadpunten vrij, vooraan het park. Prima geregeld! (en mocht het krap gaan worden dan had ik nog genoeg speelruimte gehad qua charge om de eerstvolgende Fastned te halen, altijd even een slag om de arm).

[ Voor 17% gewijzigd door jinxedworld op 27-09-2017 15:13 ]

• YoshiBignose
Quincy2003 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 14:10:
[...]

Klopt, voor dit moment. De regensensor zit er wel in, maar is op dit moment uitgeschakeld in de software. Heeft volgens mij te maken met AP2. Komt waarschijnlijk binnenkort in een update.

Ik zal mezelf trouwens meteen maar even introduceren in dit draadje.

Quincy, 33 jaar en heb afgelopen zaterdag een Model S 75 besteld. Als het goed is één van de laatste achterwielaangedreven variant. Vanaf maandagochtend was deze namelijk niet meer te bestellen.

Ik rij op dit moment in een Passat GTE, wat goed bevalt, maar deze gaat er midden februari uit. De leverdatum staat nu op december 2017, early january 2018. Dit zal wel december worden, wetende dat de kwartaalcijfers heilig zijn voor Tesla.

Tof :P dan heb je een zeldzame auto. Ik heb ook een S75, maar die van jou is sneller. Beetje zoals de eerste P85+. Wel oppassen in de regen >:)

• PWM
  • Niet online
Mijn overbuurman en achterbuurman hebben allebei hun nieuwe auto gekregen. Allebei een Model S. Allebei.... Blauw :+

Hebben we meteen een clubje...

• Liegebeest
Die kende ik niet nee, ik ben maanden zo niet jaren redelijk weg geweest bij Tweakers. Kwam alleen eens in de X weken buurten in één of twee threads. Nu ik die Tesla heb besteld wordt't bezoek weer wat structureler. Ik ga die thread eens doornemen.

EDIT:
Allemachtig wat een soap. Ik denk dat ik maar 'n christelijke security cam insla, om vanaf zolder of uit de slaapkamer de parkeerhaven in de gaten te houden. 'tIs verdorie ook een kapitale bak die daar komt te staan. Daar voel ik me eigenlijk best bevreesd over... Geen eigen terrein en wel zo'n dure bak.

[ Voor 25% gewijzigd door Liegebeest op 27-09-2017 20:34 ]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Erasmo schreef op woensdag 27 september 2017 @ 08:58:
Wat voor 12V acculader heb je?

Bij de toegang tot de Sluftervallei zelf heb je wel twee palen. Sowieso is Texel aardig goed bedeeld qua openbare palen.
De 12V accu lader is een ouder 8A exemplaar, zo'n zwaar ding met een ouderwetse transformator, doet het altijd 8) Ook de DC/DC met 80A kon er geen kaas meer van maken, er ging niks in, stuk-stuk. De nieuwe accu was 75 euro bij de Brezan, doet het weer.

Het Landal park de Slufter zit naast Cocksdorp, daar zit wel een paal bij de Plus, altijd handig, maar nog steeds een paar km van het park. Nee dan is gewoon even de camping stekker aanpluggen op een campeer plek of via de Schuko in het huisje met de 10 meter verlengkabel.

De palen bij de Sluftervalei heb ik vandaag nog gebruikt, alswel de paal bij de Lidl. Gelukkig worden ze door de bewoners vrij goed vrij gehouden. Ik heb maar 1 busje (vandaag bij de Lidl) gezien op een laadplek.
Brilsmurfffje schreef op woensdag 27 september 2017 @ 14:02:
[...]

Dat is toch juist ideaal voor Texel een elektrische auto? Je hebt nooit een tekort aan bereik!
Maar deze auto was niet van Texel :*) maar een vakantieganger met een huisje op het park, hoe ze er gekomen zijn zonder te kunnen snelladen durf ik mij eigenlijk niet af te vragen. Lijkt me niet handig.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

databeestje schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:56:
[...]

De 12V accu lader is een ouder 8A exemplaar, zo'n zwaar ding met een ouderwetse transformator, doet het altijd 8) Ook de DC/DC met 80A kon er geen kaas meer van maken, er ging niks in, stuk-stuk. De nieuwe accu was 75 euro bij de Brezan, doet het weer.
Bij de Lidl hebben ze vaak een 4A acculader van €15 met een hele rits laadprogramma's, microprocessor gestuurd enzo. Geweldig ding, ongeveer even groot als een banaan. Kan ook 6V en AGM accu's aan en als je een twijfelachtige accu hebt hang je hem er een nachtje aan, dan pept ie hem weer aardig op met een desulfatieprogramma.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
jinxedworld schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:11:
[...]

Ik ben laatst met de Leaf in de Efteling geweest. En ik moest uit Assen komen, 1 pitstop bij Fastned gedaan, en de rest zou ik doen bij de Efteling. Parkeeplaats was afgeladen! Maar er waren nog netjes 2 laadpunten vrij, vooraan het park. Prima geregeld! (en mocht het krap gaan worden dan had ik nog genoeg speelruimte gehad qua charge om de eerstvolgende Fastned te halen, altijd even een slag om de arm).
Dan heb je geluk bij de efteling... meermalen alles vol met mn foutlanders. Gewoon meer vragen bij klantenservice neerleggen dat een extra laadplaats gewenst is :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-09 10:19
Ik weet niet of het nieuws hier al gepasseerd was => nieuwe Tesla Store in aantocht in BE (Hasselt)

http://www.hbvl.be/cnt/dm...tesla-parkeert-in-hasselt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
PWM schreef op woensdag 27 september 2017 @ 18:42:
Mijn overbuurman en achterbuurman hebben allebei hun nieuwe auto gekregen. Allebei een Model S. Allebei.... Blauw :+

Hebben we meteen een clubje...
En dat is al met de nieuwe motor? Ik rij nu een paar dagen in een 90D die dus even snel zou moeten zijn als de nieuwe 75D (4.4 sec naar 100). Gaat echt heel hard haha >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-09 16:29
Het is best gaaf om te zien wat voor een infrastructuur Connexxion gaat bouwen om met 100 elektrische bussen te gaan rijden in Amstelland Meerlanden bij Schiphol.

Afbeeldingslocatie: https://www.fme.nl/sites/default/files/afbeeldingen/Heliox_AML_%20infographic%20final.jpeg
https://www.fme.nl/nl/led...rk-100-elektrische-bussen

Met 450kW heb je in die 4 minuten al 30kWh er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Volgens mij is die manier nog duurder dan een trolleybus of tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
YoshiBignose schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 14:26:
Volgens mij is die manier nog duurder dan een trolleybus of tram.
Denk je? De aanleg van een complete stroomvoerende infrastructuur is echt best wel duur. Met deze oplossing heb je niet over de hele route aanpassingen in infra nodig maar alleen bij remises en sommige parkeerplekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
mddd schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 14:35:
[...]

Denk je? De aanleg van een complete stroomvoerende infrastructuur is echt best wel duur. Met deze oplossing heb je niet over de hele route aanpassingen in infra nodig maar alleen bij remises en sommige parkeerplekken.
Hmm ja het idee is natuurlijk erg goed. Bussen stinken nu en maken lawaai en trambanen zijn lelijk. Maar vraag me af of ze zomaar even 450kW of zelfs 600kW chargers kunnen maken. En hoe groot zijn de accu's in de bussen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-09 16:29
Op de website van VDL staan bussen met 180kWh, Maar je hebt denk ik best kans dat door de grote bestelling van Connexxion er maatwerk komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
YoshiBignose schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 12:06:
[...]

En dat is al met de nieuwe motor? Ik rij nu een paar dagen in een 90D die dus even snel zou moeten zijn als de nieuwe 75D (4.4 sec naar 100). Gaat echt heel hard haha >:)
Ze hebben allebei een 100D :+ Maar dat is ook 4.3. Mijne gaat lekker 4.4 doen :p

Maar, dat went ook wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
mddd schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 14:35:
[...]

En daarnaast heeft trolleyinfrastructuur veel meer ruimte nodig. Denk aan keerlussen bij de eindhaltes. Bussen kunnen elkaar niet inhalen. Oh, en in Amsterdam/Amstelveen heb je dan ook nog een uitdaging met hoe je de bovenleiding van de tram en metro/sneltram kruist...

Daarnaast is bovenleiding lastig voor buitengewone transporten. In Arnhem moeten die bijvoorbeeld na einde dienstregeling gedaan worden. Maar in dit gebied is geen einde dienstregeling. Deze bussen rijden 24 uur per dag.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
PWM schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 14:54:
[...]

Ze hebben allebei een 100D :+ Maar dat is ook 4.3. Mijne gaat lekker 4.4 doen :p

Maar, dat went ook wel weer.
Haha die voelen zich wel een beetje genaaid dan. Naja ze hebben wel wat meer range, maar volgens mij is het verschil in prijs al snel richting de 25k.

Bij 100% vol heb ik bij m'n 75 een range van 370km. Nu met de 90D heb ik dan 440km range. Lijkt me het niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
YoshiBignose schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 14:58:
[...]

Haha die voelen zich wel een beetje genaaid dan. Naja ze hebben wel wat meer range, maar volgens mij is het verschil in prijs al snel richting de 25k.
Ja, misschien moeten ze daar toch iets aan doen? Ze hebben geen typeaanduiding, die heb ik zo ook niet. Er is dan geen enkel verschil tussen de auto's. 0,0, alleen een kentekencheck kan helpen.

Bij gewone auto's heb je bijvoorbeeld wat dikke pijpen op een 535i tov een 520i. Die zijn ook niet nodig, maar zijn even om de 30k extra goed te laten zien :p

EDIT:

Aan de andere kant, het verschil tussen de 75D en 100D is alleen een "grotere benzinetank".

[ Voor 7% gewijzigd door PWM op 29-09-2017 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:16
YoshiBignose schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 14:46:
[...]

Hmm ja het idee is natuurlijk erg goed. Bussen stinken nu en maken lawaai en trambanen zijn lelijk. Maar vraag me af of ze zomaar even 450kW of zelfs 600kW chargers kunnen maken. En hoe groot zijn de accu's in de bussen dan?
Trambanen zijn niet lelijk, bovenleiding is lelijk.

Wel eens in Sevilla geweest? Daar rijden trams al met een soortgelijk systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Laatst online: 07-06 15:05
Ben ik nou de enige die het na de aankondiging van Nissan Leaf erg stil vind geworden? Nog geen rijtest, Nederlandse specificaties of prijzen of ook maar enig nieuws...

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:27
Begin oktober meer info en ook te bestellen, levering begin 2018...Testen zal wel snel beginnen, in Japan binnenkort leverbaar...

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-09 16:40
Net terug van de eerste vakantie met een Hyundai IONIQ Electric Premium. Wat een geweldige auto is het toch! _/-\o_ Heel toepasselijk ging de reis naar het EV land van de wereld: Noorwegen. Vanuit Nederland zijn we eerst naar de noordelijkste punt van Denemarken, Hirtshals gereden (zo'n 1050 kilometer) om daar over te varen naar Kristiansand. In Kristiansand zijn we een aantal dagen gebleven, toen door naar Stavanger. Weer een aantal dagen later uiteindelijk in Bergen beland. Vanuit Bergen zijn we terug gevaren naar Hirtshals in Denemarken en weer helemaal naar huis gereden.

Laden bij Fastned
Laden bij Fastned

De heenreis
Op de heenweg hebben de reis in twee dagen geknipt, zodat we de tweede dag niet te veel kilometers meer hoefden te rijden naar de boot, waardoor we weinig kans op file hadden en de boot dus niet zouden missen. Dag één hebben we 672 kilometer gereden met een verbuik van 127 Wh/km. Dag twee de resterende 386 kilometer (waarvan een stukje in Noorwegen) met precies hetzelfde verbruik van 127 Wh/km. Beide dagen hebben we vaak 100 km/h gereden op de cruise control. Gemiddeld kwam de snelheid op 85 km/h uit (zonder laadtijden).

Verbruik heenreis
Verbruik heenreis

Het exacte aantal laadminuten hebben we niet bijgehouden, maar ik weet wel dat we in Nederland twee keer geladen hebben bij Fastned, vervolgens in Duitsland drie keer geladen (met een New Motion RFID, waarvan één keer gratis) en in Denemarken nog twee keer (met een 100 kWh prepaid kaart van Clever). Niet iedere stop was overigens laden tot 94% (het maximum voor snelladen van de IONIQ), we zijn ook weleens eerder vertrokken als het volgende station makkelijk haalbaar leek.

De vakantie
Noorwegen is ons erg goed bevallen. Het is een prachtig land als je van natuur houdt. Verder natuurlijk erg veel elektrische auto's gezien en genoten van de goede laadinfrastructuur. Voor vertrek had ik bij Fortum een RFID aangevraagd, daarmee hebben we in Noorwegen steeds geladen. Verder in een aantal parkeergarages gratis geladen.

Het stikt echt van de elektrische auto's in Noorwegen. De plaatsen die wij bezochten hadden, voor ons gevoel, evenveel Nissan Leafs als er in Nederland Ford Fiesta's rond rijden. Verder ook heel wat Opel Ampera-E's zien rijden, misschien wel meer dan IONIQ's. Dat hadden we niet verwacht omdat de leveringen van de Opel zo langzaam gaan.

Open Ampera-E taxi's
Ampera-E taxi's

Weinig fossielen
Drie fossielen, vijf EV's

De terugreis
Nadat we van de boot kwamen in Denemarken zijn we gaan rijden (en laden) tot halverwege de middag. Toen waren we net voorbij de drukte en werkzaamheden van Hamburg. Hier wilden we de overweging maken om te overnachten of in één keer door te rijden naar Nederland. Aangezien we alleen nog langs Bremen moesten en verder geen werkzaamheden of files verwachten hebben we voor direct naar huis gekozen.

Deze dag dus heel wat meer geladen. In ieder geval bij de laatste drie laadstops hebben we de accu koeling aan het werk gehoord, dat was ons eerder nog niet opgevallen. De buitentemperatuur was niet heel hoog (15 graden misschien), dus de temperatuur was vooral opgelopen door het vele laden.

Uiteindelijk hebben we op de terugweg een iets andere route gereden en in totaal drie keer geladen in Denemarken (laatste keer om de prepaid kaart van Clever op te maken), drie keer in Duitsland (waarvan één gratis) en twee keer in Nederland. De laatste drie laadstops waren kort, net genoeg om bij de volgende te komen. Dat risico durfden we wel te nemen met Fastned stations of thuis als doel.

Het verbruik was 140 Wh/km, iets hoger dan de heenreis omdat we slechter weer hadden en flinke tegenwind. Verder hebben we waar mogelijk ook wat harder gereden, 105 km/h tot 115 km/h. De gemiddelde snelheid kwam op 86 km/h zonder laadtijden.

Verbruik terugreis
Verbruik terugreis

Conclusies
Zo'n vakantie is nu al prima te doen voor ons! Met de diesel auto die we hiervoor hadden stopten we waarschijnlijk ook wel vaker dan de gemiddelde Nederlander (om de twee uur), dus het vereiste niet zo veel aanpassing.

Een nadeel wat we ondervonden was wel dat je in Denemarken en Noorwegen niet met één RFID overal kunt laden, zoals dat met NewMotion wel heel vaak kan in Nederland. Het vereiste dus van te voren wel dat we dit uitzochten en via internet bestelden.

Tot slot zou het fijn zijn als er in Duitsland wat meer stations waren, zodat je niet soms vroegtijdig hoeft te stoppen. We hebben één keer na 100 km al een laadstop moeten maken omdat het station erna te ver weg stond. Als ze bijvoorbeeld om de 50-60 km een station neerzetten, dan kun je steeds rond de 150-180 km een stop maken, wat het meest efficient voelt.

Totale vakantie
De statistieken van de hele vakantie.

[ Voor 3% gewijzigd door orillion op 30-09-2017 13:52 . Reden: Meer foto's ]

• YoshiBignose
orillion schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 13:11:
Net terug van de eerste vakantie met een Hyundai IONIQ Electric Premium. Wat een geweldige auto is het toch! _/-\o_ Heel toepasselijk ging de reis naar het EV land van de wereld: Noorwegen. Vanuit Nederland zijn we eerst naar de noordelijkste punt van Denemarken, Hirtshals gereden (zo'n 1050 kilometer) om daar over te varen naar Kristiansand. In Kristiansand zijn we een aantal dagen gebleven, toen door naar Stavanger. Weer een aantal dagen later uiteindelijk in Bergen beland. Vanuit Bergen zijn we terug gevaren naar Hirtshals in Denemarken en weer helemaal naar huis gereden.
Netjes. Ik was vorige week in Duitsland met een Model X 60D, die haalt ook maar zo'n 220 km range (maar dan rij ik wel iets harder dan jij). Ik vond het erg vervelend, je moet echt telkens de superchargers in je hoofd houden. Uiteindelijk kom je er wel, maar ik vind het iets te veel stops en als je dan even wil doorrijden (je bent toch in Duitsland) dan kan je nog sneller weer pauzeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:42

Maximus

There is no substitute

Afgelopen zaterdag na een periode van drie maanden wachten was het zover dat ik de Tesla Model S 75 kon ophalen in Tilburg. Vroeg treinritje naar Tilburg, om daar om 12.00u het gepolijste promo-filmpje, fabrieksrondleiding en uitleg te krijgen over de auto. Alles ruim bekend door alle filmpjes via Youtube of andere kanalen om up-to-date te zijn over de auto.

Terugritje van 200 km naar Noord-Nederland ging met voortreffelijk gemak. Toch nog even de supercharger in Zwolle uitgeprobeerd om te kijken hoe dat precies in zijn werk gaat. Ultiem gebruiksgemak en super snel is alles weer vol. Ondanks dat je weet hoe het werkt, blijf ik mij verwonderen over de techniek die er achter schuil gaat.

Kortom, een super tevreden klant en kijk uit naar de komende 150k km in de Model S. Hoewel, heb er al weer 500 op zitten in een kleine dag, dus nog 149.500 ;) Twee foto's van bij 't ophalen:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/nsXxqk5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/g3Kqssm.jpg

Met dank aan @Stoffa voor zijn uitleg bij het geheel. Heeft enorm geholpen bij het maken van de finale keuze. De Mini Tesla komt naar je toe, en is zoonlief meer dan gegund

[ Voor 9% gewijzigd door Maximus op 01-10-2017 17:03 ]

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Dat vind ik het enige wat mindere: dat je naar Tilburg moet. Nou ja, something-something-first-world-problems :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Liegebeest schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 19:35:
Dat vind ik het enige wat mindere: dat je naar Tilburg moet. Nou ja, something-something-first-world-problems :)
Maakt je des te blijer met je auto als je weer eens met de trein bent geweest. 30 minuten vertraging had ik uiteindelijk... denk bijna 2 uur. Nooit meer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:59
Liegebeest schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 19:35:
Was voor mij persoonlijk een snoepreisje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Iemand enig idee of er laadpunten zijn bij het Dolfinarium? Ik kon alleen een ouder bericht in deel 1 vinden en op de plugshare zie ik alleen in het dorp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 09:45:
Iemand enig idee of er laadpunten zijn bij het Dolfinarium? Ik kon alleen een ouder bericht in deel 1 vinden en op de plugshare zie ik alleen in het dorp.
Ben er van de zomer geweest toen ik nog geen EV had. Stonden 2 palen, maar ze waren daar bezig met de parkeerplaats, dus weet niet of ze er nog staan of meer staan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norckon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-09 21:26
databeestje schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 09:45:
Het is inderdaad een grote verbouwing van de boulevard. Er is een tijdelijke parkeerplaats, volgens mij zonder laadpalen. Je mag mijn laadpaal thuis gebruiken (type 2 vaste kabel), stuur maar een PM. Is wel 5 minuten verder lopen :)
Richting het centrum en verder zijn een aantal openbare palen, dat is ook prima te lopen als je goed ter been bent. Zijn in het weekend wel vaak bezet en het is betaald stadsparkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quincy2003
Maximus schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 17:02:
Afgelopen zaterdag na een periode van drie maanden wachten was het zover dat ik de Tesla Model S 75 kon ophalen in Tilburg. Vroeg treinritje naar Tilburg, om daar om 12.00u het gepolijste promo-filmpje, fabrieksrondleiding en uitleg te krijgen over de auto. Alles ruim bekend door alle filmpjes via Youtube of andere kanalen om up-to-date te zijn over de auto.

Terugritje van 200 km naar Noord-Nederland ging met voortreffelijk gemak. Toch nog even de supercharger in Zwolle uitgeprobeerd om te kijken hoe dat precies in zijn werk gaat. Ultiem gebruiksgemak en super snel is alles weer vol. Ondanks dat je weet hoe het werkt, blijf ik mij verwonderen over de techniek die er achter schuil gaat.

Kortom, een super tevreden klant en kijk uit naar de komende 150k km in de Model S. Hoewel, heb er al weer 500 op zitten in een kleine dag, dus nog 149.500 ;) Twee foto's van bij 't ophalen:

[afbeelding]

[afbeelding]

Met dank aan @Stoffa voor zijn uitleg bij het geheel. Heeft enorm geholpen bij het maken van de finale keuze. De Mini Tesla komt naar je toe, en is zoonlief meer dan gegund
Gaaf man!

Deze kleur/velgen combi heb ik nu ook in bestelling staan. Goed om te zien dat we de juiste keuze hebben gemaakt!

Veel plezier er mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
De maand september is voorbij: ook deze maand geen nieuwe snelladers geplaatst in Nederland (http://ccs-map.eu/stats/).

Leuk om te zien dat er wel veel vooruitgang wordt geboekt in andere landen zoals Duitsland (+37), Italië (+27), Frankrijk (+18), VK (+17) en in België (+12). Ik hoop dat Fastned en Allego in Nederland ook weer snel de smaak te pakken krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

@Norckon Bedankt voor het aanbod, mijn MiEV heeft een type 1, dus zoeken we wel een stadspaal op, niet genoeg range om vanuit Huizen, via harderwijk, de a7 te halen of het hangt er om. Zit ik met een dijk niet op te wachten met een westenwind tegen. 😅

Kleine moeite om even 15 minuten te lopen, ik bind mijn zoontje wel even vast in de kinderwagen voor dat stukje. Het is morgen en overdag dus zal het met de openbare palen wel loslopen.

MonkeyTown ook maar gevraagd om er eentje te plaatsen. Stonden ze welwillend over, en was ook eerder over gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 19:35
Ik ben alvast een klein beetje aan het vooruit-denken over een volgende auto en ben nu in eerste instantie even het financieele aspect aan het bekijken:

Kilometers/jaar: ongeveer 47.000
Huidige auto: Mazda-3, diesel. Privé, koop-auto.
Auto in de overweging: Nissan Leaf en dan wacht ik uiteraard tot het nieuwe model er is.

Brandstofkosten: voor mijn huidige auto reken ik 1 liter/19km (da's wat ik echt haal), 1.35 €/liter --> 3340 €/jaar
Wegenbelasting: momenteel 295€/kwartaal --> 1180 €/jaar

Elektrisch: Nissan specificeert in z'n brochure 150Wh/km - ik heb geen idee wat een realistisch getal is, dus hier eerst maar mee rekenen. En even uitgaan van een Allegro laadpaal op gemeentegrond (heb geen eigen oprit voor eigen laadpaal), met deze site als bron kom ik dan op 0.34 €/kWh.

In totaal kom ik dan op 7050 kWh/jaar, ruwweg 2400 €/jaar.

Wegenbelasting: 0 €/jaar tot en met 2020, daarna TBD.

Klopt bovenstaande plaatje een beetje? Ik ga er van uit dat verzekering niet relevant verschilt; onderhoud is denk ik lastig wat over te zeggen (afgezien van een actie die de Nissan Leaf nu heeft, 4 jaar gratis onderhoud). Als m'n berekening klopt, dan is de besparing met elektrisch rijden ongeveer 2100 €/jaar - en met een hogere aanschafprijs in 3 a 4 jaar terugverdient.

Wellicht is de berekening eerlijker als ik voor m'n huidige auto ook het theoretische gemiddelde gebruik aanhou (1 op 23.3, volgens de brochure) - en dan kom ik op een besparing van 1500 €/jaar, terugverdientijd van 5 a 6 jaar (en dan begint het wel kritisch te worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
vanaalten schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 14:45:
Ik ben alvast een klein beetje aan het vooruit-denken over een volgende auto en ben nu in eerste instantie even het financieele aspect aan het bekijken:

Kilometers/jaar: ongeveer 47.000
Huidige auto: Mazda-3, diesel. Privé, koop-auto.
Auto in de overweging: Nissan Leaf en dan wacht ik uiteraard tot het nieuwe model er is.

Brandstofkosten: voor mijn huidige auto reken ik 1 liter/19km (da's wat ik echt haal), 1.35 €/liter --> 3340 €/jaar
Wegenbelasting: momenteel 295€/kwartaal --> 1180 €/jaar

Elektrisch: Nissan specificeert in z'n brochure 150Wh/km - ik heb geen idee wat een realistisch getal is, dus hier eerst maar mee rekenen. En even uitgaan van een Allegro laadpaal op gemeentegrond (heb geen eigen oprit voor eigen laadpaal), met deze site als bron kom ik dan op 0.34 €/kWh.

In totaal kom ik dan op 7050 kWh/jaar, ruwweg 2400 €/jaar.

Wegenbelasting: 0 €/jaar tot en met 2020, daarna TBD.

Klopt bovenstaande plaatje een beetje? Ik ga er van uit dat verzekering niet relevant verschilt; onderhoud is denk ik lastig wat over te zeggen (afgezien van een actie die de Nissan Leaf nu heeft, 4 jaar gratis onderhoud). Als m'n berekening klopt, dan is de besparing met elektrisch rijden ongeveer 2100 €/jaar - en met een hogere aanschafprijs in 3 a 4 jaar terugverdient.

Wellicht is de berekening eerlijker als ik voor m'n huidige auto ook het theoretische gemiddelde gebruik aanhou (1 op 23.3, volgens de brochure) - en dan kom ik op een besparing van 1500 €/jaar, terugverdientijd van 5 a 6 jaar (en dan begint het wel kritisch te worden)
Geen mogelijkheid om de auto (privé) op te laden op het werk? Vaak is dat veel goedkoper dan een openbare laadpaal.

Afhankelijk van waar je woont of vaak kan/moet opladen: snelladen kan al vanaf 19c per kWh bij Fastned met abbonnement (moet dan wel gangbaar zijn met je persoonlijk gebruik van de auto)

Bij een aantal Lidl supermarkten, kan je rond de openingstijden bijv. Gratis (snel)laden.

In de praktijk moet de 0.34eur per kWh echt wel lager kunnen, zeker als je zoveel km maakt is dat geen overbodige luxe.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Stef87 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 14:52:
[...]

Geen mogelijkheid om de auto (privé) op te laden op het werk? Vaak is dat veel goedkoper dan een openbare laadpaal.
...jawel, maar die 8 oplaadplaatsen zijn zo rond half acht al allemaal bezet. Men lijkt hier constant achter te lopen qua hoeveelheid oplaadplaatsen.
Afhankelijk van waar je woont of vaak kan/moet opladen: snelladen kan al vanaf 0.19c per kWh bij Fastned met abbonnement (moet dan wel gangbaar zijn met je persoonlijk gebruik van de auto)

Bij een aantal Lidl supermarkten, kan je rond de openingstijden bijv. Gratis (snel)laden.
Wat mij tegenstaat aan die snellaadpunten is dat je zo'n 20-30 minuten moet wachten om 80% te halen - en dat bijna elke dag. Maar wel een interessant punt. Zeker in de weekenden wellicht combineren met boodschappen doen.
In de praktijk moet de 0.34c per kWh echt wel lager kunnen, zeker als je zoveel km maakt is dat geen overbodige luxe.
Die 0.34€/kWh is een dure component inderdaad, wellicht dat het goedkoper kan met andere energieaanbieders bij de laadpaal zelf, maar deze was in elk geval makkelijk zelf door te rekenen.

Maar goed, ik begrijp uit je reactie in elk geval dat m'n berekening niet geheel onzinnig is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

vanaalten schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 15:06:
[...]

...jawel, maar die 8 oplaadplaatsen zijn zo rond half acht al allemaal bezet. Men lijkt hier constant achter te lopen qua hoeveelheid oplaadplaatsen.

[...]

Wat mij tegenstaat aan die snellaadpunten is dat je zo'n 20-30 minuten moet wachten om 80% te halen - en dat bijna elke dag. Maar wel een interessant punt. Zeker in de weekenden wellicht combineren met boodschappen doen.

[...]

Die 0.34€/kWh is een dure component inderdaad, wellicht dat het goedkoper kan met andere energieaanbieders bij de laadpaal zelf, maar deze was in elk geval makkelijk zelf door te rekenen.

Maar goed, ik begrijp uit je reactie in elk geval dat m'n berekening niet geheel onzinnig is. :)
8 laadplaatsen maar geen stopcontacten? (als bij mij op werk de laadpalen vol zijn hang ik m aan de granny charger; 8 uur werk is toch ongeveer 70% opladen (22kwh Zoé)

Die laadmomenten is voor mij altijd prima 20 minuten quick charge is +- 80km voor mij maar koffietje halen en beetje appen (hoef je niet meer tijdens het rijden te doen) en het is zo voorbij. Dagelijks is dit overigens wat minder efficiënt maar bij uitzondering goed te doen.

Ik vind die 0,34€/kWh realistisch; ik laad ook exclusief op bij openbare palen. Je hebt ook nog te maken met een startarief, en bijkans dus af en toe Fastned. Ik ga overigens ook uit van 0,2kWh/km (snelweg verbruik hoger en verlies bij het opladen...)

Voor mij Zoé kom ik dan uit voor 25k km per jaar op 1700 euro aan elektriciteit. Dat is 141 euro per maand plus 120 euro voor batterij huur en 55 euro verzekering = 316 euro aan vervoerskosten.

Voor een diesel kom ik voor 25k km per jaar op ergens tussen de 1500 en 1700 euro brandstof kosten per jaar. Dat is 125 euro per maand met ongeveer 90 euro wegenbelasting een iets duurdere verzekering (tientjes werk). Dus ongeveer 275 euro aan maandelijks vervoerskosten. Voor benzine is het ongeveer het zelfde.

Gaat dus om ongeveer 30 euro per maand meer betaling voor elektrisch als je niet kan opladen aan je eigen paal; economisch dus niet aantrekkelijk. Persoonlijk vind ik dat grote steden daar wat aan moeten doen maar dat terzijde. Ik vind het persoonlijk fijn om bij te dragen aan deze ontwikkeling en steek liever mijn geld in Renault dan in olie. Tevens rijdt elektrisch echt perfect, en hoop ik het een beetje terug te verdienen met het (mindere) onderhoud aan de auto :*)

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Stef87 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 14:52:
[...]

Afhankelijk van waar je woont of vaak kan/moet opladen: snelladen kan al vanaf 0.19c per kWh bij Fastned met abbonnement (moet dan wel gangbaar zijn met je persoonlijk gebruik van de auto)
Ja 19 cent, maar wel € 360 per jaar abonnementskosten. Bovendien is fastned minder efficiënt want je moet zelf "wachten". Ik vind die 35 cent ook absurd, dacht altijd dat het lager lag maar kwam er achter dat het in mijn woonwijk ook zo is. Laad daar uit principe niet op.

Een vriend van me rijdt op LPG en dat komt toch behoorlijk in de buurt van elektrisch rijden. De MRB ligt iets hoger maar dat is verwaarloosbaar. Bij 35 cent is elektrisch nauwelijks zuiniger, bij 22 cent moet het wel haalbaar zijn afhankelijk van je kilometers.

Dus heilig is elektrisch rijden zeker niet, maar vaak heb je wel een nette auto die relaxed rijdt zonder te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
vanaalten schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 14:45:
[-]

In je berekening kun je de gratis laadpaal, gratis laden bij Fastned(max. 5500 kWh) en gratis vakantieauto (max. 12 weken in 4 jaar) ook nog meenemen. is het plaatje weer anders. :)
https://www.nissan.nl/voe...rdelen.html#e-vier_pakket

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Brochure van de nieuwe Leaf is uit:
https://www.nissan-cdn.ne...e_Nissan_LEAF-2018_NL.pdf

Jammer dat Nissan bespaart op de achteras. Snap niet waarom ze geen multilink achteras monteren. Zal wel niet zo comfortabel zijn op slechte wegen met een semi-starre achteras in combinatie met het hoge wagengewicht :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Z___Z schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 17:28:

Jammer dat Nissan bespaart op de achteras. Snap niet waarom ze geen multilink achteras monteren. Zal wel niet zo comfortabel zijn op slechte wegen met een semi-starre achteras in combinatie met het hoge wagengewicht :(
Wel 8.6 sec naar de 100 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-09 15:16

Dat ziet er goed uit! Die stare achteras heeft Hyundai volgens mij ook. Zo past er meer accu in.

Maar vanaf waneer is deze realistisch te leasen, want ze kunnen wel Jan/Feb zeggen, maar heeft er iemand zicht op wat het echt gaat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
Uit de brochure maak ik helaas nog niet op of er nou halogeen of led koplampen in zitten. Brochure zegt halogeen, maar later ook led. Gezien de rijke uitrusting verwacht ik led. Verder mooi pakket.

Benieuwd wat die 35k maandelijks gaat worden als private lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Flappiewappie schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 16:39:
8 laadplaatsen maar geen stopcontacten? (als bij mij op werk de laadpalen vol zijn hang ik m aan de granny charger; 8 uur werk is toch ongeveer 70% opladen (22kwh Zoé)
Nope, enkel laadplaatsen. Zal vast wel uitgebreid worden, maar ik denk dat ze altijd wel achter de drukte aan blijven lopen.
Ik vind die 0,34€/kWh realistisch; ik laad ook exclusief op bij openbare palen. Je hebt ook nog te maken met een startarief, en bijkans dus af en toe Fastned. Ik ga overigens ook uit van 0,2kWh/km (snelweg verbruik hoger en verlies bij het opladen...)
Dank, ik zal m'n berekening nog eens over doen met dit getal - goed om eens een realistisch getal te horen.
BenEco schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 16:52:
In je berekening kun je de gratis laadpaal, gratis laden bij Fastned(max. 5500 kWh) en gratis vakantieauto (max. 12 weken in 4 jaar) ook nog meenemen. is het plaatje weer anders. :)
https://www.nissan.nl/voe...rdelen.html#e-vier_pakket
Mja, maar gratis laadpaal kan ik weer niet plaatsen (geen eigen oprit). Fastned is inderdaad wel interessant.
Beatman schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 19:15:
Uit de brochure maak ik helaas nog niet op of er nou halogeen of led koplampen in zitten. Brochure zegt halogeen, maar later ook led. Gezien de rijke uitrusting verwacht ik led. Verder mooi pakket.
Oh, van mij mag dat halogeen zijn - als 'ie daardoor goedkoop blijft. Met fatsoenlijke lampjes (of gewoon geluk) is dat prima. Heb nu 255k kilometers met m'n Mazda-3 gedaan - en nog de originele halogeenlampjes er in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:42

Maximus

There is no substitute

Vandaag een eigenaardig probleem met de Tesla. Reed Duitsland in terwijl ik op de telefoon was. Nadat de verbinding wegviel was er met geen mogelijkheid meer sjoege in te krijgen. Spotify werkte niet meer, radio niet maar ook de BT verbinding met de telefoon niet meer.

Uiteindelijk weer in Nederland terug kon ik wel gebeld worden, maar uitbellen dat wilde niet meer. Daarom toch maar een factory reset gedaan, hoewel ik dat beter niet had kunnen doen :X Waar bij de Golf wat kleine instellingen weg waren was hier _alles_ maar dan ook _alles_ qua instellingen weg.

Met Tesla support alles weer op de rit gekregen en tip gekregen om twee dingen te doen: 1, niet meer zelf gaan kutten. Zeer wijs dit advies :+ en 2, softreset uit te voeren als dit noodzakelijk is.

Dus voor de anderen zodat jullie niet mijn gezeur hebben: soft reset is de auto ergens parkeren, rem ingedrukt houden en de beide scrollwheels ingedrukt houden tot de centrale unit zich reset en je het witte Tesla logo in beeld ziet. Hij reset dan de modem, BT service etc.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
YoshiBignose schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 16:46:
[...]

Ja 19 cent, maar wel € 360 per jaar abonnementskosten. Bovendien is fastned minder efficiënt want je moet zelf "wachten". Ik vind die 35 cent ook absurd, dacht altijd dat het lager lag maar kwam er achter dat het in mijn woonwijk ook zo is. Laad daar uit principe niet op.

Een vriend van me rijdt op LPG en dat komt toch behoorlijk in de buurt van elektrisch rijden. De MRB ligt iets hoger maar dat is verwaarloosbaar. Bij 35 cent is elektrisch nauwelijks zuiniger, bij 22 cent moet het wel haalbaar zijn afhankelijk van je kilometers.

Dus heilig is elektrisch rijden zeker niet, maar vaak heb je wel een nette auto die relaxed rijdt zonder te schakelen.
Helaas is 0.35 eur per kWh en een starttarief gewoon te duur (in verhouding) voor dagelijks gebruik. Er zijn nog wel enkele laadpalen waar het 0.25eur per kWh is..

Maar als je op de heen of terugreis van je werk moet laden en er echt op moet wachten, is het niet zo handig. Heb je nog specifieke andere dingen die je productief kan gebruiken tijdens het laden, dan hoeft het niet zo erg te zijn. (Maar dat moet maar net het geval zijn)

Ik hoef enkel in mijn vrije tijd bij lange ritten te snelladen, en sta vaak voor 0.35eur per kWh bij fastned met de Zoe (ik kom dan per maand gemiddeld altijd het goedkoopst uit, maar zodra wij upgraden naar 41kWh batterij, zal ik niet heel regematig meer bij Fastned stoppen)

In sommige steden kan je een persoonlijke laadpaal aanvragen (zie paar pagina's terug?) zodat je eigen elektra gewoon op de openbare weg kan worden aangesloten.

Zijn werkgever heeft i.i.g. Laadpalen, als die er meer zou kunnen plaatsen, zou het economisch al een stuk interessanter worden. (Of er zit een gratis lader bij een van de supermarkten in de buurt)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Maximus schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 19:48:
Vandaag een eigenaardig probleem met de Tesla. Reed Duitsland in terwijl ik op de telefoon was. Nadat de verbinding wegviel was er met geen mogelijkheid meer sjoege in te krijgen. Spotify werkte niet meer, radio niet maar ook de BT verbinding met de telefoon niet meer.
Als je de grens over rijdt heeft de sim kaart even geen bereik, dat is altijd zo. De ene keer duurt dit langer dan de andere keer. Heeft een keer 10 minuten geduurd bij mij voordat er weer geluid uit spotify kwam. Maar zou geen invloed moeten hebben op BT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Nou zeg, dat E4 pakket van de Leaf vind ik een enorm nette aanbieding! En als je kijkt naar hoe weinig die Leaf kost, des te meer. Erg netjes zeg!!

Wat me er aan doet denken: deed Tesla vroeger niet ook aan gratis een leen benzine-wagen voor vakanties? Of haal ik het door elkaar met een ander merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:59
YoshiBignose schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 21:17:
[...]

Als je de grens over rijdt heeft de sim kaart even geen bereik, dat is altijd zo. De ene keer duurt dit langer dan de andere keer. Heeft een keer 10 minuten geduurd bij mij voordat er weer geluid uit spotify kwam. Maar zou geen invloed moeten hebben op BT.
Als dit soort kwalen te lang aanhouden kun je op je stuur de twee rollers samen ingedrukt houden om het computersysteem van de auto te herstarten. Verhelpt t vrijwel altijd direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:55
Stef87 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 20:05:
Helaas is 0.35c per kWh en een starttarief gewoon te duur (in verhouding) voor dagelijks gebruik.
Vind je? 0,35 cent? Lijkt me een spotprijs. 8)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
dreamscape schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 22:47:
[...]

Vind je? 0,35 cent? Lijkt me een spotprijs. 8)
8)7 haha, aangepast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13

Erg jammer dat ook Nissan niet aan 3-fase begint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
...mag hopen dat er nog een update van gaat komen: leverbaar in slechts twee kleuren, zwart en licht-poep. ;(

Electriciteitsverbruik indicatie: 170W/km. Terwijl de brochure van het huidige model 150W/km noemt - gek, dat de nieuwe minder efficient zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 15:24

aip

Veneficus schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:47:
Over bezette palen gesproken: heeft iemand toevallig ervaring in Bourtange? Volgens Plugshare staat daar maar één paal.
Wat laat: ja, een paal, wel met een dubbele aansluiting, maar zo geplaatst dat er meestal maar een bruikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:05

MrScratch

I am rubber, you are glue

Roobje schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:17:
[...]

Erg jammer dat ook Nissan niet aan 3-fase begint
Inderdaad, dat is echt waardeloos. Lijkt bijna geen fabrikant te zijn die daarmee overweg kan. Is voor NL toch wel een hele veelgewilde feature, zou ik denken.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico
  • Laatst online: 22-09 17:17

Rico

Wie dit leest is gek....

MrScratch schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:53:
[...]

Inderdaad, dat is echt waardeloos. Lijkt bijna geen fabrikant te zijn die daarmee overweg kan. Is voor NL toch wel een hele veelgewilde feature, zou ik denken.
In Japan en USA is 3 fasen thuis erg ongewoon....en voor europa passen ze de auto niet aan.
BMW i3 en Tesla kunnen wel met 3 fase overweg.
Ionic ook niet en de Ampera-e ook niet....
Ik wil ook een 3 fasen lader in de auto want heb thuis ook een 3 fasen wallbox.
Nog tot 1 aug 2018 in mijn Volt met 0% en daarna hopelijk naar een vol electrisch. Heb de model 3 gereserveerd staan maar verwacht dat die een jaar te laat gaat komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Kan de Leaf ook op 400 volt laden? Dan kan je een laadpaal thuis aan een krachtstroomaansluiting maken. 400v x 16a = 6,4kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-09 10:19
Geen trekhaak mogelijkheid op de eerste Tesla model 3 :(
Best case komen ze er nog op bij de echte klant bestellingen.

YouTube: Tesla Model 3 - Exterior Hidden Features - OCDetailing®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:07

Snow_King

Konijn is stoer!

Rico schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:00:
[...]

In Japan en USA is 3 fasen thuis erg ongewoon....en voor europa passen ze de auto niet aan.
BMW i3 en Tesla kunnen wel met 3 fase overweg.
Ionic ook niet en de Ampera-e ook niet....
Ik wil ook een 3 fasen lader in de auto want heb thuis ook een 3 fasen wallbox.
Nog tot 1 aug 2018 in mijn Volt met 0% en daarna hopelijk naar een vol electrisch. Heb de model 3 gereserveerd staan maar verwacht dat die een jaar te laat gaat komen :)
Kan de i3 écht 3-fase 11kW laden? Ik kan het nergens in de specs vinden.

Net zoals dat de e-Golf ook op 2-fase zou kunnen laden, niets over te vinden...
Z___Z schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:25:
Kan de Leaf ook op 400 volt laden? Dan kan je een laadpaal thuis aan een krachtstroomaansluiting maken. 400v x 16a = 6,4kw.
Nee, zou allemaal maximaal 250V zijn.

Een gemis wat mij betreft.

Als ik naar een Tesla nog een EV koop met deze hebben:

- 3-fase 11kW laden (3x16A)
- CCS met minimaal 80kW

Maarja, dat snapt nog niet iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
gerre1 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:29:
Geen trekhaak mogelijkheid op de eerste Tesla model 3 :(
Best case komen ze er nog op bij de echte klant bestellingen.

YouTube: Tesla Model 3 - Exterior Hidden Features - OCDetailing®
Ga er maar niet vanuit. Die markt is echt verwaarloosbaar bij deze auto. Begreep dat ze voor de X aardig wat aanpassingen moesten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Snow_King schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:31:
[...]

Op de 2017 is het standaard voor de grote accu (de 18kWh wordt ook nog verkocht, als optie)
Een eerdere post in het forum heeft een gebruiker bevestigd dat deze 6+ kW laadt op een 3 fase wall box. Er zitten 2 van de 3 L pennen in de Mennekes plug.

- CCS met minimaal 80kW

De spreekwoordelijke spijker op de kop. Ik zie van een paar fabrikanten dat ze nu grotere accu's bieden maar de laadsnelheid naar beneden is gegaan. Dat zal puur met de chemie van de accu te maken hebben.

Net weer terug, met 100% lading (117km) vanaf parkeerplaats Westeinde in Harderwijk aangekomen met 14% (5km) bij Fastned Broerdijk aan de A7. Mompelt iets van een schoenendoos met tegenwind. :*) Het verschonen van een luier kost langer dan het laden van de km die ik nodig had om thuis te komen. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er zijn een hoop concepten die waarschijnlijk voldoen aan mijn eisen voor een volgende auto, maar gek genoeg nu nog 0 in productie.
De accucapaciteit maakt me eigenlijk weinig uit, maar 80 kW snelladen maakt stops met de familie kort genoeg.
Een trekhaak maakt hem universeel bruikbaar.
Zelfs de e-Golf, die het platform deelt met de GTI (1100 kg trekgewicht), mag niks trekken.

Ik val in herhaling geloof ik :|

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 03-10-2017 21:19 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
[...]

Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Wat is het nou? 8)7

Want in de echte specs staat zoiets dus nergens.... is dat zo lastig BMW en VW?

https://www.eon.com/en/ab...ast-charging-station.html

Ook gaaf! Zag ik gisteren bij de Geiselwind SuperCharger in Duitsland op billboard. Daar komt dus een 150kW CCS station.

[ Voor 21% gewijzigd door Snow_King op 03-10-2017 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Snow_King schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:51:
[...]

[...]

Wat is het nou? 8)7

11 kW.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
[...]

[...]

Nee, zou allemaal maximaal 250V zijn.

- CCS met minimaal 80kW

En dan 350kWh charters beschikbaar hebben. Liefst met een LTO accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Snow_King schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:51:
[...]

Wat is het nou? 8)7

https://www.eon.com/en/ab...ast-charging-station.html

Ook gaaf! Zag ik gisteren bij de Geiselwind SuperCharger in Duitsland op billboard. Daar komt dus een 150kW CCS station.
Vreemd, ik lees op New Motion ook dat het wel kan: De BMW i3 geschikt om 3-fase 16A te laden. Op een 220/240 Volt netwerk komt dit neer op een laadsnelheid van 11 kW.

Zou de 94ah accu het wel kunnen en die daarvoor niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico
  • Laatst online: 22-09 17:17

Rico

Wie dit leest is gek....

Wij hebben een i3 op het werk en die laadt gewoon op 3 fasen 16a dus 11kw.
Dat is wel de versie met grote accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

databeestje schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 20:52:
[

De spreekwoordelijke spijker op de kop. Ik zie van een paar fabrikanten dat ze nu grotere accu's bieden maar de laadsnelheid naar beneden is gegaan. Dat zal puur met de chemie van de accu te maken hebben.
BMW lijkt dat wel te begrijpen dan! De volgende i3 zal ook wel >50kW met CCS kunnen laden, dus dan ga ik daar maar eens naar kijken als 2e auto. Ik vermoed dat de elektrische Mini het dan ook kan.
Rico schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:49:
Wij hebben een i3 op het werk en die laadt gewoon op 3 fasen 16a dus 11kw.
Dat is wel de versie met grote accu
Bedankt voor de informatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
No Hands schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:25:
Die link naar die Zenn is veel te modern, ik heb deze:
Wow, dat is echte nostalgie. Ik mis alleen nog het "best viewed in Netscape Navigator" logo ;)

Het voordeel is waarschijnlijk wel dat je auto niet heel erg complex is. Tegenwoordig gaan veel zaken over OBD bussen en daar kan je niet zo maar heel makkelijk mee pielen. Aan de andere kant heb je vast toch ergens een controller zitten die zaken controleert en zorgt voor de 1-cijferige numerieke foutmelding. Daar kan je waarschijnlijk ook niet echt wat mee doen, zeker als je geen documentatie hebt.

Worden in deze auto de accu''s al afgeschakeld als je de auto stopt en pas weer ingeschakeld als je start en de auto heeft bedacht dat alles werkt?

Want wat je nu omschrijft klinkt als contactors die niet (goed) worden aangestuurd en er daarom dus geen stroom naar de regelaar/motor gaat. Dan ga ik er in ieder geval van uit dat je gaspedaal wel werkt omdat je al hoort "klikken" in de regelaar als je die intrapt.
YoshiBignose schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:23:
Zou de 94ah accu het wel kunnen en die daarvoor niet?
Ja, dat schreef @databeestje eerder ook al.

De autofabrikanten zijn wel enorm gewend aan pk's en liters enzo. Maar elektriciteit is lastig. Vandaar dat je dus fabrikanten hebt die de accu niet in kWh opgeven maar in Ah. Dat zou net zoiets zijn als een fabrikant specificeert dat de tankinhoud 50 cm2 is. Je mist dan 1 maat waardoor je nog niet weet wat de inhoud is.

Of dat ze ergens heel ver weg pas vermelden (en dat dus zelfs nog niet eens altijd duidelijk) met hoeveel A, hoeveel fases, hoeveel spanning er te laden is. Het is veel gebruikelijker om "5 uur laden" te roepen terwijl dat dan bijvoorbeeld op 1 fase 30A is en je daar niet veel aan hebt omdat bijna niemand zo'n aansluiting thuis heeft en 90% van de openbare laadpalen ook niet.

Met snelladen heb je dit ook. Mijn Kia kan met ongeveer 70 kW snelladen, maar zelfs met 50kW lukt dit bij Fastned (en ook andere snelladers) niet. Dat komt omdat die 50kW met een hogere V is uitgerekend dan de Kia aan kan. De maximale A van de snellader blijft hetzelfde en daarom is de kW die gebruikt kan worden lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In afwachting van m'n witte Ampera-e, als alles goed gaat juni 2018, check ik natuurlijk overal waar ik kom de laadvoorzieningen.
Zo ook afgelopen week bij Centerparcs Meerdal.

Hier zijn twee laadplekken gemaakt aan het begin van de grote parkeerplaats. Heel de week geen auto gezien, maar op de dag van vertrek stond ineens deze Outlander aan de ene zijde te laden:
Afbeeldingslocatie: https://s25.postimg.org/b0wamrv7z/Centerparcs_MD_7.jpg

De andere zijde is afgeplakt met zwarte tape en de tekst 'defect' erop. Hier staat dus ook een ICE wagen (Touran). Deze plek is ook niet echt duidelijk gemarkeerd als laadplek.
Afbeeldingslocatie: https://s25.postimg.org/z4n2b2t4f/Centerparcs_MD_5.jpg

Ze hadden de plek naast de Outlander beter iets breder kunnen maken en de laadpaal een kwartslag kunnen draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2017 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Heb je de indruk dat de laadpaal echt defect is of dat iemand gewoon niet wist hoe deze werkte. Ook niet geheel onmogelijk. Behalve een relais zit er eigenlijk niets noemenwaardigs in die kast.

Hopelijk doet het park er ook iets meer mee dan afplakken. Garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:32
Beatman schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 19:15:
[...]

Benieuwd wat die 35k maandelijks gaat worden als private lease.
Ben ik ook zeer benieuwd naar. €500 pm haalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
Hertog_Martin schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 18:21:
[...]

Ben ik ook zeer benieuwd naar. €500 pm haalbaar?
De Renault Zoe en BMW i3 kunnen voor net geen € 500 geleased worden voor respectievelijk 4 en 5 jaar. De huidige Leaf lease je nu voor € 439 voor twee jaar, maar dat is natuurlijk een uitlopend model waar hoge kortingen op worden gegeven. De nieuwe Leaf komt qua cataloguswaarde tussenin de Zoe en de I3 te zitten, dus ik verwacht wel dat ie ook op € 500 voor 4 jaar zit.

Pagina: 1 ... 62 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.