Pin header type voor ducobox uitlezing

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-05 22:34
scorpion303 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:04:
[...]

Verbinden met de comminication print via ethernet is nogal standaard, Hij krijgt netjes een IP adres via DHCP. Geen wachtwoord nodig. De API is niet in staat om heel veel verzoeken op exact hetzelfde moment af te handelen, maar herstelt zichzelf na een mislukte REST call wel weer. De oplossing is te proberen om API verzoeken een beetje te spreiden met enkele seconden ertussen. Dit werkt hier al ruim 1,5 jaar prima. Ik maak ~15 API calls per 120 seconden. Ik heb het systeem volgens mij nooit hoeven herstarten.

Ik heb hier inderdaad alleen maar mensen gezien die hem aan home-assistant koppelen. Geen idee of/hoe andere home domotica systemen ook werken. Waarschijnlijk wel, want het zijn standaard API/REST calls. Voor home assistant liggen er echter al wat regeltjes code klaar die je zo kunt copy-pasten.
Dank! Geen wachtwoord = eng, hopelijk geeft ie een 503 met Retry-After bij te snelle requests. Alleszins, wordt niet moeilijk om aan te sturen dan. Hartelijk dank voor de Ethernet bevestiging! Dat was mijn voornaamste zorg — dik €150 betalen om er dan niet eenvoudig mee te kunnen communiceren zou nogal stom zijn.

Jammer dat die communication print niet ineens Google Home/Apple HomeKit/… ondersteunt, dat zou de prijs al redelijker maken.

Anyway: dank! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Wim Leers schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:38:
[...]

Dank! Geen wachtwoord = eng, hopelijk geeft ie een 503 met Retry-After bij te snelle requests. Alleszins, wordt niet moeilijk om aan te sturen dan. Hartelijk dank voor de Ethernet bevestiging! Dat was mijn voornaamste zorg — dik €150 betalen om er dan niet eenvoudig mee te kunnen communiceren zou nogal stom zijn.

Jammer dat die communication print niet ineens Google Home/Apple HomeKit/… ondersteunt, dat zou de prijs al redelijker maken.

Anyway: dank! _/-\o_
Graag gedaan. Ik vind het persoonlijk prima om dit soort simpele, laag-risico apparaatjes zonder wachtwoord aan mijn lokale netwerk te hangen. Zelfs als er al een wachtwoord op zou zitten, zou ik me niet al te veel voorstellen van de rest van de beveiliging. Het printje is erg basic en heeft al jaren geen updates gehad. Het niet hebben van een wachtwoordbeveiliging maakt dit direkt duidelijk en is ook nog eens makkelijk in gebruik. Ik heb mijn IoT apparaten trouwens wel in een apart VLAN staan, dus er is nog wel wat scheiding tussen mijn IoT devices en de rest van mijn computers.

Ik weet niet precies of er een 503 error volgt als er teveel requests binnen komen. Ik vrees dat hij dan even helemaal niets meer terugstuurd.

Via Home Assistant is het trouwens relatief eenvoudig om je Ducobox via Google Home te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apperloo
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-09-2022
.

[ Voor 100% gewijzigd door apperloo op 21-01-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apperloo
@NijntjeNL
@Anoniem: 893569
@Anoniem: 457479 @henkieheineken
@Sir Bacon

Ik zou ook graag het service paswoord willen hebben?

Ook ben ik benieuwd hoe je de koppeling hebt gemaakt via regidit, omdat hij hem bij mij ook niet vind
ik heb de CP210x kabel gebruikt en wordt herkend door laptop
ook heb ik een PL2303HX gebruikt en die wordt niet herkend.

echter geen verbinding met duco software....

help

gr
uit den haag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:31
apperloo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:45:
@NijntjeNL
@Anoniem: 893569
@Anoniem: 457479 @henkieheineken
@Sir Bacon

Ik zou ook graag het service paswoord willen hebben?
Je kan zoeken op wachtwoord in dit topic. Anders vul je een van onderstaande in.

peppi&kokki
peppienkokki
peppie&kokkie
peppieenkokkie
jupiler
stella
DucoNetworkTool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apperloo
dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17-05 12:14
Paling1 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:13:
@Beukhie
Vorige week heb ik bij mij thuis ook een Ducobox opgehangen als vervanging voor een Buva Boxstream.
Bij komen de afvoerkanalen van de keuken/woonkamer, toilet en badkamer samen in 1 kanaal in de Ducobox

Met de standaard instellingen slaat de box niet altijd aan als er gedouched wordt.

Ik heb dus maar gelijk een USB-kabeltje besteld.
Met de Duco Network tool heb ik nu een aantal instellingen veranderd. Setpoints voor CO2 en vocht heb ik iets lager gezet, en de instellingen van de schakelaar een beetje aangepast.
Ook het laagste niveau van de fan van 10% naar 20% gezet.

De box slaat nu in ieder geval aan als de douche aan staat. Mag alleen nog wel wat sneller aan gaan en wat later uit gaan. Ik ga dus nog wat experimenteren met de settings.
Die networktool werkt overigens wel fijn. Heel overzichtelijk en de instellingen zijn makkelijk aan te passen.

Wat ik nog wel een beetje jammer vind is dat je niet snel kunt zien of de box harder gaat draaien door CO2 of door vocht. Dan moet je eerst weer je laptop aansluiten om te kijken wat de gemeten waarden voor vocht en CO2 zijn.
Sinds kort ook een DucoBox Focus. Door een storing zijn draadloze componenten niet meer toegewezen aan de juiste zones en zijn er niet bestaand bedieningselementen verschenen in de app met bijhorende foutmeldingen, moet dus opnieuw worden geconfigureerd.
Zag dat het configureren via de Duco Network Tool software kan, alleen waar kan ik de juiste USB kabel hiervoor kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp40
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:46
Sinds kort ook een DucoBox Focus. Door een storing zijn draadloze componenten niet meer toegewezen aan de juiste zones en zijn er niet bestaand bedieningselementen verschenen in de app met bijhorende foutmeldingen, moet dus opnieuw worden geconfigureerd.
Zag dat het configureren via de Duco Network Tool software kan, alleen waar kan ik de juiste USB kabel hiervoor kopen?
Configureren/inregelen kan ook via de app
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccVK4hkH4t-bAHb6NgpOip0APwc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Dwd89hJ1EqoVSA1b1TRlQBSb.png?f=fotoalbum_large

• Wim Leers
gp40 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:05:
[...]

Configureren/inregelen kan ook via de app
[Afbeelding]
Enkel als je communication print hebt denk ik he?

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Wim Leers schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:54:
[...]

Enkel als je communication print hebt denk ik he?
Klopt. En die communication print past niet op elk model Ducobox!
Alleen op de Silent Connect en de Focus.
Op de normale Silent niet dus.
Al met al een mooie, maar vrij prijzige, optie.

• Wim Leers
Paling1 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:56:
[...]

Klopt. En die communication print past niet op elk model Ducobox!
Alleen op de Silent Connect en de Focus.
Op de normale Silent niet dus.
Al met al een mooie, maar vrij prijzige, optie.
* Wim Leers checkt en ziet dat ie een Focus heeft!

Iemand die z’n communicatie print wegdoet? Hier interesse 🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-05 11:24
Ik heb een slecht rf signaal vanuit mijn Co2 ruimteschakelaar in de woonkamer. Heeft iemand hier een goedkope oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:08
broekieman schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:30:
Ik heb een slecht rf signaal vanuit mijn Co2 ruimteschakelaar in de woonkamer. Heeft iemand hier een goedkope oplossing voor?
Je kan het beste een 2e hands bedieningsschakelaar zoeken op marktplaats. Let er dan wel op dat je eentje koopt die je aansluit op 230v. Die werken namelijk als repeater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:43
Zodra de CC1101 geïnitialiseerd is, lijkt de ESP hierzo vast te lopen.
De web interface werkt dan niet meer, ping werkt nog wel op dat moment.

Iemand ervaring met dit probleem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
Chrisiesmit93 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:14:
Zodra de CC1101 geïnitialiseerd is, lijkt de ESP hierzo vast te lopen.
De web interface werkt dan niet meer, ping werkt nog wel op dat moment.

Iemand ervaring met dit probleem ?
Wat gebruik je qua hardware/software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
amauer schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 18:42:
[...]

Wat gebruik je qua hardware/software?
ESP8266 + CC1101 met jouw firmware @amauer, wel heb ik het verkeerd gezegd in mijn voorgaande post.

Als ik de ESP van stroom voorzie, zie ik geen join knop bij de "RF device".
Klik ik vervolgens dat device aan, dan knopje submit en weer terug, dan krijg ik de join knop wél te zien (geen idee of dit normaal gedrag is ?

Klik ik op join (na bovenstaande handeling), dan is dat het moment dat de ESP "vastloopt" (gelijk nadat ik op join /submit heb gedrukt).

Zet ik op dat moment alsnog mijn duco rf remote in pairingsmodus en restart ik de ESP na ~1 minuutje, zie ik de remote er ook niet bij staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
Waarschijnlijk is de plugin dan ook niet meer enabled? Na 10 keer een reboot schakelt espeasy plugins uit totdat hij niet meer reboot. Gebruik je een goede kwaliteit adapter en korte kabel?

Heb je dezelfde problemen met deze firmware: https://github.com/arnema...2_custom_ESP8266_4M1M.zip ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
Ik heb denk ik nog maar 3-4 reboots gedaan, geen 10 als het goed is.

Kwaliteit van de kabel weet ik niet, maar ziet er wel "degelijk" uit, kabellengte is ook iets van ~15cm met een 5V, 3A voeding (vrij nieuw blokje, ding ondersteund ook QC).

Mij staat wel iets bij dat ik fysiek op de ESP print iets moest veranderen omdat er anders signalen oid in de war kwamen? Kon het zo snel niet terug vinden helaas.

Tevens heb ik ditzelfde probleem eerder ook gehad (zelfde CC1101, andere ESP), ik had het hier thuis dankzij jouw werk heel lang goed werken en ineens hield de ESP interface ermee op (inclusief doorsturen/uitlezen via Home Assistant), ping werkt toen nog wel weet ik. Vandaar nieuwe ESP gekocht met dezelfde CC1101 nu, maar dat bied helaas geen oplossing.
(Toen andere kabel + voeding als nu gebruikt, dus dat is het gok ik ook niet).

EDIT:
Ik zal morgen de firmware proberen die je stuurde.

[ Voor 3% gewijzigd door Chrisiesmit93 op 09-03-2022 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
Chrisiesmit93 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:59:
Ik heb denk ik nog maar 3-4 reboots gedaan, geen 10 als het goed is.
De reboots doe je niet zelf maar dat doet de ESP op het moment dat hij crashed. Dat verklaart ook waarom de esp even niet bereikbaar is. Als je je ESP aansluit op een laptop en dan putty opent dan kun je zien wat er precies gebeurt. Je kan ook onder Tools -> Info kijken bij 'boot' en 'Reset Reason' om te zien waarom de esp gereboot is.
Chrisiesmit93 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:59:
Mij staat wel iets bij dat ik fysiek op de ESP print iets moest veranderen omdat er anders signalen oid in de war kwamen? Kon het zo snel niet terug vinden helaas.
Op sommige ESP bordjes is de TX van de usb->serial converter rechtstreeks aangesloten op de ESP waardoor de ESP het seriële signaal van de Ducobox niet kan ontvangen. Dat staat los van de RF-communicatie. amauer in "Pin header type voor ducobox uitlezing"

[ Voor 35% gewijzigd door amauer op 10-03-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
amauer schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:49:
[...]

Waarschijnlijk is de plugin dan ook niet meer enabled? Na 10 keer een reboot schakelt espeasy plugins uit totdat hij niet meer reboot. Gebruik je een goede kwaliteit adapter en korte kabel?

Heb je dezelfde problemen met deze firmware: https://github.com/arnema...2_custom_ESP8266_4M1M.zip ?
Ik heb zojuist deze firmware getest, maar deze geeft helaas hetzelfde resultaat als voorheen, bij system info zie ik het volgende:
code:
1
2
3
Boot:   Cold boot (0)
Reset Reason:   External System
Last Action before Reboot:  Background Task

Ik heb zojuist de ESP ook aan mijn laptop gehangen, maar als via Putty verbinding maak, dan wordt de console heel snel volgespamd met witte characters (zowel met baudrate 9600, 115200 als 19200).

@amauer Heb jij eventueel nog een kant en klaar setje over die ik via je Github linkje kan overnemen ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipkip90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-05 16:42
Het is mij ook gelukt om de CP210x USB kabel te maken met JST-PH connector en de vochtwaardes aan te passen, bedankt!

Nog een vraag, ik heb een Duco Silent, waarbij de keuken en het toilet op hetzelfde kanaal zitten. In de keuken zit een Duco CO2 bedraade sensor op de muur. Ik wil de toilet afzuiging wat slimmer regelen, zodat het toilet ook gaat afzuigen als iemand op het toilet zit. Nu zuigt het toilet niet af, tenzij de CO2 in de keuken oploopt, wat nogal onlogisch is.

Kan ik dit voor elkaar krijgen door een extra CO2 sensor in de Duco box te plaatsen? Toilet is beneden en Duco box, 2 verdiepingen hoger. Of duurt dit dan te lang voordat de CO2 uit het toilet de Duco box bereikt? Bij voorkeur werk ik met een sensor in de box i.p.v. een wandsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
Hipkip90 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:30:
Het is mij ook gelukt om de CP210x USB kabel te maken met JST-PH connector en de vochtwaardes aan te passen, bedankt!

Nog een vraag, ik heb een Duco Silent, waarbij de keuken en het toilet op hetzelfde kanaal zitten. In de keuken zit een Duco CO2 bedraade sensor op de muur. Ik wil de toilet afzuiging wat slimmer regelen, zodat het toilet ook gaat afzuigen als iemand op het toilet zit. Nu zuigt het toilet niet af, tenzij de CO2 in de keuken oploopt, wat nogal onlogisch is.

Kan ik dit voor elkaar krijgen door een extra CO2 sensor in de Duco box te plaatsen? Toilet is beneden en Duco box, 2 verdiepingen hoger. Of duurt dit dan te lang voordat de CO2 uit het toilet de Duco box bereikt? Bij voorkeur werk ik met een sensor in de box i.p.v. een wandsensor.
Er zijn volgens mij ook sensors die je aansluit of de verlichting en die de ventilatie harder laat afzuigen wanneer de verlichting aangaat.

[Edit]
Deze: https://www.duco.eu/nl/pr...omponenten/schakelcontact

[ Voor 5% gewijzigd door amauer op 05-04-2022 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipkip90
amauer schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:40:
[...]

Er zijn volgens mij ook sensors die je aansluit of de verlichting en die de ventilatie harder laat afzuigen wanneer de verlichting aangaat.

[Edit]
Deze: https://www.duco.eu/nl/pr...omponenten/schakelcontact
Bedankt voor de snelle reactie _/-\o_ . Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Weer een mooie upgrade van 100 euro ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipkip90
Weet iemand of het mogelijk is om vanuit het Duco network tool (m.b.v. de CP2102 USB verbinding) een log te laten genereren over de CO2- en vochtwaardes en ventilatie stand? Ik heb een Duco silent, volgens mij kan dit wel standaard met een Duco Focus (middels modbus?).

Ik zou graag over tijd willen zien wat de waardes doen, om vervolgens de sensoren nog beter af te stellen. Nu kan ik de ontwikkeling van de waardes enkel zien vanuit het tool met een 5 min auto refresh.

[ Voor 7% gewijzigd door Hipkip90 op 08-04-2022 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-05 11:15
De silent kan dit ook, mits je CO2 en vochtsensoren hebt natuurlijk.

Je kunt met een USB kabel verbinden met de Ducobox en zo alles uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipkip90
Blihi schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:40:
De silent kan dit ook, mits je CO2 en vochtsensoren hebt natuurlijk.

Je kunt met een USB kabel verbinden met de Ducobox en zo alles uitlezen.
Ik kan de waardes wel uitlezen, maar ik zou graag hier automatisch een log van willen laten maken. Zodat per tijdsinterval geregistreerd wordt wat de waardes waren over tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
Hipkip90 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:40:
[...]

Ik kan de waardes wel uitlezen, maar ik zou graag hier automatisch een log van willen laten maken. Zodat per tijdsinterval geregistreerd wordt wat de waardes waren over tijd.
Dan zul je zelf iets van een script moeten maken die de waardes uitleest en wegschrijft naar een bestand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:18
Hipkip90 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:40:
[...]

Zoiets? Python + InfluxDB + Grafana

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEZ4z2XtJ3kz-qzHn-TbU1z-Bcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FeANyWOR437IlpCWUL0hWG3y.png?f=fotoalbum_large

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
  • Laatst online: 14-05 19:28
Ik krijg het niet voor elkaar mijn DucoBox Silent Connect in te regelen. Ik krijg telkens via de app de melding dat de k-waarden niet binnen het voorgestelde bereik zitten. Als ik hem uitlees via de Duco Network Tool dan zie ik bij "Calibration" een Calibration table waar alles op 0 staat (Valve2, Valve3 etc.) en daaronder de "Pressure" waar ik een waarde zie ik telkens anders is als ik de ventielen meer/minder open draai en/of de snelheid van het maximale toerental aanpas bij het inregelen.

Ik zie daar een groene streep op 100 Pa staan, is dit de exacte waarde die je moet bereiken om het goed in te regelen? Ik geraak tot aan 99, maar als ik dan hoger probeer zit ik plots aan 104... Ik dacht dat het een "bereik" was en geen vaste waarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Qlii256 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:53:
Ik krijg het niet voor elkaar mijn DucoBox Silent Connect in te regelen. Ik krijg telkens via de app de melding dat de k-waarden niet binnen het voorgestelde bereik zitten. Als ik hem uitlees via de Duco Network Tool dan zie ik bij "Calibration" een Calibration table waar alles op 0 staat (Valve2, Valve3 etc.) en daaronder de "Pressure" waar ik een waarde zie ik telkens anders is als ik de ventielen meer/minder open draai en/of de snelheid van het maximale toerental aanpas bij het inregelen.

Ik zie daar een groene streep op 100 Pa staan, is dit de exacte waarde die je moet bereiken om het goed in te regelen? Ik geraak tot aan 99, maar als ik dan hoger probeer zit ik plots aan 104... Ik dacht dat het een "bereik" was en geen vaste waarde...
Gewoon die hele kalibratie er uit gooien. De Ducobox Silent heeft dit probleem, want er valt niets aan te kalibreren. Als je de kalibratie in de ducotool er uit gooit kun je zelf het maximum instellen op 100% en dat is dan ook echt 100%. Bij de silent heeft die kalibratie helemaal geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Blihi schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:08:
[...]

Gewoon die hele kalibratie er uit gooien. De Ducobox Silent heeft dit probleem, want er valt niets aan te kalibreren. Als je de kalibratie in de ducotool er uit gooit kun je zelf het maximum instellen op 100% en dat is dan ook echt 100%. Bij de silent heeft die kalibratie helemaal geen zin.
Dus als ik het goed begrijp doet die kalibratie niets? Hoe "gooi" ik die er dan uit? Ventilatie blijkt anders wel goed te werken. Als ik douche of kook dan gaat hij wel naar 100 % optoeren (via vochtsensor in het toestel) terwijl dit in het begin naar 65 % ging. Ik weet niet of dit echt nodig is en kan ik dit aanpassen via de webinterface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Die kalibratie bepaalt welk toerental de 100% is. Dat is bij de silent niet van belang, maar bijvoorbeeld wel bij een multi-zone box. Als het nu goed gaat dan is het prima, toch?

Als je meerdere zones hebt, kun je die 100% afregelen met de kalibratie en kan de ventilator nog harder gaan draaien als meerdere zones tegelijk maximaal willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qlii256
Blihi schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:52:
Die kalibratie bepaalt welk toerental de 100% is. Dat is bij de silent niet van belang, maar bijvoorbeeld wel bij een multi-zone box. Als het nu goed gaat dan is het prima, toch?

Als je meerdere zones hebt, kun je die 100% afregelen met de kalibratie en kan de ventilator nog harder gaan draaien als meerdere zones tegelijk maximaal willen.
Ok bedankt! Wat ik wel opmerk is dat bij het douchen hij nu naar 100 % optoert ipv. de 65 % die hij in het begin deed. Dit was zo'n 3 maanden goed tot ik besloot nog eens te gaan "klooien" met de kalibratie. Op zich niet erg, maar wel vreemd. Wat ik nu ook heb is dat hij soms "zomaar"naar 100 % optoert. Kan dit te maken hebben omdat het nu buiten iets vochtigere lucht begint te worden of zal het eerder de CO2 meter zijn? Welke waardes zou ik dit best zetten en kan dat via de webinterface?

Ook nog een extra vraagje, bij het kalibreren kan je ook eerst manueel een toerental instellen (wat volgens mij de 100 % bedraagd). Zet ik dit op de standaard waarde (62 % als ik me niet vergis) of beter hoger/lager?

EDIT: Even een kleine toevoeging. Via de webinterface merk ik twee dingen op. Ten eerste als hij op 100 % draaid dan is het eigenlijk 57 %. Dit is hetgeen ik tijdens de kalibratie ingesteld heb. Dus eigenlijk is het nog niet echt 100 %. Wat ik ook opmerk is dat hij op "100 %" gaat omdat de vochtsensor dit aan geeft. Wat bepaald deze waarde? Op de webinterface voor die node kan ik wel de "manual" waardes kiezen. Ik weet niet of dit er wat mee te maken heet? Ook de setpoint is te wijzigen, ik neem aan dat als ik deze verhoog hij niet maar zo snel naar 100 % zal optoeren? De huidige waarde is wel "maar" 42 % dus ik weet niet waarom hij dan naar 100 % gaat draaien.

EDIT2: En wat is het verschil tussen Nightboost en Ventilative cooling? Ik heb ze nu beiden eens aan gezet. Nightboost zou 's nachts in de zomer de snelheid verhogen om zo de woning af te koelen met hopelijk frissere buitenlucht. Maar bij Ventilative cooling is dit hetzelfde alleen houdt hij dan rekening met de temperatuur buiten en binnen. Hoe kan hij dat buiten meten? En hij houdt dan ook rekening met de CO2. Moet ik deze beide aan zetten of werken ze tegen elkaar? En is het verstanding een of twee van deze functies te gebruiken? Verder heb ik bij de vochtsensor eens de delta setting uit gezet. Deze zou ervoor zorgen dat een plotse stijging van vochtwaarde ook de motor doet optoeren. Misschien is het zo als ik een raam open (want dan is het vaak) er plots een lichte stijging is van de waarde...

[ Voor 39% gewijzigd door Qlii256 op 12-04-2022 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:17
Ik zit er aan te denken een Duco focus box aan te schaffen, maar ik zit nog met een paar vragen. Hopelijk dat jullie mij hierbij kunnen helpen. Ik zie dat er verschillende opties zijn voor het inregelen en om instellingen aan te passen. Inregelen kan via de app, usb kabel of op de box, instellingen via de app (alleen heb ik geen installateur wachtwoord voor alle instellingen) of via de usb kabel. Ik ben vervolgens benieuwd of je afhankelijkheid van de 2 zones kan instellen (beneden de woonkamer/keuken met toilet in zone 1 en boven de badkamer en zolder met zone 2).

Ik stel me enkele situaties voor:
Situatie 1: de box staat standaard op 10% vermogen met 5% op zone 1 en 5% op zone 2 (niet te veel afzuigen als er niemand thuis is).
Situatie 2: als er beneden meerdere mensen met een hoog C02 niveau zijn, dan zou ik graag op zone 1 harder afzuigen, terwijl zone 2 op 5% blijft.
Situatie 3: Is er beneden een hoog C02 niveau en er wordt boven gedoucht of hoger C02 niveau, dan op beide zones harder afzuigen.
Situatie 4: er is beneden een laag C02 niveau, maar boven veel vocht door douchen of C02, dan boven harder afzuigen terwijl beneden op 5% blijft.

Is dat zelf in te regelen via de usb kabel en de Duco netwerk tool? Ik zou verwachten dat de box in situatie 1 op een laag vermogen staat en klep 1 op 100% open en klep 2 op bijvoorbeeld 80% (ivm minder leidingweerstand door kleinere lengte). Als situatie 2 op treedt, dan gaat de box harder draaien, draait hij zone 2 verder dicht om die op 5% te houden en laat hij zone 1 open. Gebeurt dit laatste ook echt of pakt hij dat anders aan omdat de ene sensor niks doet met de andere klep?

Ik heb nu nog geen zones en tijdens het douchen trekt de huidige ventilatie een enorme bak koude lucht de woonkamer in en als er vrienden over de vloer komen dan gaat een groot deel van de ventilatie boven verloren.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Sven1234 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:44:
Ik zit er aan te denken een Duco focus box aan te schaffen, maar ik zit nog met een paar vragen. Hopelijk dat jullie mij hierbij kunnen helpen. Ik zie dat er verschillende opties zijn voor het inregelen en om instellingen aan te passen. Inregelen kan via de app, usb kabel of op de box, instellingen via de app (alleen heb ik geen installateur wachtwoord voor alle instellingen) of via de usb kabel. Ik ben vervolgens benieuwd of je afhankelijkheid van de 2 zones kan instellen (beneden de woonkamer/keuken met toilet in zone 1 en boven de badkamer en zolder met zone 2).

Ik stel me enkele situaties voor:
Situatie 1: de box staat standaard op 10% vermogen met 5% op zone 1 en 5% op zone 2 (niet te veel afzuigen als er niemand thuis is).
Situatie 2: als er beneden meerdere mensen met een hoog C02 niveau zijn, dan zou ik graag op zone 1 harder afzuigen, terwijl zone 2 op 5% blijft.
Situatie 3: Is er beneden een hoog C02 niveau en er wordt boven gedoucht of hoger C02 niveau, dan op beide zones harder afzuigen.
Situatie 4: er is beneden een laag C02 niveau, maar boven veel vocht door douchen of C02, dan boven harder afzuigen terwijl beneden op 5% blijft.
Per zone kun je gedrag instellen. Ik heb 3 zones:

- Zone 1: minimum is 5%, maximum automatisch is 60%. Dit is CO2 gestuurd met de meter in de woonkamer. Bij 1000 ppm gaat de zone naar 60% en dan probeert de box het op 1000 ppm te houden.

- Zone 2: minimum is 5%, maximum automatisch is 60%, maximum handmatig is 100%. Dit is Vochtgestuurd, dus bij teveel vocht gaat de zone open, tot het vochtniveau gedaald is. Ik gebruik de delta stand niet (dus de box gaat niet sneller als het ineens vochtiger wordt). De handmatige stand gebruiken we als we in de douche staan. Dat is ook meteen de douche-time: 10 minuten op stand 3 en als de ventilatie lager gaat, dan moet de douche dus uit. Handig voor dagdromende kinderen...

- Zone 3: minimum 5%, maximum 60%, ook weer CO2 gestuurd, maar dan gemeten in de klep zelf.

De zones werken onafhankelijk. Als meerdere zones tegelijk meer vraag hebben (bijvoorbeeld badkamer en woonkamer) dan gaat de box zo hard mogelijk draaien en regelt met de kleppen.
Is dat zelf in te regelen via de usb kabel en de Duco netwerk tool?
Ja, dit kun je zelf inregelen met de duco netwerk tool, maar het is niet zo geavanceerd als je denkt.
Ik zou verwachten dat de box in situatie 1 op een laag vermogen staat en klep 1 op 100% open en klep 2 op bijvoorbeeld 80% (ivm minder leidingweerstand door kleinere lengte). Als situatie 2 op treedt, dan gaat de box harder draaien, draait hij zone 2 verder dicht om die op 5% te houden en laat hij zone 1 open. Gebeurt dit laatste ook echt of pakt hij dat anders aan omdat de ene sensor niks doet met de andere klep?
De box meet niet continu leidingweerstanden. Dat wordt eenmalig gekalibreerd (bij opstarten van de box, maar dat kun je ook uitzetten) Let daarbij vooral op dat je de uitblaasopening goed aansluit, dus vanaf de box direct met 150mm en zo recht en glad mogelijk. Dus geen 125mm kanaal of slang gebruiken!
Ik heb nu nog geen zones en tijdens het douchen trekt de huidige ventilatie een enorme bak koude lucht de woonkamer in en als er vrienden over de vloer komen dan gaat een groot deel van de ventilatie boven verloren.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat het enorm verschil maakt. De badkamer is nu nooit mee vochtig, terwijl de ventilatie in de woonkamer gewoon op een laag pitje blijft draaien!

Voor de zones gebruik ik twee sensorloze kleppen (die worden als 25 m3/uur verkocht, maar dat is volledig instelbaar) in combinatie met een vochtsensor in de badkamer en een CO2 sensor in de woonkamer. Voor de derde zone heb ik een CO2 gestuurde klep en geen ruimtesensoren, omdat die zone de hele bovenverdieping bedient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
Blihi schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:32:
[...]

Per zone kun je gedrag instellen. Ik heb 3 zones:

- Zone 1: minimum is 5%, maximum automatisch is 60%. Dit is CO2 gestuurd met de meter in de woonkamer. Bij 1000 ppm gaat de zone naar 60% en dan probeert de box het op 1000 ppm te houden.

- Zone 2: minimum is 5%, maximum automatisch is 60%, maximum handmatig is 100%. Dit is Vochtgestuurd, dus bij teveel vocht gaat de zone open, tot het vochtniveau gedaald is. Ik gebruik de delta stand niet (dus de box gaat niet sneller als het ineens vochtiger wordt). De handmatige stand gebruiken we als we in de douche staan. Dat is ook meteen de douche-time: 10 minuten op stand 3 en als de ventilatie lager gaat, dan moet de douche dus uit. Handig voor dagdromende kinderen...

- Zone 3: minimum 5%, maximum 60%, ook weer CO2 gestuurd, maar dan gemeten in de klep zelf.

De zones werken onafhankelijk. Als meerdere zones tegelijk meer vraag hebben (bijvoorbeeld badkamer en woonkamer) dan gaat de box zo hard mogelijk draaien en regelt met de kleppen.

[...]

Ja, dit kun je zelf inregelen met de duco netwerk tool, maar het is niet zo geavanceerd als je denkt.

[...]

De box meet niet continu leidingweerstanden. Dat wordt eenmalig gekalibreerd (bij opstarten van de box, maar dat kun je ook uitzetten) Let daarbij vooral op dat je de uitblaasopening goed aansluit, dus vanaf de box direct met 150mm en zo recht en glad mogelijk. Dus geen 125mm kanaal of slang gebruiken!

[...]

Uit ervaring kan ik je vertellen dat het enorm verschil maakt. De badkamer is nu nooit mee vochtig, terwijl de ventilatie in de woonkamer gewoon op een laag pitje blijft draaien!

Voor de zones gebruik ik twee sensorloze kleppen (die worden als 25 m3/uur verkocht, maar dat is volledig instelbaar) in combinatie met een vochtsensor in de badkamer en een CO2 sensor in de woonkamer. Voor de derde zone heb ik een CO2 gestuurde klep en geen ruimtesensoren, omdat die zone de hele bovenverdieping bedient.
Dank voor je reactie, dat geeft een beter beeld! Ik ben ook nog even aan het kijken of ik ruimtesensor voor de C02 ga gebruiken of een in de klep. Gebruik jij voor de woonkamer een wired versie of RF? Ik twijfel of het RF singnaal vanaf zolder de woonkamer haalt met dikke betonnen vloeren en ik heb geen elegante oplossing om een kabel van de box naar de woonkamer te krijgen. Eventueel zou ik een schakelcontact als repeater kunnen gebruiken, maar geen idee hoe ver het RF signaal van Duco komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amauer
Sven1234 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:32:
[...]
Gebruik jij voor de woonkamer een wired versie of RF? Ik twijfel of het RF singnaal vanaf zolder de woonkamer haalt met dikke betonnen vloeren en ik heb geen elegante oplossing om een kabel van de box naar de woonkamer te krijgen. Eventueel zou ik een schakelcontact als repeater kunnen gebruiken, maar geen idee hoe ver het RF signaal van Duco komt.
Het RF bereik van de bedieningsschakelaar is erg slecht. Helemaal in nieuwbouwhuizen.
Ik heb de ducobox en de bedieningsschakelaar beiden op RF High staan (default is laag). Maar zelfs dan mist de schakelaar geregeld een statusupdate. Je kan dit verhelpen door op de 1e verdieping een repeater neer te zetten (andere bedieningsschakelaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb alles op 230V, maar het blijven RF zenders. Het bereik is prima (nieuwbouw 2020).

De verschillende zenders fungeren ook als versterker in het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-05 19:46
3ssen schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:17:
[...]

Je kan zoeken op wachtwoord in dit topic. Anders vul je een van onderstaande in.

peppi&kokki
peppienkokki
peppie&kokkie
peppieenkokkie
jupiler
stella
DucoNetworkTool
Ik heb dit vandaag geprobeerd in de laatste versie van de Duco Network Tool en deze wachtwoorden werken helaas niet meer. Iemand al een nieuwe?

Edit: Of heeft iemand nog een linkje naar de V3 installer?

[ Voor 6% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 19-05-2022 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb dat wachtwoord nog nooit nodig gehad. De nieuwste versie van de tool staat hier: https://www.duco.eu/uk/download-network-control-tool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amauer
The_ Mad_Ping schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:41:
[...]

Ik heb dit vandaag geprobeerd in de laatste versie van de Duco Network Tool en deze wachtwoorden werken helaas niet meer. Iemand al een nieuwe?

Edit: Of heeft iemand nog een linkje naar de V3 installer?
In V4 hebben ze het servicepassword versleuteld :)
Dit is versie 3.10.4.0:
https://data.duco.eu/Duco...Duco%20Network%20Tool.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Maar was zou je met dat password kunnen dat je niet zonder dat password kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
Blihi schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:24:
Maar was zou je met dat password kunnen dat je niet zonder dat password kan?
Niet heel veel. Je kan logging ermee aanzetten en je kan een seriële terminal openen (heeft bij mij nog nooit gewerkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Logging doe ik via een Raspberry pi.

Ik gebruik de network tool alleen om instellingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:59
Voor mijn Ducobox Focus heb ik voor elke aansluiting een regelklep gekocht. Nu wil ik het systeem calibreren. Alle componenten worden netjes herkend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAxqZD-Wykj-_6jOCSQiY5oJRfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WJpF3r9i1ybCxlhOfEELhDlS.png?f=fotoalbum_large

Bij de calibratiestatus lijkt het echter alsof er maar 3 kleppen zijn getest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxNLxSI2g5fyf-aZpfFDvM655JA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6J9JuUsW3Jmdqyqcr9h1bvdL.png?f=fotoalbum_large

Wie heeft er ervaring met het calibreren? Zouden hier niet alle kleppen moeten staan?

In de Duco app zie ik de volgende waarschuwing: "The calibration values exceed the limits specified by Duco". Dit lijkt me ook niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:59
De drie kleppen die het niet doen heb ik als laatste toegevoegd. Er lijkt meer mee mis te zijn, want alle commando's die ik ze stuur worden genegeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Waarom hebben ze alle drie adres 1 (kolom sub)?

Ik zou de interne bekabeling nog eens goed nalopen. Daar lijkt iets mis te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 15-06-2022 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Iemand die weet hoe ik de NightBoost functie kan activeren?

Dit zijn mij instellingen op de webinterface:

Active: 1
StartTemp: 23
StartMonth: 5
StopMonth: 9
StartTime 1320
StopTime: 360

Als ik het goed begrijp zou hij vanaf een temperatuur van 23 graden tussen de maand mei en september vanaf 22:00u tot 6:00u moeten verhogen in snelheid. Het is nu 25 graden volgens de DucoBox Silent Connect maar hij blijft op de 10 % op de automatische stand draaien. Ik heb ook al geprobeerd de StartTemp te verlagen naar bv. 10 graden, maar dit lijkt niet te helpen.

Kan ik deze functie wel gebruiken en waarom gebeurt er niets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• expor
  • Laatst online: 08-05 05:29
Sinds een week ook een DucoBox Silent hangen met interne vochtsensor. De unit bleef constant op hoge toeren draaien met de vochtsensor ingestoken, maar na ontvangen van de USB/serial kabel en het openen van Duco Network Tool was al snel duidelijk waarom. Het setpoint voor de vochtsensor stond namelijk op 0%... Na dat aangepast te hebben werkt de sensor prima (tevens delta ingeschakeld). Het lijkt er bij de delta setting wel op dat de box dan gewoon op max auto-stand gaat en net zo snel weer aftoert. Ik weet niet of dat zonder delta ook zo is? Van de Zehnder was ik gewend dat hij afhankelijk van vocht percentage door de auto-range gaat, en niet alleen min of max.

@Blihi Op basis van je opmerking over calibratie heb ik die er ook uitgegooid, autocalibratie uitgeschakeld en zelf max capaciteit van de box en de RF-stand 1/2/3 % ingesteld. Dat werkt prima alleen nu blijft wel het oranje calibratie lampje branden in de box. Is dat uit te schakelen of moet ik een stukje tape aan de binnenkant van het deksel plakken? ;)

Verder nog een algemene vraag over één specifieke setting die mij niet duidelijk is. Wat doet 'Temperature dependant low/high setpoint (°C)' precies? Deze staat onder Service settings van de box.

[ Voor 12% gewijzigd door expor op 28-08-2022 13:37 ]

AMD 5800X3D | 16gb DDR 4 @ 3800/14 | 4070 Ti | 1TB Samsung Evo 970, 1TB Samsung Evo 860, 512MB Crucial

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Temperature dependent is volgens mij alleen relevant voor CO2 sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavanta
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:05
Hallo allen,

Ik heb een Docubox Silent welke niet fatsoenlijk reageert op de vochtsensor. De autostand geeft altijd 100% aan met de sensor aangesloten.
De instellingen hiervoor wil ik dus graag aanpassen.

Nu heb ik het volgende aangesloten:
Windows 11 pc met DucoBox tool
USB TTL FT232 stick:
https://www.amazon.de/-/n...+rs232%2Caps%2C55&sr=8-16
De stick is met de friendly name hernoemd naar de aangegeven naam in het register.
Met de juiste connector aangesloten op de Ducobox.
Deze is als volgt aangesloten:
Duco <--> USB
1 TX -- RX
2 RX -- TX
4 ground -- ground

Echter gebeurd er niets wanneer ik deze aansluit op de pc. Ik vermoed dat het aan de USB-stick ligt. Maar ik heb hier te weinig verstand van om er iets zinnings over te zeggen. Weet iemand toevallig wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Topic ff doorlezen. Je moet een CP210x kabel hebben en niet een PLxxx versie.

Het hernoemen is dan ook niet meer nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door Blihi op 11-10-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavanta
Blihi schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:34:
Topic ff doorlezen. Je moet een CP210x kabel hebben en niet een PLxxx versie.

Het hernoemen is dan ook niet meer nodig.
Klopt, maar zoals ik begreep was het juist ook mogelijk door deze te hernoemen.
Maar met deze stick is het dus niet te doen? Dan gaan we gewoon een andere bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Nee, dat werkte eerst wel, maar later niet meer inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavanta
Blihi schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:22:
Nee, dat werkte eerst wel, maar later niet meer inderdaad.
Duidelijk, bedankt! Dan gaan we een andere kabel regelen.
Zou deze kabel afdoende zijn:
https://www.amazon.de/-/n...cp210x%2Caps%2C54&sr=8-14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavanta
Besteld! Nog eventjes geduld hebben dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• expor
Als het net zoals bij mij is dan staat het setpoint op 0% luchtvochtigheid ingesteld en dan krijg je dit gedrag. Toch wel apart dat het zo geleverd wordt, en je dus niet anders kan dan (normaliter) een monteur inschakelen.

Ik heb een kant-en-klaar kabeltje bestelt dat hier ergens in het topic staat. Die werkt overigens niet met de laatste (V4?) versie van de Duco Network Tool (maakt geen verbinding), alleen met de V3.

[ Voor 31% gewijzigd door expor op 12-10-2022 10:23 ]

AMD 5800X3D | 16gb DDR 4 @ 3800/14 | 4070 Ti | 1TB Samsung Evo 970, 1TB Samsung Evo 860, 512MB Crucial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavanta
expor schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:20:
Als het net zoals bij mij is dan staat het setpoint op 0% luchtvochtigheid ingesteld en dan krijg je dit gedrag. Toch wel apart dat het zo geleverd wordt, en je dus niet anders kan dan (normaliter) een monteur inschakelen.

Ik heb een kant-en-klaar kabeltje bestelt dat hier ergens in het topic staat. Die werkt overigens niet met de laatste (V4?) versie van de Duco Network Tool (maakt geen verbinding), alleen met de V3.
Hij werkt! Zojuist even getest en de setpoint stond inderdaad op 0%... Even snel op 60 gezet en de autoatische stand gaat netjes laag staan. Zojuist even met de V3 gedaan.

Zit er overigens nog veel verschil in mogelijkheden tussen de V3 en V4? Vanavond eventjes rustig testen en rondneuzen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• expor
Geen idee, met v3 kan ik voldoende dus vind het wel prima. Wel bezig met projectje om het setpoint aan te passen adhv de luchtvochtigheid buiten. Op een warme en/of erg vochtige dag kan hij niet onder bijv. 65% komen en blijft ie door blazen. Daarom dus het setpoint op 65 gezet. Ik wil dat dynamisch maken met in eerste instantie een rpi. Het principe werkt (waardes wijzigen via serieel), nu nog uitwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik kan me niet voorstellen dat je met V4 ineens iets meer kunt. Wellicht wel met nieuwere producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amauer
expor schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:20:
Voor zover ik in de code heb kunnen vinden zit er geen verschil tussen V3 en V4 wat betreft het verbinden met een usb naar serieel converter. Hij zoekt op zowel een Silicon Labs CP210x als een seriële verbinding via Bluetooth. Als je geen Nederlandstalige windows hebt dan gaat hij de seriële verbinding via Bluetooth nooit vinden natuurlijk :').
public List<string> Connection_getDucoComPorts() => SetupDiWrap.ComPortNameFromFriendlyNamePrefix("Silicon Labs CP210x USB to UART Bridge");

public List<string> Connection_getDucoBluetoothPorts() => SetupDiWrap.ComPortNameFromFriendlyNamePrefix("Standaard seriële verbinding via Bluetooth");

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Weet iemand de correcte interpretatie van de per-node gegevens? `trgt` vs `actl` vs `snsr`?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lrRBvzL_lI4YgMM32vZTydeSgI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xoHzQXGeXzvDDSINLE5l1mJi.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
`snsr` lijkt vaak maar niet altijd te matchen met `trgt` wanneer het niet nul is.

Mijn gok: `actl` is de werkelijke draaisnelheid, `trgt` het berekend doel en `snsr` het doel voor die valve puur op basis van de sensor, wanneer er nog niet rekening is gehouden met de per-node `autoMin` instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• expor
@amauer Met V4 krijg ik geen verbinding met je kabeltje, met V3 werkt het prima. Meerdere USB kabels van verschillende lengte geprobeerd waarna ik V3 heb geïnstalleerd en alles meteen werkte. Niet dat ik V4 verder nodig heb denk ik en met V3 kon ik mooi het seriële verkeer loggen voor m'n eigen app :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-05 20:52
Wim Leers schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:36:
`snsr` lijkt vaak maar niet altijd te matchen met `trgt` wanneer het niet nul is.

Mijn gok: `actl` is de werkelijke draaisnelheid, `trgt` het berekend doel en `snsr` het doel voor die valve puur op basis van de sensor, wanneer er nog niet rekening is gehouden met de per-node `autoMin` instelling.
Het hangt ook deels af of je een 1 of 2 zone toevoer systeem hebt denk ik. Mij valt in mijn 2 zone toevoer op dat als een toevoer sensor bijv 100 wil (snsr) dat de trgt maar een deel ervan is (mogelijk bepaald door de balans tussen de zones, bijv 60/40) en actl is idd wat de box haalt op basis van trgt en uiteindelijk ook haalt als er maar 1 sensor is met vraag. Bij meerdere sensoren met een eigen vraag (dia onderling verschilt) weet ik het niet. Dat heb ik nog niet gezien/meegemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amauer
Wim Leers schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:33:
Weet iemand de correcte interpretatie van de per-node gegevens? `trgt` vs `actl` vs `snsr`?
trgt = TargetValue
actl = cval = CurrentValue
snsr = SensorRequest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT5952
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 16:04
Anoniem: 1170730 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:31:
THANX, het werkt. Verbinding met de software. Nu kijken waarom ventilator niet automatisch verhoogd bij inbouw RH-sensor.

[...]
Ben je hier nog uitgekomen?

Ik heb sindskort een Duco Silent hangen met RH-sensor en bij mij doet hij het maar matig qua vochtsensor.
De badkamer moet bijna potdicht zitten van de mist/condensvorming wil hij gaan optoeren qua afzuiging. En dit doet hij dan alleen als ik afstelkelk van de aanzuigmonding in m'n badkamer helemaal verwijder! En zelfs dan slaat hij nog af / terug naar Auto-stand tijdens het douchen en een minuut later toert hij weer op. Het lijkt wel een jojo zo af en toe.

Mijn Itho Daalderop werd veel eerder getriggerd en bleef dan standaard 30m volle bak afzuigen. En deed dit ook met de kelk in de afzuigmonding van de badkamer zonder problemen.

De Duco valt mij erg tegen op dit gebied, hij is veel stiller dan de Itho Daalderop en ook minder diep qua behuizing. Maar qua Auto-stand is de Itho out of the box veel beter afgesteld. Zelfs in de zomer geen problemen bij een hogere luchtvochtigheid dat de vochtsensor onnodig getriggerd zou worden zoals ik hier en daar lees mbt de Duco systemen.

Wellicht zijn er anderen hier op het forum die dit herkennen en een oplossing weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cavanta
ErikT5952 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 07:38:
[...]

Ben je hier nog uitgekomen?

Ik heb sindskort een Duco Silent hangen met RH-sensor en bij mij doet hij het maar matig qua vochtsensor.
De badkamer moet bijna potdicht zitten van de mist/condensvorming wil hij gaan optoeren qua afzuiging. En dit doet hij dan alleen als ik afstelkelk van de aanzuigmonding in m'n badkamer helemaal verwijder! En zelfs dan slaat hij nog af / terug naar Auto-stand tijdens het douchen en een minuut later toert hij weer op. Het lijkt wel een jojo zo af en toe.

Mijn Itho Daalderop werd veel eerder getriggerd en bleef dan standaard 30m volle bak afzuigen. En deed dit ook met de kelk in de afzuigmonding van de badkamer zonder problemen.

De Duco valt mij erg tegen op dit gebied, hij is veel stiller dan de Itho Daalderop en ook minder diep qua behuizing. Maar qua Auto-stand is de Itho out of the box veel beter afgesteld. Zelfs in de zomer geen problemen bij een hogere luchtvochtigheid dat de vochtsensor onnodig getriggerd zou worden zoals ik hier en daar lees mbt de Duco systemen.

Wellicht zijn er anderen hier op het forum die dit herkennen en een oplossing weten?
Heb je hem zelf al eens uitgelezen? Je kan in de software namelijk het gewenste vochtgehalte instellen. Misschien staat deze wel gewoon te hoog ingesteld waardoor hij niet aanslaat. Hoort de monteur normaliter te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikT5952
Zojuist de kabel besteld om daar inderdaad maar eens mee te gaan beginnen.
Ik heb de Duco net een paar dagen in huis, had niet verwacht meteen te moeten Tweaken 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavanta
ErikT5952 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:57:
Ik heb de Duco net een paar dagen in huis, had niet verwacht meteen te moeten Tweaken 😆
Begrijpelijk, normaal hoort de installateur dat ook netjes te doen. Elke ruimte is natuurlijk anders wat betreft gehaltes en voorkeuren van de bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
ErikT5952 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:57:
Kan ook zonder de kabel, gewoon op het toestel zelf. Beetje prutserig, maar kost je niks en is ook niet moeilijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT5952
Wim Leers schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:32:
[...]

Kan ook zonder de kabel, gewoon op het toestel zelf. Beetje prutserig, maar kost je niks en is ook niet moeilijk!
Ik vond het eerlijk gezegd niet erg overzichtelijk de beschrijving en met de knopjes en ledjes. De mijne heeft geen display of iets dergelijks en ik ben kleurenblind dus dat maakt het niet altijd makkelijk 🫣
Ik zie ook niet in de beschrijving staan hoe je de vochtsensor gevoeliger of minder gevoelig af zou kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fzwart
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-07-2024
Hallo allemaal. Heb de Ducobox Silent al anderhalf jaar hangen, incl. 2 boxsensors (CO2 en luchtvochtigheid). Omdat hij constant op volle toeren aan het draaien was heb ik de boxsensors verwijderd, en doe ik alles handmatig. Na contact met Duco kreeg ik aanbevelingen voor monteurs die de boxsensoren kunnen afstellen; uiteraard heeft geen van hen tijd of zin in zo'n kleine klus. Dan maar zelf, ook al ben ik niet handig en technisch.

Nu heb ik @amauer 's kabeltje besteld en gisteren ontvangen. Ik heb dit topic uitgebreid doorgelezen en geprobeerd verbinding te maken met de DucoBox via de Duco Network Tool v4. Alleen, als ik het kabeltje verbind met de DucoBox gebeurt er niks. Ook niet als ik op "connect to network" klik. Het blauwe lampje op de kabel brandt wel. Ik heb overigens de micro-usb van de kabel van @amauer verlengd met een micro-usb --> USB-A kabel omdat ik geen micro-usb n mijn laptop heb (wel USB A). Maar dit zou geen probleem moeten zijn? Wellicht toch problemen met v4 zoals eerder gemeld in dit topic?

Kan iemand in lekentaal uitleggen wat ik nu moet doen om de waarden van de boxsensoren aan te passen? Of waar eventueel DNT v3 nog te vinden is? Ik dacht alles in huis te hebben (kabel van Arne en de DNT V4) maar het lukt helaas nog steeds niet. Heel veel dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
Versie 4 werkt inderdaad niet. Er staat een link in dit topic naar dnt versie 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klootwyk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:41
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn mij het service password te vertellen?

Ben bezig met de Duco Network Tool, alleen de auto calibratie blijft heel lang hangen.
Ook vind de RH sensor dat het erg vochtig is terwijl de badkamer kurkdroog lijkt. Nog even verder kijken maar ondertussen...

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• expor
Je kunt er niet veel meer mee dan zonder, maar bijv. "stella" werkt. Staat ergens een lijstje in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klootwyk
Bedankt, maar dat wachtwoord werkt helaas niet.
Op een of andere manier geeft m'n vochtsensor 82,5% terwijl de badkamer kurkdroog lijkt. Enige wat ik kan verzinnen is omdat het buiten regent dat de luchtvochtigheid relatief hoog is.
Mn box staat nu in de auto hoogstand terwijl er nauwelijks co2 is en badkamer droog :(

Bedankt voor je moeite iig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sven1234
@klootwyk Zie het bericht hieronder van amauer van enige tijd geleden. Maar zoals eerder aangegeven zijn de extra opties beperkt. Ik zou tijdelijk de threshold even verhogen (ook te doen zonder wachtwoord).
amauer schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:34:
[...]

In V4 hebben ze het servicepassword versleuteld :)
Dit is versie 3.10.4.0:
https://data.duco.eu/Duco...Duco%20Network%20Tool.exe

[ Voor 16% gewijzigd door Sven1234 op 31-12-2022 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klootwyk
Ah ja, zo werkt het wel, bedankt!

Weinig extras zie ik…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fzwart
amauer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:18:
Versie 4 werkt inderdaad niet. Er staat een link in dit topic naar dnt versie 3.
Dank, gevonden. Krijg echter ook met v3 geen connectie. Even heel basic vraag, maar het is gewoon stekker eruit, deksel verwijderen, kabel op printplaat aansluiten en op laptop, stekker erin, DNT opstarten, "connect to network"? Hij blijft maar zeggen: no connection is found. Iemand een idee wat er mis gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
Wordt de kabel wel herkend door windows?
Zo niet, andere usb kabel proberen.

Zie je de rood/groene lampjes kort knipperen wanneer de dnt verbinding probeert te maken?

Kun je met putty wel verbinding maken (baudrate 115200)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fzwart
Het blauwe power lampje in de chip brandt. Die groen/rode niet. Het is gewoon een hele simpele micro-usb naar USB kabel. Zou moeten werken? Anders probeer ik morgen een andere kabel. Ik heb geen micro-usb ingang op mijn laptop (wel usb-C eventueel). Nog aanbevelingen? Dank voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
@fzwart mijn aanbevelingen zijn de bovenstaande drie vragen beantwoorden/testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:52
Wim Leers schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:32:
[...]

Ik kan hier de instructies niet voor vinden.
Handleiding heeft het alleen over High/Low of reset.
Heb je ergens een linkje hoe andere instellingen te wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:00
fzwart schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:24:
Het blauwe power lampje in de chip brandt. Die groen/rode niet. Het is gewoon een hele simpele micro-usb naar USB kabel. Zou moeten werken? Anders probeer ik morgen een andere kabel. Ik heb geen micro-usb ingang op mijn laptop (wel usb-C eventueel). Nog aanbevelingen? Dank voor je hulp.
Wat voor chip zit er op de kabel? Welke kabel heb je? Ik heb ooit een kabel (cp2102 even uit mijn hoofd) gekocht voor een paar euro met een normale usb aansluiting. Werkt als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fzwart
Sorry - je praat echt met een leek hier. Hoe check ik of de kabel herkend wordt? Ik kan er wel andere apparaten mee aansluiten op mijn laptop.

De rood/groene lampjes branden niet dus ik verwacht dat het inderdaad de kabel is.

Putty heb ik nooit mee gewerkt. Ik ga eerst een andere kabel proberen, als dat niet werkt zal ik me hierin verdiepen.

Ik heb een foto bijgevoegd van de kabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DM2IrEDLxqZTv9j1rpiE5YcuCh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3sY3DcUaPmtifoFyC8XJhac.jpg?f=fotoalbum_large
amauer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:59:
Wordt de kabel wel herkend door windows?
Zo niet, andere usb kabel proberen.

Zie je de rood/groene lampjes kort knipperen wanneer de dnt verbinding probeert te maken?

Kun je met putty wel verbinding maken (baudrate 115200)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fzwart
Goof2000 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:46:
[...]

Wat voor chip zit er op de kabel? Welke kabel heb je? Ik heb ooit een kabel (cp2102 even uit mijn hoofd) gekocht voor een paar euro met een normale usb aansluiting. Werkt als een trein.
Ik heb deze van @amauer gekocht: https://ventilationgateway.com/product/usb-kabel/

Alleen hij heeft dus micro-USB die ik niet op mijn laptop kan aansluiten. Ik heb er een micro-usb/USB-A kabel op aangesloten. Hij geeft wel power door die kabel. Maar er gaat toch ergens iets mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:00
fzwart schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:58:
[...]

Ik heb deze van @amauer gekocht: https://ventilationgateway.com/product/usb-kabel/

Alleen hij heeft dus micro-USB die ik niet op mijn laptop kan aansluiten. Ik heb er een micro-usb/USB-A kabel op aangesloten. Hij geeft wel power door die kabel. Maar er gaat toch ergens iets mis.
Als ik de micro-usb kabel zie lijkt het een voedingskabel zonder data lijnen. Heb je niet een oude Android telefoon waar een kabel bij zat? (met micro-usb)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fzwart
je hebt helemaal gelijk, ik dacht dat ik de kabel an mijn google nest cam had gepakt maar het bleek inderdaad een kabel zonder data lijnen. Dom, maar gelulkig simpel opgelost. Thanks! Het werkt perfect nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Chriztiaan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:29:
[...]

Ik kan hier de instructies niet voor vinden.
Handleiding heeft het alleen over High/Low of reset.
Heb je ergens een linkje hoe andere instellingen te wijzigen?
- EN: https://www.duco.eu/Wes/C...n)_638030902988978421.pdf
- NL: https://www.duco.eu/Wes/C...l)_638030723199587193.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:52
Ah voor de Focus, ik heb de Silent. Ik ga toch maar eens op zoek naar een kabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Chriztiaan schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:16:
[...]

Ah voor de Focus, ik heb de Silent. Ik ga toch maar eens op zoek naar een kabeltje.
Oh, wow! Ik dacht dat de Silent de *nieuwe* versie was, maar het is gewoon een afgezwakte versie als ik naar https://www.duco.eu/Wes/C...l)_637655652565619521.pdf kijk :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT5952
fzwart schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:29:
je hebt helemaal gelijk, ik dacht dat ik de kabel an mijn google nest cam had gepakt maar het bleek inderdaad een kabel zonder data lijnen. Dom, maar gelulkig simpel opgelost. Thanks! Het werkt perfect nu.
Fijn dat het nu werkt. Als het goed is werkt DNT V4 ook prima met dat kabeltje. Althans bij mij wel en kan alles nu heel goed instellen en uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardButler
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 31-03-2023
Ik heb een Duco Focus en ik zou willen kijken of ik die via Homebridge op Apple Woning (homekit) kan krijgen.

Ik heb wel gezien dat er een module is voor de silent. Maar de Focus heb ik nog niet gezien. Iemand enig idee?

p.s. ik heb gisteren m’n communicatie print ontvangen en die moet er nog in. Maar was al even benieuwd of er een kant en klare homebridge oplossing voor is.😅 Anders moet ik denk ik zelf bezig.

[ Voor 30% gewijzigd door GerardButler op 16-01-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tobias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:53
GerardButler schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:13:
Ik heb een Duco Focus en ik zou willen kijken of ik die via Homebridge op Apple Woning (homekit) kan krijgen.

Ik heb wel gezien dat er een module is voor de silent. Maar de Focus heb ik nog niet gezien. Iemand enig idee?
Er is ook een officiële Duco communication print waarmee je de Focus aan het netwerk kan verbinden. Heb ik ook thuis. Is mij nog niet gelukt die in HA te integreren.

"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:52

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Tobias schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Er is ook een officiële Duco communication print waarmee je de Focus aan het netwerk kan verbinden. Heb ik ook thuis. Is mij nog niet gelukt die in HA te integreren.
Wat kost zo'n officiele print van Duco?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amauer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:52

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim Leers
Tobias schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Die heb ik gemaakt! :)

https://github.com/wimleers/homebridge-ducobox

Nog niet gepubliceerd op npm. Draait hier al maanden stabiel. Ik wil eerst nog occupancy sensors doen werken voor ik het publiceer. Ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RKvip9HIW4I-l9A1Kfc8Fw6xuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RLVudFEsHehoCIw9u0S7Xbpd.jpg?f=fotoalbum_large

Werkt met de Silent, Focus, any of them. Geen hardcoded assumptions zoals in het origineel.

[ Voor 33% gewijzigd door Wim Leers op 16-01-2023 13:26 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste