Toon posts:

Pin header type voor ducobox uitlezing

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:15

Japie.G

Colour Classic

Humor... NOT

Heb alles vol met schroeven zitten, no go volgens duco

Kanaal naar badkamer is 100mm waar ik 60m3 doorheen trek als hij vol aan staat. No go volgens duco

Kanaal naar zolder is 100mm waar ik 35m3 doorheen trek in vollast. No go volgens duco

Geen van de kanalen heeft akoustische dempers. No go volgens duco..

* Japie.G weet wel waar dat lawaai vandaan komt. Gaat weer een projectje worden..

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:00
Hoe meten jullie zelf die debieten?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Nou, ik heb de box met zo'n CP2102 breakout USB ding aangesloten en de tool werkt prima.

Wel stond er meteen een waarschuwing in beeld: De auto-calibratie van de unit faalt. De gemeten weerstand is blijkbaar te hoog. Geen idee of dat van belang is, want zoals gezegd heeft de box maar 1 ventilatie kanaal en is met de CO2 en de vochtsensor volledig vraaggestuurd. De box zelf hoeft dus niets bijzonders te doen, anders dan te reageren op de vraag van de sensoren.

Volgens de tool zou ik alle 'vents' open moeten zetten om vervolgens opnieuw te kalibreren. Maar alles staat open...

Ik heb eerst de autocalibratie maar uitgezet, maar ook dat was nog niet voldoende, want de vochtsensor vraagt om 100% ventilatie, maar de box geeft maar 74%

Uiteindelijk heb ik de volledige calibratie verwijderd. Dat hielp. Op dat moment gaat de box naar 100% als de sensor daar om vraagt...

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Met behulp van het Python project van @stein.h (te vinden op https://github.com/SteinHeselmans/DucoBox) heb ik de sensoren meteen geïntegreerd in Domoticz.

Het was even puzzelen (mijn Python is niet zo goed), maar met dit eenvoudige script lees ik de Box, de CO2 en de vochtigheid uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
import duco.ducobox as duco

duco.set_logging_level('info')
interface = duco.DucoInterface(port='/dev/ttyUSB0')
box = duco.DucoBox(1, 1,interface)
co2 = duco.DucoNodeWithCO2(3,3,interface)
tmpbeneden = duco.DucoNodeWithTemperature(3,3,interface)
hum = duco.DucoNodeWithHumidity(4,4,interface)
tmpboven = duco.DucoNodeWithTemperature(4,4,interface)

box.sample()
co2.sample()
tmpbeneden.sample()
hum.sample()
tmpboven.sample()

print str(box.get_value(duco.FANSPEED_STR))
print str(co2.get_value(duco.CO2_STR))
print str(tmpbeneden.get_value(duco.TEMPERATURE_STR))
print str(hum.get_value(duco.HUMIDITY_STR))
print str(tmpboven.get_value(duco.TEMPERATURE_STR))

De USB module zit op /dev/ttyUSB0 en de verschillende nummers bij de componenten komen uit het overzicht van het netwerk dat de tool zelf genereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ceesios schreef op zondag 9 februari 2020 @ 23:06:
Met onderstaande config kun je de box in home assistant uitlezen. Aangezien de print niet zo stabiel is heb ik het in 2 rest sensoren gezet en uitgesplitst in templates om het aantal api calls te beperken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
- platform: rest
  name: ducobox_node_info
  json_attributes:
    - temp
    - co2
    - rh
  resource: http://192.168.1.27/nodeinfoget?node=1
  value_template: 'OK'

name: ducobox_box_info
  json_attributes:
    - Performance
  resource: http://192.168.1.27/boxinfoget

- platform: template
  sensors:
    ducobox_temp:
      friendly_name: 'Temperature'
      value_template: '{{ states.sensor.ducobox_node_info.attributes["temp"] }}'
      device_class: temperature
      unit_of_measurement: "°C"
    ducobox_co2:
      friendly_name: 'co2'
      value_template: '{{ states.sensor.ducobox_node_info.attributes["co2"] }}'
      unit_of_measurement: "ppm"
    ducobox_rh:
      friendly_name: 'Humidity'
      value_template: '{{ states.sensor.ducobox_node_info.attributes["rh"] }}'
      device_class: humidity
      unit_of_measurement: "%"
    ducobox_power_consumption:
      friendly_name: 'Power Consumption'
      value_template: '{{ states.sensor.ducobox_box_info.attributes["Performance"]["PowerNow"] }}'
      device_class: power
      unit_of_measurement: "W"
    ducobox_humidity:
      friendly_name: 'Pressure'
      value_template: '{{ states.sensor.ducobox_box_info.attributes["Performance"]["PressureTotal"] }}'
      device_class: pressure
      unit_of_measurement: "Pa"
Ik heb bovenstaande oplossing ook gebruikt om via Home Assistant de Ducobox Silent Connect uit te lezen. Dit werkte maandenlang prima, maar sinds kort (na de update naar 0.177) zit ik vaak met lege sensor waarden in de dashboards. Ik heb in het Home Assistant topic al hulp gezocht via https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/64629406. Voordat ik er verder induik wilde ik eerst hier even kijken of iemand het wellicht al heeft opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:59
Ik heb momenteel een (vanuit de nieuwbouw geplaatste) DucoBox Silent box in gebruik. Deze heb ik naderhand uitgebreid met een Communication Print (welke ik gekoppeld heb met OpenHab) en een Vocht boxsensor. Daarnaast hangt er vanuit de bouw een CO2 sensor in de woonkamer.

Nu lijkt de regeling in de basis goed te gaan. CO2 vraag wordt gestuurd door de sensor in de woonkamer. In de keuken heb ik een losse CO2 sensor gemaakt welke bij overschrijding via OpenHAB ervoor kan zorgen dat de ventilator tijdelijk naar stand 3 gaat, net zo motion sensoren in toiletten zetten ventilatie tijdelijk op 2 (indien deze niet al hoger staan).

Nu vind ik alleen de afzuiging in de badkamer nog wat tegenvallen. Via AliExpress heb ik een anemometer gekocht en ik kan nu het debiet ook meten en eventueel gaan aanpassen. De metingen die ik nu heb gedaan lijken op zich niet verkeerd, maar wel standaard. Keuken 2x 65 m3/u, toilet beneden en boven 35 m3/u, bering/wasruimte 46 en badkamer 55 m3/u. Even los van wat afwijking in de meting komt dit in de richting van de standaard regels die ik lees en in de handleiding zie (75m3 voor keuken, 25 voor toilet, 50 voor badkamer).

Enerzijds zit ik een beetje met de vraag in hoeverre je hieraan zou meten vasthouden. Ik heb het idee dat dit minimum eisen vanuit bouwbesluit zijn. Hoger mag, hoeft niet maar gaat ten koste van stroomverbruik en wellicht warmteverlies en/of geluid. Anderzijds denk ik dat het gewenste debiet van met name de badkamer wel erg afhankelijk zou moeten zijn van hoeveel/hoelang iemand doucht. Ik zie ook berekeningen waar afzuiging badkamer inhoud x 10 is (dan kom ik op 200m3/u). Dus ik zou die eigenlijk wel hoger willen hebben, in ieder geval op douchemomenten. Nu heeft mijn huis fysiek 3 kanalen:

1. Keuken, toilet beneden
2. Badkamer, toilet boven
3. Wasruimte/ketelruimte zolder

Verder heb ik geen regelkleppen in de box.

Nu ik de installatiehandleiding weer eens lees zie ik dat er 2 inregelmodussen zijn... high (standaard) en low. Deze laatste biedt een boost mogelijkheid (143-333%).

Is het een rare gedachte dat ik voor badkamer >50 m3/u zou willen en iemand een idee hoe ik dit slim zou kunnen aanvliegen? Een optie is inregelen op low (ik zie dit nergens terug verder in de duco network tool, of krijg je in die stand simpelweg man3 op 150% ofzo?. Daarnaast natuurlijk nog de vraag in hoeverre deze inregeling gaat werken icm de vochtsensor. Gaat deze dan ook booststand gebruiken of is dat alleen voor manuele standen? Ik zou uiteindelijk ook altijd nog naast de automatisch vochtsensor, op bepaalde tijden via OpenHAB een signaal om te boosten kunnen geven.

Iemand ideeen/suggesties/opmerkingen en/of soortgelijke situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Niet online
Ik vrees dat ik je hierbij niet direct kan helpen, Peter. Ik was wel erg benieuwd welke anemometer je bij Alieexpress hebt aangeschaft. Ik zou onze ventilatie ook eens willen nameten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petermdevries
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyBUwrb0Qw5FryA-O5tBn1JU4Ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CtTpZZOVLGjPsfTtQVFeIEWE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-MBXxq1B2qHwEK0ACsc18n68LM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhUZl268vr0f6SZzia35efds.jpg?f=fotoalbum_large

Even zoeken op Peakmeter en dan PM6252A.
Via dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1985332 op het idee gekomen.

[ Voor 6% gewijzigd door petermdevries op 15-11-2020 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpion303
  • Niet online
petermdevries schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:29:
..
Via dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1985332 op het idee gekomen.
Cool, dankjewel!!,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-10 02:25
Awesome, ik heb ook direct die PM besteld!
Wacht ook nog op mijn kabel om aan de Ducobox te hangen, ben benieuwd wat daar allemaal mee te doen is.
Ik zou ook graag wat meer willen afzuigen in de badkamer om geen schimmelvorming te krijgen e.d., en heb pas een in-box vochtsensor toegevoegd. Had achteraf net zo goed een goedkope slimme vochtsensor in de badkamer zelf kunnen hangen, en dan aansturen dat de box harder gaat draaien op basis daar van.
Ben bang dat met alles op 1 kanaal de vochtigheid niet echt drastisch omhoog gaat bij de sensor.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@petermdevries

Die high en low modus heeft te maken met woonhuis of appartement.

Bij een appartement MOET de installatie ingeregeld worden op het debiet en moet daar ook maximaal op staan. De boost moet dus uitgeschakeld worden. Op die manier zorg je ervoor dat er niet teveel geluid uit die doos komt.

Bij een woonhuis maakt het geluid niet uit, dus kun je ook voor de LOW modus kiezen. De handleiding spreekt zichzelf hier overigens tegen, want op de ene pagina staat 'LOW' voor grondgebonden woningen en verderop staat dat 'HIGH' geschikt is voor de meeste woningen.

Als je overal sensorgestuurd werkt, heb je geen handmatige stand meer nodig. Mijns inziens is kalibreren dan niet nodig.

Wat ik heb gedaan is het volgende: Met de Duco software heb ik de kalibratie uit de Ducobox verwijderd en auto-kalibreren uitgezet.

Vervolgens heb ik de CO2 meter ingesteld op 800 PPM en de vochtsensor op 80%. Dat lijkt hoog, maar 80% volgens de Duco vochtsensor is 60% volgens de luchtontvochtiger die ik een tijdje in de badkamer had gezet, dus die sensor wijkt nogal af.

Verder heb ik de minimaalstand bij automatisch regelen op 20% gezet en het maximum op 100%.

Het gevolg is dat de box nu keurig zachtjes ventileert (20%) als er geen vraag is. Zodra het CO2 niveau oploopt naar 800 begint de box op +/- 60% te draaien.

In de badkamer drukken we 1 keer op 3 zodra je de douche in gaat. Dan blijft hij 15 minuten op 100% draaien. Daarna schakelt hij terug naar automatisch en als de luchtvochtigheid dan nog hoog is blijft hij doordraaien.

Hieronder een plaatje van het gedrag op 15 november. Rond 8 uur is iemand gaan douchen en heeft hem op max gezet. De luchtvochtigheid stijgt dan even later van 80% naar 90% (gemeten door Duco). Na 15 minuten valt het toerental terug naar +/- 2000. Dat is de automatische stand omdat de luchtvochtigheid nog boven de 80% is.

Zodra de luchtvochtigheid onder de 80% zakt, daalt het toerental naar 440. Even later gaat het toerental weer iets omhoog omdat de luchtvochtigheid in de badkamer weer stijgt. En die zakt langzaam met het toerental weer tot een uur of 14:30, dan is de 80% weer bereikt.

CO2 blijft 's ochtends ruim onder de grenswaarde. Overdag waren we niet thuis, maar vanaf 18:00 weer weer wel. Met 4 man in de kamer stijgt de CO2 dan snel naar 800 (gemeten door Duco, geen idee of dat klopt). Het toerental van de ventilatie gaat dan naar +/- 1800 en CO2 blijft op 800, totdat de eerste weer in de douche gaat en handmatig de ventilatie op 100% zet.

En dat patroon herhaalt zich.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UELAPzoiMGf3eLvhz1qkX45MrGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v4kXCqVmcdT3kCR5WB46bd4p.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
petermdevries schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:29:

Thanks. Ik heb ook zo'n ding besteld. Voor nog geen 17 euro, daar kun je je geen buil aan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
Ik heb gisteren nog even geprobeerd met de LOW mode. In dat geval wordt manual 2 eigenlijk 100% en kun je met manual 3 dus >100% generen zolang je box nog capaciteit over heeft. Automatische regeling (incl de vochtsensor) blijven regelen tot op 100%.

Zonder aan de ventielen te hebben gedraaid heb ik de inregeling dus wat omhoog gezet zodat ik in de keuken weer hetzelfde debiet kreeg en dat leidde met de booststand in de badkamer tot ietsjes meer debiet. De duco-app toont nu een capaciteit van 565 m3/h. Iets wat hij waarschijnlijk nooit zal halen, want max 400 m3/h volgens mij.

Daarnaast heb ik mij ook wat verder ingelezen. Ik zit nu te denken om de capaciteit op maximaal te zetten (zelfde als weghalen calibratie?). Volgens mij mag er best nog wat meer geventileerd worden (onbenoemde ruimtes vanuit de bouw zijn nu ook slaapkamers geworden) dus volgens die berekeningen kom ik uit op iets van 400 m3/h. Als ik een aantal andere ventielen iets open schroef (wasruimte, badkamer helemaal open zet) dan zal de afzuiging badkamer dus ook stuk omhoog gaan.

En dan gewoon op HIGH instellen (ik heb dan immers toch geen overcapaciteit meer voor de boost) zodat hij verder zelf regelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggSwFwfEhcK25WKr4r5QPgOPpik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n4qX3h8CmGLbQ4BOVpvzdYE4.png?f=fotoalbum_large

Dit is nu mijn gedrag... met boxsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Inderdaad, op LOW wordt de 100% verlaagd naar iets anders wat je zelf moet inregelen via de procedure in de installatiehandleiding. De boost wordt dan dus meer dan 100%.

Je kunt dat ook in de software doen in plaats van met een handmeter, maar meten is weten. Ik heb ook zelf aanpassingen gedaan aan de ruimtes en de ventielen, dus vandaar dat ik nu ook maar zo'n meter heb besteld om eens te kijken hoeveel debiet ik haal.

Het lukt mijn box in ieder geval niet om automatisch te kalibreren. Hij blijft aangeven dat de waardes buiten de grenswaarden vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
Blihi schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:19:
Het lukt mijn box in ieder geval niet om automatisch te kalibreren. Hij blijft aangeven dat de waardes buiten de grenswaarden vallen.
Ja, die melding heb ik ook. Ben benieuwd of deze melding ook blijft als de ventielen wat verder op zouden staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik hield die melding zelfs met de ventielen er af.

Ik begrijp ook niet helemaal wat die box probeert te kalibreren. Als ik het goed begrijp meet hij de aanzuigweerstand, door stroom te meten bij een specifiek toerental.

Voor zover ik het begrijp moet je die box instellen op het gewenste debiet bij het verste ventiel en dan alle ventielen een voor een inregelen waarbij je steeds terug gaat naar het verste ventiel om het debiet op de box af te stellen (alle andere ventielen stel je op het ventiel in).

Tijdens het instellen meet de box de stroom nodig om dat toerental te halen en daarvan wordt de leidingweerstand afgeleid.

Eenmaal afgesteld heeft de box dus een 'gewenst debiet' (dat is de 100%, oftewel standje 2 bij LOW en standje 3 in HIGH modus) voor alle ventielen en een bijbehorend ingesteld toerental (in de software ook een percentage van het maximum).

Het automatisch kalibreren is bedoeld om bij het opstarten weer even te controleren of het gewenste toerental nog steeds gehaald kan worden met dezelfde stroom. Als dat faalt komt de box in een soort foutmodus.

Als je die kalibratie met de hand op zeg 80% zet (dus 2000 toeren = 100%) en een sensor vraagt 50% ventilatie, dan geeft de box 1000 toeren (= 50%*80% = 40%).

Door het weghalen van de kalibratie zeg je dus eigenlijk: 100% = maximaal toerental.

Die kalibratie is er dus voor om de 100% goed te zetten. Maar in mijn geval is dat niet zo belangrijk, want zodra luchtvochtigheid en CO2 laag zijn stopt hij toch met hard draaien. En dat is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
Hoe heb je die calibratie weggehaald? Volgens mij staat hij bij nu op 100%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jKSV_fHxlqHt9rLAsykfpH86mE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/miE3A5hIoBvqKQKbxHol2DWI.png?f=fotoalbum_large

Ik heb vanavond geprobeerd opnieuw in te regelen in de hoop dat het totale debiet meer werd en dan met name meer debiet in de badkamer te krijgen. De box meldt nu in het report een maximum flow van 375m3 (waarom geen 400?), dit was 270. Het gemeten debiet is in totaal echter maar iets toegenomen (van 272 naar 280). Gisteren met de boostmode heb ik nog een totaal van 297 gemeten. Nu zal hier best wat onnauwkeurigheid in kunnen zitten (is immers geen geijkte meter), maar ik kan het verschil van de 375m3 die de Duco meldt nog niet rijmen met het fractie verschil wat ik meet.

Ik heb Duco maar gemaild over de waarschuwing en wat er aan is te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Als je op calibreren klikt zit daar een optie om de kalibratie te verwijderen. Hij wordt dan rood, maar dat maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Niet online
Werkt die 'Duco Network Tool' inmiddels ook via het netwerk? Of heb je daar echt een speciaal USB kabeltje voor nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petermdevries
Voor zover ik weet kan die niet rechtstreeks met de communciation module praten en heb je dus kabel nodig. Wat ik wel doe is vanuit de app een report genereren wat ik vervolgens kan inlezen met de tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Niet online
petermdevries schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:43:
Voor zover ik weet kan die niet rechtstreeks met de communciation module praten en heb je dus kabel nodig. Wat ik wel doe is vanuit de app een report genereren wat ik vervolgens kan inlezen met de tool.
Ah, dank. Ik zal er ook eens naar gaan kijken. Zijn er via de tool 'speciale' instellingen te zien (of te wijzigen) welke je niet al direct via de app of web-interface kunt zien (of aanpassen)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scorpion303
  • Niet online
scorpion303 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:51:
[...]

Ik heb bovenstaande oplossing ook gebruikt om via Home Assistant de Ducobox Silent Connect uit te lezen. Dit werkte maandenlang prima, maar sinds kort (na de update naar 0.177) zit ik vaak met lege sensor waarden in de dashboards. Ik heb in het Home Assistant topic al hulp gezocht via https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/64629406. Voordat ik er verder induik wilde ik eerst hier even kijken of iemand het wellicht al heeft opgelost.
Ik heb inmiddels (met wat hulp uit het Home Assistant topic) een oplossing gevonden voor het probleem waarbij mijn Duco (Silent Connect) sensoren in Home Assistant soms lege waarden gaven als de API call weer eens mislukte.

Ik heb de hierboven gedeelde code nu verbeterd door de nieuwe, aanbevolen state_attr() functie te gebruiken. Toen bleek dat dit het probleem niet compleet verhielp, heb ik een extra IF-statement toegevoegd, waarbij bij een lege waarde wordt teruggevallen op de laatst bekende waarde. Dit lijkt vooralsnog prima te werken.

Hierbij de nieuwe code, waarbij ik 7 andere Duco CO2 sensoren en 1 andere Duco vochtsensor maar heb weggelaten. Wellicht kan iemand deze hergebruiken of verder verbeteren.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
sensor:

# duco ventilation via rest-api
  json_attributes:
    - Performance
  resource: http://[vul-hier-ip-adres-in]/boxinfoget
  scan_interval: 60
  name: ducobox_node_box_info
  json_attributes:
    - trgt
    - actl
    - mode
    - state
  resource: http://[vul-hier-ip-adres-in]/nodeinfoget?node=1
  name: ducobox_node_douche_info
  json_attributes:
    - temp
    - rh
  resource: http://[vul-hier-ip-adres-in]/nodeinfoget?node=6
  name: ducobox_node_zolder_info
  json_attributes:
    - temp
    - co2
  resource: http://[vul-hier-ip-adres-in]/nodeinfoget?node=10

- platform: template
  sensors:
    ducobox_power_consumption:
      friendly_name: 'Ducobox Power Consumption'
      value_template: >
        {% if state_attr('sensor.ducobox_box_info', 'Performance') != None %}
        {{ state_attr('sensor.ducobox_box_info', 'Performance')["PowerNow"] }}
        {% else %}
        {{ states('sensor.ducobox_power_consumption') }}
        {% endif %}
      unit_of_measurement: "W"
    ducobox_pressure:
      friendly_name: 'Ducobox Pressure'
        {% if state_attr('sensor.ducobox_box_info', 'Performance') != None %}
        {{ state_attr('sensor.ducobox_box_info', 'Performance')["PressureTotal"] }}
        {% else %}
        {{ states('sensor.ducobox_pressure') }}
        {% endif %}
      device_class: pressure
      unit_of_measurement: "Pa"
    ducobox_target:
      friendly_name: 'Ducobox Target'
        {% if state_attr('sensor.ducobox_node_box_info', 'trgt') != None %}
        {{ state_attr('sensor.ducobox_node_box_info', 'trgt') }}
        {% else %}
        {{ states('sensor.ducobox_target') }}
        {% endif %}
    ducobox_actual:
      friendly_name: 'Ducobox Actual'
        {% if state_attr('sensor.ducobox_node_box_info', 'actl') != None %}
        {{ state_attr('sensor.ducobox_node_box_info', 'actl') }}
        {% else %}
        {{ states('sensor.ducobox_actual') }}
        {% endif %}
    ducobox_mode:
      friendly_name: 'Ducobox Mode'
        {% if state_attr('sensor.ducobox_node_box_info', 'mode') != None %}
        {{ state_attr('sensor.ducobox_node_box_info', 'mode') }}
        {% else %}
        {{ states('sensor.ducobox_mode') }}
        {% endif %}
    ducobox_state:
      friendly_name: 'Ducobox State'
        {% if state_attr('sensor.ducobox_node_box_info', 'state') != None %}
        {{ state_attr('sensor.ducobox_node_box_info', 'state') }}
        {% else %}
        {{ states('sensor.ducobox_state') }}
        {% endif %}
    ducobox_node_douche_rh:
      friendly_name: 'Douche Humidity'
        {% if state_attr('sensor.ducobox_node_douche_info', 'rh') != None %}
        {{ state_attr('sensor.ducobox_node_douche_info', 'rh') | round(1) }}
        {% else %}
        {{ states('sensor.ducobox_node_douche_rh') }}
        {% endif %}
      device_class: humidity
    ducobox_node_douche_temp:
      friendly_name: 'Douche Temperature'
        {% if state_attr('sensor.ducobox_node_douche_info', 'temp') != None %}
        {{ state_attr('sensor.ducobox_node_douche_info', 'temp') }}
        {% else %}
        {{ states('sensor.ducobox_node_douche_temp') }}
        {% endif %}
    ducobox_node_zolder_temp:
      friendly_name: 'Zolder Temperature'
        {% if state_attr('sensor.ducobox_node_zolder_info', 'temp') != None %}
        {{ state_attr('sensor.ducobox_node_zolder_info', 'temp') }}
        {% else %}
        {{ states('sensor.ducobox_node_zolder_temp') }}
        {% endif %}
    ducobox_node_zolder_co2:
      friendly_name: 'Zolder co2'
        {% if state_attr('sensor.ducobox_node_zolder_info', 'co2') != None %}
        {{ state_attr('sensor.ducobox_node_zolder_info', 'co2') }}
        {% else %}
        {{ states('sensor.ducobox_node_zolder_co2') }}
        {% endif %}
      unit_of_measurement: "ppm"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
petermdevries schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:53:

Ik heb Duco maar gemaild over de waarschuwing en wat er aan is te doen.
Laat het even weten als je hier meer van hoort. Ik ben wel benieuwd wat dit betekent en of dit nu wel of niet een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
Onderstaande kreeg ik terug op de vraag over de waarschuwing:

De melding kan inderdaad liggen aan het feit dat er teveel weerstand is in de leidingen.
Immers geeft de Duco Network Tool een K-waarde van 0 aan. Een K-waarde kan nooit 0 zijn, maar soms is die zodanig hoog dat de DNT deze niet kan uitlezen, en dan zet hij deze waarde standaard op 0.
We zien echter op de DNT dat er maar een weerstand is gemeten van 146 Pascal, wat laag is gezien de hoge K-waarde.

Dat zou er op kunnen wijzen dat er ergens lekverlies is en dat de lucht niet genoeg kan afgevoerd worden.
Deze situatie wijst eerder op een probleem van het kanalenstelsel en niet van de Ducobox.

Met daarbij de vraag of de Duco box geinstalleerd is volgens de 10 aanbevelingen van Duco. Voor zover ik kan beoordelen wel. Nu had kreeg/krijg ik deze waarschuwing altijd in de App of in de Duco Network Tool op basis van een .dnt gegenereert vanuit de app (dus beide via de Communication module). Ik dacht, laat ik nu eens via de USB kabel die ik ooit ook eens heb gekocht kijken en tot mijn verbazing wordt er dan geen waarschuwing gegeven. In dat geval bevat de calibratie ook ingevulde waardes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q73AYimDrroL32A7ppqLzj0Y8dI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XxRg5npxyCYU2DvjYcsznV7r.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snoGaNxrKGp2xV1jVjFu2PqWBpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gxo1qqxO1GRgn1pNOP8C9JMu.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dit net teruggemeld aan Duco, maar misschien dat, omdat jij geen calibratie hebt, deze waarden ook 0 zijn en dat dat het probleem is? Of kijk jij via de communication print?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb geen communication print (Dat is voorbehouden aan de Silent Connect, de Silent heeft die niet)

Overigens geloof ik direct dat het aan het leidingstelsel ligt hier. Van de aangelegde installaties functioneerde vrijwel niets zoals het hoort...

Verwarming, ventilatie, groepenkast, allemaal aangelegd door prutsers die zich niet aan de tekeningen gehouden hebben. Bij de elektra heb ik tijdens de bouw een aantal keer in moeten grijpen (en nog was het achteraf fout, maar wel herstelbaar), bij de verwarming kloppen de tekeningen niet met de uitvoering (hartafstand vloerlussen is op tekening 10 cm, in de uitvoering 15 cm) en de schrobputten buiten werden aangesloten op het hemelwaterstelsel.

Dat is allemaal wel gecorrigeerd, maar het buizennetwerk voor de ventilatie is natuurlijk helemaal in de vloeren ingestort. Dat is niet achteraf te corrigeren.

Ik wacht even op mijn flowmeter van Aliexpress (17 euro, geen geld) en dan probeer ik nog een keer de boel goed in te regelen. Dan zien we wel waar het schip strandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dongen81
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-01-2023
Heeft iemand nog een kabeltje over die ik tegen een vergoeding kan overnemen? Ik heb een Duco Silent box en wil deze graag een keer uitlezen.

Ik gebruik hem nu 2 jaar en heb altijd ruzie met de vocht en CO2 meter.

Het liefst regel ik het via de app maar heb geen connect box of LAN aansluiting op zolder. Of is dit met wifi mogelijk zonder al te veel ingrepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Nee. De silent kun je niet regelen via een app of wifi (als het tenminste niet de silent connect is). Je kunt hem alleen eenmalig instellen met het kabeltje.

Voor een paar euro maak je dat kabeltje zelf. Gebruik een oude dell muis (daar zit het juiste stekkertje in) en zo'n usb seriele adapter (kost een paar euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dongen81
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-01-2023
Blihi schreef op woensdag 30 december 2020 @ 07:17:
Nee. De silent kun je niet regelen via een app of wifi (als het tenminste niet de silent connect is). Je kunt hem alleen eenmalig instellen met het kabeltje.

Voor een paar euro maak je dat kabeltje zelf. Gebruik een oude dell muis (daar zit het juiste stekkertje in) en zo'n usb seriele adapter (kost een paar euro).
Dank je, is Duco communication print een oplossing? (even los van het geld). Of moet deze alsnog bedraad?

Anders moet ik idd even kijken naar een kabeltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:55
Dongen81 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:24:
[...]

Dank je, is Duco communication print een oplossing? (even los van het geld). Of moet deze alsnog bedraad?

Misschien is dit iets voor je....
https://github.com/arnemauer/Ducobox-ESPEasy-Plugin

https://docs.google.com/f...XFp5-Cp3DLTQpKhQ/viewform

[ Voor 5% gewijzigd door Nuevocasa op 30-12-2020 21:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Dongen81 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:24:
[...]

Nee, die print past niet in de Ducobox Silent, alleen in de Silent Connect.

Als je, net als ik, de silent hebt hangen kun je niet anders dan dit kabeltje knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• molman1987
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-07-2023
Kan iemand mij het verschil in prijs uitleggen bij de regelkleppen van een Ducobox Focus?

Duco Sensorless regelklep 25m3/h - geschikt voor berging en toilet
99,99 incl. BTW

Duco CO2 regelklep 75m3/h - geschikt voor keuken en woonkamer
€ 199,99

Beide kleppen hebben een CO2 sensor;

Als je zelf inlogt op de Ducobox Focus kan je per klep zelf het debiet manueel instellen tussen 0-500

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MW4m7IPolowyyD3uVe2EHqEys_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qbzs9ff9rocdbsknnEljkZja.png?f=fotoalbum_large

Er staat wel sensorless regeklep bij de regeklep voor toilet maar als ik wederom in de Focus zelf ga kijken meten deze wel degelijk CO2?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNtg4isQ6zj-tiy37hxBa75VNmQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NZnwBslKj85zFuzOvunoJEfU.png?f=fotoalbum_large

Deze regelkleppen zien er exact hetzelfde uit voor de rest, buiten CO2 meten en open of toe gaan zie ik geen andere functies van een regelklep.

Wat rechtvaardigd dan de prijs van 199 tov 99 € bij een Toilet of Woonkamer klep als je ze toch zelf kan instellen?

[ Voor 19% gewijzigd door molman1987 op 04-02-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Een sensorless klep is, zoals de naam al zegt, sensorless. Er zit dus geen CO2 sensor in die klep ingebouwd.

Dat zal het prijsverschil zijn.

Waarom de ene klep 25 m3 en de andere 75 m3 is zou ik ook niet direct weten, anders dan dat dat waarschijnlijk de standaardinstelling is uit de doos. Als je dus geen beschikking hebt over de Duco Network Tool zijn 25 en 75 m3 de standaardinstellingen.

Waarschijnlijk wordt CO2 hier niet gemeten door de klep, maar door een losse sensor in de muur (in de bediening) of in de box zelf (insteeksensor).

[ Voor 15% gewijzigd door Blihi op 04-02-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• molman1987
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-07-2023
Blihi schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:05:
Een sensorless klep is, zoals de naam al zegt, sensorless. Er zit dus geen CO2 sensor in die klep ingebouwd.

Dat zal het prijsverschil zijn.

Waarom de ene klep 25 m3 en de andere 75 m3 is zou ik ook niet direct weten, anders dan dat dat waarschijnlijk de standaardinstelling is uit de doos. Als je dus geen beschikking hebt over de Duco Network Tool zijn 25 en 75 m3 de standaardinstellingen.

Waarschijnlijk wordt CO2 hier niet gemeten door de klep, maar door een losse sensor in de muur (in de bediening) of in de box zelf (insteeksensor).
Dat is het juist, ik heb 2 "sensorless" kleppen van 99€ gekocht en 1 van 199 met sensor en ik heb nergens aparte CO2 sensors toegevoegd en toch kan ik drie verschillende CO2 waardes uitlezen..

Zou het mogelijk zijn dat dit gwn marketing is en er gewoon maar 1 standaard CO2 klep is. De meeste Ducoboxen worden geplaatst zonder apart aangekochte ethernet module en kunnen dus niet uigelezen worden door eindgebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dan vermoed ik dat je mazzel heb en er 2 foute kleppen geleverd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:12
molman1987 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:38:
[...]

Dat is het juist, ik heb 2 "sensorless" kleppen van 99€ gekocht en 1 van 199 met sensor en ik heb nergens aparte CO2 sensors toegevoegd en toch kan ik drie verschillende CO2 waardes uitlezen..

Zou het mogelijk zijn dat dit gwn marketing is en er gewoon maar 1 standaard CO2 klep is. De meeste Ducoboxen worden geplaatst zonder apart aangekochte ethernet module en kunnen dus niet uigelezen worden door eindgebruikers.
Dat vermoed ik niet. CO2 sensoren zijn toch aardig prijzig. Wat je kan doen is even in de sensor uitademen om te kijken of het getal dan omhoog gaat. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-10 14:22
@amauer Vanaf je Github instructies https://github.com/arnemauer/Ducobox-ESPEasy-Plugin heb ik de ESP8266 en een CC1101 module aan elkaar gesoldeerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3URRq_MWmOQpoiU87bPwjfZPGx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3SyjRx2BYPwWgSS8FB3YFYW.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik mij hierbij nog afvroeg, er staat geen pin layout van de CC1101 module online, maar ik gok dat als je de witte kant onder houdt, en dan de pinnetjes naar je toe, dat links (op de foto rechtsboven) 1 (VCC) is en rechts (links op de foto) ervan 2 is, enz ?

Ik heb de software succesvol op de ESP8266 module gekregen en deze ook aangemeld in mijn WiFi netwerk.
Ik zie echter in de log voorbij komen dat de CC1101 module niet gevonden wordt.

Lastig op afstand te troubleshooten lijkt mij, maar kan je naar aanleiding van bovenstaande foto zien, of de draden wel goed qua volgorde zitten ? (of zijn deze mogelijk te lang dat het daardoor niet werkt?)

Mocht iemand advies hebben hoe dit te troubleshooten of werkend te krijgen is, dan verneem ik dit graag 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
Chrisiesmit93 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:04:

Lastig op afstand te troubleshooten lijkt mij, maar kan je naar aanleiding van bovenstaande foto zien, of de draden wel goed qua volgorde zitten ? (of zijn deze mogelijk te lang dat het daardoor niet werkt?)

Mocht iemand advies hebben hoe dit te troubleshooten of werkend te krijgen is, dan verneem ik dit graag 8)
Je kan het beste in de weblog kijken of de initialisatie goed verloopt. Op het tabblad Tools klik je op advanced. Dan kies je bij weblog voor debug en daarna op Save. Dan open je in een apart tabblad de weblog (Tools -> log). In een ander tabblad ga je naar de RF plugin configuratie pagina en klik je op save.

In de weblog zou je dan informatie moeten vinden of het initialiseren van de CC1101 is gelukt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
Bedankt voor de snelle reactie, echter zag ik zojuist dat de initalisatie niet gelukt is.

kan je zodoende mogelijk aan de hand van de foto zien of de kabels mogelijk goed zijn (juiste positie) ?
Dit omdat ik online geen pin layout kon vinden oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
Chrisiesmit93 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:14:
Bedankt voor de snelle reactie, echter zag ik zojuist dat de initalisatie niet gelukt is.

kan je zodoende mogelijk aan de hand van de foto zien of de kabels mogelijk goed zijn (juiste positie) ?
Dit omdat ik online geen pin layout kon vinden oid
D5 (SCK) - aangesloten op CC1101 MISO -> onjuist
D6 (MISO) - aangesloten op CC1101 SCLK -> onjuist
D7 (MOSI) - aangesloten op CC1101 Mosi -> juist
D8 (SS) - aangesloten op CC1101 CSN-> juist

Zie hieronder de pinout van de CC1101 module:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kwnhlavs1FwsQlcw0oIFQyvRJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NlhZMavIaH8MBQ0Es3rt8RP6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door amauer op 15-03-2021 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
amauer schreef op maandag 15 maart 2021 @ 22:33:
[...]

D5 (SCK) - aangesloten op CC1101 MISO -> onjuist
D6 (MISO) - aangesloten op CC1101 SCLK -> onjuist
D7 (MOSI) - aangesloten op CC1101 Mosi -> juist
D8 (SS) - aangesloten op CC1101 CSN-> juist

Zie hieronder de pinout van de CC1101 module:
[Afbeelding]
Bedankt!! :)
Dit ziet er beter uit nu, nadat ik de draden heb omgewisseld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
215179: [P150] DUCO RF GW: CC1101 868Mhz transmitter initialized
215262: [P150] DUCO RF GW: TIMER => 215262 215176 86
215262: [P150] DUCO RF GW: Start of RF signal received
215263: [P150] DUCO RF GW: Ignoring RF noise
215266: [P150] DUCO RF GW: UPDATE by PLUGIN_READ
215267: [P150] DUCO RF GW: State: 0.00
241930: WD : Uptime 4 ConnectFailures 0 FreeMem 11752 WiFiStatus 3
249001: [P150] DUCO RF GW: TIMER => 249001 248985 16
249002: [P150] DUCO RF GW: Start of RF signal received
249002: [P150] DUCO RF GW: Ignoring RF noise
271929: WD : Uptime 5 ConnectFailures 0 FreeMem 11736 WiFiStatus 3
275255: [P150] DUCO RF GW: UPDATE by PLUGIN_READ
275255: [P150] DUCO RF GW: State: 0.00
287568: [P150] DUCO RF GW: TIMER => 287567 287558 9
287568: [P150] DUCO RF GW: Start of RF signal received
287568: [P150] DUCO RF GW: Ignoring RF noise
288830: [P150] DUCO RF GW: 288829 - FF,
288830: [P150] DUCO RF GW: 288829 - Ignore message, not our networkID.
289088: [P150] DUCO RF GW: TIMER => 289087 289075 12
289088: [P150] DUCO RF GW: Start of RF signal received
289089: [P150] DUCO RF GW: 289089 - Received message: SRC:1; DEST:2; ORG.SRC:1; ORG.DEST:2; Ntwrk:000877f5;
289090: [P150] DUCO RF GW: 289089 - Type:7; Bytes:13; Counter:4; RSSI:-72 (0x04);
289090: [P150] DUCO RF GW: 289089 - FF,20,00,12,01,
289090: [P150] DUCO RF GW: 289089 - Ignore message, not our networkID.
289167: [P150] DUCO RF GW: TIMER => 289167 289151 16
289168: [P150] DUCO RF GW: Start of RF signal received
289169: [P150] DUCO RF GW: 289168 - Received message: SRC:2; DEST:1; ORG.SRC:2; ORG.DEST:1; Ntwrk:000877f5;
289170: [P150] DUCO RF GW: 289169 - Type:6; Bytes:9; Counter:4; RSSI:-56 (0x24);
289170: [P150] DUCO RF GW: 289169 - FF,
289170: [P150] DUCO RF GW: 289169 - Ignore message, not our networkID.
301930: WD : Uptime 5 ConnectFailures 0 FreeMem 11488 WiFiStatus 3

@amauer is er ook ergens info / notities beschikbaar hoe ik de uitgelezen data in Home Assistant kan krijgen / de Ducobox kan aansturen ? :9

EDIT: Via tabblad controllers kan je een MQTT server opgeven en daarna kan je bij devices selecteren of de data daarvan wel/niet naar de controller (MQTT) doorgestuurd moet worden, werkt top! :)

[ Voor 18% gewijzigd door Chrisiesmit93 op 18-03-2021 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb dit topic gisteren eens doorgespit, want ik wil graag de huidige instellingen van mijn Ducobox Silent in kunnen zien en in een later stadium wellicht ook aanpassen.

Foto van de printplaat in de Ducobox.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qV0teyDCXQwLcLuDGjEJ-Dof7jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQpasnQ5S8GxLcOW5QeCTAHL.jpg?f=fotoalbum_large

Die bovenste header met 5 pinnen (P4) lijkt degene te zijn die ik moet hebben.

Vat ik het topic goed samen als ik het volgende concludeer qua benodigde stappen en benodigdheden:
Boodschappenlijst:
- USB naar TTL seriële converter op basis van CP2102 chip.
- Bijvoorbeeld deze van Amazon.
- Of deze
- JST PH 5-pin connector (morgen op werk maar ff in de voorraden duiken of die er tussen zit en anders heb ik nog voldoende indivuele kabeltjes liggen die erop passen)

Acties:
- Bekabelen zou dan kunnen zoals hier beschreven: https://www.hdpro.nl/inde...-ducobox-focus-ventilator
- Duco tool downloaden vanaf hier: https://www.duco.eu/nl/download-network-control-tool

Klopt dat?

[ Voor 7% gewijzigd door Farmerwood op 14-04-2021 10:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amauer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scorpion303
  • Niet online
Mochten er nog meer mensen hier de Ducobox Silent Connect met Home Assistant gekoppeld hebben en daarbij van een hoop node's (ik heb hier ongeveer 10 co2- & vochtsensoren) via REST de waarden willen ophalen:

Bij mij stonden (vanwege de belabberde REST interface) van de 10 node's er altijd wel een stuk of 4 op 'unavailable'. Ik heb destijds de scan_interval voor allemaal aangepast naar 120, maar dat loste niets op.

Pas toen ik gisteren eindelijke de ingeving kreeg om alle entries een 'eigen', unieke update interval te geven (116 seconden, 117 seconden, 118 seconden, etc), bleek dat dit het probleem direct op te lossen. Nu wordt de 'load' op de API mooi verspreid en zijn alle errors als sneeuw voor de zon verdwenen! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VAt84hVkY-umhFhcLiYcmKxJ6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zIWrkmTj23zqvba3Ea570yHU.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
# duco ventilation monitoring via rest-api
  json_attributes:
    - Performance
  resource: http://10.x.x.x/boxinfoget
  scan_interval: 115
  name: ducobox_node_box_info
  json_attributes:
    - trgt
    - actl
    - mode
    - state
  resource: http://10.x.x.x/nodeinfoget?node=1
  name: ducobox_node_badkamer_info
  json_attributes:
    - temp
    - rh
  resource: http://10.x.x.x/nodeinfoget?node=2
  scan_interval: 116
  name: ducobox_node_douche_info
  json_attributes:
    - temp
    - rh
  resource: http://10.x.x.x/nodeinfoget?node=6
  scan_interval: 117
  name: ducobox_node_slaapkamer_xxx_info
  json_attributes:
    - temp
    - co2
  resource: http://10.x.x.x/nodeinfoget?node=10
  scan_interval: 118
  [other 6 entities are removed]

[ Voor 8% gewijzigd door scorpion303 op 13-04-2021 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 30 december 2020 @ 07:17:
Tnx voor de tip. Geen voorraad op werk, maar het ligt hier wel vol oude DELL muizen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:03

The Legend

*Plop*

Ik heb sinds deze week een Ducobox Silent Connect geïnstalleerd met Communication Print en een CO2 en luchtvochtigheid sensor in de box. Ik heb een ‘oud’ type C-ventilatiesysteem met natuurlijke toevoer en afvoer in de toilet beneden, (open) keuken en de badkamer boven. Alle kanalen komen op 1 verzamelkanaal samen en gaan dan naar de box. De CO2 sensor heb ik een paar dagen later geïnstalleerd, en ik merk nu dat hij snel tegen de maximale capaciteit gaat draaien. De app geeft dan een CO2-waarde van tegen de 900ppm. Weet iemand wat de standaard CO2 threshold is? Ik heb niet zo’n USB kabel met de Network tool.

Mijn installateur gaf trouwens aan dat het niet nodig was om de ventielen opnieuw in te regelen, klopt dat? Ik kom van een Nefit Ventiline (ventilatiewarmtepomp) die qua m3/h volgens mij minder capaciteit had (max 350).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
De standaard CO2 threshold is 800 ppm. Vanaf 800 begint hij op te toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Farmerwood schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:14:
[...]

Tnx voor de tip. Geen voorraad op werk, maar het ligt hier wel vol oude DELL muizen. 8)
Ik heb deze: https://www.hobbyelectron...ct/cp2102-module-dtr-pin/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Blihi schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:22:
De standaard CO2 threshold is 800 ppm. Vanaf 800 begint hij op te toeren.
Vandaar, schrikbarend hoe snel die CO2 waarde dan stijgt. Zeker als je bedenkt dat we zelden tegelijk boven en beneden zijn. Er wordt dus altijd ‘schone’ lucht uit de badkamer gezogen en bij de lucht uit de woonkamer / keuken gemengd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ik kreeg mijn bestelde chip gistermiddag binnen. Meteen even de kabel eraan gesoldeerd en had direct verbinding met de box.
Heb er nog niet heel veel mee gedaan behalve snel wat rond kijken in de tool. Heb alleen de manual time van 15 naar 30 min gezet.

Zag dat mij ook de beide CO2 sensoren op 800 ppm ingesteld staan. Het viel me ook op dat mijn Netatmo weerstation beduidend hogere waardes meet dan de Duco sensor. Dus heb de Netatmo vanmorgen eens naast de Duco sensor gehangen om te vergelijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Farmerwood schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:32:
[...]

Ik kreeg mijn bestelde chip gistermiddag binnen. Meteen even de kabel eraan gesoldeerd en had direct verbinding met de box.
Heb er nog niet heel veel mee gedaan behalve snel wat rond kijken in de tool. Heb alleen de manual time van 15 naar 30 min gezet.

Zag dat mij ook de beide CO2 sensoren op 800 ppm ingesteld staan. Het viel me ook op dat mijn Netatmo weerstation beduidend hogere waardes meet dan de Duco sensor. Dus heb de Netatmo vanmorgen eens naast de Duco sensor gehangen om te vergelijken.
De temperatuur van die Duco Sensoren wijkt ook heel erg af. De Duco zegt 19.5 graden terwijl de thermostaat die er naast hangt 21 zegt. En dat is consistent, dus als de Duco 20 zegt, is het er direct naast 21,5.
The Legend schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:50:
[...]

Vandaar, schrikbarend hoe snel die CO2 waarde dan stijgt. Zeker als je bedenkt dat we zelden tegelijk boven en beneden zijn. Er wordt dus altijd ‘schone’ lucht uit de badkamer gezogen en bij de lucht uit de woonkamer / keuken gemengd.
Ja, dat gaat echt heel snel. Onze woonkamer/keuken is zo'n 75 m2, bij 2.7 meter hoog. Dat is dus 200 m3 (afgerond), oftewel 200,000 liter. Standaard (lees 's morgens) is het CO2 niveau 400 ppm. Er zit dus 80 liter CO2 in de lucht (80 / 200,000 = 400 PPM). Om naar 800 PPM te gaan moet je dus 80 liter CO2 toevoegen.

Een mens ademt gemiddeld zo'n 30 liter CO2 per uur uit (nog even los van de andere plaatsen waar CO2 uit kan komen). Dus met 1 persoon ben je na 3 uur voorbij die 800 ppm. Met 3 personen na minder dan een uur al als je niet zou ventileren.

Door de ventileren ga je dat tegen.

Dat is niet eenvoudig door te rekenen, maar daar zijn simulatietools voor: IAQX bijvoorbeeld https://www.epa.gov/air-r...-inhalation-exposure-iaqx

Een ruimte van 200 m3, met een concentratie van 720 mg/m3 CO2 binnen en buiten (400 ppm) en drie personen die ieder 30 liter/uur (= 55080 mg/uur) uitstoten is na iets meer dan 1 uur op 800 ppm als er 100 m3/uur ververst wordt. Het CO2 niveau zal stabiliseren op 1320 PPM (ongeveer).

Ga je 200 m3/uur afzuigen met diezelfde drie personen in de ruimte, zal het CO2 niveau stijgen naar 860 ppm. De 800 haal je na iets meer dan 2 uur.

Het bouwbesluit gaat uit van 0.9 liter/s. Dat zou betekenen dat je dus 240 m3/uur gaat afzuigen. In dat geval stabiliseert het CO2 niveau op 780 ppm, maar als je met zijn vieren zou zijn ga je binnen 1,5 uur over de 800 heen en stabiliseert het CO2 gehalte op 908 ppm. Het bouwbesluit voorziet dus niet dat je lange tijd in een ruimte bent met zoveel mensen.

Conversie PPM <-> mg/m3 : https://www.teesing.com/e...y/tools/ppm-mg3-converter
Conversie liters <-> mg : https://www.aqua-calc.com/calculate/volume-to-weight

[ Voor 25% gewijzigd door Blihi op 15-04-2021 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Vanavond heeft m’n vriendin in bad gezeten, ik beneden voetbal kijken en de kinderen liggen alle drie in bed. De Ducobox heeft de hele avond op 100% gedraaid maar de CO2 ppm blijft boven de 900. Dat lijkt me niet kunnen kloppen toch?

In de app zie ik nu ook staan: Maximaal ventilatiedebiet 145m3/h. Dat lijkt me dan weer vrij laag. Waar komt die waarde vandaan?

[ Voor 21% gewijzigd door The Legend op 15-04-2021 23:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Die waarde wordt berekend. De ducobox kalibreert zichzelf (als de stroom er af geweest is, of als je dit expliciet doet zoals in de handleiding staat). Hij meet dan op een of andere manier door een tijdje op de maximale stand te draaien hoeveel lucht er afgevoerd wordt.

Ik neem aan dat dit gemeten wordt door het opgenomen vermogen van de motor te meten en dat te vergelijken met een ingebouwde referentietabel. Er zitten immers geen flowsensoren in.

Op basis van die kalibratie wordt het "100%" niveau ingesteld. Dat is dus de 145 m3/uur die je ziet. Die waarde zou ik met een kilo zout nemen. Op standje 3 gaat de box nog veel harder draaien (afhankelijk van de instellingen). Dat is pas maximaal.

Ik heb die hele kalibratie er uit gegooid met de software en vervolgende 80% ingesteld als "maximum automatische stand".

Dat het CO2 niveau niet daalt met slechts 1 persoon in de ruimte is vreemd (even ervan uit gegaan dat de CO2 melder beneden hangt, als de CO2 melder in de box zelf zit heb je het over 5 personen en dan kan dat best.)

De ventilatie hoort ingeregeld te zijn in de situatie dat:
  • Alle binnendeuren gesloten zijn
  • Alle luchttoevoeren geopend zijn (raamroosters)
  • Alle ramen verder gesloten zijn
Wat je vaak ziet is dat mensen de luchttoevoeren sluiten (en dan kan er geen lucht afgezogen worden, want dan zou je huis vacuum trekken).

Als ik naar de eigen situatie kijk: Gisterenavond vanaf 19:55 waren er twee personen beneden waar de CO2 gemeten wordt. De Ducobox staat op 20% (ingesteld minimum). Het CO2 niveau blijft dan gelijk op +/- 700 ppm. Dat wil dus zeggen dat de Ducobox in staat is de geproduceerde CO2 af te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Blihi schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:41:
Die waarde wordt berekend. De ducobox kalibreert zichzelf (als de stroom er af geweest is, of als je dit expliciet doet zoals in de handleiding staat). Hij meet dan op een of andere manier door een tijdje op de maximale stand te draaien hoeveel lucht er afgevoerd wordt.

Ik neem aan dat dit gemeten wordt door het opgenomen vermogen van de motor te meten en dat te vergelijken met een ingebouwde referentietabel. Er zitten immers geen flowsensoren in.

Op basis van die kalibratie wordt het "100%" niveau ingesteld. Dat is dus de 145 m3/uur die je ziet. Die waarde zou ik met een kilo zout nemen. Op standje 3 gaat de box nog veel harder draaien (afhankelijk van de instellingen). Dat is pas maximaal.

Ik heb die hele kalibratie er uit gegooid met de software en vervolgende 80% ingesteld als "maximum automatische stand".

Dat het CO2 niveau niet daalt met slechts 1 persoon in de ruimte is vreemd (even ervan uit gegaan dat de CO2 melder beneden hangt, als de CO2 melder in de box zelf zit heb je het over 5 personen en dan kan dat best.)

De ventilatie hoort ingeregeld te zijn in de situatie dat:
  • Alle binnendeuren gesloten zijn
  • Alle luchttoevoeren geopend zijn (raamroosters)
  • Alle ramen verder gesloten zijn
Wat je vaak ziet is dat mensen de luchttoevoeren sluiten (en dan kan er geen lucht afgezogen worden, want dan zou je huis vacuum trekken).

Als ik naar de eigen situatie kijk: Gisterenavond vanaf 19:55 waren er twee personen beneden waar de CO2 gemeten wordt. De Ducobox staat op 20% (ingesteld minimum). Het CO2 niveau blijft dan gelijk op +/- 700 ppm. Dat wil dus zeggen dat de Ducobox in staat is de geproduceerde CO2 af te voeren.
Ik heb idd een box-CO2sensor. Maar bij mij draait de box dus nagenoeg continu op 100% in AUTO stand omdat de CO2 waarde boven de threshold blijft, maar je zou verwachten dat die op 100% snel zou dalen, maar dat gebeurt dus nauwelijks. Alle toevoer roosters staan open, ventielen heb ik niks aan gewijzigd.

Ik zie nu in de app ook een waarschuwing: kanaalweerstand overschrijd de door Duco toegestane grenzen. Verderop staat in de app: de systeemdruk bevindt zich op een acceptabel niveau (157Pa).

[ Voor 4% gewijzigd door The Legend op 16-04-2021 09:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
The Legend schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:21:
[...]

Ik heb idd een box-CO2sensor. Maar bij mij draait de box dus nagenoeg continu op 100% in AUTO stand omdat de CO2 waarde boven de threshold blijft, maar je zou verwachten dat die op 100% snel zou dalen, maar dat gebeurt dus nauwelijks. Alle toevoer roosters staan open, ventielen heb ik niks aan gewijzigd.
5 personen in rust ademen ongeveer 5x6x60 = 1800 liter per uur uit. In die 1800 liter zit 4 tot 5% CO2.

Stel dat jouw woning 400 m3 inhoud heeft (woning 150 m2), dan moet je ongeveer 63%*400 = 252 m3/uur afzuigen om met behulp van de buitenlucht de concentratie onder de 800 ppm te houden (bij een woning van 800 m3 is dat 23%*800 = 184 m3/uur). Het kan best dat die box daarvoor maximaal moet draaien (afhankelijk van wat 'maximaal' hier is, is dat het gekalibreerde maximum of is dat 100%, dus 2600 toeren).

De meeste mensen met een ventilatiebox zonder CO2 sturing ventileren veel te weinig. Wij hadden in ons vorige huis geen CO2 meter. De ventilatiebox stond altijd op 1 (laagste stand) en de roosters stonden meestal dicht. Alleen als we het gevoel hadden dat het binnen wat bedompt werd, gingen die roosters open. Geen idee wat de concentratie toen was, maar waarschijnlijk schrikbarend hoog.

Dus ja, het verbaast me niet dat er zoveel geventileerd moet worden. Als je daarvan af wilt moet je die waarde van 800 veranderen in de Ducobox. Als je bijvoorbeeld 1000 ppm aanhoudt in plaats van 800, kun je toe met 160 m3/uur in een woning van 400 m3. Bij 1200 ppm is dat 120 m3/uur.

Die 800 is echt een heel scherpe ondergrens die de Ducobox probeert aan te houden. Tussen 800 en 1200 is prima, boven de 1200 ga je het echt merken en 1500 ruik je.
Ik zie nu in de app ook een waarschuwing: kanaalweerstand overschrijd de door Duco toegestane grenzen. Verderop staat in de app: de systeemdruk bevindt zich op een acceptabel niveau (157Pa).
Ja, daarom heb ik die hele kalibratie er gewoon uit gegooid. Ik vermoed dat die metingen dermate onnauwkeurig zijn (op basis van opgenomen vermogen van de motor) dat je er weinig mee kunt.

[ Voor 23% gewijzigd door Blihi op 16-04-2021 11:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Nog een toevoeging:

Met 5 personen in een huis van 400 m3 waar je 160 m3/uur ventileert bereik je de 800 ppm al na 1,5 uur, terwijl je de 1000 ppm pas bereikt na 10 uur. Zou je die Ducobox dus niet op 800, maar op 1000 inregelen, dan gaat deze pas veel later optoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
scorpion303 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:34:
Mochten er nog meer mensen hier de Ducobox Silent Connect met Home Assistant gekoppeld hebben en daarbij van een hoop node's (ik heb hier ongeveer 10 co2- & vochtsensoren) via REST de waarden willen ophalen:
Is het met zoveel CO2-sensoren mogelijk om betrouwbaar te detecteren of er mensen aanwezig zijn in de kamer?
Ook even met bovenstaande berekening van @Blihi in gedachten zou je via de Ducobox in theorie per sensor wel moeten kunnen zien of er mensen verblijven in die ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat kan zeker, maar het aantal zal niet eenvoudig zijn. Het is per ruimte een functie van de afgeleide van het co2 niveau in relatie tot het toerental van de box.

Zo'n CO2 grafiek verloopt over het algemen heel erg grillig omdat de hele dag mensen binnen komen of naar buiten gaan en deuren open laten staan (dat krijg ik die kinderen maar niet afgeleerd). Het is zelden zo dat er echt langere tijd mensen tegelijk in een ruimte verblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Niet online
Farmerwood schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:34:
[...]

Is het met zoveel CO2-sensoren mogelijk om betrouwbaar te detecteren of er mensen aanwezig zijn in de kamer?
Ook even met bovenstaande berekening van @Blihi in gedachten zou je via de Ducobox in theorie per sensor wel moeten kunnen zien of er mensen verblijven in die ruimte.
In principe zou je uit de CO2 waarden kunnen afleiden in welke kamers mensen verblijven. Hier zitten wel allemaal haken en ogen aan. Het duurt natuurlijk even voordat er voldoende CO2 is opgebouwd, dus met name in grote kamers zal het wel even duren voordat je echt zeker weet dat iemand binnen is. In kleinere kamers (zoals de toilet) gaat dat natuurlijk een stuk sneller.

Het vertrekken van mensen is echter weer een stuk moeilijker te detecteren. Je ziet een afname in CO2, maar is dat te verklaren doordat iemand uit de kamer is gegaan of doordat die persoon rustig een film ligt te kijken?

Daarnaast stroomt CO2 natuurlijk ook van de ene kamer naar de andere. Dit is zeker het geval als de deuren open blijven staan. Hierdoor wordt het heel lastig om te bepalen of een CO2 toename is toe te schrijven aan een persoon die de kamer instapt, of een naastgelegen kamer waarvan de deur open gaat.

Al met al gebruik ik mijn CO2 sensoren in ieder geval (nog) niet voor 'presence-detection'. Deursensoren, bewegingssensoren, wifi-tracking en de mobile apps zijn een stuk gemakkelijker in te zetten.

De enige relevante use-case die ik wel gebruik, is het extreem laag afstellen van de max ppm (afzuig)waarde voor het toilet. Als daar de ppm waarde hoger is dan 600, weet ik zeker dat er iemand binnen is (geweest) en kan de afzuiger aan. Daarnaast overweeg ik nog het rapporteren van co2>450ppm als het huis in de vakantiestand staat.

Hieronder de grafieken van mijn CO2 meters in de afgelopen 24 uur. Slapen en toiletgebruik zijn duidelijk zichtbaar, maar voor de rest is het een flinke spaghetti

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdvXnAFHKRV3mcKxsRhDugnkGQI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SNxKklf2rJw26I1X0l9Sjbdb.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DkQpc3ZHa8VLTTCE2-WNNd3hQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wVLY0YGfhYujJnvuO9qlR8Ox.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoleek
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-05-2021
90% procent van bovenstaande snap ik niks van, dus mocht het een rare vraag zijn alvast mijn excuses :)

Kan ik in plaats van een JST PH 5-pin ook 3x een female jumper gebruiken?
Of gaat dit niet passen?

Ik weet dat het niks kost maar kan nergens een website vinden waar ze en die cp2021 en een jst kabel verkopen.
En hoef dan ook niet te solderen op die manier.

Ik wil mijn kabel eigenlijk alleen gebruiken om eenmalig de luchtvochtigheid sensor naar beneden bij te stellen en eerder aan te laten slaan.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amauer
ducoleek schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:35:
Kan ik in plaats van een JST PH 5-pin ook 3x een female jumper gebruiken?
Of gaat dit niet passen?
Het zou met een beetje duwen kunnen lukken. De JST PH heeft een pitch van 2.0mm en een dupont heeft een pitch van 2.54mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-10 20:50
Kaspers schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 00:03:
[...]

@Rob Z, misschien ietwat 'mosterd na de maaltijd', maar je hebt in feite geen modbus nodig, voor het uitlezen alsmede aansturen wanneer je, zoals in jouw geval, een ducobox met een communication print bezit. Misschien heb je (en anderen) hier iets aan:

Er zit een web-api achter de frontend, waarmee je de box op een erg elegante manier zowel kunt aansturen als uitlezen over ethernet.

Met behulp van bovengenoemd endpoint kun je bijvoorbeeld een dergelijk dashboard in home-assistant maken:

[Afbeelding]
Heb je uiteindelijk een ducobox focus of silent aangeschaft?

Ik heb het topic even doorgespit en begrijp dat een duco silent connect nodig is om draadloos te koppelen aan home assistent. Is dat ook mogelijk met de focus? Heb ik daar nog extra hardware voor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 16:42
Megalomania schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:23:
[...]

Heb je uiteindelijk een ducobox focus of silent aangeschaft?

Ik heb het topic even doorgespit en begrijp dat een duco silent connect nodig is om draadloos te koppelen aan home assistent. Is dat ook mogelijk met de focus? Heb ik daar nog extra hardware voor nodig?
Ik heb helaas voor de focus moeten gaan, omdat alleen daar de communicatie-print op past. Had in eerste instantie de silent in huis, maar dat ging helaas niet werken :P. Helaas een flink prijsverschil tussen die twee. Heb er overigens 2 regelkleppen bij aangeschaft: 1 voor de slaapkamer, 1 voor de badkamer, zodat ik beide vertrekken apart van elkaar kan regelen.

Je hebt dus idd extra hardware nodig, bovengenoemde communication-print. Ik ben achteraf blij dat ik het gedaan heb. De gehele oplossing is ontzettend stabiel. Ik lees de CO2 waarden in de ruimtes uit met sensoren uit china (de bekende mh-z19b), welke ik insluit in Home-Assistant. En middels node-red stuur ik de ducobox aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mFgQ11as0mTV12sFoOc2pRYh4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g9j01FGLsmvTpFAGZsJa2WOY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DaHCb136jr9HgHCbBGl1DYe7qc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CIufOPSZ0Q8BxRFbCMQa7BRl.png?f=fotoalbum_large
Hoe hoger de CO2 waarde, hoe sneller de ducobox gaat lopen. Resultaat: CO2 vrijwel altijd netjes onder de 800.

Badkamer: zelfde idee. Maar daar zit wat meer logica achter. Het komt er op neer dat wanneer de gemiddelde luchtvochtigheid in de afgelopen 5 minuten met 2% is gestegen, dan wordt de laagste luchtvochtigheid in de afgelopen 60 minuten als doel gesteld om de luchtvochtigheid naartoe te brengen. De ducobox gaat in het geval van de badkamer wel op 100% draaien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHXj3iRuGttXuQJuxKUcY-APIy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5YwdtKCn6vBYl0vvMCDcfr0o.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door Kaspers op 02-10-2021 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-10 20:50
@Kaspers dank voor je uitgebreide beschrijving! Het is idd wel een wat prijziger systeem, rond de 830 incl die printplaat van 200. En dan nog 2 kleppen van 100 per stuk.

Gebruik je de interne regelkleppen niet je hebt maar een kanaal dan denk ik? Ik heb nog helemaal geen mechanische ventilatie dus ik kan nog alle kanten op.

Heb wel een sense air co2 op HA draaien dus daar ga ik er meer van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 16:42
Megalomania schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 07:29:
@KaspersGebruik je de interne regelkleppen niet je hebt maar een kanaal dan denk ik? Ik heb nog helemaal geen mechanische ventilatie dus ik kan nog alle kanten op.
Klopt idd! 't spul is helaas niet goedkoop :F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:38
Interessant topic, ik heb ook een Ducobox.

Typenummer weet ik ff niet, geen fancy appjes, in 2017 geïnstalleerd.

In totaal 3 CO2 sensoren, en 1 RV sensor voor de badkamer.

Nu toert de ducobox sinds dit weekend niet meer op als er gedouched wordt, eigenlijk best irritant.

Kan ik ergens een kabeltje ofzo bestellen om de ducobox uit te lezen of hoe werkt zoiets?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Zal wel de ducobox focus zijn.

Kabeltje kun je maken van een oude Dell muis (zit de juiste stekker in) en een seriele adapter. De software duco network tool kun je downloaden van de duco site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
M'n zwager werkt bij een installateur en dat kabeltje kan ik dit weekend ff lenen, software had ik al gevonden, handleiding heb ik al gelezen :P

Verder heb ik thuis een aardig domotica systeem gebouwd m.b.v. @AUijtdehaag , en nu lees ik dus in dit topic dat ik de Ducobox ook zou kunnen uitlezen :?

Ik heb een oDroidN2 met daarop geïnstalleerd NodeRed, InfluxDB, HA, Grafana.

Wat heb ik nodig om dit "pratend" te krijgen :?

Mijn ducobox hangt op een zoldertje waar ik geen ethernetkabel heb liggen, maar wel voldoende wifidekking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb de seriele kabel van de ducobox naar de meterkast hangen. Zit daar met usb in de rasberry pi.

Ik lees de verschillende zaken via een python scriptje uit en publiceer die op een mqtt stream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Mocht het helpen, hier een voorbeeldscriptje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
import duco.ducobox as duco

duco.set_logging_level('debug')
interface = duco.DucoInterface(port='/dev/ttyUSB0')
interface.find_nodes()
interface.sample()
print('interface loaded')
box = duco.DucoBox(1, 1,interface)
co2 = duco.DucoNodeWithCO2(3,3,interface)
tmpbeneden = duco.DucoNodeWithTemperature(3,3,interface)
hum = duco.DucoNodeWithHumidity(4,4,interface)
tmpboven = duco.DucoNodeWithTemperature(4,4,interface)

box.sample()
co2.sample()
tmpbeneden.sample()
hum.sample()
tmpboven.sample()

print str(box.get_value(duco.FANSPEED_STR))
print str(co2.get_value(duco.CO2_STR))
print str(tmpbeneden.get_value(duco.TEMPERATURE_STR))
print str(hum.get_value(duco.HUMIDITY_STR))
print str(tmpboven.get_value(duco.TEMPERATURE_STR))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb dat kabeltje besteld en mijn ducobox uitgelezen.

Ik heb dus de DucoBox Focus, 1 RV sensor (badkamer) en 4 CO2 sensoren.

Ik kan alle sensoren uitlezen maar krijg na een herstart de foutmelding:

Calibration error: Calibration has failed

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6FZAqBI.png

Herkent iemand dit :?

En een andere vraag, hoe krijg ik dat kabeltje fatsoenlijk naar buiten zodat ik de deksel er goed op kan krijgen :?

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 20-06-2021 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Calibration failed heb ik ook last van. Bij installeren van die box moet je het kalibratie-protocol doorlopen. Dat staat in de handleiding. Daarbij moet je de afzuigpunten inregelen op hun capaciteit en wordt de 100% vastgesteld (en dan kun je dus standje 3 op meer dan 100% instellen).

Zodra je de box van de stroom af hebt gehaald en weer aanzet gaat hij opnieuw 'kalibreren'. Dat wil zeggen hij toert op tot het ingestelde maximum en probeert dan de luchtweerstand te berekenen. Als dat buiten bepaalde grenzen valt krijg je deze foutmelding.

Zelf heb ik heel die kalibratie verwijderd. Dat kan met die tool. Op dat moment verdwijnt ook deze melding (maar krijg je een andere). Vanaf dat moment is 100% ook echt maximaal. Ik begrijp niet zo goed waarom je dat niet zou willen in een huis vol sensoren.

Dat kabeltje door de doorvoer prutsen kan op twee manieren. Het gemakkelijkst is om de voedingskabel van binnen even los te maken en die er uit te halen. Nu kun je de stekker door het gat van de doorvoer steken en daarna de voedingskabel er weer naast doen. Alternatief is om de pinnetjes uit die platte stekker te wippen. Even met een mesje het lipje omhoog en je schuift het metalen eindje er zo uit. Wel even een foto maken zodat je de juiste kleuren op de juiste plek terug kan stoppen. Dan steek je de kabel naast de voedingskabel door de doorvoer en klik je de pinnetjes weer in de stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:33
Mijn aanname is dat ze die callibratie willen doen om te weten hoeveel m3/uur er gezien de pijpweerstanden kan worden geventileerd. Dus echt 100%=maximaal ventileren zou dan in kunnen houden dat je meer ventileert dan nodig???

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja, maar er zitten geen sensoren in dat ding om m3/uur te meten. Het enige dat te meten is is het toerental en opgenomen vermogen.

Volgens mij werkt die calibratie als volgt, maar dat is een aanname van mijn kant:

De box weet het maximale debiet bij maximaal toerental (met 0 kPa weerstand), want dat is af-fabriek bekend (afhankelijk van het type motor, vandaar dat je het type motor moet instellen). Ook weet de box met een tabel wat het opgenomen vermogen is bij een toerental voor de maximale leidingweerstand van 300 kPa (uit mijn hoofd).

In de calibratie stel je het gewenste toerental in waarbij je op al je ventielen het gewenste debiet haalt. Dat betekent dat je op dat moment dus een bepaalde hoeveelheid lucht afzuigt die volgens jou goed is. Daar hoort een toerental bij en de box kijkt of het opgenomen vermogen bij dat toerental klopt met de interne tabel.

Als dat opgenomen vermogen boven de waarde ligt die in de tabel staat krijg je die waarschuwing, want blijkbaar moet de box zo hard werken dat hij meer vermogen gebruikt dan in de tabel staat om een bepaald toerental te halen. Oftewel, de box heeft een leidingweerstand die hoger ligt dan 300 kPa.

Die 100% is inderdaad dan vastgesteld in die calibratie. Alweer afhankelijk van de instellingen kun je standje 3 hoger instellen dan die 100%. In "appartementsmodus" kan dat niet en is 100% van de calibratie ook echt het maximum, maar in "grondgebonden woningmodus" kun je standje 3 hoger zetten dan de gekalibreerde 100%.

In de praktijk betekent dit dat de box zelf nooit harder gaat draaien dan de gekalibreerde stand, maar met stand 3 kan deze wel hoger.

Mijn box staat ingesteld als volgt:
- Maximaal toerental in automatische stand: 80%
- Toerental stand 3: 100%
- Toerental stand 2: 75%
- Toerental stand 1: 25%
- Minimaal toerental in automatische stand: 20%

Als dat in gekalibreerde toestand zou zijn, dan zouden die waardes als volgt zijn:
- Maximaal toerental in automatische stand: 100% (per definitie, maar dus wel hetzelfde toerental als hierboven)
- Toerental stand 3: 125%
- Toerental stand 2: 94%
- Toerental stand 1: 31%
- Minimaal toerental in automatische stand: 25%

[ Voor 18% gewijzigd door Blihi op 21-06-2021 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Hij reageert nu helemaal niet meer op co2 en/of rv signalen van de sensoren. Ga zo die auto kalibratie maar eens uitzetten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Je kunt ook de hele kalibratie verwijderen. Auto-kalibratie uitzetten zorgt ervoor dat de box sneller 'opstart' als je e stroom op zet. De kalibratie verwijderen zorgt ervoor dat 100% gewoon het maximum toerental is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Blihi schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:04:
Je kunt ook de hele kalibratie verwijderen. Auto-kalibratie uitzetten zorgt ervoor dat de box sneller 'opstart' als je e stroom op zet. De kalibratie verwijderen zorgt ervoor dat 100% gewoon het maximum toerental is.
Dit gaat mijn laatste poging worden, anders moet er toch een installateur bijkomen ben ik bang....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
helaas, de knop clear calibration is niet klikbaar....

De vraag van de sensor is 100%
Als ik de flow capacity van desbetreffende sensor opschroef naar 200 gaat hij wel iets harder draaien.

maar hij blijft staan op 53% / 1508RPM.....

[ Voor 63% gewijzigd door Grolsch op 04-07-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Vreemd dat 'clear calibration' niet werkt, maar wellicht is dat bij de focus anders dan bij de silent.

Kun je wel 'auto calibration' uitzetten in de parameters van de box? Zo ja, dan kun je handmatig het 100% niveau instellen bij 'automatic maximum level'.

Zo staat het nu bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDiQwGN8qFe8kYUzfMtIlzk5eLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RyR2BHF9jJB2plFxih1ZBxFC.jpg?f=fotoalbum_large

De automatische stand gaat dus van 15 tot 80% van het toerental. Handmatige standen 1, 2 en 3 zijn 20, 75 en 100% en duren 10 minuten. Autokalibratie staat uit, het maximum niveau is 100% (dus dat is de kalibratie). en verder zijn er wat instellingen die er eigenlijk niet meer toe doen met autokalibratie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:17
Wie kan mij helpen bij mijn poging mijn Duco uit te lezen

Ik heb een wemos D1 mini aangesloten op mijn duco box. TX -RX kruising zit erin. De ground ook aangesloten.
Op de Wemos de esp easy file geflashed van Arnemaur.

Vervolgens de setup gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rZPdDewpUjqAt0kpywT63vVfC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xxjnv5Ra4fTye7zXbUXs5gq0.png?f=fotoalbum_large

Aangesloten op de Duco en dan krijg ik deze meldingen gezien vanaf een reboot.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
2702: [P151] DUCO SER GW: Send command successfull!
2737: [P154] DUCO Ext. CO2 Sensor: start read, eventid:3
2738: [P154] DUCO Ext. CO2 Sensor: Serial port in use by taskid 0, set flag to read data later.
2748: MQTT : Extra processMQTTdelayQueue()
2788: [P154] DUCO Ext. CO2 Sensor: start read, eventid:4
2788: [P154] DUCO Ext. CO2 Sensor: Serial port in use by taskid 0, set flag to read data later.
2798: MQTT : Extra processMQTTdelayQueue()
2838: [P153] DUCO BOX SENSOR: start read, eventid:5
2838: [P153] DUCO BOX SENSOR: Serial port in use, set flag to read data later.
2849: MQTT : Extra processMQTTdelayQueue()
2852: MQTT : Extra processMQTTdelayQueue()
2889: [P156] DUCO FanSpeed: start read, eventid:6
2889: [P156] DUCO FanSpeed: Serial port in use, set flag to read data later.
2899: MQTT : Extra processMQTTdelayQueue()
5622: [P151] DUCO SER GW: Serial reading timeout
5622: [P151] DUCO SER GW: Stop reading from serial
5623: [P154] DUCO Ext. CO2 Sensor: start read, eventid:3
5623: [P154] DUCO Ext. CO2 Sensor: Read external CO2 sensor.
5624: [P154] DUCO Ext. CO2 Sensor: Start read external sensor. NodeAddress: 4. Type: RH
5967: [P154] DUCO Ext. CO2 Sensor: Send command successfull!
7622: [P154] DUCO Ext. CO2 Sensor: Serial reading timeout

Ik krijg met geen mogelijkheid data binnen.

Met een CP210x kan ik wel verbinding maken met de Duco Tool.
Via dezelfde CP210x haalde ik hiervoor met een python script ook de data binnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mich op 05-07-2021 12:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amauer
Mich schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:42:
Wie kan mij helpen bij mijn poging mijn Duco uit te lezen

Ik heb een wemos D1 mini aangesloten op mijn duco box. TX -RX kruising zit erin. De ground ook aangesloten.

Ik krijg met geen mogelijkheid data binnen.

Met een CP210x kan ik wel verbinding maken met de Duco Tool.
Via dezelfde CP210x haalde ik hiervoor met een python script ook de data binnen.
Op deze modules zit een usb naar serieel converter (bijvoorbeeld CH340, CP2102 etc.). Die converter zit met zijn TX lijn aangesloten op de RX van de esp8266. Bij seriële communicatie is er alleen 1 op 1 communicatie mogelijk. Als je de TX van je ducobox aansluit op de RX van je esp8266 zorgt dit voor een conflict. Het sterkste signaal, die van de seriele converter, zal het signaal van de Ducobox overstemmen met als gevolg dat je esp8266 geen data binnenkrijgt.

In de oudere versies zat er een weerstand tussen de TX van de converter en de RX van de ESP8266. Op die manier kon een andere apparaat (zoals de ducobox) het signaal van de converter "overstemmen".

In de nieuwe Wemos versies (en de vele chinese clones) hebben ze een te lage waarde weerstand of zelfs geen weerstand tussen de TX van de converter en de ESP8266. Dit heeft als gevolg dat je wemos via zijn seriële verbinding dus niet kan communiceren met andere apparaten.

Een oplossing is het doorsnijden van de TX van de seriele converter. Je kan dan alleen niet meer nieuwe firmware flashen via usb.

https://www.wemos.cc/en/l...es/sch_d1_mini_v3.0.0.pdf

Afbeeldingslocatie: https://user-images.githubusercontent.com/268051/90983137-1634a900-e56c-11ea-934a-95d21192fc7b.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:17
amauer schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:23:
[...]

Op deze modules zit een usb naar serieel converter (bijvoorbeeld CH340, CP2102 etc.). Die converter zit met zijn TX lijn aangesloten op de RX van de esp8266. Bij seriële communicatie is er alleen 1 op 1 communicatie mogelijk. Als je de TX van je ducobox aansluit op de RX van je esp8266 zorgt dit voor een conflict. Het sterkste signaal, die van de seriele converter, zal het signaal van de Ducobox overstemmen met als gevolg dat je esp8266 geen data binnenkrijgt.

In de oudere versies zat er een weerstand tussen de TX van de converter en de RX van de ESP8266. Op die manier kon een andere apparaat (zoals de ducobox) het signaal van de converter "overstemmen".

In de nieuwe Wemos versies (en de vele chinese clones) hebben ze een te lage waarde weerstand of zelfs geen weerstand tussen de TX van de converter en de ESP8266. Dit heeft als gevolg dat je wemos via zijn seriële verbinding dus niet kan communiceren met andere apparaten.

Een oplossing is het doorsnijden van de TX van de seriele converter. Je kan dan alleen niet meer nieuwe firmware flashen via usb.

https://www.wemos.cc/en/l...es/sch_d1_mini_v3.0.0.pdf

[Afbeelding]
Dit heeft geholpen. Ik had je al bedankt via github ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnG2gZxW4qNs6vPBAw-C3mGT6cM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dndUQ6yMf9zn87lxt6CczHbI.png?f=user_large

Ik kan alles nu goed uitlezen. Ik vraag mij alleen af wat current_fan_value aangeeft. Kan je die toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Laatst online: 18:39

M-ThijZ

Riding on Rails

The Legend schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:50:
Ik heb sinds deze week een Ducobox Silent Connect geïnstalleerd met Communication Print en een CO2 en luchtvochtigheid sensor in de box. Ik heb een ‘oud’ type C-ventilatiesysteem met natuurlijke toevoer en afvoer in de toilet beneden, (open) keuken en de badkamer boven. Alle kanalen komen op 1 verzamelkanaal samen en gaan dan naar de box.
@The Legend mag ik vragen waarom je voor de Silent Connect + Communication Print gekozen hebt?

Die combinatie lijkt zo €250 duurder dan de normale DucoBox Silent.

Ik wil zelf een DucoBox aanschaffen en heb een vergelijkbaar ventilatiesysteem. Ook drie ventielen (toilet, badkamer en open keuken) die samenkomen op één aanvoerkanaal op de MV-box. Ik weet nog niet of ik er CO2 / luchtvochtigheidssensoren aan toevoeg.

Maak je ook nog gebruik van bedieningschakelaars?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

@M-ThijZ Ik wilde weten wat de door sensors uitgelezen waarden zijn, en kunnen beïnvloeden wanneer en waarop hij schakelt. In mijn ervaring is de luchtvochtigheidssensor voor de badkamer weinig bruikbaar. Schakelt met name veel te vroeg weer uit na het douchen. Ik heb een RF-schakelaar in de badkamer waarmee ik hem handmatig op max. zet bij het douchen. Ik merk dat een systeem dat maar 1 centraal afvoerkanaal heeft niet precies genoeg kan monitoren om betrouwbaar op de sensoren te schakelen. De luchtvochtigheid kan ik nu nog wel uitlezen maar hij schakelt daar niet meer op. Met de app kan ik vanuit de rest van het huis ook de stand aanpassen, bijvoorbeeld bij bezoek. Maar ik vind het wel interessant om te weten wat bij benadering de CO2 in huis is.

TL;DR: gadget gehalte was hoog genoeg om er nog wat euro’s op stuk te slaan :p

[ Voor 16% gewijzigd door The Legend op 18-07-2021 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Blihi schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:10:
Vreemd dat 'clear calibration' niet werkt, maar wellicht is dat bij de focus anders dan bij de silent.

Kun je wel 'auto calibration' uitzetten in de parameters van de box? Zo ja, dan kun je handmatig het 100% niveau instellen bij 'automatic maximum level'.

Zo staat het nu bij mij:

[Afbeelding]

De automatische stand gaat dus van 15 tot 80% van het toerental. Handmatige standen 1, 2 en 3 zijn 20, 75 en 100% en duren 10 minuten. Autokalibratie staat uit, het maximum niveau is 100% (dus dat is de kalibratie). en verder zijn er wat instellingen die er eigenlijk niet meer toe doen met autokalibratie uit.
Dat staat bij mij volgens mij ook allemaal wel goed, en toch doet hij het niet goed :(

Hij toert nu wel "iets" op, maar lang niet zo hard als hij altijd gedaan heeft.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vW157Zn.png

misschien dat iemand eens in mijn DNT file wil kijken wat er niet zou kloppen?

https://wetransfer.com/do...802720210718074311/3ee84a

Net nog weer ff getest.

De sensor vraagt 100%, de ventilator draait op 53%.

De enigste manier om hem vol op te laten toeren is op deze pagina:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/63SakZn.png

Als ik daar onder "Calbrattion options" maximum mode aanvink gaat hij echt op 100% draaien.

Maar dat is een overrulende setting, dan gaat er niets meer automatisch, en dat is ook de bedoeling niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 18-07-2021 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat ding denkt nu dat 53% het door jou gewenste maximum is. Het enige lijkt me toch om de kalibratie opnieuw uit te voeren volgens de handleiding. Dus alle deuren en ramen dicht, meten per ventiel, dan die box in kalibratiemodus.

Als je tenminste niet de kalibraties kunt verwijderen. Als je op een regel klikt in die tabel, kun je die regel dan niet gewoon verwijderen door 'clear calibration' te klikken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
The Legend schreef op zondag 18 juli 2021 @ 09:24:
@M-ThijZ Ik wilde weten wat de door sensors uitgelezen waarden zijn, en kunnen beïnvloeden wanneer en waarop hij schakelt. In mijn ervaring is de luchtvochtigheidssensor voor de badkamer weinig bruikbaar. Schakelt met name veel te vroeg weer uit na het douchen. Ik heb een RF-schakelaar in de badkamer waarmee ik hem handmatig op max. zet bij het douchen. Ik merk dat een systeem dat maar 1 centraal afvoerkanaal heeft niet precies genoeg kan monitoren om betrouwbaar op de sensoren te schakelen. De luchtvochtigheid kan ik nu nog wel uitlezen maar hij schakelt daar niet meer op. Met de app kan ik vanuit de rest van het huis ook de stand aanpassen, bijvoorbeeld bij bezoek. Maar ik vind het wel interessant om te weten wat bij benadering de CO2 in huis is.

TL;DR: gadget gehalte was hoog genoeg om er nog wat euro’s op stuk te slaan :p
Luchtvochtigheid in de badkamer werkt ook heel slecht als het raam open staat en het regent. Dan gaat ie steeds vol staan ventileren omdat de Luchtvochtigheid zo hoog is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Blihi schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:59:
Dat ding denkt nu dat 53% het door jou gewenste maximum is. Het enige lijkt me toch om de kalibratie opnieuw uit te voeren volgens de handleiding. Dus alle deuren en ramen dicht, meten per ventiel, dan die box in kalibratiemodus.

Als je tenminste niet de kalibraties kunt verwijderen. Als je op een regel klikt in die tabel, kun je die regel dan niet gewoon verwijderen door 'clear calibration' te klikken?
Dat kan ik nog eens proberen, het "lastige" is dat die Ducobox boven op een klein zoldertje hangt, dus tis nogal een hele operatie om erbij te komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Gelukkig kun je die seriële kabel met gemak 10 meter lang maken. Bij mij loopt deze vanuit die Ducobox door de muur naar de meterkast. Dat is toch alles bij elkaar een meter of 10 en dat werkt uitstekend. Die kabel gewoon laten zitten dus. Hoef je alleen de USB plug even in je laptop te prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

The Legend schreef op zondag 18 juli 2021 @ 09:24:
@M-ThijZIn mijn ervaring is de luchtvochtigheidssensor voor de badkamer weinig bruikbaar. Schakelt met name veel te vroeg weer uit na het douchen. Ik heb een RF-schakelaar in de badkamer waarmee ik hem handmatig op max. zet bij het douchen.
Blihi schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:01:
Luchtvochtigheid in de badkamer werkt ook heel slecht als het raam open staat en het regent. Dan gaat ie steeds vol staan ventileren omdat de Luchtvochtigheid zo hoog is...
Zo te horen kan ik dus beter kiezen voor een RF-schakelaar in de badkamer en een RF-schakelaar in de woonkamer, zonder gebruik te maken van een vochtsensor.

Dan kan ik 'm in de woonkamer permanent op de juiste stand zetten voor aanwezig, afwezig of nacht en in de badkamer als timer op tijdelijk hoog als we gaan douchen.

Ik heb uitgezocht hoe dit in de praktijk werkt, en dat lijkt me best onhandig:
  • Voordat ik ga slapen zet ik de bediening in de woonkamer op permanente middenstand. (lang indrukken)
  • Vervolgens ga ik nog even douchen en druk ik in de badkamer 3x kort op hoog voor 45 minuten hoogstand.
  • Ik lig inmiddels in mijn bedje, de 45 minuten timer loopt af en de box schakelt terug naar 'auto' (=permanente laagstand!). Wat dus te weinig ventilatie is voor de nacht.
Het is mij echt een raadsel waarom het systeem na een tijdelijke stand niet teruggaat naar de laatstgekozen permanente stand.

Ik heb gebeld met Duco en de oplossing die ze aandragen is om de instellingen van het minimaal vermogen voor 'auto' aan te passen, zodat deze gelijk is aan 'midden'. Dan kan die 's nachts en overdag op 'auto' staan en bij tijdelijke hoogstand voor douchen / koken gaat deze daarna terug naar deze stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Auto anders instellen inderdaad. De auto stand op de gewenste middenstand en standje 1 op minder dan dat. Auto is dan altijd goed en als je de deur uit gaat zet je hem op permanent 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Bij ons is normaal laagstand ook ruim voldoende voor ventilatie (Gemeten met CO2 meters).
Auto draait bij ons "slechts" Op 10%.

Alleen een flinke lading visite (+6) in de keuken bijvoorbeeld zorgt ervoor dat de CO2 te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Hier gaat de co2 snel omhoog als de schuifpui dicht gaat. Ligt vooral ook aan de kierdichtheid van de woning. Ik heb de box zo ingesteld dat hij pas bij 1100ppm vol aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Blihi schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:07:
Auto anders instellen inderdaad. De auto stand op de gewenste middenstand en standje 1 op minder dan dat. Auto is dan altijd goed en als je de deur uit gaat zet je hem op permanent 1.
Lijkt me prima werkbaar en handig in gebruik. Ik heb nog even naar bedieningen voor alternatieven gekeken (Orcon, Itho) maar die werken niet veel eenvoudiger. En ik kreeg het advies dat de DucoBox ook net nog een stukje stiller is. Dan ga ik de DucoBox Silent aanschaffen.

Dan kabeltje inprikken en met de Duco Network Tool de 'auto' stand ergens tussen 10% en 50% zetten (afgaande op reactie van @Grolsch). En dan gelijk de timeout voor de bediening in de badkamer op 30 minuten zetten (dan is 1x drukken genoeg) en waarschijnlijk de timeout voor de bediening in de woonkamer op een aantal uren (zodat ik 'm wat hoger kan zetten bij visite).

Wie weet kijk ik later nog eens of ik op basis van een ESP/CC1101 en Home Assistant de box automatisch op permanent laag kan zetten bij verlaten van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Grolsch schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:48:
[...]

Dat kan ik nog eens proberen, het "lastige" is dat die Ducobox boven op een klein zoldertje hangt, dus tis nogal een hele operatie om erbij te komen :P
Net weer een uurtje zitten stoeien, clear calibration blijft greyed out.

Alle 6 kleppen eruit gehad en getest, draaien allemaal goed....

Hoe ziet de calibration tabel van jullie eruit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
M-ThijZ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:25:
[...]

Lijkt me prima werkbaar en handig in gebruik. Ik heb nog even naar bedieningen voor alternatieven gekeken (Orcon, Itho) maar die werken niet veel eenvoudiger. En ik kreeg het advies dat de DucoBox ook net nog een stukje stiller is. Dan ga ik de DucoBox Silent aanschaffen.

Dan kabeltje inprikken en met de Duco Network Tool de 'auto' stand ergens tussen 10% en 50% zetten (afgaande op reactie van @Grolsch). En dan gelijk de timeout voor de bediening in de badkamer op 30 minuten zetten (dan is 1x drukken genoeg) en waarschijnlijk de timeout voor de bediening in de woonkamer op een aantal uren (zodat ik 'm wat hoger kan zetten bij visite).

Wie weet kijk ik later nog eens of ik op basis van een ESP/CC1101 en Home Assistant de box automatisch op permanent laag kan zetten bij verlaten van de woning.
Die Ducobox silent staan er ook nog genoeg van op marktplaats. Het automatisch laag zetten van die box kan volgens mij niet met eigen apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Bedankt voor de tip om ook eens op marktplaats te kijken. Wat bedoel je met: "Het automatisch laag zetten van die box kan volgens mij niet met eigen apparatuur"?

Met een ESP/CC1101 lijkt het volgens deze documentatie wel te kunnen. Maar goed, dit is voor mij ook allemaal nieuw, dus ik denk dat iemand anders uit het topic dat beter kan bevestigen.

Wat is overigens de maximale time-out voor de tijdelijke stand die je in kunt stellen via de Duco Network Tool? In de handleiding staat dat de default 15 minuten is, en 8 uur bij gebruik van Tronic roosters. Mag ik er vanuit gaan dat ik die 15 minuten dus ook kan verhogen naar 4 of 8 uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 13:17
Heeft iemand al een keer toevallig / per ongeluk een versie kunnen compilen met een een nieuwere ESPEasy versie ? Ik heb nu een Wemos D1 aan mijn ducobox silent hangen, en krijg netjes alle data enz. Maar ondaks dat ik een reboot rule heb ingevoegd ben ik met de nodig regelmat de connectie kwijt en komen er dus ook geen MQTT messages enz binnen .
Ik weet niet of het aan de ESPEasy versie ligt, maar dit lijkt voor nu wel de simpelste stap.

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
M-ThijZ schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:19:
Wat is overigens de maximale time-out voor de tijdelijke stand die je in kunt stellen via de Duco Network Tool? In de handleiding staat dat de default 15 minuten is, en 8 uur bij gebruik van Tronic roosters. Mag ik er vanuit gaan dat ik die 15 minuten dus ook kan verhogen naar 4 of 8 uur?
Klopt, ik kan alleen niet achterhalen wat het maximum aantal minuten is. Ben op vakantie dus geen Ducobox bij de hand :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kU8v5sbYni4scgZ6B65SSKAklms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rGA83cyP9nxiZ9MGlXZL3dGL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Trial & error, dan ben je er zo achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:47
Kaspers schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:26:
[...]
Badkamer: zelfde idee. Maar daar zit wat meer logica achter. Het komt er op neer dat wanneer de gemiddelde luchtvochtigheid in de afgelopen 5 minuten met 2% is gestegen, dan wordt de laagste luchtvochtigheid in de afgelopen 60 minuten als doel gesteld om de luchtvochtigheid naartoe te brengen. De ducobox gaat in het geval van de slaapkamer op 100% draaien:

[Afbeelding]
Sinds kort ook een Duco box hangen en slim gemaakt, zou jij de json code van je badkamer kunnen/willen delen?
Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste