Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:43

Antonio di

a mi me dijeron que si

Teijgetje schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:57:
[...]

De CX410 en CX810 zijn zelfs standalone te gebruiken met een SD kaartje, geen cloud nodig, Die, of SD-kaartjes, heb je ook niet nodig met de NVR aangesloten.

En je hebt natuurlijk de mogelijkheid de verlichting van de camera aan te laten gaan of bij detectie een alarm of waarschuwing af te spelen.

Verder denk ik dat je advies goedbedoeld is maar ik ken eigenlijk niemand die een open deur gaat beveiligen met camera`s tegen inbrekers. ;)
Het advies om eerst alles met supersloten te beveiligen vóór je camera`s gaat nemen is niet reëel.

Zo hebben wij bijvoorbeeld een automatisch op afstand bedienbaar hek dat onze brug afsluit, echter klim ik daar sneller omheen als dat ik het opendoe.
Zolang je normale twee of drie sterren sloten hebt zou ik me niet te druk maken.
Een dief in de nacht zoekt altijd naar de makkelijke optie, zodra deze ziet of geattendeerd wordt op camerabewaking, middels tekst of melding/alarmgeluid gaat hij naar een slachtoffer dat makkelijker is, een paar straten verder.

Dat je op Youtube van alle camera`s voorbeelden vind ben ik met je eens.

CX410 vs CX810
[YouTube: Reolink CX810 vs CX410 - Which is BETTER in Low Light? 4K vs 2K]

Nu ik ze naast elkaar zie denk ik toch dat ik de CX410 prefereer boven de CX810.
Even los van de beeld /lens spec's etc:
De "open standaards" worden steeds beter bij Reolink. Maar bijv. Dahua heeft veel meer "open standaards".
Ik mis bij Reolink welke audio protocol/compressie ze gebruiken, welke ONVIF profielen. Reolink specificeert alleen H2.64 voor video-compressie, Dahua heeft daar veel meer mogelijkheden. Ook ondersteunt Dahua IP4 & IP6 en Reolink alleen IP4.
Wel fijn dat Reolink tegenwoordig ook DDNS ondersteunt (zoals ook Dahua) want met P2P blijf je afhankelijk van een "Cloud server van de fabrikant" voor buitenhuis toegang en met DDNS kun je zelf kiezen wie je daarvoor gebruikt. Maar goed: Reolink is natuurlijk wel een stukje goedkoper dan Dahua.

Zie voorbeelden van Spec's
Reolink CX410 "open standaards" voorbeeld
Video: Format H.264
PoE: IEEE 802.3af, 48V Active
Protocols & Standards: HTTPS, SSL, TCP/IP, UDP, IPv4, UPnP, RTSP, RTMP, ONVIF, SMTP, NTP, DHCP, DNS, DDNS,
FTP, P2P

Dahua IPC-HFW71242H-Z-X "open standaards" voorbeeld
Video Compression: H.265; H.264; H.264H; H.264B; MJPEG (Only supported by the sub stream)
Smart Codec: Smart H.265+; Smart H.264+
Audio Compression: G.711a; G.711Mu; PCM; G.726; G.723
Network:
IPv4; IPv6; HTTP; TCP; UDP; ARP; RTP ; RTSP; RTCP; RTMP; SMTP; FTP; SFTP; DHCP; DNS; DDNS; QoS; UPnP; NTP; Multicast; ICMP; IGMP; NFS; SAMBA; PPPoE; SNMP; P2P
Interoperability: ONVIF (Profile S/Profile G/Profile T); CGI
Storage: FTP; SFTP; Micro SD card (support max. 512 GB); NAS

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42
[...]

De CX410 en CX810 zijn zelfs standalone te gebruiken met een SD kaartje, geen cloud nodig, Die, of SD-kaartjes, heb je ook niet nodig met de NVR aangesloten.
Niet perse nodig met nvr maar wel best practice voor kritische camera's.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:36
John245 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 07:26:
[...]

Niet perse nodig met nvr maar wel best practice voor kritische camera's.
Maar dan moet je dus ook aangeven dat je alles los van elkaar moet trekken want aan een kaartje alleen heb je niets.
Als je NVR uitvalt dan heb je geen POE > aparte POE injectors of voeding voor elke camera.
Als je NVR uitvalt door kortsluiting dan moet je POE injector/voeding op een andere elektra-groep zitten.
En wat als de POE/voedingskabel gesaboteerd wordt? Batterijen/accu`s inbouwen in elke camera?
Ik ken inbrekers die voordat ze inbreken de stroomtoevoer van het pand saboteren alleen van films......maar.....wat als de hele stroom uitvalt, alle drie de fasen, wat hier af en toe gebeurd? Dieselgenerator plaatsen als zekerheidje? Inpandig?

Daar hoor ik hem niets over zeggen, imo dus meer een verkooppraatje voor SD-kaartjes. ;)

Ik denk dat extra kaartjes als alles gewoon netjes en "onbereikbaar" op een NVR zit aangesloten in 99,9% van de gebeurtenissen weinig toevoegen.
Als de NVR er door onderhoud even uit ligt dan zal dat niet `s nachts zijn maar op een moment dat je aanwezig bent.
Zo idem met een stroomstoring door kortsluiting, dat los je meestal gelijk op.

Ik heb alleen SD`s in drie cameradeurbellen die niet op de NVR zijn aangesloten, zodat bewoners, behalve via de NVR, ook hun eigen deurbel kunnen terugkijken bij een melding.
Alle vier zijn namelijk ook te zien via de app waar ze allemaal in toegevoegd zijn.
Zitten dan weer wel op dezelfde groep qua voeding, zelfde als het toegangshek, andere als NVR.
Dat zou ik dus ook los moeten halen van elkaar door extra kabels te trekken door de tuin om alles ultra vandaal- en end-of-the-world-gebeurtenis-bestendig te maken?
Want je weet nooit, en stel je mist een stukje opname.........

[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 10-07-2024 09:20 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Teijgetje schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:03:
[...]

Ik ken inbrekers die voordat ze inbreken de stroomtoevoer van het pand saboteren alleen van films......maar.....wat als de hele stroom uitvalt, alle drie de fasen, wat hier af en toe gebeurd? Dieselgenerator plaatsen als zekerheidje? Inpandig?
Hoe doen ze die sabotage dan van de stroomtoevoer zonder in te breken?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:32
Ik heb 3 dahua dome camera's met een sd kaart erin voor de opnames.

1 x HDW5231R-Z
2 x HDBW4431R

werkt allemaal prima, maar ik zou ze graag vervangen voor camera's met ai smd, onder andere;
smd met voertuig/mens.
Dit met name om wat false positives uit te sluiten.

Welke zijn dan aan te raden?

Ik kom voornamelijk de IPC-T54IR-ZE-S3 tegen.
Zijn er wellicht goedkopere modellen met ai smd?

[ Voor 14% gewijzigd door Qosmic op 10-07-2024 17:01 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:45
Qosmic schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:33:

1 x HDW5231R-Z
2 x HDBW4431R

werkt allemaal prima, maar ik zou graag vervangen voor camera's met ai smd, onder andere;
smd met voertuig/mens.

Lees ff 2 pagina's terug, daar worden verschillende merken en mogelijkheden benoemd en maak daar uit je keuze.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:31
[...]
Verder denk ik dat je advies goedbedoeld is maar ik ken eigenlijk niemand die een open deur gaat beveiligen met camera`s tegen inbrekers. ;)
Het advies om eerst alles met supersloten te beveiligen vóór je camera`s gaat nemen is niet reëel.
Eens. MAAR als je nieuw aan t bouwen bent kun je zommige dingen wel meenemen. Braakwerende beglazing is dikker dan "normaal" glas en heeft dus andere kozijnen nodig. Later doe je dat niet meer.... Nadenken over hoe je je huis braakwerend(er) maakt kun je dan nog doen, latere aanpassingen betekenen weggegooid geld.

Dat is de context waarin ik het noem. Ons huis is reedelijk braakveilig maar als je met een auto de voordeur ramt kom je toch binnen. Nee, er staat geen stalen paal voor de deur.

Maar. we drijven af ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
John245 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:23:
[...]

Zoals je me quote: ik ken dat alleen uit films. ;)
Maar je zou het transformatorhuisje van de buurt op kunnen blazen.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Teijgetje schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:26:
[...]

Zoals je me quote: ik ken dat alleen uit films. ;)
Maar je zou het transformatorhuisje van de buurt op kunnen blazen.... :+
Dan heb ik nog steeds stroom als ze dat doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
John245 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:30:
[...]

Dan heb ik nog steeds stroom als ze dat doen. :)
Eigen centrale?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Victron systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
John245 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:23:
Kortsluiting in een buitenstopcontact veroorzaken.
Dan is er al een kans je systeem eruit ligt (als deze op dezelfde groep zit).
Of als je er voor kunt zorgen dat aardlekschakelaar eruit gaat ligt de hele fase eruit en dan kan bij oudere installaties al je hele huis eruit liggen.

Vaak wordt op Tweakers ook aangeraden om alle buitenelektra op een eigen aardlekautomaat te zetten zodat bij kortsluiting of aardlek alleen die groep/stopcontacten eruit gaan en dan wel vanwege het feit dat buitenstopcontacten vaker last hebben contact met water of mindere staat van de installatie.
Zul je namelijk net zien dat op je eerste vakantiedag de groep of aardlek eruit knalt door vocht o.i.d. in een buitenstopcontact/tuinlamp en je 2 weken later thuis komt en je koelkast/diepvries hebben die 2 weken uitgestaan. ;)
Qosmic schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:33:

1 x HDW5231R-Z
2 x HDBW4431R

werkt allemaal prima, maar ik zou ze graag vervangen voor camera's met ai smd, onder andere;
smd met voertuig/mens.

Ik kom voornamelijk de IPC-T54IR-ZE-S3 tegen.
Zijn er wellicht goedkopere modellen met ai smd?
Je zou ook eerst je min size van IVS groter kunnen maken om false positives te verminderen.

[ Voor 31% gewijzigd door Piet91 op 10-07-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Piet91 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:31:
[...]

Kortsluiting in een buitenstopcontact veroorzaken.
Dan staan ze er al op. Verder zijn de buiten WCD's geschakeld. En een kortsluiting in een buiten WCD zorgt er niet voor dat alles plat gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenZuid
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-03 22:11
[...]

En je hebt natuurlijk de mogelijkheid de verlichting van de camera aan te laten gaan of bij detectie een alarm of waarschuwing af te spelen.

Zo hebben wij bijvoorbeeld een automatisch op afstand bedienbaar hek dat onze brug afsluit, echter klim ik daar sneller omheen als dat ik het opendoe.
Zolang je normale twee of drie sterren sloten hebt zou ik me niet te druk maken.
Een dief in de nacht zoekt altijd naar de makkelijke optie, zodra deze ziet of geattendeerd wordt op camerabewaking, middels tekst of melding/alarmgeluid gaat hij naar een slachtoffer dat makkelijker is, een paar straten verder.

Dat je op Youtube van alle camera`s voorbeelden vind ben ik met je eens.

CX410 vs CX810
[YouTube: Reolink CX810 vs CX410 - Which is BETTER in Low Light? 4K vs 2K]

Nu ik ze naast elkaar zie denk ik toch dat ik de CX410 prefereer boven de CX810.
Deze had ik inderdaad ook gezien, vandaar dat we uiteindelijk voor de CX410 zijn gegaan. Die doet het vooral in het donker net iets beter, en dat is juist wanneer er iets zal gebeuren. Dit werd ook bevestigd door een aantal andere reviews waar men de 810 terug had vervangen voor de 410.

Qua straatverlichting etc zit het allemaal wel goed, dus die gaan naar verwachting prima beeld hebben.

@DjoeC De woning is al voorzien van nieuwe kozijnen etc met 3 punts sloten, en een nieuw slot voor de garage is ondertussen binnen. De deur de garage in gaat gewoon een schuif op de deur, en de garagedeur gaat nog een extra hangslot krijgen onderaan. Heb nog wat beton over om de bevestiging netjes in de storten.

Echter zijn het geen inbraakwerende ramen, gewoon normaal spul. Dat lossen we dan wel op met een sensor. Mooi zijn ze niet, maar het werkt hopelijk wel.

Ramen zijn aan de straatkant al een tijdje geblindeerd met afdekfolie, al was het alleen maar om de nieuwsgierige wandelaars die met hun neus tegen het raam stonden te weren. Meerdere mensen toen gesnapt, 2 op aan weten te spreken.

Verder zal, zoals @Antonio di als suggereerde er wat extra aandacht besteed worden aan overige manieren. De camera's alleen op basis van hun eigen notificaties herrie laten maken is daarin niet ideaal, maar een aantal raam, deur en glas sensoren kunnen daar wel weer bij helpen. Het is nu alleen even uitzoeken of ik dit draadloos via Home Assistant ga regelen, of dat ik deze sensoren bedraad wil hebben naar de NVR. Grootste dillema zal dan zijn om bij een aantal ramen de juiste kabels te krijgen, dus waarschijnlijk word het een mix.

De Reolink spullen lijken tot zo ver wel een erg goede integratie te hebben, dus dat moet daarna wel lukken.

En offline is een keiharde eis hier, vandaar de NVR. Wij zitten namelijk op Starlink, dus ons internet is niet altijd even stabiel, en ook zo onklaar te maken.

Tot nu toe is het een enorme ontdekkingsreis, maar wel interessant. Wel geinig om te beseffen dat ik ook de brandmelders, welke netjes aan elkaar verbonden zijn, ook een uitgang hebben voor de NVR. Dus die knopen we er ook weer aan vast. 1 van de melders zit zelfs naast de kast waar die in komt.

Overigens qua redundantie:
Aangezien we de 36 kanaals hebben besteld moest er een aparte POE switch bij, dus die ook maar besteld. De garage zal vervolgens via zijn eigen POE voeding gevoed worden. En alles zal via het normale netwerk worden verbonden, en daarna pas aan de NVR, dus zijn los ook bereikbaar. Dit is vooral omdat de oprit van de buurvrouw ook word gefilmd, en wij haar gewoon een login willen kunnen aanbieden voor de vorm. Het boeit ze niks, maar ik zou dat zelf ook wel waarderen!

Een deurbel word hem overigens nog niet. Het mooiste zouden we vinden als de deurbel ook zo'n ouderwets ding kan aansturen. En daar komt in September een nieuwe POE variant voor uit van Reolink, dus daar wachten we nog even op.

Het enige gemis tot nu toe is dat Reolink nog niet heel veel variatie heeft in hun ColorX lijn. Eigenlijk zou ik nog wel een kleine dome aan de voorkant willen die iets subtieler is dat de CX410. Hopelijk komt dit nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
RubenZuid schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:44:
[...]

Deze had ik inderdaad ook gezien, vandaar dat we uiteindelijk voor de CX410 zijn gegaan. Die doet het vooral in het donker net iets beter, en dat is juist wanneer er iets zal gebeuren. Dit werd ook bevestigd door een aantal andere reviews waar men de 810 terug had vervangen voor de 410.
Ik vind het inderdaad apart dat de upgrade eigenlijk alleen dubbel zoveel pixels op een even grote sensor is, waardoor het nachtbeeld flink verslechterd.
Je verwacht (ik tenminste na aankondiging) een grotere sensor om scherper dag/nacht beeld bij hogere resolutie te krijgen, maar wel beeld van zelfde of betere kwaliteit dan de CX410.

Ik vraag me af of Reolink hier niet een flop gelanceerd heeft door geen grotere sensor te gebruiken.

En nog steeds niet in zwart verkrijgbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:37
Teijgetje schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:25:
[...]

Ik vind het inderdaad apart dat de upgrade eigenlijk alleen dubbel zoveel pixels op een even grote sensor is, waardoor het nachtbeeld flink verslechterd.
Je verwacht (ik tenminste na aankondiging) een grotere sensor om scherper dag/nacht beeld bij hogere resolutie te krijgen, maar wel beeld van zelfde of betere kwaliteit dan de CX410.

Ik vraag me af of Reolink hier niet een flop gelanceerd heeft door geen grotere sensor te gebruiken.

En nog steeds niet in zwart verkrijgbaar.
Reolink verkoopt aan consumenten. Veel consumenten zijn niet zo handig en lezen zich slecht in. Een hoger nummer (4K tov 1K) is dan in hun ogen een betere camera met betere specs. Dat de sensorgrootte en allerlei andere factoren ook een rol spelen is daarbij onbekend en dus geen koopargument.

Daarnaast zit Reolink aan de onderkant van de markt, dus qua prijsstelling willen ze mee blijven doen met de budgetprijzen en beginnende camera gebruikers.

Niets mis mee, ik heb niets tegen Reolink (heb zelf de deurbelcamera), er zijn alleen andere fabrikanten die beter inspelen op 4K en tenminste met een 1/1.2" sensor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
PolderPloer! schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:17:
[...]

Daarnaast zit Reolink aan de onderkant van de markt, dus qua prijsstelling willen ze mee blijven doen met de budgetprijzen en beginnende camera gebruikers.
Ik denk dat met €150-160 ipv de huidige €119 ze nog steeds een concurrerende 4k camera hadden gehad.
En aantrekkelijk waren geweest.

Kijk naar concurrenten als de Hikvision Colorvu serie, die zijn aanmerkelijk duurder.
Die 8mp "bullets" beginnen bij €250.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:56
Ik heb een loze leiding die uit de gevel van mijn woning komt. Weten jullie of de kabel van de Reolink CX410 ook aan de achterkant kan laten lopen?

Ik zie op alle plaatjes dat de kabel los hangt maar ik wil dat het zo achter de gevel in verdwijnt. Ik weet dat bij andere camera s er vaak een soort box achter de camera zit waar je je utp kabel dan kan aansluiten aan de kabel van de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
vortexnl1982 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:31:
Ik heb een loze leiding die uit de gevel van mijn woning komt. Weten jullie of de kabel van de Reolink CX410 ook aan de achterkant kan laten lopen?

Ik zie op alle plaatjes dat de kabel los hangt maar ik wil dat het zo achter de gevel in verdwijnt. Ik weet dat bij andere camera s er vaak een soort box achter de camera zit waar je je utp kabel dan kan aansluiten aan de kabel van de camera.
Als ik google op dit type camera, komt de kabel uit de wand montage voet, dus als je hem over de loze leiding heen monteert, zit je kabel goed weggewerkt.

Zie ook: YouTube: Out the Box Series - Reolink CX410

[ Voor 8% gewijzigd door vuurvreter63 op 13-07-2024 22:29 ]

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
vortexnl1982 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:31:

Ja, dat kan.
Op de plaatjes komt de kabel door het doorvoergaatje in de voet.
Maar je kan hem ook op een box zetten en de aansluitkabel in die box aansluiten op een POE kabel uit de muur.
Je hebt wel echt een box nodig, het stukje kabel tot de "splitter" (waar hieronder luidspreker naast staat) is ca. 30 cm en dan zitten er een paar stukjes kabel aan voor een POE UTP en een losse voedingsstekker, dat past opgerold precies in zo`n doos.

Dit is van een andere camera maar zoiets is het ongeveer, ik weet niet meer of er bij CX410 ook een resetsnoertje zit maar dacht het wel. Op die twee stekkertjes zitten overigens waterdichte dopjes.
Voor de POE netwerkkabel wordt ook een waterdichte (aansluit)huls meegeleverd.
De netwerkstekker is bij de CX410/810 voor POE of netwerk alleen, en alleen bij geen POE heb je die losse voeding nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tf3vpVEkRnoiERMaDkJb1O_T1Bs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mo8UtWX7u86WEjM5xA529Lqu.png?f=fotoalbum_large

Ik heb één camera zo gemonteerd met box omdat ik met de aansluitstekkertjes niet ver genoeg naar binnen kon om binnen de aansluiting te maken.
Bij de rest was bij mij die 30 cm genoeg om de stekkers binnen te krijgen en ze dus alleen met de voet op de gevel te kunnen monteren.
Ik heb alleen de POE netwerkstekker gebruikt.

[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 13-07-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:08
@vortexnl1982 , wat @Teijgetje zegt.

Ik heb zo'n 'box' gekocht en hem daarop gemonteerd. De voet op de gevel monteren kan imho nooit, want je moet, op zijn minst, de ethernet kabel aansluiten. Als je het op een overkapping oid gemonteerd word zou het kunnen als je erachter ruimte hebt om het in weg te stoppen.

De aansluitbox is niet heel ruim ik moest wel pielen en alles netjes oprollen. De ethernet connector is vrij lang en lastig in de ronde vorm te krijgen. En dan ook nog het rubbertje tussen het dekseltje, waar de camera natuurlijk al op vastgeschroefd moet zitten... Ik moest ook nog voeding voor een bewegingsmelder er doorheen laten lopen omdat ik maar 1 gat in mijn gevel wilde. Zie foto's.

tip: knip een stekker van een ethernet kabel en trek hem van buiten naar binnen met de originele stekker nog buiten. Dan heb je de stekker met het beste 'seal' 'buiten' zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7omcKeadU7pQdfMCtK8ShGbRHc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmthEAJ0usx2fyROoKkIVDYx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3w31BWR63Neee6k7r1fibKCGLA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbByY8qkV8r3vyXK2Vpo1EG8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veISa-NKrm7Sun2smKjlA56IYGI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfQMJfo6qxClGVzyT3zjjDon.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ek6ANOiMFurTtFFTCh8nGL4ITHU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7ioMuVbalPQADNrYHklOtSw.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 8% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 13-07-2024 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:56
Thanks heren, ik ga aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:18

Videopac

Rommelt wat aan.

John245 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:36:
[...]

Dan staan ze er al op. Verder zijn de buiten WCD's geschakeld. En een kortsluiting in een buiten WCD zorgt er niet voor dat alles plat gaat.
Mijn PoE switch en mijn NAS zitten achter een UPS :Y)

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Videopac schreef op zondag 14 juli 2024 @ 07:14:
[...]

Mijn PoE switch en mijn NAS zitten achter een UPS :Y)
Ja maar de intentie was dat ze zo'n harde sluiting maken dat alles uit gaat, dus ook na verloop van tijd je UPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:23
Is er iemand die met mee kan denken in het aankoopadvies?

Budget: 100 - 250 EUR
Merken: Hikvision, Dahua, Reolink of een ander merk
Wensen: Nachtzicht (liefst in kleur), PoE, pan en tilt, eventueel met zoom (hoeft niet per se) en werkende ONVIF voor Home Assistant. In ieder geval moet ik de motion detection werkend krijgen. En eentje die graag wat langer meegaat.

Wat ik heb gevonden:

https://www.avicam.nl/Hik...-IR-nachtzicht-en-SD-slot

https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0B4KCDD1F

https://dream-hk.nl/cctv/...4xb-gnr-4x-optische-zoom/

https://www.camerashop24....ra-wizsense-sd22204db-gny

Kleuren in het donker is niet verplicht. In ieder geval wil ik wel graag pan en tilt. Wat is dan de beste keuze, of mis ik nog een paar leuke modelletjes? ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Dennisweb op 20-07-2024 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:31
https://empiretech01.com/...rret-camera-ipc-color4k-t

Vraag Andy om een mooie prijs te maken inclusief shipping, ik heb dezelfde perfect werkend in HA met Dahua integratie van rroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
Dennisweb schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:58:
Is er iemand die met mee kan denken in het aankoopadvies?

Kleuren in het donker is niet verplicht. In ieder geval wil ik wel graag pan en tilt. Wat is dan de beste keuze, of mis ik nog een paar leuke modelletjes? ;)
Pan/tilt en eventueel zoom is leuk, maar in de praktijk ga je dit bijna nooit gebruiken.

Een ColorVu camera van Hikvision geeft iig gekleurd nacht beeld bij weinig omgevings licht.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:22
Een vraagje. Ik zie op mijn camera iets vreemds terug.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat kan dit zijn?

Zelf denk ik dat er misschien iemand met een laserpen op de camera heeft geschenen. (Ik heb dat niet, dus kan het niet zelf testen.)
En is dat iets wat bekend is, dat dit ergens voor dient (voorbereiding inbraak/test om te zien of en hoe iemand reageert)? Of kwajongens-/-meisjesstreek?

Of is het iets anders?

UFO's? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:08
Ik zie iets vergelijkbaars bij een reflectie van auto lampen. Kan het zoiets zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
Vuurvliegjes misschien?

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theetjuh
Ja beter, de video ff in slow motion terug kijken, meestal krijg je er dan wel een idee bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:22
Ik heb helaas alleen frames, geen film.
Autolamp of zo kan niet, maar als dat vergelijkbaar is, is het misschien wel van een laserpen, of zaklampt of zo.
Vuurvliegjes misschien, maar heb ik nooit eerder gezien.
Het was ook (tot nu toe) alleen deze ene nacht, afgelopen donderdag, van ongeveer 0:45 tot 1:30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 23:33
Beste allen,

Wij zijn bezig met de verbouwing van een voor ons nieuwe woning uit 1989. De elektricien is vorige week begonnen en nu is het goede moment om de plaatsing van camera's te bepalen zodat hij de kabels morgen kan gaan trekken.

Ik heb in onze huidige woning ook camera's opgehangen maar dat was qua plaatsing relatief simpel. Met het nieuwe huis is het wat lastiger: het is een dijkwoning met links en rechts van de woning een pad naar beneden de dijk af naar de achterkant van de woning. Daar, op het niveau van de kelder, zijn twee ingangen en er is via een buitentrap toegang naar een schuifpui in de woonkamer die op dijkniveau zit.

Ik maak me over de voordeur wat minder zorgen, daar kijken de overburen recht op en er is redelijk wat verkeer over de dijk.
De achterkant is kwetsbaar, als er eenmaal iemand aan de achterkant is, is die persoon volledig uit het zicht en heeft alle tijd om de deuren open te maken. Het bewaken van de paden vanaf de dijk naar beneden en van de achteringangen heeft voor nu dus prioriteit.
Ik heb de volgende plaatsing van de camera's bedacht:

1 aan iedere zijkant om de paden vanaf de dijk naar beneden te bewaken, twee aan de achterkant om de achtergevels te bewaken en 1 voor bij de garage om de auto's op de oprit en de garagedeur te bewaken.

Voor het niveau van de begane grond kom ik dan op de volgende plaatsing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQg8uH-Cb1RJ-pl-8LmzHmafq-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJGfAcSuHtL2iKgKmEiznFrN.jpg?f=fotoalbum_large

- 1 180 graden camera aan de gevel van de garage
- 1 camera aan de zijkant die het pad naar beneden overziet.
- 1 camera aan de andere zijkant die daar het pad naar beneden overziet.
- Ik twijfel nog of ik nog een camera zal hangen op de plek van het vraagteken, een 180 graden camera zou die hoek goed afdekken of een camera met een kleinere hoek zou in ieder geval de schuifpui goed in het zicht houden.

Voor de keldererdieping (dus onderaan de dijk en twee toegangen tot de achtertuin) kom ik op de volgende plaatsing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFXTusCVm_EB9I-rtP35m2Vjgdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2HwmP20VtSaepHiXXjuRXLSs.jpg?f=fotoalbum_large

- 1 camera boven de dubbele deur die iemand in beeld brengt die de hoek om komt vanaf het pad naar beneden
- 1 180 graden camera die de andere enkele deur en de tuin in de gaten houdt. Die zou ook vervangen kunnen worden door een camera met een kleinere beeldhoek meer naar rechts in de hoek tussen de twee muren (zie vraagteken met pijl). Die zit dan wel heel dicht op de deur en voegt daar denk ik minder toe.

Hebben jullie nog tips, op- en aanmerkingen, adviezen, etc? Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:00
Zijn er hier toevallig Logi Circle 2 bezitters met ditzelfde probleem: sinds een paar maanden zit er een gigantische blauw-waas over mijn beeld heen. Misschien is de camera gewoon aan het overlijden, maar ik hoop eigenlijk dat iemand een idee heeft over hoe ik dit kan fixen.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Laatst online: 14-09 09:58
Momenteel gebruik ik voor mijn 2 (10 jaar oude) Foscam camera's (1 binnen en 1 buiten) mijn Synology ds213j NAS met Surveillance station (ook 10 jaar oud).

Beide camera's zijn ondertussen aan vervanging toe, want ze vallen erg vaak uit.
Ik wil dus nieuwe camera's kopen en op dit forum lees ik dat Reolink camera's een goede prijs/kwaliteit hebben.

Nu vraag ik me af of mijn Synology nog wel geschikt is. Ik gebruik de NAS eigenlijk alleen nog voor opslag en dus surveillance station.
Uiteraard blijf ik liever de NAS gebruiken, want dat is uiteraard de goedkoopste oplossing.

Adviezen zijn welkom?

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
VivaAtloni schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:33:
Momenteel gebruik ik voor mijn 2 (10 jaar oude) Foscam camera's (1 binnen en 1 buiten) mijn Synology ds213j NAS met Surveillance station (ook 10 jaar oud).

Beide camera's zijn ondertussen aan vervanging toe, want ze vallen erg vaak uit.
Ik wil dus nieuwe camera's kopen en op dit forum lees ik dat Reolink camera's een goede prijs/kwaliteit hebben.

Nu vraag ik me af of mijn Synology nog wel geschikt is. Ik gebruik de NAS eigenlijk alleen nog voor opslag en dus surveillance station.
Uiteraard blijf ik liever de NAS gebruiken, want dat is uiteraard de goedkoopste oplossing.

Adviezen zijn welkom?
Zoek eerst een camera naar keuze en kijk of SS deze ondersteunt, voordat je tot aankoop overgaat.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
vuurvreter63 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:45:
[...]

Zoek eerst een camera naar keuze en kijk of SS deze ondersteunt, voordat je tot aankoop overgaat.
Ik wil graag wifi camera's (geen netwek voor poe). Ik had zelf onderstaande 3 types van Reolink uitgezocht:
- w330 (8mp)
- w430 (8mp + zoom)
- 510wa (5mp)

Waarbij alleen de laatste in de Synology supported lijst staat. Deze is alleen geen 4k, maar volgens mij kan mij Ds213j dat ook helemaal niet goed aan.

Is het verstandig voor de 510wa te gaan of zijn er betere alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
VivaAtloni schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:05:
[...]

Ik wil graag wifi camera's (geen netwek voor poe). Ik had zelf onderstaande 3 types van Reolink uitgezocht:
- w330 (8mp)
- w430 (8mp + zoom)
- 510wa (5mp)

Waarbij alleen de laatste in de Synology supported lijst staat. Deze is alleen geen 4k, maar volgens mij kan mij Ds213j dat ook helemaal niet goed aan.

Is het verstandig voor de 510wa te gaan of zijn er betere alternatieven?
Ik heb geen ervaring met de door jou genoemde camera's.

Maar ik zou zeker geen wifi camera's gebruiken. Die leveren meer (verbindings) problemen op dan bekabelde versies.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
vuurvreter63 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:01:
[...]

Ik heb geen ervaring met de door jou genoemde camera's.

Maar ik zou zeker geen wifi camera's gebruiken. Die leveren meer (verbindings) problemen op dan bekabelde versies.
Ok, helaas is dit wel de enige optie. Huidige camera's zijn ook wifi en dat ging altijd prima.

Iemand anders nog tips. Mag ook een ander merk camera zijn in dezelfde prijsrange.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
VivaAtloni schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:30:
[...]

Ok, helaas is dit wel de enige optie. Huidige camera's zijn ook wifi en dat ging altijd prima.

Iemand anders nog tips. Mag ook een ander merk camera zijn in dezelfde prijsrange.
Ik had ook een wifi camera via de NAS aangesloten. En ik kon instellen dat ik een melding ontving als de verbinding was verbroken, en dat gebeurde opvallend veel, meer dan ik had verwacht. Omdat jij met een oudere versie DSM en SS draait, weet ik niet zeker of jij die functie ook kan inschakelen, maar als je dit kunt en je hebt dit nog niet ingeschakeld moet je dit eens proberen te doen en kijken of je verbinding zo goed is als je zegt dat het is. Ik heb er zo mijn twijfels over.

Aan mijn wifi netwerk lag het niet, die was uitstekend op alle plaatsen in de tuin en dus ook waar de camera hing. In dit geval eentje van Hikvision.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koksie
Ik heb ook een wifi camera hangen maar heb hem uitgeschakeld. De verbinding is te slecht waardoor de camera steeds de verbinding verliest en mijn Synology iedere keer een melding geeft (terecht). Bij mij is het de wifi coverage, die is simpelweg belabberd. Als je geen kabel kun/wilt aanleggen dan zul je wel moeten maar ideaal is het niet.

Vziw ondersteunt Synology gewoon ONVIF dus de basics zullen werken zolang de camera maar ONVIF ondersteunt. Extra functies die buiten dat protocol vallen worden alleen ondersteund als de camera op de lijst van Synology staat maar als de camera ONVIF kan, dan heb je iig de basics.

[ Voor 29% gewijzigd door koksie op 02-08-2024 01:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
[...]

Wifi camera's voor surveillance zijn eigenlijk not done. Als bekabeld onmogelijk is zou je een accesspoint kunnen overwegen dat je op een wifi-vriendelijke lokatie (lees: waar dit een 100% betrouwbare verbinding heeft) ophangt. ITT tot de wifi camera zal een accesspoint vaak ook 5GHz (of tegenwoordig mogelijk ook 6GHz) ondersteunen waardoor je minder last van interferentie (storing) kunt hebben.

Er zijn redenen waarom er weinig serieuze merken met WiFi camera's zijn, of dat die maar een zeer beperkt aanbod hebben. En de problemen op 2.4GHz zijn daar maar een onderdeel van.

Heb je al eens met (bijvoorbeeld) wifi analyzer gekeken naar wat er op de ophang lokaties aan signalen binnen komen? Heb je de sterkte van de verbinding al eens over een langere periode bekeken? Staat je wifi netwerk op een vast kanaal of gaat ie automatisch schakelen?

Voor je een nieuwe camera koopt zul je eerst moeten uitzoeken wat de oorzaak van het wegvallend signaal is anders ga je dat met een nieuwe camera opnieuw krijgen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
DjoeC schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:01:
[...]
Als bekabeld onmogelijk is zou je een accesspoint kunnen overwegen dat je op een wifi-vriendelijke lokatie (lees: waar dit een 100% betrouwbare verbinding heeft) ophangt. ITT tot de wifi camera zal een accesspoint vaak ook 5GHz (of tegenwoordig mogelijk ook 6GHz) ondersteunen waardoor je minder last van interferentie (storing) kunt hebben.
Zo heb ik dit ook gedaan met een van mijn camera's, en dat werkt perfect.
Ik heb een Deco (type xe75 met o.a. 6GHz) accespoint in de garage gezet, vanaf deze AP een kabel getrokken naar een PoE switch en daar de camera ingeplugd. En dit betreft een 8 Mp camera.

Zoals je ziet, is er meer mogelijk dan wi-fi alleen.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
Idem, werkt perfect … moet nog kabels trekken naar zolder, voor nu dmv een repeater er een camera aangehangen voor de kattenkamer, nog nooit disconnects gehad afgezien van wat repeater software updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
vuurvreter63 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:38:
[...]

Zo heb ik dit ook gedaan met een van mijn camera's, en dat werkt perfect.
Ik heb een Deco (type xe75 met o.a. 6GHz) accespoint in de garage gezet, vanaf deze AP een kabel getrokken naar een PoE switch en daar de camera ingeplugd. En dit betreft een 8 Mp camera.

Zoals je ziet, is er meer mogelijk dan wi-fi alleen.
Je snapt natuurlijk dat WiFi versies 1 t/m 8 nog steeds "eenvoudig" plat te leggen zijn? Ofwel: Voor beveiligings/bewakings doeleinden blijft een WiFi verbinding ergens in de keten altijd kwetsbaar, maar goed - dat zijn persoonlijke of zakelijke keuzes, vaak gedreven door "gemak van installatie" of centenkwesties.

Met bijvoorbeeld zoiets: https://www.ssb.de/shop/e...0-10-wifi-amp-2-4-ghz-10w kan ik al veel ellende veroorzaken. Ooit hadden ze een 250W versie ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
DjoeC schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:48:
[...]
vaak gedreven door "gemak van installatie" of centenkwesties.
Of door onmogelijkheden zoals het niet kunnen trekken van een kabel, in dit geval.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

[...]

DLAN is ook nog een mogelijke optie als PoE niet kan en WiFi niet gewenst is of geen dekking heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
Antonio di schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:49:
[...]

DLAN is ook nog een mogelijke optie als PoE niet kan en WiFi niet gewenst is of geen dekking heeft.
Mits beide kanten op dezelfde fase zitten, dat kan een uitdaging zijn bij 3-fasen meterkasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Precies, ik heb slechte ervaringen met DLAN. Nu is mijn setje een jaar of 6 oud en zijn ze wellicht sindsdien veel beter geworden, maar ik heb het nooit stabiel werkend gekregen tussen mijn meterkast en garage (waar de camera bovenop staat). Zijn denk ik verschillende groepen en daarom werkt het voor geen meter. Meerdere setjes geprobeerd (D-Link, Devolo) maar nooit een stabiele verbinding kunnen opzetten. Bandbreedte wel prima, maar stabiliteit was het grote issue. Gevolg: een meerdere keren per etmaal uitvallende camera. Niet werkbaar in mijn situatie.
Maar ik kan me voorstellen dat het kan werken als je het geluk hebt dat de stopcontacten op dezelfde groep zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
koksie schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:52:
Precies, ik heb slechte ervaringen met DLAN. Nu is mijn setje een jaar of 6 oud en zijn ze wellicht sindsdien veel beter geworden, maar ik heb het nooit stabiel werkend gekregen tussen mijn meterkast en garage (waar de camera bovenop staat). Zijn denk ik verschillende groepen en daarom werkt het voor geen meter. Meerdere setjes geprobeerd (D-Link, Devolo) maar nooit een stabiele verbinding kunnen opzetten. Bandbreedte wel prima, maar stabiliteit was het grote issue. Gevolg: een meerdere keren per etmaal uitvallende camera. Niet werkbaar in mijn situatie.
Maar ik kan me voorstellen dat het kan werken als je het geluk hebt dat de stopcontacten op dezelfde groep zitten.
Over groepen binnen dezefde fase zou het moeten werken, over fases heen niet/nauwelijks. Overigens vind ik ook wel iets over DLAN, maar dat heeft met heel andere dingen (het kunnen ernorme hoogfrequente stoorbronnen zijn) te maken.

On-topic: Als het ook maar enigszins mogelijk is gebruik dan een kabel. @vuurvreter63 Onmogelijk lijkt me moeilijk verdedigbaar, prijstechnisch niet interessant lijkt me eerder het geval vooral omdat de meeste huizen al een plek hebben waar kabels naar binnen komen. Een mantelbuis om of onder je huis heen trekken of laten boren kan complex zijn maar "onmogelijk" lijkt me een boude uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackcool
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 04-10-2024
Hi,

Ook ik volg dit topic al een tijdje en wil over tot aanschaf van een beveiligingscamera voor buiten, ik focus me in eerste instantie meer op kwaliteit dan op prijs; uiteraard bekabelde verbinding. Ik lees dat hikvision een goed merk iz(alhoewel ik Chinees liever wil vermijden). Iemand nov suggesties voor goede merken met 4mp/8mp kwaliteit? Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:57
Nu ook het besluit genomen om een camera te gaan plaatsen in de oprit - deze wil ik gebruiken met Synology Surveillance Station. In dit topic lees ik veel positieve berichten over Andy, dus ik ben een kijkje gaan nemen op empiretech01.com.
Helaas kom ik Empiretech niet tegen op de Comptabiliteitslijst van Synology. Omdat ik ook lees dat het eigenlijk Dahua's zijn, heb ik de typenummers gezocht bij Dahua. Daar staat bijvoorbeeld wel de IPC-Color4K op, maar niet de IPC-B54IR. Hoe weet ik of de camera's van Andy wel samenwerken met Synology Surveillance Station?

Camera gaat via PoE gevoed worden en hoeft niet te kunnen draaien. Tips voor een goed model zijn ook welkom!

[ Voor 9% gewijzigd door Patrick_6369 op 07-08-2024 15:30 ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Jackcool schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:47:
Hi,

Ook ik volg dit topic al een tijdje en wil over tot aanschaf van een beveiligingscamera voor buiten, ik focus me in eerste instantie meer op kwaliteit dan op prijs; uiteraard bekabelde verbinding. Ik lees dat hikvision een goed merk iz(alhoewel ik Chinees liever wil vermijden). Iemand nov suggesties voor goede merken met 4mp/8mp kwaliteit? Bedankt!
Hoe wil je gaan opnemen/beelden uitkijken? Bijvoorbeeld Axis is qua bouwkwaliteit wel echt een slag beter dan veel andere merken, en is ook nog eens niet afkomstig uit China.
Hangt ook een heel ander prijskaartje aan, maar alle waar naar z'n geld zegmaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Patrick_6369 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:29:
Nu ook het besluit genomen om een camera te gaan plaatsen in de oprit - deze wil ik gebruiken met Synology Surveillance Station. In dit topic lees ik veel positieve berichten over Andy, dus ik ben een kijkje gaan nemen op empiretech01.com.
Helaas kom ik Empiretech niet tegen op de Comptabiliteitslijst van Synology. Omdat ik ook lees dat het eigenlijk Dahua's zijn, heb ik de typenummers gezocht bij Dahua. Daar staat bijvoorbeeld wel de IPC-Color4K op, maar niet de IPC-B54IR. Hoe weet ik of de camera's van Andy wel samenwerken met Synology Surveillance Station?

Camera gaat via PoE gevoed worden en hoeft niet te kunnen draaien. Tips voor een goed model zijn ook welkom!
Op verzoek van Dahua geeft Andy zijn camera's een eigen typenummer. Het zijn en blijven gewoon Dahua's wat betekent dat ze zich in software ook als Dahau's zouden moeten gedragen - als alternatief heb je natuurlijk gewoon ONVIF (generiek). Mijn Andycam hangt als ONVIF in Home Assistent (zoner slimme dingen overigens).

Aanvulling; https://ipcamtalk.com/thr...alents.76919/#post-859139 en dan kom je op de 5442 serie zoals ik m heb. Volgens mij heeft de B54IR een nieuwe webinterface en zou ie gevoeliger zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door DjoeC op 07-08-2024 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
DjoeC schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:19:
[...]

Op verzoek van Dahua geeft Andy zijn camera's een eigen typenummer. Het zijn en blijven gewoon Dahua's wat betekent dat ze zich in software ook als Dahau's zouden moeten gedragen - als alternatief heb je natuurlijk gewoon ONVIF (generiek). Mijn Andycam hangt als ONVIF in Home Assistent (zoner slimme dingen overigens).
Het nadeel van ONVIF (generiek) is dat je bepaalde slimme functie gaat mislopen.
Ik zou eerst een wensen lijstje maken van wat je van de camera verwacht en ga dan kijken welk merk en type je het beste kunt kopen.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
Jackcool schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:47:
Hi,

Naast Hikvision: Dahua/Emipetech of Axis (niet Chinees) waarbij je voor de laatste een aangepast budget zult moeten meebrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackcool
Dank voor jullie reacties voor goede merken camera’s, hier kan ik mee verder. Axis inderdaad wat aan de prijzige kant. Uitlezen wil ik via app en synology nas. Nog een vraagje of iemand ervaring heeft met camera’s en Ajax systeem? Evt incl NVR recorder? Gezien ik nu een alarmsysteem van Ajax zal een camera en opname systeem goed integreren maar twijfel beetje aan kwaliteit (en camera’s waren 300+ eur). Ik kreeg ook een aanbeveling voor een hikvision ColorVu Hybrid camera's, model 2347 of 2387.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
@Jackcool ColorVu van Hikvision en Color4K van Andy zijn camera's zonder IR die ook bij heel weinig licht kleur weergeven wat goed is voor herkenbaarheid bij beveiliging. Ze hebben wel ingebouwde LED verlichting maar een buitenlamp of lantaarnpaal kan al veel doen. Zo heb vaak ik weinig behoefte aan extra verlichting, vooral afkomstig van een camera die daardoor zijn positie weggeeft. Aan de andere kant kan het juist afschrikken en is zichtbaar licht dus preventie. It all depends....

Overigens geldt voor elke camera dat goed of slecht werken/resultaat afhangt van de voor jouw toepassing juiste instellingen voor de specifieke camera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
Jackcool schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:17:
Dank voor jullie reacties voor goede merken camera’s, hier kan ik mee verder. Axis inderdaad wat aan de prijzige kant. Uitlezen wil ik via app en synology nas. Nog een vraagje of iemand ervaring heeft met camera’s en Ajax systeem? Evt incl NVR recorder? Gezien ik nu een alarmsysteem van Ajax zal een camera en opname systeem goed integreren maar twijfel beetje aan kwaliteit (en camera’s waren 300+ eur). Ik kreeg ook een aanbeveling voor een hikvision ColorVu Hybrid camera's, model 2347 of 2387.
Nu je het zo stelt, dat je eventueel een NVR wilt aanschaffen, is dit wel de beste keus. Neem je de ColorVu Hybrid camera icm NVR en het Hikvision alarmsysteem, dan is dit naadloos op elkaar afgestemd.

Heb je de camera op de achterdeur gericht (als voorbeeld) zal bij alarm van de achterdeur deze camara gebruiken bij een alarmmelding (die melding kreeg je toch al van de camera, en kan je zelf prima instellen).

Zoals voorgesteld door @DjoeC in het vorige bericht, als je voldoende licht opbrengst hebt, kun je volstaan met alleen een ColorVu lifeguard camera (geen Hybrid, wel 2way audio en lichtsignalen instelbaar).

Neem iig een NVR uit NXI serie of nieuwer, dan heb je optimaal gebruik van de detectie's en 99% geen last van valse meldingen, die je via SS van je NAS wel krijgt.

Resume:
NVR uit NXI serie of nieuwer
ColorVu 2347 of 2387 (4 of 8 Mp).

Stel de detectie in op de NVR en niet op de camera en het werkt zoals hierboven beschreven.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackcool
Super dank voor deze bruikbare tips, hier kan ik wat mee. Hebben jullie ook ervaring met de camera van Ajax systems, of dan toch beter hikvision? Ik heb nu een Ajax alarmsysteem zonder camera en zag bijv de Ajax systems turretcam 8mp of domecam mini 5mp als opties, dan integreert het mooi met het huidige alarmsysteem, overigens zie ik de combi hikvision met nvr ook als serieuze optie (die dan naast mijn Ajax alarmsysteem draait).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
@Jackcool Over Ajax weet ik niks MAAR op ipcamtalk.com weten ze meer... O.a. deze post: https://ipcamtalk.com/thr....75956/page-2#post-850720
waarbij me opvalt dat Ajax als ecosysteem er goed uitkomt MAAR op onderdelen faalt.

Wil je meer weten: Search daar eens op Ajax en/of registreer je en stel je vragen in dit onderdeel: https://ipcamtalk.com/forums/alarm-security-systems.37/ waar de meeste keren Ajax genoemd lijkt te worden ;-)

Je kunt beter een weekje langer researchen dan achteraf spijt krijgen.

Overigens, ik wil het komend jaar mijn alarm (nu nog een Aritech systeem) ombouwen naar Arduino/ESP32 oplossing vanwege hoog stroomverbruik en dat gaan integreren met mijn Dahua camera's. Alles samen laten komen in Home Assistant of op een andere manier (Blue Iris, Frigate). Er zijn te veel losse systemen met losse componenten. Misschien dat een aantal nuttig zullen zijn/blijven, maar alles in 1 is mijn ultieme doel.

Opnames gebaseerd op sensoren, eventueel een PTZ toevoegen om specifieke plekken in beeld te brengen, alarm in.uitschakelen op basis van gemeten events/aanwezigheid/afwezigheid, etc. Alles net een beetje slimmer maken. Wel met randvoorwaarde van SWMBO: "Ik wil er geen last van hebben".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Jackcool schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:46:
Super dank voor deze bruikbare tips, hier kan ik wat mee. Hebben jullie ook ervaring met de camera van Ajax systems, of dan toch beter hikvision? Ik heb nu een Ajax alarmsysteem zonder camera en zag bijv de Ajax systems turretcam 8mp of domecam mini 5mp als opties, dan integreert het mooi met het huidige alarmsysteem, overigens zie ik de combi hikvision met nvr ook als serieuze optie (die dan naast mijn Ajax alarmsysteem draait).
Kom vanavond even terug of Ajax Cam's verstandig is. @DjoeC ook over alarm systemen zal ik dan nog wat posten alhier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
Antonio di schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:25:
[...]

Kom vanavond even terug of Ajax Cam's verstandig i. @DjoeC ook over alarm systemen zal ik dan nog wat posten alhier.
Nog even tip, probeer camera's met IR te vermijden. Deze trekken ongedierte aan.

Een camera met ColorVu geeft bij weinig licht echt gekleurd beeld. In tegenstelling tot sommige camera's die pas gekleurd beeld geven nadat het witte licht is ingeschakeld.

Zelf staat het witte licht bij mij uit, omdat ik mijn camera niet wil verraden (voorkant huis). Aan de achterzijde van het huis gaat het witte licht pas aan bij een detectie in het duister, waarbij de camera als buitenlamp fungeert.
En de LED verlichting is zo fel, dat je de camera niet ziet 😉.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
vuurvreter63 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:15:
[...]

Nog even tip, probeer camera's met IR te vermijden. Deze trekken ongedierte aan.

Een camera met ColorVu geeft bij weinig licht echt gekleurd beeld. In tegenstelling tot sommige camera's die pas gekleurd beeld geven nadat het witte licht is ingeschakeld.

Zelf staat het witte licht bij mij uit, omdat ik mijn camera niet wil verraden (voorkant huis). Aan de achterzijde van het huis gaat het witte licht pas aan bij een detectie in het duister, waarbij de camera als buitenlamp fungeert.
En de LED verlichting is zo fel, dat je de camera niet ziet 😉.
Ik heb op mijn Dahua T5442 (voorloper T54IR) de IR uit staan maar gebruik wel aangepaste sluitertijd etc. Bij weinig licht nog verbazingwekkend resultaat. Kan me alleen voorstellen dat de nachtzicht camera's het gewoon goed doen. Wanneer is het nou ECHT donker? Storm en regen bij donkere maan als er geen stads of agrarische verlichting is? Volgens mij gaat de gemiddelde boef van tegenwoordig ook niet meer met slecht weer op pad maar overdag als de hele buurt van huis is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:57
vuurvreter63 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:28:
[...]

Het nadeel van ONVIF (generiek) is dat je bepaalde slimme functie gaat mislopen.
Ik zou eerst een wensen lijstje maken van wat je van de camera verwacht en ga dan kijken welk merk en type je het beste kunt kopen.
Dat is best een moeilijke vraag eigenlijk. Totdat ik ging kijken in de webshop had ik 2 eisen:
- samenwerken met Synology Surveillance Station
- Vaste camera

Als ik dan allemaal zie waar je allemaal rekening mee kunt houden... poeh hey!
Volgens mij is voor mij dan nog belangrijk:
- Goed kunnen inzoomen, zodat de camera de hele oprit langs het huis bestrijkt (een meter of 7/8)
- Om kunnen gaan met tegenlicht van de straatlantaarn op de stoep aan de overkant.
- Minimale lux vanwege die lantaarn niet bijster interessant verwacht ik, maar wel een lamp of infrarood om bij te schijnen als er iets gedetecteerd wordt misschien?

Ik kom dan volgens mij op deze uit voor infrarood
https://empiretech01.com/...cal-bullet-network-camera (B54IR) of deze met gewoon licht. https://empiretech01.com/...-x?variant=45082888274205 (Color 4K)
Klopt dat?

Van de B54-variant en Color4K staan de Dahua equivalenten in de comtabiliteitslijst van Synology, de B58 staat daar niet in. Dank je wel voor de link, @DjoeC

De voorkeur van @vuurvreter63 voor gewoon licht of IR is overigens wel duidelijk gezien diens laatste post :P

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Patrick_6369 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:45:
[...]

Dat is best een moeilijke vraag eigenlijk. Totdat ik ging kijken in de webshop had ik 2 eisen:
- Vaste camera

- Goed kunnen inzoomen, zodat de camera de hele oprit langs het huis bestrijkt (een meter of 7/8)
- Om kunnen gaan met tegenlicht van de straatlantaarn op de stoep aan de overkant.
- Minimale lux vanwege die lantaarn niet bijster interessant verwacht ik, maar wel een lamp of infrarood om bij te schijnen als er iets gedetecteerd wordt misschien?

https://empiretech01.com/...cal-bullet-network-camera (B54IR) of deze met gewoon licht. https://empiretech01.com/...-x?variant=45082888274205 (Color 4K)
Klopt dat?

Van de B54-variant en Color4K staan de Dahua equivalenten in de comtabiliteitslijst van Synology, de B58 staat daar niet in. Dank je wel voor de link, @DjoeC

De voorkeur van @vuurvreter63 voor gewoon licht of IR is overigens wel duidelijk gezien diens laatste post :P
De color 4K kan niet zoomen maar gezien de DORI zou dat bij 2.8mm lens en 7-8 m afstand ook niet nodig zijn. Er is ook een 180 graden versie van de Color 4k: https://gathering.tweaker...quote_message/79784970/41 wat aan de voorgevel misschien voordelen kan hebben. Omdat je lantaarnpaal noemt zou ik voor een Color 4k (of Hikvision equivalent) gaan. Eventueel een "reguliere" lamp met bewegingssensor ergens aan de voorgevel/in een portiek. Realiseer je wel dat met het aanspringen van een lamp de camera eventjes nodig heeft om de instellingen te compenseren vanwege het extra licht. Tegenlicht blijft lastig, ook om gezichten te kunnen zien (NB: monteer de camera bij voorkeur zodat je onder hoodies en petjes kunt kijken).

Hmm, creatieve oplossing: Ipv vanaf het huis de oprit bekijken, kun je dat niet vanaf de straatkant doen? Geen last van tegenlicht en misschien heb je wel een plek waar de camera minder opvalt (in de bosjes?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
Patrick_6369 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:45:
[...]

- Vaste camera

Klopt dat?

Een straatlantaarn geeft voldoende licht om bij een ColorVu camera gekleurd beeld te geven (andere merken heb ik geen ervaring mee).

Last van tegenlicht van de straatlantaarn zal je niet hebben, immers jouw camera bekijkt het van boven naar beneden.

Zoomen met een camera is leuk (voor een keertje) maar dat ga je uiteindelijk toch niet gebruiken. Zoomen kan je beter doen in je camera app.

En in mijn voorlaatste post heb ik de aanbeveling om geen IR te gebruiken gegeven en niet en/of 😉

Neem een camera met een grote kijkhoek (om en nabij 104 graden en het dekt je hele oprit.

[ Voor 3% gewijzigd door vuurvreter63 op 08-08-2024 21:54 ]

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Jackcool schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:46:
Er is een Apart Forum op Tweakers voor Ajax Alarm. Daar staat nog weinig op over de Ajax Cam's.
Dus de "Ajax cams-links" van @DjoeC zijn wel aan te raden.
Tweakers Ajax Forum:
Ervaringen met AJAX security

Ajax is een prima Alarm maar heeft internet afhankelijkheid. Het Alarm zou dan voor de basis wel alleen lokaal moeten werken bij geen internet/geen-Ajax-Cloud,. Bij 2 firmware updates de afgelopen 2 jaar ging het toch mis, het alarm werkte lokaal ook NIET (na die updates). Ajax heeft het in onderzoek om het definitief op te lossen, maar ik hoor er niets meer van.
Wat Ajax Alarm en alle anderen goede Alarm systemen als grote nadeel hebben, is dat ze voor het draadloze Alarm een "eigen communicatie/protocol" gebruiken. Bij Ajax Alarm is dit het 868MHz (EU) Jeweller.
Er is tegenwoordig een Z-wave-LR versie protocol (ook 868MHz en ster netwerk) die nog niet in EU verkrijgbaar is (wel de US-versie met 900-925MHz), die hopelijk in de toekomst de uitwisselbaarheid van goed draadloze Alarm componenten mogelijk gaat maken.

Tot ongeveer 1 jaar geleden had Ajax geen "eigen" cam's en een stream integratie in de Ajax App van o.a. Dahua en Hikvision.
Die integratie in de Ajax App gaat dan via een "third party SDK" (dus via bijv: Dahua). Dat is veilig, maar betekent wel een afhankelijkheid van bijvoorbeeld Dahua voor de livestream van die cam's.
Ajax ondersteunt ook het RTSP protocol voor streams, waar ik om veiligheidredenen geen fan van ben.
Het aanraden van Ajax om RTSP in combinatie te gebruiken met UPnP in je Router is echter ZEER onveilig en moet je NIET willen. Je zet met UPnP je Router open voor iedereen die van buitenaf om een verbinding vraagt. Neem dat i.p.v. UPnP DDNS met een "port-forward" regel in je router.
Vele Ajax Alarm bezitters gebruiken o.a. daarom een eigen CCTV systeem (bijv": Dahua cam's met een Dahua NVR enn Daha App).
Hikvision en Dahua bieden naast P2P (goed beveiligde verbinding opzetten via de Cloud van die Merken) ook een DDNS mogelijkheid aan. Bij DDNS kies je zelf een (gratis) dienst in de Cloud (DDNS-provider) voor het opzetten van de externe verbinding naar je Cam's , maar ben je wel zelf verantwoordelijk voor het gebruik van een veilig versleutelde verbinding. Bijvoorbeeld HTTPS biedt zo'n beveiligde verbinding en zowel Dahua als Hikvision ondersteunen HTTPS.
Dit is allemaal tot-nu-toe ook een prima oplossing omdat het een alleen een livestream betreft, Ajax doet nog niets met alarmering op grond van mens en/of voertuig herkenning door cam's.
Dus mijn advies voor Ajax Alarm bezitters is: koop cam's van Uniview, Dahua, EZVIZ, Hikvision of Safire die naast Ajax "third party SDK" ook support hebben voor P2P, DDNS, RTSP, HTTPS en ONVIF. Je kunt dan nog alle kanten op. Dit forum staat al vol met goed advies over de andere eigenschappen (beeldkwaliteit, belichting, in donker etc.), dus dat laat ik hier buiten beschouwing.

Sinds Ajax "eigen" camera's heeft, hebben ze besloten hiervoor weer een eigen AJAX protocol te gaan gebruiken voor het streamen/communiceren van de Ajax Hub naar je App v.v. (zgn. JetSparrow) en daarmee worden de Ajax Cam's afhankelijk van de Ajax Hub en de Ajax App.
Voor mij geldt, neem cam's met goede open standaards en daarom vallen Ajax cam's AF. Waarom neem je dan toch Ajax cam's:
- Makkelijke integratie in je Ajax Alarm/App.
- Ajax zal hoogstwaarschijnlijk via dat JetSparrow protocol in de toekomst toch gaan zorgen voor Alarmering
..door de Ajax Hub n.a.v. Mens- en/of voertuig-herkenning van de Ajax Cam's (alleen Ajax, geen andere
..merken !!). Dit zou dan een vervangen/toevoeging kunnen worden van bijvoorbeeld de huidige Ajax
,,buiten sensoren.
Maar goed, je wordt dus met die Ajax cam's nog meer afhankelijk van Ajax en zijn eigen (proprior) standaards waardoor je je bekeerd tot het Ajax geloof en voortbestaan :) :( >:) .

Zelf heb ik een Lupus Electronics XT2-plus alarm (Climax hardware) met Lupus Electronics Cam's (dat zijn re-branded Dahua). Daarmee ben ik afhankelijk van het "eigen Lupus 868MHz protocol" voor de Alarm componenten, maar en zijn vele Climax en Climax rebrand componenten die ook werken op de Lupus Electronics XT2-plus en XT4. Zie hiervoor ook reacties bij/op mijn reviews van de Lupus XT2-plus en de XT1-plus. Voor de Lupus Camera's kan ik ook andere App's gebruiken die ONVIF ondersteunen.

Alles valt nog een keer (uitgebreid) (na) te lezen hier op Tweakers, zie:
Algemeen draadloze Alarm (ook met Ajax, Lupus en Integra/Versa/ABAX-2 ):
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Ajax interfaces
Ajax Alarm systeem en Interfaces met andere systemen/modules
Ajax versus Lupus Electronics
Antonio di in "Ajax of Lupus Electronics Alarm / Smarthome kiezen"
Lupus Electronics Hubs reviews/reacties:
Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di
Lupus Electronics Xt1 Plus Starter Kit review door Antonio di
Lupus Electronics LE232 cam met Alarmering naar Hub van mens en/of voertuig door deze cam.:
Lupus Electronics LUPUS - LE232 Alarm Camera review door Antonio di

Veel leesplezier

Ajax en cam's "verbindingen" plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxCB5QrA-InxBZZ_17vfGuLkPT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4UBNo8BGerwQwICUYLpQDttC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
@Antonio di Mooi dat je de tijd genomen hebt om zo uitgebreid te reageren. Chapeau!

En inhoudelijk: Ik heb een bloedhekel aan alles wat naar proprietary ruikt. Soms is het niet te voorkomen, maar zeker als daar ook "de cloud" bij in beeld komt krijg ik ontzettende jeuk. Een alarmsysteem dat niet of maar beperkt werkt zonder fabrikant is een recept voor toekomstige e-waste en/of abonnementskosten. Uiteraard vallen camera's daar ook onder. Er zijn er veel van die "ontzorgende" aanbieders.

Zeker bij beveiligingscamera's wil ik dat beelden altijd onder mijn eigen controle blijven. Of dat op een interne opslag of elders is maakt niet uit, hoe "makkelijk" die diensten van de leveranciers ook zijn en hoe "laag" de kosten ook zijn. Zelf eigen beelden in de cloud opslaan kan prima op een veilige, versleutelde manier. Geen risico op lekken via een 3e partij - zolang je de sleutels maar veilig houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:04
Ik ben van plan om een Reolink CX410W te kopen. Nu zie ik bij sommige afbeeldingen op internet dat er meerdere stekkers aan de camera zitten ( netwerk / voeding / reset )
Is er iemand in het bezit van deze camera ? Ik zie nog niet, hoe ik dit netjes kan wegwerken ?

( keuze gemaakt voor deze camera ivm low-light performance zonder IR tegen een vriendelijke prijs )

Edit : antwoorden al gevonden bij de reacties van @sjorsjuhmaniac op 13 Juli
En info gevonden via : https://spotontech.nl/bev...on-box-b10-en-d20-review/

[ Voor 43% gewijzigd door pjotter1965 op 10-08-2024 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 08:42
Ik ben ook positief over AJAX als alarmsysteem. Maar ik wil juist perse geen cam's daarin opgenomen hebben en ook geen integratie van AJAX in HA. Juist om onafhankelijk te zijn en er zeker van te zijn dat het alarmsystem betrouwbaar werkt en niet als gevolg van een storing in een van de vele componenten in HA opeens zonder goed werkend alarm systeem te zitten.
Ik heb trouwens ook een synology nas en daar meerdere cam's op aangesloten. Ik laat de cam's zelf bepalen of de nas iets moeten opnemen (bij beweging of benaderen van een target) en laat de beelden opslaan op de nas. Ik kan zo altijd terug kijken als er achteraf blijkt dat er iets vreemds en verdachts heeft plaatsgevonden. Ik heb een hekel aan betaalde opslag of clouds die jou bestanden bewaren. Ik hoef geen abonnementen dan doe ik liever hogere investering.
Mijn ervaringen met IR's zijn zoals vele aan aangeven niet goed. Te veel vliegende dieren en spinnen die een prachtig web voor je lens maken.
Ik wil juist GEEN directe meldingen van de cam's ontvangen als er een beweging wordt gesignaleerd. Zolang iedereen buiten blijft en ajax alles met deur en beweging sensors in de gaten houd en dat er niemand binnen komt vind ik het allemaal prima.
Afijn, volgens mij heb je nu best wel veel advies ontvangen en is het ook een kwestie van keuzes maken en aanschaffen. Ik vond alleen dat mijn wat afwijkende ervaring nog een beetje ontbrak.

Overigens wil ik zelf mijn cam's gaan vervagen nu er na vele jaren echt betere betaalbare cam's zijn met meerdere mogelijkheden. Waardoor zaken als gezichtsherkenning, honden en katten negeren en zelfs voertuig en kenteken herkenning mogelijk zijn. Bij al die nieuwe mogelijkheden moet je wel even nagaan wat je daar nu echt mee wilt en kunt doen. Ik wil alleen betere opnames zodat ik achteraf meer bruikbare informatie heb ik het geval dat dit nodig is. Maar ik (en wellicht jij ook) wil niet iedere keer een melding krijgen dat er een vreemd kenteken of onbekend persoon door de straat loopt of iets in je brieven bus doet.
Kortom, Hoeveel informatie wil je verzamelen en hoeveel meldingen en welke wil je echt krijgen. Begin anders eerst met 1 cam en door daar praktische ervaring mee op.
Succes!

[ Voor 9% gewijzigd door royaljoop op 11-08-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 20:18
Weet iemand hoe ik bewegings detectie kan weergeven op de tijdlijn.
Ik gebruik ddms , camera Dahua ptz (DH-SD22404T-GN ,nvr Dahua (NVR2104-P-S3)
Ik zie momenteel alleen een blauwe streep (dit is wat er opgenomen wordt)
Eerst deed ik het met een synologie nas en daar zag ik als er beweging was op de tijdlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
Een aantal personen heeft aangegeven om deze camera (Hikvision ColorVU Hybrid DS-2CD2387G2H-LISU/SL) te willen aanschaffen, en anderen zijn zoekende naar een camera. Onderstaand filmpje laat de mogelijkheden van dit type camera goed zien.
Doe er je voordeel mee.
https://youtu.be/KkRysZheXCA?si=Cy1GC3-D4O4lFA6E

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:52
Ik zit enigszins in dubio over m.b.t. de keuze voor een camerasysteem. Eind vorig jaar heb ik onze situatie al geschetst in dit topic maar ondanks veel lezen ben ik nog niet uit over de camera keuze.

Wat we (= partner en ik) willen:
  • Goede beeldkwaliteit
  • Makkelijke/toegankelijke live view en playbackmogelijkheden (web en app, ook buitenshuis)
  • 24/7 opnemen
  • In eerste instantie 2 camera’s (garage en achtertuin) en later wellicht uitbreiden met 2 extra (tuin zijkant en voordeur)
  • Camera’s voeden met PoE switch in meterkast. Een eventuele nvr ergens anders in huis plaatsen
Wat we overwegen:
  • Dahua (Andy): IPC-Color4K-T of IPC-T54IR-ZE-S3 zijn grote kanshebbers. Top beeldkwaliteit wat ik zo lees, maar playback buitenshuis lijkt wel omslachtig (vpn). Installatie op apart dichtgetimmerd vlan gaat wel lukken.
    IPC-Color4K-T180 hebben we voor de achtertuin overwogen, maar de 4K-T heeft 1/1.2 t.o.v. 1/1.8 van de 4K-T180.

Daarnaast nog wat vragen: is een nvr nodig of is een sd kaart voorlopig voldoende? En wanneer kies je voor een wall mount en wanneer voor een junction box?
  • .
  • Unifi: eenvoudige integratie met de al aanwezige UDM Pro en Protect werkt erg prettig (G4 deurbel en G4 bullet zijn al aanwezig). Kwalitatief minder aangezien de meeste (of alle?) camera’s mindere lenzen hebben dan Dahua en met IR werken. Daarnaast is de prijs ook relatief hoog voor de kwaliteit die je krijgt, hoewel de G4/G5 bullet of G5 turret incl junction box nog steeds €60-80 goedkoper is dan een Dahua.
    Vooralsnog heb ik voldoende aan de UDM Pro, maar bij meer camera’s is een NVR wellicht een betere optie.
Belangrijkste twijfelpunten zijn dus: wegen de hogere kwaliteit en initiële kosten van Dahua/Andy op tegen het mindere (=verwachting) gebruiksgemak, of accepteren we liever iets mindere kwaliteit van Unifi met een eenvoudige app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:37
Basfr schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:43:
Ik zit enigszins in dubio over m.b.t. de keuze voor een camerasysteem. Eind vorig jaar heb ik onze situatie al geschetst in dit topic maar ondanks veel lezen ben ik nog niet uit over de camera keuze.

Wat we willen:
  • Goede beeldkwaliteit
  • Makkelijke/toegankelijke live view en playbackmogelijkheden (web en app, ook buitenshuis)
  • 24/7 opnemen
  • In eerste instantie 2 camera’s (garage en achtertuin) en later wellicht uitbreiden met 2 extra (tuin zijkant en voordeur)
  • Camera’s voeden met PoE switch in meterkast. Een eventuele nvr ergens anders in huis plaatsen
Wat we overwegen:
  • Dahua (Andy): IPC-Color4K-T of IPC-T54IR-ZE-S3 zijn grote kanshebbers. Top beeldkwaliteit wat ik zo lees, maar playback buitenshuis lijkt wel omslachtig (vpn). Installatie op apart dichtgetimmerd vlan gaat wel lukken.
    IPC-Color4K-T180 hebben we voor de achtertuin overwogen, maar de 4K-T heeft 1/1.2 t.o.v. 1/1.8 van de 4K-T180.

Daarnaast nog wat vragen: is een nvr nodig of is een sd kaart voorlopig voldoende? En wanneer kies je voor een wall mount en wanneer voor een junction box?
  • .
  • Unifi: eenvoudige integratie met de al aanwezige UDM Pro en Protect werkt erg prettig (G4 deurbel en G4 bullet zijn al aanwezig). Kwalitatief minder aangezien de meeste (of alle?) camera’s mindere lenzen hebben dan Dahua en met IR werken. Daarnaast is de prijs ook relatief hoog voor de kwaliteit die je krijgt, hoewel de G4/G5 bullet of G5 turret incl junction box nog steeds €60-80 goedkoper is dan een Dahua.
    Vooralsnog heb ik voldoende aan de UDM Pro, maar bij meer camera’s is een NVR wellicht een betere optie.
Belangrijkste twijfelpunten zijn dus: wegen de hogere kwaliteit en initiële kosten van Dahua/Andy op tegen het mindere (=verwachting) gebruiksgemak, of accepteren we liever iets mindere kwaliteit van Unifi met een eenvoudige app?
"we" dat ben jij met je huisgenoten denk ik. Jij moet het gebruiken, dus alleen jij kunt de afweging maken. Wil je geen gezeur met inbedrijfstellen en gebruikersgemak, dan gaan voor de extreem dure Unifi. Ik heb onlangs de keuze ook gemaakt, heb allemaal unifi spul qua netwerk, maar voor de camara's ben ik voor Andy gegaan. Nu bezig met inbedrijfstellen e.d. en dat wil best, het is alleen niet zo smooth als Unifi of Apple.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
@Basfr Tja, VPN bij mij is het Wireguard schuifje om en ik zit op het interne netwerk. Alternatief dat ik soms gebruik: subdomain via Cloudflare met regioblock naar NPM met daarin een accesslist met daarin bijvoorbeeld de IP range van je mobiele provider en je thuis IP adres. O ja, en fail2ban draaien. Dan wordt live kijken het gewoon iets als: camera1/2/3/4.basfr.nl. Misschien een uurtje om het op te zetten maar dan:

Het kan qua gebruik simpel zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door DjoeC op 14-08-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
DjoeC schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:59:
[...]

Niet zeker te zeggen maar tot heden nooit extra kosten gehad.
Via ipcamtalk forum contact met andy gehad. geen verzendkosten, camera ( IPC-Color4K-B180 ) via paypal betaald, en in onderweg. Nu even afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
gysman11 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:15:
[...]

Via ipcamtalk forum contact met andy gehad. geen verzendkosten, camera ( IPC-Color4K-B180 ) via paypal betaald, en in onderweg. Nu even afwachten.
Mag ik vragen wat die camera kostte? Ik ben nl ook geïnteresseerd in dat type.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
koksie schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:54:
[...]

Mag ik vragen wat die camera kostte? Ik ben nl ook geïnteresseerd in dat type.
DM.

• Basfr
PolderPloer! schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 23:22:
[...]

"we" dat ben jij met je huisgenoten denk ik. Jij moet het gebruiken, dus alleen jij kunt de afweging maken. Wil je geen gezeur met inbedrijfstellen en gebruikersgemak, dan gaan voor de extreem dure Unifi. Ik heb onlangs de keuze ook gemaakt, heb allemaal unifi spul qua netwerk, maar voor de camara's ben ik voor Andy gegaan. Nu bezig met inbedrijfstellen e.d. en dat wil best, het is alleen niet zo smooth als Unifi of Apple.
"We" is inderdaad partner en ikzelf. Zolang je niet naar de pro modellen kijkt is unifi goedkoper dan Andy, maar als je iets vergelijkbaars wil als Andy dan zit je inderdaad al gauw richting de 400 euro per stuk.
DjoeC schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:04:
@Basfr Tja, VPN bij mij is het Wireguard schuifje om en ik zit op het interne netwerk. Alternatief dat ik soms gebruik: subdomain via Cloudflare met regioblock naar NPM met daarin een accesslist met daarin bijvoorbeeld de IP range van je mobiele provider en je thuis IP adres. O ja, en fail2ban draaien. Dan wordt live kijken het gewoon iets als: camera1/2/3/4.basfr.nl. Misschien een uurtje om het op te zetten maar dan:

Het kan qua gebruik simpel zijn.
Thanks, heb wireguard al werkend gekregen op de UDM Pro. Niet gedacht dat het zo makkelijk was. Op basis hiervan ga ik gewoon 2 camera's + nvr aanschaffen.

Bedankt beiden voor de hulp.

@gysman11 had Andy een goede aanbieding voor jouw camera? Heb per mail contact gehad maar de prijzen lagen niet onder de prijzen op de site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Basfr schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:12:
[...]

@gysman11 had Andy een goede aanbieding voor jouw camera? Heb per mail contact gehad maar de prijzen lagen niet onder de prijzen op de site.
Het ging mij niet zozeer om de aanbieding, maar om de levering. Via zijn shop wordt er alleen geleverd aan USA en Canada. En zonder verzendkosten. Mij ging het om hoe er dan geleverd wordt in Nederland. Naar ik vermoed wordt nu eerst intern van warehouse in US (of china) naar warehouse in Europa verstuurd, waarna levering zonder verzendkosten en extra taxes kan plaatsvinden.

Prijs was overeenkomstig met US prijs: https://empiretech01.com/...t-camera-ipc-color4k-b180 , iets hoger dan US/EUR koers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
@gysman11 Oke, thanks. Prijs van een Color4K lag bij mij ook gelijk aan de usd prijs.

Ander ding: IPC-Color4K-T stond boven aan het lijstje, maar ik zie dat die een close focus distance heeft van 5m. Als ik het dus goed begrijp is alles binnen 5 meter dus niet scherp in beeld. Dat lijkt me prima voor een overview camera, maar niet echt handig voor plaatsing bij/boven een deur waar Recognize/Identify belangrijker is dan Detect/Observe.
In dat geval zou een IPC-T54IR-ZE-S3 of T54IR-AS-S3 met een CFD van 1,5m een betere optie zijn, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 09:51
Ik ben op zoek naar een systeem met 3 camera's. Belangrijk is het installatie en gebruikersgemak, het mag daardoor best iets meer kosten. Ik kom nu uit bij Ubiquiti UniFi. Waarschijnlijk wordt het 3x de G5 pro. Is dit een goede keuze in mijn geval?

Er is verder nog geen Ubiquiti apparatuur in bezit, wat heb ik daarbij verder dan nog nodig? Ik zou een maand willen opnemen, de CloudKey+ lijkt me dan onvoldoende? Met een Dream Machine Special Edition zou het moeten kunnen, of is er dan nog meer vereist naast een harde schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
HaNS1443 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:26:
Ik ben op zoek naar een systeem met 3 camera's. Belangrijk is het installatie en gebruikersgemak, het mag daardoor best iets meer kosten. Ik kom nu uit bij Ubiquiti UniFi. Waarschijnlijk wordt het 3x de G5 pro. Is dit een goede keuze in mijn geval?

Er is verder nog geen Ubiquiti apparatuur in bezit, wat heb ik daarbij verder dan nog nodig? Ik zou een maand willen opnemen, de CloudKey+ lijkt me dan onvoldoende? Met een Dream Machine Special Edition zou het moeten kunnen, of is er dan nog meer vereist naast een harde schijf?
Als ik naar de prijzen kijk van de door jouw genoemde camera, kom je al gauw rond de €1200 uit voor 3 camera's en dan komt er nog de eventuele opslag bij.

Ik denk dat je met 3x een Hikvision camera en een NVR toch iets goedkoper uit bent. Bijvoorbeeld https://hq-securityshop.n...-1-recorder-harde-schijf/

Je zou dan 1 camera kunnen inleveren voor een grotere Harddisk, om maar iets te noemen.

[ Voor 8% gewijzigd door vuurvreter63 op 21-08-2024 13:47 ]

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
HaNS1443 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:26:

Ik zou eens een google opdracht geven: Ubiquiti vs Dahua of Ubiquiti vs Hikvision en dan opnieuw je plaatje bekijken, zeker omdat je nog niet in het Ubiquiti ecosysteem zit. Mooi, sexy, etc. Maar waar gaat het je werkelijk om?

Maar uiteindelijk is voor jou de beste keuze die waar jij je happy bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Basfr schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:06:
…Ander ding: IPC-Color4K-T stond boven aan het lijstje, maar ik zie dat die een close focus distance heeft van 5m. Als ik het dus goed begrijp is alles binnen 5 meter dus niet scherp in beeld. Dat lijkt me prima voor een overview camera, maar niet echt handig voor plaatsing bij/boven een deur waar Recognize/Identify belangrijker is dan Detect/Observe…
Hier ben ik ook wel benieuwd naar omdat ik vandaag tegen dezelfde conclusie aan liep. Ik had de Dahua IPC-HDW5849H-ASE-LED (dus de Dahua variant van de Color4K-T) op het oog.
Ik wil ‘m onder de carport ophangen op plm. 2,60m hoogte, over de grond gemeten ongeveer 4 meter van de voordeur vandaan.
Het deel van de oprit wat de camera zou moeten afdekken is 4 bij 9 à 10 meter.
De 5849 leek me vooral geschikt vanwege de goede reviews en de combi 4K met 1/1.2” sensor voor nacht.
Bij voorkeur zou ik (met ondersteunende buitenlamp) het liefst opnemen in kleur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
Basfr schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:06:
@gysman11 Oke, thanks. Prijs van een Color4K lag bij mij ook gelijk aan de usd prijs.

Ander ding: IPC-Color4K-T stond boven aan het lijstje, maar ik zie dat die een close focus distance heeft van 5m. Als ik het dus goed begrijp is alles binnen 5 meter dus niet scherp in beeld. Dat lijkt me prima voor een overview camera, maar niet echt handig voor plaatsing bij/boven een deur waar Recognize/Identify belangrijker is dan Detect/Observe.
In dat geval zou een IPC-T54IR-ZE-S3 of T54IR-AS-S3 met een CFD van 1,5m een betere optie zijn, of zie ik dat verkeerd?
Nog even voor je gezocht naar CFD:
In current testing 2.8mm 4K-T & 2.8mm 4K-X are now inline with about an 8ft Close Focus Distance (CFD) and 3.6mm 4K-T is around 16ft
Met huidige firmware volgens https://ipcamtalk.com/thr...-turret.64704/post-708982

Voor echt dichtbij dus de 2.8mm lens nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basfr
DjoeC schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:30:
[...]

Nog even voor je gezocht naar CFD:

[...]

Met huidige firmware volgens https://ipcamtalk.com/thr...-turret.64704/post-708982

Voor echt dichtbij dus de 2.8mm lens nemen.
Interessant! Als ik het goed lees is het dus wel een hardwarematige fix en niet alleen firmware fix.
Wel bijzonder dat zowel Dahua als Empiretech bovenstaande niet in de specs zetten, ik denk dat deze kortere CFD voor velen interessant is.

Dan wordt het denk ik toch de 2.8mm Color4K voor de achtertuin/-deur en een T54IR-ZE-S3 voor de garage (minder licht en daar kan ik denk ik wel leven met B/W beeld).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
Basfr schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:06:
[...]

Interessant! Als ik het goed lees is het dus wel een hardwarematige fix en niet alleen firmware fix.
Wel bijzonder dat zowel Dahua als Empiretech bovenstaande niet in de specs zetten, ik denk dat deze kortere CFD voor velen interessant is.

Dan wordt het denk ik toch de 2.8mm Color4K voor de achtertuin/-deur en een T54IR-ZE-S3 voor de garage (minder licht en daar kan ik denk ik wel leven met B/W beeld).
Het is de compbinatie van hardware en (vooral Empiretech) firmware. Wildcat & Andy hebben hele goeie ingangen bij Dahua om zaken voor elkaar te krijgen. De vraag die NIET beantwoord is is of deze nieuwe firmaware opties ook in de reguliere Dahua's terecht komen/gekomen is ipv alleen de OEM versies omdat Andy regelmatig "eigen" firmware gebruikt. Zo zegt mijn camera: "Copyright 2022, EmpireTech all rights reserved" en niets over Dahua.

En dat gaat vermoedelijk weer terug naar waarom hij als Empiretech verkoopt: de suggestie is in het verleden gewekt (niet zo hard gezegd) dat hij als wereldwijd direct verkoper te groot werd waardoor Dahua importeurs/dealers begonnen te piepen. En dat zijn degenen die aan bedrijven en organisaties verkopen, lees het levensbloed van Dahua zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:22
Basfr schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:06:
[...]

Heb dezelfde overwegingen zoals je in je eerder post maakte. Ik vroeg me af waar je camera's aan gaat hangen? Een NVR en dan ook eentje van Andy of een NAS? Welke type, hoeveel kanaals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
Mad_Manic schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:20:
[...]

Heb dezelfde overwegingen zoals je in je eerder post maakte. Ik vroeg me af waar je camera's aan gaat hangen? Een NVR en dan ook eentje van Andy of een NAS? Welke type, hoeveel kanaals?
Bij een NAS moet je op voorhand kijken of het de camera's ondersteund, daar heb je met een NVR geen last van.

Al ben ik geen voorstander van een NAS, omdat je dan "slimme dingetjes" kunt gaan mislopen. Afin, ik ben super tevreden met de spullen van Hikvision (camera's en NVR).

Maak iig een wel overwogen keuze.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
vuurvreter63 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:32:
[...]

Bij een NAS moet je op voorhand kijken of het de camera's ondersteund, daar heb je met een NVR geen last van.

Al ben ik geen voorstander van een NAS, omdat je dan "slimme dingetjes" kunt gaan mislopen. Afin, ik ben super tevreden met de spullen van Hikvision (camera's en NVR).

NAS=Network Attached Storage, dat heeft toch niks met "slim" te maken? Of is NAS inmiddels ook verworden tot iets heel anders? Gaat het over software dan denk ik meer aan een server(tje) om bijvoorbeeld Blue Iris of Frigate te draaien. Daarbij hebben steeds meer camera's slimme dingen ingebouwd en geven die zelfstandig alerts af - al kan een echte software oplossing natuurlijk veel meer......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

vuurvreter63 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:32:
[...]

Je kunt toch gewoon een NAS kopen met genoeg resources om een NVR in Docker te draaien?
Ik heb ook gewoon Frigate in Docker draaien, werkt perfect, vele malen beter dan alle kant en klare NVR's en lekke Chinese apps die ik heb gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

DjoeC schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:48:
[...]

NAS=Network Attached Storage, dat heeft toch niks met "slim" te maken? Of is NAS inmiddels ook verworden tot iets heel anders? Gaat het over software dan denk ik meer aan een server(tje) om bijvoorbeeld Blue Iris of Frigate te draaien. Daarbij hebben steeds meer camera's slimme dingen ingebouwd en geven die zelfstandig alerts af - al kan een echte software oplossing natuurlijk veel meer......
NAS is tegenwoordig gewoon een server, dus dan kun je inderdaad Frigate draaien en gewoon de RTSP streams van je camera's erin gooien.

Een beetje Synology met een Google Coral in de USB-poort kan dat zonder problemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
Oon schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:01:
[...]

Je kunt toch gewoon een NAS kopen met genoeg resources om een NVR in Docker te draaien?
Ik heb ook gewoon Frigate in Docker draaien, werkt perfect, vele malen beter dan alle kant en klare NVR's en lekke Chinese apps die ik heb gezien.
Niet iedereen kan dit voor elkaar krijgen, dan is een kant en klare NVR voor hun een betere oplossing.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
vuurvreter63 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:27:
[...]

Niet iedereen kan dit voor elkaar krijgen, dan is een kant en klare NVR voor hun een betere oplossing.
Sowieso lijkt me dat als je voor echte veiligheid gaat je het systeem zoveel mogelijk van allerlei andere zaken gescheiden zou willen houden dus ofwel een NVR ofwel een meer dedicated server oplossing.
Oon schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:02:
[...]

NAS is tegenwoordig gewoon een server, dus dan kun je inderdaad Frigate draaien en gewoon de RTSP streams van je camera's erin gooien.

Een beetje Synology met een Google Coral in de USB-poort kan dat zonder problemen
Tja, maar is wat kan dus ook slim? Daar zit ik een beetje mee.... Maar als een NAS tegenwoordig gewoon een (Docker) server is, waarom noemen we het dan nog een NAS? Klinkt dat beter voor de particuliere marketing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

DjoeC schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:25:

Tja, maar is wat kan dus ook slim? Daar zit ik een beetje mee.... Maar als een NAS tegenwoordig gewoon een (Docker) server is, waarom noemen we het dan nog een NAS? Klinkt dat beter voor de particuliere marketing?
Twee redenen; NAS is een bekende term die inderdaad voor particulieren beter verkoopt dan 'thuisserver', en mensen willen steeds meer. De logische keuze (die de meeste fabrikanten hebben gemaakt) is om dan containers makkelijk te maken, want dan kan er meer. Resultaat is dan ook weer betere specs, want een Plex server draaien op een server die net genoeg CPU heeft voor file transfers gaat 'm niet worden.

Uiteindelijk ligt wat mij betreft de keuze vooral in of je handig bent (en zin hebt om wat moeite te doen) of niet, en of je het erg vind dat er een bedrijf in China mee kan kijken. Ik zou zelf nooit meer een camera of NVR kopen met een cloudapp na alle berichten over lekke chips van allerlei cameramerken en bedrijven die jouw data niet veilig opslaan. Met hoe goed bijv. Frigate in Home Assistant integreert mis je ook weinig t.o.v. zo'n app; op afstand meekijken, terugkijken wanneer er personen gedetecteerd zijn inclusief audio, meldingen op je telefoon, het kan allemaal gewoon, en het draait in mijn ervaring een stuk stabieler dan een verbinding in een app die via servers in het buitenland loopt zoals veel budgetcamera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
DjoeC schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:25:
[...]

Sowieso lijkt me dat als je voor echte veiligheid gaat je het systeem zoveel mogelijk van allerlei andere zaken gescheiden zou willen houden dus ofwel een NVR ofwel een meer dedicated server oplossing.
[...]
Daarom blijf ik van mening, dat je de betere oplossing hebt, door camera's en opslagmedia (NVR) van het zelfde merk hebt en gebruikt. En de apparaten zijn op elkaar afgestemd (Acusense/ColorVu).

Zoals bekend heeft de opslag van de camera's i.c.m. met een Synology NAS met Surveillance Station, mij meer ellende heeft bezorgt dan plezier. Na de overstap op een NVR, heb ik alles wat ik wil, geen valse meldingen meer.
Ik kan al mijn detectie's (beweging/indring/lijnoverschrijding) gefilterd op mens en voertuig per categorie terug kijken in de Hik Connect app.

[ Voor 3% gewijzigd door vuurvreter63 op 23-08-2024 22:54 ]

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
Oon schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:43:
[...]

Uiteindelijk ligt wat mij betreft de keuze vooral in of je handig bent (en zin hebt om wat moeite te doen) of niet,
Je zegt het zelf al en ik deed dat in een eerder bericht, niet iedereen is daar handig genoeg in.
Oon schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:43:
[...]
en of je het erg vind dat er een bedrijf in China mee kan kijken. Ik zou zelf nooit meer een camera of NVR kopen met een cloudapp na alle berichten over lekke chips van allerlei cameramerken en bedrijven die jouw data niet veilig opslaan. Met hoe goed bijv. Frigate in Home Assistant integreert mis je ook weinig t.o.v. zo'n app; op afstand meekijken, terugkijken wanneer er personen gedetecteerd zijn inclusief audio, meldingen op je telefoon, het kan allemaal gewoon, en het draait in mijn ervaring een stuk stabieler dan een verbinding in een app die via servers in het buitenland loopt zoals veel budgetcamera's.
Meelezend op het Synology forum, merk ik dat er nog menigeen tegen (onververwachte) problemen aan lopen met niet of slecht functionerende dockers en zelfs uitvallende dockers. Dan kan het toch knap lastig worden en moet je de onervaren gebruiker hier niet mee opzadelen. Je kunt het of je kan het niet, en als je het niet kunt, dan is mijn advies, vooral niet doen.

Je doet het nu mooier (en misschiens zelfs gemakkelijker) voorkomen dan het is, en dat zou je juist niet moeten doen. My two cents ;)

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
Oke, voor degenen die interesse hebben in mijn keuzes m.b.t. beveiligingscamera’s of zich in mijn situatie herkennen (@Mad_Manic en @boyd86) zal ik dit hier wat verder toelichten. Alvast excuses, dit zal wel een lange post worden.

In de eerste plaats: waarom camera’s?
Daar is niet echt één reden voor te vinden. We zijn niet lang geleden verhuisd naar een vrijstaand huis (oke, geschakelde garage), met een tuin zonder veel inkijk. Camera’s geven een gevoel van (schijn)veiligheid, het is handig het thuisfront te kunnen checken als we niet thuis zijn, en wellicht maakt het ons huis net wat minder interessant voor inbrekers. Of trekt het juist inbrekers, wie zal het zeggen…
Daarnaast vind ik het gewoon leuk om met dit soort materie bezig te zijn.

En ja, ik weet het: zorg eerst voor goed hang en sluitwerk. Daar kijk ik ook nog naar. Beneden wordt nog verbouwd dus daar komen overal nieuwe deuren en kozijnen in.
Een alarm overwegen we ook nog, maar dat zal later pas ergens komen.

Waar wil ik camera’s?
Zie ook onderstaande plattegrond met afmetingen en lichtpunten. Let op: de camerahoeken zijn niet accuraat, maar geven een beeld van wat ik in beeld wil krijgen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

In eerste instantie wil ik camera’s (groen gekleurd):
  • Achterom, op +/- 2,8m hoogte. Doel is om de tuin in beeld te houden aangezien daar ook de achterdeur zit.
  • Bij de garage/oprit, ook op 2,8m hoogte. Geen spannende plek, maar het lijkt me handig om de auto’s in beeld te hebben. Aan onze oprit grenst de oprit van de buren. Deze wil ik uiteraard niet in beeld hebben, ook al is dit wel een risico op sabotage vanaf deze oprit.
Later ook nog (oranje gekleurd):
  • Voorkant huis of onder de overkapping bij de voordeur. Moet ik nog een keer goed uitzoeken wat daar de meest ideale plek is.
  • Zijkant huis, zodra de tuin verbouwd is.
  • Tuin, bij de berging. Afhankelijk van of er wel of geen overkapping aan het huis komt.
Wat voor camera’s?
Turret, bullet of 180 graden, that’s the question. Bullets vallen af, vind ze nogal opvallend. 180 graden heb ik overwogen, maar deze lijken me vooral geschikt voor detect/observe dan voor recognize/identify.

Kleur of zwart/wit is nog een twijfelpunt zoals in mijn laatste posts te lezen is. Kleur geniet de voorkeur mits de close focus distance in orde is. Als kleur en een goede CFD niet samen gaan, dan heb ik liever iemand in zwart/wit scherp op beeld, dan onscherp in kleur.

Welk merk?
Unifi, Eufy, Hikvision, Dahua, Reolink, Empiretech. Ze zijn allemaal de revue gepasseerd, elk met hun voor- en nadelen. Bedieningsgemak en kwaliteit waren de twee grootste twijfelpunten. Inmiddels voor kwaliteit over gemak gekozen. VPN is inmiddels werkend, dus het stuk gemak is weer wat verzacht. Alles bedraad aanleggen is eenmalig k*t maar dat neem ik ook maar voor lief.

De keus is inmiddels, zoals wel duidelijk was, gevallen voor Empiretech vanwege de vele goede reviews en gunstige prijs.

Overige merken en redenen waarom ze het niet geworden zijn:
  • Hikvision: was ook prima geweest, maar daar heb ik me eigenlijk niet heel erg in verdiept.
  • Unifi: camera’s met vergelijkbare specs (4MP op 1/1.8 sensor) zijn 2x zo duur als Empiretech. Verder wel prima user interface.
  • Reolink: een van de goedkoopste opties. Is pas laat in beeld gekomen, maar ziet er ondanks de vergelijkbare specs van o.a. CX410 wat minder profi uit.
  • Eufy: gericht op consumenten: goedkoop, makkelijke installatie en eenvoudige app. Klonk leuk toen ik nog weinig kennis had, maar is toch snel afgevallen.
Welk opslagmedium?
Ik heb een NAS (DS215j), maar die is al op leeftijd en daar staan al mijn foto’s en documenten op. Het voelt niet goed om die ook volcontinu voor camera-opslag te gebruiken.

Docker, frigate, home assistant: daar ben ik niet in thuis en ik heb weinig zin om eerst dat rabbit hole in te moeten duiken voor ik camera’s ga bestellen.

Een NVR is een logische keuze in mijn optiek, zeker als de NVR aansluit bij de gekozen camera’s. 8 kanaals is in principe voldoende, maar voor maar 30 euro meer krijg je een 16 kanaals. Dus ik neig naar 16 kanaals.
Plaatsing, en daarmee ook de keuze voor wel/geen PoE, is wel nog een dingetje:
  • Keuze 1 is in de meterkast bij al het andere netwerkspul. Wellicht makkelijk te vinden en dus te saboteren voor inbrekers. Mocht ‘ie hier komen dan is PoE wel handig om mijn PoE switch niet onnodig te belasten.
  • Keuze 2 is ergens anders is huis. Minder makkelijk te vinden, maar deze zit wel op een andere groep met o.a. slaapkamers. PoE switch komt dan in de meterkast en deze switch zal dan aan de NVR geknoopt worden.
Wel denk ik in de camera’s zelf ook een kaartje te steken om alle bewegingsdetecties dubbel op te nemen.

Conclusie
Al met al veel gelezen, met name hier en op ipcamtalk. En ook veel wijzer geworden: plaatsing is wel zo goed als zeker, opslag idem. Alleen nog de knoop doorhakken over welke camera te kiezen. 1x Color4K voor de achtertuin en 1x T54IR-ZE-S3 voor bij de garage lijkt me nu het meest voor de hand liggend. Dan kan ik die varifocal ook gebruiken om de focal length van de andere nog aan te schaffen camera's bepalen.
Pagina: 1 ... 83 ... 91 Laatste