Als je voor veiligheid gaat moet je buiten cam's hebben met betrouwbare mens- en voertuig-herkenning en zorgen dat op die constateringen geacteerd wordt: Schrik de indringer van je tuin, op je garagedak en/of in je carport AF met licht en geluid, dat voorkomt een inbraak in je huis (buitenste schil/zone detectie).Basfr schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 23:04:
Oke, voor degenen die interesse hebben in mijn keuzes m.b.t. beveiligingscamera’s of zich in mijn situatie herkennen (@Mad_Manic en @boyd86) zal ik dit hier wat verder toelichten. Alvast excuses, dit zal wel een lange post worden.
In de eerste plaats: waarom camera’s?
Daar is niet echt één reden voor te vinden. We zijn niet lang geleden verhuisd naar een vrijstaand huis (oke, geschakelde garage), met een tuin zonder veel inkijk. Camera’s geven een gevoel van (schijn)veiligheid, het is handig het thuisfront te kunnen checken als we niet thuis zijn, en wellicht maakt het ons huis net wat minder interessant voor inbrekers. Of trekt het juist inbrekers, wie zal het zeggen…
Daarnaast vind ik het gewoon leuk om met dit soort materie bezig te zijn.
En ja, ik weet het: zorg eerst voor goed hang en sluitwerk. Daar kijk ik ook nog naar. Beneden wordt nog verbouwd dus daar komen overal nieuwe deuren en kozijnen in.
Een alarm overwegen we ook nog, maar dat zal later pas ergens komen.
Waar wil ik camera’s?
Zie ook onderstaande plattegrond met afmetingen en lichtpunten. Let op: de camerahoeken zijn niet accuraat, maar geven een beeld van wat ik in beeld wil krijgen.
***members only***
In eerste instantie wil ik camera’s (groen gekleurd):Later ook nog (oranje gekleurd):
- Achterom, op +/- 2,8m hoogte. Doel is om de tuin in beeld te houden aangezien daar ook de achterdeur zit.
- Bij de garage/oprit, ook op 2,8m hoogte. Geen spannende plek, maar het lijkt me handig om de auto’s in beeld te hebben. Aan onze oprit grenst de oprit van de buren. Deze wil ik uiteraard niet in beeld hebben, ook al is dit wel een risico op sabotage vanaf deze oprit.
Wat voor camera’s?
- Voorkant huis of onder de overkapping bij de voordeur. Moet ik nog een keer goed uitzoeken wat daar de meest ideale plek is.
- Zijkant huis, zodra de tuin verbouwd is.
- Tuin, bij de berging. Afhankelijk van of er wel of geen overkapping aan het huis komt.
Turret, bullet of 180 graden, that’s the question. Bullets vallen af, vind ze nogal opvallend. 180 graden heb ik overwogen, maar deze lijken me vooral geschikt voor detect/observe dan voor recognize/identify.
Kleur of zwart/wit is nog een twijfelpunt zoals in mijn laatste posts te lezen is. Kleur geniet de voorkeur mits de close focus distance in orde is. Als kleur en een goede CFD niet samen gaan, dan heb ik liever iemand in zwart/wit scherp op beeld, dan onscherp in kleur.
Welk merk?
Unifi, Eufy, Hikvision, Dahua, Reolink, Empiretech. Ze zijn allemaal de revue gepasseerd, elk met hun voor- en nadelen. Bedieningsgemak en kwaliteit waren de twee grootste twijfelpunten. Inmiddels voor kwaliteit over gemak gekozen. VPN is inmiddels werkend, dus het stuk gemak is weer wat verzacht. Alles bedraad aanleggen is eenmalig k*t maar dat neem ik ook maar voor lief.
De keus is inmiddels, zoals wel duidelijk was, gevallen voor Empiretech vanwege de vele goede reviews en gunstige prijs.
Overige merken en redenen waarom ze het niet geworden zijn:Welk opslagmedium?
- Hikvision: was ook prima geweest, maar daar heb ik me eigenlijk niet heel erg in verdiept.
- Unifi: camera’s met vergelijkbare specs (4MP op 1/1.8 sensor) zijn 2x zo duur als Empiretech. Verder wel prima user interface.
- Reolink: een van de goedkoopste opties. Is pas laat in beeld gekomen, maar ziet er ondanks de vergelijkbare specs van o.a. CX410 wat minder profi uit.
- Eufy: gericht op consumenten: goedkoop, makkelijke installatie en eenvoudige app. Klonk leuk toen ik nog weinig kennis had, maar is toch snel afgevallen.
Ik heb een NAS (DS215j), maar die is al op leeftijd en daar staan al mijn foto’s en documenten op. Het voelt niet goed om die ook volcontinu voor camera-opslag te gebruiken.
Docker, frigate, home assistant: daar ben ik niet in thuis en ik heb weinig zin om eerst dat rabbit hole in te moeten duiken voor ik camera’s ga bestellen.
Een NVR is een logische keuze in mijn optiek, zeker als de NVR aansluit bij de gekozen camera’s. 8 kanaals is in principe voldoende, maar voor maar 30 euro meer krijg je een 16 kanaals. Dus ik neig naar 16 kanaals.
Plaatsing, en daarmee ook de keuze voor wel/geen PoE, is wel nog een dingetje:Wel denk ik in de camera’s zelf ook een kaartje te steken om alle bewegingsdetecties dubbel op te nemen.
- Keuze 1 is in de meterkast bij al het andere netwerkspul. Wellicht makkelijk te vinden en dus te saboteren voor inbrekers. Mocht ‘ie hier komen dan is PoE wel handig om mijn PoE switch niet onnodig te belasten.
- Keuze 2 is ergens anders is huis. Minder makkelijk te vinden, maar deze zit wel op een andere groep met o.a. slaapkamers. PoE switch komt dan in de meterkast en deze switch zal dan aan de NVR geknoopt worden.
Conclusie
Al met al veel gelezen, met name hier en op ipcamtalk. En ook veel wijzer geworden: plaatsing is wel zo goed als zeker, opslag idem. Alleen nog de knoop doorhakken over welke camera te kiezen. 1x Color4K voor de achtertuin en 1x T54IR-ZE-S3 voor bij de garage lijkt me nu het meest voor de hand liggend. Dan kan ik die varifocal ook gebruiken om de focal length van de andere nog aan te schaffen camera's bepalen.
Wil je de kans vergroten (iets) dat de indringer gepakt wordt, dan neem je beelden op op iets waar die niet bij kan. Dat afschrikken kan met een Alarmsysteem of direct "zelf sturen" op NC/NO uitgangen die je dan ook zou moeten hebben op je Cam's of op "URL CGT-commando's" over de ethernet-kabel . Zie bijv. mijn review van de Lupus LE232 cam op Tweakers die deze laatste mogelijkheid heeft :
Lupus Electronics LUPUS - LE232 Alarm Camera review door Antonio di
Cam's zijn ook aardig om te kijken bij "afwezigheid" of je schade hebt van storm/regen thuis, hetgeen steeds vaker voorkomt.
"Veiliig gevoel" is van zoveel factoren afhankelijk dat cam's misschien helemaal niet helpen, maar juist voor onrust zorgen. Bijv door dat je gaat steeds gaat "kijken" tijdens je vakantie hoe het thuis is!
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida