Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-09 00:18
Rene schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 21:19:
[...]

Deze cijfers zijn voor Noorwegen ook sinds gister beschikbaar.

Voor de EV rijders gaat de vlag uit. Voor het eerst in de autohistorie was het aandeel EV’s het hoogst van alle verkochte auto’s.

EV 27,7%
PHEV 25%
Diese, benzine en gas de rest.

Hier gaat je marktaandeel fors op zijn gat als je geen EV in de line-up hebt. Helaas is Noorwegen geen grote speler ;)

Opmerkelijk dat de e-golf in juni de best verkochte EV was. Dit in tegenstelling tot NL

[afbeelding]
@tiguan
http://ev-sales.blogspot.nl/2017/07/norway-june-2017.html

874 levering van de e-Golf in Noorwegen.

[ Voor 10% gewijzigd door mgroen81 op 11-07-2017 21:43 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:32
Wow, wat is er hier in NL dan aan de hand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:01

databeestje

Von PrutsHausen

Ter vergelijk, er zijn 1224 VW Golf verkocht in Nederland, niet zo veel anders in totale aantallen, al zal de onderverdeling in aandrijving niet te vergelijken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulm-P
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05-2022
databeestje schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 18:28:
De RVO cijfers zijn bijgewerkt voor Juni

Weinig bijzonders, ik mis de e-Golf een beetje, vreemd. Groei van 1,7%.
Ik vraag me af in hoeverre leverproblemen hierin een rol spelen. De Ampera-e is nauwelijks leverbaar en de Ioniq heeft een wachttijd van 3 a 4 maanden. Misschien geldt hetzelfde voor de Golf.

Groei valt me in ieder geval beetje tegen. Had verwacht dat bijtelling van 4% t.o.v. 22% nu wel zichtbaar begon te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
tiguan schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 21:44:
Wow, wat is er hier in NL dan aan de hand :P
Ik denk dat de meeste particulieren liever voor bijna 50% minder een normale Golf rijden :P

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:25
YoshiBignose schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:08:
[...]

Ik denk dat de meeste particulieren liever voor bijna 50% minder een normale Golf rijden :P
Ik heb de berekening net gemaakt en 50% lagere aanschaf is iets heel anders dan 50% lagere TCO. Zelfs als ik zou financieren komt een elektrische auto er nog best goed uit (wel extra risico aanpassing wegenbelasting, hogere afschrijving etc).

Zelf inmiddels besloten voor een Leaf te gaan i.p.v. de Ioniq die ik ook overwoog. Leaf lukt zonder van alles overhoop te halen om geld liquide te krijgen (lening bij familie of potjes leegroven). Wel een lelijk ding maar de vrouw is akkord dus wat maakt dat uit!

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:52
Wulm-P schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 08:58:
[...]

Ik vraag me af in hoeverre leverproblemen hierin een rol spelen. De Ampera-e is nauwelijks leverbaar en de Ioniq heeft een wachttijd van 3 a 4 maanden. Misschien geldt hetzelfde voor de Golf.

Groei valt me in ieder geval beetje tegen. Had verwacht dat bijtelling van 4% t.o.v. 22% nu wel zichtbaar begon te worden.
Op tesla na doet gewoon niemand moeite om EVs op grote schaal te produceren.
En een model s past gewoon niet in het (lease) budget van de meeste mensen.

In de VS bijvoorbeeld, verkoop tesla meer EV's van gemiddeld een ton, dan alle lease, egolfs, i3s en bolts bij elkaar.

En met de model3 wordt dat verschil nog groter.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
assje schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:11:
[...]

Ik heb de berekening net gemaakt en 50% lagere aanschaf is iets heel anders dan 50% lagere TCO. Zelfs als ik zou financieren komt een elektrische auto er nog best goed uit (wel extra risico aanpassing wegenbelasting, hogere afschrijving etc).

Zelf inmiddels besloten voor een Leaf te gaan i.p.v. de Ioniq die ik ook overwoog. Leaf lukt zonder van alles overhoop te halen om geld liquide te krijgen (lening bij familie of potjes leegroven). Wel een lelijk ding maar de vrouw is akkord dus wat maakt dat uit!
Ah daarbij ga je er vanuit dat mensen kunnen rekenen en rationeel nadenken :P

Waarom maakt het niets uit als de vrouw akkoord is? De Ioniq is veel toffer man... zou toch je familie nog even lief aankijken :> (of wachten op de nieuwe leaf)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:30
Ik zie wel een stijging in bev verkocht per maand. En we horen over toenemende wachttijden. Dus ik zou denken dat de groei begint

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
YoshiBignose schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:15:
[...]

Ah daarbij ga je er vanuit dat mensen kunnen rekenen en rationeel nadenken :P

Waarom maakt het niets uit als de vrouw akkoord is? De Ioniq is veel toffer man... zou toch je familie nog even lief aankijken :> (of wachten op de nieuwe leaf)
In mijn TCO calculatie is een Leaf van €18k aanscahf €2k per jaar goedkoper dan een Ioniq EV van €32k.

Van €2k per jaar ga ik liever op vakantie en het zorgt ervoor dat ik geen gekke dingen hoef te doen. Staat me toch tegen te gaan lenen voor een auto terwijl ik juist extra af wil lossen op mijn hypotheek.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:54

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

VAG heeft toch standaard 6 maanden levertijd? Misschien dat die meer voorraad hebben waar je uit kunt kiezen, maar dat zal voor de e-Golf niet op gaan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
assje schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:44:
[...]

In mijn TCO calculatie is een Leaf van €18k aanscahf €2k per jaar goedkoper dan een Ioniq EV van €32k.

Van €2k per jaar ga ik liever op vakantie en het zorgt ervoor dat ik geen gekke dingen hoef te doen. Staat me toch tegen te gaan lenen voor een auto terwijl ik juist extra af wil lossen op mijn hypotheek.
Hoe kom je op een prijs van 18k bij een Leaf??

Of bedoel je dan tweede hands. Ja oke, dan is dat wel een groot verschil ja. Een nieuwe auto komt bij dat soort berekeningen er altijd stukken slechter uit.

[ Voor 14% gewijzigd door YoshiBignose op 12-07-2017 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 17:50
[...]

Leasemarkt komt natuurlijk met horten en stoten op gang.

Als je leaserijder de 'zoek een nieuwe auto uit' brief op de mat krijgt moet hij binnen twee maanden iets hebben om in te rijden. Dat past niet bij de huidige EV levertijden en zal hij dus voor een normale ICE auto gaan.

Dus 2-4 jaar verder kan je er nog eens over oordelen als alle modellen gewoon min of meer op voorraad staan.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
YoshiBignose schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:11:
[...]

Hoe kom je op een prijs van 18k bij een Leaf??

Of bedoel je dan tweede hands. Ja oke, dan is dat wel een groot verschil ja. Een nieuwe auto komt bij dat soort berekeningen er altijd stukken slechter uit.
Kan voor €10k tot €30k afhankelijk hoe gek je het maakt. Sowieso zou ik de versie met premium audio en subwoofer willen (de Tekna normaal dus).

Rond de €15k kom ik snel uit afhankelijk van jaar en KM stand.

Ah, je bedoelde juist waarom zo goedkoop. Ja uiteraard 2e hands, ik heb nog nooit een nieuwe auto gekocht en was eigenlijk niet van plan dat ooit te gaan doen. Toch brengt de Ioniq me wel aan het twijfelen, ik vind hem gewoon mooi en de TCO valt alsnog mee.

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 12-07-2017 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Maasluip schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:02:
[...]

VAG heeft toch standaard 6 maanden levertijd? Misschien dat die meer voorraad hebben waar je uit kunt kiezen, maar dat zal voor de e-Golf niet op gaan.
4 weken terug 4 maanden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:04
De nieuwe Leaf die in september aangekondigd gaat worden lijkt best een aardige auto te worden trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 08:45
Blik1984 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:25:
De nieuwe Leaf die in september aangekondigd gaat worden lijkt best een aardige auto te worden trouwens
Heb je al ergens iets gezien waaruit dit blijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:04
iceme schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:27:
[...]

Heb je al ergens iets gezien waaruit dit blijkt?
In de autoweek van vorige week stond een render met hoe de auto er ongeveer uit komt te zien, zie ook hier

http://www.carscoops.com/...18-nissan-leaf-keeps.html

Tuurlijk is het nog niet de officiële auto, en er zullen nog wel wat dingen gewijzigd worden ten nadele van de auto. Maar het oogt in ieder geval beter dan huidige Leaf. Daarnaast zeer waarschijnlijk een fors groter accupakket voor een grotere actieradius, en je hebt een nieuwe lease-knaller te pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:15
Iemand al een proefrit gemaakt in een Ampera-E? Er zijn er een aantal in NL namelijk.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

PASware schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:48:
Iemand al een proefrit gemaakt in een Ampera-E? Er zijn er een aantal in NL namelijk.
11 stuks naar mijn weten, dat zullen in principe pers auto's zijn die de importeur uitleent. Er is de afgelopen maand niets bijgekomen.
Blik1984 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:25:
De aankondiging in september betekent in principe levering in december, maar ook daar weer, die is niet 18k euro ;)
assje schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:11:
[...]

Lijkt me een goede keuze, 4 wielen, stuur, dak, droog. Prima! Mijn auto wordt ook vaak geschoffeerd, maar brengt me nog steeds droog en op tijd op het werk voor de helft van de kosten.

Zoals het er nu naar uitziet is met een jaar of 3 de 2e hands markt wel een stuk breder, daar kijk ik wel naar uit. Alles met 100km bereik (inclusief de mijne) is dan weinig waard, maar zeker niet waardeloos (2e auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:55
Meer dan 50 op voorraad, dus het valt wel mee met de leverbaarheid...

http://www.volkswagen.nl/..._sDvMahUT_eXo_GOyOW2UAAAA

Ze zijn gewoon nog ff te duur (zou er graag een willen), wordt misschien anders na de introductie nieuwe Leaf en Model 3

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelGo op 12-07-2017 16:19 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 17:50
MarcelGo schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:18:

Ze zijn gewoon nog ff te duur (zou er graag een willen), wordt misschien anders na de introductie nieuwe Leaf en Model 3
Volkswagen heeft ook nog 15% GTE's op voorraad. Daar maken ze nu eerst reclame mee...

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Vanuit het milieu gezien niet eens een slechte keus, als je woonwerk bv rond de 20km is zou je grotendeels elektrisch kunnen rijden...ik woon iets verder en wil graag volledig elektrisch (zelfs naar zuid Frankrijk met de E-Golf)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koekenbakkertje
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-03 20:36
vrijdag wordt mn leaf afgeleverd :D heel erg benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mgroen81 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 21:03:
[...]

Wij vinden vernieuwing en innovatie interessant en gaan daar in mee. De meeste mensen zijn echter erg conservatief en gebruiken het liefste wat al bij hen bekend is en houden niet van verandering.
Een auto moet stinken, herrie maken en er moet geroerd worden in een emmer met tandwielen.
Ik ben ook wel autogek en EV past daar prima bij.
Sinds een paar maanden een 2e hands Zoe gekocht en het bevalt echt goed.
Deze persoon vindt een Renault Zoe maar niks. Negativiteit druipt van de review af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Je bent ook wel een dwaas als je niet begrijpt dat de NEDC-norm onrealistisch is bij normaal gebruik. Zijn zat reviews te vinden over Leafs en Zoe's met 22 kWh in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
MarcelGo schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:18:

ze hebben ook niet het gevoel dat ze er snel vanaf moeten. er wordt maar 2-3% korting gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:41
MarcelGo schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:25:
Vanuit het milieu gezien niet eens een slechte keus, als je woonwerk bv rond de 20km is zou je grotendeels elektrisch kunnen rijden...ik woon iets verder en wil graag volledig elektrisch (zelfs naar zuid Frankrijk met de E-Golf)
Dat gaat best een hoop laden worden. Voor het gemak even 200 km bereik mer 100 km/h. Dan moet je elke 2 uur een klein uurtje laden. Totaal zit je dan aan 6 uur laadtijd. Totale reisduur wordt dan 20 uur. (1400 km)

Doe ik hetzelfde met onze 190 km e-golf moet ik elk uur een half uur aan de stekker. Totale reistijd is dan 21 uur.

Grappige is dat je met een 300 km e-golf slechts een uur sneller op de bestemming aankomt dan met de 190 km versie. Dit omdat de laadsnelheid gelijk is. Het is alleen wat makkelijker plannen en wat beter voor de gemoedrust.

De volgende generatie EVs (en huidige Tesla's) met 150 kW DC lader en 500 km bereik geven een heel ander rekensommetje:

300 km rijden in 2,5 uur en vervolgens even 30 minuten laden. Dan kan je opeens boven de 100 km/h gemiddeld uitkomen.

Overigens gaan wij over 2 weken op pad. Vermoedelijk gaan we de 1500 km wel passeren tijdens de roadtrip. Veel uitstapjes onderweg waardoor de reistijd volgens de planning slechts 2 uur meer is als met een ICE

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:59

Wailing_Banshee

You're Next

databeestje schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 12:30:
[...]
Zoals het er nu naar uitziet is met een jaar of 3 de 2e hands markt wel een stuk breder, daar kijk ik wel naar uit. Alles met 100km bereik (inclusief de mijne) is dan weinig waard, maar zeker niet waardeloos (2e auto).
Als het gegarandeerd 100km is, is het leuk voor een 3e auto, mits de prijs natuurlijk goed genoeg is. Woon/werk verkeer electrisch, tenzij het prachtig weer is, dan met de MX5 en alle andere trips met benzine. Tenzij de prijzen van electrische auto's met 500-600km range (gegarandeerd) naar beneden gaan natuurlijk...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Rene schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 23:06:
[...]

Dat gaat best een hoop laden worden. Voor het gemak even 200 km bereik mer 100 km/h. Dan moet je elke 2 uur een klein uurtje laden. Totaal zit je dan aan 6 uur laadtijd. Totale reisduur wordt dan 20 uur. (1400 km)
Nu is zuid Frankrijk een ruim begrip, ik vindt al een leuk plekje vanaf zo'n 1000km, scheelt weer en ik rij echt ontspannen dus verwacht wel 240km per lading te kunnen rijden (tijdens een proefrit vorige maand leek dat echt makkelijk haalbaar in zomers temperaturen) Daarnaast rij ik het altijd al in 2 dagen dus dit gaat lukken.

Inderdaad grappig dat de verschillen niet zo groot zijn bij een grotere accu, tot je de accu capaciteit meer dan dan verdubbeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens de ING lopen Europese autobedrijven achter op EV gebied

Op de radio hoor ik trouwens meer over de opmerking dat ze verwachten dat over een jaar of 7 een gemiddelde EV net zo duur is als een gemiddelde ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

JeroenE schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:14:
Volgens de ING lopen Europese autobedrijven achter op EV gebied

Op de radio hoor ik trouwens meer over de opmerking dat ze verwachten dat over een jaar of 7 een gemiddelde EV net zo duur is als een gemiddelde ICE.
Het probleem is eigenlijk dat je nu geen goedkope electrische auto's hebt. En tweedehands zijn ze er ook nauwelijks. De kosten mogen dan wel gelijk zijn, maar de aanschaf is gewoon te duur. En als je het dan gaat afzetten tegen de nadelen (bereik en "tank" tijd) kun je alsnog goedkoper uit zijn met vloeibare brandstof (tijd = geld).

@ZuinigeRijder Een aantal punten heeft hij wel gelijk (hoewel hij wel eens mag controleren op spelfouten).

Dingen als dit:
Bij aflevering liggen de dopjes die de deurschroeven aan het zicht moeten onttrekken al los in de bakken, ook vallen knoppen uit het dashboard spontaan uit elkaar
zou natuurlijk niet moeten kunnen. Nu ken ik de Zoe niet, en de persoon ook niet, dus ik weet niet in hoeverre de problemen die hij met de kwaliteit van van de auto heeft kloppen en in hoeverre ze gewoon door slecht gebruik komen (wat hij beschrijft met de voordeuren bijv. heeft mijn auto ook iets maar ik heb als klein kind al geleerd de deur altijd vast te houden terwijl je hem open doet...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:30:
Het probleem is eigenlijk dat je nu geen goedkope electrische auto's hebt. En tweedehands zijn ze er ook nauwelijks. De kosten mogen dan wel gelijk zijn, maar de aanschaf is gewoon te duur.
Ik was er even vanuit gegaan dat ze aanschaf bedoelen. De energiekosten per kilometer zijn nu al lager (tenzij je alleen dure snelladers gebruikt). Afhankelijk hoeveel km's je maakt is de TCO ook al lager dan een ICE. Hoe meer km, hoe gunstiger omdat het onderhoud veel goedkoper is.
@ZuinigeRijder Een aantal punten heeft hij wel gelijk (hoewel hij wel eens mag controleren op spelfouten).
Als wat hij zegt klopt heeft hij zeker gelijk. Maar ik heb wel een beetje het gevoel dat nu op iedere slak zout gelegd wordt enkel omdat de NEDC niet realistisch is. Er wordt geschreven dat dat bij ICE auto's veel minder is, maar ook daar zit er vaak fors verschil tussen. Bij een EV valt het wel veel en veel meer op omdat je dan vaak te kort komt. Bij een ICE valt het niemand op als ze iedere drie dagen moeten tanken ipv iedere vijf.

Ik heb verder nog nooit iemand horen zeggen dat je bij een ZOE op moet passen omdat je anders de deur dicht doen die tegen je hoofd aan knalt. Je zou toch verwachten dat zulk soort dingen in een ANWB test etc juist wel naar voren komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wailing_Banshee schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 07:40:
[...]
Als het gegarandeerd 100km is, is het leuk voor een 3e auto, mits de prijs natuurlijk goed genoeg is. Woon/werk verkeer electrisch, tenzij het prachtig weer is, dan met de MX5 en alle andere trips met benzine. Tenzij de prijzen van electrische auto's met 500-600km range (gegarandeerd) naar beneden gaan natuurlijk...
Garanties op range hangen vooral af van je rechtervoet en ongeduld :)
Voor elke EV zijn er gevallen van mensen die zelfs over de NEDC range heen gaan (wel extreem, maar illustreert mijn punt wel goed).

Is 'gegarandeerd' voor jou 130km/h op de cruise control bij -10 buiten? Of 140 op de autobahn? Of rijd je niet dagelijks op de snelweg en is 80km/h de benchmark?
Of rijd je in het westen van het land tijdens de spits en rijd je gemiddeld 60 op de snelweg?

Mooi dat de eisen nu al opgerekt zijn naar 500 km, een paar jaar geleden stelden de meesten nog 200 km als eis ;)

De mensen (die ik spreek) die zelf een EV hebben, hebben liever een snellere lader dan een grotere accu.
Zoals je aan de berekeningen hierboven ziet, heb je daar meer aan bij grotere afstanden :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:41
MarcelGo schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 07:54:
[...]

Nu is zuid Frankrijk een ruim begrip, ik vindt al een leuk plekje vanaf zo'n 1000km, scheelt weer en ik rij echt ontspannen dus verwacht wel 240km per lading te kunnen rijden (tijdens een proefrit vorige maand leek dat echt makkelijk haalbaar in zomers temperaturen) Daarnaast rij ik het altijd al in 2 dagen dus dit gaat lukken.

Inderdaad grappig dat de verschillen niet zo groot zijn bij een grotere accu, tot je de accu capaciteit meer dan dan verdubbeld.
Zelfs Bij een verdubbeling van de accucapaciteit is de tijdwinst minimaal. Zodra de laadsnelheid 3-4 keer sneller gaat win je aanzienlijk tijd.

Overigens is zuid Frankrijk wel een leuk doel. 1 tip:

Rij ontspannen zoals een EV rijder hoort te doen. Mede daarom is de 240 kilometer wellicht niet realistisch. Je moet dan namelijk ook nog een laadstation vinden, bij 30 km gaat de auto bovendien in ECO. Voor mijn vrouw is dat het teken om zenuwachtig te worden. Dan helpt het weinig als ik de enige ben die ontspannen is ;)

Plan je een overnachting op 2/3 deel van je reis is het helemaal prima. Dan rij je 14-15 uur afwisselend op dag 1 en rij je op je gemak na het ontbijt het resterende deel ;)

Onze reis heeft etappes van max 400 km. De meeste onder de 200. Zodoende kunnen de kids even de benen strekken als we 15-20 minuten laden ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
JeroenE schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:41:
[...]
Ik was er even vanuit gegaan dat ze aanschaf bedoelen. De energiekosten per kilometer zijn nu al lager (tenzij je alleen dure snelladers gebruikt). Afhankelijk hoeveel km's je maakt is de TCO ook al lager dan een ICE. Hoe meer km, hoe gunstiger omdat het onderhoud veel goedkoper is.

[...]
Als wat hij zegt klopt heeft hij zeker gelijk. Maar ik heb wel een beetje het gevoel dat nu op iedere slak zout gelegd wordt enkel omdat de NEDC niet realistisch is. Er wordt geschreven dat dat bij ICE auto's veel minder is, maar ook daar zit er vaak fors verschil tussen. Bij een EV valt het wel veel en veel meer op omdat je dan vaak te kort komt. Bij een ICE valt het niemand op als ze iedere drie dagen moeten tanken ipv iedere vijf.

Ik heb verder nog nooit iemand horen zeggen dat je bij een ZOE op moet passen omdat je anders de deur dicht doen die tegen je hoofd aan knalt. Je zou toch verwachten dat zulk soort dingen in een ANWB test etc juist wel naar voren komen.
Ja maar het blijft wel Renault hé dus ik geloof sommige punten wel. Heb ook vaker recensies gelezen over problemen met de Zoe. Maar inderdaad, het lijkt me dat de radius het belangrijkste punt is en hij daardoor op zoek is gegaan naar meer problemen.
Proton_ schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:49:
[...]

Voor elke EV zijn er gevallen van mensen die zelfs over de NEDC range heen gaan (wel extreem, maar illustreert mijn punt wel goed).

Is 'gegarandeerd' voor jou 130km/h op de cruise control bij -10 buiten? Of 140 op de autobahn? Of rijd je niet dagelijks op de snelweg en is 80km/h de benchmark?
Of rijd je in het westen van het land tijdens de spits en rijd je gemiddeld 60 op de snelweg?
Punt is wel dat bij EV berekeningen iedereen zegt je moet rustig rijden, maar in een diesel loop je te pompen op de linkerbaan ofzo? Als je met een beetje spaardiesel 80 rijdt dan kun je ook hele goede verbruikscijfers halen. Als je dan de pech hebt dat je altijd openbaar moet laden tegen 35 cent per kWh is EV echt niet zo heel veel zuiniger meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo

Ik heb veel plezier van de Zoe maar hij haalt het niet bij de bouwkwaliteit van onze Golf, grote problemen zoals beschreven heb ik echter niet zoals bijvoorbeeld de deuren of rammeltjes. Het bereik is wel een beetje teleurstellend maar daarvoor ben ik bij verschillende dealers toen ik de aanschaf overwoog goed voor gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarcelGo schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:53:
Het bereik is wel een beetje teleurstellend maar daarvoor ben ik bij verschillende dealers toen ik de aanschaf overwoog goed voor gewaarschuwd.
Daarom heb ik ook nooit gereden in een ZOE. De dealer wilde de auto niet aan mij verkopen omdat hij dacht dat ik in de winter niet op mijn werk zou kunnen komen (en dat is 90 km enkele reis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
MarcelGo schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:53:
[...]

Ik heb veel plezier van de Zoe maar hij haalt het niet bij de bouwkwaliteit van onze Golf, grote problemen zoals beschreven heb ik echter niet zoals bijvoorbeeld de deuren of rammeltjes. Het bereik is wel een beetje teleurstellend maar daarvoor ben ik bij verschillende dealers toen ik de aanschaf overwoog goed voor gewaarschuwd.
Ik kan wel begrijpen als je een beetje naïef bent en dealerpraat snel geloofd, je erg teleurgesteld kan zijn over de radius van een EV. Vooral als je wel van doorrijden houdt. Maar des te groter kan de besparing zijn als je wel op een andere manier gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

YoshiBignose schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:52:
Punt is wel dat bij EV berekeningen iedereen zegt je moet rustig rijden, maar in een diesel loop je te pompen op de linkerbaan ofzo?
Klopt, mijn punt is ook niet dat range geen probleem is of dat de NEDC range bij normaal gebruik haalbaar is - dat is gewoon niet zo.

Ik wil zeggen dat een 'gegarandeerde range' eis zinloos is zonder een heleboel context. Bij EVs maakt die context meer uit dan bij een spaardiesel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]
Dan nog.

Fictieve bedragen volgen!

Aanschaf prijs van mijn auto is 10.000 euro.
Ik ben 2.000 euro per jaar kwijt aan benzine/onderhoud/etc
Ik rijd deze auto 4 jaar, na 4 jaar is die auto nog 2.000 euro waard.
Dus ben ik 4.000 euro per jaar kwijt

Aanschaf prijs van een electrische auto is 30.000 euro
Ik rijd deze auto ook 4 jaar (tweedehands krijg ik hem verkocht voor 10.000 euro). Dan ben ik 5.000 euro per jaar kwijt, en dan heb ik stroom/onderhoud/etc nog niet eens meegerekend.
Proton_ schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:49:
[...]

Klopt, het is natuurlijk "gegarandeerd voor de omstandigheden waar ik de auto voor wil gaan gebruiken", maar dat is elke keer zo'n end typen :p
Onze auto is ook zuiniger dan de fabrieksopgave... Daarom deel ik bij een electrische auto het bereik van de NEDC door 2...
Mooi dat de eisen nu al opgerekt zijn naar 500 km, een paar jaar geleden stelden de meesten nog 200 km als eis ;)

De mensen (die ik spreek) die zelf een EV hebben, hebben liever een snellere lader dan een grotere accu.
Zoals je aan de berekeningen hierboven ziet, heb je daar meer aan bij grotere afstanden :)
Als derde auto heb ik eigenlijk hele simpele eisen: onder de 10K in aanschaf (wordt een probleem), en minimaal 100km gegarandeerd (dus zeg maar een NDEC van 200km). En ik heb liever een wat grotere accu dan een snellere lader omdat het toch om woon/werk verkeer gaat. Eigen oprit thuis, dus ik laad liever thuis op dan dat ik op het werk moet gaan zitten hannesen met zo'n stekker.
Natuurlijk zijn dit de eisen van een derde auto, omdat de langere afstanden dan gewoon met de eerste of tweede auto afgelegd gaan worden.

Als primaire auto zijn de eisen veel erger: minimaal 500 snelweg kilometers (120km/h), en een aanhangwagen kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
YoshiBignose schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:56:
[...]

Ik kan wel begrijpen als je een beetje naïef bent en dealerpraat snel geloofd, je erg teleurgesteld kan zijn over de radius van een EV. Vooral als je wel van doorrijden houdt. Maar des te groter kan de besparing zijn als je wel op een andere manier gaat rijden.
Het bereik is wel een beetje teleurstellend maar daarvoor ben ik bij verschillende dealers toen ik de aanschaf overwoog goed voor gewaarschuwd.

Dus een duimpje omhoog voor de ZE Renault dealers, de VW verkopers daarentegen geven wel een te optimistische bereik op voor de E-Golf, maar daar heb je dan weer EPA cijfers voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
MarcelGo schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:59:
[...]

Dus een duimpje omhoog voor de ZE Renault dealers, de VW verkopers daarentegen geven wel een te optimistische bereik op voor de E-Golf, maar daar heb je dan weer EPA cijfers voor
Ja, maar blijkbaar niet bij alle dealers (of niet alle verkopers). Kan me nog herinneren bij de Kia dealer dat die verkoper begon over 1 op 28 enzo (was een hybride) terwijl dat misschien alleen 1 recht stuk was van 5 km met 80. Nou is dat bij een ICE of hybride minder boeiend omdat je range toch groot is maar bij een EV maakt 1 op 28 of 1 op 14 veel uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27
[...]
Als wat hij zegt klopt heeft hij zeker gelijk.
Dat komt vaker voor, dat mensen gelijk hebben wanneer wat ze zeggen ook daadwerkelijk klopt. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Wailing_Banshee schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:59:
[...]

Dan nog.

Fictieve bedragen volgen!
Hier de berekening zoals ik die op dit moment heb (wegenbelasting rekent vanzelf uit, zou kunnen dat de tarieven nog van vorig jaar zijn).

Fiat Bravo is huidige primaire auto tegen dagwaarde
Peugoet 205 is huidige 2e auto tegen dagwaarde :P
Kia Picanto private lease wordt binnenkort vervanger 205 (is 10.000km, staat er voor de grap bij)

Binnenkort moet ik vanwege nieuw werk 40km enkele reis gaan rijden, thuis kan ik opladen en ik heb 1000kWh overcapaciteit op de zonnepanelen. Ik overwoog dus over te stappen naar een Diesel maar het lijkt er op dat ik voor een lagere TCO een nieuwe Ioniq kan rijden.

Uiteraard moet ik hier zelf nog weging geven aan alle risico's, bij de één zijn dat onderhoudskosten, bij de ander afschrijving (eventueel als gevolg van aangepaste regelgeving of technische ontwikkelingen).

In ieder geval lijkt het duidelijk dat de Ioniq Hybrid voor mij minder voordelig is dan de duurdere EV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/isqITAhDmj65zNQYzsY3jbdk/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ik snap die stap van jaar 4 in Kosten na jaren niet helemaal... Die Hybrid (ik neem aan dat dit die benzine Ioniq is) gaat ineens van 300 euro goedkoper dan de electrische versie naar 100 euro duurder (de eerste 3 jaar is die 300 euro goedkoper...)

En je hebt de aanschaf prijs ook niet verwerkt in de kosten. Die Hybrid begint natuurlijk al met een winst van 12.000 euro (dus dat is 12.000 euro die je nog even op je bank kunt laten staan om de eerste kosten van te betalen). Het ging mij om het totale plaatje: je hebt x euro op een rekening staan, daar geef je y euro van uit voor aanschaf en z euro per jaar, hoeveel heb je dan na 4 jaar nog op je rekening staan. Voorlopig is dat met een benzine auto nog steeds meer dan een electrische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Wailing_Banshee schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:38:
Ik snap die stap van jaar 4 in Kosten na jaren niet helemaal... Die Hybrid (ik neem aan dat dit die benzine Ioniq is) gaat ineens van 300 euro goedkoper dan de electrische versie naar 100 euro duurder (de eerste 3 jaar is die 300 euro goedkoper...)
Dat verschil komt door de hogere afschrijving van de EV in de eerste jaren, die component wordt steeds kleiner. Ik reken afschrijving als 15% van de waarde van dat jaar (is een benadering maar goed). Zie onderaan ook de lijst met "waarde na jaren", ik ga dus uit van een restwaarde van 52% na 4 jaar en 100.000km.

Ik ben al eens begonnen met een formule op basis van halfwaardetijd o.b.v. jaren en kilometers die ik dan zou kunnen uitwerken voor Diesel/Benzine/elektrisch maar dat heb ik nog nooit afgemaakt. Een benzineauto zal normaal namelijk natuurljik meer afschrijven op basis van gereden kilometers dan een diesel. Voor elektrisch is het allemaal nog lastig in te schatten dus een iets grotere onzekerheidscomponent.
En je hebt de aanschaf prijs ook niet verwerkt in de kosten. Die Hybrid begint natuurlijk al met een winst van 12.000 euro (dus dat is 12.000 euro die je nog even op je bank kunt laten staan om de eerste kosten van te betalen). Het ging mij om het totale plaatje: je hebt x euro op een rekening staan, daar geef je y euro van uit voor aanschaf en z euro per jaar, hoeveel heb je dan na 4 jaar nog op je rekening staan. Voorlopig is dat met een benzine auto nog steeds meer dan een electrische.
Nee aanschafprijs zijn geen kosten, de kosten bestaan uit afschrijving en rentederving en die zitten er gewoon in. Wat je hier zegt is nou precies de reden waarom veel mensen niet correct de TCO weten te berekenen.

Wel reken ik met 2% rentederving, ik ga er dan ook niet vanuit dat ik tegen 8% bij de dealer hoef te lenen.

[ Voor 26% gewijzigd door assje op 13-07-2017 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ik denk dat het ongeveer wel klopt. Bij mijn berekening kom ik uit op een TCO van €581 per maand bij de Ioniq en €574 bij een Golfje op benzine van €21.000. Hierbij ga ik uit van 25.000 km per jaar en rentekosten van 5,5%. Hierbij heb ik geen rekening gehouden met zakelijke voordelen aangezien het hier om een particulier gaat, maar dan verschuift het voordeel direct naar de Ioniq. Ben van een zelfde restwaarde uitgegaan wat misschien niet klopt, een Golf heeft wel een betere restwaarde dan de Ioniq gok ik.

[ Voor 40% gewijzigd door YoshiBignose op 13-07-2017 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
YoshiBignose schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:04:
Ik denk dat het ongeveer wel klopt. Bij mijn berekening kom ik uit op een TCO van €581 per maand bij de Ioniq en €574 bij een Golfje op benzine van €21.000. Hierbij ga ik uit van 25.000 km per jaar en rentekosten van 5,5%.
En wat doe jij qua afschrijving? Want die is toch wel het belangrijkst.

Dan is er natuurlijk nog de wegenbelasting, stel dat in 2020 wordt besloten dat deze gewoon van toepassing wordt op elektrische auto's dan maakt dat nogal wat verschil.

Niet alleen stijgt direct je maandlast door de wegenbelasting maar ook wordt het voor de gehele markt minder interessant een EV te rijden. Resultaat zal dus ook zijn dat de marktwaarde daalt en je afschrijving dus stijgt.

Dergelijke aanpassingen raken je dus 2x, kijk maar naar de 14% bluemotions die voor een habbekrats te koop waren doordat de markt er mee overspoeld werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

assje schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:54:
[...]

Nee aanschafprijs zijn geen kosten, de kosten bestaan uit afschrijving en rentederving en die zitten er gewoon in.
Ben ik het niet helemaal mee eens, je kunt het geld namelijk maar één keer uitgeven. Als ik 30K op m'n rekening heb, kan ik dus die ene auto kopen, ben ik over 4 jaar misschien per jaar iets minder kwijt (dus er bleef elke maand iets meer salaris over dan met een benzine auto), maar uiteindelijk heeft dat ding mij wel meer gekost. Want na 4 jaar heb ik minder op mijn rekening staan dan wanneer ik had gehad als ik een benzine auto had gekocht.

Het probleem is dat de aanschaf prijs van twee gelijkwaardige auto's (qua grootte, comfort, alles behalve het aandrijf systeem), zo vreselijk uit elkaar loopt. Zodat het heel lang duurt voordat je die hogere aanschafprijs kunt compenseren met goedkopere running costs. En dat verschil is vooral heel groot met de kleinere auto's.

Als ik bijv. die Smart kijk, zit er bijna 10.000 euro verschil in de aanschaf prijs van een ForFour bezine vs electrisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
assje schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:06:
[...]

En wat doe jij qua afschrijving? Want die is toch wel het belangrijkst.

Dan is er natuurlijk nog de wegenbelasting, stel dat in 2020 wordt besloten dat deze gewoon van toepassing wordt op elektrische auto's dan maakt dat nogal wat verschil.

Niet alleen stijgt direct je maandlast door de wegenbelasting maar ook wordt het voor de gehele markt minder interessant een EV te rijden. Resultaat zal dus ook zijn dat de marktwaarde daalt en je afschrijving dus stijgt.

Dergelijke aanpassingen raken je dus 2x, kijk maar naar de 14% bluemotions die voor een habbekrats te koop waren doordat de markt er mee overspoeld werd.
Aanschafprijs minus restwaarde is het bedrag dat ik verdeel over de 5 jaar looptijd. De restwaarde wordt berekend op basis wat in het leasewezen redelijk gebruikelijk is, maar of dat helemaal klopt. M'n restwaarde na 5 jaar is €6205 voor de Ioniq en €4787 voor de Golf. Lijkt me wel wat laag...

Wat betreft de rest heb je gelijk. En dan hebben we het ook niet over de stijging van energieprijs en daling van benzineprijzen (mocht het echt serieus gaan worden met elektrische auto's).
Wailing_Banshee schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:06:
[...]

Ben ik het niet helemaal mee eens, je kunt het geld namelijk maar één keer uitgeven. Als ik 30K op m'n rekening heb, kan ik dus die ene auto kopen, ben ik over 4 jaar misschien per jaar iets minder kwijt (dus er bleef elke maand iets meer salaris over dan met een benzine auto), maar uiteindelijk heeft dat ding mij wel meer gekost. Want na 4 jaar heb ik minder op mijn rekening staan dan wanneer ik had gehad als ik een benzine auto had gekocht.

Het probleem is dat de aanschaf prijs van twee gelijkwaardige auto's (qua grootte, comfort, alles behalve het aandrijf systeem), zo vreselijk uit elkaar loopt. Zodat het heel lang duurt voordat je die hogere aanschafprijs kunt compenseren met goedkopere running costs. En dat verschil is vooral heel groot met de kleinere auto's.

Als ik bijv. die Smart kijk, zit er bijna 10.000 euro verschil in de aanschaf prijs van een ForFour bezine vs electrisch...
Het enige verschil in aanschafprijs is de hogere rente als je een krediet nodig hebt, of de rente die je misloopt als het spaargeld is. Dat neem je mee in de TCO.

[ Voor 32% gewijzigd door YoshiBignose op 13-07-2017 10:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
[...]

Ga er dan vanuit dat je het geld leent tegen 2% rente als dat je helpt de berekening te doorzien.

Een TCO calculatie is precies wat de naam zegt, total cost of ownership. Je kan best zelf een aanname doen welke waarde je aan geld hangt:
0,4% als je het op een spaarrekening laat staan
2% als je anders je hypotheek er mee aflost
4% als je denkt dat te behalen met beleggingen
8% als je een dure lening afsluit

Bedenk maar de volgende simplistische situatie (los ervan of hij realistisch is):

Situatie A, auto van €30k verkoop na 5 jaar voor €25k
- afschrijving €1000 per jaar
- lening van 30.000*0,02 = €600 per jaar
Kosten €1.600

Situatie B, auto van €10k verkoop na 5 jaar voor €2k
- afschrijving €1.600 per jaar
- lening van €10.000*0,02 = €200 per jaar
Kosten €1.800

TLDR, aanschafprijs is irrelvant.
YoshiBignose schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:09:
[...]
Aanschafprijs minus restwaarde is het bedrag dat ik verdeel over de 5 jaar looptijd. De restwaarde wordt berekend op basis wat in het leasewezen redelijk gebruikelijk is, maar of dat helemaal klopt. M'n restwaarde na 5 jaar is €6205 voor de Ioniq en €4787 voor de Golf. Lijkt me wel wat laag...
Dus ik zit misschien nog aan de lage kant qua afschrijving. Maakt mijn overweging alleen maar meer richting de Leaf. Liever nu de Leaf en dan over jaar of 3 een gebruikte Ioniq.

[ Voor 33% gewijzigd door assje op 13-07-2017 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

Je hebt minder geld op je bankrekening. Maar je hebt wel een andere auto op je oprit staan.
Door de afschrijving als kosten te rekenen, heb je de kosten die je zou krijgen nadat je je auto weer verkoopt.

Een auto van 33.000 is na 4 jaar nog 17.226 waard.
Een auto van 11.000 is na 4 jaar nog 5.742 waard.
Met die eerste heb je na 4 jaar wel minder geld op je rekening hebben staan met de auto van 33k. Maar je auto levert bij verkoop 11.500 meer op.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
assje schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:10:
[...]

Dus ik zit misschien nog aan de lage kant qua afschrijving. Maakt mijn overweging alleen maar meer richting de Leaf. Liever nu de Leaf en dan over jaar of 3 een gebruikte Ioniq.
Ja een auto nieuw kopen is afschrijvingstechnisch niet gunstig, alleen als ondernemer omdat je nog de MIA hebt. Maar als er een nieuwe auto uit is, dan kan het soms nog de afweging waard zijn om een nieuwe te kopen (meer radius, zuiniger, nieuwe technologie etc.). Ik zou nooit een auto kopen die al 4 jaar rond rijdt want dan weet je dat ie achterloopt op de rest (meestal) tenzij de prijs dat weer rechtvaardigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

assje schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:10:
[...]

Ga er dan vanuit dat je het geld leent tegen 2% rente als dat je helpt de berekening te doorzien.

Een TCO calculatie is precies wat de naam zegt, total cost of ownership. Je kan best zelf een aanname doen welke waarde je aan geld hangt:
0,4% als je het op een spaarrekening laat staan
2% als je anders je hypotheek er mee aflost
4% als je denkt dat te behalen met beleggingen
8% als je een dure lening afsluit
Dat snap ik niet.

Als ik 10.000 betaal voor iets (geen lening, geen rente)
en ik betaal 2000 euro per jaar aan overige kosten, dan is na 1 jaar mijn total cost of ownership toch 12.000 euro?
Als ik derhalve 30.000 betaal voor iets soortgelijks (weer geen lening en geen rente)
en ik betaal 1000 per jaar aan overige kosten, dan is na 1 jaar mijn total cost of ownership 31.000 euro.
RocketKoen schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:17:
[...]
Je hebt minder geld op je bankrekening. Maar je hebt wel een andere auto op je oprit staan.
Een andere auto is logisch, beide zijn een auto en beide kunnen doen wat ik ervan verwacht. Soms betaal je meer omdat je de auto mooier vond of omdat er meer luxe in zit.
Door de afschrijving als kosten te rekenen, heb je de kosten die je zou krijgen nadat je je auto weer verkoopt.

Een auto van 33.000 is na 4 jaar nog 17.226 waard.
Een auto van 11.000 is na 4 jaar nog 5.742 waard.
Met die eerste heb je na 4 jaar wel minder geld op je rekening hebben staan met de auto van 33k. Maar je auto levert bij verkoop 11.500 meer op.
Maar hij heeft ook 22.000 euro meer gekost. Dus die 10.000 euro verschil moet goed gemaakt worden door lagere running costs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Wailing_Banshee schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:24:
[...]

Dat snap ik niet.

en ik betaal 2000 euro per jaar aan overige kosten, dan is na 1 jaar mijn total cost of ownership toch 12.000 euro?
Als ik derhalve 30.000 betaal voor iets soortgelijks (weer geen lening en geen rente)
en ik betaal 1000 per jaar aan overige kosten, dan is na 1 jaar mijn total cost of ownership 31.000 euro.
Je maakt het moeilijker dan het is, kijk naar het versimpelde voorbeeld dat ik hierboven geef. Jij kijkt naar aanschaf en kosten die daarna volgen maar vergeet rekening te houden met restwaarde.

De kosten die je hebt zijn aanschafprijs-restwaarde (gedeeld door de duur van het bezit is je afschrijving). Een duurdere auto zal normaal een hogere afschrijving hebben dan een goedkopere auto maar het is niet de enige component in de calculatie.

Bedenk anders de unieke (onrealistische) situatie waar je een old-timer koopt die 10% per jaar in waarde stijgt. Nu koop ik die auto voor €10.000, wast kost deze auto me nu? Helemaal niets dus, sterker nog hij levert je 10% per jaar op (minus de rentederving, dat is bijvoorbeeld de 0,4% die je anders op je spaarrekening had gekregen voor die €10.000)

Je kan het kopen van een auto eigenlijk gewoon zien als een investering met een verwacht negatief rendement.

Dit werkt trouwens voor alle uitgaven die je doet, een nieuwe TV van €2.000,- kan je ook zien als €33,- per maand als je hem 5 jaar hebt voor je een nieuwe koopt.
[...]
Nee, na 1 jaar heeft die auto nog een waarde van bijvoorbeeld €27.000. Na verkoop is je TCO dus €4000,-

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 13-07-2017 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

[...]
Dat snap ik niet.
Dan moet je geen afschrijving rekenen en wordt je TCO in het laatste jaar opeens lager doordat je de restwaarde terugkrijgt.
En het gaat om de TCO na het laatste jaar natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

Dat snap ik niet.

[...]

Een andere auto is logisch, beide zijn een auto en beide kunnen doen wat ik ervan verwacht. Soms betaal je meer omdat je de auto mooier vond of omdat er meer luxe in zit.

[...]

Maar hij heeft ook 22.000 euro meer gekost. Dus die 10.000 euro verschil moet goed gemaakt worden door lagere running costs.
Als je die megane en de ioniq uit het grafiekje vergelijkt zie je 2.667 per jaar verschil in running costs.
Alleen het is makkelijker vergelijken als je de afschrijving meeneemt. Want die is op de ioniq weer groter.
Nu kun je mooi zien dat het break-even punt tussen de megane en de ioniq op iets minder dan 4 jaar zit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Proton_ schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:30:
[...]

Dan moet je geen afschrijving rekenen en wordt je TCO in het laatste jaar opeens lager doordat je de restwaarde terugkrijgt.
En het gaat om de TCO na het laatste jaar natuurlijk :)
En ik kies er dus voor uit te gaan van een bezit van 4 jaar. Als je een duurdere auto langer rijdt zal die in verhouding voordeliger worden.

Echter heb ik er voor mijn info ook de kosten in het 1e jaar bij gezet (die zijn bij een dure auto dus hoog). Dat is dus het extra risico mocht ik door veranderende omstandigheden besluiten na 1 jaar te verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

assje schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:23:
[...]
In ieder geval lijkt het duidelijk dat de Ioniq Hybrid voor mij minder voordelig is dan de duurdere EV.

[afbeelding]
Ik zat er even doorheen te bladeren, maar de onderhoudskosten van de Ioniq zijn met 100 per jaar wel wat aan de lage kant. Ik hou 200 aan voor mijn auto, 2 banden is al 150.

Uitgerekend met de Ioniq EV vs de Megane 1.5DCi 25k km en 30ct/kWh elektra is de noot wel een stuk harder te kraken.
Toch, in jaar 4 is de Ioniq EV goedkoper dan de 2e hands Megane, de variabele kosten zijn met 2200 vs 4600 significant lager. Elke maand 200 euro extra besteedbare ruimte (als je het spaargeld kan missen) wie tekent er niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

databeestje schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 11:53:
[...]

Ik zat er even doorheen te bladeren, maar de onderhoudskosten van de Ioniq zijn met 100 per jaar wel wat aan de lage kant. Ik hou 200 aan voor mijn auto, 2 banden is al 150.

Uitgerekend met de Ioniq EV vs de Megane 1.5DCi 25k km en 30ct/kWh elektra is de noot wel een stuk harder te kraken.
Toch, in jaar 4 is de Ioniq EV goedkoper dan de 2e hands Megane, de variabele kosten zijn met 2200 vs 4600 significant lager. Elke maand 200 euro extra besteedbare ruimte (als je het spaargeld kan missen) wie tekent er niet voor.
Vooral dat wat tussen haakjes staat. Dat is het grootste probleem bij de aanschaf van een electrische auto. Want als je wel het geld hebt voor die goedkopere (<15K) maar bij moet lenen voor die duurdere (>30K), kan het plaatje ineens wel heel anders gaan worden. Het bewijst maar weer eens: je moet geld hebben om geld te sparen :p

@assje ik reken meestal met een restwaarde van practisch niets. Ik hoef niet elke 4 jaar een nieuwe auto (mijn eerste had ik bijna 10 jaar, onze huidige hebben we nu meer dan 5 jaar). En met zoveel km's op de teller wordt het meestal toch wat de gek ervoor wil geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Wailing_Banshee schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 12:04:
[...]
Vooral dat wat tussen haakjes staat. Dat is het grootste probleem bij de aanschaf van een electrische auto. Want als je wel het geld hebt voor die goedkopere (<15K) maar bij moet lenen voor die duurdere (>30K), kan het plaatje ineens wel heel anders gaan worden. Het bewijst maar weer eens: je moet geld hebben om geld te sparen :p
Ik heb ook niet voldoende (liquide beschikbaar), echter heb ik wel ouders of vrienden die hun geld op de spaarrekening laten staan en die mij best €18k willen lenen die ik dan in 3 jaar terugbetaal met 2% rente op jaarbasis. Die €500,- per maand extra en 2% kosten heb ik liever dan dat ik moet gaan rommelen in beleggingen en/of aflosschema's.
[...]
@assje ik reken meestal met een restwaarde van practisch niets. Ik hoef niet elke 4 jaar een nieuwe auto (mijn eerste had ik bijna 10 jaar, onze huidige hebben we nu meer dan 5 jaar). En met zoveel km's op de teller wordt het meestal toch wat de gek ervoor wil geven.
Dan deel je de aanschaf door 10 en is dat je afschrijving, verandert natuurlijk verder niet heel veel. Tijdens het bezit van de auto (na bv 1 jaar) de TCO berekenen a.d.h.v. de aanschafwaarde klopt dan nog steeds niet natuurlijk, dan kan een duurdere auto met lagere maandlasten nooit uit en doe je jezelfd tekort.

[ Voor 29% gewijzigd door assje op 13-07-2017 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

[...]

Dus, een 2e hands EV voor 10k euro gekocht, minste risico, paar duizend geleend bij familie en rij nu voor minder dan de helft. Glas half vol of half leeg denk ik dan. Wat je elektrisch kan rijden gewoon doen, scheelt gewoon veel geld.

Als de keuze voor een wagenpark beheerder is tussen een Renault Megane DCi of een Hyundai Ioniq met 27k vs 32k dan is de Hyundai vanaf dag 1 goedkoper voor het bedrijf. De vergelijking tussen een nieuwe EV en een 2e hands benzine/diesel is ook een beetje vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

databeestje schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:00:
[...]

Dus, een 2e hands EV voor 10k euro gekocht, minste risico, paar duizend geleend bij familie en rij nu voor minder dan de helft. Glas half vol of half leeg denk ik dan. Wat je elektrisch kan rijden gewoon doen, scheelt gewoon veel geld.
Ik heb nog geen EV met minimaal 100km (-20, 80km wegen, om maar niet in herhalingen te vallen :p) gevonden voor onder de 10K (behalve een enorme zooi Twizzies, die wel leuk zijn, maar een zitplaats te weinig hebben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
[...]

Ach, ik rij een Tesla maar je denkt toch niet dat ik 90k heb kunnen neerleggen? De rentekosten van de het krediet neem je gewoon mee in je berekening. Ongeveer €1500 aan rente per jaar weegt wel op (maar dat is de rekensom die je moet maken) tegen 4% bijtelling, geen wegenbelasting, veel lagere brandstofkosten, MIA etc.

Ik had een Kia Optima van zo'n 36k (20% bijtelling) die op dat moment ongeveer de helft waard was. Doorrijden daarin was niet heel veel goedkoper dan een Tesla halen. Niets mis hoor met die Kia, maar de Tesla is toch wel ff wat anders >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
[...]

Dat snap ik niet.

Wat misschien niet helemaal duidelijk is, ook na de uitleg na je post, is dat ze eigenlijk kijken zoals een bedrijf naar zijn balans kijkt.
Op een bedrijf zijn balans zijn geld (liquiden) en machines allebei assets (bezittingen). Je geeft inderdaad 30.000 uit aan een auto, maar dat is simpelweg het ene asset (geld) verlagen met 30.000 en het andere verhogen met hetzelfde bedrag (machines). Dus in feite verlies je niets, maar heb je je bezit omgezet van de ene vorm (geld) in de andere vorm (machines) en heb je dus niets verloren.

Vandaar dat ze alleen de afschrijving meenemen, hierbij wordt de machine minder waard en verlies je echt een deel van je bezit (machines gaat van 30.000 naar 20.000 restwaarde).

Misschien dat deze uitleg helpt. Als het al duidelijk was, wie weet helpt het anderen bij deze berekeningen :)
Wailing_Banshee schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:08:
[...]

Ik heb nog geen EV met minimaal 100km (-20, 80km wegen, om maar niet in herhalingen te vallen :p) gevonden voor onder de 10K (behalve een enorme zooi Twizzies, die wel leuk zijn, maar een zitplaats te weinig hebben)
Mijn vriendin heeft net een fluence gekocht voor 5.000 euro. Deze is dan 90km range begin van de lente, maar als je er een met een goede accu koopt (wat ons niet uitmaakte, is toch lease en wordt binnenkort dus vervangen) is het ook nog maar 6.500 euro of zo. Weet niet hoe ze het doen bij -20, gezien we dit hier nooit hebben.
Je zit wel met accuhuur, dus als je eerlijk wil zijn dan verhoogt dat natuurlijk de 'TCO' als je hem wil vergelijken met een Miev/Leaf, waar je geen accuhuur bij hebt maar wel meer aanschaf hebben.

Overigens zit er geen snellader op, maar die noemde je hier dan ook niet als eis :+

[ Voor 3% gewijzigd door Nivve op 13-07-2017 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
databeestje schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:00:
[...]
De vergelijking tussen een nieuwe EV en een 2e hands benzine/diesel is ook een beetje vreemd.
Hij kan wel vreemd zijn maar voor mij als particulier is dat de afweging die ik maak (en ook niet meer dan logisch lijkt me). Ik zou sowieso niet overwegen de Diesel nieuw te kopen omdat hiervan gewoon 2e hands aanbod is, enige reden dat ik elektrisch nieuw overweeg omdat het 2e hands aanbod minder/niet voldoet.
Wailing_Banshee schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:08:
[...]

Goedkoopste Leaf op marktplaats €9.950,- inclusief BTW, daar red je de 100km toch wel mee? Zelfs in de winter nog wel? (al zal dat krap worden en afhangen van snelheid)

[ Voor 32% gewijzigd door assje op 13-07-2017 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@Nivve ja, zo had ik het nog niet bekeken....

@YoshiBignose als het de primaire auto zou zijn, ja, dan zouden wij het ook zo doen. Echter, als primaire auto is er helaas nog geen electrische auto die voldoet aan onze eisen (ja, die zijn hoog). Er is gewoon nog veel te weinig aanbod, en helemaal al bijna geen tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Is het verschil tussen kW en kWh nou echt zo moeilijk? Zelfs in de folder van de Ioniq Electric staat het verkeerd:
Eenvoudig opladen
Standaard wordt de Hyundai IONIQ Electric geleverd met twee oplaadkabels: een 220V ICCB-kabel en een 6,6 kWh-kabel voor openbare oplaadpalen. In Nederland is de IONIQ Electric ook voorzien van een DC-aansluiting die laden tot 100 kWh mogelijk maakt.
/pedantic uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Proton_ schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:26:
Is het verschil tussen kW en kWh nou echt zo moeilijk? Zelfs in de folder van de Ioniq Electric staat het verkeerd:

[...]

/pedantic uit
Is het perse fout?

edit1:
Ehhh, ja hier vanzelfsprekend wel. Snap alleen wel dat het lastig is.

edit2:
Toch nog steeds, als je 100kW kan laden kan je dus ook 100kWh laden (misschien onlogisch maar het is toch niet fout?)

Persoonlijk vind ik het meer storend dat iedereen over 220V blijft spreken i.p.v. 230V terwijl dat al 20 jaar niet meer is.

[ Voor 38% gewijzigd door assje op 13-07-2017 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
assje schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:17:
[...]

Hij kan wel vreemd zijn maar voor mij als particulier is dat de afweging die ik maak (en ook niet meer dan logisch lijkt me). Ik zou sowieso niet overwegen de Diesel nieuw te kopen omdat hiervan gewoon 2e hands aanbod is, enige reden dat ik elektrisch nieuw overweeg omdat het 2e hands aanbod minder/niet voldoet.

[...]

Goedkoopste Leaf op marktplaats €9.950,- inclusief BTW, daar red je de 100km toch wel mee? Zelfs in de winter nog wel? (al zal dat krap worden en afhangen van snelheid)
Ik haal eerder 80 km met mijn Leaf van 2011. Met 85% accu. De grap is dat er eerst 15% van je capaciteit af gaat, 24 * 0,85 = 20,4 kWh. Dan gaat er nog een vaste waarde van volgens mij 3,5 kWh voor reserve vanaf, voor 5% onder en 5% boven marge, maar dat is een harde waarde en dus geen percentage. Dan hou je dus maar 16,9 kWh over. Ik rijd ongeveer 5 km / kWh, dat geeft me dus nog 84,5 km bereik. Genoeg waar ik het voor gebruik, maar geen 100, tenzij je 50 rijd in de stad of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
assje schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:28:
[...]

Is het perse fout?

edit1:

edit2:
Toch nog steeds, als je 100kW kan laden kan je dus ook 100kWh laden (misschien onlogisch maar het is toch niet fout?)

Persoonlijk vind ik het meer storend dat iedereen over 220V blijft spreken i.p.v. 230V terwijl dat al 20 jaar niet meer is.
Nog erger, volgens mijn elektriciën is het al tijden 240 volt als ze tegenwoordig stopcontacten aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Nivve schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:06:
[...]

Nog erger, volgens mijn elektriciën is het al tijden 240 volt als ze tegenwoordig stopcontacten aanleggen.
Dat valt binnen de norm maar is niet de norm:
In Nederland zijn normen opgesteld waar de spanning aan dient te voldoen. Deze normen zijn vastgelegd als NEN-EN 50160. Voor de spanning is afgesproken dat de spanning naar beneden toe nooit meer dan 15% mag afwijken (195,5 volt) en naar boven nooit meer dan 10% (253 volt). Gedurende minimaal 95% van de meettijd mag de spanning niet meer dan 10% naar beneden afwijken (207 volt).
Wikipedia: Lichtnet

[ Voor 36% gewijzigd door assje op 13-07-2017 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Nivve schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:06:
[...]

De spanning op je stopcontact is niet afhankelijk van wanneer je stopcontact is aangelegd.
En het fluctueert nogal.
Plaatje gejat uit het PV topic:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oost-west/de%20V%20over%20de%20dag.jpg
assje schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:28:
[...]

Is het perse fout?

edit1:

edit2:

Een 100 kWh lader is net zoiets als een kraan waar 100 liter water uit komt of een auto die 200km kan rijden.
Het is compleet nutteloze informatie.
Voor de kraan wil je weten hoeveel liter per minuut er uit komt.
Voor de auto wil je weten hoeveel km per uur hij kan rijden (of per lading, of tank).
En voor de lader wil je weten hoeveel joule per seconde hij kan leveren (Oftewel hoeveel watt).

[ Voor 47% gewijzigd door RocketKoen op 13-07-2017 14:18 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
RocketKoen schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:14:
[...]

De spanning op je stopcontact is niet afhankelijk van wanneer je stopcontact is aangelegd.
En het fluctueert nogal.
Plaatje gejat uit het PV topic:
[afbeelding]
Ik doelde ook niet zozeer op een specifiek stopcontact dat op 240 wordt aangelegd, maar dat ze tegenwoordig bij nieuwe WCD's de voltage checken en 240 hanteren als een goed voltage.

Dat is simpelweg wat mijn electriciën me zei, dus nam aan dat ie wel wist wat ie aan het meten was toen die ging controleren of alles goed aangesloten was :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
RocketKoen schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:14:
[...]

Een 100 kWh lader is net zoiets als een kraan waar 100 liter water uit komt of een auto die 200km kan rijden.
Het is compleet nutteloze informatie.
Voor de kraan wil je weten hoeveel liter per minuut er uit komt.
Voor de auto wil je weten hoeveel km per uur hij kan rijden (of per lading, of tank).
En voor de lader wil je weten hoeveel joule per seconde hij kan leveren (Oftewel hoeveel watt).
Ja duidelijk, maar als je zegt een 3,6kWh lader te hebben zeg je dus 3,6kW te kunnen laden per uur en zegt je dus niets wat niet waar is.

Echter als je het gebruikt om de maximale belasting van de kabel uit te drukken wellicht tricky, want je verzuimt uit te drukken of je die 3,6kW ook in een half uur mag laden.

Juist in dit verband vraag ik me dus af of het echt als fout te zien is, net als je van een auto best kan zeggen dat hij 200km/u kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Nivve schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:19:
[...]

Ik doelde ook niet zozeer op een specifiek stopcontact dat op 240 wordt aangelegd, maar dat ze tegenwoordig bij nieuwe WCD's de voltage checken en 240 hanteren als een goed voltage.

Dat is simpelweg wat mijn electriciën me zei, dus nam aan dat ie wel wist wat ie aan het meten was toen die ging controleren of alles goed aangesloten was :9
Alles tussen de 207 en 256 is "goed".
assje schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:24:
[...]

Ja duidelijk, maar als je zegt een 3,6kWh lader te hebben zeg je dus 3,6kW te kunnen laden per uur en zegt je dus niets wat niet waar is.

Echter als je het gebruikt om de maximale belasting van de kabel uit te drukken wellicht tricky, want je verzuimt uit te drukken of je die 3,6kW ook in een half uur mag laden.

Juist in dit verband vraag ik me dus af of het echt als fout te zien is, net als je van een auto best kan zeggen dat hij 200km/u kan rijden.
Nee, als je zegt dat je een 3,6kWh lader hebt, dan weet je niet waar je het over hebt :P
Het is kilo Watt uur. Niet kilo Watt per uur.
En bij 3,6kW per uur laden doe je het precies andersom weer verkeerd.

Watt is de naam voor 1 Joule per seconde. 3,6kW is dus 3600 Joule per seconde.
1kWh is een uur lang 1000 Joule per seconde. = 1000 * 3600 = 3,6 MJ

Het is dezelfde fout als wanneer je zegt dat je auto 200km/u per uur kan rijden (per uur per uur).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
RocketKoen schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:34:
[...]

Alles tussen de 207 en 256 is "goed".

[...]

Nee, als je zegt dat je een 3,6kWh lader hebt, dan weet je niet waar je het over hebt :P
Het is kilo Watt uur. Niet kilo Watt per uur.
En bij 3,6kW per uur laden doe je het precies andersom weer verkeerd.

Watt is de naam voor 1 Joule per seconde. 3,6kW is dus 3600 Joule per seconde.
1kWh is een uur lang 1000 Joule per seconde. = 1000 * 3600 = 3,6 MJ

Het is dezelfde fout als wanneer je zegt dat je auto 200km/u per uur kan rijden (per uur per uur).
Ik ben technisch opgeleid en heb dit nog nooit goed begrepen en doe het nu nog niet.

De lader kan met 3,6kW laden, laat je je auto een uur laden heb je 3,6kWh geladen? toch?

Hoe kan zoiets simpels zo moeilijk zijn om te begrijpen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
assje schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:47:
[...]

Ik ben technisch opgeleid en heb dit nog nooit goed begrepen en doe het nu nog niet.

De lader kan met 3,6kW laden, laat je je auto een uur laden heb je 3,6kWh geladen? toch?

Hoe kan zoiets simpels zo moeilijk zijn om te begrijpen 8)7
Juist :P
En daarom is het vermogen van je lader in kW en de capaciteit van je accu in kWh.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

databeestje schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 11:53:
[...]

Neem voor de grap nu eens de getallen voor mijn Ioniq:

40.000 km
0.17 cent per kWh (alleen thuis laden natuurlijk)
14,5 kWh/100km (gemeten over de laatste twee weken)
35 euro/maand verzekering (bij ANWB)
30000 euro aanschaf (demomodel)

http://iserv.nl/files/pic...395&kostj=6043&kostj=5761

Ik daag jullie uit om daar een brandstofauto in dezelfde klasse tegenover te zetten die goedkoper is (en dan bij voorkeur met dezelfde features, mag tweedehands zijn maar dan wel <10.000km op de teller en minder dan een jaar oud)...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ja dat gaat niet lukken want dat is ongeveer de optimale case voor een elektrische auto.

Logisch ook, ik vergelijk met een diesel van >5 jaar oud en het scheelt al niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@assje Het is gewoon algebra.
3a * 4b = 12ab
12ab / 2b = 6a
Volg je dat?
Hetzelfde doe je met eenheden:
3 kW * 4h = 12 kWh
12 kWh / 2 h = 6 kW

3 kW vermogen, 4 uur lang geeft je accu 12 kWh energie
12 kWh leegrijden in twee uur betekent dat je motor gemiddeld 6 kW vermogen had.

Zie wat er gebeurt met de eenheden:
100 km / 2h = 50 km/h
50 km/h / 2h = 25 km/h/h (heeft weinig praktische toepassing)
50 km/h * 2h = 100 km
100 km * 2h = 200 kmh (:? geen idee waar dat nuttig voor is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Laatst online: 24-04-2024
Mooi! Wel duidelijk zo, lijkt me.
Ga je nu vervolgens uitleggen hoe je met 20 km/h kan laden?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

That is left as an excercise for the reader.
Hint: de Ioniq heeft een NEDC kengetal van 11.5 kWh/100 km oftewel 8.9 km/kWh. Daar moet je het sommetje mee rond kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
RocketKoen schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:34:
[...]

Dus is het totaal niet boeiend. Zelfde als mensen op d/t fouten of als/dan corrigeren op het internet. Is toch geen beginnen aan. Bovendien begrijpt iedereen elkaar gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
YoshiBignose schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:59:
[...]

Dus is het totaal niet boeiend. Zelfde als mensen op d/t fouten of als/dan corrigeren op het internet. Is toch geen beginnen aan. Bovendien begrijpt iedereen elkaar gewoon.
Maar het ging hier over een autofabrikant die zo'n fout maakt. Dat iemand hier kWh en kW door elkaar haalt begrijp ik best. Maar dat zoiets in het foldertje van een EV fout staat is niet heel goed voor het vertrouwen...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
@RocketKoen en @Proton_ ja is duidelijk, snap nu ook waar mijn misverstand vandaan kwam, bedankt!

Zijn we weer wat wijzer geworden vandaag...
YoshiBignose schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:59:
[...]
Tja maar uiteindelijk zijn er ook situaties waar d/t fouten of fouten in eenheden opeens wél een verschillende betekenis of uitkomst geven.

Ik ben er juist helemaal voor om de basis goed te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Bovendien is het verwarrend: met een 6.6 kWh lader lijkt het alsof je de 28 kWh accu niet helemaal op kan laden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Laatst online: 24-04-2024
Proton_ schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:37:
That is left as an excercise for the reader.
Hint: de Ioniq heeft een NEDC kengetal van 11.5 kWh/100 km oftewel 8.9 km/kWh. Daar moet je het sommetje mee rond kunnen maken.
Ok, ik ben zo iemand die dat soort exercises dan ook braaf gaat doen.Het gaat met dezelfde eenheden-algebra (maar misschien iets meer gevorderd?):

Stel je laadt met een vermogen van 2.25 kW, en je kunt 8.9 km per kWh rijden, dan laad je dus met

2.25 kW * 8.9 km/kWh = 2.25*8.9 kW km / kW h = 20 kW km / kW h = 20 km/h

Soms rekent men hiermee uit hoeveel uur je moet laden om een bepaalde gegeven afstand te kunnen afleggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan Treur op 13-07-2017 16:34 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Jan Treur bonuspunten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:07
Ik zie bij mijn leasemaatschappij een Tesla Model S 75 kWh Business Economy staan. Deze is 16.000 euro goedkoper dan de 75AWD. Ik kan alleen het verschil tussen beide niet echt vinden. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:46
Nivve schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:19:
[...]
[...]
Als we dan toch bezig zijn....

Voltage is een anglicisme. De juiste benaming is spanning.

Bijvoorbeeld:
Jouw stopcontact heeft een spanning van 240 volt.

Net zoals:
De afstand is 10 meter.
Het gewicht is 10 gram.
De stroom is 10 Ampere.
De tijd is 10 seconden.
De temperatuur is 10 Kelvin (of -263,15 graden Celsius).

En niet:
De metrage is 10 meter.
Het grammage is 10 gram.
Het Amperage is 10 Ampere.
De secondage is 10 seconde.
De Kelvinage is 10 Kelvin.

Laten we nog maar even door gaan:

Eenheden die naar een persoon zijn vernoemd zijn met een hoofdletter (Ampere, Volt, Kelvin, Celsius, etc) en die dat niet zijn met een kleine letter (meter, gram, seconde, etc).

Mega en groter zijn met een hoofdletter.
kilo en kleiner met een kleine letter.

kWh = kilo x Watt x uur
KWh = Kelvin x Watt x uur (geen idee wat dat precies is)
Mm = Megameter (1000km)
mm = millimeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 17:29
Sinds kort ook trotse bezitter van een Peugeot ion. 2de hands gekocht als 2de auto vooral zodat vrouwlief ermee kan gaan werken en ik niet vast zit met de kinderen. We gaan hem vooral thuis laden met de bijgeleverde ( langzame) lader. Nu zag ik bij de Ikea dat we gratis konden laden maar zo een laadpaal kabel hebben we nog niet. Doordat we vooral thuis gaan laden heb ik mij nog niet echt verdiept in de materie maar met die wisselende stekkers weet ik niet zo goed wat ik het beste kan kopen...
Misschien tips over welke laadkabel het meest universeel is en prijs/kwaliteit redelijk goed zit?
Laadpas is dat iets noodzakelijk als sporadische gebruiker op een ander of zijn daar goedkopere tariefformulles in dan thuis laden ( ik vind ze niet zo direct op vergelijk websites).

Eigenlijk is dat heel electrisch auto rijden een zootje ongeregeld als particulier en al heel zeker hier in België.

Volgens de wet heb ik recht op een laadpaal binnen 500 meter als ik geen eigen oprit met laad mogelijkheid heb. Ik woon op een appartement met gezaamlijke parking maar toch is dat niet voldoende, ik beschik over een parking volgens hun en val buiten de boot en zo vinden ze wel altijd iets om er onderuit te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nivve schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:14:
[...]
Mijn vriendin heeft net een fluence gekocht voor 5.000 euro. Deze is dan 90km range begin van de lente, maar als je er een met een goede accu koopt (wat ons niet uitmaakte, is toch lease en wordt binnenkort dus vervangen) is het ook nog maar 6.500 euro of zo. Weet niet hoe ze het doen bij -20, gezien we dit hier nooit hebben.
Je zit wel met accuhuur, dus als je eerlijk wil zijn dan verhoogt dat natuurlijk de 'TCO' als je hem wil vergelijken met een Miev/Leaf, waar je geen accuhuur bij hebt maar wel meer aanschaf hebben.

Overigens zit er geen snellader op, maar die noemde je hier dan ook niet als eis :+
Dat is al serieus goedkoop voor een elektrische auto.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Sunri5e schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:16:
Ik zie bij mijn leasemaatschappij een Tesla Model S 75 kWh Business Economy staan. Deze is 16.000 euro goedkoper dan de 75AWD. Ik kan alleen het verschil tussen beide niet echt vinden. Iemand een idee?
Zal dan wel de RWD zijn zonder enige opties.
chundo schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:18:

Volgens de wet heb ik recht op een laadpaal binnen 500 meter als ik geen eigen oprit met laad mogelijkheid heb. Ik woon op een appartement met gezaamlijke parking maar toch is dat niet voldoende, ik beschik over een parking volgens hun en val buiten de boot en zo vinden ze wel altijd iets om er onderuit te komen...
Dan ga je toch bij de VVE vragen of er een paal in de parkeergarage geplaatst kan worden?

[ Voor 42% gewijzigd door YoshiBignose op 13-07-2017 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Klopt mijn berekening?

- Stel ik lease een Tesla S voor € 1.332 per maand met een cataloguswaarde van € 88.300
- De bruto bijtelling is € 294 en netto € 164.

Dan trek je 164 van 1332 af = 1168. Is die 1168 dan aftrekbaar? Of zit ik helemaal mis?

[ Voor 5% gewijzigd door Sunri5e op 13-07-2017 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Sunri5e schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:39:
Klopt mijn berekening?

- Stel ik lease een Tesla S voor € 1.332 per maand met een cataloguswaarde van € 88.300

Dan trek je 164 van 1332 af = 1168. Is die 1168 dan aftrekbaar? Of zit ik helemaal mis?
Ben je een ondernemer of in loondienst?

Ondernemer: €1332 per maand aftrekbaar (BTW kun je vorderen), €294 per maand bijtelling wordt als fictief inkomen gerekend en tel je er dus weer bij. BTW moet je overigens ook 2,7% van €88.300 per jaar prive correctie voor betalen. Op jaarbasis dus:

€13.210 leasekosten aftrekbaar. €2.774 te vorderen btw.
€3.532 bijtelling optellen als fictieve winst. € 2.384 btw te betalen als prive correctie.

[ Voor 33% gewijzigd door YoshiBignose op 13-07-2017 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Sunri5e schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:39:
Klopt mijn berekening?

Zzp: 1332-294 is aftrekbaar, en btw correctie niet vergeten: 2.7%* 88.300/1.21= 1970 p jr = 164 p mnd bruto
Dus bij 52%
1332 + 164 = 1496 kosten.
Belasting vermindering: 1496 - 294 = 1202, 625 belasting uitgespaard
Netto dus 778 p mnd

[ Voor 21% gewijzigd door BarryH op 13-07-2017 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
YoshiBignose schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:43:
[...]

Ben je een ondernemer of in loondienst?

Ondernemer: €1332 per maand aftrekbaar (BTW kun je vorderen), €294 per maand bijtelling wordt als fictief inkomen gerekend en tel je er dus weer bij. BTW moet je overigens ook 2,7% van €88.300 per jaar prive correctie voor betalen. Op jaarbasis dus:

€13.210 leasekosten aftrekbaar. €2.774 te vorderen btw.
€3.532 bijtelling optellen als fictieve winst. € 2.384 btw te betalen als prive correctie.
Ondernemer.

Dus zo'n auto kost in de hoogste belastingschijf als eenmanszaak zo'n 600 euro netto? Voordeel is dat je geen brandstofkosten hebt.

Plus natuurlijk de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hij rijdt niet op elfjesstof :)
Maar zakelijk zal je ergens tussen de 4 en 16 cent/kWh komen (1-3 cent/km).

Pagina: 1 ... 47 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.