Sven1234 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:44:
Ik zit er aan te denken een Duco focus box aan te schaffen, maar ik zit nog met een paar vragen. Hopelijk dat jullie mij hierbij kunnen helpen. Ik zie dat er verschillende opties zijn voor het inregelen en om instellingen aan te passen. Inregelen kan via de app, usb kabel of op de box, instellingen via de app (alleen heb ik geen installateur wachtwoord voor alle instellingen) of via de usb kabel. Ik ben vervolgens benieuwd of je afhankelijkheid van de 2 zones kan instellen (beneden de woonkamer/keuken met toilet in zone 1 en boven de badkamer en zolder met zone 2).
Ik stel me enkele situaties voor:
Situatie 1: de box staat standaard op 10% vermogen met 5% op zone 1 en 5% op zone 2 (niet te veel afzuigen als er niemand thuis is).
Situatie 2: als er beneden meerdere mensen met een hoog C02 niveau zijn, dan zou ik graag op zone 1 harder afzuigen, terwijl zone 2 op 5% blijft.
Situatie 3: Is er beneden een hoog C02 niveau en er wordt boven gedoucht of hoger C02 niveau, dan op beide zones harder afzuigen.
Situatie 4: er is beneden een laag C02 niveau, maar boven veel vocht door douchen of C02, dan boven harder afzuigen terwijl beneden op 5% blijft.
Per zone kun je gedrag instellen. Ik heb 3 zones:
- Zone 1: minimum is 5%, maximum automatisch is 60%. Dit is CO2 gestuurd met de meter in de woonkamer. Bij 1000 ppm gaat de zone naar 60% en dan probeert de box het op 1000 ppm te houden.
- Zone 2: minimum is 5%, maximum automatisch is 60%, maximum handmatig is 100%. Dit is Vochtgestuurd, dus bij teveel vocht gaat de zone open, tot het vochtniveau gedaald is. Ik gebruik de delta stand niet (dus de box gaat niet sneller als het ineens vochtiger wordt). De handmatige stand gebruiken we als we in de douche staan. Dat is ook meteen de douche-time: 10 minuten op stand 3 en als de ventilatie lager gaat, dan moet de douche dus uit. Handig voor dagdromende kinderen...
- Zone 3: minimum 5%, maximum 60%, ook weer CO2 gestuurd, maar dan gemeten in de klep zelf.
De zones werken onafhankelijk. Als meerdere zones tegelijk meer vraag hebben (bijvoorbeeld badkamer en woonkamer) dan gaat de box zo hard mogelijk draaien en regelt met de kleppen.
Is dat zelf in te regelen via de usb kabel en de Duco netwerk tool?
Ja, dit kun je zelf inregelen met de duco netwerk tool, maar het is niet zo geavanceerd als je denkt.
Ik zou verwachten dat de box in situatie 1 op een laag vermogen staat en klep 1 op 100% open en klep 2 op bijvoorbeeld 80% (ivm minder leidingweerstand door kleinere lengte). Als situatie 2 op treedt, dan gaat de box harder draaien, draait hij zone 2 verder dicht om die op 5% te houden en laat hij zone 1 open. Gebeurt dit laatste ook echt of pakt hij dat anders aan omdat de ene sensor niks doet met de andere klep?
De box meet niet continu leidingweerstanden. Dat wordt eenmalig gekalibreerd (bij opstarten van de box, maar dat kun je ook uitzetten) Let daarbij vooral op dat je de uitblaasopening goed aansluit, dus vanaf de box direct met 150mm en zo recht en glad mogelijk. Dus geen 125mm kanaal of slang gebruiken!
Ik heb nu nog geen zones en tijdens het douchen trekt de huidige ventilatie een enorme bak koude lucht de woonkamer in en als er vrienden over de vloer komen dan gaat een groot deel van de ventilatie boven verloren.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat het enorm verschil maakt. De badkamer is nu nooit mee vochtig, terwijl de ventilatie in de woonkamer gewoon op een laag pitje blijft draaien!
Voor de zones gebruik ik twee sensorloze kleppen (die worden als 25 m3/uur verkocht, maar dat is volledig instelbaar) in combinatie met een vochtsensor in de badkamer en een CO2 sensor in de woonkamer. Voor de derde zone heb ik een CO2 gestuurde klep en geen ruimtesensoren, omdat die zone de hele bovenverdieping bedient.