Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crab-
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-08 18:35
Ik zag net een tikfoutje, het is 60km woon- werk (heen en terug)
knakworst schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 13:16:
[...]

Qua brandstof moet je niet te veel winst berekenen. Een retourtje werk 120 kilometer kost je circa 8 euro aan diesel. Een retourtje met de Ampera 7 euro aan elektra (ervan uitgaande dat je thuis aan straat en op werk publiek moet laden). Wegenbelasting zal wel aanzienlijk schelen gezien de Ampera halftarief is, en een diesel altijd duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:37

knakworst

Get more sats!

Dan kun je het delen door 2. Moet je met een pasje opladen op het werk, en kun je thuis op de oprit/garage opladen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
Paul C schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 00:32:
We zijn naar een laadpaal aan het kijken. Eisen:
- 1-fase 16A type 2
- MID meter erin, zodat we de kWh zakelijk kunnen opvoeren.
- Hij komt veilig te hangen, dus geen gedoe met pasjes, maar inpluggen en gaan.
- Om dezelfde reden bij voorkeur een spiraalkabel, zodat we niet steeds hoeven op te rollen.
We denken nu aan deze, maar heeft iemand nog betere suggesties?
Vind die LS kastjes zelf minder mooi, je zou een kast van Ratio kunnen overwegen die ogen wat mooier en zijn beter afgewerkt (gegoten stekker oa), prijs is een paar tientjes lager: https://www.laadkabelwink...type-2-16a-4meter-spiraal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:49
crab- schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 10:59:
Ik zit er aan te denken een Opel Ampera (2013) aan te schaffen. Ik rij op dit moment een diesel (1275kg, gemiddeld 1:18). Woon-werk afstand zit op 60km(heen en terug) en er is een mogelijkheid om deze bij het werk op te laden. Bestaat er online een soort calculator waar ik de voordelen en nadelen kan vinden van een Opel Ampera?

Zijn er mensen die ervaring hebben met de ampera en kleine kinderen (kinderwagen etc)?
Een paar dingen die me bij de Ampera te binnen schieten:
  • Het is een vierzitter, geen vijfzitter. Met twee kinderen dus mogelijk, maar een neefje of nichtje meenemen kan dus niet. Vind ik een beperking.
  • Ik vind de auto van binnen klein. Maar ga er zeker eens zelf in zitten.
  • Het ruimteschipdashboard hoeft voor mij niet zo, maar daar is vast aan te wennen.
  • Uitzicht naar achteren is beroerd. Maar ik heb een Prius, dus ik ben het gewend.
  • Rijdt zeer onzuinig als de accu leeg is, veel onzuiniger dan je zou verwachten van een auto die dan infeite een gewone hybride is geworden. Of dat een probleem is of niet hangt af van hoe je hem gebruikt. Kun je aan rekenen als je wat aannames doet.
  • Ik heb wel eens gelezen dat er wel wat vaker voorkomende gebreken zijn die peperduur zijn om te laten verhelpen. Iets om je over in te lezen.
  • Die zachte plastic lip aan de voorbumper hangt heel laag boven de weg. Je zult er regelmatig mee over de verkeersdrempels etc. schrapen. Of dat tot schade leidt, geen idee.
Verder heb ik er een paar keer in gereden (alleen elektrisch), en het is verder een zeer fijne auto om in te rijden, zoals eigenlijk alle elektrische auto's wel.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
mrmrmr schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:40:
Volvo kwam gisteren met de uitspraak dat ze BEV's van waarschijnlijk $ 35.000-40.000 met 250 mijl (400 km) bereik gaan leveren in de VS vanaf 2019. Battery packs tot 100 kWh werden eerder al aangekondigd.
Prachtige wagen als het iets in die trend wordt!
Vanaf 2019 is vlot, heb je die straks eerder dan de Model 3 :+

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

knakworst schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 08:51:
[...]
Ik ben geswitcht van Nuon naar New Motion. Reden: Het algemene tarief dat je betaalt bij alle aanbieders (behalve Nuon zelf, EVNet en Allego) van 0,28 euro ex. BTW. (0,3388 inc. BTW, zie ook de website). Vroeger was het 0,28 euro inc BTW maar dat is al weer van vóór 1 mei 2015.

Bij The New Motion betaal ik bij 99% van de laadpalen in Den Haag (die van New Motion zelf) 0,21 euro, en op het werk (EV-box) 0,24 euro plus 29 cent starttarief (tarieven ex BTW). In Den Haag dus substantieel goedkoper, bij EV-box omslagpunt bij ruim 7 kwh opladen.
Heb de factuur even bekeken en het is inderdaad 28 cent exclusief BTW, waar The New Motion 24 cent exclusief BTW is (plus het starttarief van 35 cent inclusief BTW). Gezien ik meestal zo'n 13 kWh laad zou The New Motion pas toch goedkoper zijn. Het zijn geen gigantische verschillen, het gaat over een paar tientjes per jaar, maar alle beetjes helpen...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
En dan is de pas van Flow Charging nog net weer wat goedkoper in gebruik dan die van The New Motion.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:14
crab- schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 10:59:
Ik zit er aan te denken een Opel Ampera (2013) aan te schaffen. Ik rij op dit moment een diesel (1275kg, gemiddeld 1:18). Woon-werk afstand zit op 60km(heen en terug) en er is een mogelijkheid om deze bij het werk op te laden. Bestaat er online een soort calculator waar ik de voordelen en nadelen kan vinden van een Opel Ampera?

Zijn er mensen die ervaring hebben met de ampera en kleine kinderen (kinderwagen etc)?
Prima ding.

Ik heb er nu 155k mee gereden en alles met veel plezier en weinig problemen.

Het is de plug-in met de grootste batterij (16 kWh) en als je netjes de stekker er overal in steekt is hij bijna 100% elektrisch te rijden. Het is namelijk een van de weinige die ook Vmax 100% elektrisch doet. Je batterij is dan wel zeer snel leeg.

Met kleine kinderen kan je wel snel uit de beschikbare bagageruimte lopen. De daklijn loopt achter vrij laag af en dat snoept behoorlijk wat ruimte.

60 km moet zeker lukken. Normaal haal je 40 km onder alle omstandigheden dus in de winter zal je dan altijd op het werk moeten laden terwijl je in het voorjaar, zomer en najaar het wel heen- en weer redden.

Als je op de langere ritten wat slimmer omgaat met de batterijlading kom je een heel end. Voorverwarmen als je een kou kleum bent en op de snelweg wat rustiger op benzine rijden om Prius-achtige verbruikcijfers te halen is te doen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Overigens, voor wie dat leuk vindt organiseert TNO ook een workshop over elektrisch vervoer. Het zal vooral gaan over de interactie tussen mens en auto en hoe de auto de mens kan helpen om op zijn bestemming te komen. Doel is om in kaart te brengen waar nu de knelpunten zitten en om daarna een demonstrator te bouwen van bijvoorbeeld een nieuwe interface. Uiteindelijk zullen er twee data op twee locaties zijn, maar vooralsnog zijn de kandidaten 31 maart en 7 april van 15.00 - 17.00 in Den Haag en 30 maart en 6 april van 19.00 - 21.00 in Helmond. Ik ben van plan om te gaan, stuur vooral een DM als je mee wilt doen.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:30
kdeboois schreef op zondag 19 maart 2017 @ 19:19:
[...]

Ik en velen met mij dachten dat Tesla anders was 😁
Nope, ze hebben b.v. met het stil houden en ineens introduceren van de autopilot 2.0 hardware een hoop mensen gen**id.

Vincent Evers met zijn gloednieuwe Model X b.v.

Heeft 'm meteen verpatst en een andere gekocht :o

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:14
UniMatrix schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 09:55:
[...]

Nope, ze hebben b.v. met het stil houden en ineens introduceren van de autopilot 2.0 hardware een hoop mensen gen**id.

Vincent Evers met zijn gloednieuwe Model X b.v.

Daar doen ze natuurlijk wel baanbrekende zaken. Er zijn niet veel concurrenten die features daadwerkelijk upgraden en toevoegen na de levering van een auto.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ik had net geluk met de facelift op m'n Model S, ondanks dat ik dit niet wist. Kreeg de facelift tegen de oude prijs geleverd dus dat was wel mooi :P Kreeg dit wel als tip van de verkoper dat er ergens deze maand een prijsstijging zou komen. Kon natuurlijk ook verkooppraat zijn, maar je had nog een paar weken om te annuleren dus het was risicovrij.

Uiteindelijk zijn er altijd mensen die genaaid worden als je nieuwe dingen gaat uitbrengen, je moet ergens een grens trekken.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:49
UniMatrix schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 09:55:

Hij is dan ook een beetje gek ;) Ik heb hem een paar jaar terug wel eens gesproken toen hij zijn met camera's behangen Leaf nog had en het is een interessant figuur. Hij was bij ons thuis en mijn vrouw zei toen hij weg was "WIE WAS DAT?!?". Ik had haar niet goed voorbereid ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
YoshiBignose schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 10:06:
Ik had net geluk met de facelift op m'n Model S, ondanks dat ik dit niet wist. Kreeg de facelift tegen de oude prijs geleverd dus dat was wel mooi :P Kreeg dit wel als tip van de verkoper dat er ergens deze maand een prijsstijging zou komen. Kon natuurlijk ook verkooppraat zijn, maar je had nog een paar weken om te annuleren dus het was risicovrij.

Uiteindelijk zijn er altijd mensen die genaaid worden als je nieuwe dingen gaat uitbrengen, je moet ergens een grens trekken.
Klopt, maar meestal weet je lang vantevoren dat er een nieuw model aan komt zodat je daar je beslissing op kunt baseren.

Nu was het gister geleverd, vandaag "obsolete".

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

UniMatrix schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 12:08:
[...]

Klopt, maar meestal weet je lang vantevoren dat er een nieuw model aan komt zodat je daar je beslissing op kunt baseren.

Nu was het gister geleverd, vandaag "obsolete".
Tesla heeft dit risico duidelijk gecommuniceerd. Ze doen niet aan modeljaren, maar aan continue verbeteringen. Soms had je graag een verbetering gehad. Is voor te stellen, maar het is niet anders.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crab-
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-08 18:35
Mischien iemand een idee hoe het komende periode zit met de wegenbelasting?
Ik las elders dat deze voor de volle mep word berekend vanaf 2019?
kdeboois schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 21:51:
[...]

Prima ding.

Ik heb er nu 155k mee gereden en alles met veel plezier en weinig problemen.

Het is de plug-in met de grootste batterij (16 kWh) en als je netjes de stekker er overal in steekt is hij bijna 100% elektrisch te rijden. Het is namelijk een van de weinige die ook Vmax 100% elektrisch doet. Je batterij is dan wel zeer snel leeg.

Met kleine kinderen kan je wel snel uit de beschikbare bagageruimte lopen. De daklijn loopt achter vrij laag af en dat snoept behoorlijk wat ruimte.

60 km moet zeker lukken. Normaal haal je 40 km onder alle omstandigheden dus in de winter zal je dan altijd op het werk moeten laden terwijl je in het voorjaar, zomer en najaar het wel heen- en weer redden.

Als je op de langere ritten wat slimmer omgaat met de batterijlading kom je een heel end. Voorverwarmen als je een kou kleum bent en op de snelweg wat rustiger op benzine rijden om Prius-achtige verbruikcijfers te halen is te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
crab- schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:45:

[...]
Volgens mij is dit nog lang niet zeker, hangt van de huidige kabinetsformatie af.

Geen wegenbelasting is een van de weinige directe voordelen voor de particulier, dus ik denk dat dat wel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

UniMatrix schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 14:04:
[...]

Volgens mij is dit nog lang niet zeker, hangt van de huidige kabinetsformatie af.

Geen wegenbelasting is een van de weinige directe voordelen voor de particulier, dus ik denk dat dat wel blijft.
Hij heeft het hier over de Ampera, de hybride, die geniet nu nog half tarief, maar ik meen me te herinneren dat deze voorlopig half tarief blijft zodat het voor particulieren aantrekkelijk blijft.

Nu weet ik niet of het voor plugin of ook gewone hybriden blijft gelden, een wezenlijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 08:19
Bij gewone hybriden is het wegenbelasting voordeel al verdwenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bij een CO2 uitstoot van 1 t/m 50 g/km betaal je half tarief. Daaronder betaal je niks, daarboven betaal je normaal tarief. Voor de ampera wordt 27 g/km gegeven.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
Leuk stukje van de Haagse brandweer:
http://www.omroepwest.nl/...ning-bij-Tesla-in-Amerika
Ze zijn bij Tesla gaan trainen hoe je omgaat met een gecrashte Tesla. En die kennis gaan ze vanuit hier verder verspreiden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

crab- schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:45:

[...]
Ik vondt de volgende data op de ANWB site
https://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/mrb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Musk heeft via Twitter meer losgelaten over de Model 3. Geen heads up display (alleen het scherm in het midden) en een maximale batterypack van 75 kWh tussen de wielen.

Er was speculatie over een heads up display omdat Musk zei dat er spaceship controls zouden zijn.

De eerste video van een Model 3 release candidate (op 36s):

[YouTube: https://youtu.be/n4YHB64IP5I?t=36]

Met commentaar van de Tesla Model 3 Owners Club.

[ Voor 8% gewijzigd door mrmrmr op 25-03-2017 00:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Alweer enkele uurtjes thuis, na succesvol afloop van de E-parade en het Guinness world record. Hebben de 4-5 uurtjes autowassen toch weer wat genoegdoening gekregen. Nog meer Tweakers die deel hebben genomen, of hebben gekeken op de A270?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
Ik was er ook. Stond bij de "overige auto's", en de waterstofauto's. Ook erg interessant.

Overige auto's d.w.z. niet de Tesla's, BMW's, Renault Zoe's en de Leafs.
Maar wel de omgebouwde old-timers, zelfbouwauto's, Hyundai, Mitsubishi, e-Golf, Kia, citroën C-zero, waterstofauto's en ik ben er vast nog wat vergeten.

[ Voor 57% gewijzigd door pmiddeld op 26-03-2017 19:16 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:34
NielsTn schreef op zondag 26 maart 2017 @ 17:22:
Alweer enkele uurtjes thuis, na succesvol afloop van de E-parade en het Guinness world record. Hebben de 4-5 uurtjes autowassen toch weer wat genoegdoening gekregen. Nog meer Tweakers die deel hebben genomen, of hebben gekeken op de A270?
Ik was er bij! Helaas niet met een elektrische auto (heb helemaal geen auto als student zijnde :P ) Was ontzettend gaaf, al die elektrische auto's naast elkaar. Ook erg gaaf dat de Stella Lux en Storm motor van de TU/e ook meereden en dat er ook wat EV's waren die je wat minder vaak ziet (Tesla Roadster, Fisker Karma).

Al met al een geslaagd event met een geslaagd doel!

Ook mensen die naar de E-rally gaan? http://www.e-rally.nl

iPhone 13 mini (iOS 26) [daily driver]
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
Xiaomi Pad 6 (Sailfish OS 5)
OnePlus 6T (Ubuntu Touch 20.04)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pmiddeld schreef op zondag 26 maart 2017 @ 19:07:
Overige auto's d.w.z. niet de Tesla's, BMW's, Renault Zoe's en de Leafs.
Maar wel de omgebouwde old-timers, zelfbouwauto's, Hyundai, Mitsubishi, e-Golf, Kia, citroën C-zero, waterstofauto's en ik ben er vast nog wat vergeten.
Ik was er niet bij (want geen zin om uren te wachten om te kunnen laden), maar waarom waren niet alle EV's gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Omdat Tesla rijders niet geassocieerd willen worden met dat gepeupel in een iMiev.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

YoshiBignose schreef op maandag 27 maart 2017 @ 08:39:
Omdat Tesla rijders niet geassocieerd willen worden met dat gepeupel in een iMiev.
Booooo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Oh knipoogje vergeten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
mrmrmr schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 00:36:
Musk heeft via Twitter meer losgelaten over de Model 3. Geen heads up display (alleen het scherm in het midden) en een maximale batterypack van 75 kWh tussen de wielen.

Er was speculatie over een heads up display omdat Musk zei dat er spaceship controls zouden zijn.

De eerste video van een Model 3 release candidate (op 36s):

[video]

Met commentaar van de Tesla Model 3 Owners Club.
[video]
Ik ben toch wel erg teleurgesteld in de instrumenten, ik heb echt een hekel aan auto's waar alles alleen maar 'in het midden' getoond wordt. Die sla ik eigenlijk meteen over in mijn overwegingen.

Het argument van Musk dat je in een taxi ook niet steeds kijkt hoe hard hij rijdt gaat m.i, niet op. Ik wil geen taxi, ik wil een auto waar ik me op verheug om er in te rijden, juist om een saai woon-werk ritje een beetje fun te maken.

Wordt dus echt afwachten hoe de 'final' er uit komt te zien en wat er t.z.t. nog meer op de markt is op EV-gebied.

Het antwoord op de vraag of het een M3 gaat worden is gewijzigd van "zeker" in "misschien".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Persoonlijk,zie ik het probleem niet zo, behalve de snelheid, staat van de accu, en richtingaanwijzers kan de rest van de informatie in het cluster wat mij betreft weg.

Aangezien de meest basic informatie in de linkerbovenhoek zit van het scherm lijkt me dat een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
databeestje schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:29:
Persoonlijk,zie ik het probleem niet zo, behalve de snelheid, staat van de accu, en richtingaanwijzers kan de rest van de informatie in het cluster wat mij betreft weg.

Aangezien de meest basic informatie in de linkerbovenhoek zit van het scherm lijkt me dat een prima oplossing.
Een simpele HUD met dat soort basic info zou het acceptabel maken. De laatste Prius heeft dit ook: alles gecentreerd maar wel een HUD.

Zo moeilijk en/of duur hoeft het dus niet te zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
UniMatrix schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:14:
[...]

Ik ben toch wel erg teleurgesteld in de instrumenten, ik heb echt een hekel aan auto's waar alles alleen maar 'in het midden' getoond wordt. Die sla ik eigenlijk meteen over in mijn overwegingen.
Ik deelde die mening (vooral in de Prius)... echt afschuwelijk. Maar goed dat is het hele totaalplaatje. Musk is een levende legende dus ik wacht rustig af waarmee hij komt. Het zal mij niets verbazen als het goed werkt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
YoshiBignose schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:39:
[...]

Ik deelde die mening (vooral in de Prius)... echt afschuwelijk. Maar goed dat is het hele totaalplaatje. Musk is een levende legende dus ik wacht rustig af waarmee hij komt. Het zal mij niets verbazen als het goed werkt 8)
Precies, ik wacht het ook rustig af, eerst maar eens de werkelijke auto zien en evt rijden. Echt onzin om meteen te cancellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Als de echt belangrijke dingen zoals de stoelen maar goed zitten en stuurwiel leer heeft en verwarmd is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
databeestje schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:52:
Als de echt belangrijke dingen zoals de stoelen maar goed zitten en stuurwiel leer heeft en verwarmd is. ;)
Verwarmd stuur hoor ik mensen altijd zeggen dat het overdreven is... maar het is het enige wat ik nu mis in m'n Tesla tov m'n Kia. En de stoelventilatie voor in de zomer ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
YoshiBignose schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:55:
[...]

Verwarmd stuur hoor ik mensen altijd zeggen dat het overdreven is... maar het is het enige wat ik nu mis in m'n Tesla tov m'n Kia. En de stoelventilatie voor in de zomer ;(
Ja, in de Leaf op een frisse ochtend, even stuur en stoelverwarming aan!

Het winter pack staat dan ook op mijn M3 verlanglijstje, als een van de weinige opties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

databeestje schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:29:

En als je autopilot hebt kun je ook meer op het scherm kijken zeker? :D
Ik vind het ook jammer. Ik vind een scherm voor je toch handiger dan in het midden (en ik rij Prius). Vooral voor navigatie vind ik het echt vreemd dat er niet even een HD-schermpje achter het stuur wordt gemonteerd.
Ik heb liever ook veel metertjes en lichtjes. Blinkenlights FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Maasluip schreef op maandag 27 maart 2017 @ 10:53:
[...]

En als je autopilot hebt kun je ook meer op het scherm kijken zeker? :D
Ik vind het ook jammer. Ik vind een scherm voor je toch handiger dan in het midden (en ik rij Prius). Vooral voor navigatie vind ik het echt vreemd dat er niet even een HD-schermpje achter het stuur wordt gemonteerd.
Ik heb liever ook veel metertjes en lichtjes. Blinkenlights FTW!
Musk roept altijd dat hij auto's veel veiliger wil maken. een miljoen metertjes en lichtjes doen juist het tegenovergestelde ;)
Maar de mogelijkheid om je snelheid te zien zonder je ogen van de weg te moeten halen vind ik wel belangrijk.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mijn '99 Twingo had al de snelheid in het midden. Went heel snel.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/34/Renault_twingo_interior.jpg/800px-Renault_twingo_interior.jpg

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
De snelheid wordt links op de center console weergegeven in de nu bekende Model 3 testauto's.

Het taxi-argument van Musk om een HUD niet te toe te passen suggereert dat er in alle auto's een autonoom rijden systeem aanwezig is. Dat is rationeel gezien mogelijk, want apparatuur die daarvoor nodig is maakt deel uit van de standaard uitrusting en de rest is software. Musk denkt nogal rechtlijnig, daarom acht ik dit scenario niet uitgesloten.

Tesla heeft diverse mensen in dienst die ervaring hebben met de ontwikkeling van een HUD, zoals Steve Ono en Milan Kovac.

Augmented reality in een HUD is een belangrijke functie, bijvoorbeeld het aanduiden van straatnamen, obstakels en de te volgen route. Dit is ver voorbij een standaard HUD voor snelheidsweergave.

Musk heeft duidelijk gemaakt dat high end features eerst op de Model S worden geintroduceerd, misschien zien we dit terug op de volgende Model S over enkele jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
mrmrmr schreef op maandag 27 maart 2017 @ 15:33:
De snelheid wordt links op de center console weergegeven in de nu bekende Model 3 testauto's.

Het taxi-argument van Musk om een HUD niet te toe te passen suggereert dat er in alle auto's een autonoom rijden systeem aanwezig is. Dat is rationeel gezien mogelijk, want apparatuur die daarvoor nodig is maakt deel uit van de standaard uitrusting en de rest is software. Musk denkt nogal rechtlijnig, daarom acht ik dit scenario niet uitgesloten.

Tesla heeft diverse mensen in dienst die ervaring hebben met de ontwikkeling van een HUD, zoals Steve Ono en Milan Kovac.

Augmented reality in een HUD is een belangrijke functie, bijvoorbeeld het aanduiden van straatnamen, obstakels en de te volgen route. Dit is ver voorbij een standaard HUD voor snelheidsweergave.

Musk heeft duidelijk gemaakt dat high end features eerst op de Model S worden geintroduceerd, misschien zien we dit terug op de volgende Model S over enkele jaren.
Het kan natuurlijk dat de HUD wordt aangekondigd met de laatste model3 presentatie. En dat die dan ook direct verkrijgbaar is voor de Model S en X. Net als ze met autopilot HW2 deden.
Of de model3 begint zonder HUD. En dit komt pas later.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:26:
[...]

Het kan natuurlijk dat de HUD wordt aangekondigd met de laatste model3 presentatie. En dat die dan ook direct verkrijgbaar is voor de Model S en X. Net als ze met autopilot HW2 deden.
Of de model3 begint zonder HUD. En dit komt pas later.
Mee eens, ik denk dat er vroeger of later een HUD met augmented reality komt.

Vraag op Twitter:
so does this mean no heads up display in Model 3? How will Tesla handle speedometer and Instrument Cluster information?
Antwoord Musk:
The more autonomous a car is, the less dash info you need. How often do you look at the instrument panel when being driven in a taxi?

Je zou het kunnen interpreteren als alleen een antwoord op de tweede vraag over het instrumentenpaneel. Maar zo werd het niet opgevat door alle lezers en journalisten. De referentie naar autonoom rijden is wel duidelijk, maar er wordt gedacht dat dit nog niet klaar zal zijn wanneer de eerste Model 3's verschijnen. Misschien een automatische snelheidsregulering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wedervraag: so the Model 3 comes with Enhanced Autopilot and Full Self-Driving Capability as standard?
Want wat boeit het mij dat een auto met bepaalde opties wel autonoom is, maar de versie die ik heb dat niet is?
En wat doet een autonoom rijdende auto met automatische snelheidsregulering als die op de linkerbaan zit en de snelheid gaat opeens van 130 naar 100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
https://forums.tesla.com/...-instrument-panel-model-3

Redelijk overtuigende speculatie dat er een soort Instrument Panel 'verborgen' is in de zwarte strip in het Model 3 dashboard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Wanneer ze IP zeggen bedoelen ze ze waarschijnlijk het dashboard als geheel, want ze zeggen dat het ver terug zit en ze hebben het over legroom. Het gaat duidelijk over het naar voren halen van de zitposities in het frame van de auto.

Uit reparatiehandleidingen van auto's blijkt dat instrument panel synoniem is met dashboard. Onderdelen waar helemaal geen instrument in zit heten "instrument lower cover right" o.i.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zeJsW8Bb9fPkr0r4EMnmeQp0/full.png

De witte/zwarte/houten strip heeft een hoek van ~30 graden en die wijst dus naar het plafond, niet naar de ogen van de bestuurder. Het stuurwiel is aan de onderkant afgerond, zo kunnen lange personen ongehinderd instappen. Een open rond wiel is beter want dat geeft beter zicht op eventuele meters.

Hoewel de argumentatie in de Tesla forum posting rammelt, het idee zelf is daarmee niet verworpen: er zou een dunne LCD in de ruimte boven de witte/zwarte/hout band kunnen zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fdEzq8BWVppQz6ckfs1mX1oj/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik hoop toch dat dat hem niet wordt. Zo'n 15" ipad los in het midden. :r
Doe het dan goed en bedek wat daar waarschijnlijk de deksels van de opvangbakjes zijn met LCD's. De bovenste voor de navi, daaronder voor secundaire zaken. Zo'n beetje het idee van een volle middenconsole maar dan digitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Ik zie het hele probleem niet hoor. Het is strak, een tikkeltje futuristisch, en vooral onderscheidend. Wat dat betreft erg in lijn met de Model S. Als je 100 mechanische knopjes en tierlantijntjes wilt zijn er tig andere (elektrische) auto's waar je uit kunt kiezen. En mensen die bang zijn dat ze een zere nek krijgen van het opzij kijken, kijken zeker ook nooit in hun spiegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
De losse monitor in het pre-productiemodel van Model X is vervangen door een geïntegeerde. Ik heb nog geen foto's gezien van het interieur van de sinds kort bekende Model 3 release candidate, daar zou e.e.a. afgewerkt moeten zijn.

Pre-productie Model X:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8y2NKUBcLTH1665VIvyF2J0U/full.png

Release Model X:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MIbZ0yHwHbfwlzHYhRh4aO14/full.png

Eerste pre-productie versie Model 3 (2016):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lPgo5lJ4kv4a1DT8Um5nssfd/full.jpg

Een landscape beeldscherm van dit formaat is minder makkelijk te integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Skoda heeft een EV concept gepubliceerd die qua afmetingen en vorm wel erg lijkt op de Tesla Model 3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aOZwiAFwF1BwT8I2lWXDu7yH/full.jpg

Een zwart (glazen?) dak zo te zien met hoog doorlopende voorruit en ver doorlopende achterruit zoals bij de Model 3.

lengte (cm)breedte (cm)hoogte (cm)
Ŝkoda Vision E464,5191,7155,0
Tesla Model 3467,6 188,5143,5

De Model 3 gegevens zijn schattingen gebaseerd op fotomateriaal.

Het bereik van de Vision E is maximaal 500 km NEDC. Zoiets mag ook worden verwacht van de Model 3, die heeft een vanaf bereik van ten minste 346 km EPA (grof geschat: 413 km NEDC) met de standaard battery pack.

In 2020 wordt de eerste elektrische Ŝkoda verwacht op de markt. Of dat precies deze zal zijn staat niet in het Ŝkoda bericht. In 2019 komt eerst nog een Superb plug-in hybride en in 2025 staan 5 EV's op het programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mrmrmr schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:51:
De losse monitor in het pre-productiemodel van Model X is vervangen door een geïntegeerde. Ik heb nog geen foto's gezien van het interieur van de sinds kort bekende Model 3 release candidate, daar zou e.e.a. afgewerkt moeten zijn.
Je bedoelt dat de model X gewoon het interieur van de model S heeft gekregen? :+

Wat me bij de model 3 ook opvalt: geen enkele luchtuitstroomopening. Ik weet niet hoe goed de airco in dat ding is, maar als het erg warm of koud is vind ik het wel prettig om de koude of warme lucht in mijn richting te dirigeren. Zo'n breed scherm laat ook geen enkele ruimte daarvoor.

[ Voor 31% gewijzigd door Maasluip op 30-03-2017 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Maasluip schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 07:40:
[...]

Je bedoelt dat de model X gewoon het interieur van de model S heeft gekregen? :+

Wat me bij de model 3 ook opvalt: geen enkele luchtuitstroomopening. Ik weet niet hoe goed de airco in dat ding is, maar als het erg warm of koud is vind ik het wel prettig om de koude of warme lucht in mijn richting te dirigeren. Zo'n breed scherm laat ook geen enkele ruimte daarvoor.
Dan ga je er vanuit dat lucht uit 4 van die (lelijke) blowertjes in je dashboard moet komen.
Als je kijkt naar de interieur foto van de 1e presentatie versie dan zie je een paar horizontale openingen over het hele dashboard. Daar zou makkelijk lucht uit kunnen komen.
En het zou ook niet vreemd zijn als Tesla een compleet onverwachte oplossing heeft.
Afbeeldingslocatie: https://cleantechnica.com/files/2016/10/screen-shot-2016-03-31-at-11-55-44-pm_grande.jpg

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Zoals holografie. :) Of schermpjes op het stuur, zoals bij de Model X in de pre-productieversie (foto).

De gleuf is volgens een "Tesla bron" bedoeld voor luchtverversing. Dezelfde ruimte als waar theoretisch ook een smalle LCD zou kunnen worden geplaatst.

Volgende week (Musk's week, die kan een paar weken duren) komt er nog iets over Model Y naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Ik begin er steeds meer aan te denken dat t.z.t. een gebruikte S (85) ook een optie gaat zijn... Ik verwacht dat de prijs daarvoor gaat dalen als de M3 daadwerkelijk leverbaar wordt, zeg rond de 50k i.p.v. de huidige 60k.

Dan heb je 85kWh, meestal gratis supercharging en 4 jaar / 80.000km garantie op je occasion. En als late reserveerder: een jaar eerder.

Geen autopilot / selfdriving maar eerlijk gezegd vind ik dat geen punt, er wordt veel te veel op gefocust naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
mrmrmr schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 15:50:
Zoals holografie. :) Of schermpjes op het stuur, zoals bij de Model X in de pre-productieversie (foto).
Op het stuur zou de enige plek zijn die ik echt waardeloos zou vinden. Het stuur wil je zo dicht mogelijk bij je hebben, terwijl je displays juist zo ver mogelijk van je af wilt hebben ivm de focusafstand. Maar goed, voorlopig wijst er niets daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik denk dat ik vanochtend wel geteld 5 keer op 30km naar de snelheidsmeter heb gekeken, en bij het starten naar de benzine meter (want ik moet vandaag met de Swift, de vrouw heeft de MiEV mee want die moest verder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Hyundai elektrische SUV in 2018

http://pushevs.com/2017/0...t-electric-suv-next-year/

200 miles EPA, klinkt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
UniMatrix schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 08:47:
Ik begin er steeds meer aan te denken dat t.z.t. een gebruikte S (85) ook een optie gaat zijn... Ik verwacht dat de prijs daarvoor gaat dalen als de M3 daadwerkelijk leverbaar wordt, zeg rond de 50k i.p.v. de huidige 60k.
Moet zeggen dat de S niet heel lekker oud word. Probleem is natuurlijk dat hij zo stil. Daardoor hoor je elk rammeltje en kraakje. De eerste 2 jaar niet zo'n probleem, maar nu hij 4 word....

Van voor tot achter begint het te kraken en piepen. Tot het dak (letterlijk) aan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
PWM schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:28:
[...]

Moet zeggen dat de S niet heel lekker oud word. Probleem is natuurlijk dat hij zo stil. Daardoor hoor je elk rammeltje en kraakje. De eerste 2 jaar niet zo'n probleem, maar nu hij 4 word....

Van voor tot achter begint het te kraken en piepen. Tot het dak (letterlijk) aan toe.
:o Mijn 2012 Leaf heeft hier nog geen last van, alleen de rubbers van de wielophanng als het koud is, bij drempels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Het was 1 van de eerste Tesla Model S in Europa (sowieso bij de eerste 100). Ik weet niet of het daarna heel snel beter is geworden, of dat het pas echt later beter werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@PWM
Doet Tesla iets om het te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
PWM schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:36:
Het was 1 van de eerste Tesla Model S in Europa (sowieso bij de eerste 100). Ik weet niet of het daarna heel snel beter is geworden, of dat het pas echt later beter werd.
Dus een klinkerweggetje pakken tijdens de proefrit!

Dit was redelijk postief:

http://www.autoweek.nl/vi...85-271452-km-klokje-rond/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
mrmrmr schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:39:
@PWM
Doet Tesla iets om het te verhelpen?
Jahoor, ze zijn erg behulpzaam. Maar daar heb je niets aan als er elke week een nieuwe rammel is ;)

Maar zoals gezegd, productie nummer <100. Dus wellicht valt het wel mee bij modellen die een paar maanden later waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
gewoon een purspuit halen bij de bouwmarkt en alle holle ruimtes volpurren :D

Niet zo goed voor de verkoopwaarde, maargoed je wil van je rammeltjes af of niet natuurlijk...

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Bijzonder om te lezen, Daimler schuift de introductie van sommige modellen naar voren toe om te voldoen aan de uitstootnormen van Europa. Door een grotere verkoop van SUV's en crossovers is de gemiddelde uitstoot inmiddels blijven steken op een gemiddelde van 123 gram CO2 voor de vloot.

Om boetes te voorkomen trekken ze productie van plugins en BEVs naar voren.

Ik had het niet verwacht, een opzienbarende mededeling van Dieter Zetsche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:29

Snow_King

Konijn is stoer!

databeestje schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 15:20:
Bijzonder om te lezen, Daimler schuift de introductie van sommige modellen naar voren toe om te voldoen aan de uitstootnormen van Europa. Door een grotere verkoop van SUV's en crossovers is de gemiddelde uitstoot inmiddels blijven steken op een gemiddelde van 123 gram CO2 voor de vloot.

Om boetes te voorkomen trekken ze productie van plugins en BEVs naar voren.

Ik had het niet verwacht, een opzienbarende mededeling van Dieter Zetsche.
Goed nieuws dus! Tegelijk wel jammer dat mensen gedrochten als SUV's enzo willen kopen, maarja, laten we die maar snel elektrisch maken dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
PWM schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:36:
Hoop het wel, ik heb 1 van de eerste facelifts en tot nu weinig problemen en 15.000 km verder.

Hoe ziet je leer eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
Mijn eerste S was van november 2013, een jaar geleden verkocht met > 80k op de teller. Geen enkel rammeltje oid. Wel al de 4e motor er in toen ik hem verkocht... Verder was het een super-strakke bak.
Mijn huidige S (mei 2015) met inmiddels > 50k op de teller had een tijdje terug wat kleine rammeltjes in de achterklep maar dat kunnen ze vrij eenvoudig afstellen dus nu ook weer mooi rammelvrij. Inmiddels wel al de 3e voorste motor er in, en deze begint ook al te vibreren... wat heb ik toch met die dingen? ;)
Kan dus niet echt beamen dat S'en "rammelbakken" zijn, wel dat de elektromotoren/aandrijvingen erg gevoelig lijken te zijn :D
Het leer was/is bij beide auto's zwart en zonder noemenswaardige gebruikssporen. Ligt er ook maar net aan hoe je er mee om gaat denk ik, ik ben vrij zuinig op m'n spullen. Maar wel twee kids achterin die de boel af en toe volspetteren, dat blijkt geen probleem voor de auto te zijn ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Draagbare electronica wordt vaak met een pasta gefixeerd zodat het niet meer kan bewegen en losraken. Als je eenmaal weet wat er los zit, zal het meestal niet moeilijk zijn om dat definitief te verhelpen.

Nog even terugkomen op het gemis van een HUD/instrumenten achter het stuur: Green Car Reports heeft een aantal Twitter berichten daarover op een rij gezet die duidelijker weergeven dat (volgens mij) beide niet komen in de aankomende Model 3 release. Electrek.co heeft nog een paar meer tweets waaruit blijkt dat het beeldscherm de snelheidsmeterfunctie vervult.

Op electrek.co staat een poll over de feature waar je naar uitziet bij de Model 3. Elektrisch rijden met voldoende bereik (momenteel 67%) of autonoom rijden (momenteel 32%). Ik snap wel dat een innovatief bedrijf veel aandacht schenkt aan de competitief meest onderscheidende feature, maar de marktvraag lijkt elders te liggen. Misschien is het toch beter om over een paar meters na te denken.

[ Voor 8% gewijzigd door mrmrmr op 01-04-2017 03:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Luc79Ehv schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 20:13:
Mijn eerste S was van november 2013, een jaar geleden verkocht met > 80k op de teller. Geen enkel rammeltje oid. Wel al de 4e motor er in toen ik hem verkocht... Verder was het een super-strakke bak.
Mijn huidige S (mei 2015) met inmiddels > 50k op de teller had een tijdje terug wat kleine rammeltjes in de achterklep maar dat kunnen ze vrij eenvoudig afstellen dus nu ook weer mooi rammelvrij. Inmiddels wel al de 3e voorste motor er in, en deze begint ook al te vibreren... wat heb ik toch met die dingen? ;)
Kan dus niet echt beamen dat S'en "rammelbakken" zijn, wel dat de elektromotoren/aandrijvingen erg gevoelig lijken te zijn :D
Het leer was/is bij beide auto's zwart en zonder noemenswaardige gebruikssporen. Ligt er ook maar net aan hoe je er mee om gaat denk ik, ik ben vrij zuinig op m'n spullen. Maar wel twee kids achterin die de boel af en toe volspetteren, dat blijkt geen probleem voor de auto te zijn ;) .
Nice, mijn leer is ook zwart maar je ziet nu al een beetje gebruikerssporten en ik doe echt niet veel rare dingen op m'n stoelen ( >:) ). Ik hoor sowieso dat er vaker problemen zijn met die motor voor of dat mensen daar een zoem van krijgen. Ben blij dat ik alleen een motor achter heb, hoor niets 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
Nou, twee weken geleden.

Leaf mbv de meegeleverde lader aan het normale stopcontact gehangen, oven aan (zo een grote), vaatwasser aan en twee kookplaten op de inductie aan........

En toen klapte de hoofdzekering eruit. :X

Whoeps, dat kan dus niet. Gelukkig worden er as vrijdag twee van deze palen geplaatst:

https://www.evcompany.eu/laadpaal/laadpalen/icu-compact/

Afbeeldingslocatie: https://s23.postimg.org/6k4fjy9pj/Screen_Shot_2017-04-01_at_10.26.59.png

Even nadenken hoe we de fasen gaan verdelen, dan de auto's programmeren en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ik deed bij m'n ouders ook eens aan een normaal stopcontact en toen klapte het er ook uit. Op kantoor met 3x16A nog nooit gehad, terwijl beide 3x32A max hebben volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
Hier 3x25A, maar kennelijk zat ik dus al op 25A met bovenstaande combi. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Oh ja 3x25A foutje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Inductie is vaak 2x16a. Waarvan je er waarschijnlijk 2x12 gebruikt hebt hebt op twee fasen. die oven zal wel 16a op een fase zijn. De vaatwasser ook iets van 10a op een fase.
Als de koelkast/vriezer of de waterkoker/koffieautomaat/boiler/quooker erbij springt zit je dan, ook als het redelijk verdeeld is over de fasen, al op de zekeringswaarde van een van de fasen.

16a voor het laden van je auto kun je dan inderdaad nergens meer vandaan halen.

Ik vindt dan ook dat 3x35a ook in het standaardtarief zou moeten vallen in deze tijd van elektrificatie.
Aan de andere kant zorgt dit er wel voor dat apparaten inderdaad slimmer worden. En dus je wasmachine/droger even kan pauzeren. Of je auto even stopt met laden om ruimte te maken voor de apparaten waar jij op dat moment blijkbaar even meer behoeft aan hebt. (Een omelet uit de pan en een broodje uit de oven met een lekkere bak koffie voor jou en thee voor de wederhelft)

[ Voor 32% gewijzigd door NovapaX op 02-04-2017 00:36 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-09 21:12
Tocoleaf schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 10:28:
Leaf mbv de meegeleverde lader aan het normale stopcontact gehangen, oven aan (zo een grote), vaatwasser aan en twee kookplaten op de inductie aan........
Heb zo een vermoeden dat deze opzet niet het gemiddeld huishouden in nederland voorstelt. Dus om nou standaard 3x35 voor te stellen is een beetje overdreven.

Straks zijn alle beetje goede palen slim en zullen ze downscalen als jij gaat koken. eer dat iedereen een elektrische auto heeft zal dit gemeengoed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De netbeheerder ziet liever overal 3x25A en knijpende laadpalen dan overal 3x35A :)
Degenen die de netbeheerder moeten betalen (=wij) ook overigens.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
Proton_ schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:36:
De netbeheerder ziet liever overal 3x25A en knijpende laadpalen dan overal 3x35A :)
Degenen die de netbeheerder moeten betalen (=wij) ook overigens.
Ik denk niet dat de netbeheerder de palen knijpt. Eerder de uitbater. 3x 25A is veel goedkoper dan 3x 35A. Die let veel meer op zijn vaste kosten. Voor 3x 35A betaal je Euro 834,09 voor 3x 25A Euro 225,49. De eerste besparing heb je dan al binnen.De aanbestedende partij moet duidelijk in de aanbesteding schrijven wat ze willen, vaak hebben die geen kaas gegeten van laadpalen. Reken maar uit hoeveel kWh er geladen Miet worden voordat je de kosten tussen de 25 en 35 A hebt terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@JeroenK Inderdaad, dit ging over thuisladen: dan zijn wij de uitbater.
De vraag is of het wenselijk is om genoeg koper neer te leggen zodat iedereen 3x35A voor dezelfde prijs als 3x25A kan hebben, of dat het wenselijker is om die kosten uit te sparen en een iets duurdere laadpaal/warmtepomp/... te nemen die de 3x25A hoofdzekering heel laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Proton_ schreef op maandag 3 april 2017 @ 16:24:
De vraag is of het wenselijk is om genoeg koper neer te leggen zodat iedereen 3x35A voor dezelfde prijs als 3x25A kan hebben, of dat het wenselijker is om die kosten uit te sparen en een iets duurdere laadpaal/warmtepomp/... te nemen die de 3x25A hoofdzekering heel laat.
Het is wel een puntje dat het laatste stukje van het netwerk aangepast moet worden als iedereen straks zonnepanelen en een elektrische auto heeft.

Op de niet al te lange termijn moeten we toch van de ICE af. En gasaansluitingen worden ook uit gefaseerd.
(Duurzaam opgewekte) elektriciteit is het alternatief.

De discussie is vooral of je meer koper moet aanleggen. Of dat het opgelost kan worden met smart-grid technologie. En wie het allemaal gaat betalen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
Proton_ schreef op maandag 3 april 2017 @ 16:24:
Het koper ligt er vaak al. Hier ligt standaard bij ieder huis een 3fase kabel die tot 63A kan. De oudere wijken is vaak problematisch. Maar die kabels moeten eens vervangen worden.

Onze wijk is uit begin 90-tiger jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NovapaX schreef op zondag 2 april 2017 @ 00:32:
Aan de andere kant zorgt dit er wel voor dat apparaten inderdaad slimmer worden. En dus je wasmachine/droger even kan pauzeren. Of je auto even stopt met laden om ruimte te maken voor de apparaten waar jij op dat moment blijkbaar even meer behoeft aan hebt. (Een omelet uit de pan en een broodje uit de oven met een lekkere bak koffie voor jou en thee voor de wederhelft)
Voor water koken voor thee ofzoiets kan ik me dat nog voorstellen; dat is in een paar minuten klaar. Maar als je aan het koken bent en je wil daarna nog ergens met je auto naar toe lijkt het me toch niet fijn om dan niet weg te kunnen gaan omdat je auto niet geladen heeft omdat je aan het koken was.

Het opwarmen van een droger of wasmachine kost de meeste energie. Dus het is maar de vraag of het "slim" is om die te stoppen en dan uren later (als je auto weer vol is) deze weer vanaf nul op te laten warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Daar heb je inderdaad wel gelijk in.
Ik vindt 3x25a dan ook wat te krap als grootste standaard-aansluiting.
3x35 biedt dan mijns inziens voldoende flexibiliteit, mocht je dan alsnog meer nodig hebben omdat je ook je jaccuzi nog opgewarmd wil hebben dan mag je wat mij betreft wel wat meer betalen.

Ik zou het niet eens erg vinden om een beetje meer te betalen voor 3x35a, alle waar naar zijn geld. Maar niet een paar honderd euro meer zoals nu het geval is.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De winter is weer van de achterkant van de auto afgewassen, weinig remstof op de voorwielen, dat geeft de burger moed. Wat een verschil maakt het als je de kachel ook niet meer nodig hebt, zo maar 30km erbij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:09
databeestje schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:25:
De winter is weer van de achterkant van de auto afgewassen, weinig remstof op de voorwielen, dat geeft de burger moed. Wat een verschil maakt het als je de kachel ook niet meer nodig hebt, zo maar 30km erbij :D
Dat is een iMiev toch? Met die plm 30km erbij. Hoeveel kun je dan nu ongeveer rijden op een volle lading?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

tsjoender schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:43:
[...]

Dat is een iMiev toch? Met die plm 30km erbij. Hoeveel kun je dan nu ongeveer rijden op een volle lading?
Hij gaf 134km aan op de teller, maar het is meer iets van 120km praktisch gezien. Het helpt ook dat ik de snelweg vrijwel nooit zie.

De auto gaat eigenlijk nooit leeg. Mijn vrouw rijdt 50km naar het werk en laad daar (de enige paal in het dorp). Ik doe 60 km heen en weer op de accu en laad dan thuis.

Op sommige dagen laad ik wel op het werk omdat ik weet dat de auto in de avond nog een keer nodig is, dan kom ik niet "leeg" thuis en is deze met 3 uur (zeg maar na de maaltijd) weer genoeg geladen om weer heen en weer te kunnen.

Vandaag staat ie ook aan de paal, want ik moest mijn collega meenemen, zijn auto was stuk 8) (iets met stroom of een dynamo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Heb je een spelletje met hem gespeeld? "Noem iets dat in jouw auto zit dat niet in mijn auto zit. En kapot kan gaan of vervangen moet worden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Maasluip schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:06:
Heb je een spelletje met hem gespeeld? "Noem iets dat in jouw auto zit dat niet in mijn auto zit. En kapot kan gaan of vervangen moet worden".
Ach, ik heb een tijdje met hem meegereden toen ze aan het onderzoeken waren naar de problemen van de accu toen ik hem kocht. Gelukkig kreeg ik later een leen-auto mee. Het werkt 2 kanten op. ;)

Edoch, een hoop van de zooi zit er niet in. De wezenlijke werking is natuurlijk heel anders, er zit behalve de remmen eigenlijk geen slepende of schurende onderdelen in. Dynamo's hebben ook nog gewoon kool-borstels, al zou een 3 fase motor met gelijkrichter ook best kunnen, het is natuurlijk wel een stuk duurder.

Wat je wel ziet is dat sommige hybriden een 3 fase DC motor gebruiken als starter voor de benzine motor. Vrijwel onderhoudsvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik weet hoe mijn Prius zijn motor aanzwengelt ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
databeestje schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:50:
[...]

Hij gaf 134km aan op de teller, maar het is meer iets van 120km praktisch gezien. Het helpt ook dat ik de snelweg vrijwel nooit zie.
Mijn woon/werk afstand komt dan aardig overeen met de jouwe. Misschien toch aardig om dan deze auto mee te nemen in de overweging voor een volgende auto. Ik had online al wat cijfers gezien, maar dan leek het erop dat dit alleen een bruikbare auto zou zijn zolang het niet vriest. Jouw ervaringen klinken een stuk gunstiger, al zijn mijn kilometers dan wel weer voornamelijk snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
databeestje schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:21:
[...]

Ach, ik heb een tijdje met hem meegereden toen ze aan het onderzoeken waren naar de problemen van de accu toen ik hem kocht. Gelukkig kreeg ik later een leen-auto mee. Het werkt 2 kanten op. ;)

Edoch, een hoop van de zooi zit er niet in. De wezenlijke werking is natuurlijk heel anders, er zit behalve de remmen eigenlijk geen slepende of schurende onderdelen in. Dynamo's hebben ook nog gewoon kool-borstels, al zou een 3 fase motor met gelijkrichter ook best kunnen, het is natuurlijk wel een stuk duurder.

Wat je wel ziet is dat sommige hybriden een 3 fase DC motor gebruiken als starter voor de benzine motor. Vrijwel onderhoudsvrij.
Auto's hebben al ruim 50 jaar geen dynamo meer hoor. Er zit overal een alternator in. Alleen noemen veel mensen het nog een dynamo.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

tsjoender schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:37:
[...]

Mijn woon/werk afstand komt dan aardig overeen met de jouwe. Misschien toch aardig om dan deze auto mee te nemen in de overweging voor een volgende auto. Ik had online al wat cijfers gezien, maar dan leek het erop dat dit alleen een bruikbare auto zou zijn zolang het niet vriest. Jouw ervaringen klinken een stuk gunstiger, al zijn mijn kilometers dan wel weer voornamelijk snelweg.
Het is vooralsnog een probleemloos apparaat na circa 30k km, behalve een versleten voorband (te zacht). Het stuur is niet erg precies en een beetje stroef rond de middenstand. De Suzuki Swift 2008 heeft dat ook, beetje jammer. Door de vrij smalle voorbanden is deze snel geneigd te willen schuiven over de voorbanden, het ESP zoekt het maar uit. (en dat doet deze goed, niet overdreven). Bij nat weer slaat er wel eens een achterwiel door bij het wegrijden op een kruising, daar grijpt ie snel in.

Het vermogen is met 50kW genoeg om lekker in de rondte te torren, doordat dit vermogen op elke snelheid beschikbaar is gaat dit prima. Uiteraard merk je wel dat als je al 70km/u rijdt dat het langer duurt. Het langzaam opvoeren van het vermogen (~2s) bij het wegrijden vanuit stilstand is niet leuk bij het oversteken van kruisingen op de N wegen. Gelukkig kan elektrisch niet afslaan.

Het bereik zonder kachel is 120km, met de kachel aan is het 90-100km, bij dikke vrieskou en tegenwind was het slechtste wat ik gezien heb iets meer dan 80km. Elk voordeel heeft zijn nadeel, tegenwind heen is meewind terug. (en dat merk je).

De keuze was met name een financiele, maar een grotere auto was handiger geweest met de kleine en spullen om mee te nemen. Hij is nu alweer anderhalf, dus een stuk makkelijker en minder spullen om mee te nemen.

De kosten van deze auto heb ik eerder in het topic al aangehaald, het is goedkoper rijden dan een A segment iig. De kosten in de zomer zijn circa 50 euro p/m voor het laden en 65 euro p/m in de winter. We rijden een 24k km per jaar.

Een Nissan Leaf komt even ver, heeft meer binnenruimte, een beter interieur, en gebruik 20% meer stroom. Dus voor 60 - 80 euro p/m kan je een Leaf rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Je vergeet echter een belangrijk punt... ik zou niet dood gevonden willen worden in die auto :')

Een Zoe, i3 en Leaf zijn niet echt mooi en misschien een beetje vreemd, maar zo'n iMiev is gewoon triest. Net als ik m'n Opa in de canta zie rijden zeg maar. Niet lullig bedoelt verder hoor, want je rijdt tenminste wel een elektrische auto en het zal ongetwijfeld praktisch zijn, maar ik zou het gewoon niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

YoshiBignose schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:56:
Je vergeet echter een belangrijk punt... ik zou niet dood gevonden willen worden in die auto :')

Een Zoe, i3 en Leaf zijn niet echt mooi en misschien een beetje vreemd, maar zo'n iMiev is gewoon triest. Net als ik m'n Opa in de canta zie rijden zeg maar. Niet lullig bedoelt verder hoor, want je rijdt tenminste wel een elektrische auto en het zal ongetwijfeld praktisch zijn, maar ik zou het gewoon niet kunnen.
Stort je mij die 4k euro prijsverschil voor 2e hands en dan ruil ik hem zo in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Thanks Databeestje voor deze korte review. Erg nuttig! Een Leaf is zeker ook een overweging en de Zoe lijkt me ook prima, maar batterijhuur zou ik zelf niet willen en dan wordt de spoeling 2e hands voor die auto wel heel erg dun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Hier nog een aardige visulatisatie (voor de Amerikaanse markt, van http://insideevs.com/info...cisco-without-recharging/):

Afbeeldingslocatie: https://www.few.vu.nl/~treur/pluglessoverview.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Jan Treur op 04-04-2017 20:16 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
databeestje schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:50:
Het langzaam opvoeren van het vermogen (~2s) bij het wegrijden vanuit stilstand is niet leuk bij het oversteken van kruisingen op de N wegen.
Ik ben sowieso al blij dat ik niet veel standaard kruisingen op N wegen hoef te nemen. Waar dat wel moet hebben ze al rotondes aangelegd (wat trouwens ook niet altijd fijn is) of stoplichten staan (die ook weer hun eigen nadelen hebben).

In de omgebouwde Fiat zit een soortgelijke regeling. De auto trekt volgens een vast patroon op, ongeacht of je het pedaal nu in het midden hebt of met je voet op de vloer aan het duwen bent. Pas als je op gang bent dan kan je dit wel zelf doseren.

Veel mensen kunnen niet goed optrekken (en ik wil ook niet beweren dat ik dat wel kan) dus desondanks kan je toch nog met ze meerijden bij een stoplicht. Zodra ze moeten schakelen raken ze achter.

Maar als ik er wel eens in rijd dan moet ik bij rotondes inderdaad wel opletten omdat de Soul een stuk sneller is en ik daar dus op minder ruimte hoef te wachten.
Het bereik zonder kachel is 120km, met de kachel aan is het 90-100km, bij dikke vrieskou en tegenwind was het slechtste wat ik gezien heb iets meer dan 80km.
Eigenlijk vind ik dat nog best goed. Het grote voordeel is natuurlijk wel dat je geen snelweg rijdt. Als je 100 km/u (of harder) rijdt dan tikt dat bij de Soul ook duidelijk aan.
YoshiBignose schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:56:
Smaak is subjectief; ik vind de meeste Tesla's ook niet mooi. Het grootste voordeel wat ik ze vind hebben is dat je er veel verder mee kan rijden.
De Soul is ook zeker niet de mooiste auto die er bestaat. Maar hij rijdt prima, ik kom waar ik wil wezen en een Tesla past niet in mijn financiële plaatje.
Niet lullig bedoelt verder hoor, want je rijdt tenminste wel een elektrische auto en het zal ongetwijfeld praktisch zijn, maar ik zou het gewoon niet kunnen.
Ach, ik reed hiervoor ook vaak in een auto die je niet regelmatig door mijn leeftijdsgroep (op dat moment) gebruikt zag worden. Als je er eenmaal in gereden hebt en je merkt dat er voor jou geen essentiële dingen veranderen omdat je in zo'n auto rijdt dan maakt het al snel minder uit. Bovendien hoef ik mijn eigenwaarde niet uit het bezit van auto te halen :P ;) O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

JeroenE schreef op woensdag 5 april 2017 @ 07:54:
[...]
Smaak is subjectief; ik vind de meeste Tesla's ook niet mooi. Het grootste voordeel wat ik ze vind hebben is dat je er veel verder mee kan rijden.
De Soul is ook zeker niet de mooiste auto die er bestaat. Maar hij rijdt prima, ik kom waar ik wil wezen en een Tesla past niet in mijn financiële plaatje.

[...]
Ach, ik reed hiervoor ook vaak in een auto die je niet regelmatig door mijn leeftijdsgroep (op dat moment) gebruikt zag worden. Als je er eenmaal in gereden hebt en je merkt dat er voor jou geen essentiële dingen veranderen omdat je in zo'n auto rijdt dan maakt het al snel minder uit. Bovendien hoef ik mijn eigenwaarde niet uit het bezit van auto te halen :P ;) O-)
+1

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daar is tegenwoordig zelfs een knopje voor :+
Pagina: 1 ... 29 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.