TomVH2 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:04:
[...]
inderdaad al gelezen. Hierdoor ben ik beginnen kijken naar PIR sensoren voor buiten.
Bedankt voor de Satel tip. Inderdaad zoiets zoek ik. Satel of envisalink zijn 2 mogelijkheden denk ik.
Heb je toevallig nog een tip voor een PIR buitensensor met een bereik van 18m? De meeste hebben een bereik van 12m.
Dan kan ik alles afdekken met 3 PIR sensoren en eventueel als optie 3 camera's (waarvan 1 deurbel).
Nogmaals bedankt voor de tip maar ik was eigenlijk op zoek naar een ontwerphandleiding. Ik kan geen handleiding vinden hoe je een woning (kostenefficiënt) beveiligt. Ook op de website van satel kan ik geen ontwerprichtlijnen vinden. Waar moet je bijvoorbeeld overal sensoren plaatsen.
Pir/Radar bewegingsmelders > 12m OF mogelijk alternatief met "smart/íntelligent motion detection" cam's
Voor buiten heeft Optex en Pyronix alleen PIR/radar sensoren t/m 12m voor thuis buiten gebruik.
Pyronix XDL12TT-AM (bedraad EOL, past waarschijnlijk op meerdere Alarmsystemen met bedrade EOL aansluitingen of met een extra module met EOL-omzetting naar draadloos) is op Amazon niet zo duur, maar het bereik is weer max. 12m.
Je heb voor bedrijven wel Optex LiDAR en REDWALL sensoren/"cam's" voor buiten met een (veel) verder bereik maar dat is erg duur spul.
Meerdere Dahua's (en rebrand Lupus LE232) en Hikvison cam's hebben "smart/íntelligent motion detection" (mens, voertuig herkenning) met een bereik tot 20-36 meter. Ik heb zelf geen ervaring met afstand meer dan 10 meter (Lupus LE232, zie review).
Ik denk wel dat licht op grotere afstand mogelijk de detectering bemoeilijkt. Ander punt is hoe je die cam's detectie omzet naar je alarm systeem voor afschrikking als je alarm wilt af laten gaan (erg belangrijk, zie ook Lupus LE232 review).
Met "Slimme" Deurbellen (met cam's) en grote afstand heb ik geen ervaring mee, maar het lijkt mij niet iets om groot alarm te laten afgaan bij bewegingsdetectie.
Ontwerp handleiding
In de VRKI A/B staan lijsten waarmee je kunt bepalen wat de gewenste "sterkte" van indringers/inbraak detectie is. Hoe meer de spullen waard zijn hoe zwaarder de beveiliging. Maar goed wil je dure spullen toch verzekerd hebben en heb je daar voor van de Verzekeringsmaatschappij een Alarmsysteem nodig, dan heb je een BORG-installateur nodig.
Korte schema/handleiding/ontwerp: Voor particulieren die zelf een redelijk goed Alarm willen deel je je huis op in gebieden/ringen. Je begint bij de buitenste 1ste ring, wat rondom je huis is. Deze kan een (poging)inbraak voorkomen door afschrikking buiten bij constatering van indringing (men komt op jouw terrein/tuin).
Daarna is de 2de ring het belangrijkste voor de toegang tot je huis. Je plaatst deur-/raam-/tril-/"draai-kiep"-bewegingssensoren op zoveel-mogelijk ramen/deuren en als je het echt goed wilt, sensoren op deur/raam om te constateren "op slot" of "vergrendeld" (dat is erg duur). Met deze 2de ring voorkom je ook dat er iets OPEN staat (of zelfs niet op slot of niet vergrendeld) terwijl je het (goede) Alarmsysteem inschakelt wordt je hierover namelijk direct gewaarschuwd.
Veel diefstal is omdat mensen iets vergeten dicht te doen. Dus zeker ook daarom is de 2de ring belangrijk.
Bewegingssensoren in huis etc. is allemaal aardig, maar het kwaad is al geschied (inbraak !).
Je kunt nog een derde ring/gebied instellen (bijvoorbeeld de benedenverdieping waar je niet slaapt) of een 4de ring rondom je kluis of bij je "Rembrandt schilderij op zolder :):)".
Kosten
Wat is duur. Als je zelf bekabeling kan aanleggen scheelt dat een hoop kosten of als je draadloze sensoren gebruikt, scheelt dat aanleg van kabels. Een goed Alarm systemen/beveiling kost geld: dat geldt zowel voor sensoren als voor de beveiligscamera's
Alleen binnen wat PIR's op een draadloos Alarm-systeemp(pje) met een flink geluid/sirene is niet zo duur, maar voorkomt geen INBRAAK maar doet mogelijk de inbreker laten vluchten.
De (1ste) buitenste ring kost gewoon veel meer geld als je het goed wilt doen (beveiligscamera's en/of sensoren).
Opname beeld/geluid (of het waarschuwen dat dit gebeurd met stickers) heeft ook een prijs en verhoogd de pakkans van de indringer/dief/molestant.
PS,
Als "stukje Cloud" geen probleem is kun je ook kijken naar Vista by Climax (ook goed verkrijgbaar in NL) i.p.v. bijv. Satel.
Ik zelf moet niets hebben van fabrikant afhankelijk Cloud voor sensoren en/of beveiliging camera's