Wailing_Banshee schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:06:
[...]
Ben ik het niet helemaal mee eens, je kunt het geld namelijk maar één keer uitgeven. Als ik 30K op m'n rekening heb, kan ik dus die ene auto kopen, ben ik over 4 jaar misschien per jaar iets minder kwijt (dus er bleef elke maand iets meer salaris over dan met een benzine auto), maar uiteindelijk heeft dat ding mij wel meer gekost. Want na 4 jaar heb ik minder op mijn rekening staan dan wanneer ik had gehad als ik een benzine auto had gekocht.
Ga er dan vanuit dat je het geld leent tegen 2% rente als dat je helpt de berekening te doorzien.
Een TCO calculatie is precies wat de naam zegt, total cost of ownership. Je kan best zelf een aanname doen welke waarde je aan geld hangt:
0,4% als je het op een spaarrekening laat staan
2% als je anders je hypotheek er mee aflost
4% als je denkt dat te behalen met beleggingen
8% als je een dure lening afsluit
Bedenk maar de volgende simplistische situatie (los ervan of hij realistisch is):
Situatie A, auto van €30k verkoop na 5 jaar voor €25k
- afschrijving €1000 per jaar
- lening van 30.000*0,02 = €600 per jaar
Kosten €1.600
Situatie B, auto van €10k verkoop na 5 jaar voor €2k
- afschrijving €1.600 per jaar
- lening van €10.000*0,02 = €200 per jaar
Kosten €1.800
TLDR, aanschafprijs is irrelvant.
YoshiBignose schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:09:
[...]
Aanschafprijs minus restwaarde is het bedrag dat ik verdeel over de 5 jaar looptijd. De restwaarde wordt berekend op basis wat in het leasewezen redelijk gebruikelijk is, maar of dat helemaal klopt. M'n restwaarde na 5 jaar is €6205 voor de Ioniq en €4787 voor de Golf. Lijkt me wel wat laag...
Dus ik zit misschien nog aan de lage kant qua afschrijving. Maakt mijn overweging alleen maar meer richting de Leaf. Liever nu de Leaf en dan over jaar of 3 een gebruikte Ioniq.
[
Voor 33% gewijzigd door
assje op 13-07-2017 10:16
]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]