Acties:
  • +1 Henk 'm!
kdeboois schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:08:
Dat is een onderdeel van de verstoring van de markt die Tesla teweeg brengt.
Ehm, ik begrijp je reactie niet helemaal. Vind je het logisch dat bedrijf A de politiek inschakelt om concurrent B dwars te zitten?

Maar dan is het toch ook niet raar als mensen die wel graag de producten van B willen kopen dan roepen dat bedrijf A alleen maar een soortgelijk product maakt omdat ze moeten en niet omdat ze dat willen?
Ik denk soms dat er toch gewoon nog oliegeld achter deze media uitlatingen zitten.
Zou kunnen, dat weet ik niet. Denk dat het ook wel een groot gedeelte is van journalisten die opgegroeid zijn met bulderende motoren en ronkende uitlaten en daar zo verknocht aan zijn dat ze het hele EV gebeuren zo snel mogelijk weer zien vertrekken.
En hoe meer er automatisch gaat, hoe minder zij te vertellen hebben. Ik bedoel: wat kan je schrijven over de soepelheid van de versnellingsbak als die er niet meer in zit? En wat is er te vertellen over het gedrag in bochten als je auto dit zelf regelt...
Nivve schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:29:
Technische vraag:
Ik heb al een laadpaal op een aparte 3-fase groep. Mocht ik (aan de andere kant van het huis) dus nog een laadpaal willen op 3-fase, kan ik deze op dezelfde 3-fase groep laten aansluiten (eventueel met een schakelaar om te switchen tussen de twee of zo) of moet ik daarvoor toch echt nog een 3-fase groep laten maken?
Je kan het beste een aparte groep maken. Tenzij je per se wil afdwingen dat er maar 1 tegelijk gebruikt kan worden dan is het waarschijnlijk handiger om er een aparte schakelaar tussen te maken. Ik neem dan even aan dat er wel 3-fasen wisselschakelaars bestaan; ik heb ze zelf nog nooit nodig gehad ;)

Denk je dat een wisselschakelaar veel goedkoper is dan een extra groep? Of is je groepenkast vol en past het er niet meer bij?
kdeboois schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:32:
De proefrit in een Ampera in 2011 heeft destijds een BMW 1-serie aan de kant geschoven en ik weet zeker dat een Polo met 60 kWh batterij en een 0-100 tijd onder de 7 seconden hetzelfde met jullie kan doen.
Het probleem is toch juist dat je in Europa die auto niet kan kopen? Niet zo zeer het feit dat er geen kopers zijn.
Nouja, je kan hem dus wel 'kopen' maar dan heb je hem pas ergens in 2019 ofzo; ik heb al een aantal posts voorbij zien komen van verschillende mensen die om die reden zijn afgehaakt.

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenE op 20-07-2017 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
kdeboois schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:08:
[...]

Zo liggen de verkoopverhoudingen nu eenmaal op dit moment. Ik hoop van harte dat het Elon gaat lukken.

Het grote publiek ziet het gewoon nog niet zitten en de autoindustrie is er nog niet klaar voor. Maar als ik hier de berichten uit de pers lees en de reacties er op gaat, het onder de geinteresserden ook niet lukken om enthousiast te worden.

Waar komt die sceptische houding vandaan jegens GM ? Ik heb 5 jaar in de vorige 'compliancy car' van ze gereden en moet nu met een 7 kWh batterij mijn dagen slijten tot er eindelijk iets betaalbaars met een 60 kWh batterij te koop is, maar ik zou morgen teruggaan naar de Ampera als dat nog een optie was.
Er zijn zo ontzettend veel redenen waarom de verkopen in Amerika achter lopen:

- Je koopt in Amerika een pick-up truck voor 25.000. Een Ford F-150 (de meest verkochte auto in Amerika), is er vanaf 27.000. Dan is 15.000 meer betalen voor een veel kleinere auto natuurlijk lastig.
- Autocultuur, Amerika nog veel meer dan Europa een "V8 auto-cultuur". Los van Californië hoor je gewoon een Hemi V8 te hebben :') (bij wijze van spreken)
- Uitgestrektheid van het land. Tuurlijk, als je in een stad woont kom je overal. Maar de afstanden in Amerika zijn groot, en dan kom je nergens met je EV met 200 km bereik. Range anxiety is daar veel meer een issue dan in Nederland

En ik vergeet vast nog meer een paar essentiële zaken. Maar het punt is verder gewoon dat ze deze auto moesten maken om in sommige staten uberhaupt nog pick-up trucks te mogen verkopen.

Maar kijk nu eens naar sommige landen in Europa. Er is nu een wachttijd tot 2019 voor een Ampera-e in Nederland omdat heel Europa er slechts enkele honderden krijgt. In landen als Noorwegen en Nederland zou die auto als een tierelier lopen bij de lease-rijders, vanwege de lage kosten. Range anxiety bestaat hier ook wel, maar met een bereik boven de 300 km gaat dat snel weg. Prijs is geen issue, want lease-rijders betalen hun auto niet zelf en de auto-cultuur is hier sowieso ook heel anders.

[ Voor 3% gewijzigd door Blik1984 op 20-07-2017 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 09:45
Nivve schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:29:
Technische vraag:
Ik heb al een laadpaal op een aparte 3-fase groep. Mocht ik (aan de andere kant van het huis) dus nog een laadpaal willen op 3-fase, kan ik deze op dezelfde 3-fase groep laten aansluiten (eventueel met een schakelaar om te switchen tussen de twee of zo) of moet ik daarvoor toch echt nog een 3-fase groep laten maken?

1-fase is prima voor nu als tweede paal (als ik een tweede paal neem, nog een overweging), maar 3-fase is wel lekker flexibel en futureproof. Vandaar de vraag.
Ligt een beetje aan je aansluiting en belasting.

- Kun je de 2 palen tegelijk gebruiken zonder dat je de hoofdzekering overbelast?
- Kun je de 2 palen tegelijk gebruiken zonder dat je de groep overbelast?
- Is het een slimme laadpaal, die zijn laadsnelheid aanpast aan de belasting van je net (dus die bijvoorbeeld langzamer gaat laden als je de oven aanzet).
Als het antwoord op de eerste vraag nee is, dan heeft een extra groep ook weinig zin.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RocketKoen schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:42:
- Kun je de 2 palen tegelijk gebruiken zonder dat je de groep overbelast?
Tenzij hij nu een 32A groep heeft genomen en daarachter een 16A laadpaal kan je op 1 groep nooit meer dan 1 laadpaal (tegelijk) gebruiken, lijkt mij.

En met een 32A groep hoor je je toch ook officieel een 50A netaansluiting te hebben, vanwege de selectiviteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 17:50
JeroenE schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:34:
[...]
Ehm, ik begrijp je reactie niet helemaal. Vind je het logisch dat bedrijf A de politiek inschakelt om concurrent B dwars te zitten?

Maar dan is het toch ook niet raar als mensen die wel graag de producten van B willen kopen dan roepen dat bedrijf A alleen maar een soortgelijk product maakt omdat ze moeten en niet omdat ze dat willen?
Ik moedig ze niet aan, of keur het niet goed. Het is alleen wat je ziet gebeuren als AirBNB of Uber een markt op zijn kop zet. Als je een dealer netwerk hebt met ouderwetse voorraden en een new kid on the block verkoopt de spulletjes handig en efficiënt met website zonder voorraad kan je twee dingen doen. GM koos voor de 'verkeerde' maar wel een logische optie. Hadden ook niet veel keus ben ik bang.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kdeboois schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:48:
GM koos voor de 'verkeerde' maar wel een logische optie. Hadden ook niet veel keus ben ik bang.
Aha, bedoelde je het zo. Maar dan snap ik dus niet waarom je het dan vreemd vind dat men sceptisch is tegenover GM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:31

PeaceNlove

Deugleuter

Erasmo schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:02:
Kabelgate, wat een saga was dat toch _/-\o_

Qua openbare laadpalen dat verschilt per gemeente vaak maar vaak hebben die ratten van Alliander al een kant en klaar pakketje wat de gemeente alleen maar hoeft af te stempelen, dat is lekker gemakkelijk voor zowel ambtenaar als meestal leaserijder die toch wel een laadpas van de zaak heeft.

Je zou een vergunning kunnen aanvragen om zelf een laadpaal te plaatsen op openbare grond vanaf jouw aansluiting.
Wat is er ratterig aan dat een club een kant en klaar pakket heeft waarmee ze snel zaken kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
JeroenE schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:46:
[...]

Tenzij hij nu een 32A groep heeft genomen en daarachter een 16A laadpaal kan je op 1 groep nooit meer dan 1 laadpaal (tegelijk) gebruiken, lijkt mij.

En met een 32A groep hoor je je toch ook officieel een 50A netaansluiting te hebben, vanwege de selectiviteit?
Wat die eerste betreft heb je gelijk.
Voor selectiviteit ligt het een beetje aan het karakteristiek van je zekering.

Bijvoorbeeld een B32A automaat tript bij 96 tot 160A kortsluiting.
Dan mag je hoofdzekering niet trippen bij een kortsluitstroom lager dan 160A.
Dat is een B automaat van 53,3A (eerstvolgende stap 63A) of een C automaat van 32A

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RocketKoen schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 10:07:
Dan mag je hoofdzekering niet trippen bij een kortsluitstroom lager dan 160A.
Dat is een B automaat van 53,3A (eerstvolgende stap 63A) of een C automaat van 32A
Wij hebben gewoon een ouderwetse smeltzekering, wij hebben geen automaten als hoofdzekering. Ook niet nadat ze hier twee jaar geleden de aansluiting overgezet hebben van 1 naar 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
JeroenE schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:49:
[...]
Aha, bedoelde je het zo. Maar dan snap ik dus niet waarom je het dan vreemd vind dat men sceptisch is tegenover GM ;)
Van Tesla Model 3 pre-order Lenmings snap ik het 😈 maar van de, tegenover Tesla ook, zeer kritische pers toch wat minder...

De leaserijder die nu een auto nodig heeft weet niets van deze historie gok ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kdeboois schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 10:13:
maar van de, tegenover Tesla ook, zeer kritische pers toch wat minder...
Tja, dat is (denk ik) meer de "ik heb er geen verstand van dus het kan niets zijn" en de "shit, daar gaat mijn baan" opties.
De leaserijder die nu een auto nodig heeft weet niets van deze historie gok ik.
Nee, dat zijn dus die mensen die voor een Ampera gaan kijken en dan te horen krijgen dat ze die misschien in 2019 kunnen krijgen. En daar krijg je dan weer de verhalen van dat GM die auto helemaal niet wil verkopen en dat ze hem alleen maken omdat het 'moet' voor de ZEV credits in de USA. En eerlijk gezegd kan ik ze daar ook geen ongelijk in geven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
JeroenE schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 10:25:
[...]
Tja, dat is (denk ik) meer de "ik heb er geen verstand van dus het kan niets zijn" en de "shit, daar gaat mijn baan" opties.

[...]
Nee, dat zijn dus die mensen die voor een Ampera gaan kijken en dan te horen krijgen dat ze die misschien in 2019 kunnen krijgen. En daar krijg je dan weer de verhalen van dat GM die auto helemaal niet wil verkopen en dat ze hem alleen maken omdat het 'moet' voor de ZEV credits in de USA. En eerlijk gezegd kan ik ze daar ook geen ongelijk in geven :P
Opel zegt "levering vanaf begin 2018"

Ik zou zeggen, bel die Jeroen Maas eens op als je interesse hebt.

Verder is het zo dat een beetje handige leasemaatschappij al bestellingen heeft geplaatst. Wat je dealer zegt is dan minder interessant.

PS: Ik weet dat dit alleen de full feature versie is etc maar voor een leaserijder met een normaal budget maakt het verschil tussen 41k of 45k niet veel uit.

[ Voor 6% gewijzigd door kdeboois op 20-07-2017 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 21:27
De volgende Leaf krijgt one pedal driving : https://electrek.co/2017/...regenerative-braking/amp/

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulm-P
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05-2022
SjoerdGTI schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 22:29:
[...]

Laadpunt komt in de tuin te staan. Dus inprincipe alleen voor mij. Iedereen kan hem er natuurlijk aan hangen. Ik krijg dat terug gestort op mijn rekening. Wie er ook laadt. (Wat mij verteld is... geen idee hoe het in de praktijk werkt)
Interessant, zou wel even nagaan wat jij precies betaald (en wat Eneco hier tussenuit snoept) en wat anderen betalen.
PeaceNlove schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 10:01:
[...]

Wat is er ratterig aan dat een club een kant en klaar pakket heeft waarmee ze snel zaken kunnen doen?
Het ratterige is dat deze club gefinancierd wordt door publiek geld, namelijk Alliander. Geen enkele andere marktpartij kan tegen deze voorwaarden investeren in publieke laadinfrastructuur. Pure marktverstoring dus. Zij noemen het 'open markt model', maar die markt is er helemaal niet.

Gezamenlijk een aanbesteding organiseren zorgt wel voor marktwerking (http://www.bd.nl/s-hertog...alen-in-brabant~a2535f8c/), zonder overheidssubsidie én een goeie laadprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 20:59
JeroenE schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:43:
[...]
Kan je eens een foto maken van de aansluiting op je auto?
Gewoon van de buitenkant af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kdeboois schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 10:33:
Verder is het zo dat een beetje handige leasemaatschappij al bestellingen heeft geplaatst. Wat je dealer zegt is dan minder interessant.
Ik heb geen interesse in een Ampera-e, dat heb je misschien verkeerd begrepen.

Ik heb wel een zakelijke auto maar niets te maken met leasen (want het bedrijf waar ik werk koopt de auto's zelf). Maar als mensen voor een lease auto naar een dealer gaan en die dealer roept dat de auto niet te leveren is dan helpt dat natuurlijk helemaal niet mee, lijkt mij. Ik neem in ieder geval maar even aan dat de mensen die dat hier geschreven hebben niet particulier op zoek waren naar een Ampera-e...
PS: Ik weet dat dit alleen de full feature versie is etc maar voor een leaserijder met een normaal budget maakt het verschil tussen 41k of 45k niet veel uit.
Voor zover ik weet gaat de leaserijder toch meestal juist voor een gebudgetteerd maandbedrag (in combinatie met de bijtelling)?
De bijtelling is nu wellicht ook minder interessant omdat het percentage voor iedere auto weer hetzelfde is (behalve volledig elektrisch).
Ja, en dan wel met de klepjes open natuurlijk. het gaat mij er eigenlijk om welke pinnen er allemaal aanwezig zijn. Ik heb wel foto's gezien van andere auto's die maar op 1 fase kunnen laden en daar ontbreken de 2e en 3e fase pin. Als dat bij de e-Golf ook zo is dan kan hij sowieso nooit op meer dan 1 fase laden.

Ik zit me trouwens nu ook te bedenken dat je laadkabel ook invloed heeft op de laadsnelheid. Als je een 16A kabel hebt dan kan je ook niet sneller laden dan 16A. Ik neem aan dat er een 32A kabel bij de auto zit als je ook een 32A lader in de auto hebt zitten. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Als het goed is staat ergens op de stekkers of de kabel wel waar hij voor geschikt is. In de kabels zit een extra weerstandje (in het stekker gedeelte) zodat de laadpaal weet of het een 16A of 32A kabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Wulm-P schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 10:54:
[...]
Het ratterige is dat deze club gefinancierd wordt door publiek geld, namelijk Alliander. Geen enkele andere marktpartij kan tegen deze voorwaarden investeren in publieke laadinfrastructuur. Pure marktverstoring dus. Zij noemen het 'open markt model', maar die markt is er helemaal niet.

Gezamenlijk een aanbesteding organiseren zorgt wel voor marktwerking (http://www.bd.nl/s-hertog...alen-in-brabant~a2535f8c/), zonder overheidssubsidie én een goeie laadprijs.
Wat een beetje apart is dat de provincies de opdracht geeft om laadpalen te plaatsen, bij een partij waar ze zelf alle aandelen van hebben.
Terwijl je linkje laat zien dat een aanbesteding waarschijnlijk veel goedkoper is. In ieder geval voor de gebruikers (22ct ipv 35ct per kWh).
Dat klinkt als een gevalletje belangenverstrengeling.

Of de provincie vervolgens betaalt voor het plaatsen van die palen is niet relevant. Alle winst van Alliander komt weer terug.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
JeroenE schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:37:
Ja, en dan wel met de klepjes open natuurlijk. het gaat mij er eigenlijk om welke pinnen er allemaal aanwezig zijn. Ik heb wel foto's gezien van andere auto's die maar op 1 fase kunnen laden en daar ontbreken de 2e en 3e fase pin. Als dat bij de e-Golf ook zo is dan kan hij sowieso nooit op meer dan 1 fase laden.

Ik zit me trouwens nu ook te bedenken dat je laadkabel ook invloed heeft op de laadsnelheid. Als je een 16A kabel hebt dan kan je ook niet sneller laden dan 16A. Ik neem aan dat er een 32A kabel bij de auto zit als je ook een 32A lader in de auto hebt zitten. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Als het goed is staat ergens op de stekkers of de kabel wel waar hij voor geschikt is. In de kabels zit een extra weerstandje (in het stekker gedeelte) zodat de laadpaal weet of het een 16A of 32A kabel is.
De kabel zit vast aan de laadpaal, dus ik neem aan dat die wel geschikt is er voor. Ik heb ook vernomen dat we de 32A paal speciaal voor één specifieke Tesla hebben laten plaatsen. De anders Tesla's binnen ons bedrijf schijnen er ook niks aan te hebben.

Ik zal straks ff een fotootje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tiguan schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:47:
De kabel zit vast aan de laadpaal, dus ik neem aan dat die wel geschikt is er voor. Ik heb ook vernomen dat we de 32A paal speciaal voor één specifieke Tesla hebben laten plaatsen. De anders Tesla's binnen ons bedrijf schijnen er ook niks aan te hebben.
Vroeger moest je de "Dual charger" optie op je Tesla bestellen om met 32A te kunnen laden ipv 16A. Dus er zal wel 1 Tesla zijn die dat heeft en de anderen niet.

Volgens mij zit die optie er nu wel standaard in, als hebben ze het op de website nu over laden met 16,5 kW (en dat is ongeveer 24A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Hierbij de foto

e-Golf stekker

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aha, dat maakt het dus weer spannend. Zowel L1 als L2 zijn aanwezig, maar L3 niet. Dat staaft dus het verhaal dat de e-Golf op 2 fasen kan laden.

Maar dat betekent ook dat dit op zo'n beetje iedere normale 3 fasen laadpaal moet werken; die hebben immers allemaal die L1 en L2 (en ook L3) aangesloten.

Waarschijnlijk zou je aan VW of de dealer moeten vragen waarom dit niet werkt. Het lijkt dan eerder dat er iets in je auto stuk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
JeroenE schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:15:
Waarschijnlijk zou je aan VW of de dealer moeten vragen waarom dit niet werkt. Het lijkt dan eerder dat er iets in je auto stuk is.
Wat bedoel je precies? Ik heb nooit beweert dat er iets niet werkt volgens mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tiguan schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:18:
Wat bedoel je precies? Ik heb nooit beweert dat er iets niet werkt volgens mij?
Ah, mijn fout. Ik dacht dat je had geschreven dat met maar 3,6 kW aan het laden was, maar dat heb ik verkeerd onthouden :X

Jij had geschreven dat hij niet sneller laad op een 32A paal en dat klopt dan dus ook inderdaad omdat de e-Golf op 2 fasen laadt en nooit met meer dan 16A (per fase).

Edit: ik heb de TS aangepast; ze hebben nu ook een nieuwe brochure met andere tijden online staan (in de oude stond bijvoorbeeld 6 uur laden met 3,7 kW)

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenE op 20-07-2017 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
@JeroenE Dat weet ik dus niet zeker, je kan namelijk nergens zien hoe snel hij oplaad in kW's, alleen hoe lang het duurt tot vol. Maar ik ga er van uit dat alles goed werkt. Zeker als ik het vergelijk met de laadtijden die ik overal op internet vind, komt dat netjes overeen met mijn eigen ervaring.

[ Voor 6% gewijzigd door tiguan op 20-07-2017 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@tiguan Dat doet de Kia Soul ook. Maar je kan het wel simpel uitrekenen hoeveel het (ongeveer) is. Het verschil tussen 3,6 kW en 7,2 kW is zo groot dat je dat echt wel merkt 8)

Je moet van te voeren kijken hoe ver je accu leeg is. De Soul laat zien hoe vol de accu nog is in het centrale scherm als je hem uit zet. Dus als hij 44% zegt dan is er 56% uit. Een e-Golf heeft ongeveer 36 kWh bruikbaar. Dus hij moet dan ongeveer 20 kWh laden. Met 3,6 kW laden duurt dat ongeveer 5u30 en met 7,2 kW laden duurt dat ongeveer 2u45. Dat is dan wel zonder laadverlies dus in het echt is dat wel iets langer.

Edit: het is dus 33 kWh bruikbaar, das dan wordt het 18,5 kWh laden in 5u08 of 2u:34.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenE op 20-07-2017 14:54 . Reden: ik moet beter opletten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Ja klopt wel aardig. Ik rij gemiddeld 100km per dag. Als ik 'm dan aan de lader hang, moet ie ongeveer 2 uur opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:37
JeroenE schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:36:
@tiguan . Een e-Golf heeft ongeveer 36 kWh bruikbaar.
33 toch? 35.8 bruto.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BarryH Je hebt gelijk. Pffff, volgens mij wordt het tijd dat ik eens ga :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voor de Twentenaren die aankomende donderdag het rustig hebben, gratis stroom en vleesch :P

https://twitter.com/hjmeiborg/status/887324314231603200

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0erd.
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-01 23:54
RocketKoen schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:34:
[...]
Ik heb bij de zoektocht naar een nieuw huis ook gelet op de mogelijkheid om een laadpaal te plaatsen ivm een toekomstige EV. Dit keer niet gelukt. Dus voor mij ook nog een paar jaar wachten ;)
Wachten doen we niet, we hebben "gewoon" een auto met een grotere accu gekocht.
Waarschijnlijk staat binnen 2 weken onze vrijwel nieuwe Renault ZOE Z.E. 40 voor de deur :)

Advies voor semi-openbaar laadpunt is een goede. Ik zal dat eens navragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SjoerdGTI
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-09 22:29
Vanmiddag heeft Eneco de Laadpaal geplaatst. Ik heb de laadpunt zo laten plaatsen dat hij van 2 parkeerplekken aangesloten kan worden. Het is de Ev-Box homeline 3 x 16A antraciet.

Zoals je kan zien trekt die aardig wat stroom zo.. Laadtijd (ook te zien op de foto) is te vergelijken met een openbare box. :)

Edit: hij trekt nu constant 7330 watt... en standaard zit ik rond de 300 - 500 watt... :X

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/257kfv7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2rx7edv.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/24oqfk8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/t8qg6s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2e3d5s5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2u9iivl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/21kausz.png

Greetz

[ Voor 6% gewijzigd door SjoerdGTI op 20-07-2017 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-09 06:59
SjoerdGTI schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 20:57:
Vanmiddag heeft Eneco de Laadpaal geplaatst. Ik heb de laadpunt zo laten plaatsen dat hij van 2 parkeerplekken aangesloten kan worden. Het is de Ev-Box homeline 3 x 16A antraciet.

Zoals je kan zien trekt die aardig wat stroom zo.. Laadtijd (ook te zien op de foto) is te vergelijken met een openbare box. :)

Edit: hij trekt nu constant 7330 watt... en standaard zit ik rond de 300 - 500 watt... :X

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Greetz
Heel netjes opgelost zo achter die stenen, je bent volgens mij de eerste die de oplossing post van een elektrische laadpaal voor een tussenwoning.
Ik ben benieuwd of dat met de kabel over het voetpad met buren goed blijft gaan. Ik wil zelf namelijk ook naar deze oplossing toe met mijn tussenwoning.

Heb je thuis nog zonnepanelen liggen met een overschot waardoor de KWH die je auto in gaan tegen een teruglever tarief is?

[ Voor 4% gewijzigd door PSP123 op 20-07-2017 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Idd die kabel over trottoir kan wel spelbreker worden (gemeente...)...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
NielsTn schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:48:
Idd die kabel over trottoir kan wel spelbreker worden (gemeente...)...
Wellicht een ophoging maken van hout waar de kabel onder door loopt. Wat je ook vaak op de kermis ziet.
De kinderen met fietsen rijden dan ook niets steeds over de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Geen laadpaal hier aangezien ik over een paar maanden ga verhuizen, maar ook bij mij gaat de kabel vrolijk over de stoep... zo lang ik er niks over hoor, mag het :+ O-) (moet ook eerlijk zeggen dat ik oprecht niet weet of het hier in de gemeente mag of niet... heb er iig nog nooit iets over gelezen op hun website)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CaVtTdxFTWAbX4gtBO5dSYod/full.png

Het past wel echt perfect, de kabel is precies lang genoeg om van de auto voor de deur, plat over de stoep, onder de voordeur door, het stopcontact binnen te bereiken! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004

PeaceNlove

Deugleuter

Wulm-P schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 10:54:
[...]

OK, laten we even vooropstellen dat ik vooringenomen ben, want gedetacheerd bij Alliander, verder overigens helemaal niks te maken met Allego.
RocketKoen schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:42:
[...]

Wat een beetje apart is dat de provincies de opdracht geeft om laadpalen te plaatsen, bij een partij waar ze zelf alle aandelen van hebben.
Terwijl je linkje laat zien dat een aanbesteding waarschijnlijk veel goedkoper is. In ieder geval voor de gebruikers (22ct ipv 35ct per kWh).
Dat klinkt als een gevalletje belangenverstrengeling.

Of de provincie vervolgens betaalt voor het plaatsen van die palen is niet relevant. Alle winst van Alliander komt weer terug.
Als ik dit zo lees is dit de fout van de provincie, blijkbaar besteden zij slecht aan, hoe kun je dan Allego slecht zaken doen verwijten als de provincie het contract te duur vergeeft?

Maar wat ik me vooral afvraag, waarom moeilijk doen als we met publiek geld een publieke laadinfrastructuur neerzetten? Hoe meer laadpalen hoe meer vreugd toch? Of je doet het linksom door private partijen de aanleg te laten doen, maar stelt eisen aan toegang en prijzen vanuit de overheid (plus eventeel een subsidie), of je laat het een partij doen met een publieke taak waar we uiteindelijk met z'n allen eigenaar van zijn.
Nu is elektrisch rijden nog een niche en moeten partijen als Fastned nog moeite doen, maar wat gaat zo'n club doen als straks 50% van de auto's elektrisch is en zij praktisch alle snellaadpunten langs de snelweg hebben? Kunnen we dan nog steeds voor een faire prijs laden of wordt er dan opeens een monopoliepositie uitgebuit?
Dan heb ik liever een partij die zich specialiseert in de infrastructuur en in feite een stroomaansluiting met een slimme meter speciaal voor auto's levert, met daarop toegang voor alle producenten zodat de consument de elektriciteit bij de producent naar keuze kan afnemen. Dit is ook het model wat we momenteel op de huisaansluitingen hebben en dat heeft de concurrentie qua prijzen goed gedaan, tegelijk hebben we door de afgesplitste netwerkbedrijven, zoals Liander, een enorm goede leveringszekerheid. Datzelfde zou ik ook voor de auto's niet erg vinden...

Overigens is Alliander aan strenge regels gebonden waar het commerciele activiteiten onderneemt, dus ik vraag me af in hoeverre er nou echt publiek geld in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGTI
PSP123 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:40:
[...]

Heel netjes opgelost zo achter die stenen, je bent volgens mij de eerste die de oplossing post van een elektrische laadpaal voor een tussenwoning.
Ik ben benieuwd of dat met de kabel over het voetpad met buren goed blijft gaan. Ik wil zelf namelijk ook naar deze oplossing toe met mijn tussenwoning.

Heb je thuis nog zonnepanelen liggen met een overschot waardoor de KWH die je auto in gaan tegen een teruglever tarief is?
Helaas nog geen zonnepanelen. Wel aan het rondneuzen en hoop ze snel te hebben. Advies? (= off-topic) :9

Zolang de buren niet verhuizen blijft dit goed gaan ;-) Er komt wel een mat of inderdaad iets van een houten plankje erover heen. Straks lopen/fietsen mijn kleintjes ook over de stoep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Laatst online: 24-09 12:39
PSP123 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:51:
[...]

Wellicht een ophoging maken van hout waar de kabel onder door loopt. Wat je ook vaak op de kermis ziet.
De kinderen met fietsen rijden dan ook niets steeds over de kabel.
Hmmm gemeente zal je toch toestemming voor moeten geven. Ook rollators moeten vrij pad hebben op het trottoir. Er was hier eerder een thread over...

Check: Oplaadkabelgate: we've got her!

* NielsTn prijst zich gelukkig met eigen oprit en garage 😎

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 20-07-2017 22:49 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
NielsTn schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 22:44:
[...]

Hmmm gemeente zal je toch toestemming voor moeten geven. Ook rollators moeten vrij pad hebben op het trottoir. Er was hier eerder een thread over...

Check: Oplaadkabelgate: we've got her!

* NielsTn prijst zich gelukkig met eigen oprit en garage 😎
Prachtig topic >:)

En geloof me er zijn altijd van dat soort mensen te vinden. Het mooiste zou zijn onder de tegels door maar de gemeente wordt nog bozer als je tegels uit de stoep haalt denk ik.

Enigszins terecht overigens. Het is niet heel mooi en praktisch voor het straatbeeld als er overal kabels naar auto's lopen.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGTI
YoshiBignose schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 23:32:
[...]

Enigszins terecht overigens. Het is niet heel mooi en praktisch voor het straatbeeld als er overal kabels naar auto's lopen.
Ziet er inderdaad niet uit. Helaas heeft mijn gemeente nog geen openbare palen geplaatst.

Aangevraagd bij Cofely, openbaarlande.nl en de gemeente zelf. Helaas geen succes. Openbaarladen.nl gaf wel fijn antwoord en hoop dat hun wat voor elkaar krijgen bij de gemeente. Maar dit en de gunstige prijs voor dit laadpunt kon ik niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
SjoerdGTI schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 22:25:
[...]

Helaas nog geen zonnepanelen. Wel aan het rondneuzen en hoop ze snel te hebben. Advies? (= off-topic) :9

Zolang de buren niet verhuizen blijft dit goed gaan ;-) Er komt wel een mat of inderdaad iets van een houten plankje erover heen. Straks lopen/fietsen mijn kleintjes ook over de stoep.
Ik heb de zonnepanelen inmiddels al een jaar en 3 maanden, mijn advies qua wattpiek per paneel zal inmiddels al veel hoger liggen en daarentegen tegen een schappelijkere prijs. ;) Maar ook gelijk een 3 fasen meterkast aangeschaft tijdens de bouw.
Zelf heb ik elke jaar rond de 1200 KWh over ook puur wat meer panelen aangekocht voor de aanschaf van een elektrische auto binnen 3 jaar.

Wat betreft gemeente en buren die moeilijk gaan, als de gemeente echt wil kunnen ze altijd moeilijk gaan doen. Als de buren akkoord zijn ben je denk ik al een heel eind wellicht komt de gemeente er dan nooit achter.
Ikzelf zal het eerst proberen met een losse kabel in het stopcontact en inderdaad i.c.m. een kabelmat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
SjoerdGTI schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 22:25:
Ik heb laatst nog een uitbreiding aan mijn PV systeem gemaakt met drie extra 290 Wp panelen voor een schappelijke prijs bij Solar Outlet; dat is de prijsvechter die aan de Zonnemarkt gekoppeld is.
Ik had wat meer stroom nodig omdat ik met deze auto wat meer ben gaan rijden dan voorheen en ook nooit meer buitenshuis laad.

[ Voor 14% gewijzigd door Jan Treur op 21-07-2017 07:07 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

Korte vraag;

Ik sta op de vooravond om een Zoë te kopen.

Mijn woon-werk situatie is als volgt; er is een oplader beschikbaar op werk die ik mag gebruiken. Retour is 100km snelweg. Ik had bedacht dat ik dan wel retour zou kunnen en incidenteel met een laadpaal thuis moet opladen (hartje winter/omweg oid).

Is bovenstaande een haalbaar scenario?

Probleem 1 is dus dat de range van de Zoë instort boven de 100kmh (snelweg).
Probleem 2 is dat ik zelf geen paal kan laten plaatsen en gebruik moet maken van openbare palen in de wijk; dan ga je al snel naar 30ct per kWh; qua brandstof dan bijna op een lijn met benzine/diesel.

Is bovenstaande te idealistisch of is het een denkbaar scenario?

Hier staat wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Flappiewappie schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 07:48:
Korte vraag;

Ik sta op de vooravond om een Zoë te kopen.

Mijn woon-werk situatie is als volgt; er is een oplader beschikbaar op werk die ik mag gebruiken. Retour is 100km snelweg. Ik had bedacht dat ik dan wel retour zou kunnen en incidenteel met een laadpaal thuis moet opladen (hartje winter/omweg oid).

Is bovenstaande een haalbaar scenario?

Probleem 1 is dus dat de range van de Zoë instort boven de 100kmh (snelweg).
Probleem 2 is dat ik zelf geen paal kan laten plaatsen en gebruik moet maken van openbare palen in de wijk; dan ga je al snel naar 30ct per kWh; qua brandstof dan bijna op een lijn met benzine/diesel.

Volgens mij goed te doen hoor. Zolang je niet continue 130km/u kart op de snelweg is die 100km wel binnen bereik. Als je dan ook nog incidenteel thuis kan laden (publieke laders, hoe ver weg zijn die?) dan zijn de worst cases ook afgevangen.

Heb zelf anderhalf jaar 80km retour gedaan en heb alles 130km/h gehouden omdat de range toch ruim toereikend was (ook in de winter).
Als je dan ook nog eens file hebt (wat wonderen doet voor je range), dan zou ik me nergens zorgen over maken.

Als je verwacht dat je nog vele jaren in deze situatie zal zitten (zonder verandering qua laadmogelijkheden thuis), dan zou ik wel even kijken wat er gebeurt als je na 5 jaar 80% over hebt. Dan ben je nog niet aan vervanging toe (75%) en is 100km hartje winter misschien wat lastiger.
Maar goed, tegen die tijd heb je misschien al gewisseld naar een ZE40 accu of een andere auto.
(edit: mijn accu is 5 jaar oud en nog 102%. Maar goed, dat is juist een uitschieter naar de positieve kant :+ )

Ik nam hier overigens even aan dat je naar een tweedehands/22kWh accu model aan het kijken bent.

[ Voor 3% gewijzigd door Nivve op 21-07-2017 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

Nivve schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 08:16:
[...]

Volgens mij goed te doen hoor. Zolang je niet continue 130km/u kart op de snelweg is die 100km wel binnen bereik. Als je dan ook nog incidenteel thuis kan laden (publieke laders, hoe ver weg zijn die?) dan zijn de worst cases ook afgevangen.

Heb zelf anderhalf jaar 80km retour gedaan en heb alles 130km/h gehouden omdat de range toch ruim toereikend was (ook in de winter).
Als je dan ook nog eens file hebt (wat wonderen doet voor je range), dan zou ik me nergens zorgen over maken.

Als je verwacht dat je nog vele jaren in deze situatie zal zitten (zonder verandering qua laadmogelijkheden thuis), dan zou ik wel even kijken wat er gebeurt als je na 5 jaar 80% over hebt. Dan ben je nog niet aan vervanging toe (75%) en is 100km hartje winter misschien wat lastiger.
Maar goed, tegen die tijd heb je misschien al gewisseld naar een ZE40 accu of een andere auto.
(edit: mijn accu is 5 jaar oud en nog 102%. Maar goed, dat is juist een uitschieter naar de positieve kant :+ )

Ik nam hier overigens even aan dat je naar een tweedehands/22kWh accu model aan het kijken bent.
Je aanname is juist, de accu is volgens mij nog zo'n 95% van dit tweedehands model. Er zitten stukken 80/100/120/130 (A4) op de snelweg dus zal daar beetje mee moeten leren spelen; sowieso vaak maar minuten werk. Paal is ongeveer 250m lopen (3 kanten om me heen).

Op die termijn van vier jaar kan ik geen planning maken. Dus tm volgend jaar maart zal dit de situatie worden.

Ga maar even navragen hoe de paal op werk bezet gaat worden.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Mijn dagelijkse rit is precies 2x 50 km. Ook 90% snelweg, 100kmh met een stukje 120kmh erbij. Ik haal de 100 km altijd, ook in de winter. In de zomer heb ik soms 50+ km range over, in de winter is het laagste geloof ik 15 geweest.

Je hebt gelijk dat het verbruik nogal progressief is boven de 100 kmh. Maar dat geldt andersom dus ook. Een stuk 80 erbij (of wat lichte vertraging van het verkeer) verhoogt je range juist flink. Het is dus een reële optie om wat range erbij te pakken, om bijvoorbeeld 100 of 110 te rijden in het 120 stuk. Of natuurlijk thuis een kwartiertje te laden, dat kan natuurlijk ook altijd.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Heb je op het werk desnoods geen buiten wcd's als backup? Zoals het er nu uit ziet zul je slechts incidenteel bij de dure paal in de straat moeten laden. En zelfs dan nog is je onderhoud etc veel lager dan bij een brandstofauto.
[...]

En geloof me er zijn altijd van dat soort mensen te vinden. Het mooiste zou zijn onder de tegels door maar de gemeente wordt nog bozer als je tegels uit de stoep haalt denk ik.

Tsjah dat zijn helaas nog de groeistuipen voor iedere parkeerplaats een laadplaats is.

[ Voor 12% gewijzigd door Erasmo op 21-07-2017 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:06
[...]
Het mooiste zou zijn onder de tegels door maar de gemeente wordt nog bozer als je tegels uit de stoep haalt denk ik.
Dat vraag ik me toch af, als jij één rijtje tegels even optilt om de kabel er onderdoor te leggen heeft toch niemand daar last van? Zo lang het alleen oversteken is meer dan duidelijk dat daar een kabel ligt en dan lijkt het mij geen probleem als hij niet ingegraven is.

Uiteraard houd je dan alsnog een stuk kabel over aan de kant van het parkeervak maar daar zou je dan iets voor kunnen maken om hem aan op te hangen (een laadpaal? :9 )

Ik heb achter het huis een mandelig terrein/toerit naar de garage's waar mijn auto geparkeerd staat. Daar ben ik ook van plan gewoon de tegels één voor één even op te tillen en de kabel er onderdoor te leggen.
juupke schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:57:
Het past wel echt perfect, de kabel is precies lang genoeg om van de auto voor de deur, plat over de stoep, onder de voordeur door, het stopcontact binnen te bereiken! :*)
In de foto van deze situatie zou dat wat mij betreft prima kunnen, uiteraard is de kabel dan wel te kort :>

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 21-07-2017 09:10 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
assje schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:09:
[...]

Dat vraag ik me toch af, als jij één rijtje tegels even optilt om de kabel er onderdoor te leggen heeft toch niemand daar last van? Zo lang het alleen oversteken is meer dan duidelijk dat daar een kabel ligt en dan lijkt het mij geen probleem als hij niet ingegraven is.

Uiteraard houd je dan alsnog een stuk kabel over aan de kant van het parkeervak maar daar zou je dan iets voor kunnen maken om hem aan op te hangen (een laadpaal? :9 )

Ik heb achter het huis een mandelig terrein/toerit naar de garage's waar mijn auto geparkeerd staat. Daar ben ik ook van plan gewoon de tegels één voor één even op te tillen en de kabel er onderdoor te leggen.

[...]

In de foto van deze situatie zou dat wat mij betreft prima kunnen, uiteraard is de kabel dan wel te kort :>
Totdat er iemand een kabel moet ingraven.
Die aannemer vraagt netjes een vergunning aan. Vraagt een up-to-date tekening op waar alle grondkabels op staan.
Gaat rustig graven. Dwars door je laadkabel waar 380VAC op staat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Flappiewappie schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 08:43:
[...]

Je aanname is juist, de accu is volgens mij nog zo'n 95% van dit tweedehands model. Er zitten stukken 80/100/120/130 (A4) op de snelweg dus zal daar beetje mee moeten leren spelen; sowieso vaak maar minuten werk. Paal is ongeveer 250m lopen (3 kanten om me heen).

Op die termijn van vier jaar kan ik geen planning maken. Dus tm volgend jaar maart zal dit de situatie worden.

Ga maar even navragen hoe de paal op werk bezet gaat worden.
Is het een oude Zoe?
Mijne is uit 2013 en kan dus bij nieuwe Fastned stations meestal niet (goed) laden. Zie ook dit artikel: https://support.fastned.n...aden-oudere-Renault-ZOE-s

A4 is wel lekker file gevoelig, dus dat is wel goed voor de range. Rij er zelf ook vaak een (beginnende) file in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Blik1984 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:41:
[...]

Er zijn zo ontzettend veel redenen waarom de verkopen in Amerika achter lopen:

- Je koopt in Amerika een pick-up truck voor 25.000. Een Ford F-150 (de meest verkochte auto in Amerika), is er vanaf 27.000. Dan is 15.000 meer betalen voor een veel kleinere auto natuurlijk lastig.
- Autocultuur, Amerika nog veel meer dan Europa een "V8 auto-cultuur". Los van Californië hoor je gewoon een Hemi V8 te hebben :') (bij wijze van spreken)
- Uitgestrektheid van het land. Tuurlijk, als je in een stad woont kom je overal. Maar de afstanden in Amerika zijn groot, en dan kom je nergens met je EV met 200 km bereik. Range anxiety is daar veel meer een issue dan in Nederland
Weet je waar ze echt achter lopen ? Automobiel land nummer 1 - Duitsland.

Vanmorgen in de mail. In zijn heimland heeft de i3 sinds de introductie er dus 10k verkocht. Chevy heeft in het eerste jaar gewoon al meer Bolts verkocht dan BMW i3 in Duitsland sinds de introductie in 2013.

Ben lid van een Duits Facebook groepje over elektrisch rijden, maar dan zijn echt net NLers. Overal over klachen en afwachten... maar de interesse groeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:06
RocketKoen schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:20:
[...]

Totdat er iemand een kabel moet ingraven.
Die aannemer vraagt netjes een vergunning aan. Vraagt een up-to-date tekening op waar alle grondkabels op staan.
Gaat rustig graven. Dwars door je laadkabel waar 380VAC op staat.
Tja als je alleen een stoep oversteekt en direct onder de tegels ligt lijkt dat risico me verwaarloosbaar, die zie je echt wel liggen zodra je de tegels er uit haalt.

Desnoods een extra vermelding op de plaats waar hij er in en uit gaat. Misschien ook maar wat gekleurd tape losjes om de kabel zodat als hij iets onder het zand zakt hij ook zichtbaar blijft.

De kabel over de stoep leggen geeft uiteindelijk ook risico's.

Bij mij achter het huis durf ik het op deze manier sowieso wel aan, ik zal echt wel op de hoogte worden gebracht voor ze in "mijn mandelig terrein" gaan graven.

[ Voor 25% gewijzigd door assje op 21-07-2017 09:41 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
kdeboois schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:32:
[...]

Niet aan te slepen is hij al, als de overheden meehelpen (Noorwegen & NL).

Ik denk dat we gewoon even moeten kijken wat er over twee of drie jaar aan de hand is als alle BEV modellen ruim op voorraad bij de dealers staan en netjes binnen de leasebudgetten passen.

Tot die tijd probeer ik een open en positieve blik te houden op wat komen gaat en hoop dat jullie hier iets mee in mee gaan.

Denk gewoon ff verder vooruit als je zo'n ding wil leasen en vooral maak een proefrit inplaats van stugge reviewers en 'Carlo Brantsen look-a-likes' hun mening voor zoete koek aan te nemen.

De proefrit in een Ampera in 2011 heeft destijds een BMW 1-serie aan de kant geschoven en ik weet zeker dat een Polo met 60 kWh batterij en een 0-100 tijd onder de 7 seconden hetzelfde met jullie kan doen.
Je kan te ver gaan, hij moet wel bijna gratis zijn, wil ik een Polo overwegen.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

Nivve schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:22:
[...]

Is het een oude Zoe?
Mijne is uit 2013 en kan dus bij nieuwe Fastned stations meestal niet (goed) laden. Zie ook dit artikel: https://support.fastned.n...aden-oudere-Renault-ZOE-s

A4 is wel lekker file gevoelig, dus dat is wel goed voor de range. Rij er zelf ook vaak een (beginnende) file in :+
Het is een 2013 model; ik vermoed de oudere. Voor mij zijn de Fastned palen op de A1 en A4 dus het belangrijkst.... Hoe los jij bovenstaande op?

Ik heb voor 2500km per maand nu deze berekening gemaakt;

Kosten Zoe p/m
Acculease onbeperkt km 130
Brandstof 150 (2500km ongeveer 20kwh per 100km = 25*20=500kwh*0.3euro per kwh)
Wegenbelasting 0
Onderhoud 30 per maand
Verzekering 50 euro

Vs. Kosten random diesel autotje (polo bijv.)
Acculease onbeperkt km 0
Brandstof 150 (2500km ongeveer 1:20 = 125*1,2euro)
Wegenbelasting 83
Onderhoud 75 per maand
Verzekering 75 euro

Afschrijving heb ik weg gestreept tussen de twee (vermoedelijk is die bij een Zoe lager ivm eventuele accu upgrade). Kom ik op een verschil van 30 euro per maand in het voordeel van de Zoe. Minpunten zijn dan de range (kan er niet mee op vakantie) maar hij is wel iets luxer, nieuwer en schoner dan een diesel.

Zien jullie nog adders onder het gras?

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
Geen laadpaal hier aangezien ik over een paar maanden ga verhuizen, maar ook bij mij gaat de kabel vrolijk over de stoep... zo lang ik er niks over hoor, mag het :+ O-) (moet ook eerlijk zeggen dat ik oprecht niet weet of het hier in de gemeente mag of niet... heb er iig nog nooit iets over gelezen op hun website)

[afbeelding]

Behalve dat je wel aansprakelijk bent zodra iemand over de kabel struikelt en daardoor letsel oploopt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
kdeboois schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:29:
Klopt. Het viel me heel erg op toen ik de afgelopen weken in Duitsland op vakantie was. Het heeft natuurlijk ook met het stimuleringsklimaat te maken. De 'early adopters' bij ons zijn vooral al de Model S. Gezien de positie van de Duitse autoindustrie en de afwezigheid van enorm belastingvoordeel zoals de bijtellingsregeling, is het logisch dat die ontwikkeling daar nooit plaatsgevonden heeft.

Voor de overige modellen denk ik dat de grootte van Duitsland er toch ook wel wat mee te maken heeft. In Nederland kom je met een "stadsauto" ook prima het land door, daar ligt dat toch net anders. Tot voor kort had geen enkele betaalbare wagen een range waarmee je in Duitsland enigszins ver kwam..

Het enige wat ik in Duitsland heb gezien was een bestickerde Zoe op een soort autodeel-plek in de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Flappiewappie schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:38:
Ik heb voor 2500km per maand nu deze berekening gemaakt;

Kosten Zoe p/m
Parkeervergunning 30
Acculease onbeperkt km 130
Brandstof 150 (2500km ongeveer 20kwh per 100km = 25*20=500kwh*0.3euro per kwh)
Wegenbelasting 0
Onderhoud 30 per maand
Verzekering 50 euro

Vs. Kosten random diesel autotje (polo bijv.)
Parkeervergunning 30
Acculease onbeperkt km 0
Brandstof 150 (2500km ongeveer 1:20 = 125*1,2euro)
Wegenbelasting 83
Onderhoud 75 per maand
Verzekering 75 euro
Brandstof vergelijking vragen:
- 15 kwh/100 km is een stuk reëler dan 20. Gedurende de zomer zit ik onder de 14. In de winter op 16.5 ofzo.
- Als je op je werk kunt laden dan hoef je de kwh's toch niet allemaal tegen 30 cent af te rekenen?
Kortom ik denk dat de stroomkosten minder zullen zijn dan je hier berekent.

[ Voor 4% gewijzigd door mddd op 21-07-2017 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk

[afbeelding]

Dit is toch veel mooier en handiger?
Afbeeldingslocatie: https://sc01.alicdn.com/kf/HTB100DKKVXXXXajXVXXq6xXFXXXt/Hot-Selling-Small-Type-3-Channel-Rubber.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

mddd schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:47:
[...]

- 15 kwh/100 km is een stuk reëler dan 20. Gedurende de zomer zit ik onder de 14. In de winter op 16.5 ofzo.
- Als je op je werk kunt laden dan hoef je de kwh's toch niet allemaal tegen 30 cent af te rekenen?
Ik heb geen zekerheid over het opladen dus inderdaad een worst case aangehouden. Praktijk zal dit lager uitvallen.

Ik ga er nog even over malen, maar misschien dus wel officieel ZE rijder vanaf dit weekend :9

Hier staat wat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
[...]

Inderdaad ik was de enige Tesla daar. Bij een autogarage zaten ze allemaal verbaasd te kijken: aaah, ist das ein Teschla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulm-P
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05-2022
PeaceNlove schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 22:02:
[...]

Als ik dit zo lees is dit de fout van de provincie, blijkbaar besteden zij slecht aan, hoe kun je dan Allego slecht zaken doen verwijten als de provincie het contract te duur vergeeft?

Maar wat ik me vooral afvraag, waarom moeilijk doen als we met publiek geld een publieke laadinfrastructuur neerzetten? Hoe meer laadpalen hoe meer vreugd toch? Of je doet het linksom door private partijen de aanleg te laten doen, maar stelt eisen aan toegang en prijzen vanuit de overheid (plus eventeel een subsidie), of je laat het een partij doen met een publieke taak waar we uiteindelijk met z'n allen eigenaar van zijn.
Nu is elektrisch rijden nog een niche en moeten partijen als Fastned nog moeite doen, maar wat gaat zo'n club doen als straks 50% van de auto's elektrisch is en zij praktisch alle snellaadpunten langs de snelweg hebben? Kunnen we dan nog steeds voor een faire prijs laden of wordt er dan opeens een monopoliepositie uitgebuit?
Dan heb ik liever een partij die zich specialiseert in de infrastructuur en in feite een stroomaansluiting met een slimme meter speciaal voor auto's levert, met daarop toegang voor alle producenten zodat de consument de elektriciteit bij de producent naar keuze kan afnemen. Dit is ook het model wat we momenteel op de huisaansluitingen hebben en dat heeft de concurrentie qua prijzen goed gedaan, tegelijk hebben we door de afgesplitste netwerkbedrijven, zoals Liander, een enorm goede leveringszekerheid. Datzelfde zou ik ook voor de auto's niet erg vinden...

Overigens is Alliander aan strenge regels gebonden waar het commerciele activiteiten onderneemt, dus ik vraag me af in hoeverre er nou echt publiek geld in zit.
Even voor de duidelijkheid: Gemeenten geven opdracht aan Allego voor het plaatsen van openbare laadinfrastructuur. Niet de provincie.

Gemeenten die wel doorzien dat hetgene wat Allego doet niet de beste oplossing is (als in marktverstoring) organiseren een aanbesteding. Dit zie je in de G4, maar ook bijvoorbeeld in Brabant en Limburg, waar de provincie als verbindende en faciliterende partij optreed.

Wat betreft Fastned zie je ook concurrentie ontstaan. Shell gaat snelladers bouwen bij zijn tankstations en de meeste elektrische rijders zullen wel eens aan de snellader van Allego of Mr. Green hebben gehangen. Ik heb het idee dat deze markt sneller volwassen is dat die van de 'langzame palen'.

Het grote probleem is gewoon dat er op dit moment bijna niemand naar de laadprijs kijkt (toch pasje van de baas), en degene die dit wel doen hier grote moeite voor moeten doen omdat het erg ontransparant is. Wat dat betreft verdient Fastned een pluim, zij geven na elke sessie netjes de kosten weer in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Flappiewappie schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:51:
[...]
Ik heb geen zekerheid over het opladen dus inderdaad een worst case aangehouden. Praktijk zal dit lager uitvallen.
Dat kan nooit kwaad natuurlijk om aan de veilige kant te zitten.
Maar wat betreft het verbruik kun je echt wel veilig met 16 kwh per 100 km rekenen denk ik.
Ik ga er nog even over malen, maar misschien dus wel officieel ZE rijder vanaf dit weekend :9
Succes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Flappiewappie schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:38:
[...]

Het is een 2013 model; ik vermoed de oudere. Voor mij zijn de Fastned palen op de A1 en A4 dus het belangrijkst.... Hoe los jij bovenstaande op?
Tja, simpelweg anders plannen, maar zou het geen 'probleem' noemen. In Nederland zijn er vaak zat alternatieven en hoef je dus niet heel scherp op 5% accu te plannen.
Ik plan dus elke 50km/80km een snellader. Als er dan iets mis gaat dan haal ik een lader verderop nog. Op zich niet vaak nodig gehad, maar het zorgt ook bij mijn vriendin voor wat geruststelling en dus een wat onspannendere rit :)

De mijne is ook 2013, dus kan het zijn dat ie bij Fastned Den Ruygen Hoek West problemen geeft gezien het een nieuw station is. Echter ik heb hier nog niet geprobeerd te laden, dus weet niet zeker of deze problemen geeft*. Bospoort geeft bij mij wel problemen (bij Leiderdorp). Daar brak het laden ook echt af. Ergens in het Oosten boven Nijmegen. De Slenk (bij Arnhem) gaf me op zich wel problemen, maar bleef de Zoe na een korte stop wel weer gewoon laden. Dus het fenomeen is dan ook weer niet altijd hetzelfde bij alle nieuwe stations.

*fun fact; de BP snellader op Den Ruygen Hoek West rekent veel meer dan staat aangegeven (prijs: 42ct/min, aangegeven: 25ct/kWh). Dus als Fastned werkt, zou ik die pakken, al is het maar om ze te straffen te liegen over de prijs (speelt al sinds februari en ze (TNM) hebben het nog steeds niet gefixed zover ik weet.
Zien jullie nog adders onder het gras?
IT is bagger. Dus de app heb ik nooit gebruikt, liep bij mij consequent 3 dagen achter. Heel leuk om te weten dat mijn auto drie dagen geleden 100% was :+

Voor de rest raadt ik aan om even het renaultforum te scannen. Daar staan alle mogelijke problemen, vreemde dingen, maar ook handigheidjes van de auto (CanZE) allemaal wel ergens beschreven.
Zelf af en toe probleempjes gehad, maar dat is met elke auto denk wel zo. Geen echt grote verrassingen gehad op het fastned probleem na.
Wulm-P schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:13:
[...]
Het grote probleem is gewoon dat er op dit moment bijna niemand naar de laadprijs kijkt (toch pasje van de baas), en degene die dit wel doen hier grote moeite voor moeten doen omdat het erg ontransparant is. Wat dat betreft verdient Fastned een pluim, zij geven na elke sessie netjes de kosten weer in de app.
Helemaal mee eens. Ben nu al 2 jaar EV rijder en verdwaal nog steeds in de tarieven. Al moet ik toegeven dat ik het ook opgegeven heb en gewoon Fastned pak en als het niet hoeft alle andere te ontwijken.

Bij de anderen toch te vaak nare ervaringen gehad ("ow, de Allego van vorige maand was toch met 2,50 startkosten naast de 90 cent aan kWh die we getopt hadden om thuis te komen" |:( ) en ga dan ook niet graag naar anderen als het niet hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

Nivve schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:36:
[...]

Tja, simpelweg anders plannen, maar zou het geen 'probleem' noemen. In Nederland zijn er vaak zat alternatieven en hoef je dus niet heel scherp op 5% accu te plannen.
Ik plan dus elke 50km/80km een snellader. Als er dan iets mis gaat dan haal ik een lader verderop nog. Op zich niet vaak nodig gehad, maar het zorgt ook bij mijn vriendin voor wat geruststelling en dus een wat onspannendere rit :)

De mijne is ook 2013, dus kan het zijn dat ie bij Fastned Den Ruygen Hoek West problemen geeft gezien het een nieuw station is. Echter ik heb hier nog niet geprobeerd te laden, dus weet niet zeker of deze problemen geeft*. Bospoort geeft bij mij wel problemen (bij Leiderdorp). Daar brak het laden ook echt af. Ergens in het Oosten boven Nijmegen. De Slenk (bij Arnhem) gaf me op zich wel problemen, maar bleef de Zoe na een korte stop wel weer gewoon laden. Dus het fenomeen is dan ook weer niet altijd hetzelfde bij alle nieuwe stations.

*fun fact; de BP snellader op Den Ruygen Hoek West rekent veel meer dan staat aangegeven (prijs: 42ct/min, aangegeven: 25ct/kWh). Dus als Fastned werkt, zou ik die pakken, al is het maar om ze te straffen te liegen over de prijs (speelt al sinds februari en ze (TNM) hebben het nog steeds niet gefixed zover ik weet.

[...]

IT is bagger. Dus de app heb ik nooit gebruikt, liep bij mij consequent 3 dagen achter. Heel leuk om te weten dat mijn auto drie dagen geleden 100% was :+

Voor de rest raadt ik aan om even het renaultforum te scannen. Daar staan alle mogelijke problemen, vreemde dingen, maar ook handigheidjes van de auto (CanZE) allemaal wel ergens beschreven.
Zelf af en toe probleempjes gehad, maar dat is met elke auto denk wel zo. Geen echt grote verrassingen gehad op het fastned probleem na.

[...]

Helemaal mee eens. Ben nu al 2 jaar EV rijder en verdwaal nog steeds in de tarieven. Al moet ik toegeven dat ik het ook opgegeven heb en gewoon Fastned pak en als het niet hoeft alle andere te ontwijken.

Bij de anderen toch te vaak nare ervaringen gehad ("ow, de Allego van vorige maand was toch met 2,50 startkosten naast de 90 cent aan kWh die we getopt hadden om thuis te komen" |:( ) en ga dan ook niet graag naar anderen als het niet hoeft.
Welke laadpas gebruik je?

Bij mijn werk zitten E-on palen, en in Amsterdam staan Nuon palen. Die laadpassen zijn voor de rest allemaal ultra vaag...

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Flappiewappie schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:52:
[...]

Welke laadpas gebruik je?

Bij mijn werk zitten E-on palen, en in Amsterdam staan Nuon palen. Die laadpassen zijn voor de rest allemaal ultra vaag...
Ik heb een TNM als backup, maar zit nu bij Plugsurfing. Overigens heb ik de TNM pas alleen nog maar in Duitsland nodig gehad toen mijn Plugsurfing pas niet werd geaccepteerd. In Nederland werkt elke pas op elke paal, dus voor jou is een backup niet nodig.
Bij TNM en Flow Charging heb ik slechte ervaringen met de klantenservice, dat is ook een reden dat ik Plugsurfing nu als main gebruik (nog geen ervaring met de klantenservice van deze overigens).

Je kan voor de Amsterdamse palen een nuon pas halen, die waren daar het goedkoopst zover ik weet (maar kan ondertussen anders zijn). Voor E-on weet ik niet wat de beste optie is qua prijs, dus misschien dat iemand anders daar meer inzicht in heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:30:
Voor de Twentenaren die aankomende donderdag het rustig hebben, gratis stroom en vleesch :P
Als ik naar de datum van de reacties kijk dan was dit toch juist gisteren? De reacties zijn van oa 18 juli en de eerstvolgende donderdag is dan 20 juli.
Voor diesel misschien wel, maar voor benzine zeker niet. Tenzij je een Lupo 3L hebt en inderdaad maar 3 liter per 100 km gebruik :+

Stel, je rijd 6 km op 1 kWh en die kost jouw 35 cent. Dan is dat 5,85 euro per 100 km.

Benzine kost als je een goedkope pomp hebt iets van 1,50. Dan kan je voor 5,85 euro dus 3,9 liter tanken. Dus als je daar per liter 25,6 km mee kan rijden ben je net zo duur. De meeste benzine auto's halen dat niet.

Voor diesel is het ongeveer 1,15 meen ik en dat is dan 1 liter op 19,6 km. Dat wil ik nog wel geloven als je een zuinige diesel hebt.

Overal waar je minder betaald (op je werk?) rij je dus nog goedkoper.

[ Voor 58% gewijzigd door JeroenE op 21-07-2017 12:25 . Reden: reactie Flappiewappie was weggevallen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Laatst online: 24-09 15:04

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

[...]

De cijfers uit Duitsland https://www.goingelectric.de/zulassungszahlen/2017/

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:59

databeestje

Von PrutsHausen

Holy crap, ze hebben al *78* Opel Ampera-e in Duitsland, de hebberts. Grappig om te zien dat de Zoe (2429) de gangbare duitse modellen aan de wacht zet met een beste afstand. In het verleden heeft Kia de Soul naar Noorwegen geexporteerd om de CO2 norm voor Europa te halen, zou dat hier ook het geval kunnen zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

assje schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:09:
[...]
Dat vraag ik me toch af, als jij één rijtje tegels even optilt om de kabel er onderdoor te leggen heeft toch niemand daar last van?
Heel slecht idee.

Een grondkabel doe je veilig, of niet.
Vlak onder de tegels is de slechtste plek.
Professionals lichten vaak tegels met een riek, zodat het zand goed blijft liggen.
Een riek: metalen ding met scherpe punten.
Ik laat het aan jouw fantasie wat dat doet met een ongeregistreerde (grond)kabel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:23

Daniel

Kapitein NCC-1701
YoshiBignose schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:57:
[...]

Inderdaad ik was de enige Tesla daar. Bij een autogarage zaten ze allemaal verbaasd te kijken: aaah, ist das ein Teschla?
In Frankrijk hetzelfde. Wat je in NL 3,5 jaar geleden had met een Tesla heb je daar nog steeds: mensen die foto's maken en vragen stellen, jochies die rond je auto fietsen etc, zeker als je wat meer op het platteland komt. In de steden zie je wel meer elektrisch (en de laadinfra is niet zo slecht voor elkaar) maar dan vooral in het Zoe-segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Daniel schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 18:28:
[...]

In Frankrijk hetzelfde. Wat je in NL 3,5 jaar geleden had met een Tesla heb je daar nog steeds: mensen die foto's maken en vragen stellen, jochies die rond je auto fietsen etc, zeker als je wat meer op het platteland komt. In de steden zie je wel meer elektrisch (en de laadinfra is niet zo slecht voor elkaar) maar dan vooral in het Zoe-segment.
Inderdaad, in UK trouwens ook nog best veel hoor. Stond bij Harrods valet parking tussen de masserati's, bentley's en mclarens maar toch keken ze naar de Tesla. In Nederland is de auto niet bijzonder, alhoewel buiten de randstad nog wel mensen kijken. In Amsterdam denken ze dat je een taxi bent, vooral ik met m'n witte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Week geleden een Model X gezien van dichtbij, wat zijn die wielen groot :o

[ Voor 9% gewijzigd door Damic op 21-07-2017 19:13 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Damic schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 19:13:
Week geleden een Model X gezien van dichtbij, wat zijn die wielen groot :o
Ja 22".... nog sneller nieuwe banden halen, meer stoeprandschade, minder actieradius, meer bandengeluid, minder comfort en uiteindelijk misschien voor je gevoel wat meer grip in de bochten. Voor m'n S vond ik het niet waard, bij de X zien de velgen er wel kleiner uit moet ik zeggen, ondanks dat 20" normaal is volgens mij.

De 19" slipstream velgen zijn echt netjes onder een S. De 21" wegen gewoon niet op tegen alle nadelen vind ik.

Oh ja en niet te vergeten, die dingen kosten €6400 hé voor de X 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door YoshiBignose op 21-07-2017 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je vergeet het belangrijkste: sneller slijtende schokdempers.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
[...]

Het is natuurlijk veel uitgestrekter daar in Duitsland en in combinatie met 200+ rijden, wat doet dat met de actieradius van een Model S?

Het viel mij op dat de Tesla's die ik zag in Duitsland, allemaal rond de 100km/h reden. Dat is fijn als je 3 dagen over een reis wil doen, maar als je een beetje vlot wil doorgaan ben ik benieuwd hoe lang je erover doet om bijvoorbeeld 1500km weg te tikken.

Tot nu toe deden wij dit in een dagje en zo'n 14 a 15 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

SjoerdGTI schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 20:57:
Het is de Ev-Box homeline 3 x 16A antraciet.
[...]
Edit: hij trekt nu constant 7330 watt...
Duidelijk, case closed: deze e-Golf kan echt tweefase laden :)
Heel praktisch en fijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
JeroenE schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 12:17:
[...]
Als ik naar de datum van de reacties kijk dan was dit toch juist gisteren? De reacties zijn van oa 18 juli en de eerstvolgende donderdag is dan 20 juli.

[...]
Voor diesel misschien wel, maar voor benzine zeker niet. Tenzij je een Lupo 3L hebt en inderdaad maar 3 liter per 100 km gebruik :+

Stel, je rijd 6 km op 1 kWh en die kost jouw 35 cent. Dan is dat 5,85 euro per 100 km.

Benzine kost als je een goedkope pomp hebt iets van 1,50. Dan kan je voor 5,85 euro dus 3,9 liter tanken. Dus als je daar per liter 25,6 km mee kan rijden ben je net zo duur. De meeste benzine auto's halen dat niet.

Voor diesel is het ongeveer 1,15 meen ik en dat is dan 1 liter op 19,6 km. Dat wil ik nog wel geloven als je een zuinige diesel hebt.

Overal waar je minder betaald (op je werk?) rij je dus nog goedkoper.
Ik heb deze al een keer gedeeld:
https://1drv.ms/x/s!AjrnqH7r_4E3j-tyaWxVo5eZdIvVdw

Berekening in het vergelijk met diesel.
Dit is waarom openbare laadpalen, beheerd door energieleveranciers zo'n slecht idee zijn. Er zijn er nu al 2 in onze wijk die zijn opgehoogd van 25cent per kWh naar 35 cent per kWh.

Ik dacht dat energie goedkoper zou worden??!!

Dan is je vergelijk met diesel nagenoeg hetzelfde in brandstofkosten. Alleen je hebt wel de nadelen met elektrisch rijden en vakanties.

Met 25 cent is het iets voordeliger...
Maar dit is de reden dat we privépalen moeten stimuleren die opengesteld zijn voor openbaar gebruik. Rond de 21cent per kWh maakt wel een groter verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-09 00:18
[...]

Ik denk dat 20kWh/100km wel realistisch is voor de Zoe. De auto geeft misschien wel 15kWh ofzo aan.
Maar als ik thuis die 100km weer bijlaad trek je toch zo weer 19kWh uit het net. (dus met verliezen)

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
dfrenner schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 09:07:
[...]

Het is natuurlijk veel uitgestrekter daar in Duitsland en in combinatie met 200+ rijden, wat doet dat met de actieradius van een Model S?

Het viel mij op dat de Tesla's die ik zag in Duitsland, allemaal rond de 100km/h reden. Dat is fijn als je 3 dagen over een reis wil doen, maar als je een beetje vlot wil doorgaan ben ik benieuwd hoe lang je erover doet om bijvoorbeeld 1500km weg te tikken.

Tot nu toe deden wij dit in een dagje en zo'n 14 a 15 uur.
Ik rij altijd rond de 120 dus op zich ben ik niet anders gewend. Eergisteren moest ik voor het eerst langzaam gaan rijden om m'n bestemming te halen, rond de 90 / 100 gereden in perfecte omstandigheden (20 graden, geen airco) en kwam met 10 km range over aan. M'n verbruik was 130 watt per km, wat zou betekenen dat ik 500km+ zou halen op een accu. Not bad... maar wel ontzettend saai :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:37
[...]

Wel rekening mee houden dat je ca 10% meer kWh laadt dan in de auto verbruikt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
YoshiBignose schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 10:31:
[...]

Ik rij altijd rond de 120 dus op zich ben ik niet anders gewend. Eergisteren moest ik voor het eerst langzaam gaan rijden om m'n bestemming te halen, rond de 90 / 100 gereden in perfecte omstandigheden (20 graden, geen airco) en kwam met 10 km range over aan. M'n verbruik was 130 watt per km, wat zou betekenen dat ik 500km+ zou halen op een accu. Not bad... maar wel ontzettend saai :9
Maar zet je dan de airco bewust uit? Onze hele rit was het in Duitsland ook 27+ graden en in Italie gaf de meter op een gegeven moment 40 graden aan.

Zelfs met 200 rijden in Duitsland red ik het gelukkig met 1 keer tanken op 1500km.

Maar op de bestemming in Italie was het wel lastiger denk ik. Wat doen bergen/heuvels met het verbruik? Mijn diesel verbruik halveert ongeveer in de heuvels, van 900 km op een tank, naar 450km op een tank in de heuvels.

[ Voor 12% gewijzigd door BlakHawk op 22-07-2017 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
dfrenner schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 11:13:
[...]

Maar zet je dan de airco bewust uit? Onze hele rit was het in Duitsland ook 27+ graden en in Italie gaf de meter op een gegeven moment 40 graden aan.

Zelfs met 200 rijden in Duitsland red ik het gelukkig met 1 keer tanken op 1500km.

Maar op de bestemming in Italie was het wel lastiger denk ik. Wat doen bergen/heuvels met het verbruik? Mijn diesel verbruik halveert ongeveer in de heuvels, van 900 km op een tank, naar 450km op een tank in de heuvels.
Dag, ik ga geen airco uitzetten als het snikheet is. Zeker niet om wat stroom te besparen wat meestal gratis is bij superchargers. Maar dit keer was het vrij noodzakelijk en had ik geen airco nodig met 20 gr. Heb op kantoor ook airco en met de warme dagen afgelopen weken wel iets meer last van keel en neus dus dan gebruik ik het soms liever niet als het echt niet nodig is.

Heb stukken 200 gereden in Duitsland maar niet echt kunnen meten wat het met het verbruik doet. Heuvels eigenlijk ook niet. Lijkt me dat het in verhouding tot een ICE niet veel uit moet maken (sterker nog, de Tesla is vrij sterk en gestroomlijnd) maar op je totale range tikt het wel wat aan. 1x tanken voor 1500 km is natuurlijk leuk, maar ik hou er sowieso niet van om uren in de auto te zitten zonder even benen strekken of naar het toilet gaan en wat eten, dus iedere 3 uur aan een supercharger vind ik geen straf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 20:02
Volg ook al een tijdje de ontwikkeling van de elektrische auto. Zou graag een Tesla Model S rijden maar helaas te kostbaar. Bij de presentatie van de Model 3 vond ik vooral het interieur wel heel spartaans en wat tegen vallen. Hieronder wat recente foto's van een productie exemplaar interieur. Ziet er eigenlijk best stijlvol uit.

Jammer dat waarschijnlijk nog wel 18 - 24 maanden duurt eer je de Model 3 kunt krijgen in Nederland.

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/electrek.files.wordpress.com/2017/07/08-bbwooar.jpg?w=1400&h=&crop&quality=82&strip=all&ssl=1

Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/electrek.files.wordpress.com/2017/07/10-odxgbyu.jpg?w=1400&h=&crop&quality=82&strip=all&ssl=1

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/electrek.files.wordpress.com/2017/07/img_3562-1.jpg?w=1400&h=&crop&quality=82&strip=all&ssl=1

Bron: elektrec.co

[ Voor 49% gewijzigd door Magnolia op 22-07-2017 11:54 ]

Ontspan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
@Magnolia Ik kan juist het strakke interieur heel erg waarderen. Als begin 2019 levering in EU haalbaar is en de beenruimte achterin inderdaad vrij ruim is dan word dit em!

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Wat zal een betere koop zijn straks? Een nieuwe Model 3 voor 40k of een tweedehands Model S 85 uit 2013 met 100k op de teller voor 45k?

In hoeverre zal je de ouderdom en milage merken bij een gebruikte S?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:22
Blijft wel speculeren, maar ik geloof dat de gemiddelde model 3 gauw richting 50k gaat en met reden...

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:04

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat ik voor dezelfde prijs eerder een gebruikte Model S zou kopen. Gratis supercharger (zeker bij die modellen), een stuk groter en meer bereik.
En dan heb ik het nog niet over dat dashboard, maar dat is ieders eigen smaak.

Hier is een artikel over hoe de batterij achteruit gaat, als je dat een beetje doortrekt kom je op 90% bij 260.000 km. Andere cijfers geven een afvlakking op 91%, dus geen verdere vermindering daarna. Maar goed, als er meer data van Tesla's > 300.000 km beschikbaar komt wordt dat misschien anders.
Qua bouwkwaliteit zal een Model 3 vast beter zijn dan een Model S. Er is ook verschil tussen kwaliteit van vroege S'en en latere S'en.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

[...]

Hier in Sarajevo is een tijdje geleden de 1e Tesla ingevoerd (vanuit NL), een model S 100D als ik me goed
herrinner. Alles kwam erbij, was een compleet mediacircus. Zelfs de president was aanwezig volgens mij. :')
Ze (Tesla) gaan zelfs binnenkort een supercharger neerzetten voor die ene Tesla die hier nu rondrijdt. _/-\o_

Op zich wel jammer dat elektrische auto's hier niet van de grond willen komen, zou zelf ook graag elektrisch
rijden. Maarja, nergens oplaadpunten te vinden in heel Bosnie. Diesel is hier nogsteeds te populair, LPG begint
nu pas een beetje op te komen. Misschien dat elek. rijden over een jaar of 25 een beetje van de grond komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Sinner schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 17:00:
[...]

Hier in Sarajevo is een tijdje geleden de 1e Tesla ingevoerd (vanuit NL), een model S 100D als ik me goed
herrinner. Alles kwam erbij, was een compleet mediacircus. Zelfs de president was aanwezig volgens mij. :')
Ze (Tesla) gaan zelfs binnenkort een supercharger neerzetten voor die ene Tesla die hier nu rondrijdt. _/-\o_

Op zich wel jammer dat elektrische auto's hier niet van de grond willen komen, zou zelf ook graag elektrisch
rijden. Maarja, nergens oplaadpunten te vinden in heel Bosnie. Diesel is hier nogsteeds te populair, LPG begint
nu pas een beetje op te komen. Misschien dat elek. rijden over een jaar of 25 een beetje van de grond komt..
Ik denk dat voormalig Joegoslavië vooral te weinig vermogende mensen heeft om het interresant te maken.
Die dieseltjes die er nu rijden, zijn vast ook geen nieuwe modellen van >€35.000.

Ik vind het zelf wel grappig om te zien hoe kleine oliestaatjes zwaar hebben gelobbyd om een Tesla service center en superchargers te krijgen. Dat is nu uiteindelijk gelukt. Maar voor die tijd importeerden ze de auto's ook uit de EU. En het dichtstbijzijnde service center was ook 800 km rijden.
Apart dat mensen die hun rijkdom te danken hebben aan olie, zoveel moeite doen voor een elektrische auto.

Maar als genoeg mensen moeite doen om zo'n Tesla te importeren, dan heb je kans dat het support netwerk vanzelf volgt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Maasluip schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 16:44:

Qua bouwkwaliteit zal een Model 3 vast beter zijn dan een Model S. Er is ook verschil tussen kwaliteit van vroege S'en en latere S'en.
Hoop het wel, maar zullen net als bij de S en de X zeker in het begin wel weer problemen hebben. Vooral nu ze een nog strakker schema moeten hanteren. Ik hou m'n hart vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

RocketKoen schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 17:38:
[...]

Ik denk dat voormalig Joegoslavië vooral te weinig vermogende mensen heeft om het interresant te maken.
Die dieseltjes die er nu rijden, zijn vast ook geen nieuwe modellen van >€35.000.
Ik denk dat het momenteel zo'n beetje 60/40 is. Een groter deel rijdt in dieseltjes van een jaar of 10-15 oud,
de rest in nieuwe Cayenne/ML/Touareg etc. Diesel, wel te verstaan. Een enkeling op gas. Middenklasse is
er niet echt. Echter denk ik dat de grootste reden dat elektrische auto's hier niet worden gekocht omdat er
nergens oplaadpunten zijn. En als er geen oplaadpunten zijn ga je natuurlijk ook niet over tot aanschaf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Sinner schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 17:53:
[...]

Ik denk dat het momenteel zo'n beetje 60/40 is. Een groter deel rijdt in dieseltjes van een jaar of 10-15 oud,
de rest in nieuwe Cayenne/ML/Touareg etc. Diesel, wel te verstaan. Een enkeling op gas. Middenklasse is
er niet echt. Echter denk ik dat de grootste reden dat elektrische auto's hier niet worden gekocht omdat er
nergens oplaadpunten zijn. En als er geen oplaadpunten zijn ga je natuurlijk ook niet over tot aanschaf. ;)
Waar een wil is...
In Dubai hebben ze die auto's gewoon geïmporteerd. Zelf een (snel)lader installeren thuis en op je werk.
Wel allemaal mensen die meer dan 1 auto hebben. Dus voor lange roadtrips pakken ze gewoon een andere.

Granted dat daar eigenlijk alles gebeurt in 2 steden, die 100km van elkaar liggen. Dus met een model S of X kom je eigenlijk overal. Grotere afstanden doen ze daar toch met het vliegtuig.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:53
Ik denk dat ik voor dezelfde prijs eerder een gebruikte Model S zou kopen. Gratis supercharger (zeker bij die modellen), een stuk groter en meer bereik.

Hier is een artikel over hoe de batterij achteruit gaat, als je dat een beetje doortrekt kom je op 90% bij 260.000 km. Andere cijfers geven een afvlakking op 91%, dus geen verdere vermindering daarna. Maar goed, als er meer data van Tesla's > 300.000 km beschikbaar komt wordt dat misschien anders.
Met wat ik zo links en rechts gehoord heb van hoeveel er bij Model S'en onder garantie wordt vervangen (Vincent Everts reed op een gegeven moment met zijn derde accu :/ ) zou ik zeer huiverig zijn met het kopen van een gebruikte Model S, zeker één van de eerdere generaties. Mijn indruk is dat het kwalitatief niet de beste auto's zijn, ook weer met het voorbehoud dat dat mogelijk voor de eerdere generaties meer geldt dan voor de meer recente exemplaren.

Buiten het financieel nogal verschillende plaatje zou ik dan veel minder huiverig zijn voor een gebruikte Leaf, i3, etc.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:04

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenH schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 19:39:
[...]

Met wat ik zo links en rechts gehoord heb van hoeveel er bij Model S'en onder garantie wordt vervangen (Vincent Everts reed op een gegeven moment met zijn derde accu :/ ) zou ik zeer huiverig zijn met het kopen van een gebruikte Model S, zeker één van de eerdere generaties.
Accugarantie is 8 jaar, unlimited kilometers, maar alleen op defect, niet op degradatie. Dus tot 2021 zit je veili,
Mijn indruk is dat het kwalitatief niet de beste auto's zijn, ook weer met het voorbehoud dat dat mogelijk voor de eerdere generaties meer geldt dan voor de meer recente exemplaren.

Buiten het financieel nogal verschillende plaatje zou ik dan veel minder huiverig zijn voor een gebruikte Leaf, i3, etc.
Maar met die auto's is het degradatieverhaal wat belangrijker. Ik heb ook het idee dat die wat harder zullen schrijven als er meer auto's met wat meer bereik beschikbaar komen. Want een auto met 100 km bereik zal al gauw echt als boodschappenautotje gezien worden als je ook 200+ km bereik kunt kopen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dfrenner schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 11:13:
Wat doen bergen/heuvels met het verbruik?
Heuvel op verbruik je meer, maar heuvel af wordt je accu weer gedeeltelijk bijgeladen. Natuurlijk kan je nooit alle energie weer laden, maar met een ICE weet je in ieder geval zeker dat er nooit meer brandstof in de tank komt doordat je heuvel af rijdt.

Ik heb zelf geen keiharde cijfers, maar op een Duits forum heb ik wel eens gelezen dat iemand zelf met ongeveer 0,6 kWh per 100 km extra rekent in de bergen. Wel met dien verstande dat je natuurlijk wel moet bedenken dat als je berg op extra kost en je dat pas weer "terug" krijgt als je berg af bent gereden. Dus als de lader boven op een berg staat is dat anders dan wanneer de lader in het dal staat. Hij woonde zelf trouwens hoog en werkte laag dus hij laad zijn auto nooit helemaal vol anders anders kan de auto niet laden als hij naar beneden rijdt.
Maar natuurlijk kan ik die post nu niet meer vinden :'(
rijden. Maarja, nergens oplaadpunten te vinden in heel Bosnie.
Als je een overzichtelijk rondje rijdt (dus woon-werk en boodschappen in de buurt) dan is het gebrek aan opladers niet zo heel belangrijk. Dan kan je gewoon thuis laden (desnoods op een stopcontact) en overal komen waar je wil. Als je verder wil rijden en je wel onderweg moet laden is dat natuurlijk anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

In Sarajevo staan toch al een paar Mennekes als ik het goed heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:30
Weet iemand hoe het zit met laden in Frankrijk? We gaan naar een camping in the middle of nowhere, en de eigenaresse heeft aangegeven dat we daar kunnen laden middels een "classical plug". Betekent dat dat we geen adapter oid nodig hebben?

Eerder al op een camping in NL gestaan en zelfs daar was een adapter nodig naar eurostekker ofzo.

* Stoffa is niet zo'n kampeerder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 22:26
Zou vragen om een foto van de aansluiting, lijkt erop dat ze een gewoon stopcontact bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Stoffa schreef op zondag 23 juli 2017 @ 09:18:
Weet iemand hoe het zit met laden in Frankrijk?
Zelf nog geen ervaring mee, maar toevallig zag ik wel gisteren dit voorbij komen, kan dan zeker interessant zijn: gratis laden in Frankrijk deze zomer. ([url]https://https://newmotion.com/nl_NL/elektrisch-rijden/blog/de-vrijheid-om-overal-te-laden?utm_source=newsletter[/url])

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk

Volgens mij is het enige probleem bij de S de elektromotor. Bij iemand op werk gaat nu de derde nieuwe motor erin. Iedere 100k km moest er gemiddeld een nieuwe in. Hij zat nu op 280.000 km dacht ik...

Dat is tot nu toe wel iedere keer garantie geweest, dus geen kosten. Zo lang die garantie overdraagbaar is zou ik altijd voor een tweedehands S gaan, boven een Model 3.
Model 3 is toch een beetje een "net niet" auto zoals hij op mij overkomt. Misschien valt het in het echt wel mee hoor, maar tot nu toe ben ik verre van overtuigd. Als de S een Mondeo is komt de 3 over op mij als een Focus of zelfs een Fiesta...

Ik had trouwens verwacht dat leasemaatschappijen vol op de 3 zouden zijn gedoken. Maar dat valt tegen. Onze fleetmanager had laatst Athlon of LeasePlan op bezoek (beide grote jongens, maar weet niet meer welke) en één van die twee had helemaal geen orders op de 3 ingekocht. Mede vanwege de onzekerheid mbt levertijden.

Pagina: 1 ... 49 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.