Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Veneficus
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 20-09 15:30
quote:
Alexander6501 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 08:59:
[...]

Het gaat hier specifiek om CCS-DC laders. Ik zat even mis qua de grootte van de landen, daar heb je gelijk in. Ik word echter ook niet echt blij van de kaart die je stuurt. Nog meer snelladers in de randstad, maar niets in Friesland, Groningen, Overijssel, Zeeland, Limburg :?
Ik verbaas me ook nog steeds over (het gebrek aan/) de spreiding van de snelladers in Nederland. Juist in de Randstad zijn de afstanden die afgelegd worden vrij klein, waardoor de noodzaak om te laden volgens mij toch echt minder is. Intussen is er nog steeds geen fatsoenlijke noord-zuid verbinding.

24 kWh Nissan Leaf 2015

• Snow_King
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 22:07

Snow_King

Konijn is stoer!

quote:
[...]

Het gaat hier specifiek om CCS-DC laders. Ik zat even mis qua de grootte van de landen, daar heb je gelijk in. Ik word echter ook niet echt blij van de kaart die je stuurt. Nog meer snelladers in de randstad, maar niets in Friesland, Groningen, Overijssel, Zeeland, Limburg :?
Dat dus ja. Zie deze Tweet: https://twitter.com/dR_nl/status/897022437296148481

Ik woon zelf in Middelburg en het was Maandag ochtend hel over de A58 Zeeland in. File, file, file. Toeristen, toeristen en nog eens toeristen.

Die ene Fastned lader Zeeland in was toen direct vol. Ik reed er langs en hoefde niet te laden, maar in Zeeland zou een extra lader langs de A58 geen overbodige luxe zijn.

Energie verbruik thuis - Ceph, CloudStack en ZFS consultancy: 42on B.V. - "NAT maakt meer kapot dan je lief is"

• Tocoleaf
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 19-09 20:57
quote:
Snow_King schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 09:28:
[...]
File, file, file. Toeristen, toeristen en nog eens toeristen.

Die ene Fastned lader Zeeland in was toen direct vol. Ik reed er langs en hoefde niet te laden, maar in Zeeland zou een extra lader langs de A58 geen overbodige luxe zijn.
Maar dat geldt dan alleen als het toeristenseizoen is........

Zelf kom ik regelmatig in Zeeland, zowel voor werk als mijn hobby (duiken). En buiten de zomer om kan je er vaak een kanon afschieten en voldoet de huidige voorziening prima m.i.?

Wellicht een taak van de provincie om de toeristen te faciliteren? Want commercieel lijkt dit lastig rendabel te maken?

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

quote:
Tocoleaf schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:20:
[...]

Maar dat geldt dan alleen als het toeristenseizoen is........

Zelf kom ik regelmatig in Zeeland, zowel voor werk als mijn hobby (duiken). En buiten de zomer om kan je er vaak een kanon afschieten en voldoet de huidige voorziening prima m.i.?

Wellicht een taak van de provincie om de toeristen te faciliteren? Want commercieel lijkt dit lastig rendabel te maken?
Zeker weten, Zeeland heeft heel veel met pieken te maken. Juni, Juli en Aug zijn erg drukke maanden.

Ook tankstations zijn erg rustig in de winter en drukker in de zomer.

Overigens rijden veel Zeeuwen elke dag richting Roosendaal/Breda om daar te werken, ook die moeten ergens kunnen snelladen.

Energie verbruik thuis - Ceph, CloudStack en ZFS consultancy: 42on B.V. - "NAT maakt meer kapot dan je lief is"

• Tocoleaf
quote:
Snow_King schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:53:
[...]
Overigens rijden veel Zeeuwen elke dag richting Roosendaal/Breda om daar te werken, ook die moeten ergens kunnen snelladen.
Eens, maar hoeveel Zeeuwen zullen dat zijn? En hoeveel van die Zeeuwen rijden en/of gaan elektrisch rijden?

• Alexander6501
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 01:13
quote:
Tocoleaf schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:24:
[...]

Eens, maar hoeveel Zeeuwen zullen dat zijn? En hoeveel van die Zeeuwen rijden en/of gaan elektrisch rijden?
Met zo'n mentaliteit komen we natuurlijk nergens. 8)7

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 07:59
quote:
[...]

Allemaal ;)

Je vroeg niet wanneer

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• Blik1984
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 23:38
quote:
[...]

MIschien nu nog niet zoveel. Ik ken een aantal Zeeuwen en ze maken allemaal aardig wat kilometers omdat ze voor ieder bezoekje aan de bewoonde wereld al snel minimaal 100 km op de weg moeten zitten. Dus een Zeeuw zal niet zo heel snel een auto aanschaffen met een bereik van 200 km, in veel gevallen is dat gewoon te weinig.

Echter, met het oog op de toekomst, waarin er veel meer betaalbare auto's gaan komen met een bereik van 300+ km, zullen ook meer Zeeuwen de overstap maken. En dan zijn wat extra snelladers onderweg natuurlijk wel handig

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

quote:
[...]

Ook Zeeuwen willen graag elektrisch rijden, maar ook hier speelt het kip-ei verhaal. Eerst snelladers, pas dan willen mensen hem rijden.

Voordeel is ook dat heel veel mensen een oprit hebben en dus thuis prima kunnen laden.
quote:
Blik1984 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:47:
[...]

MIschien nu nog niet zoveel. Ik ken een aantal Zeeuwen en ze maken allemaal aardig wat kilometers omdat ze voor ieder bezoekje aan de bewoonde wereld al snel minimaal 100 km op de weg moeten zitten. Dus een Zeeuw zal niet zo heel snel een auto aanschaffen met een bereik van 200 km, in veel gevallen is dat gewoon te weinig.
Idd! Even naar Breda heen en weer is 200km rijden. Het is ongeveer 50 minuten rijden, maar de Ikea is voor mij 99km enkele reis. Mijn Model S gaat prima heen en weer, maar niet iedereen.

Even naar Antwerpen is 45 min rijden, maar ook weer 85km enkele reis.

In Zeeland moet je nu eenmaal vaak een stukje verder rijden, maar je kan (vaak!) wel goed door rijden.

Wat ik dus vooral wil zeggen is dat er ook buiten de randstad behoefte is aan snelladers.

Want waarom zou iemand een EV kopen als hij in de zomer niet op vakantie kan naar Zeeland? Of voor dat weekendje weg?

• Veneficus
quote:
Snow_King schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:52:

Want waarom zou iemand een EV kopen als hij in de zomer niet op vakantie kan naar Zeeland? Of voor dat weekendje weg?
Het lijkt me vrij sterk dat mensen afzien van een EV vanwege Zeeland. Dan zullen ze denk ik eerder een andere bestemming zoeken. Des te meer reden voor Zeeland om te investeren in infrastructuur, omdat anders de toeristen straks wegblijven. En dan met name de rijkere toeristen, die een EV kunnen veroorloven.

Veneficus wijzigde deze reactie 16-08-2017 12:40 (6%)

24 kWh Nissan Leaf 2015

• p.d.akkerman
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 22:45
Ik woon ook in zeeland en denk na over EV rijden.

Ik zie niet zo het probleem van het tekort aan palen langs de a58. Maar mogen er wel wat bij.

Er is lijkt mij meer behoefte aan palen op de eindbestemming.
Maar mss moet ik nog steeds wennen aan het idee dat je onderweg moet laden en niet op de eindbestemming.

Woon werk is 90km. Dus met actieradius van 200 zou ik het net reden.

• Veneficus
quote:
p.d.akkerman schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:03:

Hou er rekening mee dat je zo'n 15% van je bereik kan verliezen in de winter. Je zult dus moeten kijken naar auto's met een praktijkbereik van 250-300 km.

24 kWh Nissan Leaf 2015

• Paul C
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18-09 17:43

Paul C

8.140Wp

Het probleem met snelladers in het buitenland is dat het er meestal maar 1 is. In Nederland durf ik gerust met 10km bereik bij Fastned aan te komen, omdat ik zeker weet dat er een werkende lader is en heel grote kans dat er direct 1 vrij is. Fastned is ook een bedrijf met snel laden als core business. In het buitenland heb ik ook het idee dat het vooral bedrijven zijn met snelladers als nevenactiviteit. Dat betekent gewoon dat ze minder dan Fastned bovenop de betrouwbaarheid van hun netwerk zitten.

Ik was aan het kijken of het een beetje praktisch haalbaar is om met de EV naar Italië op vakantie te gaan. In Italië kunnen we amper op de bestemming komen zonder absoluut afhankelijk te zijn van 1 of 2 specifieke snelladers. De rest van de route moet je echter ook behoorlijk vaak stoppen om de accu redelijk vol te houden, zodat je altijd een uitwijkmogelijkheid hebt. Het probleem is ook deels de auto: Ioniq. Net wat meer bereik zou helpen, maar het zou ook veel helpen als de penalty voor het niet kunnen snelladen minder hoog was. De AC lader in de Ioniq is zo traag dat je perse een 22kW paal moet vinden en dan nog laad je maar met 50km/u. Als er gewoon een fatsoenlijke 3-fase lader van 11kW of 22kW in zou zitten, dan kon je gewoon als back-up met 100km/u of zelfs 200km/u laden. Dan was het een veel acceptabeler risico als een snellader eens niet zou werken. Met Zoe 40kWh is het bijvoorbeeld véél makkelijker, ondanks dat je veel langzamer "snellaad".

Wat zeggen de ervaringsdeskundigen:
Kun je in het buitenland erop vertrouwen dat een snellader werkt en dus aankomen met een lege accu of kom je altijd aan met voldoende lading om nog een andere snellader te bereiken?

Warmtecheck.nl Thermografie en Blowerdoortesten | De Duurzame Energie Wiki op dewiki.nl

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 22:01
quote:
Paul C schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:15:
Het probleem met snelladers in het buitenland is dat het er meestal maar 1 is. In Nederland durf ik gerust met 10km bereik bij Fastned aan te komen, omdat ik zeker weet dat er een werkende lader is en heel grote kans dat er direct 1 vrij is. Fastned is ook een bedrijf met snel laden als core business. In het buitenland heb ik ook het idee dat het vooral bedrijven zijn met snelladers als nevenactiviteit. Dat betekent gewoon dat ze minder dan Fastned bovenop de betrouwbaarheid van hun netwerk zitten.

Ik was aan het kijken of het een beetje praktisch haalbaar is om met de EV naar Italië op vakantie te gaan. In Italië kunnen we amper op de bestemming komen zonder absoluut afhankelijk te zijn van 1 of 2 specifieke snelladers. De rest van de route moet je echter ook behoorlijk vaak stoppen om de accu redelijk vol te houden, zodat je altijd een uitwijkmogelijkheid hebt. Het probleem is ook deels de auto: Ioniq. Net wat meer bereik zou helpen, maar het zou ook veel helpen als de penalty voor het niet kunnen snelladen minder hoog was. De AC lader in de Ioniq is zo traag dat je perse een 22kW paal moet vinden en dan nog laad je maar met 50km/u. Als er gewoon een fatsoenlijke 3-fase lader van 11kW of 22kW in zou zitten, dan kon je gewoon als back-up met 100km/u of zelfs 200km/u laden. Dan was het een veel acceptabeler risico als een snellader eens niet zou werken. Met Zoe 40kWh is het bijvoorbeeld véél makkelijker, ondanks dat je veel langzamer "snellaad".

Wat zeggen de ervaringsdeskundigen:
Kun je in het buitenland erop vertrouwen dat een snellader werkt en dus aankomen met een lege accu of kom je altijd aan met voldoende lading om nog een andere snellader te bereiken?
Laatst dus een reis naar Berlijn afgerond, en zelfs met 130km range gaat dat prima. Maar nu zijn we met de Zoe gegaan en dan merk je inderdaad wel hoe veel meer keus je dan hebt.
We pakten gewoon een 22kW paal als het handiger bleek of op een tussenbestemming. Zelfs 1 keer een snellader gehad die buiten werktijden blijkbaar uit staat, bleek het de enige in een 80km omtrek. Dan ben je toch reteblij met je 3-fase lader waarmee we 20km verder bij een 22kW paal toch nog (relatief) rap konden laden.

Grootste verschil is dus vooral de planning. Ik ben niet zo'n planner dus een globale planning gemaakt en daarmee ging het prima met de Zoe door de 3-fasenlader.
Echter met een 1-fase auto zou ik toch echt een accurate planning maken voor ik zomaar even een lange reis ermee ging maken.

Overigens weet ik niets over de status van snelladers buiten Nederland en Duitsland, dus die ervaringen kunnen de Tesla-eigenaren beter beantwoorden :9

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 20-09 12:48
-knip-

Hachy wijzigde deze reactie 16-08-2017 15:19 (105%)

Zoe Q210 @ 41kWh - Twizy Urban - 13000 Wp

• Hachy
Ik heb met m'n Zoë goede ervaringen met snelladers in Frankrijk van Ikea / Auchan en Sodetrel. Duitsland Tank & Rast ook betrouwbaar maar ook voor het eerst anderen tegengekomen. (Omdat ze nog gratis zijn, zijn ze populairder dan andere snelladers)

Op Teslaforum en op Renaultforum/Laden in het buitenland staan diverse reisverslagen van mensen die in Italie geweest zijn. Je kan met de ENEL app (e-go Ricarica) + creditcard en een pasje van Dufferco (DUE Energia) in elk geval alle ENEL palen + nog meer laadpalen bedienen, deze zijn in elk geval bijna allemaal 22kW.
quote:
[...]

Dat valt wel mee hoor.

Hachy wijzigde deze reactie 16-08-2017 15:19 (37%)

• databeestje
De grijze pins moet je negeren, MrGreen heeft de lader op de afsluitdijk niet gerealiseerd naar mijn weten. Of deze moet achter de Texaco staan. (Ben er niet voor gestopt)

• Hachy
Grijs is aangekondigd of in onderhoud.

• Alexander6501
quote:
Ik bedoelde DC-snelladers die er nieuw bijkomen. Dit kaartje bevat ook allerlei 43kW AC-laders waar ik met mijn Ioniq onder weg niet zoveel aan heb.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 00:44
Helaas net slecht nieuws gekregen van Renault Nederland..

Wij bezitten een Renault Zoe (quickcharge) uit 05-2014 en hebben helaas snellaadproblemen bij o.a. Fastned en andere snelladers die (meestal maar niet altijd) aan een middenspanningsnet zijn aangesloten.

De oorzaak volgens Fastned en RenaultNL was toen

De Zoe BCB niet genoeg of een krachtig genoeg ontstoringsfilter zou hebben om harmonische verstoringen uit het net te filteren.

Zodra we moeten snelladen (op 43kW AC dus voor deze Zoe) komt het vrij regelmatig voor dat de auto bij een hoge laadstroom er mee stopt.

Zo ziet het er dan uit:

Doet hij dit drie keer achter elkaar dan gaat de auto in storing en moet je de auto +/- 30min afsluiten+uit zetten voordat je ergens anders (ook een langzamere laadpaal dus) weer opnieuw kan proberen.
(snellader en auto proberen het 3x daarna pas krijg je een ''Rode neus'' aan de voorkant wat duid op een laadfout/storing)

Vorig goed gesprek met Renault NL:

Renault heeft via de Z.E. dealer al eens de gehele BCB, laadstekker en toebehoren vervangen met een bijbehorende update die het zou moeten oplossen, dat heeft helaas niet gewerkt en als toevoeging stopt de auto nu al na 3x proberen met laden en schiet in storing, wat eerst niet het geval was.

Een maand of +/- twee geleden heeft Renault Nederlands (enkel) telefonisch toegezegd dat als ze het probleem niet kunnen oplossen voordat de 41kWh batterij er is, dat ze ons een speciale aanbieding zouden doen betreft het upgraden naar de nieuwe batterij zodat wij met onze wekelijkse ritten en vervoersbehoefte niet zo'n last zouden hebben van deze problemen in de praktijk. (Familie/vrienden wonen net buiten bereik Renault Zoe) Hier waren wij dus erg blij mee!!

Nieuwe batterij is er (bijna):

Recent ben ik te weten gekomen dat er dus zeer binnenkort al 41kWh batterij upgrades aan zitten te komen maar helaas had ik nog niets van Renault NL gehoord.
Met deze reden had ik dus Renault NL weer gevraagd contact op te nemen met mij betreft de gemaakte afspraak. Vandaag heb ik dus met Iemand van Renault Nederland aan de telefoon gesproken en kreeg een heel ander verhaal te horen

Reactie Renault Nederland in het kort:

''Helaas zijn de snelladers geen Renault Z.E. gecertificeerd laadpunt. Het probleem ligt enkel bij de laders, laders die te ver weg staan van de centrale geven dus problemen. De Zoe is technisch gezien prima en er is niets mis en de auto schiet in storing voor uw veiligheid en de auto.
Tevens zie ik zie geen notities van uw laatste gesprek over de speciale aanbieding m.b.t. de nieuwe batterij maar dat probeer ik nog uit te zoeken. Het enigste wat ik nu kan zeggen is dat u met een nieuwe batterij die 3500euro kost waarschijnlijk nog steeds laadproblemen heeft''

Conclusie op het moment en de praktijk:

De auto is volgens Renault gewoon goed en niets mis mee. Er is geen oplossing maar Renault zegt nog steeds met o.a. Fastned samen te werken (dat hoor ik al een jaar lang..) Ondertussen zit ik nog steeds opgescheept met een Renault Zoe die niet fatsoenlijk kan snelladen :(
Ik heb ook voorgesteld dan Renault dan zelf maar snelladers moet neerzetten. De Ac 43kW stekker word momenteel enkel door de Renault Zoe gebruikt bij snelladers.

Momenteel probeer ik een paar % bij te laden voordat de auto in storing schiet zodat ik de volgende snellader kan halen, waarbij ik nauwlettend in de gaten hou of de auto al 1, 2 of drie keer de fout in gaat (zodat die niet in storing schiet en ik 30min stil moet staan zonder laden..)

Ergens deze dagen gaat de Zoe ook weer naar de dealer voor een standaard servicebeurt en zal dan uiteraard ook het e.e.a. weer navragen.

Ergens kan ik rust vinden dat we over een paar jaar maar een Tesla moeten kopen zodra de Model 3 een tijdje op de markt is o.i.d...

E-Scooter, SE3500 met 3640wp & Renault Zoe Intens

• Veneficus
quote:
Stef87 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 16:23:
Het probleem ligt enkel bij de laders, laders die te ver weg staan van de centrale geven dus problemen. De Zoe is technisch gezien prima en er is niets mis en de auto schiet in storing voor uw veiligheid en de auto.
Toch bijzonder dat ze de schuld nog steeds bij de laders leggen. Als vrijwel alle andere auto's géén last ondervinden, en jouw model wel, dan ligt het bijna zeker wel aan jouw model.

24 kWh Nissan Leaf 2015

• PSP123
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 21:10
quote:

Wij bezitten een Renault Zoe (quickcharge) uit 05-2014 en hebben helaas snellaadproblemen bij o.a. Fastned en andere snelladers die (meestal maar niet altijd) aan een middenspanningsnet zijn aangesloten.
Wat een gekloot en bizar dat de fabriek niet gewoon zijn verantwoordelijkheid neemt. Dit soort verhalen weerhouden mij dan toch weer om in het goedkopere segment t.o.v. een BMW i3 of Tesla een elektrische auto uit te zoeken.

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 17:10
quote:

De auto is volgens Renault gewoon goed en niets mis mee. Er is geen oplossing maar Renault zegt nog steeds met o.a. Fastned samen te werken (dat hoor ik al een jaar lang..) Ondertussen zit ik nog steeds opgescheept met een Renault Zoe die niet fatsoenlijk kan snelladen :(
Ik heb ook voorgesteld dan Renault dan zelf maar snelladers moet neerzetten. De Ac 43kW stekker word momenteel enkel door de Renault Zoe gebruikt bij snelladers.
Je zou eens een keuringsrapport van de 43 kW aansluiting bij Renault kunnen opvragen waarin deze harmonische vervorming getest is en volgens de norm akkoord is.

Zolang ze dat niet kunnen ophoesten heb je met recht te stellen dat het aan de auto ligt.

Als ze toch dat kunnen aantonen kan je daarmee naar FastNed en de bouwer van de snellader.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Stef87
quote:
Veneficus schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 16:49:
[...]

Toch bijzonder dat ze de schuld nog steeds bij de laders leggen. Als vrijwel alle andere auto's géén last ondervinden, en jouw model wel, dan ligt het bijna zeker wel aan jouw model.
Ja dat zeg en denk ik ook. Eerder was de conclusie dat het aan de Zoe lag en de constructie van de BCB. Nu hebben ze die vervangen en is het probleem nog steeds en de conclusie is dat het nu door de laders komt.
quote:
PSP123 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 16:58:
[...]
Wat een gekloot en bizar dat de fabriek niet gewoon zijn verantwoordelijkheid neemt. Dit soort verhalen weerhouden mij dan toch weer om in het goedkopere segment t.o.v. een BMW i3 of Tesla een elektrische auto uit te zoeken.
Ja ik sluit mij er volledig bij aan. Wij hebben deze auto een kleine 1.5jaar particulier gekocht voor (ons) een heleboel geld en zijn (of waren?)nu al een lange tijd aan het rommelen om dit voor eens en altijd op te lossen.

Nu word er letterlijk gezegd = geen gecertificeerd Z.E. laadpunt, dus probleem ligt aan de laders. Het grappige is dat Renault zelf geen snelladers heeft.

Het andere punt van mijn kritiek is dat het minder (of volgens Renault: helemaal niet) voor komt bij modellen vanaf eind de modellen na 06- 2014 en 2015/2016
quote:
kdeboois schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 17:34:
[...]
Je zou eens een keuringsrapport van de 43 kW aansluiting bij Renault kunnen opvragen waarin deze harmonische vervorming getest is en volgens de norm akkoord is.

Zolang ze dat niet kunnen ophoesten heb je met recht te stellen dat het aan de auto ligt.

Als ze toch dat kunnen aantonen kan je daarmee naar FastNed en de bouwer van de snellader.
Bedankt voor het idee!

Ik heb al aan de medewerker van RenaultNL vandaag (die overduidelijk niets heeft en/of technisch weet van elektrische auto's..) gevraagd om de technische details en papieren die aantonen dat het aan de auto ligt.

Die kon ik niet krijgen want: dan moest ik de auto weer naar de dealer brengen om het uit te laten lezen op fouten (die staan er zeker in, door dezelfde problemen)
Hij bleef bij het standpunt ''Veiligheid / Geen Z.E. laadpaal''

(Ja die staan er ongetwijfeld weer in, want: zelfde klachten als voorheen... Tevens kan ik die met een dongle zelf ook inzien met de app CanZE, daar is niets veranderd)

Ik heb een tijdje geleden ook meerdere malen met Fastned gebeld, die een betere en duidelijker beeld geven bij de problemen, oorzaak is de Zoe zelf en de contructie van de lader die erg gevoelig is en niet goed harmonische verstoringen kan filteren.

Binnenkort weer eens bellen met Fastned die mij mogelijk wat concrete informatie kan geven betreft de samenwerking met Renault.

Van het kastje naar de muur gestuurd worden ;w

Bonus qoute, om het niveau / ''expertise'' even neer te zetten die ik van Renault NL krijg:

Bij de palen van Fastned zal echter nooit 100% geladen kunnen worden, want door de Quickshift verzadigt de batterij bij ca 80%. Om vervolgens tot 100% te komen, is laden op normale snelheid nodig. U kunt de Quickshift laadmethode via de palen van Fastned vergelijken met een emmer water die ineens in een aantal kleinere bakjes wordt gegoten. Hierna zullen niet alle bakjes helemaal vol zijn. Dat genuanceerde bijvullen van alle bakjes vindt vervolgens plaats via de normale lader. Dat zullen wij dus niet voor u kunnen verbeteren.

De storingsmeldingen die u krijgt, zijn voor ons nog onduidelijk. Deze zal **Ren Dealer X * zodoende analyseren en dit met ons opnemen.

Iemand die mijn klacht niet goed leest en vervolgens dit antwoord geeft wat ongerelateerd is en tevens onjuist (je kan wel tot 100% laden, doe ik echter niet maar kan zeker)

Stef87 wijzigde deze reactie 16-08-2017 18:16 (17%)

• kdeboois
Wellicht kan Stichting E-Laad hier ook nog een rol spelen.

• databeestje
Dit ziet er wel interessant uit, lijkt me wel wat. https://www.indiegogo.com...r-ev-with-your-pv-solar#/

• Jan Treur
  • Laatst online: 19-09 11:38
Lijkt een beetje op dit
https://www.solaredge.com...-electric-vehicle-charger
maar is toch net wat anders.

All electric energieneutraal: 2013 PV + 2013 Fujitsu warmtepomp + 2017 Hyundai Ioniq Electric

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 21:41
quote:
p.d.akkerman schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:03:
Ik woon ook in zeeland en denk na over EV rijden.

Ik zie niet zo het probleem van het tekort aan palen langs de a58. Maar mogen er wel wat bij.

Er is lijkt mij meer behoefte aan palen op de eindbestemming.
Maar mss moet ik nog steeds wennen aan het idee dat je onderweg moet laden en niet op de eindbestemming.

Ivm winteromstandigheden zou ik 180 plus 20% aanhouden dus zeg 220 km bereik onder normale omstandigheden, en als het echt koud is je rijstijl wat aanpassen dan moet het echt wel lukken.

Zo uit mijn hoofd kun je kiezen uit de 94Ah i3, de nieuwe E-Golf, de nieuwe Leaf, de Ionic waarschijnlijk ook en de 40kW Zoe en indien mogelijk een warmtepomp die ook de accu verwarmt...

Succes, eenmaal elektrisch wil je niet meer anders!!

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, Renault Zoe

• DiedB
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 21:51
quote:
quote:
Voorlopig in Nederland niet interessant i.v.m. de salderingsregeling. Bovendien heeft de SolarEdge een erg beperkte markt met dit product, aangezien het enkel interessant is voor mensen met een garage die daar toevallig ook de omvormer hebben hangen. In mijn ervaring hangt de omvormer in Nederland vaak vlak onder het dak, op zolder dus.

Tegen de tijd dat de salderingsregeling stopt is deze logica waarschijnlijk niet meer aan de laadpaal besteed. Er wordt in de tussentijd vast een smart-charging protocol ontwikkeld dat auto's en netbeheerders gaan ondersteunen.

• databeestje
Met een software hack moet die zappi ook sneller moeten kunnen laden met hulp van PV, dat is wel een business case, ik zou er voor tekenen. Dat is voor 1 fase auto's en een 3x25A/1x35A aansluiting een manier om op 7kW te laden.

• huub jonker
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 04-09 17:32
https://www.charge-shop.com/produkt/go-echarger/ dit lijkt mij wel wat voor de ioniq

• Tocoleaf
quote:
Paul C schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:15:

Kun je in het buitenland erop vertrouwen dat een snellader werkt en dus aankomen met een lege accu
Dat moet je nooit doen, ook in Nederland niet. Want ook bij Fastned heb ik, tot nu toe een keer maar toch, meegemaakt dat ik een lader het niet deed. De ander deed het gelukkig wel.

Voor buitenlandervaring kan je ook hier even kijken naar mijn verslag met tips en tricks:

https://gathering.tweaker...list_messages/1728243/207

Belangrijkste tip is een route te rijden met twee snelladers per stop, mocht de een het niet doen/bezet zijn kan je altijd door naar de andere.

Tocoleaf wijzigde deze reactie 16-08-2017 20:23 (3%)

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20:32
@Stef87 fwiw, mijn Zoe Q210 uit mei 2015 heeft in zijn leven al tweemaal probleemloos bij Fastned geladen.
Laders bij vdValk/Goudreinet/AC hebben ook nooit problemen gegeven.
De enige 'problemen' die ik heb is bij de load-balanced palen op mijn werk; die adverteren 16A en als Zoe dat op alledrie de fasen trekt terwijl een Golf GTE staat te laden kapt de lader het af (de 16A kan alleen op de ongebruikte fase). Dan krijg ik netjes twee uur lang elke twee minuten een mail dat het laden mislukt, totdat de Golf eindelijk volgedruppeld is. Zoe is dan in anderhalf uur weel vol natuurlijk.
Het zou een bruikbare feature zijn als je in kan stellen dat er maar op één fase geladen kan worden; de kabel mishandelen kan ook maar is mij te gortig.

'ZE Certified' is natuurlijk de omgekeerde wereld; er is een laadstandaard gekozen die 43 kW aan AC accepteert... dan moet je daar mee om kunnen gaan.

• Hachy
quote:
Alexander6501 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 16:02:
[...]

Ik bedoelde DC-snelladers die er nieuw bijkomen. Dit kaartje bevat ook allerlei 43kW AC-laders waar ik met mijn Ioniq onder weg niet zoveel aan heb.
Nou, vrijwel alle 43kW laadpunten zijn Efacecs of ABB's en bevatten ook Chademo en CCS dus ik denk dat je daar met je Ioniq prima mee uit de voeten kunt.
quote:

Op welke andere snelladers heb jij deze problemen? Heb je dat ook met Renault samen bekeken? Zover ik weet speelt het 'Fastned' probleem nog op een klein deel probleem-zoe's en dan vrijwel alleen nog maar op één van de 24 middenspanningstrafo-stations. Op Renault Forum ga ik daar nog wat uitgebreider op in omdat dit specifieke probleem daar beter behandeld kan worden aangezien andere merken hier geen last van hebben omdat die niet 43kW AC laden.
quote:
Stef87 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 17:55:
Het andere punt van mijn kritiek is dat het minder (of volgens Renault: helemaal niet) voor komt bij modellen vanaf eind de modellen na 06- 2014 en 2015/2016
Dit is 100% onjuist, mijn Zoe is van mei 2016 en ik had ook deze problemen. Na het vervangen van de complete BCB/lader en de software van April 2017 heb ik geen problemen meer gehad.

Kortom ik vraag me af in hoeverre dit voor alle 43kW laadpunten geldt. In het buitenland bijvoorbeeld heb ik nergens problemen op 43kW AC gehad, zélfs toen ik in Nederland wel last had van het Fastned-probleem.

Ik zou me dus wat meer daarop gaan focussen om toch uit te kunnen sluiten dat het daadwerkelijk aan je auto ligt. 'ZE certified is natuurlijk echt onzin, je kán nergens 'ZE certified' @ 43 kW laden en bovendien had ik destijds op de 'ZE Certified' 22kW palen ook diverse problemen dus dat is geen garantie. Als de lader het aankan en het in de brochure staat dan mag je als consument er vanuit gaan dat dit naar behoren werkt.

Aan de andere kant weet ik zeker dat Renault hier nog regelmatig met Fastned contact over heeft en dit probleem nog steeds op de agenda heeft. Zolang er een gedeeld belang is vrees ik wel dat het nog lange tijd gaat duren voordat het voor deze specifieke groep is opgelost.

En verder wat kdeboois zegt.
quote:
Proton_ schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 20:35:
@Stef87
De enige 'problemen' die ik heb is bij de load-balanced palen op mijn werk; die adverteren 16A en als Zoe dat op alledrie de fasen trekt terwijl een Golf GTE staat te laden kapt de lader het af (de 16A kan alleen op de ongebruikte fase). Dan krijg ik netjes twee uur lang elke twee minuten een mail dat het laden mislukt, totdat de Golf eindelijk volgedruppeld is. Zoe is dan in anderhalf uur weel vol natuurlijk.
Het zou een bruikbare feature zijn als je in kan stellen dat er maar op één fase geladen kan worden; de kabel mishandelen kan ook maar is mij te gortig.
Wat je eventueel nog zou kunnen overwegen is om zélf een korte één-fasige kabel aan te schaffen, bijvoorbeeld deze.

Hachy wijzigde deze reactie 16-08-2017 21:24 (14%)

• Proton_
Klopt, dat is het me echter niet waard :)

• Hachy
Misschien kan je doordeweeks ruilen met de GTE eigenaar? Problem solved.
quote:
databeestje schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 19:30:
Met een software hack moet die zappi ook sneller moeten kunnen laden met hulp van PV, dat is wel een business case, ik zou er voor tekenen. Dat is voor 1 fase auto's en een 3x25A/1x35A aansluiting een manier om op 7kW te laden.
Waarom zou je daar een software hack voor moeten gebruiken? Elke laadpaal kan toch op 1 fase / 32 Ampère Zo'n 7,4 KW aanbieden aan je 1fase lader van je auto?

/edit toch nog ZE certified 43kW's gevonden. Je moet er wel even voor naar de UK om te testen. Maar als hij het daar wél doet; heeft Fastned nog wat te doen :)

Hachy wijzigde deze reactie 16-08-2017 21:47 (99%)

• Stef87
quote:
Proton_ schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 20:35:
@Stef87 fwiw, mijn Zoe Q210 uit mei 2015 heeft in zijn leven al tweemaal probleemloos bij Fastned geladen.
Laders bij vdValk/Goudreinet/AC hebben ook nooit problemen gegeven.
De enige 'problemen' die ik heb is bij de load-balanced palen op mijn werk; die adverteren 16A en als Zoe dat op alledrie de fasen trekt terwijl een Golf GTE staat te laden kapt de lader het af

'ZE Certified' is natuurlijk de omgekeerde wereld; er is een laadstandaard gekozen die 43 kW aan AC accepteert... dan moet je daar mee om kunnen gaan.
Het is in ieder geval fijn om te horen dat niet iedereen problemen heeft! Als Renault de waarheid spreekt en zegt dat het door de ''laadpalen'' komt, zou iedereen er toch last van moeten hebben?

Ik merk ook gewoon dat de persoon aan de telefoon gewoon niet weet of snapt hoe een elektrische auto werkt (snelladen word QuickShift genoemd).. Die proberen (lijkt het) iets van een standaard vragenlijstje af te werken, jammer genoeg. 8)7
Misschien merkt ook niet iedereen het probleem op omdat ze niet net als ons soms 6x per weekend moeten of willen snelladen?
quote:
Hachy schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 20:52:
Op welke andere snelladers heb jij deze problemen? Heb je dat ook met Renault samen bekeken? Zover ik weet speelt het 'Fastned' probleem nog op een klein deel probleem-zoe's en dan vrijwel alleen nog maar op één van de 24 middenspanningstrafo-stations. Op Renault Forum ga ik daar nog wat uitgebreider op in omdat dit specifieke probleem daar beter behandeld kan worden aangezien andere merken hier geen last van hebben omdat die niet 43kW AC laden.

Dit is 100% onjuist, mijn Zoe is van mei 2016 en ik had ook deze problemen. Na het vervangen van de complete BCB/lader en de software van April 2017 heb ik geen problemen meer gehad.

Kortom ik vraag me af in hoeverre dit voor alle 43kW laadpunten geldt. In het buitenland bijvoorbeeld heb ik nergens problemen op 43kW AC gehad, zélfs toen ik in Nederland wel last had van het Fastned-probleem.

Ik zou me dus wat meer daarop gaan focussen om toch uit te kunnen sluiten dat het daadwerkelijk aan je auto ligt. 'ZE certified is natuurlijk echt onzin, je kán nergens 'ZE certified' @ 43 kW laden en bovendien had ik destijds op de 'ZE Certified' 22kW palen ook diverse problemen dus dat is geen garantie. Als de lader het aankan en het in de brochure staat dan mag je als consument er vanuit gaan dat dit naar behoren werkt.

Aan de andere kant weet ik zeker dat Renault hier nog regelmatig met Fastned contact over heeft en dit probleem nog steeds op de agenda heeft. Zolang er een gedeeld belang is vrees ik wel dat het nog lange tijd gaat duren voordat het voor deze specifieke groep is opgelost.
De snellader waar ik het meest kom i.v.m. de rit naar familie is Fastned ''Den Bout'' (middenspanning). Daar komt het het meest voor. Maar het laadstation die 18km verderop zit ''Alblasserdam'' heb ik het soms ook (deze zit niet op middenspanning aangesloten).
Gezien wij soms wel 4/5x per dag een snellader gebruiken (in weekenden) is het erg vervelend. Soms gaat het wel goed en heb je er weinig last van maar zeg dat we een 30-45% kans hebben dat het fout gaat.

Ik heb ook bij een snellaadpunt richting utrecht (vanuit eindhoven) bij een VandeBron en/of Mrgreen dezelfde problemen gehad. In de praktijk kom ik tot heden altijd wel op mijn bestemming, enkel een stuk later of gefrustreerd. (Soms bij hele belangrijke en niet leuke familiezaken..) Wij moeten nu altijd nog eerder vertrekken dan je normaal al doet met een elektrische auto.

Maar in de praktijk komen wij het meest bij Fastned (die zitten eenmaal gunstig op de route en is handig met de routeplanner te gebruiken en abonnement) en ik probeer tijdig een foto te maken als het weer gebeurd, zodat ik dit kan aantonen bij Renault.

Dit is zeker met Renault al bekeken en eind april is toen een update met nieuwer type BCB+laad-slang en toebehoren geïnstalleerd. Ik word en ben eerder letterlijk afgescheept met ''je kan wel gewoon laden op 'normale' laadpalen:

Stukje uit een quote uit Renault NL email van even geleden

....Helaas kunnen wij niet aangeven of en wanneer hiervoor de oplossing beschikbaar zal komen. Dit zal namelijk ook afhangen van de mogelijkheden van Fastned zelf. **Dealer X** geeft aan dat bij de reguliere laadpalen, ondanks dat dit langer duurt, het laden wel zonder storingen zou moeten verlopen.
..
Op dit moment kunnen wij u dus geen nadere oplossing bieden en moeten wij het onderzoek afsluiten, maar streven ernaar u hier z.s.m. nader over te kunnen berichten.

Dit is mij overigens vandaag ook telefonisch gemeld dat ik dan maar enkel bij Z.E. gecertificeerde laadpalen moet gaan laden 8)7

(Op het Renault forum kom ik er later nog even op terug! Erg bedankt alvast!!)

Het vertrouwen is op het moment erg laag in Renault en de behulpzaamheid. Binnenkort even langsrijden bij mijn Z.E. dealer voor een servicebeurt, kan ik gelijk mijn problemen nogmaals uitleggen.

• Roekeloos
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 20-09 07:01
Al het gezeik rond CO2 uitstoot bij verbrandingsauto's gaan we in de vorm van power quality meemaken bij elektrische auto's, maar nu is het andersom: de norm is nog vaag, maar het is wat beter meetbaar.

Ik heb de cijfers niet bij de hand dus ik weet niet of het boven de norm is (als deze er al is...), maar in "het EV laad wereldje" is de Zoe vanaf dag 1 berucht om zijn dramatische power factor.

Hier is maar één goede oplossing voor, en dat is DC laden. De inverter zit dan niet in de auto, dus de autofabrikanten kunnen het dan niet meer verpesten. Een Fastned zal dan bij de aanschaf van een lader eisen dat de power factor in orde is, want zij krijgen de problemen op hun bord (rekeningen van netbeheerders, wegsmeltende installaties) als dit niet zo is.

• Hachy
Hoewel voor dit specifieke geval het wel een oplossing was geweest is zit er nu eenmaal geen DC op de huidige Zoe's.

Een norm voor power quality? Er zijn al NEN normen genoeg waar de Zoe gewoon aan voldoet. Sterker, de Zoe is vanwege die chameleon lader ook beroemd en geliefd. Je kan altijd op max speed available en op véél meer punten snel(ler) AC laden dan alle concurrentie auto's. (11/22 kW) waardoor je veel flexibeler bent in veel situaties.

Zoals ik al zei komt het probleem gelukkig weinig meer voor en is het ook redelijk Nederlands. In het buitenland heb ik tientallen AC43 laders zonder problemen kunnen gebruiken.

Het is eerder dat de Zoe een beetje té voorzichtig staat afgesteld en daardoor wat vaker tript, in combinatie met die aparte NL energiemarkt van aansluitwaardes wat het gros van de problemen heeft veroorzaakt. Zie hier ook de reden dat er in het buitenland vrijwel geen problemen zijn op AC, vermogen genoeg, overal 22kW, de noodzaak tot 43kW ligt daar ook stukken lager. Als jij thuis of bij een bekende er in een uur al makkelijk 140km/h erbij plust, wat moet je dan nog bij snelladers?

Besides, er komen nog steeds nieuwe software versies uit voor de laders en er zit nog steeds ontwikkeling en innovatie in. Zulke combinatie problemen los je niet even in een maandje op. Op Chademo en CCS komen ook problemen voor, dat heb je nou eenmaal in een pionier/groei markt. Het beste wat je kan doen is meten, meten, meten en alles aangeven. Net zo lang tot alle versies probleemloos met elkaar kunnen samenwerken. Renault kan ook niet elke praktijksituatie testen, zeker niet als de paar engineers die weten hoe het exact in elkaar steekt, fysiek in Parijs zitten.

• Hachy
quote:
[b]Stef87 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 22:54:

Ik heb ook bij een snellaadpunt richting utrecht (vanuit eindhoven) bij een VandeBron en/of Mrgreen dezelfde problemen gehad.
Dit probleem moet je ook als nieuw probleem aanmelden bij Renault Nederland. Dat je ook bij andere snelladers problemen hebt waar andere Zoe's dit NIET hebben. Dan wederom 'laadfilmpje' maken etc.
quote:
[b]Stef87 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 22:54:
Dit is zeker met Renault al bekeken en eind april is toen een update met nieuwer type BCB+laad-slang en toebehoren geïnstalleerd. Ik word en ben eerder letterlijk afgescheept met ''je kan wel gewoon laden op 'normale' laadpalen:

....Helaas kunnen wij niet aangeven of en wanneer hiervoor de oplossing beschikbaar zal komen. Dit zal namelijk ook afhangen van de mogelijkheden van Fastned zelf. **Dealer X** geeft aan dat bij de reguliere laadpalen, ondanks dat dit langer duurt, het laden wel zonder storingen zou moeten verlopen.
..
Op dit moment kunnen wij u dus geen nadere oplossing bieden en moeten wij het onderzoek afsluiten, maar streven ernaar u hier z.s.m. nader over te kunnen berichten.
Hier hoef je dus absoluut niet mee akkoord te gaan. Een auto die maar op de helft van de palen kan laden, waarbij je ook nog uit moet gaan zoeken of het ZE ready palen zijn is simpelweg belachelijk in een land met 30.000 laadpalen waarvan 100 ZE ready. Alsof je een auto koopt die alleen bij 4 witte pompen kan tanken. En dan ook nog moet afwachten of ze benzine hebben.

Kortom, dat punt moet je _heel_ duidelijk maken en eventueel ook werk van maken. (ze in gebreke stellen). Je bent 100% afhankelijk van elektriciteit, dat er een probleem bij Fastned is wat onderzocht wordt, oke, dat kan, maar op de rest van de laadpunten in NL moet je gewoon altijd kunnen vertrouwen. Dat werkt bij alle andere Zoe's en zou dus ook met de jouwe moeten werken. Een Mr. Green snellader is in feite gewoon een reguliere (snel)laadpaal ook, valt buiten hun 'Fastned' issue en zou derhalve een breekpunt in je gesprekken kunnen opleveren. Je koopt geen Q210 als je de Q niet nodig hebt.

Oh ja, schrijf je kilometerstanden exact op bij laadproblemen. Hiermee kunnen de echte engineers heel snel je probleem pinpointen in de laadhistorie van je auto.

• PSP123
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 21:10
quote:
Stef87 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 17:55:
[...]

Ja ik sluit mij er volledig bij aan. Wij hebben deze auto een kleine 1.5jaar particulier gekocht voor (ons) een heleboel geld en zijn (of waren?)nu al een lange tijd aan het rommelen om dit voor eens en altijd op te lossen.

Nu word er letterlijk gezegd = geen gecertificeerd Z.E. laadpunt, dus probleem ligt aan de laders. Het grappige is dat Renault zelf geen snelladers heeft.

Gewoon je poot stijf houden, het is inderdaad veel geld hiervoor mag je gewoon een goed werkend laad mechanisme voor verwachten.
Waarschijnlijk heb je het al benoemd, maar ben je volledig afhankelijk van openbare laadpunten of heb jezelf thuis ook de mogelijkheid om te laden?

• Proton_
De Q versie heeft een Continental inverter/lader, die is Duits :)
Bij Utrecht laden we bij De Meern. Soms staat er al een Leaf, maar een Zoe kan tegelijk :)

• Tocoleaf
Mooi artikel over laders en hoe het nu zo een beetje zit.

Renault komt hier niet zo mooi uit btw....

http://www.duitslandnieuw...ert-op-leggen-aan-europa/

• Aerevan
  • Laatst online: 20-09 15:06
quote:
Hachy schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 00:06:
[...]

Dit probleem moet je ook als nieuw probleem aanmelden bij Renault Nederland. Dat je ook bij andere snelladers problemen hebt waar andere Zoe's dit NIET hebben. Dan wederom 'laadfilmpje' maken etc.

[...]

Hier hoef je dus absoluut niet mee akkoord te gaan. Een auto die maar op de helft van de palen kan laden, waarbij je ook nog uit moet gaan zoeken of het ZE ready palen zijn is simpelweg belachelijk in een land met 30.000 laadpalen waarvan 100 ZE ready. Alsof je een auto koopt die alleen bij 4 witte pompen kan tanken. En dan ook nog moet afwachten of ze benzine hebben.

Kortom, dat punt moet je _heel_ duidelijk maken en eventueel ook werk van maken. (ze in gebreke stellen). Je bent 100% afhankelijk van elektriciteit, dat er een probleem bij Fastned is wat onderzocht wordt, oke, dat kan, maar op de rest van de laadpunten in NL moet je gewoon altijd kunnen vertrouwen. Dat werkt bij alle andere Zoe's en zou dus ook met de jouwe moeten werken. Een Mr. Green snellader is in feite gewoon een reguliere (snel)laadpaal ook, valt buiten hun 'Fastned' issue en zou derhalve een breekpunt in je gesprekken kunnen opleveren. Je koopt geen Q210 als je de Q niet nodig hebt.

Oh ja, schrijf je kilometerstanden exact op bij laadproblemen. Hiermee kunnen de echte engineers heel snel je probleem pinpointen in de laadhistorie van je auto.
Inderdaad dit. En anders als ultiem middel naar de autopers stappen met je verhaal. Die duiken gretig op EV nieuws - en gezien je mail verkeer ben je nu toch ook het punt voorbij waarbij Renault een redelijke kans heeft gehad om dit op te lossen. Dat dwingt ze wel tot (re)actie.

• databeestje
quote:
Stef87 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 22:54:
Is het onderhand niet tijd voor bemiddeling met een rechtsbijstand verzekering?

• kdeboois
quote:
Aerevan schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:01:
[...]
Inderdaad dit. En anders als ultiem middel naar de autopers stappen met je verhaal. Die duiken gretig op EV nieuws - en gezien je mail verkeer ben je nu toch ook het punt voorbij waarbij Renault een redelijke kans heeft gehad om dit op te lossen. Dat dwingt ze wel tot (re)actie.
Nadeel daarvan is dat dan de hele weg-met-EV bende dan weer een dikke "zie je wel" doet.

Soms heiligt het doel de middelen, maar als je nu gewoon een blok vormt met andere Zoe rijders moet er toch wel iets gebeuren.

• tiguan
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:24
De verkoopcijfers van juli zijn bekend: https://www.rvo.nl/onderw...n/stand-van-zaken/cijfers

Voor het eerst verschijnt nu ook de e-Golf in de lijst.

• menzo
  • Laatst online: 20-09 15:14
De i3 is de meest geregistreerde vorige maand. Dat had ik niet verwacht.

• Blik1984
quote:
tiguan schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:00:
De verkoopcijfers van juli zijn bekend: https://www.rvo.nl/onderw...n/stand-van-zaken/cijfers

Voor het eerst verschijnt nu ook de e-Golf in de lijst.
Het zijn overigens niet de verkoopcijfers, het betreft de registraties. Klein verschil, maar toch

• Tocoleaf
Ligt het aan mij, of blijft de Ioniq achter? Zeker tov de Leaf, welke zijn directe concurrent is....?

• Alexander6501
quote:
Tocoleaf schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:24:
Ligt het aan mij, of blijft de Ioniq achter? Zeker tov de Leaf, welke zijn directe concurrent is....?
Waarschijnlijk leveringsproblemen...

• orillion
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 21:59
quote:
Nivve schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 08:21:
[...]

Op onze vakantie naar Berlijn (heen West-Oost en terug Oost-ZuidWest) een aantal Tank&Rast aangedaan en geen problemen gehad.
Gewoon inpluggen, koffie drinken, en zonder te betalen wegrijden :9

[edit: wel de koffie betalen natuurlijk 8)7 ]
Heb je een RFID nodig om te starten met laden? Welke gebruikte jij?

• Nivve
  • Laatst online: 22:01
quote:
orillion schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 18:25:
[...]

Heb je een RFID nodig om te starten met laden? Welke gebruikte jij?
Nee. Weet niet meer of hij gelijk startte of een knop had, maar iig geen kaart of iets benodigd.
Tank&Rast in Berlijn (Kronprinzessinnenweg 120
Tank& Rast Bauckatal-Nord (A2)

Zal van de week al mijn laders op ac-lader.nl knallen (tenminste, doorgeven op het Renault forum om dat te doen), dan is het makkelijk opzoeken.

• orillion
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 21:59
quote:
Nivve schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 21:53:
[...]

Nee. Weet niet meer of hij gelijk startte of een knop had, maar iig geen kaart of iets benodigd.
Tank&Rast in Berlijn (Kronprinzessinnenweg 120
Tank& Rast Bauckatal-Nord (A2)

Zal van de week al mijn laders op ac-lader.nl knallen (tenminste, doorgeven op het Renault forum om dat te doen), dan is het makkelijk opzoeken.
Mooi, bedankt. Over een paar weken kom ik in Duitsland, dus zou mooi zijn als ik er ook een paar kan gebruiken.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 00:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zag van de week een Nederlandse Tesla in Italie rijden, reed als een slak.. 70 waar je 90 mocht.
Had even gecheckt, dichtstbijzijnde supercharger was op 1 uur rijden.. is volgens mij nog geen succes om met vakantie zover te rijden, zeker in Italië niet. Ben geen een laadpunt spontaan tegengekomen.

• databeestje
quote:
CyBeRSPiN schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 22:56:
Zag van de week een Nederlandse Tesla in Italie rijden, reed als een slak.. 70 waar je 90 mocht.
Had even gecheckt, dichtstbijzijnde supercharger was op 1 uur rijden.. is volgens mij nog geen succes om met vakantie zover te rijden, zeker in Italië niet. Ben geen een laadpunt spontaan tegengekomen.
In het forum zijn er al een aantal mensen die zonder al te veel problemen naar Italie en Frankrijk zijn gereden, wellicht waren er ook nog andere omstandigheden. Ik zou eerder denken aan vermoeidheid bij een lange reisdag.

Die laadpalen is wel een ding, want zonder een App zijn ze zo goed als niet te vinden, dat is in Nederland zelfs een ding. Van die grijze palen met een sticker erop is niet erg zichtbaar. Wat dat betreft doet Fastned langs de snelweg het goed met die grote gele boog, die zie je van snelweg afstand, net als het tankstation.

Ik had de vlog van James Cooke bekeken die vanuit Engeland naar Italie op vakantie is geweest en ook die verbaasde zich over sommige Italiaans SC locaties. De camping daarentegen had dan wel weer een lader voor elektrische auto's, daar had hij hem op uitgezocht.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:26
quote:
Er zitten in Italië superchargers op ongeveer elke 150km. Genoeg om overal te komen.
Misschien zijn ze op vakantie wel van het uitzicht aan het genieten ofzo.

TheS4ndm4n#1919

• Tocoleaf
quote:
.....is volgens mij nog geen succes om met vakantie zover te rijden, zeker in Italië niet. Ben geen een laadpunt spontaan tegengekomen.
Ik vind dit zulke vreemde redenaties........., dus als je geen laadpunt tegenkomt spontaan dan bestaat het niet......
Je lijkt de persvoorlichter van de Bovag wel: https://www.volkskrant.nl...rin-op-vakantie~a4507659/ :+

Die meldde precies hetzelfde. Geen paal spontaan gezien, dus kan het niet.

Echt totale, maar dan ook echt totale onzin, het is prima te doen. Kijk hier maar eens:
http://nissanelectricclub.nl/forums/topic/alles-met-de-leaf/
http://nissanelectricclub...t-je-leaf-naar-frankrijk/

Er zijn twee verschillen tov ICE:
- je moet plannen, met bijv een Leaf wat meer dan met een Tesla
- het zou kunnen dat een paal het niet doet, dus dat je naar een volgende paal moet. Dit geldt voor de Superchargers van Tesla niet/in mindere mate.

Dat is het, voor de rest allemaal prim te doen. 8)

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:46
Wat is dat toch journalisten en elektrische auto's:
ad.nl Er rijdt een auto een huis binnen, tuurlijk dat is nieuws, maar waarom "Tesla rijdt huis binnen"??
http://www.ad.nl/utrecht/...de-tesla-van-pa~aea95a48/
maandje geleden zelfde soort actie maar geen tesla. Dus dan is het auto...
http://www.ad.nl/binnenla...gdutje-bewoners~a9989b8b/

• RocketKoen
quote:
BB-One schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:16:
ad.nl Er rijdt een auto een huis binnen, tuurlijk dat is nieuws, maar waarom "Tesla rijdt huis binnen"??
Ja, of je nu een auto van een ton in de prak rijdt of een occasion van ¤3500.
En Tesla's zijn gewoon enorm hip. Dus als je dat een paar keer noemt in je artikel kom je bij veel meer mensen in de newsfeed.

Google stuurt mij bijvoorbeeld ook nieuwsberichten omdat "Tesla" of "model 3" genoemd worden. Omdat ze hebben gemerkt dat ik die interessant vindt.

TheS4ndm4n#1919

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:46
quote:
ik zag gisteren een mercedes CLS ook 70 rijden waar je 100 mocht, ik heb even gekeken en de dichtsbijzijnde tankstation lag op 35 km. schijnt toch niet zo makkelijk te zijn ;w

• Yongshi
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 15-09 15:39
quote:
Nivve wees mij erop dat hij snel weer is aangepast...in ieder geval op de NOS
https://nos.nl/artikel/2188590-auto-rijdt-huis-binnen-in-bilthoven-twee-gewonden.html

• MR0522
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20-09 01:27
quote:
Tocoleaf schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:52:
[...]

Ik vind dit zulke vreemde redenaties........., dus als je geen laadpunt tegenkomt spontaan dan bestaat het niet......
Je lijkt de persvoorlichter van de Bovag wel: https://www.volkskrant.nl...rin-op-vakantie~a4507659/ :+

Die meldde precies hetzelfde. Geen paal spontaan gezien, dus kan het niet.

Echt totale, maar dan ook echt totale onzin, het is prima te doen. Kijk hier maar eens:
http://nissanelectricclub.nl/forums/topic/alles-met-de-leaf/
http://nissanelectricclub...t-je-leaf-naar-frankrijk/

Er zijn twee verschillen tov ICE:
- je moet plannen, met bijv een Leaf wat meer dan met een Tesla
- het zou kunnen dat een paal het niet doet, dus dat je naar een volgende paal moet. Dit geldt voor de Superchargers van Tesla niet/in mindere mate.

Dat is het, voor de rest allemaal prim te doen. 8)
Eind volgende week staat onze trip met de Leaf gepland richting Oostenrijk. Daarnaast dagtripjes ri. Slovenië en Italië in de planning. Heb er ongelooflijk veel zin in. Benieuwd hoe het zich allemaal gaat uitvouwen.

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21:26
quote:
Die heeft wel een probleempje :P en een boze vader.

I’ll admit it. I’m turned on by powerful women. Michelle Obama, Oprah, Condolezza Rice, Serena Williams… Wait a minute....

• RocketKoen
quote:
YoshiBignose schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:18:
[...]

Die heeft wel een probleempje :P en een boze vader.
Gelukkig wel een stevige auto dat er maar 2 gewonden zijn. En zo te zien konden ze allemaal op eigen kracht uitstappen.

Bij de meeste auto's mag je blij zijn als ze hem open kunnen knippen en er nog iemand levend uit komt.

TheS4ndm4n#1919

• MBGOLF
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 20-09 05:59
Gisteren gebeld door de dealer. De e golf is onderweg. Maandag belt hij terug voor een afleverafspraak. Waarschijnlijk eerste week sept. oOo oOo :Y

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 22:38

Erasmo

Laadpaaljager

Uitzondering voor elektrische bestelwagen: GVW tot 4.250 kg mag met rijbewijs B

Weer een flinke stap naar het elektrificeren van de laatste kilometers in goederenvervoer :)

Flickr

• YoshiBignose
quote:
Erasmo schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 09:48:
Uitzondering voor elektrische bestelwagen: GVW tot 4.250 kg mag met rijbewijs B

Weer een flinke stap naar het elektrificeren van de laatste kilometers in goederenvervoer :)
Mwjah zoveel maakt dat niet uit. Zo'n elektrische busje is sowieso zwaarder terwijl er aan de grootte niet zoveel veranderd dus op zich is dit logisch. Verder staat er dat er wel weer verplicht een cursus gevolgd moet worden van het rijden van een EV boven de 3500 kg.

I’ll admit it. I’m turned on by powerful women. Michelle Obama, Oprah, Condolezza Rice, Serena Williams… Wait a minute....

• Hachy
En de eerste Zoé batterij upgrade naar 41kWh is een feit. Maandag mag ondergetekende als 2e van de pilot-groep in NL/Europa :)

http://www.renaultforum.n...l-t24228-299.html#p188199

Hachy wijzigde deze reactie 20-08-2017 02:11 (5%)

• YoshiBignose
quote:
Hachy schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 02:09:
En de eerste Zoé batterij upgrade naar 41kWh is een feit. Maandag mag ondergetekende als 2e van de pilot-groep in NL/Europa :)

Nice, wat kostte het ook alweer?

Oh ik lees ¤3500 incl. btw? Lijkt me een nette prijs voor bijna een verdubbeling van je range.

YoshiBignose wijzigde deze reactie 20-08-2017 09:49 (12%)

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 00:16

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

quote:
Hachy schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 02:09:

Nice! Ik wacht nog op antwoord van Renault NL aangezien het contract wat getekend moet worden nogal wat te wensen over laat. If not dan cancel ik de upgrade, en kan renault een klant zien vertrekken naar Tesla.

ZonPHP -=- Mijn Renault Zoe Intens -=- Duchenne Heroes 2013/2015

• databeestje
Al een paar maanden was ik de mogelijkheid tot een Zoe aan het overwegen, en naar aanleiding van de post van @Stef87 besloten het gehele laadproblemen topic door te spitten. Ik had eerlijk gezegd de hoeveelheid posts niet verwacht, omdat ik dit afspiegel op mijn eigen ervaring met mijn auto.

Het goede nieuws is, als je nu een R90 of Q90 koopt en de laatste software in de lader is geladen deze zonder problemen bij de meeste laadpalen kan laden, aardfouten daargelaten. Het heeft Renault nog aardig wat moeite gekost om in het woud van laadpaal aanbieders en instellingen zijn eigen instellingen te vinden die voor de meeste mensen gewoon werken.

Het idee dat ik had was om een oudere dame uit 2013 te kopen, en dan op een later moment net als @Hachy de accu te laten wisselen in 2019 als het budget het toelaat. De gedachte dat ik echter ergens strand met een rode neus bij een Fastned lader zit mij niet lekker. Nu weet ik wel dat de lader van de Q90 ook op de oudere past, en mits dit onder de 5 jaar fabrieksgarantie vervangen kan worden is dat wellicht een oplossing. Buiten deze garantie om is het echter pittig om 2085 euro, ex btw, ex arbeid, voor een nieuwe lader te vragen. De prijs van de lader is niet vreemd, maar veel keuze voor alternatief is er ook niet.

Ik heb wel een zwak voor de Zoe, ik heb jaren frans (Peugeot) gereden, en ik heb iets met hatchbacks. Maar deze auto zou dan de Swift moeten vervangen, waar de 250km van de grotere accu eigenlijk de doorslag geeft. Ik zal er nog iets langer over moeten denken ben ik bang. Het oorspronkelijke 2013 model is zeker niet slecht, en gaf enkel problemen bij de Fastned stations, voor thuis en onderweg ging het prima.

Gezien de problemen lijkt het mij niet vreemd dat ook Renault over naar de CCS gaat, dat zou een hele boel grappenmakerij schelen. Wellicht dat het concept van 43kW AC wel blijft leven, maar niet meer de enige keuze is. En keuze is goed denk ik.

Ik twijfel nog even door :)

Heeft iemand al eens een dakkoffer bovenop een Zoe gemonteerd?

• Stefmeister8
  • Laatst online: 20-09 16:04
quote:
MBGOLF schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 08:07:
Gisteren gebeld door de dealer. De e golf is onderweg. Maandag belt hij terug voor een afleverafspraak. Waarschijnlijk eerste week sept. oOo oOo :Y
Wat is dan de uiteindelijke levertijd geworden? Ik heb deze week ook een e-Golf besteld namelijk. ;)

• Proton_
@databeestje toegestane daklast is 0 kg.
Ik heb een achterklep fietsendrager gebruikt voor meer vakantiespullen.

Nu is er een betere optie; koop een tweedehands in Duitsland en laat er voordat je hem importeert een trekhaak onder zetten.

Ik vermoed dat de volgende versie CCS zal hebben, Renault is al een poosje lid van die club.

• MBGOLF
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 20-09 05:59
quote:
Stefmeister8 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 13:49:
[...]

Wat is dan de uiteindelijke levertijd geworden? Ik heb deze week ook een e-Golf besteld namelijk. ;)
Succes met wachten. Ik heb hem eind april besteld. |:( |:(

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 21:41
http://www.volkswagen.nl/..._sDvMahUT_eXo_GOyOW2UAAAA

Zit hier niets tussen dan? 48 stuks...

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, Renault Zoe

• Hertog_Martin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:27
Wat zal een Model 3 bieden t.o.v een Ioniq, Zoe, eGolf etc?

Zal prijs/kwaliteit van een 40k model 3 beter zijn dan de 30k alternatieven?

• YoshiBignose
quote:
Hertog_Martin schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 17:25:
Wat zal een Model 3 bieden t.o.v een Ioniq, Zoe, eGolf etc?

Zal prijs/kwaliteit van een 40k model 3 beter zijn dan de 30k alternatieven?
Meer range, veel sneller, ruimer (alhoewel tov de Ioniq denk ik minimaal), high tech (bijna geen knoppen alleen een groot scherm, auto pilot (optie), updates, spotify etc via 4g) en natuurlijk gebruik van superchargers. Oh en natuurlijk een veel mooiere auto ;)

Wat betreft de kwaliteit hou ik m'n hart vast, tot nu toe zijn er vrij veel problemen bij nieuwe Tesla auto's >:) maar ze leren er wel van. Het is verstandiger om een tijdje te wachten.

Daarentegen is m'n Ioniq ook al 2x bij de dealer geweest met nu 8000 km gereden dus ja.... het blijft toch elektrisch en allemaal nieuw.

YoshiBignose wijzigde deze reactie 20-08-2017 17:47 (4%)

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 12:34

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

quote:
YoshiBignose schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 17:45:
[...]

high tech (bijna geen knoppen alleen een groot scherm
Dat blijft toch wel een minpunt :(

• Blik1984
quote:
MBGOLF schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 15:19:
[...]

3.5 maanden is toch niks mis mee. Je doet net alsof dat bijzonder lang is

• Stef87
quote:
databeestje schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 11:25:
Al een paar maanden was ik de mogelijkheid tot een Zoe aan het overwegen, en naar aanleiding van de post van @Stef87 besloten het gehele laadproblemen topic door te spitten. Ik had eerlijk gezegd de hoeveelheid posts niet verwacht, omdat ik dit afspiegel op mijn eigen ervaring met mijn auto.

Het goede nieuws is, als je nu een R90 of Q90 koopt en de laatste software in de lader is geladen deze zonder problemen bij de meeste laadpalen kan laden, aardfouten daargelaten. Het heeft Renault nog aardig wat moeite gekost om in het woud van laadpaal aanbieders en instellingen zijn eigen instellingen te vinden die voor de meeste mensen gewoon werken.

Het idee dat ik had was om een oudere dame uit 2013 te kopen, en dan op een later moment net als @Hachy de accu te laten wisselen in 2019 als het budget het toelaat. De gedachte dat ik echter ergens strand met een rode neus bij een Fastned lader zit mij niet lekker. Nu weet ik wel dat de lader van de Q90 ook op de oudere past, en mits dit onder de 5 jaar fabrieksgarantie vervangen kan worden is dat wellicht een oplossing. Buiten deze garantie om is het echter pittig om 2085 euro, ex btw, ex arbeid, voor een nieuwe lader te vragen. De prijs van de lader is niet vreemd, maar veel keuze voor alternatief is er ook niet.

Ik heb wel een zwak voor de Zoe, ik heb jaren frans (Peugeot) gereden, en ik heb iets met hatchbacks. Maar deze auto zou dan de Swift moeten vervangen, waar de 250km van de grotere accu eigenlijk de doorslag geeft. Ik zal er nog iets langer over moeten denken ben ik bang. Het oorspronkelijke 2013 model is zeker niet slecht, en gaf enkel problemen bij de Fastned stations, voor thuis en onderweg ging het prima.

Gezien de problemen lijkt het mij niet vreemd dat ook Renault over naar de CCS gaat, dat zou een hele boel grappenmakerij schelen. Wellicht dat het concept van 43kW AC wel blijft leven, maar niet meer de enige keuze is. En keuze is goed denk ik.

Ik twijfel nog even door :)

Heeft iemand al eens een dakkoffer bovenop een Zoe gemonteerd?
Ik heb o.a. Met Roland van Fastned gesproken en wat nieuwe informatie.

Sommige mensen zijn wel geholpen met een update of bcb die is vervangen (maar helaas niet iedereen)

Het bleek dat er meerdere dossiers stonden van mij in de RenaultNL computer, als het goed is is het nog terug te vinden dat er een niet bindend voorstel kan komen van RenaultNL betreft de nieuwe accu.

Met een 41kWh accu ben je in de basis van de laadproblemen af, omdat die batterij een andere laadkarakteristiek heeft. (In het kort omdat: laad iets langzamer op) dit is op basis van metingen vastgesteld (Renault, Fastned en de anwb)

Andere optie is het probleem "omzeilen " in de software van de Zoe. (Maar dat is bij mij iig nog steeds niet gelukt.

Goede nieuws is dat ik misschien met geluk (ik hoop het..) een aanbieding krijg om het accupakket te vervangen voor een stuk minder dan de 3500¤ die het nu kost.

• YoshiBignose
quote:
Napo schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 17:48:
[...]

Dat blijft toch wel een minpunt :(
Waarom? Vroeger zaten er veel meer knoppen op je telefoon, nu zijn het vooral schermen met touch screen. Of gebruik jij nog steeds op je 3310? Elk merk doet het, alleen (nog) niet zo extreem als Tesla.

• Napo

Napo

quote:
YoshiBignose schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 18:25:
[...]

Waarom? Vroeger zaten er veel meer knoppen op je telefoon, nu zijn het vooral schermen met touch screen. Of gebruik jij nog steeds op je 3310? Elk merk doet het, alleen (nog) niet zo extreem als Tesla.
omdat knoppen op de tast te bedienen zijn, met een scherm is dat veel lastiger.

• duvekot
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20-09 00:55
quote:
Napo schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 18:32:
[...]

dan komt er vast een update waarmee je tegen je Tesla kan gaan praten:

OK Tesla ... graag linker raam half open
OK Tesla ... graag de AC op 22 graden

en in de update daarna kan je je Tesla een eigen naam geven ...

OK Kitt ... Turbo Boost

• Proton_
Vermogen enzo zijn beter bij de Model 3, maar ik ben geen fan van de kofferbak.

• YoshiBignose
quote:
[...]

Meh kan bij een scherm ook wel. Misschien iets minder goed.. maar dan heb je het echt over draai knopjes ofzo. Als je sommige dashboards ziet en de grote hoeveelheid knopjes geloof ik niet dat je dat zo makkelijk blind bedient.

En inderdaad speech kan je ook doen, heb ik nog nooit geprobeerd eigenlijk. Werkt uit ervaring toch niet zo goed :P maar als ik zie wat sommige mensen met Siri doen dan moet dat in een auto ook wel kunnen.

• Napo

Napo

quote:
duvekot schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 18:41:
[...]

Mogen er nog wel flink wat stappen gemaakt worden alvorens het afdoende is om echt bruikbaar te zijn. Gaat nog te vaak niet goed en duurt te lang om nuttig te zijn.
quote:
YoshiBignose schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 18:50:
[...]

Meh kan bij een scherm ook wel. Misschien iets minder goed...
Oh sorry, dat kan inderdaad ook wel. Mijn mening en ervaring blijft dat het instellen van tempratuur, gevarenlichten, achterraamverwarming en alle overige meuk ik compleet op de tast kan doen omdat hij constant op dezelfde plek zit. Dit itt een touchscreen met X aantal menus

• YoshiBignose
quote:
Napo schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 19:02:
[...]

Oh sorry, dat kan inderdaad ook wel. Mijn mening en ervaring blijft dat het instellen van tempratuur, gevarenlichten, achterraamverwarming en alle overige meuk ik compleet op de tast kan doen omdat hij constant op dezelfde plek zit. Dit itt een touchscreen met X aantal menus
Ja de gevarenlichten gaan nog wel met een apart knopje omdat dat bij de wet verplicht is, dus die kan je iig vinden :P

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 22:38

Erasmo

Laadpaaljager

Blijf het ook een vreemde bediening vinden, voor temperatuur ed heb ik toch het liefst een draaiknop die je zonder je ogen van de weg te halen kan bedienen.

Flickr

• Hertog_Martin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:27
Vraag me wel af hoeveel er met voice control gedaan zou kunnen worden? Ben niet zo van de hello siri of okay Google maar in model 3 lijkt het me wel echt praktisch.

Edit: is al genoemd dus.

Hertog_Martin wijzigde deze reactie 20-08-2017 20:28 (7%)

• YoshiBignose
quote:
Erasmo schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 20:19:
Blijf het ook een vreemde bediening vinden, voor temperatuur ed heb ik toch het liefst een draaiknop die je zonder je ogen van de weg te halen kan bedienen.
Met dynamische cruise control, lane assist, collision warning of nog beter auto pilot heb je alle tijd om het temperatuurknopje op je touch screen te vinden >:)

• Stefmeister8
  • Laatst online: 20-09 16:04
quote:
MBGOLF schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 15:19:
[...]

Hmm wel een beetje wat ik had verwacht. Toch maar hopen dat het sneller gaat.. O-)

• Jan Treur
quote:
YoshiBignose schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 17:45:
Meer range, veel sneller, ruimer (alhoewel tov de Ioniq denk ik minimaal), high tech (bijna geen knoppen alleen een groot scherm, auto pilot (optie), updates, spotify etc via 4g) en natuurlijk gebruik van superchargers. Oh en natuurlijk een veel mooiere auto ;)
Van dit hele rijtje vind ik in vergelijking met de Ioniq alleen het eerste punt (meer range) echt een plus, maar dan alleen voor wie dat nodig heeft. Sneller heb je niet veel aan, de Ioniq sprint ook al heel snel weg, ruimer klopt gewoon niet, zeker als je de opening meetelt (ik krijg er mijn MTB niet in, wel in de Ioniq), high tech is de Ioniq ook, de Ioniq werkt heel goed met snelladers, en mooier is maar een kwestie van smaak (de Tesla ontwerpstijl is niet mijn smaak). Je bent nog efficientie vergeten, daar heeft de Ioniq nog een plus, en natuurlijk is er ook bij de prijs een plus voor de Ioniq.

All electric energieneutraal: 2013 PV + 2013 Fujitsu warmtepomp + 2017 Hyundai Ioniq Electric

• YoshiBignose
quote:
Jan Treur schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 20:56:
[...]

Van dit hele rijtje vind ik in vergelijking met de Ioniq alleen het eerste punt (meer range) echt een plus, maar dan alleen voor wie dat nodig heeft. Sneller heb je niet veel aan, de Ioniq sprint ook al heel snel weg, ruimer klopt gewoon niet, zeker als je de opening meetelt (ik krijg er mijn MTB niet in, wel in de Ioniq), high tech is de Ioniq ook, de Ioniq werkt heel goed met snelladers, en mooier is maar een kwestie van smaak (de Tesla ontwerpstijl is niet mijn smaak). Je bent nog efficientie vergeten, daar heeft de Ioniq nog een plus, en natuurlijk is er ook bij de prijs een plus voor de Ioniq.
Ja zo kan je van alle pluspunten minpunten maken. Dat jij niet om snelheid geeft geloof ik best, maar een auto die in 5.5 sec naar de 100 is ipv 9 is toch wel een groot verschil. Een verschil dat bij ICE's vaak al 10k tot 20k kan kosten.

Ruimer klopt niet? De Model 3 is zowel langer als breder (alleen 10 mm lager). Bovendien zit de accu onder de auto ipv (deels) onder de kofferbak. Beide daken lopen achter af. Ja de opening is minder praktisch bij de M3, maar de kofferbak is wel dieper. Ik weet niet hoe jij er zo zeker van bent dan de Ioniq ruimer is? (en natuurlijk doel ik niet alleen op de kofferbak (waarbij de M3 er overigens ook eentje voor heeft), been en hoofdruimte achter is ook van belang).

Superchargers zijn gewoon veel beter vertegenwoordigd en werken beter dan de andere snelladers. Bovendien mist de Ioniq 3 fase laden. M3 kan omgedraaid wel overal laden, Ioniq niet overal, dus lijkt me gewoon een pluspunt.

Uiterlijk is inderdaad een kwestie van smaak (en ik weet dat er veel mensen in dit topic zijn met een rare smaak :P ). Ik vind los van het design de M3 er toch wel wat exclusiever uit zien.

Verbruik is de Ioniq natuurlijk erg goed in en met zo'n 300 kg a 400 kg minder en kleinere velgen/banden lijkt het me ook lastig voor de M3 om dat te verbreken. Toch is de cw waarde beter en heb ik getallen gelezen van 146 Wh per kilometer dus het is afwachten hoeveel het zal schelen.

De M3 is zo'n (als we de geschatte prijzen mogen geloven) 10k a 15k duurder afhankelijk van de opties. Niet voor iedereen het verschil waard denk ik, de Ioniq heeft denk ik zelfs wat opties die de M3 zal missen (stuurverwarming, stoelventilatie in sommige landen) maar voor veel mensen zal de extra range het verschil al waard kunnen zijn, laat staan het vermogen.

• Stoffa
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 22:51
quote:
YoshiBignose schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 21:20:
Uiterlijk is inderdaad een kwestie van smaak (en ik weet dat er veel mensen in dit topic zijn met een rare smaak :P ).
Hey, dat viel mij ook al op!

• Jan Treur
Ik moet wat de ruimte betreft toegeven dat ik geen hoofd- of beenruimte nagemeten heb, het is alleen zo dat ik in mijn gebruik dat bij de Ioniq ruim voldoende vind, dus extra heeft niet echt meerwaarde. Maar het niet kunnen inladen van grotere dingen zoals een fiets is voor mij wel een duidelijk minpunt, zou zelfs een breekpunt zijn. Verder blijf ik denken dat bij al deze punten alleen het grotere bereik echt de meerprijs waard kan zijn, en dat dan voor diegenen die ook ononderbroken dat soort afstanden willen rijden.

Jan Treur wijzigde deze reactie 21-08-2017 06:16 (3%)

• RocketKoen
quote:
duvekot schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 18:41:
[...]

OK Tesla ... graag linker raam half open
OK Tesla ... graag de AC op 22 graden

en in de update daarna kan je je Tesla een eigen naam geven ...

OK Kitt ... Turbo Boost
Met het looplichtje voorop?

Maar dan wil ik ook wel dat je hem via je smartwatch opdrachten kan geven. Zelfrijdende functies enzo ;)

TheS4ndm4n#1919

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:50

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
Jan Treur schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 20:56:
[...]

Als ik voor dezelfde prijs als een (instap) Model 3 een Ioniq met dezelfde range kan krijgen (en waarom niet, voor ¤ 10.000 kun je best 20 kWh aan accu's erbij plaatsen) denk ik dat ik ook liever een Ioniq dan een Model 3 zou kopen.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 22:49

Daniel

Kapitein NCC-1701
quote:
Een journalist van het AD belde mij vrijdag om te vragen of de auto er iets mee te maken zou kunnen hebben (ik werk bij De Persgroep en ze had gehoord dat ik een Tesla heb). Ik heb maar gezegd dat de auto er voor gezorgd heeft dat de levend hebben kunnen uitstappen 8)7
quote:
[...]

Kwestie van gewenning. Ik rij nu een tijdje in een vervangende auto (Mercedes C350e) omdat ze schade aan m'n auto aan het repareren zijn, en dan heb je dus weer een traditionele layout met veel knoppen. Dat Comand systeem van Mercedes staat op zich redelijk goed bekend maar ik vind het maar ellende op zo'n klein schermpje.
Hier ben ik net zo goed aan het zoeken, terwijl ik in m'n Tesla inmiddels redelijk blindelings alles weet te vinden. Nu is de Model 3 nog wel wat extremer qua dumpen van knoppen dan de Model S, maar zo'n groot scherm zorgt ervoor dat alle veelgebruikte functies 1 of hooguit 2 handelingen verwijderd zijn.

Voor mij is een Model 3 een logische opvolger voor als de leasetermijn van de Model S over anderhalf jaar afloopt. De halvering van de kofferruimte is eigenlijk het grootste nadeel, maar verder krijg ik een vergelijkbare range en uitrusting voor 2/3e van het geld, en nog steeds 4% bijtelling.

Die Merc is trouwens echt puur zo'n bijtellingsexcuusapparaat. Tegenwoordig is ie (terecht) gewoon het 21%-tarief maar destijds kreeg je deze voor 7%. Ik kan me goed voorstellen dat als je geen laadgelegenheid thuis hebt je deze gewoon nooit op gaat laden, voor 30 km range is het nauwelijks de moeite.

Daniel wijzigde deze reactie 21-08-2017 08:55 (15%)

I never forget a face, but in your case I’ll be glad to make an exception. | Twitter | LinkedIn

• RocketKoen
quote:
Maasluip schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 08:48:
[...]

Als ik voor dezelfde prijs als een (instap) Model 3 een Ioniq met dezelfde range kan krijgen (en waarom niet, voor ¤ 10.000 kun je best 20 kWh aan accu's erbij plaatsen) denk ik dat ik ook liever een Ioniq dan een Model 3 zou kopen.
Je bedoelt voor ¤2000 van een 28kWh accu naar een 50kWh model?
Want de goedkoopste Ioniq EV die je kan samenstellen kost ¤33.050 op hun website.

Plus dat ze dan het formaat van het accupakket bijna moeten verdubbelen. Dat moet je ook ergens kwijt in die auto. De model 3 is gemaakt met ruimte voor 75kWh.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1 ... 54 ... 61 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*