Roobje schreef op maandag 13 februari 2017 @ 10:01:
Het SC-netwerk van Tesla is al open voor derden, in 2015 (geloof ik) heeft Elon de patenten vrijgegeven voor andere fabrikanten met de voorwaarde dat zij dan ook meebetalen aan de uitrol van het netwerk. En dan natuurlijk zelf de energiekosten (laten) betalen. Geen idee of een fabrikant al heeft toegebeten.
Sorry voor de late reactie

Volgens mij heeft niemand dit gedaan en ik denk ook niet dat ze het wel gaan doen. Traditionele autofabrikanten investeren nu ook niet in brandstofstations en ik vermoed ook niet dat zij zitten te wachten om wel te doen voor hun elektrische auto's.
Maar bij een DC lader kan dat toch ook niet. Of denk jij dat mijn Kia aan Fastned doorgeeft op welke fase de DC lader van het station moet werken?
Welke fase(n) de laadpaal/lader gebruikt lijkt mij sowieso meer iets wat de laadpaal/lader zelf beter kan bepalen. Die heeft in ieder geval meer een idee wat er verder op de aansluiting zit aangesloten en zou kunnen weten wat er elders gebruikt wordt. Mijn auto heeft daar echt geen idee van dus zie zou niet eens nuttig kunnen aangeven of fase 1,2 of 3 gebruikt moet worden. Maar het zou wel heel handig (kunnen) zijn als de auto kan aangeven dat hij maar 1 fase kan gebruiken ipv alledrie. Dan kan de laadpaal daar nog wat nuttigs mee doen. Nu kan die daar alleen achter komen als de stroom per fase wordt gemeten.
Delayed start werkt bij AC ongeveer zo: de auto zegt dan om 01:00 tegen de laadpaal ik wil nu laden. Of sommige mensen doen dat andersom met een "slimme paal". Dan zegt pas om 01:00 de laadpaal tegen de auto "Als je wil mag je nu gaan laden".
Hoe zou dat in DC anders moeten zijn? Als ik "delayed" wil laden bij Fastned dan moet ik gewoon 5 minuten later op de "start laden" knop duwen in de app. Dat is kwa werking volgens mij precies hetzelfde. Het enige is dat ik dat handmatig moet doen omdat mijn auto geen delayed charging kent voor DC laden.
De enige reden dat de communicatie tussen de auto en een DC lader veel uitgebreider is dan bij AC komt omdat dat bij AC niet nodig is. De AC lader zit in de auto en blijft (bijna) al die communicatie intern. De auto weet wat hij maximaal mag gebruiken en zal de lader daar op aan sturen. Bij DC laden is dat ook zo maar omdat de lader extern zit moet er extern gecommuncieerd worden met de lader hoeveel stroom en spanning er op dat moment geleverd moet worden.
Maar ik vind ook wel dat het AC protocol niet slim bedacht is hoor. Ze hadden daar wel wat meer voor mogen verzinnen. Nu is het wat het is en is het niet uit te breiden behalve door speciale startsignalen te geven en dan een heel ander protocol te gaan spreken (dat is wat Tesla doet als die met de Superchargers praat ipv aan een gewone laadpaal zit gekoppeld). Dat is gewoon afgekeken van oude modem standaarden waarbij iedere nieuwe standaard een nieuw riedeltje had. Als je altijd de snelste had dan had je er weinig last van, maar als je een wat ouder modem had dan duurde het weer 3 seconden extra langer voor je verbinding had.
Volgens mij had ik het al eens gevraagd maar heb ik het antwoord gemist. Heb je nu een nieuwe motor of niet? Want het verhaal is toch dat de Zoe zijn kameleonmotor gebruikt om te laden?