Hier kriebelt het toch ook wel behoorlijk om de VR te gaan halen. Ik zie op de site van de MM dat hij gewoon op voorraad is in mijn lokale winkel.
Voorlopig me nog proberen in te houden, want er zijn wel een aantal risico-factoren. Om te beginnen ben ik wel iemand die bij gewone games in een 3D wereld al heel snel misselijk werd, zo bvb met Quake 3. Op de PlayStation heb ik daar wel veel minder last van, maar dat is volgens mij gewoon omdat ik dan verder van het scherm af zit dan destijds met Quake op de PC. Met VR zit je nog dichter op je scherm, dus denk dat ik daar heel gevoelig ga voor zijn.
Verder is de manier van 3D kijken in VR dezelfde als met een 3D TV: je ogen focussen eigenlijk constant op dezelfde afstand terwijl je wel diepte waarneemt. Ik ervaar dit altijd als zeer vermoeiend voor mijn ogen.
Tenslotte blijft het een beetje een gedoe met die headset en zo, waardoor ik toch vrees dat na een week of zo ik al bijna niet meer naar het ding ga kijken.
Nu, heb nog wel enkele vragen waar ik nog niets over teruggevonden heb:
* Je kan het bekijken van gewone 2D content blijkbaar op 3 verschillende schermgroottes bekijken. Ik neem echter aan dat de kleinere schermgroottes ook gewoon op lagere resolutie zijn, maw dat ze gewoon alles naar beneden schalen en op de OLED displays dus gewoon een zwart kader errond zetten ?
* Kan je ook 3D films bekijken met de VR ? Dit moet de beleving toch wel een pak beter maken, daar waar ik met een 3D-brilleke van verschillende dingen last heb (draag zelf een bril, crosstalk, donkerder beeld...).
* En kan je ook 3D games spelen met de VR ? Ik denk bvb aan Trine 2, Fez, ...
* Ik lees ook over een soort calibratie die de afstand tussen je ogen meet. Betekent dit dat de VR dan fysisch/gemotorizeerd de afstand van de lenzen wijzigt ? Ik lees immers dat bij slechte calibratie het beeld wazig is, wat me iets puur optisch lijkt en dus niet software-matig te corrigeren valt.
* En wordt die calibratie bewaard per PlayStation profiel zodat elke speler zijn eigen calibratie heeft ?
PS: wel grappig hoe de Move nu gewoon weer voor de volle pot te koop is. Ik heb een jaar of zo geleden nog 2x een 'Walking with Dinosaurs' pakket gekocht voor €15 het stuk. Daarin zat dus het spel, een Move en een PS3 Eye camera. Jammer dat ik dus wel nog een PS4 camera zou moeten kopen.
[
Voor 6% gewijzigd door
Twixie op 14-10-2016 08:19
]