Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 08:01:
Als ik niet eens zeker weet of ik het hele jaar thuis kan komen (woon/werk verkeer) op 1 lading, is het dan vreemd dat ik range anxiety heb?
Nee, natuurlijk niet. Maar de meeste mensen die ik het hoor zeggen rijden minder dan 35 km naar hun werk en dan weer terug. Dat kan je in de winter ook met zo'n beetje iedere EV.
Als ik drie keer moet "tanken" voordat ik thuis ben (en elke tankbeurt ook nog veel langer duurt) als ik naar familie wil, zou ik niets mogen zeggen dat laden langer duurt dan tanken (terwijl ik nu op 1 tank heen en weer rijd)
Lange afstanden rijden is (nog) niet het sterkste punt van een EV, tenzij je een Tesla kan betalen.

Maar het is natuurlijk ook heel erg hoe je er zelf instaat. Wij staan ook regelmatig ergens 15 minuten stil om te snelladen om ergens te komen. Zolang dat niet iedere dag hoeft vind ik dat in het weekend voor familiebezoek prima te doen. Je loopt een rondje, drinkt een beetje en eet een koekje en je bent er al.

Een EV is niet een 1:1 vervanging van een ICE. Dat zal het ook nooit worden. Maar voor mij wegen de zaken die met een EV beter zijn dan een ICE zwaarder dan de dingen die slechter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-09 12:59

Wailing_Banshee

You're Next

YoshiBignose schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 08:33:
[...]
Maar hoe ver moet jij wel niet rijden dan dat je 3x moet laden naar familie of werk? De EV's van tegenwoordig halen al 200 tot 400 km range en dan heb ik het niet over Tesla's.
Van noord-oost Groningen naar het het zuid-westen van Brabant (waar mijn broers wonen, mijn moeder tel ik maar even niet, want dat is 1500km :p). Dat is ongeveer 300km. Van die 300km is 275km snelweg.
Van de auto's die nu beschikbaar zijn, in de categorie onder de 40K, is er maar 1 die 300km heeft staan (de Zoe R90). Bij m'n broers kan ik niet volgooien. Dus dat is (als die 300km echt bereikt zou worden als je 120 op de snelweg zou rijden) minimaal 2 keer tanken, maar gegarandeerd dat je die 300km niet haalt dus zul je 3 keer moeten tanken.
Als ik naar m'n oma's wil, is het ongeveer 160km. Dat zou met 1 keer tanken af moeten kunnen.

Werk is 40km heen en 40km terug. Dat is al te doen met de huidige EV's. Maar dan hebben we alsnog die benzine auto nodig voor al het andere werk en dan is 30K ineens wel weer heel erg veel geld (voor een 3e auto, want die MX5 gaat natuurlijk niet weg en die kan ook geen aanhanger trekken :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:49

Snow_King

Konijn is stoer!

YoshiBignose schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 08:33:
[...]

Hoe doe je dat :P Ik ga de 30.000 niet halen vrees ik ;( gelukkig heb ik de 19" velgen.... volgens mij 245 banden.
Het gewicht van de auto drukt vooral in de bochten. Zit een groot verschil of je die rotonde of oprit met een iets lagere snelheid pakt dan anders.

Hard optrekken is leuk, maar dat doe ik eigenlijk niet zo veel meer. Dan gaan banden ineens 50.000km mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:16
Wailing_Banshee schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 08:01:
[...]

Als ik niet eens zeker weet of ik het hele jaar thuis kan komen (woon/werk verkeer) op 1 lading, is het dan vreemd dat ik range anxiety heb?
Als ik drie keer moet "tanken" voordat ik thuis ben (en elke tankbeurt ook nog veel langer duurt) als ik naar familie wil, zou ik niets mogen zeggen dat laden langer duurt dan tanken (terwijl ik nu op 1 tank heen en weer rijd)

Het is niet angst voor het onbekende, het is geen zin hebben om mijn kostbare vrije tijd om niets te verliezen. En kun je al aanhangers trekken met een electrische auto? Want die gebruiken wij ook regelmatig.
En je besteed je kostbare tijd wel op tweakers ;) ?
Wacht even: als je staat te laden kun je even je facebook bijwerken, tweakers.net lezen of gewoon even gezellig praten met je vrouw/vriendin/vriend of een balletje trappen met je kinderen of wat je dan ook wil/kan doen.

Ik begrijp overigens wel dat als je meerdere malen per week een dergelijke afstand moet rijden dat het laden dan buitengewoon vervelend kan worden.
Voor mij geldt namelijk ook dat ik ongeveer 1x per maand een dergelijke trip maak en heel eerlijk het laden gaat sneller dan je verwacht. Of was het de tijd die sneller gaat :) ik krijg dan regelmatig van mijn vrouw te horen, huh hebben we nu al weer genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

BB-One schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:36:
[...]

En je besteed je kostbare tijd wel op tweakers ;) ?
Wacht even: als je staat te laden kun je even je facebook bijwerken, tweakers.net lezen of gewoon even gezellig praten met je vrouw/vriendin/vriend of een balletje trappen met je kinderen of wat je dan ook wil/kan doen.
Tweakers lees ik meestal op m'n werk en sowieso nooit op een telefoon. Faceboek doe ik niet aan, praten doen we onderweg in de auto al, kinderen hoef ik niet. Ik wil gewoon zo snel mogelijk op m'n plaats van bestemming zijn om langer tijd door te kunnen brengen met m'n broers. Die mazda kan ook wel gebruikt worden, maar vooral in de winter staat dat ding meestal stil (het is gewoon niet prettig om in het donker, met nat wegdek, in zo'n laag autootje te rijden, je wordt alleen maar verblind (zowel van voren als van achteren) en je hebt veel meer last van spray) en wordt hij maar één keer in de week gebruikt, als we beide de eigen auto nodig hebben (wij carpoolen 4 dagen in de week).

Voor woon/werk verkeer zou een electrische auto met minimale gegarandeerde 356 dagen per jaar zomer en winter 100km range perfect zijn voor ons. Practisch nooit autosnelweg, heel soms autoweg (beide maximaal een kilometer of 10) en eigenlijk altijd provinciale wegen binnen en buiten de bebouwde kom.
Maar daar ga je gewoon geen 30K voor betalen. De dag dat de staatsloterij met een leuk bedrag aan komt zetten, zitten wij bij een garage die electrische auto's verkoopt...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Snow_King schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:11:
[...]

Het gewicht van de auto drukt vooral in de bochten. Zit een groot verschil of je die rotonde of oprit met een iets lagere snelheid pakt dan anders.

Hard optrekken is leuk, maar dat doe ik eigenlijk niet zo veel meer. Dan gaan banden ineens 50.000km mee.
Ja true, jij maakt ook wel veel kilometers dus ga er vanuit ook meer snelweg. Ik rij veel korte stukken en rij te hard >:)
Wailing_Banshee schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 08:49:
[...]

Van noord-oost Groningen naar het het zuid-westen van Brabant (waar mijn broers wonen, mijn moeder tel ik maar even niet, want dat is 1500km :p). Dat is ongeveer 300km. Van die 300km is 275km snelweg.
Van de auto's die nu beschikbaar zijn, in de categorie onder de 40K, is er maar 1 die 300km heeft staan (de Zoe R90). Bij m'n broers kan ik niet volgooien. Dus dat is (als die 300km echt bereikt zou worden als je 120 op de snelweg zou rijden) minimaal 2 keer tanken, maar gegarandeerd dat je die 300km niet haalt dus zul je 3 keer moeten tanken.
Als ik naar m'n oma's wil, is het ongeveer 160km. Dat zou met 1 keer tanken af moeten kunnen.

Werk is 40km heen en 40km terug. Dat is al te doen met de huidige EV's. Maar dan hebben we alsnog die benzine auto nodig voor al het andere werk en dan is 30K ineens wel weer heel erg veel geld (voor een 3e auto, want die MX5 gaat natuurlijk niet weg en die kan ook geen aanhanger trekken :p)
Dan zou ik het ook nog niet doen. Maar het komt wel goed, nog een paar jaar wachten :P

Alhoewel, hoe vaak bezoek je ze nou? Een keertje snelladen op de heenweg en terugweg is ook weer niet zo'n ramp... Kom net van London terug, 2x superchargen en je bent er. Is wel 8 uur rijden, maar toch voelt het niet zo.

[ Voor 6% gewijzigd door YoshiBignose op 06-07-2017 09:52 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:47
WhySoSerious schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 08:36:
[...]

Kan wel, mogen ze niet (niet op gekeurd).
Trekhaak voor de Zoe...

http://feinmechanik-wolf...._ZOE-FlyerD_05-17_LY3.pdf

In Duitsland wel, dan dank zij Europa hier ook??

[ Voor 4% gewijzigd door MarcelGo op 06-07-2017 10:19 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
JeroenE schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:35:
Ja, veel autofabrikanten hebben dat heel lang geroepen (en sommige nu nog steeds). Dus op zich is het ook niet vreemd dat dealers dat ook vertellen.

Er komen nu ook fabrikanten die het juist andersom willen gaan doen en in iedere auto een elektromotor minimaal als hulpmiddel gebruiken.
Het feit dat Toyota, misschien wel de grootste voorstander van waterstof-auto's, op korte termijn niets ziet in HEV's en dus voorlopig op BEV's focust, zegt al genoeg.

Het blijft ook een feit dat niet alles wat superieur is/lijkt te zijn, ook aangenomen wordt. Anders zouden we allang al onze berichten op GoT op een Dvorak-toetsenbord typen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
mgroen81 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:28:
Laatst werd mij bij een garage verteld dat elektrisch rijden niet de toekomst is maar waterstof. (wat eigenlijk ook elektrisch is) Ik wist wel dat infrastructuur een probleem zou worden, maar onderstaande link geeft wel mooi weer hoe in-efficiënt de waterstof productie en gebruik is/zou zijn.
https://blog.widodh.nl/hydrogen-does-not-work/
Hier op tweakers een uitgebreide onderbouwde visie op hydrogen door @Mux

mux' blog: Why fuel cell cars don't work - part 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

YoshiBignose schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:49:
[...]

Ja true, jij maakt ook wel veel kilometers dus ga er vanuit ook meer snelweg. Ik rij veel korte stukken en rij te hard >:)
Klopt. Ik maak meedere keren per week ritten van 150 ~ 250km. Allemaal snelweg. Ik denk dat je veilig kan zeggen dat 90% van mijn KM's op de snelweg worden gereden. Gewoon 100 ~ 120km/h op de Cruise Control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Snow_King schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 10:57:
[...]

Klopt. Ik maak meedere keren per week ritten van 150 ~ 250km. Allemaal snelweg. Ik denk dat je veilig kan zeggen dat 90% van mijn KM's op de snelweg worden gereden. Gewoon 100 ~ 120km/h op de Cruise Control.
Ach, het is geen straf in een Tesla inderdaad. En als deze auto "op" is wat ga je dan rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@MarcelGo dat plaatje met een Twizy met aanhanger vind ik dan wel een beetje eng :S

Maar
according to § 22 and 20
Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO) for a type of the following approval object
non standard coupling ball on vehicles with no specifies towing mass
Non-standard coupling ball? Hmm...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

YoshiBignose schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:31:
[...]

Ach, het is geen straf in een Tesla inderdaad. En als deze auto "op" is wat ga je dan rijden?
Volgend jaar September is deze 5 jaar, dan ga ik denk ik een Model S 100D bestellen, of welke accu er dan ook is.
MarcelGo schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 10:29:
[...]

Hier op tweakers een uitgebreide onderbouwde visie op hydrogen door @Mux

mux' blog: Why fuel cell cars don't work - part 1
Zeer goede post inderdaad! Helaas geloven veel mensen de hele H2 onzin nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:16
Vraag over actieradius. Ik las in de vergelijkende test van de Autoweek dat de e-Golf 274 km ver zou moeten komen en de Ioniq maar 199 km. Terwijl ik op diverse websites lees dat van beide auto's de actieradius gelijk zou zijn (ondanks dat de Golf een groter accupakket heeft.

Wat is de waarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Ja, die Autovisie statement is ongefundeerd. Ze zijn onder gelijke omstandigheden helemaal vergelijkbaar in bereik.

Die 199 km is letterlijk overgenomen van de EPA-test, 124 mile, zie

https://www.fueleconomy.g...year2=2017&vtype=Electric,

terwijl de 274 km dat niet is. De EPA test voor de eGolf geeft 125 mile.

Onvergelijkbare bronnen met onvergelijkbare omstandigheden dus. Erg onzorgvuldig van ze.

[ Voor 22% gewijzigd door Jan Treur op 06-07-2017 11:54 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:12
Als je niet harder dan 80km/u rijdt, dan kom je met de e-Golf wel in de buurt van de 300km actieradius idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ja, ik rij ook 300 km op de snelweg met de Ioniq EV, met snelheden van 85 to 100 km/h.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snow_King schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 22:51:
[...]

Mijn Model S krijgt bar weinig onderhoud. Nu 176.000km op de teller en heb in 3,5 jaar 2x onderhoud laten plegen.

Uiteraard worden de remmen en ophanging gecontroleerd bij een bandenwissel, maar aan de aandrijving doe ik bar weinig.

Totale kosten voor onderhoud was iets van 1000 euro in 3,5 jaar.
Bandenwissel van 5000 euro ? Wat kost een setje banden voor een Model S ?

Update:
- uhh iets goedkoper zie ik op google. Continental setje 1000 euro voor 21"

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2017 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArchitectOfDoom
  • Laatst online: 28-03-2023
Blik1984 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:45:
Vraag over actieradius. Ik las in de vergelijkende test van de Autoweek dat de e-Golf 274 km ver zou moeten komen en de Ioniq maar 199 km. Terwijl ik op diverse websites lees dat van beide auto's de actieradius gelijk zou zijn (ondanks dat de Golf een groter accupakket heeft.

Wat is de waarheid?
Eerlijk gezegd heb je helemaal geen hol aan die recensie. Ik heb 'm gelezen, maar de zaken die er echt toe doen worden niet genoemd.Dat geneuzel over het interieur. Altijd weer golf dit, golf zo. Hiervoor jaren een Volkswagen gereden. Is inderdaad een prima interieur, maar is niet (veel) beter dan wat er in de Ioniq zit.

Zaken die er wel toe doen en waar ik nu wel benieuwd naar zou zijn. Kan de Golf op meerdere fasen laden? Het grootste manco aan de Ioniq (in mijn ogen) is dat deze maar 1 fase slikt. In Nederland hebben we behoorlijk veel 3-fasen laders waar je dus maar een derde van kan slikken. Dat scheelt nogal. Als ik kijk naar de EV-database, dan moet ik concluderen dat praktisch de Golf er slechter voorstaat dan de Ioniq (max 40KW snelladen en max 7.4kWh gewoon laden).

[ Voor 7% gewijzigd door ArchitectOfDoom op 06-07-2017 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
Blik1984 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:45:

Wat is de waarheid?
ik heb ze hierover gemaild.
ze hebben grootte accupakket gedeeld voor waargenomen verbruik tijdens test.

Op mijn reactie dat de 274 km voor de golf wel heel dicht bij nedc van 300 km zit, hetgeen (indien waar) een nieuwsitem op zicht is, niets gehoord.

kortom: test is niet zo bruikbaar, de grootte van het accupakket is volgens mij ook ioniq - netto vs. gold - bruto...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Bij de VW dealer in Leeuwarden werd nu standaard aangeraden om een warmtekachel te laten plaatsen in de e-Golf, dit tegen koud weer. :?

Proefrit in de e-Golf was een prettige ervaring. 8)

[ Voor 17% gewijzigd door Falcon op 06-07-2017 13:20 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
BarryH schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:12:
[...]

ik heb ze hierover gemaild.
ze hebben grootte accupakket gedeeld voor waargenomen verbruik tijdens test.

Op mijn reactie dat de 274 km voor de golf wel heel dicht bij nedc van 300 km zit, hetgeen (indien waar) een nieuwsitem op zicht is, niets gehoord.

kortom: test is niet zo bruikbaar, de grootte van het accupakket is volgens mij ook ioniq - netto vs. gold - bruto...
Autovisie zal wel omgekocht zijn door Pon....
Aerevan schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 12:56:
[...]
Eerlijk gezegd heb je helemaal geen hol aan die recensie. Ik heb 'm gelezen, maar de zaken die er echt toe doen worden niet genoemd.Dat geneuzel over het interieur. Altijd weer golf dit, golf zo. Hiervoor jaren een Volkswagen gereden. Is inderdaad een prima interieur, maar is niet (veel) beter dan wat er in de Ioniq zit.

Zaken die er wel toe doen en waar ik nu wel benieuwd naar zou zijn. Kan de Golf op meerdere fasen laden? Het grootste manco aan de Ioniq (in mijn ogen) is dat deze maar 1 fase slikt. In Nederland hebben we behoorlijk veel 3-fasen laders waar je dus maar een derde van kan slikken. Dat scheelt nogal. Als ik kijk naar de EV-database, dan moet ik concluderen dat praktisch de Golf er slechter voorstaat dan de Ioniq (max 40KW snelladen en max 7.4kWh gewoon laden).
En dit inderdaad. Dit valt me tot dusverre tegen aan de Ioniq, maar ik kan nergens op de Volkswagen website lezen of de Golf wel 3-fasen ondersteunt.

[ Voor 49% gewijzigd door Alexander6501 op 06-07-2017 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Uit mijn eigen ervaringen is de NEDC waarde die ze hebben opgegeven voor de e-Golf echt niet zo afwijkend als veel mensen denken. Ik rij zelf absoluut niet ECO, vaak 110~130km/u en als ik dan omreken wat ik met een volle accu moet kunnen halen is dat ruim 200km. Ga ik netjes 100km/u rijden, dan haal ik zeker de 250km. Maar ja, VW bashen is hip he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Alexander6501 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:22:
[...]

Autovisie zal wel omgekocht zijn door Pon....

[...]

En dit inderdaad. Dit valt me tot dusverre tegen aan de Ioniq, maar ik kan nergens op de Volkswagen website lezen of de Golf wel 3-fasen ondersteunt.
de verkoper bij VW zei dat de golf 2 fasen laadt (2x16A)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Falcon Zie de reacties op
MisterX333 in "Elektrische auto's - Deel 2"
@BarryH dat zou nieuw zijn, de info tot nu toe doet denken aan 1x32A (wat op een 3x16A paal natuurlijk 1x16 wordt).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
tiguan schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:25:
Uit mijn eigen ervaringen is de NEDC waarde die ze hebben opgegeven voor de e-Golf echt niet zo afwijkend als veel mensen denken. Ik rij zelf absoluut niet ECO, vaak 110~130km/u en als ik dan omreken wat ik met een volle accu moet kunnen halen is dat ruim 200km. Ga ik netjes 100km/u rijden, dan haal ik zeker de 250km. Maar ja, VW bashen is hip he.
ik bedoelde niet VW te bashen. puur dat in die test de resultaten wel erg afwijken van de resultaten die je op andere plaatsen leest (en ook de AW video over de test klonk anders). en dat daarmee de validiteit van de vergelijking door autoweek beperkt is.

Natuurlijk zal de NEDC waar de te halen zijn, maar ik denk dat de juiste rijder(s) dat met elke auto wel lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Proton_ schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:42:
@Falcon Zie de reacties op
MisterX333 in "Elektrische auto's - Deel 2"
@BarryH dat zou nieuw zijn, de info tot nu toe doet denken aan 1x32A (wat op een 3x16A paal natuurlijk 1x16 wordt).
Ja, dit is wat de verkoper meldde.
Verder niet uitgezocht, maar voor een ioniq gekozen (puur smaak kwestie)

Leest er een 2017 e-Golf bezitter mee die dit uit de doeken kan doen?

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 06-07-2017 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
@BarryH Mijn post was niet specifiek aan jou gericht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarryH schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:43:
Ja, dit is wat de verkoper meldde.
Autoverkopers hebben geen verstand van de auto's die ze verkopen elektriciteit.

De laatste keer dat ik het uitzocht deed de e-Golf echt maar 1 fase. Hoewel technisch wel mogelijk is het natuurlijk wel apart als ze op 2 fasen zouden laden (ipv op 1 of op 3).

Op zich is het redelijk makkelijk te herkennen als je een e-Golf zou hebben. Tot nu toe heb ik alleen maar foto's gezien van de e-Golf waarbij de onderste twee pinnen van de Mennekes aansluiting niet zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Ik zou 't best willen uitzoeken, maar ik heb totaal geen verstand van stroom. Het gaat hier nu over amperes en fases, maar ik weet alleen dat palen worden aangeduid met 11kW of 22kW in de Newmotion app. Dus dan snap ik er al weer niks van.

[ Voor 12% gewijzigd door tiguan op 06-07-2017 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ik ook niet, maar dit is wat ik nu weet :P

1x16A = 3.7 kwh
3x16A = 11 kwh
1x32A = 7.3 kwh
3x32A = 22 kwh

[ Voor 5% gewijzigd door YoshiBignose op 06-07-2017 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:17

databeestje

Von PrutsHausen

Falcon schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:20:
Bij de VW dealer in Leeuwarden werd nu standaard aangeraden om een warmtekachel te laten plaatsen in de e-Golf, dit tegen koud weer. :?

Proefrit in de e-Golf was een prettige ervaring. 8)
Er wordt hier de warmtepomp bedoeld, dat scheelt ten opzichte van een standaard verwarmingselement aanzienlijk. Doen.

2x16A kan niet, brand de nul waarschijnlijk door, ze zullenwel 1x32A bedoelen die ook "16A" kan laden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:16
Nouja, Autoweek (dus niet de Autovisie) is een licentie van Autobild (Axel Springer), een Duits merk. Het is derhalve logisch dat er vaak iets positiever geschreven wordt over inheemse auto's dan buitenlandse auto's. En dan is het ook logisch dat daar kritiek op is.

Maar dit verschil is wel dermate groot dat het gewoon niet meer logisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:16
YoshiBignose schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:10:

1x16A = 3.7 kwh
3x16A = 11 kwh
1x32A = 7.3 kwh
3x32A = 22 kwh
en dat is het resultaat van het rekensommetje:
1*16A*230V = 3680 Wh
3*16*230 = 11040 Wh
1*32*230 = 7360 Wh
3*32*230 = 22080 Wh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
YoshiBignose schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:10:

1x16A = 3.7 kw
3x16A = 11 kw
1x32A = 7.3 kw
3x32A = 22 kw
Misschien onnodig, maar om hem even uit te breiden (en de eenheid te fixen :+ ):

Oplaadpunten op 1-fase
1x16A = 3.7 kw
1x32A = 7.3 kw
Oplaadpunten op 3-fasen
3x16A = 3x3.7kw = 11 kw
3x32A = 3x7.3kw = 22 kw

Oftewel, andersom gezien; de 11/22kW palen van TNM geven:

Voor auto's op 1-fase:
11kW => 11kW/3 = 3.7kW
22kW => 22kW/3 = 7.3kW (mits de lader in de auto dit aan kan)
Voor auto's op 3-fase (Zoe, Tesla, i3):
11kW => 11kW
22kW => 22kW (mits de lader in de auto dit aan kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Nou, ja, ik gebruik gewoon de EPA cycle of (netto capaciteit / 0.15kWh) ~= bereik. 33.1/.15 ~= 220km.

> 220 is onredelijk optimistich imho.
"Plannen", "Enkele Jaren"

*klikt dicht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
databeestje schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:31:
[...]

"Plannen", "Enkele Jaren"

*klikt dicht*
hehe.

"In de tijd die het gekost heeft dit artikel te lezen, zijn er evenzoveel nieuwe laadpunten voor elektrische auto's geopend in Groningen" staat er nog net niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Ik kan me niet aan de indruk intrekken dat dit marginaal zal blijven, het wordt nu ook opgepakt door bedrijven die het verdienmodel gebaseerd op fossiele brandstoffen proberen in stand te houden.

Laatst ook al een bericht dat Shell en nog een paar bedrijven hierin miljarden willen investeren.

Voor particulieren is accu elektrisch nu al bereikbaar en dat levert de "oude" bedrijven niets op?

Maar goed, het is ieders vrije keus!

Wat betreft de E Golf, zou moeten kunnen laden op 11kW?? Volgens Nederlandse site max 7,4kW AC of 40kW DC

So toll die größere Batterie mit Blick auf die Reichweite auch sein mag, so nachteilig ist sie, wenn man zu Hause nur eine normale Steckdose (2,3 kW) zum Laden hat. Dann dauert das Auffüllen der leeren Akkus mehr als 15 Stunden. Wer also abends spät kommt und morgens früh wieder losmuss, bekommt die Batterie nur halb voll. Sinnvoll ist da eine Wallbox, denn sie kann bis zu 11 kW bereitstellen. Sie kostet aber rund 900 Euro plus Montage durch einen Elektriker.

[ Voor 30% gewijzigd door MarcelGo op 06-07-2017 14:54 . Reden: Aanvulling lade E Golf ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
tiguan schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:04:
Ik zou 't best willen uitzoeken, maar ik heb totaal geen verstand van stroom. Het gaat hier nu over amperes en fases, maar ik weet alleen dat palen worden aangeduid met 11kW of 22kW in de Newmotion app. Dus dan snap ik er al weer niks van.
Als jij bij een 11kW oplaadpunt staat. Laad je dan 3.7kW of duidelijk meer?
dit antwoord zal duideljkheid geven.
1 fase : 3.7 kW
2 fase: ca. 6-7 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
@BarryH Dat kan ik dus niet zien, hij geeft nergens aan hoe snel het gaat in kW's. Alleen hoe lang het duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
databeestje schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:12:
[...]

2x16A kan niet, brand de nul waarschijnlijk door, ze zullenwel 1x32A bedoelen die ook "16A" kan laden. ;)
en de kookgroep in de meterkast dan? (of 2x16 op 1 fase of 2x 16 op 2 fases)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
tiguan schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 15:02:
@BarryH Dat kan ik dus niet zien, hij geeft nergens aan hoe snel het gaat in kW's. Alleen hoe lang het duurt.
ok. dus dan weet je van:

x kwh lading naar y kwh lading duur xx minuten.
Dan kan je toch de kW terugrekenen?

1 fase = 3.7 kW laden = na 1 uur 3.7 kWh erbij

2 fase (op 11 kW paal): 7.4 laden, na 1 uur 7.4 kWh erbij

ofzoiets.
of wellicht zie je het op je newmotion afrekening: # kwh geladen en tijdsduur?

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 06-07-2017 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
BarryH schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 15:03:
[...]

Dat is 2P2N, dus 2 groepen die overbrugd zijn en er samen uit klappen als er iets mis is. En fornuizen zijn doorgaans intern zo bedraad dat 2 kookplaten samen op 1 groep zitten, en de andere 2 platen op de andere groep...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

BarryH schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 15:03:
[...]

Zoals anderen al aangeven heeft die 2 L en 2 N draden en kan dus letterlijk 2x16A doorvoeren. Een EVSE heeft gewoon een enkele nul draad maar wel 2 fase draden. Nu zit er wel een 120 graden verschuiving tussen de fasen, maar is de resultaat stroom van 2 fasen ongelijk waardoor de nul draad zal doorbranden.

In het geval van 3 fasen heffen deze stromen elkaar in de nul op en is de stroom door de nul dus ook grenzend aan nul. (Overigens is dat ook het probleem van de oudere Zoe op 43kW bij Fastned, deze nul stroom wordt te hoog en klapt eruit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@databeestje twee fasen 16A belasten geeft ruim 7 kW vermogen en een resultante van 16A in de nulgeleider, dus dat zou kunnen. (precies in tegenfase met de derde, ongebruikte fase, daarom wordt de stroom nul als je de derde fase met 16A gaat belasten).
Twee fasepinnen van de Mennekes aan dezelfde fase koppelen kan niet, dan loopt er 32A door de nulgeleider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

MarcelGo schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:37:
[...]
Wat betreft de E Golf, zou moeten kunnen laden op 11kW??
...Sinnvoll ist da eine Wallbox, denn sie kann bis zu 11 kW bereitstellen...
Die quote komt van Zeit.de en is fake news want dat is MSM.
/s
Op vw.de vind je dit:
Möchten Sie Ihren e-Golf über eine handelsübliche Haushaltssteckdose zu 100 Prozent laden, beträgt die Ladezeit ca. 17 Stunden. Mit einer Installation der optional erhältlichen Wechselstrom-Wallbox an einem Hausanschluss mit min. 32A erhalten Sie eine höhere Ladeleistung, die dem Laden an öffentlichen Wechselstrom-Ladestationen entspricht. Hier beträgt die Ladezeit lediglich etwa 5 Stunden und 20 Minuten. Am schnellsten startklar machen Sie den e-Golf an öffentlichen Ladestationen mit Gleichstrom, die mit dem optional erhältlichen CCS-Schnellladesystem eine Ladezeit von gerade einmal 45 Minuten ermöglichen, um die Batterie auf 80 Prozent zu bringen. Bei wiederholten Ladevorgängen mit Gleichstrom-Ladesystemen können sich die Ladezeiten entsprechend verlängern.
Oftewel 32A éénfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gemiste kans van VAG... Als het een Amerikaanse/Japanse auto was kon ik het nog wel begrijpen maar uit het land van Mennekes?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
Op deze manier rijdend haal ik ook met de Ioniq zijn NEDC waarde van 280 km. Dus die NEDC waarden zijn niet zo waardeloos als soms gesuggereerd wordt. Je moet dan alleen geen 120 of 130 km/h gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
BarryH schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 15:06:
[...]

ok. dus dan weet je van:

x kwh lading naar y kwh lading duur xx minuten.
Dan kan je toch de kW terugrekenen?

1 fase = 3.7 kW laden = na 1 uur 3.7 kWh erbij

2 fase (op 11 kW paal): 7.4 laden, na 1 uur 7.4 kWh erbij

ofzoiets.
Voor de Ioniq gebruik ik bij laden op 3.7 kW de vuistregel: 1 uur laden = 11% extra lading. Dus x uur laden is x keer 11 % extra lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
BarryH schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 15:06:
[...]
ofzoiets.
Ik heb vorige week donderdag voor 't eerst m'n NewMotion pas gebruikt op een publieke paal, maar er staat nog steeds niks in m'n NM dashboard over die sessie :P De rest van de tijd laad ik op m'n werk op, daar heb ik ook geen gegevens van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Laadpalen niet bij je thuis worden (eens) per maand geadministreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Snap ik, maar ik mag toch aannemen dat laadsessies in the app of website wel dagelijks (of misschien zelfs realtime) geupdate worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Nee, dat doen ze niet om een of andere reden. Misschien zijn er eerst controles nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR0522
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-03-2022
Het duurt idd. een poosje voordat je een rekening van NM ontvangt voor publiek laden. Soms zit er wel een maand of meer tussen voordat er afgerekend kan worden. Ben ook benieuwd of meer mensen dit hebben.
Irritant is wel dat je dit niet realtime kan zien. Ik ben al vaak vergeten dat ik ooit ergens publiek heb geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik kan bevestigen dat het lang(er) duurt voordat TNM de laadsessies van anderen verwerkt. In het begin nog wel gezeur gehad dat de Allego snelladers het verkeerde tarief hadden met correctiefacturen tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Oh omdat die paal natuurlijk niet van NM zelf is. Ik snap 'm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MR0522 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 18:00:
Het duurt idd. een poosje voordat je een rekening van NM ontvangt voor publiek laden. Soms zit er wel een maand of meer tussen voordat er afgerekend kan worden. Ben ook benieuwd of meer mensen dit hebben.
Irritant is wel dat je dit niet realtime kan zien. Ik ben al vaak vergeten dat ik ooit ergens publiek heb geladen.
Wat ik jammer vind is dat er niet meer met de app gedaan wordt. Je kan realtime zien of een paal bezet is dus de data is er wel, maar ik zou zo graag een pushnotificatie willen als het laden klaar is of in de app kunnen zien hoeveel kWh je al hebt geladen deze sessie.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Die pushnotificatie is er toch (als je hem aanzet). Ik krijg die altijd op mijn telefoon, compleet met een goede reis gewenst.

Die kWh is inderdaad jammer, Dat krijg je alleen te zien als je het laden al gestopt hebt (stoppen gaat hetzij via de app, hetzij via je pasje, hetzij via de auto omdat de accu vol is)

[ Voor 6% gewijzigd door Jan Treur op 06-07-2017 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Wat er overigens ook een beetje vreemd is, is dat ik via de Android TNM app geen optie (meer) krijg om het laden te starten of stoppen, en wel als ik op mijn telefoon de Chrome browser gebruik en daarbinnen de Web app van TNM. Die laatste gebruik ik ook op mijn Windows laptop, en dat starten en stoppen van laden gaat dan ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
MR0522 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 18:00:
Toen ik hiernaar vroeg bij Flow toen melden ze mij dat dit [edit: delen van info tussen providers in real-time] 1 april dit jaar uitgerolt zou worden.
Maar goed, als dat zo was dan hadden we dat ondertussen wel gemerkt |:(

Overigens hoorde ik gisteren dat je bij Fastned nu met je TNM laadpas kan activeren (en dus niet alleen de pas voor administratieve doeleinden). Heb het nog niet geprobeerd, maar zou voor mij het grootste (enige?) nadeel van Fastned wegnemen.
Dit artikel op hun site bevestigd het in de derde alinea:
https://support.fastned.n...ok-laden-met-een-laadpas-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Op m'n werk hebben we 3-fase 16 ampere laadpalen en één 3-fase 32 ampere. Ik heb de e-Golf normaal gesproken aan de 32A paal hangen, puur uit gemak, niet eens zozeer om het amperage, want dat wist ik tot gisteren nog niet eens. Nu heb ik 'm aan de 16A paal gehangen, maar het opladen duurt net zolang. Dus ik kan concluderen dat de e-Golf geen baat heeft bij een 32A paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tiguan schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:39:
Dus ik kan concluderen dat de e-Golf geen baat heeft bij een 32A paal.
Heb jij het nieuwe model al? Ik dacht dat jij nog de oude had besteld, of heb ik het mis? De oudere versie kan inderdaad niet zo snel laden als degene die je nu kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
@JeroenE Ik heb het nieuwe model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan klinkt het eerder dat die 32A laadpaal verkeerd staat afgesteld. Kan je in je auto zien wat de paal als maximum aangeeft? In mijn Soul zit dat in ieder geval niet, daar mag je blij zijn dat hij laat zien hoe lang het duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Nee ik kan alleen zien hoe lang hij er over doet om op te laden. Verder geeft ie niks aan in kW's of percentages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, dan moet je dus eigenlijk iets als dit hebben om te zien wat de paal aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-09 07:13
Yongshi schreef op zondag 2 juli 2017 @ 15:00:
Afgelopen vrijdag is mijn zoe naar de renault dealer geweest voor een software update i.v.m. wat raar gedrag van airco en rlink. Problemen zijn helaas niet opgelost.

Echter hebben ze de BMS en het BMS veiligheidssysteem gerest en daardoor is mijn State of Health van 79% naar 98% gegaan.

Kan ik ten zeerste aanraden
Trouwens nog een opvallendheid hieromtrent.
Voor de reset gaf de boordcomputer bij het gebruik een gemiddelde van 17,5 kwh per 100 kilometer.
Sinds de reset zit dit meer rond de 16.

heel vreemd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:11

Maximus

There is no substitute

Kleine schop naar boven. Zojuist de bestelling de deur uit gedaan voor een Tesla Model S 75. Veel dank aan @Stoffa voor alle vragen die hij heeft beantwoord. Heb er veel zin in en ben benieuwd wanneer de auto er is. Kom van een Volkswagen Golf, een kleine trade up.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Nice, kleur en opties? Die van jou is nu fors sneller en heeft de AP2 hardware aan boord.

[ Voor 60% gewijzigd door YoshiBignose op 09-07-2017 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

@YoshiBignose

Het is de Tesla Model S 75 Business Economy automaat geworden (zo wordt deze aangeprezen op Alphabet, mijn leasemaatschappij). Per saldo heb ik de reguliere S 75 met als kleur Midnight Grey. Verder heb ik geen opties gekozen omdat ik hem al zeer compleet vond. Zou er straks zo uit moeten zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.teslawielen.nl/wp-content/uploads/2016/02/Tsportline-Tesla-Model-S-Grey-Silver-tst-5-600x400.jpg

Wat bedoel je precies met AP2 hardware en fors sneller? Ik meen dat de standaard uitvoering 320pk heeft? Dat is de versie die ik in elk geval heb besteld.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Maximus schreef op zondag 9 juli 2017 @ 21:09:
@YoshiBignose

Het is de Tesla Model S 75 Business Economy automaat geworden (zo wordt deze aangeprezen op Alphabet, mijn leasemaatschappij). Per saldo heb ik de reguliere S 75 met als kleur Midnight Grey. Verder heb ik geen opties gekozen omdat ik hem al zeer compleet vond. Zou er straks zo uit moeten zien:

[afbeelding]

Wat bedoel je precies met AP2 hardware en fors sneller? Ik meen dat de standaard uitvoering 320pk heeft? Dat is de versie die ik in elk geval heb besteld.
Recent heeft Elon bevestigd dat alle nieuwe Tesla's (75) verbeterd zijn en volgens mij naar 382 pk en 4.6 sec naar de 100 ipv 5.6. Ok zit er al een tijdje de nieuwe auto pilot hardware op waardoor het (ooit) mogelijk wordt om volledig autonoom te rijden. Tenzij je AP niet als optie hebt gekozen...

Die foto is nog de pre-facelift dus zal wel niet kloppen.

[ Voor 5% gewijzigd door YoshiBignose op 09-07-2017 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 10:38
Ik nader de 50k km op de teller van mijn 2015 LEAF. In feb 2016 gekocht met 170km op de teller dus ik ga best lekker! Ik tuf zoef vol tevredenheid het hele land door! :*)

edit:
Daarmee heb ik t.o.v. m'n oude '99 Golf dus zo'n 4100 liter benzine en 9000kg CO2 bespaart haha :+

[ Voor 23% gewijzigd door BezurK op 09-07-2017 21:41 ]

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:34
Maximus schreef op zondag 9 juli 2017 @ 21:09:
@YoshiBignose

[afbeelding]

Een automaat is het in ieder geval niet... Alle tesla's hebben maar 1 versnelling.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

RocketKoen schreef op zondag 9 juli 2017 @ 23:14:
[...]
Een automaat is het in ieder geval niet... Alle tesla's hebben maar 1 versnelling.
Heb weer een boel geleerd :+

Het is in elk geval de versie na de facelift en met een versnelling, of heel formeel twee want hij kan ook achteruit :P Als ik de auto heb meld ik mij weer met wat plaatjes.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maximus schreef op maandag 10 juli 2017 @ 06:36:
Het is in elk geval de versie na de facelift en met een versnelling, of heel formeel twee want hij kan ook achteruit :P
Voor zover ik weet is achteruit bij de meest gangbare EV's helemaal geen andere versnelling, de motor draait dan de andere kant op. Maar natuurlijk dan wel begrenst etc.
In theorie kan je echter prima het achteruitracen gaan winnen van de "pientere pook" DAFjes (die destijds in hun eigen klasse gezet moesten worden omdat zij net zo hard achteruit kunnen rijden als vooruit).

Edit: PS Niet vergeten straks het shell logo in je avatar vervangen door een logo van een elektriciteitsmaatschappij :P

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenE op 10-07-2017 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

Het is in elk geval de versie na de facelift en met een versnelling, of heel formeel twee want hij kan ook achteruit :P Als ik de auto heb meld ik mij weer met wat plaatjes.
Zelfs de achteruit is geen aparte versnelling. De motor draait gewoon de andere kant op.

Verder heb je bij Tesla sowieso geen keuze welke versie je krijgt. Je hebt altijd de nieuwste.
Al kan het bij een lease maatschappij natuurlijk zo zijn dat de auto al een tijdje daar staat.

Maar bij een nieuwe heb je inderdaad goede timing, omdat de Model S net een motor en accu upgrade heeft gehad. Waarschijnlijk om het verschil met de model 3 wat groter te maken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
[...]

Daarvoor heb je bij een EV geen versnelling nodig, kwestie van de motor de ander ekant op laten draaien door de polariteit te wisselen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ik denk dat ie het na 3x wel begrijpt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
YoshiBignose schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:58:
ja ik zag het te laat, ik had eerst door moeten lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:54
JeroenK schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:55:
[...]

Daarvoor heb je bij een EV geen versnelling nodig, kwestie van de motor de ander ekant op laten draaien door de polariteit te wisselen. :)
Dat is voor een 3-fase inductie motor iets te simpel gesteld.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Meh, twee fasen omwisselen is praktisch hetzelfde :)
Dat is dus een softwarekwestie in de VFD.
Wel jammer dat Zoe achteruit begrensd is op 30 km/h, ben wel eens fout gereden waar na een kilometer een inrit toch een fietspad bleek :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 21:27
Proton_ schreef op maandag 10 juli 2017 @ 13:06:
Meh, twee fasen omwisselen is praktisch hetzelfde :)
Dat is dus een softwarekwestie in de VFD.
Wel jammer dat Zoe achteruit begrensd is op 30 km/h, ben wel eens fout gereden waar na een kilometer een inrit toch een fietspad bleek :X
Deze is al eens eerder gepost, maar toch nog maar eens, omdat het zo lang geleden is :D:

YouTube: Nissan LEAF - Reverse Record

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 13:25
[...]

Heel formeel zijn de meeste 'versnellingen' eigenlijk vertragingen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

YoshiBignose schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:58:
Kruip wel weer onder mijn steen :P

Ben beter in mijn werk dan snappen van hoe een elektrische auto werkt, dat blijkt maar weer.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Maximus schreef op maandag 10 juli 2017 @ 14:25:
[...]

Kruip wel weer onder mijn steen :P

Ben beter in mijn werk dan snappen van hoe een elektrische auto werkt, dat blijkt maar weer.
Wat voor werk doe je dan dat ze nog Tesla's weggeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

YoshiBignose schreef op maandag 10 juli 2017 @ 14:29:
[...]

Wat voor werk doe je dan dat ze nog Tesla's weggeven?
Ben Registeraccountant bij een van de grote mondiale kantoren.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Maximus schreef op maandag 10 juli 2017 @ 15:24:
[...]

Boekhoudkundig is een EV natuurlijk ook erg interessant ;) Zeker als hij van de zaak is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 17:31

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik heb in het topic gezocht, maar niet echt kunnen vinden. Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een openbare laadpaal bij de gemeente (via ENGIE). In mijn situatie kan ik geen privepaal plaatsen, dus moet het via de gemeente.
Ik zie wel dat er eentje in de buurt (250m) geplaatst wordt, dus misschien dat ik er naast grijp om hem voor de deur te krijgen. Hoewel ik wel op de website van laadjeauto.nl er meer dicht bij elkaar zie staan.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
[...]

Ok nice. Heb ook een tijdje bij een accountantskantoor gewerkt en m'n baas (was een partner) reed maar een E60 (5 serie). Ik reed toen een E46 (3 serie) dus we waren wel matties. Helaas heeft ie me er wel uitgeschopt :')
RocketKoen schreef op maandag 10 juli 2017 @ 15:44:
[...]

Boekhoudkundig is een EV natuurlijk ook erg interessant ;) Zeker als hij van de zaak is.
Ach de meeste RA's kunnen niet eens boekhouden hoor :P

[ Voor 24% gewijzigd door YoshiBignose op 10-07-2017 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

250 meter is inderdaad de radius die meestal gehanteerd wordt, maar dat kan ook 300 zijn of iets dergelijk, afhankelijk van je gemeente. Op de door jou genoemde website hanteren ze 250:
13. Wanneer kom ik in aanmerking voor het aanvragen van een openbaar laadpunt bij mij in de buurt?
Om aanspraak te kunnen maken op een oplaadpunt in de nabijheid van uw woon- of werkplek wordt een aantal voorwaarden gesteld:

U woont of werkt in de gemeente waarin u een laadpaal aanvraagt.

U heeft geen eigen parkeerterrein.

U kunt u auto niet in een parkeergarage opladen.

Er is binnen 250 meter loopafstand geen laadpaal waar u nog gebruik van kunt maken.

U bezit (of heeft een aankoop/leasecontract) over een volledig elektrisch of een plug-in hybride voertuig (vierwielig).

U bent in bezit van een parkeervergunning, indien de locatie waarvoor u de aanvraag indient een betaald parkeren gebied is.

U rijdt minimaal 10.000 km per jaar elektrisch (dit is ongeveer 2000 kWh geladen stroom per jaar). Let op! Het is mogelijk dat bij een gebruik van minder dan 2000 kWh p/jaar de laadpaal verplaatst of verwijderd kan worden.
Maar er wordt ook gekeken naar de bezettingsgraad. Dat is in veel gemeentes vastgesteld op 4.

Als voorbeeld een bepaling van een andere gemeente:
Er wordt alleen medewerking verleend als er geen openbaar oplaadpunt aanwezig is in een
straal van 300 meter loopafstand waarvan de bezettingsgraad dusdanig is dat een
gecombineerd gebruik plaats kan vinden (maximaal 4 elektrische rijders per oplaadpunt);
Ik denk dat je even contact moet opnemen met je gemeente of de voorwaarden van je gemeente erbij pakken.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-09 21:22

aip

[...]

pwc gok ik, grootste fleet operator van tesla in nl?

ey iig niet, kpmg volgens mij evenmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulm-P
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05-2022
Standeman schreef op maandag 10 juli 2017 @ 15:49:
Ik heb in het topic gezocht, maar niet echt kunnen vinden. Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een openbare laadpaal bij de gemeente (via ENGIE). In mijn situatie kan ik geen privepaal plaatsen, dus moet het via de gemeente.
Ik zie wel dat er eentje in de buurt (250m) geplaatst wordt, dus misschien dat ik er naast grijp om hem voor de deur te krijgen. Hoewel ik wel op de website van laadjeauto.nl er meer dicht bij elkaar zie staan.
Voor je deur zal hij niet komen, het is namelijk een publieke voorziening die door zoveel mogelijk mensen gebruikt moet kunnen worden. Meestal kiezen ze een kruising bij een blinde gevel.

Als er al een paal staat binnen 250 meter en deze wordt niet genoeg gebruikt bestaat er een grote kans dat ze geen bij plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De RVO cijfers zijn bijgewerkt voor Juni

Weinig bijzonders, ik mis de e-Golf een beetje, vreemd. Groei van 1,7%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:54
databeestje schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 18:28:

Maken ook 0 reclame. Had me aangemeld voor showroom aanwezigheid melding, maar nog niet gehoord. Hebben echt geen zin in e-Golf verkopen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 20:24

MrScratch

I am rubber, you are glue

Het is gewoon triest. Het is uitstel van het onvermijdelijke voor die dealers/autobouwers. En als straks de verkopen echt gaan aantrekken, dan hebben een aantal de boot gemist. Korte termijn visie, volgens mij.

Zo vroeg ik ooit om een auto met een automaat. Hebben we niet en waarom zou je dat nou willen? Ik heb mijn auto elders gekocht en sindsdien telkens weer. Alle auto's sindsdien hebben een automaat gehad bij mij. Dat vind ik namelijk onmisbare comfort. En volgens mij is het inmiddels een trend/mainstream aan het worden.

Nu weer met elektrische auto. Mijn volgende gaat 100% zeker een BEV zijn, dus elke dealer die niet naar zijn klanten luistert, gaat verkopen mislopen. Jammer voor ze, je moet nou eenmaal naar de markt luisteren.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Extra blij dat ik een voorraad auto heb gekocht. Anders had het zo nog 6-9 maanden kunnen duren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-09 00:18
MrScratch schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 19:56:
Het is gewoon triest. Het is uitstel van het onvermijdelijke voor die dealers/autobouwers. En als straks de verkopen echt gaan aantrekken, dan hebben een aantal de boot gemist. Korte termijn visie, volgens mij.

Zo vroeg ik ooit om een auto met een automaat. Hebben we niet en waarom zou je dat nou willen? Ik heb mijn auto elders gekocht en sindsdien telkens weer. Alle auto's sindsdien hebben een automaat gehad bij mij. Dat vind ik namelijk onmisbare comfort. En volgens mij is het inmiddels een trend/mainstream aan het worden.

Nu weer met elektrische auto. Mijn volgende gaat 100% zeker een BEV zijn, dus elke dealer die niet naar zijn klanten luistert, gaat verkopen mislopen. Jammer voor ze, je moet nou eenmaal naar de markt luisteren.
Wij vinden vernieuwing en innovatie interessant en gaan daar in mee. De meeste mensen zijn echter erg conservatief en gebruiken het liefste wat al bij hen bekend is en houden niet van verandering.
Een auto moet stinken, herrie maken en er moet geroerd worden in een emmer met tandwielen.
Ik ben ook wel autogek en EV past daar prima bij.
Sinds een paar maanden een 2e hands Zoe gekocht en het bevalt echt goed.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 12:41
databeestje schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 18:28:

Deze cijfers zijn voor Noorwegen ook sinds gister beschikbaar.

Voor de EV rijders gaat de vlag uit. Voor het eerst in de autohistorie was het aandeel EV’s het hoogst van alle verkochte auto’s.

EV 27,7%
PHEV 25%
Diese, benzine en gas de rest.

Hier gaat je marktaandeel fors op zijn gat als je geen EV in de line-up hebt. Helaas is Noorwegen geen grote speler ;)

Opmerkelijk dat de e-golf in juni de best verkochte EV was. Dit in tegenstelling tot NL

Afbeeldingslocatie: http://a67.tinypic.com/4rte3b.jpg

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Ik denk dat dat totaalcijfers zijn van de Golf in 't algemeen en niet alleen de e-Golf. In NL wordt ie ook niet apart vermeld in de stats.
Pagina: 1 ... 46 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.