hooi allemaal,
hierbij ga ik ook dit topic beginnen volgen. Na een rare situatie in de buurt, hebben we (vooral mijn vriendin) interesse in een camerasysteem, en dit om rond het huis beetje alles in de gaten te houden.
Via de zolder kan ik nog kabels trekken, en met een gaatje geraakt ik tot onder de dakgoot. Er komen nog motoren in de rolluiken - dus ik ga toch nog stroomkabels moeten leggen rondom op zolder, wat ook handig kan zijn voor de camera's.
We hebben al een stevige Home Assistant/ESPHome/Zigbee server, dus dacht ik richting ONVIF/Frigate te gaan voor het NVR stuk.
Door zelf te zoeken, was ik ook al Andy/EmpireTech (ipcamtalk.com) tegen gekomen, naast de klassieke Dahua/HIKVision. Er is twijfel rond Reolink of niet

Nog iets te overwegen?
Zelf VLANs zouden te overwegen zijn (indien echt nodig - als de camera's braaf zijn niet nodig, en/of een firewall genoeg is... Ik heb alvast al Adguard draaien). Nu niet het belangrijkste.
Nota: er lopen ook 2 kippen rond in de achtertuin

Hopelijk triggert dat niet teveel "beweging" en dus opnames. Daar is voor de WAF wel interesse om ze op afstand te kunnen bekijken.
Wat maakt een goeie camera?
De sensorgrootte (ipcamtalk: alles wat kleiner is 1/1.8" is niet goed blijkbaar)? Het lijkt ook niet zo hyper belangrijk om heel veel pixels te hebben (zeker in het donker).
De lens (vast of aanpasbaar)?
positie aanstuurbaar (PTZ) of eerder vast (turret/bullet/dome)?
Of eerder de lichtgevoeligheid (min illumination in lux)?
De AI features zoals auto/mens/... detectie? En kan HA/Frigate daar mee om?
Het budget? Ik ga er wss toch minstens 3 ophangen...
Waar je de camera ophangt? Welke factoren zijn van belang?
De kijkhoek? Ik vermoed dat dat heel situatie afhankelijk is?
De DORI waardes (detectie tot identification)?
Iets anders?
Aliexpress staat vol met SIMICAM en ASECAM onder anderen, en deze lijkt _ook_ ONVIF te ondersteunen. Is dat iets waard?
Op het werk raden ze me deze aan:
DS-2CD2347G2-LSU
Alvast bedankt voor jullie kennisdeling, ik ga meevolgen en ook wat terug lezen/zoeken in dit topic.
En finaal: alvast een fijn nieuwjaar gewenst!
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3