Wat is het precieze type? En wat zegt de handleiding van je camera hoe eea moet werken?Mamanini schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:36:
De camera's en app zijn van Reolink en imternet KPN (zwarte router). Is dit genoeg info? Ben zelf echt een enorme leek dus 😅
Type is RLN8-410. Handleiding..uhm..monteur heeft alles meegeberacht en geïnstalleerd dus weet niet eens of ik die wwl heb? Zal dat nog ff aan mn man vragen. En anders online misschien?duvekot schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:40:
[...]
Wat is het precieze type? En wat zegt de handleiding van je camera hoe eea moet werken?
Dat is een NVR (recorder) .. dus je hebt een heel systeem gekocht zo te lezen ...Mamanini schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:15:
[...]
Type is RLN8-410. Handleiding..uhm..monteur heeft alles meegeberacht en geïnstalleerd dus weet niet eens of ik die wwl heb? Zal dat nog ff aan mn man vragen. En anders online misschien?
Als ik even Google:
https://support.reolink.c...e-UID-via-Reolink-Client/
Maar ik zou de installateur maar weer bellen ...dit valt een beetje buiten de scope van dit topic.
Na een aantal pagina's door te hebben gelezen heb ik wat advies nodig. Ik heb net de sleutel gekregen van een nieuwbouwhuis. Bij het ontwerp werd er gevraagd of we van plan waren om een alarmsysteem te installeren.
Hierop hebben geantwoord dat we camera's op wilden hangen, prima. De kabels zouden tijdens de bouw worden aangelegd en netjes worden weg gewerkt. Nu ben ik bezig met de afwerking maar zie ik dat we alarm kabel hebben gekregen (6-adering 4 x .22 + 2 x .75mm). Ik verwachtte eigenlijk een UTP kabel te zien, ik wilde namelijk POE camera's ophangen.
Ik begrijp dat de alarmkabels gebruikt worden voor alarmdetectoren, sirene en flitslamp. Die wil ik allemaal niet alleen een tweetal camera's.
Begrijp ik nu goed dat ik deze kabel hier niet voor kan gebruiken? En op zijn best kan proberen om deze kabel terug te trekken en er zelf een UTP kabel aan vast kan maken.
Beetje jammer als dit zo is, kan ik alsnog met accu camera's op wifi gaan gebruiken.
Hierop hebben geantwoord dat we camera's op wilden hangen, prima. De kabels zouden tijdens de bouw worden aangelegd en netjes worden weg gewerkt. Nu ben ik bezig met de afwerking maar zie ik dat we alarm kabel hebben gekregen (6-adering 4 x .22 + 2 x .75mm). Ik verwachtte eigenlijk een UTP kabel te zien, ik wilde namelijk POE camera's ophangen.
Ik begrijp dat de alarmkabels gebruikt worden voor alarmdetectoren, sirene en flitslamp. Die wil ik allemaal niet alleen een tweetal camera's.
Begrijp ik nu goed dat ik deze kabel hier niet voor kan gebruiken? En op zijn best kan proberen om deze kabel terug te trekken en er zelf een UTP kabel aan vast kan maken.
Beetje jammer als dit zo is, kan ik alsnog met accu camera's op wifi gaan gebruiken.
"Makkelijkste" is idd de kabels vervangen .. als ze tenminste overal netjes in een mantelbuis zijn gestopt ... En niet ergens ingemetseld zijn. Probeer idd direct een kabel mee te trekken als je de oude er uit haalt.whipcheck schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:23:
Na een aantal pagina's door te hebben gelezen heb ik wat advies nodig. Ik heb net de sleutel gekregen van een nieuwbouwhuis. Bij het ontwerp werd er gevraagd of we van plan waren om een alarmsysteem te installeren.
Maar wat had je precies afgesproken? Heb je iets van meerwerk opdracht getekend en wat stond daar in?
We hebben aangegeven dat we camera's wilden ophangen, geen alarmsysteem, vervolgens zijn er alarmkabels ingetekend. Nu heb ik ons contract nagekeken en het staat er inderdaad als alarmkabel in.duvekot schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:49:
[...]
"Makkelijkste" is idd de kabels vervangen .. als ze tenminste overal netjes in een mantelbuis zijn gestopt ... En niet ergens ingemetseld zijn. Probeer idd direct een kabel mee te trekken als je de oude er uit haalt.
Maar wat had je precies afgesproken? Heb je iets van meerwerk opdracht getekend en wat stond daar in?
Dit is een zelfbouwhuis met een contract van 60 pagina's met allerlei detail tekeningen en beschrijvingen. Dit is er dus doorheen geglipt.
De kabel zit inderdaad in een mantelbuis(je) en er zit een aparte groep in de meterkast voor het alarmsysteem. Ik heb er een hard hoofd in dat ik daar een nieuwe utp kabel doorheen ga krijgen. Ben bang dat de kabel los schiet tijdens het trekken. Ik zal het op een later moment proberen, erg jammer nu extra werk omdat de kopersbegeider een verkeerde kabel intekent en ik niet goed heb opgelet.
Als de afspraak is: camera's ophangen dan zullen ze daar een voorziening voor moeten opleveren, hetzij coax, hetzij ethernet OF ze moeten ervan uitgaan dat je wifi camera's wilt ophangen - hoe worden die dan gevoed? Heb je eea al nagevraagd en gecheckt of ze een aanvaardbare oplossing kunnen bieden?whipcheck schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:01:
[...]
We hebben aangegeven dat we camera's wilden ophangen, geen alarmsysteem, vervolgens zijn er alarmkabels ingetekend. Nu heb ik ons contract nagekeken en het staat er inderdaad als alarmkabel in.
Dit is een zelfbouwhuis met een contract van 60 pagina's met allerlei detail tekeningen en beschrijvingen. Dit is er dus doorheen geglipt.
De kabel zit inderdaad in een mantelbuis(je) en er zit een aparte groep in de meterkast voor het alarmsysteem. Ik heb er een hard hoofd in dat ik daar een nieuwe utp kabel doorheen ga krijgen. Ben bang dat de kabel los schiet tijdens het trekken. Ik zal het op een later moment proberen, erg jammer nu extra werk omdat de kopersbegeider een verkeerde kabel intekent en ik niet goed heb opgelet.
Wat andere zeggen .. je kan het altijd proberen op te brengen in een discussie .. ook bij je kopersbegeleider.whipcheck schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:01:
[...]
We hebben aangegeven dat we camera's wilden ophangen, geen alarmsysteem, vervolgens zijn er alarmkabels ingetekend. Nu heb ik ons contract nagekeken en het staat er inderdaad als alarmkabel in.
Als het een standaard mantelbuis is voor alle electra dan komt er wel een enkele (en als je je best doet een dubbele) UTP doorheen. En hoe erg is het als het los schiet? Nu kan je er eigenlijk ook niet iets mee .. en als de buis leeg is krijg je er altijd wel een touwtje doorheen met een stofzuiger. Daarna de trekveer en daar de UTP aan vast. let wel op hoe je die vast maakt .. dat het een beetje kan bewegen om makkelijker om hoekjes te kunnen. En eventueel een kabel glijmiddel (op waterbasis) gebruiken als het na 3 keer nog niet gelukt is. De aanhouder wint meestal bij kabels trekken .. en met 1 UTP is het al een stuk makkelijker dan als je er 2 (of zelfs 3) doorheen probeert te krijgen.
In extremo kan je eens kijken of je 100Mbit werkend kan krijgen over die 4 aders .. maar of je apparaten daar goed mee overweg kunnen is een hele andere vraag . En PoE kan je dan volgens mij helemaal wel vergeten. En zo zijn er vast ook nog wel andere exotische oplossingen te vinden .. wat meestal meer kost en lastiger is netjes weg te werken.
Maar ook dit gaat al weer verder dan het doel van dit topic
Ik denk dat ik de kabel aan de voorzijde van de woning makkelijk(er) kan vervangen, afstand is redelijk kort tot de meterkast.
Dan meer ontopic:
In mijn huidige woning heb ik Eufy, 2 wifi camera's op accu + wifi deurbel. Dit werkt samen in 1 app en is erg gebruiksvriendelijk. Nu is het wel zo dat als iemand aanbelt het erg lang duurt voordat er verbinding is met de telefoon.
We gaan nu verhuizen naar een nieuwe woning waarvoor ik het volgende zoek:
Doel:
Oprit in de gaten houden (10-12 meter van huis tot openbare weg).
Achtertuin in de gaten houden (25 m diep)
Opties die ik overweeg:
Dan meer ontopic:
In mijn huidige woning heb ik Eufy, 2 wifi camera's op accu + wifi deurbel. Dit werkt samen in 1 app en is erg gebruiksvriendelijk. Nu is het wel zo dat als iemand aanbelt het erg lang duurt voordat er verbinding is met de telefoon.
We gaan nu verhuizen naar een nieuwe woning waarvoor ik het volgende zoek:
- 2 POE camera's (voor en achterzijde woning)
- camera deurbel (ook POE).
- Gong, apparaat wat het geluid maakt en lokale opslag.
Doel:
Opties die ik overweeg:
- Reolink, ik denk dat dit meer van hetzelfde is als Eufy.
- Eufy behouden.
- Hikvision camera's en deurbel, familie is erg tevreden over het systeem (dit is wel door externe partij aangelegd)
Als je nu iets al hebt wat voor het doel prima kan werken . Dan zou ik dat houden. Het zal waarschijnlijk niet slechter/beter gaan werken op een andere plek .. maar niet gebruiken en weggooien is ook niet echt duurzaam.whipcheck schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:33:
Ik denk dat ik de kabel aan de voorzijde van de woning makkelijk(er) kan vervangen, afstand is redelijk kort tot de meterkast.
Dan meer ontopic:
We gaan nu verhuizen naar een nieuwe woning waarvoor ik het volgende zoek:Alle kabels komen uit in de meterkast waarin ik een switch zal installeren. Heeft het zin om de eufycams te vevangen, zal de retentietijd korter worden? Mocht dit een nee zijn pak ik Eufycams en hang ik deze weer op. Maakt het wel veel verschil dan overweeg ik alternatieven.
- 2 POE camera's (voor en achterzijde woning)
- camera deurbel (ook POE).
- Gong, apparaat wat het geluid maakt en lokale opslag.
Doel:
Opties die ik overweeg:Ik vind de deurbellen van Reolink en Eufy minder mooi dan die van Hikvision. Iemand een aanrader of toch gewoon weer de Eufy's ophangen?
- Reolink, ik denk dat dit meer van hetzelfde is als Eufy.
- Eufy behouden.
- Hikvision camera's en deurbel, familie is erg tevreden over het systeem (dit is wel door externe partij aangelegd)
En daarna verder kijken naar POE cameras rustig en niet overhaast een keuze maken. Grootste uitdaging gaat het "lokale" gebruik zijn .. en dan toch een remote ingang hebben om eea te kunnen bekijken. Daarvoor is altijd wat infrastructuur nodig .. tenzij je je telefoon altijd met wireguard of andere VPN oplossing in je thuis lan laat lijken te zijn.
Net begonnen met oriënteren op een systeem. Aardig aan het verzuipen - dus dank voor de duiding die dit topic al biedt.
Ik wil, na aanvankelijke installatie, eigenlijk ook met allerlei 'nieuwe leukigheid' gaan spelen. D.w.z. op z'n minst wil ik een slimme bewegingsdetectie, binnen afgebakende gebieden, maar eigenlijk vervolgens ook herkenning van kentekenplaten en gezichten en daarvan triggers maken voor home automation.
Ik heb het beeld dat dit nu net zo'n beetje moet kunnen, met bijvoorbeeld Dahua camera's en NVR. Of is dat nog vooral marketing praat? En ik vermoed dat het beter gaat met 'merkeigen' intelligentie (ook deels in de camera) dan door er iets als Frigate tegenaan te gooien? (Met beter bedoel ik dan vooral: op qua prijs en stroomverbruik bescheidener hardware.)
Klopt dit zo'n beetje? Is dit iets wat mensen hier al doen en ervaringen over kunnen delen? (Het topic loopt er op eerste blik niet van over..)
Ik wil, na aanvankelijke installatie, eigenlijk ook met allerlei 'nieuwe leukigheid' gaan spelen. D.w.z. op z'n minst wil ik een slimme bewegingsdetectie, binnen afgebakende gebieden, maar eigenlijk vervolgens ook herkenning van kentekenplaten en gezichten en daarvan triggers maken voor home automation.
Ik heb het beeld dat dit nu net zo'n beetje moet kunnen, met bijvoorbeeld Dahua camera's en NVR. Of is dat nog vooral marketing praat? En ik vermoed dat het beter gaat met 'merkeigen' intelligentie (ook deels in de camera) dan door er iets als Frigate tegenaan te gooien? (Met beter bedoel ik dan vooral: op qua prijs en stroomverbruik bescheidener hardware.)
Klopt dit zo'n beetje? Is dit iets wat mensen hier al doen en ervaringen over kunnen delen? (Het topic loopt er op eerste blik niet van over..)
Als ik dit zo lees dan denk ik dat je best naar Unifi zal gaan.Gwaihir schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:53:
Net begonnen met oriënteren op een systeem. Aardig aan het verzuipen - dus dank voor de duiding die dit topic al biedt.
Dan heb je herkenning van kentekenplaat en de intelligentie heb je dan ook.
Frigate heb je dan niet nodig.
Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi
Oh? Interesting.. het is mijn beeld dat Unifi net als Synology zo'n partij is die goed is in een naburig veld en zo een graantje mee pikt, maar zelf niet al te serieus te nemen valt qua camera's (en NVR?). De camera's ondersteunen ook geen ONVIF, als ik het goed zie, en proberen je dus zo volledig mogelijk in hun vendor lock te lokken?RedPas schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:14:
Als ik dit zo lees dan denk ik dat je best naar Unifi zal gaan.
Dan heb je herkenning van kentekenplaat en de intelligentie heb je dan ook.
Das gedaan, ze ondersteunen nu ook third partyGwaihir schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:33:
[...]
Oh? Interesting.. het is mijn beeld dat Unifi net als Synology zo'n partij is die goed is in een naburig veld en zo een graantje mee pikt, maar zelf niet al te serieus te nemen valt qua camera's (en NVR?). De camera's ondersteunen ook geen ONVIF, als ik het goed zie, en proberen je dus zo volledig mogelijk in hun vendor lock te lokken?
En Unifi is voor de moment heeeeel sterk bezig met cameras!
Zoek es naar Tom Lawrence op YT, veel videos met goede uitleg!
Je zal het je niet beklagen
Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi
@RedPas Ik bedoelde andersom: de camera's kunnen zelf niet in third-party, toch?
Ik zag een paar bedrijven die zowel camera's als netwerk doen naar unifi grijpen voor (W)LAN, maar niet voor camera's.. Maar nu ik er 'ns wat naar zoek zie ik in elk geval qua prijs ook wel high-end spul.
Ik geloof dat ik je moet bedanken - dus bedankt! - maar denken dat ik in elk geval 't merk al wist was wel overzichtelijker
.
Ik zag een paar bedrijven die zowel camera's als netwerk doen naar unifi grijpen voor (W)LAN, maar niet voor camera's.. Maar nu ik er 'ns wat naar zoek zie ik in elk geval qua prijs ook wel high-end spul.
Ik geloof dat ik je moet bedanken - dus bedankt! - maar denken dat ik in elk geval 't merk al wist was wel overzichtelijker
Heb je de link uit deze post al gevolgd?Gwaihir schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:53:
Maar het korte antwoord is ja, wat je wilt kan gewoon zonder extra hardware. Wel kun je met extra hardware extra truuken uithalen. Hoe gek wil je t maken?
@DjoeC Ja en dat was schrikken! Want ik heb inderdaad camera's ingetekend die elk zo'n beetje een gevel van huis / schuur doen en dus erg ver kijken. En nu weet ik 't nog even zo net niet..
(Ik heb ook niet zo maar zin om nog 2x zoveel op te gaan hangen, o.a. omdat ik de camera's zelf erg onopvallend wil houden. Dus kijk ik dan maar redelijk high end.)
.
Wil 't ook graag in 1x goed doen, niet elk jaar weer 't een of ander upgraden of bijplaatsen. Wellicht tenzij ik nu tevoren zie dat het een of ander er 'nog net niet' is, qua wat goed werkt en voor een nette prijs beschikbaar is. Dan misschien bewust wat relatief goedkoops neerhangen en over drie jaar nogmaals bekijken.
(Ik heb ook niet zo maar zin om nog 2x zoveel op te gaan hangen, o.a. omdat ik de camera's zelf erg onopvallend wil houden. Dus kijk ik dan maar redelijk high end.)
Best gek prettig gestoord, zo lang de waf het trektHoe gek wil je t maken?
Wil 't ook graag in 1x goed doen, niet elk jaar weer 't een of ander upgraden of bijplaatsen. Wellicht tenzij ik nu tevoren zie dat het een of ander er 'nog net niet' is, qua wat goed werkt en voor een nette prijs beschikbaar is. Dan misschien bewust wat relatief goedkoops neerhangen en over drie jaar nogmaals bekijken.
Als je naar de wiki gaat en/of verschillende topics op ipcamtalk kun je op je "eigen google maps" FOV etc. projecteren, ik heb ooit eens een link hier geplaatst maar zou niet weten hoe die terug te vinden. Ook wat je ziet met een specifiek cameratype op een specifieke hoogte kun je op eoa website berekenen (ook die is hier weleens genoemd meen ik).Gwaihir schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:51:
@DjoeC Ja en dat was schrikken! Want ik heb inderdaad camera's ingetekend die elk zo'n beetje een gevel van huis / schuur doen en dus erg ver kijken. En nu weet ik 't nog even zo net niet..
[...]
Best gek prettig gestoord, zo lang de waf het trekt.
Mensen op die site zijn ook erg behulpzaam - tot je de eigenaar tegen de haren instrijkt
Super die calculator, zeer inzicht gevend! @vuurvreter63, @DjoeC.
Alleen bij de voordeur lijkt een 2.7 of 2.8mm camera zinnig, verder kom ik gelijk op 6mm en hoger.
En ik vraag me nu af van welke kant je het liefst kijkt. Ik dacht bijv. een camera vanaf schuin voor op onze keukendeur te richten. Die kijkt dan vanaf zo'n 10 meter, met wat ik zoal in beeld dacht te brengen zit die deur dan in recognition. Vanaf vrijwel recht tegenover de deur kan ook, met de deur op zo'n 5 meter afstand duidelijk in identification. Maar dan kijk ik iemand bij de deur dus recht op z'n rug. Wat zie ik dan? Als ik dan toch een kleiner stuk in beeld ga brengen (rondom specifiek die deur), kan ik dan niet beter een lens pakken met een langere brandpuntsafstand om dat toch schuin van voren te doen, vanaf die 10 meter?
Alleen bij de voordeur lijkt een 2.7 of 2.8mm camera zinnig, verder kom ik gelijk op 6mm en hoger.
En ik vraag me nu af van welke kant je het liefst kijkt. Ik dacht bijv. een camera vanaf schuin voor op onze keukendeur te richten. Die kijkt dan vanaf zo'n 10 meter, met wat ik zoal in beeld dacht te brengen zit die deur dan in recognition. Vanaf vrijwel recht tegenover de deur kan ook, met de deur op zo'n 5 meter afstand duidelijk in identification. Maar dan kijk ik iemand bij de deur dus recht op z'n rug. Wat zie ik dan? Als ik dan toch een kleiner stuk in beeld ga brengen (rondom specifiek die deur), kan ik dan niet beter een lens pakken met een langere brandpuntsafstand om dat toch schuin van voren te doen, vanaf die 10 meter?
Je begint met camera's "niet te hoog" te hangen, je wilt onder het petje kijken. Je houdt rekening met eventueel tgenlicht (lantaarnpaal, buitenlamp buren).Gwaihir schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:20:
Super die calculator, zeer inzicht gevend! @vuurvreter63, @DjoeC.
DORI afstanden van camera's staan in de specs maar conform eerdere links zijn die "optimistisch", ik weet zo niet hoe de calculator daar mee omgaat.
En dan kom je dus op slimmere camera's of extra software. Neem je een zoom camera dan is die vaak (niet altijd) automatisch in te zoomen op een gedetecteerd onderwerp, bij uit beeld raken van het onderwerp gaat ie weer terug naar de uitgangspositie. Met een 2.7-12mm kom je dan al een heel eind (meer zoom, minder FOV). Met extra software heb je de zoom functie niet nodig maar kun je camera met vast brandpund bijvoorbeeld een PTZ laten aansturen die vervolgens de juiste richting op draait en inzoomt.
Ik vermoed (maar heb dat nog niet uitgezocht, dat een camera zoals deze https://empiretech01.com/...work-panoramic-ptz-camera dat in-camera afhandelt: Detectie in 180 graden, draaien naar het gedetecteerde object. NB: Dit is geen aanbeveling voor dit of een vergelijkbaar product omdat ik het niet uitgezocht heb of heb zien functioneren....
Aanvulling: In de originele Dahua firmware zit een schuifje waarmee je de camera's inderdaad kunt linken. De specs qua lenzen zijn overigens niet super
[ Voor 3% gewijzigd door DjoeC op 14-03-2025 11:53 ]
@DjoeC Met een 'zoom' camera bedoel je dan PTZ? Want een 'motorische zoom' zoomt altijd in op het midden, toch? (Dat lijkt mij meer instelgemak dan om actief te wisselen tijdens het gebruik.) Ik hoop de camera's eerlijk gezegd 'n stuk onopvallender te laten dan zo'n 'beest'.
Hoogte komt vrij gemakkelijk uit. Dat zal steeds 2 à 2,5 meter zijn. (Alleen bij de voordeur is dat puzzelen.)
Maar tegenlicht is er al snel. Aan onze schuur bijvoorbeeld zitten een paar lampen die altijd aan zijn in het donker, zoals je dat heel vaak ziet. Zijn die niet slechts een redelijk geconcentreerd wit punt op een camera die naar die schuur kijkt? (= Verpesten ze (een groot deel van) het beeld?) Het lijkt me dat wat licht een camera óók juist helpt..
Hoogte komt vrij gemakkelijk uit. Dat zal steeds 2 à 2,5 meter zijn. (Alleen bij de voordeur is dat puzzelen.)
Maar tegenlicht is er al snel. Aan onze schuur bijvoorbeeld zitten een paar lampen die altijd aan zijn in het donker, zoals je dat heel vaak ziet. Zijn die niet slechts een redelijk geconcentreerd wit punt op een camera die naar die schuur kijkt? (= Verpesten ze (een groot deel van) het beeld?) Het lijkt me dat wat licht een camera óók juist helpt..
Waar doel je dan op en waar zie je dat? (Ik begin brandpuntsafstand te doorgronden, maar staat er nog meer in over lichtechtheid, vervorming e.d. waar ik op zou moeten letten?)DjoeC schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:35:
De specs qua lenzen zijn overigens niet super
[ Voor 18% gewijzigd door Gwaihir op 14-03-2025 12:10 ]
@Gwaihir Nee, met een zoom bedoelde ik echt een vaste zoom met inderdaad de steeds smallere FOV (breedte van het beeld).
Het "beest" valt dan wel weer mee qua omvang, zoals met alles: het lijkt heel veel maar als het eenmaal staat of hangt "went" het heel snel. O ja, denk ook even na over zwarte of witte uitvoeringen van camera's, zwarte vallen wat beter weg op donkere muren.
Tegenlichteffect betekent natuurlijk dat licht achter een object/peroon ervoor zorgt dat de voorkant in de schaduw komt. YMMV. Ik gebruik IR camera's maar met het strooilicht hier om het huis heb ik dat eigenlijk niet nodig en staat het uit. Platteland, kassen, buren met altijd aan lampen. Deze week met maanlicht prima kleurenbeelden in de nacht. We hebben lampen op sensoren maar geen altijd-aan, de beesten in de tuin/de weilanden mogen ook wel wat donkerte ervaren. Ik zie mezelf als "gast" in de open ruimte. Met de huidige domatica oplossingen is er zoveel te automatiseren en sensoren kosten ook geen drol meer. Dat gezegd hebbend: open landschap (bomen in/om de tuin, buren op wat afstand) betekent wel dat je tegenwoordig je beveiliging op orde moet hebben. Camera's is maar een klein onderdeel want voor jij of een bewakingsdienst kunt reageren is je huis/schuur leeg. Het begint dus met zorgen dat niemand zomaar naar binnen kan (meerpunts sluitingen, gelaagde beglazing en nog wat maatregelen).
O ja, nog over de specs. Lens 1:1.2 is beter dan 1:1.8, 1:2.8, etc. bij een gelijk aantal pixels!!! Meer pixels dan is een betere lens nodig, de reden dat op ipcamtalk nog steeds de 4MP cameras voorkeur genieten boven de 8mp camera's. Meer MP is een kleiner pixel formaat is minder lichtgevoelig. Zijn oplossingen voor als je heel veel geld wilt betalen
DORI in de specs is optimistisch, idem lichtgevoeligheid (0.00000whatever). Er is vaak ook niet op specs te vergelijken tussen merken. Zoek ervaringen (ipcamtalk.com of elders).
Hikvision en Dahua zijn grote merken met gemiddeld goeie spullen. Beiden hebben hun submerken zoals de camera's van Andy van Dahua zijn onder eigen label en met internationale (niet Chinesische) software. Een topmerk dat ook genoemd mag worden is Axis - maar da's qua prijs voor een de meeste particulieren niet interessant.
Het "beest" valt dan wel weer mee qua omvang, zoals met alles: het lijkt heel veel maar als het eenmaal staat of hangt "went" het heel snel. O ja, denk ook even na over zwarte of witte uitvoeringen van camera's, zwarte vallen wat beter weg op donkere muren.
Tegenlichteffect betekent natuurlijk dat licht achter een object/peroon ervoor zorgt dat de voorkant in de schaduw komt. YMMV. Ik gebruik IR camera's maar met het strooilicht hier om het huis heb ik dat eigenlijk niet nodig en staat het uit. Platteland, kassen, buren met altijd aan lampen. Deze week met maanlicht prima kleurenbeelden in de nacht. We hebben lampen op sensoren maar geen altijd-aan, de beesten in de tuin/de weilanden mogen ook wel wat donkerte ervaren. Ik zie mezelf als "gast" in de open ruimte. Met de huidige domatica oplossingen is er zoveel te automatiseren en sensoren kosten ook geen drol meer. Dat gezegd hebbend: open landschap (bomen in/om de tuin, buren op wat afstand) betekent wel dat je tegenwoordig je beveiliging op orde moet hebben. Camera's is maar een klein onderdeel want voor jij of een bewakingsdienst kunt reageren is je huis/schuur leeg. Het begint dus met zorgen dat niemand zomaar naar binnen kan (meerpunts sluitingen, gelaagde beglazing en nog wat maatregelen).
O ja, nog over de specs. Lens 1:1.2 is beter dan 1:1.8, 1:2.8, etc. bij een gelijk aantal pixels!!! Meer pixels dan is een betere lens nodig, de reden dat op ipcamtalk nog steeds de 4MP cameras voorkeur genieten boven de 8mp camera's. Meer MP is een kleiner pixel formaat is minder lichtgevoelig. Zijn oplossingen voor als je heel veel geld wilt betalen
DORI in de specs is optimistisch, idem lichtgevoeligheid (0.00000whatever). Er is vaak ook niet op specs te vergelijken tussen merken. Zoek ervaringen (ipcamtalk.com of elders).
Hikvision en Dahua zijn grote merken met gemiddeld goeie spullen. Beiden hebben hun submerken zoals de camera's van Andy van Dahua zijn onder eigen label en met internationale (niet Chinesische) software. Een topmerk dat ook genoemd mag worden is Axis - maar da's qua prijs voor een de meeste particulieren niet interessant.
[ Voor 23% gewijzigd door DjoeC op 14-03-2025 12:44 ]
Gebruikt niemand hier TP-Link Vigi camera's? Ik heb er vorige week 6 geplaatst in Suriname bij het huis van een collega van mij inclusief een recorder box. Alles POE, 2x 2.8mm, 4x4mm. De kwaliteit is echt subliem! Ook in de nacht nog kleur. Veel beter dan ik had verwacht en voor een hele leuke prijs 
https://www.tp-link.com/n...i-c340/v1%20(4mm%20lens)/
https://www.tp-link.com/n...i-c440/v1%20(4mm%20lens)/
Overigens kleur in het donker ook zonder de witte LED's aan. Die gebruiken we alleen als warning lights als er een mens wordt gedetecteerd midden in de nacht. Audio is ook crisp. Leuk om naar het huis te kijken in Suriname waar het nu lekker weer is en wij zitten hier in de kou
haha. Overigens 6 cameras H265 over het 5mbit adsl lijntje werkt ook nog prima.
Overigens kleur in het donker ook zonder de witte LED's aan. Die gebruiken we alleen als warning lights als er een mens wordt gedetecteerd midden in de nacht. Audio is ook crisp. Leuk om naar het huis te kijken in Suriname waar het nu lekker weer is en wij zitten hier in de kou
ik zie multistream en ONVIF support... begint niet slecht.unconnected schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:15:
Gebruikt niemand hier TP-Link Vigi camera's? Ik heb er vorige week 6 geplaatst in Suriname bij het huis van een collega van mij inclusief een recorder box. Alles POE, 2x 2.8mm, 4x4mm. De kwaliteit is echt subliem! Ook in de nacht nog kleur. Veel beter dan ik had verwacht en voor een hele leuke prijs
Overigens kleur in het donker ook zonder de witte LED's aan. Die gebruiken we alleen als warning lights als er een mens wordt gedetecteerd midden in de nacht. Audio is ook crisp. Leuk om naar het huis te kijken in Suriname waar het nu lekker weer is en wij zitten hier in de kouhaha. Overigens 6 cameras H265 over het 5mbit adsl lijntje werkt ook nog prima.
wel behoorlijk kleine sensors.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Tip: zet framerate naar 15 en stuur h264(+) naar de NVR. Op de 1:3 lens is al gereageerd. Redenen: lees dit topic terug maar korte samenvatting: je wilt herkenning onder slechte omstandigheden, geen vakantieplaatsen. Sorry....unconnected schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:15:
Overigens kleur in het donker ook zonder de witte LED's aan. Die gebruiken we alleen als warning lights als er een mens wordt gedetecteerd midden in de nacht. Audio is ook crisp. Leuk om naar het huis te kijken in Suriname waar het nu lekker weer is en wij zitten hier in de kouhaha. Overigens 6 cameras H265 over het 5mbit adsl lijntje werkt ook nog prima.
Van de week 2 cameras bij Andy aangevraagd voor werk:
1 was via amazon.de te bestellen, dat was een makkie. De andere had ie niet online staan.
In eerste instantie kon hij tegemoet komen met een PayPal betaling. Aangezien we dat niet hebben kwam de optie tot betaling via AliExpress (en dan via iDeal). Helemaal top! Hij reageert snel en denkt prima mee.
Nu wachten tot ze er zijn zodat ik kan gaan spelen
1 was via amazon.de te bestellen, dat was een makkie. De andere had ie niet online staan.
In eerste instantie kon hij tegemoet komen met een PayPal betaling. Aangezien we dat niet hebben kwam de optie tot betaling via AliExpress (en dan via iDeal). Helemaal top! Hij reageert snel en denkt prima mee.
Nu wachten tot ze er zijn zodat ik kan gaan spelen

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Interessant dat dat toch nuttig blijkt en in de automatische aansturingen zit.DjoeC schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:28:
@Gwaihir Nee, met een zoom bedoelde ik echt een vaste zoom met inderdaad de steeds smallere FOV (breedte van het beeld).
Zwart inderdaad, of zelfs overspuiten waar het onder / tegen bruin hout aan hangt.Het "beest" valt dan wel weer mee qua omvang, zoals met alles: het lijkt heel veel maar als het eenmaal staat of hangt "went" het heel snel. O ja, denk ook even na over zwarte of witte uitvoeringen van camera's, zwarte vallen wat beter weg op donkere muren.
Onopvallend is hier héél belangrijk, zeker aan het huis zelf. Dat gaat niet alleen om eigen formaat en kleur; een camera die 180 graden zicht wil hebben kan zelf ook nergens in / achter hangen. Dat maakt 'm erg prominent.
Ik wil mezelf één zichtbaar aan het huis geplaatste camera toestaan, enigszins nabij de voordeur. Daar kan ik dan ook naar wijzen als bijvoorbeeld een bezorger onredelijk is. (Zo van 'joh, de opname kan naar je baas als jij dat wil'.) Al te zichtbaar in de entree gaat me te ver, dus wil ik een pinhole camera in het kozijn opnemen. (Belangrijke plek dus dan maar m'n budget daarop verbranden.)
Maar tot nu toe lijk ik ook redelijkerwijs niet aan één camera hangende aan het huis aan de andere kant te ontkomen. En daar hebben we best wel moeite mee, mijn vrouw zo mogelijk nog meer dan ik. Er hing ongeveer daar een tijdje een bewegingsmelder (draadloos), als alarm voor jonge kinderen die in de vijver zouden kunnen vallen, en we zijn héél blij dat die weer weg kon.
Eens. Niet in de weilanden, maar ook ik zie nodeloos licht toch als een stukje vervuiling. Evenwel het huis gekocht met alléén een paar schemerschakelaars. Dus 't is altijd aan (of altijd uit). Aangezien ik geen breed pak zichtbare sensoren wil, wil ik dat t.z.t. pas verder automatiseren, op basis van wat de camera's zien.Tegenlichteffect betekent natuurlijk dat licht achter een object/peroon ervoor zorgt dat de voorkant in de schaduw komt. YMMV. Ik gebruik IR camera's maar met het strooilicht hier om het huis heb ik dat eigenlijk niet nodig en staat het uit. Platteland, kassen, buren met altijd aan lampen. Deze week met maanlicht prima kleurenbeelden in de nacht. We hebben lampen op sensoren maar geen altijd-aan, de beesten in de tuin/de weilanden mogen ook wel wat donkerte ervaren. Ik zie mezelf als "gast" in de open ruimte. Met de huidige domatica oplossingen is er zoveel te automatiseren en sensoren kosten ook geen drol meer.
Logisch, maar dat zal in de spec voor lichtgevoeligheid ook terug komen, toch?O ja, nog over de specs. Lens 1:1.2 is beter dan 1:1.8, 1:2.8, etc. bij een gelijk aantal pixels!!! Meer pixels dan is een betere lens nodig, de reden dat op ipcamtalk nog steeds de 4MP cameras voorkeur genieten boven de 8mp camera's. Meer MP is een kleiner pixel formaat is minder lichtgevoelig.
Ik kijk mede naar aanleiding daarvan tot nu toe naar 4 - 6 MP camera's.
Optimistisch, maar wel geschikt voor onderling vergelijk (binnen één merk)?DORI in de specs is optimistisch, idem lichtgevoeligheid (0.00000whatever).
Daar het allemaal zo optimistisch is, probeer ik in die tool (ruim) binnen het identification bereik te blijven. Maar 't doet wel pijn te beseffen dat ik zelfs dan vermoedelijk 'slechts' een goede regcognition aan het ophangen ben, in de praktijk. (Het is mijn indruk dat de tool simpelweg kijkt naar het aantal pixels per meter onderwerp, op elke afstand. Maar ik zal dat voor aanschaf nog naast de DORI opgave van de fabrikant leggen.)
Gemiddeld? Ervaringen ijlen altijd na en geven daarmee eigenlijk steeds een goed beeld van de vorige generatie i.p.v. de huidige. Dat sluit een miskleun-model niet uit dus. Zijn die er zo nu en dan, bedoel je dat te zeggen?Er is vaak ook niet op specs te vergelijken tussen merken. Zoek ervaringen (ipcamtalk.com of elders).
Hikvision en Dahua zijn grote merken met gemiddeld goeie spullen. Beiden hebben hun submerken zoals de camera's van Andy van Dahua zijn onder eigen label en met internationale (niet Chinesische) software.
Het is mijn beeld dat de verschillende 'slimmigheden' (qua herkenning) merkspecifiek zijn en daarmee slecht mixbaar. Op een of andere manier kwam ik bij Dahua uit en zeker met wat van die 'OEM korting' lijkt die keuze prima uit te vallen. Dus ben ik voorlopig binnen dat merk aan het grasduinen.
@Gwaihir kijk op de site van Andy, pik een camera en ga met dat model naar ipcamtalk. Er zijn er paar lui die constant vergelijkende reviews maken, een accountje daar is handig. Er is er minimaal 1 met een directe lijn naar Dahua engineering. Bijvoorbeeld bij introductie van de 180 graden cam zijn daarin een aantal problemen opgelost. Andy sponsort dat door preproductie camera's beschikbaar te stellen.
Ik had zelf een issue en kreeg meteen het aanbod om een Dahua engineer mee te laten kijken.
Ik had zelf een issue en kreeg meteen het aanbod om een Dahua engineer mee te laten kijken.
@DjoeC Opgelost met een firmware update?
Ja, ik heb net een account gemaakt, omdat anders de plaatjes zoals deze niet te bekijken zijn. Want ik ben het er 100% mee eens dat wat je 's nachts ziet er toe doet en hoe veel mooier het overdag eventueel is slechts een minieme bonus.
Ik zat naar een 5MP camera te kijken, 1/2.7" sensor, maar vond in de winkels vooral het 8MP directe broertje. Tja, wordt ik daar slechter van? Die heeft een 1/1.8" sensor, dus op zich een grotere = beter. Maar dat ligt er dan maar aan hoe de samenwerking tussen pixels uit valt wanneer ik 'm op 5MP zet, lijkt me..
En toch: in de maker van die chart vind die 1/2.7" sensor al ongeschikt voor 5MP, maar die 1/1.8" in elk geval nog matig op 8MP. Dan lijkt het populaire exemplaar sowieso geschikter, tegen de 'door maar rustig met de pixels' wijsheid in..
Ja, ik heb net een account gemaakt, omdat anders de plaatjes zoals deze niet te bekijken zijn. Want ik ben het er 100% mee eens dat wat je 's nachts ziet er toe doet en hoe veel mooier het overdag eventueel is slechts een minieme bonus.
Ik zat naar een 5MP camera te kijken, 1/2.7" sensor, maar vond in de winkels vooral het 8MP directe broertje. Tja, wordt ik daar slechter van? Die heeft een 1/1.8" sensor, dus op zich een grotere = beter. Maar dat ligt er dan maar aan hoe de samenwerking tussen pixels uit valt wanneer ik 'm op 5MP zet, lijkt me..
En toch: in de maker van die chart vind die 1/2.7" sensor al ongeschikt voor 5MP, maar die 1/1.8" in elk geval nog matig op 8MP. Dan lijkt het populaire exemplaar sowieso geschikter, tegen de 'door maar rustig met de pixels' wijsheid in..
@Gwaihir ik heb 3 van deze https://ipcamtalk.com/thr...42t-ze.62863/#post-659871
Nee, firmware was de oorzaak. Uiteindelijk ben ik uit privacy overwegingen niet op t aanbod van hulp ingegaan en heb voorlopig 2 perfect werkende zoom camera's.
Maar waarom deze link - die geeft exact aan waarom de 4mp nog beter is dan de veel 8mp's. Een 1:1.8 4mp staat ongeveer gelijk aan een 1:1.2 8mp. Laat die 5mp 1:2.7 maar gewoon rusten
Nee, firmware was de oorzaak. Uiteindelijk ben ik uit privacy overwegingen niet op t aanbod van hulp ingegaan en heb voorlopig 2 perfect werkende zoom camera's.
Maar waarom deze link - die geeft exact aan waarom de 4mp nog beter is dan de veel 8mp's. Een 1:1.8 4mp staat ongeveer gelijk aan een 1:1.2 8mp. Laat die 5mp 1:2.7 maar gewoon rusten
Ook Hikvision geeft aan dat 4mp camera's beter presteren dan 8mp camera's.
Hikvision gebruiker
Ja 2 streams, de record stream is H264 met hoge bitrate, de livestream is ingesteld op H265 met een lage bitrate en resolutie ivm de trage upload daar. Kan wel in de app getoggled worden naar de HD stream mocht je dat willen.bjp schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:31:
[...]
ik zie multistream en ONVIF support... begint niet slecht.
werken ze ook zonder internet? heb je ze op een aparte VLAN gezet?
Ze werken ook lokaal zonder internet prima, we gebruiken verder geen cloud (ivm onbetrouwbaar internet) en alleen push notificaties komen via de cloud. TP-Link bied verder ook een oplossing voor remote kijken zonder vast remote ip (heb je niet in Suriname) dus ook dat is handig. VLAN ging helaas niet werken ivm geen directe toegang tot de modem van Telesur (je mag niet eens je eigen wifi ssid en passwd kiezen daar, wil je die wijzigen moet je bellen en/of een handmatig formulier invullen
Overigens herken je 's nachts prima mensen (kan de camera ook voor je doen, inclusief groepering van gezichten) alleen gaat het ons daar om vooral preventief, iemand met een hoody op herken je daar sowieso niet
Aha! Bedankt voor die aanmoediging de kleine lettertjes te blijven lezen.DjoeC schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:11:
Een 1:1.8 4mp staat ongeveer gelijk aan een 1:1.2 8mp. Laat die 5mp 1:2.7 maar gewoon rusten
Ik heb in de lens calculator veel die 4MP gebruikt, maar loop tegen de grens van het zoom bereik aan: op twee plaatsen is 12mm is onvoldoende en op een derde zou hij altijd al volledig ingezoomd staan. In de calculator geeft die 5MP dan flink wat lucht: meer pixels én 13.5mm in te zoomen. En het is lang geen 8MP, dus ik dacht het qua kwaliteit wel met 4 te mogen vergelijken. Afijn, helaas. En daar is dan ook het antwoord op je eerdere vraag: die tool kan óók op het verkeerde been zetten.
Ik heb graag dat turret/eyeball formaat, 4MP met grote sensor, maar die nog niet gevonden met een langere brandpuntsafstand: niet fixed focus, niet vario-focus, niet gemotoriseerd - zeg 8 - 16 à 9-18 mm. Is zoiets er?
Qua details doorgronden is de eerstvolgende nog te nemen drempel voor me dat die OEM totaal andere typenummers gebruikt dan de uitgebreide Dahua info zelf. Zo heb ik nog geen beeld of ik zinnig geld kan besparen door in plaats van die 5442 zoom camera hier en daar een fixed 6mm te pakken.
[En, wellicht een beetje minder strak on topic: hoe lang nog voordat observe met zulke camera's ruimschoots volstaat, omdat het systeem aan de hand daarvan wel een autonome drone aanstuurt voor exact het optimale shot? Vijf jaar? Volgens deze website mag je als graffiti spuiter op rangeerterreinen nu hier in Nederland al een autonome drone aan je broek verwachten
@Gwaihir De 5442 is verouderd, niet meer kopen. De opvolger is de https://empiretech01.com/...al-turret-security-camera Verbeterde techniek en de webinterface is niet langer afhankelijk van Internet Explorer. Dit is dezelfde camera maar dan met 8-32mm lens en helaas in bullet vorm. Ik zie deze niet in zwart, maar mailtje naar Andy doet soms wonderen.. Zijn probleem: minimale afname vanuit Dahua - ik meen - een paar honderd stuks per model (zal wel een pallet vol zijn oid). Trouwens, ik veronderstel dat het een bullet is vanwege de langere lens, die zal niet in de "standaard" turret passen.
Nog even over firmware: Als Tweaker wil je altijd de latest of the latest. ALs bedrijf - en daar is dit spul voor bedoeld - wil je altijd stabiliteit, betrouwbaarheid. Firmware updates blijven altijd met risico's komen, mijn gebrikte camera is niet uniek en bij andere merken komt dit voor. In geval van Dahua: Altijd geheugenkaartje uit de camera, terugzetten naar fabrieksinstellingen, dan pas firmware updaten.
Ik ga ervan uit dat je alles PoE wilt doen. Pin je dan ook niet vast op "alles aan het huis". Op een paal tussen de coniferen, aan je garage, voor aan je oprit gericht op het huis. Of een PTZ toevoegen voor het inzoomen na detectie. Terug naar mijn reactie op je eerste post: Alles kan, hoe gek wil je het maken. Begin eens met 1 of 2 camera's, een weekendje carnaval kost meer. Experimenteer. Zie wat dat doet en je zult merken dat er steeds meer komen.
O ja, afhankelijk van wat je kiest: Begin met minimaal een paar dagen door het Hik of Dahua (sub)forum op ipcamtalk te struinen......
<aanvulling> Nog een tip: Monteer een camera tijdelijk op de plekken waar je denkt dat ze moeten komen. Gebruik daarvoor een plank in een emmer grind (denk aan de wind) of monteer ze op een buis in een parasolstandaard of wat je maar kunt bedenken. Zie of de plek aan de verwachtingen voldoen, je kunt dan ook makkelijk andere plekken uitproberen.
Nog even over firmware: Als Tweaker wil je altijd de latest of the latest. ALs bedrijf - en daar is dit spul voor bedoeld - wil je altijd stabiliteit, betrouwbaarheid. Firmware updates blijven altijd met risico's komen, mijn gebrikte camera is niet uniek en bij andere merken komt dit voor. In geval van Dahua: Altijd geheugenkaartje uit de camera, terugzetten naar fabrieksinstellingen, dan pas firmware updaten.
Ik ga ervan uit dat je alles PoE wilt doen. Pin je dan ook niet vast op "alles aan het huis". Op een paal tussen de coniferen, aan je garage, voor aan je oprit gericht op het huis. Of een PTZ toevoegen voor het inzoomen na detectie. Terug naar mijn reactie op je eerste post: Alles kan, hoe gek wil je het maken. Begin eens met 1 of 2 camera's, een weekendje carnaval kost meer. Experimenteer. Zie wat dat doet en je zult merken dat er steeds meer komen.
O ja, afhankelijk van wat je kiest: Begin met minimaal een paar dagen door het Hik of Dahua (sub)forum op ipcamtalk te struinen......
<aanvulling> Nog een tip: Monteer een camera tijdelijk op de plekken waar je denkt dat ze moeten komen. Gebruik daarvoor een plank in een emmer grind (denk aan de wind) of monteer ze op een buis in een parasolstandaard of wat je maar kunt bedenken. Zie of de plek aan de verwachtingen voldoen, je kunt dan ook makkelijk andere plekken uitproberen.
[ Voor 11% gewijzigd door DjoeC op 15-03-2025 12:26 ]
Old skool IE nodig, drie jaar gelden nog? Wow!DjoeC schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:59:
De 5442 is verouderd, niet meer kopen. De opvolger is de https://empiretech01.com/...al-turret-security-camera Verbeterde techniek en de webinterface is niet langer afhankelijk van Internet Explorer.
Maar eh.. die huidige versie, met -S3 aan het eind, is dat niet ook hoe Dahua dat noemt, d.w.z. nog steeds IPC-T5442T-ZE, maar dan IPC-T5442T-ZE-S3?
Dat zou kunnen, voor een zoom lens. Ik las van iemand die een 2.8mm lens heeft vervangen door een 25mm en dat paste nog net. Dus ik zou verwachten dat het fixed lens 'af fabriek' moet kunnen tot ten minste 20mm. Maar ja, er moet ook vraag zijn naar een model.Dit is dezelfde camera maar dan met 8-32mm lens en helaas in bullet vorm. Ik zie deze niet in zwart, maar mailtje naar Andy doet soms wonderen.. Zijn probleem: minimale afname vanuit Dahua - ik meen - een paar honderd stuks per model (zal wel een pallet vol zijn oid). Trouwens, ik veronderstel dat het een bullet is vanwege de langere lens, die zal niet in de "standaard" turret passen.
Ik ga eerdaags maar 'ns naar een winkel om concretere indruk te krijgen van de omvang van een en ander. En dan wellicht wat met de centimeter en karton in de weer.
Oh? Hoe bedoel je dat? D.w.z. was dat dan garantie, of vette pech?Nog even over firmware: Als Tweaker wil je altijd de latest of the latest. ALs bedrijf - en daar is dit spul voor bedoeld - wil je altijd stabiliteit, betrouwbaarheid. Firmware updates blijven altijd met risico's komen, mijn gebrikte camera is niet uniek en bij andere merken komt dit voor.
Ik verwacht trouwens niet voortdurend aan het updaten te zijn; mijn aandacht gaat van project naar project dus er kan, als het eenmaal ok werkt, met gemak 'n jaar voorbij zijn eer ik weer slimmer met de camera's om wil gaan.
Ik verwacht nimmer een geheugenkaartje in een camera te stoppen. Klopt dat niet?In geval van Dahua: Altijd geheugenkaartje uit de camera, terugzetten naar fabrieksinstellingen, dan pas firmware updaten.
PoE uiteraard. En zo min mogelijk aan het huis. Lol, hoe weet jij nu weer dat ik palen met netwerk in m'n coniferen heb?Ik ga ervan uit dat je alles PoE wilt doen. Pin je dan ook niet vast op "alles aan het huis". Op een paal tussen de coniferen, aan je garage, voor aan je oprit gericht op het huis.
Dat is niet zo mijn stijl. Ik wil wel graag een behoorlijke slag ineens maken en dan weer naar iets anders door. (Er zijn nog zo veel topics om @bjp, @Conrado , et al in tegen te komenTerug naar mijn reactie op je eerste post: Alles kan, hoe gek wil je het maken. Begin eens met 1 of 2 camera's, een weekendje carnaval kost meer. Experimenteer. Zie wat dat doet en je zult merken dat er steeds meer komen.
Oftewel: ik leun liever wat richting de 'te gekke' kant, met dankzij veel eigen actie het gevoel toch nog betaalbaar uit te zijn, dan naar al te kleine stapjes.
En doordat je bedraad werkt kun je weliswaar toevoegen (of uitruilen) maar niet ietsje verplaatsen.
Ik ben al een paar keer met de smartphone rond geweest voor wat shots 'vanuit het standpunt van'. Erg inzicht gevend. En ik kan - zeker met af en toe naar buiten lopen - me best wat voorstellen bij de 'cones' die die calculator over een google maps shot trekt<aanvulling> Nog een tip: Monteer een camera tijdelijk op de plekken waar je denkt dat ze moeten komen. Gebruik daarvoor een plank in een emmer grind (denk aan de wind) of monteer ze op een buis in een parasolstandaard of wat je maar kunt bedenken. Zie of de plek aan de verwachtingen voldoen, je kunt dan ook makkelijk andere plekken uitproberen.
Dat model vond ik niet op het /nl deel van Dahua terug, maar wel ook in het zwart.DjoeC schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:59:
Dit is dezelfde camera maar dan met 8-32mm lens en helaas in bullet vorm. Ik zie deze niet in zwart, maar mailtje naar Andy doet soms wonderen..
Het is ook leverbaar als dome. Misschien heb ik dat dan liever. (Al is het misschien wat schijn dat het zo toch in een dergelijke form factor past, want dat ding heeft bijv. anderhalf keer de diameter van het turret exemplaar.)
[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 16-03-2025 13:24 ]
Ik heb de IPC-T5442TM-AS en IPC-B5442E-ZE sinds 2019 en na een firmware update (lang geledenDjoeC schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:59:
@Gwaihir De 5442 is verouderd, niet meer kopen. De opvolger is de https://empiretech01.com/...al-turret-security-camera Verbeterde techniek en de webinterface is niet langer afhankelijk van Internet Explorer.
There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!
voor sommige instellingen....Gwaihir schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:23:
Old skool IE nodig, drie jaar gelden nog? Wow!
S3 vs zonder S3: https://ipcamtalk.com/thr...acement-to-5442-ze.73341/Maar eh.. die huidige versie, met -S3 aan het eind, is dat niet ook hoe Dahua dat noemt, d.w.z. nog steeds IPC-T5442T-ZE, maar dan IPC-T5442T-ZE-S3?
Ga er maar vanuit dat deze bedrijven voldoende marktonderzoek doen om de "juiste" mix te maken. Overigens, gotere zoomfactoren bestaan wel maar net als bij foto/video gaat het altijd ten koste van iets zoals de F waarde. Zoiets lijkt mij wel een mooie zoom camera, vooral omdat ik hier een paar km zicht heb. Alleen de prijs...Dat zou kunnen, voor een zoom lens. Ik las van iemand die een 2.8mm lens heeft vervangen door een 25mm en dat paste nog net. Dus ik zou verwachten dat het fixed lens 'af fabriek' moet kunnen tot ten minste 20mm. Maar ja, er moet ook vraag zijn naar een model.
Die nerdiness had ik wel verwachtIk ga eerdaags maar 'ns naar een winkel om concretere indruk te krijgen van de omvang van een en ander. En dan wellicht wat met de centimeter en karton in de weer.
Had de camera al een tijdje. Het was vette pech, vermoedelijk user-error en het KAN blijkbaar opgelost worden. Maar ook ik ben soms wat digitaal: Wil dit zelf ooit nog een keertje oplossen "omdat het kan". Heb daar alleen veel tijd en een specifiek los netwerkje met meerdere specifieke IP's (en PC's) voor nodig. Ach, en anders heb ik reserve onderdelen.Oh? Hoe bedoel je dat? D.w.z. was dat dan garantie, of vette pech?
Ik verwacht trouwens niet voortdurend aan het updaten te zijn; mijn aandacht gaat van project naar project dus er kan, als het eenmaal ok werkt, met gemak 'n jaar voorbij zijn eer ik weer slimmer met de camera's om wil gaan.
Dat hangt van je usecase af. Als de keuze cloud of kaartje is dan wordt het kaartje (maar wel een high-grade). Het FS van het kaartje is Linux, file formaat .dav. Ik heb er wel een kaartje in maar (momenteel) niet in gebruik.Ik verwacht nimmer een geheugenkaartje in een camera te stoppen. Klopt dat niet?
Keuzes.....Dat is niet zo mijn stijl. Ik wil wel graag een behoorlijke slag ineens maken en dan weer naar iets anders door. (Er zijn nog zo veel topics om @bjp, @Conrado , et al in tegen te komen.) Ik had er zeven ingetekend, vond dat veel, leerde dat het wel mee viel, voegde een achtste toe, en hoop er dan wel te zijn voor een paar jaar.
Oftewel: ik leun liever wat richting de 'te gekke' kant, met dankzij veel eigen actie het gevoel toch nog betaalbaar uit te zijn, dan naar al te kleine stapjes.
En doordat je bedraad werkt kun je weliswaar toevoegen (of uitruilen) maar niet ietsje verplaatsen.
Je bent in ieder geval "zo goed mogelijk" voorbereid. Succes!Ik ben al een paar keer met de smartphone rond geweest voor wat shots 'vanuit het standpunt van'. Erg inzicht gevend. En ik kan - zeker met af en toe naar buiten lopen - me best wat voorstellen bij de 'cones' die die calculator over een google maps shot trekt.
Misschien is het onmogelijk, misschien is het een hele simpele vraag, ik kom er niet uit.
Het idee wat ik heb is om bij onze overkapping twee beveiligingscamera's te plaatsen.
Bij de overkapping zit een accespoint, hier wil ik beide camera's graag op aansluiten. Mijn vraag is: kan dit, en zo ja hoe? Ik heb de volgende accespoint: uitvoering: TP-Link EAP245 v3
Wanneer ik Google lees ik dat via wifi kan, maar dat je dan WPS nodig hebt - dit zit niet op de accespoint. Dit lukt dus niet. Daarnaast heeft de accespoint maar één beschikbare uitgang voor een internetkabel. Ik zit te denken of het mogelijk is deze ene uitgang te gebruiken, kan dit? Zou een splitter op de accespoint en daarvandaan elk een kabel naar beide beveiligingscamera's een idee zijn of is er een makkelijkere oplossing?
Het idee wat ik heb is om bij onze overkapping twee beveiligingscamera's te plaatsen.
Bij de overkapping zit een accespoint, hier wil ik beide camera's graag op aansluiten. Mijn vraag is: kan dit, en zo ja hoe? Ik heb de volgende accespoint: uitvoering: TP-Link EAP245 v3
Wanneer ik Google lees ik dat via wifi kan, maar dat je dan WPS nodig hebt - dit zit niet op de accespoint. Dit lukt dus niet. Daarnaast heeft de accespoint maar één beschikbare uitgang voor een internetkabel. Ik zit te denken of het mogelijk is deze ene uitgang te gebruiken, kan dit? Zou een splitter op de accespoint en daarvandaan elk een kabel naar beide beveiligingscamera's een idee zijn of is er een makkelijkere oplossing?
@Restyler
Als je nou een PoE switch aansluit op die accespoint, dan kan je daar je camera's op aansluiten.
Dat heb ik ook en werkt goed.
Als je nou een PoE switch aansluit op die accespoint, dan kan je daar je camera's op aansluiten.
Dat heb ik ook en werkt goed.
Hikvision gebruiker
Sluit je camera's niet aan via wifi maar met een kabel.Restyler schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:15:
Misschien is het onmogelijk, misschien is het een hele simpele vraag, ik kom er niet uit.
Ik ga ervan uit dat je al een netwerkkabel hebt lopen tussen je accesspoint en je meterkast? Heb je 230V bij je overkappimg? Zo ja, dan op de kabel die nu naar je ap gaat een (4 of meer poorts), PoE+ switch met voldoende vemogen (totaal en per poort) aansluiten. Accesspoint en camera's bedraad aansluiten op de beschikbare poorten en draaien maar.
Hier staat vast wel iets tussen. Heb je geen 230V dan zul je iets moeten nemen met PoE+(+) in met voldoende vemogen.
Lol, ja! Ik vond geen meerdere dagen materiaal in dat Dahua subforum, maar ben me zeker met grote stappen aan het inlezen al met al. (Dusdanig dat ik van een verkoper vandaag niet echt veel wijzer werd, helaas.) Dank voor je hulp daarbij.DjoeC schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:26:
Je bent in ieder geval "zo goed mogelijk" voorbereid. Succes!
Maar, ook nog voldoende puzzel over. Zo worstel ik met de stap van die 2,8 - 12mm naar de 8 - 32mm camera's. Die vind ik gelijk best wel lomp. En 't dekt grensgevallen niet goed af. Ik mis een 4 - 16 of 6 - 24 mm.
En ik las dat WizMind camera's ANRP kunnen. Lijkt me wel gaaf, maar nu heb ik de indruk dat slechts enkele van de allerduurste dat kunnen.. Tja, dat het extra moeite kost bij 60km/uur snap ik, maar ik heb aan stapvoets wel genoeg hoor..
@Restyler Dat staat hier ook zo te gebeuren: twee camera's onder 'n afdak waar al WiFi hangt = kabel uit het accesspoint in 'n PoE switch en van daaraf verder naar alle drie.
Volgens mij snap jij ook wel dat software switches geld kosten. Stoelverwarming op abbo ter vergelijking????Gwaihir schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:21:
[...]
En ik las dat WizMind camera's ANRP kunnen. Lijkt me wel gaaf, maar nu heb ik de indruk dat slechts enkele van de allerduurste dat kunnen.. Tja, dat het extra moeite kost bij 60km/uur snap ik, maar ik heb aan stapvoets wel genoeg hoor..
Voor de geïnteresseerde:
De afgelopen tijd heb ik enig onderzoek gedaan naar camera's voor bij onze overkapping.
Kort door de bocht zocht ik één camera die ver kan kijken - we hebben een diepe tuin (circa 50 meter diep vanaf de overkapping waar de camera zal hangen) - en één camera die vanaf de overkapping de achteringang van de woning in de gaten kan houden en goed is in de nacht met her en der licht(vervuiling).
Uiteindelijk ben ik voor de eerste camera uitgekomen bij de Reolink RLC-811A. Deze camera heeft de mogelijkheid tot 5 keer optische zoom. Dit komt ons goed uit, want ondanks dat onze tuin best diep is is het geen hele brede tuin. Het verlies van zicht in de breedte bij het zoomen maakt voor ons minder uit.
Voor wat betreft de tweede camera ben ik uitgekomen bij de Reolink CX410. Eigenlijk kwam ik eerst uit bij de versie met meer MP, de CX810, na echter reviews te hebben gelezen kwam ik toch uit bij de CX410. De CX410 zou namelijk beter zijn in nachtelijke situaties.
De komende week komen ze binnen en kan ik kijken of we een goede keuze hebben gemaakt qua beveiligingscamera's.
De afgelopen tijd heb ik enig onderzoek gedaan naar camera's voor bij onze overkapping.
Kort door de bocht zocht ik één camera die ver kan kijken - we hebben een diepe tuin (circa 50 meter diep vanaf de overkapping waar de camera zal hangen) - en één camera die vanaf de overkapping de achteringang van de woning in de gaten kan houden en goed is in de nacht met her en der licht(vervuiling).
Uiteindelijk ben ik voor de eerste camera uitgekomen bij de Reolink RLC-811A. Deze camera heeft de mogelijkheid tot 5 keer optische zoom. Dit komt ons goed uit, want ondanks dat onze tuin best diep is is het geen hele brede tuin. Het verlies van zicht in de breedte bij het zoomen maakt voor ons minder uit.
Voor wat betreft de tweede camera ben ik uitgekomen bij de Reolink CX410. Eigenlijk kwam ik eerst uit bij de versie met meer MP, de CX810, na echter reviews te hebben gelezen kwam ik toch uit bij de CX410. De CX410 zou namelijk beter zijn in nachtelijke situaties.
De komende week komen ze binnen en kan ik kijken of we een goede keuze hebben gemaakt qua beveiligingscamera's.
Hmm.. gelukkig (b)lijkt het wel degelijk met hardware kunnen te maken te hebben: ANPR eist kennelijk zo z'n processing power. (Want van een verkoopmodel als 'stoelverwarming op abbo' blijf ik verre.)DjoeC schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:48:
Volgens mij snap jij ook wel dat software switches geld kosten. Stoelverwarming op abbo ter vergelijking????
Volgens mij (....) maakt het bij gewone IP niet uit. Mijn camera's hebben de selectiemogelijkheid, staat op PAL maar ik "vermoed" dat het een artefact uit het verleden is. Overigens NTSC "Never The Same Color" zou ik nooit gebruiken en ik heb veel NTSC gezien. Voor het laatst toen AFN nog vanaf Soesterberg uitzond. Zelfs een Loewe TV kon dat "niet mooier maken".Gwaihir schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:28:
Nog even wat anders: ik kom hier en daar nog referenties tegen naar PAL en NTSC (versies van spullen). Ik kan dat niet plaatsen. Wat is nog de relevantie van die standaarden, bij hedendaagse IP camera's?
Ik heb verschillende Hikvision cameras en heb in de loop van de tijd regelmatig firmware upgrades gedaan.
Nu heb ik een nieuwe DS-2CD2543G2-IS en bij deze lukt de upgrade niet. “Upgrade failed. Check network connection”.
Met die netwerk connectie is niets mis, want de camera doet het prima, maar dit heb ik niet eerder gehad. Heb de camera al gereset naar factory settings, maar dat lost het niet op. Upgrade via ivms-4200 of direct in de web interface geen verschil. Iemand nog een tip hoe ik dit oplos?
Nu heb ik een nieuwe DS-2CD2543G2-IS en bij deze lukt de upgrade niet. “Upgrade failed. Check network connection”.
Met die netwerk connectie is niets mis, want de camera doet het prima, maar dit heb ik niet eerder gehad. Heb de camera al gereset naar factory settings, maar dat lost het niet op. Upgrade via ivms-4200 of direct in de web interface geen verschil. Iemand nog een tip hoe ik dit oplos?
Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-
Heb je de update ook echt nodig? ..ie .. zit er iets in waar je echt last van hebt? .. of is er iets gefixt of geïntroduceerd waar je op zat te wachten?Gommert69 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:12:
Ik heb verschillende Hikvision cameras en heb in de loop van de tijd regelmatig firmware upgrades gedaan.
Soms gaan firmware updates niet lekker .. en moet je even wachten op een volgende update
Nee, niet direct, maar de huidige firmware van de camera is van 28 okt 2023 en de nieuwste is van 7 dec 2024. Sowieso vind ik de nieuwe interface een stuk prettiger.
Probeer het eens met de HiToolsDelivery van Hikvision. Ik merk dat de firmwares te groot worden om het nog via de web interface te doen.Gommert69 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:36:
Nee, niet direct, maar de huidige firmware van de camera is van 28 okt 2023 en de nieuwste is van 7 dec 2024. Sowieso vind ik de nieuwe interface een stuk prettiger.
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Ga ik doen. Dank voor de tip!
Een andere vraag, ik zie een enorm verschil in hoe snappy de webinterface van camera's is.
Deze DS-2CD2543G2-IS is erg traag, terwijl mijn DS-2CD2547G2-LS veel sneller is. Beide zijn G2 camera's. Nou is die 2547 wel een Color Vue, dus misschien heeft die een snellere processor?
Een andere vraag, ik zie een enorm verschil in hoe snappy de webinterface van camera's is.
Deze DS-2CD2543G2-IS is erg traag, terwijl mijn DS-2CD2547G2-LS veel sneller is. Beide zijn G2 camera's. Nou is die 2547 wel een Color Vue, dus misschien heeft die een snellere processor?
Tja, leek inderdaad een handige manier die HiToolsDelivery app.Wimlem schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:16:
[...]
Probeer het eens met de HiToolsDelivery van Hikvision. Ik merk dat de firmwares te groot worden om het nog via de web interface te doen.
Hij vond online nieuwe software en heeft dat geladen. Nu heb ik dus een camera die Vietnamees spreekt en ik krijg hem met geen mogelijkheid naar Engels....
Enige taal in de dropdown list op het inlogscherm is Vietnamees...
[ Voor 6% gewijzigd door Gommert69 op 21-03-2025 16:17 ]
Ik ben voorzichtig aan het oriënteren op camera's rondom mijn huis. nav dit topic ga ik waarschijnlijk bij andy shoppen voor zijn versie van dahua's.
Ik heb me proberen zoveel mogelijk in te lezen, maar ik weet nog niet zeker of ik het hele brandpunt verhaal helemaal goed begrijp. Als voorbeeld heb ik met mijn telefoon een foto gemaakt vanaf 1 locatie waar ik een camera wil hebben om de oprit af te dekken, en in mindere mate ook de weg voor auto's die er langs rijden (is een redelijk stille straat waar alleen bestemmingsverkeer komt, iedere auto die hier niet hoort valt dus op)
:strip_exif()/f/image/HjEXCE12IfLVLa0VbAjNe1iy.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mijn telefoon is deze gemaakt met 13mm en F2.2
Is het dan zo dat dit 1:1 is te vertalen naar beveiligingscamera's. Kortom, zou een camera met 13mm precies ditzelfde beeld opleveren ? En is dit dan het juiste brandpunt hier?
Ik heb me proberen zoveel mogelijk in te lezen, maar ik weet nog niet zeker of ik het hele brandpunt verhaal helemaal goed begrijp. Als voorbeeld heb ik met mijn telefoon een foto gemaakt vanaf 1 locatie waar ik een camera wil hebben om de oprit af te dekken, en in mindere mate ook de weg voor auto's die er langs rijden (is een redelijk stille straat waar alleen bestemmingsverkeer komt, iedere auto die hier niet hoort valt dus op)
:strip_exif()/f/image/HjEXCE12IfLVLa0VbAjNe1iy.jpg?f=fotoalbum_large)
Is het dan zo dat dit 1:1 is te vertalen naar beveiligingscamera's. Kortom, zou een camera met 13mm precies ditzelfde beeld opleveren ? En is dit dan het juiste brandpunt hier?
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Als ik je plaatje zo bekijk is 13mm veel te lang. Maar,gebruik de FOV calculator van een paar posts geleden en zie wat er gebeurt bij een specifieke camera.ConQuestador schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:21:
Ik ben voorzichtig aan het oriënteren op camera's rondom mijn huis. nav dit topic ga ik waarschijnlijk bij andy shoppen voor zijn versie van dahua's.
[Afbeelding]
Ik kijk al zo'n 23m met < 8mm.
Ik voel me een n00b, maar stel de vraag toch:DjoeC schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:24:
[...]
Als ik je plaatje zo bekijk is 13mm veel te lang. Maar,gebruik de FOV calculator van een paar posts geleden en zie wat er gebeurt bij een specifieke camera.
Ik kijk al zo'n 23m met < 8mm.
met 8mm wordt het nog meer "wideangle" toch ? De reden dat dit 13mm is en niet lager is omdat mijn telefoon niet lager gaat dan "0.6x zoom".
Ik probeer me vooral een beeld te vormen hoe het beeld eruit zou zien, want volgens mij is hij met deze 13mm breed genoeg, maar het gaat dan dus vooral om het scherpstelpunt begrijp ik.
En als ik dan toch bezig ben:
Hoe bepaal ik nu wat de beste plek is, want ik heb ook de andere kant geprobeerd:
:strip_exif()/f/image/hQfnogZCysIYDHv25FuScqaH.jpg?f=fotoalbum_large)
Voordeel hiervan is dat de camera nu boven de achterdeur hangt. Dus als iemand daarheen loopt kijk je die "recht" aan. Nadeel is weer dat je minder overzicht hebt op de rest van het huis.
Natuurlijk is "doe gewoon alles" ook een optie, maar dan wordt het wel erg duur.
Wat zijn de overwegingen die ik moet maken om te kiezen tussen deze 2 posities ?
[ Voor 37% gewijzigd door ConQuestador op 21-03-2025 17:33 ]
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
@ConQuestador Lees een stukje terug. Daar staan verschillende links/tips die voor jou bruikbaar kunnen zijn. Begin bijvoorbeeld vanaf hier te lezen en maak ook het uitstapje naar de FOV calculator en naar ipcamtalk. Voor de paar meter die je inrit diep is en de breedte van 2 garagedeuren heb je waarschijnlijk voldoende aan ergens tussen de 2-4mm, afhankelijk van een paar andere factoren (zoals lens).
En op je laatste post: de FOV calculator. Meet je oppervlak en plug je gewenste camera in de calculator. Er is nog veel meer te weten (wiki op ipcamtalk bijvoorbeeld).
O ja, eventueel een 180 graden camra links van je garagedeur.
En op je laatste post: de FOV calculator. Meet je oppervlak en plug je gewenste camera in de calculator. Er is nog veel meer te weten (wiki op ipcamtalk bijvoorbeeld).
O ja, eventueel een 180 graden camra links van je garagedeur.
[ Voor 22% gewijzigd door DjoeC op 21-03-2025 17:52 ]
Wanneer je deze camera (met problemen) eens opzoekt op de Europese website van Hikvision, download daar de software, ook al is die ouder dan de software die er nu op staat (downgrade) en zet die er op. Kijk of je het probleem hiermee kunt oplossen.Gommert69 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:13:
[...]
Tja, leek inderdaad een handige manier die HiToolsDelivery app.
Hij vond online nieuwe software en heeft dat geladen. Nu heb ik dus een camera die Vietnamees spreekt en ik krijg hem met geen mogelijkheid naar Engels....
Enige taal in de dropdown list op het inlogscherm is Vietnamees...
Ik heb alle software van mijn camera's bewaard, gaat er eens niet goed kan ik altijd terug naar de vorige versie. Een uitzondering is als er bij de nieuwe software versie staat dat terug gaan naar een vorige versie niet mogelijk is.
Is jouw probleem camera wel in Nederland gekocht?
Hikvision gebruiker
De problematische camera lijkt geen enkele gedownloade (oude of nieuwe) firmware te accepteren. Ook niet toen ik die via de HiToolsDelivery software probeerde te installeren. Maar HiToolDelivery kon wel online nieuwe firmware vinden en die kon hij installeren met helaas een Vietnamees resultaat.vuurvreter63 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:59:
[...]
Wanneer je deze camera (met problemen) eens opzoekt op de Europese website van Hikvision, download daar de software, ook al is die ouder dan de software die er nu op staat (downgrade) en zet die er op. Kijk of je het probleem hiermee kunt oplossen.
Ik heb alle software van mijn camera's bewaard, gaat er eens niet goed kan ik altijd terug naar de vorige versie. Een uitzondering is als er bij de nieuwe software versie staat dat terug gaan naar een vorige versie niet mogelijk is.
Is jouw probleem camera wel in Nederland gekocht?
De camera komt bij Ali vandaan, maar zou firmware upgradable moeten zijn. Van dezelfde leverancier heb ik de DS2547G2-LS geleverd gekregen en die is prima te upgraden.
Dat is altijd een risico, met camera's gekocht via Ali Express 🙊Gommert69 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 18:26:
[...]
De problematische camera lijkt geen enkele gedownloade (oude of nieuwe) firmware te accepteren. Ook niet toen ik die via de HiToolsDelivery software probeerde te installeren. Maar HiToolDelivery kon wel online nieuwe firmware vinden en die kon hij installeren met helaas een Vietnamees resultaat.
De camera komt bij Ali vandaan, maar zou firmware upgradable moeten zijn. Van dezelfde leverancier heb ik de DS2547G2-LS geleverd gekregen en die is prima te upgraden.
Hikvision gebruiker
Dit is de eerste van vele camera's.vuurvreter63 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 18:39:
[...]
Dat is altijd een risico, met camera's gekocht via Ali Express 🙊
Nee. Dit lijkt me geen nuttige denkwijze. Een rechtstreeks vergelijk gaat alleen op tussen camera's met dezelfde opbouw, inclusief dezelfde maat sensor. Speel met die lens calculator; dat geeft je snel inzicht.ConQuestador schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:21:
Is het dan zo dat dit 1:1 is te vertalen naar beveiligingscamera's. Kortom, zou een camera met 13mm precies ditzelfde beeld opleveren ?
Dat bepaal jij, aan de hand van wat je allemaal wil zien vs. hoe goed je het wil kunnen zien.En is dit dan het juiste brandpunt hier?
Hopelijk kunnen jullie mij van advies voorzien!
Ik ben op zoek naar een statische beveiligingscamera voor buiten.
De camera moet een vast beeld houden op een voortuin van 20 meter breed en 13 meter tot aan de weg voor het huis. De hoogte van de camera zal op zo'n 4 meter hoog zitten.
De mogelijkheid is er om een UTP en/of stroomkabel naar de locatie van de camera.
Gebruiksgemak van de camera/app/opslag staat vooraan, aangezien ik hier niet heel handig mee ben.
De camera moet aan de ene kant afschrikken, maar ook kunnen herkennen als er iets aan de hand is.
Kunnen jullie mij de juiste kant op sturen?
Alvast dank!
De camera moet een vast beeld houden op een voortuin van 20 meter breed en 13 meter tot aan de weg voor het huis. De hoogte van de camera zal op zo'n 4 meter hoog zitten.
De mogelijkheid is er om een UTP en/of stroomkabel naar de locatie van de camera.
Gebruiksgemak van de camera/app/opslag staat vooraan, aangezien ik hier niet heel handig mee ben.
De camera moet aan de ene kant afschrikken, maar ook kunnen herkennen als er iets aan de hand is.
Alvast dank!
O.a. Hikvision ColorVu en er zijn ook andere merken die dit kunnen.Lapzwans116 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:56:
Alvast dank!
En een tip, een camera op 4 meter hoogte hangt te hoog, dan kijk je iemand op zijn kop/petje ipv van er onder.
Hikvision gebruiker
Bedankt!vuurvreter63 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:30:
[...]
O.a. Hikvision ColorVu en er zijn ook andere merken die dit kunnen.
En een tip, een camera op 4 meter hoogte hangt te hoog, dan kijk je iemand op zijn kop/petje ipv van er onder.
En zeker een goede tip! Ik kan 'm ook op zo'n 2 meter hoog hangen op een iets andere plek, dus dat komt mooi uit!
Er zijn geen camera's die een vierkant vlak bekijken. Lees minimaal de laatste 200 berichten, gebruik de fov calculator en bekijk je mogelijkheden.Lapzwans116 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:56:
Alvast dank!
Afschrikken doe je niet met een camera op 13+ meter afstand maar met een 100+w led lamp recht in het gezicht van ongenode gasten.
Ah, top die calculator!DjoeC schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:36:
[...]
Er zijn geen camera's die een vierkant vlak bekijken. Lees minimaal de laatste 200 berichten, gebruik de fov calculator en bekijk je mogelijkheden.
Afschrikken doe je niet met een camera op 13+ meter afstand maar met een 100+w led lamp recht in het gezicht van ongenode gasten.
Nou, ik heb 't me nu echt aangehaald: camera's en NVR besteld.
Over zo'n NVR: wat voor HD of HDs is / zijn een goede match voor 8x een 4MP camera?
En ik heb wat alleen in wit leverbare zaken over te spuiten. Dat vind ik flink slikken, maar bepaalde brackets komen niet onopvallender en ach.. dan moet een camera ook wel lukken? Iemand dat al eens gedaan? Tips?
Over zo'n NVR: wat voor HD of HDs is / zijn een goede match voor 8x een 4MP camera?
En ik heb wat alleen in wit leverbare zaken over te spuiten. Dat vind ik flink slikken, maar bepaalde brackets komen niet onopvallender en ach.. dan moet een camera ook wel lukken? Iemand dat al eens gedaan? Tips?
@Gwaihir Als schijven voor een NVR wordt "over t algemeen" WD Purple aanbevolen. Zeker niet de goedkoopste maar wel lange levensduur als je constant met meerdere streams schrijft.
Grootte afhankelijk van wat je ermee gaat doen: 7x24 uur opslag, alleen events, of een combinatie (2-3 dagen 7x24, events apart), hoogste resolutie, lagere fps, etc. Is uit te rekenen.....
Grootte afhankelijk van wat je ermee gaat doen: 7x24 uur opslag, alleen events, of een combinatie (2-3 dagen 7x24, events apart), hoogste resolutie, lagere fps, etc. Is uit te rekenen.....
Ik probeer meerdere vragen tegelijk te stellen, zie ik
. WD Purple (Pro?) had ik al uitgezocht en capaciteit kom ik ook wel uit. (Ik controleer 't nog even, maar ik heb wat aanbevelingen / berekeningen naar boven afgerond en vind dat ook wel weer mijn 'budget' aan ruimte om het mee te doen.)
Het gaat me om de datastroom: als ik inderdaad (tenminste op enig moment) 8x 4MP opneem én ook nog eens wat zaken aan het terugkijken ben: houdt één schijf dat nog wel lekker bij? En zo niet: hoe goed weet zo'n Dahua NVR van twee schijven te profiteren bij dat soort scenario's? (Stel je dan bijv. per camera een te gebruiken schijf in, of..?)
Het gaat me om de datastroom: als ik inderdaad (tenminste op enig moment) 8x 4MP opneem én ook nog eens wat zaken aan het terugkijken ben: houdt één schijf dat nog wel lekker bij? En zo niet: hoe goed weet zo'n Dahua NVR van twee schijven te profiteren bij dat soort scenario's? (Stel je dan bijv. per camera een te gebruiken schijf in, of..?)
Zie: https://documents.western...t-brief-wd-purple-hdd.pdfGwaihir schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:07:
Ik probeer meerdere vragen tegelijk te stellen, zie ik. WD Purple (Pro?) had ik al uitgezocht en capaciteit kom ik ook wel uit. (Ik controleer 't nog even, maar ik heb wat aanbevelingen / berekeningen naar boven afgerond en vind dat ook wel weer mijn 'budget' aan ruimte om het mee te doen.)
Maximaal 64 HD streams, 180TB/jaar, 3 jaar garantie. Meerdere schijven: Tja, RAID 0 zou ik nooit doen. Raid 1 kan, splitsen over schijven afhankelijk van de opties in de NVR en je eigen wensen. Misschien geen slecht idee: want als 1 schijf defect raakt heb je de helft van de beelden nog - ofwel "slimme keuzes" maken bij de verdeling geeft je altijd nog iets.
Host to/from drive (sustained): 215 MB/s of 180MB/s, afhankelijk van model. De NVR doet 200 in + 200 uit. Dus dat gaat één drive sowieso te boven.
En daarbij vraag ik me af of dit altijd over één grote lees/schrijfactie gaat. Lees je 'ergens' iets terwijl hij ook schrijft, dan moeten de koppen doorlopend heen en weer. (Maar wellicht stelt dat, dankzij de cache buffer, niet zoveel voor.)
De Pros zijn trouwens slechts ietsje sneller, maar nog wel een flink stuk betrouwbaarder, volgens de data sheet.
En daarbij vraag ik me af of dit altijd over één grote lees/schrijfactie gaat. Lees je 'ergens' iets terwijl hij ook schrijft, dan moeten de koppen doorlopend heen en weer. (Maar wellicht stelt dat, dankzij de cache buffer, niet zoveel voor.)
De Pros zijn trouwens slechts ietsje sneller, maar nog wel een flink stuk betrouwbaarder, volgens de data sheet.
[ Voor 28% gewijzigd door Gwaihir op 24-03-2025 12:38 ]
Ook hier: Misschien is er een "beter"/"beste" antwoord te krijgen op ipcamtalk.... Ik zou iig NIET opnemen in H265 vanwege detailering en bij voorkeur op 15fps (of lager als je wilt) ipv 25-30fps. Da's minder vloeiend maar voor beveiliging ruim voldoende. Iemand die net tussen 2 frames iets geks uithaalt lijkt me een bijzonder persoon.
Het is eigenlijk meer het stroomverbruik dat me doet twijfelen, eerlijk gezegd. Die HD gaat toch wel volledig verslijten, dus wat ik er nu ook in stop, ik krijg het wel terug aan gebruik.
En mijn uitgebreide wensen komen vanuit wat onvoorspelbaarders dan beveiliging. Ik houd er rekening mee dat ik wellicht nog meerdere streams door wil geven voor externe (AI?) analyse. Mijn dochter wil bijv. al een elektrisch hek kunnen openen met een armgebaar naar een camera. Dat soort dingen uitpuzzelen noemen we hier vermaak voor weekend / vakantie en daar moet ons speelgoed dus tegen kunnen
.
Maar misschien hoeft dat helemaal niet via de HD, omdat het dan toch real time is..
En mijn uitgebreide wensen komen vanuit wat onvoorspelbaarders dan beveiliging. Ik houd er rekening mee dat ik wellicht nog meerdere streams door wil geven voor externe (AI?) analyse. Mijn dochter wil bijv. al een elektrisch hek kunnen openen met een armgebaar naar een camera. Dat soort dingen uitpuzzelen noemen we hier vermaak voor weekend / vakantie en daar moet ons speelgoed dus tegen kunnen
Maar misschien hoeft dat helemaal niet via de HD, omdat het dan toch real time is..
[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 24-03-2025 12:47 ]
En als je bang bent dat de HD's gaan slijten, kan je ook voor ssd gaan, maar die zijn flink duurder.
En mijn schijven draaien 24/7 al een paar jaar. Zowel in NAS als NVR.
Dus zo bang hoef je niet te zijn 😁
En mijn schijven draaien 24/7 al een paar jaar. Zowel in NAS als NVR.
Dus zo bang hoef je niet te zijn 😁
[ Voor 10% gewijzigd door vuurvreter63 op 24-03-2025 14:06 ]
Hikvision gebruiker
Op dit moment een Reolink WiFi deurbel hangen, erg tevreden over de app en beeldkwaliteit.
Nu wil ik dit uitbreiden met nog eens drie Reolink buitencamera's, alleen zijn hier erg veel verschillende varianten te krijgen.
Ik ben opzoek naar camera's met een een PoE aansluiting welke redelijk betaalbaar zijn +/- 100€ per stuk.
Graag ontvang ik meldingen op mijn telefoon als er bijvoorbeeld een dier of mens is gedetecteerd, is hier dan een home hub voor nodig??
Nu wil ik dit uitbreiden met nog eens drie Reolink buitencamera's, alleen zijn hier erg veel verschillende varianten te krijgen.
Ik ben opzoek naar camera's met een een PoE aansluiting welke redelijk betaalbaar zijn +/- 100€ per stuk.
Graag ontvang ik meldingen op mijn telefoon als er bijvoorbeeld een dier of mens is gedetecteerd, is hier dan een home hub voor nodig??
Wellicht totaal overheen gelezen, maar van Andy een IPC color4k ontvangen.
Prima camera, maar de LED lampen blijven branden in het donker.
Hoe kan ik die uitzetten ?
Ik begrijp dat dit effect zal hebben op de beeld kwaliteit maar dat is geen punt.
Ik begrijp dat dit effect zal hebben op de beeld kwaliteit maar dat is geen punt.
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=65328
Heb je in de settings onder day/night en illumination gekeken? Ik heb NIET dezelfde interface dus kan je niet (exact) verder helpen... Lees ook (o.a.) hier over de "juiste" instellingen.Robwp schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:53:
Ik vermoed overigens dat LED standaard aan staat bij "night", net als dat bij een IR camera met IR het geval is. Als je voldoende licht beschikbaar hebt EN de camera goed ingeregeld kan het zomaar zijn dat je in NIGHT mode de LED gewoon uit kunt laten of altijd DAY mode gebruiken...
Dank voor je snelle reactie, ik gebruik Web service dmv op het ipadres van de NVR te benaderen. PC-NVR + Smart PSS en idms plus in gebruik. Helaas nergens de door jou aangeven opties zien staan.
Als je inlogt via de webinterfase/service en kiest dan voor camera.
En vervolgens zoals op de afbeelding. Bij belichting de modus op uit zetten. Dat zou het moeten zijn.
:strip_exif()/f/image/pERpCbhu2CVLFakhImHOKUy3.jpg?f=fotoalbum_large)
Een andere mogelijkheid is inloggen op de camera. Zie schermprintje van het web geplukt.
En vervolgens zoals op de afbeelding. Bij belichting de modus op uit zetten. Dat zou het moeten zijn.
:strip_exif()/f/image/pERpCbhu2CVLFakhImHOKUy3.jpg?f=fotoalbum_large)
Een andere mogelijkheid is inloggen op de camera. Zie schermprintje van het web geplukt.
:strip_exif()/f/image/k57EuI2ZLSOSAfAdccusTKE4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door fmrama op 29-03-2025 16:10 ]
Waar heb je deze besteld?Robwp schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:53:
Via zijn eigen website is verzending alleen naar us en canada.
Een paar jaar geleden had ik zonder problemen bij hem via Ali besteld maar dat kan niet meer.
Kan via zijn website en/of mail.
snelle reactie en met 16 dagen was de bestelling binnen. Keurig DHL Track en trace code ontvangen.
snelle reactie en met 16 dagen was de bestelling binnen. Keurig DHL Track en trace code ontvangen.
Dank voor je snelle en uitgebreide antwoord. Wellicht SW te oud of iets, want kan de door jou aangedragen opties niet aanvinken/aanpassen.fmrama schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:03:
Als je inlogt via de webinterfase/service en kiest dan voor camera.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
dit is de versie en uitvoering welke mijn NVR aangeeft.
Appraat model DHI-NVR4108-8P-4KS2
opname kanaal 8
HArdwareversie V1.0
WEB VERSIE V3.2.7.135788
ONIF versie 20.06(V2.8.1.957450)
ONIV Versie V2.4.1
Systeem versie V4.001.0000005.4.R, Aanmaakdatum: 08-08-2024
Bevieling basis.V2.1
[ Voor 4% gewijzigd door Robwp op 29-03-2025 22:42 ]
Log eens direct op de camera in. Daar staan de opties wel.Robwp schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:41:
[...]
Dank voor je snelle en uitgebreide antwoord. Wellicht SW te oud of iets, want kan de door jou aangedragen opties niet aanvinken/aanpassen.
dit is de versie en uitvoering welke mijn NVR aangeeft.
Appraat model DHI-NVR4108-8P-4KS2
opname kanaal 8
HArdwareversie V1.0
WEB VERSIE V3.2.7.135788
ONIF versie 20.06(V2.8.1.957450)
ONIV Versie V2.4.1
Systeem versie V4.001.0000005.4.R, Aanmaakdatum: 08-08-2024
Bevieling basis.V2.1
Ja, @Robwp moet op zoek naar de instellingen van de Camera in de web-interface en dan subkopje Illuminator:DjoeC schreef op zondag 30 maart 2025 @ 00:27:
[...]
Log eens direct op de camera in. Daar staan de opties wel.
/f/image/bLUoh9mttNPhPZ5ZJQHy1RyG.png?f=fotoalbum_large)
Hier zou een handtekening kunnen staan.
Euh, hoe log ik direct in op de camera ? normaliter start mijn ip adres met 192.168 etc
maar camera adres start met 10.1.x.xx
Je pc direct koppelen en een adres in dezelfde range geven 10.1.x.yyRobwp schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:25:
Euh, hoe log ik direct in op de camera ? normaliter start mijn ip adres met 192.168 etc
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Als je via de web interfase inlogt. Zie je achter de camera het internet windows explorer icoontje. Als je hier klikt zou je op de inlog van de camera moeten komen. (Zie mijn eerder geposte afbeelding, de rode pijl rechts onder) nb. Welk type camera heb je?
[ Voor 11% gewijzigd door fmrama op 30-03-2025 14:12 ]
Geprobeerd maar kom niet inde camera. Gaat dan idd een onbenaderbaar Ip adres.
Camera is een Color4k van andy.
( ipc HDw 3841 ook Eén onbenaderbaar IP-adres. )
Camera is een Color4k van andy.
( ipc HDw 3841 ook Eén onbenaderbaar IP-adres. )
Ik zou dan effe van vooraf aan beginnen,
De camera loshalen van de nvr (eerst via de webinterfase verbinding verbreken, dan krijgt de camera weer een ip adres bv 192.x.x.x. Ipv 10 serie
Camera rechtstreeks aan de pc koppelen en dan via de configuratie tool de camera benaderen.
Nb heb je het via internet explorer geprobeerd? Een oude versie van IE werkt het beste. Bv versie 11 Die had ik daar speciaal voor.
Met Edge heb ik het nooit geprobeerd.
De camera loshalen van de nvr (eerst via de webinterfase verbinding verbreken, dan krijgt de camera weer een ip adres bv 192.x.x.x. Ipv 10 serie
Camera rechtstreeks aan de pc koppelen en dan via de configuratie tool de camera benaderen.
Nb heb je het via internet explorer geprobeerd? Een oude versie van IE werkt het beste. Bv versie 11 Die had ik daar speciaal voor.
De nieuwere Color4k zou volledig html(5?) moeten zijn en met elke browser benaderbaar moeten zijn.fmrama schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:01:
Ik zou dan effe van vooraf aan beginnen,
@Robwp ik zou zeggen: camera loskop0elen, geheugenkaartje eruit, reset naar fabrieksinstellingen, aansluiten op je normale netwerk en conform instructies configureren. Ik vind 't trouwens ook vreemd dat je 'm aan de NVR hebt hangen als onvif en niet als specifieke camera, maar mogelijk herkent je NVR m niet op type of kan het gewoon niet anders - hier ontbreekt htet mij aan kennis... maar dat zou kunnen verklaren waarom je geen opties via de nvr kunt zetten.
[ Voor 26% gewijzigd door DjoeC op 30-03-2025 22:53 ]
Omdat die poort doorgaans NIET voor ons open moet gaan; er zit een smallere toegang naast voor voetganger / fiets. Alleen als je erg bepakt en bezakt bent, of met z'n allen tegelijk komt aanfietsen, is de grote poort wel fijn. Zodoende zal het criterium altijd herkenning + iets anders zijn.DjoeC schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:49:
Waarom zou je dochter moeten zwaaien? Als de camera haar herkent hoeft dat niet meer
Stemherkenning: "Sesam open U"?Gwaihir schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:39:
[...]
Omdat die poort doorgaans NIET voor ons open moet gaan; er zit een smallere toegang naast voor voetganger / fiets. Alleen als je erg bepakt en bezakt bent, of met z'n allen tegelijk komt aanfietsen, is de grote poort wel fijn. Zodoende zal het criterium altijd herkenning + iets anders zijn.
Hee Google, in naam van Oranje doe open die poort 🤭
Hikvision gebruiker
Ik zie dat ik niet de enige ben die met dit soort dingen wel lol weet te hebben
.
En inderdaad was een gesproken opdracht hier ook het eerstvolgende idee dat langs kwam.
[Jullie beseffen wel dat dit al lang geen vraag van mijn kant meer is, maar dat jullie voortborduren op mijn uitleg waarom ik koos sommige onderdelen best wat zwaar / luxe uit te voeren?]
En inderdaad was een gesproken opdracht hier ook het eerstvolgende idee dat langs kwam.
[Jullie beseffen wel dat dit al lang geen vraag van mijn kant meer is, maar dat jullie voortborduren op mijn uitleg waarom ik koos sommige onderdelen best wat zwaar / luxe uit te voeren?]