Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

Stef87 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 17:57:
[...]

Ik heb o.a. Met Roland van Fastned gesproken en wat nieuwe informatie.

Sommige mensen zijn wel geholpen met een update of bcb die is vervangen (maar helaas niet iedereen)

Het bleek dat er meerdere dossiers stonden van mij in de RenaultNL computer, als het goed is is het nog terug te vinden dat er een niet bindend voorstel kan komen van RenaultNL betreft de nieuwe accu.

Met een 41kWh accu ben je in de basis van de laadproblemen af, omdat die batterij een andere laadkarakteristiek heeft. (In het kort omdat: laad iets langzamer op) dit is op basis van metingen vastgesteld (Renault, Fastned en de anwb)

Andere optie is het probleem "omzeilen " in de software van de Zoe. (Maar dat is bij mij iig nog steeds niet gelukt.

Goede nieuws is dat ik misschien met geluk (ik hoop het..) een aanbieding krijg om het accupakket te vervangen voor een stuk minder dan de 3500€ die het nu kost.
Gister mijn Zoe (eind 2014, met nieuwe TCB) voor het eerst opgeladen bij Fastned aan de A6. Super netjes getimed en zonder range de parkeerplaats op gereden :9.

Zonder problemen opgeladen, 10minuten naar iets van 52% accu. Prima ervaring, hoop dan ook dat het probleem opgelost kan worden voor jullie; lijkt gewoon echt iets niet goed te zijn in de auto.

Hier staat wat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RocketKoen schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 09:01:
[...]

Je bedoelt voor €2000 van een 28kWh accu naar een 50kWh model?
Geloof je nog altijd dat je een instap Model 3 voor € 35.000 kunt krijgen?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:38
Maasluip schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 09:07:
[...]

Geloof je nog altijd dat je een instap Model 3 voor € 35.000 kunt krijgen?
Op het moment nog niet. Maar dat is wel de bedoeling ja...
Zou een enorm gezichtsverlies zijn als ze die prijs niet halen.

Niet dat ik een model3 voor €3500 zou bestellen. Ik wil wel auto-pilot enzo. En een ander kleurtje kost ook extra.
Maar de ioniq van €3300 is ook enorm kaal. Dus prima te vergelijken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
De Ioniq is standard helemaal niet zo kaal; hij heeft bijvoorbeeld vrijwel alle safety systemen, waaronder de ACC en LKAS systemen die vergelijkbaar zijn met de Autopilot functies.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:31
Jan Treur schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 09:14:
De Ioniq is standard helemaal niet zo kaal; hij heeft bijvoorbeeld vrijwel alle safety systemen, waaronder de ACC en LKAS systemen die vergelijkbaar zijn met de Autopilot functies.
Wel eens in een Tesla gereden op Autopilot ?

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De uitgebreide in de nieuwe tesla? Want ik heb ook al een filmpje gezien van iemand in een Ioniq die een fles tussen de spaken van het stuur had geduwd om de beveiliging te foppen. En die reed ook gewoon.
Het lijkt me dat wat de Ioniq nu heeft hetzelfde is als de originele autopilot in de Model S.

[edit]

[ Voor 9% gewijzigd door Maasluip op 21-08-2017 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Nee, of vind je het normaal dat je een fles tussen je stuur moet doen? De dynamische cruise control van de Ioniq werkt goed, de lane assist minder goed. Dat is echt een hulpmiddel voor op de snelweg op redelijk rechte stukken, auto pilot maakt gewoon hele bochten. Bovendien moet je dus echt heel vaak je hand aan het stuur houden waardoor het nut een beetje verdwijnt, alhoewel auto pilot dat ook steeds vaker begint te doen. Geen idee of Tesla gezeur heeft gehad ermee. Ook werkt het bij de Ioniq niet op lagere snelheden (alhoewel dat bij auto pilot ook niet echt aan te bevelen is met alle rotondes en stoplichten in ons land).

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
De Ioniq rijdt er ook bochten mee, mits ze niet heel scherp zijn, maar die scherpe zijn ook voor de Autolpilot lastig. En inderdaad, sinds een aantal ongelukken met de Autopilot krijg je daar ook eenzelfde soort waarschuwing dat je je handen aan het stuur moet houden zoals bij de Ioniq al vanaf het begin was.

Ik heb van meerdere bronnen gehoord dat wat de Ioniq 2017 biedt vergelijkbaar is met de Autopilot van de Tesla's tot nu toe. Dat zegt uiteraard niets over hoe het verder ontwikkeld zal worden in de nabije toekomst.

[ Voor 26% gewijzigd door Jan Treur op 21-08-2017 14:31 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Jan Treur schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:29:
De Ioniq rijdt er ook bochten mee, mits ze niet heel scherp zijn, maar die scherpe zijn ook voor de Autolpilot lastig. En inderdaad, sinds een aantal ongelukken met de Autopilot krijg je daar ook eenzelfde soort waarschuwing dat je je handen aan het stuur moet houden zoals bij de Ioniq al vanaf het begin was.
Ik moet nog een bocht tegenkomen op de snelweg die AP niet redt. Als het een strakke bocht is remt ie netjes af. Laatst heb ik er zelf een afrit mee gehaald alhoewel ik wel even in m'n broek scheet want hij remde erg laat.

Met de Ioniq maakt hij de bocht hier bij de A8 al niet en die op de A7 ook niet. Dat is niet te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
De Ioniq doet bijvoorbeeld de bocht in de ringweg bij Alkmaar bij de afslag naar Egmond goed, Niet goed doet hij de overgang van de A2 vanuit Utrecht naar de A9 richting Haarlem, die is net te scherp.

De bochten die jij noemt lijken op de kaart minder scherp dan die bij Alkmaar. Misschien slechtere lijnen?

[ Voor 22% gewijzigd door Jan Treur op 21-08-2017 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

YoshiBignose schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:25:
Nee, of vind je het normaal dat je een fles tussen je stuur moet doen?
Nee, maar AP in een Tesla is ook niet hands-off. Of is de advanced autopilot dat wel?
Dit is alleen om aan te tonen dat de Ioniq dus ook autonoom stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Maasluip schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:57:
[...]

Nee, maar AP in een Tesla is ook niet hands-off. Of is de advanced autopilot dat wel?
Dit is alleen om aan te tonen dat de Ioniq dus ook autonoom stuurt.
Geen enkele auto heeft hands-off.
Maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal gelijk zijn. Vrijwel alle auto's zijn namelijk ook niet supersonisch. Maar dat maakt ze nog niet allemaal even snel.

Het is wel zo dat de ioniq standaard dus meer kan dan de Tesla. Want AP is een optie en de ADCC is standaard.
Maja, dat is 1 feature. Je hebt ook superchargers. OTA updates.

En eigenlijk het belangrijkste. We hadden het er over dat de Ioniq een goede concurrent zou zijn als Hyundai er "even" een 50kWh accu in stopt.
Van mij mogen ze... Graag zelfs. Concurrentie is goed voor de consument.
Een betere vraag zou zijn: Waarom doen ze het niet?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ze zijn blijkbaar wel bezig met een grote sedan met 500 km reikwijdte.
http://autovisie.nl/2017/...i-kona-moet-beste-klasse/
en
https://electrek.co/2017/...lectric-vehicles-genesis/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Een Ioniq met 60% groter bereik is aangekondigd voor 2018, dus er wordt aan gewerkt; dan zul je al gauw een accu van 50 kWh nodig hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Jan Treur op 21-08-2017 15:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Na 30 maanden met 22 kWh kan ik wel zeggen dat alles boven de 40-50 kWh voor mij onnodig is.
Een auto met meer is voor mij dus onnodig duur.
De enige waarde is dan, dat een grotere accu ook een hoger oplaadvermogen mogelijk maakt.

Het aantal plekken met snelladers in Nederland is op dit moment 'voldoende', maar nog niet 'goed'.
Ik hoop dat Tesla binnenkort bij zinnen komt en hun superchargers CCS compatible maakt, ook voor andere merken. Tenslotte is hun doel 'elektrisch rijden stimuleren'.
Eigenlijk zou het logisch zijn als de laad-activiteiten van Tesla afgesplitst worden.
Wat niemand wil, is dat elk merk zijn eigen snelladers neer moet gaan zetten. Dat is pas verspilling.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blik1984 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 17:50:
[...]

3.5 maanden is toch niks mis mee. Je doet net alsof dat bijzonder lang is
3,5 maand :? :?

18 april is de bestelling gedaan. begin sept wordt hij geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Laatst online: 20:19
Je kan nu ook Fastned kosten op een Flowcharging pas laten zetten.

https://twitter.com/FLOWcharging/status/899594686117138432
Goed nieuws! Je kunt nu je FLOW charging laadpas gebruiken als betaalmethode in de Fastned app.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Zo volgens mij is de batterij inmiddels geswapt, ik zie in mijn app ineens een veel grotere range voor m'n Zoe verschijnen :-)

300km real-life bereik is net lekker genoeg om met toegestane maximum snelheid van bijvoorbeeld Zwolle naar Rotterdam te rijden ipv cruise control op 100 en heel rustig aan erheen om het zonder tussentijds laden te halen.

Het zal ook in publieke laadkosten wel gaan schelen, dat is nu veel minder noodzakelijk en thuis laden is voor mij inmiddels gratis dus probeer ik uiteraard zoveel mogelijk thuis te laden.

Ben wel erg benieuwd naar de laadtijd met de granny charger, 32 uur ofzo, gekkenhuis...

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 15:46:
[...]

M'n Ioniq was 6 maanden. M'n Tesla was verdacht snel maar had mazzel denk ik, 3 maanden. Ergste dat er is wachten :P Ik zou echt eerder een showroom model kopen als er verder geen verschillen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YoshiBignose schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 17:40:
[...]

M'n Ioniq was 6 maanden. M'n Tesla was verdacht snel maar had mazzel denk ik, 3 maanden. Ergste dat er is wachten :P Ik zou echt eerder een showroom model kopen als er verder geen verschillen waren.
Ja wachten is echt erg. Als ik dat had geweten was ik voor een voorraadmodel gegaan. Maar goed. Nu nog maar 2 weken d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
Proton_ schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 15:31:
Het aantal plekken met snelladers in Nederland is op dit moment 'voldoende', maar nog niet 'goed'.
Muv Friesland/Groningen heb ik er met de 30kWh Leaf echt geen enkele moeite mee en is het m.i. goed te noemen. Ok het mag meer, maar dat is meer luxe dan pure noodzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:26
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 15:46:
[...]

Ik dacht dat je hem al had. Maar dan wordt het 4.5 maanden, wel bovengemiddeld maar nog steeds niet echt extreem toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blik1984 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 18:23:
[...]

Ik dacht dat je hem al had. Maar dan wordt het 4.5 maanden, wel bovengemiddeld maar nog steeds niet echt extreem toch?
Niet extreem maar 4,5 maand, maar als je wacht lijkt het wel een jaar. |:( |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn eerste EV trouwens de e golf. Ben benieuwd hoe het gaat met laden enzo.

langs de A4 net voorbij rijswijk zijn 2 nieuwe pompstations gebouwd en ze hebben allebei geen laadstations. Zou toch zeggen kleine moeite als je 2 hele nieuwe stations bouwd. De ene kant shell en andere kant taxaco.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

En hoppakee, dat is upgrade nummer 2 !

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/hhT9NQ/photo_2017_08_21_17_38_56.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/esxfU5/photo_2017_08_21_18_39_57.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

Nize! Bij welke dealer heb je de upgrade gerealiseerd?

Hier staat wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
menzo schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 16:38:

[...]
Dus dat invoeren doen ze wel, maar echt klanten helpen kunnen ze niet.

- In februari te veel betaald bij een snellader (A4 BP De Kok)
- In juni bevestiging gekregen dat ik een creditfactuur krijg (veel heen en weer gebel omdat ze het maar niet snapten).
- In Juli verstrijkt de deadline dat ik een credit zou krijgen. Een mail gestuurd, tot vandaag geen reactie.
- Nu eind augustus nog niets binnen, email verstuurd en wederom geen reactie.
Ga ze denk maar elke dag bellen tot ze me eindelijk eens crediteren.

Het gaat maar om 18 euro, maar ik blijf toch waarschuwen voor deze oplichters :(
(dubbeltje eerste rang en zo. Ze zijn niet voor niets spotgoedkoop)

Niets tegen jou hoor Menzo, maar dit triggerde mijn wrok jegens Flow ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Nivve op 22-08-2017 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:06
Nivve schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 08:25:
[...]

Dus dat invoeren doen ze wel, maar echt klanten helpen kunnen ze niet.

- In februari te veel betaald bij een snellader (A4 BP De Kok)
- In juni bevestiging gekregen dat ik een creditfactuur krijg (veel heen en weer gebel omdat ze het maar niet snapten).
- In Juli verstrijkt de deadline dat ik een credit zou krijgen. Een mail gestuurd, tot vandaag geen reactie.
- Nu eind augustus nog niets binnen, email verstuurd en wederom geen reactie.
Ga ze denk maar elke dag bellen tot ze me eindelijk eens crediteren.

Het gaat maar om 18 euro, maar ik blijf toch waarschuwen voor deze oplichters :(
(dubbeltje eerste rang en zo. Ze zijn niet voor niets spotgoedkoop)

Niets tegen jou hoor Menzo, maar dit triggerde mijn wrok jegens Flow ;)
Ik moet zeggen dat ik sowieso erg twijfel aan het businessmodel van Fastned. Vind het persoonlijk toch best apart dat ik nooit bij Fastned heb geleden (lol typo) sinds ik elektrisch rijd. Ok, ik heb ook Superchargers ter beschikking, en andere elektrische auto's niet, maar ook daar kom ik zelden. In de praktijk is 1 volle acculading meestal genoeg voor de dag.
Ook als ik naar de Fastned stations kijk onderweg zijn ze vrijwel altijd leeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
Stoffa schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 08:30:
[...]

Ik moet zeggen dat ik sowieso erg twijfel aan het businessmodel van Fastned. Vind het persoonlijk toch best apart dat ik nooit bij Fastned heb geleden (lol typo) sinds ik elektrisch rijd. Ok, ik heb ook Superchargers ter beschikking, en andere elektrische auto's niet, maar ook daar kom ik zelden. In de praktijk is 1 volle acculading meestal genoeg voor de dag.
Het model van Fastned is zoveel mogelijk goede locaties claimen, en dan wachten tot de wegen gevuld zijn met elektrische auto's.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

De nummers voor Fastned worden zeker naar de toekomst toe beter. Ik gebruik Fastned niet veel, maar ben wel erg blij dat het er is. Er zijn er nu nog maar 16k vol-elektrische auto's, als dat naar > 100k gaat denk ik dat er veel meer stations break-even zullen draaien.

Zoals de trend nu loopt is het een kwestie van geduld, het kan met een paar jaar natuurlijk erg snel gaan. Het probleem met onderweg kijken is dat het een relatief kleine moment opname is, met enige regelmaat sta ik met iemand anders bij een Fastned als ik er gebruik van maak. Het volume per station wisselt per station enorm denk ik. De lader bij Akermaat zie ik zelf ook vrijwel nooit iemand staan, al gebruik ik deze wel als ik zelf op pad ben. De enige die het echt kan vertellen is Fastned, misschien maken ze nog een keer een "weerbericht" voor drukte bij laders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Maar begrijp ik het nou goed dat het €3500 kost? Is dit dan bij accu lease of accu koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:06
RocketKoen schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 08:37:
[...]

Het model van Fastned is zoveel mogelijk goede locaties claimen, en dan wachten tot de wegen gevuld zijn met elektrische auto's.
Ja, ik weet heel goed wat hun model is, maar ik geloof er niet in. Zeker als er meer elektrische auto's zijn, zullen deze ook zijn uitgerust met meer range/grotere batterijen dan de huidige modellen. Dat zal betekenen dat in 99% van de gevallen de charge gedurende de nacht voldoende is voor de gehele dag.

Ik snap ook niet dat je me hun model gaat uitleggen, wat ik namelijk aangeef is dat ik zelf elektrisch rijd, en dat ik hun faciliteiten niet gebruik. Als dat voor mij geldt, dan zal dat ook voor anderen gelden, ook al zijn die met velen.

@databeestje Juist voor de huidige modellen is Fastned nog wel interessant. Bv een Outlander, Zoe, Leaf etc...dat zijn de wagens met relatief kleine batterijen die vaak onderweg nog wat extra nodig hebben. Dat zal de komende jaren allemaal worden uitgefaseerd ten behoeve van wagens met veel grotere range.

[ Voor 16% gewijzigd door Stoffa op 22-08-2017 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Uiteindelijk met meer range zullen de snelladers alleen gebruikt worden zoals de superchargers nu, op vakanties of lange ritten binnen Europa. Daarvoor zitten ze nu al op meer dan genoeg locaties, maar moeten ze echt wel uitbreiden naar de rest van Europa (of samenwerken). En uiteindelijk moet de snelheid omhoog natuurlijk... als ik het goed begrijp laad je dus met 50kWh en dat lijkt me voor bijv. een Ampera-E met 60 kWh toch niet snel genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Flappiewappie schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 20:01:
[...]

Nize! Bij welke dealer heb je de upgrade gerealiseerd?
Bij Segerink en Wolbers. Onderdeel van een pilot, hier meer info daarover.
menzo schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 16:38:

[...]
Oplossing voor mensen met minder goede Flow ervaringen; ze ondersteunen nu ook laadpassen van Last Mile Solutions. Dus alle Ecotap / EVCompany / NLMAB (goedkoopste van NL) varianten werken nu ook. Alle laadpassen met LMS in de code zeg maar.

Gisteren getest met NL Mab pas, en deze kon ik gewoon als betaalmethode toevoegen.
YoshiBignose schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:10:
[...]

Maar begrijp ik het nou goed dat het €3500 kost? Is dit dan bij accu lease of accu koop?
Correct, €3500 incl BTW voor de swap en daarmee huur je nog steeds de batterij. Er komt wel een huur optie bij voor 'unlimited' kilometers voor de echte kilometervreters.

In mijn ogen is dit bedrag acceptabel om van je EV een volwaardig primair gezins voertuig te maken met dezelfde range als instap model Tesla voor 1/3e van het aanschaf bedrag van zo'n Tesla. (Al gebruikte ik mijn 22kWh versie ook al als enige gezinsauto). Het wordt er gewoon nét dat stukje comfortabeler en makkelijker van.
YoshiBignose schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:54:
Uiteindelijk met meer range zullen de snelladers alleen gebruikt worden zoals de superchargers nu, op vakanties of lange ritten binnen Europa. Daarvoor zitten ze nu al op meer dan genoeg locaties, maar moeten ze echt wel uitbreiden naar de rest van Europa (of samenwerken). En uiteindelijk moet de snelheid omhoog natuurlijk... als ik het goed begrijp laad je dus met 50kWh en dat lijkt me voor bijv. een Ampera-E met 60 kWh toch niet snel genoeg.
Fastned wordt dus een vakantie-ritten netwerk. Daar is de snelheid nu al best acceptabel voor. Je laadt doorgaans van pakweg 20% tot 80%, met 50 kW ben je met je Ampera dan in een half uurtje weer onderweg. Omdat in NL de mensen allemaal met thuis laden beginnen zullen het steeds meer toeristen zijn of mensen die bijvoorbeeld vanuit Den Helder naar Luxemburg reizen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Naar mate er meer EV's komen, zullen er ook meer EV-rijders zijn die niet (altijd) de mogelijkheid hebben om te laden. Ook even een bezoek (privé alsook zakelijk) kan soms te kort zijn om weer genoeg lading te hebben. Fastned heeft een visie waarbij niet iedereen de mogelijkheid heeft om thuis te laden. Daarnaast is het voor Fastned belangrijk geduld te hebben. Als de EV-rijder nu 10 keer per jaar bij Fastned laadt, bedenk dan hoeveel laadsessies Fastned heeft als 1/8 van alle auto's in Nederland EV's zijn.

Het is laatst ook voorbij gekomen. Waarom moet ik een EV met een batterijcapaciteit van 60 kWh kopen als ik voor 98% van mijn ritten aan 30 kWh genoeg heb? De dubbele capaciteit maakt de auto onnodig duurder en zwaarder. Ik geloof dat daar ook de kracht van Fastned ligt. Misschien nog niet nu, maar ze moeten nu handelen om die positie in de toekomst te kunnen veilig stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Roobje schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:50:
Naar mate er meer EV's komen, zullen er ook meer EV-rijders zijn die niet (altijd) de mogelijkheid hebben om te laden. Ook even een bezoek (privé alsook zakelijk) kan soms te kort zijn om weer genoeg lading te hebben. Fastned heeft een visie waarbij niet iedereen de mogelijkheid heeft om thuis te laden. Daarnaast is het voor Fastned belangrijk geduld te hebben. Als de EV-rijder nu 10 keer per jaar bij Fastned laadt, bedenk dan hoeveel laadsessies Fastned heeft als 1/8 van alle auto's in Nederland EV's zijn.

Het is laatst ook voorbij gekomen. Waarom moet ik een EV met een batterijcapaciteit van 60 kWh kopen als ik voor 98% van mijn ritten aan 30 kWh genoeg heb? De dubbele capaciteit maakt de auto onnodig duurder en zwaarder. Ik geloof dat daar ook de kracht van Fastned ligt. Misschien nog niet nu, maar ze moeten nu handelen om die positie in de toekomst te kunnen veilig stellen.
Bij de model3 scheelt het inderdaad zomaar $9000 op de aanschafprijs als je voor de 50kWh versie gaat ipv 75.
Daar kun je best een paar keer voor bij de supercharger staan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Stoffa schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 08:30:
[...]

Als iedereen een eigen oprit of parkeerplek zou hebben gaf ik je gelijk. Maar volgens mij heeft maar 25-30% van de mensen met een auto zijn eigen parkeerplek?

Mijn broertje zou nu ook graag elektrisch willen rijden maar die woont in een appartement. Als er ''om de hoek'' bij bijvoorbeeld de supermarkt een Fastned (of andere snelladers zouden staan), dan had het een optie kunnen zijn.
Dit zou helemaal mooi zijn als er op elke werkplek ook niet al te dure laadpalen zouden staan, helaas is dit ook niet het geval.

Als wij geen oprit hadden, hadden wij denk ik ook niet gekozen voor een elektrische auto 1.5j geleden.

Het is gewoon veel goedkoper als je niet afhankelijk bent van (enkel) openbare laadpalen. Thuis heb je het voordeel dat je voor 0.17c per kWh kan laden (of zelfs minder, als je zonnepanelen hebt) in tegenstelling tot 0.35c per kWh plus starttarief.

Tesla is toch o.a. ook van plan om superchargers in steden te gaan plaatsen i.v.m. de Model 3, omdat de gemiddelde koper van een Model 3 ook minder vaak een eigen oprit heeft. (Volgens een artikel op electrek.co o.i.d.)

Als er dus in de steden ook een optie komt om met een abonnement van Fastned tegen 0.19c per kWh te laden voor mensen zonder een oprit, dan zie ik dat nog wel groeien over een paar jaar.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Nou ja, ze hebben al van die stations he, in Den Haag o.a..

Ze willen nu bij diverse gemeentes op in/uitvalswegen een mooie plek bemachtigen. Ik denk persoonlijk dat ze die strijd gaan verliezen van de benzinestations die snelladers op hun (reeds beschikbare en strategische) posities zullen neerzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
YoshiBignose schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:10:
De upgrade wordt alleen aangeboden voor mensen die nu de oude accu huren en na de upgrade ga je een contract aan voor de nieuwe accu, tegen dezelfde voorwaarden als wanneer je nu een nieuwe ZE40 Zoe zou kopen.

De 3500 euro is overigens ook precies het prijsverschil tussen de huidige "instap" Zoe die nog steeds met 22 kWh wordt verkocht en de "standaard model" Zoe met 40 kWh.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Hachy schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:33:
[...]

Fastned wordt dus een vakantie-ritten netwerk. Daar is de snelheid nu al best acceptabel voor. Je laadt doorgaans van pakweg 20% tot 80%, met 50 kW ben je met je Ampera dan in een half uurtje weer onderweg. Omdat in NL de mensen allemaal met thuis laden beginnen zullen het steeds meer toeristen zijn of mensen die bijvoorbeeld vanuit Den Helder naar Luxemburg reizen.
Mwah vraag me af of dat werkelijk een half uurtje is dan. Je hebt natuurlijk niet zoveel aan extra range als je 40% van je accu niet gebruikt, dan sta je ook weer snel bij de volgende snellader. Ik heb bij superchargers al dat het iets sneller mag, vooral als het druk is.
Roobje schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:50:

Je gelooft toch echt niet dat ze het nu gaan laten bij 30 kWh auto's? Technologie gaat vooruit en over een paar jaar heb je gewoon 60 kWh accu's die net zo groot en licht zijn als de 30 kWh's van vroeger. 200 km range kan genoeg zijn in de Randstad zonder lange ritten of vakanties, maar als je dat probleem kan oplossen door een grotere accu dan heb je direct een veel grotere markt te pakken. Uiteindelijk gaat iedereen gewoon met de EV op vakantie zonder er veel comfort/tijd voor hoeven in te leveren.
Stef87 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:05:
[...]

Als iedereen een eigen oprit of parkeerplek zou hebben gaf ik je gelijk. Maar volgens mij heeft maar 25-30% van de mensen met een auto zijn eigen parkeerplek?
Maar dat is toch veel meer de taak van de overheid om laadplekken in woonwijken en steden te zetten? Daar heeft Fastned weinig mee te maken. Het blijft efficiënter om je auto te laden terwijl je slaapt of aan het werk bent dan dat je ervoor je reis moet onderbreken.

[ Voor 10% gewijzigd door YoshiBignose op 22-08-2017 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

Mijn broertje zou nu ook graag elektrisch willen rijden maar die woont in een appartement. Als er ''om de hoek'' bij bijvoorbeeld de supermarkt een Fastned (of andere snelladers zouden staan), dan had het een optie kunnen zijn.
Dit zou helemaal mooi zijn als er op elke werkplek ook niet al te dure laadpalen zouden staan, helaas is dit ook niet het geval.

Als wij geen oprit hadden, hadden wij denk ik ook niet gekozen voor een elektrische auto 1.5j geleden.

Het is gewoon veel goedkoper als je niet afhankelijk bent van (enkel) openbare laadpalen. Thuis heb je het voordeel dat je voor 0.17c per kWh kan laden (of zelfs minder, als je zonnepanelen hebt) in tegenstelling tot 0.35c per kWh plus starttarief.

Tesla is toch o.a. ook van plan om superchargers in steden te gaan plaatsen i.v.m. de Model 3, omdat de gemiddelde koper van een Model 3 ook minder vaak een eigen oprit heeft. (Volgens een artikel op electrek.co o.i.d.)

Als er dus in de steden ook een optie komt om met een abonnement van Fastned tegen 0.19c per kWh te laden voor mensen zonder een oprit, dan zie ik dat nog wel groeien over een paar jaar.
Voor mensen die geen parkeerplaats hebben zijn de openbare laadpalen van 11 of 22kW.
Altijd aan de snellader is ook helemaal niet goed voor je accu. En elke dag gaat ook vervelend worden. Je kan beter 100m verder moeten lopen voor een parkeerplekje, dan elke dag een half uur bij fastned staan.

Ik verwacht juist dat er veel meer openbare parkeerplaatsen worden voorzien van een laadpaal die je in 8 tot 12 uur vol kan laden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online

Naar mijn idee zullen de 3 manieren van laden nog wel even naast elkaar blijven bestaan:
- eigen laadplek
- openbaar/op straat
- snelladen

Openbaar laden wordt op dit moment gefaciliteerd door gemeenten die elk hun eigen 'preferred supplier' hebben. De prijzen zijn inderdaad vrij hoog, dat komt ook omdat de bezettingsgraad doorgaans nog niet zo groot is. Het lijkt mij dat als elektrisch rijden groter wordt, de rol van de gemeente terug zal lopen en je palen van meer verschillende aanbieders door elkaar heen zult gaat zien. Zodat prijsconcurrentie mogelijk wordt. Dus ik denk niet dat het per se altijd zo zal blijven dat op straat laden 2x zo duur is als thuis.

Wat betreft het voorbeeld van je broertje, het is toch niet per se nodig dat er een snellader om de hoek staat? Een gewone laadpaal is toch ook prima?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:12
Dan moeten die openbare laadpalen wel een gunstige prijs worden. Nu is 't meestal 35 cent per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

YoshiBignose schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:30:
[...]

Mwah vraag me af of dat werkelijk een half uurtje is dan. Je hebt natuurlijk niet zoveel aan extra range als je 40% van je accu niet gebruikt, dan sta je ook weer snel bij de volgende snellader. Ik heb bij superchargers al dat het iets sneller mag, vooral als het druk is.
Dat hangt wel erg van je doelstelling af; Misschien als je voor maximale range gaat wel. De meeste mensen laden net dat beetje wat ze nodig hebben tot hun bestemming. Als je snelheid belangrijk vindt laad je zowieso niet verder dan 80%. Niemand rijdt de batterij helemaal 'plat' dus ik denk dat het in de praktijk meevalt. Toen ik naar Parijs ging met de 22kWh batterij merkte ik dat je snel 'te lang' bij de lader staat omdat je allerlei andere dingen gaat doen die uit kunnen lopen. Zoals een te hete bak koffie.

Moet ik wel bij zeggen dat het (nog) nooit druk is bij de normale snelladers, anders dan de superchargers. Misschien dat het bij drukte wel anders wordt.
tiguan schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:41:
Dan moeten die openbare laadpalen wel een gunstige prijs worden. Nu is 't meestal 35 cent per kWh.
NUON geeft in Brabant het goede voorbeeld, alle 3000 stuks 11kW laadpunten op deze kaart zijn 0,23 / kWh inclusief BTW (nog niet allemaal gerealiseerd)

[ Voor 18% gewijzigd door Hachy op 22-08-2017 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
De prijs van die laadpalen ligt ook vaak aan de criteria van de aanbesteding.

Dure palen zijn aanbesteed naar de aanbieder die voor de gemeente het goedkoopst was. Dus het minste subsidie per paal, of het meeste betalen voor de opdracht.
De goedkope vindt je in gemeentes die hun aanbieder selecteren op het goedkoopste tarief.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:36

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik heb geen idee wat het exact kost om een openbare laadpaal aan te leggen, maar ik schat ergens rond de 10k. De paal zelf stelt niet zo veel voor, maar je moet vergunningen regelen, graven, bord neerzetten, kabels aansluiten etc. en dan heb je nog het onderhoud en de storingsdienst wat jaarlijks geld kost. De inkoopprijs van stroom op grootverbruik ligt op ongeveer 4 cent per kWh, wat inhoudt dat je ongeveer 53.000 kWh door dat ding moet jagen om hem terug te verdienen. Op een 11kW-paal die maximaal vermogen levert kost dat ongeveer 4800 uur, oftewel 28 weken, maar als de gemiddelde auto die er aan gehangen wordt trager laadt duurt het veel langer. Met een gemiddelde bezettingsgraad van 25% ben je in het gunstigste geval 2 jaar bezig voordat je hem uit de marge hebt terugverdiend, en dan mag er in de tussentijd niet te veel mis gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Hachy schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:42:
NUON geeft in Brabant het goede voorbeeld, alle 3000 stuks 11kW laadpunten op deze kaart zijn 0,23 / kWh inclusief BTW (nog niet allemaal gerealiseerd)
Je bedoelt neem ik aan de gemeente/provincie geeft het goede voorbeeld :)
Dat zijn inderdaad mooie prijzen.

De NUON paal in mijn straat (gemeente Utrecht) kost "gewoon" 33 cent inclusief btw. Nu vind ik dat de gemeente goed bezig is met stimuleren van EV rijden maar dus niet door lage prijzen te bedingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Maar dat is toch veel meer de taak van de overheid om laadplekken in woonwijken en steden te zetten? Daar heeft Fastned weinig mee te maken. Het blijft efficiënter om je auto te laden terwijl je slaapt of aan het werk bent dan dat je ervoor je reis moet onderbreken.
Ja ik zou het persoonlijk goed vinden als de overheid dat zou doen. Helaas doen ze dat niet (echt) op het moment.
Ook ben ik het er mee eens dat het vaak efficiënter is.

Als ik naar mijn ouders/broertje rij kan ik op 2x5 min. (broertje) of 2x13min (ouders) lopen naar dezelfde laadpalen (twee laadpalen met beiden 2x11kW)

Helaas komt het soms (maar niet vaak, weinig zelfs) voor dat ze allemaal bezet zijn door PHEV's en soms een ICE auto.

Tevens is het netjes om je aan de laad etiquette te houden: auto vol = van de plek afhalen. Dus als ik een hele dag op bezoek ben, loop ik vanaf laadpaal naar hun huis, 1.5u/2u later haal ik de Zoe weg en rij dan weg van de laadpaal richting het appartement van mijn broertje.

Dus een laadpaal die best wel in de buurt is, 5minuten lopen als ''enkeletje'', kost mij dan nog steeds ongeveer 3x5minuten of 3x13min, ik kan dan net zo goed voor het gemak/minder gedoe kiezen, door op de terugweg 15minuten te snelladen.
RocketKoen schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:39:
[...]
Voor mensen die geen parkeerplaats hebben zijn de openbare laadpalen van 11 of 22kW.
Altijd aan de snellader is ook helemaal niet goed voor je accu. En elke dag gaat ook vervelend worden. Je kan beter 100m verder moeten lopen voor een parkeerplekje, dan elke dag een half uur bij fastned staan.

Ik verwacht juist dat er veel meer openbare parkeerplaatsen worden voorzien van een laadpaal die je in 8 tot 12 uur vol kan laden.
Helemaal mee eens dat er meer laadplekken moeten komen. :) Maar je bent dan wel afhankelijk i.t.t. je eigen plek die altijd vrij en beschikbaar is.

Feit blijft helaas wel dat niet iedereen een openbare parkeerplek wilt zien verdwijnen (want: ''er is al zo weinig plek in de straat! Nu koopt de buurman een elektrische auto en kan ik nog slechter parkeren in de straat'')
mddd schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:40:
[...]
De prijzen zijn inderdaad vrij hoog, dat komt ook omdat de bezettingsgraad doorgaans nog niet zo groot is. Het lijkt mij dat als elektrisch rijden groter wordt, de rol van de gemeente terug zal lopen en je palen van meer verschillende aanbieders door elkaar heen zult gaat zien. Zodat prijsconcurrentie mogelijk wordt. Dus ik denk niet dat het per se altijd zo zal blijven dat op straat laden 2x zo duur is als thuis.

Wat betreft het voorbeeld van je broertje, het is toch niet per se nodig dat er een snellader om de hoek staat? Een gewone laadpaal is toch ook prima?
Ik hoop van harte dat de openbare laadpaal prijzen omlaag gaan. Het is enkel nu niet het geval, daar is waar het probleem vandaan komt.

Zoals boven ook te lezen, er zijn twee laadpalen relatief dichtbij (5minuten lopen) dat is fijn, maar een stuk duurder en soms is alles bezet.

Als je na je werk thuis komt, wil je gewoon inpluggen en er klaar mee zijn, nu moet je als er plek is 3x5minuten heen en weer lopen. Is er geen plek moet je nog verder weg hopen dat er plek is etc.

Een ander dingetje is weer dat als je geen eigen plek hebt, je soms tegen volle laadplekken aan loopt: dan krijg je het volgende idee: ''Ik moet Zoveel mogelijk laden en overal, want anders kan ik ''overmorgen/morgen'' als ik echt moet laden, niet terecht met mijn batterij die dan echt bijna leeg is. ''

Met een snellader kan je per plek veel meer elektrische auto's opladen (per 24u) en in de huidige praktijk halen mensen daar ook de auto weg zodra ze genoeg hebben opgeladen.
Ben je afhankelijk van 11kW openbare palen, dan heb je dus niet echt de vrijheid/flexibiliteit om de batterij eerst bijna leeg te rijden voordat je weer gaat opladen i.t.t. een lokale snellader die er eventueel enkel als alternatief staat. (eigenlijk een vorm van range-anxiety?)

(Een zuinige 2 cilinder Fiat Punto is wat mijn broertje momenteel heeft i.p.v. een elektrische auto. Ik heb geen berekeningen gedaan, maar die zou zomaar goedkoper kunnen zijn in gebruik voor mijn broertje)

Bovenstaand staan eigenlijk een hoop problemen, die je niet hebt als je je eigen laadplek hebt (lucky me, lucky you :D ) Ik rij altijd flink door als ik weer richting huis rij en kan zonder moeite de batterij leegrijden tot die nog maar 1-5% lading heeft, thuis kan ik toch altijd terecht. Dit zou ik niet doen als ik afhankelijk was van openbare laadpalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 22-08-2017 12:31 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Daniel schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:59:
Ik heb geen idee wat het exact kost om een openbare laadpaal aan te leggen, maar ik schat ergens rond de 10k. De paal zelf stelt niet zo veel voor, maar je moet vergunningen regelen, graven, bord neerzetten, kabels aansluiten etc. en dan heb je nog het onderhoud en de storingsdienst wat jaarlijks geld kost. De inkoopprijs van stroom op grootverbruik ligt op ongeveer 4 cent per kWh, wat inhoudt dat je ongeveer 53.000 kWh door dat ding moet jagen om hem terug te verdienen. Op een 11kW-paal die maximaal vermogen levert kost dat ongeveer 4800 uur, oftewel 28 weken, maar als de gemiddelde auto die er aan gehangen wordt trager laadt duurt het veel langer. Met een gemiddelde bezettingsgraad van 25% ben je in het gunstigste geval 2 jaar bezig voordat je hem uit de marge hebt terugverdiend, en dan mag er in de tussentijd niet te veel mis gaan.
Ik geloof dat de meeste markt partijen in principe 'gratis' plaatsen als de gemeente een plek aanwijst. Kantelpunt lag op iets van 4000 kWh per jaar als ik het me goed herinner. AC stroom ligt in NL vrijwel overal al in de grond, het ambtelijke geneuzel laat je dan bij de Gemeente liggen dus weinig extra kosten daar. De exploitatie wordt o.a. betaald van de 0,60 starttarief (evnet) en/of de 20 (?) cent marge op elke kWh.

Zeker nu de energiebelasting voor laadpalen 6 cent per kWh omlaag gegaan is wordt die business case steeds beter voor de exploitanten. Een van de redenen waarom Allego bijvoorbeeld naar €0,35 gegaan is zónder starttarief. Die waren daarvoor stukken duurder met ondoorgrondbare tijdstarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Stef87 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:01:
[...]

Ja ik zou het persoonlijk goed vinden als de overheid dat zou doen. Helaas doen ze dat niet (echt) op het moment.
Ook ben ik het er mee eens dat het vaak efficiënter is.

Als ik naar mijn ouders/broertje rij kan ik op 2x5 min. (broertje) of 2x13min (ouders) lopen naar dezelfde laadpalen (twee laadpalen met beiden 2x11kW)

Helaas komt het soms (maar niet vaak, weinig zelfs) voor dat ze allemaal bezet zijn door PHEV's en soms een ICE auto.

Tevens is het netjes om je aan de laad etiquette te houden: auto vol = van de plek afhalen. Dus als ik een hele dag op bezoek ben, loop ik vanaf laadpaal naar hun huis, 1.5u/2u later haal ik de Zoe weg en rij dan weg van de laadpaal richting het appartement van mijn broertje.

Dus een laadpaal die best wel in de buurt is, 5minuten lopen als ''enkeletje'', kost mij dan nog steeds ongeveer 3x5minuten of 3x13min, ik kan dan net zo goed voor het gemak/minder gedoe kiezen, door op de terugweg 15minuten te snelladen.

[...]

Helemaal mee eens dat er meer laadplekken moeten komen. :) Maar je bent dan wel afhankelijk i.t.t. je eigen plek die altijd vrij en beschikbaar is.

Feit blijft helaas wel dat niet iedereen een openbare parkeerplek wilt zien verdwijnen (want: ''er is al zo weinig plek in de straat! Nu koopt de buurman een elektrische auto en kan ik nog slechter parkeren in de straat'')

[...]

Ik hoop van harte dat de openbare laadpaal prijzen omlaag gaan. Het is enkel nu niet het geval, daar is waar het probleem vandaan komt.

Zoals boven ook te lezen, er zijn twee laadpalen relatief dichtbij (5minuten lopen) dat is fijn, maar een stuk duurder en soms is alles bezet.

Als je na je werk thuis komt, wil je gewoon inpluggen en er klaar mee zijn, nu moet je als er plek is 3x5minuten heen en weer lopen. Is er geen plek moet je nog verder weg hopen dat er plek is etc.

Een ander dingetje is weer dat als je geen eigen plek hebt, je soms tegen volle laadplekken aan loopt: dan krijg je het volgende idee: ''Ik moet Zoveel mogelijk laden en overal, want anders kan ik ''overmorgen/morgen'' als ik echt moet laden, niet terecht met mijn batterij die dan echt bijna leeg is. ''

Met een snellader kan je per plek veel meer elektrische auto's opladen (per 24u) en in de huidige praktijk halen mensen daar ook de auto weg zodra ze genoeg hebben opgeladen.
Ben je afhankelijk van 11kW openbare palen, dan heb je dus niet echt de vrijheid/flexibiliteit om de batterij eerst bijna leeg te rijden voordat je weer gaat opladen i.t.t. een lokale snellader die er eventueel enkel als alternatief staat. (eigenlijk een vorm van range-anxiety?)

(Een zuinige 2 cilinder Fiat Punto is wat mijn broertje momenteel heeft i.p.v. een elektrische auto. Ik heb geen berekeningen gedaan, maar die zou zomaar goedkoper kunnen zijn in gebruik voor mijn broertje)

Bovenstaand staan eigenlijk een hoop problemen, die je niet hebt als je je eigen laadplek hebt (lucky me, lucky you :D ) Ik rij altijd flink door als ik weer richting huis rij en kan zonder moeite de batterij leegrijden tot die nog maar 1-5% lading heeft, thuis kan ik toch altijd terecht. Dit zou ik niet doen als ik afhankelijk was van openbare laadpalen.
Openbare laadpalen zou ik net als bij superchargers gewoon een "bezet" tarief rekenen.
Is je auto vol? Dan krijg je een berichtje. Dan heb je 30 minuten om je auto te verplaatsen, anders ga je extra betalen.
En dan met een uitzondering tussen 22:00 en 9:00 ofzo. Zodat je niet uit bed hoeft om je auto te verplaatsen. En dat iemand de laadplek gewoon als parkeerplaats kan gebruiken.

Ik zie nu bijvoorbeeld ook al bordjes bij openbare laadpalen dat ze overdag alleen gebruikt mogen worden om te laden, maar dat je er na 22:00 ook gewoon mag parkeren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:45
RocketKoen schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 13:10:
[...]
Openbare laadpalen zou ik net als bij superchargers gewoon een "bezet" tarief rekenen.
Is je auto vol? Dan krijg je een berichtje. Dan heb je 30 minuten om je auto te verplaatsen, anders ga je extra betalen.
En dan met een uitzondering tussen 22:00 en 9:00 ofzo. Zodat je niet uit bed hoeft om je auto te verplaatsen. En dat iemand de laadplek gewoon als parkeerplaats kan gebruiken.

Ik zie nu bijvoorbeeld ook al bordjes bij openbare laadpalen dat ze overdag alleen gebruikt mogen worden om te laden, maar dat je er na 22:00 ook gewoon mag parkeren.
o dat heb ik nog niet gezien, wel een goede zet vind ik. scheelt weer een p-plaats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Ik vraag me af in hoeverre er niet een goede business case zou zijn voor laden via de lantaarnpaal. Gaat uiteraard niet snel, maar als je zo goed als overal langzaam kan laden zijn er ook minder snelle laadpalen nodig in het straatbeeld.

Dit zou je dan nog verder kunnen stimuleren door een lagere prijs te vragen voor laden via lantaarnpaal en hoger voor snelladen/normale laadpaal

[ Voor 3% gewijzigd door Blik1984 op 22-08-2017 14:51 . Reden: zinsstructuur ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Laatst online: 21:45
Blik1984 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 13:31:
Ik vraag me af in hoeverre er niet een goede business case zou zijn voor laden via de lantaarnpaal. Gaat uiteraard niet snel, maar als je zo goed als overal langzaam kan laden zijn er ook minder snelle laadpalen.

Dit zou je dan nog verder kunnen stimuleren door een lagere prijs te vragen voor laden via lantaarnpaal en hoger voor snelladen/normale laadpaal
zoiets?
https://www.youtube.com/watch?v=rKaEhBjt1ls

Zitten veel voordelen aan vast. Je hoeft je auto niet weg te halen als er veel van dit soort laders zijn en er worden geen 'parkeerplekken ingepikt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Ik vraag me alleen af hoeveel lantarenpalen ze per groep zekeren, of heeft iedere paal zijn eigen 16A groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Afgelopen weekend de laadsleutel van VanDeBron binnengekregen, maar even kijken of dat scheelt (kost 1,5 euro p/m) ten opzichte van de TNM sleutel. Wellicht wordt deze ook sneller verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulm-P
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05-2022
menzo schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 13:56:
Ik vraag me alleen af hoeveel lantarenpalen ze per groep zekeren, of heeft iedere paal zijn eigen 16A groep?
Een lantaarnpaal heeft 1 groep van 6A. Schiet niet echt op met laden. Nog belangrijker: Als de lantaarnpaal uit staat kun je niet laden. Deze worden namelijk serieel geschakeld dmv TF.
Hachy schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 13:02:
[...]

Ik geloof dat de meeste markt partijen in principe 'gratis' plaatsen als de gemeente een plek aanwijst. Kantelpunt lag op iets van 4000 kWh per jaar als ik het me goed herinner. AC stroom ligt in NL vrijwel overal al in de grond, het ambtelijke geneuzel laat je dan bij de Gemeente liggen dus weinig extra kosten daar. De exploitatie wordt o.a. betaald van de 0,60 starttarief (evnet) en/of de 20 (?) cent marge op elke kWh.

Zeker nu de energiebelasting voor laadpalen 6 cent per kWh omlaag gegaan is wordt die business case steeds beter voor de exploitanten. Een van de redenen waarom Allego bijvoorbeeld naar €0,35 gegaan is zónder starttarief. Die waren daarvoor stukken duurder met ondoorgrondbare tijdstarieven.
Klopt, op basis van 10 jaar exploitatietermijn. De meeste aanbestedingen die door de overheden worden uitgevoerd komen nu wel lager uit qua laadprijs dan Allego. In de G4 betaal je 25 cent ex. BTW en in Brabant 22 cent ex BTW. Doordat nu zekerder is dat de groei van EV doorzet gaan de prijzen omlaag, een paar jaar geleden was de investering een veel groter risico dus hogere prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Wulm-P schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 14:27:
[...]

Een lantaarnpaal heeft 1 groep van 6A. Schiet niet echt op met laden. Nog belangrijker: Als de lantaarnpaal uit staat kun je niet laden. Deze worden namelijk serieel geschakeld dmv TF.
6A is grofweg 1.3 kW per uur laden. Dus een nachtje laten staan met 12 uur laadtijd is pak em beet 14-15 kWh geladen. Is natuurlijk niet veel, maar waarom zou je het niet gebruiken als het er is? Heeft geen impact op het netwerk en kan prima voldoen voor auto's die minder vaak rijden en of als je auto het weekend stilstaat.

In de zomer staat een lantaarnpaal pak em beet 8 uur aan, en in de winter ongeveer 16 uur. Genoeg laadtijd lijkt mij voor dergelijke gevallen. En wellicht is dat wel te fiksen met een schakelaar ofzo

[ Voor 13% gewijzigd door Blik1984 op 22-08-2017 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Blik1984 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 14:46:
[...]

6A is grofweg 1.3 kW per uur laden. Dus een nachtje laten staan met 12 uur laadtijd is pak em beet 14-15 kWh geladen. Is natuurlijk niet veel, maar waarom zou je het niet gebruiken als het er is? Heeft geen impact op het netwerk en kan prima voldoen voor auto's die minder vaak rijden en of als je auto het weekend stilstaat.
Dat iedere paal op 6A is gezekerd hoeft nog niet te betekenen dat de hoofdaansluiting het aan kan dat iedere paal 6A trekt. Dus de volgende vraag is hoeveel palen zitten er op een hoofdaansluiting?

Maar je zou denk ik best een paar palen van de groep naar 16A kunnen verzwaren en daar een lader in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
menzo schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 14:51:
[...]

Dat iedere paal op 6A is gezekerd hoeft nog niet te betekenen dat de hoofdaansluiting het aan kan dat iedere paal 6A trekt. Dus de volgende vraag is hoeveel palen zitten er op een hoofdaansluiting?

Maar je zou denk ik best een paar palen van de groep naar 16A kunnen verzwaren en daar een lader in te zetten.
Ok, goed punt. Dan nog zou je idd enkele lantaarnpalen kunnen ombouwen voor langzaam laden, scheelt een hoop extra laadpalen in het straatbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:22
Blik1984 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 14:46:
[...]

Als aanvulling daarop: 15kWh is ongeveer 75 km. De gemiddelde auto rijdt niet eens een dergelijke afstand per dag. Dus voldoet ruimschoots voor het (normale) dagelijkse gebruik.

Vraag is inderdaad of het netwerk elke paal wel aan kan, maar ik zou zeggen begin gewoon met het aanleggen. Eerst elke straat 1 paal en zo verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulm-P
Blik1984 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 14:53:
[...]

Ok, goed punt. Dan nog zou je idd enkele lantaarnpalen kunnen ombouwen voor langzaam laden, scheelt een hoop extra laadpalen in het straatbeeld
Wat betreft het straatbeeld is het zeker een oplossing op sommige plekken. Wat je wel ziet zijn laadlantaarns, waar een lichtarmatuur op een laadpaal geplaatst is (bijv. http://ecopoles.nl/). Dit zijn dat echter wel twee separate aansluitingen, één voor licht en één voor het laden van de auto. Ik weet dat er in een aantal steden dergelijke palen geplaatst worden als proef, dan zullen we zien of het bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Een video om het verschil tussen de laad infra van Tesla met de rest te vergelijken, dat is nogal een verschil!

Dat zou een van de grootste redenen zijn voor een Tesla over een ander model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
RocketKoen schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 13:10:
Op zich een sympathiek idee. Ik vraag me wel af of je daarmee niet het probleem in de hand werkt dat mensen al voor 22 uur daar gaan staan. Stel ik kom laat uit mijn werk en ben om 20 uur thuis. Dan is het niet handig als er mensen "alvast" zijn gaan parkeren.

Een ander aspect is dat ook om 21 of 22 uur het nog heel nuttig kan zijn om te wisselen. Bij mij in de straat komt het heel vaak voor dat ik thuis kom en de Outlander van verderop staat te laden. Maar iedereen is daar netjes in, die buurman haalt hem in de loop van de avond weer weg. Zodat het best kan zijn dat ik om 21 of 22 uur nog ga inprikken.

Het zal wel afhankelijk van de locatie zijn dan. In een drukke binnenstad kan ik me voorstellen dat je geen kwaad bloed wilt zetten met laadplekken die 's nachts leegstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Als we ver genoeg zijn dan kan praktisch iedere parkeerplaats wel uitgevoerd worden met laadpunt. Zo gek is dat ook niet als iedereen een EV rijdt. Misschien zelfs draadloos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
mddd schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 16:01:
[...]

Op zich een sympathiek idee. Ik vraag me wel af of je daarmee niet het probleem in de hand werkt dat mensen al voor 22 uur daar gaan staan. Stel ik kom laat uit mijn werk en ben om 20 uur thuis. Dan is het niet handig als er mensen "alvast" zijn gaan parkeren.

Een ander aspect is dat ook om 21 of 22 uur het nog heel nuttig kan zijn om te wisselen. Bij mij in de straat komt het heel vaak voor dat ik thuis kom en de Outlander van verderop staat te laden. Maar iedereen is daar netjes in, die buurman haalt hem in de loop van de avond weer weg. Zodat het best kan zijn dat ik om 21 of 22 uur nog ga inprikken.

Het zal wel afhankelijk van de locatie zijn dan. In een drukke binnenstad kan ik me voorstellen dat je geen kwaad bloed wilt zetten met laadplekken die 's nachts leegstaan.
Hier rijden er om 22:00 dan ook nog gewoon van die scanauto's rond van parkeerbeheer. Tot 23:00 is het namelijk betaald parkeren / vergunning. Ik weet alleen niet of ze ook controleren of een auto bij een laadpaal wel echt staat te laden. Ik heb in ieder geval nog niemand gezien die er overdag een ICE durft te parkeren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Nou, dat werkt dan in elk geval wel. Hier worden laadplekken regelmatig ge-ice'd vanwege gebrek aan toezicht buiten de binnenstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik woon in Den Haag boven het stadsdeel kantoor(leyweg). Om het gebouw staan 7 openbare laadpalen met allemaal 2 aansluitingen. Tijdens kantoortijd zijn alle palen bezet met outlanders of volvo's en slecht 1 Tesla. Om 16:00 zijn ze allemaal vrij tot de volgende ochtend 08:30. Wat ik wel raar vind is dat 4 van de palen 35/ct zijn en 3 palen 25/ct. Volgens mij zit er verder geen verschil tussen de palen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:53
Kogel is door de kerk, morgen ga ik een Leaf ophalen.

Bouwjaar (december) 2013 maar is het oude model
57.000km gereden
Nog 11 van de 12 streepjes op de accu
Acenta uitvoering, dus in ieder geval cruise control etc, en een zonnepaneeltje

Prijs €12.000,- inclusief laad"paal" (wandmontage)

Ik wilde eigenlijk een >2013 model in Tekna uitvoering maar met deze prijs kan ik me in ieder geval geen buil vallen aan de afschrijving.

Ben benieuwd hoe het gaat bevallen elektrisch :-)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Welkom! Het zal je als budget bewuste rijder wel bevallen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Hachy schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:19:
Welkom! Het zal je als budget bewuste rijder wel bevallen!
Thanks!

Mijn afstand voor woon-werk verkeer gaat van 17km enkele reis naar 42km enkele reis. Door deze overstap worden mijn autokosten lager ondanks dat ik (veel) meer ga rijden.

Ik heb er wel vertrouwen in! Thuis 1.000kWh overschot van de zonnepanelen en op het nieuwe werk gratis laden.

Komt ook mooi uit want ik krijg geen reiskostenvergoeding,

Nu nog gaan graven in de tuin voor de kabel van de laadpaal |:(

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 22-08-2017 17:24 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
assje schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:23:
[...]

Thanks!

Mijn afstand voor woon-werk verkeer gaat van 17km enkele reis naar 42km enkele reis. Door deze overstap worden mijn autokosten lager ondanks dat ik (veel) meer ga rijden.

Ik heb er wel vertrouwen in! Thuis 1.000kWh overschot van de zonnepanelen en op het nieuwe werk gratis laden.

Komt ook mooi uit want ik krijg geen reiskostenvergoeding,

Veel plezier er mee! Lekker hoor die extra 1000 kWh!

Heeft die uitvoering ook een warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Stef87 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 20:50:
[...]

Veel plezier er mee! Lekker hoor die extra 1000 kWh!

Heeft die uitvoering ook een warmtepomp?
Nee dat heeft hij dus niet, en geen stuur en stoelverwarming wat de luxe uitvoering >2013 wel heeft.

Maar, scheelt minimaal €4000 in aanschaf en ik heb de range niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
[...]
Je gelooft toch echt niet dat ze het nu gaan laten bij 30 kWh auto's? Technologie gaat vooruit en over een paar jaar heb je gewoon 60 kWh accu's die net zo groot en licht zijn als de 30 kWh's van vroeger. 200 km range kan genoeg zijn in de Randstad zonder lange ritten of vakanties, maar als je dat probleem kan oplossen door een grotere accu dan heb je direct een veel grotere markt te pakken. Uiteindelijk gaat iedereen gewoon met de EV op vakantie zonder er veel comfort/tijd voor hoeven in te leveren.
Hoe zo niet laten bij 30kWh auto's? Er rijden toch ook niet alleen maar '4,7 liter V8' motoren rond? :+

Niet iedereen heeft 60kWh nodig, net zoals niet iedereen een 2,5tfsi nodig heeft.

Voor mijn Leaf reed ik in een Citroen C1, bereik was 480 km oid......, ging prima. 36.000 km prima in rondgereden. Leaf is een verademing, maar toch.

Kostte nieuw 'slechts' 12.280,- en geen 38.450,- om iets te noemen.

Stel je nou eens voor dat de techniek idd vooruit gaat en dat je met 30 kWh een bereik krijgt van 300km, maar dat die auto geen 38.000,- kost, maar slechts 9.000,-, want doorontwikkelde techniek icm lagere productiekosten.....?

Die auto van 9.000 gaat de tweedehandsmarkt op met 50.000 km op de teller en kost dan 4.500,- met nog 250 km bereik.

Pak daar de cijfertjes van de Bovag bij:

Segment A: submini’s (bijv. Citroën C1, Ford Ka)
Segment B: kleine auto’s (bijv. Peugeot 208, Opel Corsa)
Segment C: kleine middenklasse (bijv. Ford Focus, Volkswagen Golf)
Segment D: middenklasse (bijv. Audi A4 , Peugeot 508)
Segment E: hogere middenklasse (bijv. Volvo V90, BMW 5-serie)
Segment F: grote auto’s (bijv. Audi A8, Mercedes-Benz S-klasse)
Segment G: sportieve modellen (bijv. Mazda mX-5, Audi TT)
Segment H: sportwagens (bijv. Ferrari, Porsche)
Segment I: zeer groot en luxueus (bijv. Rolls Royce, Bentley)
Segment J: medium MPV’s (bijv. Renault Megane Scenic, Volkswagen Touran)
Segment K: upper MPV’s (bijv. renault Espace, Ford S-Max)
Segment L: lower SUV's (bijv. Hyundai Tucson, Volvo XC60)
Segment M: upper SUV's (bijv. BMW X-5, Range Rover)
Segment N: bestelauto's (bijv. Renault Kangoo, Peugeot Partner)

Tot enkele jaren werden vooral auto’s uit de zogenaamde C- en D-middenklassen verkocht. Het aandeel van deze auto’s nam echter af, vooral ten gunste van de kleinere auto’s uit de A- en B-segmenten. In 2005 bedroeg het aandeel van de middenklassers in de nieuwverkoop 40%. Na een daling in de daaropvolgende jaren is het aandeel in 2015 weer op hetzelfde niveau als in 2005. In dezelfde periode groeide het marktaandeel van de A- en B-segmenten van 31% naar 38%.

En dan is een Fastned ineens wel handig om te hebbben. Oh ja, we hebben nu 8 miljoen auto's in NL. Het A-B segment is met 38% een 3.000.000 auto's. Dan heb je maar een klein percentage nodig....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:53

Wailing_Banshee

You're Next

assje schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:23:
[...]
Toevallig dat je daar nu over begint, want daar heb ik een vraag over....

Stel, ik wil een laadpaal aanleggen, ik neem aan dat er dan een kabel van die paal naar je meterkast gaat. Over wat voor een kabel hebben we het dan (dikte) en is dat dan 1 of 3 fase? En moet dat een kabel zijn waar je verder niets anders op mag aansluiten?

* Wailing_Banshee heeft helemaal geen verstand van electriciteit aanleggen

(nee, ik ga nog geen electrische auto kopen, maar we hebben de zolder open liggen en willen wel voorbereiden voor de tijd dat er wel een laadpaal komt, in te toekomst. De huidige stroomvoorziening naar de garage loopt bij ons via de zolder).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Wailing_Banshee schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 07:26:
[...]

Toevallig dat je daar nu over begint, want daar heb ik een vraag over....

Stel, ik wil een laadpaal aanleggen, ik neem aan dat er dan een kabel van die paal naar je meterkast gaat. Over wat voor een kabel hebben we het dan (dikte) en is dat dan 1 of 3 fase? En moet dat een kabel zijn waar je verder niets anders op mag aansluiten?

* Wailing_Banshee heeft helemaal geen verstand van electriciteit aanleggen

(nee, ik ga nog geen electrische auto kopen, maar we hebben de zolder open liggen en willen wel voorbereiden voor de tijd dat er wel een laadpaal komt, in te toekomst. De huidige stroomvoorziening naar de garage loopt bij ons via de zolder).
Ik pak sowieso een 3 fase kabel met lekkere dikke aders, dat maakt het verschil niet en wie weet wat dr toekomst brengt.

Mijn lader is echter 3,7kW dus heeft dat niet nodig.

Het antwoord is dus ook dat het afhangt hoe snel je wil/kan laden.

Stopcontact -> 2,2kW ?
Eigen groep -> 3,7kW
3-Fase -> 7,7kW

Bij benadering ongeveer gegokt, is vast betere info voor.

Ik moet mijn aansluiting in de meterkast ook aan laten passen, is nu 1x35 en wordt 3x.... Voor de kabel denk ik dat ik gewoon 5x6 pak, dat moet zeker genoeg zijn voor wat ik ooit nodig heb.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 23-08-2017 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
menzo schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 14:51:
Als je dan toch gaat rommelen met de kabels in de grond, leg dan gewoon gelijk een volwaardige 3 fasen laadpaal aan. Daar heb je veel meer aan dan een 1 fase laadpaal (ook al gebruiken veel modellen EV nu maar 1 fase).

En als je dan toch gaat rommelen met de lantarenpalen, vervang ze dan gelijk door energiezuinige led verlichting. En dan is het ineens een groot project en dan is het budget er niet.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:10:
Tijdens kantoortijd zijn alle palen bezet met outlanders of volvo's en slecht 1 Tesla. Om 16:00 zijn ze allemaal vrij tot de volgende ochtend 08:30. Wat ik wel raar vind is dat 4 van de palen 35/ct zijn en 3 palen 25/ct. Volgens mij zit er verder geen verschil tussen de palen.
Halen die mensen de auto ook weer weg als ze vol zijn geladen of blijven ze staan tot ze weer naar huis gaan?

Als ik op oplaadpalen.nl kijk dan zie ik naast het kantoor alleen twee palen van Ecotap (bijvoorbeeld deze met 2 aansluitingen. Die zouden 30 cent zijn. In de buurt staan ook een paar palen van Alfen (bijvoorbeeld deze). Die heeft maar 1 aansluiting en daar is het 25 cent.
Wellicht hebben de palen waar je met 2 tegelijk kan laden een 35A aansluiting op het elektriciteitsnet en de andere een 25A aansluiting. Volgens de site van de gemeente Den Haag geldt in de buurt van het winkelcentrum Leyweg ook betaald parkeren. Maar er staat niet heel duidelijk waar wel en waar niet. Dus wellicht zit er ook nog verschil in parkeergeld tussen die verschillende palen? Ik weet niet of de aanbieders daar ook rekening mee (moeten) houden.
Zoals @aasje al schreef kan je het beste een 3 fasen kabel aanleggen. Mocht je ooit een EV krijgen die op 3 fasen kan laden dan wil je dat echt wel hebben.

Je kan een 3 fasen kabel in de meterkast ook gewoon op 1 fase aansluiten mocht je (nu) nog maar een 1 fase netaansluiting hebben.

De meeste laadpalen zijn gezekerd op 16A en de EV zal dat dan ook helemaal gebruiken. Je kan dan niet tegelijkertijd op dezelfde kabel iets anders hebben wat ook (veel) stroom gebruikt. Maar een (uitschakelbaar) stopcontact er naast is wel handig als je de auto wil stofzuigen. Dat moet je dan alleen niet gaan doen als je ook aan het laden bent... Eventueel kan je ook nog een slimmere laadpaal aanleggen. Die kijkt dan ook naar het verbruik van het huis en geeft aan de auto door dat hij minder mag gebruiken om te laden.

Wij hebben een 3 fasen 32A kabel liggen (met ook een 3 fasen 32A groep) omdat mijn Kia dan sneller kan laden. Wel jammer dat hij maar 1 fase gebruikt ipv alle 3 :'(

Ik weet niet meer precies, maar volgens mij was het prijsverschil tussen 32A en 16A kabel niet zo heel veel. Wij hebben geen grondkabel nodig gehad, vanuit de meterkast via een gat in de buitenmuur gelijk naar de laadpaal. We moesten geloof ik wel minimaal 5 meter kopen en we hebben er maar 2 gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:53

Wailing_Banshee

You're Next

JeroenE schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 08:02:
[...]
Zoals @aasje al schreef kan je het beste een 3 fasen kabel aanleggen. Mocht je ooit een EV krijgen die op 3 fasen kan laden dan wil je dat echt wel hebben.

Je kan een 3 fasen kabel in de meterkast ook gewoon op 1 fase aansluiten mocht je (nu) nog maar een 1 fase netaansluiting hebben.

De meeste laadpalen zijn gezekerd op 16A en de EV zal dat dan ook helemaal gebruiken. Je kan dan niet tegelijkertijd op dezelfde kabel iets anders hebben wat ook (veel) stroom gebruikt. Maar een (uitschakelbaar) stopcontact er naast is wel handig als je de auto wil stofzuigen. Dat moet je dan alleen niet gaan doen als je ook aan het laden bent... Eventueel kan je ook nog een slimmere laadpaal aanleggen. Die kijkt dan ook naar het verbruik van het huis en geeft aan de auto door dat hij minder mag gebruiken om te laden.

Wij hebben een 3 fasen 32A kabel liggen (met ook een 3 fasen 32A groep) omdat mijn Kia dan sneller kan laden. Wel jammer dat hij maar 1 fase gebruikt ipv alle 3 :'(

Ik weet niet meer precies, maar volgens mij was het prijsverschil tussen 32A en 16A kabel niet zo heel veel. Wij hebben geen grondkabel nodig gehad, vanuit de meterkast via een gat in de buitenmuur gelijk naar de laadpaal. We moesten geloof ik wel minimaal 5 meter kopen en we hebben er maar 2 gebruikt.
Er gaat nu nog niets aangesloten worden, maar we willen wel voorbereiden. Er komt binnenkort naar alle waarschijnlijkheid wel een electrisch voertuig in huis, dus we willen de garage op een eigen groep gaan aansluiten. En toen bedacht ik: maar wat als we een electrische auto gaan kopen, hoe zit dat dan met aansluitingen. En aangezien de zolder nu toch open ligt (huis met twee woonlagen) kunnen we nu nog makkelijk voorbereidingen treffen zonder dingen te moeten open breken. Dus als we nu al een lege buis leggen, kan die later gevuld worden en aangesloten op de meterkast.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

[...]
Mijn 11 kW laadpaal is aangesloten met een 4aderige+aardscherm (buiten)kabel van 2.5 mm².
Hij komt direct uit in de meterkast, waar de kabel op een 16A aardlekautomaat zit.
In de tuin is de kabel gemonteerd op een combi-CEE contactdoos, waar de laadpaal met een krachtstroomstekker aangesloten is. Op het stopcontact kan ik de kerstverlichting inprikken :)

2.5 mm² is tot iets van 60 meter genoeg voor 16A.

edit: bovenstaande setup is hoe het bij mijn vorige huis zat.
Nu zit de laadpaal alweer vier maanden aan een 25 meter verlengsnoer naar een onderverdeler in een oude stal, 5x2.5mm².

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 23-08-2017 10:24 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 08:20:
Er gaat nu nog niets aangesloten worden, maar we willen wel voorbereiden. Er komt binnenkort naar alle waarschijnlijkheid wel een electrisch voertuig in huis, dus we willen de garage op een eigen groep gaan aansluiten.
Een elektrische fiets lader gebruikt niet zo heel veel, maar een aparte groep voor een garage lijkt me altijd wel handig.
Dus als we nu al een lege buis leggen, kan die later gevuld worden en aangesloten op de meterkast.
Als je vaste buis gebruikt wel, als je flexibele buis gaat aanleggen kan je beter eerst de draden er door heen trekken en dan bedraad aanleggen. Je moet ook even uitzoeken welke maat buis je nodig hebt. Volgens mij heb je 19 mm buis nodig voor 3 fasen (plus nul plus aarde = 5 kabels) als je max 16A gaat gebruiken. Mits de garage niet heeeel ver weg is.

Ik zou zelf de laadpaal zijn eigen groep geven en niet mee aansluiten op de garagegroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Tocoleaf schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:50:
[...]

Hoe zo niet laten bij 30kWh auto's? Er rijden toch ook niet alleen maar '4,7 liter V8' motoren rond? :+

Niet iedereen heeft 60kWh nodig, net zoals niet iedereen een 2,5tfsi nodig heeft.
De reden dat we hier allemaal in kleine autootjes rijden is omdat het allemaal zoveel kost en de gemiddelde Nederlander blijkbaar weinig geeft om auto's. Veel van die kleine auto's zijn ook nog eens een tweede auto. Uiteraard is het niet vreemd dat ze nog steeds kleine EV's blijven maken die ook niet erg grote accu's nodig hebben, maar dat wil niet zeggen dat er geen grotere accu's komen. Verder staat Fastned vooral langs snelwegen, waar menig A-segmenter niet eens wil komen :')

En range heeft weinig te maken met vermogen. Sommige mensen willen nou eenmaal een snelle auto. Vroeger betekende dat vooral dat je een klein fortuin moest neertellen bij de pomp, maar met EV's heeft het ook een enorme invloed op je range. Als ik vaak stukken in Duitsland rijdt met de Tesla dan wil ik wel een 150 kWh accu hebben :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Klopt, op basis van 10 jaar exploitatietermijn. De meeste aanbestedingen die door de overheden worden uitgevoerd komen nu wel lager uit qua laadprijs dan Allego. In de G4 betaal je 25 cent ex. BTW en in Brabant 22 cent ex BTW. Doordat nu zekerder is dat de groei van EV doorzet gaan de prijzen omlaag, een paar jaar geleden was de investering een veel groter risico dus hogere prijzen.
Best wel lang trouwens, 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
Toevallig kwam van de week een installateur van Eneco langs voor de schouw van de laadpaal. Zij gebruiken 4x4mm2 ymvk-as grondkabel (met aardescherm als aarde) voor een 3 fase laadpaal (16A) op een afstand van 25 meter. En die zou ook 32A aankunnen. Dikker was volgens de installateur overkill.

Ik krijg een ioniq die maar op 1 fase kan laden, maar dan heb ik wel vast een laadpaal staan die een eventuele volgende ev sneller zou kunnen laden (of die van de buren...).
Verzwaring van de aansluiting van 3x25A naar 3x35A is overigens erg kostbaar! Van € 225,49 per jaar naar € 834,09 bij Stedin. Ik hoop dat dit in de nabije toekomst minder gaat worden aangezien steeds meer via het elektriciteitsnet gaat.

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Wij hebben geen grondkabel nodig gehad, vanuit de meterkast via een gat in de buitenmuur gelijk naar de laadpaal.
Ja zo kan ik het ook :(

Bij mij ziet de route er als volgt uit:
- vanuit meterkast naar beneden naar kruipruimte
- 8m, door de kruipruimte naar de gevel van het huis
- 5m, ingraven in (getegelde) tuin van gevel huis tot gevel schuur
- in de schuur denk ik maar naar boven halen en klein verdeelkastje (wie weet ooit handig, terrasheater?)
- 6m, door de schuur/garage naar achter, ingraven of leiding langs het dak
- 4m, ingraven onder het getelde pad naar de garage waar de auto geparkeerd staat

Totaal minimaal 23 meter kabel (+ nog verticale lengtes), kruipen in een kruipruimte van 40cm, en 9-15 meter straatwerk openbreken en graven. :'( Huisaansluiting ga ik dus aan laten passen van 1x35 naar 3x25. Sowieso ga ik met 3 fase naar de laadkast maar de laadkast die ik bij mij Leaf krijg gebruikt er maar één.

En dat is dus allemaal de schuld van @Proton_ :
Proton_ schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 14:02:
[...]
Heel slecht idee.

Een grondkabel doe je veilig, of niet.
Vlak onder de tegels is de slechtste plek.
Professionals lichten vaak tegels met een riek, zodat het zand goed blijft liggen.
Een riek: metalen ding met scherpe punten.
Ik laat het aan jouw fantasie wat dat doet met een ongeregistreerde (grond)kabel.
Al moet ik nog wel kwijt dat de gevolgen van die riek in die kabel normaal gering zullen zijn, kortsluiting en zekering er uit. Tenzij je het metalen deel van de riek met je handen beet houdt zal er dus weinig aan de hand zijn.

Alsnog ben ik wel geneigd om het maar in 1x goed te doen, al zou ik liever wachten tot een moment dat ik toch mijn tuin wil gaan doen. Misschien graaf ik voorlopig wel alleen het gedeelte onder de (mandelige) oprit in. Als ik genoeg lengte in mijn kruipruimte houdt kan ik het deel onder de tuin altijd later nog doen.

[ Voor 38% gewijzigd door assje op 23-08-2017 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-09 06:59
Stephanoff schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:50:

Verzwaring van de aansluiting van 3x25A naar 3x35A is overigens erg kostbaar! Van € 225,49 per jaar naar € 834,09 bij Stedin. Ik hoop dat dit in de nabije toekomst minder gaat worden aangezien steeds meer via het elektriciteitsnet gaat.
Hoeveel KwH kan je nu max uit de laadpaal halen voor de elektrische auto bij 3x25A meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
PSP123 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:58:
[...]
Hoeveel KwH kan je nu max uit de laadpaal halen voor de elektrische auto bij 3x25A meterkast?
230 x 16A (1 fase dus) = 3,7 kWh helaas. In mijn geval zou laden dus 7,5 uur duren van leeg naar vol.
De installateur wilde deze fase helaas niet afzekeren op 20A doordat de hoofdaansluiting 25A is.

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:14

knakworst

Get more sats!

[...]

en in Brabant 22 cent ex BTW. Doordat nu zekerder is dat de groei van EV doorzet gaan de prijzen omlaag, een paar jaar geleden was de investering een veel groter risico dus hogere prijzen.
Hier wordt gerept dat het zelfs inclusief BTW is, en zonder subsidie gerealiseerd wordt.

http://slimladenbrabant.n...aatst-limburg-en-brabant/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Laatst online: 02-08 02:49
PSP123 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:58:
[...]

3 x 25A x 230V x 24 uur x 365 dagen = 151110000.Kwh. En in schrikkeljaren nog meer >:)

Maar je bedoelt waarschijnlijk Kw. Zonder h. Dan is het 11 Kw. Of als je wat minder boodschap aan selectiviteit hebt 15 Kw.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:14
Oekiejoekie schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:05:
[...]

3 x 25A x 230V x 24 uur x 365 dagen = 151110000.Kwh. En in schrikkeljaren nog meer >:)

Maar je bedoelt waarschijnlijk Kw. Zonder h. Dan is het 11 Kw. Of als je wat minder boodschap aan selectiviteit hebt 15 Kw.
Nee, kW, inderdaad zonder h, maar met kleine k en grote W. Als je dan toch gaat verbeteren... :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
Oekiejoekie schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:05:
[...]

Helder, ik wil in de nabije toekomst ook een elektrische auto aanschaffen.
Momenteel heb ik 3 x 25A i.v.m. dat dit essentieel was bij de aanschaf van een inductieplaat wat in theorie 10500Watt max kan gebruiken. Dus was benieuwd wat in theorie nu de verschillen waren tussen 1 fase en 3 fase qua laadsnelheid, mits de auto het ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Laatst online: 02-08 02:49
PSP123 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:12:
[...]

Momenteel heb ik 3 x 25A i.v.m. dat dit essentieel was bij de aanschaf van een inductieplaat wat in theorie 10500Watt max kan gebruiken. Dus was benieuwd wat in theorie nu de verschillen waren tussen 1 fase en 3 fase qua laadsnelheid, mits de auto het ondersteund.
Er zijn slimme laadpalen die communiceren met je slimme meter of zelf meten, die automatisch terugregelen op het moment dat jij de inductieplaat aanzet, en weer omhoog als je klaar bent met koken...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
Oekiejoekie schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:15:
[...]
Er zijn slimme laadpalen die communiceren met je slimme meter of zelf meten, die automatisch terugregelen op het moment dat jij de inductieplaat aanzet, en weer omhoog als je klaar bent met koken...
Of als je zonnepanelen maximaal elektriciteit genereren waardoor je voor de meter sneller kan laden dan een (hoofd)zekering zou toelaten 8) .
[...]
Dat zou dan ipv 3,7kWh dus 3x 3,7kWh zijn (11kWh). Dan zou mijn ev dus in 2,5 uur vol zitten ipv. 7,5 uur. Kijk even welke ev je zou willen aanschaffen. Als laadtijd erg belangrijk is, kies dan voor een ev die ook op 3 fasen kan laden ;) .

[ Voor 43% gewijzigd door Stephanoff op 23-08-2017 10:21 ]

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wulm-P
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:10:
Ik woon in Den Haag boven het stadsdeel kantoor(leyweg). Om het gebouw staan 7 openbare laadpalen met allemaal 2 aansluitingen. Tijdens kantoortijd zijn alle palen bezet met outlanders of volvo's en slecht 1 Tesla. Om 16:00 zijn ze allemaal vrij tot de volgende ochtend 08:30. Wat ik wel raar vind is dat 4 van de palen 35/ct zijn en 3 palen 25/ct. Volgens mij zit er verder geen verschil tussen de palen.
Ooit waren deze palen inderdaad verschillend van prijs, maar sinds november 2016 zijn ze allemaal 25 ct ex BTW.
YoshiBignose schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 16:03:
Als we ver genoeg zijn dan kan praktisch iedere parkeerplaats wel uitgevoerd worden met laadpunt. Zo gek is dat ook niet als iedereen een EV rijdt. Misschien zelfs draadloos...
Dat denk ik niet. De investering is daarvoor veel te groot. Bovendien hoeven auto's steeds minder vaak aan de paal door groter wordende accu's. Tegen die tijd is ook nog eens een heel groot deel autonoom en gedeeld: weg parkeerplaatsen in de stad, laden en parkeren doen ze maar ergens anders. Welkom ruimte! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
Stephanoff schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:18:
[...]

Of als je zonnepanelen maximaal elektriciteit genereren waardoor je voor de meter sneller kan laden dan een (hoofd)zekering zou toelaten 8) .

[...]

Dat zou dan ipv 3,7kWh dus 3x 3,7kWh zijn (11kWh). Dan zou mijn ev dus in 2,5 uur vol zitten ipv. 7,5 uur. Kijk even welke ev je zou willen aanschaffen. Als laadtijd erg belangrijk is, kies dan voor een ev die ook op 3 fasen kan laden ;) .
Ideaal, een enkele keer activeer ik de optie om het realtime verbruik van de inductieplaat in te zien en dat is vaak rond de 3500Watt. De booster functie om op te warmen waar in theorie 6 pitten 10500 Watt gebruiken, gebruik je als consument nooit.
Maar inderdaad als de wasmachine, droger gelijktijdig aanstaan zit je toch als snel rond de 6000Watt, ideaal als zo'n laadpaal dan kan communiceren met de slimme meter.

Je informatie over de zonnepanelen dat de laadpaal sneller kan laden dan de (hoofd)zekering zou toelaten is voor mij nieuw. Op een zonnige dag als vandaag wekken mijn zonnepanelen max. 2750 Watt per uur op. Met mijn huidig overschot van 1200kW, wordt elektrisch laden natuurlijk heel aantrekkelijk vooral met de huidige saldering regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Wulm-P schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:23:
[...]

Dat denk ik niet. De investering is daarvoor veel te groot. Bovendien hoeven auto's steeds minder vaak aan de paal door groter wordende accu's. Tegen die tijd is ook nog eens een heel groot deel autonoom en gedeeld: weg parkeerplaatsen in de stad, laden en parkeren doen ze maar ergens anders. Welkom ruimte! :9
Waar moeten al die auto's heen dan? Als mensen in de ochtend naar hun werk willen dan moet de auto toch ergens staan, lijkt me onhandig dat ze allemaal uit een centraal punt komen rijden waar ze laden. In woonwijken en winkelgebieden lopen toch al zat voorzieningen voor elektriciteit, dus zo raar lijkt het me niet om zo'n magneetspoel onder iedere parkeerplek te plaatsen die dan auto's laadt. En dat is dan alleen voor mensen die geen eigen oprit tot hun beschikking hebben (of een parkeergarage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Dat verschil is dus echt enorm, 3x zo veel bij 16A 3-fase en zelfs 6x zo snel bij 32A 3-fase dan een eenvoudige 1 Fase 16A lader.

Vooral bij publieke AC 22kW palen merk je dat goed, een Zoe bijvoorbeeld kan daar binnen een uur helemaal volladen, waar een BMW i3 (ik noem maar even wat) hier niet (DC) van snelladen gebruik kan maken en op AC 2 fase op 7,4 kW er dus uren over doet.

Dit 3 jaar oude filmpje legt het goed uit, check vanaf 1:00 voor een vergelijk met andere EV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
Hachy schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:42:
[...]

Dat verschil is dus echt enorm, 3x zo veel bij 16A 3-fase en zelfs 6x zo snel bij 32A 3-fase dan een eenvoudige 1 Fase 16A lader.

Vooral bij publieke AC 22kW palen merk je dat goed, een Zoe bijvoorbeeld kan daar binnen een uur helemaal volladen, waar een BMW i3 (ik noem maar even wat) hier niet (DC) van snelladen gebruik kan maken en op AC 2 fase op 7,4 kW er dus uren over doet.

Dit 3 jaar oude filmpje legt het goed uit, check vanaf 1:00 voor een vergelijk met andere EV's.
Klopt, daarom heb ik ook de beslissing gemaakt als ik overstap op een elektrische auto.

-Je thuis een laadpaal moet hebben met 3 fasen.
-Elektrische auto die het 3 fase laden ondersteund.
-Voor mijn gebruik een actieradius van 400-500km in de praktijk haalbaar is.

Dan wordt het voor mij pas echt aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

assje schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:50:
[...]
En dat is dus allemaal de schuld van @Proton_
Sorry :>
Mijn vader is hovenier en heeft eens een wijk op zwart gezet door met een stootijzer een kabel goed te raken. Die lag a. te ondiep en b. vijf meter van de plek waar hij volgens KLIC moest liggen.
Kabel en stootijzer hebben het beide niet overleefd, mijn vader wel gelukkig.
Dat verklaart wellicht mijn reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Proton_ schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:54:
[...]

Sorry :>
Mijn vader is hovenier en heeft eens een wijk op zwart gezet door met een stootijzer een kabel goed te raken. Die lag a. te ondiep en b. vijf meter van de plek waar hij volgens KLIC moest liggen.
Kabel en stootijzer hebben het beide niet overleefd, mijn vader wel gelukkig.
Dat verklaart wellicht mijn reactie.
Ah juist met een stootijzer wordt het iets kritischer natuurlijk :P

Zojuist een mail gestuurd naar de woningbouwvereniging met vraag of ik informele toestemming kan krijgen. Ik heb mijn woning gekocht van de woningbouw en meeste woningen aan het mandelig terrein zijn nog huur dus zij zijn de belangrijkste partij.

Officieel is dat mandelig terrein alleen om je garage te bereiken en mag je er helemaal niet parkeren, ik neem dus het risico dat ik ooit een buurman krijg die daar om wat voor reden dan ook een punt van maakt. Op dit moment gebruikt niemand zijn garage als garage en wordt de toerit uitsluitend gebruikt om te parkeren.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 23-08-2017 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanoff
Een weer een stukje onthuld van de nieuwe Leaf:

http://www.autoweek.nl/ni...nt-zoveelste-stukje-leaf/

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Dus was benieuwd wat in theorie nu de verschillen waren tussen 1 fase en 3 fase qua laadsnelheid, mits de auto het ondersteund.
Mijn ervaring:

Als je auto 1 fase laadt, dan ben je afhankelijk van snelladers als je op een dag grotere afstanden (meer dan een acculading) wilt afleggen. Dus je moet dan onderweg stoppen.

Als je auto 3 fasen laadt, dan heb je goeie kans dat je dat stoppen kunt omzeilen. Omdat je tijdens je activiteit (werk, winkelen, bezoek of wat dan ook) op een hoge snelheid kunt bijladen.

Als je echt lange afstanden gaat afleggen zonder stoptijd, dan zul je ook met een 3 fasen auto moeten snelladen. Maar dat komt dus minder vaak voor dan bij een 1 fase auto.

Pagina: 1 ... 55 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.