Goed, zoals beloofd bijgaand onze ervaringen mbt onze reis naar de Vendee in Frankrijk. Let op het wordt een long-read. Ik heb het draadje gekopieerd uit het Nissanelectricclubforum en ben het nu aan het aanpassen
Allereerst, waar ligt de Vendee? Dat ligt hier:
Tweede vraag die een oplettende kijker kan stellen, waarom ben je niet via Le Mans gereden? Dat is toch korter? Daar kom ik later op terug.
De eerste tip die ik iedereen mee wil geven, bereid je goed voor een zorg ervoor dat je ook alle laatste nieuwtjes mbt elektrisch rijden hebt meegekregen.
Daarmee bedoel ik het volgende. In dit draadje:
http://nissanelectricclub...pic/bretagne-met-de-leaf/
staat al een heleboel informatie. Maar als je dat draadje doorleest zie je hoe de informatie redelijk snel veroudert. Om iets te noemen, TNM-pas kan op een hoop plekken in Frankrijk nu ook gebruikt worden. Toen ik begon/wij begonnen met dit avontuur (ergens in februari) was daar nog helemaal geen sprake van. Sterker nog, toen kon je alleen met KiWhi-pas laden en dat was het zo ongeveer.
Tweede tip die ik iedereen wil meegeven, hou met plannen ook rekening met de weersomstandigheden. Op de heenreis kwam er een windkracht 5/6 uit zuid/zuidwest
Precies, exact tegen ons in. Dat is op een ritje van 200 km in Nederland onhandig, maar als je 600 km op een dag wilt rijden dan begin je dat te merken.
Vwb opladen ben ik voorstander van meerdere opties, dus hadden we een Kiwhi en Chargemap-pas bij ons. Want op de Corridorladers (die bij de Air’s op de Peage staan) kan je Chargemap en Plugsahare gebruiken (en bij de kassa laadkaarten kopen/creditcard gebruiken). Maar bij andere snelladers is de Kiwhi-pas de enige in het buitenland verkrijgbare kaart die het doet. Al begint TNM dus ook hoe langer hoe meer geaccepteerd te worden.
Vwb het plannen en rijden zelf, ondanks de horrorverhalen die hier te lezen waren:
http://nissanelectricclub.nl/forums/topic/met-de-leaf-30kw-innaar-frankrijk-hoezo-is-dat-pionieren-nav-volkskrant/
is dat verder werkelijk geen enkel probleem om te doen. Wij hebben alleen maar
https://fr.chargemap.com/
gebruikt, waarbij de app eigenlijk handiger is dan de website zelf.
Bij het plannen hebben wij ons proberen te houden aan sprongetjes van 100/120 km max. Dat lijkt niet veel, maar met een 30kWh Leaf en een bereik van 180 km is ons inziens dat de veiligste optie. Je hebt dan nl nog capaciteit over om naar een andere snellader te rijden zonder gedoe.
Want we zijn dus wel een snellader tegengekomen die stuk was, het rode bolletje links:
Deze staat door ons nu op een kruisje (want gemeld op Chargemap). Maar naar de volgende snellader, rechts op de kaart was nog 50 km;
We hebben het gehaald, maar het was een close call
De enige close call in de hele vakantie overigens.
Zijn er dan verder geen oplaadpunten?
Tuurljk wel, maar geen snelladers:
En die wilden we toch hebben.
Om deze post
http://nissanelectricclub.nl/forums/topic/met-de-leaf-30kw-innaar-frankrijk-hoezo-is-dat-pionieren-nav-volkskrant/nog aan te halen, we hebben moeten zoeken naar (snel)laders en waren ze, als we niet wisten waar we moesten kijken, wrs ook niet tegen gekomen. Want het zijn geen Fastned-stations
Vwb die snelladers, die heb je eigenlijk in twee smaken. Betaalde langs de Peage en gratis varianten bij oa supermarkten (Auchan bijvoorbeeld) of Ikea.
Het feit dat snelladers gratis zijn en op drukke punten staan heeft als grootste nadeel dat ze soms bezet zijn. En je dus moet wachten. Of naar een andere snellader moet rijden.
(en we zijn twee keer te lang in de supermarkt gebleven, hahaha)
Nadeel is soms ook dat ze niet naast de Peage liggen, maar op 5/10/15 min afstand van de Peage. Dus kost gratis laden toch al snel 10/20 min meer tijd dan betaald laden.
De betaalde snelladers langs de Peage waren iig altijd vrij, dus daar hoefden we niet te wachten.
En dat brengt me direct bij een volgend punt, idealiter wil je twee of meerdere snellaadpunten per stop hebben, mocht er een stuk/bezet zijn. Of, als je op de Peage staat een snellader binnen de komende 50 km.
Al kwamen we ook een Air tegen die twee snelladers had, maar dat was bij Parijs, wellicht wordt er daar meer gebruik van gemaakt?
Nog een punt van aandacht die we de twee keer genegeerd hebben

vertrek altijd met een volle accu, want 's-ochtends eerst laden is ook niet echt efficiënt.
Concreet in cijfers
Dag een:
482 km gereden in 7 uur. Google zegt dat we daar vijf uur over zouden moeten doen. In de praktijk zou dat neerkomen op zes uur (want toilet moet toch bezocht worden). Dat had korter gekunt als we nog iets strakker gepland waren.
Dag twee:
509 km gereden in 8 uur. Google zegt dat we daar ook vijf uur over zouden moeten doen. Hier moesten we wel door Parijs heen en we hadden het sneller kunnen doen door oa aan de Peage te laden. Maar doordat we wisten dat we op dag drie pas om 16.00 op de camping terecht konden hebben we het ook wat rustiger aan gedaan.
Dag drie de resterende 80 km.
Vwb het rijden via Orleans en niet via Le Mans, daar waren naar mijn smaak te weinig snelladers, dus dan liever 100 km om.
Dan op locatie kon er ook goed geladen worden bij de lokale supermarkt:
Dan de terugreis. Die ging vloeiender en minder vloeiend.
We gingen zelfverzekerder op reis, maar de eerste dag was toch een lange. Tien uur voor 512 km......ipv de vijf uur van Google.
De bovenstaande lader bleek dus stuk te zijn en toen was het volgende laadstation redelijk in de middle of nowhere. Gevolg was dat het mobiele netwerk er ook niet goed was.
Direct gevolg daarvan was dat het leek alsof die lader het niet deed. Maar het bleek naderhand gewoon een slechte verbinding te zijn.
(de kaart werd niet ge-autoriseerd). Niets aan de hand dus, maar met 44 km op de teller toch een kort oeps momentje. Al hadden we ook via het stopcontact daar kunnen laden...... liever niet.
Enfin, ben je zomaar een uur verder.
Vervolgens een lader bij een supermarkt die net bezet was door een Nederlandse Tesla en tja, als die dan drie kwartier blijft staan

(wist niet dat hij er maar 30 min mocht staan

)
(wel weer een leuk gesprek mee gehad)
Dus geen acht uur, maar tien.
Dag twee was een stuk beter, we waren inmiddels in Parijs en vertrokken om 10.30 en waren om +- 18.30 thuis. Google vindt het vijf uur rijden en wij doen er acht uur over. Dat kwam door een extra oplaadstop die ook nog langer duurde.
Want door al dat snelladen op dag twee en stukken 120/130 km te rijden werd de batterij te heet (batterijindicator eerste streepje rood) en daardoor daalde de snelheid van snelladen fors. Dus dat heeft ook zeker een 40 minuten extra geduurd. Hadden we ons gewoon aan 100 km/h gehouden, dan zou er wrs niets aan de hand zijn geweest. Waren we ook nog eerder weggegaan, dan waren we om 17.00 thuis geweest.
Oftewel, niet al te hard rijden als je de hele dag wilt snelladen.
Oh ja, continue met airco en bijna overal met cruise control gereden.
Het kan zijn dat ik deze post nog aanpas als me iets te binnen schiet.
Ondertussen zijn we aan het kijken hoe we volgend jaar naar de Cote d'Azur kunnen gaan, want met de kennis van nu is 1300km in twee dagen prima te doen.
En was ons het meest opviel is hoe comfortabel het toch rijden is
Daarnaast was onze mini van vier ook de koning te rijk want elk uur/1,5 stoppen vond zij ook heel erg gezellig. Meest gestelde vraag in de auto was: 'Wanneer gaan we weer laden?'
[
Voor 5% gewijzigd door
Tocoleaf op 08-08-2017 20:52
]