Hij had het er expliciet bijgeschreven anders had ik het ook niet geweten

Hoe goed is die accu dan nog? Hou je dan nog een bruikbare actieradius over? Heeft zo'n auto nog iets van restwaarde in een wereld waarin 300km Model 3's en Ampera-E's gebruikt op de markt zijn?
Ik denk niet dat je over 5 jaar al (veel) gebruikte Model 3's of Ampera-E's op de tweedehands markt zal zien. Die auto's kan je nu nog niet eens nieuw krijgen dus het zal nog wel een tijdje duren voor je daar een beetje keus uit hebt. Het si nu ook niet zo dat er honderden Tesla S op marktplaats voor een spotprijsje te koop staan.
Als ik bovenstaande Leaf in vier jaar volledig afschrijf moet ik € 265 per maand afschrijven/wegzetten. Daarbij komt dan nog onderhoud, verzekering, stroom thuis/snellaadabonnement en dan zie ik niet goed hoe een dergelijke auto voor onder de € 400 per maand te rijden valt.
In
deze post heeft databeestje uitgerekend dat die dingen hem het afgelopen jaar iets van 1350 euro kosten. Dat is dan voor zijn Miev en niet voor een Leaf. Maar ik denk dat je toch rond die 400 euro uitkomt.
Als ik het goed begtijp is zijn redenatie dat je bij wijze van spreken een Kia Picanto koopt voor hetzelfde geld. Na 4 jaar en 80k zijn die nog iets iets van 3k waard en dan schijf je dus 13 -3 = 10k in 4 jaar af, dat is 208 euro, plus wegenbelasting, onderhoud verzekering, bezinekosten en dan zit je ongeveer rond dezelfde prijs. Zelfs al reken je met de NEDC van 1 op 25 dan heb je met 1666 km per maand en een prijs van 155 per liter zo'n 103 euro per maand aan benzine nodig. En als je op
spritmonitor kijkt dan is het gemiddeld eerder 1 op 16 en kost dat je dus al 161 euro per maand aan benzine.
Dus alleen de afschrijving en benzine is dan al 369 per maand en dan komt onderhoud, verzekering en wegenbelasting er nog bij voor zo'n Picanto.
Bovendien rij je dus wel in een (oke, tweedehands en niet nieuw) Leaf die twee keer zo groot is.
Ik kan zo snel de post niet vinden waar hij dit een keer helemaal heeft uitgerekend tov zijn huidige Swift.
Ik mocht een week in een gen 2 Leaf (30kWh) rijden en daarmee zou ik goed uitkomen, maar ja, over de maandelijkse kosten daarvan zullen we het maar niet hebben...
Nee, maar een nieuwe 30 kWh Leaf is natuurlijk een stuk duurder. Dat is ook niet wat databeestje schreef. Ik bedoel: met een nieuwe Tesla X kom je ook veel verder dan een tweedehands Miev, laat staan in vergelijking met een willekeurige segment A auto. Maar ja, daar betaal je dan ook weer meer voor.
Anders gezegd: wij hebben het ook gedaan. Prima bestaande Mitsubishi Colt (geen problemen, netjes, geen schade etc) verkocht en een tweedehands omgebouwde Fiat Qubo terug gekocht. De prijs per kilometer inclusief alles was ongeveer hetzelfde alleen dan heb je wel een elektrische auto (nerd factor). Nee, die komt niet zo ver, kan niet zo hard en laden kan alleen op 1 fase met 13A dus duurt ook nog eens een eeuwigheid als je hem leeg rijdt. Het enkel laden met 13A is ook onpraktisch want je kan hem niet zonder meer bij iedereen aan een willekeurig stopcontact hangen en als je netjes de regels volgt ook bij veel laadpalen niet (alleen de oudere palen in Amsterdam schijnen hier mee overweg te kunnen).
Maar met de Colt gingen wij ook niet spontaan naar Rome rijden dus dat dat met deze Fiat ook niet kan maakt niet uit.
Plus 52 euro voor 20k per jaar. Rij je meer dan komt er 8 cent per kilometer bij. En je rijdt natuurlijk met reclame rond; als je dat niet wil is het nog eens 40 euro erbij.