Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 09:45
dfrenner schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:08:
[...]

Volgens mij is het enige probleem bij de S de elektromotor. Bij iemand op werk gaat nu de derde nieuwe motor erin. Iedere 100k km moest er gemiddeld een nieuwe in. Hij zat nu op 280.000 km dacht ik...

Dat is tot nu toe wel iedere keer garantie geweest, dus geen kosten. Zo lang die garantie overdraagbaar is zou ik altijd voor een tweedehands S gaan, boven een Model 3.
Model 3 is toch een beetje een "net niet" auto zoals hij op mij overkomt. Misschien valt het in het echt wel mee hoor, maar tot nu toe ben ik verre van overtuigd. Als de S een Mondeo is komt de 3 over op mij als een Focus of zelfs een Fiesta...

Ik had trouwens verwacht dat leasemaatschappijen vol op de 3 zouden zijn gedoken. Maar dat valt tegen. Onze fleetmanager had laatst Athlon of LeasePlan op bezoek (beide grote jongens, maar weet niet meer welke) en één van die twee had helemaal geen orders op de 3 ingekocht. Mede vanwege de onzekerheid mbt levertijden.
tesla accepteert ook geen fleet orders op de model 3. Ze hebben alle preorders van meer dan 5 gecanceld.
Als je een model 3 wilt leasen zal dat met je eigen preorder moeten. Of wachten tot ze zonder te koop zijn.

In ander nieuws
'Toyota start in 2019 met massaproductie elektrische auto's in China' http://nu.nl/auto/4853550...ische-autos-in-china.html (via @NUnl)

Dat nieuwe beleid van China werpt zijn vruchten af.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Sinner schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 17:53:
[...]

Ik denk dat het momenteel zo'n beetje 60/40 is. Een groter deel rijdt in dieseltjes van een jaar of 10-15 oud,
de rest in nieuwe Cayenne/ML/Touareg etc. Diesel, wel te verstaan. Een enkeling op gas. Middenklasse is
er niet echt. Echter denk ik dat de grootste reden dat elektrische auto's hier niet worden gekocht omdat er
nergens oplaadpunten zijn. En als er geen oplaadpunten zijn ga je natuurlijk ook niet over tot aanschaf. ;)
Beetje hetzelfde als Roemenië. Was een aparte gewaarwording. De Q7 was destijds net uit en in Nederland zag je hem af en toe, maar ik heb er nog nooit zo veel zien rijden als in mijn vakantie in Roemenië. Ongeveer 70/30, 70% rijdt extreem oude of nieuwere Dacia's en 30% rijdt nieuwe dure auto's met veel grotere extremen dan in Nederland.
JeroenE schreef op zondag 23 juli 2017 @ 06:48:
[...]
Heuvel op verbruik je meer, maar heuvel af wordt je accu weer gedeeltelijk bijgeladen. Natuurlijk kan je nooit alle energie weer laden, maar met een ICE weet je in ieder geval zeker dat er nooit meer brandstof in de tank komt doordat je heuvel af rijdt.

Ik heb zelf geen keiharde cijfers, maar op een Duits forum heb ik wel eens gelezen dat iemand zelf met ongeveer 0,6 kWh per 100 km extra rekent in de bergen. Wel met dien verstande dat je natuurlijk wel moet bedenken dat als je berg op extra kost en je dat pas weer "terug" krijgt als je berg af bent gereden. Dus als de lader boven op een berg staat is dat anders dan wanneer de lader in het dal staat. Hij woonde zelf trouwens hoog en werkte laag dus hij laad zijn auto nooit helemaal vol anders anders kan de auto niet laden als hij naar beneden rijdt.
Maar natuurlijk kan ik die post nu niet meer vinden :'(

[...]
Als je een overzichtelijk rondje rijdt (dus woon-werk en boodschappen in de buurt) dan is het gebrek aan opladers niet zo heel belangrijk. Dan kan je gewoon thuis laden (desnoods op een stopcontact) en overal komen waar je wil. Als je verder wil rijden en je wel onderweg moet laden is dat natuurlijk anders.
Dat klinkt wel ongeloofwaardig, hij moet wel ruim 2 ton omhoog krijgen, dat zorgt onherroepelijk voor extra verbruik. Ik zou wel eens een echte test hierin willen zien met een kilometer klimmen en dalen bijvoorbeeld. Mijn diesel ging echt van 4,5l/100km naar 8,5l/100km. Dan heb ik wel een zware rechtervoet!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Stoffa schreef op zondag 23 juli 2017 @ 09:18:
Weet iemand hoe het zit met laden in Frankrijk? We gaan naar een camping in the middle of nowhere, en de eigenaresse heeft aangegeven dat we daar kunnen laden middels een "classical plug". Betekent dat dat we geen adapter oid nodig hebben?

Eerder al op een camping in NL gestaan en zelfs daar was een adapter nodig naar eurostekker ofzo.

* Stoffa is niet zo'n kampeerder...
Die blauwe CEE-campingstekker is inderdaad alleen in Nederland gebruikelijk. Op Franse campings zitten doorgaans gewone geaarde stopcontacten. Wil je er zeker van zijn dat je lader in het stopcontact past, kijk dan even of er in de stekker van je lader een gat voor een aardpin zit (Frankrijk heeft geen randaarde maar een aardpin)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zoiets meenemen geeft wel wat extra gemoedstrust.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:19
Oekiejoekie schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:46:
[...]

Die blauwe CEE-campingstekker is inderdaad alleen in Nederland gebruikelijk. Op Franse campings zitten doorgaans gewone geaarde stopcontacten. Wil je er zeker van zijn dat je lader in het stopcontact past, kijk dan even of er in de stekker van je lader een gat voor een aardpin zit (Frankrijk heeft geen randaarde maar een aardpin)
Nou ga ik doorgaans naar goed verzorgde campings in Frankrijk met wat moderne voorzieningen maar de CCE bijna altijd kunnen gebruiken. En altijd een verloop van gewoon naar CEE meenemen, dan is dat probleem getackeld. Wat lastiger zal blijken is hoeveel de zekering is, best vaak 10A of zelfs 6A en maar af en toe 16A, wat heeft je auto minimaal nodig om te starten met laden?

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-09 12:19

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dfrenner schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:25:
[...]

Dat klinkt wel ongeloofwaardig, hij moet wel ruim 2 ton omhoog krijgen, dat zorgt onherroepelijk voor extra verbruik. Ik zou wel eens een echte test hierin willen zien met een kilometer klimmen en dalen bijvoorbeeld. Mijn diesel ging echt van 4,5l/100km naar 8,5l/100km. Dan heb ik wel een zware rechtervoet!
Maar die 2 ton komt ook weer naar beneden en als je elektrisch kunt remmen dan win je veel van de gebruikte energie weer terug. Als jij in je diesel bergaf rijdt dan gooi je elke keer dat je de remmen aanraakt energie weg. Een elektrische auto wint dan energie terug.

Dus ik vind 0.6 kWh extra zelfs al vreemd. Ik zou eerder zeggen dat het zuiniger is.

[edit]

Hier is een filmpje waar iemand het test met een Tesla. Hij komt op en neer uit op ongeveer 35-40% extra verbruik (300 kWh/km en ik ga uit van 220 standaard).

[ Voor 12% gewijzigd door Maasluip op 23-07-2017 12:47 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maasluip schreef op zondag 23 juli 2017 @ 12:38:
Dus ik vind 0.6 kWh extra zelfs al vreemd. Ik zou eerder zeggen dat het zuiniger is.
Ik was net hetzelfde al jij aan het tikken dus dat heb ik maar weg gedaan. Met een EV kan je nooit 100% van de energie weer terugwinnen dus dat tikt blijkbaar toch nog wel door. Met zoekmachines kom ik ook niet echt verder met het vinden van die post. Als ik hem ooit weer tegenkom dan horen jullie het zeker ;)

De enige manier om zuiniger te rijden is als je alleen naar beneden rijdt :+

Edit: Tja, zit jij je post ook weer te editten tijdens het schrijven van mijn post ;)

Ik heb een beetje geskipped in het filmpje, maar waar laat hij die cijfers zien? (ter zijde: waarom wil iedereen filmpjes posten ipv gewoon de cijfers op het web te zetten. argh!!). Op 3:45 staat in beeld dat hij 5,2 kWh heeft gebruikt om 7 mijl te rijden en 550 meter te klimmen. Op de weg terug heeft hij 1,7 kWh in de accu geladen.

Dat is dus 3,5 kWh per 14 mijl en dat is zo'n 22,531 km. Dan kom je op ongeveer 15,55 kWh per 100 km.

Dat is dus (neem ik even aan) niet 40% meer dan zijn gewone verbruik. Alleen kon ik zo snel nergens vinden wat hij verbruikt als hij 14 mijl "vlak" rijdt. Heb ik dat gemist?

[ Voor 38% gewijzigd door JeroenE op 23-07-2017 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-09 12:19

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, 450 Wh/km bergop, -148 Wh/km bergaf, totaal dus 302 Wh/km bergop en bergaf. Dat zet ik even af tegen wat redelijk standaard voor een Tesla gemiddeld is: 220 Wh/km.
De berekeningen kloppen niet echt als je zijn afstanden en verbruik neemt, ik neem dan maar even wat hij zegt dat het verbruk is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Maasluip schreef op zondag 23 juli 2017 @ 16:58:
Ja, 450 Wh/km bergop, -148 Wh/km bergaf, totaal dus 302 Wh/km bergop en bergaf. Dat zet ik even af tegen wat redelijk standaard voor een Tesla gemiddeld is: 220 Wh/km.
De berekeningen kloppen niet echt als je zijn afstanden en verbruik neemt, ik neem dan maar even wat hij zegt dat het verbruk is.
Als je 220 nodig hebt om de lucht en rolweerstand te overkomen (het normale verbruik). Dan zou hij dus bergaf 148 + 220 Wh/km aan potentiele energie gebruiken.
Maar bergop heeft bij 450 nodig. 450 - 220 = 230Wh/km aan potentiele energie die hij extra inzet.

En dan ga ik nog uit van 100% efficiënte motoren (90% is realistischer).

Aangezien de route omhoog en omlaag hetzelfde is valt een verschil in afstand af als verklaring.
Ik zie wel dat hij zo'n 35 mph rijdt. Dat is 56km/u. In het grafiekje in het filmpje geeft Tesla zelf een Wh/mile van 160 bij 35mph. Dat is dus ook 160Wh/km

Met die cijfers heeft hij 450-160=290Wh/km extra moeten gebruiken omhoog.
En omlaag heeft hij 160--148=308Wh/km terug gehad.
Kan nog steeds niet. Maar dat is wel te verklaren doordat hij naar beneden iets harder heeft gereden. iig erg efficient regenereren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:59

databeestje

Von PrutsHausen

Gisteren naar Amsterdam Javaplein geweest en zowaar om de hoek 2x2 aansluitingen en nog 3 plekken vrij ook. In eerste instantie een poging gedaan om bij de e-NV200 op de paal erbij aan te sluiten maar daar had de miev geen zin in. De ring bleef een soort geel/groen wat standby betekent. Dus 2 meter verder op de andere paal en daar ging ie in 1 keer, prima!

Zo te zien werkt het nieuwe betalen buiten het laden regime zijn vruchten af te werpen, op die manier blijven de plaatsen niet door plugins bezet.

Afgelopen week ook mijn moeder naar Spanje weggebracht met de Swift, wat me hierbij opviel is dat tussen de Tesla Taxi's van Schiphol er ook een zwarte Hyundai Ioniq van TCA er tussen stond. Dat had ik nou niet meteen verwacht. Het lijkt erop dat enkel de busjes nog diesels zijn en de rest grotendeels elektrisch is.

Wel een beetje gemixte boodschap, liters kerosine klokken in de vliegtuigen maar dan wel het grondvervoer met de BYD elektrische bussen en de Schiphol taxi's. Ze moeten toch ergens beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
databeestje schreef op zondag 23 juli 2017 @ 17:24:
Gisteren naar Amsterdam Javaplein geweest en zowaar om de hoek 2x2 aansluitingen en nog 3 plekken vrij ook. In eerste instantie een poging gedaan om bij de e-NV200 op de paal erbij aan te sluiten maar daar had de miev geen zin in. De ring bleef een soort geel/groen wat standby betekent. Dus 2 meter verder op de andere paal en daar ging ie in 1 keer, prima!

Zo te zien werkt het nieuwe betalen buiten het laden regime zijn vruchten af te werpen, op die manier blijven de plaatsen niet door plugins bezet.

Afgelopen week ook mijn moeder naar Spanje weggebracht met de Swift, wat me hierbij opviel is dat tussen de Tesla Taxi's van Schiphol er ook een zwarte Hyundai Ioniq van TCA er tussen stond. Dat had ik nou niet meteen verwacht. Het lijkt erop dat enkel de busjes nog diesels zijn en de rest grotendeels elektrisch is.

Wel een beetje gemixte boodschap, liters kerosine klokken in de vliegtuigen maar dan wel het grondvervoer met de BYD elektrische bussen en de Schiphol taxi's. Ze moeten toch ergens beginnen.
Elektrische vliegtuigen zal voorlopig niet lukken.
Gewicht is iets te belangrijk in de lucht. En iedere 500 km aan de snellader wordt ook lastig ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het begint langzaam te komen, maar voorlopig blijft het bij tweezitters en dat soort spul. Ik hoop dat ze voertuigen op de luchthaven zelf ook maar eens snel elektrificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 17:50

Is dat er dan ? Volgens mij is dat er niet in Amsterdam.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

kdeboois schreef op zondag 23 juli 2017 @ 19:56:
[...]

Is dat er dan ? Volgens mij is dat er niet in Amsterdam.
Je hebt gelijk, dat blijkt Brabant en Limburg te zijn. Pure mazzel dan, of misschien handhaving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51

Zie in omgeving Amsterdam vaker Ioniq taxi's rijden. Sommige hybride, sommige volledig elektrisch. Vraag me altijd af hoe het ze het timen met laden enzo.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Laatst online: 24-09 17:50
databeestje schreef op zondag 23 juli 2017 @ 20:13:
[...]

Je hebt gelijk, dat blijkt Brabant en Limburg te zijn. Pure mazzel dan, of misschien handhaving?
Gewoon genoeg laadpalen gok ik.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

YoshiBignose schreef op zondag 23 juli 2017 @ 20:15:
[...]

Zie in omgeving Amsterdam vaker Ioniq taxi's rijden. Sommige hybride, sommige volledig elektrisch. Vraag me altijd af hoe het ze het timen met laden enzo.
De meeste standplaatsen hebben toch wel laders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Laatst online: 20:14
Op standplaats Amsterdam centraal hebben ze 50kW laders

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RocketKoen schreef op zondag 23 juli 2017 @ 17:15:
Ik zie wel dat hij zo'n 35 mph rijdt. Dat is 56km/u. In het grafiekje in het filmpje geeft Tesla zelf een Wh/mile van 160 bij 35mph. Dat is dus ook 160Wh/km
Ehm, als je 160Wh/mijl gebruikt dan is dat toch 100Wh/km?
Maasluip schreef op zondag 23 juli 2017 @ 16:58:
Ja, 450 Wh/km bergop, -148 Wh/km bergaf, totaal dus 302 Wh/km bergop en bergaf.
Je kan een gemiddeld verbruik van twee aparte trajecten niet zo maar bij elkaar optellen (of aftrekken) om het gemiddelde verbruik over het hele traject te berekenen..

Wellicht is het duidelijker als het net iets andere som is. Stel je hebt een vlakke weg van 10 km lang en je gebruikt 220 Wh/km om dat te rijden. Vervolgens rij je een berg op (ook 10 km) en daar heb je dan 350 Wh/km gebruikt. Dan is niet ineens je gemiddelde verbruik 220+350 = 570 Wh/km over de hele rit.

Dan is namelijk zijn totale verbruik over de hele rit hoger dan van beide trajecten afzonderlijk! Dat dit niet klopt is neem ik aan wel duidelijk.

Dat die som niet klopt veranderd natuurlijk niet als je ipv bergop ineens bergaf rijdt en het tweede gedeelte een kleiner (of negatief) getal is. 220 Wh/km voor het eerste traject en -50 Wh/km voor het tweede traject is ook geen gemiddelde van 170 Wh/km over de hele rit. Misschien "voelt" de uitkomst van 170 Wh/km wel beter aan maar het is echt niet goed.

Wat je wel kan doen (als de ritten even lang zijn) is het gemiddelde van die twee verbruiken nemen. Dus in het geval van het filmpje is dat (450 - 148) / 2 = 151 Wh/km.

Of wellicht beter te begrijpen en het klopt ook als de afstanden niet hetzelfde zijn etc: je rekent met de energie die je gebruikt hebt over de hele afstand gedeeld door de hele afstand. En vanuit dit voorbeeld filmpje is dat dus 3,5 kWh gebruikt met een afstand van 14 mijl = 15,55 kWh/100 km.

En dat is dus best dicht in de buurt van de 15,1 kWh/100km van hierboven.

Dat die getallen niet precies hetzelfde zijn komt (denk ik) omdat hij de afstand in mijl opgeeft en niet preciezer terwijl de auto wel met de 'echte' afstand rekent om het gemiddelde verbruik te tonen en die heeft hij in zijn filmpje gezet. Als je dat andersom rekent dan heeft hij namelijk 5,2 kWh * 450 Wh/km = 11,56 km omhoog gereden en -1,7 kWh met -148 Wh/km = 11,49 km omlaag (dat is bijna 7,2 mijl).
3,5 kWh op 23,05 km is 15,18 kWh/100 km. Dat zit dus een stuk dichter in de buurt van de 15,1 kWh/100 km.

Volgens @RocketKoen is bij zijn snelheid tijdens de test het "standaard" verbruik van een Tesla 160Wh/mijl wat volgens mij 100Wh/km is en dan is het dus alsnog wel 50% meer dan gebruikelijk.

Maar dat vind ik niet echt een eerlijke vergelijking. Het ene is een praktijk test en het andere een grafiekje. Wellicht heeft hij een andere rijstijl, minder gestroomlijnde auto, andere bandenspanning etc dan de auto die gebruikt is voor de grafiek. Bovendien reed hij blijkbaar sneller naar beneden dan omhoog en volgens diezelfde grafiek gaat dan (heel logisch) je verbruik omhoog. Dus dat is ook niet helemaal zoals het hoort.

Edit:
YoshiBignose schreef op zondag 23 juli 2017 @ 20:15:
Zolang je rondom de stad blijft zal je toch ook niet enorm veel kilometers per dag maken. Alleen voor (hele) lange ritten is dat natuurlijk anders. Ik ga er even vanuit dat ze de elektrische niet in zetten voor een ritje naar Maastricht ;)

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenE op 23-07-2017 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:48
JeroenE schreef op zondag 23 juli 2017 @ 22:28:

[...]
Zolang je rondom de stad blijft zal je toch ook niet enorm veel kilometers per dag maken. Alleen voor (hele) lange ritten is dat natuurlijk anders. Ik ga er even vanuit dat ze de elektrische niet in zetten voor een ritje naar Maastricht ;)
persbericht over de aankoop van deze ioniq taxi's had het over 200 km/dag en laden tijdens de rustpauzes.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
JeroenE schreef op zondag 23 juli 2017 @ 22:28:
[...]
Ehm, als je 160Wh/mijl gebruikt dan is dat toch 100Wh/km?
Oops, denkfoutje. Ik had de snelheid op de X-as in mph. en verbruik op de Y-as in Wh/m.
Ik dacht, beide delen door hetzelfde getal dan krijg je kmh en Wh/km.
Maar bij nader inzien werkt het sommetje niet zo :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Maasluip schreef op zondag 23 juli 2017 @ 12:38:
[...]

Maar die 2 ton komt ook weer naar beneden en als je elektrisch kunt remmen dan win je veel van de gebruikte energie weer terug. Als jij in je diesel bergaf rijdt dan gooi je elke keer dat je de remmen aanraakt energie weg. Een elektrische auto wint dan energie terug.

[edit]

Hier is een filmpje waar iemand het test met een Tesla. Hij komt op en neer uit op ongeveer 35-40% extra verbruik (300 kWh/km en ik ga uit van 220 standaard).
Zuiniger kan natuurlijk niet... Als dat mogelijk was konden we 4 dynamo's in de vier wielen plaatsen en vervolgens gratis rondrijden, want alles wat we verbruiken, verdienen we direct in de wielen terug.

Verder leert mijn ervaring, dat zelfs zonder te remmen en op de versnelling af te remmen met diesel, er in heuvelachtige gebieden zelfs omlaag nog op aardig wat stukken gas moet worden gegeven.

Ik denk dat ik dit eerst een keer zelf moet meemaken voordat ik het geloof ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
Vwb het bergop/bergaf rijden geeft het display in de Tesla heel goede informatie en voorspelling of je het gaat halen of niet:

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/electric-moose.com/wp-content/uploads/2017/06/img_0171.jpg?resize=525%2C315&ssl=1

Nu is het in dit voorbeeld niet heel goed te zien maar zodra je berg op gaat dan schiet de lijn omlaag, en zodra je bergaf gaat blijft de lijn heel lang horizontaal of klimt die zelfs. En het wordt om de minuut ongeveer geupdate dus je kunt zo eenvoudig je rijstijl (snelheid vnl) aanpassen om het doel te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulm-P
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05-2022
databeestje schreef op zondag 23 juli 2017 @ 20:13:
[...]

Brabant Limburg wil dit gaan doen, is nog niet geïmplementeerd. De techniek laat nog even op zich wachten. Ik vraag me wel af hoe ze dit gaan communiceren. Laadtarieven zijn al zo ontransparant, gaan ze er ook nog even een ander tarievenmodel ingooien. Bovendien laden de meeste E-rijders met een pasje van de zaak, kan hun die paar euro extra schelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Luc79Ehv schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:44:
Vwb het bergop/bergaf rijden geeft het display in de Tesla heel goede informatie en voorspelling of je het gaat halen of niet:

[afbeelding]

Nu is het in dit voorbeeld niet heel goed te zien maar zodra je berg op gaat dan schiet de lijn omlaag, en zodra je bergaf gaat blijft de lijn heel lang horizontaal of klimt die zelfs. En het wordt om de minuut ongeveer geupdate dus je kunt zo eenvoudig je rijstijl (snelheid vnl) aanpassen om het doel te halen.
Kun je van te voren over een bepaalde route een prognose doen ergens online?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

dfrenner schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:36:
[...]

Ik geloof dat de navigatie in de auto wel degelijk rekening houd met hoogteverschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 21:27
dfrenner schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:36:
[...]

Als ik het goed herinner houdt de online routeplanner van Nissan ook rekening met hoogteverschillen...

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

Flappiewappie schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:51:
[...]

Ik heb geen zekerheid over het opladen dus inderdaad een worst case aangehouden. Praktijk zal dit lager uitvallen.

Ik ga er nog even over malen, maar misschien dus wel officieel ZE rijder vanaf dit weekend :9
Nu twee dagen A4 mee mogen rijden (amsterdam den-haag á 50km), eerste keer nog beetje rustig gedaan maar gister terug en vandaag heen alleen 120 waar je 130 mag en haal makkelijk retour.

Nog even kijken voor hoeveel er stroom in gaat na zon ritje, en ik begrijp dat er in de winter nog ongeveer 10% van de range afgaat gemiddeld?

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 21:27
Flappiewappie schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:19:
[...]

Nog even kijken voor hoeveel er stroom in gaat na zon ritje, en ik begrijp dat er in de winter nog ongeveer 10% van de range afgaat gemiddeld?
Bij mijn Leaf is dat ongeveer 1% per graad, gerekend vanaf 110 km bij +10 C.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:57
Flappiewappie schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:19:
[...]

Nu twee dagen A4 mee mogen rijden (amsterdam den-haag á 50km), eerste keer nog beetje rustig gedaan maar gister terug en vandaag heen alleen 120 waar je 130 mag en haal makkelijk retour.

Mijn range ging van 90km in de winter naar 105 km in de zomer (voor de reset van mijn accu). Dus rond de 15% zou ik aanhouden als meer conservatieve guestimate ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:44
Weet wat spy-nieuws omtrent de Leaf:

https://electrek.co/2017/...eaf-2018-prototype-range/

Het verhaal/gerucht zou nu zijn dat er een 40 kWh accu in zou komen te zitten. Zou jammer zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Blik1984 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 16:00:
Weet wat spy-nieuws omtrent de Leaf:

https://electrek.co/2017/...eaf-2018-prototype-range/

Het verhaal/gerucht zou nu zijn dat er een 40 kWh accu in zou komen te zitten. Zou jammer zijn
Ik heb laatst gelezen dat er 2 opties komen voor de batterij, 40 of 60 kWh. Kan alleen het artikel niet terug vinden, las het via Google Assistant. Ik vrees dat we moeten afwachten, fingers crossed.
Waar ik me trouwens meer zorgen om maak is de connector voor snelladen, waar alle fabrikanten voor CCS gaan, lijkt Nissan bij de ChaDeMo te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Roobje schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 16:34:
[...]

Ik heb laatst gelezen dat er 2 opties komen voor de batterij, 40 of 60 kWh. Kan alleen het artikel niet terug vinden, las het via Google Assistant. Ik vrees dat we moeten afwachten, fingers crossed.
Waar ik me trouwens meer zorgen om maak is de connector voor snelladen, waar alle fabrikanten voor CCS gaan, lijkt Nissan bij de ChaDeMo te blijven.
Ben heel benieuwd, is waarschijnlijk 1 van de opties voor mij om in september te gaan bestellen, samen met de Ioniq en de Zoe. E-Golf is waarschijnlijk te duur qua leasebudget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

In Nederland zijn er op dit moment nog steeds meer ChaDeMo stekkers dan CCS stekkers, het is niet noodzakelijk een issue. Ik kan me niet voorstellen dat er nu nog nieuwe zonder 3 stekkers geplaatst worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-09 17:52
De eerste 600 km zitten erop. Morgen de boot naar Zweden.

Fantastische reis tot nu toe. Heerlijke reisauto en heerlijk van de omgeving kunnen genieten.

Het snelladen ging ook super. Ff de benen strekken, koffie drinken en verder rijden. Wellicht dat een roadtrip in NL en omstreken een ander verhaal is (130 km/u hakt er aardig in) , maar Noorwegen leent zich er perfect voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7saM1R4NLzs5OhveW0PpYE5R/full.jpg

Overigens kregen we de volgende bagage mee (nadat ik de subwoofer heb weggehaald).

In de kofferbak:
- 2 koffert
- 2 grote weekendtassen (60 en 80 liter)
- 1 kinderwagen met toebehoren

Achtercde voorstoelen:
- 16a laadkabel
- 10 shucko kabel
- 20m verlengsnoer
- luiers voor 2 kids (1 en 2 jaar)
- voetbal / speelgoed
- jassen
- rugzak met extra kleren voor tijdens de reis
- tas met eten

👍👍👍 alles gaat mee!

Afbeeldingslocatie: http://a67.tinypic.com/2nsuq69.jpg

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:59
Hoe hard rij je dan nu? In NL hoef je natuurlijk niet 130km/u te rijden, ik rij soms ook wel eens 120km/u. Maar meer omdat ik 130 eigenlijk een minimale tijdswinst vind behalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-09 17:52
tiguan schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 23:14:
Hoe hard rij je dan nu? In NL hoef je natuurlijk niet 130km/u te rijden, ik rij soms ook wel eens 120km/u. Maar meer omdat ik 130 eigenlijk een minimale tijdswinst vind behalen.
Ca 80 km/u. Volg de toegestane snelheid. 80 is perfect voor een EV.

Overigens wel 2 heuvels van 1200 meter hoog gepasseerd. Dan zie je je bereik van 160 km naar 30 krimpen. Om vervolgens weer op te lopen tot 90 km :)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ik ging laatst 90/100 met de Tesla en toen had ik bijna een range van 500 km. Vraag me af hoe ver ik kan komen met 80. Maar ja meestal is het zinloos omdat er bij zulke afstanden altijd wel ergens een supercharger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:53

Snow_King

Konijn is stoer!

YoshiBignose schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 09:42:
Ik ging laatst 90/100 met de Tesla en toen had ik bijna een range van 500 km. Vraag me af hoe ver ik kan komen met 80. Maar ja meestal is het zinloos omdat er bij zulke afstanden altijd wel ergens een supercharger is.
Merk ik ook met mijn S85. Heb een keer 410km gereden op een accu en had toen nog 80km over.

Was vorige zomer en heb die 2 dagen toen veel N-wegen in Nederland gereden of snelwegen op 100km/h.

Was zeker 30C en geen wind. Zat toen op een gemiddelde van 160Wh/km (16kWh/100km).

Maar laatste tijd merk ik dat ik vaak gewoon lekker 140 a 150 rij. Ik rijd in de avonden en moet dan zeg ~200km afleggen. Prima te doen met een 85kWh op 90%, dus dan 'gas' ik gewoon lekker door. Scheelt op die afstanden toch 20 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Snow_King schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:07:
[...]

Merk ik ook met mijn S85. Heb een keer 410km gereden op een accu en had toen nog 80km over.

Was vorige zomer en heb die 2 dagen toen veel N-wegen in Nederland gereden of snelwegen op 100km/h.

Was zeker 30C en geen wind. Zat toen op een gemiddelde van 160Wh/km (16kWh/100km).

Maar laatste tijd merk ik dat ik vaak gewoon lekker 140 a 150 rij. Ik rijd in de avonden en moet dan zeg ~200km afleggen. Prima te doen met een 85kWh op 90%, dus dan 'gas' ik gewoon lekker door. Scheelt op die afstanden toch 20 min.
Ja en Bjorn had een keer zo'n test gedaan als je tussen superchargers reed, je beter harder kon rijden en vaker laden dan rustig rijden. Nou is stroom niet gratis als je gewoon thuis laadt maar goed, vergeleken met een V8 is 150 rijden in een Tesla nog cheap :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

YoshiBignose schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:13:
[...]

Ja en Bjorn had een keer zo'n test gedaan als je tussen superchargers reed, je beter harder kon rijden en vaker laden dan rustig rijden. Nou is stroom niet gratis als je gewoon thuis laadt maar goed, vergeleken met een V8 is 150 rijden in een Tesla nog cheap :P
Ik woon half in Middelburg en in Venlo (Jep!) en in Venlo heb ik een jaar abonnement bij een parkeergarage. Als je daar een abonnement hebt is het laden gratis inbegrepen. Pasje van de P-garage voor de laadpaal houden en laden begint. Dat is daar wel ideaal geregeld. Dat zouden meer parkeergarages moeten doen.

Dus ja, dan maakt 150 rijden ook niet zo veel uit O-)

Maar, vanavond/vannacht de Model 3 presentatie. Daar ben ik heeeeel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 17:39
Hoelaat in NL tijd?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
Van Tesla twitter:
Watch the first Model 3 handovers on http://tesla.com this Friday at 8:45pm PT
Hier is het 9 uur later (dan Pacific Time) dus dan zit je ergens op 3:45 snachts. Hoewel ik groot fan ben draai ik me dan nog een keer om iig ;)

Nog wat leuks: https://electrek.co/2017/...ting-at-impressive-range/
Volgens deze meetmethode zou de Model 3 ongeveer 147 Wh/km gebruiken, dat is best wel heel goed te noemen toch?
Volgens dezelfde meet methode zou de S zo'n 214 Wh/km gebruiken, wat inderdaad vrij goed overeenkomt met de praktijk (mits je een rustige rijder bent).

Zelf zit ik op alltime verbruik van iets in de 255 ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Luc79Ehv op 28-07-2017 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-09 18:28

Cybje

First Post!

255 Wh/km is nog best hoog eigenlijk, dat zou je eerder verwachten met een Model X. Ik zit rond de 220 met mijn S85. In de zomers kan ik met 120-130 km/u op de snelweg wel de 200 Wh/km halen, op koude winterse dagen is het eerder rond de 240 Wh/km. En ik heb ook nog stukjes Duitsland erbij (woon naast de grens), dus soms is het ook even 200+ km/u rijden.

Maar 147 Wh/km is wel netjes. Ben echt benieuwd of dat in de praktijk ook haalbaar is. Dat zou het wel een zeer efficiënte auto maken.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Cybje schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 13:02:
255 Wh/km is nog best hoog eigenlijk, dat zou je eerder verwachten met een Model X. Ik zit rond de 220 met mijn S85. In de zomers kan ik met 120-130 km/u op de snelweg wel de 200 Wh/km halen, op koude winterse dagen is het eerder rond de 240 Wh/km. En ik heb ook nog stukjes Duitsland erbij (woon naast de grens), dus soms is het ook even 200+ km/u rijden.

Maar 147 Wh/km is wel netjes. Ben echt benieuwd of dat in de praktijk ook haalbaar is. Dat zou het wel een zeer efficiënte auto maken.
Ik zit ook zo rond de 200 / 250. Veel korte stukjes en best snel rijden. 150 is zeker wel haalbaar als je rustig rijdt. Toen ik 90 a 100 reed over zo'n 100 km zat ik op 136 Wh/km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Cybje schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 13:02:

Al kom je met lekker door rijden op 200Wh/km met een Model 3.

Pak de 75kWh accu en reken dan met 70kWh bruikbaar.

70.000 / 200 = 350km

350km bruikbaar bereik is zeker weten erg fijn en goed.

Als hij dan OOK nog eens met >50kW CCS kan laden bij Fastned of andere partijen is het wat mij betreft een no-brainer.

200km lekker 160 rijden zit er dan ook gewoon in met een Model 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Luc79Ehv schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 12:14:
Van Tesla twitter:

[...]

Hier is het 9 uur later (dan Pacific Time) dus dan zit je ergens op 3:45 snachts. Hoewel ik groot fan ben draai ik me dan nog een keer om iig ;)
Toch ff opgezocht, het is om 5:45 NL tijd. Hmm...misschien wel interessant om te kijken.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

PASware schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 22:10:
[...]

Toch ff opgezocht, het is om 5:45 NL tijd. Hmm...misschien wel interessant om te kijken.
Misschien is mijn zoon dan al wakker, en misschien maak ik hem maar gewoon wakker, dan kan ik revancheren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Komt mooi uit. Heb nachtdienst. Ben benieuwd!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0erd.
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-01 23:54
JeroenE schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:54:
[...]
Anyway, in het topic wat ik onlangs ook al linkte zijn al die ideeën en de onmogelijkheden daarvan meermaals langs gekomen.
Helaas geen rechten om dit topic te lezen.
Zijn er alleen onmogelijkheden voorbij gekomen of ook nog mogelijkheden? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Kameraad heeft vandaag voor zijn 2013 Zoe de papieren voor de accu upgrade naar 40kW getekend. Met geluk over max een maand meer range. Ikzelf overweeg het ook, aangezien Model 3 budgetten bij mij nog ontbreken en extra range lekkerder is....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
NielsTn schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 23:56:
Kameraad heeft vandaag voor zijn 2013 Zoe de papieren voor de accu upgrade naar 40kW getekend. Met geluk over max een maand meer range. Ikzelf overweeg het ook, aangezien Model 3 budgetten bij mij nog ontbreken en extra range lekkerder is....
Dus, hoe verkrijg je die papieren; dealer?
Zeer geïnteresseerd hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Laatst online: 24-09 12:39
Nivve schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 00:39:
[...]

Dus, hoe verkrijg je die papieren; dealer?
Zeer geïnteresseerd hier :)
Idd via de dealer :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
databeestje schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 22:24:
[...]

Misschien is mijn zoon dan al wakker, en misschien maak ik hem maar gewoon wakker, dan kan ik revancheren >:)
Ben bij toeval wakker geworden. Dan maar meteen kijken >:)

update:
voor degenen die het niet gezien hebben...jullie hebben weinig gemist. Er komen 2 versies:
1. 220 miles bereik, 0-60mph in 5.6sec, top van 130mph. $ 35.000
2. 310 miles bereik, 0-60mph ni 5.1sec, top van140mph. $ 44.000

Verdere specs nog weinig over bekend, zoals accu capaciteit.

[ Voor 34% gewijzigd door PASware op 29-07-2017 06:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ze beginnen eerst de 310 mijl (496km!) variant uit te leveren en gaan deze herfst ook de "gewone" uitleveren. Dat zou al best snel zijn, even ervan uitgaande dat de helft van de reserveringen door de mand valt (dat is ongeveer de norm bij inschrijvingen begreep ik) dan zou het toch aardig op schema moeten liggen.

Of we dan in 2017 ook al niet personeel leveringen gaan zien? Misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ben benieuwd naar de prijzen in NL. Met de huidige wisselkoers kost het basismodel minder dan 30k en het model met 500 km range rond de 37k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
Alle andere specs en prijzen staan nu op electrek:
https://electrek.co/2017/...roduction-specs-revealed/

Met alle opties en een ander kleurtje dan zwart dus net onder de 50k Euro voor belastingen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:49

WhySoSerious

Be the change.

Tassadar32 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 09:22:
Alle andere specs en prijzen staan nu op electrek:
https://electrek.co/2017/...roduction-specs-revealed/

Met alle opties en een ander kleurtje dan zwart dus net onder de 50k Euro voor belastingen.
Drag coefficient van 0.23 _/-\o_

Model S 0.24
Prius 3 0.25
Prius 4 0.24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Voor degene die niet midden in de nacht konden kijken:

Elon vanaf min 20.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Blik1984 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 08:56:
Ben benieuwd naar de prijzen in NL. Met de huidige wisselkoers kost het basismodel minder dan 30k en het model met 500 km range rond de 37k
Het is naar mijn idee heel naïef om zo te rekenen; de realiteit leert dat de prijs in dollars in de USA in Nederland minstens de prijs in euro's wordt. De opties zullen hard gaan aantikken, dus ik geloof niet zo dat dit de auto voor de gewone man (vrouw/LGBTQIA+++) wordt.
WhySoSerious schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 10:02:
[...]

Model S 0.24
Prius 3 0.25
Prius 4 0.24
Hyundai Ioniq ook 0.24 ;) en die is standaard net iets meer dan 30k€ voor 250km bereik...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Shapeshifter schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 10:41:
[...]

Het is naar mijn idee heel naïef om zo te rekenen; de realiteit leert dat de prijs in dollars in de USA in Nederland minstens de prijs in euro's wordt. De opties zullen hard gaan aantikken, dus ik geloof niet zo dat dit de auto voor de gewone man wordt.

[...]

Hyundai Ioniq ook 0.24 ;) en die is standaard net iets meer dan 30k€ voor 250km bereik...
Volgens mij zeg ik duidelijk dat ik benieuwd ben naar de NL prijzen, gezien de gunstige wisselkoers. Ik ga er uiteraard niet vanuit dat de wisselkoers 1op1 aangehouden wordt, dat doet geen enkel bedrijf. Maar bij een dergelijk wisselkoers zou het misschien wel wat kunnen schelen. Niks naiefs aan, gewoon nieuwsgierigheid en hoop

[ Voor 3% gewijzigd door Blik1984 op 29-07-2017 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Blik1984 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 10:43:
[...]

Volgens mij zeg ik duidelijk dat ik benieuwd ben naar de NL prijzen, gezien de gunstige wisselkoers. Ik ga er uiteraard niet vanuit dat de wisselkoers 1op1 aangehouden wordt, dat doet geen enkel bedrijf. Maar bij een dergelijk wisselkoers zou het misschien wel wat kunnen schelen. Niks naiefs aan, gewoon nieuwsgierigheid en hoop
Ik dacht juist wel dat je dat impliceerde ;) Hoe dan ook, ik ben pessimistisch tot het tegendeel bewezen wordt :P

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0erd.
Lijkt mij zéér onrealistisch.
Voorbeeld: Model S(75 kWh batterij) zonder enkele opties $69,500 // € 81.285

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Vergeet niet 21% btw, die wordt daar nooit vermeld. Daarnaast worden internationale orders pas laat 2018 geleverd volgens de FAQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:49

WhySoSerious

Be the change.

Shapeshifter schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 10:41:

Niets ten nadele van de Ioniq hoor, lees er louter positieve zaken over :)

Maar voor conservatief Nederland blijft die reikwijdte een probleem (want ze rijden dagelijks Groningen - Maastricht). Zie eerste commentaar op autoblog; "Behalve dat het een electro waggie is het dus eigenlijk niets bijzonders.483 kilometer actieradius, moest ik van de week in een halve dag doen."

Die 350 km is al een belangrijke stap en zal de speelveld definiëren voor de betaalbaardere EV's (Leaf 2, Zoe en straks ook de tegenhangers van BMW).
Afhankelijk van hoe snel Tesla de productie onder controle krijgt en in Europa kan gaan leveren gaat hun positie bepalen, maar vooralsnog denk ik dat ze leading blijven in EV's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als ik 'algemeen beschikbaar' zet als 'minder dan 6 maanden tussen bestelling en levering' dan is de Model 3 dus niet voor 2019 beschikbaar.
Dat geeft de overige fabrikanten nog een kans ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

WhySoSerious schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 11:00:
[...]

Niets ten nadele van de Ioniq hoor, lees er louter positieve zaken over :)

Maar voor conservatief Nederland blijft die reikwijdte een probleem (want ze rijden dagelijks Groningen - Maastricht). Zie eerste commentaar op autoblog; "Behalve dat het een electro waggie is het dus eigenlijk niets bijzonders.483 kilometer actieradius, moest ik van de week in een halve dag doen."

Die 350 km is al een belangrijke stap en zal de speelveld definiëren voor de betaalbaardere EV's (Leaf 2, Zoe en straks ook de tegenhangers van BMW).
Afhankelijk van hoe snel Tesla de productie onder controle krijgt en in Europa kan gaan leveren gaat hun positie bepalen, maar vooralsnog denk ik dat ze leading blijven in EV's.
De meeste Nederlanders kunnen ook geen TCO berekening doen voor hun auto en komen niet verder dan "deze is niet zo duur" waarbij er niet gespecificeerd wordt of dit aanschaf, onderhoud of verbruik is. Als je dan een Ioniq tegenover de meeste diesels zet met 40k is het toch een ander plaatje.

Maakt ook niet uit, linksom of rechtsom gaat de zooi om, en als je als laatste instapt ben je de financiele voordelen voor de starters (zoals 4% bijtelling voor lease rijders) of MRB vrij voor de prive rijders kwijt.

Als ik kon kiezen dan zou het zeker deze Tesla boven sommige anderen zijn, omdat ze het stuk infrastructuur voor europees reizen wel begrijpen en je niet overgeleverd ben aan de lokale laad boer. Ik zeg daarmee niet dat het onmogelijk is, maar dat het met een Tesla veel makkelijker is en je vrijwel zeker weet dat het ding ook werkt als je aankomt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 15:41
Mijn analyse van de te verwachten NL euro prijs:

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/d6Qrs5/Tesla_Price_Comparison.png

Cijfers voor Model S en Model X modellen zijn de listprices zoals op de Tesla websites staan voor NL en USA.
Daarbij weergegeven de factor tussen de NL EUR prijs en de USD prijs.
Laagste factor is 1.10 voor de Model S P100D en hoogste 1.17 voor de Model X 75D en 100D.

Vervolgens dus de genoemde $ prijzen voor de beide M3 modellen zowel keer 1.10 als keer 1.17 gedaan om te concluderen dat de waarschijnlijke basis prijs in NL voor de Standard Battery €38.500 a €40.950 zal zijn en de Long Range tussen de €48.400 en €51.480.

Natuurlijk kan die factor voor de M3 eventueel nog afwijken, maar jouw schatting lijkt me iig veels te laag. Helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door Hertog_Martin op 29-07-2017 11:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magnolia
  • Laatst online: 23-09 20:02
Eerste rij impressie Model 3:

http://www.motortrend.com...del-3-first-drive-review/

Interieur & Exterieur

http://www.motortrend.com...-tesla-model-3-part-deux/

(edit: directe link naar rij impressie opgenomen)

[ Voor 47% gewijzigd door Magnolia op 29-07-2017 18:02 ]

Ontspan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sj0erd. schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 23:45:
Helaas geen rechten om dit topic te lezen.
Ah, je post te weinig. Daar had ik geen rekening mee gehouden O-)
Zijn er alleen onmogelijkheden voorbij gekomen of ook nog mogelijkheden? :)
Er zijn verschillende mogelijkheden voorbij gekomen (de meeste zelfs diverse keren) totdat iemand anders er op wees dat het toch een onmogelijkheid was vanwege reden A, B en C.

De korte samenvatting is dan ook dat je dit niet goed kan regelen zonder toestemming van de gemeente.

@Magnolia Volgens mij is dat niet echt een rij impressie. Meer een omschrijving van de buiten- en binnenkant.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenE op 29-07-2017 13:37 . Reden: reactie Magnolia ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-09 11:43
Hertog_Martin schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 11:45:
[...]
Mijn analyse van de te verwachten NL euro prijs:

[afbeelding]

Cijfers voor Model S en Model X modellen zijn de listprices zoals op de Tesla websites staan voor NL en USA.
Daarbij weergegeven de factor tussen de NL EUR prijs en de USD prijs.
Laagste factor is 1.10 voor de Model S P100D en hoogste 1.17 voor de Model X 75D en 100D.
"The calculator does not include taxes or fees, which may vary from state to state".

Haal 21% btw af van de basis Model S en je komt uit op €66.800. Staat tevens ook vermeldt op de Nederlandse configurator.

[ Voor 4% gewijzigd door tweegroenethee op 29-07-2017 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
JeroenE schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 13:26:
@Magnolia Volgens mij is dat niet echt een rij impressie. Meer een omschrijving van de buiten- en binnenkant.
Zie de "featured video" rechtsboven

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 15:41
Daan87423 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 15:36:
[...]

"The calculator does not include taxes or fees, which may vary from state to state".

Haal 21% btw af van de basis Model S en je komt uit op €66.800. Staat tevens ook vermeldt op de Nederlandse configurator.
Daar gaat het toch niet om?

Het is geen kostenvergelijk, maar hoe een list prijs in de USA (dus zonder taxes en fees) verhoud met de list prijs in NL (incl BTW). Ik neem aan dat de genoemde $35k en $44k voor de Model 3 ook zonder taxes en fees zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Hertog_Martin op 29-07-2017 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Hij zegt "iedereen die nu een model 3 bestelt, krijgt deze eind 2018". Maar ik neem aan dat hij bedoelt dat dit dus geleverd wordt nadat alle mensen die gereserveerd hebben hun auto hebben gehad. Of krijgt USA alsnog voorrang op Europeanen? Want als feitelijke alle reserveringen van nu tot eind 2018 moeten worden uitgeleverd dan valt het wachten nog wel mee als je ongeveer in het midden van de reserveringen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Eerste korte ritjes in Model 3 gisterenavond voor journalisten vlak na de presentatie van Elon Musk
YouTube: Tesla Model 3 production car test ride and meeting MKBHD
Hertog_Martin schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 15:55:
[...]
maar hoe een list prijs in de USA (dus zonder taxes en fees) verhoud met de list prijs in NL (incl BTW).
Euro is wel naar 1,17 dollar gestegen dus het zal niet eens zo veel schelen.

[ Voor 41% gewijzigd door TWyk op 29-07-2017 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De lease van mijn Zoe eindigt mei 2019.
Als ik aansluitend een Model3 wil rijden, moet ik dus nu al in de rij gaan staan.
Dat is een te grote gok voor mij.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 17:18

TheBorg

Resistance is futile.

TWyk schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 16:41:
Eerste korte ritjes in Model 3 gisterenavond voor journalisten vlak na de presentatie van Elon Musk
YouTube: Tesla Model 3 production car test ride and meeting MKBHD
Ik begrijp het totaal niet. Oee aaa door pockets! Wauw, speakers up here! Omg een lampie bij de make-up spiegel. Hebben ze 20 jaar geleden voor het laatst in een auto gezeten ofzo? Het interieur ziet er gewoon goedkoop uit. Het ljkt wel een Apple cult. Het weglaten van alle knoppen noemen ze minimalistisch. :'( Ik noem het gewoon onhandig. In elke andere auto kun je zowat alles bedienen door maar een fractie van een seconde te kijken waar het knopje zit. Echt praktisch om tijdens het rijden door een menu te bladeren...

De kwaliteit van de S is ook al zo'n hoogstandje. Regelmatifg zie ik ze waarbij nog maar de helft van de LED'jes van het 3 de remlicht werken. Water in de achterlichten. Als je dan gaat zoeken blijkt het nog maar het topje van de ijsberg. Het gaat van deuren die niet open gaan tot stuurbekrachtiging die er midden in een bocht mee ophoudt.

Ik wacht wel een paar jaar tot de Jappaners en Duitsers met betaalbare elektrische auto's komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:19
RocketKoen schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 15:51:
[...]

Zie de "featured video" rechtsboven
Met chrome zie ik niets...met safari wel >:)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Proton_ schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 16:44:
De lease van mijn Zoe eindigt mei 2019.
Als ik aansluitend een Model3 wil rijden, moet ik dus nu al in de rij gaan staan.
Dat is een te grote gok voor mij.
In de rij staan kan toch geen kwaad?
Als er niet voldoende model 3 beschikbaar bij je leasemaatschappij in 2019 dan kies je toch wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Nou ben ik (en het bedrijf waar ik werk) vrij nieuw in het hele leasegebeuren, maar zoals ik het begrepen heb accepteert Tesla geen fleet preorders voor de M3. Leasemaatschappijen zullen dus geen voorraad hebben.
Privé kan/wil ik niet zoveel voor een auto betalen.

Zou ik mijn preorder dan kunnen overdragen aan de leasemaatschappij ofzo?

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 29-07-2017 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Proton_ schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 19:13:
Nou ben ik (en het bedrijf waar ik werk) vrij nieuw in het hele leasegebeuren, maar zoals ik het begrepen heb accepteert Tesla geen fleet preorders voor de M3. Leasemaatschappijen zullen dus geen voorraad hebben.
Privé kan/wil ik niet zoveel voor een auto betalen.

Zou ik mijn preorder dan kunnen overdragen aan de leasemaatschappij ofzo?
Waarschijnlijk wel.
Tijdje geleden was er nog een leasemaatschappij die geld bood in ruil voor reserveringen.

Waarschijnlijk moet je zelf de auto bestellen. En dan op de rekening van de lease maatschappij zetten.

Overigens biedt tesla zelf ook lease aan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:52
TheBorg schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 17:11:
[...]

Ik begrijp het totaal niet. Oee aaa door pockets! Wauw, speakers up here! Omg een lampie bij de make-up spiegel. Hebben ze 20 jaar geleden voor het laatst in een auto gezeten ofzo? Het interieur ziet er gewoon goedkoop uit. Het ljkt wel een Apple cult. Het weglaten van alle knoppen noemen ze minimalistisch. :'( Ik noem het gewoon onhandig. In elke andere auto kun je zowat alles bedienen door maar een fractie van een seconde te kijken waar het knopje zit. Echt praktisch om tijdens het rijden door een menu te bladeren...

De kwaliteit van de S is ook al zo'n hoogstandje. Regelmatifg zie ik ze waarbij nog maar de helft van de LED'jes van het 3 de remlicht werken. Water in de achterlichten. Als je dan gaat zoeken blijkt het nog maar het topje van de ijsberg. Het gaat van deuren die niet open gaan tot stuurbekrachtiging die er midden in een bocht mee ophoudt.

Ik wacht wel een paar jaar tot de Jappaners en Duitsers met betaalbare elektrische auto's komen.
De eerste model s-en van 2013 en 2014 hadden enorme quality issues/defecten maar dit is gradueel wel echt een heel stuk beter geworden. Als je nu een model s besteld, dan zou je er geen grote problemen mee moeten hebben en dat mag dan ook wel voor die prijs :)

Van mij mag het wel minimalistisch zijn maar ik heb toch graag ook knoppen voor airco/radio gezien ik deze nu ook tijdens rijden blindelings gebruik.

Toch vind ik het een serieuze prestatie wat ze neerzetten. Er is gewoonweg geen enkel automerk dat op dit moment/komend jaar een vergelijkbare elektrische wagen met zelfde prijs/performance/range/mogelijke autopilot kan aanbieden. De Bolt komt dan nog het beste in de buurt maar meh :) alle reviewers zeggen dat die plastic is vanbinnen ondanks wel fysieke knoppen te hebben.

Ik heb een preorder staan en wacht de eerste kritische reviews en de prijs in België af om mijn beslissing te maken. Buiten het dashboard valt het mij eerder mee dan tegen...

Het zijn natuurlijk ook wel de grootste Tesla fans die op zo'n event aanwezig zijn, je kan weinig anders dan ophemeling verwachten van hen. Apple zealots na een keynoye zijn niet anders.

[ Voor 7% gewijzigd door FragileM64 op 30-07-2017 00:03 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
FragileM64 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 23:57:
[...]

De eerste model s-en van 2013 en 2014 hadden enorme quality issues/defecten maar dit is gradueel wel echt een heel stuk beter geworden. Als je nu een model s besteld, dan zou je er geen grote problemen mee moeten hebben en dat mag dan ook wel voor die prijs :)

Van mij mag het wel minimalistisch zijn maar ik heb toch graag ook knoppen voor airco/radio gezien ik deze nu ook tijdens rijden blindelings gebruik.

Toch vind ik het een serieuze prestatie wat ze neerzetten. Er is gewoonweg geen enkel automerk dat op dit moment/komend jaar een vergelijkbare elektrische wagen met zelfde prijs/performance/range/mogelijke autopilot kan aanbieden. De Bolt komt dan nog het beste in de buurt maar meh :) alle reviewers zeggen dat die plastic is vanbinnen ondanks wel fysieke knoppen te hebben.

Ik heb een preorder staan en wacht de eerste kritische reviews en de prijs in België af om mijn beslissing te maken. Buiten het dashboard valt het mij eerder mee dan tegen...

Het zijn natuurlijk ook wel de grootste Tesla fans die op zo'n event aanwezig zijn, je kan weinig anders dan ophemeling verwachten van hen. Apple zealots na een keynoye zijn niet anders.
Oh, ik heb ook al "reviews" gezien die de M3 al een mislukking noemde (forbes bijvoorbeeld).
Al was hun grootste bezwaar dat het een sedan was en geen crossover of SUV. En de rest van het artikel vullen ze met cijfers die aantonen dat crossovers en SUV's in de VS veel beter verkopen :F

Wat de bediening betreft, volgens mij went dat heel snel. vroeger dacht bijna iedereen ook dat telefoons zonder fysieke toetsenborden nooit een succes konden worden ;)
Je hebt ook meteen niet meer het risico dat de knoppen er cheap en plastic uitzien.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

RocketKoen schreef op zondag 30 juli 2017 @ 09:10:
[...]

Oh, ik heb ook al "reviews" gezien die de M3 al een mislukking noemde (forbes bijvoorbeeld).
Al was hun grootste bezwaar dat het een sedan was en geen crossover of SUV. En de rest van het artikel vullen ze met cijfers die aantonen dat crossovers en SUV's in de VS veel beter verkopen :F

Wat de bediening betreft, volgens mij went dat heel snel. vroeger dacht bijna iedereen ook dat telefoons zonder fysieke toetsenborden nooit een succes konden worden ;)
Je hebt ook meteen niet meer het risico dat de knoppen er cheap en plastic uitzien.
Het type auto is sterk afhankelijk per land. In India is een sedan meer status dan een hatchback, een Suzuki Swift of Peugeot 206 met kofferbak dus.

Daarnaast focussen veel mensen specifiek op de Amerikaanse markt, wat op zich niet zo heel gek is, maar de wereldwijde afzetmarkt is natuurlijk wat groter en daar komen voor Tesla nog steeds landen en continenten bij waar ze eerder niet aanwezig waren. In dat opzicht kan je dus alleen maar groeien onafhankelijk van wat de automarkt in het algemeen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
databeestje schreef op zondag 30 juli 2017 @ 09:16:
[...]

Het type auto is sterk afhankelijk per land. In India is een sedan meer status dan een hatchback, een Suzuki Swift of Peugeot 206 met kofferbak dus.

Daarnaast focussen veel mensen specifiek op de Amerikaanse markt, wat op zich niet zo heel gek is, maar de wereldwijde afzetmarkt is natuurlijk wat groter en daar komen voor Tesla nog steeds landen en continenten bij waar ze eerder niet aanwezig waren. In dat opzicht kan je dus alleen maar groeien onafhankelijk van wat de automarkt in het algemeen doet.
Ik ben het met je eens hoor :P Alleen een aantal publicaties denkt dus dat je alleen succesvol kan zijn door je concurrenten na te apen. Die denken waarschijnlijk ook dat een model S V8 geweldig zou verkopen |:(

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

FragileM64 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 23:57:
Dat het een serieuze prestatie is ga ik niet ontkennen. En ik heb ook nog nooit gehoord dat een probleem met de S niet werd opgelosd. Maar dan nog, voor de prijs van een S mag je wel een heel veel betere afwerking en kwaliteits controle verwachten. Liefst a la Mercedes C Klasse. Dan had ik mijn spaarpot er voor omgedraaid.

Ondertussen zit de rest te slapen. BWM bijvoorbeeld wil pas over 10 jaar vol op elektrisch inzetten. 8)7
RocketKoen schreef op zondag 30 juli 2017 @ 09:10:
Ze hebben zeker niet gezien hoeveel preorders er zijn. Zeuren om te zeuren. :z

[ Voor 20% gewijzigd door TheBorg op 30-07-2017 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sj0erd.
JeroenE schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 13:26:
[...]
Ah, je post te weinig. Daar had ik geen rekening mee gehouden O-)

[...]
Er zijn verschillende mogelijkheden voorbij gekomen (de meeste zelfs diverse keren) totdat iemand anders er op wees dat het toch een onmogelijkheid was vanwege reden A, B en C.

De korte samenvatting is dan ook dat je dit niet goed kan regelen zonder toestemming van de gemeente.
Klopt, ik post te weinig. Al zal dat vast veranderen. Gister hebben mijn vriendin en ik onze “nieuwe” Renault Zoë opgehaald. Ik zal het topic eens doornemen zodra ik daarbij kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik wil over 1-2 jaar een Tesla Model 3 aanschaffen maar ik weet niks over auto's zijn er vaste lasten waar ik aan moet denken? Er is om de hoek van mijn straat 2 van die elektrische oplaadpunten.

Ik dacht aan de volgende:

Voordelen
-Geen wegenbelasting
-Voordelig rijden
-Toekomst ready

Nadelen:
-Circa 40,000 aanschafprijs
-Dikke verzekering

Wat zou het mij kosten als ik dit maandelijks betaal?

Ik hoorde via mensen dat je de Tesla's om de drie jaar qua accu moet vervangen, is dat een duur grap? Ik heb geen flauw idee hoe het met onderhoud etc is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnolia
  • Laatst online: 23-09 20:02
Stel voor dat je je een beetje gaat inlezen, veel van je vragen zijn zo te vinden via Google. Wat je maandelijkse kosten zijn is niet te voorspellen hangt af van je gebruik en de op dat moment geldende belastingen. De accu's van Tesla zijn erg betrouwbaar en hebben een 8 jaar garantie termijn zonder km beperking (zie Tesla website).

On-topic: round up van Model 3 ervaringen:

http://jalopnik.com/here-...esla-model-3-d-1797365969

Ontspan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
WhySoSerious schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 10:02:
[...]

Model S 0.24
Prius 3 0.25
Prius 4 0.24
De m3 is inderdaad de drag waarde. Dat is toch cw waarde * frontaal oppervlak?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2017 @ 13:21:
Hallo allemaal,

Ik wil over 1-2 jaar een Tesla Model 3 aanschaffen maar ik weet niks over auto's zijn er vaste lasten waar ik aan moet denken? Er is om de hoek van mijn straat 2 van die elektrische oplaadpunten.
Veel fabrikanten hebben een onderhoud schema dat aangehouden moet worden om garantie te houden. Dat verschilt van honderd tot een paar honderd per auto. Voor een 2e hands maakt het natuurlijk weer amper uit.
Ik dacht aan de volgende:

Voordelen
-Geen wegenbelasting
Tot en met 2020, daarna is nog niet duidelijk, al denk ik zelf dat dit niet hoger zal liggen dan de huidige benzine en diesel MRB.
-Voordelig rijden
Met name bij thuis laden, zodra je volledige afhankelijk ben van publieke palen of snelladers wordt het plaatje snel anders. Edoch, met 40k kilometers is een Ioniq vs een diesel gunstig.
-Toekomst ready
Klopt, zoals bovenstaand verwacht ik dat de wetgeving wel die kant op zal draaien, net als lokaal ook milieu zones.
Nadelen:
-Circa 40,000 aanschafprijs
-Dikke verzekering
Hetzelfde als andere auto's van 40k. Mijn all-risk verzekering van een 33k euro (2010) auto is 29 euro p/m.
Wat zou het mij kosten als ik dit maandelijks betaal?

Ik hoorde via mensen dat je de Tesla's om de drie jaar qua accu moet vervangen, is dat een duur grap? Ik heb geen flauw idee hoe het met onderhoud etc is.
De kosten zijn nogal variabel. Speel hier eens mee, reken dan met 15kWh/100km voor een Model 3 en 50p/m voor verzekering. De 30ct/kWh is een combinatie van thuisladen en publiek laden (2:1).

Je bent vrij om daar een andere benzine of diesel tegenover te zetten. De standaardwaarden zijn van onze Suzuki Swift.

De 3 jaar accu vervang nonsens slaat nergens op. Mijn accu was 5 jaar oud maar bij aanschaf bleek deze stuk en is deze onder of de aankoop/fabrieks garantie vervangen. Mitsubishi geeft ook 8 jaar garantie, net als meer merken. De accu gaat ook niet de put in, maar krijgt in onderdelen een 2e leven of wordt voor revisie gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

TheBorg schreef op zondag 30 juli 2017 @ 11:09:

Ondertussen zit de rest te slapen. BWM bijvoorbeeld wil pas over 10 jaar vol op elektrisch inzetten. 8)7
Toevallig net in D en hoorde vrijdag op de radio dat de minister een "donderspeech" had gegeven bij VW en ze nam de gehele D auto industrie mee. Sjoemelsoftware en kartel daargelaten, tig % gaat naar het buitenland als afzet markt en daar is men nu bezig of heeft al wetten om benzine en diesel af te schaffen.

Tot zover mijn vrije vertaling van het nieuwsbericht op de radio (wdr 1 dacht ik).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Laatst online: 24-09 15:04

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

De rest en zeker in Duitsland zit echt niet te slapen, maar kijken b.v. wel naar hun portemonnee en andere problemen, zie onderstaand artikel uit het fd. en dit artikel van goingelectric.

Transitie naar elektrische auto's kan Duitsland 600.000 banen kosten
Een verbod van de verbrandingsmotor per 2030 kan in Duitsland gepaard gaan met een verlies van circa 620.000 arbeidsplaatsen. Als dat scenario uitkomt, verdwijnt 10% van alle banen in de Duitse industrie, zo blijkt uit een studie van het gezaghebbende Ifo-instituut in München in opdracht van VDA, de branchevereniging van de Duitse automobielindustrie.
Ifo-studie autosector.pdf
Aanleiding voor het onderzoek lijkt de eis van de Duitse Groenen te zijn, enkele maanden voor de Duitse parlementsverkiezingen, dat in 2030 in Duitsland geen auto’s meer op fossiele brandstof mogen rondrijden.
Bosch is de grootste toeleverancier van de mondiale auto-industrie. Het Duitse Bosch heeft ook een vestiging in Tilburg. Het Nederlandse dochterbedrijf maakt in de Brabantse stad stalen duwbanden voor auto’s met een automatische versnellingsbak.
Bosch is de grootste toeleverancier van de mondiale auto-industrie. Het Duitse Bosch heeft ook een vestiging in Tilburg. Het Nederlandse dochterbedrijf maakt in de Brabantse stad stalen duwbanden voor auto’s met een automatische versnellingsbak.Foto: Peter Hilz/HH
Volgens De Groenen zou zo’n maatregel de transitie naar elektrische auto’s enorm versnellen. De onderzoekers van het Ifo onderschrijven overigens vanuit het oogpunt van klimaatbeleid die stelling. Maar een totaalverbod van verbrandingsmotoren heeft grote nadelige consequenties voor de werkgelegenheid, bij automobielbedrijven maar vooral ook bij (grote) toeleveranciers. Ook elders in de industrie verdwijnt veel werkgelegenheid.
Zwartste scenario
Duitsland heeft behalve grote autoproducenten ook zeer grote toeleveranciers. Concerns als Bosch, Continental, Schaeffler en ZF voorzien de gehele mondiale auto-industrie van onderdelen en componenten en zijn goed voor honderdduizenden banen.
Volgens de IFO-studie staan in de Duitse auto-industrie zo’n 450.000 banen op de tocht. Deze groep werknemers is betrokken bij de bouw van benzine- en/of dieselmotoren of werkt aan schonere (diesel)technologie. Indirect zijn nog eens meer dan 160.000 werknemers betrokken bij de productie van verbrandingsmotoren. Het verlies van mogelijk 620.000 arbeidsplaatsen is het zwartste scenario in de transitie naar elektrische auto’s. De Ifo-studie geeft aan dat hiervan zo’n 130.000 vrijwel zeker zullen verdwijnen.
Golf aan faillissementen
De conclusie dat de opkomst van elektrische auto’s in Duitsland kan leiden tot een golf aan faillissementen in de auto- en toeleveringsindustrie is niet nieuw. Diverse experts waarschuwden hier al voor. Maar tot nu toe waren de werkgelegenheidsscenario’s nergens zo pessimistisch als in de nieuwe studie van het economisch instituut uit München.
Experts zoals Martin Prager, voorzitter van de sectie faillissementsrecht van de Duitse Advocatenorde, en de Duitse autoprofessor Ferdinand Dudenhöffer hielden tot nu toe vooral rekening met een verlies van zo’n 100.000 banen. Tegenover het vakblad Automobilwoche en het Duitse persbureau DPA verklaarde Prager enkele maanden geleden dat met name hooggespecialiseerde toeleveranciers de transitie niet zullen overleven.
Van 2000 naar 200 onderdelen
Belangrijke reden dat er zo veel banen op de tocht komen te staan is het simpele feit dat een elektromotor maar uit zo’n tweehonderd onderdelen bestaat, terwijl een benzine- of dieselmotor zo’n tweeduizend onderdelen telt. Zo heeft een elektromotor geen zuigers, versnellingsbakken en uitlaten. Volgens Prager kan dit niet anders dan een faillissementsgolf in de autosector betekenen. In de Duitse auto-industrie werken tussen de 800.000 en 900.000 mensen.
In Duitsland rijden nog betrekkelijk weinig elektrische auto’s (nog geen 30.000) en hybride auto’s rond. Maar grote producenten als Volkswagen, BMW en Daimler (Mercedes-Benz) hebben wel al gezegd de komende jaren sterk in te zullen zetten op de productie van elektrische auto’s. Topmannen van Volkswagen en Daimler gaven ook al aan dat daarvoor veel minder personeel nodig is.
Binnensteden op slot
Tegelijkertijd wordt in de Duitse politiek (zie De Groenen) de druk opgevoerd om vervuilende dieselmotoren aan te pakken. Diverse Duitse steden nemen op eigen houtje al maatregelen en proberen al ver vóór 2030 auto’s die op fossiele brandstof rijden uit hun binnensteden te weren.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Zo zijn er natuurlijk meer dingen gekomen en gegaan, probeer nog maar aan een portable CD speler te komen. Bijna niet te vinden van gerenommeerde merken.

Natuurlijk is de impact van de auto industrie wel gigantisch, niet alleen voor de bouwers, maar ook de reperateurs. Toch kan ik daar niet huiverig voor zijn, in mindere mate zal onderhoud altijd actueel blijven. Maar ook de bouwers kunnen de energie aanwenden om ook weer nieuwe dingen te doen.

Versnellingsbakken zitten in veel dingen, ook windmolens, dus ook daar is ruimte. Continental maakte de eerste motoren voor de Renault Zoe. GKN maakt elektrische aandrijvingen voor de Mitsubishi Outlander PHEV en BMW x225e. Waarom zou ZF niet elektrische bakken kunnen maken?

Lastig parket, en niets doen is ook geen optie meer. Vertrouwen, links of rechts is geschaad en de algemene acceptatie is lager dan anders denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bovendien is de omvang van de autoindustrie niet bepaald door de kostprijs van vervoer, maar door marketing en dat het voor veel mensen ook een liefhebberij is.
Dus als de marketeers hun werk blijven doen en de techneuten ervoor zorgen dat ze relevante techniek beheersen dan blijft het werk gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
De grote grap is hier natuurlijk dat een héél groot voordeel van elektrisch rijden (minder onderhoud, wie wil dat nou niet?) nu ineens wordt afgedaan als iets negatiefs.

Uiteindelijk gaat iedereen dat toch wel willen. Kun je altijd nog beter stimuleren dat je als land vooroploopt en marktleider wordt, dan oude techniek blijven gebruiken tot je hele industrie instort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
Tsja. Er begint ook weerstand te komen tegen zelfrijdende auto's omdat het chauffeurs hun baan zou kosten.
India heeft bijvoorbeeld een verbod ingesteld. En in de VS wordt nu ook hard gelobbyd.

Binnenkort (in my lifetime) wordt de auto wat het paard nu is. Een leuke hobby voor sommige mensen. Maar om naar je werk te gaan bestel je een zelfrijdende elektrische taxi.

En tsja. Dat was toen al slecht nieuws voor hoefsmeden en staljongens. Nu zijn automonteurs en chauffeurs aan de beurt.

Edit: Was ze blijkbaar al gelukt: https://www.reuters.com/a...ng-vehicles-idUSKBN1AD2S3

[ Voor 10% gewijzigd door RocketKoen op 01-08-2017 07:36 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

mcDavid schreef op zondag 30 juli 2017 @ 23:20:
Kun je altijd nog beter stimuleren dat je als land vooroploopt en marktleider wordt, dan oude techniek blijven gebruiken tot je hele industrie instort.
Dit is het eerste wat ik dacht toen ik het artikel las dat janesh heeft gepost. Het gaat toch wel gebeuren en Duitsland moet toch door de pijn heen. Tesla is ondertussen alleen maar werkgelegenheid aan het creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:30
Het scherm in de Model 3 vind ik wel het meest opvallende om eerlijk te zijn. Voor de release werd door heel veel fans gezegd: Ho ho, niets is nog zeker, waarschijnlijk komt er een HUD in!

Bij de huidige modellen van andere merken lijkt de trend te gaan naar volledig digitale instrumentenpanelen, dus ik snap de stap naar een scherm zeker. Maar het feit dat deze dan rechts in het midden zit, lijkt mij niet heel handig. Wat gebeurt er ook 's nachts, dat zo'n scherm een behoorlijke hoeveelheid licht naar binnen de cabine in stuurt? Wellicht heeft het ook een deel met marketing / kosten te maken. Een enkel scherm is natuurlijk een stuk goedkoper in productie (en ook in software ontwerp! In een Audi met virtual cockpit kan je het scherm achter het stuur met de stuurknoppen bedienen, en tegelijk het scherm in het midden met de knoppen daar bedienen, dat moet wel goed samenwerken), en zo'n enorm scherm is een leuke marketing natuurlijk. Ik verwacht persoonlijk niet dat zo'n scherm in het midden gaat aan slaan. Je hebt ook al jaren auto's die een teller in het midden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-09 00:44
TheBorg schreef op maandag 31 juli 2017 @ 00:28:
[...]

Dit is het eerste wat ik dacht toen ik het artikel las dat janesh heeft gepost. Het gaat toch wel gebeuren en Duitsland moet toch door de pijn heen. Tesla is ondertussen alleen maar werkgelegenheid aan het creëren.
Duitse fabrikanten hebben toch al lang beslist dat een groot deel van Duitsland ongeschikt is voor enkel electrische wagens en dan men vanwege hun 'voorsprong door ICE(diesel)techniek' en hun achterstand in batterijproductie men het hybride verhaal zo lang mogelijk wil (t)rekken. Zo houden ze een deel van die 600k nog een 10-tal jaar aan het werk.

Ze zullen wel alternatieven bieden die volledig electrisch wezen maar verwacht daar toch eerder premiumprijzen tov hun hybrideaanbod dat ze liever nog zo lang mogelijk omzetten.
TheJVH schreef op maandag 31 juli 2017 @ 00:44:
Ik verwacht persoonlijk niet dat zo'n scherm in het midden gaat aan slaan. Je hebt ook al jaren auto's die een teller in het midden hebben.
Naarmate het autonoom verhaal uitbreidt gaat het scherm voor de 4 "inzittenden" interessanter wezen dan nog een aparte instrumentencluster voor de bestuurder die toch niet rijdt. Het design is eerder zijn tijd voor.

https://www.flickr.com/ph...418230094/in/photostream/

Een minimalistische hud oplossing hoeft trouwens ook helemaal niet duur te wezen, indien men dit voor de hele range (S, X, Y) zou implementeren naast de 3 zou Tesla dit weinig extra kosten. Het lijkt me eerder een designkeuze n.a.v. autopilot.

[ Voor 31% gewijzigd door anessie op 31-07-2017 01:05 ]

Pagina: 1 ... 50 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.