Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:28
Vorige week reisje gemaakt met een BMW i3 met range extender.. en kan niet anders zeggen dan: ruk.

Dik 400kilometer, bij starten zegt hij dat ik 250km kon rijden, maar na 150km was electrisch en benzinetank al leeg (snelweg 120, vrij rustig aan gereden). Was op locatie geen stroompunt aanwezig dus met 3x tanken naar huis kunnen rijden.
Weggedrag is heel zoekerig, denk door de smalle (eco) bandjes

Positief: best snel rechtdoor, het 100% vermogen vanaf 0
Negatief: rijgedrag, actieradius

Electische auto is nog even niets voor mij.

I3 is natuurlijk al wat ouder, dus wellicht zijn de nieuwere opel/hyundai/tesla's beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:19

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sniffels schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:42:

Electische auto BMW i3 is nog even niets voor mij.
FTFY :Y)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wulm-P
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05-2022
albert04 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:00:
Ik mag binnenkort kijken naar een nieuwe auto voor mijn werk (zakelijke lease). Ik rij aardig wat kilometers (denk aan 35-40.000 km’s per jaar) Sinds de Tesla en de Neaf op de markt zijn ben ik erg enthousiast over de elektrisch auto’s. Nu is het tijd om te gaan kijken of elektrisch rijden in mijn voordeel is. Ik heb deze week eens gekeken welke elektrische auto’s onder mijn budget vallen en daarna ben ik verder gaan kijken per auto. Uiteindelijk kom ik op de Opel, Hyundia en Volkswagen. Echter steekt de Hyundia uit qua ruimte en techniek. Opel is daarentegen weer beter in snelheid maar ook in actieradius. (even niet over de levertijden)
Voor mijn werk heb ik aardig wat ritten welke variëren tussen 100km of 200km enkele reis. Daarom vraag ik mij eigenlijk af of elektrisch wel een voordeel is ten opzichte van een gewone verbrandingsmotor. Als ik zo kijk zou ik met een Ioniq een keer voor een half uur op moeten laden als ik een enkele rit van 200km maak.
Daarnaast ben ik het persoon die graag het rechterpedaal behoorlijk intrap. Ik ben daarom meestal op de linkerbaan dan op de rechterbaan te vinden. Met elektrisch moet ik dat achter mij laten en op een rustige en relaxter tempo naar mijn klanten moeten. De vraag is natuurlijk en dat kunnen jullie denk ik niet voor mij beoordelen; ga ik hier aan ergeren? Het plannen van een rit moet totaal anders dan bij een verbrandingsmotor. Je moet rekening houden met laadstations die niet bij alle tankstations aanwezig zijn. Daarnaast dien je tussen de 90 en 110 km/h te rijden om een rit van 200km te halen. Als je een kortere reis moet maken dan zou je eventueel 130 km/h kunnen rijden. Het is allemaal afhankelijk van de reis die je moet afleggen.

Ik ben benieuwd of er meer zijn die deze problemen/uitdagingen hadden en alsnog voor elektrisch zijn gegaan.

Ik heb het forum van Ioniq bijna volledige gelezen en daar komen toch wel leuke actieradius voorbij zoals 235km of 250km op een landing maar ook weer tegenstrijdige waardes zoals 135km of 155km.
Los van de actieradius (die inderdaad snel omlaag gaat als je goed doortrapt) vergeten veel mensen het laden.

Ik heb een jaar in een i3 oud model gereden met een 1fase lader. Ik ben vaak ergens kort (1 tot 2 uur) en ga dan weer weg. Mijn nieuwe i3 heeft een grotere accu, maar de grootste winst zit voor mij in het laden op 3 fase. In 3,5 uur is ie weer vol, waar de oude i3 er twee keer zo lang over deed. Toen ik een nieuwe EV konuitzoeken gaf dat de doorslag t.o.v. de Ioniq en de e-golf.

Ik rij overigens zeer regelmatig afstanden van 200 km enkele reis en rij dan meestal rond de 120. Even 5-10 minuten bijladen bij fastned en je redt het. Goed moment voor een kop koffie of een plasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Wulm-P schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:59:
[...]

Los van de actieradius (die inderdaad snel omlaag gaat als je goed doortrapt) vergeten veel mensen het laden.

Ik heb een jaar in een i3 oud model gereden met een 1fase lader. Ik ben vaak ergens kort (1 tot 2 uur) en ga dan weer weg. Mijn nieuwe i3 heeft een grotere accu, maar de grootste winst zit voor mij in het laden op 3 fase. In 3,5 uur is ie weer vol, waar de oude i3 er twee keer zo lang over deed. Toen ik een nieuwe EV konuitzoeken gaf dat de doorslag t.o.v. de Ioniq en de e-golf.
Inderdaad, zowel de Ioniq, E-Golf als de Ampera-E ondersteunen geen 3-fase. Of had de Opel het nou wel?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

RocketKoen schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:08:
[...]
Die model X heeft misschien een camera op het dak? Zou logisch zijn icm iemand die aan het reviewen of bloggen is.
Voor en achter? En het lijken een paar ronde schijfjes op hoge strips.
Ik heb in het album een paar uitsnedes gemaakt
gallery: ollie1965

Niet de beste kwaliteit, maar telefoon en snel snel.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:45
ollie1965 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:33:
[...]

Voor en achter? En het lijken een paar ronde schijfjes op hoge strips.
Ik heb in het album een paar uitsnedes gemaakt
gallery: ollie1965

Niet de beste kwaliteit, maar telefoon en snel snel.
Lijkt een beetje op deze model s van vorig jaar:
https://electrek.co/2016/...s-spotted-near-teslas-hq/

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulm-P
YoshiBignose schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:26:
[...]

Inderdaad, zowel de Ioniq, E-Golf als de Ampera-E ondersteunen geen 3-fase. Of had de Opel het nou wel?
Ampera-e 1-fase. Even heel plat geslagen echt leuk laden: 60 kWh accu / 3,7 kW laadsnelheid aan openbare laadpaal = ca. 16 uur 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:07

databeestje

Von PrutsHausen

YoshiBignose schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:26:
[...]

De nieuwe e-Golf is 2 fase, beetje raar, maar dus wel 7kW bij publieke paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:50
Vorige week reisje gemaakt met een BMW i3 met range extender.. en kan niet anders zeggen dan: ruk.

Dik 400kilometer, bij starten zegt hij dat ik 250km kon rijden, maar na 150km was electrisch en benzinetank al leeg (snelweg 120, vrij rustig aan gereden). Was op locatie geen stroompunt aanwezig dus met 3x tanken naar huis kunnen rijden.
Weggedrag is heel zoekerig, denk door de smalle (eco) bandjes

Positief: best snel rechtdoor, het 100% vermogen vanaf 0
Negatief: rijgedrag, actieradius

Electische auto is nog even niets voor mij.

I3 is natuurlijk al wat ouder, dus wellicht zijn de nieuwere opel/hyundai/tesla's beter.
Dat heet koppel. Dat vermogen komt pas al er ook een toerental is.

i3 is volgens mij een van de beste. Verwachting aanpassen of wachten op een wonder.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Aha, dan was mijn gedachte mogelijk wel goed.
Een Duitser die daar stond zij dat Tesla Duitsland in Stuttgart zat en dat BB wel eens door hen werd gebruikt.
Maar dat strookt weer niet met https://www.tesla.com/de_DE/contact want dan zouden ze in Prüm zitten (aan de Rudolf Diesel strasse _O- ).

Enfin, ik zal straks nog een leuke posten wat ik daar gezien heb.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Wulm-P schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:46:
[...]

Ampera-e 1-fase. Even heel plat geslagen echt leuk laden: 60 kWh accu / 3,7 kW laadsnelheid aan openbare laadpaal = ca. 16 uur 8)7
Dus in één avond en nacht vol. Prima. Voor onderweg heb je een DC snellaad aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedego
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-09 21:07
Dit is wat Opel zelf schrijft:
Laadpunt thuis
Om thuis gemakkelijk en veilig op te laden, kunt u een thuislaadpunt laten installeren, bijvoorbeeld in uw garage. U heeft hierbij de keuze uit verschillende typen laadpunten, aan de muur of in de vorm van uw eigen laadpaal, met een vermogen dat varieert van 3,7 kWh tot 7,4 kWh. Uw Opel dealer brengt u graag in contact met één van onze servicepartners, die alle details met u kan bespreken en de installatie vakkundig voor u verzorgt.

De Ampera-e kan ook aan gewoon huishoudelijk stopcontact worden opgeladen, maar dit biedt u minder gemak (omdat het een grote belasting is voor uw elektrische installatie) en de auto laadt minder snel op.
Bron:
http://www.opel.nl/onze-m...autos/ampera-e/index.html (stukje naar beneden - Kopje 'thuis laden')

[ Voor 8% gewijzigd door jedego op 04-08-2017 15:06 . Reden: Bron toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

En daar is-ie weer: vermogen in kWh :X
Doe dan kWh/h.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 04-08-2017 15:12 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:28
kdeboois schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:48:
[...]

Dat heet koppel. Dat vermogen komt pas al er ook een toerental is.

i3 is volgens mij een van de beste. Verwachting aanpassen of wachten op een wonder.
Als dat een van de beste is dan vind ik alles electrisch in 2020 niet haalbaar.
Moet ik mijn verwachtingen aanpassen aan het blijkbaar betere oude?
Je ging toch ook pas een blu-ray speler kopen omdat DVD minder was, en niet terug naar de videoband?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulm-P
kdeboois schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:00:
[...]

Dus in één avond en nacht vol. Prima. Voor onderweg heb je een DC snellaad aansluiting.
16 uur is wel een lange nacht. Maargoed voor sommige mensen zal dat voldoende zijn, voor anderen niet. Ik zie alleen veel om me heen dat mensen over de aanschaf van een EV nadenken en dit aspect vergeten. De dealers die ik heb gesproken weten er ook te weinig vanaf. Toen de Ioniq net op de markt was direct naar de Hyundai dealer gereden en gevraagd hoe snel hij kan laden, krijg je het antwoord: 'Ik heb alleen voorlichting gehad van Fastned, daar laad je voor 80% in een half uur'. Verder geen enkel idee. Hetzelfde verhaal bij de VW dealer overigens.
jedego schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:05:
Dit is wat Opel zelf schrijft:

dat varieert van 3,7 kWh tot 7,4 kWh
Verschil tussen 16A en 32A laadpunt. 32A kom je op een openbare laadpaal niet snel tegen en op je huisaansluiting ook niet vaak. Bij private laadpunten bij b.v. bedrijven wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Sniffels schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:12:
[...]
De i3 zit goed in het vermogen en is relatief licht.
Ik zou niet alle EVs beoordelen aan deze ene ervaring.
Maar inderdaad, als het belangrijk voor je is om zonder stoppen 400 km te rijden (laat ik mijn oordeel ook uitstellen ;)) dan zijn de budget-EVs (<40k) van nu niets voor jou.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
ollie1965 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:53:
Aha, dan was mijn gedachte mogelijk wel goed.
Een Duitser die daar stond zij dat Tesla Duitsland in Stuttgart zat en dat BB wel eens door hen werd gebruikt.
Maar dat strookt weer niet met https://www.tesla.com/de_DE/contact want dan zouden ze in Prüm zitten (aan de Rudolf Diesel strasse _O- ).

Enfin, ik zal straks nog een leuke posten wat ik daar gezien heb.
Tesla Grohmann Automation GmbH is het bedrijf dat Tesla gekocht heeft voor de robotten in de fabriken. Hebben niets direct met de auto's te maken. Zo ver ik weet heeft Tesla Duitsland haar kantoor in München. Alle testauto's in Duitsland hebben ook een München-kenteken. En veel vacatures (ook voor Tesla Energy) zijn/waren in München.
Misschien kan @ollie1965 ons vertellen of het kenteken met M begon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@kdeboois @Wulm-P
Voor onderweg heb je een DC snellaad aansluiting.
Maar "onderweg" is iets heel anders dan "overdag".

Als je maar op 1 fase kunt laden dan kom je niet ver met overdag bijladen. En DAT is nu net de reden waarom 3-fasen laden zo belangrijk is. Dan doe je er in plaats van 16 uur opeens nog maar 6 uur over. En dan kun je dus binnen een werkdag bijladen. En kun je dus helemaal naar je klant toerijden, daar overdag opladen, en aan het eind van de middag weer helemaal terug. Zonder te hoeven staan wachten bij een snellader.

Echt, ik snap niet waarom mensen altijd denken dat het OF snelladen OF overnight laden moet zijn. Auto's met 3 fasen laadoptie bieden een prima middenweg! Alleen zijn er helaas niet zoveel van.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:45
mddd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:22:
@kdeboois @Wulm-P

[...]

Als je maar op 1 fase kunt laden dan kom je niet ver met overdag bijladen. En DAT is nu net de reden waarom 3-fasen laden zo belangrijk is. Dan doe je er in plaats van 16 uur opeens nog maar 6 uur over. En dan kun je dus binnen een werkdag bijladen. En kun je dus helemaal naar je klant toerijden, daar overdag opladen, en aan het eind van de middag weer helemaal terug. Zonder te hoeven staan wachten bij een snellader.

Echt, ik snap niet waarom mensen altijd denken dat het OF snelladen OF overnight laden moet zijn. Auto's met 3 fasen laadoptie bieden een prima middenweg! Alleen zijn er helaas niet zoveel van.
Helemaal mee eens! Ik heb er bij de aanschaf van mijn Zoe vooraf nooit bij stil gestaan, maar achteraf ben ik met de laadmogelijkheid van de zoe zeer tevreden. Hoe vaak ik niet bij een afspraak de auto heb aangesloten om anderhalf uur later weer met een volle accu weg te kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
mddd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:22:
@kdeboois @Wulm-P

[...]

Ook overdag is het vaak voldoende. 3-fasen is leuk, maar een tussen oplossing. Je kan mijn inziens dergelijke laders beter aan de muur op de overdag locaties neer hangen dan overal mee naar toe slepen.
Wulm-P schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:13:
[...]
16 uur is wel een lange nacht. Maargoed voor sommige mensen zal dat voldoende zijn, voor anderen niet.

Verschil tussen 16A en 32A laadpunt. 32A kom je op een openbare laadpaal niet snel tegen en op je huisaansluiting ook niet vaak. Bij private laadpunten bij b.v. bedrijven wel.
Voordeel van een 60 kWh auto is natuurlijk wel dat je volgens mij nooit leeg aankomt. Dat is met een 16, 24 of 36 kWh auto natuurlijk wel anders.

Openbare laadpalen zijn natuurlijk ook niet iets statisch. Hier in Amsterdam staat er in 5 jaar tijd alweer de 3de paal op één locatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
Sniffels schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:12:
[...]

Moet ik mijn verwachtingen aanpassen aan het blijkbaar betere oude?
Je ging toch ook pas een blu-ray speler kopen omdat DVD minder was, en niet terug naar de videoband?
Ik draai wel weer platen.

i3 is gewoon een apart beestje maar technisch er knap en gewaagd. Als je een 2-gen e-Golf gaat rijden kom je wellicht op oude waarden in een nieuw jasje uit.

Verder is het natuurlijk zo dat als je echt iets voor het milieu wil doen je niet alleen maar in termen van meer, sneller, beter kan blijven denken. Er moet uiteindelijk hier en daar een compromis gesloten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
kdeboois schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:46:
Ook overdag is het vaak voldoende. 3-fasen is leuk, maar een tussen oplossing. Je kan mijn inziens dergelijke laders beter aan de muur op de overdag locaties neer hangen dan overal mee naar toe slepen.
Natuurlijk, op de lange termijn is het een tussenoplossing. Uiteindelijk willen we op elke straathoek 200 kW hebben. Maar op dit moment zijn er zeer schaarse 50 kW+ locaties en zeer talrijke 11 / 22 kW locaties. En al die locaties voldoen prima om een auto binnen een werkdag op te laden. Terwijl je gewoon aan het werk bent! Snelladen mag dan snel gaan, helemaal niet wachten is altijd beter dan een korte tijd wachten.
Voordeel van een 60 kWh auto is natuurlijk wel dat je volgens mij nooit leeg aankomt. Dat is met een 16, 24 of 36 kWh auto natuurlijk wel anders.
Natuurlijk. Maar zelfs met een auto die veel capaciteit heeft, is het handiger als je niet hoeft te wachten. Rijd 's ochtends naar je klant in Duitsland, 's avonds weer terug. Ik noem maar wat. Ik probeer enkel aan te geven, als je op je bestemming kunt laden met 0 kosten aan tijd, dan is dat beter dan dat je onderweg laadt met gering verlies aan tijd. Anders gezegd: ook met een Tesla is het nog steeds nuttig om bij je klant even aan te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 21:45
mddd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 16:08:

Natuurlijk, op de lange termijn is het een tussenoplossing. Uiteindelijk willen we op elke straathoek 200 kW hebben. Maar op dit moment zijn er zeer schaarse 50 kW+ locaties en zeer talrijke 11 / 22 kW locaties. En al die locaties voldoen prima om een auto binnen een werkdag op te laden. Terwijl je gewoon aan het werk bent! Snelladen mag dan snel gaan, helemaal niet wachten is altijd beter dan een korte tijd wachten.
Elke straathoek 200kW gaat hem natuurlijk nooit worden ivm logistiek van al die stroom. Waarschijnlijk zal je veel meer fastneds langs de snelweg staan waar het gros van de ev's zullen gaan laden. Afhankelijk van het opkomen van ev's en hoe de logistiek hiervan opgelost wordt, zie ik de traagladers meer hun nut bieden in de zin van Vehicle2Grid en soortgelijke oplossingen voor het stabiliseren van het net. Laden zal dan meer een leuk bijkomend voordeel zijn dan het primaire doel.

Uiteraard is hier al zat over gespeculeerd en is het heel onzeker hoe het uiteindelijk gaat uitpakken over 5 jaar, laat staan op de een termijn van 10 - 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:33
Yongshi schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 17:22:
[...]

Elke straathoek 200kW gaat hem natuurlijk nooit worden ivm logistiek van al die stroom. Waarschijnlijk zal je veel meer fastneds langs de snelweg staan waar het gros van de ev's zullen gaan laden. Afhankelijk van het opkomen van ev's en hoe de logistiek hiervan opgelost wordt, zie ik de traagladers meer hun nut bieden in de zin van Vehicle2Grid en soortgelijke oplossingen voor het stabiliseren van het net. Laden zal dan meer een leuk bijkomend voordeel zijn dan het primaire doel.

Uiteraard is hier al zat over gespeculeerd en is het heel onzeker hoe het uiteindelijk gaat uitpakken over 5 jaar, laat staan op de een termijn van 10 - 20 jaar.
Ik zou verwachten dat je over een aantal jaar op elke parkeerplaats kan laden met 11-22-33?kW.
Dan hoef je bijna nooit bij een snellader te stoppen.
Alleen als we naar zelfrijdende voertuigen gaan wordt het anders. Dan gaan we van auto's die 20+ uur per dag stilstaan naar veel minder auto's die ~4-6 uur per dag stilstaan. En veel meer rijen per dag, waaronder even onbemensd naar de snellader

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Roobje schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:19:
Misschien kan @ollie1965 ons vertellen of het kenteken met M begon.
Nee BB zoals te zien op de foto.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:39
Wulm-P schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:46:
[...]

Best jammer dat er geen 3 fase lader inzit, maar hoe groot is de kans dat je 's avonds rond een uur of 23 thuis komt, met een lege accu, omdat je 300KM gereden hebt zonder te laden en dat je de volgende ochtend om 7 uur al weer een 300+ km lange rit voor de boeg hebt? Kleine kans denk ik.

Met 8 uur lader heb je er dan 25-30kW ingestopt, goed voor zeker 150KM aan range, mits je accu ook leeg was.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:04

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Dik 400kilometer, bij starten zegt hij dat ik 250km kon rijden, maar na 150km was electrisch en benzinetank al leeg (snelweg 120, vrij rustig aan gereden). Was op locatie geen stroompunt aanwezig dus met 3x tanken naar huis kunnen
Dus jij beweert dat je na 150 km zeg maar 18 kWh en 9 liter benzine opgestookt hebt?
En dan heb ik het over mijn 60 Ah i3 rex en niet over de 94 Ah uitvoering.

Of je had je bril niet op, of bij vertrek de tank van de rex leeg, of .....

Dit kan gewoon niet. Alleen met de rex met 9 ltr benzine haal je plm 100 km, omdat je met 34 pk niet harder kunt dan ong. 105 km per uur.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Was hem bijna vergeten.

Maar het parkeren op oplaad punten lijkt wel eens fout te gaan.
Toch niet weer iemand verkeerd geparkeerd

Oh euh ja.............. dat kan ook.
Oh wacht.............

Het kan dus wel gewoon met de caravan op vakantie met een elektrische auto.
He Tesla, je moet misschien een paar andere parkeervakken maken iets in de orde van 10 meter lengte

Het kan dus wel, gewoon met de caravan op vakantie

En nu maar hopen dat er ook voor de kleinere modellen trekhaken geleverd gaan worden, dan kunnen wij straks ook 3 fietsen mee nemen (op de trekhaak) op vakantie.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 09:07
ollie1965 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 12:59:
He Tesla, je moet misschien een paar andere parkeervakken maken iets in de orde van 10 meter lengte
Nieuwe SuC's hebben bijna altijd een drive-in charger, waar je dus met je neus insteekt. De lader staat dan links. Steekt een caravan van dit formaat nog wel een beetje uit maar houdt in ieder geval geen andere laadplekken bezet.

Is gelukkig meestal nog niet zo druk, in het meest extreme geval kun je de caravan afkoppelen (geen idee hoeveel moeite dat is, met een aanhanger is het zo gepiept in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:28
Met de introductie en bekendmaking van de prijs (voor mij dan iig) van de tesla model3 ben ik ook meer gaan denken over electrisch rijden. Zo'n 3 is even duur als mn Kia. En ik vraag me af. Is de gewone man klaar voor een model3?

Ik woon in een gewoon rijtjes huis zonder oprit. Zolang er geen laadpaal in de straat komt zal ik hem moeten laden dmv het uitleggen van een haspel.
Daarnaast. Hoe verreken ik die stroom met mn werkgever?
En dan nog eens de actieradius. Wij hebben kennisen op 250km rijden. Stel zij hebben geen laadpaal. Maar ik kan wel stroom van thuis aftappen. Hoe verreken ik dat met hen.

Mss denk ik te moeilijk. Maar de gewone man heeft niet altijd een huis met eigen oprit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
p.d.akkerman schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 23:58:
Met de introductie en bekendmaking van de prijs (voor mij dan iig) van de tesla model3 ben ik ook meer gaan denken over electrisch rijden. Zo'n 3 is even duur als mn Kia. En ik vraag me af. Is de gewone man klaar voor een model3?

Ik woon in een gewoon rijtjes huis zonder oprit. Zolang er geen laadpaal in de straat komt zal ik hem moeten laden dmv het uitleggen van een haspel.
En dan nog eens de actieradius. Wij hebben kennisen op 250km rijden. Stel zij hebben geen laadpaal. Maar ik kan wel stroom van thuis aftappen. Hoe verreken ik dat met hen.

Mss denk ik te moeilijk. Maar de gewone man heeft niet altijd een huis met eigen oprit.
Een laadpaal kan je aanvragen (meestal via de gemeente). Is er geen die in 250m van je huis staat, dan zal een laadpaalaanbieder er eentje kunnen plaatsen. Denk er ook aan dat je bij een hoop bestemmingen ook op lokatie kan laden.

Via een haspel mag je officieel geloof ik zelfs niet laden. (Warmte, veiligheid enzo)

Als je een keer verder gaat rijden kan je ook langs een snellader (of met een tesla ook: supercharger)om even (5-10min) te stoppen. Dat kan en doen wij ook (al) met onze Renault Zoe die 100-150km ver komt per lading.

Via je werk opladen is misschien al voor 98% voldoende om alle ritten te kunnen maken. Misschien is het gratis op je werk of het word gewoon met een laadpasje verrekend. Thuis laden is leuk maar niet persé nodig.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
p.d.akkerman schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 23:58:
In het algemeen mag je niet zo maar kabels over de stoep leggen.

Je kan sowieso het beste een laadpaal installeren, dat werkt beter dan een verlengkabel want dan kan je met 16A laden ipv 10A.

Als je toch een verlengkabel neemt, neem dan wel een hele die ook echt de 10A langdurig aan kan en niet na anderhalf uur gaat smelten.

Ik neem aan dat de Model 3 net als de S en X op 3 fasen kan laden en dan kan je dus met 3x 16A laden (mits je thuis ook een 3 fasen aansluiting hebt natuurlijk). Dat is bijna 5 keer sneller dan met een stopcontact laden op 10A.
Je kan een laadpaal nemen die dmv een pasje te activeren is. Daar moet je wel een abonnement voor nemen. De kosten worden dan automatisch aan je werkgever verrekent. Dit doet een collega van mij.

Of je zet een aparte kWh er tussen en je declareert eens in de maand (ofzoiets) de kWh's die je hebt gebruikt bij je werkgever. Dat doe ik.
Bij onze vrienden mag ik nergens voor de stroom betalen (al heb ik dat natuurlijk wel aangeboden). Al zouden ze het wel aannemen dan kan ik dat natuurlijk niet declareren vanwege het gebrek aan bonnetjes. Voor mij nog geen reden om dat dan niet te doen, van die paar euro lig ik niet wakker. Kennissen heb ik niet zo ver weg zitten ;)
Tegenwoordig hoef ik ook minder vaak te laden bij vrienden omdat er steeds meer laadpalen komen en bij een aantal staan er nu dus ook "spontaan" laadpalen op een paar minuten loopafstand.
Bij vrienden zelf kan ik ook niet overal laden want die hebben ook niet altijd een stopcontact wat ik kan gebruiken. Dan laad ik onderweg even bij een snellader. Net zo lang tot ik genoeg heb om thuis te komen en dan laad ik thuis de accu wel weer vol. Tuurlijk, dan duurt de reis iets langer.

Maar met een ICE moet je ook eens in de zoveel tijd tanken. En de meeste mensen denken dat dat 2 minuten duurt, maar als je het gaat timen zijn die 2 minuten veel te kort. Sinds ik EV rij heb ik wat dat betreft minder tijdverlies. Wel een minuut iedere dag om aan te sluiten en af te koppelen, maar bij elkaar is dat eel minder dan de tijd die het mij kostte om naar een tankstation te rijden, te tanken en weer verder te gaan (ik had een tankpas waarmee ik niet langs de snelweg kon tanken).
Als je geen plek thuis of op je werk hebt om te kunnen laden dan is een EV voor dagelijks gebruik niet het meest handige. Als je op je werk wel kan laden dan heb je wellicht alleen in sommige weekenden (als je ver wil rijden in dat weekend) wat meer gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:55

Maximus

There is no substitute

Mogelijk dat deze site voor Tesla eigenaren al bekend was, kwam er zelf gisteren per abuis op: https://abetterrouteplanner.com

Het is een routeplanner waarin ook alle Superchargers zijn opgenomen. Daardoor kun je vanaf je luie stoel de inschatting maken hoeveel reistijd je gaat hebben op een trip en hoe lang je moet staan laden bij een Supercharger. Vond het zelf wel een erg prettige site. Als die al bekend was dan is 't een throwback sunday ;)

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:28
Dank voor jullie antwoorden.

Ik denk dat ik voor een EV gewoon een andere mindset moet aannemen.
Ik ben zelf nogal van A naar B zonder stop.

Maar zoals ik het lees zal je goed moeten plannen en een tesla superlaad station is echt snel.hier in de buurt zit het meest dichtbije laadstation, niet tesla, op 23 minuten lopen.
Zullen ze leuk vinden in de straat een parkeerplek 'minder'. Er ids er pas al een opgeofferd voor ondergronds huisvuil.

Maar hoe doen jullie dat met vakantie. Nemen jullie de laadtijd echt voor lief. Wij gaan graag naar italie. Maar op een rit van normaal 14uur komt 6 uur laadtijd.

Ik rij btw zelf diesel. 60k per jaar. Woon werk enkele reis is net geen 100km.
Actieradius auto is ong 750. (Ik rij altijd lekker door)

[ Voor 10% gewijzigd door p.d.akkerman op 06-08-2017 09:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
p.d.akkerman schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 09:22:
Ja, dat helpt wel 8)
Je laat Shell langskomen om je tank vol te gooien?
Maar zoals ik het lees zal je goed moeten plannen en een tesla superlaad station is echt snel.hier in de buurt zit het meest dichtbije laadstation, niet tesla, op 23 minuten lopen.
Is dat een snellader of een gewone laadpaal? Want 23 minuten lopen enkele reis moet je gewoon niet doen. Het kost minder tijd om bij een snellader te stoppen en te laden.
Zullen ze leuk vinden in de straat een parkeerplek 'minder'. Er ids er pas al een opgeofferd voor ondergronds huisvuil.
Tja, dat is een probleem in 80% van Nederland. Als een buurman morgen een invalideplek nodig heeft er ook een plek minder voor de rest van de straat. Ik zou me daar minder druk om maken, maar ik heb makkelijk kletsen want ik kan de auto wel op eigen grond parkeren.
Maar hoe doen jullie dat met vakantie. Nemen jullie de laadtijd echt voor lief. Wij gaan graag naar italie. Maar op een rit van normaal 14uur komt 6 uur laadtijd.
Je hebt verschillende mogelijkheden: a) vliegtuig, b) auto huren, c) tijdelijk auto ruilen met collega of vrienden, d) niet naar je bestemming racen maar gewoon rustig er naar toe, af en toe laden en een luchtje scheppen en onderweg een nachtje blijven slapen; het is tenslotte vakantie, e) dichterbij kan je ook op vakantie, f) verzin zelf nog maar wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:37

Daniel

Kapitein NCC-1701
p.d.akkerman schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 09:22:
Dank voor jullie antwoorden.

Als >300km kun je dat met een EV voorlopig vergeten, tenzij je 100% garantie hebt dat je op de bestemming weer kunt opladen of je gaat hypermilen met 50 km/uur ;)
Als EV-rijder moet je voorlopig voor lief nemen dat het reizen minimaal 25% meer tijd kost dan met een ICE. In het best case scenario moet je aan een Tesla supercharger ongeveer 10 minuten laden voor elke 40 minuten rijtijd, als het druk is haal je zelfs dat niet. EV rijden vergt voorlopig nog een wat andere mindset, het belangrijkste is daarbij geen haast hebben :P
Dat soort afstanden moet je dus ook niet in één ruk willen doen, dan wordt je knettergek. Met een Tesla vind ik tot max 600-700 kilometer op een dag goed te doen, als je vol vertrekt moet je dan 2 keer stoppen om hem vol te gooien. De reis wordt dan meer onderdeel van de vakantie.
Ik rij btw zelf diesel. 60k per jaar. Woon werk enkele reis is net geen 100km.
Actieradius auto is ong 750. (Ik rij altijd lekker door)
Als je laadgelegenheid thuis hebt, is een dergelijke afstand prima te doen met een EV. Het verschil is enkel dat je elke dag je auto aankoppelt, in plaats van elke 4 dagen gaat tanken.

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel op 06-08-2017 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Daniel schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 13:54:
[...]

Dat soort afstanden moet je dus ook niet in één ruk willen doen, dan wordt je knettergek. Met een Tesla vind ik tot max 600-700 kilometer op een dag goed te doen, als je vol vertrekt moet je dan 2 keer stoppen om hem vol te gooien. De reis wordt dan meer onderdeel van de vakantie.
Eens. Ik en naar Duitsland en Londen geweest met de Tesla en beide 2x laden en dat is prima te doen (Londen is nog irritant door die trein wat tijd kost). Je komt in ieder geval ontspannen aan met genoeg pauzes en eten. Maar je bent het rijden dan ook wel zat hoor na zo'n 7 uur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
Net terug uit Frankrijk met dit ritje achter de rug:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/se5zxx.png

In onze Nissan Leaf 30Kw....., uitgebreid verslag komt nog, maar het is absoluut een andere state-of-mind.
Aan de andere kant in twee dagen prima te doen. d:)b
:Y

ps verkeerde plaatjesuploadservice gebruikt.......

[ Voor 20% gewijzigd door Tocoleaf op 06-08-2017 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Je hebt de inbedding van het plaatje dubbel gedaan waardoor er niets te zien is.

[ Voor 82% gewijzigd door Jan Treur op 07-08-2017 03:18 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:47
Tocoleaf schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 21:40:

[afbeelding]

In onze Nissan Leaf 30Kw....., uitgebreid verslag komt nog, maar het is absoluut een andere state-of-mind.

ps verkeerde plaatjesuploadservice gebruikt.......
Interessant, ik ben met mijn ouders meegegaan naar Perros-Guirec (ongeveer even lang rijden) en toen ik onderweg over een elektrische auto begon vonden ze dat je te vaak onderweg moet stoppen om te laden, als ik vervolgens zelf bijhoud wat we doen qua pauzes stoppen we om de 2 uur om vervolgens een halfuur daar te zitten en halverwege de reis hadden we nog een overnachting in een hotel aan zee, volgens mij een prima tijd om met een gemiddelde elektrische auto een heel stuk op te laden :P

Daarom ben ik ook benieuwd wat jouw reistijd was met een Nissan Leaf, vooral gezien de Nissan Leaf een prima prijs heeft voor een elektrische auto, al komt er volgens mij ook batterijhuur bij (?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yongshi
Jochemd13 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:59:
[...]
Daarom ben ik ook benieuwd wat jouw reistijd was met een Nissan Leaf, vooral gezien de Nissan Leaf een prima prijs heeft voor een elektrische auto, al komt er volgens mij ook batterijhuur bij (?)
Das de zoe, niet de leaf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulm-P
Yongshi schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 17:22:
[...]

Elke straathoek 200kW gaat hem natuurlijk nooit worden ivm logistiek van al die stroom. Waarschijnlijk zal je veel meer fastneds langs de snelweg staan waar het gros van de ev's zullen gaan laden.
Blijft een leuke discussie, maar ik zie snelladen echt als een noodoplossing. Het mooie van EV rijden is dat je laadt waar je parkeert en dat is niet langs de snelweg als je het mij vraagt. En met het distribueren van (groene) stroom zit je niet te wachten op veel snelladers, maar wil je juist vraag en aanbod goed op elkaar af kunnen stemmen door niet of minder snel te laden op het moment dat er weinig aanbod is.
BarryH schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 18:19:
[...]

Alleen als we naar zelfrijdende voertuigen gaan wordt het anders. Dan gaan we van auto's die 20+ uur per dag stilstaan naar veel minder auto's die ~4-6 uur per dag stilstaan. En veel meer rijen per dag, waaronder even onbemensd naar de snellader
Helemaal mee eens. Al vinden de meeste verplaatsingen nog steeds tijdens de spits plaats, dus ook met zelfrijdende auto's zullen er veel auto's lang stilstaan. De locatie waar ze stil staan wordt alleen heel ergens anders vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
3 weken geleden had ik de software update voor mijn zoe. Alles geupdate en de accu ging weer lekker naar 98%, heel fijn. Echter had ik wat problemen met laden de week erna, soms laadde hij maar voor de helft voor hij stopte, soms laad hij helemaal niet. Toen 2 weken geen problemen gehad, maar vanochtend weer het probleem. Moest met een lege accu naar mijn werk.

Heeft iemand anders ook dit probleem sinds de laatste update? Heb zo een idee dat het iets met de regen / weer te doen hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
Tegenwoordig wel kennelijk, prijslijst vanaf juni 2017 staat de huuroptie er niet meer bij...... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:53

Snow_King

Konijn is stoer!

Cool!

Om even de eenheden te corrigeren (we blijven Tweakers 8) ), het is een 30kWh Leaf met iets van een 80kW motor.

30kW is vermogen, maar geen hoeveelheid energie. Je hebt dan ook een 30kWh Leaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tocoleaf
Snow_King schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:33:
[...]

Cool!

Om even de eenheden te corrigeren (we blijven Tweakers 8) ), het is een 30kWh Leaf met iets van een 80kW motor.

30kW is vermogen, maar geen hoeveelheid energie. Je hebt dan ook een 30kWh Leaf.
Whoeps.........scuzzi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 10:37
uitgebreid verslag komt nog, maar het is absoluut een andere state-of-mind.
Kom maar door met het verslag, hier ben ik zeer benieuwd naar (ik rijd zelf ook een Nissan Leaf 30kWh :-) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 22:26
Yongshi schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:18:
3 weken geleden had ik de software update voor mijn zoe. Alles geupdate en de accu ging weer lekker naar 98%, heel fijn. Echter had ik wat problemen met laden de week erna, soms laadde hij maar voor de helft voor hij stopte, soms laad hij helemaal niet. Toen 2 weken geen problemen gehad, maar vanochtend weer het probleem. Moest met een lege accu naar mijn werk.

Heeft iemand anders ook dit probleem sinds de laatste update? Heb zo een idee dat het iets met de regen / weer te doen hebt
Zou je vraag even op het Zoe forum gooien, grotere kans dat er een inhoudelijke reactie komt denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Nog iemand die een Opel Ampera-e zocht ?

Staat gewoon te koop in Alkmaar !

[ Voor 11% gewijzigd door kdeboois op 07-08-2017 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
kdeboois schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:46:
Nog iemand die een Opel Ampera-e zocht ?

Staat gewoon te koop in Alkmaar !
En bij nog een stuk of 20 andere opel dealers:
http://www.opel.nl/apps/S..._Dealers.aspx#dealerlijst

Het is wel een showmodel. Je kan die auto uit je link niet daadwerkelijk kopen. Is alleen voor proefritjes.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

kdeboois schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:00:
[...]

Zo ervaar ik dat helemaal niet met m'n Zoe (3-fase). Ik ga ergens heen, naar een klant bijvoorbeeld, hang hem aan de publieke laadpaal, (deze zijn al snel minimaal 11 kW) en na het bezoek van een uurtje of twee ga ik altijd met volle batterij weer op pad. 1) Goedkoper en 2) Geen snelladers nodig. Grootste winst zit hem in de tijd, je hoeft er niet op te wachten onderweg.
Wulm-P schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:13:
[...]
Op deze kaart zijn alle groene puntjes laadpalen met 32A, dus 22kW vermogen op 3-Fase. http://www.ac-lader.nl .Hier kun je dus je Opel of Hyundai met 1-fase op 7,4kW laden. De overige 30.000 zijn vrijwel allemaal 11 kW waarvan ongeveer 20% nog 3,7 kW variant.
Yongshi schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:18:

Ik had exact dit probleem. Electriciën ingeschakeld. Bleek uiteindelijk dat na deze update de Zoe wat gevoeliger was geworden voor lekstroom elders in de installatie. In mijn geval was het installeren van een dubbele schakelaar tussen wat tuin stopcontacten en tuinverlichting de oplossing omdat ergens in die lus wat stroom in de aarde 'weg lekte', en ook in de kruipruimte van mijn huis zat een installatiedoos op een vochtige plek en daar zat ook wat roest. Een normaal apparaat kan daar wel tegen maar de Zoé (op een hele andere groep) dus niet en stopt dan random met laden, zonder melding whatsoever.

Kortom een Elektriciën laten komen en vragen of hij alle groepen wil nameten op lekstroom.

[ Voor 61% gewijzigd door Hachy op 07-08-2017 15:25 . Reden: Zoveel posts, zoveel reacties. ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:43
http://www.ad.nl/economie...populaire-tesla~ae81b472/

AD heeft weer een pareltje geschreven... met name het tweede gedeelte over de verkoop-aantallen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

En nergens gaat daar een belletje rinkelen met 11 stuks als de anderen significant meer verkopen. Ik bedoel, zo moeilijk is het toch niet om de huidige verkoopaantallen te vinden?

Overigens is het niet alleen het AD, als je als enkel argument het bereik gebruikt komt de Opel verder, de algehele waardering van de Tesla is bij CR in het voordeel, iets met navigatie en veiligheid, los van dat de auto's op geen enkel vlak te vergelijken zijn met uitzondering van dat zij elektrisch zijn.

Als je dan toch een Opel Ampera-e moet vergelijken denk ik meteen aan de Hyundai ix20/Kia Venga combo, bijna geheel copy paste. Wacht even, dat is ook zuid koreeans, daar is de Bolt/Ampera-e ook getekend.

Toeval? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Blik1984 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 22:54:
http://www.ad.nl/economie...populaire-tesla~ae81b472/

AD heeft weer een pareltje geschreven... met name het tweede gedeelte over de verkoop-aantallen
"Geen enkele elektrische auto reed tot op heden zo veel kilometers met slechts één keer opladen."
https://electrek.co/2017/...078km-on-a-single-charge/
Fake news :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RocketKoen schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 07:38:
"Geen enkele elektrische auto reed tot op heden zo veel kilometers met slechts één keer opladen."
Als je doorklikt naar het bron artikel dan staat daar zelfs letterlijk dat je met de Model S / X 100D waarschijnlijk wel verder kan komen. Die tellen ze alleen niet mee want die hebben ze niet getest. Het oorspronkelijke artikel heeft het dan ook alleen over "verslaat alle eerder geteste auto's". Het AD heeft slecht vertaald en de helft weg gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Er is een efficientie indicatie van de Tesla Model 3 bekend geworden: 128 MPGe, zie hier. Dat is een heel stuk beter dan de Tesla Model S: 104 MPGe.

In de EPA efficientielijst hier kun je een overzicht vinden. De Model 3 moet daar nog aan toegevoegd worden, hij komt op nummer 2 in de lijst en duwt de de huidige nummer 2 BMW i3 naar plaats 3. Nummer 1 is nog steeds de Ioniq met 136 MPGe. De Ioniq is dus 6% efficienter dan de Model 3.
Dat verschil is al een heel stuk kleiner dan dat met de Model S: 31%.

De uitgebreidere lijst met dit soort percentages is als volgt:

Hyundai Ioniq 0%
Tesla Model 3 6%
BMW i3 10%
Opel Ampera-E 14%
VW eGolf 14%
Nissan Leaf 18%
Kia Soul 30%
Tesla Model S 31 %

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Huh. In het artikel staat: In our electric-vehicle range test, we put the Bolt head to head against our 2016 Tesla Model S 75D. The Tesla ran out of juice at 235 miles, while the Bolt motored on for another 15 miles.

Op 65 km/u... kan het bijna niet geloven eerlijk gezegd. Ik ging laatst een stuk 90 op de AP omdat ik nog weinig range had en haalde een gemiddelde van 140 watt per km. Dan zou ik 500 km+ moeten halen met 75 kWh. (en dan heb ik niet eens de D, die schijnt nog iets verder te komen)

[ Voor 7% gewijzigd door YoshiBignose op 08-08-2017 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Inderdaad erg ongeloofwaardig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
YoshiBignose schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:18:
Huh. In het artikel staat: In our electric-vehicle range test, we put the Bolt head to head against our 2016 Tesla Model S 75D. The Tesla ran out of juice at 235 miles, while the Bolt motored on for another 15 miles.

Op 65 km/u... kan het bijna niet geloven eerlijk gezegd. Ik ging laatst een stuk 90 op de AP omdat ik nog weinig range had en haalde een gemiddelde van 140 watt per km. Dan zou ik 500 km+ moeten halen met 75 kWh. (en dan heb ik niet eens de D, die schijnt nog iets verder te komen)
Volgens mij was het 65 miles per uur en dat komt overeen met 105 km/h. Oftewel jij reed langzamer dan dat ze deden in de test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
The_Ghost16 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:35:
[...]

Volgens mij was het 65 miles per uur en dat komt overeen met 105 km/h. Oftewel jij reed langzamer dan dat ze deden in de test.
Ah inderdaad. Dan zou het krap worden, maar de Model S heeft wel een veel betere weerstandscoëfficiënt dus je zou denken dat ie het wel zou winnen. Maar de extra 600 kg ofzo help natuurlijk niet mee.

Maar goed dit is hetzelfde als het gemiddelde verbruik meten van een Audi A3 vs een Audi A7 >:)

[ Voor 9% gewijzigd door YoshiBignose op 08-08-2017 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Mij lijkt 376 km bij een constante snelheid van 105 km/uur me aardig aan de lage kant voor een 75D. Volgens https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/ heb je 72,6kWh aan bruikbare capaciteit als je hem tot de bodem leegrijdt (en ik neem aan dat ze dat gedaan hebben, en niet totdat de range op 0 stond)
72,6/376 = 193Wh/km, en dat is zelfs hoger dan wat Tesla als 'typical' aanhoudt. Als je zonder airco 105 km/uur gaat rijden moet je zeker weten een stuk lager uit kunnen komen, eerder rond de 160Wh/km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
YoshiBignose schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:41:
[...]

Ah inderdaad. Dan zou het krap worden, maar de Model S heeft wel een veel betere weerstandscoëfficiënt dus je zou denken dat ie het wel zou winnen. Maar de extra 600 kg ofzo help natuurlijk niet mee.

Maar goed dit is hetzelfde als het gemiddelde verbruik meten van een Audi A3 vs een Audi A7 >:)
Wat ik merk met mijn vergelijken met een Tesla-rijder, is dat de Tesla pas efficiënter wordt na 100km/u. Dan krijgen de hatchbackjes erg last van de wind. Dus zolang het 100km/u of lager is, dan zal de Tesla meer verbruiken door relatief geringe aero voordeel.
Dit is dus overigens Zoe tegen Tesla Model S. Maar neem hier even aan dat het ook voor de Ampera-E tegen Tesla geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Daniel schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:49:
Mij lijkt 376 km bij een constante snelheid van 105 km/uur me aardig aan de lage kant voor een 75D. Volgens https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/ heb je 72,6kWh aan bruikbare capaciteit als je hem tot de bodem leegrijdt (en ik neem aan dat ze dat gedaan hebben, en niet totdat de range op 0 stond)
72,6/376 = 193Wh/km, en dat is zelfs hoger dan wat Tesla als 'typical' aanhoudt. Als je zonder airco 105 km/uur gaat rijden moet je zeker weten een stuk lager uit kunnen komen, eerder rond de 160Wh/km.
Dat bepaalt de buitentemperatuur en de windrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is een Tesla echt voordeliger vergeleken met benzine/diesel wagens? Qua maandelijkse lasten.

Ik zit serieus een Tesla Model 3 te overwegen. Enige wat me duur lijkt zijn de eenmalige aankoop kosten van circa 40-45 duizend euro.

Ik ben benieuwd wat mijn maandelijkse lasten zouden zijn met alles erop en eraan. Exclusief brandstof.

Ik kan voor dat geld een dikke BMW of Mercedes kopen maar van de wegenbelasting word ik al bang als ik dat online bereken. Voor een normale sedan/coupe wagen dan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2017 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Verwijderd
'Het ligt eraan'.
Wegenbelasting is nu €0, maar voor hoe lang weet niemand.
Diesel is ~€0.03 per kilometer, elektrisch is ~€0.012/km.
Nu bestellen is op z'n vroegst eind 2018 uit de fabriek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:06:
Is een Tesla echt voordeliger vergeleken met benzine/diesel wagens? Qua maandelijkse lasten.
Bijna al die wagens worden gekocht door bedrijven. Of het nu lease is of een BV die zelf een wagen koopt. De koper (bedrijf) krijgt milieu-aftrek en de gebruiker (werknemer) krijgt bijtellingsvoordeel. Onder die omstandigheden is het voordelig. Voor een particulier ligt het plaatje anders omdat die over veel minder voordelen kan beschikken. Dan moet je wel héél goedkope kilometers rijden om die hoge aanschafprijs terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proton_ schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:14:
@Verwijderd
'Het ligt eraan'.
Wegenbelasting is nu €0, maar voor hoe lang weet niemand.
Diesel is ~€0.03 per kilometer, elektrisch is ~€0.012/km.
Nu bestellen is op z'n vroegst eind 2018 uit de fabriek :)
Ik hoop dat het de komende 10 jaar nog op 0 euro blijft, dit zal men motiveren om elektrisch te rijden. Lijkt me pas logisch om dit in te voeren wanneer meer dan 60% van de mensen volledig elektrisch rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mddd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:15:
[...]

Bijna al die wagens worden gekocht door bedrijven. Of het nu lease is of een BV die zelf een wagen koopt. De koper (bedrijf) krijgt milieu-aftrek en de gebruiker (werknemer) krijgt bijtellingsvoordeel. Onder die omstandigheden is het voordelig. Voor een particulier ligt het plaatje anders omdat die over veel minder voordelen kan beschikken. Dan moet je wel héél goedkope kilometers rijden om die hoge aanschafprijs terug te verdienen.
Ik zal nooit een zakelijk lease Tesla krijgen denk ik. Dus het word particulier koop.
Misschien is het ook niet slim om particulier te kopen.

Want over 1-2 jaar mag ik waarschijnlijk een zakelijk lease auto krijgen.

Ik neem aan dat zakelijk lease veel voordeliger is qua kosten vergeleken met particulier lease/aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
kdeboois schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:49:
[...]

Dat bepaalt de buitentemperatuur en de windrichting.
Ik heb gezien de videobeelden nu niet het idee dat ze dit met vol wind tegen en een temperatuur rond het vriespunt hebben getest :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:06:
Ik kan voor dat geld een dikke BMW of Mercedes kopen maar van de wegenbelasting word ik al bang als ik dat online bereken. Voor een normale sedan/coupe wagen dan.
Die dikke BMW of andere auto verbrand echter wel diesel/benzine elke keer dat je er mee gaat rijden.

Ik zou dat persoonlijk nooit meer willen. Eenmaal elektrisch wil ik nooit meer terug.

Ik ben in de luxe positie dat ik wat extra geld daar aan kan uit en wil geven, maar ik ben er wel serieus over dat ik geen brandstof wil verbranden in mijn auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snow_King schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:35:
[...]

Die dikke BMW of andere auto verbrand echter wel diesel/benzine elke keer dat je er mee gaat rijden.

Ik zou dat persoonlijk nooit meer willen. Eenmaal elektrisch wil ik nooit meer terug.

Ik ben in de luxe positie dat ik wat extra geld daar aan kan uit en wil geven, maar ik ben er wel serieus over dat ik geen brandstof wil verbranden in mijn auto.
Ik rijd 60km op een dag en ben in de maand circa 150 euro aan benzine kwijt :(
Belasting betaal ik 23 euro per maand dus dat valt wel mee gelukkig.

Het is wel een klein licht en oud autotje wat ik rijd. Maar natuurlijk komen er gigantisch veel onderhoudskosten bij ieder jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:50:
[...]

Ik rijd 60km op een dag en ben in de maand circa 150 euro aan benzine kwijt :(
Belasting betaal ik 23 euro per maand dus dat valt wel mee gelukkig.

Het is wel een klein licht en oud autotje wat ik rijd. Maar natuurlijk komen er gigantisch veel onderhoudskosten bij ieder jaar.
Dat is letterlijk mijn woon-werk afstand. Voor die 23 euro per maand rij je dus een benzine auto (een kleine diesel is 83 in NH). Als je genoegen neemt met een 2e hands elektrische auto zou je goedkoper kunnen rijden. Met een 2e hands Renault Zoe rij je inclusief accu huur ongeveer even duur (maar wel iets groter).

Het verbruik van de meeste elektrische auto's ligt dicht bij elkaar tussen de 14-16kWh/100km, als je dan thuis kan laden komt dat neer op 3000kWH bij 20k km p/j en kost dan ~600 euro aan elektra.

In deze post kan je zien wat mijn situatie ongeveer kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:58:
[...]

Dat is letterlijk mijn woon-werk afstand. Voor die 23 euro per maand rij je dus een benzine auto (een kleine diesel is 83 in NH). Als je genoegen neemt met een 2e hands elektrische auto zou je goedkoper kunnen rijden. Met een 2e hands Renault Zoe rij je inclusief accu huur ongeveer even duur (maar wel iets groter).

Het verbruik van de meeste elektrische auto's ligt dicht bij elkaar tussen de 14-16kWh/100km, als je dan thuis kan laden komt dat neer op 3000kWH bij 20k km p/j en kost dan ~600 euro aan elektra.

In deze post kan je zien wat mijn situatie ongeveer kost.
Ik ben ook nieuwsgierig wat voor onderdelen bij Tesla om de jaar of 2,3 vervangen moet worden.
Als die kosten 5 keer zoveel zijn vergeleken met een non-elektrisch wagen tja...dan gaat daar ook veel geld naar weg.

Ik hoorde dat de accu's om de drie jaar vervangen moeten worden van de Tesla, dit valt niet onder garantie. Dat zou veel moeten kosten "hoorde ik".
Wie weet wat voor soort onderhoud het nog meer nodig zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:05:
[...]

Ik ben ook nieuwsgierig wat voor onderdelen bij Tesla om de jaar of 2,3 vervangen moet worden.
Als die kosten 5 keer zoveel zijn vergeleken met een non-elektrisch wagen tja...dan gaat daar ook veel geld naar weg.

Ik hoorde dat de accu's om de drie jaar vervangen moeten worden van de Tesla, dit valt niet onder garantie. Dat zou veel moeten kosten "hoorde ik".
Waar hoorde je dat ? Nog nooit grotere onzin gehoord moet ik zeggen.

Als je 60k+ per jaar rijdt wellicht maar 'normaal' gebruik kunnen ze denk ik zeker 10 - 15 jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

[...]

Heb je de post die ik refereerde gelezen?

In geval van de Tesla Model S, de accu en aandrijving heeft 8 jaar garantie. Voor de 3 ga ik er vanuit dat de accu 8 jaar krijgt en de aandrijving 5 jaar of 150k km.

Dat 3 jaar argument is bullshit, de accu valt onder 8 jaar garantie. Zelfs de accu van mij MiEV viel onder 8 jaar garantie van Mitsubishi. Nissan geeft 5 jaar op de accu van de Nissan Leaf.

Garantie != Levensduur

Er wordt helaas veel getoeterd, maar weinig zonder de inhoud te checken. Zoals hierboven te lezen blijkt zelfs de krant niet meer een knappe bron van informatie te zijn. En dat is toch wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:19

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Verwijderd er zijn wel wat filmpjes op youtube te vinden over de Model S en dat onderhoud echt niet goedkoper is dan een vergelijkbare benzineauto. Ik heb er eentje gezien maar daar werd zelfs gesteld dat je elke 15.000 km de koelvloeistof van de accu moest vervangen. Als je bij Tesla bij het onderhoud kijkt is dat niet zo maar betaal je dus wel € 625 per beurt van 20.000 km. En dan nog banden erbij.
Ik zou er niet op rekenen dat onderhoud goedkoper is dan een vergelijkbare auto van een premium merk als BMW of Mercedes. Ook bij die auto's zijn vervangingsartikelen meestal niet de kosten. Een paar liter olie kost niets als je de manuren ziet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

[...]

Inmiddels 180.000km op mijn Tesla Model S na bijna 4 jaar (Eind September zo ver) en mijn accu is nog steeds prima, volle lading is 380km waar nieuw 400km aan gaf. Loopt bijna niet meer terug.

Die horror-verhalen over accu's die na 3 jaar kapot zijn is echt totale BS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Snow_King schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:35:
[...]

Inmiddels 180.000km op mijn Tesla Model S na bijna 4 jaar (Eind September zo ver) en mijn accu is nog steeds prima, volle lading is 380km waar nieuw 400km aan gaf. Loopt bijna niet meer terug.

Tesla maakt ook gewoon hele goede accu's.
En de accu techniek is de afgelopen 10 jaar ook echt enorm vooruit gegaan.
Vroeger kocht je een telefoon of laptop. En dan was de accu na 2 jaar echt helemaal versleten.
Het duurt alleen even voor het vertrouwen meegroeit (nog bedankt he, samsung)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Snow_King schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:35:
[...]

Tesla Model S...ik begin nu al te kwijlen als ik er aan denk 8)7
Ik zou dat nooit kunnen betalen met mijn junior loontje van 25 jarige leeftijd haha

Hoelang denk je de Tesla nog te gebruiken? Just curious :)
en zijn er ook nadelen aan een Tesla, zoja wat precies? :) heeel erg benieuwd om te horen van een Tesla owner in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
RocketKoen schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:50:
[...]

Tesla maakt ook gewoon hele goede accu's.
En de accu techniek is de afgelopen 10 jaar ook echt enorm vooruit gegaan.
Vroeger kocht je een telefoon of laptop. En dan was de accu na 2 jaar echt helemaal versleten.
Het duurt alleen even voor het vertrouwen meegroeit (nog bedankt he, samsung)
Dat is nog steeds wel zo. Consumenten apparaten hebben gewoon altijd de volle capaciteit nodig. In een Tesla is volledig laden en ontladen default niet mogelijk. Je kan de marges verlagen maar nooit zoals bij een telefoon of een laptop. Verder zorgt het verwarm- en koelsysteem dat de batterij altijd in optimale condities geladen wordt.

Veel van de levensduur zit in het BMS / Batterij Management Systeem en dat is bij een auto heel anders dan bij die telefoon of laptop. Natuurlijk zijn ze daar ook wel iets verder inmiddels maar het is een heel ander gebruiksprofiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
kdeboois schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:59:
[...]

Dat is nog steeds wel zo. Consumenten apparaten hebben gewoon altijd de volle capaciteit nodig. In een Tesla is volledig laden en ontladen default niet mogelijk. Je kan de marges verlagen maar nooit zoals bij een telefoon of een laptop. Verder zorgt het verwarm- en koelsysteem dat de batterij altijd in optimale condities geladen wordt.

Veel van de levensduur zit in het BMS / Batterij Management Systeem en dat is bij een auto heel anders dan bij die telefoon of laptop. Natuurlijk zijn ze daar ook wel iets verder inmiddels maar het is een heel ander gebruiksprofiel.
Het grote verschil is, dat een Tesla honderden van cellen heeft een laptop vaak maar 3. Daarom is het makkelijker bij een Tesla de cellen onderling uit te balanceren en dat 1 slechte cel geen merkbaar verschil geeft. Dat is bij een laptop wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Roobje schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 16:23:
[...]

Het grote verschil is, dat een Tesla honderden van cellen heeft een laptop vaak maar 3. Daarom is het makkelijker bij een Tesla de cellen onderling uit te balanceren en dat 1 slechte cel geen merkbaar verschil geeft. Dat is bij een laptop wel anders.
Volgens mij gaat dat toch echt meer over battery management. Wat ook weer de kans op beschadigde cellen verkleint.

Net als een oude Prius, die kan super lang met z'n accu's doen (okee dat is geen lithium) maar met een verkeerd battery management zou je die ook vrij snel stuk kunnen hebben.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Maasluip schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:14:
@Verwijderd er zijn wel wat filmpjes op youtube te vinden over de Model S en dat onderhoud echt niet goedkoper is dan een vergelijkbare benzineauto. Ik heb er eentje gezien maar daar werd zelfs gesteld dat je elke 15.000 km de koelvloeistof van de accu moest vervangen. Als je bij Tesla bij het onderhoud kijkt is dat niet zo maar betaal je dus wel € 625 per beurt van 20.000 km. En dan nog banden erbij.
Ik zou er niet op rekenen dat onderhoud goedkoper is dan een vergelijkbare auto van een premium merk als BMW of Mercedes. Ook bij die auto's zijn vervangingsartikelen meestal niet de kosten. Een paar liter olie kost niets als je de manuren ziet.
Mwah, onderhoud is niet verplicht voor de garantie. Ik vorige week onderhoud laten doen na een jaar (25.000 km). Volgens mij zijn ruitenwissers en batterij in je sleutel + banden ff omwisselen (ik RWD) het belangrijkste wat ze doen. Heb van zat mensen gehoord dat ze veel minder beurten hebben gehad en rijden ook nog prima. Meeste problemen zijn kleine piepjes en kraakjes, die ik overigens ook nog niet heb. Pano dak haperde een beetje maar die hebben ze ook ingevet.

Daarentegen staan de Ioniq (EV) nu bij de dealer want de motor valt telkens uit (5000 km gereden). 8)7
Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:58:
[...]

Ik zou dat nooit kunnen betalen met mijn junior loontje van 25 jarige leeftijd haha

en zijn er ook nadelen aan een Tesla, zoja wat precies? :) heeel erg benieuwd om te horen van een Tesla owner in NL.
Zeg nooit nooit ;) ik had een Model S toen ik 28 was O-)

Er zijn genoeg nadelen.... uhmm even uit m'n hoofd: veel kleine probleempjes (vooral eerdere types) zoals piepjes, kraakjes, zoemende geluiden en zelfs hele aandrijvingen die kapot gaan. Bij Model X zelfde, net uit en ook alleen maar problemen (vooral de deuren). Interieur is minimalistisch (smaak) maar de kwaliteit is ook niet top. Het leer is ook matig. Weinig gemak in de auto (weinig bekerhouders, geen middenarmsteun achter, geen handvatten bij je plafond... iets verbeterd in de facelift overigens.). Beenruimte achter is niet zo veel als je zou denken... vooral doordat batterij in de bodem zit is de bank erg laag. Met lange benen krijg je snel last. En in zo'n snelle auto snap ik dus al helemaal niet dat handvat ontbreekt. Menig passagier bij mij glijdt de halve auto door ;) Navigatie is (ondanks google maps) MATIG doordat hij vaak de kortste ipv de snelste route gebruikt (je kunt helemaal niks instellen verder). Geen idee waarom. Ook niet altijd even soepel. Verzekeren is duur (door dure onderdelen). Ben nu €2000 per jaar kwijt (met 7 schadevrije jaren). Verder is de auto erg breed, wat vervelend kan zijn in binnenstad en krappe parkeergarages (zoek een Tesla met 21" velgen zonder stoeprandschade....). Auto Pilot is geniaal, maar door waarschijnlijk veel geklaag van buitenaf zijn er best regeltjes ingebouwd. Je moet heel vaak je handen even aan het stuur houden. Je kunt niet meer rechts inhalen automatisch (ook niet als er blokjes staan) en je kan niet harder dan 150. Door zelf het gaspedaal af en toe in te trappen kun je het wel overulen maar als je dan toch op AP rijdt wil je ook niks doen >:) Verder natuurlijk de standaard nadelen van een EV, je moet af en toe laden hé, maar op zich met 350 - 450 km range en een goed supercharger netwerk hoef je dat BIJNA geen nadeel meer te noemen.

Voor de rest is het de beste auto die ik ooit gereden heb. Iedere andere auto voelt ouderwets aan als ik er in rijd. Zou ik er 100k voor neertellen als er geen belastingvoordelen aan zaten... nee ik denk het niet. Nu rij je een Model S voor de prijs van een vrij luxe 3-serie of C-klasse... of een vrij standaard 5-serie of A6. Dan is de afweging snel gemaakt voor mij. Maar het is echt geen 7-serie of S-klasse.

[ Voor 49% gewijzigd door YoshiBignose op 08-08-2017 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

YoshiBignose schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:20:
[...]

Daarentegen staan de Ioniq (EV) nu bij de dealer want de motor valt telkens uit (5000 km gereden). 8)7
Dat is erg zuur, garantie werk, dat wel, maar je wil gewoon karren met dat hok, daar zijn ze ten slotte voor. Helemaal lastig als het lang gaat duren als ze niet weten waar ze moeten zoeken. Zo ben ik de 206 HDi 2 weken kwijt geweest aan wat een kapotte sensor bleek te zijn.

Verder nog niet veel kwalijks over de Ioniq gehoord, ik vindt het een leuk ding en een goede inzending in de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
databeestje schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:40:
[...]

Dat is erg zuur, garantie werk, dat wel, maar je wil gewoon karren met dat hok, daar zijn ze ten slotte voor. Helemaal lastig als het lang gaat duren als ze niet weten waar ze moeten zoeken. Zo ben ik de 206 HDi 2 weken kwijt geweest aan wat een kapotte sensor bleek te zijn.

Verder nog niet veel kwalijks over de Ioniq gehoord, ik vindt het een leuk ding en een goede inzending in de markt.
Yep wel balen. Ze moeten met de importeur communiceren, maar waarschijnlijk is het een vrij prijzig onderdeel dat vervangen moet worden (wat blijkbaar niet op voorraad ligt). Neem aan dat ze wel met vervangend vervoer komen (en dan niet een i10 :/ ) en dat het gewoon gerepareerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
!null schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 16:25:
[...]

Volgens mij gaat dat toch echt meer over battery management. Wat ook weer de kans op beschadigde cellen verkleint.

Net als een oude Prius, die kan super lang met z'n accu's doen (okee dat is geen lithium) maar met een verkeerd battery management zou je die ook vrij snel stuk kunnen hebben.
Klopt, dat wordt ook door het bms geregeld. Als het goed is ontworpen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tocoleaf
Goed, zoals beloofd bijgaand onze ervaringen mbt onze reis naar de Vendee in Frankrijk. Let op het wordt een long-read. Ik heb het draadje gekopieerd uit het Nissanelectricclubforum en ben het nu aan het aanpassen :*)

Allereerst, waar ligt de Vendee? Dat ligt hier:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GULGM26.png

Tweede vraag die een oplettende kijker kan stellen, waarom ben je niet via Le Mans gereden? Dat is toch korter? Daar kom ik later op terug.

De eerste tip die ik iedereen mee wil geven, bereid je goed voor een zorg ervoor dat je ook alle laatste nieuwtjes mbt elektrisch rijden hebt meegekregen.

Daarmee bedoel ik het volgende. In dit draadje:
http://nissanelectricclub...pic/bretagne-met-de-leaf/

staat al een heleboel informatie. Maar als je dat draadje doorleest zie je hoe de informatie redelijk snel veroudert. Om iets te noemen, TNM-pas kan op een hoop plekken in Frankrijk nu ook gebruikt worden. Toen ik begon/wij begonnen met dit avontuur (ergens in februari) was daar nog helemaal geen sprake van. Sterker nog, toen kon je alleen met KiWhi-pas laden en dat was het zo ongeveer.

Tweede tip die ik iedereen wil meegeven, hou met plannen ook rekening met de weersomstandigheden. Op de heenreis kwam er een windkracht 5/6 uit zuid/zuidwest :')
Precies, exact tegen ons in. Dat is op een ritje van 200 km in Nederland onhandig, maar als je 600 km op een dag wilt rijden dan begin je dat te merken.

Vwb opladen ben ik voorstander van meerdere opties, dus hadden we een Kiwhi en Chargemap-pas bij ons. Want op de Corridorladers (die bij de Air’s op de Peage staan) kan je Chargemap en Plugsahare gebruiken (en bij de kassa laadkaarten kopen/creditcard gebruiken). Maar bij andere snelladers is de Kiwhi-pas de enige in het buitenland verkrijgbare kaart die het doet. Al begint TNM dus ook hoe langer hoe meer geaccepteerd te worden.

Vwb het plannen en rijden zelf, ondanks de horrorverhalen die hier te lezen waren:
http://nissanelectricclub.nl/forums/topic/met-de-leaf-30kw-innaar-frankrijk-hoezo-is-dat-pionieren-nav-volkskrant/
is dat verder werkelijk geen enkel probleem om te doen. Wij hebben alleen maar https://fr.chargemap.com/
gebruikt, waarbij de app eigenlijk handiger is dan de website zelf.

Bij het plannen hebben wij ons proberen te houden aan sprongetjes van 100/120 km max. Dat lijkt niet veel, maar met een 30kWh Leaf en een bereik van 180 km is ons inziens dat de veiligste optie. Je hebt dan nl nog capaciteit over om naar een andere snellader te rijden zonder gedoe.
Want we zijn dus wel een snellader tegengekomen die stuk was, het rode bolletje links:

Deze staat door ons nu op een kruisje (want gemeld op Chargemap). Maar naar de volgende snellader, rechts op de kaart was nog 50 km;

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q2OqUKf.png

We hebben het gehaald, maar het was een close call :+
De enige close call in de hele vakantie overigens.

Zijn er dan verder geen oplaadpunten?
Tuurljk wel, maar geen snelladers:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bA2VP6I.png

En die wilden we toch hebben.

Om deze post http://nissanelectricclub.nl/forums/topic/met-de-leaf-30kw-innaar-frankrijk-hoezo-is-dat-pionieren-nav-volkskrant/nog aan te halen, we hebben moeten zoeken naar (snel)laders en waren ze, als we niet wisten waar we moesten kijken, wrs ook niet tegen gekomen. Want het zijn geen Fastned-stations 8)

Vwb die snelladers, die heb je eigenlijk in twee smaken. Betaalde langs de Peage en gratis varianten bij oa supermarkten (Auchan bijvoorbeeld) of Ikea.
Het feit dat snelladers gratis zijn en op drukke punten staan heeft als grootste nadeel dat ze soms bezet zijn. En je dus moet wachten. Of naar een andere snellader moet rijden.
(en we zijn twee keer te lang in de supermarkt gebleven, hahaha)
Nadeel is soms ook dat ze niet naast de Peage liggen, maar op 5/10/15 min afstand van de Peage. Dus kost gratis laden toch al snel 10/20 min meer tijd dan betaald laden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jfQh9aL.jpg?1

De betaalde snelladers langs de Peage waren iig altijd vrij, dus daar hoefden we niet te wachten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/emR2IBM.jpg?1

En dat brengt me direct bij een volgend punt, idealiter wil je twee of meerdere snellaadpunten per stop hebben, mocht er een stuk/bezet zijn. Of, als je op de Peage staat een snellader binnen de komende 50 km.
Al kwamen we ook een Air tegen die twee snelladers had, maar dat was bij Parijs, wellicht wordt er daar meer gebruik van gemaakt?

Nog een punt van aandacht die we de twee keer genegeerd hebben :') vertrek altijd met een volle accu, want 's-ochtends eerst laden is ook niet echt efficiënt.

Concreet in cijfers

Dag een:
482 km gereden in 7 uur. Google zegt dat we daar vijf uur over zouden moeten doen. In de praktijk zou dat neerkomen op zes uur (want toilet moet toch bezocht worden). Dat had korter gekunt als we nog iets strakker gepland waren.

Dag twee:
509 km gereden in 8 uur. Google zegt dat we daar ook vijf uur over zouden moeten doen. Hier moesten we wel door Parijs heen en we hadden het sneller kunnen doen door oa aan de Peage te laden. Maar doordat we wisten dat we op dag drie pas om 16.00 op de camping terecht konden hebben we het ook wat rustiger aan gedaan.

Dag drie de resterende 80 km.

Vwb het rijden via Orleans en niet via Le Mans, daar waren naar mijn smaak te weinig snelladers, dus dan liever 100 km om.

Dan op locatie kon er ook goed geladen worden bij de lokale supermarkt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YYMvu7u.jpg?1

Dan de terugreis. Die ging vloeiender en minder vloeiend.
We gingen zelfverzekerder op reis, maar de eerste dag was toch een lange. Tien uur voor 512 km......ipv de vijf uur van Google.

De bovenstaande lader bleek dus stuk te zijn en toen was het volgende laadstation redelijk in de middle of nowhere. Gevolg was dat het mobiele netwerk er ook niet goed was.

Direct gevolg daarvan was dat het leek alsof die lader het niet deed. Maar het bleek naderhand gewoon een slechte verbinding te zijn.
(de kaart werd niet ge-autoriseerd). Niets aan de hand dus, maar met 44 km op de teller toch een kort oeps momentje. Al hadden we ook via het stopcontact daar kunnen laden...... liever niet. :+

Enfin, ben je zomaar een uur verder.

Vervolgens een lader bij een supermarkt die net bezet was door een Nederlandse Tesla en tja, als die dan drie kwartier blijft staan :S (wist niet dat hij er maar 30 min mocht staan :') )
(wel weer een leuk gesprek mee gehad)
Dus geen acht uur, maar tien.

Dag twee was een stuk beter, we waren inmiddels in Parijs en vertrokken om 10.30 en waren om +- 18.30 thuis. Google vindt het vijf uur rijden en wij doen er acht uur over. Dat kwam door een extra oplaadstop die ook nog langer duurde.

Want door al dat snelladen op dag twee en stukken 120/130 km te rijden werd de batterij te heet (batterijindicator eerste streepje rood) en daardoor daalde de snelheid van snelladen fors. Dus dat heeft ook zeker een 40 minuten extra geduurd. Hadden we ons gewoon aan 100 km/h gehouden, dan zou er wrs niets aan de hand zijn geweest. Waren we ook nog eerder weggegaan, dan waren we om 17.00 thuis geweest.

Oftewel, niet al te hard rijden als je de hele dag wilt snelladen.

Oh ja, continue met airco en bijna overal met cruise control gereden.

Het kan zijn dat ik deze post nog aanpas als me iets te binnen schiet.

Ondertussen zijn we aan het kijken hoe we volgend jaar naar de Cote d'Azur kunnen gaan, want met de kennis van nu is 1300km in twee dagen prima te doen.

En was ons het meest opviel is hoe comfortabel het toch rijden is :Y

Daarnaast was onze mini van vier ook de koning te rijk want elk uur/1,5 stoppen vond zij ook heel erg gezellig. Meest gestelde vraag in de auto was: 'Wanneer gaan we weer laden?' _O-

[ Voor 5% gewijzigd door Tocoleaf op 08-08-2017 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yongshi
Hachy schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:05:

Ik had exact dit probleem. Electriciën ingeschakeld. Bleek uiteindelijk dat na deze update de Zoe wat gevoeliger was geworden voor lekstroom elders in de installatie. In mijn geval was het installeren van een dubbele schakelaar tussen wat tuin stopcontacten en tuinverlichting de oplossing omdat ergens in die lus wat stroom in de aarde 'weg lekte', en ook in de kruipruimte van mijn huis zat een installatiedoos op een vochtige plek en daar zat ook wat roest. Een normaal apparaat kan daar wel tegen maar de Zoé (op een hele andere groep) dus niet en stopt dan random met laden, zonder melding whatsoever.

Kortom een Elektriciën laten komen en vragen of hij alle groepen wil nameten op lekstroom.
Thanks voor de tip. Laat wel weten of dit werkt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR0522
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-03-2022
Tocoleaf schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 20:25:
Goed, zoals beloofd bijgaand onze ervaringen mbt onze reis naar de Vendee in Frankrijk. Let op het wordt een long-read. Ik heb het draadje gekopieerd uit het Nissanelectricclubforum en ben het nu aan het aanpassen :*)

Allereerst, waar ligt de Vendee? Dat ligt hier:

[afbeelding]

Tweede vraag die een oplettende kijker kan stellen, waarom ben je niet via Le Mans gereden? Dat is toch korter? Daar kom ik later op terug.

De eerste tip die ik iedereen mee wil geven, bereid je goed voor een zorg ervoor dat je ook alle laatste nieuwtjes mbt elektrisch rijden hebt meegekregen.

Daarmee bedoel ik het volgende. In dit draadje:
http://nissanelectricclub...pic/bretagne-met-de-leaf/

staat al een heleboel informatie. Maar als je dat draadje doorleest zie je hoe de informatie redelijk snel veroudert. Om iets te noemen, TNM-pas kan op een hoop plekken in Frankrijk nu ook gebruikt worden. Toen ik begon/wij begonnen met dit avontuur (ergens in februari) was daar nog helemaal geen sprake van. Sterker nog, toen kon je alleen met KiWhi-pas laden en dat was het zo ongeveer.

Tweede tip die ik iedereen wil meegeven, hou met plannen ook rekening met de weersomstandigheden. Op de heenreis kwam er een windkracht 5/6 uit zuid/zuidwest :')
Precies, exact tegen ons in. Dat is op een ritje van 200 km in Nederland onhandig, maar als je 600 km op een dag wilt rijden dan begin je dat te merken.

Vwb opladen ben ik voorstander van meerdere opties, dus hadden we een Kiwhi en Chargemap-pas bij ons. Want op de Corridorladers (die bij de Air’s op de Peage staan) kan je Chargemap en Plugsahare gebruiken (en bij de kassa laadkaarten kopen/creditcard gebruiken). Maar bij andere snelladers is de Kiwhi-pas de enige in het buitenland verkrijgbare kaart die het doet. Al begint TNM dus ook hoe langer hoe meer geaccepteerd te worden.

Vwb het plannen en rijden zelf, ondanks de horrorverhalen die hier te lezen waren:
http://nissanelectricclub.nl/forums/topic/met-de-leaf-30kw-innaar-frankrijk-hoezo-is-dat-pionieren-nav-volkskrant/
is dat verder werkelijk geen enkel probleem om te doen. Wij hebben alleen maar https://fr.chargemap.com/
gebruikt, waarbij de app eigenlijk handiger is dan de website zelf.

Bij het plannen hebben wij ons proberen te houden aan sprongetjes van 100/120 km max. Dat lijkt niet veel, maar met een 30kWh Leaf en een bereik van 180 km is ons inziens dat de veiligste optie. Je hebt dan nl nog capaciteit over om naar een andere snellader te rijden zonder gedoe.
Want we zijn dus wel een snellader tegengekomen die stuk was, het rode bolletje links:

Deze staat door ons nu op een kruisje (want gemeld op Chargemap). Maar naar de volgende snellader, rechts op de kaart was nog 50 km;

[afbeelding]

We hebben het gehaald, maar het was een close call :+
De enige close call in de hele vakantie overigens.

Zijn er dan verder geen oplaadpunten?
Tuurljk wel, maar geen snelladers:

[afbeelding]

En die wilden we toch hebben.

Om deze post http://nissanelectricclub.nl/forums/topic/met-de-leaf-30kw-innaar-frankrijk-hoezo-is-dat-pionieren-nav-volkskrant/nog aan te halen, we hebben moeten zoeken naar (snel)laders en waren ze, als we niet wisten waar we moesten kijken, wrs ook niet tegen gekomen. Want het zijn geen Fastned-stations 8)

Vwb die snelladers, die heb je eigenlijk in twee smaken. Betaalde langs de Peage en gratis varianten bij oa supermarkten (Auchan bijvoorbeeld) of Ikea.
Het feit dat snelladers gratis zijn en op drukke punten staan heeft als grootste nadeel dat ze soms bezet zijn. En je dus moet wachten. Of naar een andere snellader moet rijden.
(en we zijn twee keer te lang in de supermarkt gebleven, hahaha)
Nadeel is soms ook dat ze niet naast de Peage liggen, maar op 5/10/15 min afstand van de Peage. Dus kost gratis laden toch al snel 10/20 min meer tijd dan betaald laden.

[afbeelding]

De betaalde snelladers langs de Peage waren iig altijd vrij, dus daar hoefden we niet te wachten.

[afbeelding]

En dat brengt me direct bij een volgend punt, idealiter wil je twee of meerdere snellaadpunten per stop hebben, mocht er een stuk/bezet zijn. Of, als je op de Peage staat een snellader binnen de komende 50 km.
Al kwamen we ook een Air tegen die twee snelladers had, maar dat was bij Parijs, wellicht wordt er daar meer gebruik van gemaakt?

Nog een punt van aandacht die we de twee keer genegeerd hebben :') vertrek altijd met een volle accu, want 's-ochtends eerst laden is ook niet echt efficiënt.

Concreet in cijfers

Dag een:
482 km gereden in 7 uur. Google zegt dat we daar vijf uur over zouden moeten doen. In de praktijk zou dat neerkomen op zes uur (want toilet moet toch bezocht worden). Dat had korter gekunt als we nog iets strakker gepland waren.

Dag twee:
509 km gereden in 8 uur. Google zegt dat we daar ook vijf uur over zouden moeten doen. Hier moesten we wel door Parijs heen en we hadden het sneller kunnen doen door oa aan de Peage te laden. Maar doordat we wisten dat we op dag drie pas om 16.00 op de camping terecht konden hebben we het ook wat rustiger aan gedaan.

Dag drie de resterende 80 km.

Vwb het rijden via Orleans en niet via Le Mans, daar waren naar mijn smaak te weinig snelladers, dus dan liever 100 km om.

Dan op locatie kon er ook goed geladen worden bij de lokale supermarkt:

[afbeelding]

Dan de terugreis. Die ging vloeiender en minder vloeiend.
We gingen zelfverzekerder op reis, maar de eerste dag was toch een lange. Tien uur voor 512 km......ipv de vijf uur van Google.

De bovenstaande lader bleek dus stuk te zijn en toen was het volgende laadstation redelijk in de middle of nowhere. Gevolg was dat het mobiele netwerk er ook niet goed was.

Direct gevolg daarvan was dat het leek alsof die lader het niet deed. Maar het bleek naderhand gewoon een slechte verbinding te zijn.
(de kaart werd niet ge-autoriseerd). Niets aan de hand dus, maar met 44 km op de teller toch een kort oeps momentje. Al hadden we ook via het stopcontact daar kunnen laden...... liever niet. :+

Enfin, ben je zomaar een uur verder.

Vervolgens een lader bij een supermarkt die net bezet was door een Nederlandse Tesla en tja, als die dan drie kwartier blijft staan :S (wist niet dat hij er maar 30 min mocht staan :') )
(wel weer een leuk gesprek mee gehad)
Dus geen acht uur, maar tien.

Dag twee was een stuk beter, we waren inmiddels in Parijs en vertrokken om 10.30 en waren om +- 18.30 thuis. Google vindt het vijf uur rijden en wij doen er acht uur over. Dat kwam door een extra oplaadstop die ook nog langer duurde.

Want door al dat snelladen op dag twee en stukken 120/130 km te rijden werd de batterij te heet (batterijindicator eerste streepje rood) en daardoor daalde de snelheid van snelladen fors. Dus dat heeft ook zeker een 40 minuten extra geduurd. Hadden we ons gewoon aan 100 km/h gehouden, dan zou er wrs niets aan de hand zijn geweest. Waren we ook nog eerder weggegaan, dan waren we om 17.00 thuis geweest.

Oftewel, niet al te hard rijden als je de hele dag wilt snelladen.

Oh ja, continue met airco en bijna overal met cruise control gereden.

Het kan zijn dat ik deze post nog aanpas als me iets te binnen schiet.

Ondertussen zijn we aan het kijken hoe we volgend jaar naar de Cote d'Azur kunnen gaan, want met de kennis van nu is 1300km in twee dagen prima te doen.

En was ons het meest opviel is hoe comfortabel het toch rijden is :Y

Daarnaast was onze mini van vier ook de koning te rijk want elk uur/1,5 stoppen vond zij ook heel erg gezellig. Meest gestelde vraag in de auto was: 'Wanneer gaan we weer laden?' _O-
Maak je naast al het rekenwerk en instellingen ook nog in specifieke situaties gebruik van de D- of de B-stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0larus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 11:33
[...]

In oktober begin ik mn eerste vaste baan. €600pm lease auto staat in het contract. Net niet genoeg voor een occasion lease Tesla S zonder bijbetaling, overigens mijn droomauto.

Zit te kijken naar de Renault Zoe ZE 40 om te beginnen. Maar dat hangt van het advies die ik krijg van mijn toekomstige collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

s0larus schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 01:36:
[...]

In oktober begin ik mn eerste vaste baan. €600pm lease auto staat in het contract. Net niet genoeg voor een occasion lease Tesla S zonder bijbetaling, overigens mijn droomauto.

Zit te kijken naar de Renault Zoe ZE 40 om te beginnen. Maar dat hangt van het advies die ik krijg van mijn toekomstige collega's.
Rond december zou de vernieuwde Nissan Leaf leverbaar moeten worden met ook een 40kWh accu, dan heb je meer auto dan een Zoe. Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat je zelf ook wilt, ik snap niet zo goed wat de collega's daar voor advies in kunnen geven. Geen van mijn collega's heeft iets met elektrisch, dus die raden je gewoon een Ibiza/Polo aan.

Reken met ongeveer 250km bereik voor een model met 40kWh accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
[...]

Als je echt krap aan budget zit is een tweedehands Fluence misschien iets. Het heeft dan wel geen snellaadoptie, maar je hebt een dikke sedan voor de prijs van een tweedehands hatchback.
Goedkoper kan bijna niet, op een Miev na schat ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
Nivve schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 08:19:
[...]

Als je echt krap aan budget zit is een tweedehands Fluence misschien iets. Het heeft dan wel geen snellaadoptie, maar je hebt een dikke sedan voor de prijs van een tweedehands hatchback.
Goedkoper kan bijna niet, op een Miev na schat ik zo.
Plus 80,- per maand aan batterijhuur erbij ;-). Of is dat bij de Fluence af te kopen nu de wagen niet meer geproduceerd word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Snow_King schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:35:
[...]

Compleet offtopic, maar wat is er ooit gebeurd met die Roadster die jullie destijds hadden? Ik kan me nog het verhaal van een ritje Middelburg naar Huizen herinneren en dan vervolgens bij Coronel karting de hele lasergame hal zonder stroom zetten na het uitrollen van het verlengsnoer :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik vind het toch een flinke bedrag...600 euro pm _/-\o_
Droom auto vs 600 euro pm 8)7
Ik betaal nu voor een gaar oud autotje 80 euro pm (en circa 150brandstof pm) wel particulier

Een splinter nieuwe polo kan je wel voor rond de 300 euro pm fixen via werk denk ik dan.

Helaas kom ik niet in aanmerking voor zakelijk lease. Als ik koop, word het particulier.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2017 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:20
Wat versta jij onder net niet? Zelfs bij occasions vind ik nog lease prijzen van rond de 1000 euro per maand, en dat is bij 10k km per jaar. bij 40k km ga je al snel naar de 1200-1400 euro per maand. Dat is het dubbele! Of kijk ik verkeerd. :P Voor iets meer dan 600 euro ben ik ook wel geïnteresseerd :)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
Davidshadow13 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:03:
[...]

Wat versta jij onder net niet? Zelfs bij occasions vind ik nog lease prijzen van rond de 1000 euro per maand, en dat is bij 10k km per jaar. bij 40k km ga je al snel naar de 1200-1400 euro per maand. Dat is het dubbele! Of kijk ik verkeerd. :P Voor iets meer dan 600 euro ben ik ook wel geïnteresseerd :)
Ik kom hier een tegen voor 816,- p/m

https://www.leasebijtelli...359&mrk=Tesla&so=gallerij

Maar, je moet niet vergeten dat Financial Lease vaak niet gedaan word door werkgevers. De clubs waar ik bij heb gezeten is allemaal op basis van Operational Lease, en dan kan je met je Lease budget van 600,- wel fluiten naar een Tesla ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 21:58
Momenteel ben ik nog steeds aan het "strijden" om elektrisch te mogen leasen bij mijn werkgever, maar ondertussen ben ik aan het kijken of het überhaupt werkbaar gaat zijn in mijn toekomstige situatie.
Dit aangezien mijn vriendin en ik een woning gekocht hebben in een nieuwbouwwijk waar momenteel geen enkele publieke laadpaal staat en wij een eigen parkeerplaats hebben waar we maandelijks een kleine bijdrage voor betalen.

Onze situatie is straks als volgt, met woning en parkeerplaats: https://i.imgur.com/nzNSPEU.jpg
De gemeente gaat alleen kijken naar de mogelijkheid van een laadpaal in de buurt zodra ik een leasecontract heb, maar ik ga natuurlijk pas een leasecontract afsluiten zodra ik zeker weet dat ik de wagen enigszins comfortabel kan opladen. Beetje kip en ei verhaal dus :+

Hoe zou een privé laadpaal in deze situatie werken? Komt deze dan aan ons tuinhuisje te hangen? (en is een dergelijke kabel lang genoeg daarvoor?)
Of kan je ook een privé laadpaal laten plaatsen recht achter de parkeerplaats? Of de buren met zo'n laadpaal blij zouden zijn is een tweede, maar dat is een zorg voor later :P

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met het laten plaatsen van laadmogelijkheden, privé dan wel via de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
jinxedworld schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:11:
[...]

Maar, je moet niet vergeten dat Financial Lease vaak niet gedaan word door werkgevers. De clubs waar ik bij heb gezeten is allemaal op basis van Operational Lease, en dan kan je met je Lease budget van 600,- wel fluiten naar een Tesla ;).
Dat is appels met peren vergelijken, want in financial lease zit natuurlijk nog geen onderhoud, verzekering etc. Voor de gemiddelde S zit je echt wel tussen de 1000-1500.

Ik heb wel financial lease, maar ben dan ook ondernemer. Ben €1000 per maand aflossing en rente kwijt. Verzekering is tegenwoordig €2000 per jaar. En dan nog wat stroom :P

[ Voor 10% gewijzigd door YoshiBignose op 09-08-2017 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
jinxedworld schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:11:
[...]

Maar als je kijkt naar de bijtelling op een auto die €600/maand kost. Dan zit je aan netto €350 (bij de hoogste belastingschaal). Dan kost eens Tesla je netto niet zoveel extra.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1 ... 52 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.