Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:00
mgroen81 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 21:23:
[...]

Ja dus: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlamboogoven
Je heb wel een paar zonnepanelen en een zonnige dag voor nodig. >:)
echter, door oa schroot verontreiniging wordt deze methodiek (nog) niet gebruikt voor automobielstaal voor b.v. de buiten/binnen delen. De platen hebben te vaak een oneffenheid die gaat opvallen als je de auto aflakt. Er is zelfs een tegenstelde trend naar staal met een nog gladder oppervlak, zodat er minder laklaagdikte nodig is voor een mooi strak uiterlijk. Dit bespaart weer een aantal kg gewicht.

Daarom zit er (vooral) nog echt hoogovenstaal in auto's

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:03

databeestje

Von PrutsHausen

Jemig, inmiddels al weer bijna 40k km erbij gereden. Gaat wel hard zo.Pfff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:56
Hier Vandaag ook de 20k op de e-golf gepasseerd. De e-up gaat binnenkort door de 60k heen :)

http://www.tv2.no/broom/9217632/

Zal het speculatie zijn of heeft BMW in het geheim daadwerkelijk een 3 serie EV op de proppen (lancering q3-q4 2017). Mocht dit waar zijn en de prijs goed genoeg zijn gaat de e-up er gegarandeerd uit ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

In combinatie met het andere gerucht dat de "i5" welke een vergelijkbaar formaat zou hebben gecanceled zou zijn misschien niet helemaal ondenkbaar. Natuurlijk is de i5 nooit officieel aangekondigd, dus dat is het eerste pak zout.

Als BMW echt Tesla met de model 3 naar de kroon wil steken weet ik zeker dat er hele volksstammen deze zouden kiezen over de Tesla.

Wat natuurlijk ook nog zou kunnen is dat er eigenlijk gerefereerd wordt naar de volgende 3 series, dus niet het nu te introduceren model. Geeft natuurlijk wel complicaties, want hoe ga je 6-7 model jaren overbruggen in combinatie met mogelijke wetgeving en uitstootnormen.

Speculatie van mijn kant zou zijn dat de nieuwe 3 series niet een EV maar een PHEV wordt. Een atmosferische benzine motor met elektrische ondersteuning. Het geluid als vanouds met de trekkracht van een turbo blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
MR0522 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 18:43:
[...]

Ik meen gelezen te hebben dat er systemen zijn van EV's die simpelweg niet wil laden met een verlengsnoer eraan.
Had ook hetzelfde en heb gezocht naar verlengsnoeren met dezelfde dikte kabel, nl. 2.5 mm², als het orgineel. Bij de bouwmarkten kom je niet verder als 2 mm². Heb uiteindelijk deze bij Bol gekocht:
https://www.bol.com/nl/p/...=categorysuggestionsearch . Deze werkt perfect en ik kan zonder problemen over een lange afstand laden. Wel een heel gewicht om mee te nemen.
Ik heb voor de PHEV de bijgeleverde kabel + 10 meter snoer (2mm2) en het volgende in de auto liggen:
Afbeeldingslocatie: https://www.aquariaveldhuis.nl/domeinen/aquariaveldhuis/www/products_pictures/filename/BRENNENSTUHL-SAFE-BOX-BRENNENSTUHL-Aquaria-Veldhuis-Vijver-Centrum-Enschede.jpg
De bijgeleverde laadkabel gaat aan de ruitenwisser achter met het verlengsnoer aangesloten in de safe-box, de kabel binnen in een stopcontact. Deze constructie gebruik ik als ik bij mijn detacheerder op kantoor ben (3-4x per maand) of bij vrienden die geen laadpaal in de buurt hebben. De Outlander laad maar kort op 10A en het vermogen zakt snel in, kabel word niet warmer dan die van de stofzuiger :9 .

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

databeestje schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 07:13:

Speculatie van mijn kant zou zijn dat de nieuwe 3 series niet een EV maar een PHEV wordt. Een atmosferische benzine motor met elektrische ondersteuning. Het geluid als vanouds met de trekkracht van een turbo blok.
"Het geluid als vanouds", ik denk dan niet dat ze met een remake van de ActiveHybrid (met 6-cilinder) komen maar met de 1.5 3-cilinder. En IMHO zou het een misser zijn om nu nog een PHEV in de markt te zetten als je al zonder veel extra kosten 30 kWh aan accu's kunt monteren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Tassadar32 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 07:33:
[...]

Ik heb voor de PHEV de bijgeleverde kabel + 10 meter snoer (2mm2) en het volgende in de auto liggen:
[afbeelding]
De bijgeleverde laadkabel gaat aan de ruitenwisser achter met het verlengsnoer aangesloten in de safe-box, de kabel binnen in een stopcontact. Deze constructie gebruik ik als ik bij mijn detacheerder op kantoor ben (3-4x per maand) of bij vrienden die geen laadpaal in de buurt hebben. De Outlander laad maar kort op 10A en het vermogen zakt snel in, kabel word niet warmer dan die van de stofzuiger :9 .
Interessante doos. Weet je of deze ook in een groter formaat bestaat?
Ik moet zelf nog de adapter voor onze Fluence (Type 2 stekker -> Type 1stekker) waterdicht maken. Zat te denken aan een overkapping waar ik hem onder leg, wel zo makkelijk, maar dit zou ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-09 19:54
BarryH schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 21:38:
[...]

echter, door oa schroot verontreiniging wordt deze methodiek (nog) niet gebruikt voor automobielstaal voor b.v. de buiten/binnen delen. De platen hebben te vaak een oneffenheid die gaat opvallen als je de auto aflakt. Er is zelfs een tegenstelde trend naar staal met een nog gladder oppervlak, zodat er minder laklaagdikte nodig is voor een mooi strak uiterlijk. Dit bespaart weer een aantal kg gewicht.

Daarom zit er (vooral) nog echt hoogovenstaal in auto's
Lang leve de i3. Die heeft nauwelijks hoogovenstaal nodig.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
kdeboois schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:37:
[...]

Lang leve de i3. Die heeft nauwelijks hoogovenstaal nodig.
Mja laten we alsjeblieft niet doen alsof (de hedendaagse) vezelversterkte kunststoffen nou zo duurzaam zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:48

Snow_King

Konijn is stoer!

https://electrek.co/2017/...s-electric-tesla-model-3/

Al gezien? Zou wat zijn als BMW door de druk van Model 3 nu ineens met een elektrische 3-serie gaat komen.

Alleen maar goed. Hoe meer concurrentie, hoe beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-09 07:13
Snow_King schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:29:

Al gezien? Zou wat zijn als BMW door de druk van Model 3 nu ineens met een elektrische 3-serie gaat komen.

En hoe meer keuze des te groter de kans dat een model goed bij je past.
Nu hebben we nog redelijk beperkt aanbod. Kan ik alleen maar toejuichen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:18
Vraag mij wel af hoe het zit met de accu productie. Bij Tesla maak ik mij daar minder zorgen over dat overige merken, vanwege hun eigen Gigafactory.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Snow_King schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:29:

Let wel, aangekondigd... Kan zomaar zijn dat die pas in 2019/2020 beschikbaar gaat zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Nivve schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:05:
[...]

Interessante doos. Weet je of deze ook in een groter formaat bestaat?
Ik moet zelf nog de adapter voor onze Fluence (Type 2 stekker -> Type 1stekker) waterdicht maken. Zat te denken aan een overkapping waar ik hem onder leg, wel zo makkelijk, maar dit zou ideaal zijn.
Deze is ook in koffer-formaat of Campingstekker formaat te vinden, google is je vriend!

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

PASware schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:53:
Vraag mij wel af hoe het zit met de accu productie. Bij Tesla maak ik mij daar minder zorgen over dat overige merken, vanwege hun eigen Gigafactory.
Lijkt mij een valide zorg. Maar is het ook niet dat Tesla vooral veel PR doet en ook haalt?

LG Chem en Samsung SDI zitten volgens mij ook niet stil.
Blik1984 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:55:
[...]

Let wel, aangekondigd... Kan zomaar zijn dat die pas in 2019/2020 beschikbaar gaat zijn
Zeker weten. Maar in 2018 een Model 3 krijgen kan ook erg lastig worden in de EU gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Snow_King schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:12:
[...]

Lijkt mij een valide zorg. Maar is het ook niet dat Tesla vooral veel PR doet en ook haalt?

LG Chem en Samsung SDI zitten volgens mij ook niet stil.
Tesla en PR is een goed huwelijk. Maar ik heb het meeste vertrouwen in Tesla wat betreft accuproductie. En hun accu's zijn ook alleen voor hun eigen producten. LG en Samsung produceren voor meerdere merken.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Snow_King schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:12:
[...]

Zeker weten. Maar in 2018 een Model 3 krijgen kan ook erg lastig worden in de EU gok ik zo.
Van BMW kun je je ook afvragen hoeveel ze er kunnen gaan maken, dat blijkt tot nog toe nog altijd de grootste bottleneck. Zie ook de Opel Ampera-e

Overigens is er zondag nieuws van Tesla over de release-datum van de Model 3

[ Voor 9% gewijzigd door Blik1984 op 30-06-2017 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Ligt het überhaupt alleen aan de batterijproductiecapaciteit dat de Ampera-e niet goed leverbaar is, of dat het management het alleen als complience car heeft bedacht? Bij de Ioniq is het bekend dat er lange levertijd zijn vanwege de capaciteit bij LG Chem.

Maar zal door de Gigafactory niet meer capaciteit vrijkomen, omdat Tesla minder van de huidige fabrikanten afneemt? Het lijkt me niet, dat Panasonic nu exclusief voor Tesla gaat produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:29
De verwachting is wel dat Tesla jaren voorsprong heeft wat betreft de massaproductie van EV's.
Andere fabrikanten komen nu ook met plannen voor "massaproductie" en eigen accufabrieken.
Maar dat kan nog wel 5 jaar duren. En wat voor aantallen ze dan onder "massaproductie" verstaan doen ze ook nog vaag over.

Dan doen de grote fabrikanten wel beloftes om de komende 5 jaar 5 tot 10 miljard te investeren om dit te realiseren.
Maar Tesla investeert de komende 5 jaar naar verwachting 32 miljard in hun EV afdeling. Dus ze lopen eerder verder uit dan dat ze ingehaald worden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Roobje schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:27:
Ligt het überhaupt alleen aan de batterijproductiecapaciteit dat de Ampera-e niet goed leverbaar is, of dat het management het alleen als complience car heeft bedacht? Bij de Ioniq is het bekend dat er lange levertijd zijn vanwege de capaciteit bij LG Chem.

Maar zal door de Gigafactory niet meer capaciteit vrijkomen, omdat Tesla minder van de huidige fabrikanten afneemt? Het lijkt me niet, dat Panasonic nu exclusief voor Tesla gaat produceren.
Neen, de GF maakt geen capaciteit vrij, de 18650 cellen van de S/X komen uit Japan rechtstreeks van Panasonic. De 2170 voor de 3 worden in de GF gemaakt en wordt feitelijk alle nieuwe capaciteit meteen ingezet.

De Ampera-e is 2-ledig, en het PSA management heeft daar ook nog een hand in. De Hyundai problemen lijken mij breder te zijn dan enkel Hyundai of LG. Maar is dat inmiddels niet achter de rug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

PASware schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:53:
Blijkbaar doet BMW ook iets in accu's, gezien dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Worden er in de GigaFactory van Tesla alleen accu's gemaakt of gaan de auto's er ook gebouwd worden? De fabriek in Freemont barst uit z'n voegen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-09 19:54
Roobje schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:27:

Het was juist Kia (zuster van Hyundai) die de auto's voor Noorwegen eerst even in Duitsland een touch-down liet maken om zo de statistieken te beinvloeden.

Volgens mij gaat de rollout van het aantal dealers voor de Chevy Bolt gestaag door en zijn de verkopen van de Kia en Hyundai EV's daar te verwaarlozen.

Het Ampera-e verhaal heeft meer met de PSA overname en de historische verkopen van de Opel Ampera (zonder e) te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door kdeboois op 30-06-2017 11:58 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Ik heb mijn LEAF ingeruild voor een Ioniq EV, dus de start post mag wat mij betreft aangepast worden ;) (misschien wel leuk om daarbij de historie te behouden)...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lhKyU9i.jpg

Is toch wel een stapje hoger dan de LEAF, erg fijne auto :)

[ Voor 11% gewijzigd door Shapeshifter op 01-07-2017 15:03 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Huh is dat een grill sticker aan de voorkant?

edit: ah lees het in Hyundai topic. Ziet er zo wel oke uit.

[ Voor 41% gewijzigd door YoshiBignose op 30-06-2017 22:52 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
PASware schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:54:
Worden er in de GigaFactory van Tesla alleen accu's gemaakt of gaan de auto's er ook gebouwd worden? De fabriek in Freemont barst uit z'n voegen namelijk.
De aandrijflijn van de Model 3 wordt in de Gigafactory gemaakt. Evenals het accupakket.
De accu productie voor de Model S en X gaat verplaatsen naar de Gigafactory. En de Storage batterijen worden daar al gemaakt.
En er staan 4 nieuwe fabrieken in de planning. Waaronder 1 in China (voor de lokale markt) en een voor de model Y.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
Shapeshifter schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 22:44:

Is toch wel een stapje hoger dan de LEAF, erg fijne auto :)
Gefeliciteerd! d:)b

Wat vind je specifiek een stapje hoger dan de Leaf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Even zien, hij is ruimer in de breedte en in de kofferbak en ik vind de stoelen lekkerder zitten (mijn vrouw niet overigens). Hij glijdt nog meer over de weg dan de LEAF deed (het is echt een chille cruise auto); hobbels worden net wat minder doorgegeven, voor mijn gevoel aardig wat minder body roll als je door een bocht gaat en hij is stiller; zowel de demping van windruis als de aandrijflijn die in de LEAF toch licht zoemt, bandenruis hoor je daardoor wel iets meer heb ik het idee.

Er zitten veel meer features op; adaptive cruise control en lane assist zijn echt fantastisch en je kunt dingen veel nauwkeuriger instellen (hoe vaak je richtingaanwijzer aan moet als je hem aantikt in plaats van aanzet bijvoorbeeld). Het mediasysteem is ook wat minder clunky; je hoeft niet zo op het scherm te rammen als in de LEAF, hij is sneller en je kunt daadwerkelijk scrollen, voelt meer als een tablet. Tevens is de bluetooth koppeling beter voor elkaar; contactgegevens en belhistorie worden gedownload.

Tja, en een hoop kleine dingen: bereikindicatie is veel realistischer, bijrijdersraam is ook automatisch, verbruik kun je nauwkeuriger aflezen dan 1 decimaal, state of charge kan in procenten bekeken worden, klok op het dashboard en op het mediasysteem lopen niet meer uit elkaar na verloop van tijd. Stuur is beter verstelbaar. Afwerking is veel beter, minder goedkoop plastic en wat meer chique randjes en materialen.

Dit hele verhaal is in vergelijking met mijn oude 2011 LEAF, wellicht dat een aantal dingen niet meer klopt met de nieuwste LEAF...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
* Laadpalendoolhof *

Vanaf volgende week heb ik ook een EV. Nu probeer ik me voor te bereiken op het gebruik van laadpalen en snellaadstations.

tot nu toe heb ik
EV laadpas (voor opladen bij normale paal)
NewMotion pas (voor extra toegang tot palen)

en voor snelladen gevonden:
Fastned (met app)
Allego (werkt met newmotion pas?)
Mistergreen (app smoov?)

heb ik hiermee een goede dekking of mis ik nog een belangrijke partij?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarryH schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 10:05:
In Nederland heb je met 1 laadpas en de Fastned app alle openbare laadplekken gedekt.

Welke de goedkoopste is hangt af van welke palen je gebruikt. Sommige aanbieders hebben goedkopere tarieven op hun "eigen" palen.

Hoorde gisteren reclame op de radio voor de nieuwe Smart EV; die is blijkbaar in Nederland weer te koop/ Maar hun site is niet vooruit te branden. Ligt dat aan mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voor de mensen in het Noorden die niks te doen hebben een leuk elektrisch uitje: http://emotiondag.nl/ in Appelscha.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

BarryH schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 10:05:
* Laadpalendoolhof *

Vanaf volgende week heb ik ook een EV. Nu probeer ik me voor te bereiken op het gebruik van laadpalen en snellaadstations.

tot nu toe heb ik
EV laadpas (voor opladen bij normale paal)
NewMotion pas (voor extra toegang tot palen)

en voor snelladen gevonden:
Fastned (met app)
Allego (werkt met newmotion pas?)
Mistergreen (app smoov?)

Met je Newmotion pas heb je in principe al genoeg dekking voor Nederland. Deze werkt in principe op *alle* NL Laadpalen, dus ook Allego / Mrgreen alles.

Check ook eens de gratis snelladers van de Lidl, o.a. te vinden op http://free-ac-lader.tk en http://www.ac-lader.nl . Precies hetzelfde als Fastned maar dan 100% gratis.

Kijk je ook nog naar de prijs kijk dan eens naar de volgende aanbieders. Ze hebben (in NL) dezelfde dekking als TNM maar zijn goedkoper, immers de eerste 20 laadsessies bij TNM betaal je €0,35 per sessie extra.

NLMab vraagt €0,10 per transactie, Flow €0,18

http://www.nlmab.nl/
http://www.flowcharging.nl

Deze passen zijn het goedkoopste op laadpunten van LMS (Last Mile Solutions) / Ecotap.

Voor Nuon/Heijmans palen kan je het beste de Nuon pas gebruiken. Voor dure en woekerpalen ook, aangezien zijn het tarief uitgemaxxed hebben op maximaal € 0,35 / kWh inc BTW. Ook al heb je dus een EVbox die €0,40 rekent betaal je met de Nuon pas toch maar €0,35 / kWh.

Met die Nuon pas laad je bij Nuon zelf (bijv alles in Amsterdam of Utrecht) €0,314 / /kWh en Nuon Brabant €0,22 / kWh.

Ik heb geen aandelen Nuon ofzo, maar als particuliere rijder heb ik dat een keer helemaal uitgeplozen voor zo'n beetje alle laadpas aanbieders in NL en Europa. Ik heb er een keer een gastblog over geschreven, hoe je gratis naar Zuid Europa reist met je EV:

http://www.e-xpeditie.nl/content/gratis-naar-zuid-europa

Verder: Welkom en veel goedkope kilometers toegewenst!

[ Voor 7% gewijzigd door Hachy op 01-07-2017 13:53 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Was een interessant dagje in Appelscha. Onderweg zag ik al die afgedekte praatpalen die binnenkort in de verkoop gaan en toen bedacht ik me; hoe tof zou het zijn om zo'n praatpaal te kopen en die om te bouwen tot laadpaal? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Erasmo schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 19:44:
Was een interessant dagje in Appelscha. Onderweg zag ik al die afgedekte praatpalen die binnenkort in de verkoop gaan en toen bedacht ik me; hoe tof zou het zijn om zo'n praatpaal te kopen en die om te bouwen tot laadpaal? :D
Genoeg al te koop op Marktplaats

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 14:45

Don Quijote

El Magnifico

Ik kan mij voorstellen dat je als Tesla eigenaar soms redelijk gek wordt van alle onaangekondigde updates/upgrades. Zeker als je ze net misloopt. Vandaag ben ik echter blij. De 75D die ik aan het bestellen ben, is vanuit het niets opeens een seconde eerder bij de 100. (Tesla introduces new performance enhancements to Model S and Model X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Blik1984 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 19:58:
[...]

Genoeg al te koop op Marktplaats
Door dat soort lui was de eerste batch in 30 minuten verkocht, ik wacht wel op de volgende tranche, ondersteun liever geen scalpers als het even kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Juni 2017 volgens de Bovag

BMW i3, 54 (423)
Citroen C-Zero, 6 (17)
Hyundai Ioniq, 160 (939) alle uitvoeringen
Nissan Leaf, 34 (357)
Opel Ampera-e, 0 (11)
Peugeot Ion, 1 (7)
Renault Zoe, 143 (395)
Tesla Model S, 203 (803)
Tesla Model X, 121 (480)

Leuk om te zien hoe snel zo de FF91 de berg op weten te jagen. Het is toch een aanzienlijke hoeveelheid gewicht en aanwezigheid, en dat zonder race ophanging.

[ Voor 22% gewijzigd door databeestje op 01-07-2017 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hachy schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:47:
NLMab vraagt €0,10 per transactie, Flow €0,18
Hm, die prijzen van NLMab staat dan weer nergens op hun site :|

Je blog is leuk om te lezen, maar sommige zaken zijn al weer achterhaald, helaas.

Bij de Colruyt moet je (sinds gisteren!) altijd een pas hebben die 1 euro per maand kost en ook 25 cent per kWh betalen. Dat staat tenminste op hun website...

Je schrijft ook dat je bij IKEA's in Europa gratis kan laden, maar bij de IKEA's in Nederland is dat in ieder geval niet zo; in ieder geval niet bij allemaal.

Een KiWhi pass kost tegenwoordig 24 euro per jaar. Ik heb hem (nog) niet gebruikt dus of je vaak niets hoeft te betalen bij het laden weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Tja, de ontwikkelingen gaan snel. De IKEA's in Frankrijk zijn 100% gratis dat weet ik zeker, de andere landen gratis of goedkoop. Verschilt ook nog wel eens per Ikea vestiging.

De NLMab tarieven zijn écht €0,10 per transactie. Ik laad er nu een jaar mee ongeveer als standaard laadpas en ik heb nog geen goedkopere laadpassen kunnen ontdekken. Ik heb hem ook in Belgie gebruikt bij o.a. Allego snelladers.

Het zijn geen garanties natuurlijk; maar het gaat erom wat praktische handvatten te geven. De blogpost ging erom dat je in de praktijk, als je erg goed je best doet, 100% gratis naar de Medi terrannee kunt reizen.

Als je bijvoorbeeld tol meeneemt ben je zo al €200 kwijt maar daar ging die blog niet over.

Ik heb €20 op de KiWhi pass gezet en er een keer of 5 mee geladen. Er staat nog steeds €20 op. Maar voor Frankrijk is de Chargemap pass vanaf vorige week ook al een mooi begin, dat is een soort Franse TNM pas, eenmalig €15 en voorlopig nog gratis op heel veel netwerken.

check https://chargemap.com/pass . Deze is ook bruikbaar bij Corri-Door (Franse snelwegen netwerk) en Belib' (Parijs)

[ Voor 10% gewijzigd door Hachy op 02-07-2017 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
wat is een goede site/app om een route te plannen waarbij je ook je laadlocaties en tijd ziet. bij fastned gaat dit goed, maar kan je geen "via"punt invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/

Ontzettend veel instelbaar en customisable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-09 00:18
databeestje schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 21:55:
...
Leuk om te zien hoe snel zo de FF91 de berg op weten te jagen. Het is toch een aanzienlijke hoeveelheid gewicht en aanwezigheid, en dat zonder race ophanging.
[video]
Ook leuk om te zien:
https://www.youtube.com/watch?v=mcepG9Twa_8
Nu al 1 van de snelste op de Nurburgring.

[ Voor 29% gewijzigd door mgroen81 op 02-07-2017 14:04 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-09 07:13
Afgelopen vrijdag is mijn zoe naar de renault dealer geweest voor een software update i.v.m. wat raar gedrag van airco en rlink. Problemen zijn helaas niet opgelost.

Echter hebben ze de BMS en het BMS veiligheidssysteem gerest en daardoor is mijn State of Health van 79% naar 98% gegaan.

Kan ik ten zeerste aanraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
het lukt mij daar niet om te zien te krijgen op welke plekken je moet laden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

De blauwe cirkel is je actieradius. Je ziet een aantal laadpunten die je op basis van jouw criteria aan kan geven als punt waar je daadwerkelijk wilt gaan laden. Dus als er 4 punten zijn waarvan eentje gratis dan kies je bijvoorbeeld die gratis variant. Als je ze vervolgens aanklikt kan je op "Ladestopp hinzufügen" klikken en dan worden ze als tussenstop op je route toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Hachy schreef op zondag 2 juli 2017 @ 15:15:
De blauwe cirkel is je actieradius. Je ziet een aantal laadpunten die je op basis van jouw criteria aan kan geven als punt waar je daadwerkelijk wilt gaan laden. Dus als er 4 punten zijn waarvan eentje gratis dan kies je bijvoorbeeld die gratis variant. Als je ze vervolgens aanklikt kan je op "Ladestopp hinzufügen" klikken en dan worden ze als tussenstop op je route toegevoegd.
ok, snap het, dus bij aantal stops kort op elkaar moet je ruimer binnen de actieradius gaan laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Dit is bijvoorbeeld Utrecht - Parijs met Een Ioniq EV en dan alléén CCS.

www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/1396644/

De oranje punten zijn optioneel, de groene als suggestie.

Als je naar beneden scrollt dan zie je ook exact hoeveel tijd je overal aan kwijt bent en tot hoeveel procent SoH je laden moet:

Gesamt ca. 7 Stunden 13 Minuten
Fahrzeit ca. 5 Stunden 7 Minuten
Ladezeit ca. 2 Stunden 6 Minuten*

[ Voor 37% gewijzigd door Hachy op 02-07-2017 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heeft er iemand enig idee hoe de standaardspecs voor een auto tot stand komen?
Het valt me op dat een Zoe staat geregistreerd met 1.403 kg, 65 kW en een 0-100 van 13.5 seconden.
Als ik dat gewicht en die tijd in mijn rekenmachine zet, kom ik op 80 kW. Nogal een verschil.
Hoe is dat te verklaren?

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 02-07-2017 21:37 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Laadkabel vraag! Hoelang is jullie kabel en wat zou de optimale lengte zijn?
Mijn snellader wordt komende weken eindelijk geïnstalleerd en ik moet nog een kabel aanschaffen. Het is een drie fase lader dus de kabel zal sowieso wat dikker zijn maar wat is een goede minimale lengte? Met de motor zijn ICE-ers minder een probleem omdat je er meestal wel langs kan maar de ruimte is natuurlijk wel beperkt, dus ik zat aan 1,5m te denken. En wat is qua opbergen compacter, normaal of een krulsnoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:29
Is wel wat kort, ik zou kijken hoeveel je fatsoenlijk mee kan/wil nemen (op de motor)...krulsnoer is vaak niet volledig te benutten dan heb je ook wat extra lengte nodig...ik heb bij de Zoe een korten kabel meegekregen en al een paar keer niet kunnen laden door verschillende omstandigheden en moest door naar de volgende paal...

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@Erasmo Ik heb een kabel van 2m en een van 10m. 95% van de tijd gebruik ik die van 2m, maar in sommige gevallen (laadpaal aan de verkeerde kant/ICE ertussen) ben ik toch erg blij met de 10m kabel! De 10m ligt in de kofferbak onder de dekvloer, de 2m altijd ergens in de auto op de vloer. Met 2m zijn de stekkers het grootste deel en de kabel niet zo'n issue, bij die 10m word de kabel ook iets lastiger, met wat oefening kan je die nog redelijk compact oprollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-09 23:01

_V_

Proton_ schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:37:
Het valt me op dat een Zoe staat geregistreerd met 1.403 kg, 65 kW en een 0-100 van 13.5 seconden.
Als ik dat gewicht en die tijd in mijn rekenmachine zet, kom ik op 80 kW. Nogal een verschil.
Hoe is dat te verklaren?
Misschien zit je er een factor 2 te hoog.
Pavg = Ek / t = 0.5*m*v^2 / t wat dus op 40 kW uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:40:
Laadkabel vraag! Hoelang is jullie kabel en wat zou de optimale lengte zijn?
In mijn auto ligt ook een korte kabel en een lange. De korte is een meter of vier (zat bij de auto) en ik heb ook een kabel van acht meter. Die laatste gebruik ik net zoals @Tassadar32 zelden, maar als ik hem nodig heb ben ik wel blij dat hij er is.

k durf niet te zeggen of je daar met een motor minder last van hebt. Je kan hem in het algemeen toch niet tussen twee auto's parkeren? Mijn ervaring is dat op parkeerplekken een laadpaal vaak in een hoekje staat, of tegen een muur ofzoiets. Dan kan je dus ook niet makkelijk "aan de andere kant" komen met je motor.
In steden is dat natuurlijk wel anders, daar is heb je vaak wel een stoep (wat niet wil zeggen dat er dan wel fatsoenlijk plek is om een motor neer te zetten).

Een krulsnoer lijkt mij niet handiger dan een rechte kabel. Behalve misschien aan een laadpaal zelf, maar dan nog heb ik eigenlijk liever een kabel die op de grond ligt dan een krulkabel die op struikelhoogte door de lucht loopt te hangen.

Ik heb weinig verstand van motoren, maar misschien is het een idee om een iets grotere helmkoffer te kopen. Dan kan je een kabel daar opgerold in liggen tegen de zijkanten en de helm stop je dan in de ruimte in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Laatst online: 24-04-2024
_V_ schreef op zondag 2 juli 2017 @ 23:46:
[...]

Moet je de kWh niet naar Joule omrekenen?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jan Treur schreef op maandag 3 juli 2017 @ 07:06:
Moet je de kWh niet naar Joule omrekenen?
Omdat je de energie in Joule al deelt door de tijd zit je weer op Watt. Pff, natuurkunde is voor mij wel weer lang geleden hoor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

_V_ schreef op zondag 2 juli 2017 @ 23:46:
[...]

Thanks.
Dat is 'm inderdaad :)
@Erasmo ik heb een 5m kabel met klitteband opgebonden tot 2 meter. Het komt slechts zelden voor dat ik het klitteband los moet halen.
Krulsnoer zou ik niet doen, dat haakt in elkaar bij het opbergen. Als vaste kabel aan een laadpaal werkt het wel.

[ Voor 26% gewijzigd door Proton_ op 03-07-2017 08:10 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Even een kanttekening bij Flow; Hun klantenservice is echt bagger.
Al bijna een half jaar wacht ik al op restitutie voor te hoge bedragen op de factuur (de BP snellader bij brugrestaurant A4. Deze rekent 42ct/min ipv de vermelde 25ct/kWh). Twee weken geleden na een grondige klacht eindelijk een toezegging gekregen van een creditfactuur. Maar zelfs dat is nog niet binnen...

Heb nu Plugsurfing met TNM pas als backup. Het kost iets meer, maar ik hoop dit soort gedoe (wat ondertussen al veel vrije tijd kost) dan te voorkomen.
Erasmo schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 19:44:
Volgens het nieuwsbericht maakt Ecoleon er laadpalen van. Alhoewel dat nog niet op hun site zelf staat. Maar hou het in de gaten zou ik zeggen ;)
http://ecoleon.nl/producten/praatpalen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Iedereen bedankt voor de input qua laadkabels.
JeroenE schreef op maandag 3 juli 2017 @ 07:04:
[...]
Ik durf niet te zeggen of je daar met een motor minder last van hebt. Je kan hem in het algemeen toch niet tussen twee auto's parkeren? Mijn ervaring is dat op parkeerplekken een laadpaal vaak in een hoekje staat, of tegen een muur ofzoiets. Dan kan je dus ook niet makkelijk "aan de andere kant" komen met je motor.
In steden is dat natuurlijk wel anders, daar is heb je vaak wel een stoep (wat niet wil zeggen dat er dan wel fatsoenlijk plek is om een motor neer te zetten).

Ik heb weinig verstand van motoren, maar misschien is het een idee om een iets grotere helmkoffer te kopen. Dan kan je een kabel daar opgerold in liggen tegen de zijkanten en de helm stop je dan in de ruimte in het midden.
Ik heb al een flinke hutkoffer maar daar zit ook mijn bagage etc. in, op de motor is bergruimte schaars. Qua manoeuvreerbaarheid zit het op zich wel goed, er is altijd wel een gaatje te vinden waar ie doorheen past.
Ik denk dat ik voor de 2 meter ga, aangezien mijn input ongeveer even hoog is als die van de meeste stations, en vergeet niet dat ik zelfs bij een langzaam laad paal met een half uurtje alweer 200km heb getankt dus een 'splash and dash' naar de volgende is altijd wel mogelijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
De eerste model3 komt vrijdag van de band rollen. 2 weken voor op schema (dat hoor je niet vaak bij tesla).
28e een delivery party voor de eerste eigenaren.
https://twitter.com/elonmusk/status/881751358407299072

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nivve schreef op maandag 3 juli 2017 @ 09:28:
Even een kanttekening bij Flow; Hun klantenservice is echt bagger.
Ik heb al drie keer geprobeerd een laadpas te bestellen, maar die is tot nog toe nog steeds niet gekomen. Ik heb er ook over gebeld maar dat heeft ook niet geholpen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
JeroenE schreef op maandag 3 juli 2017 @ 10:09:
[...]
Ik heb al drie keer geprobeerd een laadpas te bestellen, maar die is tot nog toe nog steeds niet gekomen. Ik heb er ook over gebeld maar dat heeft ook niet geholpen :|
begin er dan niet aan... dit wordt alleen maar admin ellende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Overigens was ik in Appelscha wel positief verrast over Lightyear. Ik had hun praatje gemist, maar bij de stand een lang gesprek gehad met een van de personen daar. Er waren niet zoveel mensen dus kon ze lekker lang bestoken met alle vragen die ik had :+

Maar vooral de VR rendering van hun auto was erg cool. Het is toch wel super leuk om even rond te kunnen lopen om een concept heen (al was de loopruimte in de tent beperkt). Van de klasse ben ik niet zo'n fan (orde grootte van de Tesla Model S denk ik), maar toch zeker niet lelijk, ondanks de zonnepanelen.

Dat VR werkt toch wel heel goed om je product al te laten zien aan mensen. Van mij mogen meer bedrijven dat doen! Hoef ik volgende keer niet meer helemaal naar de Parijs Auto Show te rijden om die concepten te kunnen zien :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarryH schreef op maandag 3 juli 2017 @ 10:10:
begin er dan niet aan... dit wordt alleen maar admin ellende
Daarom nu bij NLMab besteld. Die reageren in ieder geval wel op mail (en snel ook).

Flow heeft trouwens de pas voor de zaak wel gewoon verstuurd (die werkt ook prima en ik heb nog geen verkeerde rekening gehad). Dus vreemd is het allemaal wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Hachy schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:47:
[...]

Check ook eens de gratis snelladers van de Lidl, o.a. te vinden op http://free-ac-lader.tk en http://www.ac-lader.nl . Precies hetzelfde als Fastned maar dan 100% gratis.
Vraagje nog hierover: Zijn deze in Nederland buiten openingstijden beschikbaar?
Ik had een Lidl lader echt nodig in Duitsland en die was gewoon gedeactiveerd 's avonds :(. Had ons heel veel gedoe kunnen schelen, er was vrijwel niets anders op de route waar we waren.

Zonde van het geld ook trouwens als ze een snellader kopen en hem de helft van de tijd uitzetten. Maak hem dan betaald na sluitingstijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nivve schreef op maandag 3 juli 2017 @ 13:47:
Vraagje nog hierover: Zijn deze in Nederland buiten openingstijden beschikbaar?
Volgens goingelectric niet.
Maak hem dan betaald na sluitingstijd...
Waarschijnlijk is de parkeergarage gewoon dicht na sluitingstijd? Bij mijn "lokale" Lidl (die geen snellader heeft) is het parkeerterrein ook afgesloten na sluitingstijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Laadpanelen worden worden alleen op eigen grond gebouwd, daar mag je meestal niet buiten de openingstijden komen. Ook al is de slagboom of het hek niet dicht. Vrijwel alle supermarkten hebben de laadpalen in combi met zonnepanelen. Behalve voor hun image is de laadpaal om klanten te lokken.

Waarschijnlijk geeft betaald laden te veel administratief werk en kost het meer dan het opbrengt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
JeroenE schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:18:
[...]
Volgens goingelectric niet.

[...]
Waarschijnlijk is de parkeergarage gewoon dicht na sluitingstijd? Bij mijn "lokale" Lidl (die geen snellader heeft) is het parkeerterrein ook afgesloten na sluitingstijd.
Voor afgesloten parkeerterreinen (en dat zijn misschien de meeste) kan ik me dat zeker voorstellen. Maar waar ik was is dus gewoon openbaar parkeren na sluitingstijd, dus dan is het erg raar.

Edit:
@Roobje: Misschien dat het de administratiekosten zijn. Maar dat kan toch nooit erg duur zijn, zo'n ding is al helemaal connected en de hele mikmak qua support.
Maar goed, ik neem maar aan dat ze er hun redenen voor hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Nivve op 03-07-2017 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Buiten de openingstijden is het niet redelijkerwijs om aan te nemen dat het klanten zijn laden, en als er iedere avond een paar auto's komen snelladen kan dat jaarlijks aardig in de papieren lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nivve schreef op maandag 3 juli 2017 @ 15:41:
[...]

Voor afgesloten parkeerterreinen (en dat zijn misschien de meeste) kan ik me dat zeker voorstellen. Maar waar ik was is dus gewoon openbaar parkeren na sluitingstijd, dus dan is het erg raar.
Gratis laadpalen zijn lokkertjes voor klanten. Als de winkel dicht is heb je geen lokkertje nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX333
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:54
Wat is jullie mening omtrent een warmtepomp? De moeite waard voor 1000 euro? Scheelt dit echt zo veel km's in de winter? Twijfel namelijk voor een e-Golf met of zonder warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Met alles tussen de 4 en 20 graden scheelt het enorm tegenover een gewoon resistief element. Tussen de -4 en 4 nog altijd een factor 2. Dus eigenlijk zit het grootste voordeel juist in ons klimaat.

In mijn MiEV is het een 6kW heater, dat kan een ~1.5kW warmtepomp dus beter. In een half uur rijden is het dus 3kWh voor de MiEV en dat is dan weer 18km bereik. Het is dus meer afhankelijk van hoe *lang* je onderweg bent. Is dit een uur met veel file, dan stook je dus evengoed veel energie in warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Laatst online: 24-04-2024
Ik heb het ook eens geschat bij de Ioniq. Hier zie je wat grafieken.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Autovisie heeft weer een bezoekje aan Noorwegen gebracht waar ze met de Opel Ampera-e rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 3 juli 2017 @ 16:07:
[...]

Gratis laadpalen zijn lokkertjes voor klanten. Als de winkel dicht is heb je geen lokkertje nodig.
Zeker, vandaar dat ik dan op zijn minst had verwacht dat ze beschikbaar maar betaald zouden zijn na sluitingstijd. Als ze er dan toch staan, haal er dan nog wat extra geld uit. Maar goed, zoals eerder gezegd kan dat inderdaad misschien niet opwegen tegen eventuele administratieve kosten.
Ook goed voor het imago van Lidl is zo'n ervaring als de mijne trouwens ook niet :+

Ik vind het vooral zonde. Zoveel snelladers zijn er nou ook weer niet en de stroom is niet de kostenpost bij een snellader, vergeleken met de kosten van de lader zelf (iig de DC kant). Dus dan is het naar als je een bewust gedeactiveerde lader tegenkomt ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Zo lang mogelijk als dat je ruimte hebt. Je komt niet vaak te kort maar die keer dat het net niet genoeg is, is het tóch vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Stroom kost voor bedrijven inderdaad bijna niets. Nu zijn die Lidl's in Duitsland wel allemaal 22kW's misschien dat dat voor wildladers een wat aanzuigende werking heeft.

Het zou ze sieren als ze in het kader van service die palen ook buiten kantoortijden gewoon ingeschakeld laten.Zoals in Nederland wel het geval is.
Nivve schreef op maandag 3 juli 2017 @ 15:41:
[...]

Edit:
@Roobje: Misschien dat het de administratiekosten zijn. Maar dat kan toch nooit erg duur zijn, zo'n ding is al helemaal connected en de hele mikmak qua support.
Maar goed, ik neem maar aan dat ze er hun redenen voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hachy schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:44:
Het zou ze sieren als ze in het kader van service die palen ook buiten kantoortijden gewoon ingeschakeld laten.Zoals in Nederland wel het geval is.
Het punt was toch juist dat die laders niet zijn te gebruiken na sluitingstijd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
JeroenE schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:39:
[...]
Het punt was toch juist dat die laders niet zijn te gebruiken na sluitingstijd :?
In Duitsland ja, in Nederland zijn ze dus wel na sluitingstijd beschikbaar.
Het geklaag van mij is dan ook voor de Duitse Lidls :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nivve schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 19:54:
In Duitsland ja, in Nederland zijn ze dus wel na sluitingstijd beschikbaar.
Bij de Lidl in Tilburg dus niet, daar kan je na sluitingstijd ook niet terecht. Je kan der dus ook in Nederland niet zo maar van uitgaan dat dat overal hetzelfde is. Ook bij bijvoorbeeld Ikea's kan je na sluitingstijd niet terecht omdat zij hun terrein dan ook afsluiten. Ik weet niet of dat bij alle Ikea's in NL zo is, maar waar ik ben geweest is dat in ieder geval wel zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mgroen81
Laatst werd mij bij een garage verteld dat elektrisch rijden niet de toekomst is maar waterstof. (wat eigenlijk ook elektrisch is) Ik wist wel dat infrastructuur een probleem zou worden, maar onderstaande link geeft wel mooi weer hoe in-efficiënt de waterstof productie en gebruik is/zou zijn.
https://blog.widodh.nl/hydrogen-does-not-work/

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ja, veel autofabrikanten hebben dat heel lang geroepen (en sommige nu nog steeds). Dus op zich is het ook niet vreemd dat dealers dat ook vertellen.

Er komen nu ook fabrikanten die het juist andersom willen gaan doen en in iedere auto een elektromotor minimaal als hulpmiddel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Honda heeft in Californië een waterstofauto rondrijden en doet verder weinig met EV's helaas. Er is wel heel even een honda Jazz (Fit in USA) geweest maar alleen lease.
Nu rijden we dus ook met een Zoe. Als Honda fan best wel jammer...
En het rijd lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een tijd in een Jazz Hybrid gereden (maar dan dus zonder stekker). De EV versie is inderdaad alleen in de USA geweest (omdat ze daar wel moeten anders mogen ze geen andere auto's verkopen).
Ik vind het ook jammer dat niet meer fabrikanten doorzetten en alleen maar zulke auto's maken omdat ze moeten voor sommige markten. Hopelijk verandert dat de komende jaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

mgroen81 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:28:
Laatst werd mij bij een garage verteld dat elektrisch rijden niet de toekomst is maar waterstof. (wat eigenlijk ook elektrisch is) Ik wist wel dat infrastructuur een probleem zou worden, maar onderstaande link geeft wel mooi weer hoe in-efficiënt de waterstof productie en gebruik is/zou zijn.
https://blog.widodh.nl/hydrogen-does-not-work/
Voor mensen die geen ervaring hebben met elektrisch, noch waterstof, klinkt het allemaal hardstikke leuk. Prima powerpoint zou ik dan zeggen. In de praktijk zijn er toch wel wat subtiele nuances zou ik op zijn minst zeggen.

Een van de twee keuzes geeft *jou* vrijheid waar de energie vandaan komt. Een waterstof tankstation, dat alleen door grote bedrijven geexploiteerd kan worden geeft je feitelijk geen keuze. Of een elektriciteit die je thuis, op het werk, gratis of betaald, gemaakt met kolen, diesel, zon, wind water of whatever gemaakt kan worden.

Ik had het eerder in het topic al gepost, als ik tegen mensen in mijn directe familie zeg dat ik meer dan 100km met de elektrische auto op stap ben geweest bieden ze mij letterlijk aan om hun auto te lenen. Dat zegt meer over de publieke opinie dan dat het werkelijk iets over elektrisch rijden zegt.

Elektrisch rijden is gewoon goedkoop (tov benzin/diesel), de aanschaf is nog duur, maar ook daar wint vooralsnog de waterstof het niet. Wat blijft er dan daadwerkelijk over voor de waterstof auto? Mocht er een hypothetisch waterstof station komen binnen een straal van 128km van mijn huis dan kan ik daar voortaan 10 euro (ex btw) per /kilo betalen?

Voor de beeldvorming, met 10 euro elektriciteit koop ik 50kWh (a 20ct), dat is genoeg voor 357km elektrisch. De Toyota Mirai heeft een tank waar 5kg in kan, en kan daarmee 500km op de EPA cycle rijden. Je kan dus stellen dat de Mirai voor diezelfde 10 euro circa 100km kan rijden.

Ik denk dat het beeld wel iets duidelijker wordt zo, de eindgebruiker is uiteindelijk niet de gene die baat heeft bij de waterstof auto. Er komen altijd allerlei argumenten bij, op zich prima, maar nummers liegen zo slecht.

Elektriciteit is ook zo lekker voorspelbaar, en lang niet zo grillig als de prijzen van benzine of diesel, dat is wel zo handig bij het maken van het huishoud boekje. Voor die 12 keer per jaar dat ik verder moet dan de 100km prik wel even bij de snellader aan, nog steeds goedkoper dan benzine en dat half uurtje extra overleef ik ook wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
JeroenE schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 20:48:
[...]
Bij de Lidl in Tilburg dus niet, daar kan je na sluitingstijd ook niet terecht. Je kan der dus ook in Nederland niet zo maar van uitgaan dat dat overal hetzelfde is. Ook bij bijvoorbeeld Ikea's kan je na sluitingstijd niet terecht omdat zij hun terrein dan ook afsluiten. Ik weet niet of dat bij alle Ikea's in NL zo is, maar waar ik ben geweest is dat in ieder geval wel zo.
Aha. Dus het is niet 'Aldi Duitsland' die dat dan verkeerd regeld, maar eerder dus echt de franchisenemers af en toe ongeacht het land.
Toch wel raar, zou denken dat het dan door Aldi Nederland wordt beheerd ipv de winkels zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Laatst online: 25-09 22:47

Aight!

'A toy robot...'

Hoe zit het eigenlijk met de onderhoudskosten van een elektrische wagen als je meer dan 40.000 km/per jaar rijdt?

Met mijn diesel moet ik om de 20.000 km een beurt, hoe zit dat bij een elektrische auto? Stuk minder onderhoud toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Nivve ik weet niet eens of Aldi en Lidl wel franchisenemers heeft; maar ook dat hoeft het niet te zijn. Gemeentes kunnen ook regels opstellen en als die bijvoorbeeld niet willen dat er herrie wordt gemaakt of rotzooi wordt getrapt op een verlaten parkeerterrein kan het best zo zijn dat die hebben besloten dat het een afgesloten terrein moet zijn (of ze willen niet dat er gratis geparkeerd kan worden en zij dan parkeergeld missen etc).

Volgens mij is dat bij de Lidl in Tilburg ook zo; het is de parkeergarage van een winkelcentrum en voor zover ik weet niet specifiek van de Lidl en die is dus "gewoon" dicht na sluitingstijd.

@Aight! Mijn Soul moet iedere 15k km naar de dealer (net zoals de brandstofvarianten) maar volgens mij weten ze zelf eigenlijk ook niet goed waarom. Het is in ieder geval niet erg duur (om en om 80 en 140 euro ofzoiets) en het interessantste wat ze tot nu toe doen is een interieurfilter vervangen en de auto door de wasstraat rijden. Het is dat het moet voor de garantie, maar anders had ik hem rustig iedere 30k naar binnen gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Aight! schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 22:08:
Hoe zit het eigenlijk met de onderhoudskosten van een elektrische wagen als je meer dan 40.000 km/per jaar rijdt?

Met mijn diesel moet ik om de 20.000 km een beurt, hoe zit dat bij een elektrische auto? Stuk minder onderhoud toch?
Ik heb niet veel empirisch bewijs. Mijn auto is uit 2010 en moet dus naar de APK, de afgelopen APK was 40 euro en daarnaast nieuwe voorbanden voor 150,- Ik had 24k km gereden met de auto in een jaar. Dit jaar de achterbanden maar vervangen voor all-season exemplaren.

De MiEV is nogal simpel, er kan niet veel stuk, maar als het stuk is kost het waarschijnlijk meteen veel geld. Er zijn er maar 150 in NL.

[ Voor 10% gewijzigd door databeestje op 05-07-2017 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Aight! schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 22:08:

Mijn Model S krijgt bar weinig onderhoud. Nu 176.000km op de teller en heb in 3,5 jaar 2x onderhoud laten plegen.

Uiteraard worden de remmen en ophanging gecontroleerd bij een bandenwissel, maar aan de aandrijving doe ik bar weinig.

Totale kosten voor onderhoud was iets van 1000 euro in 3,5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Laatst online: 25-09 22:47

Aight!

'A toy robot...'

Wow, dat scheelt wel een hoop met een benzine/diesel variant!

Eens kijken of ik de baas zo ver krijg om mij een elektrische auto te sponseren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 11:31
Snow_King schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 22:51:
[...]

Mijn Model S krijgt bar weinig onderhoud. Nu 176.000km op de teller en heb in 3,5 jaar 2x onderhoud laten plegen.

Uiteraard worden de remmen en ophanging gecontroleerd bij een bandenwissel, maar aan de aandrijving doe ik bar weinig.

Totale kosten voor onderhoud was iets van 1000 euro in 3,5 jaar.
Reken je banden dan ook mee voor onderhoud?

@JeroenE De Lidl hier om de hoek (Tilburg Reeshof). Heeft een ondergrondse parkeergarage. Daar staan ook de laadpaal. Echter wordt de toegang na sluitingstijd boven door een roldeur dicht gezet en kun je er dus niet bij komen.

[ Voor 19% gewijzigd door Noord27 op 05-07-2017 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

JeroenE schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 20:48:
[...]
Dat is meer toeval omdat die garage eronder dan dichtgaat. Bij andere Lidl's zoals bijv Wolvega kan je 24/7 terecht.

@databeestje Je laatste alinea zegt eigenlijk alles. Als je je mindset verandert ligt de hele wereld gratis berijdbaar aan je voeten als je er *iets* meer tijd in steekt. En toch blijven mensen vasthouden aan de dogma's over range anxiety, laden duurt langer dan tanken, en waterstof. Wat is dat toch, angst voor het onbekende?

[ Voor 21% gewijzigd door Hachy op 06-07-2017 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hachy schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 00:36:
Dat is meer toeval omdat die garage eronder dan dichtgaat. Bij andere Lidl's zoals bijv Wolvega kan je 24/7 terecht.
Ja, precies. Je moet dus goed kijken of een laadpaal/snellader wel 24/7 bereikbaar is en er niet van uit gaan dat het zo is. Vooral omdat het dus meer is hoe de lokale situatie is kan je er niet van uitgaan dat het overal zo werkt als bij de "lokale" snellader.
Wat is dat toch, angst voor het onbekende?
Wat de boer niet kent dat eet hij niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

[...]

@databeestje Je laatste alinea zegt eigenlijk alles. Als je je mindset verandert ligt de hele wereld gratis berijdbaar aan je voeten als je er *iets* meer tijd in steekt. En toch blijven mensen vasthouden aan de dogma's over range anxiety, laden duurt langer dan tanken, en waterstof. Wat is dat toch, angst voor het onbekende?
Met de installatie van meer panelen kan ik nu ook een aanzienlijke deuk maken in de elektra kosten thuis van de auto, dus je kan bijna stellen dat het marginale kosten worden. Los van circa 50 euro aan laadkosten per maand van de publieke palen kost het niet zo veel meer.

We werden gedwongen om alles door te rekenen, en dan kom je soms tot andere inzichten. :)
JeroenE schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 06:28:
[...]
Wat de boer niet kent dat eet hij niet :+
Bijzonder toepasselijk, als wist je dat zelf natuurlijk ook niet.
Ik woon bijna tussen de boeren weilanden, al is het voornamelijk aardappel en bloembollen wat er hier verbouwd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:10

Wailing_Banshee

You're Next

[...]
En toch blijven mensen vasthouden aan de dogma's over range anxiety, laden duurt langer dan tanken, en waterstof. Wat is dat toch, angst voor het onbekende?
Als ik niet eens zeker weet of ik het hele jaar thuis kan komen (woon/werk verkeer) op 1 lading, is het dan vreemd dat ik range anxiety heb?
Als ik drie keer moet "tanken" voordat ik thuis ben (en elke tankbeurt ook nog veel langer duurt) als ik naar familie wil, zou ik niets mogen zeggen dat laden langer duurt dan tanken (terwijl ik nu op 1 tank heen en weer rijd)

Het is niet angst voor het onbekende, het is geen zin hebben om mijn kostbare vrije tijd om niets te verliezen. En kun je al aanhangers trekken met een electrische auto? Want die gebruiken wij ook regelmatig.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Noord27 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 23:50:
[...]

Reken je banden dan ook mee voor onderhoud?
Nee. Ik doe ongeveer 50.000km met een set, dat kost dan EUR 800.

Banden zijn slijtage, reken ze nooit onder onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:12

WhySoSerious

Be the change.

Wailing_Banshee schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 08:01:
[...]

Als ik niet eens zeker weet of ik het hele jaar thuis kan komen (woon/werk verkeer) op 1 lading, is het dan vreemd dat ik range anxiety heb?
Als ik drie keer moet "tanken" voordat ik thuis ben (en elke tankbeurt ook nog veel langer duurt) als ik naar familie wil, zou ik niets mogen zeggen dat laden langer duurt dan tanken (terwijl ik nu op 1 tank heen en weer rijd)

Het is niet angst voor het onbekende, het is geen zin hebben om mijn kostbare vrije tijd om niets te verliezen. En kun je al aanhangers trekken met een electrische auto? Want die gebruiken wij ook regelmatig.
https://www.autojunk.nl/2...sla-model-x-met-aanhanger

'nuff said.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:10

Wailing_Banshee

You're Next

Ik heb het natuurlijk wel over auto's die door de gemiddelde Nederlander gekocht kan worden. Die Tesla is duurder dan wat mijn huis nu waard is.

Kun je met een Zoe, Golf, Leaf, etc (dus de auto's in de 20-40K range) al aanhangers trekken?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Snow_King schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 08:13:
[...]

Nee. Ik doe ongeveer 50.000km met een set, dat kost dan EUR 800.

Banden zijn slijtage, reken ze nooit onder onderhoud.
Hoe doe je dat :P Ik ga de 30.000 niet halen vrees ik ;( gelukkig heb ik de 19" velgen.... volgens mij 245 banden.
Wailing_Banshee schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 08:24:
[...]

Ik heb het natuurlijk wel over auto's die door de gemiddelde Nederlander gekocht kan worden. Die Tesla is duurder dan wat mijn huis nu waard is.

Kun je met een Zoe, Golf, Leaf, etc (dus de auto's in de 20-40K range) al aanhangers trekken?
Ze kunnen het ongetwijfeld maar het mag niet want op je kentekenpapier staat 0.

Maar hoe ver moet jij wel niet rijden dan dat je 3x moet laden naar familie of werk? De EV's van tegenwoordig halen al 200 tot 400 km range en dan heb ik het niet over Tesla's.

[ Voor 46% gewijzigd door YoshiBignose op 06-07-2017 08:36 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:12

WhySoSerious

Be the change.

Wailing_Banshee schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 08:24:
[...]

Kan wel, mogen ze niet (niet op gekeurd).
Pagina: 1 ... 45 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.