Yup, ben ik me terdege van bewustYoshiBignose schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:21:
[...]
Dat is appels met peren vergelijken, want in financial lease zit natuurlijk nog geen onderhoud, verzekering etc. Voor de gemiddelde S zit je echt wel tussen de 1000-1500.
Ik heb wel financial lease, maar ben dan ook ondernemer. Ben €1000 per maand aflossing en rente kwijt. Verzekering is tegenwoordig €2000 per jaar. En dan nog wat stroom
Nee dat is er nog steeds. Maar met de €6.000 die je soms tegenkomt als aankooppijs (wij hebben hem voor nog minder) kan je heel wat maantjes accuhuur betalen voor je in de buurt komt van de TCOO van een tweedehands Zoe, Leaf of iets dergelijks [edit: Zoe heeft natuurlijk dezelfde accuhuur...jinxedworld schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 08:31:
[...]
Plus 80,- per maand aan batterijhuur erbij ;-). Of is dat bij de Fluence af te kopen nu de wagen niet meer geproduceerd word?

Na 4 jaar zit je aan de 6000+(48x80)=6000+3840=9840. Daar koop je net een Miev voor. Dus pas na 4 jaar wordt de Miev goedkoper, laat staan een Zoe of Leaf.
Als je van plan bent de auto te houden voor 20 jaar, dan wordt het uiteindelijk wel duur, aangenomen dat je niet op een gegeven moment de accu kan kopen/mag houden [edit: 10 jaar is de TCOO 6000+120x80=15600]. Maar tot die tijd wel gratis accuwissels ipv een nieuwe accu kopen als de capaciteit daalt. Juist bij tweedehands en/of een lang bezit is dat dus wel lekker.
Zo is onze fluence bij aankoop al 80%, maar maakte hem lekker goedkoop en we kunnen de accu toch bij 75% weer voor een nieuwe wisselen
Als iemand kan leven met het langzaam laden, in 6 uur vol, dan zou ik niet weten waarom die niet zo'n goedkope Tesla-wannabe zou willen
[ Voor 3% gewijzigd door Nivve op 09-08-2017 09:30 ]
Misschien de Model 3 binnenkortjinxedworld schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:26:
[...]
Yup, ben ik me terdege van bewust. Maar ik kan me voorstellen dat als je jong bent, en je eerste lease mogelijkheid krijgt, je deze direct verwart met een Financial Lease, terwijl je 99% van de tijd (er zullen vast uitzonderingen zijn) naar het Operational Lease prijskaartje moet gaan kijken. Zoals ik zei, 600,- kan je aan alle kanten vergeten voor een Tesla
Facts don't care about your feelings
Ik was 24 toen ik mijn S bestelde en 26 toen ik hem kreeg. Zeg dus nooit, nooit!Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:58:
[...]
Tesla Model S...ik begin nu al te kwijlen als ik er aan denk![]()
Ik zou dat nooit kunnen betalen met mijn junior loontje van 25 jarige leeftijd haha
Hoelang denk je de Tesla nog te gebruiken? Just curious
en zijn er ook nadelen aan een Tesla, zoja wat precies?heeel erg benieuwd om te horen van een Tesla owner in NL.
Je kan op internet heel veel vinden over de S, dus ik ga niet een hele post maken. Maar ik ben super, super tevreden! Nadelen? Mja, echt kleine dingen.
SuperChargers zijn ideaal, ik roadtrip overal naartoe met mijn Model S. Noorwegen, Kroatie, Italie, noem het maar op.
Maar elektrisch rijden is de toekomst en ik wil nooit meer anders.
Die rijd inmiddels in Monaco rond. Collega heeft hem verkocht, was niet meer praktisch toen er kinderen kwamenSander schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 08:33:
[...]
Compleet offtopic, maar wat is er ooit gebeurd met die Roadster die jullie destijds hadden? Ik kan me nog het verhaal van een ritje Middelburg naar Huizen herinneren en dan vervolgens bij Coronel karting de hele lasergame hal zonder stroom zetten na het uitrollen van het verlengsnoer :-)
Ik mag nog 3,5 jaar wachten tot de lease van m'n Leaf verloopt. Met een beetje mazzel zijn de levertijden van een Model 3 dan ook te doen
Qua leasebedrag moet het prima lukken. De cataloguswaarde van de Leaf is ook al 40k, moet prima willen
Als ik goed zie is P128 je parkeerplaats en het grote blok je perceel? Als je een laadpaal aan je berging hangt dan is de infrastructuur van jou en heeft de gemeente daar verder niets mee te maken, maar dan moet je met de laadkabel van de berging naar de auto over publieke grond. En het ziet eruit alsof dat als een looppad gebruikt gaat worden.Arachnan schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:21:
Onze situatie is straks als volgt, met woning en parkeerplaats: https://i.imgur.com/nzNSPEU.jpg
De gemeente gaat alleen kijken naar de mogelijkheid van een laadpaal in de buurt zodra ik een leasecontract heb, maar ik ga natuurlijk pas een leasecontract afsluiten zodra ik zeker weet dat ik de wagen enigszins comfortabel kan opladen. Beetje kip en ei verhaal dus![]()
Hoe zou een privé laadpaal in deze situatie werken? Komt deze dan aan ons tuinhuisje te hangen? (en is een dergelijke kabel lang genoeg daarvoor?)
Of kan je ook een privé laadpaal laten plaatsen recht achter de parkeerplaats? Of de buren met zo'n laadpaal blij zouden zijn is een tweede, maar dat is een zorg voor later
Anders een laadpaal achter je parkeerplaats, dat is dan een publieke paal op publieke infrastructuur en dus ook vrij duur in aanleg.
In dit geval met die kleine afstand zou je een kabel hoog over het pad ook kunnen overwegen, maar daar moet je ook palen voor neerzetten en dat is ook kwetsbaar (vooral voor onwillende buren).
Signatures zijn voor boomers.
VerslagenSnow_King schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:30:
[...]
Ik was 24 toen ik mijn S bestelde en 26 toen ik hem kreeg. Zeg dus nooit, nooit!
Ik rij eigenlijk nooit in de D-stand, want ik wil altijd maximaal regenereren.MR0522 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 01:14:
[...]
Maak je naast al het rekenwerk en instellingen ook nog in specifieke situaties gebruik van de D- of de B-stand?
Je kunt ook in de D stand maximaal regenereren.
Het is alleen een kwestie van welke dingen je bedient om te regenereren.
Het is alleen een kwestie van welke dingen je bedient om te regenereren.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Ah, ok. Jij schakelt gelijk door naar de B, helder.Tocoleaf schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:52:
[...]
Ik rij eigenlijk nooit in de D-stand, want ik wil altijd maximaal regenereren.
Verwijderd
Zakelijk lease of particulier koop/lease?Snow_King schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:30:
[...]
Ik was 24 toen ik mijn S bestelde en 26 toen ik hem kreeg. Zeg dus nooit, nooit!
Je kan op internet heel veel vinden over de S, dus ik ga niet een hele post maken. Maar ik ben super, super tevreden! Nadelen? Mja, echt kleine dingen.
SuperChargers zijn ideaal, ik roadtrip overal naartoe met mijn Model S. Noorwegen, Kroatie, Italie, noem het maar op.
Maar elektrisch rijden is de toekomst en ik wil nooit meer anders.
[...]
Die rijd inmiddels in Monaco rond. Collega heeft hem verkocht, was niet meer praktisch toen er kinderen kwamen
Ik ben nogal nieuw met werken etc. ik weet niet of het überhaupt verstandig is om een auto als particulier te kopen

Als ik het me goed herinner was dat zakelijke koopVerwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:02:
[...]
Zakelijk lease of particulier koop/lease?
Ik ben nogal nieuw met werken etc. ik weet niet of het überhaupt verstandig is om een auto als particulier te kopen
Als ondernemer zitten/zaten er een hoop leuke belastingvoordeeltjes en subsidies op de model S.
Je hebt inderdaad gelijk dat P128 de parkeerplaats is.Maasluip schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:34:
[...]
Als ik goed zie is P128 je parkeerplaats en het grote blok je perceel? Als je een laadpaal aan je berging hangt dan is de infrastructuur van jou en heeft de gemeente daar verder niets mee te maken, maar dan moet je met de laadkabel van de berging naar de auto over publieke grond. En het ziet eruit alsof dat als een looppad gebruikt gaat worden.
Anders een laadpaal achter je parkeerplaats, dat is dan een publieke paal op publieke infrastructuur en dus ook vrij duur in aanleg.
In dit geval met die kleine afstand zou je een kabel hoog over het pad ook kunnen overwegen, maar daar moet je ook palen voor neerzetten en dat is ook kwetsbaar (vooral voor onwillende buren).
Deze parkeerplaatsen vallen wel onder een mandelig terrein en alle parkeerplaatsen zijn toegewezen aan omliggende huizen. Het is eigenlijk een grote rechthoekige parkeerhaven. De gemeente staat hier dus volgens mij los van, buiten het feit dat de laadpaal natuurlijk aangesloten moet worden.
Of zie ik dit verkeerd?
Dan is het wel noodzaak het in de vve af te stemmen, wellicht eenvoudiger dan bij de gemeente😀
[ Voor 33% gewijzigd door MarcelGo op 09-08-2017 10:12 ]
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Een echte openbare laadpaal, met eigen aansluiting, is duurder in aanleg dan een paal op jouw eigen stroom. En natuurlijk ook meer gedoe om te regelen. Ik weet ook niet precies hoe gemeenten omgaan met het verschil openbaar terrein / mandeling terrein. Ik kan me voorstellen dat ze liever palen op echt openbaar terrein laten plaatsen. Een openbare paal is vervolgens in gebruik voor jou ook duurder.Arachnan schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:06:
[...]
Je hebt inderdaad gelijk dat P128 de parkeerplaats is.
Deze parkeerplaatsen vallen wel onder een mandelig terrein en alle parkeerplaatsen zijn toegewezen aan omliggende huizen. Het is eigenlijk een grote rechthoekige parkeerhaven. De gemeente staat hier dus volgens mij los van, buiten het feit dat de laadpaal natuurlijk aangesloten moet worden.
Of zie ik dit verkeerd?
Kabels over het pad of hangend boven het pad is ook niet echt een sjieke oplossing.
De mooiste oplossing lijkt mij als je zelf een laadpaal zou (laten) plaatsen bij je plek. Die kun je dan vervolgens ook openstellen voor gebruik door anderen (of niet, jouw keuze, evenals het tarief). Gezien de korte afstand tot je perceel moet het te doen zijn om die paal netjes, onder het pad door, te laten aansluiten op de elektra in je berging. Als het gemeentegrond was zou dat waarschijnlijk lastig zijn maar als het gedeelde grond is misschien minder lastig. Is/komt er een beheervereniging? Het lijkt mij dat je in die vergadering dan toestemming vraagt en dan is het ok om het aan te leggen nietwaar?
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
@Arachnan als de ruimte van die parkeerplekken mandelig is zul je voor alles bij de medeeigenaren moeten aankloppen. Op openbaar terrein de grond in gaan is als particulier vrijwel onmogelijk, op een mandelig terrein zul je bij je medeeigenaren moeten aankloppen. Dan moeten het wel heel erg zure mensen zijn om daar een probleem van te maken, maar je zult maar net zien dat die man van 10 huizen verder alles blokkeert omdat het kan.
Dus ik denk niet dat je met de gemeente iets hoeft te doen.
Dus ik denk niet dat je met de gemeente iets hoeft te doen.
Heel algemeen gesproken, als je dezelfde auto via werkgever kunt krijgen of zelf koopt, ben je meestal via je werk goedkoper uit. Dat geldt voor elke auto niet alleen voor EV. Voor EV geldt dit echter wel nog veel sterker, omdat je dan al die belastingvoordelen hebt. Dus de auto kost je baas gewoon minder (of: voor hetzelfde geld heb je dus een gavere auto). En het kost jou minder ivm bijtellingsvoordeel.Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:02:
ik weet niet of het überhaupt verstandig is om een auto als particulier te kopen
Hierbij is natuurlijk 1 grote opmerking te plaatsen: het gaat wel om "dezelfde auto". Als je je lease budget ook als loon kunt krijgen, en vervolgens zelf een tweedehands autootje koopt dan ben vast goedkoper uit.
Wij hebben een mandelige binnentuin waar we onze auto parkeren. Ik heb bij een ledenvergadering een voorstelArachnan schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:35:
Bedankt voor de reacties @Maasluip en @mddd.
We hebben inderdaad een Vereniging van Eigenaren voor het mandelige parkeerterrein. Ik zal eens een mailtje dichten naar ze.
Het is een beetje een rare situatie omdat we er zelf nog niet wonen, maar we gaan zien waar het schip strandt
ingediend aan welke voorwaarden het plaatsen van een laadpaal moet voldoen voor iedereen die er 1 wil plaatsen (kwa werkplan, veiligheid, esthetiek, verantwoordelijkheden etc.). De leden hadden unaniem voor gestemd. Vanaf nu mag iedereen een paal plaatsen, mits ze aan die voorwaarden voldoen. Het werkplan (A4-tje) wordt ter goedkeuring aangeboden aan de technische commissie (aan oa mij dus
Dit was het uitgangspunt: http://www.vverecht.nl/20...nten-in-de-parkeergarage/
Gasloos sinds 2018.
Wij hebben dezelfde situatie met een mandelig binnenterrein. Wij hebben gekozen voor een variant dat de VVE zorg draagt voor een algemene koof in het midden van de parkeerplaatsen. De laadpaal mag geplaatst worden bij de parkeerplaats, maar de bedrading moet via die koof getrokken worden richting de woning van de laadpaal-eigenaar zodat de laadpaal direct in aansluiting is met de energie-voorziening van de eigenaar.
@Arachnan Hier ook een binnenplaats met parkeerruimte en een VVE. Stroom aansluiten naar mijn parkeerplaats vanaf mijn appartement zou buitensporig veel gekost hebben, daarom op de gezamenlijke aansluiting (alle kosten voor modificatie van meterkast waren voor mij). Goedkeuring van de VVE per mail geregeld, plan was niet nodig, alleen de verzekering dat het een slimme laadpaal zou worden en verbruikte energie gecrediteerd zou worden naar de VVE. Niet echt een schaalbare oplossing maar met een complex wat sterk aan het vergrijzen is en waar zelfs zonnepanelen "eng" gevonden worden een prima oplossing.
Laadpaal overigens binnen de BV van de werkgever aangeschaft vanwege belastingvoordelen. De laadunit gaat ook zeker langer dan een enkele leasetermijn mee dus weer inleveren aan het einde is erg onvoordelig.
Laadpaal overigens binnen de BV van de werkgever aangeschaft vanwege belastingvoordelen. De laadunit gaat ook zeker langer dan een enkele leasetermijn mee dus weer inleveren aan het einde is erg onvoordelig.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Bedankt voor het meedenken allemaal.
Inmiddels een mailtje gestuurd naar onze VvE (van de parkeerplaats, want het zijn wel gewoon koopwoningen)
Ik denk niet dat zij hier al eerder over hebben nagedacht, aangezien pas de helft van de woningen bezet zijn momenteel en de rest pas in september de sleutel krijgen, maar we gaan het zien de komende dagen
Gelukkig heb ik nog een voorloopauto waarvan het contract sowieso loopt tot mei 2018, dus ik heb nog even de tijd om dingen uit te zoeken en regelen.
Inmiddels een mailtje gestuurd naar onze VvE (van de parkeerplaats, want het zijn wel gewoon koopwoningen)
Ik denk niet dat zij hier al eerder over hebben nagedacht, aangezien pas de helft van de woningen bezet zijn momenteel en de rest pas in september de sleutel krijgen, maar we gaan het zien de komende dagen
Gelukkig heb ik nog een voorloopauto waarvan het contract sowieso loopt tot mei 2018, dus ik heb nog even de tijd om dingen uit te zoeken en regelen.
Kun je een indicatie geven van de kosten, en waarom het zo duur was? Ben wel benieuwd, aangezien onze VvE namelijk besloten heeft die kosten bij de bewoner neer te leggen.Tassadar32 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:27:
@Arachnan Hier ook een binnenplaats met parkeerruimte en een VVE. Stroom aansluiten naar mijn parkeerplaats vanaf mijn appartement zou buitensporig veel gekost hebben, daarom op de gezamenlijke aansluiting (alle kosten voor modificatie van meterkast waren voor mij). Goedkeuring van de VVE per mail geregeld, plan was niet nodig, alleen de verzekering dat het een slimme laadpaal zou worden en verbruikte energie gecrediteerd zou worden naar de VVE. Niet echt een schaalbare oplossing maar met een complex wat sterk aan het vergrijzen is en waar zelfs zonnepanelen "eng" gevonden worden een prima oplossing.
Directe op de meterkast was geen optie, omdat we tot op heden nog geen elektriciteitsrekening doorgestuurd krijgen en ze geen slapende honden willen wakker maken met extra hoge kosten.
Waarschijnlijk omdat je dus een stroomkabel vanaf je appartement > parkeergarage > parkeerplek moet laten aanleggen. Ik kan me voorstellen dat dat wel een paar duiten kan kosten als je een apptcomplex hebt van een paar verdiepingen.Blik1984 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:42:
[...]
Kun je een indicatie geven van de kosten, en waarom het zo duur was? Ben wel benieuwd, aangezien onze VvE namelijk besloten heeft die kosten bij de bewoner neer te leggen.
Directe op de meterkast was geen optie, omdat we tot op heden nog geen elektriciteitsrekening doorgestuurd krijgen en ze geen slapende honden willen wakker maken met extra hoge kosten.
Zéker als je ook gewoon een aftakking kan maken van een bestaande stroomaansluiting in de parking. En dan gewoon het stroomverbruik verrekenen met de VVE.
Dat inderdaad. Als je op 4 hoog zit, moet je of omlaag via de meterkasten van je onderburen (en die moeten dat ook willen), of je moet via de leidingschacht omlaag naar de parkeerkelder (maar die zit vaak bij je badkamer/toilethoek, niet bij de meterkast...) En dan zul je ook nog zien dat je vervolgens niet uitkomt in de parkeerkelder, maar bijvoorbeeld tussen de individuele bergingen...Mar.tin schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:52:
[...]
Waarschijnlijk omdat je dus een stroomkabel vanaf je appartement > parkeergarage > parkeerplek moet laten aanleggen. Ik kan me voorstellen dat dat wel een paar duiten kan kosten als je een apptcomplex hebt van een paar verdiepingen.
Zéker als je ook gewoon een aftakking kan maken van een bestaande stroomaansluiting in de parking. En dan gewoon het stroomverbruik verrekenen met de VVE.
Een vriend van mij woont in een appartementencomplex waar alle laadpalen zijn aangesloten op de stroomaansluiting van de VVE. Die was toch al vrij zwaar (want 4 liften, elektrische verwarming van de inrit). Die profiteren nu dus ook van een lager stroomtarief (boven de 10.000 kwh wordt de energiebelasting lager
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Misschien heeft een van mn collega's elektrisch. Maar sowieso vraag ik hun advies over lease autos en contracten aangezien het m'n eerste auto uberhaupt zal zijn.databeestje schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 07:49:
[...]
Rond december zou de vernieuwde Nissan Leaf leverbaar moeten worden met ook een 40kWh accu, dan heb je meer auto dan een Zoe. Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat je zelf ook wilt, ik snap niet zo goed wat de collega's daar voor advies in kunnen geven. Geen van mijn collega's heeft iets met elektrisch, dus die raden je gewoon een Ibiza/Polo aan.
Reken met ongeveer 250km bereik voor een model met 40kWh accu.
We zullen zien wat de 40kWh Leaf aan kan. Zie de resultaten graag tegemoet.
Ben toch even benieuwd, in mijn geval is de meterkast namelijk gewoon op dezelfde verdieping, metertje of 20 van de toekomstige laadpaal-locatie vandaanMar.tin schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:52:
[...]
Waarschijnlijk omdat je dus een stroomkabel vanaf je appartement > parkeergarage > parkeerplek moet laten aanleggen. Ik kan me voorstellen dat dat wel een paar duiten kan kosten als je een apptcomplex hebt van een paar verdiepingen.
@Blik1984 Mijn parkeerplaats op de binnenplaats is recht tegenover de liftschacht waar ook de gezamenlijke meterkast zit (https://goo.gl/maps/TFFH24Cj5b52, Outlander is van mij), dus is er maar een korte kabel nodig (+graafwerk). 3 jaar terug was de laadpaal (TNM Lolo smart, 3,7kw) ongeveer 800 euro, met installatie ~1400 zo uit mijn hoofd. Ondanks dat ons appartement op de begane grond is zou aansluiten op onze eigen meterkast (nog minstens tweemaal zoveel kabel ingraven erbij) de prijs ophogen naar zo'n 2000 Euro.
Als je nog geen afrekening van de gezamenlijke aansluiting hebt gehad (kan even duren met een nieuw gebouw) gaat die vast nog wel komen, ik zou kijken wat het meest praktisch is op de lange termijn. Als je voor directe creditering kiest met een slimme laadpaal kan de VVE direct geld terugkrijgen voor de (nu gratis) stroom dus als er uiteindelijk betaald moet worden heb je dat toch al in kas.
Als je nog geen afrekening van de gezamenlijke aansluiting hebt gehad (kan even duren met een nieuw gebouw) gaat die vast nog wel komen, ik zou kijken wat het meest praktisch is op de lange termijn. Als je voor directe creditering kiest met een slimme laadpaal kan de VVE direct geld terugkrijgen voor de (nu gratis) stroom dus als er uiteindelijk betaald moet worden heb je dat toch al in kas.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Ik heb wel eens gemeld dat bij de ANWB elektrische rijders 30% korting op de ANWB autoverzekering kunnen krijgen. Nu ben ik overgestapt op Promovendum, die 20% korting geeft op de premie van de huidige autoverzekering. Voorwaarde is wel dat je een HBO of WO opleiding afgerond hebt. Nu was de standaard premie bij Promovendum 40 euro duurder dan mijn verzekering voor de Kia Soul EV (ANWB 362 euro, 16 schadevrije jaren). Maar ga nu dus toch maar 289 euro per jaar betalen bij Promovendum.YoshiBignose schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:20:
Verzekeren is duur (door dure onderdelen).
20% korting op 2000 euro is 400 euroBen nu €2000 per jaar kwijt (met 7 schadevrije jaren).

We hebben onze Renault Zoe ZE40 nu ongeveer 2½ week en bevalt echt uitstekend.
In het eerder genoemde bereik van 250KM kan ik mij redelijk vinden, tenzij je alleen in de ecomodus zou rijden maar dat vind ik persoonlijk (op de snelweg) geen pretje.
Planning is om op korte termijn naar Tirol - Oostenrijk met de auto te gaan. Naast de routeplanner op www.goingelectric.de, nog tips of zaken waar we rekening mee moeten houden?
In het eerder genoemde bereik van 250KM kan ik mij redelijk vinden, tenzij je alleen in de ecomodus zou rijden maar dat vind ik persoonlijk (op de snelweg) geen pretje.
Planning is om op korte termijn naar Tirol - Oostenrijk met de auto te gaan. Naast de routeplanner op www.goingelectric.de, nog tips of zaken waar we rekening mee moeten houden?
Heerlijke auto hé. Ik rij nu anderhalf jaar de Q210 en ga de batterij upgraden naar 41kWh. Deze winter wil ik er dan ook mee naar de Italiaanse Dolemieten.
Als je er wat langer mee rijdt zul je zien dat 300 ook prima haalbaar is, je krijgt bijna altijd aan het einde van je rit nog kilometers 'terug' waardoor je echt nog wel een stukje verder kan dan je meter je wilt laten denken.
Goingelectric, The New Motion pas, Plugsurfing laadsleutel en misschien nog wat apps zoals die van Smatrics en you're ready to rumble. En vergeet uiteraard de app van chargemap niet. Onmisbaar in het buitenland.
Als je er wat langer mee rijdt zul je zien dat 300 ook prima haalbaar is, je krijgt bijna altijd aan het einde van je rit nog kilometers 'terug' waardoor je echt nog wel een stukje verder kan dan je meter je wilt laten denken.
Goingelectric, The New Motion pas, Plugsurfing laadsleutel en misschien nog wat apps zoals die van Smatrics en you're ready to rumble. En vergeet uiteraard de app van chargemap niet. Onmisbaar in het buitenland.
Wij gaan over 2 weken met onze Leaf naar Oostenrijk. Als je overweegt om in Duitsland gebruik te gaan maken van de Tank&Rast palen, kijk dan goed naar de status.
Veel zijn er momenteel niet te gebruiken. Voor ons is het ook flink plannen qua actie radius.
Veel zijn er momenteel niet te gebruiken. Voor ons is het ook flink plannen qua actie radius.
Als de reserves het na de verhuizing volgend jaar toelaten, pakken wij volgend jaar de autotrein van Düsseldorf naar Innsbruck.
Dan is het maar 2x snelladen met een 22 kWh Q210
Dan is het maar 2x snelladen met een 22 kWh Q210
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Bijna niemand wil Tesla's verzekeren, ANWB 100% zeker niet. Ik denk Promovendum ook niet. Heb nooit begrepen wat opleidingsniveau met je rijgedrag te maken heeft trouwens maar oke. Rijden domme mensen dus echt slechter?ZuinigeRijder schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 18:03:
[...]
Ik heb wel eens gemeld dat bij de ANWB elektrische rijders 30% korting op de ANWB autoverzekering kunnen krijgen. Nu ben ik overgestapt op Promovendum, die 20% korting geeft op de premie van de huidige autoverzekering. Voorwaarde is wel dat je een HBO of WO opleiding afgerond hebt. Nu was de standaard premie bij Promovendum 40 euro duurder dan mijn verzekering voor de Kia Soul EV (ANWB 362 euro, 16 schadevrije jaren). Maar ga nu dus toch maar 289 euro per jaar betalen bij Promovendum.
[...]
20% korting op 2000 euro is 400 euro
Wel grappig....YoshiBignose schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 20:27:
[...]
Bijna niemand wil Tesla's verzekeren, ANWB 100% zeker niet. Ik denk Promovendum ook niet. Heb nooit begrepen wat opleidingsniveau met je rijgedrag te maken heeft trouwens maar oke. Rijden domme mensen dus echt slechter?
Als je daar invult dat je MBO hebt gedaan dan is de premie hoger dan bij VWO of WO (rest niet gecheckt).
Maar als je dan invult dat je samenwoont of getrouwd bent met iemand die wel een hogere opleiding heeft, gaat de premie weer omlaag
Is daar al wat meer over bekend eigenlijk? Ik wil "mijn" (van de zaak) Zoe R240 ook wel upgraden als dat beschikbaar komt.Hachy schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 18:26:
Heerlijke auto hé. Ik rij nu anderhalf jaar de Q210 en ga de batterij upgraden naar 41kWh.
Yes, inschrijflijsten bij de dealers beschikbaar. Beperkt aantal accu's dat per maand beschikbaar is. Zo uit m'n hoofd startend in oktober. Zie ook het Zoë forum.mddd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 21:35:
[...]
Is daar al wat meer over bekend eigenlijk? Ik wil "mijn" (van de zaak) Zoe R240 ook wel upgraden als dat beschikbaar komt.
[ Voor 11% gewijzigd door Niek_ op 09-08-2017 21:49 ]
Nee, maar je kunt er mogelijk je voordeel mee doen. In ieder geval garanderen ze een 20% lagere premie dan je huidige verzekering indien je aan de opleidingseisen voldoet. Ook als uit de premieberekening een hoger bedrag komt. Dan moet je je terug laten bellen en wordt het geregeld. Bij mij in ieder geval.YoshiBignose schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 20:27:
[...]
Bijna niemand wil Tesla's verzekeren, ANWB 100% zeker niet. Ik denk Promovendum ook niet. Heb nooit begrepen wat opleidingsniveau met je rijgedrag te maken heeft trouwens maar oke. Rijden domme mensen dus echt slechter?
Kijk maar eens bij generali, daar verzeker jij jouw tesla all risk beneden 1000 euro per jaar.met onbep. km en bv 7 schadevrije jaren.YoshiBignose schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 20:27:
[...]
Ik ben met mijn i3 van promovendum 48 euro per mnd naar 32 euro bij generali gegaan, wel met 1000 euro eigen risico.
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Er zal wel meer vraag zijn dan aanbod, dus hou rekening met uitstel naar eind dit jaar.mddd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 21:35:
[...]
Is daar al wat meer over bekend eigenlijk? Ik wil "mijn" (van de zaak) Zoe R240 ook wel upgraden als dat beschikbaar komt.
Heb zelf op dag 1 de upgrade aangevraagd, maar ook mijn dealer kan eigenlijk niets zinnigs zeggen over levering of beschikbaarheid. Dus qua informatie is het nog steeds schaars en ik hou gewoon rekening met december
Wel super dat ze het uberhaupt mogelijk maken. Leuke geste naar de eerste pioniers van de Zoe.
Ik helemaal enthousiast over de lage premie, maar helaas:janesh schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 01:02:
[...]
Kijk maar eens bij generali, daar verzeker jij jouw tesla all risk beneden 1000 euro per jaar.met onbep. km en bv 7 schadevrije jaren.
Ik ben met mijn i3 van promovendum 48 euro per mnd naar 32 euro bij generali gegaan, wel met 1000 euro eigen risico.
De enige optie op dit moment is volgens mij Turien & Co, vaak via één van de verschillende bemiddelaars.Op dit moment kunt u bij ons nog geen Tesla verzekeren. Omdat een Tesla een relatief kostbare auto is, stellen wij eisen aan de beveiliging. Wij verzekeren auto’s boven de € 75.000,- en jonger dan 4 jaar als deze een VbV-SCM alarmsysteem met hellingshoekdetectie en VbV-SCM voertuigvolgsysteem of een Lojack aan boord hebben. Dit alarmsysteem kunt u helaas niet laten inbouwen in de huidige Tesla's*. Dat komt doordat dit alarmsysteem conflicteert met het alarmsysteem van Tesla.
* juli 2017
[ Voor 5% gewijzigd door Norckon op 10-08-2017 09:37 ]
Ja de batterij fabrieken zullen wel schaarste hebben en dan gaan de eerste batches ook eerst nog naar de Q90/R90 modellen. Maar wel super van Renault dat ze het uiteindelijk toch gaan doen en dat NL en BE als eerste aan de beurt is
http://www.automobile-pro...tteries-zoe-renault-date/
http://www.automobile-pro...tteries-zoe-renault-date/
Iemand nog tips op het moment dat je je laadpas bent vergeten?
Wall charger maar gebruikt, nog 14:00 uur tot vol
Wall charger maar gebruikt, nog 14:00 uur tot vol

[ Voor 34% gewijzigd door Flappiewappie op 10-08-2017 10:18 ]
Hier staat wat
Ja, een model S van 110.000 euro kost op mijn postcode 75 euro per mnd met slechts 7 schadevrije jaren, onbep km en 1000 euro eigen risico.Norckon schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 09:37:
[...]
Ik helemaal enthousiast over de lage premie, maar helaas:
[...]
De enige optie op dit moment is volgens mij Turien & Co, vaak via één van de verschillende bemiddelaars.
Kun je zo op hun site uitrekenen waar bij ze aannemen dat auto' s boven 50.000 euro een klasse 3 alarm hebben, en boven de 75.000 de door jou genoemde specificaties.
Sorry, hier had ik niet op gerekend omdat bij veel verzekeraars er geen prijs maar een melding komt om contact met hen op te nemen.
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Eerlijk gezegd zou ik alles in 2017 al vroeg vinden hoor. Misschien valt het dus nog mee tov mijn verwachting.Nivve schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 08:50:
[...]
Er zal wel meer vraag zijn dan aanbod, dus hou rekening met uitstel naar eind dit jaar.
Heb zelf op dag 1 de upgrade aangevraagd, maar ook mijn dealer kan eigenlijk niets zinnigs zeggen over levering of beschikbaarheid. Dus qua informatie is het nog steeds schaars en ik hou gewoon rekening met december![]()
Wel super dat ze het uberhaupt mogelijk maken. Leuke geste naar de eerste pioniers van de Zoe.
Mijn Zoe is deze maand 1 jaar. Geen merkbare degradatie ofzo. Maar zou wel top zijn als ik wél zonder bijladen in de winter naar mijn ouders en terug kan. Het zou betekenen dat onze ICE bak nóg meer stil kan blijven staan. Nu doen we zulke ritjes met de Fabia - met twee ukkies telt het dan toch zwaarder om door te kunnen rijden..
Dat is dus wat ze allemaal zeggen uiteindelijk, behalve Turien. Zoals Norckon aangeeft zijn er wel veel bemiddelaars. Ach ja, gelukkig is die premie gewoon aftrekbaar op de zaakjanesh schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:30:
[...]
Ja, een model S van 110.000 euro kost op mijn postcode 75 euro per mnd met slechts 7 schadevrije jaren, onbep km en 1000 euro eigen risico.
Kun je zo op hun site uitrekenen waar bij ze aannemen dat auto' s boven 50.000 euro een klasse 3 alarm hebben, en boven de 75.000 de door jou genoemde specificaties.
Sorry, hier had ik niet op gerekend omdat bij veel verzekeraars er geen prijs maar een melding komt om contact met hen op te nemen.
En dat alarmverhaal is natuurlijk gewoon gelul want het Tesla alarm is net zo goed en heeft ook een voertuigvolgsysteem.
[ Voor 7% gewijzigd door YoshiBignose op 10-08-2017 10:58 ]
@YoshiBignose Tesla moet dus gewoon bij KIWA aankloppen, hun systeem SCM laten certificeren en hun klanten zijn blij.
Standaarden zijn er om je aan te houden, dat maakt het leven voor iedereen beter.
Verzekeraars willen helemaal niet per automodel bepalen of het alarm goed genoeg is.
Standaarden zijn er om je aan te houden, dat maakt het leven voor iedereen beter.
Verzekeraars willen helemaal niet per automodel bepalen of het alarm goed genoeg is.
[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 10-08-2017 12:14 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat is natuurlijk door een of andere branche organisatie zo gelobbyd voor een vrindje die toevallig in die handel zat.Proton_ schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:13:
@YoshiBignose Tesla moet dus gewoon bij KIWA aankloppen, hun systeem SCM laten certificeren en hun klanten zijn blij.
Denk dat het niet mogelijk is om op een af fabriek alarm die keuring te krijgen.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Het lijkt erop van wel:
https://www.audiforum.nl/...-op-alarm-af-fabriek.html
https://www.audiforum.nl/...-op-alarm-af-fabriek.html
Uitgaande van een verbruik van 150Wh/km zit je met een jaar kilometrage van circa 20.000km dus slechts op 50 euro per maand aan 'brandstof' kosten. Dit is haalbaar met een elektrische Smart of een I-miev. Hoe vallen de andere kosten uit? Wegenbelasting is vooralsnog 0. Verzekeringen lijken ook niet echt hoger.
Dus, hoe zijn de onderhouds en reparatie kosten tot nu toe voor tweakers met wat oudere EV's?
In theorie is er minder onderhoud nodig, gaat dat ook op?
Dus, hoe zijn de onderhouds en reparatie kosten tot nu toe voor tweakers met wat oudere EV's?
[ Voor 6% gewijzigd door !null op 10-08-2017 14:41 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Sinds december 2015 een miev, 40 euro APK en 150 euro 2 voor banden.!null schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 14:39:
Uitgaande van een verbruik van 150Wh/km zit je met een jaar kilometrage van circa 20.000km dus slechts op 50 euro per maand aan 'brandstof' kosten. Dit is haalbaar met een elektrische Smart of een I-miev. Hoe vallen de andere kosten uit? Wegenbelasting is vooralsnog 0. Verzekeringen lijken ook niet echt hoger.
Mooi.
Voor mij is het kiezen tussen OV en EV. Nu nog niet, maar straks, vooral als de nieuwe OV lijn af is.
Het OV is ook al goedkoper, en heeft twee voordelen: ik kan ook wat werken in de trein (moet ik uitproberen hoe dat werkt) maar belangrijker nog, geen file vorming.
De file vorming lijkt nu over de jaren heen erger te worden. Maar als ik dat kan omzeilen, dan is een kleine EV toch wel heel erg goedkoop.
Afschrijving is natuurlijk nog ietwat onduidelijk, maar de rest is zeer betaalbaar.
Voor mij is het kiezen tussen OV en EV. Nu nog niet, maar straks, vooral als de nieuwe OV lijn af is.
Het OV is ook al goedkoper, en heeft twee voordelen: ik kan ook wat werken in de trein (moet ik uitproberen hoe dat werkt) maar belangrijker nog, geen file vorming.
De file vorming lijkt nu over de jaren heen erger te worden. Maar als ik dat kan omzeilen, dan is een kleine EV toch wel heel erg goedkoop.
Afschrijving is natuurlijk nog ietwat onduidelijk, maar de rest is zeer betaalbaar.
Evengoed ~20k euro over 4 jaar.!null schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:07:
Mooi.
http://iserv.nl/files/pics/imiev/cost.php
Mijn ervaring is juist precies andersom. Files kosten mij misschien een kwartiertje extra op een reis, maar het ov is vrij onvoorspelbaar in mijn ervaring waardoor je elke week wel een keer ergens een uur je tijd loopt te doen, als het al niet vaker is. Heb dan liever een mooie ev voor de deur met een voorspelbare reistijd. Laatste half jaar nog maar 2 keer gehad dat ik langer dan 20 min in de file sta (a4-a9). Ik ga nooit meer terug naar ov!!!!null schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:07:
Mooi.
Edit: Eerder weggaan helpt goed tegen file vorming 😉
Maar ja licht ook natuurlijk aan je situatie en of je idd een beetje werk gedaan kunt krijgen. Kan alleen jij bepalen 😉
Edit 2: Afschrijving niet op letten als je van plan bent de auto langer te gebruiken. Of ga voor een ev waarbij de accu eventueel geupgrade wordt. Range die steeds meer wordt is de grootste veroorzaker van de versnelde afschrijving.
Kan wel zeggen, een ev rijdt heeeeerlijk. Heb je al een proefrit gedaan?
[ Voor 10% gewijzigd door Yongshi op 10-08-2017 22:46 ]
Handig rekenblaadje man! Mooi linkje voor de startpost.databeestje schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:11:
[...]
Evengoed ~20k euro over 4 jaar.
Inderdaad handig.
Als ik dat rekenblaadje invul voor mijn situatie kom ik erop uit dat een EV in aanschaf bijna anderhalf keer zoveel mag kosten als een benzineauto om in totaal vergelijkbare kosten te krijgen.
Als ik dat rekenblaadje invul voor mijn situatie kom ik erop uit dat een EV in aanschaf bijna anderhalf keer zoveel mag kosten als een benzineauto om in totaal vergelijkbare kosten te krijgen.
[ Voor 7% gewijzigd door Jan Treur op 11-08-2017 06:50 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Eerdaags zal ik nog een tabel erbij maken voor de plugin hybrides, dat is iets meer werk. Er komen inmiddels wel een redelijk aantal op de vrije markt, zo zag ik hier in het dorp een Ford C-Max Energi, nooit eerder gezien, hij valt ook niet erg op. Ze hadden zelfs een mooi houten kastje om het laadpunt gemaakt 
Maar deze is 2e hands net zo duur als een Outlander met een vergelijkbaar gebruik, das een beetje jammer. En dan maar een km of 25 elektrisch zet voor de 60 die ik er nodig heb voor woon-werk ook geen zoden aan de dijk.
Dan nog, 20k euro voor een 2e hands heb ik niet
Het zal wel een 2e hands Zoe worden als de trend doorgaat. Ik zag de eerste voor iets meer dan 8k voorbij komen (met schade), en die kunnen wel snelladen in tegenstelling tot de Fluence.
Maar deze is 2e hands net zo duur als een Outlander met een vergelijkbaar gebruik, das een beetje jammer. En dan maar een km of 25 elektrisch zet voor de 60 die ik er nodig heb voor woon-werk ook geen zoden aan de dijk.
Dan nog, 20k euro voor een 2e hands heb ik niet
De hybrides van Ford maken trouwens gebruik van hetzelfde systeem als Toyota, dus zouden vergelijkbaar kunnen presteren.
Voor mij is een plug-in een duurdere optie, ten opzichte van een kleine oudere EV. Maar ik heb die range dan niet persee nodig, heb toch nog een andere auto staan.
Maar dat is natuurlijk anders dan een I-miev of elektrische Smart. Maar dat geeft niet, ik weet al dat het beter rijdt in een vergelijkbare auto.
Voor mij is een plug-in een duurdere optie, ten opzichte van een kleine oudere EV. Maar ik heb die range dan niet persee nodig, heb toch nog een andere auto staan.
Ja die vrijheid heb ik ook, al valt het vooral in de avond spits wel eens tegen.Yongshi schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 22:42:
[...]
Edit: Eerder weggaan helpt goed tegen file vorming 😉
Ik wil mezelf alleen niet voor de gek houden met de afschrijving. Ik denk dat de afschrijving wel meevalt als ik voor 7000 euro een EV zou kopen, of straks eventueel voor 5000 (de I-miev wordt ook steeds goedkoper). Maar toch, ik rij nu zo'n kleine zuinige wagen die me 1750 euro heeft gekost, en die eigenlijk nauwelijks meer afschrijft.Maar ja licht ook natuurlijk aan je situatie en of je idd een beetje werk gedaan kunt krijgen. Kan alleen jij bepalen 😉
Edit 2: Afschrijving niet op letten als je van plan bent de auto langer te gebruiken. Of ga voor een ev waarbij de accu eventueel geupgrade wordt. Range die steeds meer wordt is de grootste veroorzaker van de versnelde afschrijving.
Ik heb zelf in een Model S gereden, en meegereden met een Roadster, rijdt heerlijkKan wel zeggen, een ev rijdt heeeeerlijk. Heb je al een proefrit gedaan?
Maar dat is natuurlijk anders dan een I-miev of elektrische Smart. Maar dat geeft niet, ik weet al dat het beter rijdt in een vergelijkbare auto.
[ Voor 5% gewijzigd door !null op 11-08-2017 08:16 ]
En dan is het nóg gunstiger als ondernemerJan Treur schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 06:49:
Inderdaad handig.
De 'mindere' EVs hebben meest ook een performance waar je u tegen zegt, dus onderschat ze niet. Zelfs de Miev en Smart zijn nog een pretje vergeleken met de meeste andere fossiele auto's. Alleen het gebrek aan schakelen alleen al!null schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 08:14:
De hybrides van Ford maken trouwens gebruik van hetzelfde systeem als Toyota, dus zouden vergelijkbaar kunnen presteren.
[...]
Ja die vrijheid heb ik ook, al valt het vooral in de avond spits wel eens tegen.
[...]
Ik wil mezelf alleen niet voor de gek houden met de afschrijving. Ik denk dat de afschrijving wel meevalt als ik voor 7000 euro een EV zou kopen, of straks eventueel voor 5000 (de I-miev wordt ook steeds goedkoper). Maar toch, ik rij nu zo'n kleine zuinige wagen die me 1750 euro heeft gekost, en die eigenlijk nauwelijks meer afschrijft.
[...]
Ik heb zelf in een Model S gereden, en meegereden met een Roadster, rijdt heerlijk![]()
Je hebt nu ook een erg goedkope auto, helemaal zolang onderhoud geen grote kostenpost blijft zal een EV daar qua kosten niet snel onder gaan.
Onze tweede auto was ook een tijd lang zo (€3k aanschaf) en overwogen we geen vervanging, vooral door het beperkte budget dat we hadden. Echter de laatste twee jaar onderhoud had uiteindelijk de aanschafprijs van de Fluence kunnen financieren...
Ik heb dan ook een beetje het "Als je het geld hebt, doe de fossiel weg voordat het je echt geld aan onderhoud gaat kosten" gedachtengoed ontwikkeld daardoor
Ja dat klopt wel. Maar dat ding van mij heb ik op een arm onderhoudsplan
500 euro aan onderhoud gegeven over 70.000km, en dat is incl nieuwe remmen en bandjes. Dus niet netjes onderhoud volgens het boekje, maar wel veilig.
En distributieketting dus dat hoeft niet, koppeling is al eens gedaan. Maar goed, ik weet ook wel dat het niet eerlijk vergelijken is. Ik zou ook graag elektrisch rijden, maar dat is helaas niet het enige doel wat ik heb, anders had ik het al wel gedaan.
500 euro aan onderhoud gegeven over 70.000km, en dat is incl nieuwe remmen en bandjes. Dus niet netjes onderhoud volgens het boekje, maar wel veilig.
En distributieketting dus dat hoeft niet, koppeling is al eens gedaan. Maar goed, ik weet ook wel dat het niet eerlijk vergelijken is. Ik zou ook graag elektrisch rijden, maar dat is helaas niet het enige doel wat ik heb, anders had ik het al wel gedaan.
De 90pk automaat versie van de smart (66kW) is ongeveer even snel van 0-100 als de 60kW EV.Nivve schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:49:
[...]
De 'mindere' EVs hebben meest ook een performance waar je u tegen zegt, dus onderschat ze niet. Zelfs de Miev en Smart zijn nog een pretje vergeleken met de meeste andere fossiele auto's. Alleen het gebrek aan schakelen alleen al![]()
Je hebt nu ook een erg goedkope auto, helemaal zolang onderhoud geen grote kostenpost blijft zal een EV daar qua kosten niet snel onder gaan.
Onze tweede auto was ook een tijd lang zo (€3k aanschaf) en overwogen we geen vervanging, vooral door het beperkte budget dat we hadden. Echter de laatste twee jaar onderhoud had uiteindelijk de aanschafprijs van de Fluence kunnen financieren...
Ik heb dan ook een beetje het "Als je het geld hebt, doe de fossiel weg voordat het je echt geld aan onderhoud gaat kosten" gedachtengoed ontwikkeld daardoor
Maar die versie van de smart is dan ook weer bijna net zo duur als de EV
Basismodel: 11k.
90pk automaat: 17k
EV: 22k
Ik heb het voor mijn Prius ook even ingevuld Met 8 jaar en het verbruik van een ioniq (en thuis laden, en ik tank in Duitsland) kom ik op 1,3x, met Tesla verbruik op 1,18x.Jan Treur schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 06:49:
Inderdaad handig.
Dat zet geen zoden aan de dijk.
@databeestje reken je bij de TCO de afschrijving niet dubbel? Standaard staat er na 4 jaar 20064, dat is 10000+13228-3164. Maar in die 13228 zit de afschrijving ook al. Dus die 13228 is al de TCO: 4*1598 + 10000 - 3164 = 13228.
[ Voor 17% gewijzigd door Maasluip op 11-08-2017 10:55 ]
Bij mij is gewoon achteraf een klasse 4-alarm ingebouwd, dus dat zou neem ik aan voldoende moeten zijn?Norckon schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 09:37:
[...]
De enige optie op dit moment is volgens mij Turien & Co, vaak via één van de verschillende bemiddelaars.
Alles heeft nadelenVerwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:58:en zijn er ook nadelen aan een Tesla, zoja wat precies?heeel erg benieuwd om te horen van een Tesla owner in NL.
Praktische dingen:
- Interieurkwaliteit is onder de maat voor de prijsklasse: materiaal slijt snel, met name de stoelen, wat rammeltjes en kraakjes. Is bij de nieuwere modellen wel fors vooruitgegaan.
- Standaardstoelen zitten niet al te best. Weinig steun aan de zijkant, korte zitting. Tegenwoordig zijn de Premium-stoelen standaard dus is dat probleem een stuk kleiner, maar ook hier geldt dat als je een even dure Audi of BMW koopt je beter meubilair krijgt.
- Ruimte achterin is voor zo'n grote auto niet heel goed. Wat langere mensen zitten met hun hoofd tegen het dak, beenruimte en breedte is wel prima.
- De navigatie is een vrij bizarre combinatie. De weergave op het grote middenscherm is op basis van Google Maps en dus vrijwel 100% up to date. De route die daarop geplot wordt is echter afkomstig van een Navigon-systeem dat z'n eigen kaarten gebruikt. Nu worden die ook wel over the air bijgewerkt, maar dat is veel minder vaak (laatste update die ik mij kan herinneren is ongeveer een jaar geleden). Naast dat de navi een ongekende voorkeur voor de kortste route heeft en er bijna niks aan ingesteld kan worden (navigatie stuurt je liever dwars door een stadscentrum ook al is een ringweg fors sneller) levert dat behoorlijk schizofrene situaties op. Zo is het navigatiesysteem in mijn auto nog altijd niet op de hoogte van het bestaan van de A4 tussen Delft en Rotterdam - geopend in december 2015 - terwijl je hem op het grote scherm gewoon voorhanden hebt. Voor een auto met een nieuwprijs van tegen de 90k die van 'always connected' een belangrijke USP heeft gemaakt is dat compleet bezopen. Dit schijnt overigens bij de 3 wel een stuk beter te gaan worden en ik ga er van uit dat ook de S en X nieuwe software krijgen: https://electrek.co/2017/08/08/tesla-new-maps-navigation/
- Kleine praktische dingetjes verder: zonnekleppen zijn erg klein dus zinloos als je wat kleiner bent als bestuurder, geen bekerhouders achterin, geen handgrepen boven de portieren, en als iemand z'n gordel in de verkeerde sluiting steekt denkt de auto dat iemand z'n gordel niet om heeft, en verschijnt er een niet weg te halen waarschuwing op de plek van de navigatie.
Voordelen zijn er ook: zeker voorin is het enorm ruimtelijk, de bagageruimte is gigantisch (voor en achter samen dik 800 liter zonder de bank om te klappen), hij is bloedsnel, stil en gaat voor zo'n grote en zware auto als op rails. Continue streaming audio (Spotify standaard!) zorgt dat je je nooit hoeft te vervelen.
Bij verschillende verzekeraars is te lezen dat dat niet zou kunnen.Daniel schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 13:03:
[...]
Bij mij is gewoon achteraf een klasse 4-alarm ingebouwd, dus dat zou neem ik aan voldoende moeten zijn?
Veel te laat natuurlijk, maar had je de exploitant gebeld? Wellicht dat die toch een keer een sessie willen starten. Bij Fastned heb ik dat ook al een paar keer telefonisch moeten doen (want storing met de app). Ze kunnen mij daar natuurlijk wel in hun systeem opzoeken dus dat is wellicht anders dan wanneer je als "onbekende" een exploitant belt.Flappiewappie schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:02:
Iemand nog tips op het moment dat je je laadpas bent vergeten?
Een (voormalig) klasse 5 alarm kan inderdaad niet omdat dan verwacht wordt dat het al aanwezige klasse 3-alarm van Tesla samenwerkt met het achteraf in te bouwen voertuigvolgsysteem, en dat werkt niet. Tesla heeft dan wel zelf een volgsysteem via de app maar dit is niet verbonden met een alarmcentrale en telt dus niet.Maasluip schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 13:15:
[...]
Bij verschillende verzekeraars is te lezen dat dat niet zou kunnen.
Bij mij is verzekeraar blijkbaar nog akkoord gegaan met een klasse 4 alarm waar die samenwerking niet noodzakelijk is (volgsysteem moet op afstand geactiveerd worden, of door een eigen bewegingssensor)
Wat betaal jij voor je verzekering dan?Daniel schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 14:37:
[...]
Een (voormalig) klasse 5 alarm kan inderdaad niet omdat dan verwacht wordt dat het al aanwezige klasse 3-alarm van Tesla samenwerkt met het achteraf in te bouwen voertuigvolgsysteem, en dat werkt niet. Tesla heeft dan wel zelf een volgsysteem via de app maar dit is niet verbonden met een alarmcentrale en telt dus niet.
Bij mij is verzekeraar blijkbaar nog akkoord gegaan met een klasse 4 alarm waar die samenwerking niet noodzakelijk is (volgsysteem moet op afstand geactiveerd worden, of door een eigen bewegingssensor)
Wie zat er ook alweer in Noorwegen? Ik zit binnenkort een weekendje daar met de motor en ik vroeg me af of ie nog tips had qua elektrisch rijden.
Dat was @Rene
Wat wil je weten?Erasmo schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 17:53:
Wie zat er ook alweer in Noorwegen? Ik zit binnenkort een weekendje daar met de motor en ik vroeg me af of ie nog tips had qua elektrisch rijden.
Voor het plannen gebruik ik de volgende app: LadeNå! (Deze is gekoppeld aan een nationale database).
De twee grootste leveranciers zijn GrønnKontakt en Fortum. Beide hebben een app en je kan via SMS betalen (al Weet ik niet of dat voor buitelandse nummers geldt).
Welke route wil je rijden. Wellicht heb ik nog wat tips voor je :-)
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Ik zit dan in Stavanger, wordt waarschijnlijk gewoon een beetje door de Fjorden toeren samen met wat plofmotors.
Die app is wel handig ja. Ik zie dat TNM er ook partners heeft, als ik mijn Nederlandse druppel kan gebruiken zou dat wel handig zijn. Zijn de meeste palen één of drie fase?
Die app is wel handig ja. Ik zie dat TNM er ook partners heeft, als ik mijn Nederlandse druppel kan gebruiken zou dat wel handig zijn. Zijn de meeste palen één of drie fase?
Je hebt helemaal gelijkMaasluip schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:06:
[...]
Ik heb het voor mijn Prius ook even ingevuld Met 8 jaar en het verbruik van een ioniq (en thuis laden, en ik tank in Duitsland) kom ik op 1,3x, met Tesla verbruik op 1,18x.
Dat zet geen zoden aan de dijk.
@databeestje reken je bij de TCO de afschrijving niet dubbel? Standaard staat er na 4 jaar 20064, dat is 10000+13228-3164. Maar in die 13228 zit de afschrijving ook al. Dus die 13228 is al de TCO: 4*1598 + 10000 - 3164 = 13228.

Mompelt iets met bier.
Fixed!
Meer specs zijn bekend van de Tesla Model 3. Onder andere is de batterij 80.5 kWh voor de long range versie.
lekker scheef ingevuld ja.databeestje schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:11:
[...]
Evengoed ~20k euro over 4 jaar.

extreem hoge elektriciteitskosten, duurdere verzekering, meer afschrijving en lage mrb voor de benzine auto. heb wel de benzine prijs iets lager gezet, tis hier eerder 1.50.
wel een handige pagina.
[ Voor 3% gewijzigd door Powrskin op 12-08-2017 13:52 ]
Nukezone FTW
De routeplanner van goingelectric.de geeft inderdaad 3 stops aan bij Tank&Rast. Volgens de site werken de palen, hoe betrouwbaar is dat? (bij de opties uiteraard "nur Ladesäulen mit bestätigter Funktion" aangegeven)MR0522 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 19:34:
Wij gaan over 2 weken met onze Leaf naar Oostenrijk. Als je overweegt om in Duitsland gebruik te gaan maken van de Tank&Rast palen, kijk dan goed naar de status.
Tja, dat blijft altijd de vraagsj0erd. schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:27:
[...]
De routeplanner van goingelectric.de geeft inderdaad 3 stops aan bij Tank&Rast. Volgens de site werken de palen, hoe betrouwbaar is dat? (bij de opties uiteraard "nur Ladesäulen mit bestätigter Funktion" aangegeven)
Niet scheef, meer de kosten die we hier maken, benzine is nogal een nummer in flux, die ga ik niet elke keer aanpassen, daarom kan je hem ook invullen. MRB voor een Suzuki Swift is precies dat, en de verzekering ook. Gezien de prijzen van o.a. de Nissan Leaf lijkt de afschrijving mij ook niet onrealistisch. De elektriciteitsprijs is een combi van publiek en thuis laden, als ik deze uit had gesplitst had je het vast wel goed gevonden. Of je past hem aan.Powrskin schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 13:49:
[...]
lekker scheef ingevuld ja.![]()
extreem hoge elektriciteitskosten, duurdere verzekering, meer afschrijving en lage mrb voor de benzine auto. heb wel de benzine prijs iets lager gezet, tis hier eerder 1.50.
wel een handige pagina.
Afschrijving van 25% lijkt me wel heel hoog, tenzij je 50.000km per jaar rijdt.databeestje schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 15:02:
[...]
Gezien de prijzen van o.a. de Nissan Leaf lijkt de afschrijving mij ook niet onrealistisch.
Ik reken met 15% voor elektrisch en 12% voor benzine bij 20.000km/jaar.
[ Voor 31% gewijzigd door assje op 12-08-2017 15:39 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Als je het met een swift vergelijkt, dan mag het verbruik wel een stuk omlaag. De een na laatste generatie doet ong 1:18/19 en de nieuwe met terugwin weet ik nog niet, zal waarschijnlijk nog ietsjes beter zijn. dus 1:19/20.databeestje schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 15:02:
[...]
Niet scheef, meer de kosten die we hier maken, benzine is nogal een nummer in flux, die ga ik niet elke keer aanpassen, daarom kan je hem ook invullen. MRB voor een Suzuki Swift is precies dat, en de verzekering ook. Gezien de prijzen van o.a. de Nissan Leaf lijkt de afschrijving mij ook niet onrealistisch. De elektriciteitsprijs is een combi van publiek en thuis laden, als ik deze uit had gesplitst had je het vast wel goed gevonden. Of je past hem aan.
qua laadprijs, dat kan bij publiek toch ook voor rond de 30cent per kw?
Zou het zelf alleen bij hoge uitzondering doen en voor de rest moet het een auto zijn die me van en naar het werk zou brengen + uitjes, boodschappen dichtbij. Met zonnestroom kan je nog meer van de kw prijs afhalen.
maar goed, genoeg gezeurd. leuk en handig om zo te kunnen vergelijken. Ziet er leuker uit, als Excel.
Nukezone FTW
Geen idee, is full operational lease.YoshiBignose schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:44:
[...]
Wat betaal jij voor je verzekering dan?
Maar zal nu wel wat meer worden want m'n vrouw heeft de vorm van de wielkast rechtsachter enigszins gemodificeerd met behulp van een betonnen pilaar

Daniel schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 16:19:
[...]
Geen idee, is full operational lease.
Maar zal nu wel wat meer worden want m'n vrouw heeft de vorm van de wielkast rechtsachter enigszins gemodificeerd met behulp van een betonnen pilaar
[afbeelding]
In de biometrische wetenschap staat toch wel ergens beschreven dat beton toch harder is dan tesla-aluminium?Daniel schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 16:19:
[...]
Geen idee, is full operational lease.
[afbeelding]
boompje > buitenspiegel.
De eerste en laatste keer dat ik haast had in een auto (Peugeot 106 diesel), bij het uitparkeren de buitenspiegel achter een boompje gehaakt en naar de schutting geschoten. Gelukkig niet het spatbord geraakt, maar toch 170 gulden voor een nieuwe spiegel
De eerste en laatste keer dat ik haast had in een auto (Peugeot 106 diesel), bij het uitparkeren de buitenspiegel achter een boompje gehaakt en naar de schutting geschoten. Gelukkig niet het spatbord geraakt, maar toch 170 gulden voor een nieuwe spiegel

Sloop geprobeerd ....?databeestje schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:51:
boompje > buitenspiegel.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik was jong, het was mijn eerste auto, nooit bij stil gestaan. Tegenwoordig kan je ook online onderdelen terugvinden (zoals een achterruitwisser voor de 206), ook een uitkomst. Veel dingen kan je op de bonnefooi vinden bij een sloper.
Ja ik reed vroeger een 3-serie (E36). Bij elke sloop lagen er wel een paar
vaak wel in de juiste kleur te vinden.
Toch lijkt de sloop me lastig voor Tesla onderdelen.
Tesla's zijn wat zeldzamere auto's, maar op zich krijgen die ook ongelukken. Alle onderdelen die daarbij niet beschadigd raken komen waarschijnlijk op de 2e hands markt terecht. Wellicht niet via de sloper op de hoek, want een Tesla wrak heeft vaak een boel waardevolle onderdelen aan boord en wordt daarom geveild aan iemand die de onderdelen goed kan verkopen.Hachy schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:24:
Toch lijkt de sloop me lastig voor Tesla onderdelen.
Zomaar een wilde greep:
https://www.onderdelenlij...aandrijfas-rechts-achter/
https://www.onderdelenlij...s/onderdeel/achterbumper/
Ik denk trouwens dat Tesla onderdelen misschien wel relatief goed verkrijgbaar zijn, omdat de meeste exemplaren vrij jong zijn, veel zakelijk en lease zullen ze all-risk verzekerd zijn en gewoon met originele onderdelen gerepareerd worden.
[ Voor 13% gewijzigd door Paul C op 15-08-2017 14:30 ]
Als Tesla een goed kwaliteits programma heeft kopen ze de wrakken zelf.
Why?kdeboois schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:31:
Als Tesla een goed kwaliteits programma heeft kopen ze de wrakken zelf.
Ik zie overigens regelmatig nieuwberichtjes voorbij komen waar iemand een ICE heeft omgebouwd tot EV met de aandrijflijn van een Tesla. Ik ga er dan even vanuit dat ze een schadeauto hebben opgekocht bij de verzekeraar en daar de onderdelen uit gesloopt. Er zijn zelfs bedrijfjes gespecialiseerd in het strippen van Tesla's (al doen ze dat blijkbaar ook met gestolen exemplaren).
Die auto is na een aanrijding namelijk al snel total-loss. Maar vaak is dan alleen de kreukelzone naar zijn grootje. De aandrijving en het accupakket zijn dan nog volledig intact en best wat geld waard.
Ja neem aan dat elk gestolen exemplaar wel gestript wordt, omdat je verder wat functionaliteit zal moeten missen door het eruit slopen van de 4g etc. Onderdelen zijn echt achterlijk duur.
Op het Tesla forum was er iemand die wat schade aan z'n voorbumper en frunk had en dat kostte 10k
Op het Tesla forum was er iemand die wat schade aan z'n voorbumper en frunk had en dat kostte 10k
Dan kan je ziet wat er met de constructie gebeurt en deze verder verbeteren. Total Quality Managment bla bla Lean / Zero Waste etc...
Van iedere gecrashte auto kan je weer wat leren. Wie weet weten ze inmiddels genoeg, dat kan ook.
Vandaag onderweg naar huis een grijze Zoe, een Kangoo ZE en een hele mooie donker rood metallic Zoe gezien. Leuk.
Het ziet er wel naar uit dat Nederland betreffende het bouwen van snelladers niet echt doorloopt. Als je hier kijkt (http://ccs-map.eu/stats/) zie je dat er in Duitsland in augustus 42 snelladers zijn bijgebouwd en in Nederland 0. We hebben inmiddels minder snelladers dan kleinere landen Denemarken, Zwitserland en Oostenrijk.
Denemarken en Zwitserland zijn ongeveer even groot, Oostenrijk is 2 keer zo groot als Nederland....Alexander6501 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 18:00:
Het ziet er wel naar uit dat Nederland betreffende het bouwen van snelladers niet echt doorloopt. Als je hier kijkt (http://ccs-map.eu/stats/) zie je dat er in Duitsland in augustus 42 snelladers zijn bijgebouwd en in Nederland 0. We hebben inmiddels minder snelladers dan kleinere landen Denemarken, Zwitserland en Oostenrijk.
Dit soort aantallen zeggen niet zoveel, ik durf zelfs te betwijfelen of die data wel correct is, wat belangrijker is hoe is de verspreiding en de bezettingsgraad...132 is erg weinig maar dat komt waarschijnlijk door de definitie van "snelladers" of dat er alleen CSS geteld is
https://www.google.com/my...ubpqtX9J1bdHShTI&hl=en_US
Alle Tesla laadstations ook niet meegeteld?
[ Voor 14% gewijzigd door MarcelGo op 15-08-2017 21:18 ]
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Goede tip.MR0522 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:45:
[...]
Tja, dat blijft altijd de vraagAls je bij de details van de betreffende paal gaat kijken zie je een regel Störungsarchiv en Detailiertes Ladelog staan, daar staan de laatste entries van de mensen die daar geladen hebben. Maar dat is ook afhankelijk van hoe het wordt bijgehouden.
Iemand ervaringen met recent gebruikte Tank&Rast locaties?
Op onze vakantie naar Berlijn (heen West-Oost en terug Oost-ZuidWest) een aantal Tank&Rast aangedaan en geen problemen gehad.sj0erd. schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 23:05:
[...]
Goede tip.
Iemand ervaringen met recent gebruikte Tank&Rast locaties?
Gewoon inpluggen, koffie drinken, en zonder te betalen wegrijden
[edit: wel de koffie betalen natuurlijk

[ Voor 6% gewijzigd door Nivve op 16-08-2017 08:56 ]
Het gaat hier specifiek om CCS-DC laders. Ik zat even mis qua de grootte van de landen, daar heb je gelijk in. Ik word echter ook niet echt blij van de kaart die je stuurt. Nog meer snelladers in de randstad, maar niets in Friesland, Groningen, Overijssel, Zeeland, LimburgMarcelGo schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 21:12:
[...]
Denemarken en Zwitserland zijn ongeveer even groot, Oostenrijk is 2 keer zo groot als Nederland....
Dit soort aantallen zeggen niet zoveel, ik durf zelfs te betwijfelen of die data wel correct is, wat belangrijker is hoe is de verspreiding en de bezettingsgraad...132 is erg weinig maar dat komt waarschijnlijk door de definitie van "snelladers" of dat er alleen CSS geteld is
https://www.google.com/my...ubpqtX9J1bdHShTI&hl=en_US
Alle Tesla laadstations ook niet meegeteld?
Dit topic is gesloten.