Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:15

Antonio di

a mi me dijeron que si

Basfr schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 23:04:
Oke, voor degenen die interesse hebben in mijn keuzes m.b.t. beveiligingscamera’s of zich in mijn situatie herkennen (@Mad_Manic en @boyd86) zal ik dit hier wat verder toelichten. Alvast excuses, dit zal wel een lange post worden.

In de eerste plaats: waarom camera’s?
Daar is niet echt één reden voor te vinden. We zijn niet lang geleden verhuisd naar een vrijstaand huis (oke, geschakelde garage), met een tuin zonder veel inkijk. Camera’s geven een gevoel van (schijn)veiligheid, het is handig het thuisfront te kunnen checken als we niet thuis zijn, en wellicht maakt het ons huis net wat minder interessant voor inbrekers. Of trekt het juist inbrekers, wie zal het zeggen…
Daarnaast vind ik het gewoon leuk om met dit soort materie bezig te zijn.

En ja, ik weet het: zorg eerst voor goed hang en sluitwerk. Daar kijk ik ook nog naar. Beneden wordt nog verbouwd dus daar komen overal nieuwe deuren en kozijnen in.
Een alarm overwegen we ook nog, maar dat zal later pas ergens komen.

Waar wil ik camera’s?
Zie ook onderstaande plattegrond met afmetingen en lichtpunten. Let op: de camerahoeken zijn niet accuraat, maar geven een beeld van wat ik in beeld wil krijgen.

***members only***

In eerste instantie wil ik camera’s (groen gekleurd):
  • Achterom, op +/- 2,8m hoogte. Doel is om de tuin in beeld te houden aangezien daar ook de achterdeur zit.
  • Bij de garage/oprit, ook op 2,8m hoogte. Geen spannende plek, maar het lijkt me handig om de auto’s in beeld te hebben. Aan onze oprit grenst de oprit van de buren. Deze wil ik uiteraard niet in beeld hebben, ook al is dit wel een risico op sabotage vanaf deze oprit.
Later ook nog (oranje gekleurd):
  • Voorkant huis of onder de overkapping bij de voordeur. Moet ik nog een keer goed uitzoeken wat daar de meest ideale plek is.
  • Zijkant huis, zodra de tuin verbouwd is.
  • Tuin, bij de berging. Afhankelijk van of er wel of geen overkapping aan het huis komt.
Wat voor camera’s?
Turret, bullet of 180 graden, that’s the question. Bullets vallen af, vind ze nogal opvallend. 180 graden heb ik overwogen, maar deze lijken me vooral geschikt voor detect/observe dan voor recognize/identify.

Kleur of zwart/wit is nog een twijfelpunt zoals in mijn laatste posts te lezen is. Kleur geniet de voorkeur mits de close focus distance in orde is. Als kleur en een goede CFD niet samen gaan, dan heb ik liever iemand in zwart/wit scherp op beeld, dan onscherp in kleur.

Welk merk?
Unifi, Eufy, Hikvision, Dahua, Reolink, Empiretech. Ze zijn allemaal de revue gepasseerd, elk met hun voor- en nadelen. Bedieningsgemak en kwaliteit waren de twee grootste twijfelpunten. Inmiddels voor kwaliteit over gemak gekozen. VPN is inmiddels werkend, dus het stuk gemak is weer wat verzacht. Alles bedraad aanleggen is eenmalig k*t maar dat neem ik ook maar voor lief.

De keus is inmiddels, zoals wel duidelijk was, gevallen voor Empiretech vanwege de vele goede reviews en gunstige prijs.

Overige merken en redenen waarom ze het niet geworden zijn:
  • Hikvision: was ook prima geweest, maar daar heb ik me eigenlijk niet heel erg in verdiept.
  • Unifi: camera’s met vergelijkbare specs (4MP op 1/1.8 sensor) zijn 2x zo duur als Empiretech. Verder wel prima user interface.
  • Reolink: een van de goedkoopste opties. Is pas laat in beeld gekomen, maar ziet er ondanks de vergelijkbare specs van o.a. CX410 wat minder profi uit.
  • Eufy: gericht op consumenten: goedkoop, makkelijke installatie en eenvoudige app. Klonk leuk toen ik nog weinig kennis had, maar is toch snel afgevallen.
Welk opslagmedium?
Ik heb een NAS (DS215j), maar die is al op leeftijd en daar staan al mijn foto’s en documenten op. Het voelt niet goed om die ook volcontinu voor camera-opslag te gebruiken.

Docker, frigate, home assistant: daar ben ik niet in thuis en ik heb weinig zin om eerst dat rabbit hole in te moeten duiken voor ik camera’s ga bestellen.

Een NVR is een logische keuze in mijn optiek, zeker als de NVR aansluit bij de gekozen camera’s. 8 kanaals is in principe voldoende, maar voor maar 30 euro meer krijg je een 16 kanaals. Dus ik neig naar 16 kanaals.
Plaatsing, en daarmee ook de keuze voor wel/geen PoE, is wel nog een dingetje:
  • Keuze 1 is in de meterkast bij al het andere netwerkspul. Wellicht makkelijk te vinden en dus te saboteren voor inbrekers. Mocht ‘ie hier komen dan is PoE wel handig om mijn PoE switch niet onnodig te belasten.
  • Keuze 2 is ergens anders is huis. Minder makkelijk te vinden, maar deze zit wel op een andere groep met o.a. slaapkamers. PoE switch komt dan in de meterkast en deze switch zal dan aan de NVR geknoopt worden.
Wel denk ik in de camera’s zelf ook een kaartje te steken om alle bewegingsdetecties dubbel op te nemen.

Conclusie
Al met al veel gelezen, met name hier en op ipcamtalk. En ook veel wijzer geworden: plaatsing is wel zo goed als zeker, opslag idem. Alleen nog de knoop doorhakken over welke camera te kiezen. 1x Color4K voor de achtertuin en 1x T54IR-ZE-S3 voor bij de garage lijkt me nu het meest voor de hand liggend. Dan kan ik die varifocal ook gebruiken om de focal length van de andere nog aan te schaffen camera's bepalen.
Als je voor veiligheid gaat moet je buiten cam's hebben met betrouwbare mens- en voertuig-herkenning en zorgen dat op die constateringen geacteerd wordt: Schrik de indringer van je tuin, op je garagedak en/of in je carport AF met licht en geluid, dat voorkomt een inbraak in je huis (buitenste schil/zone detectie).
Wil je de kans vergroten (iets) dat de indringer gepakt wordt, dan neem je beelden op op iets waar die niet bij kan. Dat afschrikken kan met een Alarmsysteem of direct "zelf sturen" op NC/NO uitgangen die je dan ook zou moeten hebben op je Cam's of op "URL CGT-commando's" over de ethernet-kabel . Zie bijv. mijn review van de Lupus LE232 cam op Tweakers die deze laatste mogelijkheid heeft :
Lupus Electronics LUPUS - LE232 Alarm Camera review door Antonio di
Cam's zijn ook aardig om te kijken bij "afwezigheid" of je schade hebt van storm/regen thuis, hetgeen steeds vaker voorkomt.

"Veiliig gevoel" is van zoveel factoren afhankelijk dat cam's misschien helemaal niet helpen, maar juist voor onrust zorgen. Bijv door dat je gaat steeds gaat "kijken" tijdens je vakantie hoe het thuis is!

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:52
@Basfr
Wanneer ik nu naar je afbeelding kijk, dan zijn al je camera (wensen) vanaf het huis naar buiten gericht.
Wil je toezicht houden, kan je beter ook wat camera's op het huis richten.
Het voordeel hiervan is, dat bij een inbraak de handelingen van de dader ook op beeld staan (bewijs/handeling) inbreken bij deuren en/of ramen.

Een dader kan je binnen zien komen in de tuin, maar zijn handelingen zijn niet zichtbaar en hij zal zeggen (als hij gepakt wordt) dat heb ik niet gedaan, dan zal uit forensische bewijsmateriaal zijn schuld bewezen moeten worden, en dat kan soms lastig zijn bij een slimme dader.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:18
@Basfr Bijna dezelfde layout als mijn woning, grappig.
Bij mij staat er een tuinkamer in het verlengde van de garage en bij jou een berging haaks op de garage.
Heb verder helemaal achterin de tuin nog een berging staan. Daar heb ik twee UTP kabels liggen waarmee ik een camera ga laten richten op de woning zoals @vuurvreter63 suggereert. De andere twee camera's die ik wil plaatsen zijn ook bij de garage/carport (exact dezelfde plek) en eentje bij de achterdeur die heel wijd moet kunnen kijken. Daarnaast twijfel ik nog bij voordeur.
Heb een professional alarm systeem + bestikkering en overal driepunt sluiting op mijn huis, de basis qua hang en sluitwerk is al goed.

Qua camera keuze kom ik tot dezelfde overwegingen. Waarschijnlijk empiretech ben alleen ook vanuit mijn professionele achtergrond erg wantrouwend tov alles wat chinees is. Heb geen zin om het Unifi ecosysteem ingezogen te worden, heb er nu ook niets van. Reolink lijkt aardig maar prijs kwaliteit is empiretech toch het beste.

Een NVR ga ik dus in een VLAN plaatsen en niet in hetzelfde netwerk als de rest van mijn huis.
Ik neig naar een 8 poorts NVR zonder PoE. Ik zie niet in dat ik er boven ga komen.
Weet jij al welke serie je wilt, de Wiz, Pro of Lite?
Hetzelfde verhaal dat ik nog een oude NAS heb liggen maar ik heb gewoon zin meer om mijn tijd te moet steken in apparaten die constant verandering vragen, afstellingen, updates, noem maar op.

Qua camera pak ik liever geen IR functie, heb nu al veel muggen en vliegen bij de carport en dat wordt dan alleen maar erger. Ik twijfel dus of de EmpireTech IPC-T54IR-ZE-S3 1/1.8" CMOS 4MP IR Starlight de juiste is, volgens mij werkt deze op Infrarood. Verder heb ik een bewegingsmelder die spotjes onder mijn carport laat aangaan. De camera moet dus kunnen omgaan met plotselinge lichtverandering. Hoor graag welke (empiretech) camera hier best bij past.
Voor de achterdeur zoek ik nog een brede camera, wellicht een standaard of een dual lens split zoals de
EmpireTech IPC-Color4K-T180 4K Full-Color 1/1.8" CMOS Dual-Lens Splicing

Heb overal al netwerkkabels liggen het wordt redelijk plug en play bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
@Basfr Wat betreft de locatie van de NVR schrijf je dat je in de toekomst ook nog een alarm overweegt. Een officieel alarm aangesloten op een meldkamer moet volgens de BORG normen in een afgesloten ruimte, bijvoorbeeld afgesloten meterkast, geplaatst worden. Nu kun je er ook voor kiezen om wel een alarm aan te leggen en niet op meldkamer aan te sluiten maar de richtlijn is altijd afgesloten ruimte om de boel te vertragen. Ik zou dus een NVR ook in een meterkast hangen en kijken of je deze op slot kunt doen. Bij mij zit er ook deursensor op zodat het alarm ook afgaat bij sabotage (en er niet opgaat als deze niet fatsoenlijk dicht zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:29
@Basfr Veel belangrijker dan camera's is het letten op manieren om binnen te komen. Goed hang en sluitwerk, deuren die niet eenvoudig open te rammen zijn, braakwerende beglazing (vereist kozijnen met diepere sponningen).

Succes met je project. En als je echt vrij woont: weg met die heg en geniet van je uitzicht!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:31
@vuurvreter63 is mijn initiële plan oke, of zou je dat ook wijzigen? Waar zou je de camera('s) plaatsen die op het huis gericht zijn? Op de plattegrond linksboven de woonkamer? In dat geval zijn de deur van het woonhuis en de berging beiden in beeld.

@Mad_Manic IR heb ik ook liever niet, maar varifocal lijkt me ook wel praktisch voor bij de garage.
Goed punt ook m.b.t. plaatsing van een NVR, meterkast kan idd afgesloten worden dus dat is wat om te overdenken.

@DjoeC nieuwe deuren en kozijnen staat nog op de planning zodra we beneden gaan verbouwen. Voor nu nemen we maatregelen die relatief gemakkelijk te implementeren zijn (goede sloten, anti inbraakstrips etc).
Als ze binnen willen komen dan komen ze toch wel binnen. Ik heb ook niet de illusie dat camera's of een alarm dat gaat voorkomen. Camera's wil ik ook omdat ik het gewoon leuke materie vind, dus dan kan ik ze wel maar beter zo goed mogelijk plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vuurvreter63
Basfr schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:47:
@vuurvreter63 is mijn initiële plan oke, of zou je dat ook wijzigen? Waar zou je de camera('s) plaatsen die op het huis gericht zijn? Op de plattegrond linksboven de woonkamer? In dat geval zijn de deur van het woonhuis en de berging beiden in beeld.
Afgaande op jouw tekening, zou ik de camera bij de berging hangen (oranje punt). Richting je woonkamer en zie je ook (personen) bij de berging in beeld.

Ik praat even over mijn eigen ervaring met camera's en NVR van Hikvision, andere merken heb ik geen ervaring mee.

Bij gebruik van de ColorVu Lifeguard camera's heb je bij weinig licht gekleurd beeld in de donkere uurtjes en deze camera's hebben geen IR.

Je kunt deze camera's zo instellen dat ze bij beweging het LED licht laten gaan branden (heb ik ook) en je kunt ook een geluidssignaal laten afgaan (signaal of gesproken tekst) dit heb ik ook.
Bij mij gaat na een ingestelde tijd de gesproken tekst af. Hier maak ik nog gebruik van de standaard Engelse tekst, waarmee een bezoeker verwelkomt wordt en dat men weet dat ze gezien zijn. De tekst kan je ook zelf aanpassen, heb ik nog niet gedaan. Tevens kan je door de 2 weg communicatie je ongewenste bezoekers toespreken (en vragen te vertrekken).

Het licht en de gesproken waarschuwings tekst zijn onafhankelijk van elkaar ingesteld.

Voor de zijkant en voorkant van het huis, zou je 2 180 graden camera's kunnen overwegen. En de camera bij de garage, zou ik ook zo doen.

Met bovenstaande opties en gebruik makend van een accu sense NVR, heb je al een beveiliging die ruimschoots ongewenste bezoekers waarschuwt dat ze gezien zijn, voordat ze bij het huis zijn (afschrikwekkend). En het bijkomende voordeel, je hebt geen last van valse meldingen. Dit alles werkt bij mij heel goed. Succes met je overweging en keuze.

[ Voor 14% gewijzigd door vuurvreter63 op 25-08-2024 17:01 ]

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Intussen in contact met Andy/Empiretech en ik twijfel tussen een Color4K-T en een T54IR-ZE-S3.
Twijfel is vooral vanwege infrarood op de T54IR die insecten aan kan trekken en de close focus distance van de Color4K-T.

We gaan waarschijnlijk toch een normale buitenlamp gebruiken bij de deur wat de noodzaak van infrarood denk ik wegneemt.
Echter, de camera op ongeveer 4m van de deur hangen.
Vraag me dus af of de officiële 5m CFD van de Color4K een probleem gaat zijn.
Andy geeft aan dat 2,4m bij gewone omstandigheden zou moeten kunnen maar ook dat dat bij bepaalde omstandigheden (bijv. hoeveelheid licht) kan afwijken naar boven de 3m.

Keuzes, keuzes… iemand hier die ook een Color4K (T/X) in vergelijkbare positie gebruikt en mij wellicht in de keuze kan helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
boyd86 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:15:
Intussen in contact met Andy/Empiretech en ik twijfel tussen een Color4K-T en een T54IR-ZE-S3.
Twijfel is vooral vanwege infrarood op de T54IR die insecten aan kan trekken en de close focus distance van de Color4K-T.

We gaan waarschijnlijk toch een normale buitenlamp gebruiken bij de deur wat de noodzaak van infrarood denk ik wegneemt.
Echter, de camera op ongeveer 4m van de deur hangen.
Vraag me dus af of de officiële 5m CFD van de Color4K een probleem gaat zijn.
Andy geeft aan dat 2,4m bij gewone omstandigheden zou moeten kunnen maar ook dat dat bij bepaalde omstandigheden (bijv. hoeveelheid licht) kan afwijken naar boven de 3m.

Keuzes, keuzes… iemand hier die ook een Color4K (T/X) in vergelijkbare positie gebruikt en mij wellicht in de keuze kan helpen?
@boyd86 Het IR probleem zou je ook op kunnen lossen door een losse IR lamp op te hangen. Het voordeel daarvan: Als camera en bijlichten vanuit (vrijwel) 1 plek komen, zoals bij een camera met ingebouwde verlichting, loop je risico dat een object dat recht op je camera afkomt gaat reflecteren - bijvoorbeeld een kentekenplaat. Het werkelijke risico van insecten kan ik je niet geven maar ik wil wel te tip geven dat je je camera af en toe met een doekje oid moet kunnen schoonvegen om "vage" plekken in je beeld te voorkomen. Ik vermoed dat dat voor alle (buiten)camera's geldt die aan de elementen worden blootgesteld. Misschien iets minder als de camera onder een afdak hangt, maar ook daar zullen spinnen zitten en zal de camera - ook zonder verlichting - nog van alles aantrekken vanwege de warmteontwikkeling.

Ofwel: ophangen is niet de laatste keer dat je de camera gaat aanraken ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
Ik zie net bij Andy de IPC-Color4M-T als new arrival voorbij komen. Lijkt met zijn 4mp 1/1.8 sensor het kleine broertje van de 4K-T.
Net als de 4K-T verkrijgbaar in 2.8 en 3.6mm, hoewel de close focus distance met respectievelijk 1,7 en 3,5m een stuk beter is dan de 4K-T.

Performance heb ik nog niet naar gezocht, maar deze specs voor 150 usd lijken me niet verkeerd. Of zie ik iets over het hoofd?

Alleen jammer dat er (nog?) geen zwarte versie te koop is.

• DjoeC
Basfr schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:27:
Ik zie net bij Andy de IPC-Color4M-T als new arrival voorbij komen. Lijkt met zijn 4mp 1/1.8 sensor het kleine broertje van de 4K-T.
Net als de 4K-T verkrijgbaar in 2.8 en 3.6mm, hoewel de close focus distance met respectievelijk 1,7 en 3,5m een stuk beter is dan de 4K-T.

Performance heb ik nog niet naar gezocht, maar deze specs voor 150 usd lijken me niet verkeerd. Of zie ik iets over het hoofd?

Alleen jammer dat er (nog?) geen zwarte versie te koop is.
Ik zou daar nog even mee wachten tot er een review op ipcamtalk verschijnt. Andy heeft m zelf ook pas rond 24 juli voor t eerst gehad. https://ipcamtalk.com/thr...-pv-pro.76404/post-864918

Als ie goed is zal er vast wel een zwarte komen alleen zit daar ook voor Andy een minimum bestelgrootte aan vast van (meerdere) honderden stuks. Doet ie dus ook niet zomaar ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door DjoeC op 29-08-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naizzen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:45
Heeft er iemand ervaring met de indoor cam s350 van Eufy?
Ik ben nieuwsgierig of deze camera in staat is om van binnenuit door glas beweging buiten te kunnen detecteren.
Ik had Eufy gemaild met deze vraag, maar ik krijg geen eenduidig antwoord. Er wordt gesteld dat bewegings detectie via oa PIR sensor werkt en dat het mogelijk werkt door glas.
Maar PIR werkt niet door glas, en mijn vermoeden is dat bewegings detectie dmv van de image sensor werkt, dan zou het gewoon moeten werken.
Momenteel werkt dit prima met een Imou Rex, maar wil de resolutie wat beter hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
naizzen schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:12:
Heeft er iemand ervaring met de indoor cam s350 van Eufy?
Ik ben nieuwsgierig of deze camera in staat is om van binnenuit door glas beweging buiten te kunnen detecteren.
Ik had Eufy gemaild met deze vraag, maar ik krijg geen eenduidig antwoord. Er wordt gesteld dat bewegings detectie via oa PIR sensor werkt en dat het mogelijk werkt door glas.
Maar PIR werkt niet door glas, en mijn vermoeden is dat bewegings detectie dmv van de image sensor werkt, dan zou het gewoon moeten werken.
Momenteel werkt dit prima met een Imou Rex, maar wil de resolutie wat beter hebben.
Als je niet een duidelijk "ja" antwoord krijgt zou ik vooral uitgaan van "nee". https://www.alarmgrid.com...ensors-work-through-glass

Ik zit even te denken: Kun je niet een PIR sensor (bijvoorbeeld een Hue of Aqara buiten ophangen en daarmee je camera aansturen? Overigens zul je door glas heen vrijwel altijd reflecties krijgen. Zaklamp verstoort de boel al vermoed ik.

[ Voor 12% gewijzigd door DjoeC op 30-08-2024 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
@naizzen zelfs een standaard PIR detector werkt niet goed met glas. Het opwarmen van glas (door zon) zorgt vaak voor valse meldingen. Daarom worden vaak dual PIR detectors gebruikt als deze op raampartijen moeten kijken. Dual PIR gebruiken naast IR nog een tweede radar techniek en pas als beide waarnemen geven ze een signaal af aan het alarmsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naizzen
Dank voor de reacties. Mijn zorg werd ook gewekt door de PIR sensor.
Er hangen al een aantal goede camera's met NVR op de parkeerplaats en tuin, de extra camera is ook meer om de buurt te helpen vanwege vele auto inbraken. Ik voel er niks voor om een extra PoE kabel te trekken, dus stand alone eenvoudig cameraatje met gadget gehalte leek me wel wat.
Een extra trigger sensor en dergelijke had ik overwogen, maar ben voor dit doel meer voorstander van out of the box werkend spul.
Mocht iemand deze camera hebben hangen en het wil testen, zou het leuk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
naizzen schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:14:
Dank voor de reacties. Mijn zorg werd ook gewekt door de PIR sensor.
Er hangen al een aantal goede camera's met NVR op de parkeerplaats en tuin, de extra camera is ook meer om de buurt te helpen vanwege vele auto inbraken. Ik voel er niks voor om een extra PoE kabel te trekken, dus stand alone eenvoudig cameraatje met gadget gehalte leek me wel wat.
Een extra trigger sensor en dergelijke had ik overwogen, maar ben voor dit doel meer voorstander van out of the box werkend spul.
Mocht iemand deze camera hebben hangen en het wil testen, zou het leuk zijn.
Hmm, klinkt een beetje als een toepassing waar best wel licht buiten is. In dat geval zou ik eens kijken naar een nachtzicht camera als Andy (Dahua) Color 4K of Hikvision ColorVu. Dan heb je geen IR nodig en kan de camera vermoedelijk beweiging detecteren uit het beeld. NB: Werkt natuurlijk niet door glas als er binnen licht is dat op je ramen terecht komt of je moet de lens tegen het raam plakken.....

Gadget gehalte: Raspberry heeft ook camera's, dan kun je zelf dingen programmeren, inclusief koppelingen met sensoren waar dan ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:15
BlackShadow schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:20:
[...]

De camera zal af en toe gebruikt worden en aangezien hij wifi is, wil ik hem buiten die 10 weken ook elders inzetten. Wil graag iets deftigs.

Dahua heeft nog mooie betaalbare reeksen met wifi: https://www.dahuasecurity...Indoor-Camera/Hero-Series

Even bij Andy luisteren aangezien die hier vaak geadviseerd wordt voor Dahua, zal mijn eerste contact zijn met hem.
Intussen een tijdje deze Dahua Wifi camera type DH-H4C in gebruik.
Dit is het meest uitgebreide model uit deze serie, heeft oa een webinterface voor alle configuratie.
Simpel gezegd is het een onding en niet stabiel aan de praat te krijgen.
De wifi performance is extreem ondermaats, zelfs rechtstreeks onder een (UBNT Unifi) AP, volgens Unifi is de verbinding Excellent, prima verbinding.
Ik heb allerlei configuraties getest, alsook een apart SSID, enkel 2,4Ghz. Als ik op dezelfde plek met een 10-jaar oude Hikvision met afgebroken antenne test, is de verbinding perfect, beetje vertraging, maar vloeiend beeld.

Via LAN is de verbinding stabieler, echter via 24/7 monitoring (op zowel PING als RTSP TCP poort) merk ik dat de camera om de x tijd van het netwerk verdwijnt en lijkt te herstarten.
Het werd nog gekker toen ik nadien opnieuw via WiFi wilde testen: als zowel LAN als WiFi geconfigureerd zijn, werken beide verbindingen enkel als de LAN kabel ingeplugd is, zodra de LAN kabel uitgetrokken wordt, valt ook de Wifi verbinding uit. In het netwerk menu kan een default interface gekozen worden, dit maakt geen verschil, wifi valt steeds weg zodra de LAN kabel uitgetrokken wordt.

Ik had contact opgenomen met Dahua Benelux support, daar alles technisch netjes onderbouwd naar wifi configuratie, dekking, ... Maar verder dan dat het allemaal "zeer onwaarschijnlijk lijkt" wat ik zeg komen we daar helaas niet. Ik heb 2 van deze camera's aangekocht en beiden tonen dezelfde problemen. Ik ben intussen voorbij de retourperiode, enkel een garantieclaim kan nog, maar ik geef dit weinig kans van slagen helaas.

Als iemand nog suggesties heeft, altijd welkom.

[ Voor 4% gewijzigd door BlackShadow op 30-08-2024 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naizzen
DjoeC schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:34:
[...]

Hmm, klinkt een beetje als een toepassing waar best wel licht buiten is. In dat geval zou ik eens kijken naar een nachtzicht camera als Andy (Dahua) Color 4K of Hikvision ColorVu. Dan heb je geen IR nodig en kan de camera vermoedelijk beweiging detecteren uit het beeld. NB: Werkt natuurlijk niet door glas als er binnen licht is dat op je ramen terecht komt of je moet de lens tegen het raam plakken.....

Gadget gehalte: Raspberry heeft ook camera's, dan kun je zelf dingen programmeren, inclusief koppelingen met sensoren waar dan ook....
Klopt, er staan op korte afstand 3 lantaarnpalen. Ik heb snachts met die goedkope Imou Rex al kleurenbeeld :*)
Ik heb de camera nu soort van gecamoufleerd, door er 2 grote kaarsen in dezelfde kleur achter te zetten, en deze houden ook het licht van achter de camera tegen. Op deze manier is de reflectie vervuiling minimaal.
Dat Dahua heeft een aantal leuke dingen op de site staan zeg! Dank voor de tip! Ik heb momenteel Annke, wat wel even werk was om de juiste instellingen te vinden. Heb dat nu 2j naar volle tevredenheid draaien.
Mocht ik dit over een paar jaar gaan vervangen, dan ziet dat Dahua er zeker interessant uit!
Ga me eens in dat merk verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
naizzen schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:35:
[...]

Klopt, er staan op korte afstand 3 lantaarnpalen. Ik heb snachts met die goedkope Imou Rex al kleurenbeeld :*)
Ik heb de camera nu soort van gecamoufleerd, door er 2 grote kaarsen in dezelfde kleur achter te zetten, en deze houden ook het licht van achter de camera tegen. Op deze manier is de reflectie vervuiling minimaal.
Dat Dahua heeft een aantal leuke dingen op de site staan zeg! Dank voor de tip! Ik heb momenteel Annke, wat wel even werk was om de juiste instellingen te vinden. Heb dat nu 2j naar volle tevredenheid draaien.
Mocht ik dit over een paar jaar gaan vervangen, dan ziet dat Dahua er zeker interessant uit!
Ga me eens in dat merk verdiepen.
Instellingen zijn bij alle camera's die opties hebben best wel priegelig. "Automatisch" is het vaak (net) niet, besteed daar ook tijd aan. Bij elke optie even internet afstruinen (www.ipcamtalk.com bijvoorbeeld) over de exacte betekenis en waarom je welke waarde zou moeten gebruiken, op dat forum wordt vaak de term "dial-in" gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
BlackShadow schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:17:
[...]

Intussen een tijdje deze Dahua Wifi camera type DH-H4C in gebruik.
Dit is het meest uitgebreide model uit deze serie, heeft oa een webinterface voor alle configuratie.
Simpel gezegd is het een onding en niet stabiel aan de praat te krijgen.
De wifi performance is extreem ondermaats, zelfs rechtstreeks onder een (UBNT Unifi) AP, volgens Unifi is de verbinding Excellent, prima verbinding.
Ik heb allerlei configuraties getest, alsook een apart SSID, enkel 2,4Ghz. Als ik op dezelfde plek met een 10-jaar oude Hikvision met afgebroken antenne test, is de verbinding perfect, beetje vertraging, maar vloeiend beeld.

Via LAN is de verbinding stabieler, echter via 24/7 monitoring (op zowel PING als RTSP TCP poort) merk ik dat de camera om de x tijd van het netwerk verdwijnt en lijkt te herstarten.
Het werd nog gekker toen ik nadien opnieuw via WiFi wilde testen: als zowel LAN als WiFi geconfigureerd zijn, werken beide verbindingen enkel als de LAN kabel ingeplugd is, zodra de LAN kabel uitgetrokken wordt, valt ook de Wifi verbinding uit. In het netwerk menu kan een default interface gekozen worden, dit maakt geen verschil, wifi valt steeds weg zodra de LAN kabel uitgetrokken wordt.

Ik had contact opgenomen met Dahua Benelux support, daar alles technisch netjes onderbouwd naar wifi configuratie, dekking, ... Maar verder dan dat het allemaal "zeer onwaarschijnlijk lijkt" wat ik zeg komen we daar helaas niet. Ik heb 2 van deze camera's aangekocht en beiden tonen dezelfde problemen. Ik ben intussen voorbij de retourperiode, enkel een garantieclaim kan nog, maar ik geef dit weinig kans van slagen helaas.

Als iemand nog suggesties heeft, altijd welkom.
Ik ken je camera niet maar over t algemeen is Dahua best betrouwbaar. Alleen zou ik voor 24/7 toepassingen dus nooit een wifi camera gebruiken. Dat gezegd hebbend:

Een camera die herstart lijkt me een probleem. 2 camera's met dezelfde symptomen begint te lijken op een extern probleem... Ik zou beginnen met de camera volledig naar fabrieksinstellingen terug te zetten - een eventuele geheugenkaart eerst verwijderen. Kijk of er nieuwe formware beschikbaar is. ZO ja: Camera compleet terug naar fabrieksinstellingen, geheugenkaart verwijderen en dan firmware erop.

Controleer de wifi op je camera lokatie met behulp van (bijvoorbeeld) een wifi analyzer op je telefoon. Verbinding kan 1 kant op uitstekend zijn, de andere kant op prut. Gebruik je automatische kanaal selectie? Bij het switchen van kanaal vallen alle verbindingen even weg. Dus kies een vast kanaal. Ik zie dat ze geen 5GHz band ondersteunen, snelheid is dus beperkt. Ik zie een videobit rate van 8Mb, voor 2 camera's dus 16Mb, te proppen in de vrije ruimte op het kanaal. NB: wifi gaat in packets waarbij zenden en ontvangen zich afwisselt en ook andere apparaten (die misschiendichter bij je accesspoint staan) ook ruimte nodig hebben. Buren op t zelfde kanaal speelt ook een rol -- maar als je Ubiquty hebt weet je dat vast allemaal ;-)

Controleer de kanalen op de plek waar de camera's staan, reset fabrieksinstellingen, update firmware. Helpt t niet -> Garantie of terug sturen als non-conform (zie shoppingforum op Tweakers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naizzen
DjoeC schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:29:
[...]

Instellingen zijn bij alle camera's die opties hebben best wel priegelig. "Automatisch" is het vaak (net) niet, besteed daar ook tijd aan. Bij elke optie even internet afstruinen (www.ipcamtalk.com bijvoorbeeld) over de exacte betekenis en waarom je welke waarde zou moeten gebruiken, op dat forum wordt vaak de term "dial-in" gebruikt.
Ja absoluut. Op de parkeerplaats bv staat een IR floodlight waarmee je in eerste instantie aan de overkant van de straat, snachts nog gezichten scherp in beeld kreeg. Alleen waren gezichten op de parkeerplaats toen zwaar overbelicht. Nu beeld overall veel donkerder en strak beeld zonder ghosting.
Het is een kwestie van geduld, en dagelijks de beelden analyseren en daarop bijstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:15
DjoeC schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:40:
[...]

Ik ken je camera niet maar over t algemeen is Dahua best betrouwbaar. Alleen zou ik voor 24/7 toepassingen dus nooit een wifi camera gebruiken. Dat gezegd hebbend:

Een camera die herstart lijkt me een probleem. 2 camera's met dezelfde symptomen begint te lijken op een extern probleem... Ik zou beginnen met de camera volledig naar fabrieksinstellingen terug te zetten - een eventuele geheugenkaart eerst verwijderen. Kijk of er nieuwe formware beschikbaar is. ZO ja: Camera compleet terug naar fabrieksinstellingen, geheugenkaart verwijderen en dan firmware erop.

Controleer de wifi op je camera lokatie met behulp van (bijvoorbeeld) een wifi analyzer op je telefoon. Verbinding kan 1 kant op uitstekend zijn, de andere kant op prut. Gebruik je automatische kanaal selectie? Bij het switchen van kanaal vallen alle verbindingen even weg. Dus kies een vast kanaal. Ik zie dat ze geen 5GHz band ondersteunen, snelheid is dus beperkt. Ik zie een videobit rate van 8Mb, voor 2 camera's dus 16Mb, te proppen in de vrije ruimte op het kanaal. NB: wifi gaat in packets waarbij zenden en ontvangen zich afwisselt en ook andere apparaten (die misschiendichter bij je accesspoint staan) ook ruimte nodig hebben. Buren op t zelfde kanaal speelt ook een rol -- maar als je Ubiquty hebt weet je dat vast allemaal ;-)

Controleer de kanalen op de plek waar de camera's staan, reset fabrieksinstellingen, update firmware. Helpt t niet -> Garantie of terug sturen als non-conform (zie shoppingforum op Tweakers).
Bedankt om mee te denken.
Ik heb ook goede ervaringen met enkele camera's (bedraad) van Dahua die ik reeds in bezit heb, vandaar ook de keuze dat deze wifi camera ook de webinterface heeft waarmee ik reeds vertrouwd ben.
Ik verwacht niet dezelfde ervaring als een bedrade camera, dat de beeldkwaliteit niet altijd perfect is of af en toe hapert hou ik reeds rekening mee. Bedoeling van deze camera's is om huisdieren in de gaten te houden.
Echter deze camera's vertonen meerdere gebreken zoals volledig offline vallen, minstens 5 keer per dag.

De firmware is de laatste, naar fabrieksinstellingen is reeds gebeurd want anders kreeg ik de wifi niet meer aan de praat als ook da LAN geconfigureerd was.
Verder weet ik aardig hoe ik wifi moet instellen en beoordelen, ik ben er professioneel ook mee bezig.
Wifi Analyzer toont perfecte ontvangst op die plek (-40 - -45dBm).
Alle kanalen zijn vast ingesteld, 20Mhz en minst vervuilde kanalen handmatig gekozen via de Scan functie van Ubnt en Wifi Analyzer.
Af en toe scan ik ook eens, maar weinig buren rond mij.
Ik heb bijvoorbeeld in de ruimte ook 2 (spotgoedkope) slimme stekkers via Wifi (ook 2,4Ghz) die ik ook in de monitor heb opgenomen en die gaan niet offline.

Ik heb ook gemerkt dat er standaard een dagelijkse reboot gescheduled staat in de instellingen, dit zal ook wel met een reden zijn.

Ik ga beiden nog eens volledig resetten en nog wat uitgebreid testen en anders inderdaad proberen als non-conform terug sturen met technische onderbouwing, daar ben ik niet mee bekend (en is ook minder gekend in België vermoed ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Laatst online: 10-09 18:51
Misschien verdient dit een eigen topic maar: Ik heb 2x Reolink RLC-520. Deze heb ik met RTSP met Synology surveilance station verbonden en worden continu opgenomen.

Het valt mij op dat om de de cameras toe te voegen aan surveilance station er een admin login/password nodig is. Als ik een "gewone" user aanmaak dan doet de voorvertoning het wel maar komt de camera uiteindelijk op "disconnected" te staan.
Ik heb dit al nagevraagd bij Reolink support maar kom daar niet echt verder. Met admin credentials werkt alles verder prima. Maar toch kan dat niet de bedoeling zijn?
Iemand hier ervaring mee? MIsschien doe ik gewoon iets fouts en moet ik het anders instellen. Ik heb in surveillance station Reolink en het type uit een dropdown gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:22
Kasper1985 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:47:
Misschien verdient dit een eigen topic maar: Ik heb 2x Reolink RLC-520. Deze heb ik met RTSP met Synology surveilance station verbonden en worden continu opgenomen.

Het valt mij op dat om de de cameras toe te voegen aan surveilance station er een admin login/password nodig is. Als ik een "gewone" user aanmaak dan doet de voorvertoning het wel maar komt de camera uiteindelijk op "disconnected" te staan.
Ik heb dit al nagevraagd bij Reolink support maar kom daar niet echt verder. Met admin credentials werkt alles verder prima. Maar toch kan dat niet de bedoeling zijn?
Iemand hier ervaring mee? MIsschien doe ik gewoon iets fouts en moet ik het anders instellen. Ik heb in surveillance station Reolink en het type uit een dropdown gekozen.
Bedoel je admin credentials van synology waarbij het wel lukt? Wellicht heb je de user geen rechten gegeven voor surveillance station?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Laatst online: 10-09 18:51
PolderPloer! schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:48:
[...]

Bedoel je admin credentials van synology waarbij het wel lukt? Wellicht heb je de user geen rechten gegeven voor surveillance station?
Nee als je de camera toevoegt aan surveillance station moet je credentials opgeven voor de camera. Je kan in de reolink app 2 type gebruikers aanmaken; admin en non admin. Zonder dat verder duidelijk vermeld staat wat het verschil is.
Ik probeerde dit eerst met non-admin en dat werkt niet. Dan krijg je dus wel de voorvertoning zodat het lijkt alsof het werkt. Maar vervolgens zwart beeld.
Je kan verder die gebruikers ook niet aanpassen in rechten. Dus als iemand in m’n Synology inlogt heeft diegene ook meteen admin access tot de cameras. Die kans is natuurlijk klein, de Syogy wordt meteen gepatched als er updates beschikbaar zijn, gebruik van sterk wachtwoord/2FA en de admin gebruiker uitgeschakeld etc
Maar toch het is meer het principe. Om een RTSP stream te kunnen zien en opnemen lijkt mij niet dat je admin rechten nodig hebt waarmee je ook wachtwoorden kan veranderen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Interessante ontwikkeling; Ubiquiti gaat hun Protect ecosysteem openstellen voor 3rd-party camera's d.m.v. Onvif. Zeker bijzonder als je bedenkt hoe het ging met Unifi Video naar Protect.

Als dit een beetje gaat werken kun je het beste van meerdere werelden combineren; bijv. de betere/goedkopere camera's van Hikvision/Dahua met de Ubiquiti NVR met de bijbehorende ecosysteem en vaak fijnere UI/app.

• jaricool
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 12:22
Hallo, voor een project wil ik zon 40 camera's installeren. We willen de beelden locaal opslaan op een nvr of server, waarna we de beelden via ftp naar een externe locatie uploaden. Welke Software of NVR zouden jullie aanraden? Opties zoals motion detection of AI zijn dus niet nodig. Mijn ervaring met vendor NVR's zijn dat de FTP upload snelheid vaak niet snel genoeg is om de beelden constant te kunnen uploaden.

Nadeel is natuurlijk wel dat de configuratie dan vaak op de camera's zelf dient te gebeuren, maar daar is op zich mee te leven.

De camera's zelf via FTP uploaden naar een server en vanaf de server de beelden te uploaden via FTP naar een externe locatie kan natuurlijk ook, maar ben daar zelf niet zon fan van, omdat camera's soms ook rare trekjes hebben me continue beelden via ftp te versturen. Liever via software die de stream pakt, het opslaan regelt en vanaf de software weer upload naar de externa locatie.

Ik heb ervaring met Blue iris wat fijn werkt, nadeel is dat het alleen op windows werkt en dus minder stabiel is en niet altijd werkt zonder regelmatig te controleren.

Dahua NVR's vallen af vanwege de magere ftp upload snelheid.
  • Hikvision heb ik niet zo veel ervaring mee, iemand bekend met de maxmiale FTP upload snelheid?
  • Synology and QNAP vragen veel te veel voor camera licenties.
  • Het bericht hierboven is wellicht interessant, heeft Ubiquiti hun ecosysteem al opgesteld voor ONVIF camera's?
  • Zelfbouw, iemand ervaring met stabiele software voor servers voor simpel camera streams beheren en opslaan en vervolgens via FTP te uploaden?

[ Voor 20% gewijzigd door jaricool op 12-09-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
@jaricool
Als je zo'n groot project wilt starten, denk ik aan Hikvision camera's en NVR.
Maar wat ik niet kan plaatsen is, dat je zelf aan een NVR denkt als opslag media, maar daarna dezelde opslag nog een keer wil verplaatsen (FTP) naar een andere locatie.
De Hikvision camera's kan je voorzien van een SD kaartje (als backup) en meldingen kan je op je mobiel krijgen (nogmaals een backup) en de opname staat op de NVR, dus hoever wil je gaan??

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:57
vuurvreter63 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 22:08:
@jaricool
Als je zo'n groot project wilt starten, denk ik aan Hikvision camera's en NVR.
Maar wat ik niet kan plaatsen is, dat je zelf aan een NVR denkt als opslag media, maar daarna dezelde opslag nog een keer wil verplaatsen (FTP) naar een andere locatie.
De Hikvision camera's kan je voorzien van een SD kaartje (als backup) en meldingen kan je op je mobiel krijgen (nogmaals een backup) en de opname staat op de NVR, dus hoever wil je gaan??
Dat is heel normaal hoor om al die data op een andere locatie op te slaan. Maar dan verwacht ik ook dat @jaricool iedere camera beveiligt met 2 andere camera's.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:08
@jaricool beetje meer info nodig hoor. 40 cameras, maar welke? 40x 4K? 40x ....
Hoelang wil je data opslaan?
Met 8 TB is ongeveer 2 dagen beelden,
Hikvision NVR's kunnen dit zonder problemen verwerken, de vraag is kan je budget dit verwerken?
bv Hikvision 64-ch 2U 4K NVR MPN DS-9664NI-M8 is al te licht....
Zn grotere broer dan:
Hikvision 128-ch 3U 4K Super NVR MPN DS-96128NI-I16

Je kan de Hikvision hdd tool es downloaden ;)

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:43
Meten jullie het stroomverbruik van jullie nvr wel eens? Ik meet nu een tijdje mn dahua nvr met 6 cameras er aan en het spul gebruikt 1.1 kWh per dag. Ik vind dit best fors eigenlijk, ben benieuwd wat het stroomverbruik bij jullie is.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
Piet91 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:30:
Interessante ontwikkeling; Ubiquiti gaat hun Protect ecosysteem openstellen voor 3rd-party camera's d.m.v. Onvif. Zeker bijzonder als je bedenkt hoe het ging met Unifi Video naar Protect.

Als dit een beetje gaat werken kun je het beste van meerdere werelden combineren; bijv. de betere/goedkopere camera's van Hikvision/Dahua met de Ubiquiti NVR met de bijbehorende ecosysteem en vaak fijnere UI/app.
Ik zag het idd op reddit al, maar het lijkt er op dat alleen opnemen werkt. Meldingen en AI werken volgens mij (nog?) niet.
N.a.v. dit bericht van Ubiquity ga ik tijdens de autumn sale maar 2 camera's aanschaffen en in eerste instantie aan Protect hangen. Een nvr komt later dan wellicht nog wel.

@Makrolon dat klinkt niet heel gek volgens mij, ervan uitgaande dat je 6 camera's via PoE voedt. Dan verbruik je al 6x5Wx24 = 0,72 kWh. NVR doet 10W (x24 = 0,24 kWh) dus dan zit je al aan 1 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:43
Basfr schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:22:
[...]

Ik zag het idd op reddit al, maar het lijkt er op dat alleen opnemen werkt. Meldingen en AI werken volgens mij (nog?) niet.
N.a.v. dit bericht van Ubiquity ga ik tijdens de autumn sale maar 2 camera's aanschaffen en in eerste instantie aan Protect hangen. Een nvr komt later dan wellicht nog wel.

@Makrolon dat klinkt niet heel gek volgens mij, ervan uitgaande dat je 6 camera's via PoE voedt. Dan verbruik je al 6x5Wx24 = 0,72 kWh. NVR doet 10W (x24 = 0,24 kWh) dus dan zit je al aan 1 kWh.
Duidelijk, als het normaal is dan is het niet anders en zal ik het moeten accepteren. Thanks!

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-09 06:45
Ik ben al een poosje op zoek naar 3 nieuwe camera’s. Ik was eerst op zoek naar een bullet door de afstand, maar nu kwam ik toevallig de EmpireTech IPC-T54IR-ZE-S3 tegen. Ik lees hier en op ipcamtalk alleen maar positieve ervaringen…

De afstand die ze gaan overbruggen is best fors, namelijk max tussen de 15 en 25 meter. En nu nog ‘s nachts pik donker.
en zijn (nu nog) pik donker.

Ik weet wel dat ik geen wonderen kan verwachten, maar volgens de specs (DORI en IR van 40m) lijkt dit wel een redelijke keus te zijn.

Denken jullie dat dat in de praktijk ook zo zal zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaricool
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 12:22
Is niet per se voor beveiliging maar voor controle van wat processen, beelden worden later geanalyseerd. Motion en dergelijke is dus niet nodig. FTP upload is nodig omdat de beelden op een later moment geanalyseerd gaan worden. Probleem met veel NVR's is dat ze de FTP upload snelheid niet halen. Direct vanaf de camera op een nas zetten vind ik niet zo handig, wil liever software dat de stream van de camera pakt, opslaat op harde schijf, en daarna upload naar een externe locatie.

Opslag lukt sowieso wel, ik wil alleen wel een fijn systeem waarme ingesteld kan worden wanneer opgenomen moet worden, dat is 1 week per 4 weken bijvoorbeeld. Maar met name de upload van NVR naar externe locatie is belangrijk. Blue iris zou in principe perfect zijn, maar draait op windows...
Bedoeling is dat de NVR in een patchkast komt te staan met UPS en dergelijke, rackmount is dus het fijnste.

[ Voor 29% gewijzigd door jaricool op 17-09-2024 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
savagenld schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 06:14:
Ik ben al een poosje op zoek naar 3 nieuwe camera’s. Ik was eerst op zoek naar een bullet door de afstand, maar nu kwam ik toevallig de EmpireTech IPC-T54IR-ZE-S3 tegen. Ik lees hier en op ipcamtalk alleen maar positieve ervaringen…

De afstand die ze gaan overbruggen is best fors, namelijk max tussen de 15 en 25 meter. En nu nog ‘s nachts pik donker.
en zijn (nu nog) pik donker.

Ik weet wel dat ik geen wonderen kan verwachten, maar volgens de specs (DORI en IR van 40m) lijkt dit wel een redelijke keus te zijn.

Denken jullie dat dat in de praktijk ook zo zal zijn?
Ik denk dat het wel kan werken. Mijn T5442-ZEB (voorloper, zwart) staat lichtjes gezoomed en pakt overdag zo'n 20m prima, bij volledige zoom wordt de FOV voor mij te klein. Ik gebruik om meerdere redenen geen IR dus in het donker ziet ie op 20m slechts contouren maar zolang er ergens in de buurt verlichting aan is of als de maan schijnt scheelt dat al een stuk.

Ik DENK dus dat het wel kan werken. Als dat niet zo is dan gewoon een extra IR lampje halverwege de afstand ophangen al zou ik liever met een gewone (LED) lamp werken ipv IR. 5W geeft al veel licht EN je kunt itt IR ook kleuren (kleding, schoenen) onderscheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A. Qonsaides
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:31
Makrolon schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:20:
Meten jullie het stroomverbruik van jullie nvr wel eens? Ik meet nu een tijdje mn dahua nvr met 6 cameras er aan en het spul gebruikt 1.1 kWh per dag. Ik vind dit best fors eigenlijk, ben benieuwd wat het stroomverbruik bij jullie is.
In Home Assistant lees ik het PoE-gebruik van mijn switches en daarmee ook de camera's:

Hikvision DS-2CD2385FWD-I = 0,13 kWh/dag (gemiddeld 5,4W)
Hikvision DS-2CD2686G2-IZSU/SL = 0,09kWh/dag (gemiddeld 3,8W)
Hikvision DS-2CD2387G2-LSU/SL = 0,11 kWh/dag (gemiddeld 4,6W)
Ubiquitit Doorbell Pro = 0,11kWh/dag (gemiddeld 4,6W)

Oftewel 4 camera's 0,45 kWh, met 6 camera's kom je dan op ca. 0,68kWh.
Dan heb je nog 0,42 kWh voor je NVR. Dat is ca. 17,5W en reken 6W per HDD.

Klinkt dus niet gek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 16:45
Ik zie door de bomen het bos niet meer, ik wil graag een camera voor aan het huis deze moet dan naar beneden de voortuin/inrit filmen.(en een beetje de parkeerplaats :P ).
Ik heb een UTP kabel naar buiten welke via PoE aangesloten kan worden.
Als ik bijvoorbeeld de camera's van reolink zie zit daar altijd extra kabels aan voor normale voeding en een lossen rj45 connector, maar waar laat je die als je die niet gebruikt?
Ik wil gewoon de ethernet kabel aan kunnen sluiten en de camera over het gat van de kabel aan de muur vastmaken.
Welke camera is daarvoor aan te raden? En wat heb je allemaal nodig om deze zo te monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-09 22:18
ComTech schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:52:
Ik zie door de bomen het bos niet meer, ik wil graag een camera voor aan het huis deze moet dan naar beneden de voortuin/inrit filmen.(en een beetje de parkeerplaats :P ).
Als ik bijvoorbeeld de camera's van reolink zie zit daar altijd extra kabels aan voor normale voeding en een lossen rj45 connector, maar waar laat je die als je die niet gebruikt?
Ik wil gewoon de ethernet kabel aan kunnen sluiten en de camera over het gat van de kabel aan de muur vastmaken.
Welke camera is daarvoor aan te raden? En wat heb je allemaal nodig om deze zo te monteren?
Kijk je dan wel naar de PoE camera's?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfyDQNTOzgc8DaV2ppQ9gMYs8_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SsWmK2cUAByxuSYzIcTVMwnT.png?f=fotoalbum_large

https://reolink.com/product/rlc-833a/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
Dan moet je de opbouwdoos bij bestellen van de camera, deze monteer je over gat, plooi al de kabels erin en schroef de camera erop.
Bijna alle goedkopere modellen hebben een kabelbos uitsteken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 18:58
Al een aantal jaar draait naar volle tevredenheid een Dahua NVR met 3 camera's, alleen sinds vanmorgen kan ik geen verbinding meer maken, althans niet meer inloggen. De NVR geeft de melding Exceeded maximum connections.
Vanmorgen geprobeerd de NVR opnieuw op te starten door een power cycle en daarna gaf hij nog steeds dezelfde melding.
Ik heb nog niet geprobeerd via een monitor in de nvr te kijken en ik kan op internet ook erg weinig hierover vinden.

Heeft iemand dit al eens eerder gehad? Of weet iemand hoe dit op te lossen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:14
Extra info op de al gegeven tip :
https://spotontech.nl/bev...on-box-b10-en-d20-review/

[ Voor 3% gewijzigd door pjotter1965 op 24-09-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thlinx
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik zoek een detectiecamera met een vrij specifiek doel. Wil deze op een donkere plek tussen mijn plafond plaatsen. Reden is geknabbel in de nacht en ik vermoed ongedierte.
Plek waar ik het het duidelijkst hoor heb ik een afzuiger waarvan ik de kap kan demonteren en dan heb ik een paar centimeter ruimte waar ik met wat gepruts een mini camera langs zou moeten kunnen krijgen. Camera mag dus niet te groot zijn max 2.5 cm - maar liever kleiner
Zijn genoeg merkloze camera's te koop rond 10 Euro, maar ik heb geen idee wat ik dan koop en of het werkt voor dit doel - bovendien zijn ze vaak groter dan ik kan gebruiken. Het moet uiteraard goed in de nacht kunnen kijken en als er wat langskomt aanslaan, filmen en je moet goed kunnen zien wat het is. Batterij moet zeker een nacht meegaan en de hele nacht als het wat ziet filmen.

Voor de rest heb ik zo'n camera niet nodig dus wil er niet teveel geld aan spenderen. Ik zie echter bij reviews soms ook reacties dat batterij heel snel op zijn en vraag me af wat de kwaliteit van filmen is in zo'n kleine ruimte, moet geen grijze vlek worden - moet wel kunnen zien wat het is. Ruimte tussen het plafond is zo'n 10 cm hoog.
Op dit moment denk ik eraan om onderstaande te kopen.

https://www.amazon.nl/-/e...urveillance/dp/B07Z5PT3KD

Ben benieuwd wat 'de experts' er van vinden, totaal geen ervaring met dit soort apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
@Thlinx
Voordat bedrag, zou ik hem gewoon uitproberen, niet geschoten is altijd mis.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thlinx
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
vuurvreter63 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:35:
@Thlinx
Voordat bedrag, zou ik hem gewoon uitproberen, niet geschoten is altijd mis.
Inderdaad, zo steek ik er ook in :) . Ga 'm morgen bestellen als niemand met een betere suggestie of tips komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Heeft iemand ervaring met de Dahua DHI-HY-FT121LD Flame Detection Network Camera. Wel interessant om een beginnende brand te detecteren.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
John245 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 07:38:
Heeft iemand ervaring met de Dahua DHI-HY-FT121LD Flame Detection Network Camera. Wel interessant om een beginnende brand te detecteren.
Een beginnende brand begint met rook verschijnselen.
Dus een rookmelder is een veel betere optie bij het ontdekken van een beginnende brand.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
vuurvreter63 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:10:
[...]

Een beginnende brand begint met rook verschijnselen.
Dus een rookmelder is een veel betere optie bij het ontdekken van een beginnende brand.
Ik heb graag de brand bevestigd met 2 onafhankelijke sensoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:22
John245 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:15:
[...]

Dat kan ook met een rookmelder. Er zijn versies die rook detecteren en ook afgaan op warmte, dus geen reden om daar een camera voor te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
[...]

Wel dan kan ik je zeggen dat je niet kan vertrouwen op die cameras.
Ik weet niet of je de specs bekeken hebt? Iets van, buy peanuts, get monkeys...

Er zijn veel betere manieren om thuis te beveiligen. Kijk es naar een echte brandmeldcentrale :)
En er is veel keuze aan detectie, sensoren én blussing ;)

Maar als je camera wil, dan zal je wat moeten sparen vrees ik... en dan heb je nog geen 100% zekerheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
RedPas schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:14:
[...]

Wel dan kan ik je zeggen dat je niet kan vertrouwen op die cameras.
Ik weet niet of je de specs bekeken hebt? Iets van, buy peanuts, get monkeys...

Er zijn veel betere manieren om thuis te beveiligen. Kijk es naar een echte brandmeldcentrale :)
En er is veel keuze aan detectie, sensoren én blussing ;)

Maar als je camera wil, dan zal je wat moeten sparen vrees ik... en dan heb je nog geen 100% zekerheid
Ja denk ook aan brandmeldcentrales. Maar hoor ook wel eens van valse alarmen. Als er dan automatisch Euro 2000,- blusmiddel gebruikt wordt is dat ook een beetje zonde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

[...]

Zoals @vuurvreter63 & @PolderPloer! al meldden is een rookmelder en een hittemelder het best.
In de keuken leidt een rookmelder te dicht bij de kookplaat nogal een tot "foute" alarmering.
Dus in de buurt van de kookplaat plaats je een hittemelder en op verdere afstand van de kookplaat een rookmelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Antonio di schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:54:
[...]

Zoals @vuurvreter63 & @PolderPloer! al meldden is een rookmelder en een hittemelder het best.
In de keuken leidt een rookmelder te dicht bij de kookplaat nogal een tot "foute" alarmering.
Dus in de buurt van de kookplaat plaats je een hittemelder en op verdere afstand van de kookplaat een rookmelder.
@Antonio di @vuurvreter63 @PolderPloer!

Met een camera kan wel sneller een probleem gedetecteerd worden. Maar dan kan beter de dahua DHI-HY-FT431LDPgebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
John245 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:25:
[...]

Met een camera kan wel sneller een probleem gedetecteerd worden. Maar dan kan beter de dahua DHI-HY-FT431LDPgebruikt worden.
Zoals op je 1e posting gezegd, begint een beginnende brand met ROOKVERSCHIJNSELEN en niet met vlammen (hoofdletters om je beter te attenderen). Een camera specifiek voor vlamverschijnselen, zal later reageren, en dat wil je niet. Dus een rook/hitte melder zal een betere snellere optie zijn voor je.
Met 40 jaar brandweer ervaring, dacht ik wel te weten waar ik het over hebt, maar dit te zijde.

En wat bedoel je met?
automatisch Euro 2000,- blusmiddel
Een automatische blusser/blusmiddel, zal pas tot blussing overgaan, wanneer er een bepaalde temperatuur wordt bereikt, waardoor een "soort van smelt zekering" door temperatuur verhoging (meestal rond 75 graden) door brand, maar dan heeft je rook/hitte melder allang alarm geslagen!

Je kunt je natuurlijk ook gewoon blind blijven staren op zo'n camera, aan jou de keus ;)

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
vuurvreter63 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:38:
[...]

Zoals op je 1e posting gezegd, begint een beginnende brand met ROOKVERSCHIJNSELEN en niet met vlammen (hoofdletters om je beter te attenderen). Een camera specifiek voor vlamverschijnselen, zal later reageren, en dat wil je niet. Dus een rook/hitte melder zal een betere snellere optie zijn voor je.
Met 40 jaar brandweer ervaring, dacht ik wel te weten waar ik het over hebt, maar dit te zijde.

En wat bedoel je met?
[...]

Een automatische blusser/blusmiddel, zal pas tot blussing overgaan, wanneer er een bepaalde temperatuur wordt bereikt, waardoor een "soort van smelt zekering" door temperatuur verhoging (meestal rond 75 graden) door brand, maar dan heeft je rook/hitte melder allang alarm geslagen!

Je kunt je natuurlijk ook gewoon blind blijven staren op zo'n camera, aan jou de keus ;)
Ok. Ik was in de veronderstelling dat er eerst even temperatuur verhoging is voordat er rook is. Maar die aanname is dus niet correct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

John245 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:25:
[...]

Volgens mij is vlam/rook detectie formeel nog niet toegestaan bij de consumenten.
Dus volgens mij is bij verzekeringswerk voor woning-nieuwbouw (vanaf 2004 verplicht rookmelders!) het niet volgens de norm van het bouwbesluit.

Het bouwbesluit kent wel een ‘gelijkwaardigheidsvoorschrift’ (artikel 1.3)/clausule en op grond hiervan kan het wel toegepast worden bij bedrijven (moet je dan onderbouwen aantonen waarom cam's).
Ik weet dat o.a. Bosch al een tijdje een camera-serie heeft met "vlam/rook" detectie (VDS goedgekeurd in Duitsland). Deze cam's wordt bij bedrijven vaak ingezet bij grote en hoge ruimtes.

Ik heb geen ervaring/kennis van Dahua (DHI-HY-FT431LDP) cam's met vlam/rook detectie. Dus of die goed/slecht zijn, kan ik je niet vertellen.

Het is wel zo dat rook-/hitte-melders autonoom moeten kunnen functioneren. Dus als de stroom uitvalt moeten zijn zelf via een hard geluid jouw alarmeren. Ze mogen voor de basisfuncties (detectie en alarmering) absoluut niet afhankelijk zijn van andere componenten. Om de geluidsnorm te halen (dat je het alarm hoort en vlucht) raden de overheid instanties aan om melders te nemen die ook de andere (gekoppelde) melders triggeren om over te gaan tot alarmering. Die moet rechtstreeks naar andere melders (daarom meestal via de 868Mhz freq, draadloos of oranje 1,5mm draad verbonden met elkaar).
Dus dat mag ook niet via een Hub of zo verlopen.
Dat Autonoom en onderling koppelen s zeer verstandig (geen afhankelijkheid van allerlei andere componenten). Dit principe bestaat volgens mij niet bij camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Antonio di schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 00:01:
[...]

Volgens mij is vlam/rook detectie formeel nog niet toegestaan bij de consumenten.
Dus volgens mij is bij verzekeringswerk voor woning-nieuwbouw (vanaf 2004 verplicht rookmelders!) het niet volgens de norm van het bouwbesluit.

Het bouwbesluit kent wel een ‘gelijkwaardigheidsvoorschrift’ (artikel 1.3)/clausule en op grond hiervan kan het wel toegepast worden bij bedrijven (moet je dan onderbouwen aantonen waarom cam's).
Ik weet dat o.a. Bosch al een tijdje een camera-serie heeft met "vlam/rook" detectie (VDS goedgekeurd in Duitsland). Deze cam's wordt bij bedrijven vaak ingezet bij grote en hoge ruimtes.

Ik heb geen ervaring/kennis van Dahua (DHI-HY-FT431LDP) cam's met vlam/rook detectie. Dus of die goed/slecht zijn, kan ik je niet vertellen.

Het is wel zo dat rook-/hitte-melders autonoom moeten kunnen functioneren. Dus als de stroom uitvalt moeten zijn zelf via een hard geluid jouw alarmeren. Ze mogen voor de basisfuncties (detectie en alarmering) absoluut niet afhankelijk zijn van andere componenten. Om de geluidsnorm te halen (dat je het alarm hoort en vlucht) raden de overheid instanties aan om melders te nemen die ook de andere (gekoppelde) melders triggeren om over te gaan tot alarmering. Die moet rechtstreeks naar andere melders (daarom meestal via de 868Mhz freq, draadloos of oranje 1,5mm draad verbonden met elkaar).
Dus dat mag ook niet via een Hub of zo verlopen.
Dat Autonoom en onderling koppelen s zeer verstandig (geen afhankelijkheid van allerlei andere componenten). Dit principe bestaat volgens mij niet bij camera's.
Het is ook niet de bedoeling dat dit de rook/hitte melder vervangt die al aanwezig is in die ruimte.

Niet alleen Bosch heeft deze camera's. Ook Somati systems die alleen maar aan brandpreventie doen heeft zo'n systeem.

Ook een gerenommeerd bedrijf als Siemens heeft zo'n systeem.

Andere voorbeelden zijn o.a. RME TECH, Visioplatform.ai, MACTWIN, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
vuurvreter63 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:38:
[...]

En wat bedoel je met?
[...]

@vuurvreter63
Als aanvulling. De brandweer schrijft. "alleen gassen kunnen direct deelnemen aan de verbranding. Daarom zal een brandbare stof eerst in de gasvormige aggregatietoestand moeten komen, voordat deze kan deelnemen aan de verbranding."

"Waarom, bij een brand ook een voldoende hoge temperatuur nodig? Wel, een brandstof kan alleen branden als deze een brandbaar gas afgeeft. Brandgassen zijn alle gassen die als gevolg van brand ontstaan. Lang niet alle brandgassen zijn zichtbaar. Zijn kunnen al in een brandend ruimte aanwezig zijn voordat er sprake is van een zichtbare rookontwikkeling.

Dus rookontwikkeling is nog niet zichtbaar, temperatuur is nog maar minimaal verhoogd. Dan geven de aanwezige rookmelder en hittemelder nog geen alarm. Terwijl de camera al een vroegtijdige signalering kan doen.

Ben je het hier mee eens of zie ik dit verkeerd?

Ern waarom zijn er dan zoveel commerciële camerasystemen op de markt? Ja ik begrijp dat het niet gebruikelijk is voor een ruimte in de woning gezien de kosten.

En de camera is geen vervanging van de aanwezige rook- en hittemelders. Het is een aanvulling om een potentieel gevaar eerder te detecteren.

[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 14-10-2024 06:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_beHE8ECGtGLMq65Qz5K0mY_JGE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fWD34jWTT6e2Oke6sc6UhrVN.png?f=user_large

Beeld komt van deze Cam Hikvision DS-2TD2617-3/PA, kost toch al aardig wat meer dan die dahua...
De juiste sensoren op de juiste plaats geven meer veiligheid dan een camera.

De echte grote namen in de thermische cameras heb ik hier nog niet zien voorbij komen...
En zelfs die zijn niet heilig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
RedPas schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:10:
[Afbeelding]

Beeld komt van deze Cam Hikvision DS-2TD2617-3/PA, kost toch al aardig wat meer dan die dahua...
De juiste sensoren op de juiste plaats geven meer veiligheid dan een camera.

De echte grote namen in de thermische cameras heb ik hier nog niet zien voorbij komen...
En zelfs die zijn niet heilig ;)
Dan ben ik benieuwd waar je deze Dahua DHI-HY-FT431LDP zo goedkoop kan krijgen. Ik kom niet goedkoper uit dan $999,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
John245 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:33:
[...]

Dan ben ik benieuwd waar je deze Dahua DHI-HY-FT431LDP zo goedkoop kan krijgen. Ik kom niet goedkoper uit dan $999,-
Ik werk niet met Dahua, en die hik kost toch nog wat meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
RedPas schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:44:
[...]

Ik werk niet met Dahua, en die hik kost toch nog wat meer. :)
@RedPas
Die HIK vindt ik voor Euro 675. Dat is een aardig stuk minder dan die Dahua.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
John245 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:52:
[...]

Die HIK vindt ik voor Euro 675. Dat is een aardig stuk minder dan die Dahua.
Ja kan goe zijn, hangt hier al paar jaar.
En kan je vertellen dat er veel meer valse alarmen zijn door thermische cameras dan een degelijke brandmeldcentrale. Je vertelt over een blusmiddel? toevallig van nederlandse fabrikant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
RedPas schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:00:
[...]

En kan je vertellen dat er veel meer valse alarmen zijn door thermische cameras dan een degelijke brandmeldcentrale. Je vertelt over een blusmiddel? toevallig van nederlandse fabrikant?
Dat gaat mogelijk Zweeds worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
RedPas schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:00:
[...]

Wat was dan jou argumentatie om hem te houden? Wat zijn jou use cases?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
John245 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:03:
[...]

Wat was dan jou argumentatie om hem te houden? Wat zijn jou use cases?
Use case test voor werk. Ondertussen al volledig out of date deze
Argumentatie, voldoet en geeft me mooie videobeelden.

Hier is het een FirePro gasblussing met een Honeywell centrale.

Wel kan ik je aanraden om es te kijken naar een Smartline centrale, betaalbaar en kan veel.
Netwerkkaart en bluskaart in optie.
https://www.inim.biz/en/s...n/smartline-control-panel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
RedPas schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:25:
[...]

Use case test voor werk. Ondertussen al volledig out of date deze
Argumentatie, voldoet en geeft me mooie videobeelden.

Hier is het een FirePro gasblussing met een Honeywell centrale.

Wel kan ik je aanraden om es te kijken naar een Smartline centrale, betaalbaar en kan veel.
Netwerkkaart en bluskaart in optie.
https://www.inim.biz/en/s...n/smartline-control-panel
Dankjewel voor de tip.

Waarom adviseer je niet te kijken naar FirePro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
John245 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:28:
[...]

Dankjewel voor de tip.

Waarom adviseer je niet te kijken naar FirePro?
Dat bedoel ik niet hoor. Ben er zelf tevreden van, is een zeer degelijk en betrouwbaar systeem. Kan ik enkel maar aanraden.

Maar, wat precies wil je beveiligen? Is nogal een verschil in detectie mogelijkheid.
Ook budget speelt grote rol. Plaatsing van de juiste detectoren, de juiste kabels, goed ingestelde centrale.
Das al 90% van de job. Die cameras kunnen nog een meerwaarde zijn, maar 100% dek je nooit.

bv ik werk met vlamdetectors die zien direct een ontsteking van een lithium batterij op 45meter afstand. De thermische camera ziet dat maar seconden later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
John245 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 06:22:
[...]

@vuurvreter63
Als aanvulling. De brandweer schrijft. "alleen gassen kunnen direct deelnemen aan de verbranding. Daarom zal een brandbare stof eerst in de gasvormige aggregatietoestand moeten komen, voordat deze kan deelnemen aan de verbranding."

"Waarom, bij een brand ook een voldoende hoge temperatuur nodig? Wel, een brandstof kan alleen branden als deze een brandbaar gas afgeeft. Brandgassen zijn alle gassen die als gevolg van brand ontstaan. Lang niet alle brandgassen zijn zichtbaar. Zijn kunnen al in een brandend ruimte aanwezig zijn voordat er sprake is van een zichtbare rookontwikkeling.

Dus rookontwikkeling is nog niet zichtbaar, temperatuur is nog maar minimaal verhoogd. Dan geven de aanwezige rookmelder en hittemelder nog geen alarm. Terwijl de camera al een vroegtijdige signalering kan doen.

Ben je het hier mee eens of zie ik dit verkeerd?

Ern waarom zijn er dan zoveel commerciële camerasystemen op de markt? Ja ik begrijp dat het niet gebruikelijk is voor een ruimte in de woning gezien de kosten.

En de camera is geen vervanging van de aanwezige rook- en hittemelders. Het is een aanvulling om een potentieel gevaar eerder te detecteren.
Ik ben en blijf van mening, dat rook/hitte melders in zeer vroeg stadium een beginnende brand detecteren.
Als voorbeeld wil ik noemen, wanneer wij pizza eten, dan moet ik de deur van de keuken naar de gang dicht doen bij het open van de oven, omdat anders de rookmelder bij de trap naar boven afgaat.
Terwijl wij dan geen "rookverschijnselen" waarnemen, gaat wel de rook melder af. Zo vlug detecteerd de rookmelder enige vorm van "voor ons onzichtbare" rook.

Bij een beginnend brandje, is er weinig temperatuur verhoging, maar wel rook ontwikkeling in meer en mindere mate, maar het is er wel.

Dus met jouw bovenstaande bewering ben ik het niet geheel eens.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
vuurvreter63 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:27:
[...]

Ik ben en blijf van mening, dat rook/hitte melders in zeer vroeg stadium een beginnende brand detecteren.
Als voorbeeld wil ik noemen, wanneer wij pizza eten, dan moet ik de deur van de keuken naar de gang dicht doen bij het open van de oven, omdat anders de rookmelder bij de trap naar boven afgaat.
Terwijl wij dan geen "rookverschijnselen" waarnemen, gaat wel de rook melder af. Zo vlug detecteerd de rookmelder enige vorm van "voor ons onzichtbare" rook.

Bij een beginnend brandje, is er weinig temperatuur verhoging, maar wel rook ontwikkeling in meer en mindere mate, maar het is er wel.

Dus met jouw bovenstaande bewering ben ik het niet geheel eens.
Het is ook maar iets wat de brandweer schrijft en ik overgenomen heb.

Blij dat onze rookmelder in de keuken niet afgaat als we pizza maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
John245 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:16:
[...]

Het is ook maar iets wat de brandweer schrijft en ik overgenomen heb.

Blij dat onze rookmelder in de keuken niet afgaat als we pizza maken.
Dat is een van de plaatsen, waar je juist geen rookmelder moet plaatsen, net als de douche ;)

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
vuurvreter63 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:41:
[...]

Dat is een van de plaatsen, waar je juist geen rookmelder moet plaatsen, net als de douche ;)
We wilden graag de keuken bouwen en anders kregen we geen bouwvergunning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
vuurvreter63 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:41:
[...]

Dat is dan een van de plaatsen waar je een thermische detector plaatst :) zelfs in de badkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:38

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Toevallig iemand die weet of het mogelijk is om een Dahua vto2311r-wp aan te sluiten op een bestaande gong? De voordeur wordt hier binnenkort vervangen en dan wil ik ook gelijk een video-deurbel en aangezien ik al een Dahua NVR en camera's heb (via Andy) zou een Dahua deurbel handig zijn :P.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10:25
Zouden jullie mij advies willen geven?

Ik ben opzoek naar een set beveiligingscamera’s voor rondom ons huis. Wat ik het allerbelangrijkste vindt, is dat het om een camera gaat met een hele goede sensor.

Ik kan wel zeggen dat ik graag 4K beelden wil hebben, maar als de sensor ruk is en bij de eerste de beste lichtbron ‘s nachts verblindt raakt, dan heb je er nog niets aan.

Overigens wil ik alles bekabeld aansluiten (waarom mensen beveiliging draadloos aansluiten is mij een raadsel) en graag 3 of 4 camera’s. Een app en iets van meldingen aan de hand van een bewegingssensor of iets zou ook wel fijn zijn. Graag met de mogelijkheid voor externe opslag.

Mijn betalingsbereidheid is best groot. Of nouja, €1000,- - €1500,- voor een gehele set vind ik wel veel. Dat moet dan wel inclusief alles zijn.

Is dit een beetje realistisch? En zoja: wat zouden jullie mij aanraden?

[ Voor 9% gewijzigd door VindiGoosh op 26-10-2024 09:49 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vuurvreter63
@VindiGoosh
Lees je eens in in de systemen van Hikvision en/of Dahua.

Dat zijn op dit moment de meest gunstige systemen voor de consument.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
vuurvreter63 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:26:
@VindiGoosh
Lees je eens in in de systemen van Hikvision en/of Dahua.

Dat zijn op dit moment de meest gunstige systemen voor de consument.
Ja ik doen! Bedankt voor de schop in de juiste richting!

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
VindiGoosh schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:10:
[...]

Ja ik doen! Bedankt voor de schop in de juiste richting!
Lees je eens goed in op de Hikvision en Dahua subfora van ipcamtalk.. Ook de wiki (in de menubalk) bevat ontzettend veel goeie informatie. En als je op Dahua uit zou komen heb je aan Andy een goeie leverancier die ook support levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
DjoeC schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:20:
[...]

Lees je eens goed in op de Hikvision en Dahua subfora van ipcamtalk.. Ook de wiki (in de menubalk) bevat ontzettend veel goeie informatie. En als je op Dahua uit zou komen heb je aan Andy een goeie leverancier die ook support levert.
Kijk, dat is een mooie tip! Ik ga me er vanavond over inlezen, heel erg bedankt! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
VindiGoosh schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:22:
[...]

Kijk, dat is een mooie tip! Ik ga me er vanavond over inlezen, heel erg bedankt! :D
Een andere tip is, om geen camera's met IR (infra rood) te nemen.
IR trekt ongedierte aan. De Hikvision camera's hebben ColorVu en die geven bij weinig omgeving licht, ook in de nacht gekleurd beeld, zonder gebruikmaking van Led licht.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
vuurvreter63 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:43:
[...]

Een andere tip is, om geen camera's met IR (infra rood) te nemen.
IR trekt ongedierte aan. De Hikvision camera's hebben ColorVu en die geven bij weinig omgeving licht, ook in de nacht gekleurd beeld, zonder gebruikmaking van Led licht.
Weinig moet wel voldoende zijn. Anders kan een "normale" buitenlamp worden aangedaan wat ook als voordeel kan hebben dat je geen tegenlicht (bijvoorbeeld van een straatlantaarn) hebt.

En bij IR zijn er ook (eventueel zelfs PoE) IR lampen. Ik ben overigens ook geen voorstander van IR vanwege het ontbreken van kleur (identificatie kleding). Voor het petje maakt t niet uit, dat zal over t algemeen zwart zijn - maar de streep op de schoenen is natuurlijk wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ik heb hier echt wel extra licht nodig, ik heb niet genoeg omgevingslicht om 24/7 in kleur te houden.
Daarnaast komt het qua buitenlampen ook niet fijn uit en sowieso hebben we geen zin om de hele nacht zichtbaar licht om huis te hebben. 's nacht lekker donker hier. (gelukkig)
Daarnaast valt ongedierte reuze mee, zeker gezien de camera's tegenwoordig deze (qua trigger) prima negeren.

Dus simpelweg zeggen dat je geen IR moet gebruiken is te kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Piet91 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:42:
Ik heb hier echt wel extra licht nodig, ik heb niet genoeg omgevingslicht om 24/7 in kleur te houden.
Daarnaast komt het qua buitenlampen ook niet fijn uit en sowieso hebben we geen zin om de hele nacht zichtbaar licht om huis te hebben. 's nacht lekker donker hier. (gelukkig)
Daarnaast valt ongedierte reuze mee, zeker gezien de camera's tegenwoordig deze (qua trigger) prima negeren.

Welke camera geruik je dat je niet voldoende (nacht)licht hebt? Ik heb er ook voor gekozen om standaard geen buitenverlichting aan te hebben. Maar dat kan ook door een bewegingssensor/melder worden opgelost - of tegenwoordig door een radar (Aqara FP02) bijvoorbeeld of een meer professionele versie zoals op 1 van mijn werklokaties werd toegepast (bereik minimaal 100m) - prijs vermoedelijk navenant zakelijk ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
Piet91 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:42:
Dat is gebaseerd op eigen waarneming en daarmee een tip voor de vraagsteller om daar rekening mee te houden.
Het is uiteindelijk aan hem wat hij er mee kan en wil doen op basis van zijn eigen situatie.

Ook Hikvision heeft nu een camera ColorVu met IR, ik heb deze niet (getest) en kan daar geen advies over geven, zoals het door de vraagsteller wordt gevraagd.

Wil jij een positieve bijdrage leveren aan zijn vraag, benoem dan ook het merk en type wat jij gebruikt, daar kan de vraagsteller zijn voordeel mee doen.

Even een kleine nabrander:
Een lampje (met dag/nacht sensor ) bij de voordeur kan net voldoende zijn om gekleurd beeld te hebben. En is zeker ook behulpzaam voor de hulpdiensten om het juiste huisnummer te vinden in noodgevallen.

En een donker huis is een uitnodiging aan allen die we liever buiten de deur willen houden 😉

[ Voor 18% gewijzigd door vuurvreter63 op 26-10-2024 17:28 ]

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Zoals eerder in dit topic al ergens aangegeven: Ik gebruik 2x niet meer verkrijgbare (Dahua/Empiretech) IPC-T5442T met IR uitgeschakeld want (meestal) niet nodig vanwege beschikbaar licht van "derden". De opvolger is de IPC-T54IR-ZE-S3 Die op ipcamtalk als "een beetje gevoeliger" wordt beschreven. Maar daar ga ik de mijne niet voor vervangen. Ik wacht op een Color-4k met zoom en een goede resentie. En een PTZ met flinke zoom om ooit op 9m hoog op te hangen als "webcam". Maar tijd en investering.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
Even een vraagje tussendoor:

Ik heb 1 camera die 24/7 wordt opgenomen door de NVR.

Afgelopen nacht is zoals bekend de wintertijd ingegaan, waardoor de klok 1 uur is terug gezet. Zo ook op de NVR en alle camera's.

Nu mis ik eigenlijk het zomer uur tussen 02.00/03.00 uur, wat is overschreven door 02.00/03.00 uur wintertijd. Is dit uur nog ergens terug te halen 🤔

Zou eigenlijk te gek voor woorden zijn als dat niet zou kunnen, en ideaal voor het inbrekers gilde omdat de opnames dan automatisch worden gewist/overschreven.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
@vuurvreter63 Bij mij thuis draait ALLES behalve tablets en telefoons op UTC en als dat niet kan Casablanca/Monrovia tijd. Meerdere redenen maar dit is er 1 van. Altijd een rechte tijdlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
DjoeC schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:46:
@vuurvreter63 Bij mij thuis draait ALLES behalve tablets en telefoons op UTC en als dat niet kan Casablanca/Monrovia tijd. Meerdere redenen maar dit is er 1 van. Altijd een rechte tijdlijn.
Ik heb natuurlijk wel een rechte tijdslijn, maar dat ene uurtje ontbreekt. En 25 uur in een dag, dat kent Hikvision natuurlijk niet.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
vuurvreter63 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:56:
[...]

Ik heb natuurlijk wel een rechte tijdslijn, maar dat ene uurtje ontbreekt. En 25 uur in een dag, dat kent Hikvision natuurlijk niet.
Nee, maar Hik kent vast wel een tijdzone.... En als alles op elkaar is afgestemd maakt de tijdzone van je andere apparatuur (of NTP server) niks uit. Bij mij voorkomt het heel veel problemen - ook in databases die ik gebruik. Alleen als ik (medische) afspraken vanaf de PC boek moet ik er op letten of de andere kant mijn PC klok (UTC) of hun lokale klok (CET/CEZ) gebruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:47
Hier hetzelfde.
Door de terugschakeling van de klok ontbreekt een uur op al mijn camera`s.
Van twee tot drie zijn er geen opnames, dus eigenlijk ontbreken twee uur opnames.

Sta je normaal niet bij stil.
Inderdaad op te lossen door een andere tijdzone in te stellen die geen zomer/wintertijd kent.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
Teijgetje schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:36:
Hier hetzelfde.
Door de terugschakeling van de klok ontbreekt een uur op al mijn camera`s.
Van twee tot drie zijn er geen opnames, dus eigenlijk ontbreken twee uur opnames.
Ik denk maar 1 uur, toch? alleen 02.00 / 03.00 uur zomertijd??
Teijgetje schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:36:
Sta je normaal niet bij stil.
Inderdaad op te lossen door een andere tijdzone in te stellen die geen zomer/wintertijd kent.
Ook dat gaat volgens mij niet werken, want je zult altijd een verschil in tijd krijgen, door de overgang van zomer naar winter of omgekeerd.
Het zal dan nooit gelijk aan de Nederlandse tijd zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door vuurvreter63 op 27-10-2024 20:51 ]

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Zowel zomertijd als wintertijd kunnen een probleem zijn. Vandaar dat veel timestamps worden voorzien van de actuele tijdzones zie bijvoorbeeld email headers.

De meeste camera's gebruiken unix timestamps (een getal sinds 1970 oid) en zetten dat om naar de ingestelde tijdzone. Anders dan in ons brein kan een uur in programmatuur niet 2 maal voorkomen, de klok terug zetten is boerenbedrog - maar programmatuur kent dat concept normaliter niet, die telt gewoon dat Unix getal door. Omdat wij graag iets begrijpelijks zien wordt alles in leesbare tijd opgeslagen/weergegeven. Bij de klok terug verandert dus programmatechnisch niets anders dan de weergave, de offset van het klokgetal Maar ja, dat overschrijft het al in leesbare tijd opgeslagen uur.

Weer een reden om zomer/wintertijd af te schaffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DjoeC schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:51:
Bij de klok terug verandert dus programmatechnisch niets anders dan de weergave, de offset van het klokgetal
Dat zou betekenen dat de opnames wel gemaakt en bewaard zijn, alleen kunnen ze niet getoond worden in de software.
Maar ja, dat overschrijft het al in leesbare tijd opgeslagen uur.
Dat begrijp ik dan weer niet. Goede software slaat de opname gewoon op met een zomer-wintertijd onafhankelijke timestamp, er kan dus niets overschreven worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Wolly schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:19:
[...]
Dat begrijp ik dan weer niet. Goede software slaat de opname gewoon op met een zomer-wintertijd onafhankelijke timestamp, er kan dus niets overschreven worden.
Correct, en dus heb je een bestand om 02:00:00 en komt er een nieuwe die ook 02:00:00 heet. Wat jij bedoelt met "onafhankelijk" is dat de tijdzone onderdeel is van de tijd van opslaan en dat is naar mijn idee niet altijd het geval - al zou ik dat ook wel verwachten, maar ja.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
Wolly schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:19:
[...]

Dat zou betekenen dat de opnames wel gemaakt en bewaard zijn, alleen kunnen ze niet getoond worden in de software.

[...]
Is daar dan nog een oplossing voor?
Stel dat er iets vreselijks is gebeurd in het zicht van de camera (02.00/03.00 uur zomertijd) dan moet dit wel terug te kijken zijn, toch??

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
vuurvreter63 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:30:
[...]

Stel dat er iets vreselijks is gebeurd in het zicht van de camera (02.00/03.00 uur zomertijd) dan moet dit wel terug te kijken zijn, toch??
Ik zou een bugreport inschieten bij de fabrikant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
vuurvreter63 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:30:
[...]

Eens met @Wolly . Maar, zoals eerder aangegeven: Omschakelen naar GMT/UTC/Z/Casablanca/Monrovia tijd kan je voor de korte termijn (volgend jaar oktober) uit de brand helpen. Ik verwacht niet dat de fabrikant voor die tijd iets gaat doen.

Je bent trouwens niet de enige... Het lijkt erop dat het geen camera probleem op zich is maar "iets" in de verbinding camera<>NVR/app.

Ook in Frigate zie ik een dergelijk issue. Misschien kun je daar een oplossing uit afleiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
Wolly schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:37:
[...]

Ik zou een bugreport inschieten bij de fabrikant.
Daar zat ik ook al aan te denken.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
DjoeC schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:47:
Welke camera geruik je dat je niet voldoende (nacht)licht hebt?
Meerdere soorten maar onder andere twee maal deze:
DjoeC schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:42:
De opvolger is de IPC-T54IR-ZE-S3 Die op ipcamtalk als "een beetje gevoeliger" wordt beschreven.
vuurvreter63 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:06:
Dat is gebaseerd op eigen waarneming en daarmee een tip voor de vraagsteller om daar rekening mee te houden.
Het is uiteindelijk aan hem wat hij er mee kan en wil doen op basis van zijn eigen situatie.
Vertel er dan ook bij dergelijk advies ook dat men dan wel zichtbaar licht nodig heeft (hoe weinig dat ook kan zijn; je hebt het nodig.) Hebben/willen mensen dat niet; dan hebben ze niets aan zo'n camera.
Wil jij een positieve bijdrage leveren aan zijn vraag, benoem dan ook het merk en type wat jij gebruikt, daar kan de vraagsteller zijn voordeel mee doen.
Heb al vaak genoeg in dit topic gepost waaronder welke camera's ik gebruik.
In het verleden ook vaak genoeg advies gegeven maar heb daar weinig behoefte meer aan.

Wat betreft zomer/wintertijd; als ik met SmartPSS terugkijk zie ik wel wat afwijkends bij de zondagnacht.
Het is niet helemaal duidelijk (vooral ook omdat wij hier 's nachts geen events hebben gehad) maar het lijkt erop dat hij hier dat uur nog opgeslagen heeft.
Het staat mij ook bij dat bij de overgang naar zomertijd de opnames ook goed zijn gegaan.
Pin me hier echter niet op vast. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 28-10-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Piet91 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:43:
[...]

Meerdere soorten maar onder andere twee maal deze:

[...]

[...]

Vertel er dan ook bij dergelijk advies ook dat men dan wel zichtbaar licht nodig heeft (hoe weinig dat ook kan zijn; je hebt het nodig.) Hebben/willen mensen dat niet; dan hebben ze niets aan zo'n camera.

[...]

Heb al vaak genoeg in dit topic gepost waaronder welke camera's ik gebruik.
In het verleden ook vaak genoeg advies gegeven maar heb daar weinig behoefte meer aan.

Wat betreft zomer/wintertijd; als ik met SmartPSS terugkijk zie ik wel wat afwijkends bij de zondagnacht.
Het is niet helemaal duidelijk (vooral ook omdat wij hier 's nachts geen events hebben gehad) maar het lijkt erop dat hij hier dat uur nog opgeslagen heeft.
Het staat mij ook bij dat bij de overgang naar zomertijd de opnames ook goed zijn gegaan.
Pin me hier echter niet op vast. :P
Yep enig licht is nodig, bij mij lijkt een sterrenhemel regelmatig voldoende al zit ik wel in een gebied met veel strooilicht (tuinbouw). Maar, de camera kan zowel met als zonder IR worden gebruikt zoals je weet. De vraagsteller kan dus testen en zelf bepalen. De Color 4k heb ik nog niet gebruikt, jij wel meen ik me te herinneren - mogelijk kun je iets over de verschillen zeggen?

En dat je stopt met adviezen: jammer, maar het zij zo.... En ik kan daar ook wel begrip voor opbrengen, het moet wel leuk blijven voor je.
Pagina: 1 ... 84 ... 91 Laatste