marnie schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:51:
Ik begrijp het probleem van de meetwaarde verschillen. Ik zie ze ook en heb ze in mindere mate ook. Maar ik accepteer

dat ze er zijn en probeer het verschil te compenseren bij het setpoint van de RH regeling. Omdat ik Homeassistent tesamen met de Duco Communiccation Print gebruik (de oude en alleen nog af en toe op Martplaats te krijgen, de nieuwe Connectivity Board heeft geen goed API) is dat prima te doen.
Jouw hoge RH waarde kan ik niet direct verklaren maar zomaar wat puntjes en ideeen:
- Als je de sensor tijdelijk even naar een andere ruimte breng bv de woonkamer wat zijn dan de waardes?
- Kan er ergens toevoer zijn van vochtige lucht zodat dez RH waarde hoog blijft, raampje/schuifje?
- Komt er voldoende 'drogere' lucht binnen via de ventilatie: dus niet alleen afvoer maar ook toevoer?
- Welke lucht ontvochtiger gebruik je?
- Alhoewel er geen calibratiemogelijkheid zit op de Duco HR sensor kan je de waardes wel testen via de zout calibratie methode, zie bv : https://www.humidordiscou...libreer-je-een-hygrometer. Bij een grote afwijking (> 3% genoemd in Duco's technische fische) heb je een argument om een claim bij Duco, via je leverancier, neer te leggen.
De sensor even naar een andere ruimte brengen gaat niet. Het ding zit in de muur op de 230V. Maar als ik bijvoorbeeld de airco 's zomers aan heb staan en de deuren open zet, dan daalt de waarde nauwelijks.
Welke ontvochtiger is niet zo interessant. Of dit nu de L/L airco is, of de ontvochtiger die normaal in het washok staat voor de momenten dat we heel natte was ophangen. Het feit blijft dat de Duco sensor veel te hoge waardes aangeeft.
Ik heb een Ducobox focus. Ook die kan ik steeds programmeren vanuit de raspberry Pi, of met de Duco software. Het probleem is echter dat je dat niet te vaak moet doen volgens Duco's eigen documentatie. De print is er niet voor gemaakt om steeds nieuwe parameters op te slaan. Het is meer een 'set and forget' principe.
De afwijking in sensoren is zodanig constant dat claims geen enkele zin hebben. Ook de CO2 sensor op de muur beneden heeft dezelfde temperatuurafwijking, +/- 1,5 graad. Daar valt inderdaad niets aan in te stellen of kalibreren.
Ik gebruik de sensor nu gewoon als een heel dure handbediening. Voor het douchen de ventilatie op maximaal (10 minuten maximale stand waarbij slechts 1 zone afgevoerd wordt. Dat levert een enorm debiet in de badkamer op). Tijdens het douchen blijft de luchtvochtigheid dan ook constant.
Daarna, dus als de ventilator weer terug regelt, stijgt de luchtvochtigheid ineens enorm. Op zich logisch, want de luchtstroom verandert ineens. Dan blijft de sensor nog lange tijd een heel hoge waarde geven, waardoor de ventilatie lang doorgaat op een hoger niveau. Soms wel 24 uur.
Zelfs in de vakantieperiode, toen er deze zomer niemand thuis was, het buiten snikheet en droog was en binnen de airco aanstond voor de piekmomenten kwam de luchtvochtigheid volgens de sensor van Duco niet onder 75% uit.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp