Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:14
mddd schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:27:
Als je echt lange afstanden gaat afleggen zonder stoptijd, dan zul je ook met een 3 fasen auto moeten snelladen. Maar dat komt dus minder vaak voor dan bij een 1 fase auto.
Bij dezelfde actieradius komt dat dus precies even vaak voor. Alleen duurt het minder lang en dat tikt bij lange afstanden behoorlijk aan.

Als je onderweg met 22kW kunt snelladen, kun je met een EV best een langere vakantiereis maken. Iedere twee tot drie uur even stoppen bij een snellader, dat vind ik niet zo heel vervelend. Was het advies niet 'iedere twee uur een kwartier rust'? Dan maak ik die pauzes wel iets langer. Het is immers vakantie.

Kun je maar met één fase laden, dan gaat die vakantiereis heel erg lang duren. Lees: rijd een paar uurtjes en overnacht vervolgens op een plek waar de auto weer kan laden. Dat is niet heel handig.

Ik heb mijn auto voor woon/werkverkeer niet nodig en gebruik hem dus alleen maar voor familiebezoek en voor vakanties. Voor mij wordt het pas interessant als ik voor een schappelijke prijs tweedehands een EV kan aanschaffen waarmee ik dus ook juist die vakantieritten kan ondernemen - Dat de reis iets langer duurt vanwege tussenstops bij een snellader, dat neem ik voor lief.

Maar dan moet het dus wel een EV zijn die onderweg met 22kW kan laden. Thuis kan ik zorgen voor een aparte krachtgroep (11kW) en anders is er 200 meter verderop een marktpleintje waar twee laadpalen (volgens mij ook 11kW) staan. Dat het laden thuis wat langer duurt, dat is geen punt.

Misschien binnenkort toch eens kijken naar een jong gebruikte Zoe... En een paar jaar daarna een tweedehands model 3 :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
dreamscape schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:41:
Bij dezelfde actieradius komt dat dus precies even vaak voor. Alleen duurt het minder lang en dat tikt bij lange afstanden behoorlijk aan.
Tijdens je lange vakantiereis komt het inderdaad even vaak voor dat je moet bijladen en gaat het laden gewoon sneller.

Maar mijn opmerking was vooral : de rest van het jaar zorgt de mogelijkheid tot "middelsnel" opladen bij openbare oplaadplekken ervoor dat er minder noodzaak is tot snelladen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Precies, met bijna elke EV kan je wel snelladen dus die vakantieritten lukken doorgaans wel. Het normaal/midden/semi-snel laden aan de normale laadpaal voor normale tarieven, exact dáár zit de kracht @ driefasig laden.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulm-P
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05-2022
YoshiBignose schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:39:
[...]

Waar moeten al die auto's heen dan? Als mensen in de ochtend naar hun werk willen dan moet de auto toch ergens staan, lijkt me onhandig dat ze allemaal uit een centraal punt komen rijden waar ze laden. In woonwijken en winkelgebieden lopen toch al zat voorzieningen voor elektriciteit, dus zo raar lijkt het me niet om zo'n magneetspoel onder iedere parkeerplek te plaatsen die dan auto's laadt. En dat is dan alleen voor mensen die geen eigen oprit tot hun beschikking hebben (of een parkeergarage).
Al die auto's zijn er dan in ieder geval een stuk minder. Ik geloof echt dat het autobezit flink gaat dalen door het delen. Die auto's parkeren in parkeergarages of ergens buiten de stad en laden zich daar vol, in ieder geval niet meer op straat. Q-park wordt de nieuwe Shell :+ Auto bestel je met een app. Dat ze van een centraal punt komen rijden is geen probleem, die auto's rijden op 10 cm van elkaar en zijn daardoor veel efficiënter in ruimtegebruik en veroorzaken geen ongelukken of files.

Inductieladen zal best wel eens een toekomstige oplossing kunnen zijn. Op dit moment is het rendement nog te laag (zeker in de energietransitie). De investeringen zijn gewoon te groot om dat voor iedere plek te doen, bovendien totaal onnodig. Een accu hoeft niet voor elk stukje rijden aangevuld te worden als je er 500 km mee kan rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:45
[...]

Kun je maar met één fase laden, dan gaat die vakantiereis heel erg lang duren. Lees: rijd een paar uurtjes en overnacht vervolgens op een plek waar de auto weer kan laden. Dat is niet heel handig.
Op vakantie zul je primair snelladen en dan maakt het niet uit of je nou normaal 1 of 3 fase laadt. Enkel of je model kan snelladen of niet, en dat staat los van hoeveel fases deze normaal laadt. Met alle modellen rond de 40kW of hoger. Met geen enkel model (die uiteraard kan snelladen) is het nodig om ergens te overnachten om je auto op te laden.

Uiteraard is het wel handig als je auto bij een paal 3 fase 22kW kan laden, maar dat betekend niet dat dit essentieel is om op vakantie te kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Wulm-P schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:57:
[...]

Al die auto's zijn er dan in ieder geval een stuk minder. Ik geloof echt dat het autobezit flink gaat dalen door het delen. Die auto's parkeren in parkeergarages of ergens buiten de stad en laden zich daar vol, in ieder geval niet meer op straat. Q-park wordt de nieuwe Shell :+ Auto bestel je met een app. Dat ze van een centraal punt komen rijden is geen probleem, die auto's rijden op 10 cm van elkaar en zijn daardoor veel efficiënter in ruimtegebruik en veroorzaken geen ongelukken of files.

Inductieladen zal best wel eens een toekomstige oplossing kunnen zijn. Op dit moment is het rendement nog te laag (zeker in de energietransitie). De investeringen zijn gewoon te groot om dat voor iedere plek te doen, bovendien totaal onnodig. Een accu hoeft niet voor elk stukje rijden aangevuld te worden als je er 500 km mee kan rijden?
Denk het ook, maar goed mensen willen toch graag een auto voor zichzelf hebben. Spullen die er al in liggen etc... en al zeker niet met andere mensen in een auto. Je zal dus altijd een groep mensen houden die wel een eigen auto wil. Dat is dan stukken duurder dan gedeeld gebruik en zijn dat dus ook vaker mensen met een oprit :P Dus ja dan lost het zichzelf wel op.

Ja ok, misschien hoeft niet elke parkeerplaats zo'n ding, maar zeg dat iedere woonwijk een plekje met laadplekken heeft. Midden in de nacht kunnen auto's immers uit zichzelf switchen naar laadplekken :P

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Yongshi schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:44:
Op vakantie zul je primair snelladen en dan maakt het niet uit of je nou normaal 1 of 3 fase laadt.
Ik zat echt vast in het idee dat je met 16 of 32 A kon laden, maar met een snellader is natuurlijk veel meer mogelijk. Had ik even niet aan gedacht...

Verwijderd

JeroenE schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 08:02:
[...]
Als je dan toch gaat rommelen met de kabels in de grond, leg dan gewoon gelijk een volwaardige 3 fasen laadpaal aan. Daar heb je veel meer aan dan een 1 fase laadpaal (ook al gebruiken veel modellen EV nu maar 1 fase).

En als je dan toch gaat rommelen met de lantarenpalen, vervang ze dan gelijk door energiezuinige led verlichting. En dan is het ineens een groot project en dan is het budget er niet.

[...]
Halen die mensen de auto ook weer weg als ze vol zijn geladen of blijven ze staan tot ze weer naar huis gaan?

Als ik op oplaadpalen.nl kijk dan zie ik naast het kantoor alleen twee palen van Ecotap (bijvoorbeeld deze met 2 aansluitingen. Die zouden 30 cent zijn. In de buurt staan ook een paar palen van Alfen (bijvoorbeeld deze). Die heeft maar 1 aansluiting en daar is het 25 cent.
Wellicht hebben de palen waar je met 2 tegelijk kan laden een 35A aansluiting op het elektriciteitsnet en de andere een 25A aansluiting. Volgens de site van de gemeente Den Haag geldt in de buurt van het winkelcentrum Leyweg ook betaald parkeren. Maar er staat niet heel duidelijk waar wel en waar niet. Dus wellicht zit er ook nog verschil in parkeergeld tussen die verschillende palen? Ik weet niet of de aanbieders daar ook rekening mee (moeten) houden.

[...]
Zoals @aasje al schreef kan je het beste een 3 fasen kabel aanleggen. Mocht je ooit een EV krijgen die op 3 fasen kan laden dan wil je dat echt wel hebben.

Je kan een 3 fasen kabel in de meterkast ook gewoon op 1 fase aansluiten mocht je (nu) nog maar een 1 fase netaansluiting hebben.

De meeste laadpalen zijn gezekerd op 16A en de EV zal dat dan ook helemaal gebruiken. Je kan dan niet tegelijkertijd op dezelfde kabel iets anders hebben wat ook (veel) stroom gebruikt. Maar een (uitschakelbaar) stopcontact er naast is wel handig als je de auto wil stofzuigen. Dat moet je dan alleen niet gaan doen als je ook aan het laden bent... Eventueel kan je ook nog een slimmere laadpaal aanleggen. Die kijkt dan ook naar het verbruik van het huis en geeft aan de auto door dat hij minder mag gebruiken om te laden.

Wij hebben een 3 fasen 32A kabel liggen (met ook een 3 fasen 32A groep) omdat mijn Kia dan sneller kan laden. Wel jammer dat hij maar 1 fase gebruikt ipv alle 3 :'(

Ik weet niet meer precies, maar volgens mij was het prijsverschil tussen 32A en 16A kabel niet zo heel veel. Wij hebben geen grondkabel nodig gehad, vanuit de meterkast via een gat in de buitenmuur gelijk naar de laadpaal. We moesten geloof ik wel minimaal 5 meter kopen en we hebben er maar 2 gebruikt.
Ze parkeren en in de ochtend en halen hem pas weg als ze naar huis gaan(lijkt het op).

De palen die er nu staan worden niet allemaal aangegeven op de oplaadpalen.nl. Google streetview zie ik maar 1 paal staan naar de ingang van onze garage, maar in werkelijkheid staan er nu 3 met 2 aansluitingen. Dat ECOtap punt heb ik nog nooit gezien. Misschien zit die binnen in de garage van de gemeente ofzo. Wat het prijsverschil betreft kan ik pas uitsluitsel over geven als ik zelf ga laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:38

knakworst

Get more sats!

Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 01:57:
[...]

Ze parkeren en in de ochtend en halen hem pas weg als ze naar huis gaan(lijkt het op).
Ik woon in Den Haag, en met The New Motion pas betaal je nu nog bij TNM-palen 25 cent, en bij Ecotap 30 cent plus starttarief. Ik laat mijn auto ook hele dag staan, er zijn in principe ruim voldoende laadpalen in mijn buurt. Ook ben ik aangemeld via Social Charging, dan kunnen mensen mij een pushbericht sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 01:57:
[...]

De palen die er nu staan worden niet allemaal aangegeven op de oplaadpalen.nl. Google streetview zie ik maar 1 paal staan naar de ingang van onze garage, maar in werkelijkheid staan er nu 3 met 2 aansluitingen. Dat ECOtap punt heb ik nog nooit gezien. Misschien zit die binnen in de garage van de gemeente ofzo. Wat het prijsverschil betreft kan ik pas uitsluitsel over geven als ik zelf ga laden.
Heel veel van zulke 'verborgen' palen zijn wel te vinden op Plugshare.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Stephanoff schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:50:
Verzwaring van de aansluiting van 3x25A naar 3x35A is overigens erg kostbaar!
Weet ik, wij hebben 3x50A... Maar dan kunnen we ook twee EV's tegelijjk laden op dezelfde fase. De Soul trek max 29A, de Qubo 12A meen ik en dan heb je met een 35A hoofdzekering dus te weinig.
:P
Bij mij ziet de route er als volgt uit:
- vanuit meterkast naar beneden naar kruipruimte
- 8m, door de kruipruimte naar de gevel van het huis
- 5m, ingraven in (getegelde) tuin van gevel huis tot gevel schuur
- in de schuur denk ik maar naar boven halen en klein verdeelkastje (wie weet ooit handig, terrasheater?)
- 6m, door de schuur/garage naar achter, ingraven of leiding langs het dak
- 4m, ingraven onder het getelde pad naar de garage waar de auto geparkeerd staat
begrijp ik het goed dat je 3 (losse) gebouwen hebt staan? Dus huis 1, schuur 2 en garage 3?

Subkasten moeten volgens mij officieel ook selectief zijn tov de hoofdkast. Dat is met een 25A aansluiting bijna niet voor elkaar te krijgen, anders krijg je 6A groepen.

Als je toch aan het graven bent, kijk dan ook even of je niet gelijk een paar kabels extra wil leggen. Wellicht ooit een tweede EV die je een eigen laadpaal wil geven (vanwege de snelheid of verrekening met werkgever) of PV panelen op het dak van de schuur en/of garage etc.
Ik heb mijn auto voor woon/werkverkeer niet nodig en gebruik hem dus alleen maar voor familiebezoek en voor vakanties.
Voor alleen vakanties is het waarschijnlijk goedkoper om dan een auto te huren ipv te kopen. Alleen familiebezoek is lastiger in te schatten. Dat is natuurlijk afhankelijk of je veel of weinig gaat, ruim van te voren gepland of vaak spontaan etc.
knakworst schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 08:23:
Ik laat mijn auto ook hele dag staan, er zijn in principe ruim voldoende laadpalen in mijn buurt. Ook ben ik aangemeld via Social Charging, dan kunnen mensen mij een pushbericht sturen.
Hoe weet ej dat er genoeg palen zijn? Ga je iedere dag rondkijken of dat echt zo is? En dat van SocialChargign moeten mensen ook maar net weten, de meeste EV rijders gebruiken die app helemaal niet.
Eerlijk gezegd vind ik het niet echt sociaal dat je een auto dus laat staan terwijl hij niet laadt.

• dreamscape
JeroenE schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:00:
Voor alleen vakanties is het waarschijnlijk goedkoper om dan een auto te huren ipv te kopen. Alleen familiebezoek is lastiger in te schatten. Dat is natuurlijk afhankelijk of je veel of weinig gaat, ruim van te voren gepland of vaak spontaan etc.
Vaak lastig in te schatten en regelmatig vrij spontaan. Ik heb toen mijn vorige auto ermee ophield even zitten rekenen of ik niet helemaal zonder auto kon gaan werken en alles met OV en incidenteel GreenWheels af zou kunnen. Wat dat scenario ineens erg kostbaar maakte is dat ik in de zomer wil gaan kamperen (= autovakantie) en vaak in de winter nog twee keer op wintersport ga (= ook autovakantie). Huren plus af en toe GreenWheels werd dan toch best kostbaar, vergeleken bij de wat goedkope oude auto die ik nu rijd.

Want omdat ik hem niet dagelijks nodig heb, staat er een ouder model met een dagwaarde van 2000 euro voor de deur. Maar ik kan voor de huurmomenten niet kiezen voor een goedkoper maar technisch nog prima model van 10 jaar oud.

Daarnaast bleek het altijd kunnen beschikken over de auto toch ook een groot pluspunt.

Het maakt mijn use case voor een elektrische auto wat lastig, puur omdat er nog geen tweedehands EV's zijn in het lagere budget. De kans is groot dat ik voor aanschaf van een EV in de nabije toekomst toch dat budget wat moet verhogen. Maar om dan daarnaast geld uit te geven aan gehuurde ICE's, dat gaat me wat ver.

Then again... zeker in de weken dat ik op wintersport ga zou ik best een autowissel kunnen uitvoeren met de Scenic van mijn ouders. Daar is wel een mouw aan te passen...

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:39
begrijp ik het goed dat je 3 (losse) gebouwen hebt staan? Dus huis 1, schuur 2 en garage 3?

Subkasten moeten volgens mij officieel ook selectief zijn tov de hoofdkast. Dat is met een 25A aansluiting bijna niet voor elkaar te krijgen, anders krijg je 6A groepen.

Als je toch aan het graven bent, kijk dan ook even of je niet gelijk een paar kabels extra wil leggen. Wellicht ooit een tweede EV die je een eigen laadpaal wil geven (vanwege de snelheid of verrekening met werkgever) of PV panelen op het dak van de schuur en/of garage etc.
Nee schuur=garage (garage gebruikt als schuur). Ik heb al reactie van de woningbouw en zij zeggen domweg "kan niet mag niet je mag daar helemaal niet parkeren" (computer says no :/ )

Ik ga hem alsnog gewoon ophangen maar ga denk ik dan toch maar voor een flink ommantelde kabel direct onder de tegel (dus zonder te graven).

Een maatje van me is bevoegd om al die aanpassingen aan de meterkast te doen (incl zegel hoofdzekering) dus ik denk dat die dat wel correct voor me uit kan denken en uitvoeren.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Hoe weet ej dat er genoeg palen zijn? Ga je iedere dag rondkijken of dat echt zo is? En dat van SocialChargign moeten mensen ook maar net weten, de meeste EV rijders gebruiken die app helemaal niet.
Eerlijk gezegd vind ik het niet echt sociaal dat je een auto dus laat staan terwijl hij niet laadt.
Ik denk dat het juist a-sociaal is als ik hem meteen zou verplaatsen als er voldoende laadplekken zijn, zo houd ik niet onnodig een plek bezet waar een ICE moet parkeren.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/11top6d.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Mijn ervaring met Socialcharging is inderdaad ook dat niemand anders het gebruikt.

Je kan beter een plek voor een ICE bezet houden dan de laadplek, stuk socialer voor diegene die net wilde opladen. ICE parkeerplekken vind je overal wel. Laadplekken niet.
Erasmo schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 09:30:
[...]

Heel veel van zulke 'verborgen' palen zijn wel te vinden op Plugshare.
En vergeet Chargemap niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Hachy op 24-08-2017 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zo is hij uiteindelijk geworden, best standaard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1OsuCDPHfEteuYOhZCmdHtJB/thumb.png

Luchtvering, premium interieur, LED koplampen e.d. zitten er standaard op tegenwoordig.

Reden voor 75 ipv 75D is puur een emotionele: ik wil graag een achterwielaandrijver :p

Ik heb gekozen om het open dak niet te nemen maar gewoon het glazen dak. Hier heb je gewoon 1 mooie glaspartij. Als hij open kan is het wel een bonus, maar dan heb je weer een kleine glasoppervlak en balken.

En last but certainly not least:

Ik neem de autopilot (nog) niet. Hij is in NL niet volledig functioneel. Ook denk ik dat dit wellicht mijn laatste auto kan zijn die ik zelf echt rijd. Over 5 jaar zal autonoom rijden in hogere klasse wel de norm zijn.

Mijn rechtervoet en 2 handen, nog 5 jaar :p

En als bonus dus in 4.5 seconden naar de 100 sinds juli dit jaar. Niet superbelangrijk, maar wel leuk.

[ Voor 10% gewijzigd door PWM op 24-08-2017 14:01 ]

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

Dat is nog wel een verschil met de Outlander die je hiervoor had. Nu over op een 3 fase laadpaal in de voortuin met een mat over de kabel, is toch wel een heel stuk sneller dan de 3.3kW van de Outlander.

De stoelen zijn zeker de grootste upgrade ;)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Maar de grootste vraag is natuurlijk.... past de hond erin? :+

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Falcon schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 14:32:
Maar de grootste vraag is natuurlijk.... past de hond erin? :+
Afbeeldingslocatie: https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/dsc_7100_2-jpg.43808

• PWM
  • Niet online
databeestje schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 14:29:
Dat is nog wel een verschil met de Outlander die je hiervoor had. Nu over op een 3 fase laadpaal in de voortuin met een mat over de kabel, is toch wel een heel stuk sneller dan de 3.3kW van de Outlander.
Inmiddels is mijn huis ook geupgrade ;) Ik heb tegenwoordig een oprijlaan.... Nouja, garagepad, maar toch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
Wel jammer, ik zit al te wachten op een bejaarde die drie keer kan struikelen over je driefasen oplaadkabelmat :)

Als die 75 (non-D) genoeg power heeft, wat is dan eigenlijk nog de meerwaarde van de D? Je levert dan namelijk wel nog een stuk frunk-ruimte in, toch?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Beter weggedrag, vooral bij sneeuw/offroad, nog sneller, nog duurder (dat is voor sommige mensen een feature), iets betere range.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• dreamscape
Proton_ schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:02:
(dat is voor sommige mensen een feature)
Dat soort mensen plakken toch gewoon een logo met een D erop? Beter gezegd, die plakken er P100D op, toch? :')

• YoshiBignose
PWM schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 13:59:
Zo is hij uiteindelijk geworden, best standaard:

[afbeelding]

Luchtvering, premium interieur, LED koplampen e.d. zitten er standaard op tegenwoordig.

Reden voor 75 ipv 75D is puur een emotionele: ik wil graag een achterwielaandrijver :p

Ik heb gekozen om het open dak niet te nemen maar gewoon het glazen dak. Hier heb je gewoon 1 mooie glaspartij. Als hij open kan is het wel een bonus, maar dan heb je weer een kleine glasoppervlak en balken.

En last but certainly not least:

Ik neem de autopilot (nog) niet. Hij is in NL niet volledig functioneel. Ook denk ik dat dit wellicht mijn laatste auto kan zijn die ik zelf echt rijd. Over 5 jaar zal autonoom rijden in hogere klasse wel de norm zijn.

Mijn rechtervoet en 2 handen, nog 5 jaar :p

En als bonus dus in 4.5 seconden naar de 100 sinds juli dit jaar. Niet superbelangrijk, maar wel leuk.
Nice. Ik heb wel het pano dak en gebruik het toch vaker dan ik dacht hoor. Ben niet zo'n airco fan doordat die op het kantoor vaak ook staat te blazen en krijg ik pijn in m'n ogen van. Een heel stuk glas is wel mooier ja.

Mooie timing dat je net de snellere versie hebt. Ik kocht mijne ook precies op het moment dat de facelift werd geïntroduceerd, maar tegen de pre-facelift prijs >:)

De 75 ipv de 75D is overigens een verstandige keuze, bij de D hoor je het motor gezoem veel meer (omdat er ook een motor voor zit) en als gevolg slijten er ook sneller onderdelen daar. In meerdere leenwagens die ik gereden heb die D waren hoor je veel meer geluid en zit er meer trilling in het stuur. Een non-D rijdt veel relaxter. Iets beter opletten bij gas geven in de bochten >:)

Toch wel grappig om te zien dat ie toch duurder is geworden. Ik was 86k kwijt maar met auto pilot en pano dak. Luchtvering was bij mij nog niet standaard, maar dat interesseert me weinig. Bij 21" velgen was dat wel een verstandige optie. Wat is de levertijd nu?

edit: oh was jij dat met dat topic over die vrouw die je Outlander bekrast had :D _/-\o_ nu in een betere buurt hoop ik. Mijn Tesla werd bekogeld met eieren de eerste dag dat ik hem aan de openbare paal had gezet (doe ik trouwens zelden).
dreamscape schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:06:
[...]

Dat soort mensen plakken toch gewoon een logo met een D erop? Beter gezegd, die plakken er P100D op, toch? :')
Ik denk dat dit bij Tesla rijders niet echt speelt. Het is toch stukken minder een patserbak dan bijv. een Audi of BMW. De meeste mensen die ik erin zie rijden zijn oud en grijs, of jong met bril.

[ Voor 19% gewijzigd door YoshiBignose op 24-08-2017 17:12 ]

• PWM
  • Niet online
YoshiBignose schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 17:07:
Toch wel grappig om te zien dat ie toch duurder is geworden. Ik was 86k kwijt maar met auto pilot en pano dak. Luchtvering was bij mij nog niet standaard, maar dat interesseert me weinig. Bij 21" velgen was dat wel een verstandige optie. Wat is de levertijd nu?
Weet niet of hij echt duurder is. Je hebt nu dus standaard luchtvering, het premium interieur, led meedraainde koplampen en wat andere zaken. Maar Tesla veranderd hun lijst zo vaak, houd het niet meer bij.

Hoop op half november levertijd.

• YoshiBignose
PWM schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 17:21:
[...]

Weet niet of hij echt duurder is. Je hebt nu dus standaard luchtvering, het premium interieur, led meedraainde koplampen en wat andere zaken. Maar Tesla veranderd hun lijst zo vaak, houd het niet meer bij.

Hoop op half november levertijd.
Hmm dat is waar, volgens mij was premium interieur ook €2000 vroeger. Maar auto pilot was volgens mij €3500. Ach als je het niet hebt zal je het ook niet missen. Zit er trouwens dan wel dynamische cruise control op?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:28

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@YoshiBignose die trilling op het stuur komt omdat die wielen worden aangedreven, een achter trekker heeft die trillingen niet.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• PWM
  • Niet online
YoshiBignose schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 17:07:
De meeste mensen die ik erin zie rijden zijn oud en grijs, of jong met bril.
Ik ben jong, maar heb geen bril :p

Maar mijn zoon zit in de klas met totaal 20 kinderen. Daarvan hebben de vaders (ja sorry, gender) van 10-12 een Tesla S :p Allemaal dertigers. Ook brillen :+

Het is natuurlijk ook een auto voor ondernemers, die vaak weer relatief iets jonger zijn.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Dat is echt bizar. School staat zeker wel in een leuk buurtje in het Gooi ofzo? Op een gemiddelde basisschool in NL hebben ongeveer 0 vaders een Tesla, behalve in de villawijken. En zelfs daar max 15% van de vaders schat ik zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag een aflever afspraak ingepland voor de e golf. 4 september ga ik hem halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand ervaring met het laden met een multi tank card? Er staat op de pas dat je ermee kunt laden, maar weet het liever zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:07
@Verwijderd Heb een multi tank card met laadmogelijkheid en deze werkt tot nu toe gewoon overal, zelfs snellader (McDonalds Veldhoven) zonder probleem (niet heel nuttig met de Outlander, maar er was geen normale paal beschikbaar).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Hachy schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 23:22:
Dat is echt bizar. School staat zeker wel in een leuk buurtje in het Gooi ofzo? Op een gemiddelde basisschool in NL hebben ongeveer 0 vaders een Tesla, behalve in de villawijken. En zelfs daar max 15% van de vaders schat ik zo.
Woon tegenwoordig in Blaricum. Het dorp met de grootste Telsla dichtheid en 0 openbare laadpunten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:38
PWM schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 07:55:
[...]

Woon tegenwoordig in Blaricum. Het dorp met de grootste Telsla dichtheid en 0 openbare laadpunten :+
Ook vrij weinig appartementjes ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Tassadar32 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 07:43:
@Verwijderd Heb een multi tank card met laadmogelijkheid en deze werkt tot nu toe gewoon overal, zelfs snellader (McDonalds Veldhoven) zonder probleem (niet heel nuttig met de Outlander, maar er was geen normale paal beschikbaar).
Ik weet niet hoe het nu is, maar tot vorig jaar kostte een Outlander snelladen 8,50 (je betaalt een starttarief + iets per minuut). Dat is duurder dan gewoon tanken ;)

EDIT:

Ah, 8,28 tegenwoordig :+ En hij moet je meteen af, per 10 minuten na laden komt er 2,50 bij.

[ Voor 9% gewijzigd door PWM op 25-08-2017 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@PWM Het is ook niet iets wat ik regelmatig doe. Echter was de accu net leeg en om die ChaDeMo aansluiting helemaal nooit gebruikt te hebben was toch zonde dus moest het snelladen toch een keertje proberen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
PWM schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 21:04:
[...]

Ik ben jong, maar heb geen bril :p
Dan ben jij de uitzondering... een gespierde, knappe Tesla rijder 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik meen mij te herinneren dat hier wel eens een discussie ging over verbruik. Dat sneller accelereren geen extra verbruik opleverde bij een elektrische auto.

Nu gaat hier op werk een discussie hierover, hebben jullie wat bronnen?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dan moet je definieren over welk traject je meet. Meet je hoeveel energie het kost om van 0 tot 100 km/h te accelereren of meet je hoeveel energie het kost om 1 km te rijden als je snel accelereert of langzaam.
Bij dat laatste (en dat vind ik de betere meting voor de praktijk) zul je altijd meer verbruik meten, vooral omdat je langer op een hogere snelheid rijdt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Maasluip schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:34:
Dan moet je definieren over welk traject je meet. Meet je hoeveel energie het kost om van 0 tot 100 km/h te accelereren of meet je hoeveel energie het kost om 1 km te rijden als je snel accelereert of langzaam.
Bij dat laatste (en dat vind ik de betere meting voor de praktijk) zul je altijd meer verbruik meten, vooral omdat je langer op een hogere snelheid rijdt.
Het ging over de hoeveelheid energie die het kost om van 0 naar 100 te accelereren.
Het ging over 0-100 in 3 seconden vs 12 seconden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
dfrenner schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:36:
[...]

Het ging over de hoeveelheid energie die het kost om van 0 naar 100 te accelereren.
Dat lijkt me een rare vergelijking, de afgelegde weg is dan niet gelijk.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
dfrenner schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:23:
Ik meen mij te herinneren dat hier wel eens een discussie ging over verbruik. Dat sneller accelereren geen extra verbruik opleverde bij een elektrische auto.

Had hier nog een discussie over met een Volt rijder ind e comments van een tweakers artikel. Ik merk namelijk vrijwel geen extra verbruik bij z.s.m. optrekken met de Zoe, terwijl hij met de Volt een heel groot verschil zag op zijn verbruik.
We gooiden het maar op veel snelweg aan mijn kant en wat kleinere wegen aan zijn kant.

Ik vermoed dat het wel extra verbruik kost, maar dat het zeer weinig is vergeleken met het totale verbruik van A naar B. Zelfs als ik bereik nodig heb trek ik dus vol op, om te eindigen op 96km/h op de snelweg (vinden de leasebakken die je eruit trekt bij het stoplicht/de oprit overigens minder leuk :+ ).
Haal ik gewoon voor mijn gevoel nog de maximale range mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
assje schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:39:
[...]

Dat lijkt me een rare vergelijking, de afgelegde weg is dan niet gelijk.
Het ging om het feit dat sneller accelereren altijd meer energie kost, ik meen dat hier ook een keer de discussie ging en dat dit ontkracht werd, omdat evenveel energie gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
dfrenner schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:36:
[...]

Puur het accelereren kost niks extra. F=m*a. En bij een elektromotor is het verbruik niet afhankelijk van je toerental zolang je niet in veldverzwakking (hoge snelheid) zit.
Maar een hogere snelheid is wel meer (lucht)weerstand. Dus omdat je gemiddeld sneller rijdt, is het minder zuinig.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
RocketKoen schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:45:
[...]

Puur het accelereren kost niks extra. F=m*a. En bij een elektromotor is het verbruik niet afhankelijk van je toerental zolang je niet in veldverzwakking (hoge snelheid) zit.
Maar een hogere snelheid is wel meer (lucht)weerstand. Dus omdat je gemiddeld sneller rijdt, is het minder zuinig.
Maar een elektormotor heeft ook wel een efficientiecurve en bij een hogere stroom zijn er ook meer verliezen in accu/omvormer.

Bij de Leaf zit er een behoorlijk verschil in range bij het wel of niet gebruiken van de ECO stand dus daar lijkt het in ieder geval significant.

Edit:
In comparison to the D (Drive) position, ECO
consumes less power for the traction motor and
heater and air conditioner operations and
enables the range of the vehicle to be extended.
Mmh, ECO doet meer dan alleen vermogen aanpassen dus lastig te zeggen hoe groot het aandeel daarvan is.

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 25-08-2017 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
assje schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:48:
[...]

Maar een elektormotor heeft ook wel een efficientiecurve en bij een hogere stroom zijn er ook meer verliezen in accu/omvormer.

Bij de Leaf zit er een behoorlijk verschil in range bij het wel of niet gebruiken van de ECO stand dus daar lijkt het in ieder geval significant.
Verliezen door hogere stroom zijn gewoon lineair.
Dus bij 3 seconden 100A verlies je evenveel als bij 12 seconden op 25A.

Dat je door de ECO stand verder kan rijden komt omdat je bij 12 seconden 0-100 gemiddeld 50 rijdt. Bij 3 seconden 0-100 rijdt je daarna 9 seconden 100, waardoor je gemiddeld op 87,5 komt.
Hard rijden kost wel extra energie.
En in de ECO stand wordt er ook veel meer remenergie opgevangen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
RocketKoen schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:45:
[...]

Zijn hier bronnen voor, specifiek voor elektrisch rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
dfrenner schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:55:
[...]

https://www.google.nl/url...vtDUYC5IlQhlHtOWcFQfO9Ayw

Ik ben er nog niet doorheen :P
RocketKoen schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:53:
[...]
Nog niet bij stil gestaan maar dat is natuurlijk gewoon waar. Grootste verschil voor sneller accelereren zit hem dus in de slijtage van de banden.

Die banden vielen me bij die Leaf op, vorige eigenaar gaf aan ze nog nooit vervangen te hebben (hij kocht de auto met 12.000km op de klok). Ik heb hem gekocht met 55k en de banden hebben nog volop profiel.

Bizar dat zo'n zware auto al 55k met de banden doet en zo te zien nog harstikke lang door kunnen?

Ik las nu wel ergens dat regeneratief remmen maar iets van 20% van de energie terug zou winnen? Dat valt me wel tegen eerlijk gezegd, ik had gedacht dat dat wel >60% zou zijn.

Duidelijk dus dat snel optrekken geen enkel probleem is zo lang je onnodig versnellen (waardoor je moet remmen) maar voorkomt.

[ Voor 54% gewijzigd door assje op 25-08-2017 10:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
dfrenner schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:55:
[...]

Ik baseer mijn conclusie gewoon op en aantal standaard wetten van de natuurkunde. Staan in je Binas ;)
Wikipedia: Drag (physics)
Wikipedia: Rolling resistance
Wikipedia: Acceleration

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
RocketKoen schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:08:
[...]

Ik baseer mijn conclusie gewoon op en aantal standaard wetten van de natuurkunde. Staan in je Binas ;)
Wikipedia: Drag (physics)
Wikipedia: Rolling resistance
Wikipedia: Acceleration
Ik heb destijds gekozen voor Economie en Maatschappij, geen natuurkunde meer gehad na de 3de? Pfff lang geleden, dat was van '96-'01.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
dfrenner schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:21:
[...]

Ik heb destijds gekozen voor Economie en Maatschappij, geen natuurkunde meer gehad na de 3de? Pfff lang geleden, dat was van '96-'01.
Dit onderwerp heeft een hoogleraar proberen uit te leggen aan 2e jaars elektrotechniek op de TU :P

De samenvatting is dat elektromotoren geweldig zijn.
Als je zuinig wilt rijden is de meeste winst te halen door langzamer te rijden. En een goede 2e is om het effectieve oppervlakte (voor luchtweerstand) van je voertuig te verkleinen.

Omdat niemand langzaam wil gaan rijden zit er heel veel onderzoek in optie 2.
) Minder lucht (hyperloop)
) Smallere voertuigen voor 1 of 2 personen (Twizzy of elektrische (motor)fiets)
) Betere earodynamica
) Met meer mensen achter elkaar gaan zitten (bus, trein).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
assje schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:56:
[...]

https://www.google.nl/url...vtDUYC5IlQhlHtOWcFQfO9Ayw

Ik ben er nog niet doorheen :P

[...]

Nog niet bij stil gestaan maar dat is natuurlijk gewoon waar. Grootste verschil voor sneller accelereren zit hem dus in de slijtage van de banden.

Die banden vielen me bij die Leaf op, vorige eigenaar gaf aan ze nog nooit vervangen te hebben (hij kocht de auto met 12.000km op de klok). Ik heb hem gekocht met 55k en de banden hebben nog volop profiel.

Bizar dat zo'n zware auto al 55k met de banden doet en zo te zien nog harstikke lang door kunnen?

Ik las nu wel ergens dat regeneratief remmen maar iets van 20% van de energie terug zou winnen? Dat valt me wel tegen eerlijk gezegd, ik had gedacht dat dat wel >60% zou zijn.

Duidelijk dus dat snel optrekken geen enkel probleem is zo lang je onnodig versnellen (waardoor je moet remmen) maar voorkomt.
Mijn banden zijn bijna op... nu op 25k :') heb nog even voor naar achter gewisseld als echte armoedzaaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Is de 75 nu hardwarematig aangepast of niet? Ik krijg wisselende info.

Er is een OTA update geweest die hem een seconde sneller heeft gemaakt. Toch zegt de verkoper dat er ook iets hardwarematigs is aangepast bij nieuwe modellen (augustus).

Er staat een blauwe 75 met alle opties van juni met 0 kilometer. Die is wel interessant voor mij als ik snel wil, maar wil natuurlijk wel de laatste HW updates, als die er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
PWM schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:04:

Er is een OTA update geweest die hem een seconde sneller heeft gemaakt. Toch zegt de verkoper dat er ook iets hardwarematigs is aangepast bij nieuwe modellen (augustus).

Er staat een blauwe 75 met alle opties van juni met 0 kilometer. Die is wel interessant voor mij als ik snel wil, maar wil natuurlijk wel de laatste HW updates, als die er zijn.
Lijkt me bijna niet mogelijk dat ze softwarematig de auto zo'n stuk sneller kunnen maken, want dan zouden oudere 75's ook even zo'n upgrade kunnen doen. Ik zou best wel geld over hebben voor een seconde sneller >:)

Die 75 die op voorraad is, is die in 4.5 of 5.5 sec naar de 100? Dat zou het voornaamste verschil dan moeten zijn toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
YoshiBignose schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:10:
[...]

Lijkt me bijna niet mogelijk dat ze softwarematig de auto zo'n stuk sneller kunnen maken, want dan zouden oudere 75's ook even zo'n upgrade kunnen doen. Ik zou best wel geld over hebben voor een seconde sneller >:)

Die 75 die op voorraad is, is die in 4.5 of 5.5 sec naar de 100? Dat zou het voornaamste verschil dan moeten zijn toch...
Dat hebben ze ook gedaan ;) De 75's van voor Augustus staan nu op 4.6 seconden naar de 100. Vandaar dat ik nu een beetje in de war ben :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
PWM schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:11:
[...]

Dat hebben ze ook gedaan ;) De 75's van voor Augustus staan nu op 4.6 seconden naar de 100. Vandaar dat ik nu een beetje in de war ben :p
Mwjah, maar dat waren waarschijnlijk al types die wel de nieuwe hardware aan boord hadden. Beetje hetzelfde als mijn 70 toen... die eigenlijk al een 75 accu had maar software gelimiteerd was.

Dus de vraag van jou is of dat voorraadmodel misschien de 75 is met wel de nieuwe hardware, maar nog niet de software update naar 1 sec. sneller... volgens mij zou dat automatisch moeten gaan voor alle types die dat dus ondersteunen en dat lijkt me toch echt hardware afhankelijk :P

[ Voor 24% gewijzigd door YoshiBignose op 25-08-2017 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

dfrenner schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:23:

Ik denk dat het beter in de context gezien kan worden dat een elektro motor met veel vermogen met dezelfde snelheid op de snelweg nagenoeg hetzelfde gebruikt. Zowel Tesla, BMW (i3) en Opel (Ampera-e) hebben dat in de gaten. Helaas Renault nog niet :|

Je kan dus lekker snel optrekken, en dan op de snelweg ongeveer hetzelfde gebruiken als wanneer de motor maar 1/4 van het vermogen had. Ik meen me ook te herinneren dat regeneratie ongeveer 60% van de input is, en zeker met zware voertuigen is dat significant, probleem is alleen dat je er op de snelweg niets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
YoshiBignose schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:13:
[...]

Mwjah, maar dat waren waarschijnlijk al types die wel de nieuwe hardware aan boord hadden. Beetje hetzelfde als mijn 70 toen... die eigenlijk al een 75 accu had maar software gelimiteerd was.

Dus de vraag van jou is of dat voorraadmodel misschien de 75 is met wel de nieuwe hardware, maar nog niet de software update naar 1 sec. sneller... volgens mij zou dat automatisch moeten gaan voor alle types die dat dus ondersteunen en dat lijkt me toch echt hardware afhankelijk :P
Leek mij ook. Maar ze hebben er 30+ op voorraad en allemaal staan op 4.6. Ik zal eens kijken of ik iets nuttigs uit de verkoper krijg.

Nieuwste gerucht is dat er in de US deze maand 75 geleverd zijn met 85 battery packs. Om het nog maar weer even wat onduidelijker te maken.

EDIT:

Dit is hun voorraad:

https://www.tesla.com/nl_NL/new?model=ms&battery=75

[ Voor 4% gewijzigd door PWM op 25-08-2017 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
PWM schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:21:
[...]

Leek mij ook. Maar ze hebben er 30+ op voorraad en allemaal staan op 4.6. Ik zal eens kijken of ik iets nuttigs uit de verkoper krijg.

Nieuwste gerucht is dat er in de US deze maand 75 geleverd zijn met 85 battery packs. Om het nog maar weer even wat onduidelijker te maken.
Ja gewoon even navragen en een ritje maken natuurlijk. Ik merk zeker wel die seconde verschil tussen mijn 75 en een 85D loaner. Toch grappig hoe snel je aan een bepaalde snelheid went... en dan wil je nog sneller >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Heb antwoord. De 75 gebouwd vanaf juni bevatten de nieuwe HW al. Die voorraad auto's zullen dus van die periode zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yongshi
assje schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:56:
[...]

Sprak laatst een BMW I3 rijder die al aan zijn vierde set banden was omdat hij 'het zo leuk vind om hard op te trekken'. Speelde blijkbaar ook mee dat de I3 een voorwielaandrijving heeft (waarom dat is heb ik geen weet van).

Voor zover mijn kennis reikt was het regenereren terugwinnen van pakweg 60-80% van de energie, heb even geen bronnen hiervoor voor handen. Ik gebruik ook bij het langzaam uitrijden tegenwoordig vaak de N-stand (Zoë) om hem zonder regeneratie te laten uitrollen, bijvoorbeeld als de snelweg van 120 naar 100 gaat of als er een heel lange afrit is. de energie niet gebruiken is ten alle tijden het efficientste.

Moet je wel even aan wennen voordat je een beetje handig er in wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
PWM schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:04:

De beperking zit vooral in de accu's. Daarom kan een 100D ook veel sneller dan een 75D.
Panasonic is constant bezig met verbeteringen in de li-ion cellen die ze samen met Tesla maken.
o.a. de 2170. Maar ook andere optimalisaties om de kosten te drukken en prestaties te verbeteren.

Alle auto's zijn waarschijnlijk overgestapt op een verbeterde li-ion cell. Hierdoor komt er meer piekvermogen beschikbaar. De software update past waarschijnlijk alleen de maximale (piek)stroom parameter aan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Yongshi schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:16:
[...]
Ik gebruik ook bij het langzaam uitrijden tegenwoordig vaak de N-stand (Zoë) om hem zonder regeneratie te laten uitrollen, bijvoorbeeld als de snelweg van 120 naar 100 gaat of als er een heel lange afrit is. de energie niet gebruiken is ten alle tijden het efficientste.

Moet je wel even aan wennen voordat je een beetje handig er in wordt.
Bij mijn brandstof-auto gebruik ik mijn rem al nauwelijks dus ik denk niet dat dit me heel veel moeite gaat kosten.

Mensen die remmen voor aanpassing maximum snelheid zouden direct hun rijbewijs in moeten leveren wat mij betreft :P (behalve in BE/DE waar ze direct achter het bord gaan flitsen).

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 25-08-2017 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
assje schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:42:
[...]

Bij mijn brandstof-auto gebruik ik mijn rem al nauwelijks dus ik denk niet dat dit me heel veel moeite gaat kosten.

Mensen die remmen voor aanpassing maximum snelheid zouden direct hun rijbewijs in moeten leveren wat mij betreft :P (behalve in BE/DE waar ze direct achter het bord gaan flitsen).
Inderdaad!

Moet ik wel zeggen dat mijn zoe veel langer uitrolt in zijn neutraal dan mijn vorige ICE in zijn vrij. Waarschijnlijk dat de vrij van een benzine auto nog steeds wat weerstand ondervindt door de gear box en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:12
Uitrollen met een benzine/diesel auto in zijn vrij is juist inefficiënt. Hoe het met een EV zit weet ik eigenlijk niet. Maar als je in N uitrolt dan wordt er ook geen energie teruggewonnen toch?

[ Voor 4% gewijzigd door tiguan op 25-08-2017 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
tiguan schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:53:
Uitrollen met een benzine/diesel auto in zijn vrij is juist inefficiënt. Hoe het met een EV zit weet ik eigenlijk niet. Maar als je in N uitrolt dan wordt er ook geen energie teruggewonnen toch?
Uitrollen doe je dan ook juist in de versnelling, niet in zijn vrij. Alleen met een automaat is dit dus lastig omdat je dan nauwelijks vertraging hebt. bij een ICE heb je met uitrollen in zijn vrij gewoon het stationair verbruik, laat je hem uitrollen in zijn versnelling is je verbruik in principe 0. Niet perse inefficient dus, het levert alleen ook niets op (in tegenstelling tot EV).

Ook bij de EV neem ik aan dat je uitrollen gewoon in de D doet zonder gas te geven.
Yongshi schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:51:
[...]
Moet ik wel zeggen dat mijn zoe veel langer uitrolt in zijn neutraal dan mijn vorige ICE in zijn vrij. Waarschijnlijk dat de vrij van een benzine auto nog steeds wat weerstand ondervindt door de gear box en dergelijke.
Ik neem aan dat jou ICE een automaat was dan? Of bedoel je dat je hem echt in zijn vrij zet om uit te rollen?

Ik schakel zelfs regelmatig terug tijdens het uitrollen.

Als ik in zijn 6 op een verkeerslicht afrijd dat in de verte op rood springt haal ik mijn voet van het gas, na enige tijd terug naar zijn 3, dan als ik het verkeerslicht nader kan je 50% van de keren gewoon door en anders rem ik verder af tot 0.

[ Voor 48% gewijzigd door assje op 25-08-2017 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
tiguan schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:53:
Nope. Daarom moet je ook niet remmen in N in een EV. Doordat er geen koppeling met je motor is, gaat dat volledig met de frictieremmen en verlies je 100 ipv 40 procent van de energie als je had geregenereerd.
[edit: Overigens is uitrollen nog beter. Zolang je niet regenereert en ook niet remt, verlies je niet onnodig energie]
assje schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:55:
Ook bij de EV neem ik aan dat je uitrollen gewoon in de D doet zonder gas te geven.
Als je gas los laat gaat hij regeneren (bij de meeste EVs iig), dus geen gas geven is een nauwkeurig spelletje tussen je voet en het gaspedaal als je dat in D blijft doen. Vandaar dat in de N zetten door sommigen als makkelijker beschouwd wordt dan je voet precies zo houden dat ie op 0kW verbruik blijft staan.
Overigens merk ik geen verschil tussen de N-stand en de D stand op 0kW houden. Misschien is daar een theretisch verschil achter, maar voelt beiden als een inactieve motor en dus puur het uitrollen zelf.

[ Voor 17% gewijzigd door Nivve op 25-08-2017 14:12 . Reden: Iets duidelijker geformuleerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Nivve schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:10:
Als je gas los laat gaat hij regeneren (bij de meeste EVs iig), dus geen gas geven is een nauwkeurig spelletje tussen je voet en het gaspedaal als je dat in D blijft doen.
Vandaar dat in de N zetten door sommigen als makkelijker beschouwd wordt dan je voet precies zo houden dat ie op 0kW verbruik blijft staan.
Overigens merk ik geen verschil tussen de N-stand en de D stand op 0kW houden. Misschien is daar een theretisch verschil achter, maar voelt beiden als een inactieve motor en dus puur het uitrollen zelf.
Volgens mij moet dat ook geen verschil maken tenzij je hem bijvoorbeeld in de "D" stand hebt bij de Leaf.

Dus geen gas in de D is gewoon N, ga je remmen dan gaat hij pas regenereren, tot je te hard remt en de frictieremmen mee gaan doen.

Moeite doen om hem op 0kW te houden lijkt me dan dus niet van toepassing, is dat bij andere auto's anders dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Yongshi schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:16:
[...]

Sprak laatst een BMW I3 rijder die al aan zijn vierde set banden was omdat hij 'het zo leuk vind om hard op te trekken'. Speelde blijkbaar ook mee dat de I3 een voorwielaandrijving heeft (waarom dat is heb ik geen weet van).
Een i3 heeft gewoon RWD hoor...

Vraag me af wat die banden kosten, zijn heel erg dun dus best wel unieke maat.

[ Voor 9% gewijzigd door YoshiBignose op 25-08-2017 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
assje schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:12:
[...]

Volgens mij moet dat ook geen verschil maken tenzij je hem bijvoorbeeld in de "D" stand hebt bij de Leaf.

Dus geen gas in de D is gewoon N, ga je remmen dan gaat hij pas regenereren, tot je te hard remt en de frictieremmen mee gaan doen.

Moeite doen om hem op 0kW te houden lijkt me dan dus niet van toepassing, is dat bij andere auto's anders dan?
Bij de Zoe gaat hij regeneren als je het gaspedaal loslaat (max -16kW ongeveer) en rempedaal trekt dat naar -30kW en dieper intrappen de frictieremmen erbij.
Dus als je wil uitrollen moet je het gaspedaal nog licht ingedrukt houden, anders begint het regeneren al. Vandaar het spelletje om het gaspedaal precies op het niveau van 0kW te houden.

Bij de Zoe is dit niet in te stellen, weet niet in hoeverre andere EVs dit wel instelbaar hebben. Ik zou zelf wel wat overhebben voor een optie om het regeneren van het gaspedaal weg te halen; voor remmen heb ik tenslotte een rempedaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:12
Ik snap 't ff niet, waarom zou je niet willen regenereren? Ik rij zelf altijd in de B-stand, dus als ik het gaspedaal loslaat regenereert ie maximaal. In de D stand ( en dan kan je ook nog 3 varianten kiezen) regenereert ie vrijwel niet geloof ik, maar ik gebruik die stand bijna nooit.

[ Voor 66% gewijzigd door tiguan op 25-08-2017 14:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
tiguan schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:56:
Ik snap 't ff niet, waarom zou je niet willen regenereren? Ik rij zelf altijd in de B-stand, dus als ik het gaspedaal loslaat regenereert ie maximaal. In de D stand ( en dan kan je ook nog 3 varianten kiezen) regenereert ie vrijwel niet geloof ik, maar ik gebruik die stand bijna nooit.
Omdat regenereren bijvoorbeeld 40% van je remenergie terugwint maar dus alsnog 60% "kost".

Uitrollen kost "niets" (maar duurt echt wel heel lang en is praktische denk ik nauwelijks bruikbaar/wenselijk).

Ik vond bijvoorbeeld dit artikel: http://proev.com/LLPgs/LLei0005.htm

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 25-08-2017 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 01:48:
Heeft iemand ervaring met het laden met een multi tank card? Er staat op de pas dat je ermee kunt laden, maar weet het liever zeker.
Multitankcard is ook te koppelen aan je Fastned account.
PWM schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 07:55:
[...]

Volgens The New Motion zijn er toch echt al 4 laadpunten in Blaricum. :)

[ Voor 35% gewijzigd door Hachy op 25-08-2017 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:22
assje schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:27:
[...]

Omdat regenereren bijvoorbeeld 40% van je remenergie terugwint maar dus alsnog 60% "kost".

Uitrollen kost "niets" (maar duurt echt wel heel lang en is praktische denk ik nauwelijks bruikbaar/wenselijk).

Ik vond bijvoorbeeld dit artikel: http://proev.com/LLPgs/LLei0005.htm
Uitrollen (in N) is praktisch best te doen, mits je ergens rijdt waar je een goed overzicht hebt wat er gaat komen. Op een veel door mij gereden stuk is er een spoorwegovergang al zichtbaar op ruim 600 meter afstand (80 km weg) Zie ik de rode lampen van de spoorwegovergang, dan gaat bij mij gelijk de zoe in N... Zelfde op een andere weg met een verkeerslicht, waarvan ik weet dat die lang op rood staat, maar daar probeer ik meestal met het gaspedaal te 'spelen' ivm het snel moeten kunnen reageren.

Ook bijvoorbeeld bij een snelwegafrit kun je vaker dan je denkt laten uitrollen in zijn vrij (danwel 'spelen' met het gaspedaal tot 0kw verbruik.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Nivve schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:49:
[...]

Bij de Zoe gaat hij regeneren als je het gaspedaal loslaat (max -16kW ongeveer) en rempedaal trekt dat naar -30kW en dieper intrappen de frictieremmen erbij.
Dus als je wil uitrollen moet je het gaspedaal nog licht ingedrukt houden, anders begint het regeneren al. Vandaar het spelletje om het gaspedaal precies op het niveau van 0kW te houden.

Bij de Zoe is dit niet in te stellen, weet niet in hoeverre andere EVs dit wel instelbaar hebben. Ik zou zelf wel wat overhebben voor een optie om het regeneren van het gaspedaal weg te halen; voor remmen heb ik tenslotte een rempedaal :+
Gaat jou Zoe tot -30kW? Bij ons gaat die tot -42/43kW (enkel bij hogere snelheden haalbaar, bijvoorbeeld een afrit) bij één van de display-keuzes achter je stuur kan je dat dan precies zien met blauwe balkjes.

Of komt dat verschil door de R variant tege de Q motor?

Bij het gas loslaten (zonder rempedaal) is het maximale 16/17kW inderdaad.

Ik denk dat de rempeddels van een ioniq ook wel handig kunnen zijn om daar meer te spelen :)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Stef87 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 16:20:
Gaat jou Zoe tot -30kW? Bij ons gaat die tot -42/43kW (enkel bij hogere snelheden haalbaar, bijvoorbeeld een afrit) bij één van de display-keuzes achter je stuur kan je dat dan precies zien met blauwe balkjes.
Of komt dat verschil door de R variant tege de Q motor?
Dat moet het wel zijn. Ik heb ook nog nooit zulke hoge regeneratie gezien (Q240). En het laden maakt gebruik van de motor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Is er eigenlijk al iets bekend over de laadopties van de nieuwe Nissan Leaf? Niet dat ik direct in de markt ben voor een nieuwe auto. Maar wel benieuwd. Ik zat laatst te denken, stel dat onze ICE Skoda er een keer mee ophoudt. Wat zouden we dan moeten. Wat zou een reële EV optie zijn. Zijn er behalve de Zoe (en Tesla, maar die laat ik qua budget even buiten beschouwing) auto's die op een lekkere snelheid openbaar kunnen laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 16:37

_V_

RocketKoen schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:53:
[...]

Verliezen door elektrische weerstand zijn niet lineair toch...
E = P * t
P = V * I = (I/R)*I = I2/R
Eohms,100A = 3 * 10.000/R
= 30.000/R
Eohms,25A = 12 * 625/R
= 7.500/R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
_V_ schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 16:52:
[...]

Verliezen door elektrische weerstand zijn niet lineair toch...
E = P * t
P = V * I = (I/R)*I = I2/R
Eohms,100A = 3 * 10.000/R
= 30.000/R
Eohms,25A = 12 * 625/R
= 7.500/R
In een weerstand inderdaad niet. Dus voor de verliezen in de kabels heb je een punt.
Maar in de motor houdt de VFD als ik me niet vergis de stroom in de motor constant terwijl aan de ingang (batterijen kant) de spanning constant is. Dan is het nog maar een lineair verband.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

mddd schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 16:45:
Is er eigenlijk al iets bekend over de laadopties van de nieuwe Nissan Leaf? Niet dat ik direct in de markt ben voor een nieuwe auto. Maar wel benieuwd. Ik zat laatst te denken, stel dat onze ICE Skoda er een keer mee ophoudt. Wat zouden we dan moeten. Wat zou een reële EV optie zijn. Zijn er behalve de Zoe (en Tesla, maar die laat ik qua budget even buiten beschouwing) auto's die op een lekkere snelheid openbaar kunnen laden?
BMW i3 heeft 3 fase 11kW, VW eGolf is 2 fase(!) 7kW. Als je tot 2019 kan wachten is de Model 3 met 3 fase 11kW een optie.

Nu zeg je Skoda, dan denk ik Octavia, maar het kan ook een Fabia zijn. Wat ik wil zeggen, welk formaat zoek je. De nieuwe Leaf is een C segment met nu een Type-2 en een ChaDeMo aansluiting, maar nog geen idee of het 1, 2 of 3 fase is. Er wordt uit gegaan van 220-250km bereik (~zoe) en ~100pk net als de vorige Leaf.

Heel stiekem hoop ik nog ergens dat er een upgrade voor de < 2018 Nissan Leaf komt die groter dan > 30kWh is. Ze doen het echter in relatief kleine stapjes, wellicht dat de nieuwe Leaf en Zoe de accu wel delen. Dat zou ook nog kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:33
@databeestje Het verhaal voor de nwe Leaf ziet er best goed uit...nog niet duidelijk of de batterij gekoeld/verwarmd gaat worden

Some recently discovered specs for the new LEAF include:

40 kWh battery, plus a longer range battery option (~60 kWh?)
Range of up to 165 miles for the base (we think ~150 miles EPA, 200+ for the larger option )
147 HP
236 pound-feet of torque

Staat bij mij nu bovenaan het lijstje om de Zoe te vervangen...

[ Voor 9% gewijzigd door MarcelGo op 25-08-2017 19:08 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
De autopilot begint toch te jeuken.... Niet voor het echte rijden, maar ik zie nu hoe het werkt tijdens files en dat is toch wel interessant. Toch maar eens aanvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Voor al die stukken waar het autorijden je echt niet kan boeien, zoals de file of de A2, lijkt het mij echt een uitkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
Ik vind het ontzettend fijn dat ik de Outlander op B0 (geen regen bij gas los) kan laten uitrollen, is echt een stuk handiger dan naar N schakelen. Met echt goed hypermilen met de Outlander max 54km elektrisch gehaald en uitrollen is daar echt noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
PWM schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 20:30:
De autopilot begint toch te jeuken.... Niet voor het echte rijden, maar ik zie nu hoe het werkt tijdens files en dat is toch wel interessant. Toch maar eens aanvinken.
Kleingeld man ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Gaat volgens mij wel iets te goed met Tesla. Probeer al 2 weken een uurtje een S mee te krijgen, maar dat is nog niet gelukt. Van de 15 belletjes ben ik 1 (!) keer opgenomen. Vanochtend ging men om 10.00 open, maar 5x niemand aan de lijn gekregen. Gaat gewoon over en/of voicemail.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:52
Afbeeldingslocatie: https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/upload_2017-8-24_18-41-10-png.243562/

Oei, zo vind ik de Model 3 toch wat lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Laatst online: 24-04-2024
Ja, dan zijn de S en X toch wel wat mooier (hoewel als geheel ook niet zo mijn bescheiden smaak)...

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:52
De S vind ik echt mooi, maar de 3 ziet er hier uit alsof Donald Duck elk moment kan uitstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Laatst online: 24-04-2024
Ja, inderdaad, ik had als eerste een associatie met een pretpark.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:36

Daniel

Kapitein NCC-1701
PWM schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 11:01:
Gaat volgens mij wel iets te goed met Tesla. Probeer al 2 weken een uurtje een S mee te krijgen, maar dat is nog niet gelukt. Van de 15 belletjes ben ik 1 (!) keer opgenomen. Vanochtend ging men om 10.00 open, maar 5x niemand aan de lijn gekregen. Gaat gewoon over en/of voicemail.
https://www.tesla.com/nl_NL/new/5YJSA7E12HF204053 lijkt me wel een interessante voor je. Als de AP2 hardware er op zit, zit de normale AP er ook al op. Als ik deze nieuw configureer is ie 94k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Hertog_Martin schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 11:26:
[afbeelding]

Oei, zo vind ik de Model 3 toch wat lelijk.
naast zo'n X lijkt het net een Nissan micra.
Moeten ze er eigenlijk nog een roadster bij zetten voor de schaal.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Ach, smaken verschillen. Ik rij nu een Outlander dus dan lijkt me de M3 best een stap omhoog (in alles behalve ruimte in de kofferbak). Heb een bestelling staan maar moet nog even kijken hoe ik die in lease kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dreamscape schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:28:
Wat dat scenario ineens erg kostbaar maakte is dat ik in de zomer wil gaan kamperen (= autovakantie) en vaak in de winter nog twee keer op wintersport ga (= ook autovakantie). Huren plus af en toe GreenWheels werd dan toch best kostbaar, vergeleken bij de wat goedkope oude auto die ik nu rijd.
Ja, nu ga je dan ook ineens 3 keer op vakantie met de auto ipv 1 keer. Maar ik snap het wel, tegen een goedkope ICE is ook bijna niet te op te boksen qua kosten. Zo lang er niets echt stuk gaat, natuurlijk. Maar ja, dan koop je bij wijze van spreken voor 2k weer een andere en rijd je daar in tot er weer iets duurs stuk gaat. Het voordeel van zulke goedkope auto's is dat ze nagenoeg geen afschrijving hebben. Wij zeiden over onze goedkope auto's altijd dat ze meer waard waren als we net getankt hadden ;)
Daarnaast bleek het altijd kunnen beschikken over de auto toch ook een groot pluspunt.
Ja, toen wij ooit (lang geleden) eens 5 weken een auto mochten gebruiken vanwege een lange vakantie van ouders zijn wij ook 'verziekt' door het gemak van een auto voor de deur.
Het maakt mijn use case voor een elektrische auto wat lastig, puur omdat er nog geen tweedehands EV's zijn in het lagere budget.
Nee, voor 2k zal je ze waarschijnlijk niet (werkend) vinden. Voor (ruim) 10k is het al te doen. Maar ja, dat zijn dus ook geen auto's waarmee je makkelijk vakantieafstanden mee rijdt. Dat is dan gewoon tig keer snelladen onderweg.

Maar goed, ik vind wel dat mensen vaak te veel aan de vakantie hangen voor de keuze voor een auto. Maar als
knakworst schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:53:
Ik denk dat het juist a-sociaal is als ik hem meteen zou verplaatsen als er voldoende laadplekken zijn, zo houd ik niet onnodig een plek bezet waar een ICE moet parkeren.
Het plaatje wat je linkt is kapotstuk.

Maar waarom is het asociaal om te parkeren op parkeerplekken? Een parkeerplek is toch om te parkeren?

Een laadplek is geen parkeerplek, net zoals een tankstation ook geen parkeerplek is. Of een laden/lossen plek dat ook niet is.

Zou je het ook geen probleem vinden als ICE auto's op al die laadplekken parkeren want "er staat nu toch niemand te laden"?!?

Als je echt vind dat er te veel laadplekken zijn en te weinig parkeerplekken dan kan je beter aan de gemeente vragen of ze die laadplekken weer op willen heffen. Dan kan iedereen er weer legaal parkeren.
Hertog_Martin schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 12:12:
De S vind ik echt mooi, maar de 3 ziet er hier uit alsof Donald Duck elk moment kan uitstappen.
Ach, als je niet bij een Tesla charger staat maar op normale parkeerplekken dan ziet de Model 3 er redelijk normaal uit en de S en vooral de X als enorm overdreven grote Amerikaanse auto's. Wat parkeren in een gewone straat/parkeergarage betreft kan je veel beter een 3 hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Weer een ervaring rijker, bij de Ikea Haarlem sprak ik iemand aan die zijn niet EV auto neerzette bij een van de laadpalen. Deze man wou *perse* mijn laadplug zien, heel apart, daarna schoof ie door naar voren om vervolgens daar in het EV vak te staan 8)7

Ik kon me er niet druk genoeg om maken, de auto kon ik er in ieder geval kwijt en laden.

Mensen zijn raar.

Goed nieuws, ik kan naar Circuit Zandvoort en dan via de Fastned snellader aan de N200 weer terug. Fijn dat Fastned die dingen zo goed zichtbaar maakt. Lang leve geel. Volgend weekend de historische grand prix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
databeestje schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 20:41:
Weer een ervaring rijker, bij de Ikea Haarlem sprak ik iemand aan die zijn niet EV auto neerzette bij een van de laadpalen. Deze man wou *perse* mijn laadplug zien, heel apart, daarna schoof ie door naar voren om vervolgens daar in het EV vak te staan 8)7

Ik kon me er niet druk genoeg om maken, de auto kon ik er in ieder geval kwijt en laden.

Mensen zijn raar.

Goed nieuws, ik kan naar Circuit Zandvoort en dan via de Fastned snellader aan de N200 weer terug. Fijn dat Fastned die dingen zo goed zichtbaar maakt. Lang leve geel. Volgend weekend de historische grand prix!
Ja, die palen zijn zo mooi vooraan de parkeerplaats he. Hoef je minder ver te lopen.
Misschien waren alle gehandicapten plaatsen al bezet :')

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Huh heb me rot gezocht daar en kon de EV vakken niet vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

YoshiBignose schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 21:25:
[...]

Huh heb me rot gezocht daar en kon de EV vakken niet vinden...
In de parkeer garage aan de rechterkant, dus niet linksaf voor de hoofdingang langs maar onder het parkeerdak bgg rechts naast laden/lossen. Het zijn enkel Lolo boxen die totaal 8 parkeervakken bedienen meteen aan de voorzijde naast de ingang. Ze hadden wat mij betreft ergens in het midden van de parkeergarage mogen zitten zodat al die prutsers niet hun benzine ding daar neerzetten.

Een witte Lolo op een grijze betonnen pilaar zonder een lampje zie je dus amper, gelukkig had mijn vrouw hem wel in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
databeestje schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 21:53:
[...]

In de parkeer garage aan de rechterkant, dus niet linksaf voor de hoofdingang langs maar onder het parkeerdak bgg rechts naast laden/lossen. Het zijn enkel Lolo boxen die totaal 8 parkeervakken bedienen meteen aan de voorzijde naast de ingang. Ze hadden wat mij betreft ergens in het midden van de parkeergarage mogen zitten zodat al die prutsers niet hun benzine ding daar neerzetten.

Een witte Lolo op een grijze betonnen pilaar zonder een lampje zie je dus amper, gelukkig had mijn vrouw hem wel in de gaten.
Ooh wist niet dat er nog een garage was, ik had daar buiten geparkeerd. Nou ja kwam er ook alleen maar voor de hotdogs :P die niet zo goed meer zijn als vroeger trouwens. Stomme halal zooi 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00

Mensen zijn raar.

Bij Q park garages met veel laadplekken zie ik dat ook regelmatig. "Lekker makkelijk" groene plekken vrij met duidelijke borden en nog duidelijk zien dat het laadplekken zijn..

Stiekem hoop ik ooit een ICE auto "in te klemmen" (zonder dat ik dan ook andere mensen hinder.)

Lekker dwars achter een ICEhole parkeren zodat die er zelf niet uit kan })

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Pagina: 1 ... 56 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.