Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 15:04

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Leuk nieuws uit eindhoven.

http://tuecomotive.nl/news/em-04-lina

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
Veneficus schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:18:
[...]

Ik heb ook wel vrij vaak met zowel dak open als airco aan gereden :+ rond de 30 graden is het inderdaad geen doen voor het stoplicht. Ik heb daarentegen ook wel in de winter in de zon met open dak gereden, dat heeft wel wat, met name als er sneeuw ligt 8)

Ik hoop stiekem op een elektrische Volvo C70 cabrio O-)
Jaaaaa, als dat zou kunnen! oOo
Veneficus schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 16:39:
[...]

Die Lotus Elise telt niet :+
_O- _O- _O- _O- :')

Ondertussen had ik vanochtend een Guessbereik van:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/1jorch.jpg

Niet onaardig vond ik, ik pluste dus de NEDC-norm :+ :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:37
Noord27 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 21:20:
[...]

Ah, het is 100.000 miles idd. Wat neer komt op 160.000km. In ons geval die wij op het oog hebben dan nog 3 jaar of 95.000km garantie op de accu's. Fijn om te weten.
Dat was ook toen je je PV panelen kocht. Blijken ook onverwoestbaar 😉

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Tocoleaf schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 22:00:
Okay, thuis aangekomen wel he-le-maal leeg (knipperende 29km bereik en een streepje over) en de batterij was wat warm :P
Dat is echt nog niet helemaal leeg hoor. Waarschijnlijk heb jij op dat moment nog een kwart van mijn totale bereik over. Helemaal leeg is als je in turtle mode thuis moet komen (is zelfs mij nog niet gelukt). Bijna helemaal leeg is als de bereikvoorspelling verdwijnt en je alleen nog maar streepjes ziet. Je gaat het vanzelf meemaken ;)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 17:30
Shapeshifter schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 06:40:
[...]

Dat is echt nog niet helemaal leeg hoor. Waarschijnlijk heb jij op dat moment nog een kwart van mijn totale bereik over. Helemaal leeg is als je in turtle mode thuis moet komen (is zelfs mij nog niet gelukt). Bijna helemaal leeg is als de bereikvoorspelling verdwijnt en je alleen nog maar streepjes ziet. Je gaat het vanzelf meemaken ;)
Living on the edge...
Net als mensen die pas gaan tanken als ze minstens 30km op "reserve" rijden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
RocketKoen schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:31:
[...]

Living on the edge...
Tja, mijn oude Lexus CT200h gaf al een tank-signaal met 13 liter over in de tank. Dus kon altijd nog 200 km rijden op de tank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:55
RocketKoen schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:31:
[...]

Living on the edge...
Zorgen dat je met een zo leeg mogelijke batterij thuis komt, is soms ook wel een leuke uitdaging toch?
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2lmtqux.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door wouter.N op 19-05-2017 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Niet zo goed voor de batterij om dat vaak te doen.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Aangenomen dat Tesla relatief dezelfde buffers aanhoudt, zal dat bij Wouter's 6% dus werkelijk iets van 16% zijn geweest (maar goed, ik weet de exacte buffers van Tesla dan ook niet. Kan - relatief - lager zijn). Dus dat zal wel meevallen.

Ik neem ook gewoon aan (misschien onterecht) dat de buffer door de autofabrikant voldoende is om de capaciteit te waarborgen bij leegrijden. Als ik deze aanname namelijk niet kan maken dan zie ik geen houvast om een veilig percentage aan te wijzen (50% misschien, maar dat kost zoveel range). Zover ik weet is dit een variabele schaal en is er geen drempelwaarde of zo. Dus dan vind ik de meest handige manier om gewoon alle capaciteit beschikbaar als veilig te beschouwen en dat de (auto/accu)fabrikant weet wat hij doet.

Of er moeten andere redenen zijn om een ander percentage aan te houden, maar die zou ik dan graag willen weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Nivve Denk ik ook. Het is de verantwoordelijkheid van de fabrikant om een veilige grens te kiezen - dat betekent dus een niveau waarbij de degradatie acceptabel blijft ook wanneer je de auto zo nu en dan helemaal leeg rijdt. Je kunt altijd discussiëren wat "acceptabel" precies is. Maar je moet een balans vinden tussen batterij behouden en prettig gebruik.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Moet die verantwoordelijkheid bij de fabrikant liggen of neem je die liever zelf? Heb je liever een 50 kWh pakket en laad je liever elke dag maar heb je de keuze om een keer 300 km te kunnen rijden of heb je liever 40 kWh waar je niet verder dan 240 km mee komt en je in de winter zorgen moet maken of je het wel haalt?

Ik zou mijn elektrische auto elke avond aan het stopcontact hangen dus dan is die balans makkelijker te vinden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:23:
Moet die verantwoordelijkheid bij de fabrikant liggen of neem je die liever zelf? Heb je liever een 50 kWh pakket en laad je liever elke dag maar heb je de keuze om een keer 300 km te kunnen rijden of heb je liever 40 kWh waar je niet verder dan 240 km mee komt en je in de winter zorgen moet maken of je het wel haalt?

Ik zou mijn elektrische auto elke avond aan het stopcontact hangen dus dan is die balans makkelijker te vinden.
Voor mij; bij de fabrikant.
Ik vind het überhaupt al een redelijk ondoorzichtig onderwerp en daarbovenop is het nog steeds onduidelijk welke variabelen nu precies accudegradatie veroorzaken en in hoeverre. Dus ik vertrouw mezelf minder om hier een goede keuze in te kunnen maken dan de fabrikant met meer kennis over hoe de accu door het testproces is heengegeaan.

Je keuze is erg sturend (edit: of beter gezegd, naar mijn mening incompleet). Ik zie het liever zo (deels gequote, met eigen wijzigingen):
  • "Heb je liever een 50 kWh pakket met de keuze om een keer 300 km te kunnen rijden, maar de kans dat de levensduur van de accu maar 8 jaar is.
  • Of heb je liever 40 kWh waar je niet verder dan 240 km mee komt en je in de winter zorgen moet maken of je het wel haalt, maar die wel meer dan 12 jaar meegaat?"
Dan wordt de conclusie voor mij opeens heel anders namelijk ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Nivve op 19-05-2017 14:00 . Reden: formatting ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Maasluip schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:23:

Probleem is natuurlijk dat wanneer de fabrikant het los laat en alles eruit perst dat er een gerede kans is dat een hoop mafkezen nergens naar kijken en continu de accu volledig leegrijden.

Wat zou betekenen dat een te groot aantal accu's de geest zullen geven of te snel degenereren wat weer tot imago schade lijdt bij de producent. Niemand gaat vertellen dat ze zelf dom zijn geweest op die verjaardag, het is die *** accu. ;)

En je krijgt dan weer de borrelpraat mythes dat je nooit verder mag gaan dan 20/30/40% "dus ik wil geen elektrische auto".

Volgens mij heeft de fabrikant alles te winnen door zelf de buffer te beheren.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
wouter.N schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:52:
[...]

Zorgen dat je met een zo leeg mogelijke batterij thuis komt, is soms ook wel een leuke uitdaging toch?
[afbeelding]
Mijn record was 15 km en dat wil ik nooit meer meemaken :9

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
Shapeshifter schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 06:40:
[...]
Ik had nog 10% batterij over en idd ik had nog geen knipperende streepjes. Itt tot drie weken geleden, toen ik die wel had :+

Ging wel bijzonder btw, er stond nog 15km en toen, vanuit het 'niets' ---

Ik dacht dat hij van 15km, naar 10km, naar 5km zou gaan en dan knipperen :+

Gelukkig reed ik vlak bij kantoor in Amsterdam dus paaltjes genoeg 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Volgens mij is het afhankelijk van de fabrikant of er onderaan een beschermde marge overblijft, en hoeveel dat dan is. Ik heb het idee dat het bij de Leaf en de Ioniq EV vooral in handen van de bestuurder is. De bescherming is bij de Ioniq dat er vanaf 13% en 5%, steeds dringender aanbevolen wordt te gaan laden (Charge the high voltage battery immediately, en bij 5% turtle mode).

[ Voor 31% gewijzigd door Jan Treur op 19-05-2017 14:44 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Jan Treur schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 14:39:
Volgens mij is het afhankelijk van de fabrikant of er onderaan een beschermde marge overblijft, en hoeveel dat dan is. Ik heb het idee dat het bij de Leaf en de Ioniq EV vooral in handen van de bestuurder is. De bescherming is bij de Ioniq dat er vanaf 13% en 5%, steeds dringender aanbevolen wordt te gaan laden (Charge the high voltage battery immediately, en bij 5% turtle mode).
Wat voor beperkingen je precies krijgt als de accu bijna leeg is verschilt nogal per fabrikant.. Maar bij allemaal is die grens hoog genoeg om geen schade aan de accu te veroorzaken.
De verschillen zitten vooral in hoever ze gaan om te zorgen dat je niet stil komt te staan met een lege accu.

Als je de accu wilt beschadigen moet je hem helemaal leegrijden en dan een maandje laten staan zonder op te laden. Dan gaat hij door zelfontlading vanzelf onder het echte minimum zitten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 22:26
Living on the edge.....

Oeps.....
Afbeeldingslocatie: http://a64.tinypic.com/abiixd.jpg

Nu zijn we toch echt helemaa leeg! (En bij een lader aangekomen).
Afbeeldingslocatie: http://a68.tinypic.com/ofa4ih.jpg

Of toch niet helemaa leeg? Blijkbaar 10% buffer onderin.
Afbeeldingslocatie: http://a67.tinypic.com/2qiv5t1.jpg

En weer helemaal vol (met 6 procent buffer bovenin):
Afbeeldingslocatie: http://a67.tinypic.com/25u7874.jpg

Conclusie: na 55.000 km en 3 jaar nog ca. 90 procent over. (15 kWh brutto/17,2 kwh netto) we rijden nu ca 10.000km per jaar dus bij en lineair verval gaan we nooit problemen krijgen met et bereik.

[ Voor 18% gewijzigd door Rene op 19-05-2017 15:18 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Technisch gezien gaat het eigenlijk om het minimum voltage per cel wat minstens over moet blijven, en dat is altijd ver van 0. Op die manier is er altijd een marge. Maar de vraag is dan hoe gezond het is om vaker bij dat minimum voltage te zitten. Zolang er nog vaak berichten zijn van terugval tot 70% of lager, bijvoorbeeld bij de Leaf en Zoe, is er nog iets te winnen.

[ Voor 40% gewijzigd door Jan Treur op 19-05-2017 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:31
Ik vind dit wel vrij interessant, aangezien ik geregeld bijna mijn volle bereik van mijn 24 kWh Leaf nodig heb. Heeft die inderdaad 4 kWh als buffer? Dat is iets wat ik in het begin ergens gelezen heb: 20 kWh + 4 kWh buffer, maar geen idee in hoeverre die 4 kWh daadwerkelijk aan te spreken is...

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:34

aip

YoshiBignose schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 14:18:
[...]

Mijn record was 15 km en dat wil ik nooit meer meemaken :9
Hier --- km, allerhande knipperende lampjes en de tekst ' beperkte prestaties'. Op de afrit van de a44, en daarna kruipend naar huis. Dat was eens maar nooit weer, de volgende keer laad ik wel 5 minuutjes bij Elsgeest |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
Mijn geliefde reed gisteren met nog 29km aan bereik op de A5 toen ze ineens de drie knipperende streepjes te zien kreeg......

Terwijl ze nog 20 km moest rijden om naar huis te komen...... :+

Helaas geen snellader in de buurt, dus maar even een uurtje aan een normale paal geladen en weer door.

Weer een les geleerd, ook met 29km kan het einde van je batterij in zicht zijn op de Guess-o-meter 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:50
Over bereik gesproken. Gisteren had ik een Leafbox installatie. Die ochtend was ik eerst 43 km naar het werk gereden. De accu was toen zeven streepjes kwijt van de twaalf. Toen een paar uur geladen. Daarna ben ik vanaf het werk naar chiptuning unlimited gereden 20 km. Daarna ben ik weer 20 km terug gereden en toen had ik nog maar een paar streepjes over, daarna drie uur laden om weer 65 km range op de gom te krijgen. Toen weer naar huis gereden 43 km terug. Met 80 km per uur waar je 100 mag. Toen ik thuis kwam had ik nog 20 km over! Dat viel me echt mee. Maar ik vond het wel heel spannend.

Ik heb nu de eerste Leafbox in Nederland. Daarmee moet je 10% zuiniger kunnen rijden. De komende week ga ik proberen hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Tocoleaf schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 07:33:
Mijn geliefde reed gisteren met nog 29km aan bereik op de A5 toen ze ineens de drie knipperende streepjes te zien kreeg......

Terwijl ze nog 20 km moest rijden om naar huis te komen...... :+

Helaas geen snellader in de buurt, dus maar even een uurtje aan een normale paal geladen en weer door.

Weer een les geleerd, ook met 29km kan het einde van je batterij in zicht zijn op de Guess-o-meter 8)
Dat vind ik dan wel heel slecht eigenlijk, dat het ' gat' zo groot kan zijn. De Zoe is vrij secuur, die klapt pas naar --- bij (geloof ik) 10km. en dan red je er echt nog wel 6-7.

Overigens gisteren een nieuwe versnellingsbak in de Zoe gehad. De garantie van Renault is goed, maar ook wel nodig, en voor Renault vast een kostbare zaak. Lader is ook al 2x vervangen. Over een jaar loopt de garantie af, ben benieuwd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
haaibaa2 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 07:36:
Over bereik gesproken. Gisteren had ik een Leafbox installatie. Die ochtend was ik eerst 43 km naar het werk gereden. De accu was toen zeven streepjes kwijt van de twaalf. Toen een paar uur geladen. Daarna ben ik vanaf het werk naar chiptuning unlimited gereden 20 km. Daarna ben ik weer 20 km terug gereden en toen had ik nog maar een paar streepjes over, daarna drie uur laden om weer 65 km range op de gom te krijgen. Toen weer naar huis gereden 43 km terug. Met 80 km per uur waar je 100 mag. Toen ik thuis kwam had ik nog 20 km over! Dat viel me echt mee. Maar ik vond het wel heel spannend.

Ik heb nu de eerste Leafbox in Nederland. Daarmee moet je 10% zuiniger kunnen rijden. De komende week ga ik proberen hoe het bevalt.
Wat moet er getuned worden aan je EV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
haaibaa2 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 07:36:

Hey, daar las ik iets over op net Leafforum, kan dat?

Dat ben jij......dus?

Cool! d:)b

Ben benieuwd, want als dat werkt is dat zeker een overweging waard. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
aip schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 08:13:
[...]
Dat vind ik dan wel heel slecht eigenlijk, dat het ' gat' zo groot kan zijn. De Zoe is vrij secuur, die klapt pas naar --- bij (geloof ik) 10km. en dan red je er echt nog wel 6-7.
Nou, mijn geliefde rijdt nogal fors door, dus haar 'berekende bereik' is dan ook fors minder dan dat van mij. :F

Niet een keer, maar altijd.....
Ter info, ik doe nu 14.3kWh/100 km en mijn geliefde is blij als ze de 17.3kWh/100 km uberhaupt redt

Tel daar de all-weather banden bij op ipv de normale zomerbanden
En dat betekent ook dat je berekende reserve fors minder is.
Gisteren had ze haast en tja......., dan is een x-percentage bij haar 29km, terwijl bij mij hij laatst pas bij 15km in de --- stand schoot.
[...]
Overigens gisteren een nieuwe versnellingsbak in de Zoe gehad. De garantie van Renault is goed, maar ook wel nodig, en voor Renault vast een kostbare zaak. Lader is ook al 2x vervangen. Over een jaar loopt de garantie af, ben benieuwd....
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.

Via https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

En mocht je een rechtsbijstand hebben, kijk even of dit gedekt is....
Mocht je die niet hebben, dan is het wellicht een idee om die te nemen? :/

[ Voor 36% gewijzigd door Tocoleaf op 20-05-2017 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tocoleaf
En een losse vraag, we gaan deze zomer roadtrippen naar FR:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/11rglk1.png

Superleuk. Route bepaal ik mbv https://fr.chargemap.com/map, gaat prima.

Kiwhikaartje heb ik inmiddels binnen.

Het enige wat ik me afvroeg is wat de heuvels doen met je bereik? En hoeveel je weer teruggenereert als je naar beneden gaat.

Ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/zlosnc.png

Zou ik met deze hoogteverschillen rekening moeten houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Dat gaat prima. Wij wonen op een heuveltop 165 meter boven zeeniveau. Als ik vanuit mijn werk naar huis rij gaat dat prima. Het verbruikt meer maar het is te overzien.

Van de zomer gaan wij 1500 km met de e-golf rijden. Dan krijgen we deze jongen op de route:

Afbeeldingslocatie: http://a67.tinypic.com/23uetmq.jpg

1200 meter bergop rijden (40 km lang) gaat wel inhakken op het bereik. We zorgen dan ook dat we beneden helemaal volgeladen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR0522
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-03-2022
Leuk al die vakantieplannen. Eind augustus staat onze roadtrip naar Oostenrijk gepland met de Leaf. Ben vooral benieuwd naar het verbruik op de 'Deutsche Autobahn' van de Leaf. En hoe hij het gaat doen in de bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
JeroenK schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 08:25:
[...]

Wat moet er getuned worden aan je EV?
Er is nu een kastje in gezet die het signaal van het gaspedaal beïnvloed waardoor de range van coasting groter wordt. Dat is zeg maar als je het gaspedaal niet in trapt maar ook niet helemaal los laat dan rijd de auto in zijn N, en het gebied waarin dat gebeurd is nu wat groter. En dat zou ervoor moeten zorgen dat je zuiniger kunt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Tocoleaf schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 09:52:
En een losse vraag, we gaan deze zomer roadtrippen naar FR:

[afbeelding]

Superleuk. Route bepaal ik mbv https://fr.chargemap.com/map, gaat prima.

Kiwhikaartje heb ik inmiddels binnen.
Ik ga volgende maand weer naar Londen met de Tesla. Gelukkig niet zoveel bolletjes op mijn route haha. Laden in Gent en voor de Eurotunnel. Dan afhankelijk van hoe lang ik daar kan laden en hoe lang ik op de trein moet wachten misschien nog één keertje voor Londen. Nou dan heb ik het ook wel weer gezien hoor. Het duurt toch allemaal langer dan je denkt. Vermoeid ben je zeker niet, dat is waar. Maar helemaal naar Zuid Frankrijk... en dan met zo'n 150 km range.... je moet het wel echt leuk vinden dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-09 08:02

apt

Laden - ontladen
Jan Treur schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 14:56:
Technisch gezien gaat het eigenlijk om het minimum voltage per cel wat minstens over moet blijven, en dat is altijd ver van 0.
Heel ver van 0V zelfs, onder de 3V wordt het wel laag. Het voltage varieert grofweg tussen 3 en 4.2 volt per cel. Waarbij de vraag is hoe ver je naar de 3 of onder de 3 durft te gaan.

Ik wil dus graag van de fabrikant weten wat de voltages zijn tot waar hij laadt en ontlaadt. Dan weet je pas of naar 0 rijden of naar 100% laden kwaad kan of niet. Ik ben niet bang om een batterij helemaal te gebruiken wanneer nodig, maar wanneer je in het dagelijks leven maar een halve capaciteit nodig hebt is het laden tot 80% en ontladen tot max 20% wel fijn natuurlijk omdat er geen onnodige slijtage ontstaat. Dus graag openheid hierover, of een 80% laadfunctie.

Mijn Stromer ST2 (fiets) staat gewoonlijk met ca 50% lading in de schuur. De avond voor ik hem helemaal nodig heb laad ik naar 100%.

Proefrit Ioniq
Gisteren goede proefrit gemaakt met de Ioniq. Ca. 70 km door stad, land en over de rijksweg. Fijne stille auto, meer ruimte voor passagiers dan mijn ford focus station. In de stad vlot genoeg, op de snel weg voldoet het ook maar ik ben wat meer pk's gewent. ACC is fantastisch, de LKA heb ik niet meer getest. Range heb ik niet in detail op gelet, geloof ik wel... Nu even een offerte afwachten van de dealer.

i3
Volgende week nog even een proefrit met een i3 rijden, en dan kijken of we het geld ervoor over hebben en wat de beslissing wordt. Ik zou het toch wel fijn vinden als de nieuwe auto sneller is dan de huidige. 8)

@JeroenE Ik zag dat de 94 Ah i3 nog niet in de startpost staat. Even wat stats: de 94 Ah is eigenlijk 33.2 kWh (blijkbaar een accuspanning van ca. 350 V). De anwb / Nedc / epa range = 185 / 300 / 183 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
haaibaa2 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:25:
[...]

Er is nu een kastje in gezet die het signaal van het gaspedaal beïnvloed waardoor de range van coasting groter wordt. Dat is zeg maar als je het gaspedaal niet in trapt maar ook niet helemaal los laat dan rijd de auto in zijn N, en het gebied waarin dat gebeurd is nu wat groter. En dat zou ervoor moeten zorgen dat je zuiniger kunt rijden.
Met de outlander PHEV kan je het regeneratief rembereik van het gaspedaal instellen met de flippers achter het stuur. Had niet verwacht dat ik het ooit zou gebruiken maar gebruik het heel vaak om te coasten in B0 of maximaal regeneratief af te remmen met B5.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:15
[...]

Onze zoe krijgt onder de 15 a 12 km een "oranje" GoM, pas bij km 5/7 word die rood, daarna pas ---

Maar die 5km ofwel "---" is niet ineens verdwenen, ik heb eigenlijk zonder angst gewoon doorgereden om het te testen (in buurt van huis, binnenwegen)

Slakkenmodus o.i.d. Heb ik niet meegemaakt met onze Zoe, heeft die dat wel? In het instructieboekje staat geloof ik dat er wel zo'n soort iets bestaat (max 80km h)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Stef87 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:52:
[...]

Onze zoe krijgt onder de 15 a 12 km een "oranje" GoM, pas bij km 5/7 word die rood, daarna pas ---

Maar die 5km ofwel "---" is niet ineens verdwenen, ik heb eigenlijk zonder angst gewoon doorgereden om het te testen (in buurt van huis, binnenwegen)

Slakkenmodus o.i.d. Heb ik niet meegemaakt met onze Zoe, heeft die dat wel? In het instructieboekje staat geloof ik dat er wel zo'n soort iets bestaat (max 80km h)
'Beperkte prestaties' heet dat bij ons. Zelf nog nooit gezien terwijl ik toch wel een paar keer 1% op de teller heb gehad :?

Max snelheid wordt 65% zo uit mijn hoofd en acceleratie is zeer beperkt. Schijn je nog een paar kilometer in te kunnen rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tocoleaf
YoshiBignose schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:29:
[...]. Maar helemaal naar Zuid Frankrijk... en dan met zo'n 150 km range.... je moet het wel echt leuk vinden dan :P
Ik zit dan wel in de auto met de leukste en mooiste vrouw die er is en het meest schattige, liefste 4-jarige meisje in de wereld.... <3

Dat scheelt wel een hoop hoor :Y

En ja, we vinden het echt leuk.
Met mini van 4 is het ook niet erg om elk uur, elke 1,5 uur even te stoppen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
haaibaa2 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:25:
[...]

Wow. Dat is handig! Ik vroeg me serieus af wat er te tweaken was. Dit is wel een fijne feature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Nivve schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 13:00:
[...]

'Beperkte prestaties' heet dat bij ons. Zelf nog nooit gezien terwijl ik toch wel een paar keer 1% op de teller heb gehad :?

Max snelheid wordt 65% zo uit mijn hoofd en acceleratie is zeer beperkt. Schijn je nog een paar kilometer in te kunnen rijden.
Beperkte prestaties heet het inderdaad. Zou best kunnen dat het pas bij 5-7 km was, dat weet ik niet meer. Ik weet vooral dat het nat tussen de billen werd, in spreekwoordelijke zin. Al die geluiden en knipperende lampjes doen hun werk goed: je wordt er best nerveus van, zeker als je nog de snelweg af moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
JeroenK schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 14:03:
[...]

Wow. Dat is handig! Ik vroeg me serieus af wat er te tweaken was. Dit is wel een fijne feature
Dat is grappig. Dat is zoals het standaard bij Volkswagen is ;) altijd in N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Deze grafiek geeft ongeveer weer hoeveel verschil het maakt of je diep ontlaadt (of tot 100% oplaadt):
Afbeeldingslocatie: http://www.batteryuniversity.com/_img/content/DST-cycles-web2.jpg
Diep ontladen is slecht maar tot 100% (4.2V) opladen net zo goed.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Is het aantal dst cyclus het aantal keer dat de batterij van begin naar eindwaarde gaat?

De zwarte lijn betekent dat je na 4000x van 100-25 procent nog 78 procent over hebt?

Dan zou je met 100 km bereik 400.000 km kunnen rijden voordat je onder de 80% komt. Laat goed zien hoe goed de moderne batterijen zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Vergis je niet. Dit zijn niet-realistische ultrasnelle opeenvolgende op- en ontladingen in een laboratoriumsituatie (bij een ideale 20 graden), waardoor er bijvoorbeeld nog geen minuut de maximale lading in zit. Er is gebleken dat realistische langzamere op- en ontladingen veel slechter zijn voor het behoud van de batterij, dan kan die 4000 opeens 1000 zijn of nog minder. Je kunt uit dit soort grafieken vooral de verschillen zien, de absolute getallen zeggen weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 11:31
Een grafiek heeft geen enkele waarde als er niet met praktijkgegevens getest is. Dus buiten overnachten bij -15 en in de volle zon bij +30 graden. En bij laden bij diverse km nog over. Praktijk en theorie zijn grote tegenstanders van elkaar gebleken..

[ Voor 26% gewijzigd door Noord27 op 20-05-2017 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rene schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 21:13:
Is het aantal dst cyclus het aantal keer dat de batterij van begin naar eindwaarde gaat?

De zwarte lijn betekent dat je na 4000x van 100-25 procent nog 78 procent over hebt?

Dan zou je met 100 km bereik 400.000 km kunnen rijden voordat je onder de 80% komt. Laat goed zien hoe goed de moderne batterijen zijn :-)
De informatie komt van Battery University en is meer in het algemeen hoe Lithium Ion batterijen degraderen. De figuur is van een ander artikel, welke een model van degradatie beschrijft.

Naar mijn weten kunnen de batterijen in een EV in het algemeen ongeveer 1000 tot 2000 maal volledig ontladen worden voordat je op 80% capaciteit van de capaciteit komt. Het aantal maal is ook afhankelijk van het Lithium Ion type. Maar fabrikanten specificeren dit niet. Wanneer een auto een reikwijdte heeft van 150 km komt dit overeen met 150.000 tot 300.000 km. En wanneer je de batterijen goed behandelt kom je in het hoger aantal mogelijke km's, voordat er nog maar 80% van de batterij over is.

Natuurlijk kun je gewoon blijven rijden onder de 80% capaciteit, je komt gewoon minder ver. Maar wanneer dat geen probleem is, kun je gewoon blijven doorrijden in een EV, voor de rest slijt er weinig. Bij originele 150 km reikwijdte blijft er dan nog 120 km over. Sterker nog, ik laad in het algemeen maar tot 80% op en begin weer te laden bij 40% voor mijn woon-werk verkeer. Dus ik ben al aan het oefenen, voor als de totale capaciteit nog maar 80% is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-09 08:02

apt

Maar hoe laadt je tot 80%? Als ik hem thuis aan het net zou hebben kan ik hoogstens de tijd bijhouden om het te schatten. Zo laadt ik mijn fiets tot 50%: timer op 1 uur.

Sommige auto's hebben een 80% laadt functie, Tesla geloof ik, maar ook bij custom omgebouwde types is het vaak geïmplementeerd. Ik heb er nog geen overzicht over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 26-09 08:25

Daniel

Kapitein NCC-1701
YoshiBignose schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:29:
[...]

Ik ga volgende maand weer naar Londen met de Tesla. Gelukkig niet zoveel bolletjes op mijn route haha. Laden in Gent en voor de Eurotunnel. Dan afhankelijk van hoe lang ik daar kan laden en hoe lang ik op de trein moet wachten misschien nog één keertje voor Londen. Nou dan heb ik het ook wel weer gezien hoor. Het duurt toch allemaal langer dan je denkt. Vermoeid ben je zeker niet, dat is waar. Maar helemaal naar Zuid Frankrijk... en dan met zo'n 150 km range.... je moet het wel echt leuk vinden dan :P
Wij gaan deze zomer voor de verandering ook eens met de auto op pad...en twijfel nog of we het met de Tesla gaan doen. Met de route voor ogen (via Duitsland en Zwitserland naar Italië (Pisa/Lucca) en dan via de Riviera terug door Frankrijk zou dat via de Superchargers goed te doen moeten zijn. Grootste afstand tussen twee chargers is ~250 km tussen Beaune en Nancy (Langres is nog niet open) dus da's geen probleem. Lastigste is nog nul garantie dat je op je overnachtingsplekken kunt opladen dus elke trip wordt gedomineerd door de (relatieve) nabijheid van een supercharger. Vraag me af of dat prettig gaat zijn op vakantie. Haast heb ik dan niet maar die chargers staan over ht algemeen niet op de meest inspirerende plekken en de laadtijd kan in de praktijk nog fors tegenvallen...je staat zomaar elke 2 uur 30-45 minuten stil. Als je tegen de 300 km typical range wil hebben - en dat wil je als je gewoon normaal 120-130 wil rijden - duurt het serieus lang. Maar ja het alternatief is de VW Polo van mijn vrouw :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Hier is wat recente real-world data van Tesla's
per km gereden
Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/electrek.files.wordpress.com/2016/11/tesla-battery-degradation-1.png?w=2000&h=&crop&quality=82&strip=all&ssl=1
per cycle
Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/electrek.files.wordpress.com/2016/11/tesla-battery-degradation-3.png?w=2000&h=&crop&quality=82&strip=all&ssl=1
op leeftijd
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/electrek.files.wordpress.com/2016/11/tesla-battery-degradation-4.png?w=1000&h=&crop&quality=82&strip=all&ssl=1

https://electrek.co/2016/11/01/tesla-battery-degradation/

Conclusie: De auto is al lang "end of life" voordat de range onder de 90% komt.

[ Voor 6% gewijzigd door RocketKoen op 21-05-2017 11:51 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
De kunst is om dat verliespercentage zo klein mogelijk te houden, vooral als je bereik minder overdadig is dan bij een Tesla. Daarbij moet je er ook rekening mee houden dat de meeste andere merken niet dezelfde hoge batterijkwaliteit gebruiken als Tesla. Bijvoorbeeld voor de Leaf zien dergelijke grafieken er een stuk minder rooskleuruig uit.

[ Voor 14% gewijzigd door Jan Treur op 21-05-2017 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
apt schreef op zondag 21 mei 2017 @ 10:58:
Maar hoe laadt je tot 80%? Als ik hem thuis aan het net zou hebben kan ik hoogstens de tijd bijhouden om het te schatten. Zo laadt ik mijn fiets tot 50%: timer op 1 uur.

Sommige auto's hebben een 80% laadt functie, Tesla geloof ik, maar ook bij custom omgebouwde types is het vaak geïmplementeerd. Ik heb er nog geen overzicht over.
Bij onze Volkswagens kan dit ook ingesteld worden. Maar dit werkt alleen als je een programma instelt (bijvoorbeeld werk of thuis).

Onderste laadgrens: de batterij laad direct op tot dit niveau

Bovenste laadgrens: de batterij laad op tot dit niveau en niet verder

Gebruik het zelf nooit (hebben geen laadmogelijkheid thuis). Er is 8 jaar garantie, als we zover komen is de wagen volledig afgeschreven en is er nog minimaal 70 procent over. Meer dan genoeg voor het woon werk verkeer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
ZuinigeRijder schreef op zondag 21 mei 2017 @ 10:45:
[...]
En wanneer je de batterijen goed behandelt kom je in het hoger aantal mogelijke km's, voordat er nog maar 80% van de batterij over is.

Natuurlijk kun je gewoon blijven rijden onder de 80% capaciteit, je komt gewoon minder ver. Maar wanneer dat geen probleem is, kun je gewoon blijven doorrijden in een EV, voor de rest slijt er weinig. Bij originele 150 km reikwijdte blijft er dan nog 120 km over. Sterker nog, ik laad in het algemeen maar tot 80% op en begin weer te laden bij 40% voor mijn woon-werk verkeer. Dus ik ben al aan het oefenen, voor als de totale capaciteit nog maar 80% is :P
Dat doe ik in principe ook altijd, tot 80% of minder laden. En bij die enkele keer 100% laden dat alleen doen wanneer je direct bij het einde van het laden vertrekt zodat hij niet lang op 100% blijft. Liever hou ik zo lang mogelijk zo veel mogelijk van mijn bereik over, dan zonder slag of stoot accepteren dat hij over de tijd terug zakt met 10 of 20%.

Bij de Ioniq moet je dat inderdaad zelf plannen: bepaal hoeveel kWh de batterij op ca 80% brengt, en bij de lader die je gebruikt, hoeveel uur dat dan duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een Kia Soul EV van 2014 en daar is er de mogelijkheid om dit in te stellen (starttijd en laden tot 80% of 100%). Het nieuwe model Kia Soul EV heeft deze mogelijkheid niet meer. Daardoor is de EPA range groter (en een iets grotere accu), omdat bij de EPA range rekening gehouden wordt met of er een optie is om tot 80% of 100% te laden. Dat is dus eigenlijk gek. Dit is ook zo gebeurd met de Nissan Leaf, de eerdere modellen hadden ook de optie tot 80% te laden en om een betere EPA range te krijgen is die optie eruit te laten.

Dan is nog de mogelijkheid om de begin laadtijd in te stellen, zodat deze ongeveer 80% is bij vertrek. Betekent wel iedere keer ongeveer uitrekenen/instellen hoe laat te starten met laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tocoleaf
Daniel schreef op zondag 21 mei 2017 @ 11:07:
[...]. Lastigste is nog nul garantie dat je op je overnachtingsplekken kunt opladen dus elke trip wordt gedomineerd door de (relatieve) nabijheid van een supercharger. Vraag me af of dat prettig gaat zijn op vakantie. Haast heb ik dan niet maar die chargers staan over ht algemeen niet op de meest inspirerende plekken en de laadtijd kan in de praktijk nog fors tegenvallen...je staat zomaar elke 2 uur 30-45 minuten stil.
Maar je hoeft toch niet per se via superchargers te rijden? Je kan toch ook met een verloopstekker ChaDemO laden?
Of zie ik nu iets verkeerd? :)

Daarnaast voorzie ik dat ik mijn geliefde en dochter afzet bij het hotel, rond 16.00, en dan zelf op zoek ga naar een ChaDeMo-lader, boekje mee en de Nissan helemaal vollaad en/of boodschappen ga doen. Het is tenslotte vakantie, ik heb niets te doen :+
Voor de Tesla betekent dat 100 km extra range in 25-30 minuten?

Even rustig in mijn eentje uurtje voor mezelf. Dat zou bij jou toch ook kunnen?

https://fr.chargemap.com/map is de site waar ik via zoek en ik dan kan je ook een beetje kijken waar het 'leuk' is.
Ik wil laden bij een Universiteit in Belgie bijvoorbeeld.
In Nederland is onze eerste stop bij Tulip Inn in Oosterhout. Ik haat McDonalds, maar mijn dochter vindt de speeltuin superleuk.
In Frankrijk zijn er bij alle Auchan's ChaDeMo-laadplekken, vaak gratis. Dus even boodschapje doen en weer door. (wellicht ook een speeltuin, dochterlief even laten spelen)

Heb je al eens gezocht op hotels waar je kan laden btw?
Ik kwam afgelopen donderdag bij een Fletcher hotel bij Roermond/grens Duitsland en daar stond gewoon een paal. 11kWh, maar toch. (en twee buitenstopcontacten voor opladen, had ik nog nooit eerder gezien)

Als je met 50% aankomt om 16.00/17.00, aansluit, en om 9.00 afkoppelt ben je met 11 kWh toch ook weer helemaal vol?

En ik snap het concept van 120/130 km/h willen rijden waar het kan, echt, maar als je dat nu eens verlaagt naar 100/110 km/h, dan vergroot je je bereik toch ook substantieel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
Rene schreef op zondag 21 mei 2017 @ 12:22:
[...]Er is 8 jaar garantie, als we zover komen is de wagen volledig afgeschreven en is er nog minimaal 70 procent over. Meer dan genoeg voor het woon werk verkeer ;)
De garantie van Nissan:

8 jaar/160.000 kilometer op de lithium-ion-batterij. Deze garantie beschermt ook 5 jaar of 100.000 kilometer, wat het eerst van toepassing is, tegen capaciteitsverlies van meer dan 25% (9 van 12 streepjes op de capaciteitsmeter).

Laat ik nu maximaal vier jaar met mijn auto gaan doen...... 8)

Daarnaast zullen er de komende jaren meer en meer (snel)laadpunten bijkomen, die ook nog eens sneller kunnen laden.
Dan is het probleem mbt capaciteitsverlies m.i. niet zo belangrijk meer, omdat je vaker, sneller kan opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Jan Treur schreef op zondag 21 mei 2017 @ 12:18:
De kunst is om dat verliespercentage zo klein mogelijk te houden, vooral als je bereik minder overdadig is dan bij een Tesla. Daarbij moet je er ook rekening mee houden dat de meeste andere merken niet dezelfde hoge batterijkwaliteit gebruiken als Tesla. Bijvoorbeeld voor de Leaf zien dergelijke grafieken er een stuk minder rooskleuruig uit.
200kkm op de teller bij een range van 100km betekent ook heel wat anders dan bij een range van 350km.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 11:31
Als alles door gaat donderdag proef rijden met een Opel Ampera. De accu daarvan wordt standaard toch tussen 80 en 30% gehouden door de auto af-fabriek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
RocketKoen schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:35:
[...]
200kkm op de teller bij een range van 100km betekent ook heel wat anders dan bij een range van 350km.
Inderdaad, hoe minder bereik, hoe vaker je de batterij moet op- en ontladen voor dezelfde afstand. Nog een reden dat je je niet zomaar kan spiegelen aan een Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
RocketKoen schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:35:
[...]

Al kan ik me ook wel weer voorstellen dat mensen die meer dan, zeg 20k per jaar rijden een nieuwere auto zullen rijden dan mensen die minder dan 20k rijden.

En hoe hoger het jaarlijkse aantal km'ers, hoe jonger de auto zal zijn?
Maar omgekeerd ook, hoe lager het aantal jaarlijkse kilometers hoe ouder de auto zal zijn.

Voor het gemak gaan we uit van een gemiddelde.

Waaruit je zou kunnen concluderen dat een leaf 24kWh met 200k op de teller en nog 60%n batterij voor veel mensen nog steeds een prima optie is?

Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat je straks bedrijven krijgt die zich specialiseren in het vervangen van zo een batterij, of iig delen ervan?

Ik heb op dit moment een beetje hetzelfde met mijn Macbook uit mid 2012, doet het nog prima. Alleen de batterij begint echt slecht te worden. Wat doe ik, ga ik een nieuwe laptop kopen voor 1200,-? Of koop ik nu een nieuwe batterij voor 10% oid en werk ik nog vrolijk een/twee jaar verder?

Bij Mercedes heb je luchtvering in de S-klasse meen ik die wel eens stuk wil gaan.
Bij de Mercedesdealer wordt het hele systeem vervangen voor de hoofdprijs aan onderdelen en uren.
Terwijl er ook bedrijven zijn die alleen een onderdeel vervangen, tegen een lager uurtarief.

De grote vraag is m.i. niet of, maar wanneer deze bedrijven gaan beginnen........
Nu ik dit zo schrijf, niet heel veel anders dan een motorrevisie bij ICE's. Daarna kan je er weer vrolijk xxxkm'ers tegenaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Tocoleaf schreef op zondag 21 mei 2017 @ 17:33:
[...]

Al kan ik me ook wel weer voorstellen dat mensen die meer dan, zeg 20k per jaar rijden een nieuwere auto zullen rijden dan mensen die minder dan 20k rijden.

En hoe hoger het jaarlijkse aantal km'ers, hoe jonger de auto zal zijn?
Maar omgekeerd ook, hoe lager het aantal jaarlijkse kilometers hoe ouder de auto zal zijn.

Voor het gemak gaan we uit van een gemiddelde.

Waaruit je zou kunnen concluderen dat een leaf 24kWh met 200k op de teller en nog 60%n batterij voor veel mensen nog steeds een prima optie is?

Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat je straks bedrijven krijgt die zich specialiseren in het vervangen van zo een batterij, of iig delen ervan?

Ik heb op dit moment een beetje hetzelfde met mijn Macbook uit mid 2012, doet het nog prima. Alleen de batterij begint echt slecht te worden. Wat doe ik, ga ik een nieuwe laptop kopen voor 1200,-? Of koop ik nu een nieuwe batterij voor 10% oid en werk ik nog vrolijk een/twee jaar verder?

Bij Mercedes heb je luchtvering in de S-klasse meen ik die wel eens stuk wil gaan.
Bij de Mercedesdealer wordt het hele systeem vervangen voor de hoofdprijs aan onderdelen en uren.
Terwijl er ook bedrijven zijn die alleen een onderdeel vervangen, tegen een lager uurtarief.

De grote vraag is m.i. niet of, maar wanneer deze bedrijven gaan beginnen........
Nu ik dit zo schrijf, niet heel veel anders dan een motorrevisie bij ICE's. Daarna kan je er weer vrolijk xxxkm'ers tegenaan. :)
Het is dan vergelijkbaarder met een gloednieuwe motor in een 10 jaar oude auto zetten. Bij een motor revisie vervang je misschien 10% van de motor. Bij een accurevisie 90%

De analisten verwachten wel dat de auto-onderhoud en onderdelen branch in crisis komt als EV's binnenkort economisch aantrekkelijker zijn dan ICE's. Omdat een EV veel minder onderhoud en nieuwe onderdelen nodig heeft (motor, koppeling, versnellingsbak).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Tocoleaf schreef op zondag 21 mei 2017 @ 13:59:
[...]

Maar je hoeft toch niet per se via superchargers te rijden? Je kan toch ook met een verloopstekker ChaDemO laden?
Of zie ik nu iets verkeerd? :)
Ja, als ik de juiste laadpassen en verloopstekker weet te regelen. Grote voordeel van de SC's is dat ze gratis zijn, zonder gedoe te gebruiken en de snelst mogelijke optie.
Even rustig in mijn eentje uurtje voor mezelf. Dat zou bij jou toch ook kunnen?
Kunnen wel, maar draagt bij mij niet bij aan het vakantieplezier :)
Heb je al eens gezocht op hotels waar je kan laden btw?
Ik kwam afgelopen donderdag bij een Fletcher hotel bij Roermond/grens Duitsland en daar stond gewoon een paal. 11kWh, maar toch. (en twee buitenstopcontacten voor opladen, had ik nog nooit eerder gezien)

Als je met 50% aankomt om 16.00/17.00, aansluit, en om 9.00 afkoppelt ben je met 11 kWh toch ook weer helemaal vol?
Destination charging is inderdaad het handigst. Idee is om de hotels waar we naartoe willen vooraf te benaderen of ik er kan opladen. Zelfs een normaal stopcontact brengt me al een heel eind: 's middags om 16-17 uur inpluggen, stel dat je de volgende dag tegen 11 uur na het ontbijt op pad gaat dan heb je er 18 uur op zitten...da's 200 km range en dan zit je niet op hete kolen :) Het mag eigenlijk niet van Tesla maar voor dit doel heb ik een verlengkabel van 20 meter in de auto liggen :P
En ik snap het concept van 120/130 km/h willen rijden waar het kan, echt, maar als je dat nu eens verlaagt naar 100/110 km/h, dan vergroot je je bereik toch ook substantieel? :)
Dat scheelt inderdaad aanzienlijk, maar ook weer niet in die mate dat er je je vakantie anders kunt indelen. Ik doe liever meerdere korte stops dan 1x een uur te staan - tenzij ik toch wat anders te doen heb in die tijd zoals eten. In de beter gecoverde gebieden liggen de SC's zo dicht bij elkaar dat het sneller kan zijn om met een relatief lage SoC korte stops te doen zodat je met hoge snelheid kunt laden. Nu je in de auto al kan zien hoeveel stalls er vrij zijn kun je vrij goed anticiperen op wat je tegen gaat komen en daar je laadstrategie op aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
http://www.egear.nl/nieuwe-accu-nissan-leaf/
RocketKoen schreef op zondag 21 mei 2017 @ 17:48:
[...]
Het is dan vergelijkbaarder met een gloednieuwe motor in een 10 jaar oude auto zetten. Bij een motor revisie vervang je misschien 10% van de motor. Bij een accurevisie 90%
Klopt, maar de prijs is nu +- hetzelfde.

Van onze grote vrienden:
https://www.anwb.nl/auto/...-onderdelen/motor-revisie

Voor revisie van een viercilindermotor ben je, inclusief montage, nieuwe koelvloeistof en nieuwe motorolie, al gauw een bedrag van € 4.500 kwijt.

Hier: http://www.egear.nl/nieuwe-accu-nissan-leaf/

Een nieuw 24 kWh batterijpakket is dus 6.500$ of omgerekend 4.750€ waard. Dat komt neer op 200€ per kWh en dat is relatief goedkoop. In een niet zo ver verleden werd er immers vanuit gegaan dat een accu tot 400€ per kWh kost.

Combineer dat met:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/vqgljp.png

En dan kan je wel eens een uiterst interessant verhaal krijgen, welke uiteindelijk goedkoper wordt dan een motorrevisie.

Nissan claimt vervolgens dat ze nu al 99% van de batterij kunnen hergebruiken.

Stel dat dit idd waar is:
RocketKoen schreef op zondag 21 mei 2017 @ 17:48:
[...]
De analisten verwachten wel dat de auto-onderhoud en onderdelen branch in crisis komt als EV's binnenkort economisch aantrekkelijker zijn dan ICE's. Omdat een EV veel minder onderhoud en nieuwe onderdelen nodig heeft (motor, koppeling, versnellingsbak).
wat ik me overigens kan voorstellen 8)

Dan wordt het helemaal interessant, want dan heb je teveel bedrijven/mensen/ervaring tov de vraag. En wat doet dat uiteindelijk met de markt.......?

Het zal er iig niet duurder van worden....>? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Daniel schreef op zondag 21 mei 2017 @ 11:07:
[...]

Wij gaan deze zomer voor de verandering ook eens met de auto op pad...en twijfel nog of we het met de Tesla gaan doen. Met de route voor ogen (via Duitsland en Zwitserland naar Italië (Pisa/Lucca) en dan via de Riviera terug door Frankrijk zou dat via de Superchargers goed te doen moeten zijn. Grootste afstand tussen twee chargers is ~250 km tussen Beaune en Nancy (Langres is nog niet open) dus da's geen probleem. Lastigste is nog nul garantie dat je op je overnachtingsplekken kunt opladen dus elke trip wordt gedomineerd door de (relatieve) nabijheid van een supercharger. Vraag me af of dat prettig gaat zijn op vakantie. Haast heb ik dan niet maar die chargers staan over ht algemeen niet op de meest inspirerende plekken en de laadtijd kan in de praktijk nog fors tegenvallen...je staat zomaar elke 2 uur 30-45 minuten stil. Als je tegen de 300 km typical range wil hebben - en dat wil je als je gewoon normaal 120-130 wil rijden - duurt het serieus lang. Maar ja het alternatief is de VW Polo van mijn vrouw :P
Ach er is vast wel iemand die een paar weken je Tesla wil ruilen voor z'n diesel :P maar inderdaad, zo'n lange rit zou ik ook niet doen, tenzij je het goed kan plannen met laders en superchargers bij je hotels. Dan moet je echt van te voren je rit hebben uitgestippeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik had voor de lol de auto gevraagd de rit naar La Spezia te plannen. 1300 km, 5 keer bijna een uur stoppen, totaal 17 uur onderweg 8)7

Maar dat gaan we toch niet doen, idee is juist steeds hops van 300-400 km en dan 2-3 dagen op dezelfde plek blijven. Als je dat een beetje handig uitdoktert stop je op zo'n reisdag maar 1 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Daniel schreef op zondag 21 mei 2017 @ 19:49:
Ik had voor de lol de auto gevraagd de rit naar La Spezia te plannen. 1300 km, 5 keer bijna een uur stoppen, totaal 17 uur onderweg 8)7

Maar dat gaan we toch niet doen, idee is juist steeds hops van 300-400 km en dan 2-3 dagen op dezelfde plek blijven. Als je dat een beetje handig uitdoktert stop je op zo'n reisdag maar 1 keer.
Zo doen wij het ook van de zomer. Onze trip is totaal 1600 km, en dat gaan we rijden met een gen1 e-golf plus 2 kids van 1 en 2 jaar.

Stippel je de road trip leuk uit krijgen we ongeveer de volgende balans:

Heenweg:
- trip 1: 150 km (3 overnachtingen ter plaatse)
- trip 2: 400 km (1 overnachting ter plaatse)
- trip 3: 150 km (3 overnachtingen ter plaatse)
- trip 4: 100 km (1 overnachting ter plaatse)

Terugweg:
- trip 5: 450 km (1 overnachting ter plaatse)
- trip 6: 350 km

Op 3/6 trips kunnen we uit zonder laden/maks 15 minuten

De andere trips moeten 3-4 keer laden. Dan gaat het wat langzamer. Alle hotels kunnen destination laden, en voor nood heb ik ook een 20 meter kabel mee en adapter maar CEE kontakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
Daniel schreef op zondag 21 mei 2017 @ 19:14:
[...]Het mag eigenlijk niet van Tesla maar voor dit doel heb ik een verlengkabel van 20 meter in de auto liggen :P
Hoezo mag dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Om claims te voorkomen als je huis afbrandt wegens oververhitting van de kabel. Meer merken hebben dat. Maar iedereen doet het toch (wel de juiste kabel kiezen die niet alleen korte tijd als max maar ook vele uren continu die stroom aan kan).

[ Voor 40% gewijzigd door Jan Treur op 21-05-2017 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
En geen Lidl kabelhaspeltje gebruiken met 3x 1mm2 en hem voor de helft uitrollen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
Ah, vandaar, thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Als iemand hier twijfelt om een Tesla te halen... tegenwoordig krijg je met de referal code niet alleen €1000 korting, maar ook gratis superchargen voor eeuwig. EN ik meen te lezen dat DLL bij aanschaf van sommige S en X'en maar 0,4% rente rekent op het krediet.

edit: oh het schijnt nou dat alle Tesla's (ook met terugwerkende kracht) toch weer gratis supercharging krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door YoshiBignose op 21-05-2017 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
YoshiBignose schreef op zondag 21 mei 2017 @ 22:40:
Als iemand hier twijfelt om een Tesla te halen... tegenwoordig krijg je met de referal code niet alleen €1000 korting, maar ook gratis superchargen voor eeuwig. EN ik meen te lezen dat DLL bij aanschaf van sommige S en X'en maar 0,4% rente rekent op het krediet.
Huh, je moest toch juist gaan betalen voor laden bij superchargers?
En persoonlijk kan ik de club DLL niet, maar dat kan aan mij liggen..... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:37

databeestje

Von PrutsHausen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
Heel leuk, thnx voor het delen.

Mn dit vond ik interessant:

Na 342 kilometer rijden deed de suffe dorpslaadpaal in Norg er zeventien uur over om de verbruikte 48,8 kWh aan te zuiveren. Als je de volgende dag weer vroeg en ver op pad moet, doe je er op zo’n lang traject verstandig aan hem onderweg toch even aan de snellader te hangen, zodat de wachttijd thuis binnen de perken blijft..

Met zo een zin lijkt Fastned de juiste strategie gekozen te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Tocoleaf schreef op zondag 21 mei 2017 @ 22:44:
[...]

Huh, je moest toch juist gaan betalen voor laden bij superchargers?
En persoonlijk kan ik de club DLL niet, maar dat kan aan mij liggen..... :+
Ja nu weer niet, tenzij je de auto doorverkoopt ofzo dan weer wel.

DLL = De Lage Landen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
YoshiBignose schreef op zondag 21 mei 2017 @ 22:50:
[...]

Ja nu weer niet, tenzij je de auto doorverkoopt ofzo dan weer wel.

DLL = De Lage Landen
Dat gratis superchargen is toch aan de auto gebonden lijkt mij

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dfrenner schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:54:
Klopt, met een maximaal tarief van 25 cent per kWh, omdat je officieel geen winst mag maken op energie.
Ehm, volgens mij bestaat die regel niet in Nederland. Of mis ik iets? Dit zou betekenen dat heel veel particulieren die zonnestroom aan het net leveren in overtreding zouden zijn.
YoshiBignose schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 22:37:
Als je een brandstofauto hebt die 1 op 20 rijdt, voor € 1,50 per liter, ben je € 26,25 kwijt.
Je komt niet echt over als iemand die regelmatig 1:20 met een brandstofauto rijdt :+ :P

Maar openbaar laden is inderdaad niet heel voordelig. Het beste is toch bij een eigen prive of werkpaal te laden. Dat scheelt zo de helft (of meer als je werk genoeg kWh's gebruikt om in lagere tarieven te vallen).
apt schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:37:
@JeroenE Ik zag dat de 94 Ah i3 nog niet in de startpost staat. Even wat stats: de 94 Ah is eigenlijk 33.2 kWh (blijkbaar een accuspanning van ca. 350 V). De anwb / Nedc / epa range = 185 / 300 / 183 km.
Ik heb eea er bij gezet. Is de oude versie nu in Nederland niet meer te koop? Op de site van BMW hebben ze het trouwens over een 27kWh accu.. Maar dat zou ook het verschil in bruto/netto capaciteit kunnen zijn. Vroeger gaven veel merken de bruto capaciteit op (behalve Kia en Hyundai).
Tocoleaf schreef op zondag 21 mei 2017 @ 22:49:
Met zo een zin lijkt Fastned de juiste strategie gekozen te hebben?
Het komt natuurlijk ook omdat ook in de Ampera een Amerikaanse lader zit. Die dus maar op 1 fase kan laden terwijl die "suffe dorpspaal" gewoon 3 fasen heeft en in 4,5 uur die 48 kWh er bij had kunnen laden. Maar ja, dat vertellen ze er niet bij.

Die 17 uur vind ik trouwens wel veel, met 3,6 kW is dat 61kWh en dat zou betekenen dat die Ampera er 13 kWh heeft "kwijt gemaakt"? Ik denk dat hij wat door de war haalt en dat 17 uur de tijd is om hem van helemaal leeg naar helemaal vol te laden.
RocketKoen schreef op maandag 22 mei 2017 @ 08:01:
Dat gratis superchargen is toch aan de auto gebonden lijkt mij
Waarom zou dat aan de auto moeten hangen en niet aan de eigenaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
JeroenE schreef op maandag 22 mei 2017 @ 08:19:
[...]Het komt natuurlijk ook omdat ook in de Ampera een Amerikaanse lader zit. Die dus maar op 1 fase kan laden terwijl die "suffe dorpspaal" gewoon 3 fasen heeft en in 4,5 uur die 48 kWh er bij had kunnen laden. Maar ja, dat vertellen ze er niet bij.
Het vervelende is wel dat je daar als gebruiker/koper niets aan kan doen........

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tocoleaf schreef op maandag 22 mei 2017 @ 09:10:
Het vervelende is wel dat je daar als gebruiker/koper niets aan kan doen........
Het enige wat je er aan kan doen is aankaarten bij de dealer (die er ook weinig mee kan,maar wellicht wel kan doorgeven) en in het ergste geval de auto gewoon niet kopen.

Wat dat betreft zou ik het wel fijn vinden als het ooit zover komt dat je een auto gewoon zelf bij elkaar kan klikken met handige onderdelen van alle merken door elkaar heen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
JeroenE schreef op maandag 22 mei 2017 @ 08:19:
[...]
Waarom zou dat aan de auto moeten hangen en niet aan de eigenaar?
Blijkbaar omdat de president van Tesla dat zegt :P
https://electrek.co/2017/...charging-tesla-president/

En ik twijfel er een beetje aan of het überhaupt legaal zou zijn om het aan de eigenaar te binden. Gratis Superchargen is namelijk alleen wat waard als je een Tesla hebt.
Bij telefoons is zo'n verplichte koppeling van een product en een dienst (Sim-lock) in ieder geval verboden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Tocoleaf schreef op maandag 22 mei 2017 @ 09:10:
[...]
Je kunt een 11 kW CCS lader in je kofferbak leggen ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RocketKoen schreef op maandag 22 mei 2017 @ 09:27:
Blijkbaar omdat de president van Tesla dat zegt :P
Ja, maar dat gaat dus over Tesla's die zijn verkocht voor ze de regels veranderden.
En ik twijfel er een beetje aan of het überhaupt legaal zou zijn om het aan de eigenaar te binden. Gratis Superchargen is namelijk alleen wat waard als je een Tesla hebt.
Bij telefoons is zo'n verplichte koppeling van een product en een dienst (Sim-lock) in ieder geval verboden.
Simlocks zijn helemaal niet verboden. Maar ook in dat geval gaat het om een fysiek product waar iets aan gekoppeld is.

Volgens mij mag je ook gewoon aanbieden dat een persoon zijn recht op gratis superchargen gewoon mee mag nemen naar een nieuwe auto. Net zoals je apps ook mee kan nemen naar een nieuwe telefoon en dat de nieuwe eigenaar van jouw oude telefoon niet ineens ook jouw apps heeft gekocht en jij alles opnieuw moet kopen.
Proton_ schreef op maandag 22 mei 2017 @ 09:35:
Je kunt een 11 kW CCS lader in je kofferbak leggen ;)
Ik heb wel eens gekeken naar een 11 kW (of 22 kW) Chademo lader. Maar die zijn helaas zo duur dat je daar niet echt vrolijk van wordt. Dat loopt echt in de duizenden euro's :'(

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenE op 22-05-2017 09:42 . Reden: reactie Proton_ toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Op marktplaats heeft er eens eentje gestaan.
Zelfbouw kan ook, al is de stekker alleen al €500+.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Stanford onderzoek stelt dat in 8 jaar tijd alle verbrandingsmotoren in auto's verdwijnen

Ik denk zelf dat het een wat agressief tijdschema voorspelt, maar het onderliggende scenario gaat wel zo uitspelen, niet alleen omdat het vanuit overheidswege toch gepusht gaat worden: verbrandingsmotoren gaan er uit, olieprijzen dalen, olieproducenten raken in de problemen en autofabrikanten die niet heel erg snel in de EV-markt springen die krijgen het heel zwaar.
The “tipping point” will arrive over the next two to three years as EV battery ranges surpass 200 miles and electric car prices in the US drop to $30,000. By 2022 the low-end models will be down to $20,000. After that, the avalanche will sweep all before it.

“What the cost curve says is that by 2025 all new vehicles will be electric, all new buses, all new cars, all new tractors, all new vans, anything that moves on wheels will be electric, globally,” Prof Seba said.
Ik ben heel benieuwd in hoeverre dit zich uitspeelt. Als je de huidige trend bekijkt dan lijkt dit zeker waar, maar dan reken je zonder onvoorziene omstandigheden (wie weet blijkt grootschalige LiIon-productie toch niet te kunnen en is er geen alternatief).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:37

databeestje

Von PrutsHausen

Voor een fabrikant als Volvo is het financiele risico van diesel doorontwikkelen met het oog op wetgeving in de toekomst (niet alleen hier) risicovoller dan het inzetten op elektrificatie.

Ik zie het dan ook hoopvol tegemoet, met elektrische auto's kunnen de fabrikanten zich wenden tot het verbeteren van de auto zelf in plaats van enkel miljoenen pompen in de ontwikkeling van een brandstof motor. Bijkomend voordeel als fabrikant is dat deze per definitie aan alle uitstoot eisen voldoet als deze volledig elektrisch is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Maasluip schreef op maandag 22 mei 2017 @ 15:01:
Stanford onderzoek stelt dat in 8 jaar tijd alle verbrandingsmotoren in auto's verdwijnen

Ik denk zelf dat het een wat agressief tijdschema voorspelt, maar het onderliggende scenario gaat wel zo uitspelen, niet alleen omdat het vanuit overheidswege toch gepusht gaat worden: verbrandingsmotoren gaan er uit, olieprijzen dalen, olieproducenten raken in de problemen en autofabrikanten die niet heel erg snel in de EV-markt springen die krijgen het heel zwaar.

[...]

Ik ben heel benieuwd in hoeverre dit zich uitspeelt. Als je de huidige trend bekijkt dan lijkt dit zeker waar, maar dan reken je zonder onvoorziene omstandigheden (wie weet blijkt grootschalige LiIon-productie toch niet te kunnen en is er geen alternatief).
Dit is al een paar jaar in gang. De benzineprijzen zijn sinds een jaar of 3-4 geleden aardig gedaald, en dat heeft maar één reden: Alle olieproducenten zijn maximaal aan het produceren, om hun voorraden maar zo snel mogelijk te verkopen nu het nog wat waard is.

Er was een tijd dat men bang was voor "peak oil", ofwel het scenario dat de vraag hoger wordt dan het aanbod en de olieprijzen exponentieel gaan stijgen. Veel olieproducenten hebben gigantische (theoretische) reserves opgebouwd in de vorm van onontgonnen olievelden, om dat scenario maximaal uit te buiten. Maar nu duidt alles erop dat eerder het tegenovergestelde gaat gebeuren: De afhankelijkheid van olie wordt steeds minder, en de vraag zal opdrogen vér voordat alle olie uit de aardkorst gepompt is. Op dat moment zijn die reserves geen cent meer waard. Kortom, alle oliemaatschappijen proberen op dit moment maximaal te produceren om van hun voorraad af te komen nu het nog kan. Met als bijkomend voordeel de (tijdelijk) lagere brandstofprijzen die een remmend effect hebben op de ontwikkeling van alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
mcDavid schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:22:
[...]
Dit is al een paar jaar in gang. De benzineprijzen zijn sinds een jaar of 3-4 geleden aardig gedaald, en dat heeft maar één reden: Alle olieproducenten zijn maximaal aan het produceren, om hun voorraden maar zo snel mogelijk te verkopen nu het nog wat waard is.

Er was een tijd dat men bang was voor "peak oil", ofwel het scenario dat de vraag hoger wordt dan het aanbod en de olieprijzen exponentieel gaan stijgen. Veel olieproducenten hebben gigantische (theoretische) reserves opgebouwd in de vorm van onontgonnen olievelden, om dat scenario maximaal uit te buiten. Maar nu duidt alles erop dat eerder het tegenovergestelde gaat gebeuren: De afhankelijkheid van olie wordt steeds minder, en de vraag zal opdrogen vér voordat alle olie uit de aardkorst gepompt is. Op dat moment zijn die reserves geen cent meer waard. Kortom, alle oliemaatschappijen proberen op dit moment maximaal te produceren om van hun voorraad af te komen nu het nog kan. Met als bijkomend voordeel de (tijdelijk) lagere brandstofprijzen die een remmend effect hebben op de ontwikkeling van alternatieven.
Interessante analyse, dank je wel. _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:06
Ook leuk om te doen met een andere EV dan een Leaf denk ik.
https://arstechnica.com/c...san-leaf-ev-mongol-rally/

Ben benieuwd hoe ver ze komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Is het alleen voor mongolen? Dan kan ik ook mee doen... :')

Trouwens, het upgraden van de batterijen in de 60 of 70 is goedkoper geworden. Ik hoef nu nog maar €600 te betalen voor de upgrade van 70 naar 75.... maar eigenlijk is het nog steeds krom. Normaal laad je altijd tot 90%, dus feitelijk kan ik gewoon naar 100% laden omdat ik toch 5kwh mis softwarematig. Ook lees ik dat veel mensen niet eens effectief 7% meer range hebben na de upgrade. Of ben ik nou gewoon gierig om die €600 niet neer te tellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
YoshiBignose schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 08:53:
Is het alleen voor mongolen? Dan kan ik ook mee doen... :')

Trouwens, het upgraden van de batterijen in de 60 of 70 is goedkoper geworden. Ik hoef nu nog maar €600 te betalen voor de upgrade van 70 naar 75.... maar eigenlijk is het nog steeds krom. Normaal laad je altijd tot 90%, dus feitelijk kan ik gewoon naar 100% laden omdat ik toch 5kwh mis softwarematig. Ook lees ik dat veel mensen niet eens effectief 7% meer range hebben na de upgrade. Of ben ik nou gewoon gierig om die €600 niet neer te tellen?
Wat er op de badge staat klopt ook niet helemaal:
Original 60 – ~61 kWh total capacity, ~58.5 kWh usable.
•85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
•90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
•Original 70 – ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
•75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
•Software limited 60/60D – 62.4 kWh usable
•Software limited 70/70D – 65.9 kWh usable
Je gaat dus van 65,9 naar 72,6. Meer dan de +5kWh die beloofd wordt. Maar dat komt wel deels omdat je 70 geen 70 was.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
RocketKoen schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 08:58:
[...]

Wat er op de badge staat klopt ook niet helemaal:

[...]

Je gaat dus van 65,9 naar 72,6. Meer dan de +5kWh die beloofd wordt. Maar dat komt wel deels omdat je 70 geen 70 was.
What the.... maar dan is het wel heel gunstig om te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
YoshiBignose schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 09:05:
[...]

What the.... maar dan is het wel heel gunstig om te doen :P
Voor jou wel. Maar van 60 naar 70 levert je dus bijvoorbeeld maar 3,5kWh op.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
RocketKoen schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 09:09:
[...]

Voor jou wel. Maar van 60 naar 70 levert je dus bijvoorbeeld maar 3,5kWh op.
Ja maar de (nieuwe) 60 was ook een geknepen 75, dus dan valt het wel mee. Die moeten wel meer betalen trouwens, €2300 ofzo, maar dan ga je van 62 naar 72.

Misschien wat voor jou Stoffa? Dan hoef je je niet meer te schamen voor je 60 :> oh maar dat was een lease hé? Geen idee wat het dan doet me je leasebedragen.

[ Voor 8% gewijzigd door YoshiBignose op 23-05-2017 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:30:
Op marktplaats heeft er eens eentje gestaan.
Die heb ik dan gemist. Ik heb er wel op ebay zien staan (in Duitsland).
Zelfbouw kan ook, al is de stekker alleen al €500+.
Ja, daarom is het allemaal zo duur.

ik heb ook gekeken om er 1 in China te bestellen. Maar dan nog is het dus een duizenden euro's (plus vervoer plus invoer).

Je hebt dan ineens een bak van een apparaat in de auto liggen en je moet het er de hele tijd in/uit tillen om te gebruiken etc. Eigenlijk is mij dat allemaal dus niet waard als je daar dan ook nog duizenden euro's voor moet betalen. Daarvoor gebruik ik openbaar laden te weinig en als je gaat uitrekenen hoe vaak je voor die aanschafprijs gewoon bij bestaande snelladers kan laden dan is het economisch ook niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
Tocoleaf schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 09:17:
[...]

Hey, daar las ik iets over op net Leafforum, kan dat?

Dat ben jij......dus?

Cool! d:)b

Ben benieuwd, want als dat werkt is dat zeker een overweging waard. :Y
Nee, dat is iemand anders. Die krijgt zijn LeafBox pas in juni, vanwege een vakantie. :P

Ervaring tot nu toe is erg goed. Normaal rijd ik op mijn woon/werk op een enkele rit meer dan de helft van mijn accu leeg, 7 streepjes van de twaalf, dan heb ik er dus nog 5 over. En gisteren had ik bij het naar huis rijden maar 5 streepjes gebruikt en dus nog 7 over. Kan ook door het lekkere weer zijn geweest natuurlijk 8).

Eigenlijk wil ik nog een OBDII kastje hebben, zodat ik het precieze accu percentage kan uitlezen. Ik had er een besteld, maar die zorgde voor allemaal storingsmeldingen in de auto. Het was zelfs zo erg dat de auto niet meer wilde rijden. Pas toen ik de 'motor' klep open deed en weer dicht wilde hij weer. Dus die ODBII dongle gaat terug. Ik heb nu een andere besteld, maar die is nog niet binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Jeej ik heb nu een 75 :P straks ff kijken hoeveel km range het scheelt. Voor €495 ex. btw ook een beetje zinloos om niet te doen. In een uurtje update en overal staat nu 75. Wel grappig... maar triest als je daar €3000 voor had betaald want dat vroegen ze er toen voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
YoshiBignose schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:19:
Jeej ik heb nu een 75 :P straks ff kijken hoeveel km range het scheelt. Voor €495 ex. btw ook een beetje zinloos om niet te doen. In een uurtje update en overal staat nu 75. Wel grappig... maar triest als je daar €3000 voor had betaald want dat vroegen ze er toen voor.
Is de badge achterop je auto ook OTA geüpdatet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Roobje schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 14:08:
[...]

Is de badge achterop je auto ook OTA geüpdatet?
Nee dat ging nog vrij ouderwets. Er kwam een drone aangevlogen met een 3d printer aan boord die van de 0 een 5 sneed. :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
Volgende tesla's krijgen een display ipv een model badge, maakt dit soort updates een stuk makkelijker ;)

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Je krijgt als het goed is bij je volgende servicebeurt wel een nieuwe badge op de auto.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Hoop het niet, heb m'n badges eraf gehaald :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist gebeld door de lease maatschappij. De e golf wordt begin september geleverd 8)7 8)7 |:( |:(

:( :( :(
Pagina: 1 ... 38 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.