Stadia / PSN : whenheco
Ik meen dat er ook niks op de intertoys site stond bij de gt bundel over vr world, maar ik lees dan hier dat vr world wordt nagestuurd?retroguy schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:58:
[...]
Staat het er niet bij? Zo niet, reken er dan maar niet op.
Stond er wel bij (ook dat hij nageleverd word).Nieuwevolger schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 19:28:
[...]
Ik meen dat er ook niks op de intertoys site stond bij de gt bundel over vr world, maar ik lees dan hier dat vr world wordt nagestuurd?
Pff, dat stelt je geduld wel op de proef zeg. Volgens mij wordt de PSVR wereldwijd momenteel echt niet normaal hard verkocht. Ben wel benieuwd naar de verkoopcijfers aan het einde van dit jaar.Yamaka schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 19:21:
Ben ik zeker de oudste hier met 63 jaar ;-) Heb nu mijn eerste console, de ps4 pro met div. games met als hoogtepunt de Horizon game. Had gister de psvr besteld met camera en vr-world, betaald (199) en momenteel niet beschikbaar bij coolblue, gaat misschien een mnd duren voor een nieuwe zending. Zou mooi zijn als dat dan de nieuwste PSVR is ;-)
Wel leuk al die nieuwe PSVR bezitters hier! Hopelijk blijft het topic nu lekker actief.
Bij de intertoys voor 50 euro Farpoint + aimcontroller halen.
Heb t net een half uur gedaan en is de beste vr experience die ik tot nu toe heb gehad!
GoT bejaardensoos - hier melden deel 2
(volgens de bejaardensoosregels hoor ik daar ook al lange tijd thuis...
Is vandaag nog ter sprake gekomen in dit topic. Stukje teruglezen dusmadcon schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 19:23:
Speelt iemand hier eagle flight? Lijkt me aan de ene kant tof om rond te vliegen maar ben ook bang dat het veel van hetzelfde is. Ik heb wel wat filmpjes bekeken maar dat is toch wat anders als zelf meemaken.
- bram1984
- Registratie: Oktober 2008
- Laatst online: 16-12-2020
- Sony PlayStation
- Sony
- Sony PlayStation 4
- Sony PlayStation 4 Pro
- Sony PlayStation 4 Eye Camera
- Sony PlayStation 4 Slim
- Sony PlayStation VR
- Sony Move motion controller
- PlayStation VR Richtcontroller + Farpoint (PSVR)
- Sony Move Motion Controller Twin Pack
- Consoles
- VR-brillen
- Game-accessoires
- Gamecontrollers
/u/278921/clicker.png?f=community)
[YouTube: https://youtu.be/kP0Att3ynb8]
Net overheen gelezen dus, ga hem alsnog bestellen.ralph075 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 19:47:
Is vandaag nog ter sprake gekomen in dit topic. Stukje teruglezen dus
https://www.psx-sense.nl/...ps-vr-aim-controller-uit/ goed om te zien dat er meer spellen voor de aim controller komen. Staat hoog op verlanglijstje
https://www.mardomedia.be/sony-playstation-vr-ps4.html
Nu begint het wachten... Ik kom terug naar jullie als ik hem heb! :-)
[ Voor 2% gewijzigd door Graficon op 24-11-2017 20:19 . Reden: edit: had + ipv inclusief geschreven |:( 8)7 ]
Rare shop: This recipient does not accept payments denominated in Euros. Please contact the seller and ask him to update his payment receiving preferences to accept this currency.Mud.Starrr schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:14:
Farpoint + aim voor een kleine 60 euro
http://shop.enligo.com/nl...57-bc48-627f0aa23ab8.html
Ik hem alleen voor 84 euro staan?DeeSung schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 19:37:
Voor de mensen die een vette vr experience zoeken.
Bij de intertoys voor 50 euro Farpoint + aimcontroller halen.
Heb t net een half uur gedaan en is de beste vr experience die ik tot nu toe heb gehad!
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Hij stond er eerst voor 50 maar is weer aangepast. In de winkel (ook vandaag gekocht) was deze nog wel 50 euro.
Anyway, iemand ervaring met het plaatsen van de camera off-center ? Daarmee bedoel ik dus de camera bvb helemaal links van de TV zetten. Ik vermoed dat dat eigenlijk perfect moet werken aangezien je met de VR bril toch niet naar de TV kijkt. Zolang je maar mooi recht voor de camera zit zou dat moeten werken toch ?
De reden dat ik het vraag is omwille van die korte kabel bij die camera die de plaatsing van je PS4 direct wel beperkt.
Heb Intertoys nog nooit zo'n mooie aanbieding zien hebben.Marc3l schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 20:42:
[...]
Hij stond er eerst voor 50 maar is weer aangepast. In de winkel (ook vandaag gekocht) was deze nog wel 50 euro.
Als Farpoint met controller voor 50 euro te koop is ga ik hem morgen gelijk halen.. 84 euro houd me dan net weer tegen
Geen probleem natuurlijk, de PSVR heeft in principe helemaal niets met je tv te maken. Zolang je maar recht voor de camera zit of staat.Twixie schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 20:44:
Ik voel me direct een pak jonger met mijn 47.
Anyway, iemand ervaring met het plaatsen van de camera off-center ? Daarmee bedoel ik dus de camera bvb helemaal links van de TV zetten. Ik vermoed dat dat eigenlijk perfect moet werken aangezien je met de VR bril toch niet naar de TV kijkt. Zolang je maar mooi recht voor de camera zit zou dat moeten werken toch ?
De reden dat ik het vraag is omwille van die korte kabel bij die camera die de plaatsing van je PS4 direct wel beperkt.
Dus je kunt de psvr als een soort monitor zien. Kun je hier dan ook niet-vr spellen op spelen? Op die manier kan mijn vrouw op de grote tv verder kijken en ik op de vr..GoO schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 20:52:
[...]
Geen probleem natuurlijk, de PSVR heeft in principe helemaal niets met je tv te maken. Zolang je maar recht voor de camera zit of staat.
Bij Game Mania € 65technoaddict schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 20:51:
[...]
Heb Intertoys nog nooit zo'n mooie aanbieding zien hebben.
Als Farpoint met controller voor 50 euro te koop is ga ik hem morgen gelijk halen.. 84 euro houd me dan net weer tegen
klopt, dit kan.Yamaka schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 20:59:
[...]
Dus je kunt de psvr als een soort monitor zien. Kun je hier dan ook niet-vr spellen op spelen? Op die manier kan mijn vrouw op de grote tv verder kijken en ik op de vr.
PSN: DutchTrickle PVoutput
Sony heeft dus pas geleden een nieuwe uitgebracht die al in de States en Japan te koop is maar (nog) niet in Europa.
Kortom: Wat nu als "aanbieding" wordt verkocht is voorraad waar ze vanaf moeten, met als grootste manco het ontbreken van HDR ondersteuning in de processing unit.
De nieuwe versie is herkenbaar aan het feit dat Skyrim VR in de doos wordt meegeleverd, oftewel deze bij Amazon in de VS, of GT Sport zonder VR Worlds (Deze dus)
[ Voor 9% gewijzigd door mindcrash op 24-11-2017 21:22 ]
"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)
1. Dat is alleen een probleem als je een TV met HDR hebt.mindcrash schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 21:04:
Was van plan om een PS4 VR kit te halen, maar uiteindelijk na reactie "is dit de nieuwe of de oude" (bij ik meen BOL.com) getriggerd om eens wat meer onderzoek te doen.
Sony heeft dus pas geleden een nieuwe uitgebracht die al in de States en Japan te koop is maar (nog) niet in Europa.
Kortom: Wat nu als "aanbieding" wordt verkocht is voorraad waar ze vanaf moeten, met als grootste manco het ontbreken van HDR ondersteuning in de processing unit.
De nieuwe versie is herkenbaar aan het feit dat Skyrim 4 in de doos wordt meegeleverd, oftewel deze bij Amazon in de VS.
2. Je koopt een HDMI 'switch' voor een paar tientjes, probleem opgelost. En dat kun je makkelijk betalen uit het extra voordeel met deze BF acties.
3. Dit is al meerdere malen besproken de afgelopen dagen.
En toch vind ik het wel wat, al helemaal omdat je in de VS voor 299 dollar op dit moment de nieuwe versie koopt als Black Friday aanbieding, en in het achterhoofd dat de nieuwe SKU ook een stuk goedkoper gaat worden dan de oude (dus mogelijk ook al 399 euro zonder BF "aanbiedingsprijs" te zijn)retroguy schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 21:08:
[...]
1. Dat is alleen een probleem als je een TV met HDR hebt.
2. Je koopt een HDMI 'switch' voor een paar tientjes, probleem opgelost. En dat kun je makkelijk betalen uit het extra voordeel met deze BF acties.
3. Dit is al meerdere malen besproken de afgelopen dagen.
[ Voor 13% gewijzigd door mindcrash op 24-11-2017 21:26 ]
"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)
Ik heb hem dan met camera en vr-worlds.
https://www.coolblue.nl/p.../sony-playstation-vr.html
[ Voor 11% gewijzigd door Yamaka op 24-11-2017 21:18 ]
Klopt, je hebt geen tv nodig om PSVR te kunnen spelen, dus die kan je gewoon ergens anders voor gebruiken.Yamaka schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 20:59:
[...]
Dus je kunt de psvr als een soort monitor zien. Kun je hier dan ook niet-vr spellen op spelen? Op die manier kan mijn vrouw op de grote tv verder kijken en ik op de vr.
Zie de PSVR als je persoonlijke bioscoopscherm qua omvang. Je kunt in cinema mode ook gewone games spelen en zowel gewone als 3D films kijken. Wel op een wat lagere resolutie dan op tv natuurlijk, maar prima te doen.
Als je het voldoende meerwaarde vindt dan kan je er op wachten natuurlijk. Voor de meesten zal de upgrade echter nauwelijks meerwaarde bieden.mindcrash schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 21:16:
[...]
En toch vind ik het wel wat, al helemaal omdat je in de VS voor 299 dollar op dit moment de nieuwe versie koopt als Black Friday aanbieding, en in het achterhoofd dat de nieuwe SKU ook een stuk goedkoper gaat worden dan de oude (dus mogelijk ook al 399 euro zonder BF "aanbiedingsprijs" te zijn)
En dan te bedenken dat de release prijs gewoon 400 euro was
Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen
Die voor de ps3 werkt niet, de gene die tegelijk uit kwam met de Launch van de ps4 doet het wel met vr.Graficon schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 21:49:
kan je eigenlijk met de gewone playstation camera er mee werken ? (dat rechthoekig ding)
heb net even wat demo's bekeken en heb wel een heel groot probleem.... mijn vrouw vond het ook leuk.... shit ....
zat alleen beetje met kalibratie (buiten bereik zei hij .. ) en even kijken hoe ik het beste de camera kan opstellen. bovenop de tv of er onder...
Moss of zo iets zag er ook erg mooi uit... nu maar gauw naar beneden en kijken...
Dat was het eerste jaar ook het grote 'probleem' van VR. Mensen die het beschouwen als een gimmick (VR werd veel vergeleken met 3D TV, wat totaal iets anders is) terwijl ze het nog nooit geprobeerd hebben. Pas als je VR ervaren hebt begrijp je hoe ontzettend gaaf en revolutionair het is. Gelukkig zijn er nu met de lagere prijs veel meer mensen die het proberen en overtuigd raken. Spread the wordGandalf68 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 22:25:
Eigenlijk, schieten woorden te kort en moet je het ervaren om het te begrijpen... klinkt stom voor een outsider maar het is wel zo
heb net even wat demo's bekeken en heb wel een heel groot probleem.... mijn vrouw vond het ook leuk.... shit ....
zat alleen beetje met kalibratie (buiten bereik zei hij .. ) en even kijken hoe ik het beste de camera kan opstellen. bovenop de tv of er onder...
Moss of zo iets zag er ook erg mooi uit... nu maar gauw naar beneden en kijken...
Wat betreft de camera, in mijn ervaring kan je 'm beter bovenop de tv zetten, dan is het bereik groter. Je buiten bereik melding geeft aan dat je je camera nu niet helemaal goed hebt staan.
Duurt wel erg lang dan, morgen heb ik die set al een week, en het VR gedeelte in GT Sport is erg beperkt. Toen ik hem bestelde stond er nog niks over nasturen. Op mijn e-mail naar de klantenservice heb ik nooit antwoord gehad.pasajo schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 17:44:
Van de week reactie op mail gehad van intertoys over vr worlds. Wordt nageleverd, verwachting is deze week. Onbekend bij mij of dit disc zal zijn of voucher.
Vreemd dat de aanbieding om twaalf uur 's nachts opeens weg was, lijkt er toch heel erg op dat iemand die aanbieding precies een week te vroeg online heeft gezet.
Verder bizar goeie aanbiedingen van Intertoys, daar maken ze lijkt mij geen winst meer op.
[druk op een toets om verder te gaan]
Lol heb je spuit 11 ook.mindcrash schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 21:04:
Was van plan om een PS4 VR kit te halen, maar uiteindelijk na reactie "is dit de nieuwe of de oude" (bij ik meen BOL.com) getriggerd om eens wat meer onderzoek te doen.
De nieuwe versie is herkenbaar aan het feit dat Skyrim VR in de doos wordt meegeleverd, oftewel deze bij Amazon in de VS, of GT Sport zonder VR Worlds (Deze dus)
Alleen een punt als je hdr gebruikt volgens mij, en dan nog niet eens heel belangrijk zelfs.
Nieuwe en de oude verschillen vrij weinig.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Korte kabel? Oh oh.Twixie schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 20:44:
Ik voel me direct een pak jonger met mijn 47.
Hoe lang is kort ongeveer?
Al weet ik nu al dat het veel te kort zal zijn... Mijn PS4 staat namelijk direct naast de bank en het scherm en soundbar staan een kleine 3,5m verder (wanneer de kabel langs de muur loopt.)
Kan je de kabel verlengen?
[Edit] ja dus en weer 20€ voor een luizig kabeltje, omdat die hufters van Sony weer een eigen aansluiting hebben gebruikt. Had nooit aan die psvr moeten beginnen.
[ Voor 8% gewijzigd door Flagg op 25-11-2017 00:03 ]
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Twee meter ongeveer denk ik. Het is volgens mij een normale usb kabel, dus die zou je moeten kunnen verlengen lijkt me.Flagg schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 23:49:
[...]
Korte kabel? Oh oh.
Hoe lang is kort ongeveer?
Al weet ik nu al dat het veel te kort zal zijn... Mijn PS4 staat namelijk direct naast de bank en het scherm en soundbar staan een kleine 3,5m verder (wanneer de kabel langs de muur loopt.)
Kan je de kabel verlengen?
[Edit] ja dus en weer 20€ voor een luizig kabeltje, omdat die hufters van Sony weer een eigen aansluiting hebben gebruikt. Had nooit aan die psvr moeten beginnen.
Nu nog even kijken wat ik met een 2e PSVR doe. Beetje overdreven voor de slaapkamer PS4. Maar ja voor dat geld kon ik het niet laten. Even vriendenkring langs of iemand hem nog wil overkopen of op marktplaats ermee ofzo.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
- bram1984
- Sony PlayStation
- Sony
- Sony PlayStation 4
- Sony PlayStation 4 Pro
- Sony PlayStation VR
- Consoles
- VR-brillen
- Game-accessoires
- Gamecontrollers
Nee daar klopt echt niks van. Het is verplicht om met Dirt Rally te beginnen. Dat staat ook in de voorwaarden.retroguy schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 01:31:
Ik heb zojuist de Dirt Rally VR op de kop getikt, bij Amazon.de (€26,95 na aftrek van één of andere korting). Heb echter nul ervaring met VR (de VR set zit nog in de doos, te wachten op de komst van de Pro console, ook bij Amazon gekocht), maar ik vermoed dat ik niet meteen met deze game moet beginnen, toch? Eerst maar wat 'rustige' VR games uitproberen. Klopt dat?
Zet maar een emmer klaar 🙈bram1984 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 07:27:
[...]
Nee daar klopt echt niks van. Het is verplicht om met Dirt Rally te beginnen. Dat staat ook in de voorwaarden.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Ik zou met een paar andere games beginnen ja en daarna korte sessies Dirt Rally om even te voelen of het goed gaat. Zo niet, even wegleggen en eerst je VR legs verdienen met andere games. Als het wel goed gaat kan je sessies langer maken. Belangrijkste is om op tijd te stoppen als je voelt dat je misselijk begint te worden. Kan trouwens best zijn dat je helemaal nergens last van hebt hoor. Lang niet iedereen wordt misselijk in het begin. Ik kon meteen alles doen.retroguy schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 01:31:
Ik heb zojuist de Dirt Rally VR op de kop getikt, bij Amazon.de (€26,95 na aftrek van één of andere korting). Heb echter nul ervaring met VR (de VR set zit nog in de doos, te wachten op de komst van de Pro console, ook bij Amazon gekocht), maar ik vermoed dat ik niet meteen met deze game moet beginnen, toch? Eerst maar wat 'rustige' VR games uitproberen. Klopt dat?
Misschien de kabel wel maar de stekker is weer net geen USB natuurlijk, vandaar de "hufters". Ze doen het erom volgens mij..GoO schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 00:04:
[...]
Twee meter ongeveer denk ik. Het is volgens mij een normale usb kabel, dus die zou je moeten kunnen verlengen lijkt me.
[Edit] Nou hij is binnen en de camera ook, eens even bedenken of ik er zin in heb om de boel anders in te delen zodat ik uit de voeten kan met de standaard 2 meter kabel aan de camera of dat ik tot dinsdag wacht wanneer de verlengkabel binnen is. Choices choices, probleem is is dat ik weinig ruimte heb in de mancave omdat ons oude bed daar tijdelijk in onderdelen staat.
[ Voor 33% gewijzigd door Flagg op 25-11-2017 10:48 ]
bram1984 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 07:27:
[...]
Nee daar klopt echt niks van. Het is verplicht om met Dirt Rally te beginnen. Dat staat ook in de voorwaarden.
Scherm en soundbar heb je niet nodig voor VR gamen hè? Maakt eigenlijk geen bal uit waar de camera staat, als je daarvoor maar wat ruimte hebt om te bewegen.Flagg schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 10:19:
[...]
Misschien de kabel wel maar de stekker is weer net geen USB natuurlijk, vandaar de "hufters". Ze doen het erom volgens mij.
[Edit] Nou hij is binnen en de camera ook, eens even bedenken of ik er zin in heb om de boel anders in te delen zodat ik uit de voeten kan met de standaard 2 meter kabel aan de camera of dat ik tot dinsdag wacht wanneer de verlengkabel binnen is. Choices choices, probleem is is dat ik weinig ruimte heb in de mancave omdat ons oude bed daar tijdelijk in onderdelen staat.
Maar wat is the big deal hier Dan? Het is niet zo dat je met de oude PSVR iets mist. Je hebt precies dezelfde ervaring. Het enige "manco van de oude is dat wanneer je klaar bent met de PSVR en je weer een gewone game met HDR wil spelen op je Playstation, je even de kabels moet verwisselen. Met de nieuwe hoeft dat niet. Maar als jij daar 150 euro meer voor over hebt. Dikke prima. Het boeit mij niet dat ik kabels moet verwisselen omdat ik hou van een strak opgeruimd tv meubel zonder zichtbare kabels. Dus wanneer ik klaar ben met psvr dan ruim ik alles weer netjes op.mindcrash schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 21:04:
“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”
Heb een hekel aan koptelefoons en oordopjes dus de soundbar wil ik sowieso wel gebruiken, maar ik dacht dat je de camera recht voor je moet hebben. Als dat ook werkt onder een hoek dan gaat het wel lukken..GoO schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 10:58:
[...]
Scherm en soundbar heb je niet nodig voor VR gamen hè? Maakt eigenlijk geen bal uit waar de camera staat, als je daarvoor maar wat ruimte hebt om te bewegen.
Zonder koptelefoon/oordopjes heb je geen 3D audio, dus dat zou ik je sowieso aanraden. De camera moet je wel recht voor je hebben, maar hij hoeft natuurlijk niet bij je scherm te staan. Kan je niet de positie van waar je staat veranderen?Flagg schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:02:
[...]
Heb een hekel aan koptelefoons en oordopjes dus de soundbar wil ik sowieso wel gebruiken, maar ik dacht dat je de camera recht voor je moet hebben. Als dat ook werkt onder een hoek dan gaat het wel lukken.
Nope, kamer staat vrij vol op het moment, nou ja we zien wel waar het schip strand, ga straks wel ff proberen, en anders dinsdag, geen zin om alles te gaan aanpassen voor een paar dagen iig. En anders tot het oude bed weg is..GoO schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:06:
[...]
Zonder koptelefoon/oordopjes heb je geen 3D audio, dus dat zou ik je sowieso aanraden. De camera moet je wel recht voor je hebben, maar hij hoeft natuurlijk niet bij je scherm te staan. Kan je niet de positie van waar je staat veranderen?
En de 3d audio weegt niet op tegen de ergernis van een koptelefoon/dopjes.
[ Voor 7% gewijzigd door Flagg op 25-11-2017 11:14 ]
Ik heb vanochtend ook nog even de laatste Farpoint + Aim controller opgehaald bij Intertoys Leiden voor €49,99. De man achter de kassa zei: "Zo, dat is wel een hele mooie prijs!"; toen hij de doos scande.LuPo schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:06:
[...]
Dat laatste kan ik bevestigen. Zojuist een VR bril opgehaald voor 159 euro bij Intertoys in Leiden.Ik moest wel echt even zelf refereren naar de aanbieding van 159 euro, de kassa sloeg 249 aan.
[...]
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
- bram1984
- Sony PlayStation
- Sony
- Sony PlayStation 4
- Sony PlayStation 4 Pro
- Sony PlayStation VR
- Consoles
- VR-brillen
- Game-accessoires
- Gamecontrollers
Alsof je dat dunne kabeltje voelt zitten naast die dikke kabel die aan je headset vast zit.Nieuwevolger schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:24:
Ik speel ook zonder oordopjes, ik vind de kabeltjes nog al irritant dat het mij de 3d audio niet waard is, ik zet het geluid van de tv dan wel wat harder.
Ik heb gisteren 3D audio getest in VR Worlds en het is best cool. Draagt aanzienlijk bij aan de immersie.
Laatste in Voorschoten gehaald. Stond wel in een rij van ongeveer 14.381 mensen maar worth itLuPo schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 12:58:
Ik heb vanochtend ook nog even de laatste Farpoint + Aim controller opgehaald bij Intertoys Leiden voor €49,99. De man achter de kassa zei: "Zo, dat is wel een hele mooie prijs!"; toen hij de doos scande.
Nickname does not reflect reality
Wat demo's (thumper oa)ff gedaan en is wel grappig maar een beetje mwoa leuk voor een paar minuten. En een uurtje rush of blood en die is wel leuk. Nergens last van overigens maar had ik ook niet verwacht.
Scherm grootte is voor mijn gevoel ongeveer net zo groot als wanneer ik op de projector speel dus dat voelde al snel like home.
Ik vind het wel geslaagd, beeld is een beetje rough around the edges, maar als je eenmaal in het spel zit valt het reuze mee.
Re7 is nu aan het d/Len dus ff pauze, straks maar even proberen, had hem al een keer uitgespeeld dus kijken of ik nu wel schrik met vr, maar als begin 40'er opgegroeid met Stephen King en Clive Barker dus ben niet schrikachtig aangelegd.
Man man man, wat een rijen overal. Maar heb in Apeldoorn de laatste gescoord! Voor die prijs kon ik het gewoonweg niet laten liggenBrad Pitt schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:10:
[...]
Laatste in Voorschoten gehaald. Stond wel in een rij van ongeveer 14.381 mensen maar worth it
Kon me nog beheersen om niet de Intertoys in te lopen voor Farpoint + controller, eerst maar aan de slag met de spellen die er nu liggen
- bram1984
- Sony PlayStation
- Sony
- Sony PlayStation 4
- Sony PlayStation 4 Pro
- Sony PlayStation VR
- Consoles
- VR-brillen
- Game-accessoires
- Gamecontrollers
RE7 Is in VR zoveel beter. Laat ff weten wat je ervan vindt.Flagg schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 14:09:
Nou het werkt.![]()
Wat demo's (thumper oa)ff gedaan en is wel grappig maar een beetje mwoa leuk voor een paar minuten. En een uurtje rush of blood en die is wel leuk. Nergens last van overigens maar had ik ook niet verwacht.
Scherm grootte is voor mijn gevoel ongeveer net zo groot als wanneer ik op de projector speel dus dat voelde al snel like home.
Ik vind het wel geslaagd, beeld is een beetje rough around the edges, maar als je eenmaal in het spel zit valt het reuze mee.
Re7 is nu aan het d/Len dus ff pauze, straks maar even proberen, had hem al een keer uitgespeeld dus kijken of ik nu wel schrik met vr, maar als begin 40'er opgegroeid met Stephen King en Clive Barker dus ben niet schrikachtig aangelegd.
Heb er een uurtje inzitten nu en direct de directional controls naar smooth gezet. Dat 30° of 45° draaien vond ik echt helemaal niks. Games die alleen dmv "teleporten" zouden kunnen bewegen bijvoorbeeld ga ik niet eens proberen zelfs dat weet ik nu wel, dat geschok ga ik niet aan (willen) wennen.bram1984 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 15:20:
[...]
RE7 Is in VR zoveel beter. Laat ff weten wat je ervan vindt.
Maar zat me zelfs af te vragen of ik wat instellingen moet veranderen want het is wel heel erg blokkerig allemaal. Kreeg flashbacks naar Phantasmogoria.
Geen dealbreaker maar dat is wel het meeste wennen, al snap ik wel dat er wat compromises moeten zijn om het allemaal met hoge refreshrate te laten draaien. Smooth is het wel iig.
Mikken is ook wennen, probeer steeds met de rechterstick te mikken ipv te kijken, maar went vast ook snel genoeg.
Suspense is wel stukken beter, af en toe voel je je nekharen overeind staan, je hebt meer het idee erin te zitten. Zeker leuker dan zonder vr. Échte jumpscares heb ik niet gehad,maar dat komt omdat dit mijn tweede run is, Mia uit de voorraadkast bijvoorbeeld in het begin zat nog in mijn geheugen gegrift.
Overall is het op een aantal (kleine) punten wennen en ik had toch verwacht dat het iets scherper zou zijn, maar de ervaring is zeker beter, zelfs met de nadelen. Ondanks dat een fullhd beeld van ongeveer 100" op 2,5 meter ook niet super scherp is is dit toch nog wel een flinke stap erger.
So far is het eindoordeel (ondanks mijn gezeur
Dus, leuk? Yep definitely.
Omg omg, gamechanger! Best evah gaming experience???!? Not so much.
Mijn vrouw is weg van de VR maar kan niet echt tegen bewegende voorwerpen als auto's.
Moss demo vindt ze fantastisch, Playroom ook. Meer de rustige titels dus.
Wat zijn nu echt beetje vrouwvriendelijke titels? Ook al koop ik dergelijke rommel normaal niet, ik heb het idee dat carnival games bijvoorbeeld wel goed ontvangen zal worden. Statik lijkt mij ook wel iets dat wat relaxter te spelen is.
Dan vraag ik me toch af welke game experience je beter vind?Flagg schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 17:21:
[...]
Dacht dat in een game bevinden de next level is xD.
Alles wat groot is is namelijk indrukwekkend. Op een scherm heb je daar iig niet echt een idee van.
Dat is iets wat VR bruut maakt. Gevoel van ruimte.
Same, heb op dit moment nog zat spellen en morgen aan de slag met GT sports hopen dat er over een paar maanden nog zo'n zelfde deal er ismadcon schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 14:35:
Kon me nog beheersen om niet de Intertoys in te lopen voor Farpoint + controller, eerst maar aan de slag met de spellen die er nu liggen
- bram1984
- Sony PlayStation
- Sony
- Sony PlayStation 4
- Sony PlayStation 4 Pro
- Sony PlayStation VR
- Consoles
- VR-brillen
- Game-accessoires
- Gamecontrollers
Helemaal mee eens. Het "er zijn" en rondlopen alleen al is al vet in VR, terwijl dat op je TV meer iets noodzakelijks is. Skyrim ziet eruit als een drol die over de datum, maar zonder VR had ik deze game 100% zeker helemaal niks aan gevonden. En nu vind ik het gewoon echt vet.DeeSung schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 17:42:
[...]
Dan vraag ik me toch af welke game experience je beter vind?
Alles wat groot is is namelijk indrukwekkend. Op een scherm heb je daar iig niet echt een idee van.
@Nieuwevolger Bedoel je The Inpatient? Waar kan ik die demo vinden? Ik zie niks.
[ Voor 6% gewijzigd door bram1984 op 25-11-2017 18:40 ]
Dat is ws een nadeel voor mij, ik kom al van een heel groot scherm af, dus dat voordeel is er niet echt, het is nog wel iets groter maar niet heel veel. En altijd in een vrijwel volledig verduisterde ruimte ('s Avonds anyway) dus ik had al minimale afleiding en zat al volledig in de game.DeeSung schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 17:42:
[...]
Dan vraag ik me toch af welke game experience je beter vind?
Dus head tracking is voor mij de grootste verandering, het daadwerkelijk achter je kunnen kijken en over een randje is gewoon echt goed gedaan, zonder vr probeerde ik het met mijn domme hoofd ook nog wel eens om om een hoekje te kijken. En dat werkte dus vrij beroerd.
En ik weet niet wat beter is, de ene game zal aanzienlijk meer profijt hebben van vr dan de andere, denk dat het nu het belangrijkste wordt voor game developers om dat te kunnen inschatten. Uncharted (lees classic third person) bijvoorbeeld moet je naar mijn mening niet proberen om daar een vr game van te maken. Net als tlou, maar heel veel 1st person games, graag. Maar nog beter is het om een game allebei te geven zodat je zelf kan kiezen of je hem in vr wil doen of niet, zoals re7.
Het is meer dan een simpele gimmick dat sowieso, maar we zijn teveel verwend met hoge resoluties dat het moeilijk is om weer terug te gaan. En dat van iemand die de steeds hogere resoluties redelijk onzinnig vindt overigens, vond fullhd eigenlijk al prima op de projector.
Nee shit, ik bedoel insurgence. Een soort zombie shooter op een ruimte schip. Ik had me even vergist met de naam.bram1984 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 18:37:
[...]
Helemaal mee eens. Het "er zijn" en rondlopen alleen al is al vet in VR, terwijl dat op je TV meer iets noodzakelijks is. Skyrim ziet eruit als een drol die over de datum, maar zonder VR had ik deze game 100% zeker helemaal niks aan gevonden. En nu vind ik het gewoon echt vet.
@Nieuwevolger Bedoel je The Inpatient? Waar kan ik die demo vinden? Ik zie niks.
https://blog.eu.playstati...videos-on-playstation-vr/
Zag in playstore een paar vr experiences staan, maar daar vragen ze nog 10 euro voor..
Ik vind het geen gezeur hoor, want je hebt natuurlijk gelijk dat het grafisch gewoon een flinke stap terug is. Maar vergeet niet dat we in de early days van VR zitten en dat dit in toekomstige versies alleen maar beter gaat worden, tot we in VR op hetzelfde niveau zitten als een scherm nu. Kwestie van tijd.Flagg schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 17:21:
[...]
Voor mij voegt de immersie en het gevoel dat je in de game bent zo onwijs veel toe, dat het de downgrade in graphics met gemak doet vergeten. Als je een paar minuten in de game zit denk je er niet eens meer aan, tenzij je er de hele tijd op gaat letten natuurlijk. De ene game is daarnaast scherper dan de andere. Als je bijvoorbeeld VR Worlds of Batman speelt dan ziet dat er echt wel onwijs gelikt uit. Wat dat betreft verwacht ik deze generatie op deze hardware ook nog wel flinke vooruitgang, zodra developers doorhebben hoe ze hier het maximale uit kunnen halen. Dat duurt met consoles ook altijd een aantal jaar.
Uh, uiteraard. Er is een Youtube VR app met duizenden video's. Maar persoonlijk vind ik Littlestar beter. Ook een gratis cinema app. Tip voor iedereen die nieuw is. Hebben jullie ook Alumette en Invasion al gedownload? Beide ook gratis en erg grappig gedaan.madcon schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 18:59:
Bedenk me zojuist dat youtube ook vr films heeft. Iemand die dit al geprobeerd heeft? Schijnt wel te werken:
https://blog.eu.playstati...videos-on-playstation-vr/
Zag in playstore een paar vr experiences staan, maar daar vragen ze nog 10 euro voor..
Verschil is volgens mij ook dat YouTube eigenlijk gewoon 360º filmpjes zijn, zelfs meestal niet eens 3D. Terwijl je bij echte VR zoals Alumette ook echt vanuit verschillende oogpunten kunt kijken en zo bvb ook in bepaalde ruimtes kunt gluren, enz..GoO schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 19:09:
[...]
Uh, uiteraard. Er is een Youtube VR app met duizenden video's. Maar persoonlijk vind ik Littlestar beter. Ook een gratis cinema app. Tip voor iedereen die nieuw is. Hebben jullie ook Alumette en Invasion al gedownload? Beide ook gratis en erg grappig gedaan.
Edit: meerdere filialen in DH
[ Voor 10% gewijzigd door Rylo op 25-11-2017 19:30 ]
Ik wil ook niet negatief zijn hoor. Ik zou re7 echt nooit voor een 2de keer spelen als ik het nu niet in vr kon doen. Zijn überhaupt maar weinig verhalende games die ik 2x speel..GoO schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 19:07:
[...]
Ik vind het geen gezeur hoor, want je hebt natuurlijk gelijk dat het grafisch gewoon een flinke stap terug is. Maar vergeet niet dat we in de early days van VR zitten en dat dit in toekomstige versies alleen maar beter gaat worden, tot we in VR op hetzelfde niveau zitten als een scherm nu. Kwestie van tijd.
Voor mij voegt de immersie en het gevoel dat je in de game bent zo onwijs veel toe, dat het de downgrade in graphics met gemak doet vergeten. Als je een paar minuten in de game zit denk je er niet eens meer aan, tenzij je er de hele tijd op gaat letten natuurlijk. De ene game is daarnaast scherper dan de andere. Als je bijvoorbeeld VR Worlds of Batman speelt dan ziet dat er echt wel onwijs gelikt uit. Wat dat betreft verwacht ik deze generatie op deze hardware ook nog wel flinke vooruitgang, zodra developers doorhebben hoe ze hier het maximale uit kunnen halen. Dat duurt met consoles ook altijd een aantal jaar.
Het vr voegt echt wat toe. Maar er zijn idd in deze eerste generatie nog wel wat "maaren" die in volgende generaties prima verholpen kunnen worden.
Ik hoop ook nog op alom bevredigende besturing, misschien in de vorm van handschoenen met voldoende sensoren en die zelfs druk kunnen uitoefenen zodat het voelt alsof je iets vast hebt.
Op ieder vingerkootje een sensor die buiging waarnemen en kleine snel oppompbare luchtzakjes die druk kunnen simuleren...
... Oh wacht even langs het patentbureau.
Nog een paar dagen wachten totdat alles binnen is en dan maar eens beginnen met VR Worlds.
Alleen nog ergens een set move controllers zien te vinden voor een goede prijs.
Bijna hetzelfde hier. Alleen ik had de ps4 pro al en geen Playseat gekocht. Ik denk dat ik ga voor de Wheel Stand Pro.retroguy schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 21:47:
Nou, ik heb de afgelopen BF dagen besteed om vanuit niets goed te starten met VR: een PS4 Pro (Amazon.de), een PS VR bundel met camera, GT Sport en VR Worlds (Intertoys online), een Farpoint bundel (Intertoys Hengelo), een Logitech G29 (Amazon UK), een Forza Playseat (Playseat), een hele reeks games (Intertoys, Gamemania, Amazon, US PS Store, NL PS Store) en last but not least 12 mnd PSN (Game Mania).
Nog een paar dagen wachten totdat alles binnen is en dan maar eens beginnen met VR Worlds.
Verder de move controllers (2 stuks) voor €30 opgepikt via marktplaats.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Lijkt me ook een goede keuze. Ik ben voor de seat gegaan omdat het me zo wie zo een lekkere gamestoel lijkt, ook als ik geen racegames speel. En die zocht ik al een tijdje.LuPo schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 22:01:
[...]
Bijna hetzelfde hier. Alleen ik had de ps4 pro al en geen Playseat gekocht. Ik denk dat ik ga voor de Wheel Stand Pro
.....
Ik moest het 3x lezen voor ik erachter kwam dat je níet een hele auto had gekocht omdat de stoel zo lekker zit om in te gamen.retroguy schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 22:28:
[...]
Lijkt me ook een goede keuze. Ik ben voor de seat gegaan omdat het me zo wie zo een lekkere gamestoel lijkt, ook als ik geen racegames speel. En die zocht ik al een tijdje.

Ik moest maar eens gaan slapen geloof ik...
Welke games heb je aangeschaft retroguy?retroguy schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 21:47:
Nou, ik heb de afgelopen BF dagen besteed om vanuit niets goed te starten met VR: een PS4 Pro (Amazon.de), een PS VR bundel met camera, GT Sport en VR Worlds (Intertoys online), een Farpoint bundel (Intertoys Hengelo), een Logitech G29 (Amazon UK), een Forza Playseat (Playseat), een hele reeks games (Intertoys, Gamemania, Amazon, US PS Store, NL PS Store) en last but not least 12 mnd PSN (Game Mania).
Vanochtend vroeg eentje gescoord in RijswijkBrad Pitt schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:10:
[...]
Laatste in Voorschoten gehaald. Stond wel in een rij van ongeveer 14.381 mensen maar worth it
Nu wel beiden platformen in huis (PSVR en de Oculus Rift) beiden maar eens lekker uitproberen.
Eerst maar eens m'n scriptie afmaken en inleveren
[ Voor 22% gewijzigd door Nitai op 26-11-2017 00:13 ]
[ Voor 100% gewijzigd door Nitai op 26-11-2017 00:13 . Reden: dubbel ]
Disc: Rigs, Battlezone, Valkyrie VR, Dirt 4 Day one ed., Dirt Rally met VR, Horizon Zero Dawn, GT Sport, Farpoint (met Aim controller), FallOut 4 GOTY, Deus Ex: Mankind Divided Day One Edition, Helldivers Super Earth Ultimate ed., Ratchet & Clank, Borderlands the Handsome collection, Uncharted the Nathan Drake Collection.
Digitaal: Unravel, Terraria (beide US store), Matterfall, Plants vs. Zombies Garden Warfare, Child of Light, Caladrius Blaze, Gravity Rush remastered, Pac-Man CE 2, Darksiders Warmasters Ed., Trials Fusion, Valiant Hearts, MGS V The definitive Experience en Tomb Raider definitve ed.
Alles bij elkaar een hele lijst. En dan komen er morgen wellicht Bloodborne GOTY en Tethered bij. Zoals je ziet van alles wat.
Maar één droom die ik als classic retrogamer heb, zal wel nooit in vervulling gaan. Namelijk als Pac-Man echt door de mazes rennen, achterna gezeten door Inky en friends. Of in het Galaga spaceship de horden vijandelijke bugs neerknallen. Of als Mario de elevator stage bedwingen. Of ..... Oh man, er zijn zoveel klassieke Arcade games die ik, als jaren 70-80 puber, dolgraag in VR zou willen spelen.
Verwijderd
Gisteren begonnen met spelen, wauw wat een geweldig spel!! Ook grafisch vind ik het spel er erg mooi uit op de schaduw van de first person na dan.
Zeker met de Aim controller geeft het spel weer een andere belevenis.
Ook heb ik nogal last van motion sickness (ondanks dat ik de bril sinds februari heb heb ik er nog niet heel veel meegedaan) maar gisteren heb ik het toch ruim 1 1/2 uur vol weten te houden.
Verschil tussen VR op pro en day one ps4 was wel enorm groot. Wij hebben een 4K tv dus vond de PS4 Pro wel de moeite waard dan. De day one gaat wss dienen als veredelde dvd-speler in de speelkamer van de kinderen 🙈
Zijn er online nog goede deals te vinden voor de psvr? De deal die ik graag wilde was de psvr, camera, gt sport en vr world voor 250, maar die kan ik helaas nergens meer vinden.
Ik heb het omgekeerde, had mijn twijfels door de nog te veel simpele games en of het nu echt zo spectaculair zou zijn.Flagg schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 17:21:
[...]
Ben nu compleet om en zou het voor 400 euro ook gekocht hebben.
Natuurlijk zie je dat alles nog in de kinderschoenen staat (graphics en veel eenvoudige games) maar kan mij niet echt herinneren wanneer ik zo'n ervaring met gamen heb meegemaakt (denk laatste keer BF1942).
Net ook eerst met de Aim controller aan de slag geweest, dit is ook wel erg tof!
Was een beetje bang dat dit net zo'n attribuut was als het Nintendo Wii stuurtje maar heeft echt een toegevoegde waarde. Ook super gemaakt, Farpoint. Leuk detail is dat je ook de tijd kan zien op je horloge in game
Waar merk je dat verschil precies in? Twijfel zelf nog om te upgraden naar de Pro...Vandevijverke schreef op zondag 26 november 2017 @ 10:55:
Dankzij BF de echtgenoot eens ferm verwend en een ps4 pro en VR set gekocht. Nu zijn we opzoek naar een stand om alles te samen in op te laden ed. Hier tips?
Verschil tussen VR op pro en day one ps4 was wel enorm groot. Wij hebben een 4K tv dus vond de PS4 Pro wel de moeite waard dan. De day one gaat wss dienen als veredelde dvd-speler in de speelkamer van de kinderen 🙈
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Op de PSVR oogt alles wat scherper en daarnaast zijn veel games geoptimaliseerd voor Pro wat resulteert in bijvoorbeeld een betere draw distance.Sp33dFr34k schreef op zondag 26 november 2017 @ 12:02:
[...]
Waar merk je dat verschil precies in? Twijfel zelf nog om te upgraden naar de Pro...
Inderdaad bij VR ziet het er allemaal wat gelikter Uit en het draait vlotter. Niet VR hebben we enkel nog maar COD WW2 gespeeld. Beeldkwaliteit is veel beter en geen haperingen, hadden we met de Day One wel last van..GoO schreef op zondag 26 november 2017 @ 12:39:
[...]
Op de PSVR oogt alles wat scherper en daarnaast zijn veel games geoptimaliseerd voor Pro wat resulteert in bijvoorbeeld een betere draw distance.
Voor ons is vooral het aankunnen van 5.0ghz WiFi een verademing. Bekabeld internet is lastig in onze living en downspeed is toch veel wat hoger tov 2.4ghz
Ik heb de demo van eve valkyrie gedaan en ben gelijk verkocht. Werd wel misselijk van de barrel rolls maar dit valt te trainen. Kan iedereen die demo aanraden.
Bij intertoys momenteel 17,99.
Hier moet een stand alone star wars experience van komen waar je ook online tegen elkaar kan. 🤩
[ Voor 17% gewijzigd door DeeSung op 26-11-2017 12:57 ]
Volgend jaar Ace Combat!DeeSung schreef op zondag 26 november 2017 @ 12:54:
Nog een genre die erg goed uit de vel komt in VR. Dog fight.
Ik heb de demo van eve valkyrie gedaan en ben gelijk verkocht. Werd wel misselijk van de barrel rolls maar dit valt te trainen. Kan iedereen die demo aanraden.
Bij intertoys momenteel 17,99.
“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”
Absolute favoriet tot nu toe Battlezone, en voor mijn zoon GT Sport
Is de PlayStation VR - Skyrim Bundle al beschikbaar in Nederland? Deze heb inmiddels de nieuwe versie van de headset CUH-ZVR2.
CPU: I5 6600K - Cooler: Noctua NH-D15S - RAM: 8GB Kingston HyperX Fury Black - GFX: GFX: MSI RTX 2070 Super - SSD: 250GB Samsung 850 Evo - Case: CoolerMaster CM Storm Stryker - PSU: Corsair RM750i
Heb net weer anderhalf uur re7 erop zitten, en ren en kijk rond als een malle, probeer uit alle macht misselijk te worden, maar nergens last van ook niet als ik daarna de bril afzet.Buddyjoe schreef op zondag 26 november 2017 @ 13:03:
Hier toch behoorlijke last van motion sickness, dus voorlopig alleen nog demo`s gespeeld tijdens vrij korte sessies.
Absolute favoriet tot nu toe Battlezone, en voor mijn zoon GT Sport
Raar toch dat er zoveel verschil is tussen mensen.
Mikken in re7 went erg snel zeg headshots zijn bijna instant als er weer zo'n creapy monster de bocht om komt zeilen. Voelt wel erg powerful moet ik zeggen.
En inmiddels ook goed gewend aan de low res beelden, voelt ergens wel lekker gritty in zo'n game. En nooit een rift of vive geprobeerd maar dat ding zit wel erg comfortabel, de bril zelf voel je eigenlijk helemaal niet.
Nu wil ik nog een fallout 4 patch hebben.
Ook op nieuwssites als het over VR gaat zijn de reacties vaak negatief van mensen die het maar een gimmick vinden, terwijl daarna blijkt dat ze VR nog nooit geprobeerd hebben.
Ik ben in ieder geval blij dat er nu meer mensen zijn die het een kans geven en daarmee ontdekken hoe onwijs gaaf VR is en hoeveel potentie het heeft.
- Houd het inhoudelijk. Posts over bevestigingsmails, pre-orders of het bestelproces an sich voegen niets toe.