Pin header type voor ducobox uitlezing

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:00
Ik werk ook met de API van de communcation print.
Zie eerdere posts in dit topic, bijvoorbeeld: Kaspers in "Pin header type voor ducobox uitlezing"

Integreert, middels node-red, prima in home-assistant.

[ Voor 14% gewijzigd door Kaspers op 16-01-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik gebruik de communicatieprint al enkele jaren in Home Assistant via de volgende REST commands en templates. Ik heb deze ooit eens hier op tweakers gevonden en ze doen het nog prima. Om de paar dagen is de lokale API even overbelast. Ik heb echter een stuk meer sensoren (2 luchtvochtigheid, 7CO2) dan de 'normale' gebruiker.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
  # ducobox rest commands
  duco_auto:
    url: http://[lokaal-ip-adres]/nodesetoperstate?node=1&value=AUTO
  duco_man1:
    url: http://[lokaal-ip-adres]/nodesetoperstate?node=1&value=MAN1
  duco_man2:
    url: http://[lokaal-ip-adres]/nodesetoperstate?node=1&value=MAN2
  duco_man3:
    url: http://[lokaal-ip-adres]/nodesetoperstate?node=1&value=MAN3
  duco_cnt1:
    url: http://[lokaal-ip-adres]/nodesetoperstate?node=1&value=CNT1
  duco_cnt2:
    url: http://[lokaal-ip-adres]/nodesetoperstate?node=1&value=CNT2
  duco_cnt3:
    url: http://[lokaal-ip-adres]/nodesetoperstate?node=1&value=CNT3

#====================================================
  #=== REST (duco ventilation monitoring via rest-api)
  #====================================================
- platform: rest
  name: ducobox_box_info
  json_attributes:
    - Performance
  resource: http://[lokaal-ip-adres]/boxinfoget
  value_template: 'OK'
  scan_interval: 115
  name: ducobox_node_box_info
  json_attributes:
    - trgt
    - actl
    - mode
    - state
  resource: http://[lokaal-ip-adres]/nodeinfoget?node=1
  scan_interval: 60
  name: ducobox_node_badkamer_info
  json_attributes:
    - temp
    - rh
  resource: http://[lokaal-ip-adres]/nodeinfoget?node=2
  scan_interval: 116
  name: ducobox_node_woonkamer_achter_info
  json_attributes:
    - temp
    - co2
  resource: http://[lokaal-ip-adres]/nodeinfoget?node=3
  scan_interval: 117

# ducobox templates
    ducobox_power_consumption:
      friendly_name: 'Ducobox stroomverbruik'
      value_template: >
        {% if state_attr('sensor.ducobox_box_info', 'Performance') != None %}
          {{ state_attr('sensor.ducobox_box_info', 'Performance')["PowerNow"] }}
        {% else %}
          {{ states('sensor.ducobox_power_consumption') }}
        {% endif %}
      device_class: power
      unit_of_measurement: "W"
    ducobox_pressure:
      friendly_name: 'Ducobox Pressure'
        {% if state_attr('sensor.ducobox_box_info', 'Performance') != None %}
          {{ state_attr('sensor.ducobox_box_info', 'Performance')["PressureTotal"] }}
        {% else %}
          {{ states('sensor.ducobox_pressure') }}
        {% endif %}
      device_class: pressure
      unit_of_measurement: "Pa"
    ducobox_target:
      friendly_name: 'Ducobox Target'
        {% if state_attr('sensor.ducobox_node_box_info', 'trgt') != None %}
          {{ state_attr('sensor.ducobox_node_box_info', 'trgt') }}
        {% else %}
          {{ states('sensor.ducobox_target') }}
        {% endif %}
      device_class: power_factor
      unit_of_measurement: "%"
    ducobox_actual:
      friendly_name: 'Ducobox Actual'
        {% if state_attr('sensor.ducobox_node_box_info', 'actl') != None %}
          {{ state_attr('sensor.ducobox_node_box_info', 'actl') }}
        {% else %}
          {{ states('sensor.ducobox_actual') }}
        {% endif %}
      device_class: power_factor
    ducobox_mode:
      friendly_name: 'Ducobox Mode'
        {% if state_attr('sensor.ducobox_node_box_info', 'mode') != None %}
          {{ state_attr('sensor.ducobox_node_box_info', 'mode') }}
        {% else %}
          {{ states('sensor.ducobox_mode') }}
        {% endif %}
    ducobox_state:
      friendly_name: 'Ducobox State'
        {% if state_attr('sensor.ducobox_node_box_info', 'state') != None %}
          {{ state_attr('sensor.ducobox_node_box_info', 'state') }}
        {% else %}
          {{ states('sensor.ducobox_state') }}
        {% endif %}
    # op 2021-10-01 eerste test met simpelere template (thanks to TheFes @ https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/68899472 )
    # ik kan alleen niet goed testen of deze manier ook voorkomt dat de waarde 'unavailable' wordt bij het niet beschikbaar zijn van de rest sensor.. 
    ducobox_node_badkamer_rh:
      friendly_name: 'Badkamer Humidity'
        {{ state_attr('sensor.ducobox_node_badkamer_info', 'rh') | default(states('sensor.ducobox_node_badkamer_rh') | float(default=0), true) | round(1,default=0) }}
      device_class: humidity
    ducobox_node_badkamer_temp:
      friendly_name: 'Badkamer Temperature'
        {% if state_attr('sensor.ducobox_node_badkamer_info', 'temp') != None %}
          {{ state_attr('sensor.ducobox_node_badkamer_info', 'temp') }}
        {% else %}
          {{ states('sensor.ducobox_node_badkamer_temp') }}
        {% endif %}
      device_class: temperature
      unit_of_measurement: "°C"
    ducobox_node_woonkamer_achter_temp:
      friendly_name: 'Woonkamer (achter) Temperature'
        {% if state_attr('sensor.ducobox_node_woonkamer_achter_info', 'temp') != None %}
          {{ state_attr('sensor.ducobox_node_woonkamer_achter_info', 'temp') }}
        {% else %}
          {{ states('sensor.ducobox_node_woonkamer_achter_temp') }}
        {% endif %}
      device_class: temperature
      unit_of_measurement: "°C"
    ducobox_node_woonkamer_achter_co2:
      friendly_name: 'Woonkamer (achter) co2'
        {% if state_attr('sensor.ducobox_node_woonkamer_achter_info', 'co2') != None %}
          {{ state_attr('sensor.ducobox_node_woonkamer_achter_info', 'co2') }}
        {% else %}
          {{ states('sensor.ducobox_node_woonkamer_achter_co2') }}
        {% endif %}
      unit_of_measurement: "ppm"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
scorpion303 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:56:
Om de paar dagen is de lokale API even overbelast. Ik heb echter een stuk meer sensoren (2 luchtvochtigheid, 7CO2) dan de 'normale' gebruiker.
Dat heeft waarschijnlijk meer te maken met jouw scan intervals.

Hier heb ik dat nooit; hier is er een queue van requests; de volgende update voor sensor X gaat achteraan de queue wanneer ik net een update ervoor kreeg. Resultaat: elke sensor updatet om de 4 à 5 seconden. Bij jou zou dat dan om de 10 seconden zijn want je hebt er dubbel zoveel.

Nog altijd ruim 10 keer snellere updates dan wat je nu hebt … :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Niet online
Wim Leers schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:27:
[...]

Dat heeft waarschijnlijk meer te maken met jouw scan intervals.

Hier heb ik dat nooit; hier is er een queue van requests; de volgende update voor sensor X gaat achteraan de queue wanneer ik net een update ervoor kreeg. Resultaat: elke sensor updatet om de 4 à 5 seconden. Bij jou zou dat dan om de 10 seconden zijn want je hebt er dubbel zoveel.

Nog altijd ruim 10 keer snellere updates dan wat je nu hebt … :+
Ik heb uiteindelijk iets van 15 sensoren voor mijn Ducobox. De eerste heeft een scan interval van 115 seconden, de tweede 116 seconden, de derde 117 seconden, etc. Dit zorgt ervoor dat ze redelijk uit elkaar blijven, maar soms botsen ze toch en bevragen er 2 of 3 de API precies op hetzelfde moment. Het zou ideaal zijn om ze precies 3-4 seconden na elkaar te queuen, maar ik heb geen idee of/hoe dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:53
scorpion303 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:16:
[...]

Ik heb uiteindelijk iets van 15 sensoren voor mijn Ducobox. De eerste heeft een scan interval van 115 seconden, de tweede 116 seconden, de derde 117 seconden, etc. Dit zorgt ervoor dat ze redelijk uit elkaar blijven, maar soms botsen ze toch en bevragen er 2 of 3 de API precies op hetzelfde moment. Het zou ideaal zijn om ze precies 3-4 seconden na elkaar te queuen, maar ik heb geen idee of/hoe dat kan.
Even stom gedacht hoor, maar gewoon een python scriptje maken dat ze een voor een uitleest en dat dan steeds uitvoeren? Zo lees ik de boel hier ook uit met een wachttijd van 0.2 seconde tussen de calls.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:14:
[...]

Even stom gedacht hoor, maar gewoon een python scriptje maken dat ze een voor een uitleest en dat dan steeds uitvoeren? Zo lees ik de boel hier ook uit met een wachttijd van 0.2 seconde tussen de calls.
Ik wil even vasthouden aan de standaard wijze waarop Home Assistant REST calls uitvoerd. Die kennen (volgens mij) alleen een afzonderlijke interval, maar geen manier waarop je ze sequencieel (met wat vertraging ertussen) kunt uitvoeren.

Ik zal nog eens verder zoeken en anders in het grote Home Assistant topic om hulp vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
scorpion303 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:29:
[...]

Ik wil even vasthouden aan de standaard wijze waarop Home Assistant REST calls uitvoerd. Die kennen (volgens mij) alleen een afzonderlijke interval, maar geen manier waarop je ze sequencieel (met wat vertraging ertussen) kunt uitvoeren.

Ik zal nog eens verder zoeken en anders in het grote Home Assistant topic om hulp vragen.
In dat geval moet je ze onderling plannen op intervallen die priemgetallen zijn. Dan heb je de minste conflicten, dus 1, 2, 3, 5, 7, 11, 13, 17, 19, 23, 29, 31, 37, 39 seconde.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:38
scorpion303 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:29:
[...]

Zie hier denk ik.

Ga zelf wes tegen zelfde issue aanlopen, want nog een aantal sensoren toe te voegen. Ik vind t er goed uitzien qua oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:11
Ik heb weer eens problemen met mijn Ducobox Focus, na een stroomstoring deed hij helemaal niets meer.

Stekker eruit, stekker erin, hij begint met autocalibration (wat bij mij al jaren niet werk) en gaat vervolgens helemaal uit.

maar eens met de laptop eraan, krijg wel verbinding, en maar eens een factory reset gedaan.

Vervolgens via de INST knop alle CO2/RV sensoren toegevoegd.

Autocalibration werkt nog steeds niet, maar afzuigen op zich wel.

Maar nu krijg ik met geen mogelijkheid dat bedien kastje (Stand I + II + II + AUTO) welke via RF communiceerd niet meer verbonden met mijn ducobox :'(

Ik denk dat ik me eerst maar eens zo'n Communication Print aanschaf, elke keer op de knieën kruipen over dat zoldertje ben ik ook wel een keer zat van >:)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Zou dat RF kastje niet stuk kunnen zijn door de stroomstoring? Of de RF print in de ducobox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Blihi schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:39:
Zou dat RF kastje niet stuk kunnen zijn door de stroomstoring? Of de RF print in de ducobox?
Nee, er brand wel een lampje op, en voordat ik terug ging naar fabrieksinstellingen kon ik hem wel uitlezen, en was er ook communicatie mee.

Kan iemand uitleggen hoe ik zo'n RF kastje zou moeten aanmelden, want ik denk dat me dat gedeelte niet duidelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ij1RHE9.png

Tik 1 x op de knop.

Ik vraag me dan af, WELKE knop, ik heb er 4 op m'n RF module.

Ik heb me wel zo'n communication print besteld, daar maar eens mee stoeien :P

Iemand nog een idee hoe ik kan achterhalen welke CO2 sensor voor welke ruimte is :?

Ik kan het aan het verloop van de leidingen dit niet terug vinden, en heb ik in totaal 5 CO2 sensoren volgens mij.

De RV sensor is wel duidelijk, dat is de badkamer.

hoe creëer ik veel CO2 voor een afzuigventiel, dan zou ik het zo kunnen testen.

[ Voor 39% gewijzigd door Grolsch op 04-07-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb nu een paar maand die netwerkkaart in mijn Ducobox zitten en het valt mij op dat er altijd 's nachts rond 02:20 gestart wordt met ventileren op een hoger niveau.

Een CO2 sensor van een toilet vraagt 100%, Andere sensoren vragen 40~80% terwijl daar volgens mij geen reden voor is. Dit heeft tot gevolg dat vermogen van de Ducobox kortstondig naar 80% gaat en daarna naar +- 45% voor uren.

Setpoint CO2 staat voor alle sensoren op 800ppm, en daar komen ze allemaal niet in de buurt.
Ik heb geen ventilatie programma's actief

Dit stopt allemaal rond 07.30, dan doet alles weer zoals ik verwacht / zoals het hoort.

Nu maakt dat in de zomer niet zoveel uit, en is het misschien zelfs wel wenselijk.

Maar ik hoop niet dat hij dit 's winters ook doet :?

Herkent iemand van jullie dit?

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 03-09-2023 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp40
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-09 11:28
Heb je bij Nightboost iets gewijzigd?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ewc5n7tw90HwwCKiUMhaxmTNhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lsGQ4iAnS3Kwa42L8cSg4qdT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat klinkt inderdaad als night-boost.

Het idee daarvan is dat je, als het binnen warm is, 's nachts extra gaat ventileren om koele lucht naar binnen te halen. Dus het zou in de winter inderdaad niet moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• expor
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-08 21:53
Ik dacht ergens een keer gelezen te hebben dat bij iemand de Duco vast bleef staan in een bepaalde stand/toerental(setpoint?) omdat ze te vaak een setpoint hadden geschreven naar de box. Het was een topic op Tweakers maar helaas vind ik het niet meer :(

Weet iemand of dit inderdaad een issue is bij te veel schrijven naar de box (zonder saven!)?

Ik ben bezig met een RPI Pico W project om de target humidity aan te passen aan de hand van luchtvochtigheid buiten vs. wat binnen mogelijk is (omgerekend op temperatuur). De reden is dat het huidige setpoint vrij hoog moet staan voor gebruik met AUTO stand voor dagen zoals afgelopen week, waar het erg warm EN vochtig is, en de luchtvochtigheid boven de 70% is. Ik wil dit dus periodiek aanpassen op basis van haalbare luchtvochtigheid, met een ideale range. De Pico implementeert MQTT zodat ik dit kan integreren in Home Assistant om te kijken of dat inderdaad doet wat het moet doen. Aangezien ik in de seriele logging zag dat parameters pas peristent zijn na een saveParameters (oid) lijkt mij dit geen kwaad kunnen, maar dit hoop ik hier bevestigd te krijgen.

Tevens wil ik een night-boost implementeren omdat, als ik het goed zag, in Service mode het toerental overruled kan worden. Bij dit punt weet ik niet of dit zorgt voor schrijf acties in het geheugen omdat de save actie hier volgens mij los van staat.

AMD 5800X3D | 16gb DDR 4 @ 3800/14 | 4070 Ti | 1TB Samsung Evo 970, 1TB Samsung Evo 860, 512MB Crucial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Volgens mij heb ik daar niet aangezeten, volgens mij heb ik zelfs die optie niet eens :?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MXKhKH6.png

Hier nog een screenshot vanuit Grafana waar je kunt zien dat er los van de badkamer eigenlijk helemaal geen ventilatiebehoefte is:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/egXjFPW.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
Grolsch schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:18:
[...]

Volgens mij heb ik daar niet aangezeten, volgens mij heb ik zelfs die optie niet eens :?

[Afbeelding]
Die instellingen van nightboost en ventcool zitten bij het tabje Box config. Daar kijken of je tijden die je hebt opgemerkt overeenkomen met de tijden die ingesteld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
doktervictor schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:36:
[...]

Die instellingen van nightboost en ventcool zitten bij het tabje Box config. Daar kijken of je tijden die je hebt opgemerkt overeenkomen met de tijden die ingesteld zijn.
Bij BOXCONFIG zie ik alleen maar ethernet/modbusinstellingen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZGHC6ca.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
Grolsch schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:04:
[...]

Bij BOXCONFIG zie ik alleen maar ethernet/modbusinstellingen:
Dat schiet inderdaad niet op. Als je die optie hebt dan zou het ook in de handleiding moeten staan.

/onzekere modus aan
Kan het misschien zijn dat als het wel in je handleiding staat, maar je het niet ziet in je webinterface dat je bijv. eerst naar installer mode moet gaan ?

Tips en meningen van anderen, ook als ik nu onzin aan het verkopen ben, graag.
/onzekere modus uit

Ik kan je helaas nu niet veel verder helpen met je probleem behalve wat in de voorgaande berichten al gezegd is.

Het lijkt iig een centrale trigger te zijn, want je box staat op honderd, kleppen lager itt klep op 100 en box op 50 bij een selectieve behoefte op 1 sensor, zoals je eerder ziet in je grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@Grolsch wat zijn de instellingen van de nodes, en dan met name de badkamer en de box als geheel?

Dit gedrag krijg je ook als je de box instelt op 400 m3/uur en de badkamer zone ook op 400 m3/uur en de gewenste RV relatief laag. Je krijgt dan wel een waarschuwing dat het totaal van de zones boven de 400 uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Blihi , zie hieronder, zie jij iets "geks" ?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YzJm0lJ.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZLc9PZV.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/js50BpZ.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pg2adKO.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FENiJCa.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oXaQEN6.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SULy1Cs.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Niet echt, behalve dat de CO2 sensor van toilet boven lange tijd boven het setpoint zit (900 ipv 800). De box lijkt te reageren op een verhoging van de CO2 bij toilet BGG rond 2:30, maar het kan ook dat dit een resultaat is van het optoeren.

Rond 2:30 gaan alle kleppen ineens open en gaat de box naar bijna 100%. Dat lijkt haast een extern, tijd-gestuurd event te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Inderdaad, "gek" verhaal, ik weet ook niet zo goed wat ik nu nog kan/moet doen om van dit probleem af te komen.

Kan ik Duco benaderen hiervoor, of gaat dit via de installateur :?

Ik heb namelijk het vermoeden dat ik nog beter weet hoe het werkt dan de installateur die dit ooit geïnstalleerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:31
Bij de aankoop van ons huis heb ik nu ook een duco silent ventilatie systeem.
In de eerste week bleef het ding de hele dag maar draaien op hoge toeren, ik ben toen toch maar eens onder die kap gaan kijken en kwam daar wat knopjes tegen.

Met de instructie van de handleiding heb ik daar wat dingen ingedrukt en geprobeerd te veranderen in de hoge toeren.

Hij is nu muisstil, super fijn maar bij gebruik van douche gebeurd er nu ook niks meer ;)

Heeft iemand een idee hoe ik dit weer goed moet / kan instellen?
We hebben geen afstandsbediening in de badkamer en alleen de knopjes zoals op de foto.

Iemand tips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnH2lo6NQlx4Ep1prk03OFohJ7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIvn8CM710eD6Aj1zQfsjOp1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dirk0s schreef op maandag 18 september 2023 @ 06:52:
Bij de aankoop van ons huis heb ik nu ook een duco silent ventilatie systeem.
In de eerste week bleef het ding de hele dag maar draaien op hoge toeren, ik ben toen toch maar eens onder die kap gaan kijken en kwam daar wat knopjes tegen.

Met de instructie van de handleiding heb ik daar wat dingen ingedrukt en geprobeerd te veranderen in de hoge toeren.

Hij is nu muisstil, super fijn maar bij gebruik van douche gebeurd er nu ook niks meer ;)

Heeft iemand een idee hoe ik dit weer goed moet / kan instellen?
We hebben geen afstandsbediening in de badkamer en alleen de knopjes zoals op de foto.

Iemand tips?
[Afbeelding]
Helaas zul je daarvoor een USB kabel moeten maken. Ik heb er eentje gemaakt van een oude Logitech muis, daar zit de juiste stekker in, je hoeft dan alleen de draadjes maar op de goede plek te zetten. Staat wel ergens in dit topic.

De Duco Silent is de Lada onder de ventilatoren. Ze doen het, maar er is nauwelijks iets aan te regelen. Waarschijnlijk is de box in de veronderstelling geweest dat het te vochtig was en toerde hij daarom zo ver op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:31
Blihi schreef op maandag 18 september 2023 @ 07:24:
[...]

Helaas zul je daarvoor een USB kabel moeten maken. Ik heb er eentje gemaakt van een oude Logitech muis, daar zit de juiste stekker in, je hoeft dan alleen de draadjes maar op de goede plek te zetten. Staat wel ergens in dit topic.

De Duco Silent is de Lada onder de ventilatoren. Ze doen het, maar er is nauwelijks iets aan te regelen. Waarschijnlijk is de box in de veronderstelling geweest dat het te vochtig was en toerde hij daarom zo ver op.
Dat is jammer, wat voor mij ook al voldoende zou zijn is een knop in de badkamer om de ventilator aan of uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Die kun je los aanschaffen (op batterijen) en dan koppelen met de knopjes in de unit. Dat is niet zo moeilijk, maar je moet wel even goed de handleiding doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
doktervictor schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:18:
[...]

Dat schiet inderdaad niet op. Als je die optie hebt dan zou het ook in de handleiding moeten staan.

/onzekere modus aan
Kan het misschien zijn dat als het wel in je handleiding staat, maar je het niet ziet in je webinterface dat je bijv. eerst naar installer mode moet gaan ?

Tips en meningen van anderen, ook als ik nu onzin aan het verkopen ben, graag.
/onzekere modus uit
Vreemd! Want dat klinkt idd als nightboost.

Wat overigens hier ook zogezegd uitstaat maar wél actief is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNkP4MM9JYBVSO9s4lbr6G2C5KA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYJBHF6IFTDX2IJRXeVT7uyC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29YvefHlBmsSILMdZgxcy9-Z4tY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XcOEZKzete3Xf3gHRKC8ZdGA.jpg?f=fotoalbum_large

🤷‍♂️

Enkel tijdens de zomermaanden. Dus ik vind het prima. Maar de UI klopt inderdaad niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:53
Zou deze CP2102 kabel werken icm een SilentBox? :)
https://www.kiwi-electron...-seriele-kabel-cp2102-381
Ik lees daar in het review commentaar namelijk iets over dat iemand met de 5v zijn esp8266 gesloopt heeft , maar dat is voor aansluiting op de SilentBox niet relevant toch? (voeding wordt niet aangesloten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:30

Puck

W32.Deadcode.A

Ik gebruik sinds een aantal weken de DucoBox ESPEasy plugin van @amauer en dit werkt uitstekend om mijn Duco Energy Premium 460 zowel via RF de modes te bedienen en via serieel waarden uit te lezen en door te sturen naar Home Assistant. Ik krijg echter met geen mogelijkheid FanSpeed uitgelezen, mocht iemand een idee hebben :)

Ik zit er inmiddels echter over na te denken het nieuwe Connectivity Board aan te schaffen in de hoop daar meer mee te kunnen (settings inzien en wijzigen, firmware updates, meer realtime data uitlezen, etc). Heeft iemand hier al ervaringen met dit nieuwe board (en uitlezen in bijv Home Assistant)? Als het goed is kun je hier ook de installatie-wizards e.d. mee uitvoeren en heb je dus ook geen USB naar serial kabel nodig?

Het board is wat aan de dure kant, maar hoop dan wel meteen klaar te zijn...

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:42
Puck schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:47:
Ik gebruik sinds een aantal weken de DucoBox ESPEasy plugin van @amauer en dit werkt uitstekend om mijn Duco Energy Premium 460 zowel via RF de modes te bedienen en via serieel waarden uit te lezen en door te sturen naar Home Assistant. Ik krijg echter met geen mogelijkheid FanSpeed uitgelezen, mocht iemand een idee hebben :)

Ik zit er inmiddels echter over na te denken het nieuwe Connectivity Board aan te schaffen in de hoop daar meer mee te kunnen (settings inzien en wijzigen, firmware updates, meer realtime data uitlezen, etc). Heeft iemand hier al ervaringen met dit nieuwe board (en uitlezen in bijv Home Assistant)? Als het goed is kun je hier ook de installatie-wizards e.d. mee uitvoeren en heb je dus ook geen USB naar serial kabel nodig?

Het board is wat aan de dure kant, maar hoop dan wel meteen klaar te zijn...
Hier wordt nu ook een Ducobox Energy Premium 400/570 m3/h 2 zone systeem met heater geïnstalleerd. Ik vraag me even af of daarbij ook een extra communicatie print en ESPEasy (of anders) gebaseerde adapter oplossing nodig is om e.e.a. te integreren in een Home Automation oplossing. Of heeft de Ducobox Energy Premium de communicatie print standaard al aan boord (hij heet immers niet voor niets 'Premium'? :) ). Ik begrijp ook dat een Ducobox met communicatieprint een API ondersteunt?

Uit https://www.duco.eu/Wes/C...n)_638102372337616638.pdf : "The unit is also future-proof when using the Duco Connectivity Board. This allows interfacing towards home automation and building management systems via REST API (locally or via the cloud) or ModBus TCP (locally). Both are possible via Ethernet or WiFi. The Duco Connectivity Board also allows the use of the Duco Installation App, which enables the installer to adjust the Duco System (with implementation quality assurance in function of government obligations (e.g. STS in Belgium or Quality Assurance Act in the Netherlands)).") REST API (locally or via the cloud) or ModBus TCP (locally)."

Het lijkt me dan dat je geen ESP oid meer nodig hebt maar direct met het "Duco Connectivity Board" kunt babbelen? (hoewel ik op github meerdere oplossingen zie op basis van een ESP oplossing).

Verder nog een dingetje over de bedieningsknoppen: zijn die er echt alleen maar te krijgen met de dikke "opliggende" 4 knoppen? Niet echt een aanwinst in de woonkamer of badkamer :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Batilan schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:58:
[...]

Ik begrijp ook dat een Ducobox met communicatieprint een API ondersteunt?
Klopt als een bus. Zie ook een aantal van mijn posts in dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
Kaspers schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:00:
[...]

Klopt als een bus. Zie ook een aantal van mijn posts in dit topic.
Daarvan heb ik er een aantal met belangstelling gelezen (y) , in de 1e gebruik je wel een ESP, waarom zou je nog een ESP gebruiken als de communicatie print al een mooie REST API aanbiedt (of zijn dat wellicht niet Ducobox sensoren, Ah de esp's zijn de sensoren begrijp ik nu? 8)7 ). Ik mis het overzichtsplaatje een beetje (wellicht verdienen de Ducobox oplossingen wel een eigen topic met een bredere naam (Het grote Ducobox topic" oid, en een goede topic start :) (ik wil er graag aan bijdragen O-) ))).

[ Voor 7% gewijzigd door Batilan op 27-12-2023 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:30

Puck

W32.Deadcode.A

Batilan schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:05:
[...]
...waarom zou je nog een ESP gebruiken als de communicatie print al een mooie REST API aanbiedt (of zijn dat wellicht niet Ducobox sensoren...
Ik heb inmiddels via een seriële kabel en Duco Network Tool mijn Duco Energy Premium 460 helemaal uitgelezen, en eigenlijk tot de conclusie gekomen dat het niet heel interessant is om het dure Connectivity Board aan te schaffen. Met een ESPEasy oplossing kun je eigenlijk alles uitlezen (via serieel) en aansturen (via RF) wat nodig is voor automatisering. Correct instellen / calibreren doe je waarschijnlijk eenmalig, en heb je dus ook echt geen mobile app voor nodig.

Via de officiěle route is het wellicht meer plug & play (maar zul je alsnog je data in Home Assistant moeten krijgen, wat met ESPEasy direct via MQTT kan) maar daar hangt een prijskaartje aan: Connectivity board kost minimaal 160 euro (wordt niet standaard meegeleverd). ESPEasy hardware kost je paar euro.

Arrived anxious, left bored

• Batilan
Puck schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:42:
[...]

Ik heb inmiddels via een seriële kabel en Duco Network Tool mijn Duco Energy Premium 460 helemaal uitgelezen, en eigenlijk tot de conclusie gekomen dat het niet heel interessant is om het dure Connectivity Board aan te schaffen. Met een ESPEasy oplossing kun je eigenlijk alles uitlezen (via serieel) en aansturen (via RF) wat nodig is voor automatisering. Correct instellen / calibreren doe je waarschijnlijk eenmalig, en heb je dus ook echt geen mobile app voor nodig.

Via de officiěle route is het wellicht meer plug & play (maar zul je alsnog je data in Home Assistant moeten krijgen, wat met ESPEasy direct via MQTT kan) maar daar hangt een prijskaartje aan: Connectivity board kost minimaal 160 euro (wordt niet standaard meegeleverd). ESPEasy hardware kost je paar euro.
Thx! Dan zijn weer een aantal van mijn vragen beantwoord: standaard zit er dus geen Connectivity board in de Premium. Ik dacht dat die er wel in zou zitten, omdat ze aangeven dat als je je Energy Premium inregelt met de app, dat je dan 1 jaar extra garantie krijgt (vandaar dat ik aannam dat er communicatie mogelijk is met de Premium). Ik ben ook een fan van de ESP(Easy) oplossingen, dus als dat goed voldoet, is dat mooi. Ik laat in eerste instantie de installateur alles inregelen, dat zit bij de offerte in :), maar natuurlijk wil ik alles kunnen monitoren en regelen qua zones en ventilatie intensiteit.

Er zijn dus nog geen standaard integraties met de Ducobox API? Alleen via ESP achtige oplossingen (die dan weer MQTT gebruiken)? Meestal verdiep ik me eerst wat verder in de materie voordat ik met vragen kom. In dit geval komt er met de aanstaande oplevering van het huis veel op ons af wat aandacht behoeft. Lijkt me nog wel leuk om een keer een goede topic start te maken voor de Duco oplossingen, dus als er nog meer liefhebbers zijn houd ik me aanbevolen :)

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-08 17:49
Crash schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:38:
Zou deze CP2102 kabel werken icm een SilentBox? :)
https://www.kiwi-electron...-seriele-kabel-cp2102-381
Ik lees daar in het review commentaar namelijk iets over dat iemand met de 5v zijn esp8266 gesloopt heeft , maar dat is voor aansluiting op de SilentBox niet relevant toch? (voeding wordt niet aangesloten)
En werkte het? Ik moet ook een kabel kopen vandaar ;-)

• amauer
  • Laatst online: 11:47
Batilan schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:58:
[...]

Hier wordt nu ook een Ducobox Energy Premium 400/570 m3/h 2 zone systeem met heater geïnstalleerd. Ik vraag me even af of daarbij ook een extra communicatie print en ESPEasy (of anders) gebaseerde adapter oplossing nodig is om e.e.a. te integreren in een Home Automation oplossing. Of heeft de Ducobox Energy Premium de communicatie print standaard al aan boord (hij heet immers niet voor niets 'Premium'? :) ). Ik begrijp ook dat een Ducobox met communicatieprint een API ondersteunt?

Uit https://www.duco.eu/Wes/C...n)_638102372337616638.pdf : "The unit is also future-proof when using the Duco Connectivity Board. This allows interfacing towards home automation and building management systems via REST API (locally or via the cloud) or ModBus TCP (locally). Both are possible via Ethernet or WiFi. The Duco Connectivity Board also allows the use of the Duco Installation App, which enables the installer to adjust the Duco System (with implementation quality assurance in function of government obligations (e.g. STS in Belgium or Quality Assurance Act in the Netherlands)).") REST API (locally or via the cloud) or ModBus TCP (locally)."

Het lijkt me dan dat je geen ESP oid meer nodig hebt maar direct met het "Duco Connectivity Board" kunt babbelen? (hoewel ik op github meerdere oplossingen zie op basis van een ESP oplossing).

Verder nog een dingetje over de bedieningsknoppen: zijn die er echt alleen maar te krijgen met de dikke "opliggende" 4 knoppen? Niet echt een aanwinst in de woonkamer of badkamer :/
De Duco Connectivity Board zelf is gebaseerd op een esp32 :) Volgens mij maakt die verbinding met de ducobox via een seriële verbinding. Ik zou het wel intressant vinden om uit te zoeken hoe ze met elkaar praten maar ik heb zelf geen ducobox met een connector voor de Duco Connectivity Board. Iemand een pcb van de focus over die ik kan lenen? Of eventueel overkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
Batilan schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:05:
[...]

Daarvan heb ik er een aantal met belangstelling gelezen (y) , in de 1e gebruik je wel een ESP, waarom zou je nog een ESP gebruiken als de communicatie print al een mooie REST API aanbiedt (of zijn dat wellicht niet Ducobox sensoren, Ah de esp's zijn de sensoren begrijp ik nu? 8)7 ). Ik mis het overzichtsplaatje een beetje (wellicht verdienen de Ducobox oplossingen wel een eigen topic met een bredere naam (Het grote Ducobox topic" oid, en een goede topic start :) (ik wil er graag aan bijdragen O-) ))).
Jep, volledig van het plan afgestapt voor wat betreft de inzet van de ESP32's. De communication print is echt de meest stabiele oplossing. Die REST API werkt echt prachtig. Ik zou zeker niet naar alternatieven kijken, zoals uitlezen middels de seriele poort.

Laat maar weten wat je in een dergelijk overzichtsplaatje wilt hebben. FYI: De REST API zit in de communication print. Ik heb 'm middels UTP verbonden. Ik kan met API calls de individuele 'valves' aansturen, dat zijn in feite bestuurbae kleppen op de afzuigkanalen. Niet elke ducobox is hiermee voorzien. Indien je deze niet hebt, stuur je in feite de algemene fan aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-09 15:58
Vraagje: ik heb een Duco Silent op Perilex aangesloten. Dus met een simpele 1,2,3 schakelaar. Ondertussen een humidity sensor gekocht en geïnstalleerd met het idee automatisch de badkamer af te zuigen. Nu doet de humidity sensor helaas/natuurlijk niets, want de box staat niet in 'Auto". Ook te zien bij het uitlezen, zie screenshot. Is er nog een truc om de box alsnog in Auto mode te zetten (lees: uit de permanent manual mode te halen)? Of is het kopen en koppelen van een RF remote de enige optie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSsrH1A7vSU3RBnSKj59B-Lr3fU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEqYOoc0g84IHlEZffXdKDyU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
abbeyrules schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:18:
Vraagje: ik heb een Duco Silent op Perilex aangesloten. Dus met een simpele 1,2,3 schakelaar. Ondertussen een humidity sensor gekocht en geïnstalleerd met het idee automatisch de badkamer af te zuigen. Nu doet de humidity sensor helaas/natuurlijk niets, want de box staat niet in 'Auto". Ook te zien bij het uitlezen, zie screenshot. Is er nog een truc om de box alsnog in Auto mode te zetten (lees: uit de permanent manual mode te halen)? Of is het kopen en koppelen van een RF remote de enige optie?

[Afbeelding]
Kun je bij je humidity sensor niet iets kiezen van override? Of bij de user controller (perilex) voor een tijdelijke stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
amauer schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:52:
[...]

Kun je bij je humidity sensor niet iets kiezen van override? Of bij de user controller (perilex) voor een tijdelijke stand?
Ik gebruik die oude v3 van de duco tool met een usb naar ducokabel, zal nog eens kijken of daar wat in mogelijk is qua instelling. Sowieso lijk ik geen settings op te kunnen slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
abbeyrules schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:21:
[...]

Ik gebruik die oude v3 van de duco tool met een usb naar ducokabel, zal nog eens kijken of daar wat in mogelijk is qua instelling. Sowieso lijk ik geen settings op te kunnen slaan?
Als het service settings zijn dan moet je het service menu even activeren. https://github.com/arnema...-Network-tool#servicemenu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1k
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:05

F1k

Captain Obvious

[Afbeelding]
Dat ziet er positief uit! Ik dacht uit het topic te lezen dat een Duco Silent niet te koppelen was.
We hebben er hier 1 hangen vanuit de woningbouw en dat ding is 1 groot drama.
welke hardware heb je gebruikt om te koppelen?
We hebben inmiddels een nieuw model box hangen die niet kan communiceren met de remotes van de oude box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
Ik heb gewoon het standaard usb ---> Duco kabeltje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:53
rikoos schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:21:
[...]

En werkte het? Ik moet ook een kabel kopen vandaar ;-)
Ik heb uiteindelijk deze besteld. Wordt verkocht door iemand die hier ook op Tweakers zit :)
(amauer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-08 17:49
Crash schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:17:
[...]

Ik heb uiteindelijk deze besteld. Wordt verkocht door iemand die hier ook op Tweakers zit :)
(amauer)
Dankjewel :-)

Edit: Hij is vandaag (25 jan) binnen gekomen alleen mijn Linux laptop (met een VM windows 11) doet nu moeilijk met herkennen van de kabel (Duco zegt dat er niets te vinden is) van het weekend maar met de laptop van mijn vrouw proberen.

[ Voor 24% gewijzigd door rikoos op 25-01-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Zoals eerder gemeld wordt hier een Ducobox Energy Premium geïnstalleerd oOo . Ik heb begrepen dat het Connectivity Board de meest stabiele communicatie methode is, hoewel de meningen daarover verschillen:+.

Ik zie wel dat er ook een "Installation Kit" is, die functioneel ongeveer dezelfde mogelijkheden lijkt te hebben. Weet iemand wat ik 'mis' als ik de Installation Kit aanschaf i.p.v. de Connectivity Board Ik heb dit documentje gevonden, maar haal daar ook niet heel helder de verschillen uit. Ben benieuwd naar praktijk ervaringen. Hoewel Duco aangeeft dat de installer app alleen door erkende installateurs gebruikt kan worden die zich eerst moeten registreren lijkt het dat de Installation Kit dezelfde functionaliteit biedt voor 'slechts' € 95,- i.p.v. € 175 - € 190,-

Ik begrijp dat je het Connectivity Board via het LAN of Wifi kunt aansluiten, terwijl je de installation kit typisch via een Point-to-Point Wifi verbinding gebruikt. Als ie niet als gewone Wifi client kan functioneren vraagt dat waarschijnlijk toch weer wat meer 'hack' werk om het te laten werken met 3rd party / OSS software die de API gebruikt.

Iemand hier daadwerkelijk ervaring met beiden? Wellicht niet echt on-topic gezien de titel van het topic, maar dit is een van de actieve topics met Ducobox gebruikers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDB1E8-61wcs31CO18_2XkU8Wgk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2FvcPSi7KJvHZiRoZhLzOXZk.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Batilan op 28-01-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
@Batilan

Ik heb de Installation kit afgelopen week besteld. Deze wordt binnen 7 werkdagen uitgeleverd. Dan kan ik voor je kijken wat hij allemaal kan.

Wat ik zo uit de tekst van Duco kan halen is het verschil dat er geen ethernet aansluiting is en ook geen rest api. Als ik echter naar de firmware bestanden kijk dan hebben zowel de installation kit als de connectivity board dezelfde firmware. Dus kan mij niet voorstellen dat de installation kit geen rest api heeft.

Volgens mij kan iedereen de installation app wel gebruiken maar kunnen alleen installateurs nieuw firmware downloaden en uploaden naar de Ducobox.

[ Voor 40% gewijzigd door amauer op 28-01-2024 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Maar is de api nu niet juist wat je wil gebruiken voor een koppeling naar je domotica?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
amauer schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:13:
@Batilan

Ik heb de Installation kit afgelopen week besteld. Deze wordt binnen 7 werkdagen uitgeleverd. Dan kan ik voor je kijken wat hij allemaal kan.

Wat ik zo uit de tekst van Duco kan halen is het verschil dat er geen ethernet aansluiting is en ook geen rest api. Als ik echter naar de firmware bestanden kijk dan hebben zowel de installation kit als de connectivity board dezelfde firmware. Dus kan mij niet voorstellen dat de installation kit geen rest api heeft.

Volgens mij kan iedereen de installation app wel gebruiken maar kunnen alleen installateurs nieuw firmware downloaden en uploaden naar de Ducobox.
Thx voor je reactie! In welke tekst van Duco heb je gelezen dat de installation kit geen REST API ondersteund? Ik kreeg het idee dat die installation app juist de REST API gebruikt voor communicatie met de Ducobox (via één van de 2 kits). Top dat je net de kit besteld hebt, dan gaan we het snel ontdekken :).

Ben ook wel benieuwd of ie ook als Wifi client kan opereren, of dat ie alleen Wifi AP mode ondersteund, dan is het toch net wat minder handig (maar nog steeds bruikbaar door b.v. een Rpi als Wifi client te verbinden en de benodigde software op te draaien, via de LAN verbinding kun je er dan toch bij komen).

Ik heb overigens nog niet zo veel open source code gevonden welke gebruik lijkt te maken van deze API. Veel oplossingen lijken gebaseerd op de ESPEasy plugin voor de ventilation gateway, maar support voor de REST API lijkt me toch wel een robuuste en toekomstzekere oplossing.

[ Voor 10% gewijzigd door Batilan op 28-01-2024 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
Er staat niet expliciet dat de installer kit het niet ondersteunt. Alleen over de connectivity board hebben ze het over een rest-api/modbus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCxzYZ70f_okym9DO7ucVTWBw0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/17D14YKWiotGW0oAJgktqWe2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
amauer schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:45:
Er staat niet expliciet dat de installer kit het niet ondersteunt. Alleen over de connectivity board hebben ze het over een rest-api/modbus.

[Afbeelding]
Ah. Ik denk dat deze verwoording te maken heeft met het feit dat de installation kit typisch in wifi AP modus opereert en dan dus niet benaderbaar is door willekeurige systemen in het lan, naar alleen met een connected cliënt (typisch de installer app). Ze hebben vast niet een 2e eigen protocol gemaakt voor de app. (Eigenlijk 3e omdat modbus-tcp al het 2e protocol is.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Interessant. Het is in ieder geval helder dat de Duco Connectivity Board de Communication Print vervangt:
De optionele Duco Connectivity Board kan toegepast worden binnen de DucoBox Silent Connect, DucoBox Focus en DucoBox Energy. Deze printplaat maakt een koppeling richting domotica en gebouwbeheersystemen mogelijk via REST API (lokaal of via de cloud) of Modbus TCP (lokaal). Beide zijn mogelijk via Ethernet of wifi� De Duco Connectivity Board maakt het ook mogelijk dat de Duco Installation App gebruikt kan worden via een lokale wifiverbinding. Raadpleeg de technische fiche voor meer informatie. De Communication Print is de voorganger van de Duco Connectivity Board (wordt niet meer gecommercialiseerd!) en kan ook worden toegepast binnen de DucoBox Silent Connect, DucoBox Focus en DucoBox Energy� De Communication Print kan niet gebruikt worden voor de Duco Installation App Raadpleeg de technische fiche voor meer informatie.
Batilan schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:04:
Ik heb overigens nog niet zo veel open source code gevonden welke gebruik lijkt te maken van deze API. Veel oplossingen lijken gebaseerd op de ESPEasy plugin voor de ventilation gateway, maar support voor de REST API lijkt me toch wel een robuuste en toekomstzekere oplossing.
Waarvan akte. Daarin word ik tijdens iedere douchebeurt weer bevestigt 8) (want dan zuigt de ducobox met 100% vermogen af) nadat de node-red logica vaststelt dat er wordt gedoucht.
amauer schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:45:

[Afbeelding]
Interessant. Je hebt gelijk dat het er niet expliciet staat, maar ik heb zo'n vermoeden dat de "Duco Installation Kit" geen REST API bevat.

[ Voor 39% gewijzigd door Kaspers op 29-01-2024 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Kaspers schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:00:
Waarvan akte. Daarin word ik tijdens iedere douchebeurt weer bevestigt 8) (want dan zuigt de ducobox met 100% vermogen af) nadat de node-red logica vaststelt dat er wordt gedoucht.
Maar dat ondersteunt ie toch gewoon al zélf, zonder node-red of dominica? Gewoon de RH (Relative Humidity) threshold goed instellen en klaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• expor
Inderdaad met een LV sensor kan de box dat zelf. Het enige nadeel is dat met een hoge RH in de zomer (hele warme dag, zelfs zonder regen) de box dan ook harder gaat draaien. Om dat te omzeilen heb ik de threshold op 65% moeten zetten, wat eigenlijk te hoog is. Bezig met een RPI pico en Home Assistant om dat te automatiseren en op basis van LV/temp binnen en buiten te corrigeren voor de ideale (en haalbare) RH. Soort weersafhankelijke regeling voor de centrale afzuiging ;).

[ Voor 8% gewijzigd door expor op 31-01-2024 12:21 ]

AMD 5800X3D | 16gb DDR 4 @ 3800/14 | 4070 Ti | 1TB Samsung Evo 970, 1TB Samsung Evo 860, 512MB Crucial

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
Wim Leers schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:43:
[...]

Maar dat ondersteunt ie toch gewoon al zélf, zonder node-red of dominica? Gewoon de RH (Relative Humidity) threshold goed instellen en klaar?
Daar heb je zeker gelijk in. Maar ik moet wel toegeven dat ik betere ervaring heb met een eigen stukje logica voor wat betreft het afzuigen van bijvoorbeeld een badkamer. Een enkele threshold werkt op zich wel, maar het vaststellen wat de laagste luchtvochtigheid is geweest in het afgelopen uur, en dat als target gebruiken om weer naartoe te werken, werkt hier mooier. En als trigger gebruik ik niet een threshold, maar juist een (relatieve) stijging van de luchtvochtigheid van X%, in een tijdsbestek van de afgelopen 5 minuten. Dan zit je ook niet met de verschillen in relatieve luchtvochtigheid in de winter en de zomer.

[ Voor 8% gewijzigd door Kaspers op 01-02-2024 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
Oh, jullie hebben absoluut gelijk dat het beter kan 👍 Als een van jullie een kant-en-klare Homebridge plugin maakt die het doet, hoor ik het graag 🤓 Bouw gerust verder op https://github.com/wimleers/homebridge-ducobox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
amauer schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:13:
@Batilan

Ik heb de Installation kit afgelopen week besteld. Deze wordt binnen 7 werkdagen uitgeleverd. Dan kan ik voor je kijken wat hij allemaal kan
En, heb je hem al binnen? :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amauer
Batilan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:29:
[...]

En, heb je hem al binnen? :*)
Nope, verwachtte leverdatum is nu dinsdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amauer
Hij is binnen. Het is een Duco Connectivity Board vermomt als Duco Installation Kit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXynD9jOagwGn7Q4f_fWjz04a5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hu4L5K3DaniykTWkPXjoG0Lz.jpg?f=fotoalbum_large

De webinterface heeft wel veel minder informatie en functies ten opzichte van de oude "communication print". Er zijn nauwelijks instellingen aan te passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFk6vVwD8m57e2KitJ4fuqWmEb0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RHMWCp6zBsVtZNmoafoTE7nw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEeBU26VLs2NcLOxMfqdt3idld8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kQbXvfAu6dyYkBQZ9hn8LOkM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7Nk3nqhon58jKxHT7Ke31QQl1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0KCZyOgWHPFOf5ZRvelWgtnc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUauBlX5U9NwtWTDRc-Fu4jLO2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wnjKieJaMe6et0cCtZlKmeZl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvnaThIj_LQRNtOc-oYaonCG8Rw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L5kXwJwkW5wEyUImdsP6Rw0O.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRRRlYYGJ-WPyoq2V1GBuyJ7bl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yQB29hlOKD04gzSuov4iANWt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hl_M_aG-HXyCoLx1f6dKfK3geY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FvfpZHcdIGYhmIXbedWiJLwm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVywNEILLNWE9W-424KRm-mb6wE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/syiWU3YIeKBMnFM0I68dBnXm.png?f=fotoalbum_large

Wellicht dat de interface beperkt is en dat je via modbus meer info kan opvragen: https://www.duco.eu/Wes/C...l)_638306267538347293.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
amauer schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:29:
Hij is binnen. Het is een Duco Connectivity Board vermomt als Duco Installation Kit

De webinterface heeft wel veel minder informatie en functies ten opzichte van de oude "communication print". Er zijn nauwelijks instellingen aan te passen.

Wellicht dat de interface beperkt is en dat je via modbus meer info kan opvragen: https://www.duco.eu/Wes/C...l)_638306267538347293.pdf
Interessant! Dus eigenlijk is dit een veel goedkopere oplossing dan het communication board, maar gelijkwaardig? Er zit naast de wifi module dus ook gewoon een ethernet aansluiting in :)

Biedt de api zelf ook geen uitgebreidere mogelijkheden dan alleen de webinterface? Anyhow met modbus-TCP zul je wel zo ongeveer alles kunnen uitlezen en aansturen. Ik neem aan dat python-duco van toepassing kan zijn (al wel wat ouder intussen)

EDIT: heb hem maar gewoon besteld, we gaan het zien 😊

[ Voor 9% gewijzigd door Batilan op 10-02-2024 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
amauer schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:29:
Hij is binnen. Het is een Duco Connectivity Board vermomt als Duco Installation Kit :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Interessant. Dus er is wel degelijk een webinterface en mogelijk ook een REST api. Maar idd een beperkt aantal variabelen die je kunt instellen op 'node config' niveau, i.t.t. de communication print:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlSz66DuUqQBrCIRy6IurN0AZvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D5kCFusKHvLMyfGiM7aWRQIE.png?f=fotoalbum_large

Dat maakt hem waarschijnlijk voor de tweaker wat beperkt in gebruik voor wat betreft externe aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Kaspers schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:40:
[...]

Interessant. Dus er is wel degelijk een webinterface en mogelijk ook een REST api. Maar idd een beperkt aantal variabelen die je kunt instellen op 'node config' niveau, i.t.t. de communication print:

[Afbeelding]

Dat maakt hem waarschijnlijk voor de tweaker wat beperkt in gebruik voor wat betreft externe aansturing.
Aangezien er gewoon een connectivity board in lijkt te zitten neem ik aan dat ie dezelfde features heeft als het connectivity board, dus ook REST API en Modbus-TCP, zie ook https://www.duco.eu/en/pr...sories/connectivity-board.
Dan moet er toch het nodige mogelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
@Batilan je haalt de oude "communication print" en de "connectivity board" door elkaar. De oude communication print wordt sinds kort niet meer verkocht.

De printscreen van @Kaspers toont de webinterface van de oude communication print.

De informatie die je kan opvragen via modbus tcp bij de nieuwe connectivity board is heel beperkt. In de handleiding kun je zien wat je allemaal kan lezen en schrijven. https://www.duco.eu/Wes/C...l)_638306267538347293.pdf

[ Voor 55% gewijzigd door amauer op 12-02-2024 18:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
amauer schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:20:
@Batilan je haalt de oude "communication print" en de "connectivity board" door elkaar. De oude communication print wordt sinds kort niet meer verkocht.
Nee hoor, ik heb het over de nieuwe "connectivity board", die dus ook in de installer kit zit , alleen dan met een mooi doosje erom, begreep ik uit jouw observatie, waarvoor dank! (y). En dat voor minder geld ook nog eens (aangenomen dat er geen cripled versie van de firmware in zit t.o.v. de connectivity board, maar dat lijkt me niet, aangezien je mag verwachten dat een installer minstens zoveel mogelijkheden heeft als een gewone user). @Kaspers vroeg zich af of er een REST API wordt aangeboden, die wordt dus aangeboden alsook een Modbus interface waarvan ik een linkje naar de documentatie heb opgenomen.
De printscreen van @Kaspers toont de webinterface van de oude communication print.
Snap ik :)
De informatie die je kan opvragen via modbus tcp bij de nieuwe connectivity board is heel beperkt. In de handleiding kun je zien wat je allemaal kan lezen en schrijven.
https://www.duco.eu/Wes/C...l)_638306267538347293.pdf
Die zag ik inderdaad ook, dat lijkt inderdaad niet heel indrukwekkend, maar aangezien ik de oude communication print niet ken, kon ik het niet vergelijken (vandaar het vraagteken :+)). Maar uit je antwoord begrijp ik dat dat tegenvalt. Als ik nu iets verder kijk zie ik inderdaad niet direct hoe je bijvoorbeeld de configuratie instellingen kunt wijzigen. Al 'doende' leert men :)

Ik begrijp dus dat je met dit board slechts een beperkt aantal parameters kunt uitlezen en instellen, en is daarmee geen volwaardige opvolger van het oude communication board. Aangezien ik er (nog) geen heel geavanceerde dingen mee wil doen, voldoet ie wellicht toch. (beschikbare sensoren uitlezen, en eventueel op basis van een eigen algoritme de box in een bepaalde stand zetten. Wellicht daarbij ook nog externe eigen sensoren meenemen (maar dat kan in principe allemaal in 'externe' software (zoals b.v. HA)).

Wel typisch dat ze geen volwaardige opvolger hebben van het oude communication board. Ik kan me voorstellen dat je bij koppeling met een "building management system" toch net iets meer controle wilt hebben (en zelf leek het me ook wel handig om de instellingen van de verschillende manual settings aan te kunnen passen). Die communication print had ook wat meer aansluitmogelijkheden als ik het goed zie?

Heb je intussen nog wat meer uitgevonden m.b.t. de functies van het connectivity board (zoals gebruik van Modbus-TCP en functionaliteit van de REST API?). Als het Modbus documentje is wat er kan, dan is dat in ieder geval overzichtelijk :/

EDIT: Ah, ik zie dat ik zelf in een eerdere post wel de term "communication board" heb gebruikt waar ik "connectivity board" bedoelde, in de reactie naar @Kaspers was dat misverstand er niet. En de conclusie van @Kaspers klopt dan dus ook, en mijn aanname/hoop dat het connectivity board functioneel wel ongeveer hetzelfde zou kunnen (exclusief de sensor connectivity zelf) dan het "communication board" klopt niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Batilan op 14-02-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-06 14:17
Ik heb een Duco Silent Connect met Communication print. Ik heb enkel 1 invoer kanaal gebruikt waarop twee badkamers, 1 wc en 1 keuken aangesloten zitten (was geen plaats om alle kanalen afzonderlijk te gebruiken). Op de kanaal zitten een CO2- en een vochtsensor.

Het calibreren via de netwerktool geeft altijd een fout in the app op m'n smartphone. Ik had hier al eens te horen gekregen dan inregelen niet werkt met de Silent Connect? Nu is mijn vraag, ik merk op dat de ventilator veel minder snel gaat optoeren als ik douche. Ik heb de kanalen in beide badkamers meer open dan in de wc en keuken. Maar het wordt echt vochtig in de badkamer als je douched en het duurt vrij lang vooraleer de ventilator dit lijkt op te merken.

Ik heb de setpoint of 55 staan. Zijn er verder nog instellingen die ik best aanpas/op een bepaalde waarde zet? Is het een beter idee om via domotica de ventilator op medium of hoog te plaatsen als een of meerdere lichten aan staan in de badkamer? Als ik RHDelta op 1 zet, dan gaat hij vaak gewoon op 100% draaien terwijl de setpoint niet bereikt is. Ik dacht dat deze ervoor zorgt dat hij optoert als er een plots verschil in vochtigheidswaarde is?

[ Voor 9% gewijzigd door Qlii256 op 24-03-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• expor
Ik ben de naam van de instelling kwijt maar er is een instelling die sneller reageert door relative stijging in korte tijd te meten ipv gemiddelde luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
expor schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:25:
Ik ben de naam van de instelling kwijt maar er is een instelling die sneller reageert door relative stijging in korte tijd te meten ipv gemiddelde luchtvochtigheid.
Dat is de RHDelta. Maar als ik die aan zet dan gaat hij bijna altijd op 100% draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Qlii256 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:05:
[...]

Dat is de RHDelta. Maar als ik die aan zet dan gaat hij bijna altijd op 100% draaien...
Hier niet. Hier werkt het prima. Hóe heb je het ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• expor
Juist die ja hehe. Die werkt hier ook prima, maar setpoint staat wel op 65% om te voorkomen dat hij veel te lang doorblaast. Voornamelijk met vochtig/warm weer probeert hij anders de LV te verlagen terwijl er vochtigere lucht van buiten wordt aangezogen. Als hij 100% draait wat is de gemeten LV van de box op dat moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
expor schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:01:
Juist die ja hehe. Die werkt hier ook prima, maar setpoint staat wel op 65% om te voorkomen dat hij veel te lang doorblaast. Voornamelijk met vochtig/warm weer probeert hij anders de LV te verlagen terwijl er vochtigere lucht van buiten wordt aangezogen. Als hij 100% draait wat is de gemeten LV van de box op dat moment?
Dan is hij onder de setpoint. Die delta heeft niets met de setpoint te maken, maar een plotse verhoging als ik het goed begrijp. Ik heb de setpoint normaal op 55, maar alsnog duurt het lang tegen dit verhoogd, waar dat een jaar of twee geleden toch vrij snel ging als er gedouched werd. Ik heb nu de delta aangezet en de setpoint op 60. Ik zal het eens in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Die sensoren van Duco zijn hopeloos.

De sensor in de badkamer schommelt bij mij tussen de 60 en de 100%. Wat ik ook aan ventilatie doe, onder de 60 komt hij niet, terwijl de luchtvochtigheid echt geen 60% is (zelfs als ik er een ontvochtiger in zet blijft hij 60 aangeven). Mijn setpoint staat dus op iets van 80 ofzo, anders blijft de ventilatie draaien.

Hetzelfde geldt overigens voor de temperatuursensoren. Die zitten er allebei (woonkamer en badkamer) ongeveer 1,5 graad naast. Dat wil zeggen, de thermostaten die er naast hangen geven consequent 1,5 graad meer aan en ook een losse thermometer in de ruimte doet dat, net als de temperatuursensoren in de airco's.

Kortom: de sensoren van Duco zijn hopeloos onbetrouwbaar. Ik vrees een beetje voor de CO2 sensoren, maar die kan ik niet vergelijken met andere sensoren in huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doktervictor
Blihi schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:59:
Die sensoren van Duco zijn hopeloos.

De sensor in de badkamer schommelt bij mij tussen de 60 en de 100%. Wat ik ook aan ventilatie doe, onder de 60 komt hij niet, terwijl de luchtvochtigheid echt geen 60% is (zelfs als ik er een ontvochtiger in zet blijft hij 60 aangeven). Mijn setpoint staat dus op iets van 80 ofzo, anders blijft de ventilatie draaien.
Helaas deel ik deze conclusie, echter met een life-hack heb ik de reactiesnelheid (verandering / tijdseenheid) bijna kunnen normaliseren in directe vergelijking met een SHT30 op een ESP bord. Nauwkeurigheid ook binnen 3-4% RH van de SHT. De selfheating van de T sensor blijft daarmee ook veel beter binnen de perken.

Ik heb de sleuf die aan de onderkant van het plastic zit ook aan de bovenkant gemaakt met een 1,5mm boortje. Dit natuurlijk na eerst de zaak netjes uit elkaar gehaald te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGcXu2qZh4CKjUFGlZg23vW8-Pk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKA7zLGxEzCMXzUgE29SDIxA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door doktervictor op 25-03-2024 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• expor
Ik gebruik de sensor die in de box zelf geplaatst wordt en heb totaal geen problemen met vochtdetectie, tevens komt het % aardig dicht in de buurt van de Nest meting in de woonkamer (nadat douche vocht is afgevoerd). Idealiter zou ik ook ruimtesensoren willen maar aangezien die allemaal aan de netstroom moeten is dat in geen enkele ruimte een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
doktervictor schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:13:
[...]

Helaas deel ik deze conclusie, echter met een life-hack heb ik de reactiesnelheid (verandering / tijdseenheid) bijna kunnen normaliseren in directe vergelijking met een SHT30 op een ESP bord. Nauwkeurigheid ook binnen 3-4% RH van de SHT. De selfheating van de T sensor blijft daarmee ook veel beter binnen de perken.

Ik heb de sleuf die aan de onderkant van het plastic zit ook aan de bovenkant gemaakt met een 1,5mm boortje. Dit natuurlijk na eerst de zaak netjes uit elkaar gehaald te hebben.

[Afbeelding]
Dank voor de tip. Ik heb dit zelf ook meteen zo aangepast. Ben benieuwd of het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
expor schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:06:
Ik gebruik de sensor die in de box zelf geplaatst wordt en heb totaal geen problemen met vochtdetectie,
Idem.

[ Voor 36% gewijzigd door Wim Leers op 25-03-2024 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb geen vochtsensor in de box. Alleen eenvochtsensor in de badkamer, co2 in de woonkamer en een co2 sensor in de box voor de bovenverdieping.

In de focus zitten die sensoren niet standaard, die zitten in de kleppen die je daar optioneel bij koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
Blihi schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:54:
[...]

Dank voor de tip. Ik heb dit zelf ook meteen zo aangepast. Ben benieuwd of het helpt.
Ben benieuwd naar je ervaringen. Alleen is de IP rating wat minder gok ik met deze mod ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik denk niet dat die dingen een IP rating hadden, gezien de sleuven die er al in zaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 31-08 22:49

[Afbeelding]
Hallo, heb je hier nog oplossing voor gevonden?
Ik heb ook de perilex versie besteld, met daarbij de vochtsensor. Maar heb maar 1 kanaal en geen idee of ik dan waardes moet aanpassen om het goed te laten werken of gewoon de vochtsensor terug moet sturen

[ Voor 10% gewijzigd door wouter1971 op 09-04-2024 14:38 ]

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
@Blihi
Kortom: de sensoren van Duco zijn hopeloos onbetrouwbaar. Ik vrees een beetje voor de CO2 sensoren, maar die kan ik niet vergelijken met andere sensoren in huis.
Ik heb sinds een week een Ducobox Energy Comfort met zone kleppen en een Duco Connectivity Board.
De data die de Connectivity board geeft is, wat ik achterhaal, anders dan de oude communication Print.
De IaqCo2 en IaqRh waardes zijn kwaliteitswaardes gebaseerd op CO2 of HR zie oa de modbus datablad https://www.duco.eu/Wes/C...l)_638487876175401607.pdf bladzijde 3. Het zijn niet de CO2 waardes in ppm en RH waardes in % maar kwaliteitslabels die Duco er aan heeft gehangen.

Ik heb modbus getest maar gebruik zelf de restapi met homeassistant. Ik ken twee belangrijke urls met data:
https://internal-ip/info en https://internal-ip/info/nodes.
Ik mis in de JSON data de werkelijke RH en CO2 waardes evenals de temperatuur waardes van de aanwezige sensors. De Duco api met de Connectivity Board is op dit moment zeer beperkt of is er nog een url met de missende data?

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
marnie schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 14:21:
@Blihi

[...]

Ik heb sinds een week een Ducobox Energy Comfort met zone kleppen en een Duco Connectivity Board.
De data die de Connectivity board geeft is, wat ik achterhaal, anders dan de oude communication Print.
De IaqCo2 en IaqRh waardes zijn kwaliteitswaardes gebaseerd op CO2 of HR zie oa de modbus datablad https://www.duco.eu/Wes/C...l)_638487876175401607.pdf bladzijde 3. Het zijn niet de CO2 waardes in ppm en RH waardes in % maar kwaliteitslabels die Duco er aan heeft gehangen.

Ik heb modbus getest maar gebruik zelf de restapi met homeassistant. Ik ken twee belangrijke urls met data:
Ik mis in de JSON data de werkelijke RH en CO2 waardes evenals de temperatuur waardes van de aanwezige sensors. De Duco api met de Connectivity Board is op dit moment zeer beperkt of is er nog een url met de missende data?
Ik ben ook net begonnen met het ontdekken van de interface op de connectivity board en ben ook nog niet onder de indruk. (zoals ook alvastgesteld door @amauer en @Kaspers).

Kan de "oude" communication print ook nog in de Ducobox Energy Premium? Daarmee lijkt inderdaad aanzienlijk meer mogelijk. Of toch een ESP32 met ontsluiting naar de seriële interface zoals anderen doen? Ik moet zeggen dat ik het systeemdiagram qua communicatie interfaces nog niet helemaal helder heb, dus wellicht praat ik onzin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Nu online
@Batilan Er zijn twee forum topics over Ducobox, ik weet niet welke ik het beste kan gebruiken.....
Hier heb ik info over mijn setup neergezet: marnie in "Duco energy comfort 325 icm Home Assistant"

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
  • Nu online
Kan de "oude" communication print ook nog in de Ducobox Energy Premium? Daarmee lijkt inderdaad aanzienlijk meer mogelijk. Of toch een ESP32 met ontsluiting naar de seriële interface zoals anderen doen?
Alle data, zoals de werkelijke RH waardes, ppm's en temperaturen zijn bereikbaar en editable via de install app gekoppeld aan de connectivity board. Duco zou dit open moeten stellen als JSON en/of modbus data. De data is aanwezig, ESP32 zou niet moeten hoeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doktervictor
Batilan schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 14:50:
[...]

Kan de "oude" communication print ook nog in de Ducobox Energy Premium? Daarmee lijkt inderdaad aanzienlijk meer mogelijk. Of toch een ESP32 met ontsluiting naar de seriële interface zoals anderen doen? Ik moet zeggen dat ik het systeemdiagram qua communicatie interfaces nog niet helemaal helder heb, dus wellicht praat ik onzin :)
Heb een Energy Premium met oude print, werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
doktervictor schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:09:
[...]

Heb een Energy Premium met oude print, werkt.
OK, Thx! De vraag is dan of ik die ook nodig heb om de meer geavanceerde gegevens uit te kunnen lezen, en zelf instellingen te kunnen manipuleren. Ik begrijp uit de reactie van @marnie dat in principe deze gegevens "allemaal"(?) beschikbaar zijn vanuit de installation app welke ook de connectivity board gebruikt, het lijkt er alleen op dat de wijze waarop dit ontsloten wordt nog niet algemeen bekend is?

"Helaas" is de communicatie tussen de app en de Ducobox encrypted (met een self-signed certificaat van Duco), dus simpelweg tracen wordt lastig :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChnyWw4-4Dwi_nsqYPjaebtPW4c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8LVMUmLBATc9O61nsFto31UD.jpg?f=user_large

Ik begrijp overigens dat je account eerst geverifieerd moet worden door Duco, moet je dan een erkend installateur zijn, of kan iedereen een account krijgen? Ik heb dit aangevraagd, maar nog geen reactie ontvangen.

[ Voor 12% gewijzigd door Batilan op 28-04-2024 00:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marnie
  • Nu online
Ik begrijp overigens dat je account eerst geverifieerd moet worden door Duco, moet je dan een erkend installateur zijn, of kan iedereen een account krijgen? Ik heb dit aangevraagd, maar nog geen reactie ontvangen.
Je moet een erkend installateur zijn, zie onderstaande e-mailwisseling met Duco (geanonimiseerd), naar aanleiding van het aanmaken van een account op de Duco app.
Goedemiddag Martin,

We hebben uw mail goed ontvangen en ik zal u verder informeren.

Voor het gebruik van de APP wordt er enkel toegang gegeven aan installatiepartijen op basis van het BTW-nummer.
Bedrijven die geen installatiepartijen zijn krijgen geen toegang tot de APP. Dit kan ik niet wijzigen.
Ik zal u daarom geen toegang kunnen geven tot de APP maar het toestel is volledig in te regelen via het toestel zelf.

Voor het gebruik van de ModBus poort moet u niet geregistreerd zijn dit kunt u altijd gebruiken.
Er kan inderdaad via API of MODBUS TCP met het toestel gecommuniceerd worden.
In bijlage vind je hiervan de beschikbare registers terug.

In de toekomst zal het bijvoorbeeld ook mogelijk zijn om systemen zoals Alexa (Android), Siri (IOS), … te koppelen.
Er is op dit moment nog geen deadline voor deze integraties.

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groeten,
<deleted>

This e-mail may contain confidential and/or privileged information from DUCO. If you are not the intended recipient (or have received this e-mail in error) please notify the sender immediately and destroy this e-mail.Any unauthorised copying, disclosure or distribution of the material in this e-mail is strictly forbidden. Warning: Although the company has taken reasonable precautions to ensure no viruses are present in this email,the company cannot accept responsibility for any loss or damage arising from the use of this email or attachments.

Aan: Info <Info@duco.eu>
Onderwerp: Verzoek gebruik installers app en vraag ivm homeautomation (RE: DUCO Verification denied/revoked)

Hallo,

Ik heb als particulier mijn eigen WTW geïnstalleerd en beheer de DucoBox Energy Comfort (Plus) zelf.
Inderdaad ik heb geen Nederlandse installateursstatus maar ik ben wel de installateur en inregelaar.
Zou u mij toegang willen geven tot het account zodat ik de installers app kan blijven gebruiken?

Ik heb de installers app even mogen gebruiken, het geeft belangrijke informatie en adjustment mogelijkheden.
Ik ben twee issues tegen gekomen:
• bij het afsluiten van ‘3. inregelen ventilatiesysteem’ kreeg ik telkens een errorcode 7. Het inregelen op de box gaat zonder problemen.
• Als je in ‘Interventieverslag’ terug wilt naar het hoofdmenu krijg je een pop-up: ‘wijzigingen weggooien’ en dat brengt je terug naar het verslag, niet naar het menu.
Ter info ik gebruik de android app tezamen met de connectivity board

De connectivity board geeft mogelijkheden de Ducobox te koppel aan homeautomation. Via rest api of modbus.
De mij bekende url bij gebruik van rest api (ip-local//info/nodes) geeft helaas beperkt data, is de data van de temperaturen, co2 waardes , vocht, en andere identiteiten ook toegankelijk via een rest api url, of komt dat nog? Ik begrijp dat het oudere communication print deze data wel geeft.
Is u bekend of er ontwikkelingen zijn in homeautomation, in het bijzonder Homeassistant, met betrekking tot deze WTW?

Dank voor de reactie,

Met vriendelijke groet,
<verwijdert>

Van: noreply@duco.eu <noreply@duco.eu>

Dear DUCO Installer,

Your verified installer status request has been denied or your status has been revoked. This is most likely because you don’t or no longer work for the company you provided, or the information you provided in your request was incorrect. You may create your account again and provide the correct info, or if you believe there has been a mistake, don’t hesitate to contact us at +32 58 33 00 33 or at info@duco.eu.
Kind regards,

DUCO

-----------
Beste DUCO-installateur,

Je geverifieerde Installateur aanvraag werd afgekeurd of je status werd ingetrokken. Dit is waarschijnlijk doordat je niet of niet langer werkt voor het bedrijf dat je hebt opgegeven, of omdat de informatie die je hebt opgegeven in je verzoek niet correct is. Je kan een je account opnieuw aanmaken en de correcte informatie opgeven, of als er een fout is gebeurd, kan je ons contacteren op +32 58 33 00 33 of info@duco.eu.

DUCO

------
Cher installateur DUCO,

Votre demande d'Installateur Vérifiée a été rejetée ou votre statut a été révoqué. C'est probablement parce que vous ne travaillez pas ou plus pour l'entreprise que vous avez indiquée, ou parce que les informations que vous avez fournies dans votre demande sont incorrectes. Vous pouvez recréer votre compte et fournir les informations correctes, ou si une erreur s'est produite, vous pouvez nous contacter au numero +32 58 33 00 33 ou par mail: info@duco.eu.
Cordialement,

DUCO
Vragen die bij mij opkomen:
Er is een Duco Cloud, https://connectivity.duco.eu/. Zit hier de oplossing voor een key?
Kunnen we Duco overtuigen meer data vrij te geven op de openbare Rest.api en modbus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
  • Nu online
Ik heb Duco nog een e-mailtje gestuurd met een paar vragen over de Connectivity Board, hieronder de vragen en de reactie.

Mijn vragen:
Hallo ...,

Allereerst bedank voor uw reactie, dat wordt door mij zeer gewaardeerd.

Jammer dat de APP niet wordt vrijgegeven voor ‘zelf installateurs’, de APP maakt de installatie iets gemakkelijker en overzichtelijker. En ik ook de extra garantie van één jaar mis ik nu.
Maar ik red me met de inregeling op de box zelf, het gemis van de APP is niet onoverkomelijk.

Iets anders is de connectie met domotica via de Connectivity Board. Via restapi en/of modbus kan ik de box prima bereiken echter het aantal beschikbare registers is wel heel beperkt: geen temperaturen en onduidelijke en verwarrende RH- en CO2 kwaliteitspercentages. Binnen domotica kan ik hier weinig mee.

De voorganger van de Connectivity Board, de Communication Print, heeft aanmerkelijk meer registers en leest ook de werkelijke RH- en CO2 waardes. Hiermee is bv. een rendement identiteit te maken en is het dauwpunt te berekenen voor het aansturen van de koelfunctie van de warmtepomp.
De RH regeling spreekt ook aan bij weer met een hoge luchtvochtigheid, homeautomatisering kan dat oplossen.
Ik heb de Connectivity Board aangeschaft om domotica hiervoor in te zetten, maar het is niet mogelijk met dit board.

Mijn vragen:
• Wordt de Connectivity Board nog geupgrade qua registers, gelijk aan de Communication Print?
• Kan ik op een andere manier meer registers, bv de werkelijke temperaturen, RH en CO2 waardes, binnen krijgen via restapi of modbus?
• Op zoek naar meer info over de Duco api kwam ik Duco Cloud API management https://connectivity.duco.eu/ tegen. Kan ik hier iets mee omdat de ontbrekende registers misschien achter een key zitten? Er is weinig documentatie te vinden over de cloud api.

De Connectivity Board heeft me een kleine € 200,- gekost. Het board geeft me geen toegang tot de installer app, ik kan er geen settings mee aanpassen of data mee uitlezen en de domotica connectie beperkt zich tot registers die niet echt relevant zijn voor homeautomation. De mogelijkheden van het board zijn te beperkt ten opzichte van de prijs die ervoor betaald is.

Op dit moment zie ik één oplossing en dat is het board vervangen door de Communication Print. Een uitlopend product, dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Ook een positieve feedback: ik ben zeer tevreden met de DucoBox Energy Comfort D325 in vergelijking met Orcon valt het debiet per zone en bijbehorende CO2 regeling positief op.

Met vriendelijke groet,
De reactie van Duco:
Goedemorgen Martin,

Het jaar extra garantie is enkel van tel als dit door een installateur wordt geïnstalleerd.
Het gebruik van de app is geen voorwaarde voor het extra jaar garantie.

Hieronder beantwoord ik uw vragen.
• Het klopt dat de Connectivity Board minder registers heeft dan zijn voorganger maar het is wel nog steeds mogelijk om domotica te koppelen.
Er zijn geen plannen om deze registers uit te breiden.
• Enkel de registers die op het informatieblad staan zijn de registers die beschikbaar zijn.
• Duco Cloud API is een toekomstig project die op dit moment nog niet live is.
Hiermee zullen de registers niet uitgebreid worden maar zul je wel vanop afstand de installaties kunnen beheren.

Het vervangen van de Connectivity Board door de Communicationprint is geen opties omdat deze niet meer verkrijgbaar is.
DUCO heeft inderdaad besloten om de registers te beperken om wat voor reden dan ook. Ik kan enkel aangeven dat wat er wel nog mogelijk is.

Bedankt voor de feedback, de werkpunten en het positieve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
marnie schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 14:21:
@Blihi

[...]

Ik lees gewoon de ruwe data uit hoor, dus PPM en RH% via een serieel bordje (geen modbus, maar een simpele seriele adapter met A/B poort).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
  • Nu online
@Blihi Je zou me heel blij maken met wat meer informatie hoe ik een seriële koppeling kan maken met een Ducobox Energy Comfort naar homeassistant, bij voorkeur via wifi. Welke hardware heb ik bv nodig?

Ik heb hier een Elfin EW11A liggen https://nl.aliexpress.com/item/32916128353.html, is deze RS485 converter bruikbaar?

Maar ik ben ook blij met andere oplossingen om de Ducobox CO2, RH en temperatuurwaardes uit te lezen met HA, is bv de https://ventilationgateway.com/ een goede oplossing als deze weer besteld kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Sorry, maar ik heb geen idee.

Ik heb een Ducobox Focus (en had hiervoor een Silent). Daar heb ik rechtstreeks een seriele kabel aan gemaakt en die in een raspberry pi geprikt. Zie ook het begin van deze thread.

De kabel zelf komt uit een oude logitech muis, daar zit de juiste stekker in (wel de pinnetjes even aanpassen). Maar gebruik van wifi etc. heb ik niet. Ik doe thuis niets met cloudoplossingen, want ik wil zelf controle hebben over mijn data en niet dat een of andere random bedrijf daarin kan meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
marnie schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:12:
@Blihi Je zou me heel blij maken met wat meer informatie hoe ik een seriële koppeling kan maken met een Ducobox Energy Comfort naar homeassistant, bij voorkeur via wifi. Welke hardware heb ik bv nodig?

Ik heb hier een Elfin EW11A liggen https://nl.aliexpress.com/item/32916128353.html, is deze RS485 converter bruikbaar?

Maar ik ben ook blij met andere oplossingen om de Ducobox CO2, RH en temperatuurwaardes uit te lezen met HA, is bv de https://ventilationgateway.com/ een goede oplossing als deze weer besteld kan worden?
Er zijn enkele gebruikers hier zoals @Puck en @MWDKing en mogelijk meer die hebben aangegeven dat dit gewoon werkt middels de DucoBox ESPEasy plugin van @amauer . Zie ook de discussie die ik eerder ben gestart. Ik heb nu de connectivity board aangeschaft, middels het aanschaffen van de installer toolkit die voor € 95,- + €5,- bij Duco zelf verkrijgbaar is (wel even een KvK vermelden bij de bestelling).

Maar inderdaad zijn de mogelijkheden teleurstellend. Ik zie nog wel dat de oudere communication print nog wel verkrijgbaar is bij een aantal leveranciers. Maar wellicht ga ik toch eerst maar eens knutselen met een ESP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-09 21:55
Even een crosspost vanuit het centrale balansventilatie topic over de nightboost functie. Kwam er net pas achter dat tot topic bestaat.

Zo ver ik het kan lezen op internet en de praktijkervaring gaat de box op nominale stand (dus maximaal door de nightboost) ventileren wanneer de binnentemperatuur boven de 23 graden komt I.p.v. dan nog de buitenlucht bij te verwarmen om zodoende de aanvoerlucht maximaal 1 graad koeler te maken dan de binnen temperatuur, pakt hij een volledige 100% bypass. Dus als het bijvoorbeeld 16 graden is buiten haalt hij ook echt 16 graden naar binnen.

Ben er alleen nog niet achter gekomen wat de unit doet als het binnen meer dan 23 graden is, maar buiten bijvoorbeeld 30 graden. Wil dan natuurlijk niet dat de box warme lucht op maximale stand de woning in gaat blazen. Maar lijkt me dat daar wel rekening mee is gehouden.

Nightboost mag namelijk nu de hele dag gebruikt worden volgens de instellingen (zo stond hij standaard ingesteld vanuit de installateur). Ik kan hem uiteraard ook instellen om de start en eindtijd echt ‘s avonds en ‘s nachts te houden wanneer de buitentemperaturen lager liggen. Maar als het bijvoorbeeld volgende week overdag ook weer kouder is dan is het handig als ik het de hele dag aan kan laten staan.

Hier meer mensen met een Duco Energy premium of soortgelijke duco?

[ Voor 19% gewijzigd door Kartmans1 op 11-05-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Volgens mij zit in dit Topic de meeste Ducobox kennis.

Ik heb een nieuwe schuur gebouwd, en een onderdeel daarvan is een nieuwe mancave van 5x5.

Een mancave waar niet gerookt wordt is het zelfde als een bordeel zonder vrouwen of een kroeg zonder bier.
Aangezien de schuur goed geïsoleerd is moet ik ventilatie toepassen.

In mijn woning heb ik al een Ducobox hangen, en daar ben ik tevreden over.

Ik zit er aan te denken om een Ducobox Silent aan te schaffen.

Wat ik wil is een Ducobox

4 afzuigventielen in m'n mancave
Bedienbaar via ethernet en dus bestuurbaar via HA
CO2 sensor in de box

Misschien dat zo'n bedienunit ook wel handig is, maar als bovenstaande goed werkt zou het niet nodig moeten zijn.

Welke ducobox silent variant moet ik nu hebben in 2024 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Nu online
@amauer Kan je me helpen met een paar vragen die ik heb betreffende de Ducobox communicatie gateway die je hebt ontwikkeld.

Ik heb een Ducobox Energycomfort D325 met zonekleppen. Ik wil deze verbinden met Homeassistant. De data die het Duco Connectivity Board levert is minimaal. Alternatief is jouw Ventilation Gateway of de Duco Communication Print die laatste is uitlopend en prijzig.

Allereerst: Ik lees dat je Ventilation Gateway werkt met een Ducobox Energycomfort, klopt dat?

Is de Ventilation Gateway binnenkort weer te bestellen op https://ventilationgateway.com/?

Het is lang geleden dat ik zelf elektronica in elkaar heb gesoldeerd en ik heb geen ervaring met Wemos en ESP8266. Eventueel probeer ik het, met behulp van je wiki, zelf te bouwen maar dat heeft niet mijn voorkeur. Is de Wiki om de RF- en serial gateway zelf te bouwen up-to-date?

De Ducubox heeft rechtsonder een 5 polige connector, volgens mij is dit de serial interface(?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Rcev35XiFbAP3S4wevzgE0RirU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMJlOyk0MKA7nxjYEFuirkGt.jpg?f=fotoalbum_large
En van boven naar beneden de pinconfiguratie:
1 TX
2 RX
3 NC (R naar gnd)
4 GND
5 NC
Klopt dat ook?

Kan ik deze connector gebruiken met je "USB-kabel voor gebruik met de Duco Network Tool"? Voor mijn Ducobox D325?
Ik heb gezien dat je deze kabel wel kan leveren en het uitlezen en eventueel instellen van de box zal dan overzichtelijker en handiger zijn.
Ik heb gelezen dat ik de oudere versie 3.10.4.0 (dd 10-3-2021) moet gebruiken van de Network Tool omdat Duco deze functie naar zijn cloud heeft geplaatst.

Het zou geweldig zijn als de Gateway en kabel te leveren zijn en werken op mijn box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 13:31
Vraagje :)

Gisteren hebben ze bij ons een Duco Silent komen installeren met ventilatie voor onze badkamer en zolder.
Nu wil ik dit ding slim maken :) Momenteel gebruik ik de draadloze schakelaar met ingebouwde batterij (RF).

Ik zag dat je hiervoor een communication print / connectivity board voor kunt kopen.

Wat ik graag zou willen:

-Koppelen aan Apple Homekit. Homebridge voorkeur (bestaat reeds plugin voor). Op die manier kan ik via automatiseringen veel meer (Hue, Tado, Aqara, ...). Deze plugin ondersteunt wel enkel stand High en Autostand.

- Wifi want box zit op zolder. Moeilijk om tot daar ethernetkabel te trekken tenzij verbinden met kabel via een mesh unit (extra deco ofzo). Wifi zal nog net lukken normaal.

- Terugkoppeling in welke stand hij momenteel draait. Ik zet hem na het douchen 3 kwartier nog op hoogste stand en nadien op Autostand. Maar in autostand gebruikt hij de ingebouwde vochtsensor in de box dus zou graag weten op hoeveel toeren hij draait :)

Ik moet nog een automatisering bedenken die het best bij ons gezin past (wij wassen ons meestal s'morgens maar kleine kinderen meestal s'avonds en vrouwlief neemt ook soms gedurende de dag graag eens een bad dus veel factoren 8)7 ).

De communicatie print maken ze denk ik niet meer. Ik las dat deze veel meer gegevens doorgaf dan de connectivity board. De enkele die je nog kan kopen zijn +150 eur en ik denk dat je niet kan connecten via Wifi?
De connectivity board kan je wel via Wifi connecten, is beter verkrijgbaar maar deze zou dan weer niet zoveel gegevens kunnen doorgeven/kunnen aanpassen als zijn voorganger?

Zou deze ook standaard uit de box werken met een Homey Pro? Zo te zien enkel met de connectivity board (en niet via RF?)? Heb nog geen Homey Pro dus kost allemaal nog duurder maar met de flows zou het dan echt tot de puntjes kunnen ingesteld worden voor alle verschillende scenario's :)

[ Voor 4% gewijzigd door Sunz op 26-06-2024 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
  • Nu online
De communicatie print maken ze denk ik niet meer. Ik las dat deze veel meer gegevens doorgaf dan de connectivity board. De enkele die je nog kan kopen zijn +150 eur en ik denk dat je niet kan connecten via Wifi?
De connectivity board kan je wel via Wifi connecten, is beter verkrijgbaar maar deze zou dan weer niet zoveel gegevens kunnen doorgeven/kunnen aanpassen als zijn voorganger?
Er is in dit forum al veel over geschreven, de connectivity board is waardeloos voor homeautomation, vergelijk https://www.duco.eu/Wes/C...l)_638543249201745837.pdf met https://www.duco.eu/Wes/C...l)_638328128557957132.pdf en zie het grote verschil.

De communication print kan je met een oude router op bridge mode of wifi/lan repeater op je wifi netwerk zetten.

Als je wilt dat de connectivity board meer registers open zet voor ons als eindklant dan kan je dat verzoek doen bij Duco. Ik heb dat zelf gedaan met een negatief antwoord. Maar misschien helpt het als er meer vraag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luuba
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-08 08:45
Sunz schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:00:
Vraagje :)

Gisteren hebben ze bij ons een Duco Silent komen installeren met ventilatie voor onze badkamer en zolder.
Nu wil ik dit ding slim maken :) Momenteel gebruik ik de draadloze schakelaar met ingebouwde batterij (RF).

Ik zag dat je hiervoor een communication print / connectivity board voor kunt kopen.

Wat ik graag zou willen:

-Koppelen aan Apple Homekit. Homebridge voorkeur (bestaat reeds plugin voor). Op die manier kan ik via automatiseringen veel meer (Hue, Tado, Aqara, ...). Deze plugin ondersteunt wel enkel stand High en Autostand.

- Wifi want box zit op zolder. Moeilijk om tot daar ethernetkabel te trekken tenzij verbinden met kabel via een mesh unit (extra deco ofzo). Wifi zal nog net lukken normaal.

- Terugkoppeling in welke stand hij momenteel draait. Ik zet hem na het douchen 3 kwartier nog op hoogste stand en nadien op Autostand. Maar in autostand gebruikt hij de ingebouwde vochtsensor in de box dus zou graag weten op hoeveel toeren hij draait :)

Ik moet nog een automatisering bedenken die het best bij ons gezin past (wij wassen ons meestal s'morgens maar kleine kinderen meestal s'avonds en vrouwlief neemt ook soms gedurende de dag graag eens een bad dus veel factoren 8)7 ).

Zou deze ook standaard uit de box werken met een Homey Pro? Zo te zien enkel met de connectivity board (en niet via RF?)? Heb nog geen Homey Pro dus kost allemaal nog duurder maar met de flows zou het dan echt tot de puntjes kunnen ingesteld worden voor alle verschillende scenario's :)
Is dit interessant? Open Air
Geen Apple HomeKit, maar ESPHome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 13:31
luuba schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:14:
[...]

Is dit interessant? Open Air
Geen Apple HomeKit, maar ESPHome
Ja zag ik ook maar heb ik jammer genoeg te weinig kennis van zulke dingen. Is denk ik ook trouwens enkel voor de Duco Silent Connect ipv de Duco Silent.

[ Voor 10% gewijzigd door Sunz op 26-06-2024 16:38 ]

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste