Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:30
vuurvreter63 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:49:
[...]

Ik denk maar 1 uur, toch? alleen 02.00 / 03.00 uur zomertijd??

[...]

Ook dat gaat volgens mij niet werken, want je zult altijd een verschil in tijd krijgen, door de overgang van zomer naar winter of omgekeerd.
Het zal dan nooit gelijk aan de Nederlandse tijd zijn.
Ik heb een zwart vak van 1 uur van 2 tot 3, in mijn Reolink app.
En ik kon alleen switchen van 2:01 naar 3:00 uur. Daar maakte ik uit op dat ik twee uur mis.
Nu ik beter kijk is er wel een clip van 2:01 uur van 59 minuten, en van 60 minuten van 3:00 uur.
Het zwarte vak in de tijdlijn geeft aan dat er geen gebeurtenissen zijn, maar omdat normale tijdsopnamen donkerblauw zijn ipv zwart dacht ik dat dus alle data weg was.

In de windows client is het echter wel in de tijdlijn te zien als opname, en zijn er gebeurtenissen in dat uur gemarkeerd.
Ik mis dus inderdaad maar 1 uur.

Als ik met een andere tijdzone wel dat uur op kan nemen maakt het me niet zo veel uit dat dat niet Nederlandse tijd is, dat kun je altijd terugrekenen.
Greenwich Mean Time GMT(UTC) is een uurtje vroeger, of twee in de zomer.

Het hangt er dus van af of ze nu de zomertijd eindelijk af schaffen omdat de wintertijd de "echte" tijd is.
Maar anders zou je Central European Time (CET) aan kunnen houden, dat is nu gelijk met onze tijd en dan in de zomer een uurtje vroeger.
Maar dan schakelt je klok niet en heb je gewoon alle beelden volgens mij.

Alleen moet je wel bij politie e.d. melden dat jouw klok op die tijdzone staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 28-10-2024 23:16 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:43
@Teijgetje CET wordt in de zomer automatisch CEST. Alleen als je je gebruik van zomertijd kunt uitschakelen gebeurt dat niet. In je eigen tijdzone zomertijd blokkeren levert eigenlijk een "onlogisch" resultaat terwijl UTC (GMT) eigenlijk "de" referentie is. Maar, voor eigen gebruik maakt t natuurlijk niks uit.

Overigens, het is maar 5 maanden per jaar wintertijd, 7 maanden per jaar zomertijd. Met zomertijd staat je klok dus langer "goed" ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
DjoeC schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:19:
Yep enig licht is nodig, bij mij lijkt een sterrenhemel regelmatig voldoende al zit ik wel in een gebied met veel strooilicht (tuinbouw). Maar, de camera kan zowel met als zonder IR worden gebruikt zoals je weet. De vraagsteller kan dus testen en zelf bepalen.
Punt is dat vaak camera's worden aangeraden die alleen met zichtbaar licht werken en dus ook geen IR Cut Filter hebben. Die werken dus helemaal niet met IR licht. Dan zit je vast aan zichtbaar licht.
En dat is een belangrijk detail wat telkens niet wordt genoemd.
De Color 4k heb ik nog niet gebruikt, jij wel meen ik me te herinneren - mogelijk kun je iets over de verschillen zeggen?
Nope, niet gebruikt.
En dat je stopt met adviezen: jammer, maar het zij zo.... En ik kan daar ook wel begrip voor opbrengen, het moet wel leuk blijven voor je.
Het werd behoorlijk repetitief.

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 29-10-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik ben me aan het oriënteren om ook enkele camera's rond mijn woning te hangen. Ik dacht aan deze Foscam kit, in zwarte uitvoering (want: wederhelft). Om te vermijden dat ik (lelijke) kabelgoten tegen de gevel moet monteren, zou ik de bekabeling door de spouw(muur) willen laten lopen. Deze is 2 à 3 cm en enkele stenen uithalen en terugplaatsen is geen probleem. Lijkt dit dan realistisch? Ik kan me nog niet inbeelden hoe ik die kabel 8 à 9 meter horizontaal kan geleiden (punt waar ik binnen wil uitkomen tot aan de camera's), want liefst haal ik enkel aan het begin- en eindpunt een steen uit? Alternatief is de kabels langs het dak binnen laten (loze buis), maar dan komen deze op +- 6m hoogte wat ook weer niet ideaal is...

Naar de bevestiging van de camera's toe: ik kon niet vinden of deze zomaar tegen de muur mogen, maar aangezien het "hoofd" van de camera volledig kan draaien dacht ik dat dit geen probleem zou geven? Ik vond ook een opbouwdoos terug om in dat geval de aansluiting in te maken. Muurbeugels vond ik ook, maar daar is dan weer geen plaats om de aansluiting weg te werken, anders leken deze nog beter dan de opbouwdoos.

Alle tips zijn welkom, geen enkele keuze ligt vast momenteel... :)

[ Voor 5% gewijzigd door Rafael op 02-11-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@Rafael Die camera's hebben een (dubbele) pigtail. Daar klik je een PoE kabel (of een 12V 1A kabel) in. Je hebt in het camerahuis vrijwel geen ruimte om dat netjes weg te werken (tenminste mijn gelijkvormige Dahua heeft dat niet), maar in de muurbeugel lukt dat een stuk beter.

Verder heb ik geen mening over de Foscam want ik ken ze verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
@DjoeC De aansluitingen zag ik op de afbeeldingen al terug komen, maar krijg ik die weggewerkt in de muurbeugel? Dat zou ideaal zijn, maar het staat niet vermeldt dat dit past waardoor ik twijfelde... Dahua ga ik ook eens bekijken, al lijkt alles uiteindelijk erg op elkaar.

Edit; Dahua heeft ook zwarte varianten (harde eis wederhelft) en zij bevestigen inderdaad dat de aansluitingen in de beugel kunnen. Dan blijft enkel de bekabeling in de spouw krijgen nog een (grote) uitdaging...

[ Voor 24% gewijzigd door Rafael op 02-11-2024 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Rafael schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:12:
@DjoeC De aansluitingen zag ik op de afbeeldingen al terug komen, maar krijg ik die weggewerkt in de muurbeugel? Dat zou ideaal zijn, maar het staat niet vermeldt dat dit past waardoor ik twijfelde... Dahua ga ik ook eens bekijken, al lijkt alles uiteindelijk erg op elkaar.

Edit; Dahua heeft ook zwarte varianten (harde eis wederhelft) en zij bevestigen inderdaad dat de aansluitingen in de beugel kunnen. Dan blijft enkel de bekabeling in de spouw krijgen nog een (grote) uitdaging...
Yep, bij Dahua (mijn versie van Andy) werkt dat prima. Kabel in de spouw - tja, uitdaging omdat je er niet nauwelijks iets recht om een hoekje in kunt krijgen... Misschien met een lichtgewicht fiber iets (een hengel bijvoorbeeld) doen als waar je anders een trekveer voor zou gebruiken? Of even een bijna gepensioneerde installateur vragen? Die is dat vast al eerder tegengekomen...

Andy (Dahua reseller onder eigen merk/typenummer) verkoopt ook setjes maar 400-500 euro heb je ze niet vor (gemiddeld 180-250 euro per camera + NVR). Je kunt zelf de NVR opzetten met een oudere mini PC en bijvoorbeeld een WD Purple. De montagebeugels moet je er nog steeds bijkopen.

Denk vooral ook na waar je de camera's wilt hangen (en waarom daar...) wat je FOV moet zijn, de afstand, en daarmee ook de montage hoogte. Er is in dit topic al vaker over gespoken en anders kijk vooral ook in de wiki op ipcamtalk.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:35
Piet91 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:31:

Het werd behoorlijk repetitief.
Ja dat snap ik wel, mensen gooien hier gemakshalve de vraag neer, van "ik wil dit en ik wil dat", "wat raden jullie mij aan?".
Zonder enige moeite te nemen om even terug te lezen over wat er al is geadviseerd of aangedragen.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 19:48
Ik heb een camera hangen aan een paal met zicht op de inrit, maar de camera is 's nachts eigenlijk onbruikbaar omdat er altijd binnen een dag spinnewebben voor de lens hangen die i.c.m. het infrarood het beeld volledig zwart maken (met witte webben).
Ik las dat vaseline op de camera het voor spinnen lastig maakt, maar ik heb de camera ingesmeerd; maakt niks uit.

Iemand een idee hoe ik de camera webvrij kan houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@Stefke Ja, een losse IR lamp er naast/ er boven hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
Stefke schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:09:
Ik heb een camera hangen aan een paal met zicht op de inrit, maar de camera is 's nachts eigenlijk onbruikbaar omdat er altijd binnen een dag spinnewebben voor de lens hangen die i.c.m. het infrarood het beeld volledig zwart maken (met witte webben).
Ik las dat vaseline op de camera het voor spinnen lastig maakt, maar ik heb de camera ingesmeerd; maakt niks uit.

Iemand een idee hoe ik de camera webvrij kan houden?
Ongedierte en IR licht blijft altijd lastig en is niet te verhelpen. Als je camera aan vervanging toe is, zou een ColorVu camera van Hikvision een oplossing kunnen zijn.
En indien je verlichting rondom huis hebt, heb je s'nachts ook gekleurd beeld, wat weer beter is als z/w beeld wat je nu hebt.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Er hangt een LED floodlamp met bewegingsmelder onder (maar die is nog niet aangesloten op 220v).

@DjoeC tips voor zo'n unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:23
Even wat ervaring delen met de Dahua (via Andy) IPC-T5442T-ZEB ik heb er een stuk of wat om het huis heen. Nu zag ik pas dat een camera na de schemering nog op kleur stond in plaats van zwart -wit. Waarschijnlijk door de buitenlamp die aan was. Dat bracht mij op het dee nog eens naar de instellingen te kijken. Als test heb ik toen de "auto" omgezet naar kleur voor de nacht instelling. En dat werkt er is nu ook de hel nacht kleur beeld. Moet er wel een lamp aan staan. (bij de zwart wit instelling is wel meer te zien zonder het licht aan). Nu gaat via de camera detectie het licht automatisch aan dus dan wel nachtbeelden in kleur.

Zou je ook nog het beeld in kleur wat beter kunnen krijgen zonder extra licht? Of is een lampje noodzakelijk.

even een voorbeeld: de bomen links boven, aan de straat zie je wel want daar is een lantarenpaal de rest is nogal donker. Op het live beeld zie je wel de knipper lampjes van de auto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/679TJHCfTW-LoXhbqsg4igA_PCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QYU1eV7vu3upLBNcqnf5zsMQ.png?f=fotoalbum_large

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
pc_slopert schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:24:
Even wat ervaring delen met de Dahua (via Andy) IPC-T5442T-ZEB ik heb er een stuk of wat om het huis heen. Nu zag ik pas dat een camera na de schemering nog op kleur stond in plaats van zwart -wit. Waarschijnlijk door de buitenlamp die aan was. Dat bracht mij op het dee nog eens naar de instellingen te kijken. Als test heb ik toen de "auto" omgezet naar kleur voor de nacht instelling. En dat werkt er is nu ook de hel nacht kleur beeld. Moet er wel een lamp aan staan. (bij de zwart wit instelling is wel meer te zien zonder het licht aan). Nu gaat via de camera detectie het licht automatisch aan dus dan wel nachtbeelden in kleur.

Zou je ook nog het beeld in kleur wat beter kunnen krijgen zonder extra licht? Of is een lampje noodzakelijk.

even een voorbeeld: de bomen links boven, aan de straat zie je wel want daar is een lantarenpaal de rest is nogal donker. Op het live beeld zie je wel de knipper lampjes van de auto.
[Afbeelding]
Op ipcamtalk kun je wat instellingen vinden - zoek op "dialin" of "dial-in", je moet m iig NIET op automagisch hebben staan.
Bij mij (en misschien mis ik iets of staat het niet optimaal):
Setting -> Video:
Encode Mode: H-264
Framerate: 15
Bit rate type: CBR
Bit rate: Customized
3072
Frame interval: 30
SVC: 1 (off)

Day & Night:
Day
Mode: Color

Illuminator:
Profile Day
Mode Off

Profile Management:
Full Time
Always Enable Day

Dat is het volgens mij zo'n beetje.....

@Stefke : Effe googlelen op IR Illuminator geeft heel veel matches, zowel 12V als 230V. Zowel PoE als gewoon netaansluiting - net wat je wilt...... En bij onze Chinese vrienden al vanaf 2-5 euro (welkomstdeal) en die lijkt erg veel op wat hier in de NL webshops voor t 10 voudige gaat..

Ik heb er zelf geen, gebruik geen IR ook al is de mijne geen nachtzicht camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Tnx, zal eens kijken. Maar eerst ga ik die floodlight eens aansluiten op de stroom (dat was ik sowieso van plan, maar te druk met de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
Stefke schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:40:
Tnx, zal eens kijken. Maar eerst ga ik die floodlight eens aansluiten op de stroom (dat was ik sowieso van plan, maar te druk met de tuin)
Ik weet niet hoe je die floodlight laat werken? (aan tijdens donkere uurtjes of op bewegingdetectie), maar als dit een van beide is, dan kan je het IR uitzetten, heb je ook minder last van ongedierte.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
@DjoeC waart ie je deze instellingen? Bij mij ziet het er anders uit? Of beter rechtsreeks op de camera instellen. Nu gaat het via de nvr.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xw4InW6teypTCUT7ZJinQwHEgPA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6NnIz8LgkAlJCFVm9GH5UpBe.png?f=fotoalbum_large

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
pc_slopert schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:25:
@DjoeC waart ie je deze instellingen? Bij mij ziet het er anders uit? Of beter rechtsreeks op de camera instellen. Nu gaat het via de nvr.
[Afbeelding]
Rechtstreeks in de camera via de webinterface. Als ik me goed herinner uit de bron is het idee: minder fps, iets langere sluitertijd maar niet zolang dat het beeld vaag of streperig wordt. H264 want minder artefacten dan H265.

Enneh, de NL vertaling, tsja....

Ik zou denken dat alle instellingen ook via de NVR te benaderen zijn...

[ Voor 5% gewijzigd door DjoeC op 05-11-2024 18:06 ]

• Dennepen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 13:24
Wie kan mij advies geven voor een Dahua outdoor camera?

* Outdoor
* POE ondersteuning
* Dome
* IR voor nachtzicht
* Integratie Home Assistant en Synology

Mijn UTP komt straks uit de gevel en wil de camera met een beugel aan de gevel bevestigen. Wat is jullie advies en ervaring? Misschien een foto?

• DjoeC
@Dennepen Ik heb (de oudere versie van) deze T54IR 4MP met zoom in het zwart, ook als bullet beschikbaar. Bij mij hangt ie aan een PFW203B (= de W maar dan in Black). De beschrijving van de montagemogelijkheden staan onder de camera.

Met zoom kun je redelijk eenvoudig "correct" instellen wat je wilt bekijken,

Bij mij staat ie standaard op altijd "kleur" zonder IR ingesteld vanwege vrijwel altijd voldoende omgevingslicht. IR is vrij simpel aan/uit te zetten, ik denk dat je dat in voorkomende gevallen simpel kunt automatiseren.

De versie zonder zoom is $30 goedkoper, de 8MP versie is $40 duurder - maar ik heb me niet in de verschillen verdiept. Zie ipcamtalk.com voor een vergelijking, die staat vast wel op die site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

pc_slopert schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:24:

[Afbeelding]
Heeft de camera geen infraroodlicht? Hier heb je toch niks aan?

Mijn deurbel filmt duidelijk alles met details in licht en donker. In het donker heb ik een seconde kleur en dan schakeld hij over op zwart/wit. Maar ook die ene seconde is het veel meer dan wat jij hebt :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Marzman schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:30:
[...]

Heeft de camera geen infraroodlicht? Hier heb je toch niks aan?

Mijn deurbel filmt duidelijk alles met details in licht en donker. In het donker heb ik een seconde kleur en dan schakeld hij over op zwart/wit. Maar ook die ene seconde is het veel meer dan wat jij hebt :p
Het probleem met IR: Geen kleur. Je kunt niet zien of het petje rood, zwart, grijs of blauw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

DjoeC schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:50:
[...]

Het probleem met IR: Geen kleur. Je kunt niet zien of het petje rood, zwart, grijs of blauw is.
Bij mij begint het 1 seconde in kleur en schakelt dan over op zwart/wit. Als ik bij opsporing verzocht kijk zijn het ook nooit gekleurde petjes maar grijze of zwarte hoodies en zwarte bivakmutsen ;)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
Marzman schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:36:
[...]

Als ik bij opsporing verzocht kijk zijn het ook nooit gekleurde petjes maar grijze of zwarte hoodies en zwarte bivakmutsen ;)
Dat komt omdat de meeste mensen nog verouderde camera's hebben met dito software.

De nieuwere types camera's zijn wel uitgerust met kleur in de donkere uurtjes en dat is de laatste tijd flink in opkomst.

En ja, bivakmutsen zijn doorgaans altijd zwart 😉

[ Voor 12% gewijzigd door vuurvreter63 op 15-11-2024 12:00 ]

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
vuurvreter63 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:58:
[...]

Dat komt omdat de meeste mensen nog verouderde camera's hebben met dito software.

De nieuwere types camera's zijn wel uitgerust met kleur in de donkere uurtjes en dat is de laatste tijd flink in opkomst.

En ja, bivakmutsen zijn doorgaans altijd zwart 😉
Tja, in een samenleving waarin iedereen zichzelf wil zijn en zich aan niemand iets gelegen laat liggen verbaast me de uniformiteit van "het gilde" elke keer weer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-09 12:17
Bestaat er ergens een handleiding / design manual / norm / ... voor het ontwerp van een beveiligingssysteem voor een particuliere woning?

Om onze zelfbouwwoning te kunnen afwerken zou ik nu eerst het beveiligingssysteem willen uittekenen / ontwerpen zodat ik ineens de juiste kabels kan voorzien. Ik heb hier de laatste 30 pg gelezen en ook DIY smart home alarm topic. De zoekfunctie gebruikt hier, de google zoekfunctie,... Ik ga echt niet overal wachtleidingen voorzien om nadien tot de vaststelling te komen dat er eentje ontbreekt voor een pir sensor op een hoogte van 1,2m bijvoorbeeld. Eerst een goed ontwerp en dan op strategische plaatsen nog een wachtleiding.

Ik ben eerder geneigd om te werken met PIR sensoren (OPTEX bijvoorbeeld) aangesloten op HA voor verlichting/meldingen. We hebben geen waardevolle zaken in huis maar helemaal niets voorzien is misschien niet het meest verstandige. En als ik alles wil afdekken met camera's heb ik er al heel wat nodig en persoonlijk voelt het oncomfortabel. En ook het energieverbruik speelt mee. En ik lees hier op het forum veelal "lichten die aanspringen bij het betreden van jouw eigendom". Maar ik kan nergens lezen hoe dit in de praktijk op een goede manier gerealiseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:53

Antonio di

a mi me dijeron que si

TomVH2 schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:57:
Bestaat er ergens een handleiding / design manual / norm / ... voor het ontwerp van een beveiligingssysteem voor een particuliere woning?

Om onze zelfbouwwoning te kunnen afwerken zou ik nu eerst het beveiligingssysteem willen uittekenen / ontwerpen zodat ik ineens de juiste kabels kan voorzien. Ik heb hier de laatste 30 pg gelezen en ook DIY smart home alarm topic. De zoekfunctie gebruikt hier, de google zoekfunctie,... Ik ga echt niet overal wachtleidingen voorzien om nadien tot de vaststelling te komen dat er eentje ontbreekt voor een pir sensor op een hoogte van 1,2m bijvoorbeeld. Eerst een goed ontwerp en dan op strategische plaatsen nog een wachtleiding.

Ik ben eerder geneigd om te werken met PIR sensoren (OPTEX bijvoorbeeld) aangesloten op HA voor verlichting/meldingen. We hebben geen waardevolle zaken in huis maar helemaal niets voorzien is misschien niet het meest verstandige. En als ik alles wil afdekken met camera's heb ik er al heel wat nodig en persoonlijk voelt het oncomfortabel. En ook het energieverbruik speelt mee. En ik lees hier op het forum veelal "lichten die aanspringen bij het betreden van jouw eigendom". Maar ik kan nergens lezen hoe dit in de praktijk op een goede manier gerealiseerd wordt.
Lees (of had je die al gelezen!):
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen

Voor Camera PoE ethernet kabel aanleggen. Voor Optex zijn er bedrade en draadloze oplossingen. Misschien is een hybride alarm systeem iets voor jouw (Satel !?, wel technischer)

[ Voor 5% gewijzigd door Antonio di op 18-11-2024 23:49 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Antonio di schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:38:
[...]

Voor Camera PoE aanleggen. Voor Optex zijn er bedrade en draadloze oplossingen. Misschien is een hybride alarm systeem iets voor jouw (Satel !?, wel technischer)
HA heeft GEEN ondersteuning van een goed (rolling key, dual way) 868Mhz ster-netwerk en dat is naar mij mening wel nodig bij een draadloze (sensor) oplossing. Bij bedraad zul je zelf aan het "solderen" moeten voor HA.
Zie ook; https://community.home-as...-for-wired-sensors/720435

[ Voor 6% gewijzigd door Antonio di op 19-11-2024 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Voor Camera PoE ethernet kabel aanleggen. Voor Optex zijn er bedrade en draadloze oplossingen. Misschien is een hybride alarm systeem iets voor jouw (Satel !?, wel technischer)
Bij draadloos kunnen ze toch simpel het signaal storen? Het is prima voor gelegenheidsdieven, maar toen de auto van de overburen werd gestolen nam de camera van mijn vader even niks op.

Hoewel dat wel moet kunnen, mijn eufy deurbel stuurt het dan gewoon door als het terug werkt (pas een internetstoring gehad).

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 19-11-2024 07:25 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Marzman schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:24:
[...]

Bij draadloos kunnen ze toch simpel het signaal storen? Het is prima voor gelegenheidsdieven, maar toen de auto van de overburen werd gestolen nam de camera van mijn vader even niks op.

Hoewel dat wel moet kunnen, mijn eufy deurbel stuurt het dan gewoon door als het terug werkt (pas een internetstoring gehad).
Storen draadloos signaal en Alarm
Klopt daarom hebben alle die "eigen" 868Mhz netwerken voor alarm "jamming detection" (verstoring detectie). Bedraad (weggewerkt) Alarm wordt volgens de VRKI 2.0.. richtlijnen wel in een hogere/betere beveiligingsklasse ingedeeld dat draadloze varianten.
Wifi deauthentication (commando(s) waarmee je de verbinding met een Wifi apparaat kan verbreken/ontkoppelen) is o.a. daarom ook af te raden voor beveiligingscamera's. Naast het punt dat met PoE 'ethernet voor je cam's een centrale stroomuitval voorziening kan zorgen (UPS: Uninterruptable Power Supply)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
[...]

inderdaad al gelezen. Hierdoor ben ik beginnen kijken naar PIR sensoren voor buiten.

Bedankt voor de Satel tip. Inderdaad zoiets zoek ik. Satel of envisalink zijn 2 mogelijkheden denk ik.

Heb je toevallig nog een tip voor een PIR buitensensor met een bereik van 18m? De meeste hebben een bereik van 12m.

Dan kan ik alles afdekken met 3 PIR sensoren en eventueel als optie 3 camera's (waarvan 1 deurbel).

Nogmaals bedankt voor de tip maar ik was eigenlijk op zoek naar een ontwerphandleiding. Ik kan geen handleiding vinden hoe je een woning (kostenefficiënt) beveiligt. Ook op de website van satel kan ik geen ontwerprichtlijnen vinden. Waar moet je bijvoorbeeld overal sensoren plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

TomVH2 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:04:
[...]

inderdaad al gelezen. Hierdoor ben ik beginnen kijken naar PIR sensoren voor buiten.

Bedankt voor de Satel tip. Inderdaad zoiets zoek ik. Satel of envisalink zijn 2 mogelijkheden denk ik.

Heb je toevallig nog een tip voor een PIR buitensensor met een bereik van 18m? De meeste hebben een bereik van 12m.

Dan kan ik alles afdekken met 3 PIR sensoren en eventueel als optie 3 camera's (waarvan 1 deurbel).

Nogmaals bedankt voor de tip maar ik was eigenlijk op zoek naar een ontwerphandleiding. Ik kan geen handleiding vinden hoe je een woning (kostenefficiënt) beveiligt. Ook op de website van satel kan ik geen ontwerprichtlijnen vinden. Waar moet je bijvoorbeeld overal sensoren plaatsen.
Pir/Radar bewegingsmelders > 12m OF mogelijk alternatief met "smart/íntelligent motion detection" cam's
Voor buiten heeft Optex en Pyronix alleen PIR/radar sensoren t/m 12m voor thuis buiten gebruik.
Pyronix XDL12TT-AM (bedraad EOL, past waarschijnlijk op meerdere Alarmsystemen met bedrade EOL aansluitingen of met een extra module met EOL-omzetting naar draadloos) is op Amazon niet zo duur, maar het bereik is weer max. 12m.
Je heb voor bedrijven wel Optex LiDAR en REDWALL sensoren/"cam's" voor buiten met een (veel) verder bereik maar dat is erg duur spul.
Meerdere Dahua's (en rebrand Lupus LE232) en Hikvison cam's hebben "smart/íntelligent motion detection" (mens, voertuig herkenning) met een bereik tot 20-36 meter. Ik heb zelf geen ervaring met afstand meer dan 10 meter (Lupus LE232, zie review).
Ik denk wel dat licht op grotere afstand mogelijk de detectering bemoeilijkt. Ander punt is hoe je die cam's detectie omzet naar je alarm systeem voor afschrikking als je alarm wilt af laten gaan (erg belangrijk, zie ook Lupus LE232 review).
Met "Slimme" Deurbellen (met cam's) en grote afstand heb ik geen ervaring mee, maar het lijkt mij niet iets om groot alarm te laten afgaan bij bewegingsdetectie.

Ontwerp handleiding
In de VRKI A/B staan lijsten waarmee je kunt bepalen wat de gewenste "sterkte" van indringers/inbraak detectie is. Hoe meer de spullen waard zijn hoe zwaarder de beveiliging. Maar goed wil je dure spullen toch verzekerd hebben en heb je daar voor van de Verzekeringsmaatschappij een Alarmsysteem nodig, dan heb je een BORG-installateur nodig.
Korte schema/handleiding/ontwerp: Voor particulieren die zelf een redelijk goed Alarm willen deel je je huis op in gebieden/ringen. Je begint bij de buitenste 1ste ring, wat rondom je huis is. Deze kan een (poging)inbraak voorkomen door afschrikking buiten bij constatering van indringing (men komt op jouw terrein/tuin).
Daarna is de 2de ring het belangrijkste voor de toegang tot je huis. Je plaatst deur-/raam-/tril-/"draai-kiep"-bewegingssensoren op zoveel-mogelijk ramen/deuren en als je het echt goed wilt, sensoren op deur/raam om te constateren "op slot" of "vergrendeld" (dat is erg duur). Met deze 2de ring voorkom je ook dat er iets OPEN staat (of zelfs niet op slot of niet vergrendeld) terwijl je het (goede) Alarmsysteem inschakelt wordt je hierover namelijk direct gewaarschuwd.
Veel diefstal is omdat mensen iets vergeten dicht te doen. Dus zeker ook daarom is de 2de ring belangrijk.
Bewegingssensoren in huis etc. is allemaal aardig, maar het kwaad is al geschied (inbraak !).
Je kunt nog een derde ring/gebied instellen (bijvoorbeeld de benedenverdieping waar je niet slaapt) of een 4de ring rondom je kluis of bij je "Rembrandt schilderij op zolder :):)".

Kosten
Wat is duur. Als je zelf bekabeling kan aanleggen scheelt dat een hoop kosten of als je draadloze sensoren gebruikt, scheelt dat aanleg van kabels. Een goed Alarm systemen/beveiling kost geld: dat geldt zowel voor sensoren als voor de beveiligscamera's
Alleen binnen wat PIR's op een draadloos Alarm-systeemp(pje) met een flink geluid/sirene is niet zo duur, maar voorkomt geen INBRAAK maar doet mogelijk de inbreker laten vluchten.
De (1ste) buitenste ring kost gewoon veel meer geld als je het goed wilt doen (beveiligscamera's en/of sensoren).
Opname beeld/geluid (of het waarschuwen dat dit gebeurd met stickers) heeft ook een prijs en verhoogd de pakkans van de indringer/dief/molestant.

PS,
Als "stukje Cloud" geen probleem is kun je ook kijken naar Vista by Climax (ook goed verkrijgbaar in NL) i.p.v. bijv. Satel.
Ik zelf moet niets hebben van fabrikant afhankelijk Cloud voor sensoren en/of beveiliging camera's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
@TomVH2
offtopic:
Ik zou je voor je gaat bouwen ook willen wijzen op inbraakwerend glas. Ik ken de huidige normering niet maar het hoeft niet de dikte van een juwelier te hebben om effectief te zijn, Uiteraard wel rekening houden met vluchtwegen want je kunt er ook niet door naar buiten en de brandweer moet ook speciaal materiaal inzetten... Denk dus ook aan goede branddetectie binnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wie nog een goedkoop cameraatje voor binnenshuis zoekt (voor erbij) kan ik deze aanbevelen. Je kan ze heel makkelijk upgraden naar de source firmware Thingino. Handig om huisdieren in de gaten te houden. Met Thingino hang je ze ook makkelijk in Synology Surveillance station of Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08:58
Ik heb het eea teruggelezen en me verdiept in Dahua en hikivision, maar ik zie gewoon echt door de bomen het bos niet meer. Niet uit te komen voor een boerenlul is ik.

Kan iemand mij aub een merk en type camera aanraden op basis van het onderstaande:

- NIET draadloos
- In kleur (dus niet zwart wit ‘s nachts)
- Ik wil beelden opslaan op een extern opslagmedium
- Ik wil beelden terug kunnen kijken via een app
- Met microfoon
- Geen must maar een pré: mogelijkheid tot een alarm af laten gaan
- Resolutie ondergeschikt aan beeldscherpte

Het liefst koop ik een set met 3 camera’s en een opslagmedium, zodat ik gelijk klaar ben. Gelet op black friday hoop ik op een aantrekkelijke deal.

Zou iemand mij verder kunnen helpen?

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 19:56
VindiGoosh schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:21:
Ik heb het eea teruggelezen en me verdiept in Dahua en hikivision, maar ik zie gewoon echt door de bomen het bos niet meer. Niet uit te komen voor een boerenlul is ik.

Kan iemand mij aub een merk en type camera aanraden op basis van het onderstaande:

- NIET draadloos
- In kleur (dus niet zwart wit ‘s nachts)
- Ik wil beelden opslaan op een extern opslagmedium
- Ik wil beelden terug kunnen kijken via een app
- Met microfoon
- Geen must maar een pré: mogelijkheid tot een alarm af laten gaan
- Resolutie ondergeschikt aan beeldscherpte

Het liefst koop ik een set met 3 camera’s en een opslagmedium, zodat ik gelijk klaar ben. Gelet op black friday hoop ik op een aantrekkelijke deal.

Zou iemand mij verder kunnen helpen?
Zoiets? Is wel 4 cameras, zoals de meest aangeboden setjes
https://pro-alarm.nl/4-x-...-met-nvr-en-poe-2tb-zwart

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Bedankt! Ik heb het bekeken en het is precies wat ik zoek.

Ik heb de 3 camera's wel los besteld uit het Verre Oosten, want dat scheelt gewoon teveel. Nu moet ik alleen nog een opzoek naar die recorder en opslagmedium.

Nogmaals heel erg bedankt voor je hulp _O_

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Additionele vraag:

Hoe doen jullie dat met die UTP kabels? Ik heb wel eens een rol besteld met van die aparte clips, maar ik kreeg het niet voor elkaar om dat met die tang goed aan te sluiten.

Waarschijnlijk omdat ik niet het goede spul had.

Wat gebruiken jullie hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
VindiGoosh schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:38:
[...]

Bedankt! Ik heb het bekeken en het is precies wat ik zoek.

Ik heb de 3 camera's wel los besteld uit het Verre Oosten, want dat scheelt gewoon teveel. Nu moet ik alleen nog een opzoek naar die recorder en opslagmedium.

Nogmaals heel erg bedankt voor je hulp _O_
Geen slimme zet.... Beter ze hier lokaal gekocht. vanaf 250€ moet je ze hier kunnen kopen.
Dat is nu eenmaal de prijs.
Kijk maar es eerst naar de firmware dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
RedPas schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:05:
[...]

Geen slimme zet.... Beter ze hier lokaal gekocht. vanaf 250€ moet je ze hier kunnen kopen.
Dat is nu eenmaal de prijs.
Kijk maar es eerst naar de firmware dan.
Het is exact dezelfde camera met exact dezelfde firmware die ik bij een goede vriend in China kan kopen. Dus dat zit wel goed.

De NVR heeft hij alleen niet, dus die moet ik nog even vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Misschien handig voor anderen om te weten:

https://www.hikvisioneuro...l%2FTechnical%20Materials

Hier is de meest recente firmware te downloaden

Edit:

Evenals via de officiële hikvision website:

https://www.hikvision.com/europe/support/download/firmware/

[ Voor 25% gewijzigd door VindiGoosh op 23-11-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
VindiGoosh schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:09:
Misschien handig voor andere om te weten:

https://www.hikvisioneuro...l%2FTechnical%20Materials

Hier is de meest recente firmware te downloaden
Dat weet ik ook...
Maar zover ik weet kan je geen eu firmware op chinese hiks zetten...
Heb testmateriaal genoeg liggen, oa een gebrickte acces controller, door verkeerde firmware ;)
Maar geen echte chinese imports

Iemand die dit kan bevestigen?

Ik gun je alle geluk ermee! Maar eerst zien, dan geloven.

Een goeie nvr is ook al vlug 500€ +-700€ met HDD.
Iets met Buy peanuts, Get monkeys....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
RedPas schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:15:
[...]

Dat weet ik ook...
Maar zover ik weet kan je geen eu firmware op chinese hiks zetten...
Heb testmateriaal genoeg liggen, oa een gebrickte acces controller, door verkeerde firmware ;)
Maar geen echte chinese imports

Iemand die dit kan bevestigen?

Ik gun je alle geluk ermee! Maar eerst zien, dan geloven.

Een goeie nvr is ook al vlug 500€ +-700€ met HDD.
Iets met Buy peanuts, Get monkeys....
Ik weet niet in hoeverre we deze discussie in dit topic moeten voeren. Als het niet de bedoeling is, hoor ik dat graag.

Wat hij tegen mij zei is dat de laatste firmware-update volgens de link die ik hierboven postte erop zit. Specifiek de europese dus

Daarnaast is het niet zo dat ik het voor een paar tientjes aanschaf, het gaat in totaal nog steeds om ruim €500,- voor 3 camera’s (waarvan 1 met een 4mm lens). Dus tot zo ver buying peanuts… zeg maar.

De NVR heb ik inmiddels ook gevonden. 8 Kanalen voor €335,-, wel exclusief opslagmedium.

Anyway, nogmaals heel erg bedankt voor de tip en het meedenken! Want ik heb er nu wel vertrouwen in dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Mijn oog viel toch steeds op die modellen die ‘s nachts met zwart-wit werkten of modellen waar geen geluid mee kon worden opgenomen. Deze lijkt het allemaal te hebben :)

Enige nadeel is dat ik ze bij hem alleen in het wit kon krijgen, maar daar is mee te leven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
@VindiGoosh In kleur in het donker bestaat niet. De enige camera die daar in de buurt komt is deze: uitvoering: Canon ME20F-SHN maar dan moet je er nog wel een lensje bij kopen. Ook dan: In het donker (= afwezigheid van licht) werkt geen enkele camera.

<algemeen>
De kleurencamera's zoals de ColorVu of Color4K, hebben een wit licht (lees: led lamp) ingebouwd voor als het TE donker wordt. Voordeel van het witte licht is dat bij bijlichten je nog steeds in kleur kunt opnemen. En dat is het verschil met de IR camera's, als het te donker wordt kan deze - vanwege de karakteristieken van IR - alleen nog zwart-wit opnemen. Extra bij IR camera's: Je ziet niet met het blote oog dat de IR lamp aan is terwijl je dat bij een witte LED natuurlijk wel ziet. En dat betekent dat die witte LED ongeveer hetzelfde effect heeft als een (buiten)lamp, eventueel met bewegings sensor.

Ik heb naar de specs van verschillende color/IR camera's gekeken en de lichtgevoeligheid voor kleur zonder bijlichten ligt "ongeveer" gelijk, zo tussen 0.0005-0.0008, beetje afhankelijk van merk. type, lems.

Mijn gevoel zegt me dan ook dat het verschil nogal overrated is omdat je ook je IR camera blijvend in kleur kunt forceren. Door met een buitenlamp bij te lichten (beweging: lamp aan) kun je ook prima kleur blijven opnemen. In mijn geval: Een (IR) camera die recht langs het huis kijkt (tot 20m) doet het beter met buitenverlichting dan met IR. Ik verwacht dat een kleurencamera met uitgeschakelde LED ongeveer hetzelfde resultaat geeft.

Is het beeld dat een nachtzicht kleurencamera beter is wat overdreven? Ik weet het niet maar krijg wel het gevoel dat de noodzaak tot bijverlichten (de zichtbare LED) onderbelicht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
DjoeC schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:36:
@VindiGoosh In kleur in het donker bestaat niet. De enige camera die daar in de buurt komt is deze: uitvoering: Canon ME20F-SHN maar dan moet je er nog wel een lensje bij kopen. Ook dan: In het donker (= afwezigheid van licht) werkt geen enkele camera.

<algemeen>
De kleurencamera's zoals de ColorVu of Color4K, hebben een wit licht (lees: led lamp) ingebouwd voor als het TE donker wordt. Voordeel van het witte licht is dat bij bijlichten je nog steeds in kleur kunt opnemen. En dat is het verschil met de IR camera's, als het te donker wordt kan deze - vanwege de karakteristieken van IR - alleen nog zwart-wit opnemen. Extra bij IR camera's: Je ziet niet met het blote oog dat de IR lamp aan is terwijl je dat bij een witte LED natuurlijk wel ziet. En dat betekent dat die witte LED ongeveer hetzelfde effect heeft als een (buiten)lamp, eventueel met bewegings sensor.

Ik heb naar de specs van verschillende color/IR camera's gekeken en de lichtgevoeligheid voor kleur zonder bijlichten ligt "ongeveer" gelijk, zo tussen 0.0005-0.0008, beetje afhankelijk van merk. type, lems.

Mijn gevoel zegt me dan ook dat het verschil nogal overrated is omdat je ook je IR camera blijvend in kleur kunt forceren. Door met een buitenlamp bij te lichten (beweging: lamp aan) kun je ook prima kleur blijven opnemen. In mijn geval: Een (IR) camera die recht langs het huis kijkt (tot 20m) doet het beter met buitenverlichting dan met IR. Ik verwacht dat een kleurencamera met uitgeschakelde LED ongeveer hetzelfde resultaat geeft.

Is het beeld dat een nachtzicht kleurencamera beter is wat overdreven? Ik weet het niet maar krijg wel het gevoel dat de noodzaak tot bijverlichten (de zichtbare LED) onderbelicht wordt.
Helder, bedankt voor je uitleg!

In dat geval had ik mijn keuze daarop niet hoeven filteren. Tegelijkertijd denk ik met de camera’s die ik besteld heb op dat gebied geen miskoop doe.

Andere vraag:

Ik heb net die NVR op de kop getikt en ik zie dat hier ruimte is en data / voedings kabels zijn voor opslag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHzrpZsa3eP2aOuYXIed-Y2y-RA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdcFC2ZfxRQnWv43iZS2zZyP.jpg?f=fotoalbum_large

Tegelijkertijd is er ook een bepaalde bracket nodig om die opslag daar netjes kwijt te kunnen.

Weten jullie wat ik hiervoor nodig heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
VindiGoosh schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:24:
[...]

In dat geval had ik mijn keuze daarop niet hoeven filteren. Tegelijkertijd denk ik met de camera’s die ik besteld heb op dat gebied geen miskoop doe.

Andere vraag:

Ik heb net die NVR op de kop getikt en ik zie dat hier ruimte is en data / voedings kabels zijn voor opslag:

[Afbeelding]

Tegelijkertijd is er ook een bepaalde bracket nodig om die opslag daar netjes kwijt te kunnen.

Enkel de 8 schroeven voor de HDD heb je nodig.

Draai ze halfweg ezrin, draai je HDD, schuif de schroeven in de voorziene gaten,
aanspannen
kabels aansluiten en gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@VindiGoosh Ik zou voor opslag naar WD Purple HD's kijken, dat zijn wel de meest "aanbevolen" disks voor NVR's. Vwb de montage zal er vast in het manual wel iets staan, en anders gewoon 3.5" montagebeugels van Alie halen.

Ik zie trouwens dat mijn 3.5" schijven gaatjes aan de onderkant hebben, misschien ben je met 4x de JUISTE schroefjes al klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
@DjoeC @RedPas Bedankt voor jullie reacties! :) Dan is het gelukkig makkelijk zat. Ik ga zo even zoeken naar die Western Digital

Nu ik toch bezig ben nog maar een vraag :P :

Ik heb er 4 camera’s (DS2CD2325FWD 2,8mm) bij gekregen en die ben ik uit elkaar aan het maken en schoonmaken.

Nu zitten daar allemaal dooie spinnen en vliegen in etc. In de behuizing, zegmaar. Ook op plekken waar ik zonder hem verder uit elkaar te halen niet bij kan. Kan dit kwaad? Is het beter om ‘m even helemaal uit elkaar te halen zodat ik ‘t schoon kan maken? Of boeit het niet en gewoon lekker laten zitten?

Edit:

Laat maar, ik zie nu dat het gewoon een mounting beugel is, ik dacht dat het echt onderdeel was van de camera zelf. Kan geen kwaad dus

[ Voor 10% gewijzigd door VindiGoosh op 23-11-2024 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
VindiGoosh schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:39:
@DjoeC @RedPas Bedankt voor jullie reacties! :) Dan is het gelukkig makkelijk zat. Ik ga zo even zoeken naar die Western Digital

Nu ik toch bezig ben nog maar een vraag :P :

Ik heb er 4 camera’s (DS2CD2325FWD 2,8mm) bij gekregen en die ben ik uit elkaar aan het maken en schoonmaken.

Nu zitten daar allemaal dooie spinnen en vliegen in etc. In de behuizing, zegmaar. Ook op plekken waar ik zonder hem verder uit elkaar te halen niet bij kan. Kan dit kwaad? Is het beter om ‘m even helemaal uit elkaar te halen zodat ik ‘t schoon kan maken? Of boeit het niet en gewoon lekker laten zitten?

Edit:

Laat maar, ik zie nu dat het gewoon een mounting beugel is, ik dacht dat het echt onderdeel was van de camera zelf. Kan geen kwaad dus
Hmm, Chinese spinnen en vliegen? Snel in een blauwzuurgas ruimte schoonmaken..... En niks (tijgermuggen e.d.) laten ontsnappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
DjoeC schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:30:
[...]

Hmm, Chinese spinnen en vliegen? Snel in een blauwzuurgas ruimte schoonmaken..... En niks (tijgermuggen e.d.) laten ontsnappen.
Nee, de 3 die uit China komen zijn nieuw en komen over twee weken pas binnen.

Het gaat nu om de camera’s die bij de NVR zaten die ik op de kop heb getikt. Zijn uiteraard tweedehands.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
VindiGoosh schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:24:
[...]

Andere vraag:

[Afbeelding]

Zoals eerder aangegeven kan je de beide HD met de bijgeleverde schroeven vast maken.

Plaats je de NVR in een verblijfsruimte, dan kan de ventilator wat lawaaierig zijn.
De oplossing is de ventilator vervangen voor het volgende type "Noctua 40mm Fan - NF-A4x10 FLX". https://www.hardwarewebwi...a+40mm+Fan+-+NF-A4x10+FLX a € 15,90

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
vuurvreter63 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:04:
[...]

Zoals eerder aangegeven kan je de beide HD met de bijgeleverde schroeven vast maken.

Plaats je de NVR in een verblijfsruimte, dan kan de ventilator wat lawaaierig zijn.
De oplossing is de ventilator vervangen voor het volgende type "Noctua 40mm Fan - NF-A4x10 FLX". https://www.hardwarewebwi...a+40mm+Fan+-+NF-A4x10+FLX a € 15,90
Bedankt voor deze opmerking. Ik ga er nog even over nadenken, maar ik denk dat ik ‘m gewoon in de meterkast doe. Want ik zie het voordeel niet zo van ‘m op de TV aansluiten. Immers (lijkt het mij) dat je gewoon kan streamen naar de TV toe via je telefoon.

Ander vraagje:

Hoe doen jullie dat met het maken van de stekkers aan de UTP kabels? Welke tang en welke stekkers gebruiken jullie? Ik heb het wel eens geprobeerd, maar het lukte toen niet omdat ik niet echt het goede gereedschap had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
VindiGoosh schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:09:
[...]
Ander vraagje:

Hoe doen jullie dat met het maken van de stekkers aan de UTP kabels? Welke tang en welke stekkers gebruiken jullie? Ik heb het wel eens geprobeerd, maar het lukte toen niet omdat ik niet echt het goede gereedschap had.
Hiervoor kun je beter naar het netwerken topic gaan. Maar in het algemeen: vast aangelegde kabels harde kern, 100% koper, afmonteren in keystones of met speciale RJ45 voor harde kern. GEEN CCA kabels gebruiken.

O ja, je camera's komen buiten. Als de wind vat kan krijgen op je netwerkkabels gaan ze bewegen, houdt daar rekening mee.

[ Voor 8% gewijzigd door DjoeC op 24-11-2024 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
VindiGoosh schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:09:
[...]

Bedankt voor deze opmerking. Ik ga er nog even over nadenken, maar ik denk dat ik ‘m gewoon in de meterkast doe. Want ik zie het voordeel niet zo van ‘m op de TV aansluiten. Immers (lijkt het mij) dat je gewoon kan streamen naar de TV toe via je telefoon.

Ander vraagje:

Streamen naar de tv is via de app niet mogelijk. Maar je zou wel via het netwerk dmv een HDMI splitter beeld op de tv krijgen. Of als je een slimme tv hebt, zou dmv side loading de apps op je tv installeren.

Kabels maken is niet echt moeilijk, maar je hebt een tang nodig, rj 45 stekkers, een schema en een kabel tester nodig.

Zoek ff op youtube voor een voorbeeld filmpje, zoals deze 👇

YouTube: UTP kabel maken in 5 minuten

[ Voor 5% gewijzigd door vuurvreter63 op 24-11-2024 12:23 ]

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
Ik heb even een vraagje, hopelijk hebben jullie hier een antwoord op?
Ik heb een 180° camera van Hikvision, de DS-2CD2387G2P-LSU/SL 8 MP Panoramic ColorVu Fixed Turret Network Camera. Deze camera heeft een Max. Resolution van 5120 × 1440

Nu zou ik het volledige beeld op een scherm/monitor willen zien (kopen) met eerder genoemde resolutie (5120 × 1440).
Mijn NVR de Hikvision DS-7608NXI-I2/8P/S kan de volgende resolutie's via HDMI versturen "4K (3840 × 2160)/60 Hz, 4K (3840 × 2160)/30 Hz, 2K (2560 × 1440)/60 Hz, 1920 × 1080/60 Hz".

Stel ik koop deze monitor https://www.coolblue.nl/p...OO70Sd40yzXoaApycEALw_wcB Krijg ik dan wel de maximale resolutie te zien, wat de camera kan bieden?

Het beeld zal iig volldig tot zijn recht komen itt het beeldscherm van mijn laptop (1080P Full HD).

Kan iemand dit beamen, voordat ik een aankoop doe die achteraf niet blijkt te werken?

Mocht het via de NVR niet werken, is er dan een andere optie mogelijk om de maximale resolutie op dit scherm te krijgen.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
@DjoeC @vuurvreter63

Bedankt voor jullie hulp! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
vuurvreter63 schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:08:
Ik heb even een vraagje, hopelijk hebben jullie hier een antwoord op?
Ik heb een 180° camera van Hikvision, de DS-2CD2387G2P-LSU/SL 8 MP Panoramic ColorVu Fixed Turret Network Camera. Deze camera heeft een Max. Resolution van 5120 × 1440

Nu zou ik het volledige beeld op een scherm/monitor willen zien (kopen) met eerder genoemde resolutie (5120 × 1440).
Mijn NVR de Hikvision DS-7608NXI-I2/8P/S kan de volgende resolutie's via HDMI versturen "4K (3840 × 2160)/60 Hz, 4K (3840 × 2160)/30 Hz, 2K (2560 × 1440)/60 Hz, 1920 × 1080/60 Hz".

Stel ik koop deze monitor https://www.coolblue.nl/p...OO70Sd40yzXoaApycEALw_wcB Krijg ik dan wel de maximale resolutie te zien, wat de camera kan bieden?

Het beeld zal iig volldig tot zijn recht komen itt het beeldscherm van mijn laptop (1080P Full HD).

Kan iemand dit beamen, voordat ik een aankoop doe die achteraf niet blijkt te werken?

Mocht het via de NVR niet werken, is er dan een andere optie mogelijk om de maximale resolutie op dit scherm te krijgen.
Tja, interessante vraag waarop het antwoord vermoedelijk alleen door experimenteren kan worden bepaald en dus wat speculatie op basis van de specs en het gedrag van veel software....

De NVR pikt de video(bit)stream op. Je camera doet maximaal 16Mbps. Je NVR heeft een (maximale) inkomende datarate van 80 Mbps EN maximaal 12MP resolutie. 5120*1440 = 7.4MP. Opnemen zou dus moeten werken - met in acht name van de totale datastream die de NVR aangeboden krijgt van alle camera's.

De NVR heeft een maximale weergave van 3840x2160 (8MP). Daar past het beeld dus niet in MAAR omdat ie wel tot 12MP kan opnemen vermoed ik dat de opname in een kleiner beeld (4K) kan worden weergegeven en dat je op details kunt inzoomen.

2 alternatieven om wel direct vol detail te krijgen: 1. Via je computer rechtstreeks de webstream benaderen indien je videokaart die resolutie aankan. Dat schiet het doel van de NVR voorbij. 2. Een geschikte NVR aanschaffen. Ik ken de line van Hik niet maar Dahua heeft dat soort NVR's iig.

Samenvatting: Accepteer dat je 5120 pixels in een 4K window worden weergegeven (1 op 5 pixels zie je niet zonder zoomen) en zoom als het nodig is of schaf een modernere NVR aan. Wat je hebt is - datasheet 2020 - "ook al weer bijna 5 jaar oud".....

Ik zou geen super duper extra monitor aanschaffen alleen voor dit doel. Ga je voor je volgende camera (32MP bijvoorbeeld) weer een nieuwe monitor aanschaffen?

[ Voor 5% gewijzigd door DjoeC op 25-11-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
DjoeC schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:52:
[...]

Tja, interessante vraag waarop het antwoord vermoedelijk alleen door experimenteren kan worden bepaald en dus wat speculatie op basis van de specs en het gedrag van veel software....

De NVR pikt de video(bit)stream op. Je camera doet maximaal 16Mbps. Je NVR heeft een (maximale) inkomende datarate van 80 Mbps EN maximaal 12MP resolutie. 5120*1440 = 7.4MP. Opnemen zou dus moeten werken - met in acht name van de totale datastream die de NVR aangeboden krijgt van alle camera's.

De NVR heeft een maximale weergave van 3840x2160 (8MP). Daar past het beeld dus niet in MAAR omdat ie wel tot 12MP kan opnemen vermoed ik dat de opname in een kleiner beeld (4K) kan worden weergegeven en dat je op details kunt inzoomen.

2 alternatieven om wel direct vol detail te krijgen: 1. Via je computer rechtstreeks de webstream benaderen indien je videokaart die resolutie aankan. Dat schiet het doel van de NVR voorbij. 2. Een geschikte NVR aanschaffen. Ik ken de line van Hik niet maar Dahua heeft dat soort NVR's iig.

Samenvatting: Accepteer dat je 5120 pixels in een 4K window worden weergegeven (1 op 5 pixels zie je niet zonder zoomen) en zoom als het nodig is of schaf een modernere NVR aan. Wat je hebt is - datasheet 2020 - "ook al weer bijna 5 jaar oud".....

Ik zou geen super duper extra monitor aanschaffen alleen voor dit doel. Ga je voor je volgende camera (32MP bijvoorbeeld) weer een nieuwe monitor aanschaffen?
Ha @DjoeC hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord, ik ga ff nadenken over je uitleg.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-09 09:21
Ik heb reeds de Color4k van Andy geinstalleerd en in Synology SS gehangen. dit is mijn 2e camera.
Nu laat ik motion detection door de camera bepalen. Ik heb van alles geprobeerd, maar als ik handmatig opneem verloopt de opname vloeiend. Wanneer hij door motion getriggerd wordt, dan is het erg haperig. Video is volgens SS wel 30s lang, maar de stream stopt gewoon soms, met als resultaat dat juist het gedeelte waar de beweging zit, niet opgenomen is.
Mis ik ergens belangrijke instellingen.
Nu heb ik SMD human en vehicle inmiddels gebruikt om de opname te triggeren. Het lijkt savonds wel slechter te zijn dan overdag. Iemand tegen dezelfde problemen aangelopen tijdens het instellen van de camera?
Officieel wordt de IPC-Color4K nog niet ondersteund in het Device Pack van Synology, pas vanaf 6.2.2 en deze is officieel nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
JvdA schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:03:
Ik heb reeds de Color4k van Andy geinstalleerd en in Synology SS gehangen. dit is mijn 2e camera.
Nu laat ik motion detection door de camera bepalen. Ik heb van alles geprobeerd, maar als ik handmatig opneem verloopt de opname vloeiend. Wanneer hij door motion getriggerd wordt, dan is het erg haperig. Video is volgens SS wel 30s lang, maar de stream stopt gewoon soms, met als resultaat dat juist het gedeelte waar de beweging zit, niet opgenomen is.
Nu heb ik SMD human en vehicle inmiddels gebruikt om de opname te triggeren. Het lijkt savonds wel slechter te zijn dan overdag. Iemand tegen dezelfde problemen aangelopen tijdens het instellen van de camera?
Officieel wordt de IPC-Color4K nog niet ondersteund in het Device Pack van Synology, pas vanaf 6.2.2 en deze is officieel nog niet uit.
Op zich kan ik je niet helpen want geen ervaring mee maar zou het stotteren kunnen komen doordat de Synology onvoldoende CPU kracht beschikbaar heeft? Het lijkt me dat 2 camera's opnemen en gelijktijdig patroonherkenning flink meer rekenkracht vraagt dan alleen maar 2 camera's opnemen (stream oppakken en wegschrijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
DjoeC schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:30:
[...]

Op zich kan ik je niet helpen want geen ervaring mee maar zou het stotteren kunnen komen doordat de Synology onvoldoende CPU kracht beschikbaar heeft? Het lijkt me dat 2 camera's opnemen en gelijktijdig patroonherkenning flink meer rekenkracht vraagt dan alleen maar 2 camera's opnemen (stream oppakken en wegschrijven).
Dat is ook de reden dat ik alle motion detection door de camera zelf laat regelen.
de andere camera blijft wel soepel draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
JvdA schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:43:
[...]

Dat is ook de reden dat ik alle motion detection door de camera zelf laat regelen.
de andere camera blijft wel soepel draaien.
Sorry, ik had het anders gelezen..... Er er trouwens een verschil met het opslaan intern in de camera (SD kaartje)? Stottert dat ook? Als dat wel goed is zou ik toch denken aan de verbinding met/opdrachten naar de Synology. Als het op de SD kaart ook hapert zou ik Andy contacteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
DjoeC schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:48:
[...]

Sorry, ik had het anders gelezen..... Er er trouwens een verschil met het opslaan intern in de camera (SD kaartje)? Stottert dat ook? Als dat wel goed is zou ik toch denken aan de verbinding met/opdrachten naar de Synology. Als het op de SD kaart ook hapert zou ik Andy contacteren.
Ja Andy geeft aan geen support te kunnen leveren tav andere software zoals Synology SS, en dat snap ik ook wel.

SD kaart niet geprobeerd. Heb er ook geen in zitten omdat ik bij mijn andere cam nooit problemen heb ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
threshold en sensitivity van motion detection heb ik trouwens op 10 en 85 staan. Iemand andere instellingen? Misschien is dit wat te gevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
@JvdA
Even een paar dingen.
Uit eigen ervaringen was een NAS en Camera's bij mij geen goede combi. Ik had meerdere problemen, die alleen werden opgelost, na de aanschaf van een NVR.

Afhankelijk van je NAS (een J of + model) een J model is een instap model, die zou last kunnen hebben van wat zwaardere taken.

Voor het beste resultaat, moet je alles door de software van de camera laten doen en niet door SS, dit geeft problemen.

Problemen met het beeld, zou veroorzaakt kunnen worden door een te hoge resolutie, zet dit eens lager.

Wanneer Synology je camera niet ondersteunt, dien een verzoek in bij Synology. Is je camera Onvif, stel hem in SS in als een Onvif camera, je hebt dan niet alle functies tot je beschikking, maar het zou wel beter moeten werken.

Welk type NAS heb je?

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:08
Draait hier zonder issues, maar wel 24/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Laatst online: 13:33

yay

Ik heb er hier 5 op een DS723 draaien. Nemen op in 4k met cbr van 8mbps.
De standaard event detection staat uit. Dus Event -> Video Detection
Onder AI heb ik, per camera, onder Smart Plan een IVS aangelegd met daarin meerdere intrusions en tripwires.

In Surveillance Station staat de Event detetcion op by camera.
Heb je hier iets aan?

• JvdA
vuurvreter63 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:31:
@JvdA
Even een paar dingen.
Uit eigen ervaringen was een NAS en Camera's bij mij geen goede combi. Ik had meerdere problemen, die alleen werden opgelost, na de aanschaf van een NVR.

Afhankelijk van je NAS (een J of + model) een J model is een instap model, die zou last kunnen hebben van wat zwaardere taken.

Voor het beste resultaat, moet je alles door de software van de camera laten doen en niet door SS, dit geeft problemen.

Problemen met het beeld, zou veroorzaakt kunnen worden door een te hoge resolutie, zet dit eens lager.

Wanneer Synology je camera niet ondersteunt, dien een verzoek in bij Synology. Is je camera Onvif, stel hem in SS in als een Onvif camera, je hebt dan niet alle functies tot je beschikking, maar het zou wel beter moeten werken.

Welk type NAS heb je?
Ik laat inderdaad alles door de camera regelen. Resolutie is wel in 4k op dit moment. Ik kan nog eens een andere pakken. Als camera staat nu het Generic Dahua profiel aan, moet opzich goed zijn. aangezien de meeste functies gewoon in al die Dahua camera's zitten.

NAS is de DS215J, dus daar heb je wel een punt. Dus het zal wellicht ook wat met performance te maken hebben. Wellicht nog wat experimenteren en anders een NVR kopen inderdaad.

• JvdA
yay schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:40:
[...]

Ik heb er hier 5 op een DS723 draaien. Nemen op in 4k met cbr van 8mbps.
De standaard event detection staat uit. Dus Event -> Video Detection
Onder AI heb ik, per camera, onder Smart Plan een IVS aangelegd met daarin meerdere intrusions en tripwires.

In Surveillance Station staat de Event detetcion op by camera.
Heb je hier iets aan?
Ik heb ook alles ingesteld "By Camera" dus de NAS doet niet veel zelf. Er is 1 tripwire ingesteld en de SMD human en vehicle staan aan.

Ik heb nu deze ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkJ3cW12fSXc-xPerlJkl3GPqFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o099rhc6ZiBBcQEewulxI8kM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IV1rSQ2sAEYNkOvzFi7O_ppB8Qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xD4S5J09LbplKh8NmzRmg1gW.jpg?f=fotoalbum_large

• yay

yay

JvdA schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:21:
[...]

Ik laat inderdaad alles door de camera regelen. Resolutie is wel in 4k op dit moment. Ik kan nog eens een andere pakken. Als camera staat nu het Generic Dahua profiel aan, moet opzich goed zijn. aangezien de meeste functies gewoon in al die Dahua camera's zitten.

NAS is de DS215J, dus daar heb je wel een punt. Dus het zal wellicht ook wat met performance te maken hebben. Wellicht nog wat experimenteren en anders een NVR kopen inderdaad.
Bij mij staan de camera's ook op een generic Dahua profiel. Het Onvif profiel werkt ook. Naar aanleiding van wat jij meldde heb ik gisteravond de Device Pack geupdatet zodat de IPC-Color4K-T ingesteld kon worden, en dat werkt ook. Naar mijn idee ligt het dan niet aan de profilen, maar wellicht zoals je aangeeft de rekenkracht van de nas.

• JvdA
yay schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:27:
[...]

Bij mij staan de camera's ook op een generic Dahua profiel. Het Onvif profiel werkt ook. Naar aanleiding van wat jij meldde heb ik gisteravond de Device Pack geupdatet zodat de IPC-Color4K-T ingesteld kon worden, en dat werkt ook. Naar mijn idee ligt het dan niet aan de profilen, maar wellicht zoals je aangeeft de rekenkracht van de nas.
Hoe heb je het device pack geupdate? Deze is namelijk nog niet gereleased en zijn er er een aantal random NAS-en die dit wel kunnen installeren voor het verzamelen van data tav het nieuwe package. Dit kreeg ik gister te horen via support van Synology.

• vuurvreter63
JvdA schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:21:
[...]

Dat Onvif profiel moet je op de Nas instellen in SS.

Hikvision gebruiker

• yay

yay

JvdA schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:29:
[...]

Hoe heb je het device pack geupdate? Deze is namelijk nog niet gereleased en zijn er er een aantal random NAS-en die dit wel kunnen installeren voor het verzamelen van data tav het nieuwe package. Dit kreeg ik gister te horen via support van Synology.
Via Synology download center kon ik een Surveillance Station update downloaden en handmatige installeren en daarna op dezelfde manier de device pack. Voor jouw DS215J zie ik ze er ook tussen staan (Naar beneden scrollen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaGvTzZ5-z-UE77aQ8bAAp1dubk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZGWGPzLLGVvFzwxnejEjPVOk.png?f=user_medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvdA
yay schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:50:
[...]

Via Synology download center kon ik een Surveillance Station update downloaden en handmatige installeren en daarna op dezelfde manier de device pack. Voor jouw DS215J zie ik ze er ook tussen staan (Naar beneden scrollen):
[Afbeelding]
Bedankt!, deze zag ik nog niet staan. Kreeg via Synology te horen dat hij nog niet officieel was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Sinds een paar dagen hebben we naar volle tevredenheid een Color4K-T camera draaien samen met Frigate.
Ik ben echter nog op zoek naar een manier om een vooraf ingesteld (spraak/TTS) bericht/MP3 af te kunnen spelen zodra er een persoon/auto/fiets in een bepaalde zone gedetecteerd wordt.
De camera zelf heeft namelijk zelf geen ingebouwde speaker.
Ik heb de beschikking over Home Assistant en daar gaat ook mijn eerste gedachte naartoe om de koppeling/automatisering mee te maken vanwege de goede integratie met Frigate.

Heeft iemand hier ervaring met zoiets dergelijks en een tip over de juiste hardware hiervoor?
Ik kwam zelf op twee opties maar heb nog niet iets gevonden waarvan ik zeker genoeg weet dat het gaat werken:
1. Een videodeurbel aanschaffen waarop vanuit Home Assistant zonder internet geluiden afgespeeld kunnen worden. We hebben geen kabel naar de beldrukker dus dit moet dan iets op accu zijn.
2. Een speaker/kleine hoorn geschikt voor buiten, i.c.m. versterking aangesloten op de audio uitgang van de camera. Hier zal ik dan nog iets van een POE naar 12V adapter bij moeten gebruiken, ik heb geen ervaring met de stabiliteit ervan (camera zal dan namelijk ook op 12V gevoed moeten gaan worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:02

Videopac

Rommelt wat aan.

Voor de mensen met een Empiretech camera hebben: welke app gebruiken jullie op je telefoon?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:07
Videopac schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:40:
Voor de mensen met een Empiretech camera hebben: welke app gebruiken jullie op je telefoon?
DMSS
Apple -> https://apps.apple.com/us/app/dmss/id1493268178
Android -> https://play.google.com/s...com.mm.android.DMSS&hl=nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
En daarnaast TinyCam Pro voor live view.
Vind ik prettiger (lees: simpeler en sneller) om snel even live mee te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Ik heb nu mijn Dahua camera's een tijdje draaien met kleur-modes snachts. Dat gaat goed maar het valt mij op dat bij een van de camera's het beeld (met een lamp in de buurt) nogal korrelig is. Terwijl bij de andere camera's het beeld mooi scherp toont. Is dat verschil in instelling of ligt dat aan de camera?
Even twee beeldjes om het verschil te tonen: De bestrating is wel scherp en de "stoep" is erg korrelig soort ruis op het beeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERFKMzxShiQkHpVRng2Z16ILh94=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cXLlbAnkXk82SvO4IHU0dlEc.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63ThUfF6ur9xe8S_ydRdqWEttv4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AuIkjj2cYKtXrPIsvobRX0j1.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
@pc_slopert ik kan het zo niet helder genoeg zien maar het lijkt op het eerste oog dat het rechter plaatje wat compressie artefacten toont, wellicht veroorzaakt door iets teveel ruis? Welke camera is het en welke instellingen gebruik je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pc_slopert
@byd86 Ik heb 4 IPC-T5442T-ZEB met PoE aangesloten. Inderdaad een soort artefacts maar dit is wel een uitsnede. Het ziet er heel korrelig uit alsof het mistig weer is.

Zie nu waar het door komt. De 3d ruisonderdrukking stond niet aan bij deze camera. Dat scheelt al veel zie ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6qS0UbDa4ur3z1LtGFOPsKwAD4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sQmciet3uNRoSAgN6QiBVstj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8MjSQwbZTRWoNk3PX2v844Shg4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lDGWxBQ2XVFmTvyAyHn05vLC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCp2hb4DXn-3qcU7yqzJHKfn1dI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/umgNUfVLPWVTGEbg6UNiKfH5.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Je zou nog wat kunnen spelen met helderheid, contrast en scherpte etc.
Ik heb in de nachtstand (Color4K-T):
  • Helderheid 40
  • Contrast 50
  • Saturatie 40
  • Scherpte 45
  • Gamma 45
Echter blijft het wat spelen met de instellingen en daarna met name kijken hoe goed bewegende objecten nog vastgelegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay

yay

boyd86 schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:41:
Je zou nog wat kunnen spelen met helderheid, contrast en scherpte etc.
Ik heb in de nachtstand (Color4K-T):
  • Helderheid 40
  • Contrast 50
  • Saturatie 40
  • Scherpte 45
  • Gamma 45
Echter blijft het wat spelen met de instellingen en daarna met name kijken hoe goed bewegende objecten nog vastgelegd worden.
Hoe maak je onderscheid tussen dag en nacht? Door middel van de een profile aanmaken en dan tijdstippen toekennen? Ik heb dit nooit aangedurf, omdat ik bang was steeeds met verschuiven van de seizoenen ook het schedule aan te moeten passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGk2uTVoH1C2jNOVPtuvKMZo_28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hqhO6pffJQNqw9K0rdyOeWkj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Ik heb er nu inderdaad een handmatig schema in staan. Mijn idee is om uiteindelijk via de API op de camera de modus aan te passen vanuit Home Assistant, omdat daar de juiste zonsondergang en opkomst tijden beschikbaar zijn.
Ik ben er alleen nog niet achter welke call dat moet worden, de handleiding is daar niet super duidelijk over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

boyd86 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 04:28:
Ik heb er nu inderdaad een handmatig schema in staan. Mijn idee is om uiteindelijk via de API op de camera de modus aan te passen vanuit Home Assistant, omdat daar de juiste zonsondergang en opkomst tijden beschikbaar zijn.
Ik ben er alleen nog niet achter welke call dat moet worden, de handleiding is daar niet super duidelijk over.
Je moet je verdiepen in de URL-CGI-commando’s naar de Camera van jouw.
Zie bijv. hoofstuk 7.3 in;
Lupus Electronics LUPUS - LE232 Alarm Camera review door Antonio di
Kijk ook eens naar:
https://community.home-assistant.io/t/run-url-line/383619/2
https://community.home-as...-automation-action/286157
https://www.home-assistant.io/integrations/command_line/

[ Voor 5% gewijzigd door Antonio di op 03-12-2024 10:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Ik laat de camera op 'vaste' tijden schakelen tussen dag/nacht, en wijzig die tijden vanuit Home Assistant.
verjager in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

Enigszins ge-update huidige versies:

configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
### Template
template:

# Buttons
  - button:

# Dahua Reboot
      - name: Dahua Reboot
        unique_id: dahua_reboot
        device_class: restart
        press:
          - service: dahua.reboot
            data: {}
            target:
              entity_id: camera.dahua_main

### Rest (multiple) sensors
rest:

# Dahua sensors
  - resource: !secret dahua_night_options
    username: !secret dahua_usr
    password: !secret dahua_pwd
    authentication: digest
    scan_interval: 3600
    sensor:
      # Dahua Sunrise/Sunset + SwitchMode
      - name: "Dahua SunriseHour"
        value_template: "{{ value.split('SunriseHour=')[1].split('\n')[0] }}"
      - name: "Dahua SunriseMinute"
        value_template: "{{ value.split('SunriseMinute=')[1].split('\n')[0] }}"
      - name: "Dahua SunsetHour"
        value_template: "{{ value.split('SunsetHour=')[1].split('\n')[0] }}"
      - name: "Dahua SunsetMinute"
        value_template: "{{ value.split('SunsetMinute=')[1].split('\n')[0] }}"
      - name: "Dahua SwitchMode"
        value_template: "{{ value.split('SwitchMode=')[1].split('\n')[0] }}"

### Shell commands
shell_command:

# Dahua configManager (shell_command because digest not supported in rest_command)
  # Parameters are passed from the data: section of the service call
  dahua_config: >-
    curl -s -g --digest -u {{ usr }}:{{ pwd }} "http://{{ ip }}/cgi-bin/configManager.cgi?action={{ action }}"
automation.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
alias: Tijdschema Dahua Sunrise/Sunset
triggers:
  - at: "04:00:00"
    id: time_sunrise_sunset
    trigger: time
  - at: "04:01:00"
    id: time_reboot
    trigger: time
conditions: []
actions:
  - variables:
      next_rising: |-
        {{ (as_timestamp(state_attr('sun.sun','next_rising')) |
            timestamp_custom('%-H:%-M')).split(':') }}
      next_setting: |-
        {{ (as_timestamp(state_attr('sun.sun','next_setting')) |
            timestamp_custom('%-H:%-M')).split(':') }}
      next_rising_min: "{{ next_rising[0]  | int(0) * 60 + next_rising[1]  | int(0) }}"
      next_setting_min: "{{ next_setting[0] | int(0) * 60 + next_setting[1] | int(0) }}"
      sunrise_min: |-
        {{ states('sensor.dahua_sunrisehour')   | int(0) * 60 +
           states('sensor.dahua_sunriseminute') | int(0) }}
      sunset_min: |-
        {{ states('sensor.dahua_sunsethour')   | int(0) * 60 +
           states('sensor.dahua_sunsetminute') | int(0) }}
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: time_sunrise_sunset
          - condition: or
            conditions:
              - condition: template
                value_template: "{{ (sunrise_min - next_rising_min) | abs > 10 }}"
              - condition: template
                value_template: "{{ (sunset_min - next_setting_min) | abs > 10 }}"
        sequence:
          - data: {}
            action: script.dahua_sunrise_sunset
          - delay: 2
            action: script.dahua_update_sensors
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: time_reboot
          - condition: time
            weekday:
              - sat
          - condition: not
            conditions:
              - condition: state
                entity_id: zone.home
                attribute: persons
                state: "0"
        sequence:
            target:
              entity_id: button.dahua_reboot
            action: button.press
mode: single
scripts_manual.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
### Manually defined scripts (because of !secret variables)

### Dahua

dahua_sunrise_sunset:
  alias: Dahua Sunrise/Sunset
  sequence:
    - variables: # in list form (rising occurs after dawn, setting occurs before dusk)
        time_sunrise: "{{ (as_timestamp(state_attr('sun.sun','next_rising') ) | timestamp_custom('%-H:%-M')).split(':') }}"
        time_sunset:  "{{ (as_timestamp(state_attr('sun.sun','next_setting')) | timestamp_custom('%-H:%-M')).split(':') }}"
    - action: shell_command.dahua_config
      data:
        ip:  !secret dahua_ip
        usr: !secret dahua_usr
        pwd: !secret dahua_pwd
        action: "setConfig&VideoInOptions[0].NightOptions.SunriseHour={{ time_sunrise[0] }}&VideoInOptions[0].NightOptions.SunriseMinute={{ time_sunrise[1] }}&VideoInOptions[0].NightOptions.SunsetHour={{ time_sunset[0] }}&VideoInOptions[0].NightOptions.SunsetMinute={{ time_sunset[1] }}"
    - if:
        - condition: not
          conditions:
            - condition: state
              entity_id: sensor.dahua_switchmode
              state: '2'
      then:
        - action: shell_command.dahua_config
          data:
            ip:  !secret dahua_ip
            usr: !secret dahua_usr
            pwd: !secret dahua_pwd
            action: setConfig&VideoInOptions[0].NightOptions.SwitchMode=2

dahua_update_sensors:
  alias: Dahua update sensors
  sequence:
    - action: homeassistant.update_entity
      target:
        entity_id:
          - sensor.dahua_sunrisehour
          - sensor.dahua_sunriseminute
          - sensor.dahua_sunsethour
          - sensor.dahua_sunsetminute
          - sensor.dahua_switchmode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:19
We hebben bij veel van de camera's om het huis heen, regelmatig last van insecten en spinnenwebben die het beeld vertroebelen, afkomend op de IR lamp van de camera's.

Tot dusver doen we alleen regulier onderhoud waar we de boel weer schoon maken maar dat is altijd weer zo'n gedoe (meeste camera's slecht toegankelijk op dakrand of mast).

Er zijn natuurlijk allerlei tips & tricks om hier wat aan te doen (bijv. https://www.ssasecurity.c...ff-your-security-cameras/), maar ben benieuwd wat hierin jullie ervaringen zijn en wat voor jou goed werkt...?

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
Aesculapius schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:45:
We hebben bij veel van de camera's om het huis heen, regelmatig last van insecten en spinnenwebben die het beeld vertroebelen, afkomend op de IR lamp van de camera's.

Tot dusver doen we alleen regulier onderhoud waar we de boel weer schoon maken maar dat is altijd weer zo'n gedoe (meeste camera's slecht toegankelijk op dakrand of mast).

Er zijn natuurlijk allerlei tips & tricks om hier wat aan te doen (bijv. https://www.ssasecurity.c...ff-your-security-cameras/), maar ben benieuwd wat hierin jullie ervaringen zijn en wat voor jou goed werkt...?
Niet echt het antwoord waar hij naar op zoek was volgens mij. Daarnaast weten we inmiddels wel bij welk merk/systeem jouw voorkeur ligt maar das niet altijd de oplossing.

[ Voor 14% gewijzigd door sys64738 op 07-12-2024 14:41 ]

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
Aesculapius schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:45:

Gebruik wit licht (gewoon een buitenlamp) of hang een losse IR lamp/straler op. Eventueel ook gevoed via PoE (ja, die bestaan: https://gold-ip.nl/collections/infrarood-lampen ).

<aanvulling> O ja, hang je camera's niet te hoog - je wilt onder de flap van het petje kunnen kijken.....

[ Voor 5% gewijzigd door DjoeC op 03-12-2024 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Op basis van informatie uit de code van @verjager heb ik vandaag twee shell commando's toegevoegd aan de configuratie in Home Assistant, en deze maken gebruik van een apart user account op de Color4K-T met alleen System rechten.
Ik had al automatiseringen die triggeren op zonsopkomst en op zonsondergang, daar heb ik de commando's aan toegevoegd en dat werkt prima en doeltreffend.
Hiervoor moet op de camera wel het Day profiel ingesteld zijn voor overdag en Night profiel voor avond & nacht.

code:
1
2
3
shell_command:
    <cameraNaam>_setdaymode: curl -s -g -k --digest -u <username>:<password> "https://<cameraIP>/cgi-bin/configManager.cgi?action=setConfig&VideoInOptions[0].NightOptions.SwitchMode=0"
    <cameraNaam>_setnightmode: curl -s -g -k --digest -u <username>:<password> "https://<cameraIP>/cgi-bin/configManager.cgi?action=setConfig&VideoInOptions[0].NightOptions.SwitchMode=3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
Antonio di schreef op woensdag 20 november 2024 @ 00:37:
[...]

Pir/Radar bewegingsmelders > 12m OF mogelijk alternatief met "smart/íntelligent motion detection" cam's
Voor buiten heeft Optex en Pyronix alleen PIR/radar sensoren t/m 12m voor thuis buiten gebruik.
Pyronix XDL12TT-AM (bedraad EOL, past waarschijnlijk op meerdere Alarmsystemen met bedrade EOL aansluitingen of met een extra module met EOL-omzetting naar draadloos) is op Amazon niet zo duur, maar het bereik is weer max. 12m.
Je heb voor bedrijven wel Optex LiDAR en REDWALL sensoren/"cam's" voor buiten met een (veel) verder bereik maar dat is erg duur spul.
Meerdere Dahua's (en rebrand Lupus LE232) en Hikvison cam's hebben "smart/íntelligent motion detection" (mens, voertuig herkenning) met een bereik tot 20-36 meter. Ik heb zelf geen ervaring met afstand meer dan 10 meter (Lupus LE232, zie review).
Ik denk wel dat licht op grotere afstand mogelijk de detectering bemoeilijkt. Ander punt is hoe je die cam's detectie omzet naar je alarm systeem voor afschrikking als je alarm wilt af laten gaan (erg belangrijk, zie ook Lupus LE232 review).
Met "Slimme" Deurbellen (met cam's) en grote afstand heb ik geen ervaring mee, maar het lijkt mij niet iets om groot alarm te laten afgaan bij bewegingsdetectie.

Ontwerp handleiding
In de VRKI A/B staan lijsten waarmee je kunt bepalen wat de gewenste "sterkte" van indringers/inbraak detectie is. Hoe meer de spullen waard zijn hoe zwaarder de beveiliging. Maar goed wil je dure spullen toch verzekerd hebben en heb je daar voor van de Verzekeringsmaatschappij een Alarmsysteem nodig, dan heb je een BORG-installateur nodig.
Korte schema/handleiding/ontwerp: Voor particulieren die zelf een redelijk goed Alarm willen deel je je huis op in gebieden/ringen. Je begint bij de buitenste 1ste ring, wat rondom je huis is. Deze kan een (poging)inbraak voorkomen door afschrikking buiten bij constatering van indringing (men komt op jouw terrein/tuin).
Daarna is de 2de ring het belangrijkste voor de toegang tot je huis. Je plaatst deur-/raam-/tril-/"draai-kiep"-bewegingssensoren op zoveel-mogelijk ramen/deuren en als je het echt goed wilt, sensoren op deur/raam om te constateren "op slot" of "vergrendeld" (dat is erg duur). Met deze 2de ring voorkom je ook dat er iets OPEN staat (of zelfs niet op slot of niet vergrendeld) terwijl je het (goede) Alarmsysteem inschakelt wordt je hierover namelijk direct gewaarschuwd.
Veel diefstal is omdat mensen iets vergeten dicht te doen. Dus zeker ook daarom is de 2de ring belangrijk.
Bewegingssensoren in huis etc. is allemaal aardig, maar het kwaad is al geschied (inbraak !).
Je kunt nog een derde ring/gebied instellen (bijvoorbeeld de benedenverdieping waar je niet slaapt) of een 4de ring rondom je kluis of bij je "Rembrandt schilderij op zolder :):)".

Kosten
Wat is duur. Als je zelf bekabeling kan aanleggen scheelt dat een hoop kosten of als je draadloze sensoren gebruikt, scheelt dat aanleg van kabels. Een goed Alarm systemen/beveiling kost geld: dat geldt zowel voor sensoren als voor de beveiligscamera's
Alleen binnen wat PIR's op een draadloos Alarm-systeemp(pje) met een flink geluid/sirene is niet zo duur, maar voorkomt geen INBRAAK maar doet mogelijk de inbreker laten vluchten.
De (1ste) buitenste ring kost gewoon veel meer geld als je het goed wilt doen (beveiligscamera's en/of sensoren).
Opname beeld/geluid (of het waarschuwen dat dit gebeurd met stickers) heeft ook een prijs en verhoogd de pakkans van de indringer/dief/molestant.

PS,
Als "stukje Cloud" geen probleem is kun je ook kijken naar Vista by Climax (ook goed verkrijgbaar in NL) i.p.v. bijv. Satel.
Ik zelf moet niets hebben van fabrikant afhankelijk Cloud voor sensoren en/of beveiliging camera's
Bedankt voor de tip "VRKI A/B". Geen spullen met waarde hier. En de 2de ring is ook totaal geen probleem aangezien ik contacten heb laten installeren in het buitenschrijnwerk. Ramen vergrendeld en deuren op slot detecteren is geen probleem hier.

Nu was het idee voor enkele optex outdoor PIR sensoren met optex indoor pir sensoren met de satel integra alarmcentrale. En 2 camera's die gebruikt worden om de situatie te kunnen inschatten bij een alarm melding (HASS).

Daarom ben ik mij aan het verdiepen in Dahua en Hikvision camera's. Met 2 camera's (1/1,8" sensor, 4MP, 3,6mm lens) gemonteerd op een paal, zou ik de volledige woning en oprit in beeld hebben. En de 2 camera's worden dan ook gefilmd met een smart deurbel op de voor- en achterdeur.

Door mij in te lezen kom ik ook uit bij acusense (hikvison) en SMD3,0 (dahua) waardoor ik heeeeel sterk overweeg om de satel alarmcentrale en pir sensoren weg te laten. Het is goedkoper, ik moet minder systemen leren, ik heb veel minder werk, de wachtleidingen voor de camera's buiten heb ik al liggen, ... Dus dan misschien toch een NVR (hikvision nxi bijvoorbeeld). (ik ga nu toch de richting uit van camera's, in tegenstelling tot mijn eerste post, omdat ik nu maar de mogelijkheid zie om camera's te monteren op een paal in plaats van aan de gevel)

Maar ik moet ook nog starten met HASS dus dan is Frigate misschien meer geschikt dan een NVR.

Hebben jullie advies? Het doel is dus een betrouwbare melding van personen/voertuigen te krijgen waarmee ik dan in HASS iets mee kan. Grote dieren lopen hier niet. Nu is er enkel bloemenweide, gras en een haag maar in de toekomst komen er nog wel kleine bomen en andere beplanting.
Frigate of een NVR of gewoon betrouwen op de camera zonder NVR?
Indien Frigate: draaien op een afzonderlijk systeem of samen met HASS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@TomVH2 Ik zou gaan voor een NVR van hetzelfde merk als je camera's. Eventueel zelf er iets bij prutsen kan altijd nog maar de juiste camera en de juiste NVR zal eigenlijk nauwelijks valse meldingen geven. Kijk ook goed naar de lijstjes met intelligente mogelijkheden en lees de reviews zoals bijvoorbeeld op ipcamtalk.com.

Mocht je aan Dahua denken, kijk dan eens bij Andy: https://empiretech01.com/collections/home-security-system en stuur m een mail voor offerte. Vergeet niet om de juiste montage materialen uit te zoeken, er zitten pigtails aan de camera die je meestal niet in de camera zelf kwijt kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
de Andy tip heb ik al meerdere keren zien passeren hier :). En de benodigde hulpstukken heb ik ook gezien. Tot nu toe +1 voor een NVR omdat alles via ONVIF zou moeten werken in HA.

Dan juist nog iets over de camera's. Met een lens van 3,6mm (88°) kan ik zien wat ik wil zien in theorie. Is die 88° ook werkelijk 88° of moet ik nog met andere elementen rekening houden om toch te kiezen voor een 2,8mm lens?

[ Voor 9% gewijzigd door TomVH2 op 10-12-2024 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
TomVH2 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:15:
de Andy tip heb ik al meerdere keren zien passeren hier :). En de benodigde hulpstukken heb ik ook gezien. Tot nu toe +1 voor een NVR omdat alles via ONVIF zou moeten werken in HA.

Dan juist nog iets over de camera's. Met een lens van 3,6mm (88°) kan ik zien wat ik wil zien in theorie. Is die 88° ook werkelijk 88° of moet ik nog met andere elementen rekening houden om toch te kiezen voor een 2,8mm lens?
Ik zou zoals eerder al aangegeven een NVR nemen van hetzelfde merk als je camera's.
Daarmee heb je de meeste opties tot je beschikking.

Kijk voor juiste specificaties welke lens de voor jou beste kijkhoek heeft.
De 3,6 mm lens, kan betere beelden leveren tov een 2,8 mm lens, maar heeft een zicht dat wat verder af ligt.
Kijk hier maar eens wat het doet met de afstand https://www.jvsg.com/calculators/cctv-lens-calculator/

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

TomVH2 schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:52:
[...]

Bedankt voor de tip "VRKI A/B". Geen spullen met waarde hier. En de 2de ring is ook totaal geen probleem aangezien ik contacten heb laten installeren in het buitenschrijnwerk. Ramen vergrendeld en deuren op slot detecteren is geen probleem hier.

Nu was het idee voor enkele optex outdoor PIR sensoren met optex indoor pir sensoren met de satel integra alarmcentrale. En 2 camera's die gebruikt worden om de situatie te kunnen inschatten bij een alarm melding (HASS).

Daarom ben ik mij aan het verdiepen in Dahua en Hikvision camera's. Met 2 camera's (1/1,8" sensor, 4MP, 3,6mm lens) gemonteerd op een paal, zou ik de volledige woning en oprit in beeld hebben. En de 2 camera's worden dan ook gefilmd met een smart deurbel op de voor- en achterdeur.

Door mij in te lezen kom ik ook uit bij acusense (hikvison) en SMD3,0 (dahua) waardoor ik heeeeel sterk overweeg om de satel alarmcentrale en pir sensoren weg te laten. Het is goedkoper, ik moet minder systemen leren, ik heb veel minder werk, de wachtleidingen voor de camera's buiten heb ik al liggen, ... Dus dan misschien toch een NVR (hikvision nxi bijvoorbeeld). (ik ga nu toch de richting uit van camera's, in tegenstelling tot mijn eerste post, omdat ik nu maar de mogelijkheid zie om camera's te monteren op een paal in plaats van aan de gevel)

Maar ik moet ook nog starten met HASS dus dan is Frigate misschien meer geschikt dan een NVR.

Hebben jullie advies? Het doel is dus een betrouwbare melding van personen/voertuigen te krijgen waarmee ik dan in HASS iets mee kan. Grote dieren lopen hier niet. Nu is er enkel bloemenweide, gras en een haag maar in de toekomst komen er nog wel kleine bomen en andere beplanting.
Frigate of een NVR of gewoon betrouwen op de camera zonder NVR?
Indien Frigate: draaien op een afzonderlijk systeem of samen met HASS?
Home Assistant (HA / HASS) is ook een optie maar:
- Ik kan niet inschatten hoe "handige/technisch" je bent, maar HA heeft een flinke leercurve. Alles is mogelijk maar dat ga je vaak zelf aan het knutselen (bijv.: ESPhome, smart Zigbee relais e.d.) en scripten/programmeren (YAML / Python of C++ ) als het niet standaard in HA zit. Dat kost ook allemaal veel tijd ( is een soort hobby ! ) .
- Voor Alarmering met draadloze sensoren raad ik toch echt een 868Mhz ster-netwerk aan (met o.a. jamming detection) en dat heeft HA niet. Z-Wave en Z-WAVE-plus zijn 868Mhz Mesh-netwerken. Het wachten in de EU is op Z-WAVE-LR (Long Range, ster-netwerk) maar dan nog ontbreekt Jamming detectie.
- Voor alarmering met bedrade sensoren in HA moet je zelf aan de slag met "NO (Normally Open, in rust toestand geopend) en NC (Normally Closed in rust toestand gesloten) met ESPhome bordjes of bijv. het meer kant-en-klaar "konnected" (gauw ook 200-300 euro) die hiervoor oplossingen biedt.
- Integratie van camera's in HA is er vooral voor streaming beeld van de cam's in HA.
Als de detectie van de camera zelf wilt gebruiken (welk gebied instellen en er in detail op acteren etc.) dan biedt HA dat niet volgens mij, maar zal dat via een App of Browser instel sessie (van het Cam merk zelf) direct op de camera mogelijk moeten zijn. Voor acteren op een detectie zul je hooguit een algemeen alarm kunnen afgeven in HA denk ik. Waarop je dan wel weer kunt acteren met bijv. licht/sirene aan.
Met Frigate verplaats je de intelligente detectie van bijvoorbeeld mens en voertuig naar Frigate op grond van beelden van de camera (niet meer door de camera zelf). Ik heb hier geen ervaring mee en je hebt dan ook geen camera's nodig met deze intelligente detectie.
- HA neem je zeker als je ook energie management wilt doen of als je er een hobby in hebt alles in je huis te automatiseren (dat zit niet of beperkt in Alarm of Surveillance systemen). Wel hopen dat HA WAF is voor al die "gadgets".

Beveiligingsalternatieven (i.p.v. of naast Home Assistant):
- Neem bijv een Lupus XT1-plus alarm (is dik 300 euro) of XT2-plus voor Alarmering (naast HA, met ook goede integratie naar HA !)
- Neem een genoemde cam die ook als mini alarm kan optreden door uitgang die licht/geluid kan aansturen. Lees alles wat mogelijk is in mijn review van de Lupus LE232 camera (rebranded Dahua). Kies vervolgens een van de Dahua varianten met dit soort mogelijkheden. Misschien zijn er ook wel Hikvision varianten die dit hebben ?!.
- Neem een NVR met NO/NC aansluitingen (in en uit) als je sensoren bedraad wilt afhandelen . Hikvision en Dahua hebben modellen met die mogelijkheden. Ook hebben deze NVR's beperkte alarmerings mogelijkheden met alzo aangesloten sensoren/actoren.

Kortom je kunt nog heel wat bestuderen en eventueel verder vragen stellen op dit forum.

Ik zou beginnen met een IP-camera met minimaal PoE voor stroom en data en met intelligente detectie (mens, voertuig) en geen infrarood. Op dit forum zijn de meeste fan van Hikvision & Dahua (of Andy) en zijn er meerdere Tweakers op dit FORUM die veel verstand hebben van al die andere mogelijkheden die verstandig zijn om te hebben op de Dahua en Hikvision cam 's . Beide merken hebben goede kwaliteit versus prijs en zijn ONVIF en hebben nog vele andere standaard protocollen (erg belangrijk). Zelf ben ik een Dahua "fan" omdat de software (bediening) wat nieuwer en vriendelijker is. De genoemde merken hebben ook goede mogelijkheden om alles lokaal te houden (geen Hikvision of Dahua Cloud nodig) en leveren goede NVR's. Kijk eens goed of de detectie over 12 t/m 20 meter van mens en/of voertuig met een IP-cam naar tevredenheid werkt. Ga dan is verder met de vele mogelijkheden die anderen en ik hebben aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomVH2
Bedankt voor de reacties.

De lenscalulator heb ik al gebruikt.
HA met IO board moet ik implementeren omdat ik mijn raffstores wil automatiseren. Dus ik moet toch met HA, yaml (en misschien python) aan de slag.

om te starten zal het Andy worden denk ik met NVR, 2x 4MP 3,6mm camera, 2x deurbel en 1 fisheye voor de garage. En dan de HA green. En dan kan ik later nog zien.

Nu de rest van de afwerking van de woning ontwerpen voordat ik ga bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
TomVH2 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:19:
Bedankt voor de reacties.

De lenscalulator heb ik al gebruikt.
HA met IO board moet ik implementeren omdat ik mijn raffstores wil automatiseren. Dus ik moet toch met HA, yaml (en misschien python) aan de slag.

om te starten zal het Andy worden denk ik met NVR, 2x 4MP 3,6mm camera, 2x deurbel en 1 fisheye voor de garage. En dan de HA green. En dan kan ik later nog zien.

Nu de rest van de afwerking van de woning ontwerpen voordat ik ga bestellen.
Mijn tip: Trek wat extra kabels/loze leidingen naar punten x, y en z. Mijn ervaring in en om het huis: je hebt altijd te weinig en wij dachten al "veel" te hebben. Ik denk niet alleen voor (PoE) camera's maar ook electra, buitenlamp/schijnwerper en sensoren. Kijk naar elke ruimte/buitenmuur. Geribbelde buizen zijn moeilijker bruikbaar, maar kijk ook eens in de huisinstallaties/electra/wonen fora. Zodra je er gaat wonen zie je pas werkelijk wat je mist en bij de bouw meteen regelen is vaak "goedkoper", later een leiding onder het huis door valt vies tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roekiekoekie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-05 11:27
ik ben al een tijdje op zoek naar een 8mp ColorVU camera die op synology surveillance station moet gaan draaien op mijn nas nu kwam ik de volgende camera tegen:
ds-2cd2387g2-lsu-sl-8-megapixel-2-8mm-colorvu-zwart deze lijkt aan mijn wensen te voldoen met de 8mp, ColorVU en surveillance station.

zijn er eventueel nog betere opties beschikbaar voor ongeveer de zelfde prijs? en kan de lamp uitgeschakeld worden er zal voldoende licht aanwezig zijn in de avonduren dus er is geen noodzaak dat deze inschakelt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
@Roekiekoekie Zometeen zal @vuurvreter63 wel reageren, da's de Hikman... Je zou nog naar https://empiretech01.com/...-t?variant=45083616772381 kunnen kijken als je een Color oplossing wilt.

Over wel/niet verlichting is in dit topic al veel geschreven, net als over de voor/nadelen van zichtbaar (bij)licht(en). Wat het allerbelangrijkst is, is dat je de camera voor jouw lokatie/doel correct instelt en dat is waarschijnlijk NIET alles op automagisch dus eventueel ook de lamp uit (denk wel aan tegenlicht...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
Roekiekoekie schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:24:
ik ben al een tijdje op zoek naar een 8mp ColorVU camera die op synology surveillance station moet gaan draaien op mijn nas nu kwam ik de volgende camera tegen:
ds-2cd2387g2-lsu-sl-8-megapixel-2-8mm-colorvu-zwart deze lijkt aan mijn wensen te voldoen met de 8mp, ColorVU en surveillance station.

zijn er eventueel nog betere opties beschikbaar voor ongeveer de zelfde prijs? en kan de lamp uitgeschakeld worden er zal voldoende licht aanwezig zijn in de avonduren dus er is geen noodzaak dat deze inschakelt
Ja de lamp kan je ook uitzetten.
En aansluiten op een NAS wordt door meerdere mensen gedaan.

Persoonlijk zou ik een NVR erbij nemen, heb je net iets meer mogelijkheden dan een NAS. Maar probeer het eerst maar eens uit.

Of kijk naar wat @DjoeC in de linken verwijst. Het is allemaal afhankelijk van je portemonnee.

[ Voor 4% gewijzigd door vuurvreter63 op 21-12-2024 16:54 ]

Hikvision gebruiker

Pagina: 1 ... 85 ... 91 Laatste