tsjoender schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:37:
[...]
Mijn woon/werk afstand komt dan aardig overeen met de jouwe. Misschien toch aardig om dan deze auto mee te nemen in de overweging voor een volgende auto. Ik had online al wat cijfers gezien, maar dan leek het erop dat dit alleen een bruikbare auto zou zijn zolang het niet vriest. Jouw ervaringen klinken een stuk gunstiger, al zijn mijn kilometers dan wel weer voornamelijk snelweg.
Het is vooralsnog een probleemloos apparaat na circa 30k km, behalve een versleten voorband (te zacht). Het stuur is niet erg precies en een beetje stroef rond de middenstand. De Suzuki Swift 2008 heeft dat ook, beetje jammer. Door de vrij smalle voorbanden is deze snel geneigd te willen schuiven over de voorbanden, het ESP zoekt het maar uit. (en dat doet deze goed, niet overdreven). Bij nat weer slaat er wel eens een achterwiel door bij het wegrijden op een kruising, daar grijpt ie snel in.
Het vermogen is met 50kW genoeg om lekker in de rondte te torren, doordat dit vermogen op elke snelheid beschikbaar is gaat dit prima. Uiteraard merk je wel dat als je al 70km/u rijdt dat het langer duurt. Het langzaam opvoeren van het vermogen (~2s) bij het wegrijden vanuit stilstand is niet leuk bij het oversteken van kruisingen op de N wegen. Gelukkig kan elektrisch niet afslaan.
Het bereik zonder kachel is 120km, met de kachel aan is het 90-100km, bij dikke vrieskou en tegenwind was het slechtste wat ik gezien heb iets meer dan 80km. Elk voordeel heeft zijn nadeel, tegenwind heen is meewind terug. (en dat merk je).
De keuze was met name een financiele, maar een grotere auto was handiger geweest met de kleine en spullen om mee te nemen. Hij is nu alweer anderhalf, dus een stuk makkelijker en minder spullen om mee te nemen.
De kosten van deze auto heb ik eerder in het topic al aangehaald, het is goedkoper rijden dan een A segment iig. De kosten in de zomer zijn circa 50 euro p/m voor het laden en 65 euro p/m in de winter. We rijden een 24k km per jaar.
Een Nissan Leaf komt even ver, heeft meer binnenruimte, een beter interieur, en gebruik 20% meer stroom. Dus voor 60 - 80 euro p/m kan je een Leaf rijden.