Tja, krijg je als je zelf dat abonnement niet hebtNivve schreef op donderdag 17 november 2016 @ 08:30:
[...]
Klein dingetje; Het Fastned abonnement voor 19ct/kWh is 24 euro en niet 12. Het abonnement van 12 euro (deze heb ik) geeft je 35ct/kWh
Zeer goed verslag ZuinigeRijder! Ik vind vooral de cijfers omtrent verbruik & onderhoud zeer nuttig. Het blijkt wel dat je nickname niet gestolen is. Er zijn veel mensen die de EPA km niet halen.
Het feit dat de batterij al 14% verloren is bij 40.000km vind ik wel veel. Vooral als je dat met een tesla batterij vergelijkt. Let op ik weet dat we hier over een andere prijsklasse spreken
Nog één klein vraagje: Heb je al eens één of zelf 2 fietsen in je koffer gezet? Misschien een foto? Gezien er geen trekhaak op veel elektrische wagens kan, vind ik dat wel belangrijk.
Het feit dat de batterij al 14% verloren is bij 40.000km vind ik wel veel. Vooral als je dat met een tesla batterij vergelijkt. Let op ik weet dat we hier over een andere prijsklasse spreken
Nog één klein vraagje: Heb je al eens één of zelf 2 fietsen in je koffer gezet? Misschien een foto? Gezien er geen trekhaak op veel elektrische wagens kan, vind ik dat wel belangrijk.
Verwijderd
Na een half jaar Leaf te rijden kom ik dit topic tegen. Leuk om te volgen!UniMatrix schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:12:
Overigens is er vanavond om 18:45 onze tijd een Nissan persconferentie op de LA Auto Show... Hier staat dat er drie nieuwe Nissan's debuteren. Een daarvan is de Nissan Rogue SUV, de andere waarschijnlijk de Nissan Sentra NISMO en de derde hopelijk de al rondzingende Leaf variant met 48kWh accu...
Hopen dat die dan wel 2 of 3 fase kan laden!
Zeker dit bericht trekt mijn aandacht. Is er al bekend of er een 48Kwh Leaf komt?
Tesla vraagje: ik heb de 70, maar is eigenlijk een 75 die ik nog kan upgraden voor een paar 1000 ballen (geen zin in). Ze zeggen dat 80% a 90% laden voor de accu het beste is en niet tot 100.... maar betekent het eigenlijk dat ik nu wel naar de 100% kan laden omdat ik toch eigenlijk nog 5 kwh ergens heb liggen dat niks loopt te doen?
Facts don't care about your feelings
Een achterklep-drager kan in ieder geval:gerre1 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 08:59:

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb een aantal keer online gelezendat je met een 60/70 inderdaad gewoon tot 100% kan opladen, maar ik weet niet of het waar is. Je zou het dan altijd moeten doen en je resultaten hier bijhouden: https://docs.google.com/s...d/t024bMoRiDPIDialGnuKPsg
Inderdaad of op het dak kan soms ook via dak dragers. Maar beiden opties zijn minder goed voor aerodynamica veronderstel ikProton_ schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:01:
[...]
Een achterklep-drager kan in ieder geval:
[afbeelding]
Geen EV nieuws vooralsnog van Nissan uit Los AngelesVerwijderd schreef op donderdag 17 november 2016 @ 10:07:
[...]
Na een half jaar Leaf te rijden kom ik dit topic tegen. Leuk om te volgen!
Zeker dit bericht trekt mijn aandacht. Is er al bekend of er een 48Kwh Leaf komt?
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Eindelijk is het officieel; de resultaten van de Ioniq Electic zijn bekend.
Dit zijn de EPA cijfers:
It’s official on the fueleconomy.gov website, we have 136 MPGe (combined), 150 MPGe (city), 122 MPGe (highway) and a range of 124 miles.
Now since the MPGe measuring doesn’t make a lot of sense when referring to electric cars, let’s convert it to used kWh per 100 km.
City range: 136,76 miles (220,1 km)
Highway range: 111,24 miles (179,02 km)
Combined city/highway range: 124 miles (199,56 km)
City efficiency: 150 MPGe (13,96 kWh/100 km)
Highway efficiency: 122 MPGe (17,16 kWh/100 km)
Combined city/highway efficiency: 136 MPGe (15,4 kWh/100 km)
Eerder schreef ik ak iets over hoe efficiënt de Ioniq Electric is. Dit is ook een een oplossing om verder te komen i.p.v. slechts een grotere accu te plaatsen.
Iets wat Pushevs.com ook meldt:
These great results prove that we need more efficient electric cars, more battery capacity isn’t the only route available for more electric range.
Vergelijk met 2 van de grootste concurrenten (geen EPA-cijfers van Renault voorhanden). De Nissan en BMW komen te kort..
https://www.fueleconomy.g...d=38431&id=37067&id=38001
Leesvoer:
http://pushevs.com/2016/1...ets-official-epa-ratings/
Dit zijn de EPA cijfers:
It’s official on the fueleconomy.gov website, we have 136 MPGe (combined), 150 MPGe (city), 122 MPGe (highway) and a range of 124 miles.
Now since the MPGe measuring doesn’t make a lot of sense when referring to electric cars, let’s convert it to used kWh per 100 km.
City range: 136,76 miles (220,1 km)
Highway range: 111,24 miles (179,02 km)
Combined city/highway range: 124 miles (199,56 km)
Combined city/highway efficiency: 136 MPGe (15,4 kWh/100 km)
Eerder schreef ik ak iets over hoe efficiënt de Ioniq Electric is. Dit is ook een een oplossing om verder te komen i.p.v. slechts een grotere accu te plaatsen.
Iets wat Pushevs.com ook meldt:
These great results prove that we need more efficient electric cars, more battery capacity isn’t the only route available for more electric range.
Vergelijk met 2 van de grootste concurrenten (geen EPA-cijfers van Renault voorhanden). De Nissan en BMW komen te kort..
https://www.fueleconomy.g...d=38431&id=37067&id=38001
Leesvoer:
http://pushevs.com/2016/1...ets-official-epa-ratings/
[ Voor 10% gewijzigd door EV-newbie op 17-11-2016 12:30 ]
SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!
Was helemaal mooi geweest met 42 of 60 kwh

Zekers!YoshiBignose schreef op donderdag 17 november 2016 @ 13:08:
Was helemaal mooi geweest met 42 of 60 kwh
SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!
Ik heb zelf geen fiets erin gehad, maar inderdaad, de hoekige vorm zorgt ervoor dat met de bank plat er veel plaats is. Deze youtube video laat zien dat er wel een fiets inpast (is niet het EV model, maar de grootte is hetzelfde).gerre1 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:20:
[...]
Inderdaad of op het dak kan soms ook via dak dragers. Maar beiden opties zijn minder goed voor aerodynamica veronderstel ikdaarom informeer ik even naar de inhoud van de koffer. De hoekige vorm van een soul heeft daar wel een voordeel zou je denken.
Heb sinds begin september de BMW i3, nog steeds heel blij mee. Even wat stats:
Totale afstand: 4251 km
Gemiddeld verbruik over die afstand: 15.8 kWh/100 km (handig, de i3 app)
Soort ritten: Voornamelijk 80km tot snelweg, weinig echte stadsritjes
Dus verbruik valt in de praktijk niks tegen wat mij betreft. Beste feature wat mij betreft van de auto: de instelbare automatische klimatisering. Dus stap in de ochtend en avond altijd in een lekker warme auto in, heerlijk.
Wat me wel opvalt (kwa elektrisch rijden in het algemeen) is dat veel laadpalen niet werken. Al best vaak bij palen gestaan die gewoon niet werken. Uiteindelijk na wat bellen met de beheerder komt dat vrijwel altijd goed maar toch irritant. Hopelijk binnenkort een eigen laadpaal zodat dat probleem grotendeels verholpen is.
Totale afstand: 4251 km
Gemiddeld verbruik over die afstand: 15.8 kWh/100 km (handig, de i3 app)
Soort ritten: Voornamelijk 80km tot snelweg, weinig echte stadsritjes
Dus verbruik valt in de praktijk niks tegen wat mij betreft. Beste feature wat mij betreft van de auto: de instelbare automatische klimatisering. Dus stap in de ochtend en avond altijd in een lekker warme auto in, heerlijk.
Wat me wel opvalt (kwa elektrisch rijden in het algemeen) is dat veel laadpalen niet werken. Al best vaak bij palen gestaan die gewoon niet werken. Uiteindelijk na wat bellen met de beheerder komt dat vrijwel altijd goed maar toch irritant. Hopelijk binnenkort een eigen laadpaal zodat dat probleem grotendeels verholpen is.
Volgens mij zou dat moeten kunnen! Tesla zal het zelf nooit bevestigen natuurlijk, want dan is er nauwelijks een incentive meer om te upgraden.YoshiBignose schreef op donderdag 17 november 2016 @ 10:53:
Tesla vraagje: ik heb de 70, maar is eigenlijk een 75 die ik nog kan upgraden voor een paar 1000 ballen (geen zin in). Ze zeggen dat 80% a 90% laden voor de accu het beste is en niet tot 100.... maar betekent het eigenlijk dat ik nu wel naar de 100% kan laden omdat ik toch eigenlijk nog 5 kwh ergens heb liggen dat niks loopt te doen?
Ik heb zelf sinds een paar dagen een S60D en die ga ik ook gewoon standaard tot 100% laden, want dat is maar 80% van de 75kWh accu. Jouw 100% charge is ca. 93% lading, dus iets meer op het randje, maar zou er niet te wakker van liggen
Meer leesvoer over de 75kWh accu is trouwens hier te vinden: https://teslamotorsclub.c...are-limited-75-kwh.73809/
Zeker nette cijfers! Ik schat zo vergelijkbaar met Zoe. Hoewel...EV-newbie schreef op donderdag 17 november 2016 @ 12:01:
Combined city/highway efficiency: 136 MPGe (15,4 kWh/100 km)[/i]
Niet helemaal:Eerder schreef ik ak iets over hoe efficiënt de Ioniq Electric is. Dit is ook een een oplossing om verder te komen i.p.v. slechts een grotere accu te plaatsen.
Een efficiëntere acculader is natuurlijk fijn, maar brengt je niet verderEPA measures well-to-wheels, or in the case of electric cars, plug-to-wheels, this means that the internal charger’s efficiency also counts. This way we know more precisely how much it costs us to drive.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Verwijderd
Ik heb net de originele wielen weer onder de Leaf gezet. Wel met de orginele lage weerstands banden. Geen winterbanden.
Afgelopen tijd met een set 350Z Rays wielen rondgereden. Rijdt heerlijk, veel grip, staat mooi en vult de wielkast beter. Wat gewicht wegen ze bijna evenveel als de originele wielen omdat ze gesmeed zijn. Alleen door de brede banden is de range iets minder. Voordeel is dat de km-teller met die wielen wel precies klopt.
Afgelopen tijd met een set 350Z Rays wielen rondgereden. Rijdt heerlijk, veel grip, staat mooi en vult de wielkast beter. Wat gewicht wegen ze bijna evenveel als de originele wielen omdat ze gesmeed zijn. Alleen door de brede banden is de range iets minder. Voordeel is dat de km-teller met die wielen wel precies klopt.
Nieuwe E-golf is ook voorgesteld:
http://insideevs.com/volk...-new-e-golf-la-auto-show/
Zelfde bereik als IONIQ (EPA 124 mijl = +-200km)
Prijzen zijn nog niet gekend
Jammer dat het slechts gelijk is aan de Ioniq. Dit terwijl het accupack bijna 8 kWh groter is dan dat van de Ioniq.gerre1 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 14:47:
Wel beter dan de Focus.
Maar wie weet, mogelijk wordt de EPA nog aangepast.
Met een 7.2kW lader, hopelijk is dat specifiek voor de Amerikaanse uitvoering.gerre1 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 14:47:
Nou, vanochtend mijn LEAF weer opgehaald nadat 'ie een dagje ter observatie bij de dealer is geweest. Niets gevonden
Nu maar hopen dat ik niet binnen twee weken weer strand, zoals ik veel op fora lees...
Zo'n ding heb ik één keer gebruikt om mountainbikes op een huurauto te zetten. Dat doe ik dus nooit meer; dat ding liet een dikke deuk achter. Gelukkig volledig verzekerd...Proton_ schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:01:
[...]
Een achterklep-drager kan in ieder geval:
[afbeelding]
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Als ik dit zo zie ben ik blij dat ik onze e-golf een kleine maand terug heb gekocht en niet heb gewacht. Uiterlijk weinig nieuws en het interieur is ook precies hetzelfde. Dat digitale display doet me niet zoveel en de Discover pro die er nu inzit werkt ook prima.gerre1 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 14:47:
Het bereik had ik wel willen hebben als buffer. Aan de andere kant ben ik nog nooit onder de 35% gekomen.
Net even gekeken hoeveel vermogen de verwarming trekt. (Buitentemperatuur 1 graad):
Temperatuur op 22 graden auto geeft een verbruik van 0,8-1,2 kWh (warmtepomp)
Temperatuur op HI en vol effect geeft een verbruik van 8.0 kWh. (Warmtepomp en PTC element).
Aardig verschil dus!
60 kilometer gereden met een gemiddeld verbruik van 17 kWh/100km. Dat valt me ook niet tegen (zie de temperatuur

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Wat ik me wel afvraag, misschien kan een van de EV rijders mij daar wat meer over vertellen, is of je een bepaalde laad strategie hebt? Ik neem aan dat er dan twee principes gevoerd worden
1. Altijd thuis opladen (want dat is goedkoper en er is geen behoefte aan autogebruik)
2. Minimalisering wachttijd bij opladen
Ik zit vooral met deze twee principes in m'n hoofd bij het nadenken over het bereik.Ik vraag me af of je daar mee kan spelen zonder dat het wangebruik van de accu wordt. Wat bedoel ik?
Voorbeeld:
Ik moet 110km rijden heen en terug. In totaal 220 kilometer. Ik heb een bereik van 160km met mijn rijstijl. Dat betekent dat ik 60 kilometer tekort om thuis te komen op één acculading. Laten we voor de marge stellen dat we '80 kilometer bij moeten laden'. Helaas zijn op de bestemming alle laadpalen bezet; dat wordt onderweg laden. Rijd je dan door tot hij bijna leeg is en laadt je 'm dan weer volledig op? Of ga je eerder laden? Of rijd je door totdat hij bijna leeg is en ga je dan half laden? Je gaat immers die dag toch ook nog thuis laden.
Van wat ik heb begrepen laadt de accu het snelst op als hij bijna leeg is. Daarna gaat geleidelijk het tempo van opladen eruit. Klopt dat? Wat zou beste strategie zijn voor de accu levensduur?
Ik heb het nog niet kunnen vinden op internet. Wel heel veel stukjes over de emotie, maar heel weinig over coping mechanismes.
1. Altijd thuis opladen (want dat is goedkoper en er is geen behoefte aan autogebruik)
Ik zit vooral met deze twee principes in m'n hoofd bij het nadenken over het bereik.Ik vraag me af of je daar mee kan spelen zonder dat het wangebruik van de accu wordt. Wat bedoel ik?
Voorbeeld:
Ik moet 110km rijden heen en terug. In totaal 220 kilometer. Ik heb een bereik van 160km met mijn rijstijl. Dat betekent dat ik 60 kilometer tekort om thuis te komen op één acculading. Laten we voor de marge stellen dat we '80 kilometer bij moeten laden'. Helaas zijn op de bestemming alle laadpalen bezet; dat wordt onderweg laden. Rijd je dan door tot hij bijna leeg is en laadt je 'm dan weer volledig op? Of ga je eerder laden? Of rijd je door totdat hij bijna leeg is en ga je dan half laden? Je gaat immers die dag toch ook nog thuis laden.
Van wat ik heb begrepen laadt de accu het snelst op als hij bijna leeg is. Daarna gaat geleidelijk het tempo van opladen eruit. Klopt dat? Wat zou beste strategie zijn voor de accu levensduur?
Ik heb het nog niet kunnen vinden op internet. Wel heel veel stukjes over de emotie, maar heel weinig over coping mechanismes.
Ja, thuisladen is voordeliger. Het beste is om deze net voor vertrek volgeladen te hebben. Dus via timer zo instellen dat hij net voor vertrek op 100% volgeladen is, bijvoorbeeld starten om 4 uur 's nachts. Wanneer de reikwijdte niet nodig is, is het beter maar tot 80% op te laden. Heel/bijna leeg rijden is niet goed voor een accu.Op bestemming zou ik deze dus niet volladen, maar tot 80%, wanneer de auto die mogelijkheid heeft.Aerevan schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 08:42:
Wat ik me wel afvraag, misschien kan een van de EV rijders mij daar wat meer over vertellen, is of je een bepaalde laad strategie hebt? Ik neem aan dat er dan twee principes gevoerd worden
Zoveel laden dat je ruimschoots thuis kunt komen.Ik zit vooral met deze twee principes in m'n hoofd bij het nadenken over het bereik.Ik vraag me af of je daar mee kan spelen zonder dat het wangebruik van de accu wordt. Wat bedoel ik?
Voorbeeld:
Dat geldt alleen voor snelladen. Bij snelladers is de strategie om maar te laden tot 80%, de laatste 20% duurt een stuk langer. Of net genoeg om weer ruimschoots thuis te komen.Van wat ik heb begrepen laadt de accu het snelst op als hij bijna leeg is. Daarna gaat geleidelijk het tempo van opladen eruit. Klopt dat? Wat zou beste strategie zijn voor de accu levensduur?
Ik zou echt geen EV nemen als ik 220 km per dag moest rijden. Ja een Tesla (of andere EV's met +300 range), maar de rest niet. Je zit al iedere dag te lang in de auto en dan moet je af en toe zelfs nog langer wachten omdat je tussentijds moet laden. Dan ben je het snel zat vrees ik...
Of met je werkgever bespreken dat er een laadmogelijkheid komt op het werk.YoshiBignose schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 08:55:
Ik zou echt geen EV nemen als ik 220 km per dag moest rijden. Ja een Tesla (of andere EV's met +300 range), maar de rest niet. Je zit al iedere dag te lang in de auto en dan moet je af en toe zelfs nog langer wachten omdat je tussentijds moet laden. Dan ben je het snel zat vrees ik...
Als je zowel thuis als op het werk zeker bent dat je kan laden is 110km geen probleem.
Snelladers zijn echt een dingetje voor die sporadische ritjes die je niet op 1 lading kan doen. Voor je dagelijkse rit wordt dat inderdaad snel irritant.
Ik vind de nieuwe e-Golf een leuke auto maar zo jammer dat de accu-upgrades maar zo ‘incrementeel’ zijn, 11kWh erbij, jippie… NOT! BMW idem 22->33, Hyundai Ioniq net op de markt met 28kWh, efficient of niet. Kom op jongens, Tesla zit al jaaaaren op 60kWh, GM / Opel nu ook en Nissan heeft ook een 60kWh pack, schijnt het, als ze het ooit gaan laten zien…
Is dit 'expres' vraag ik me dan af?
Ik ga echt geen andere of geheel nieuwe auto aanschaffen voor maar tussen de 10 of 20 kWh erbij, 50 of 60 is toch echt het minimum om zoveel aan uit te geven.
Ik ga echt geen andere of geheel nieuwe auto aanschaffen voor maar tussen de 10 of 20 kWh erbij, 50 of 60 is toch echt het minimum om zoveel aan uit te geven.
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Ja, om de kosten niet in Tesla bereik te krijgen. Blijft een compromis capaciteit-prijs-gewicht-volume.UniMatrix schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:43:
Ik vind de nieuwe e-Golf een leuke auto maar zo jammer dat de accu-upgrades maar zo ‘incrementeel’ zijn, 11kWh erbij, jippie… NOT! BMW idem 22->33, Hyundai Ioniq net op de markt met 28kWh, efficient of niet. Kom op jongens, Tesla zit al jaaaaren op 60kWh, GM / Opel nu ook en Nissan heeft ook een 60kWh pack, schijnt het, als ze het ooit gaan laten zien…
Inderdaad en veel oude en nieuwe i3 kopers denken daar anders over.
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Lijkt me toch niet dat 20 of 30 kWh extra de prijs ineens opdrijft van 40k naar 80k...Roobje schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:12:
[...]
Ja, om de kosten niet in Tesla bereik te krijgen. Blijft een compromis capaciteit-prijs-gewicht-volume.
Als we de prijs van de nieuwe Zoe nemen met en zonder accu dan is de 41kWh accu € 7900,-
Dan kom ik op € 192,- per kWh, met een 60kWh pack zou de Zoe dan € 3660,- duurder zijn.
Bij geen van de genoemde auto's kom je dan in Tesla-regionen met 50 of 60 kWh.
Wel tussen de 40k en 50k.
Als de NL prijs van de Ampera-e bekend is weten we of het kan... VS is $ 37500,- met 60kWh
Volgens mij zijn de kosten niet zo boeiend, het is eerder de ontwikkeling ervan. En het allemaal een beetje netjes in de auto krijgen. Als Opel een 60kwh in een Bolt kan proppen dan kan iedereen het.
En door ontwikkeling in chemie wordt de density hoger en kan er meer kWh in dezelfde vorm accupakket. Volgens mij zijn de ontwikkelingen die we nu bij Renault, BMW en VW zien daar aan te wijten.YoshiBignose schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:27:
Volgens mij zijn de kosten niet zo boeiend, het is eerder de ontwikkeling ervan. En het allemaal een beetje netjes in de auto krijgen. Als Opel een 60kwh in een Bolt kan proppen dan kan iedereen het.
Willen ze echt veel meer dan moet de hele auto op de schop om een groter pakket te plaatsen. Bolt is 'skateboard' constructie dacht ik, hele ondervloer is accu, net als Tesla.
Hetzelfde artikel laat een third party accu zien in de i3 met 55kWh. Denk dat het eerder mijn punt sterker maakt, het kan dus al... Wel een puntje prijs denk ikjanesh schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:21:
Inderdaad en veel oude en nieuwe i3 kopers denken daar anders over.
Ik hoop dat BMW zijn accu-upgrade mogelijkheid (lang) behoudt. Het wordt dan aantrekkelijk een tweedehands met gare 22kWh accu te kopen en tzt te upgraden naar een veel grotere.
Als dat niet de hoofdprijs kost.... op zich wel interessant bijv.: http://link.marktplaats.nl/m1098574588
20k excl. btw voor die i3 en heb je nog 0% bijtelling tot 2018. Maar... die 22kwh accu is toch zo'n 80 kwh range in de zomer?
hoe kan hij bijna 100k gereden hebben in 3 jaar haha... dan moet je echt constant laden overal.
20k excl. btw voor die i3 en heb je nog 0% bijtelling tot 2018. Maar... die 22kwh accu is toch zo'n 80 kwh range in de zomer?
22kWh zou ik rekenen met tussen de 110 en 132 km, 5 a 6 km/kWh, uit mijn laad en km statistiek met de Leaf komt gemiddeld 6 km/kWh met 60/40% snelweg/binnenwegYoshiBignose schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 11:12:
Als dat niet de hoofdprijs kost.... op zich wel interessant bijv.: http://link.marktplaats.nl/m1098574588
20k excl. btw voor die i3 en heb je nog 0% bijtelling tot 2018. Maar... die 22kwh accu is toch zo'n 80 kwh range in de zomer?hoe kan hij bijna 100k gereden hebben in 3 jaar haha... dan moet je echt constant laden overal.
De i3 heeft relatief gezien een bijzonder goed verbruik door het lagere gewicht, op de snelweg is het lastiger in verband met de stroomlijn. Moet het uiteraard wel het model zijn met snellaad aansluiting en warmtepomp, beide zijn opties op de i3 (!)
100kkm over 3 jaar is elke werkdag 136km (3 weken vakantie).YoshiBignose schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 11:12:
20k excl. btw voor die i3 en heb je nog 0% bijtelling tot 2018. Maar... die 22kwh accu is toch zo'n 80 kwh range in de zomer?hoe kan hij bijna 100k gereden hebben in 3 jaar haha... dan moet je echt constant laden overal.
En dan ga ik er nog van uit dat hij elk weekend stil staat.
Als je thuis en op het werk kan laden is dat prima te doen.
Mijn afstanden en mogelijkheden tot laden wisselend zijn. Ik werk op projectbasis bij verschillende opdrachtgevers. Bij de meeste opdrachtgevers (tot nu toe 1 met geen laadpaal gehad) zit wel een laadpunt. Maar ik kan niet zeker weten of er altijd een laadpunt zit (die ook vrij is). Gemiddelde afstand is 80km (enkel) en nooit meer dan 150km (enkel - daarboven is toch hotel afstand). Ik houd er dus serieus rekening mee dat ik wel eens een periode wat moeilijker zit qua laadcapaciteit of dat het voorkomt dat een laadpaal bezet is.RocketKoen schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:22:
[...]
Of met je werkgever bespreken dat er een laadmogelijkheid komt op het werk.
Als je zowel thuis als op het werk zeker bent dat je kan laden is 110km geen probleem.
Snelladers zijn echt een dingetje voor die sporadische ritjes die je niet op 1 lading kan doen. Voor je dagelijkse rit wordt dat inderdaad snel irritant.
Dat zijn toch wel afstanden die een beetje krap zijn voor een <200km EV.Aerevan schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 11:40:
[...]
Mijn afstanden en mogelijkheden tot laden wisselend zijn. Ik werk op projectbasis bij verschillende opdrachtgevers. Bij de meeste opdrachtgevers (tot nu toe 1 met geen laadpaal gehad) zit wel een laadpunt. Maar ik kan niet zeker weten of er altijd een laadpunt zit (die ook vrij is). Gemiddelde afstand is 80km (enkel) en nooit meer dan 150km (enkel - daarboven is toch hotel afstand). Ik houd er dus serieus rekening mee dat ik wel eens een periode wat moeilijker zit qua laadcapaciteit of dat het voorkomt dat een laadpaal bezet is.
Als je geen garantie hebt dat je bij een opdrachtgever kan laden zou ik toch minimaal retour willen rijden op 1 lading.
Review van de Hyundai ioniq bij autoweek:
http://www.autoweek.nl/vi...q-electric-rij-impressie/
[ Voor 10% gewijzigd door HeroS op 18-11-2016 12:40 ]
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Maar even ingevuld: https://www.model3tracker.info
De genoemde afstanden passen prima bij een I3 of Ioniq Electric. Dat is geen gok, dat is een zekerheid.RocketKoen schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 11:50:
[...]
Dat zijn toch wel afstanden die een beetje krap zijn voor een <200km EV.
Als je geen garantie hebt dat je bij een opdrachtgever kan laden zou ik toch minimaal retour willen rijden op 1 lading.
Zelfs wanneer je de gehele dag 120 kmh op de snelweg gaat rijden met de Ioniq haal je 170km makkelijk.
Kon het niet laten om commentaar te leveren op het artikelHeroS schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 12:35:
Review van de Hyundai ioniq bij autoweek:
Ik vind het grappig hoe vaak mensen aanhalen dat in duitsland subsidie niet werkt. Vorige week bij de NOS ook al. Duitsland heeft pas sinds een paar maanden een subsidie van 5000 euro voor een BEV, er is überhaupt nog geen data beschikbaar over hoe goed het daar werkt.databeestje schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 13:43:
[...]
Kon het niet laten om commentaar te leveren op het artikel
En dan vergeten vele mensen nog hoe goed het in Noorwegen werkt.
Dat ligt helemaal aan het (verkeerd) gebruik van de definitie "subsidie". Op een of andere manier is het niet rekenen/hoeven betalen van een heffing ook "subsidie". terwijl de oorspronkelijke heffing was ingevoerd ivm de vervuiling dus zaken worden omgedraaid, oftewel de ingevoerde heffing werkt niet...Roobje schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 13:59:
[...]
Ik vind het grappig hoe vaak mensen aanhalen dat in duitsland subsidie niet werkt. Vorige week bij de NOS ook al. Duitsland heeft pas sinds een paar maanden een subsidie van 5000 euro voor een BEV, er is überhaupt nog geen data beschikbaar over hoe goed het daar werkt.
En dan vergeten vele mensen nog hoe goed het in Noorwegen werkt.
(zie bijvoorbeeld de korting op BPM, BPM is gebaseerd op de uitstoot en ingevoerd om 'vervuilende' auto's extra te belasten, nu heb je een auto die geen uitstoot heeft dan wordt het niet hoeven betalen van de heffing gezien als subsidie

Tuurlijk werkt het zonder voorwaarden verstrekken van een X bedrag bij aankoop niet helemaal zoals het gewenst is, je krijgt aankoop gevolgd door verkoop plus dat de producent/verkoper wat van de marge meesnoept.
Je wilt namelijk als overheid niet de aankoop stimuleren maar het gebruik. Dus zul je het daar aan moeten relateren. (Noorwegen is een goed voorbeeld, 'gratis' gebruik van busbanen) Maar ook (in Nederland) zou je de heffing op elektriciteit voor een BEV in overeenstemming kunnen brengen met die van brandstof. Tot op heden is de heffing op elektriciteit procentueel hoger dan op benzine. de verlaging van MRB is al een goede tegemoetkoming, maar ook dat is van oorsprong een heffing gebaseerd op het vervuilende karakter van de auto (hoe zwaarder hoe meer vervuilend), dus dat is feitelijk ook geen subsidie.
Waarom niet een subsidie toekennen voor elk jaar dat je een BEV in bezit hebt? Iedereen die op 1 januari een BEV bezit krijgt een bedrag overgemaakt of krijgt gewoon een extra heffingskorting bij zijn aangifte inkomstenbelasting.
Wil je het als overheid (in mijn beleving) echt goed doen, tenminste, als je als overheid het elektrisch rijden echt wil bevorderen:
- extra accijns van €0,01 op elke liter brandstof (diesel en benzine) heffen en deze omslaan naar de berijders van BEV,
- als ik het goed lees wordt er rond de 1 miljard liter brandstof (benzine/diesel) per maand verbruikt. (http://statline.cbs.nl/St...DM=SLNL&PA=80101NED&LA=NL)
- Betekent in 1 maand een extra opbrengst van afgerond 10 miljoen euro.
- Er zijn op dit moment (afgerond) 15.000 BEV's; dat betekent dat er maandelijks een bedrag van €650 aan elke BEV eigenaar kan worden overgemaakt.
- Ga even uit van uitvoeringskosten van 150 euro per betaling, kun je effectief iedereen € 500 per maand over maken
- Koppel het als overheid dan ook aan de daadwerkelijk verkochte liters en BEV's etc. Dan krijg je langzaam aan een mooi aflopende subsidie.
Zijn de ICE rijders het er niet mee eens hebben ze twee keuzes: of een BEV kopen of minder tanken...
Even informeren voordat ik het wiel opnieuw moet uitvinden 
Iemand ervaring met het verzekering van de accu van de Zoë bij een andere onderneming dan Renault? Renault vraagt hier 9,35 per maand voor, mogelijk dat er andere partijen zijn (of dat iemand het bij z'n autoverzekering in heeft) die dit goedkoper aanbieden? Realiseer me trouwens net dat ze geen onderscheid in verzekeringsbedrag maken tussen de 22kW en de nieuwe 41kW accu.
Iemand ervaring met het verzekering van de accu van de Zoë bij een andere onderneming dan Renault? Renault vraagt hier 9,35 per maand voor, mogelijk dat er andere partijen zijn (of dat iemand het bij z'n autoverzekering in heeft) die dit goedkoper aanbieden? Realiseer me trouwens net dat ze geen onderscheid in verzekeringsbedrag maken tussen de 22kW en de nieuwe 41kW accu.
Gewoon vragen bij je autoverzekeraar. Mijn ervaring is dat de verzekeraar bij verzekeren uitgaat van de "aanschafprijs" (= cataloguswaarde bij RDW) Hier zullen ze dan de waarde van de accu bij moeten tellen.Niek_ schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 15:56:
Even informeren voordat ik het wiel opnieuw moet uitvinden
Goed punt.BB-One schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 16:01:
[...]
Gewoon vragen bij je autoverzekeraar. Mijn ervaring is dat de verzekeraar bij verzekeren uitgaat van de "aanschafprijs" (= cataloguswaarde bij RDW) Hier zullen ze dan de waarde van de accu bij moeten tellen.
Net de ANWB aan de lijn gehad. Moet de waarde van de accu inderdaad bij de cataloguswaarde optellen. Met de nieuwe koopmogelijkheid is duidelijk dat de waarde van de accu 7900 euro is.
Maandbedrag gaat dan van 56,38 naar 62,49 per maand (WA + volledig casco incl. schadeverzekering inzittenden en 3 jaar aanschafwaardegarantie). Betaal dan per saldo 6,11 aan verzekering voor de accu. Nu nog even zien uit te zoeken hoe de verzekering vanuit Renault a 9,35 precies in elkaar zit en wat men hier wel/niet voor doet in vergelijking met de ANWB.
[ Voor 10% gewijzigd door Niek_ op 18-11-2016 16:07 ]
Lege accu service?Niek_ schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 16:06:
[...]
Goed punt.
Net de ANWB aan de lijn gehad. Moet de waarde van de accu inderdaad bij de cataloguswaarde optellen. Met de nieuwe koopmogelijkheid is duidelijk dat de waarde van de accu 7900 euro is.
Maandbedrag gaat dan van 56,38 naar 62,49 per maand (WA + volledig casco incl. schadeverzekering inzittenden en 3 jaar aanschafwaardegarantie). Betaal dan per saldo 6,11 aan verzekering voor de accu. Nu nog even zien uit te zoeken hoe de verzekering vanuit Renault a 9,35 precies in elkaar zit en wat men hier wel/niet voor doet in vergelijking met de ANWB.
Nope: Maandelijkse huurprijs (119 euro voor onbeperkte kilometers) van de batterij is inclusief Renault Route Service en inclusief BTW maar exclusief batterij verzekering van € 9,35 per maand.
Net een belletje van de lease-agent. De auto staat op de boot, wordt eind deze maand in Nederland verwacht. Maar zal pas in de eerste week van januari op kenteken gezet worden, vanwege boekhoudkundige dingetjes.unclero schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:26:
Dit dacht ik dus een paar dagen geleden. Maar nu lijkt de dealer daar toch nog op terug te komen.
"Verwacht te leveren, begin week 51" klinkt iets minder geruststellend.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
unclero schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 17:30:
[...]
Net een belletje van de lease-agent. De auto staat op de boot, wordt eind deze maand in Nederland verwacht. Maar zal pas in de eerste week van januari op kenteken gezet worden, vanwege boekhoudkundige dingetjes.
Gelukkig heeft het voor een EV geen invloed op je bijtelling.unclero schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 17:30:
[...]
Net een belletje van de lease-agent. De auto staat op de boot, wordt eind deze maand in Nederland verwacht. Maar zal pas in de eerste week van januari op kenteken gezet worden, vanwege boekhoudkundige dingetjes.
Kort door de bocht muchBB-One schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 15:54:
Zijn de ICE rijders het er niet mee eens hebben ze twee keuzes: of een BEV kopen of minder tanken...
Klopt zeker, maar de ICE's worden ook gesubsidieerd (nl procentueel mindere belastingheffing/accijnzen dan elektriciteit en met de redenering als je minder betaalt dat het dan gesubsidieerd is....

Is het trouwens verstandig om een EV warm te rijden (op een of andere manier)?
De motor is niet gevoelig voor volle belasting bij lagere temperatur maar dacht meer aan de batterijen. Aan de andere kant hebben warme batterijen een betere capaciteit.
Ik geef gerust een goede dot gas als ik net de garage uitben, ga ervan uit dat dit geen kwaad kan
De motor is niet gevoelig voor volle belasting bij lagere temperatur maar dacht meer aan de batterijen. Aan de andere kant hebben warme batterijen een betere capaciteit.
Ik geef gerust een goede dot gas als ik net de garage uitben, ga ervan uit dat dit geen kwaad kan
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Nou, hier is de kogel dan toch door de kerk, ik heb de bestelling van een zwarte Ioniq Electric Premium zojuist bevestigd aan de afdeling mobiliteit van mijn werkgever.
Ik zat nog even te twijfelen, maar als ik een beetje ga rekenen kom ik erop uit dat een leuk aangeklede Ford Fiesta me netto al aardig meer gaat kosten dan de Ioniq. Gecombineerd met het feit dat ik er sowieso niet langer dan 4 jaar in zal rijden (het is immers een leasewagen), vind ik het vooral een leuk experiment!

Ik zat nog even te twijfelen, maar als ik een beetje ga rekenen kom ik erop uit dat een leuk aangeklede Ford Fiesta me netto al aardig meer gaat kosten dan de Ioniq. Gecombineerd met het feit dat ik er sowieso niet langer dan 4 jaar in zal rijden (het is immers een leasewagen), vind ik het vooral een leuk experiment!
Gefeliciteerd! Ik hoop dat je er veel kilometers in maken mag! Hou ons op de hoogte van je ervaringen.juupke schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 11:53:
Nou, hier is de kogel dan toch door de kerk, ik heb de bestelling van een zwarte Ioniq Electric Premium zojuist bevestigd aan de afdeling mobiliteit van mijn werkgever.![]()
Zelfs bij ICE's waren velen het er al over eens dat warm rijden niet zo heel belangrijk is (tenminste, stationair je auto laten opwarmen schijnt slecht te zijn). Bij EV's zal het al helemaal niet meer boeien. Ik ga ook gewoon vol "gas" met m'n Tesla hoor als ik m'n garage uit rijRene schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 09:02:
Is het trouwens verstandig om een EV warm te rijden (op een of andere manier)?
Die Ioniq Premium in Phantom Black is gekocht!
Hopelijk is januari nog haalbaar. Maar februari is reëler.
Nu een paal bestellen. Zonder paal is de auto sowieso € 2.500,00 goedkoper. Voor de helft van dat bedrag heb ik de paal hier aan de gevel hangen.
Mogelijk is dat nog een tip voor anderen!
Nu een paal bestellen. Zonder paal is de auto sowieso € 2.500,00 goedkoper. Voor de helft van dat bedrag heb ik de paal hier aan de gevel hangen.
Ha, jij ook al vandaag, en ook de zwarte, nice! Vind dat zelf toch ook wel echt met afstand de strakste.EV-newbie schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 16:39:
Die Ioniq Premium in Phantom Black is gekocht!

Overigens zal ik sowieso pas eind februari erin gaan rijden, mijn huidige leasecontract loopt dan af.
Ze gaan als warme broodjes........juupke schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 16:47:
[...]
Ha, jij ook al vandaag, en ook de zwarte, nice! Vind dat zelf toch ook wel echt met afstand de strakste.![]()
Overigens zal ik sowieso pas eind februari erin gaan rijden, mijn huidige leasecontract loopt dan af.
Wij willen 'm toch zeker 6 jaar rijden, hopelijk gaat het helemaal bevallen.
Ik heb een Keba laadpaal gekocht via marktplaats voor 500 euro en hem zelf geïnstalleerd.EV-newbie schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 16:39:
Als je dat niet kan kun je wat kosten besparen door zelf de kabel te trekken naar de meterkast. Dan kost het aansluiten zo'n 150 euro.
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Als je een krachtstroomaansluiting (rood stopcontact) in je tuin zet heb je voor €550 een nieuwe, plug&play 
http://www.laadoplossingen.nl/3-Fase-thuislader
Of vanaf €300 klus je er zelf één
http://www.laadoplossingen.nl/3-Fase-thuislader
Of vanaf €300 klus je er zelf één
Ik blijft het bijzonder vinden om te zien:
YouTube: Autopilot Full Self-Driving Hardware
Tip, afspelen op kwart snelheid, zou eigenlijk iets van een 1/8e of 1/10 moeten zijn gok ik.(tandwieltje rechtsonderin)
Tip, afspelen op kwart snelheid, zou eigenlijk iets van een 1/8e of 1/10 moeten zijn gok ik.(tandwieltje rechtsonderin)
Ik weet niet wat jij allemaal bij dat tandwieltje hebt, maar ik heb daar geen controle over de afspeelsnelheid. Daar staat alleen autoplay, aantekeningen en kwaliteit.
Signatures zijn voor boomers.
Gebruikt youtube flash of html5? Bij html5 zou je ook snelheidscontrole moeten hebben.Maasluip schreef op zondag 20 november 2016 @ 08:15:
Ik weet niet wat jij allemaal bij dat tandwieltje hebt, maar ik heb daar geen controle over de afspeelsnelheid. Daar staat alleen autoplay, aantekeningen en kwaliteit.
Dit is het filmpje op een wat langzamere snelheid:databeestje schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 22:37:
Ik blijft het bijzonder vinden om te zien:
https://player.vimeo.com/video/192179727
Wat me opvalt aan het einde van het filmpje is dat de auto achteruit rijdt - om in te parkeren - terwijl er met snelheid een achterligger aan komt rijden. De auto staat net op tijd in het parkeervak om de achterligger door te laten rijden.
Ongeveer realtime: https://www.youtube.com/watch?v=VG68SKoG7vE
[ Voor 6% gewijzigd door mrmrmr op 20-11-2016 09:18 ]
Bedankt voor de tip!HeroS schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 18:55:
[...]
Ik heb een Keba laadpaal gekocht via marktplaats voor 500 euro en hem zelf geïnstalleerd.
Als je dat niet kan kun je wat kosten besparen door zelf de kabel te trekken naar de meterkast. Dan kost het aansluiten zo'n 150 euro.
Zak het een gaan uitzoeken.
Installatie is geen probleem. Dus die kosten zijn er al niet.
Mensen die van achteren komen moeten je ook gewoon voorrang geven als je inparkeert.mrmrmr schreef op zondag 20 november 2016 @ 09:06:
[...]
Dit is het filmpje op een wat langzamere snelheid:
https://player.vimeo.com/video/192179727
Wat me opvalt aan het einde van het filmpje is dat de auto achteruit rijdt - om in te parkeren - terwijl er met snelheid een achterligger aan komt rijden. De auto staat net op tijd in het parkeervak om de achterligger door te laten rijden.
Ongeveer realtime: https://www.youtube.com/watch?v=VG68SKoG7vE
Wat me eerder opvalt is dat die tegenligger voor hem in de remmen moet vanwege de front-end-swing bij het achteruit inparkeren.
Daarnaast staat de auto telkens 10m te vroeg stil als de auto voor hem bij een kruispunt stopt.
Euhm, nee. Is een bijzondere verrichting en dan moet jij juist iedereen voor laten gaan. In dit geval kan de andere auto er eigenlijk niet langs omdat de inparkerende auto op dezelfde rijbaan staat, maar je hebt geen voorrang.RocketKoen schreef op zondag 20 november 2016 @ 11:47:
[...]
Mensen die van achteren komen moeten je ook gewoon voorrang geven als je inparkeert.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Ja ok, maar als een zelfrijdende auto (of menselijke bestuurder wat dat betreft) daar op wacht dan staat hij daar eeuwig stil.Sandyman538 schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:06:
[...]
Euhm, nee. Is een bijzondere verrichting en dan moet jij juist iedereen voor laten gaan. In dit geval kan de andere auto er eigenlijk niet langs omdat de inparkerende auto op dezelfde rijbaan staat, maar je hebt geen voorrang.
Het ziet er (al) goed uit maar ik denk dat er nog behoorlijk wat finetuning noodzakelijk is voor een plezierige ervaring. Mogelijk dat het komt doordat het versneld afgespeeld is, maar op dit moment lijkt het nogal bruusk. Alhoewel, voor iedereen die wel eens met een collega of kennis meerijd, is dat misschien niets onbekends.
De realtime versie kijkt een stuk prettiger.FreeShooter schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:01:
Het ziet er (al) goed uit maar ik denk dat er nog behoorlijk wat finetuning noodzakelijk is voor een plezierige ervaring. Mogelijk dat het komt doordat het versneld afgespeeld is, maar op dit moment lijkt het nogal bruusk. Alhoewel, voor iedereen die wel eens met een collega of kennis meerijd, is dat misschien niets onbekends.
Ik merk vooral dat hij eigenlijk alleen stopt voor obstakels en niet uitwijkt. Ook al is er ruimte.
Let wel dat dit in Californië is en dat de verkeersregels en etuquette nogal kan verschillen met wat wij gewend zijn. Dus het voorang nemen met inparkeren ten opzichte van het achterop komend verkeer kan heel normaal zijn. (Zou ik hier overigens ook doen, want op de weg blijven staan heeft ook zo weinig meerwaarde voor de doorstroming.)
Zelfde geldt voor voorrang nemen op verkeer van rechts, daar is het vaak gewoon wie het eerst aankomt op de kruising heeft ook voorrang.
Maar het ziet er inderdaad nog niet soepeltjes uit, maar als dit het begin al is dan zie ik wel veel potentie.
Zelfde geldt voor voorrang nemen op verkeer van rechts, daar is het vaak gewoon wie het eerst aankomt op de kruising heeft ook voorrang.
Maar het ziet er inderdaad nog niet soepeltjes uit, maar als dit het begin al is dan zie ik wel veel potentie.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
In de VS is het inderdaad gebruikelijk om op ruime afstand van je voorganger bij de verkeerslichtenstil te gaan staan. Hetzelfde geldt bij zebrapaden ook daar stop je op ruime vijf tot tien meter afstand.
Welkom bij de clubjuupke schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 11:53:
Nou, hier is de kogel dan toch door de kerk, ik heb de bestelling van een zwarte Ioniq Electric Premium zojuist bevestigd aan de afdeling mobiliteit van mijn werkgever.![]()
In het westen misschien, in New York nietBB-One schreef op maandag 21 november 2016 @ 07:46:
In de VS is het inderdaad gebruikelijk om op ruime afstand van je voorganger bij de verkeerslichtenstil te gaan staan. Hetzelfde geldt bij zebrapaden ook daar stop je op ruime vijf tot tien meter afstand.
En natuurlijk niet te vergeten dat je rechtsaf door rood magNovapaX schreef op zondag 20 november 2016 @ 21:40:
Zelfde geldt voor voorrang nemen op verkeer van rechts, daar is het vaak gewoon de verkeersregel dat wie het eerst aankomt op de kruising ook voorrang heeft .
Verder houden ze Californie vrij veel afstand van elkaar, zo dicht als we hier in Nederland op elkaar rijden doen ze daar niet
Wie het eerst bij een kruising is, is anders vrij arbitrair en een garantie op gedrag als "kijk mij de brutaalste zijn"/"kijk mij de dikste wagen hebben".PeaceNlove schreef op maandag 21 november 2016 @ 14:14:
[...]
En natuurlijk niet te vergeten dat je rechtsaf door rood magDit zijn overigens volgens de heer Jeremy Clarkson de enige twee bijdragen van de VS aan de westerse maatschappij (vrij geparafraseerd).
Verder houden ze Californie vrij veel afstand van elkaar, zo dicht als we hier in Nederland op elkaar rijden doen ze daar niet
Je zou dat denken "ik ben de brutaalste", maar dat vond ik reuze meevallen toen ik op vakantie was aan de Westkust van de VS.
Hoewel het de doorstroming niet helemaal ten goede komt.
Auto van rechts (1), ik (2) en nog een auto van rechts (3)...
In plaats van dat (3) meteen na (1) gaat, blijft deze vaak staan wachten tot ik ben weggereden.
Hoewel het de doorstroming niet helemaal ten goede komt.
Auto van rechts (1), ik (2) en nog een auto van rechts (3)...
In plaats van dat (3) meteen na (1) gaat, blijft deze vaak staan wachten tot ik ben weggereden.
Het is daar zeker niet efficiënt. 's Nachts als er niemand rijdt moet je toch stoppen bij ieder kruispunt met stopbord. Soms zijn er zelfs drempels. Doet NL wel beter met stoplichten die auto's detecteren.
Nee hoor is heel simpel te zien. Degene die stil staat bij de stopstreep is/was het eerst, werkt heel simpel en is ook duidelijk. (niet stoppen bij een stop bord is bijna een doodzonde maar in ieder geval reden om je aan te houden en een bekeuring uit te schrijven)Blik1984 schreef op maandag 21 november 2016 @ 14:21:
[...]
Wie het eerst bij een kruising is, is anders vrij arbitrair en een garantie op gedrag als "kijk mij de brutaalste zijn"/"kijk mij de dikste wagen hebben".
In NL wel ja, daarom werkt dat hier ook niet.Blik1984 schreef op maandag 21 november 2016 @ 14:21:
[...]
Wie het eerst bij een kruising is, is anders vrij arbitrair en een garantie op gedrag als "kijk mij de brutaalste zijn"/"kijk mij de dikste wagen hebben".
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Misschien loop ik nu hopeloos achter, maar Fastned heeft nu ook een aardig geavanceerde routeplanner op de site. Helaas met alleen de Fastned stations, maar dat is ook wel te verwachten.
Hun routeplanner geeft bijvoorbeeld aan hoe lang je ergens moet blijven laden om met het opgegeven percentage accu aan te komen bij je bestemming.
edit: gelukkig loop ik niet zo erg achter. Op Facebook hebben ze 'm zelf vanochtend pas aangekondigd
Hun routeplanner geeft bijvoorbeeld aan hoe lang je ergens moet blijven laden om met het opgegeven percentage accu aan te komen bij je bestemming.
edit: gelukkig loop ik niet zo erg achter. Op Facebook hebben ze 'm zelf vanochtend pas aangekondigd

[ Voor 14% gewijzigd door Veneficus op 21-11-2016 16:42 ]
Ik ben erg benieuwd hoe zo'n zelf lerend systeem straks omgaat met dit soort verschillen.BB-One schreef op maandag 21 november 2016 @ 07:46:
Aan de ene kant kun je het hebben dat straks alle Tesla's rijden als een Amerikaan, omdat er daar de meeste data van beschikbaar is. Of dat de auto's uit een gebied waar er maar weinig Tesla's rondrijden veel slechter presteren omdat er van dat gebied veel minder data is.
Het wordt denk ik nog wel een hele toer om alles goed op elkaar te laten aansluiten, maar geeft ook wel weer leuke ideetjes: Misschien kun je tzt een:RocketKoen schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:34:
[...]
Ik ben erg benieuwd hoe zo'n zelf lerend systeem straks omgaat met dit soort verschillen.
Aan de ene kant kun je het hebben dat straks alle Tesla's rijden als een Amerikaan, omdat er daar de meeste data van beschikbaar is. Of dat de auto's uit een gebied waar er maar weinig Tesla's rondrijden veel slechter presteren omdat er van dat gebied veel minder data is.
- 'auto-pilot Germany' bestellen, die rekening houdt met korte in- en uitvoegstroken.
- auto-pilot België - houdt rekening met hobbels en gaten in de weg (oftewel de auto rijdt nergens op de snelweg het maximum)
- auto pilot Nederland -- "voorrang krijg je niet, die neem je" en "op de snelweg rij je zoveel mogelijk links"
- auto pilot UK -- stuur staat standaard een stukje naar rechts gedraaid zodat je de rotondes makkelijk neemt
Oftewel de tuning bedrijven gaan nog een leuke tijd tegemoet.
In de UK lijkt het me sowieso wel handig als je een andere auto-pilot krijgt... Anders zit je ineens aan de verkeerde kant van de wegBB-One schreef op maandag 21 november 2016 @ 17:07:
[...]
Het wordt denk ik nog wel een hele toer om alles goed op elkaar te laten aansluiten, maar geeft ook wel weer leuke ideetjes: Misschien kun je tzt een:
- 'auto-pilot Germany' bestellen, die rekening houdt met korte in- en uitvoegstroken.
- auto-pilot België - houdt rekening met hobbels en gaten in de weg (oftewel de auto rijdt nergens op de snelweg het maximum)
- auto pilot Nederland -- "voorrang krijg je niet, die neem je" en "op de snelweg rij je zoveel mogelijk links"
- auto pilot UK -- stuur staat standaard een stukje naar rechts gedraaid zodat je de rotondes makkelijk neemt![]()
Oftewel de tuning bedrijven gaan nog een leuke tijd tegemoet.
Zijn jullie een beetje Duits-kundig?
Op Goingelectric.de is een persoon die zelf een Hyundai garage bezit.
Deze man heeft nu 2 proefritten over de snelweg gemaakt. Dit deed hij om te kijken wat de actieradius is op de snelweg.
Dus niet binnendoor, gewoon doorrijden totdat de auto "0" aangeeft. Overigens geeft de wagen een schildpad aan op het moment dat je nog 5 km actieradius hebt.
De rit met 100 km/h:
Außentemperatur -2'C, Innentemperatur 20'C, Geschwindigkeit: Tempomat 100 km/h ( nach GPS 96km/h )
Reichweite 175km, wir kamen genau mit 0 km angezeigter Restreichweite am Schnelllader an.
http://cdn.goingelectric.de/forum/resources/image/33393
http://cdn.goingelectric.de/forum/resources/image/33392
En de rit met 120 km/h:
Außentemperatur 0'C, Innentemperatur 21'C,Ioniq war vorgeheizt, Sitzheizung und Lenkradheizung wurden sporadisch benutzt, teilweise "Driver only", überwiegend normale Heizung. 2 Personen im Auto, keiner mit Jacke.
Straße naß, Tempomat 120 = 115,4 km/h nach GPS-Messung.
Gefahrene Strecke 130km, angezeigte Restreichweite 18km = Gesamt 148km
Angezeigter Durchschnittsverbrauch 18,1 kWh/100km.
http://cdn.goingelectric.de/forum/resources/image/33182
http://cdn.goingelectric.de/forum/resources/image/33181
Bij de laatste rit was er ook sprake van neerslag.
Beide ritten dus in de avond en zoals ik de afbeeldingen te zien is; met een behoorlijk hoogteverschi.
Verder normaal warm in de auto, geen jassen e.d.
Dit had ik niet verwacht.
Linkje naar het topic:
http://www.goingelectric.de/forum/member8704.html
Veel leesplezier!
Op Goingelectric.de is een persoon die zelf een Hyundai garage bezit.
Deze man heeft nu 2 proefritten over de snelweg gemaakt. Dit deed hij om te kijken wat de actieradius is op de snelweg.
Dus niet binnendoor, gewoon doorrijden totdat de auto "0" aangeeft. Overigens geeft de wagen een schildpad aan op het moment dat je nog 5 km actieradius hebt.
De rit met 100 km/h:
Außentemperatur -2'C, Innentemperatur 20'C, Geschwindigkeit: Tempomat 100 km/h ( nach GPS 96km/h )
Reichweite 175km, wir kamen genau mit 0 km angezeigter Restreichweite am Schnelllader an.
http://cdn.goingelectric.de/forum/resources/image/33393
http://cdn.goingelectric.de/forum/resources/image/33392
En de rit met 120 km/h:
Außentemperatur 0'C, Innentemperatur 21'C,Ioniq war vorgeheizt, Sitzheizung und Lenkradheizung wurden sporadisch benutzt, teilweise "Driver only", überwiegend normale Heizung. 2 Personen im Auto, keiner mit Jacke.
Straße naß, Tempomat 120 = 115,4 km/h nach GPS-Messung.
Gefahrene Strecke 130km, angezeigte Restreichweite 18km = Gesamt 148km
Angezeigter Durchschnittsverbrauch 18,1 kWh/100km.
http://cdn.goingelectric.de/forum/resources/image/33182
http://cdn.goingelectric.de/forum/resources/image/33181
Bij de laatste rit was er ook sprake van neerslag.
Beide ritten dus in de avond en zoals ik de afbeeldingen te zien is; met een behoorlijk hoogteverschi.
Verder normaal warm in de auto, geen jassen e.d.
Dit had ik niet verwacht.
Linkje naar het topic:
http://www.goingelectric.de/forum/member8704.html
Veel leesplezier!
Toch pijnlijk om te lezen dat de Ioniq bij normaal gebruik (en ja, zo zie ik 120km/u rijden) amper de 150km haalt. Voor mij persoonlijk zou dat toch wel echt te weinig zijn, maar ieder zn meug uiteraard 
Voor zn accugrootte is t uiteraard wel fantastisch, hulde voor Hyundai in dat opzicht.
Voor zn accugrootte is t uiteraard wel fantastisch, hulde voor Hyundai in dat opzicht.
[ Voor 17% gewijzigd door Stoffa op 21-11-2016 18:47 ]
Hou daarbij wel rekening met de situatie waarin dit is behaald.Stoffa schreef op maandag 21 november 2016 @ 18:47:
Toch pijnlijk om te lezen dat de Ioniq bij normaal gebruik (en ja, zo zie ik 120km/u rijden) amper de 150km haalt. Voor mij persoonlijk zou dat toch wel echt te weinig zijn, maar ieder zn meug uiteraard
Bij -15 zal het nog minder zijn. Maar bij +10, zonder neerslag en overdag is het weer veel meer.
De ritten die hij uitvoert zijn een behoorlijke belasting met alle stroomvreters aan.
En dan de bergjes.... Dat zijn behoorlijke stijgingen die wij in Nederland absoluut niet kennen op een snelweg.
En dan zit er mogelijk toch ook nog een "wc-eend"-factor bij.
Tot slot; wie durft de wagen helemaal leeg te rijden? Dat doe je toch niet?
[ Voor 4% gewijzigd door EV-newbie op 21-11-2016 19:11 ]
Nog een opmerking over de accu van de Ioniq die ik op de Duitse site vond.
De kWh van de accu bij de Ioniq zouden de werkelijk bruikbare kWh's zijn (dus netto). Dat zou ook (los van stroomlijn en andere slimmigheden) verklaren waarom de nieuwe E-Golf en Focus met hun (veel) grotere accu niet verder komen dan de Ioniq. Bij die wagens worden de bruto kWh's vermeld.
Of dit klopt, geen flauw idee. Wie zou hier meer over kunnen vertellen.
O ja; de levermaand van de Ioniq Premium vandaag gehoord. Voorlopig is het mei....
De kWh van de accu bij de Ioniq zouden de werkelijk bruikbare kWh's zijn (dus netto). Dat zou ook (los van stroomlijn en andere slimmigheden) verklaren waarom de nieuwe E-Golf en Focus met hun (veel) grotere accu niet verder komen dan de Ioniq. Bij die wagens worden de bruto kWh's vermeld.
Of dit klopt, geen flauw idee. Wie zou hier meer over kunnen vertellen.
O ja; de levermaand van de Ioniq Premium vandaag gehoord. Voorlopig is het mei....
Hier in Julianadorp rijdt er al een Hyundai Ioniq elektrisch (12-11-2016 op kenteken), vandaag stond deze niet meer op de oprit, ik ga er maar vanuit dat het dan een lease auto betreft.
Voor mensen die van ruimte schepen houden, de lat is weer iets hoger gelegd.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=fJD-Ip1meuE]
Misschien ook wel interresant dat deze auto de (2) accu modules aan de zijde heeft, wellicht geschikt voor deelname aan het WEC?
Voor mensen die van ruimte schepen houden, de lat is weer iets hoger gelegd.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=fJD-Ip1meuE]
Misschien ook wel interresant dat deze auto de (2) accu modules aan de zijde heeft, wellicht geschikt voor deelname aan het WEC?
Weet niet meer of het vermeld is, maar morgen is de e-rijdersavond van Allego. Mocht er iemand interesse hebben om zijn mening te geven dan is ie welkom. De link hieronder was vermeld als 'deelbaar met anderen' in de mail.
https://q.mwm2.nl/OijAO2V9OkC5CgpRiLhepA
Overigens gisteren achter een hybride versie van de Ionic gereden op de snelweg. Dacht eerst dat het een Prius was, tot ik de tekst kon lezen op de achterkant. :Had hem lager verwacht aan de achterkant.
Overigens wel herkenbare achterlichten, daar ben ik altijd wel fan van
https://q.mwm2.nl/OijAO2V9OkC5CgpRiLhepA
Overigens gisteren achter een hybride versie van de Ionic gereden op de snelweg. Dacht eerst dat het een Prius was, tot ik de tekst kon lezen op de achterkant. :Had hem lager verwacht aan de achterkant.
Overigens wel herkenbare achterlichten, daar ben ik altijd wel fan van
Een beetje erg late reacties allemaal, sorry alvast 
Is een waterkoker ook een vermogenselektronische omzetter? En hoe zit dat dan met al die elektrische fornuizen die makkelijk 7kW kunnen gebruiken (als je alles aan zet) en op een speciale kookgroep/Perilex aansluiting? Voor zover ik weet werken dus niet echt op 3 fasen. Als die aansluiting niet goed zit of wat anders met de elektriciteit dan werkt bijvoorbeeld links of rechts wel (al naar gelang welke fase niet goed zit)
Iedereen die zo'n apparaat heeft en geen papiertje van de netbeheerder heeft is dus fout bezig? Ik ken veel mensen met zo'n apparaat, maar ik heb nog nooit gehoord dat ze eerst aan de netbeheerder toestemming hebben gevraagd voor de plaatsing daar van. Niet dat dat betekent dat het dus "wel goed" is natuurlijk
Een Leaf reageert heel snel op veranderingen in de reikwijdte. Maar bijvoorbeeld een Soul juist absoluut niet. Kia en Hyundai doen regelmatig samen, dus het zou mij niets verbazen als de Ioniq meer op de Kia lijkt dan op de Leaf.
Beide kampen hebben trouwens klachten, maar dan net andersom. Bij de Leaf zie je dat mensen klagen omdat het allemaal zo snel veranderd tijdens het rijden en bij de Soul vinden mensen dat het "niet uitmaakt" als ze 1 keer een half uur zuinig rijden omdat het bijna geen verschil oplevert in de reikwijdte.
Ik kijk meestal zelf meer naar de procenten en reken dan zelf een beetje hoe ver ik kankomen; ik kan makkelijker rekening houden met kou, storm en regen dan een metertje in de auto.
Bij ons in de straat was dat trouwens niet veel anders. Ondertussen zijn er blijkbaar (prive) palen bijgekomen of hebben ze een paar andere palen "ontdekt" want nu is het weer rustig in de straat.
Als het aan mij had gelegen dan zouden die fabrikanten gelijk een verbod moeten krijgen op de verkoop van alle auto's in Europa, maar ik heb het niet voor het zeggen
Normaal gesproken heb ik drie varianten qua ritten
Woon-werk: laden thuis, laden op de zaak.
Ritten korter dan reikwijdte: thuis laden (indien vol vertrokken, dat is tot nu toe 1 keer niet gelukt).
Ritten langer dan reikwijdte: controleren of er in de buurt van de bestemming een laadpaal is; even verzinnen hoe lang ik daar zou blijven. Blijf ik er heel kort? Dan neem ik vaak niet de moeite lokaal te laden tenzij de paal echt voor de deur staat of die 15 km precies het verschil zijn tussen wel of niet thuis komen. Als ik er langer blijf dan is het niet erg om (iets) verder te lopen en sluit ik dus wel aan.
Als ik onderweg moet laden dan doe ik meestal bij de snellader "genoeg" laden. Dus als ik maar 50 km extra nodig heb dan laadt ik niet tot de auto helemaal vol is, maar genoeg om de bestemming/thuis/volgende snellader uit de planning te halen. Ik ga dan ook niet precies op het randje zitten, hoor. Maar 15 km meer laden dan nodig is dan goed genoeg.
Soms ben ik aan het snelladen en vergeet ik de tijd (want druk aan het spelen op de telefoon of laptop) en dan laad ik dus wel eens meer dan ik van te voren had bedacht
Bij ritten waar je onderweg moet laden ga ik altijd naar snelladers en eigenlijk niet naar gewone palen omdat het laden van mijn Soul daar niet grappig voor is: bij de meeste palen max 3,5 kWh per uur. Omdat snelladers lang niet zo vaak voorkomen als gewone laadpalen is het vaak meer de vraag waar ik die snellader kan vinden dan de vraag of ik blijf rijden tot de accu bijna leeg is.
Als je wil kan je de Soul na het automatisch afbreken door de auto op 84% nog een keer starten en dan laden tot 93%, maar dat kost ook een half uur. Dus dat is alleen handig als je het heel hard nodig hebt. En zo dun zijn de snelladers in Nederland (voor mijn ritjes) ook weer niet gezaaid. Je kan dan beter weer verder rijden en dat half uur besteden om van 10% naar 75% te gaan dan van 83% naar 93%.
Maar ik heb ook problemen met een test van Groningen naar Maastricht en dan het bereik op 100km zetten. Volgens hun routeplanner kan dat niet, maar volgens mij dus wel (laden in Veeningen, Apeldoorn, Haps, Ell). Als je dit op goingelectric.de probeert geeft die planner die route namelijk wel aan.
Bij retour ritten gebeurt het ook dat je op de heenweg 1 keer moet laden, maar op de terugweg twee keer. Maar dat is dan bijvoorbeeld 1 keer bij Reeuwijk van 20 naar 28% laden en dan bij Harmelen van 12% naar 44%. Dan kan je beter de eerste keer gelijk naar 60% laden natuurlijk. Dat scheelt een keer stoppen en aanprikken.
Ik heb er (te) weinig verstand van, maar wat zijn "vermogenselektronische omzetters" dan allemaal en wat is het verschil met een machine? In 2.2.1.7 staat namelijk dat die maar max 2 kW mogen zijn.Paul C schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:39:
Sterker nog:
De Nederlandse netcode schrijf voor dat vermogenselektronische omzetters (dat zijn laders ook) van meer dan 5kW aangesloten worden op 3 fasen.
Is een waterkoker ook een vermogenselektronische omzetter? En hoe zit dat dan met al die elektrische fornuizen die makkelijk 7kW kunnen gebruiken (als je alles aan zet) en op een speciale kookgroep/Perilex aansluiting? Voor zover ik weet werken dus niet echt op 3 fasen. Als die aansluiting niet goed zit of wat anders met de elektriciteit dan werkt bijvoorbeeld links of rechts wel (al naar gelang welke fase niet goed zit)
Iedereen die zo'n apparaat heeft en geen papiertje van de netbeheerder heeft is dus fout bezig? Ik ken veel mensen met zo'n apparaat, maar ik heb nog nooit gehoord dat ze eerst aan de netbeheerder toestemming hebben gevraagd voor de plaatsing daar van. Niet dat dat betekent dat het dus "wel goed" is natuurlijk
Hoe kan zo'n auto dan wel goedgekeurd zijn door de overheid om toegelaten te worden op de Nederlandse weg? Zo'n auto kan per definitie niet anders aangesloten worden. Dat zou net zoiets zijn als toelaten dat een waterkoker een vermogen van 7kW mag hebben met een "gewone" stekker als aansluiting.Dit betekend dat wanneer je een auto met 32A 1-fase lader aansluit op een openbare laadpaar van 22kW (=3x32A) je de netcode overtreed.
Maar waarom zou je dan ook niet twee seconden met je pasje voor de paal wapperen om te starten met laden? De tijdswinst om dat niet te doen is echt niets tov de tijd die het kost om je kabel te pakken en aan te sluiten.YoshiBignose schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 17:18:
Blijkbaar zijn alle parkeerplekken bezet behalve de elektrische. Tenminste, dat zou de enige reden zijn dat ik het ook zou overwegen
heb je behalve naar de reikwijdte ook gekeken naar de procenten van je accu?EV-newbie schreef op zondag 06 november 2016 @ 19:15:
Wat wel opviel. Tijdens een rit op de snelweg in de avond (62 km) zijn wij 85 km actieradius kwijtgeraakt. Er werd in de eco-modus gereden met een snelheid van 111 kmh.
De oorzaak lag 'm echt in het weer (denk ik). Buiten was het 4 tot 6 graden, veel regen, donker (dus lichten aan). Moet eerlijk bekennen dat ik van dat resultaat schrok, het past ook niet bij wat ik verder dit weekend heb meegemaakt qua verbruik voor de Ioniq.
Een Leaf reageert heel snel op veranderingen in de reikwijdte. Maar bijvoorbeeld een Soul juist absoluut niet. Kia en Hyundai doen regelmatig samen, dus het zou mij niets verbazen als de Ioniq meer op de Kia lijkt dan op de Leaf.
Beide kampen hebben trouwens klachten, maar dan net andersom. Bij de Leaf zie je dat mensen klagen omdat het allemaal zo snel veranderd tijdens het rijden en bij de Soul vinden mensen dat het "niet uitmaakt" als ze 1 keer een half uur zuinig rijden omdat het bijna geen verschil oplevert in de reikwijdte.
Ik kijk meestal zelf meer naar de procenten en reken dan zelf een beetje hoe ver ik kankomen; ik kan makkelijker rekening houden met kou, storm en regen dan een metertje in de auto.
Op zich ook wel begrijpelijk, elektrisch rijdt veel fijner natuurlijk. En waarschijnlijk hebben die ook een boekhouder die vind dat ze daadwerkelijk elektrisch moeten rijden en niet zo veel mogen tanken via de pas.dfrenner schreef op maandag 07 november 2016 @ 06:20:
Daarnaast kan bij een gemeente paal juist iedereen laden. Bij ons in de straat is een laadpaal met twee punten geplaatst. Na een paar maanden, als mensen het door hebben komen de phev's als strontvliegen op stront afgevlogen. Er staan nu phev's uit hele andere straten te laden en dat is nu al dringen geblazen. Veel GTE en Outlamder rijders die voor een beetje stroom graag twee straten uitlopen...
Bij ons in de straat was dat trouwens niet veel anders. Ondertussen zijn er blijkbaar (prive) palen bijgekomen of hebben ze een paar andere palen "ontdekt" want nu is het weer rustig in de straat.
Nee, die stekkers en stopcontacten zijn allemaal net zo duur als de Yazaki variant. Het grootste probleem lijkt te zijn dat bijna iedere fabrikant die auto's maakt voor de Amerikaanse markt en er dus een Amerikaans georiënteerde lader in stopt. Dan krijg je dus dat zelfs al zit er een Mennekes aansluiting op voor de Europese markt er nog steeds maar een 1 fase lader in zit en het allemaal dus niet sneller laadt in Europa. Zelfs Europese merken doen datErasmo schreef op donderdag 03 november 2016 @ 14:02:
Zo zonde, een mennekes aansluiting is toch niet duur op een auto?
Als het aan mij had gelegen dan zouden die fabrikanten gelijk een verbod moeten krijgen op de verkoop van alle auto's in Europa, maar ik heb het niet voor het zeggen
Het is hel erg afhankelijk van de soort rit die je maakt.Aerevan schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 08:42:
Normaal gesproken heb ik drie varianten qua ritten
Woon-werk: laden thuis, laden op de zaak.
Ritten korter dan reikwijdte: thuis laden (indien vol vertrokken, dat is tot nu toe 1 keer niet gelukt).
Ritten langer dan reikwijdte: controleren of er in de buurt van de bestemming een laadpaal is; even verzinnen hoe lang ik daar zou blijven. Blijf ik er heel kort? Dan neem ik vaak niet de moeite lokaal te laden tenzij de paal echt voor de deur staat of die 15 km precies het verschil zijn tussen wel of niet thuis komen. Als ik er langer blijf dan is het niet erg om (iets) verder te lopen en sluit ik dus wel aan.
Als ik onderweg moet laden dan doe ik meestal bij de snellader "genoeg" laden. Dus als ik maar 50 km extra nodig heb dan laadt ik niet tot de auto helemaal vol is, maar genoeg om de bestemming/thuis/volgende snellader uit de planning te halen. Ik ga dan ook niet precies op het randje zitten, hoor. Maar 15 km meer laden dan nodig is dan goed genoeg.
Soms ben ik aan het snelladen en vergeet ik de tijd (want druk aan het spelen op de telefoon of laptop) en dan laad ik dus wel eens meer dan ik van te voren had bedacht
Bij ritten waar je onderweg moet laden ga ik altijd naar snelladers en eigenlijk niet naar gewone palen omdat het laden van mijn Soul daar niet grappig voor is: bij de meeste palen max 3,5 kWh per uur. Omdat snelladers lang niet zo vaak voorkomen als gewone laadpalen is het vaak meer de vraag waar ik die snellader kan vinden dan de vraag of ik blijf rijden tot de accu bijna leeg is.
Bij de meeste accu's is laden langzamer hoe voller hij is. Bij de Soul zie je dat na de 78% het tempo er uit gaat. Meestal gaat na de 81% heel langzaam doen (geen idee waarom, bij andere rijders is dat ook zo) en ik ben te ongeduldig dus dan breek ik af en ga ik verder.Van wat ik heb begrepen laadt de accu het snelst op als hij bijna leeg is. Daarna gaat geleidelijk het tempo van opladen eruit. Klopt dat? Wat zou beste strategie zijn voor de accu levensduur?
Als je wil kan je de Soul na het automatisch afbreken door de auto op 84% nog een keer starten en dan laden tot 93%, maar dat kost ook een half uur. Dus dat is alleen handig als je het heel hard nodig hebt. En zo dun zijn de snelladers in Nederland (voor mijn ritjes) ook weer niet gezaaid. Je kan dan beter weer verder rijden en dat half uur besteden om van 10% naar 75% te gaan dan van 83% naar 93%.
Ja, het is pas sinds gisteren; ze hebben er ook een mailtje over gestuurd. Er zitten wat mij betreft nog wel wat foutjes in (die ik ook heb gemeld). In eerste instantie werkte het helemaal niet maar dat was vanwege de grote belangstelling, blijkens een mailtje dat ik van ze kreeg.Veneficus schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:29:
Maar ik heb ook problemen met een test van Groningen naar Maastricht en dan het bereik op 100km zetten. Volgens hun routeplanner kan dat niet, maar volgens mij dus wel (laden in Veeningen, Apeldoorn, Haps, Ell). Als je dit op goingelectric.de probeert geeft die planner die route namelijk wel aan.
Bij retour ritten gebeurt het ook dat je op de heenweg 1 keer moet laden, maar op de terugweg twee keer. Maar dat is dan bijvoorbeeld 1 keer bij Reeuwijk van 20 naar 28% laden en dan bij Harmelen van 12% naar 44%. Dan kan je beter de eerste keer gelijk naar 60% laden natuurlijk. Dat scheelt een keer stoppen en aanprikken.
Kort antwoord: netcode is geen wet, handhaving gaat dus ook moeizaamJeroenE schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:04:
[...]
Het is meer een wensenlijstje zoals de netbeheerder zijn net graag zou zien
Overigens hebben ze daar goede technische redenen voor.
Het verschil tussen vermogenselektronische omzetters en machines is waarschijnlijk (op technisch vlak) dat machines elektromotoren hebben en daardoor een ongunstige cosinus Phi en "vermogenselektronische omzetters" niet. Misschien heeft het ook wel te maken met het feit dat praktisch alle grotere elektromotoren 3-fasen zijn. Zelfs 1-fase elektromotoren zijn altijd een hack om het werkend te krijgen.JeroenE schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:04:
Een beetje erg late reacties allemaal, sorry alvast![]()
[...]
Ik heb er (te) weinig verstand van, maar wat zijn "vermogenselektronische omzetters" dan allemaal en wat is het verschil met een machine? In 2.2.1.7 staat namelijk dat die maar max 2 kW mogen zijn.
[...]
Hoe kan zo'n auto dan wel goedgekeurd zijn door de overheid om toegelaten te worden op de Nederlandse weg? Zo'n auto kan per definitie niet anders aangesloten worden. Dat zou net zoiets zijn als toelaten dat een waterkoker een vermogen van 7kW mag hebben met een "gewone" stekker als aansluiting.
Maar het was vooral niet mijn bedoeling iemand hier bang te maken. Het loopt in de praktijk allemaal wel los. Ik sprak pas iemand van Eneco (met een technische achtergrond) en die had hier ook nog nooit van gehoord. Hij was heel verbaasd en geïnteresseerd en ging het zeker uitzoeken.
Het was vooral mijn verbazing dat we dit hebben vastgelegd in een netcode (met een zinnige redenen; de redenen waarom iedereen hier graag meer auto's met 3-fase laders zou zien onder andere) en dat er vervolgens geen haan naar kraait.
En waarom die auto dan toch goedgekeurd is? Waarschijnlijk omdat de RDW die auto toelaat en niet de netbeheerder.
Aha, op die manier. De zinsnede "zijn in de regel" vond ik ook al zo'n tekst waar je niets mee aan kan vangen. Wie bepaalt dan hoe of wat zich niet in de regel hoeft te gedragen? Je kan als "simpele consument" natuurlijk volhouden dat jij vond dat jij je niet in de regel hoefde te gedragen en er staat nergens dat jij dat niet mag beslissen.Proton_ schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 11:49:
ort antwoord: netcode is geen wet, handhaving gaat dus ook moeizaam
Maar dan weet ik nog steeds het verschil niet. Een machine is dus alleen een apparaat met een elektromotor (zoals een stofzuiger, wasmachine etc) en een vermogenselektronische omzetter is alles wat je aansluit op de elektriciteit maar geen elektromotor heeft?Paul C schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 12:20:
Het verschil tussen vermogenselektronische omzetters en machines is waarschijnlijk (op technisch vlak) dat machines elektromotoren hebben en daardoor een ongunstige cosinus Phi en "vermogenselektronische omzetters" niet.
Dus een TV is een vermogenselektronische omzetter, maar een DVD speler is een machine?
Je hebt dan al een probleem met een auto want daar zit immers wel een elektromotor in (een heleboel zelfs als je ook de motortjes telt voor de ramen, de omp van de stuurbekrachtiging etc) en dan is het volgens die definitie dus een machine.
Dan zou je geen enkele EV aan het net kunnen koppelen behalve met een ICCB die op maximaal 10A laadt. Als je een laadpaal gebruikt moet je dan als bestuurder een bewijs hebben dat je deze regel niet overtreedt? Dus iedere EV bestuurder moet een enorme stapel aan briefjes hebben liggen om dat te bewijzen? Gaan netbeheerders bij de grens een post oprichten zodat buitenlandse bestuurders dat pak papier mee kunnen nemen voor het geval ze tijdens hun verblijf in Nederland een EV willen opladen bij een laadpaal?
Een beetje wasmachine gebruikt meer dan 2kW en dat zou volgens die netcode dus ook al niet mogen zonder toestemming van de netbeheerder.Het was vooral mijn verbazing dat we dit hebben vastgelegd in een netcode (met een zinnige redenen; de redenen waarom iedereen hier graag meer auto's met 3-fase laders zou zien onder andere) en dat er vervolgens geen haan naar kraait.
Ja, maar dat maakt voor mij als consument niet uit. Als de overheid (in dit geval de RDW) heeft toegestaan om die auto te gebruiken dan kan een ander deel van de overheid niet roepen dat ik hem niet mag gebruiken. Dat zou net zoiets zijn als een gemeente mij een paspoort verstrekt en dan de douane verteld dat ik daarmee niet naar het buitenland kan reizen omdat het paspoort niet voldoet aan een regel die de gemeente niet heeft gevolgd.En waarom die auto dan toch goedgekeurd is? Waarschijnlijk omdat de RDW die auto toelaat en niet de netbeheerder.
Eerlijk gezegd klinkt het me meer alsof degenen die deze regeltjes hebben verzonnen niet in de gaten hebben wat ze hebben opgeschreven.
Ja true, doe ik ook altijd, maar anderzijds maakt het voor andere mensen weinig uit of ik die kabel nou wel of niet erin steek.JeroenE schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:04:
[...]
Maar waarom zou je dan ook niet twee seconden met je pasje voor de paal wapperen om te starten met laden? De tijdswinst om dat niet te doen is echt niets tov de tijd die het kost om je kabel te pakken en aan te sluiten.
Nu al een Ioniq EV demo in de verkoop? Of een spijtoptant?
https://www.hyundai.nl/oc...MHuia_kvtACFQ0z0wodUGYBgQ
Niet eens goedkoper dan nieuw zonder 'laadpakket'.
Misschien iemand die puur op zoek was naar een goedkope laadpaal?UniMatrix schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:41:
Dit topic is gesloten.