Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IndigoX
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:50
Ik sta op het punt om een camerasysteem aan te schaffen, maar geraak niet wijs uit alle mogelijkheden die er zijn. Het lijkt een gevalletje van "geen goede of slechte keuzes", maar de voor- en nadelen per setup zijn me nog niet helemaal helder. Er zijn sterke meningen, maar aangezien er nogal een fanboy-community is, kom je zowat overal uit.

Heeft iemand weet van een up-to-date artikel waarin de verschillen duidelijk worden gemaakt tussen onderstaande?
  • Ubiquiti Cloud Gateway Max met Ubiquiti Protect camera's
  • Synology NAS met een van de vele ondersteunde camera's
  • Een Dahua 4MP IP cameraset, met Dahua NVR en Dahua camera's, of andere

[ Voor 7% gewijzigd door IndigoX op 23-12-2024 11:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:15
@IndigoX Tja, fanboy hier ;) Een NVR is specifiek voor camera's en is meer of minder slim. Slimme functies kun je overal toepassen, mijn Dahua staat (ook) in Home Assistant. Bij een Synology NAS creer je een afhankelijkheid met dat ecosysteem. Ubiquity heb ik geen ervaring mee maar is bij mijn weten licentie afhankelijk ;-)

Uiteindelijk is merk en type helemaal niet zo belangrijk. Het hangt er maar helemaal van af wat je wilt. Wil je een camerasysteem om de baby in de gaten te houden of om het weer te kunnen bekijken, wil je frigate of Blue Iris of soortgelijk op de beelden loslaten? "ik wil een camerasysteem aanschaffen" is nogal breed en zegt niets over doel, je kennis niveau, aantal camera's, etc.

Een goed vergelijkend artikel is er bij mijn weten niet echt maar je kunt wel veel info over meerdere merken vinden op ipcamtalk.com Realiseer je ook dat veel merken OEM versies zijn van Dahua of Hik.

Ik ben een Dahua (via Andy) fan o.a. vanwege de daar of rechtstreeks bij Andy te krijgen ondersteuning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-09 20:54
En kijk eens op youtube naar de mogelijkheden van de camera's en het gebruik ervan. Zoek gewoon eens op een merk camera en zie wat ze kunnen. En ga vandaar uit je inlezen wat voor jou belangrijk is.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik lees veel over Andy/EmpireTech, maar op hun site kan ik alleen kiezen voor shipping naar Canada/VS. en op Amozon komen er $70 aan shipping kosten bij.
Hoe bestellen jullie daar?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
Devil schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:59:
Ik lees veel over Andy/EmpireTech, maar op hun site kan ik alleen kiezen voor shipping naar Canada/VS. en op Amozon komen er $70 aan shipping kosten bij.
Hoe bestellen jullie daar?
Een mail doet wonderen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

DjoeC schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:01:
[...]

Een mail doet wonderen.....
Thx. Heb zondag gemaild, dus dacht dat werkt ook niet. Maar zal wel door de feestdagen komen. Dan wacht ik het wel even af.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Devil schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:09:
[...]

Thx. Heb zondag gemaild, dus dacht dat werkt ook niet. Maar zal wel door de feestdagen komen. Dan wacht ik het wel even af.
Lukt t niet via de site, dan even DM via ipcamtalk sturen. Hij heeft daar ook een eigen forum categorie: https://ipcamtalk.com/forums/empiretech-andy.68/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Andy heeft ook even vrij:
Can ship out on Monday. Monday is the last working day before the Christmas, will have 6days off for Christmas and back to work on 30th.Dec.
https://www.ipcamtalk.com...r-sales.78923/post-896990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:09
Heeft er iemand ervaring met de ubiquiti AI Turret en de protect viewport?

Klopt het dat je de viewport puur gebruikt om de camera’s op een tv of monitor te bekijken en dat daarnaast ook een CloudKey of nvr draait om de beelden op te nemen?

Kan iemand me iets vertellen over de beeld kwaliteit van de AI turret?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

bjp

hooi allemaal,

hierbij ga ik ook dit topic beginnen volgen. Na een rare situatie in de buurt, hebben we (vooral mijn vriendin) interesse in een camerasysteem, en dit om rond het huis beetje alles in de gaten te houden.

Via de zolder kan ik nog kabels trekken, en met een gaatje geraakt ik tot onder de dakgoot. Er komen nog motoren in de rolluiken - dus ik ga toch nog stroomkabels moeten leggen rondom op zolder, wat ook handig kan zijn voor de camera's.

We hebben al een stevige Home Assistant/ESPHome/Zigbee server, dus dacht ik richting ONVIF/Frigate te gaan voor het NVR stuk.

Door zelf te zoeken, was ik ook al Andy/EmpireTech (ipcamtalk.com) tegen gekomen, naast de klassieke Dahua/HIKVision. Er is twijfel rond Reolink of niet :) Nog iets te overwegen?

Zelf VLANs zouden te overwegen zijn (indien echt nodig - als de camera's braaf zijn niet nodig, en/of een firewall genoeg is... Ik heb alvast al Adguard draaien). Nu niet het belangrijkste.

Nota: er lopen ook 2 kippen rond in de achtertuin :) Hopelijk triggert dat niet teveel "beweging" en dus opnames. Daar is voor de WAF wel interesse om ze op afstand te kunnen bekijken.

Wat maakt een goeie camera?
De sensorgrootte (ipcamtalk: alles wat kleiner is 1/1.8" is niet goed blijkbaar)? Het lijkt ook niet zo hyper belangrijk om heel veel pixels te hebben (zeker in het donker).
De lens (vast of aanpasbaar)?
positie aanstuurbaar (PTZ) of eerder vast (turret/bullet/dome)?
Of eerder de lichtgevoeligheid (min illumination in lux)?
De AI features zoals auto/mens/... detectie? En kan HA/Frigate daar mee om?
Het budget? Ik ga er wss toch minstens 3 ophangen...
Waar je de camera ophangt? Welke factoren zijn van belang?
De kijkhoek? Ik vermoed dat dat heel situatie afhankelijk is?
De DORI waardes (detectie tot identification)?
Iets anders?

Aliexpress staat vol met SIMICAM en ASECAM onder anderen, en deze lijkt _ook_ ONVIF te ondersteunen. Is dat iets waard?

Op het werk raden ze me deze aan: DS-2CD2347G2-LSU

Alvast bedankt voor jullie kennisdeling, ik ga meevolgen en ook wat terug lezen/zoeken in dit topic.

En finaal: alvast een fijn nieuwjaar gewenst!

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
bjp schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 19:16:
hooi allemaal,

hierbij ga ik ook dit topic beginnen volgen. Na een rare situatie in de buurt, hebben we (vooral mijn vriendin) interesse in een camerasysteem, en dit om rond het huis beetje alles in de gaten te houden.

Via de zolder kan ik nog kabels trekken, en met een gaatje geraakt ik tot onder de dakgoot. Er komen nog motoren in de rolluiken - dus ik ga toch nog stroomkabels moeten leggen rondom op zolder, wat ook handig kan zijn voor de camera's.

We hebben al een stevige Home Assistant/ESPHome/Zigbee server, dus dacht ik richting ONVIF/Frigate te gaan voor het NVR stuk.

Door zelf te zoeken, was ik ook al Andy/EmpireTech (ipcamtalk.com) tegen gekomen, naast de klassieke Dahua/HIKVision. Er is twijfel rond Reolink of niet :) Nog iets te overwegen?

Zelf VLANs zouden te overwegen zijn (indien echt nodig - als de camera's braaf zijn niet nodig, en/of een firewall genoeg is... Ik heb alvast al Adguard draaien). Nu niet het belangrijkste.

Nota: er lopen ook 2 kippen rond in de achtertuin :) Hopelijk triggert dat niet teveel "beweging" en dus opnames. Daar is voor de WAF wel interesse om ze op afstand te kunnen bekijken.

De sensorgrootte (ipcamtalk: alles wat kleiner is 1/1.8" is niet goed blijkbaar)? Het lijkt ook niet zo hyper belangrijk om heel veel pixels te hebben (zeker in het donker).
Iets anders?

Aliexpress staat vol met SIMICAM en ASECAM onder anderen, en deze lijkt _ook_ ONVIF te ondersteunen. Is dat iets waard?

Alvast bedankt voor jullie kennisdeling, ik ga meevolgen en ook wat terug lezen/zoeken in dit topic.

Je collega's hebben een goede smaak ;)

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:55

Antonio di

a mi me dijeron que si

bjp schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 19:16:
hooi allemaal,

Iets anders?

Let goed op bij ONVIF. Je hebt verschillende ONVIF-profiles. Dus zeker bij Ali is het oppassen want taalkundig is het ONVIF, al is het een profile waar jij mogelijk niets aan hebt.
Zie: https://www.onvif.org/profiles/
Bijna alle cam's hebben bewegingsdetectie maar slaan dus ook aan bij een bewegende blad/tak.
Je moet dus Cam's hebben met mens en voertuigdetectie.

Zou eerst maar eens een plattegrond (huis en direct gebied er om heen) sturen en daar op aangeven waar jij de Cam's (ook type) denkt te moeten plaatsen. Dan kunnen mede-tweakers hierop reageren.

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Dit moet me even van het hart.. Vanavond zie ik beelden van een "person of interest" bij schietpartijen in Rotterdam langskomen. Wat mij opvalt is dat beide getoonde beelden nogal "van boven" zijn. Daar kun je vanwege de capuchon/pet/gezichtsbedekking dus eigenlijk helemaal niets mee naar mijn idee.

Ik heb altijd begrepen dat een beveiligingscamera (maximaal) zo'n 2.50m hoog zou moeten hangen, juist om zoveel mogelijk een gezicht te kunnen zien. Misschien een hoge overzichtcamera daarnaast - in het verkeer kan ik me dat voorstellen....

Wat zijn jullie gedachten hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:56
Hoelang zal de camera blijven hangen denk je op 2,5m hoogte....
Veel nadenken vraagt dit toch niet he....

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vuurvreter63
DjoeC schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:22:
Dit moet me even van het hart.. Vanavond zie ik beelden van een "person of interest" bij schietpartijen in Rotterdam langskomen. Wat mij opvalt is dat beide getoonde beelden nogal "van boven" zijn. Daar kun je vanwege de capuchon/pet/gezichtsbedekking dus eigenlijk helemaal niets mee naar mijn idee.

Ik heb altijd begrepen dat een beveiligingscamera (maximaal) zo'n 2.50m hoog zou moeten hangen, juist om zoveel mogelijk een gezicht te kunnen zien. Misschien een hoge overzichtcamera daarnaast - in het verkeer kan ik me dat voorstellen....

Wat zijn jullie gedachten hierover?
Ik ben het helemaal met je eens, dat een camera op 2,5 mtr hoogte te hoog is voor duidelijke herkenbare beelden. De politie adviseert zelfs om de camera op 1,70 mtr hoogte te hangen (vergelijk dit met een deurbel overdag, dit geeft het beste beeld van de "verdachte(n) ).

Maar dan is de camera extra vandalisme gevoelig, dus dit zal men vaak niet doen.
Ook mijn camera hangt op een hoogte van 2,5 mtr en bang voor vernieling wil ik hem dus niet lager hangen.

Ik heb ooit bij een klant van het advies uitgebracht om een camera in de winkel op 1.70 mtr op te hangen voor duidelijkere beelden, en dat had succes, alle kansenpareltjes die daarna een overval hebben gepleegd, werden binnen no time voor 100% herkent. Dus dat werkt.

Uit het advies van de politie:
"Hoogte en richting van de camera
De ideale hoogte om uw camera op te hangen is 1,7 meter. Dan kunnen personen en voorwerpen
het best worden herkend. Richt de camera zo veel mogelijk op waardevolle voorwerpen op uw eigen terrein.

Voorkom tegenlicht en hang de camera niet tegen het zonlicht in.
Of gebruik een beveiligingscamera met de zogenaamde Wide Dynamic Range-functie (WRD)."

P.S.
Ondanks de gebrekkige beelden, is er gisteravond een "mogelijke verdachte" aangehouden.

[ Voor 4% gewijzigd door vuurvreter63 op 03-01-2025 10:55 ]

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
RedPas schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:12:
Op deze hoogte, hangt hij bij mij al jaren zonder enkel probleem.

Gelukkig hangt hij bij mij op een punt, waarbij de camera wegvalt bij het licht achter de camera.
En niet geheel onbelangrijk, mijn camera is zwart en niet wit zoals bij de meeste.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
RedPas schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:12:
Als het goed is (...) maakt dat niet zoveel uit. Een goed beveiligingsplan zorgt dat elke camera altijd in beeld is. Dus: Je ziet er iets/iemand naar toe lopen, je ziet er iemand iets mee doen (vermoedelijk met de ogen in de camera) en je pakt de indringer op/laat de indringer oppakken. Ook op 3m hoog kan een camera zo aan gort worden geslagen maar dan zie je niets. Een gezicht is belangrijk, ik denk wel eens dat van beneden naar boven opnemen beter is dan andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online

bjp

ach ja, allemaal minder relevant als de tegenpartij een bivakmuts/masker draagt... Maakt zichzelf natuurlijk veel verdachter.

maar ik snap wel de redenering -> niet _te_ hoog ophangen.

Trouwens, voor onderhoud (zoals kuisen) is het ook handiger dat ze niet _te_ hoog ophangen. Tenzij je er met een telescopische borstel of een ladder elke keer naartoe wil.

Je zou met dezelfde redenering ook kunnen zeggen: ze kunnen het met paintball geweer/spuitver ook snel "onbruikbaar" maken. Of als er gemakkelijk een kabel kan doorknipt worden.

Het is gewoon moeilijker - of ze kiezen eerder om bij een buur te gaan.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vuurvreter63
bjp schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:20:

maar ik snap wel de redenering -> niet _te_ hoog ophangen.

Trouwens, voor onderhoud (zoals kuisen) is het ook handiger dat ze niet _te_ hoog ophangen. Tenzij je er met een telescopische borstel of een ladder elke keer naartoe wil.

Je zou met dezelfde redenering ook kunnen zeggen: ze kunnen het met paintball geweer/spuitver ook snel "onbruikbaar" maken. Of als er gemakkelijk een kabel kan doorknipt worden.

Het is gewoon moeilijker - of ze kiezen eerder om bij een buur te gaan.
Als reactie op het puntje "kuisen".
Ik heb al vaker aangegeven dat camera's met IR licht gevoeliger zijn voor ongedierte en zullen dus vaker schoon gemaakt moeten worden, dus ja daar heb je een punt.
En zonder een merk te noemen (anders krijg ik weer berichten van de moderator) zijn er prima camera's die het zonder IR licht goed beeld leveren en ook nog eens gekleurd in bepaalde donkere omstandigheden.

Een inbreker gaat niet met een paintball geweer o.i.d. op pad, dit beperkt hem/haar in zijn bewegings vrijheid.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:54
Na héél wat uurtjes (ook via websites..) rondzoeken, lijkt het alsof ik steeds verder weg drijf van mijn doel.

Wat ik als uitgangswensen heb (geen idee of dat reëel is..) is:

-4 camera's
-bekabeld (liefst PoE)
-alleen opnemen indien beweging
-afschrikken (licht/geluid) belangrijker dan super scherpe beelden) wegrennen en géén schade is wat mij betreft genoeg..
-Geen chinees spul? daar zouden veel veiligheids issues mee zijn... klopt dat? of broodjes aap?
of wél chinees spul, maar niét aan mijn netwerk hangen?

Ik heb een paar merken hier even uitgelicht, maar lees dan niet iets wat voor mij "de knoop doorhakken" is.

Wellicht dat jullie mij hier wat in de juiste richting kunnen duwen?

tia

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjoeC
Hansieo schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:13:
Na héél wat uurtjes (ook via websites..) rondzoeken, lijkt het alsof ik steeds verder weg drijf van mijn doel.

-4 camera's
-bekabeld (liefst PoE)
-afschrikken (licht/geluid) belangrijker dan super scherpe beelden) wegrennen en géén schade is wat mij betreft genoeg..
-Geen chinees spul? daar zouden veel veiligheids issues mee zijn... klopt dat? of broodjes aap?

Ik heb een paar merken hier even uitgelicht, maar lees dan niet iets wat voor mij "de knoop doorhakken" is.

tia
Tja.... 4 camera's met ee NVR nemen van een goed merk dat camera's als core-bussiness heeft. Chinees (Dahua Hikvision)? Tja, tot heden nog nooit bewijs gezien van problemen maar als je t niet vertrouwd: Buiten je standaard netwerk houden. De mijne zijn in de router op IP/MAC geblokkeerd voor toegang van/naar buiten. Ik kan er wel via het interne netwerk (waar ik van buiten met VPN naartoe kan) bij.

Alternatief: Axis maar dat valt in het algemeen buiten het particuliere budget.

Licht en herrie: Als de camera een relais heeft kun je daar iets mee schakelen, de meeste camera's hebben persoonsherkenning (geen oordeel over betrouwbaarjheid) en geven signalen af.

Alternatief: Via bijvoorbeeld home assistant, Blue Iris, Frigate beeldherkenning toepassen.

1 of meer 100W LED's (Cranenbroek va 14 euro) inschakelen. Da's meer licht dan een paar straatlantaarns bij elkaar. Herrie? Mag eigenlijk niet meer tegenwoordig maar ook een sirene van 85+ Db kun je op afstand inschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vuurvreter63

-4 camera's
-bekabeld (liefst PoE)

tia
Even voor mij zelf sprekend, ik ben gebruiker van Hikvision spullen, en die doen eigenlijk alles wat jij wilt.
Zoek maar eens op Live Guard en ColorVu.

Er staat een filmpje op youtube van een Australisch onderzoeker die heeft onderzocht of er vanuit camera's gegevens worden verstuurd naar China, in het eerder genoemde merk, bleek dit een broodje app verhaal te zijn.

Ga je buiten het Chinese spul zoeken, zorg dan voor een goed gevulde portemonnee, de prijzen liggen veel hoger.

Filmpje is hier terug te kijken
YouTube: HikVision Network Analysis

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58
vuurvreter63 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:33:
[...]

Even voor mij zelf sprekend, ik ben gebruiker van Hikvision spullen, en die doen eigenlijk alles wat jij wilt.
Zoek maar eens op Live Guard en ColorVu.

Er staat een filmpje op youtube van een Australisch onderzoeker die heeft onderzocht of er vanuit camera's gegevens worden verstuurd naar China, in het eerder genoemde merk, bleek dit een broodje app verhaal te zijn.

Ga je buiten het Chinese spul zoeken, zorg dan voor een goed gevulde portemonnee, de prijzen liggen veel hoger.

Filmpje is hier terug te kijken
YouTube: HikVision Network Analysis
Leuk fimpje maar je kunt er alleen uit concluderen dat de camera, die hij voor promotie doeleinden van Hikvision heeft ontvangen, geen vreemd netwerkverkeer vertoond. De vraag blijft of het representatief is voor alle hikvision camera's, ook wetende dat er veel firmware versies in omloop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Toch wel nice dat nieuwere camera's van Dahua met de firmware upgrade ook dieren detecteren.
Vannacht een strijd tussen muis en steenmarter vastgelegd. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 09-01-2025 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:15
Piet91 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:37:
Toch wel nice dat nieuwere camera's van Dahua met de firmware upgrade ook dieren detecteren.
Vannacht een strijd tussen muis en steenmarter vastgelegd. :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxaBsl2CceyalrL0G1SOWRdjs84=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/W3P6PsOFWlc4Xmf1zUDlaY8G.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedPas

-4 camera's
-bekabeld (liefst PoE)

tia
Allee zal ook nog es raad geven,

-4 camera's>>> Perfect voor een NVR

-bekabeld (liefst PoE)>>> PoE is de standaard...

-alleen opnemen indien beweging>>> peanuts

-afschrikken (licht/geluid) belangrijker dan super scherpe beelden) wegrennen en géén schade is wat mij betreft genoeg..>>>
>>> Hikvision kan dat

>>> alles komt uit China, VLAN, NVR en FIREWALL is all u need.

Wat ik kan uitmaken in je bericht, is dat je bij Hikvision alles zult vinden wat je wilt.En de best betaalbare. Maar zoek het dan niet in de goedkope range, +- 250/cam en rond de 600€ voor de NVR zonder HDD welliswaar. Dat zijn redelijke richt/advies prijzen

Laat je niet zot maken van anderen Dahua, Eufy,...

Unifi kan ik je ook zeker aanraden, zeker als al spul hebt ervan.

En dan is mijn raad voor betaalbare en degelijke cameras voor de thuisgebruiker op.

Hikvision is goed, tot zeer goed zelfs. Waarom zouden de anderen ze dan zo graag namaken? ;)
Hier hangen er 8... van 160€ tot 4000€
En in de industrie zie je ook veel Hikvision, maar dan beetje hogere prijscategorie

Ik kan je ook wel de cameras aanraden waar ik dagelijks mee werk, maar dan praten over minimum 10k voor 1.
Daar ben je ook niet veel mee he, maar wel de ervaringen, ook zoals deze van @vuurvreter63

Greets and choose wise _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Lol.
Maar ik denk dat je wel begrijpt dat ik hier geen (video)beelden van mijn beveiligingscamera('s) ga lopen delen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Piet91 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:14:
[...]

Lol.
Maar ik denk dat je wel begrijpt dat ik hier geen (video)beelden van mijn beveiligingscamera('s) ga lopen delen. ;)
Beetje AI om het gevecht heen (anonimiseren) dan kan dat toch prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@DjoeC @vuurvreter63 @RedPas
Alle3 hartelijk dank voor jullie input...zéér gewaardeerd _/-\o_ en daar ga ik dus op doorborduren kabel/RJ45 krimpen.

Ik ga jullie advies volgen en dieper in het Hikvision programma spitten d:)b

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Hansieo schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:21:
Alle3 hartelijk dank voor jullie input...zéér gewaardeerd _/-\o_ en daar ga ik dus op doorborduren kabel/RJ45 krimpen.

Doe je onderzoek naar merken - ik beveel er geen specifiek aan maar heb zelf dat andere Chinese merk waarover je in dit topic ook veel meer kunt vinden - inclusief een goedkope aanbieder met goede service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63

Zoek een camera die aan je wensen lijkt te voldoen en kijk dan op youtube of je daar reviews van tegenkomt.

Dan weet je of het daadwerkelijk iets is. Zo doe ik dit ook altijd.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Antonio di
  • Laatst online: 19:55

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ik zou mij eerst eens verdiepen in digitale netwerken (LAN) thuis en het (boze) internet (WAN) en standaard protocollen voor die netwerken en voor Camera's (het "technische" leven is niet makkelijk :) :( ).
Het is door een aantal Tweakers al aangegeven bij beantwoording van je post(s).
Het ligt er helemaal aan hoe je e.e.a. inricht qua netwerk (niet alleen voor camera's) of je veilig bezig bent of niet met je camera's en andere digitale zaken.
Je weet dan ook waar te kiezen camera's aan moeten voldoen om veilig het internet op te gaan en of die camera's bepaalde netwerk mogelijkheden ondersteunt voor veiligheid en fabrikant onafhankelijkheid.
Ik geef maar een paar hints:
- Encryptie van het signaal (poortje 443/https en niet alleen poortje 80/http/net-versleuteld)
- Geen cam's met alleen P2P (fabrikant afhankelijk) maar ook met DDNS.
- Apart VLAN voor cam's en VPN.
- PoE ethernetkabel naar Cam's (ging/ga je gelukkig al doen!).
Dahua en Hikvision blinken naast goed beeld/geluid/degelijkheid uit in ondersteuning van een veilig netwerk en al die standaard protocollen.
Veel andere Chinese cam aanbieders of de B-range (met andere namen) van Dahua en Hikvision hebben dit vaak maar half of niet, maar zijn wel weer een stuk goedkoper.
Dahua (en rebrand van Empiretech) heeft naar mijn mening een wat prettigere/makkelijkere bediening dan Hikvision.
Lees ook eens:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
En natuurlijk allemaal wederom bedankt voor jullie input d:)b

Zoals ik aangaf wil ik dieper op Hikvision ingaan..... maar dat is wel heul diep... mens-mens wat een modellen.
Ook veel met Live Guard
Ook veel met ColorVu
en Ook veel met beide... wat te doen... 7(8)7

Wat mijn "netwerk ervaring" betreft, ik benwas Hardware nerd (Mainframe/Supermini) maar dat ligt al vér achter mij (Pensionado) en het netwerken domein mocht ik niet aankomen, dat was voor specialisten... dus ja, ik ken wat termen (van járen geleden) en wil mij daar liever niet in gaan verdiepen zónder mijn oude nerd wakker te maken. Oppervlakkig prima.

Maar nu, die Live Guard spreekt mij aan vanwege de "stroboscoop" verjager ,en dat je ROTOP kan roepen.
ColorVu zou hele mooie beelden geven maar heeft géén i.r. (ook Live Guard niet?) want deze werkt met helder licht.

Is dat een probleem? of juist een pluspunt?

Is ColorVu alleen een gaaf plaatje? of is zwart/wit gewoon óók prima?
Ik heb dus nog steeds in gedachten dat verjagen bij mij bovenaan staat, want de politie doet tóch niets met die gave color 4K plaatjes, ze verdwijnen in hetzelfde ronde(bin)archief.

Indien het prijsverschil tussen -Live Guard- en -Live guard+ColorVu- niet ál te groot is wil ik best wat extra lappen.

Maar dáár zit nu net de crux.
Op diverse sites (ook Amazon /BOL) kan je wél op bv Live Guard zoeken,
maar dan krijg je er nog steeds gewone meuk tussen.

Zoek ik op de orginele Hikvision site, dan krijg ik een laaaange lijste van modellen
de één nog mooier dan de andere.
Bullet zou méér afschrikken dan Dome.. (al zal je ze na plaatsing bij mij nauwelijks zien..)

Set aanbiedingen zijn nihil, en áls ik er een zie blijkt dat een simpele te zijn,
waar jullie mij juist voor waarschuwen.

Roep eens... wélke zouden júllie nemen? codes? links?

Tia van een "old dog" who still cán learn new tricks... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
@Hansieo Over ColorVuof Color4K lees eens terug in het topic. Ook over kleur vs IR en de condities: Lees eens terug in het topic. Een voorbeeld van sets bij een ook hier bekende verkoper: https://empiretech01.com/collections/home-security-system EmpireTech is Dahua, ook hier is veel over te vinden.

Wil je uitgebreide info/reviews over modellen: https://ipcamtalk.com/ Lees op die site ook (onderdelen van) de Wiki. Lees je ook in over het inregelen van de camera. (0% kans dat de standaard instellingen niet "de juiste" zijn. Ik heb IR camera's (dus geen Color) maar met de juiste instellingen en het beschikbare omgevingslicht voldoen ze prima in kleur. Hangt er ook vanaf of je tegenlicht hebt of niet.

Koop bij een genenomeerde partij die ook ondersteuning kan leveren. Bomen, bos, IBM, herkenbaar. Lees je in. Eventueel: beginnen met 1 camera en experimenteer. Die dingen krijgen er vanzelf familieleden bij.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedPas
Hansieo schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:51:
En natuurlijk allemaal wederom bedankt voor jullie input d:)b

Zoals ik aangaf wil ik dieper op Hikvision ingaan..... maar dat is wel heul diep... mens-mens wat een modellen.
Ook veel met Live Guard
Ook veel met ColorVu
en Ook veel met beide... wat te doen... 7(8)7

Wat mijn "netwerk ervaring" betreft, ik benwas Hardware nerd (Mainframe/Supermini) maar dat ligt al vér achter mij (Pensionado) en het netwerken domein mocht ik niet aankomen, dat was voor specialisten... dus ja, ik ken wat termen (van járen geleden) en wil mij daar liever niet in gaan verdiepen zónder mijn oude nerd wakker te maken. Oppervlakkig prima.

Maar nu, die Live Guard spreekt mij aan vanwege de "stroboscoop" verjager ,en dat je ROTOP kan roepen.
ColorVu zou hele mooie beelden geven maar heeft géén i.r. (ook Live Guard niet?) want deze werkt met helder licht.

Is dat een probleem? of juist een pluspunt?

Is ColorVu alleen een gaaf plaatje? of is zwart/wit gewoon óók prima?
Ik heb dus nog steeds in gedachten dat verjagen bij mij bovenaan staat, want de politie doet tóch niets met die gave color 4K plaatjes, ze verdwijnen in hetzelfde ronde(bin)archief.

Indien het prijsverschil tussen -Live Guard- en -Live guard+ColorVu- niet ál te groot is wil ik best wat extra lappen.

Maar dáár zit nu net de crux.
Op diverse sites (ook Amazon /BOL) kan je wél op bv Live Guard zoeken,
maar dan krijg je er nog steeds gewone meuk tussen.

Zoek ik op de orginele Hikvision site, dan krijg ik een laaaange lijste van modellen
de één nog mooier dan de andere.
Bullet zou méér afschrikken dan Dome.. (al zal je ze na plaatsing bij mij nauwelijks zien..)

Set aanbiedingen zijn nihil, en áls ik er een zie blijkt dat een simpele te zijn,
waar jullie mij juist voor waarschuwen.

Roep eens... wélke zouden júllie nemen? codes? links?

Tia van een "old dog" who still cán learn new tricks... 8)
ColorVu 3.0 is wat je zoekt.
Hikvision 8 MP Smart Hybrid Light with ColorVu Turret Network Camera 2.8mm
DS-2CD2387G2H-LIU(2.8MM)(EF)(O-STD) +-260€
Hikvision 8 MP Smart Hybrid Light with ColorVu Moto Varifocal Bullet Network Camera 2.8-12mm
DS-2CD2687G2HT-LIZS(2.8-12MM)(EF)(O-STD) +- 320€
beter zal je niet vinden in die range.

Ik heb ColorVu, en koop zelfs geen meer met IR, enkel ColorVu. Zo trek je ook geen spinnen aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
RedPas schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:13:
[...]

ColorVu 3.0 is wat je zoekt.
Hikvision 8 MP Smart Hybrid Light with ColorVu Turret Network Camera 2.8mm
DS-2CD2387G2H-LIU(2.8MM)(EF)(O-STD) +-260€
Hikvision 8 MP Smart Hybrid Light with ColorVu Moto Varifocal Bullet Network Camera 2.8-12mm
DS-2CD2687G2HT-LIZS(2.8-12MM)(EF)(O-STD) +- 320€
beter zal je niet vinden in die range.

Ik heb ColorVu, en koop zelfs geen meer met IR, enkel ColorVu. Zo trek je ook geen spinnen aan :)
ColorVu 3.0 camera's is het nieuwste van Hikvision, en dat gaat verder en beter dan de huidige camera's en NVR's. Ik kijk zelf al hals reikend uit naar deze lancering hiervan _/-\o_

Heb je nog ff geduld, dan zou ik nog heel even wachten met de aanschaf.
Kijk ook eens op youtube naar de ColorVu bekendmaking van Hikvision.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Maar met colorvu heb je toch constant een witte lamp in de camera die aan staat? Of begrijp ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
Ethiron schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:47:
Maar met colorvu heb je toch constant een witte lamp in de camera die aan staat? Of begrijp ik dat verkeerd?
Met een ColorVu, heb je bij weinig omgevings licht, gekleurd beeld, zonder het witte licht te hoeven inschakelen.

Dus, Nee het witte licht staat niet constant aan, maar het kan wel.

[ Voor 9% gewijzigd door vuurvreter63 op 11-01-2025 09:49 ]

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
Ethiron schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:47:
Als je het goed inricht (merkonafhankelijk) en de settings optimaliseerd kun je in veel gevallen gekleurd beeld krijgen zonder dat je IR of wit licht nodig hebt. De sensoren en (de goede) lenzen zijn zodanig dat je al bij weinig omgevingslicht (bijvoorbeeld een buitenlamp of een lantaarnpaal of minder) toch al prima beeld krijgt.

Nou moet je de instellingen wel zodanig doen dat bewegend beeld nog bewegend (lees: herkenbaar) blijft. Ook hierover staan heel veel tips op ipcamforum.com.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Nou, allemaal hartelijk dank voor jullie input _/-\o_ _/-\o_

Ik ga dus voor een set van HikVision en wel de ColorVu versie, 4K met stroboslamp én sirene.
(Knuppel hou ik iig nog achter de hand.. O-) )

Nu eerste even inventariseren hoe en waar, en de benodigde mtrs UTP, en hoe netjes wegwerken.
Laat het betere weer maar beginnen. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Hansieo schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:31:
Nou, allemaal hartelijk dank voor jullie input _/-\o_ _/-\o_

Ik ga dus voor een set van HikVision en wel de ColorVu versie, 4K met stroboslamp én sirene.
(Knuppel hou ik iig nog achter de hand.. O-) )

Nu eerste even inventariseren hoe en waar, en de benodigde mtrs UTP, en hoe netjes wegwerken.
Laat het betere weer maar beginnen. d:)b
Let ook op dat ze IK10 zijn.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

vuurvreter63 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:47:
[...]

Met een ColorVu, heb je bij weinig omgevings licht, gekleurd beeld, zonder het witte licht te hoeven inschakelen.

Dus, Nee het witte licht staat niet constant aan, maar het kan wel.
Ah oké, ik dacht dat het witte licht randvoorwaardelijk was. Maar hij kan het ook zonder dus, zoals @DjoeC ook uitlegt. Mooi stukje technologie. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Ethiron schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:31:
[...]

Ah oké, ik dacht dat het witte licht randvoorwaardelijk was. Maar hij kan het ook zonder dus, zoals @DjoeC ook uitlegt. Mooi stukje technologie. d:)b
Ik zou zelf het licht in de camera nóóit gebruiken maar als het nodig is een losse ir of witte lamp. Je wilt toch niet dat iedereen die langsloopt meteen weet waar jouw 1,2,3,4 camera's hangen en daarop kan acteren? Nee, een geschakelde buitenlamp, schijnwerper, ir lamp is een betere oplossing. Denk ook eventueel aan een camera die gezichten van vertrekkend bezoek ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

DjoeC schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:07:
[...]

Ik zou zelf het licht in de camera nóóit gebruiken maar als het nodig is een losse ir of witte lamp. Je wilt toch niet dat iedereen die langsloopt meteen weet waar jouw 1,2,3,4 camera's hangen en daarop kan acteren? Nee, een geschakelde buitenlamp, schijnwerper, ir lamp is een betere oplossing. Denk ook eventueel aan een camera die gezichten van vertrekkend bezoek ziet.
Dat is precies de reden waarom ik mijn sceptische vraag over dat witte licht stelde. Omdat ik niet blij werd van het idee dat die lamp dan constant aan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
John245 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:07:
[...]

Let ook op dat ze IK10 zijn.
Ook jij bedankt voor je input. (y)

IK10 heeft voor mij echter geen toegevoerde waarde.
Vanaf de straat moeten ze dan al 30 mtr naar de éérste cam, en dan óók nog eens de buren cams ontwijken.

Áchter... waar ik de aaninval van verwacht, dekken 3 camera's elkaar redelijk overlappend en denk ik ook niet dat IK10 hier iets gaat toevoegen.

Als ik vervolgens op IK10 ga zoeken, blijkt dat de extra bescherming slechts weinig écht nut heeft tegen een IK30 hamer... 7(8)7 als de insluiper/vandalist íets harder tikt gaat ook IK10 er aan.
Dus deze tip (goed bedoeld) is in míjn geval niet echt een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-09 19:48
Ervaring Smartpss-lite op macbook!
Ligt het aan mij dat ik de ‘nieuwe’ smartpss lite app voor dahua camera’s waardeloos vind.
Ik kan geen smtp meer instellen om mail te sturen als er bv beweging gedetecteerd is.
Het importeren van een andere taalmodule is totaal onduidelijk, mi niet bruikbaar.
Maw weet iemand een goed alternatief ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:11

decramy

root@birdie:~#

bestaat er een feature, waarbij er bij beweging de camera draait naar de persoon?

Ik heb een oprit met daarop de auto. Ook heb ik een achterdeur (doh). Ze passen niet gelijktijdig in 1 beeld; zeker op 1.70m hoogte niet.
Eigenlijk wil ik ze allebei in de gaten houden, maar dan met 1 camera.

Bestaat zoiets? Welke zoekterm kan ik het best gebruiken?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
decramy schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:55:
bestaat er een feature, waarbij er bij beweging de camera draait naar de persoon?

Ik heb een oprit met daarop de auto. Ook heb ik een achterdeur (doh). Ze passen niet gelijktijdig in 1 beeld; zeker op 1.70m hoogte niet.

Wat je zoekt is een "tracking camera" of PTZ (Pan, Tilt, Zoom) MAAR die gaat niet compleet leveren wat jij vraagt. Een tracking camera kan automatisch een pad volgen en reageren op beweging binnen het op dat moment opgevangen beeld en daar eventueel op inzoomen oid. Als de beweging een (instelbare) periode stopt gaat de camera weer terug naar het ingestelde pad.

Zie (bijvoorbeeld) de videos hier:
https://ipcamtalk.com/thr...o-tracking-miniptz.67235/

Aanbevolen in dat topic:
https://ipcamtalk.com/thr...miniptz.67235/post-905312

Ik zou zelf waarschijnlijk voor 2 losse camera's gaan.....

<aanvulling>
Uitgebreider kan ook met behulp van (bijvoorbeeld) Frigate of Blue Iris: Zorg dat je losse camera's zonder hebt die een heel gebied bestrijken en een PTZ die wel kan zoomen. De software kan dat op basis van wat een willekeurige camera "ziet" de PTZ camera aansturen, laten draaien, laten inzoomen, etc. Ook daar zijn wel voorbeelden van te zien.

Het belangrijkste is dat je eerst een goed plan maakt. En in je achterhoofd houdt dat zodra je 1 camera hebt je ontdekt dat 1 = geen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door DjoeC op 30-01-2025 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

'fisheye' ? Dan heb je een beetje een vreemd beeld (verhoudingen), maar wel veel in beeld en als het scherp genoeg is kun je wel inzoomen op de persoon.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Marzman schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:11:
[...]

.... maar wel veel in beeld en als het scherp genoeg is kun je wel inzoomen op de persoon.
Ongeveer zoals dit? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:16

met de 2.8 mm hikvision lukt dat niet ? Die heeft 108 graden hoek?

Anders wellicht de 180 graden panorama?

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63

Er bestaan inderdaad camera's die dit kunnen.
Waarbij je een je een 180° zou kunnen overwegen, maar gezien het vaak smalle gedeelte van een oprit naast het huis, lijkt me dit niet echt handig. Ook hier zal je gedeelte niet in beeld krijgen door de POV van de camera.

Je zou kunnen overwegen een camera te zoeken met "smart tracking" zoals deze camera,
"DS-2DE4A425IWG-E". En bekijk even dit filmpje voor de uitleg en mogelijkheden YouTube: HIKVISION PTZ DS-2DE4A425IWG-E Smart Tracking IP 4MP 25 x zoom , Sm...

En dan zou je hem zo kunnen instellen, dat het betreden van de inrit zichtbaar is en de personen daarna gevolgd worden tot aan de deur, daarmee heb je in feite bereikt wat je wilt.

[ Voor 7% gewijzigd door vuurvreter63 op 31-01-2025 10:51 ]

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
vuurvreter63 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:41:
[...]
En dan zou je hem zo kunnen instellen, dat het betreden van de inrit zichtbaar is en de personen daarna gevolgd worden tot aan de deur, daarmee heb je in feite bereikt wat je wilt.
Dat klopt ALLEEN als de "persoon" je terrein binnenkomt via genoemde inrit en niet van links of rechts. Ofwel, voor nu is dat een aanname ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
DjoeC schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:57:
[...]

Dat klopt ALLEEN als de "persoon" je terrein binnenkomt via genoemde inrit en niet van links of rechts. Ofwel, voor nu is dat een aanname ;)
Dat klopt, en gezien de "weinige informatie" van TS m.b.t. het zicht op de inrit, was/is dit gezien de omstandigheid het beste advies. Een foto/tekening van de daadwerkelijke situatie zou een veel beter advies "kunnen" opleveren. Maar dat is nu niet aan de orde.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online

bjp

mits wat HomeAssistant controle (bijvoorbeeld), kan je altijd wat PIR sensoren plaatsen, en dan links/rechts sturen van je PTZ camera.

Maar mss is het idd simpler om 2 cameras te plaatsen (vaste), of een bredere hoek op te zoeken (lens/camera).

[ Voor 3% gewijzigd door bjp op 31-01-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Moet eerlijk zijn dat ik nog geen evaring heb met een PTZ ook al kijk ik wel eens verlekkerd naar een goeie PTZ om vanaf hoog "ver" het veld in te kunnen kijken (omgeving, weer, gewoon voor t leuk).

Wat me tegenhoud is geluid - elke motor maakt geluid - dat zeker op stille momenten (winteravond) door anderen als storend ervaren kan worden. Daarbij, het is veel meer mechanisch dan een reguliere (zelfs zoom) camera. Wat is de kans op storing/defect bij een relatief goedkope PTZ?

Da's ook meteen de reden dat ik liever voor vaste camera's zou gaan, eventueel met PTZ ondersteuning, maar me niet afhankelijk zou willen maken van 1 meer foutgevoelige mechanisch produkt.

Uiteraard kan ik er helemaal naast zitten en is een PTZ niet storingsgevoeliger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58
DjoeC schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:41:
Moet eerlijk zijn dat ik nog geen evaring heb met een PTZ ook al kijk ik wel eens verlekkerd naar een goeie PTZ om vanaf hoog "ver" het veld in te kunnen kijken (omgeving, weer, gewoon voor t leuk).

Wat me tegenhoud is geluid - elke motor maakt geluid - dat zeker op stille momenten (winteravond) door anderen als storend ervaren kan worden. Daarbij, het is veel meer mechanisch dan een reguliere (zelfs zoom) camera. Wat is de kans op storing/defect bij een relatief goedkope PTZ?

Da's ook meteen de reden dat ik liever voor vaste camera's zou gaan, eventueel met PTZ ondersteuning, maar me niet afhankelijk zou willen maken van 1 meer foutgevoelige mechanisch produkt.

Uiteraard kan ik er helemaal naast zitten en is een PTZ niet storingsgevoeliger?
PTZ vraagt sowieso meer vermogen van de aangesloten PoE switch of NVR. Je moet dus het totale vermogens van de camera's met PTZ afzetten tegen het PoE wattage die de Switch of NVR kan leveren. Een losse PoE injector kan ook een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:38
@decramy Als het ook een Reolink mag zijn kun je eens kijken of zoiets bruikbaar is voor je https://reolink.com/nl/product/reolink-duo-3-wifi/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
Wat me tegenhoud is geluid - elke motor maakt geluid - dat zeker op stille momenten (winteravond) door anderen als storend ervaren kan worden.
Ik heb een aantal PTZ camera's gezien en uitgeprobeerd en wat jij beschrijft, kan ik niet onderschrijven.
Tuurlijk elk motortje produceert geluid, maar het is niet zo, dat je dit hoort op stille momenten, zoals jij omschrijft.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online

bjp

zeker kleine stappenmotoren kunnen heel stil zijn - zoiets zie ik zeker in een PTZ zitten. Ik heb er zo eentje voor mijn automatische kippendeur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas

Ja hoor, bv: https://www.hikvision.com...2sf8c442mxs-dl-14f1--p3-/

Deze heeft dual camera, 1 fixed de andere is ptz en trackt personen.
Als je meerdere hebt kun je ze syncen, persoon word gevolgd zolang in het zicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas

De PTZ van de Action ofzo kan ik idd geloven dat ze lawaai maken.
Maar een Hikvision, Axis of Unifi die hoor je niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 20:56
Goedkopere optie voor een vaste lens en een zoom lens met PTZ zou de Reolink Trackmix kunnen zijn:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
RedPas schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:05:
[...]

Ja hoor, bv: https://www.hikvision.com...2sf8c442mxs-dl-14f1--p3-/

Deze heeft dual camera, 1 fixed de andere is ptz en trackt personen.
Als je meerdere hebt kun je ze syncen, persoon word gevolgd zolang in het zicht
Tja, dan kun je ook voor een triple lens gaan:
https://empiretech01.com/...work-panoramic-ptz-camera
Vergelen met de HIK heeft deze 180 graden FOV in de vaste camera. Dan pak je een volledige kant van een huis met de optie om de PTZ bij te laten draaien. De Hik heeft 89 graden in de vaste cam. Voor de DORI maakt nauwelijks verschil maar de Hik is volgens hun website EOL en het prijsverschil is "aanzienlijk".

Overigens zijn de lenzen van de Dahua/Emiretech wel wat minder (1:2.7/2.8).....

Kortom, er is van alles op de markt maar zoals ik in mijn vorige post aangaf: Het begint met een (dekkings)plan. Ik zou zelf wel zoiets willen, maar ja - budget....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
Als we het toch over wensen hebben, dan zou ik deze willen.
YouTube: NEW Hikvision TandemVu PTZ ft. ColorVu and Infrared Technology

[ Voor 44% gewijzigd door vuurvreter63 op 01-02-2025 16:11 ]

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
DjoeC schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:21:
[...]

Tja, dan kun je ook voor een triple lens gaan:
https://empiretech01.com/...work-panoramic-ptz-camera
Vergelen met de HIK heeft deze 180 graden FOV in de vaste camera. Dan pak je een volledige kant van een huis met de optie om de PTZ bij te laten draaien. De Hik heeft 89 graden in de vaste cam. Voor de DORI maakt nauwelijks verschil maar de Hik is volgens hun website EOL en het prijsverschil is "aanzienlijk".

Overigens zijn de lenzen van de Dahua/Emiretech wel wat minder (1:2.7/2.8).....

Kortom, er is van alles op de markt maar zoals ik in mijn vorige post aangaf: Het begint met een (dekkings)plan. Ik zou zelf wel zoiets willen, maar ja - budget....
Hikvision heeft ze ook met een vaste 180° en een PTZ camera. Huiswerk en budget is jullie taak.
Maar wat hier beetje de trend aan het worden is dat: A ik wil cameras, met beste zicht, met kleur in de nacht,...
Dan komt kostenplaatje, en de goesting is rap weg en men kiest een setje van ali...

Dit topic is leuk, ma verveelt snel door de telkens terugkerende vragen...

Mss tijd om dit te splitsen?
Low budget beveiligingscameras topic?
En een High end beveiligingscamera's topic?

Er zitten hier toch mensen dat dagelijks werken met IP cameras? En met een beetje budget kan je leuke dingen realiseren :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
https://www.hikvision.com...e=DS-2SF8C442MXG-ELW%2F26

Deze wel?
Zal wss wel beetje te duur zijn? Maar heeft een 180° cam O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
RedPas schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:26:
[...]

Hikvision heeft ze ook met een vaste 180° en een PTZ camera. Huiswerk en budget is jullie taak.
Maar wat hier beetje de trend aan het worden is dat: A ik wil cameras, met beste zicht, met kleur in de nacht,...
Dan komt kostenplaatje, en de goesting is rap weg en men kiest een setje van ali...

Dit topic is leuk, ma verveelt snel door de telkens terugkerende vragen...

Mss tijd om dit te splitsen?
Low budget beveiligingscameras topic?
En een High end beveiligingscamera's topic?

Er zitten hier toch mensen dat dagelijks werken met IP cameras? En met een beetje budget kan je leuke dingen realiseren :p
Tja, voor nieuwe mensen valt t best tegen om zo'n 4.300 posts door te lezen.... Aan de andere kant (persoonlijke mening) leidt het splitsen van topic(s) niet tot betere leesbaarheid/vindbaarheid. Het sparen topic is daar een voorbeeld van.

Misschien wel het afsplitsen van specifieke vragen naar eigen topics waarbij de vraagsteller hier een 1e synopsis en verwijzing geeft?

Op een andere noot: Het verbaast mij elke keer weer hoe de verschillende fabrikanten binnen maanden gelijksoortige producten in de markt zetten zoals die 180 graden camera's met PTZ tegen gelijksoortige prijzen......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
Die link werkt wel 👍

En ja dat is ook mijn favoriet, al is het alleen al vanwege de "donkere" kleurstelling. Ik houdt niet van die witte opvallende camera's dat staat zo lelijk aan je huis.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
vuurvreter63 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:26:
Ik houdt niet van die witte opvallende camera's dat staat zo lelijk aan je huis.
Behalve als je een wit/licht gekleurd huis hebt zoals in heel veel buitenlanden.

Onze donkere baksteen is niet zo universeel. Mijn camera's zijn puur zwart, bij voorkeur ook niet glanzend en zonder IR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
DjoeC schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:20:
[...]

Behalve als je een wit/licht gekleurd huis hebt zoals in heel veel buitenlanden.

Onze donkere baksteen is niet zo universeel. Mijn camera's zijn puur zwart, bij voorkeur ook niet glanzend en zonder IR.
Ik heb ook de zwarte varianten en geen wit huis in het buitenland ;)

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:21
Hi allemaal, ik ben sinds een tijdje de eigenaar van een IPC-Color4K-X van EmpireTech. Die werkt via de Synology Surveillance Station.
Nu heb ik op de camera de Motion Detection en Smart Motion Detection aan staan. Dat zou betekenen dat ik alleen meldingen zou moeten krijgen van mensen en voertuigen en niet van schaduwen, langsvliegende vogels, wapperende kerstverlichting en het schijnsel van de koplampen van draaiende auto's. Desondanks triggert dit op de Synology altijd een melding. Ik weet echter niet waar ik de oplossing zoeken moet. Wie kan me helpen?

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@Patrick_6369 Mij is niet helemaal duidelijk: Geeft de camera de melding of geeft de Synology de melding? Ik gebruik geen trigger opties en kan daar dus niks over zeggen MAAR: als je de camerabeelden naar de Synology zet lijkt me dat de Synology een live stream aangeboden krijgt en op basis van eigen analyse (dus niet settings in de camera) een alert afgeeft - of mis ik iets?

Ik kom op ipcamtalk.com berichten tegen dat dieren juist geen trigger veroorzaken (en dat die optie er ook niet is) wat de suggestie wekt dat de triggering in de camera zou doen wat ie doen moet.

Heb je in de camera SMTP ingesteld (en getest)? Ik kan het niet voor je testen omdat mijn cameras vanwege veiligheid niet met de buitenwerled mogen praten. Moet nog een keer een lokale SMTP server opzetten.....

Ik zou beginnen met alerting via smtp vanuit de camera goed in te stellen en te testen. Als je Synology meer signalen geeft dan de camera dan weet je dat de Synology dat op basis van eigen analyse doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
@Patrick_6369 Motion detection uitschakelen. Dat is verouderde techniek die naar de verandering van de pixels kijkt en daarop kan triggeren. M.a.w.; dat triggert op elk blaadje, schaduw en lichtstraal dat het ziet.
Alleen smart detection aanlaten.

[ Voor 7% gewijzigd door Piet91 op 19-02-2025 13:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick_6369
@DjoeC en @Piet91 Dank je voor het meedenken! Ik doe alles via Synology en die geeft ook alle meldingen. Ik wist alleen niet waar het nu fout ging. Door jullie vragen ben ik nog eens in de instellingen gedoken en ben ik er (hopelijk) goed uitgekomen. In ieder geval geen overdaad aan meldingen meer, nu checken dat die wel nog komen als er een mens in beeld komt.

Ik had dus in de camera alles goed ingesteld. Daar moet zowel Motion Detection aan als Smart Detection (je kunt die laatste niet aanzetten zonder de eerste).
Het probleem zat in Synology Surveillance Station in de instellingen van de camera. Ik had daar niet alle instellingen goed staan. Ik moest eerst in Event Detection > Advanced Events aanzetten. Vervolgens kon ik in Recording > Schedule een custom Schedule aanmaken die alleen op de Advanced Events triggert en in de notificatie instellingen kon ik daar nu ook op instellen.

• Patrick_6369
Toen ik er vanochtend nog eens over nadacht bedacht ik nog wat. Toen ik de camera kreeg was deze nog niet specifiek beschikbaar in Surveillance Station. Ik heb het toen als generieke camera aangesloten en alle instellingen doorgenomen. Een paar weken geleden heb ik nog eens gekeken en toen was die er wel. Ik heb toen echter niet alle instellingen opnieuw bekeken, blijkbaar zijn er toen instellingen bij gekomen.

• vuurvreter63
@Patrick_6369
Normaal gesproken, regel je alles op de camera software, dan heb je vaak het beste resultaat.

Hikvision gebruiker

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:31
Nou ... de Synology software is aardig beperkt, ter vergelijking met de interne software van de camera ... dus daar heb ik alle wijzigingen in aangebracht.

Een NVR van Dahua/HIKvision zal denk ik evenveel of meer instellingen hebben dan die van de camera zelf.

• vuurvreter63
Klopt, op de NVR zijn er idd vaak meer mogelijkheden die niet altijd in de webinterface staan.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DjoeC
Voor degenen die dit topic lezen en hierlangs komen wil ik graag deze link plaatsen met informatie over lensformaten, focusafstanden, kleur of zwartwit, instellingen, DORI, etc. Het staat in het Dahua subforum, inclusief aanbevelingen (bijgewerkt op 12 februari 25). Voor elke aanbevolen Dahua bestaat er voor de Hik fans vast een equivalent. Het gaat dus NIET om het merk maar om de info in de 1e en 2e post.

https://ipcamtalk.com/thr...n-camera-selection.62472/

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:25
Ik heb wat LSC camera’s bij de Action gekocht, ik weet goedkoop prul maar zou voor mijn doel prima moeten werken (had wel de aanname dat ze ook op de etnologie zouden werken maar blijkbaar niet)

2x indoor en 1x outdoor

De video deurbel had ik al en werkt voldoende goed, ik gebruik de Smart Life app.

Echter heb ik echt iets ontzettend vaags met deze 3 nieuwe camera’s, overdag zijn ze zo goed als niet benaderbaar, de stream start simpelweg niet of nauwelijks. In de avond en ‘‘s nachts start een stream echt instant.

Ik heb ze allemaal al gereset en ook wifi netwerken geswitcht maar niks helpt, wat ook wel logisch is want soms werkt het perfect.

Zou iemand hier wat zinnigs over kunnen zeggen? Ik kan verder niks vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Cardwizard schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:07:
Ik heb wat LSC camera’s bij de Action gekocht, ik weet goedkoop prul maar zou voor mijn doel prima moeten werken (had wel de aanname dat ze ook op de etnologie zouden werken maar blijkbaar niet)

2x indoor en 1x outdoor

De video deurbel had ik al en werkt voldoende goed, ik gebruik de Smart Life app.

Echter heb ik echt iets ontzettend vaags met deze 3 nieuwe camera’s, overdag zijn ze zo goed als niet benaderbaar, de stream start simpelweg niet of nauwelijks. In de avond en ‘‘s nachts start een stream echt instant.

Ik heb ze allemaal al gereset en ook wifi netwerken geswitcht maar niks helpt, wat ook wel logisch is want soms werkt het perfect.

Zou iemand hier wat zinnigs over kunnen zeggen? Ik kan verder niks vinden
Zou wellicht te maken kunnen hebben met zonnepanelen, een crappy omvormer of micro's die harmonischen uitstoten. APS heeft micro's die met Zigbee werken (in dezelfde band als 2,4GHz Wifi), al verwacht ik niet dat die een probleem opleveren, omdat ze zich normaal gesproken netjes gedragen (heb ze zelf ook).

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:25
Batilan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:37:
[...]

Zou wellicht te maken kunnen hebben met zonnepanelen, een crappy omvormer of micro's die harmonischen uitstoten. APS heeft micro's die met Zigbee werken (in dezelfde band als 2,4GHz Wifi), al verwacht ik niet dat die een probleem opleveren, omdat ze zich normaal gesproken netjes gedragen (heb ze zelf ook).
Daar zou ik zelf het echt nooit achter zoeken in ieder geval, heb zelf SolarEdge, alles bekabeld.
Het vreemde aan het hele verhaal is dat de LSC deurbel hier helemaal geen last van heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:38

yay

wian schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:26:
Wie nog een goedkoop cameraatje voor binnenshuis zoekt (voor erbij) kan ik deze aanbevelen. Je kan ze heel makkelijk upgraden naar de source firmware Thingino. Handig om huisdieren in de gaten te houden. Met Thingino hang je ze ook makkelijk in Synology Surveillance station of Home Assistant.
Bedankt voor de tip nog. Ik heb er twee gekocht om de katten in de gaten te kunnen houden. Thingino firmware laden ging eenvoudig. Wel in één verpakking van twee: twee verschillende sensors. Dus op iedere camere een andere firmwares geladen. Synology Surveillance Station en Home Assistant ook een fluitje van een cent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
yay schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:28:
[...]

Bedankt voor de tip nog. Ik heb er twee gekocht om de katten in de gaten te kunnen houden. Thingino firmware laden ging eenvoudig. Wel in één verpakking van twee: twee verschillende sensors. Dus op iedere camere een andere firmwares geladen. Synology Surveillance Station en Home Assistant ook een fluitje van een cent.
Ahh, vast voor extra kattenvideos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 20:53
Omdat ik laatste tijd regelmatig merk dat er hondenpoep in de voortuin ligt wil ik eigenlijk op onderzoek gaan wie dit doet.
Zou dit mogelijk zijn met een camera die ik op de boven verdieping op de vensterbank naar buiten laat filmen? Ik ben niet van plan om definitief een camera op te hangen en is alleen voor dit bedoeld dus het liefste voor beperkte kosten.

Voorkeur is dus dat hij gaat opnemen als er iemand langs komt lopen, en liefst niet als elke auto langs komt. Moet dus mogelijk zijn om bepaalde zone in te stellen qua zone voor opname.

Heeft iemand hier advies voor zodat ik hiermee verder kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Laatst online: 08:33

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Dirk0s schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:49:
Omdat ik laatste tijd regelmatig merk dat er hondenpoep in de voortuin ligt wil ik eigenlijk op onderzoek gaan wie dit doet.
Zou dit mogelijk zijn met een camera die ik op de boven verdieping op de vensterbank naar buiten laat filmen? Ik ben niet van plan om definitief een camera op te hangen en is alleen voor dit bedoeld dus het liefste voor beperkte kosten.

Voorkeur is dus dat hij gaat opnemen als er iemand langs komt lopen, en liefst niet als elke auto langs komt. Moet dus mogelijk zijn om bepaalde zone in te stellen qua zone voor opname.

Heeft iemand hier advies voor zodat ik hiermee verder kan?
Zelfde probleem hier. Ik heb een camera van Google opgehangen. Hiermee kan je zones instellen maar ook herkenning doen van honden of mensen.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 20:53
Erhnam schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:17:
[...]

Zelfde probleem hier. Ik heb een camera van Google opgehangen. Hiermee kan je zones instellen maar ook herkenning doen van honden of mensen.
Deze:
https://www.ibood.com/nl/...1hBgEaEAQYASABEgIft_D_BwE ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mamanini
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 07-03 11:44
Wij hebben sinds een aantal.maanden een deurbel met camera en 2 beveiligingscamera's die met kabel zijn aangesloten met internet. We hebben daarbij een app waarmee we de beelden kunnen zien en terugzien, op wifi en op 4/5g. Maar toen kregen we een nieuw modem ivm problemen en toen konden we alleen nog maar de beelden zien via onze eigen wifi. Dus monteur weer langs laten komen en die heeft iets gedaan waardoor we alles weer konden zien ook zonder wifi. Maar nu hadden we weer wat problemen met internet dus modem gereset, waarna internet weer prima werkt, maar hebben we dus weer hetzelfde probleem. Je moet persé op eigen wifi (dus van zelfde modem als waar camera's aan gekoppeld zijn) zitten om de beelden te kunnen zien. Anders zegt hij dat apparaat offline is..Waargaat het mis? Welke instellingen moet ik veranderen? Kunnen die monteur wel weer laten komen maar duurt misschien weer weken en kost ook elke keer weer wat. Zou stukken handiger zijn als we het zelf kunnen oplossen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
Waarschijnlijk heeft hij een poort open gezet, alleen dit verschilt per modem/merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
En gelijk voor het hele internet te zien … wat je maar wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Theetjuh schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:44:
En gelijk voor het hele internet te zien … wat je maar wilt
Bij de meeste (moderne) camera's die ik ken hoeven er geen inkomende poorten opengezet worden, dus het is de vraag of dat daadwerkelijk het geval is. Het kan ook zijn dat er een firewall actief is welke ook bepaalde uitgaande poorten of ranges beperkt (zou wel vreemd zijn voor een "normale" consumenten aansluiting, dan zou dat tenminste duidelijk genoemd moeten worden, of een optionele beveiligingsservice moeten zijn).

Misschien kan @Mamanini iets meer vertellen over het type Internet verbinding en het type camera, en de gebruikte app. Zonder die gegevens wordt het wel hééél lastig om een dergelijk probleem te analyseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online

bjp

soms moet je gewoon UPNP terug aanzetten in de modem, ... of idd wat firewall rules aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
bjp schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:37:
soms moet je gewoon UPNP terug aanzetten in de modem, ... of idd wat firewall rules aanpassen.
UPNP is een protocol dat nooit had moeten bestaan .. en mijn advies is dan ook altijd om het uit te zetten.
Lees ook deze blog post van NordVPN bijvoorbeeld (maar zo zijn er veel meer artikelen te vinden waaruit duidelijk blijkt dat UPNP uit moet staan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online

bjp

duvekot schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:06:
[...]

UPNP is een protocol dat nooit had moeten bestaan .. en mijn advies is dan ook altijd om het uit te zetten.
Lees ook deze blog post van NordVPN bijvoorbeeld (maar zo zijn er veel meer artikelen te vinden waaruit duidelijk blijkt dat UPNP uit moet staan)
correct. Meestal begin ik met UPNP aanzetten, dan kijk ik welke poorten er open gezet worden door het device, en dan doe ik hetzelfde met manuele port-forwarding. Het is vaak niet duidelijk in de documentatie welke poorten je moet doorgeven.

Daarna uiteraard UPNP terug afzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
bjp schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:51:
[...]

correct. Meestal begin ik met UPNP aanzetten, dan kijk ik welke poorten er open gezet worden door het device, en dan doe ik hetzelfde met manuele port-forwarding. Het is vaak niet duidelijk in de documentatie welke poorten je moet doorgeven.

Daarna uiteraard UPNP terug afzetten.
Als een apparaat tegenwoordig een harde ingaande directe verbinding vanuit internet nodig heeft dan vind ik dat er iets niet klopt aan dat apparaat. Er zijn genoeg mogelijkheden om vanuit het apparaat een verbinding op te zetten mocht dat nodig zijn .. maar ik zou ook dat eigenlijk niet willen zonder goed te snappen wat het precies doet en waarom het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
De meeste routers hebben tegenwoordig ook de mogelijkheid voor vpn, altijd liever daar gebruik van maken dan een poort open zetten.

En inderdaad UPNP had nooit moeten bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mamanini
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 07-03 11:44
De camera's en app zijn van Reolink en imternet KPN (zwarte router). Is dit genoeg info? Ben zelf echt een enorme leek dus 😅
Pagina: 1 ... 86 ... 91 Laatste