Sure, maar als je dan alsnog je prijzen met 20% gaat verhogen zoals in het geval van EVbox/Engie dan is dat toch wel een vreemd verhaal. Hadden ze anders verhoogd tot 40 cent per kWh? Ik vind het wel heel "toevallig" dat ze ook op 35 cent zijn uitgekomen, net zoals bijna iedere andere aanbieder.
Wat dat betreft is het natuurlijk nog steeds zo dat er zo goed als geen marktwerking in deze markt is; er zijn gewoon te weinig laadpalen in het algemeen. Laat staan dat men met elkaar concurreert.
Denk dat de uiteindelijke oplossing een uurtarief gaat zijn.
Wie weet, maar 1 euro per uur is goedkoper dan het laden zelf zou kosten. Ik denk dat je minimaal dat tarief moet doorrekenen. Eigenlijk hoor je gewoon een bekeuring te krijgen voor fout parkeren, natuurlijk; je parkeert op een plek waar dat niet mag (ok, afhankelijk van de bebording van de laadplek).
Maar dan heb je dezelfde discussie met tijden. Op een invalideparkeerplek mag je sowieso niet staan (als je geen vergunning heb tom dat wel te mogen). Dus daar kan je makkelijk altijd een bon voor uitschrijven. Maar een auto die 3 uur wel mag staan laden en daarna weg moet omdat hij vol is wordt natuurlijk een ander verhaal. Al schijnt men in Amsterdam (in ieder geval overdag) toch wel eens te bekeuren als men ergens staat, maar niet aan het laden is.
Ik weet ook geen heel goede oplossing. Handiger zou zijn als je op de een of andere manier contact kan krijgen met de persoon die er staat te laden. Maar tenzij ze zich vrijwillig hebben aangemeld bij een of andere app (die jij dan ook maar weer moet hebben) is dit er niet. En dan zit je nog met mensen die of vroeg naar bed gaan (en dus niet om 22u nog gebeld willen worden) of juist nachtdienst hebben gehad en 10u ook geen handige tijd vinden om uit bed gebeld te worden etc.
Wat dat betreft zou het ook wel fijn zijn als je al van te voren een tijd kan "bespreken" waarin alleen jouw pasje kan laden, maar daar kleven natuurlijk nog veel meer haken en ogen aan.
Nog fijner als je op meer plekken kan laden en dus helemaal niet afhankelijk van die ene paal. En of ze ajb voortaan ook de palen gewoon midden op het terrein zetten en niet gelijk na de invalide parkeerplekken. Want dan gaan ICE auto's er toch "per ongeluk" staan en kan je de plek alsnog niet gebruiken. Of van die plekken die precies aan een sloot, muur of wat dan ook grenzen; als de laadpaal in het midden staat dan kan je (met een beetje kabel) makkelijk tot 2 parkeerplekken opzij de paal ook bereiken. Maar als je daar niet kan staan omdat er een hek of sloot is dan heb je daar niets aan.
"ik werd opgenomen in het ziekenhuis en moest 2.500 euro betalen voor mijn auto die aan de laadpaal stond.")

Tja, als dat gebeurd als je elektrische kachel aan staat of je auto staat geparkeerd op een betaald parkeren plek dan moet je toch ook de elektriciteit of parkeerkosten betalen?
Stoffa schreef op maandag 10 april 2017 @ 14:37:
Toch steekt het ergens wel dat de werkgever nu veel harder op kosten wordt gejaagd dan nodig, aan de andere kant rijdt onze auto nu letterlijk op de wind dus dat is wel weer tof vind ik.
In theorie kan je ook vergunning aan de gemeente vragen om zelf een openbare laadpaal in de buurt te installeren (al is het dan de vraag of je toestemming krijgt omdat er al 1 in de buurt is). Je zal dan natuurlijk de laadpaal wel voor iedereen open moeten stellen dus je hebt dan alsnog geen garantie op een goedkopere laadplek. Als jij de eigenaar ben dan kan je regelen dat je zelf voor weinig laad en de andere voor normale prijs. Of misschien juist wel een extra hoge prijs in de hoop dat ze die paal dan overslaan en jij wel altijd kan laden. Of dat mag is dan natuurlijk ook weer afhankelijk van je gemeente etc.
Maar ja, wat dan als je om 11u aankomt en je gaat dan pas naar bed? Mag je hem dan wel tot 23u laten staan? Wie gaat dat allemaal controleren?
(we melden ons netjes aan op Social Charging + ik hang ook een geplastificeerd ding aan de kabel met contactgegevens, niemand die zich meldt). Gaat ook weer wat ver.
Aan de andere kant, als ik zie dat een paal bezet is dan stap ik ook niet uit om te kijken of er ergens een kaartje hangt of ligt. In het begin nog wel eens, maar omdat ik dat tot nu toe nooit ben tegen gekomen doe ik dat dus niet meer en rij ik gewoon door. Ik heb ook nog nooit gezien dat er iemand ingecheckt was met de Social Charging app.
Ik weet niet wat er mee aan de hand is. De app doet het gewoon. De website bij mij ook, maar wel heeeel erg langzaam.
Qua in contact komen met een andere autorijder heb ik er nooit wat aan gehad. Het was wel een van de eerste apps waarmee je handig kan zien of een paal bezet is (en vooral:sinds wanneer). Daar gebruik ik hem eigenlijk voornamelijk voor.
BB-One schreef op maandag 10 april 2017 @ 18:08:
Ik kan het even niet terugvinden, maar er zijn mensen hier die het vrijgeven van de laadpaal absoluut niet zien zitten omdat zij een auto hebben gekocht die de kabel niet vergrendeld aan de auto zijde...
Ja, ik bijvoorbeeld. De "afspraak" was ook dat de kabel aan de paal vergrendeld zou zitten. Dus dat nu zo maar opeens omdraaien is niet netjes. In ieder geval niet zonder het duidelijk te melden op de paal dat dit gaat gebeuren. En aangezien het nu al lastig is om informatie op een paal te plakken hoe duur het laden enzo is vermoed ik niet dat dat gaat komen.