Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 29 Laatste
Acties:

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:23
Ik plan stuk of 10 cameras en heb een 4 hdd bay NVR. Daar stop ik 2x 4 en 2x 6 TB in en dan heb ik opname capciteit genoeg. Neem gewoon continue op op hoge kwaliteit, en markeer op elke camera wat ik wil met tripwire of intrucion detection al naar de plek waar de camera hangt,
Er zijn nooit meer dan 2 hdds spinned up, en meestal maar 1. Bijna allemaal dahua starlight dus geen Ir nodig met wat geluk, behalve voor 2 niet starlight mini ptz.
Hopenlijk valt stroomverbruik wat mee.

• 715289
  • Registratie: december 2018
  • Niet online
*********** dubbel post ***********

715289 wijzigde deze reactie 19-07-2018 16:21 (93%)

• 715289
  • Niet online
quote:
Quindor schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 15:40:
Daarmee heb ik voor 8x 8MP (4k) cameras op 2 cores van een 8 core Ryzen machine (16 cores hyper-threading), draaiend in een ProxMox KVM VM (Ubuntu 16.04 LTS command-line only) een gemiddeld CPU verbruik van 10% tot 15% in die VM. Dat zou dus op een low power Intel doosje ook nog prima werken. ;)

Geen trip-wire of dat soort dingen, pure pixel change detection maar bij werkt het eigenlijk zeer goed, hij neemt soms meer op dan ik zou willen maar dan moet ik voor die stukken de motion gevoeligheid wat aanpassen. Het scheelt iig een bak aan opslag ruimte!
Of de server applicatie op een Raspberry Pi of een Banana Pi, client op een Compute Stick.

De toevoeging van analytics, kost nauwelijks meer rekenkracht, omdat dit vanuit de camera gebeurd.
Motion vanuit de VMS kost meer rekenkracht dan het ontvangen van de analytics vanuit de camera.
quote:
Als ik weer eens tijd heb voor videos ben ik van plan er enkele videos over te maken! :)
Ben benieuwd.

• Allewijn
  • Registratie: december 2005
  • Niet online
Ik schreef wat bladzijdes terug onderstaande, helaas niemand die hierop reageerde.
Probeer het stiekem nog een keertje.
Zou nml graag willen weten of het omschakelen naar continue opname een negatieve werking voor mijn nas/hdd's heeft:

"Heb sinds een paar weekjes een Chinese cam naar bizar goede tevredenheid in gebruik op mijn Synology Nas. Scherpte en werking zijn eigenlijk bizar goed voor de weinige centjes (+/- 20 euro voor deze outdoor cam). Nachtzicht is ook erg goed, maar daar wel een vraag over:

Overdag / kleur heb ik de instellingen in het Synology Surveillance Station zo ver dat hij perfect beweging detecteert, 15 sec. van te voren op gaat nemen en netjes stopt zodra de beweging eventjes over is. Werkt altijd, in alle omstandigheden correct.

'S nachts / zwart wit met infrarood, lijkt hij alleen beweging minder snel te detecteren, waardoor de actie soms al in gang is zodra hij het beeld op gaat slaan (en je dus het begin mist).
Klopt dit bij zwart/wit infrarood beeld? Meerderen last van?

Probleem is dat ik de 'gevoeligheidsinstellingen' niet apart voor dag/nacht in kan stellen in het Surveillance Station en ik de gevoeligheid bij kleur niet wil verhogen, want dit werkt perfect (gevoeligheid 82 en Drempel 10).

Is er nog een andere oplossing?

Zo niet, dan overweeg ik om continue op te gaan nemen ipv op beweging te triggeren, mét bewegingsdetectie er bij zodat op de tijdslijn acties makkelijker terug te vinden zijn.

Maar wat is dit voor 'aanslag' op de harde schijven in de nas? Het zijn 2x WD 2tb green schijven, dus nee, niet specifiek voor nas-doeleinden... Wel verstandig?
"

• Mafbal
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 14-12 08:57
ok ik heb een uitdaging.
nieuwe (aanvullende cam) via de welkbekende verwegshop laten komen.....wil niet initialiseren. is een hdw4231 zoals ik al eerder van dahua heb opgehangen.
Geeft steeds aan in de configtool dat het password niet correct is....ik heb echter nog helemaal niks ingesteld en/of veranderd....standaard login werkt dus niet en camera kan dus niet worden geinitialiseerd. krijg bij alles een connection time out of password incorrect. via ip of wat dan ook niet te benaderen...

iemand ideeën?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 715289
  • Niet online
quote:
Allewijn schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:01:
Ik schreef wat bladzijdes terug onderstaande, helaas niemand die hierop reageerde.
Probeer het stiekem nog een keertje.
Zou nml graag willen weten of het omschakelen naar continue opname een negatieve werking voor mijn nas/hdd's heeft:

"Heb sinds een paar weekjes een Chinese cam naar bizar goede tevredenheid in gebruik op mijn Synology Nas. Scherpte en werking zijn eigenlijk bizar goed voor de weinige centjes (+/- 20 euro voor deze outdoor cam). Nachtzicht is ook erg goed, maar daar wel een vraag over:

Overdag / kleur heb ik de instellingen in het Synology Surveillance Station zo ver dat hij perfect beweging detecteert, 15 sec. van te voren op gaat nemen en netjes stopt zodra de beweging eventjes over is. Werkt altijd, in alle omstandigheden correct.

'S nachts / zwart wit met infrarood, lijkt hij alleen beweging minder snel te detecteren, waardoor de actie soms al in gang is zodra hij het beeld op gaat slaan (en je dus het begin mist).
Klopt dit bij zwart/wit infrarood beeld? Meerderen last van?

Probleem is dat ik de 'gevoeligheidsinstellingen' niet apart voor dag/nacht in kan stellen in het Surveillance Station en ik de gevoeligheid bij kleur niet wil verhogen, want dit werkt perfect (gevoeligheid 82 en Drempel 10).

Is er nog een andere oplossing?

Zo niet, dan overweeg ik om continue op te gaan nemen ipv op beweging te triggeren, mét bewegingsdetectie er bij zodat op de tijdslijn acties makkelijker terug te vinden zijn.

Maar wat is dit voor 'aanslag' op de harde schijven in de nas? Het zijn 2x WD 2tb green schijven, dus nee, niet specifiek voor nas-doeleinden... Wel verstandig?
"
De slijtage van de schijven zal bij continue opname flink hoger liggen dan bij motion opnamen door het hoger aantal schrijf- en leesbewegingen.

Ook zijn de WD Greens gewoon ongeschikt voor video, door de hoge data flow en de toch al hogere schrijf en lees bewegingen. Grote kans dat je niks merkt en de disks lekker door blijven draaien, tot je een keer moet terugkijken en de disks acuut crashen. Je zou niet de eerste zijn die dit meemaakt bij WD Greens. Dat licht niet aan de WD Greens, maar aan het gebruik.

Ik gebruik al jaren WD Purple en recent wat vaker Seagate Skyhawks, omdat WD Purple disks minder lekker werken onder Ubuntu.

Als je issues hebt met het instellen van de gevoeligheid in geval van motion, dan is het zaak om het contrast in het beeld te verhogen. Dit kun je doen door de shutter van de camera langzamer te zetten, maar dan loop je het risico op bewegingsontscherpte. De beste oplossing is meer licht en een snelle shutter. Hoe meer licht, hoe meer contrast.

• Chamek
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 14-12 13:04
Welke merken hebben de voorkeur?

• 715289
  • Niet online
quote:
Chamek schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:40:
Welke merken hebben de voorkeur?
Voor video zijn er maar 2 rationele keuzes:

WD Purple
Seagate Skyhawk

Dan zijn er nog wel NAS of Enterprise disks die ook prima voldoen, maar die zijn vaak duurder en zijn niet significant betrouwbaarder.

Zeker voor de systemen die ik hier langs zie komen (lage resoluties en kleine aantallen) is de throughput door de disks niet zo snel de issue.

• Nadser
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 13-12 19:42
Ok,... Ik heb het topic doorgelezen en gezocht naar wat ik nodig heb maar toch niet kunnen vinden... De vraag is wel al een paar keer gesteld maar ik zie er geen antwoord op komen.

Ik ben opzoek naar een 2x Wifi cam voor- en achtertuin. Deze wil ik graag direct in de cloud opslaan maar dan bij google drive ipv eigen cloud diensten. Eventueel een kastje ertussen vind ik prima maar dat moet dan in de meterkast en de kosten moeten beperkt blijven...

Is dit mogelijk, zoja; hoe? is het via opslag bij drive ook mogelijk om live beelden te bekijken?

Groet,
Sander

• Guidoweb55
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 11:39
WiFi is geen aanrader...

• Nadser
Aan de voorkant is bedraad een optie, achter zou POE een optie kunnen zijn. Blijft mijn vraag over opslag....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paddywacker
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
quote:
Nadser schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 15:15:
Aan de voorkant is bedraad een optie, achter zou POE een optie kunnen zijn. Blijft mijn vraag over opslag....
Geen idee wat je nu wilt. Wil je nu opslag of live meekijken? Als je live wil kijken log je in op je systeem/software dat jezelf hebt gekozen, daar KAN je dus ook op opslaan.

Opslag: gewoon via een nvr.
Live meekijken: Via een app van je cams/nvr/ddns/….. meerdere mogelijkheden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nadser
quote:
Paddywacker schreef op zondag 22 juli 2018 @ 00:25:
[...]

Geen idee wat je nu wilt. Wil je nu opslag of live meekijken? Als je live wil kijken log je in op je systeem/software dat jezelf hebt gekozen, daar KAN je dus ook op opslaan.

Opslag: gewoon via een nvr.
Live meekijken: Via een app van je cams/nvr/ddns/….. meerdere mogelijkheden.
Ik ben onduidelijk, dat komt ook omdat ik niet voldoende kennis heb van wat er mogelijk is. Dus ik probeer het nog een keer goed te omschrijven.

Ik ben opzoek naar twee camera's die ik het liefst via WIFI verbind maar eventueel bedraad/POE is ook mogelijk. Ik heb geen NAS en wil het ook niet via mijn PC laten lopen.
Ik wil de beelden graag opslaan in de cloud en de beelden ook via mijn telefoon live kunnen bekijken.
Opslaan via angelcam vind ik te duur, ik wil het toch graag een 14-30 dagen kunnen bewaren.
Voor een NVR heb ik eventueel wel ruimte.
Is een NVR te combineren met cloudopslag via dropbox/googledrive oid? Zijn er misschien voorbeelden waar ik naar kan kijken?

Mocht het alsnog onduidelijk zijn dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Guidoweb55
Waarom zou je, als je een nvr hebt, de beelden alsnog in de cloud willen opslaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18:04
Graag uw advies:

Ik wil graag de babykamer vervangen voor een Hikvision Cube.
Echter ben ik in twijfel welke lens en hoeveel MP aan te houden.

Het betreft een babykamer van circa 3x3

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19:20

M!chel

aka Kroegtijger

quote:
Nadser schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 15:15:
Weet je wel wat bedraad en POE inhoud?
quote:
AcIDeR schreef op zondag 22 juli 2018 @ 09:12:
Graag uw advies:

Als je de cam in een hoek hangt en de hele kamer wil kunnen zien, dan heb je een beeldhoek van 90 graden nodig. Dat is dan een 2.8mm lens.
Ik was altijd erg tevreden met een 4MP camera, al heb ik die laatst vervangen door een 8MP.
Maar veel mensen zweren bij een 3MP darkfighter.
Het is dus maar net waar je zelf gelukkig van wordt.

Steam: Kroegtijger

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18:04
Darkfighter 3MP ivm het infrarood aspect?

Het is vooral donker op de kamer indien de camera aan staat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M!chel

M!chel

aka Kroegtijger

quote:
AcIDeR schreef op zondag 22 juli 2018 @ 09:23:
Darkfighter 3MP ivm het infrarood aspect?

Het is vooral donker op de kamer indien de camera aan staat.
Darkfighter wil zeggen dat de camera extra lichtgevoelig is, en dus beter zicht heeft in het donker. Ik denk dat dat voor jouw situatie wel gewild is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 715289
  • Niet online
quote:
AcIDeR schreef op zondag 22 juli 2018 @ 09:12:
Graag uw advies:

Bepaal wat je wil zien.

Wil je de hele kamer overzien, dan plaats je de camera in een hoek en gebruik je een 2,8 mm objectief (indien er een 1/3" sensor gebruikt word).

Resolutie is afhankelijk van je doel. Wil je zien of de baby nog rustig ligt te slapen, dan is 720p waarschijnlijk genoeg, wil je max. detail (ogen open of niet, als zal de IR je hier ook wel bij helpen) dan kun je ook een hogere resolutie gebruiken (= meer bandbreedte = meer opslag = meer rekenkracht nodig).

Ik zou in ieder geval een model met goede IR gebruiken, omdat het in een dergelijke kamer gewoon te donker is om zonder IR bruikbare beelden (min. bewegingsonscherpte en min. ruis) te produceren.

Je komt een eind met een Darkfighter en een langzame sluitertijd, maar de beelden zullen gewoon beter zijn als je een reguliere camera gebruikt met voldoende IR en dan hou je ook nog flink euros over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 14-12 20:57
Over het algemeen heeft minder mp een beter nachtzicht, bij gelijke sensorgrootte. Dan is er meer licht per pixel.
Ik heb ook een cube, de 2.8 in de gang hangen, de DS-2CD2432F-IW, volgens mij een 3MP.
Doet het prima en een mooi overzicht op de gang. Audio doet het ook goed icm een Hikvision NVR.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nadser
quote:
Guidoweb55 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 09:08:
Waarom zou je, als je een nvr hebt, de beelden alsnog in de cloud willen opslaan?
Het leek me handig om die beelden overal terug te kunnen kijken.
quote:
M!chel schreef op zondag 22 juli 2018 @ 09:21:
[...]

Weet je wel wat bedraad en POE inhoud?

[...]
Hmm kennelijk niet, voor heb ik een internet aansluiting en stroom, achter alleen stroom en WiFi bereik..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 14-12 20:57
quote:
Nadser schreef op zondag 22 juli 2018 @ 14:35:
[...]

Het leek me handig om die beelden overal terug te kunnen kijken.
Dat kan ook met een nvr en een vpn

Ik kan overal ter wereld mijn beelden terugkijken in de hikvision app.
Ik gebruik OpenVPN.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M!chel

M!chel

aka Kroegtijger

quote:
Nadser schreef op zondag 22 juli 2018 @ 14:35:
[...]
Hmm kennelijk niet, voor heb ik een internet aansluiting en stroom, achter alleen stroom en WiFi bereik..
In dat geval kun je aan de achterkant altijd nog gebruik maken van een powerline adapter met POE.
Dat is altijd nog beter dan WiFi.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mafbal
Probleem gelukkig opgelost. Blijkt ergens een reset knop te zitten.....nou ja knop....lullig schakelaartje wat je zeven keer over het hoofd ziet.....20 sec drukken en opgelost....gelukkig maar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nadser
quote:
rinkel schreef op zondag 22 juli 2018 @ 14:56:
[...]

Dat kan ook met een nvr en een vpn

Ik kan overal ter wereld mijn beelden terugkijken in de hikvision app.
Ik gebruik OpenVPN.
Dat zou dan prima voldoen inderdaad.
quote:
M!chel schreef op zondag 22 juli 2018 @ 16:21:
[...]

In dat geval kun je aan de achterkant altijd nog gebruik maken van een powerline adapter met POE.
Dat is altijd nog beter dan WiFi.
Dat is prima, heb nog zo'n setje liggen.

Zijn er setjes van bijv Hikvision die er bovenuit springen?

• kikkeraap
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15-12 21:57
quote:
kikkeraap schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:12:
Gisteren heb ik een PoE switch geplaatst (GS1900-8HP) voor het voeden van 2 Hikvision camera’s (Hikvision DS-2CD2x32-I serie) en een Unifi access point (UAP-AC-LR). Hierbij zie ik vreemd gedrag. Het accesspoint wordt voorzien van spanning, alleen de camera’s.
Als camera A is ingeplugd, wordt deze voorzien van stroom. Prik je camera B erbij, A gaat uit, B gaat aan. Trek je B eruit, gaat A weer aan. Stel je prikt eerst B erin en dan A  B blijft aan, camera A gebeurt niets. Ik heb diverse poorten gebruikt, nieuwe firmware erop, dit zonder resultaat. Iemand een idee?
Oorzaak gevonden, er zat iets niet lekker de wanddoos. Alles werkt nu naar behoren. _/-\o_ :)

• Guidoweb55
Vraagje over een VPN verbinding.
Ik heb mijn nvr nu op het internet aangesloten. Inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord.

Gaat een keer fout. Hoe maak ik een VPN verbinding? Heb een Hikvision nvr

• Paddywacker
  • Nu online
quote:
Guidoweb55 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:57:

Hoe maak ik een VPN verbinding?
Ja duh, je kan de vraag hier stellen, maar wat als je dat nou eens eerst had gedaan met behulp van een zoekmachine. En mocht je er dan niet uitkomen met wat je hebt gedaan, dan zal vast iemand je wel verder willen helpen.
Je kan in ieder geval hier eens kijken : VPN: Het grote VPN discussietopic

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Guidoweb55
Wat een bijzondere reactie. Ik vraag het toch gewoon netjes?
Ik wil zelf heus wel zoeken, ik geef aan dat ik mijn nvr via een VPN wil laten lopen en hoop op wat mensen die hier ervaring in hebben.

Net zoals ik tientallen mensen antwoord geef over vragen met betrekking tot camera’s. Of moet ik die volgens jou ook allemaal naar Google sturen?

Guidoweb55 wijzigde deze reactie 23-07-2018 18:21 (83%)

• Joepla
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 18:46

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

quote:
Guidoweb55 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:57:
Ik heb mijn nvr nu op het internet aangesloten. Inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord.

Gaat een keer fout. Hoe maak ik een VPN verbinding? Heb een Hikvision nvr
Het is een wat algemene vraag, zoiets als: hoe kom ik deze zomer in Spanje? Er zijn diverse oplossingen, maar er zal er vast een zijn die het best bij jouw wensen & budget aansluit.

Zelf heb ik een Raspberry Pi als VPN server opgezet: http://www.pivpn.io
Werkt simpel en stabiel.

Als je PiHole erbij draait, heb je meteen een adblocker.

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

• Paddywacker
  • Nu online
quote:
Guidoweb55 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 18:13:
Wat een bijzondere reactie. Ik vraag het toch gewoon netjes?
Ik wil zelf heus wel zoeken, ik geef aan dat ik mijn nvr via een VPN wil laten lopen en hoop op wat mensen die hier ervaring in hebben.

Net zoals ik tientallen mensen antwoord geef over vragen met betrekking tot camera’s. Of moet ik die volgens jou ook allemaal naar Google sturen?
Je vraagt het zeker netjes en ik geef je netjes een antwoord.Jij hebt over Google.... er zit een zoekveld hier op tweakers, dus is mijn reactie dan in jouw ogen bijzonder? Als je daar VPN had ingevuld, dan had je ook veel gevonden. Ik gaf je zelfs een bijpassende url.

Nog een duwtje de richting op (ook al weet ik jouw hardware/netwerk verder niet), kijk eens naar openvpn.

• Slux
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
Weet iemand of je direct Hikvision naar YouTube can streamen zonder een pc ?

Met Axis gebruiken we de app camstreamer, maar die is er niet voor hikvision.

• 715289
  • Niet online
quote:
Slux schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 16:42:
Weet iemand of je direct Hikvision naar YouTube can streamen zonder een pc ?

Met Axis gebruiken we de app camstreamer, maar die is er niet voor hikvision.
Helaas, maar wel via OBS.

• Slux
  • Niet online
quote:
Dank, is helaas geen optie OBS, er hangt daar alleen een Hikvision camera meer niet en het is ook niet mogelijk om er een pc oid neer te zetten.

• Guidoweb55
quote:
Paddywacker schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 00:12:
[...]

Je vraagt het zeker netjes en ik geef je netjes een antwoord.Jij hebt over Google.... er zit een zoekveld hier op tweakers, dus is mijn reactie dan in jouw ogen bijzonder? Als je daar VPN had ingevuld, dan had je ook veel gevonden. Ik gaf je zelfs een bijpassende url.

Nog een duwtje de richting op (ook al weet ik jouw hardware/netwerk verder niet), kijk eens naar openvpn.
Ik vind reacties die beginnen met “duh” niet zo vriendelijk overkomen.

Anyway, ik heb op open VPN gekeken. Ik weet niet hoe ik zoiets installeer. Geldt die VPN voor mijn hele internet verkeer of alleen voor het verkeer van de NVR naar het internet?

Hoe stel ik mijn Hikvision nvr en app in?
Heeft iemand al een VPN lopen icm een Hikvision NVR en wil die zijn ervaringen delen?

• Dxue
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18:41

Dxue

PSN:EvilDrunk

quote:
Guidoweb55 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 21:48:
[...]

Anyway, ik heb op open VPN gekeken. Ik weet niet hoe ik zoiets installeer. Geldt die VPN voor mijn hele internet verkeer of alleen voor het verkeer van de NVR naar het internet?

Heeft iemand al een VPN lopen icm een Hikvision NVR en wil die zijn ervaringen delen?
Volgens mij heb jij nog helemaal geen idee wat een vpn uberhaupt doet of wel?

je moet een systeem 24/7 hebben draaien die de vpn draait, dit kan een pc zijn, een raspberry pi en soms ondersteunt de modem/router het ook.
Daarna moet je een user aanmaken voor die vpn. dan moet je daarna de juiste software op je mobiel of laptop of pc buitenshuis installeren en de juiste account gegevens toevoegen en voila je bent klaar.

even ter verduidelijking aangezien je niet weet wat een vpn doet, dit zorgt ervoor dat je een beveiligde verbinding naar je thuis netwerk maakt en je mobiel/pc/laptop op dat moment ook in je thuis netwerk begeeft en je dan dus gewoon via je 192 adres, of welk ip range je thuis ook mag gebruiken, kan gebruiken.

er zijn vele mogelijkheden en het hangt er maar net vanaf wat je aan hardware beschikbaar hebt. Meest simpele is openvpn op je pc installeren en die pc aan laten staan wanneer je buitenshuis bent. Daar zijn tig tutorials op internet te vinden waarbij je alleen maar hoeft te copy pasten en het werkt (100% zeker, heb ik zelf ook gedaan :+ , alleen username en paswoord veranderd). je kan ook een raspberry kopen en daar een vpn op draaien, daar zullen ook veel tutorials voor aanwezig zijn, maar moet je misschien een pi kopen, maar is wel stukken zuiniger in het verbruik.

edit: bij nader inzien, bedenk ik me net dat je waarschijnlijk bij vpn denkt aan al die vpn's die ze nu aanprijzen voor privacy en downloaden en dat soort gedoe via 3rd party. Als je zelf een vpn (virtual private network) opzet, dan maak je dus gewoon een uitbreiding op je eigen thuis netwerk. al je apparatuur thuis heeft er verder niks mee te maken en werken gewoon zoals altijd, alleen hoef je nu geen poort open te gooien om ze bereikbaar te maken.

Dxue wijzigde deze reactie 24-07-2018 22:00 (11%)

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

• Paddywacker
  • Nu online
Openvpn is niet zo moeilijk, bij deze een link: https://vpndiensten.nl/in...g/vpn-verbinding-windows/ . Halverwege de pagina staat de windows beschrijving
Elk device kan je er eraan hangen, dus je hoeft niet specifiek iemand te zoeken met dezelfde hardware als jij. Als er iemand is en die precies hetzelfde heeft als jij, dan heb je geluk. Maar vaak kiezen mensen andere configuraties.

• Slux
  • Niet online
quote:
Guidoweb55 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 21:48:
[...]

Waarom stel je geen hik connect in op de NVR die gebruikt P2P, makkelijkste oplossing.
niet de veiligste maar je kan je streams nog encrypten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
Ik zou de NVR in een eigen vlan zetten en in/voor dat vlan een VPN connectie opzetten.
De meeste NVR's komen uit China, en om dat nu zo maar te vertrouwen op je interne netwerk.

Het draait bij mij in een vlan zonder L3 koppeling met internet.. Ik heb een extra NIC in een PC zitten in zelfde segement (en die PC routeerd dat segment niet)

Ga het in nieuw woning met Unify setup oplossen. In de Firewall is dan zo voor een apart lan een vpn op te zetten..

jacovn wijzigde deze reactie 25-07-2018 07:42 (44%)

• Slux
  • Niet online
quote:
jacovn schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 07:40:
Ik zou de NVR in een eigen vlan zetten en in/voor dat vlan een VPN connectie opzetten.
De meeste NVR's komen uit China, en om dat nu zo maar te vertrouwen op je interne netwerk.

Het draait bij mij in een vlan zonder L3 koppeling met internet.. Ik heb een extra NIC in een PC zitten in zelfde segement (en die PC routeerd dat segment niet)

Ga het in nieuw woning met Unify setup oplossen. In de Firewall is dan zo voor een apart lan een vpn op te zetten..
Idd de beste oplossing, helaas snapt niet iedereen dat.
Wij hadden laatst nog bij een redelijk groot bedrijf een zooitje hikvisions opgehangen met die zelfde eisen, zelfs nog gevraagd voor een extra extern IP adres omdat ze er toch zat hadden.

Zegt die systeembeheerder, nergens voor nodig ons systeem zit helemaal dicht, om vervolgens met P2P naar buiten te gaan op hun eigen netwerk |:(

Gelukkig hadden we het op papier staan, die klant is geen nu geen klant meer.

o.a. Axis heeft dat toch wel stukken beter geregeld dan die Chinese cams met hun P2P meuk.

• jacovn
Je kunt is en aantal dingen wel uitzetten op cameras en nvr maar dan heb je toch wat
Meer kennis nodig en ook niet alles is gedocumenteerd.

Dus inderdaad scheiden in een apart vlan en verkeer van en naar dat vlan onder controle hebben. De standaard alles-in-een routers/switch/accesspoint baseren hun veiligheid eigenlijk alleen op NAT. Er mag dan wel niet zo maar een sessie naar binnen, maar naar buiten mag alles meestal. Dan kan die camera of nvr zo een backdoor sessie opstarten.

Dat geldt eigenlijk voor elk IOT achtig device. Of ze allemaal goed nadenken over security is maar de vraag. Het is net zo als bij cameras een race om je product op de markt te krijgen, en dan is veiligheid vaak ondergeschoven ten opzichte van de andere product kenmerken.

Dus een firewall appliance die je kint gebruiken om je netwerk te segmenteren en op basis van rules toegang toe te staan is eigenlijk noodzakelijk.

• Dracula
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 12:41

Dracula

The Count of Transylvania

ik weet niet zeker of dit de juiste plek (dit topic) is maar ik wil een ring pro ophangen bij de voordeur alleen twijfel ik of de locatie waar nu de bel zit (links op de foto) wel de beste is en of ik hem niet beter rechts (rode cirkeltje rechts) kan ophangen.

https://imgur.com/5uRlbay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 715289
  • Niet online
quote:
Slux schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 08:55:
[...]

o.a. Axis heeft dat toch wel stukken beter geregeld dan die Chinese cams met hun P2P meuk.
Kijk even op CVE wie het beter geregeld heeft.
De grote 3 Chinezen (Hikvision, Dahua en Uniview) hebben hun UI en UX in ieder geval beter voor elkaar dan Axis.

Ik ben persoonlijk heel erg gecharmeerd van de Hanwha Techwin camera's.
Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding, geen plugins (HTML5), goede UI/UX en de in-camera analytics werken beter en zijn completer. Daarnaast is het goed communiceren met ze en dat is ook wel prettig als je iets bereiken wil.

• Slux
  • Niet online
quote:
EnGee schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:56:
[...]

De grote 3 Chinezen (Hikvision, Dahua en Uniview) hebben hun UI en UX in ieder geval beter voor elkaar dan Axis.

Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding, geen plugins (HTML5), goede UI/UX en de in-camera analytics werken beter en zijn completer. Daarnaast is het goed communiceren met ze en dat is ook wel prettig als je iets bereiken wil.
Ik zie daar geen vulnerabilities m.b.t. remote view zoals axis hem gebruikt met hun VPN, ja als je poorten gaat open zetten en je firmware niet up to date hebt Axis zit daar boven op en patched ook hun oude cameras die al end off life zijn support en garantie is wat beter geregeld.
Axis is ook niet echt bedoeld voor de consument, zijn ze iets te duur voor nu met hun companion lijn zijn ze wel bezig voor die markt maar blijven te duur.

UI en UX ben ik het niet eens, die van Axis werkt toch echt wel fijner vergeleken met een hik en dahua en is veel uitgebreider bijvoorbeeld hun vapix wat echt heel goed werkt.

Het is maar net waarvoor je kiest stukje service en kwaliteit of een allibaba cam waar je mag hopen dat hij in de toekomst nog te updaten is.

Maar het is persoonlijk hoor ik vind die Chinese camera's rommel vergeleken met bijvoorbeeld een Axis of Bosch, zo vaak dat we cams op specs hadden opgehangen of, maar in de praktijk toch niet helemaal juist waren, en de configuratie gaat lang niet zo makkelijk, en een hoop DOA's maar dat is ook persoonlijk

Enigste voordeel van Chinese cams zijn de mega marges die erop zitten.

En ik moet zeggen dan Hikvision Hoofddorp best goed is met hun support en producten stukken better dan Dahua imo maar dat is ook persoonlijke ervaring natuurlijk, ik zal me eens verdiepen in Hanwha ;)

• Bob
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19:04
quote:
EnGee schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:56:
[...]

CVE lijstje zegt niet veel over de praktijk. In de prakijk reageert Axis onmiddellijk op exploits en zijn ze er heel erg helder over, bij Dahua is er ofwel geen reactie ofwel een chaotische update waarbij niet eens naar de CVE gerefereerd wordt en je moet hopen dat het probleem effectief wordt opgelost.
Verder hebben onze Dahua klanten al effectief problemen gehad met hacking, onze Axis klanten nog nooit.

• 715289
  • Niet online
Vwb firmware doen de 3 genoemde Chinezen niets onder tov Axis. Als er een fix nodig is, dan zijn allevier de partijen erg rap. Hikvision en Dahua zijn misschien nog wel flexibeler hiermee, omdat custom firmwares ook mogelijk zijn als je hierom vraagt.

Persoonlijk is voor de plus bij Hikua (en Hanwha) dat je realtime de veranderingen kunt zien, terwijl ik bij Axis dit niet eenvoudig kon.

Qua service is Hikua ook een stuk beter. Als ik onderdeeltje nodig heb van Hikua, dan heb ik dat binnen no-time. Voor Axis wacht ik al maanden op een rubbertje om een camera waterdicht te houden.

Ik heb het over Hikua die je in Nederland via de officiele kanalen koopt, niet over Hikua die via ailieexpess of equivalenten aanschaft worden.

Axis levert wel meer doordachte behuizingen dan Hikua. Overigens zijn de DS-2CD26X3G0-IZS, DS-2CD27X3G0-IZS en de DS-2CD2HX3G0-IZS (X te veranderen in een 2, 4, 6 of 8 ) wel doordachte modellen, maar die zijn ook op mijn spec gemaakt. >:)

Vandaar dat ik ook kan stellen dat het aantal DOA's voor Hik verwaarloosbaar laag is (let wel, dit geld voor de overseas modellen)

Bosch maakt mooie producten, maar lopen qua ontwikkeling gewoon te ver achter. Nu heb ik hun camerass al wat jaartjes niet meer gebruikt, maar ik vond het destijds ook niet buiten gewoon gebruiksvriendelijk.

• Bob
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19:04
Bosch staat idd achter en verkoopt ondertussen OEM dahua rommel.

Verder ivm service is mijn ervaring het omgekeerde. Ik ken geen enkel bedrijf dat betere service levert dan Axis. No questions asked advance replacements, snelle tech support, ... Ben je partner?

• 715289
  • Niet online
quote:
Bob schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:45:
[...]
Verder hebben onze Dahua klanten al effectief problemen gehad met hacking, onze Axis klanten nog nooit.
Ik ken voor beide merken problemen met hacking en ik moet toegeven dat de grootste Dahua hack bijzonder slecht is opgelost. Voor de meeste Dahua producten kwam er vrij snel een fix, maar voor vele OEM is er tot op de dag van vandaag geen fix geboden en dan spreken we over DVR's die ten tijde van de hack nog geen 2 jaar oud waren.

Dat is gewoon bar slecht.

• 715289
  • Niet online
quote:
Bob schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:51:
Bosch staat idd achter en verkoopt ondertussen OEM dahua rommel.

Verder ivm service is mijn ervaring het omgekeerde. Ik ken geen enkel bedrijf dat betere service levert dan Axis. No questions asked advance replacements, snelle tech support, ... Ben je partner?
We zijn ADP partner en mijn ervaring is wisselend. Sommige mensen zijn heel proactief, maar er zitten ook hele passieve mensen en dat zijn helaas de poppetjes waar wij mee te maken hebben.

Als reguliere partner of installateur zal de ervaring wellicht anders zijn.

• Slux
  • Niet online
Wij zijn gold partner bij Axis en mijn ervaring is ook top, communicatie gaat altijd direct met Axis zelf, geen tussenkomst van een distribiteur met heen en weer mailen/bellen, enigste nadeel is dat er op sommige cams vrij lange levertijden zitten de laatste tijd, maar dat hebben we met hik ook zelfs 6 tot 8 weken :'(

Volgens mij zijn ze nog steeds marktleider en zijn nu ook samen met Canon bezig waar ze paar jaar geleden door zijn overgenomen

Slux wijzigde deze reactie 25-07-2018 12:50 (6%)

• 715289
  • Niet online
De levertijden van Axis zijn wereldwijd een issue, bij Hik kan het helpen om te kijken naar alternatieven. Soms is het model met een I/O wel gewoon leverbaar, maar het model zonder niet. Prijsverschil is vaak beperkt en kun je gewoon door met een fractioneel ander model.

Vwb. de marktleider. Axis is groot, maar Hik en Dahua zijn veel groter, al jaren, zelfs als je de VMS tak van Canon meerekend.

https://www.asmag.com/rankings/security50_rankings.aspx

Interessant zou het zijn als je de omzet uit China van de totale omzet zou mogen aftrekken. Dan worden de verschillen een stuk kleiner gok ik zo.

De belangrijkste speler in de consumer markt is momenteel trouwens nog steeds Arlo Netgear. De waarde van die tak word zelfs hoger geschat dan de waarde van Axis.

• Morpheusk
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 11:36
quote:
Bigf00t schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 18:28:
[...]

Hij kan tax-free via de DHL UK route verzenden, of via China Post Prime Express (EMS) en dan als LED light met een waarde van 14,5 USD.

Dit moet je echter wel heel duidelijk aangeven bij je bestelling, anders kiest hij gewoon zelf. En het is natuurlijk nooit een garantie dat iets zonder problemen door de douane heenkomt, aangezien ze daar de trucjes inmiddels ook wel kennen.
Ik heb niet aangegeven of die DHL of EMS moest gebruiken, wel aangegeven dat ik Nederland woon en de slow shipping wilde hebben. Die van mij is verstuurd via DHL Express. Straks na de brexit blijft alleen EMS nog mogelijk denk ik? Anyways even afwachten dan maar.

Morpheusk wijzigde deze reactie 25-07-2018 16:19 (7%)

https://www.BMWmpakket.nl - Origineel BMW M-pakket / Professioneel gespoten / Vakkundige Montage | DM voor korting op originele onderdelen.

• VulcanRaven
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 17:21
Ik ben opzoek naar een IP camera voor buiten. Mijn budget is 300 euro en de camera moet ik NL te koop zijn wegens het kunnen aanschaffen via kantoor. Ik zoek een dome variant. Ik wil hem ophangen boven mijn garage poort en wil graag de oprit (10x6) in de gaten houden incl. de stoep en een stukje voortuin. Hij dient dus ongeveer 15 meter te kunnen laten zien, ook snacht's.

Nu heb ik al heel veel camera's bekeken van o.a. Hikvision en Dahua maar ik kom er niet uit. Zowat allemaal geven ze 30M IR zicht aan maar zodra je dan op Youtube testfilmpjes bekijkt kan je meestal nauwelijks 5 meter verderop iemand herkennen. Heeft iemand wellicht een tip voor een goed model die dit kan?

Amd Phenom II 1055T, Asus M4A89GTD-Pro, 8GB Kingston Hyperx DDR3, Ati Radeon HD4850, Corsair HX650W, Coolermaster CM 690, PS3 80 GB

• denpries
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 24-11 11:11
@VulcanRaven ik schaf ook dingen vanuit buiten nl aan op de zaak. No problem.

Voor mezelf de vraag; ik lees hierboven veel over vulnerabilities etc; hoe zit dat met een merk als ubiquity? Zijn er ervaringen met de outdoor cams dag nacht en de NVR?

• Mafbal
toch nog even een kort vraagje....beetje aan het stoeien met de NVR en Cam in combinatie met motion detection/alarm.
Stel ik de motiondetection nou in op de cam en daarmee neemt de NVR op zoals daar wordt aangegeven. dan moet ik dus ook het mailadres waar de alarmmelding heem moet in de cam invullen en dus niks instellen op de NVR?
Of is het juist andersom? instellen op de NVR en niks op de cam......
Beide instellen lijkt me vragen om problemen.
Gaat om Dahua NVR en cams met beide Motiondetection etc

Dank alvast

• TommyGun
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 14-12 14:16

TommyGun

Stik er maar in!

@Mafbal Ik zou het op de NVR doen, maar vaak pushed de NVR config (indien zelfde merk) naar de camera dus zeker weet ik het niet.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• 715289
  • Niet online
quote:
denpries schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 19:11:
Voor mezelf de vraag; ik lees hierboven veel over vulnerabilities etc; hoe zit dat met een merk als ubiquity? Zijn er ervaringen met de outdoor cams dag nacht en de NVR?
Voila; de bekende kwetsbaarheden van Ubiquiti.

Overigens zou ik Ubiquiti links laten liggen, omdat ze niet Onvif compatible zijn en je dus beperkt bent in de opname apparatuur en/of software.

• jacovn
quote:
VulcanRaven schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 14:03:
Ik ben opzoek naar een IP camera voor buiten. Mijn budget is 300 euro en de camera moet ik NL te koop zijn wegens het kunnen aanschaffen via kantoor. Ik zoek een dome variant. Ik wil hem ophangen boven mijn garage poort en wil graag de oprit (10x6) in de gaten houden incl. de stoep en een stukje voortuin. Hij dient dus ongeveer 15 meter te kunnen laten zien, ook snacht's.

Nu heb ik al heel veel camera's bekeken van o.a. Hikvision en Dahua maar ik kom er niet uit. Zowat allemaal geven ze 30M IR zicht aan maar zodra je dan op Youtube testfilmpjes bekijkt kan je meestal nauwelijks 5 meter verderop iemand herkennen. Heeft iemand wellicht een tip voor een goed model die dit kan?
Dit gaat je simpelweg niet lukken met 1 camera. Als je een 2.8 mm lens gebruikt heb je wellicht overzicht, maar dan krijg je ook met ingebouwd IR het probleem wat je online ziet, belichting tot een paar meter, en niet de 15 meter die je op geeft.

Dus je zult extra IR moeten bijplaatsen, of het met wit licht oplossen en in dag mode blijven draaien.
Verder is identificatie met een wide angle lens meestal moeizaam. Als er in de hoek van het beeld wat gebeurd (daar is ook de IR uitlichting minder) dan valt het tegen.

Ik ben voor vari focul dahua starlight gegaan.
Lees de review op dit forum eens door: https://ipcamtalk.com/thr...ret-ipc-hdw5231r-z.14683/

1e video doet hij stuk of 10 stappen en dan wordt het al minder goed zichtbaar omdat ook bij dit model de interne IR de voorgrond belicht en er is dan simpelweg niet genoeg licht op verdere afstand.

2e video is vergelijk van 2en 4MP camera en IR licht van beide systemen en een extra IR lamp als ik het goed herinner. Maar daar zie je dan dat het gewoon te weinig detail wordt met compleet uitgezoomed beeld, (2.7 mm bij deze camera)

Ik vind het beste idee om eerst het ding aan een paal of plank schroeven en hem op meerdere plaatsen uit proberen voordat je hem definitief vast schroeft.

En ja dit is geen dome, want over het algemeen wil je geen dome model. Enige wat beetje werkt met een dome is als je de interne IR uit schakeld en met extern IR verder gaat.

• Morpheusk
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 11:36
Zojuist de Dahua IPC-HDW5231R-ZE binnen gekregen. Nu dacht ik het volgende antwoord op de vraag hier ergens gelezen te hebben, maar kan het niet terug vinden. Kan ik de unifi poe injector die bij de unifi ac’s geleverd worden gebruiken? Volgens mij zijn het 24v non-802.3af injectors.

https://www.BMWmpakket.nl - Origineel BMW M-pakket / Professioneel gespoten / Vakkundige Montage | DM voor korting op originele onderdelen.

• jacovn
@Morpheusk Ik zou het er niet op wagen.
802.3AF is minimaal 44 volt, maximaal 57 volt en meestal 48 (aan de kant die de stroom levert)
Met 802.3AT (en opvolgers) wordt het meer, om verlies in de kabels tegen te gaan neem ik aan.

Zie:https://en.m.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet

• Joepla

Joepla

@Morpheusk Niet op gokken inderdaad. Deze PoE injectors zijn aparte dingen speciaal voor de Ubiquiti's en nergens compatible mee zover ik weet. Blijf het apart vinden dat Ubiquiti hier ooit voor gekozen heeft (ik heb er ook een aantal in gebruik).

• Quindor
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 14-12 18:22

Quindor

Switching the universe....

quote:
Joepla schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 18:17:
@Morpheusk Niet op gokken inderdaad. Deze PoE injectors zijn aparte dingen speciaal voor de Ubiquiti's en nergens compatible mee zover ik weet. Blijf het apart vinden dat Ubiquiti hier ooit voor gekozen heeft (ik heb er ook een aantal in gebruik).
Zo ongewoon is het niet, er word vaak gesproken over "Active" of "Passive" POE en daarnaast hoor je ook vaak standaard A en standaard B.

Om hier niet het gehele verhaal te typen, ik heb enkele jaren geleden daar een artikel over geschreven, dus voor de mensen die het interessant vinden, neem hier een kijkje.

TL;DR
Active POE of Mode A is altijd 48v, veilig, ook als je een niet POE apparaat aansluit.
Passive POE of Mode B heeft geen vast voltage maar veelal een voltage range dat het eind apparaat kan accepteren. Het voltage staat altijd op de kabel dus als je een apparaat aansluit wat geen Passive/Mode B ondersteund --> Magic smoke!

Mijn blog http://intermit.tech, Mijn vakantie http://www.campzone.nl

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19:10

Deathchant

Don't intend. Do!

Slightly offtopic: waarom staat er in het fotografie forum ook een beveiligingscameratopic?

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• Joepla

Joepla

@Quindor leuk artikel, dank voor de tip.

Ik bedoel eigenlijk dat ik het wat vreemd vind dat een merk als Ubiquiti hiervoor koos. Het maakt het lastig om bv. een PoE switch te gebruiken. Maar inmiddels is Ubiquiti hiervan afgestapt begreep ik.

• Quindor
  • Laatst online: 14-12 18:22

Quindor

Switching the universe....

quote:
Joepla schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 18:44:
@Quindor leuk artikel, dank voor de tip.

Ik bedoel eigenlijk dat ik het wat vreemd vind dat een merk als Ubiquiti hiervoor koos. Het maakt het lastig om bv. een PoE switch te gebruiken. Maar inmiddels is Ubiquiti hiervan afgestapt begreep ik.
Klopt, beide Mikrotik en UBNT (Ubiquiti) (en anderen) zijn begonnen met Passive POE omdat het in het begin vele malen goedkoper was. De 802.3af/at standaard vereist allemaal apart chips en dergelijke om het te laten werken, passive is gewoon letterlijk stroom op de draden zetten (Met Gigabit iets complexer). Je kunt dan gewoon dezelfde voltage converter gebruiken die ook je normale plug aansluiting doet (vandaar altijd verschillende voltages die opgegeven worden) en dan ben je klaar.

Het heeft echter ook nadelen, zoals dat het gevaarlijker is als je iets anders inplugt of voltage drop over lange afstanden (100m zoals met Active is zeker niet gegarandeerd).

Inmiddels begint Active een stuk goedkoper te worden en is de benodigde hardware kleiner, etc. waardoor het interessant is om dat nu te gaan gebruiken. Veel Mikrotik en UBNT spul kan nu beide.

Mijn blog http://intermit.tech, Mijn vakantie http://www.campzone.nl

• RayenM
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 18:58
quote:
Allewijn schreef op maandag 16 juli 2018 @ 15:47:
[...]

Die heb ik hoor. Het is deze:
http://s.aliexpress.com/2UBVVbiq

En werkt nog elke dag ragscherp en perfect.
Heb deze ook binnen en werkend binnen Blue Iris. Was even puzzelen, maar toch gelukt.
Prima scherp beeld. Zeker voor deze prijs. Zowel overdag als in de nacht.

Nu afwachten hoelang ze blijven werken.

• Yorinn
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat
quote:
Deathchant schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 18:33:
Slightly offtopic: waarom staat er in het fotografie forum ook een beveiligingscameratopic?
Dat is een alias van dit topic. ;)

• Rav
  • Niet online
Ik heb veel van dit topic doorgelezen en online gezocht, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik wil graag 3x een 4k camera met een NVR. Ik zie dat Dahua veel wordt aangeraden (soms icm Andy :)) wat ik helemaal prima vind. PoE zou daarbij erg fijn zijn en ik begrijp dat dit soms door de NVR wordt geregeld.
Budget is een max ¤800. Zou iemand een opzetje kunnen geven?

...

• Allewijn
  • Registratie: december 2005
  • Niet online
quote:
RayenM schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 11:46:
[...]

Heb deze ook binnen en werkend binnen Blue Iris. Was even puzzelen, maar toch gelukt.
Prima scherp beeld. Zeker voor deze prijs. Zowel overdag als in de nacht.

Nu afwachten hoelang ze blijven werken.
Hier werkt hij elke dag nog helemaal naar wens. Dikke regenbuien er over heen geweest maar is goed waterbestendig.

• jacovn
Oude huis wordt verkocht, hikvision setup willen ze niet overnemen, als er iemand hier belangstelling heeft (zal advertentis maken)

Ds-2cd2032-i
Ds-2cd5220 PTZ 20x
Ds-2cd2542fwd-i 2.8 mm
Ds-2cd2332-i. 4.0 mm
DS-7616NI NVR

Bijna 3 jaar oud. De PTZ en de Ds-2cd2332-i hebben een plasti dip laagje (te verwijderen)

Moet het er een keer af gaan halen in de weken voordat we verhuizen. Duurt nog 2 maanden ongeveer.

• ozziestroker1
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 18:55
Een vraag over de nvr's van Andy voor de Dahua camera's. Alles draait prima bij zowel mij (2 cams) en bij familie(3 cams). Nu zit ik alleen in het menu maar ik kan nergens vinden hoeveel data er in gebruik is.
Er zitten bij beide systemen 4Tb schijven in maar ik weet dus niet goed hoelang ze kunnen opnemen voordat er overschreven word.
Ik kan wachten tot ik via playback zie dat er dagen verdwijnen maar het moet toch ook makkelijker kunnen...

• Paddywacker
  • Nu online
quote:
Op de site van Dahua kan je de app datacalulator downloaden.

• 715289
  • Niet online
quote:
ozziestroker1 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:50:
Een vraag over de nvr's van Andy voor de Dahua camera's. Alles draait prima bij zowel mij (2 cams) en bij familie(3 cams). Nu zit ik alleen in het menu maar ik kan nergens vinden hoeveel data er in gebruik is.
Er zitten bij beide systemen 4Tb schijven in maar ik weet dus niet goed hoelang ze kunnen opnemen voordat er overschreven word.
Ik kan wachten tot ik via playback zie dat er dagen verdwijnen maar het moet toch ook makkelijker kunnen...
Je kan even in de kalender kijken wat de oudste datum is waarop je kan terug kijken.

Het kan zoveel mooier, maar niet met Dahua. ;)

• ozziestroker1
  • Registratie: mei 2007
quote:
EnGee schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 16:13:
[...]

Je kan even in de kalender kijken wat de oudste datum is waarop je kan terug kijken.

Het kan zoveel mooier, maar niet met Dahua. ;)

[afbeelding]
Thanks, die "oplossing"had ik ook beschreven maar ik hoopte op een mooiere manier. Jammer maar het werkt ook op die manier.

• Hammetje
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 18:42
@Allewijn en @RayenM , hoe hebben jullie die Besder camera van stroom voorzien? Ik neem aan via POE (48v), hebben jullie daar een losse switch voor gekocht of doen jullie dit via losse injectors? Welke hebben jullie hiervoor gekocht?

Picobello B.V.

• RayenM
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 18:58
quote:
Hammetje schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 11:58:
@Allewijn en @RayenM , hoe hebben jullie die Besder camera van stroom voorzien? Ik neem aan via POE (48v), hebben jullie daar een losse switch voor gekocht of doen jullie dit via losse injectors? Welke hebben jullie hiervoor gekocht?
Ikzelf met een stroomkabel. Daar ik op beiden punten stroom heb. Ik ga de volgende twee wel PoE bestellen. Meen dat je de injectors erbij krijgt, maar kan me vergissen.
Zo niet, dan schaf ik een PoE switch aan.

• Hammetje
quote:
RayenM schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:06:
[...]

Ikzelf met een stroomkabel. Daar ik op beiden punten stroom heb. Ik ga de volgende twee wel PoE bestellen. Meen dat je de injectors erbij krijgt, maar kan me vergissen.
Thx voor je antwoord. Hierbij alvast:
Power DC 12 V Voor DC 12 V Versie/48 V PoE Schakelaar of Injector Voor 48 V PoE versie (NIET INBEGREPEN)

Zal dus een losse switch worden :).

Picobello B.V.

• Zubadan
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 14-12 15:16
Vanmiddag is bij mijn buren ingebroken. De inbrekers hebben mijn camera’s waarschijnlijk over het hoofd gezien toen ze voor mijn huis langs kwamen want ze staan zeer duidelijk op de beelden (incl. kenteken van hun auto). De politie was er blij mee en ze waren onder de indruk van de kwaliteit van de beelden :).

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 11,9 kWp PV

• Joepla

Joepla

@Zubadan mooi! Ik heb ooit ook eens beeld aangeleverd (grootschalige, georganiseerde diefstal in een wijk) en ook toen was men erg onder de indruk, vooral de zichtbaarheid midden in de nacht. Zelf vond ik vooral het gevoel "dat het echt werkt" erg leuk, je weet dan waar je het voor doet.

• Maarten @klet.st
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 29-11 17:56
quote:
Joepla schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 08:15:
@Zubadan mooi! Ik heb ooit ook eens beeld aangeleverd (grootschalige, georganiseerde diefstal in een wijk) en ook toen was men erg onder de indruk, vooral de zichtbaarheid midden in de nacht. Zelf vond ik vooral het gevoel "dat het echt werkt" erg leuk, je weet dan waar je het voor doet.
Zelfde ervaring. Ik heb nu ruim 2 jaar een camera aan de straatkant die 100% van de tijd op color mode staat. De framerate is natuurlijk dramatisch ‘s nachts, dus het gezicht (of kenteken) van een voorbijganger kun je niet herkennen. Maar kleurenbeelden maken wat mij betreft een hoop goed voor herkenbaarheid van kleding, kleur van auto etc.

Een week of wat geleden hadden we hier last van boefjes die papiertjes tussen voordeuren staken om te zien wie er op vakantie was (om daarna in te breken, vermoed ik). Iemand verderop in de straat had haarscherpe zwart/wit beelden, maar de politie had toch meer aan mijn kleurenbeelden. Dat een van de boefjes nog even in de camera keek terwijl de autotracking hem volgde was natuurlijk mooi meegenomen ;) Grote kans dat als dit een bekende wats, de politie hem alsnog herkend heeft.

Maarten @klet.st wijzigde deze reactie 22-08-2018 21:14 (0%)
Reden: Typo’s

• Maarten @klet.st
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 29-11 17:56
quote:
RayenM schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:06:
[...]

Als ik de screenshots bekijk vrees ik dat ik het antwoord al weet (aangezien ik de firmware herken van een andere Chinese camera), maar hebben die belder camera’s toevallig een dag en nacht modus zoals Dahua camera’s dat ook hebben? Daarmee doel ik op een dag en nacht instellingen met aparte profielen voor helderheid, contrast, infrarood etc? Ik ben namelijk met ANPR aan het spelen en met name voor de nacht moet je specifieke sluitertijden instellen (liefst 1/500 of sneller). Bij veel goedkope camera’s kan je dit alleen universeel instellen en dan heb je er overdag weer niks aan..

• Dirk0s
  • Laatst online: 16:51
Ik ben opzoek naar een camera die ik van binnen uit achter het raam wil richten op mijn voortuin / auto.

Ik heb een draadloze hardeschijf in huis staan dus zou fijn zijn als de beelden daarop opgeslagen kunnen worden.
Verder zou hij dus ook goed in het donker moeten kunnen filmen.
Iemand tips?

• HoppyF
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
quote:
Dirk0s schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:23:
Ik ben opzoek naar een camera die ik van binnen uit achter het raam wil richten op mijn voortuin / auto.

Ik heb een draadloze hardeschijf in huis staan dus zou fijn zijn als de beelden daarop opgeslagen kunnen worden.
Verder zou hij dus ook goed in het donker moeten kunnen filmen.
Iemand tips?
Gaat niet werken!
Infrarood heb je nodig als het donker is en dat werkt niet achter glas.
Hang dus gewoon een buitencamera op en sluit deze bedraad aan.
Op een draadloze harde schijf opslaan lijkt me ook vrij lastig maar ik weet niet precies hoe jouw schijf te benaderen is. De meeste camera's schrijven lokaal op (micro)SD kaart en/of NAS.

Wie altijd met de kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen!

• Dirk0s
  • Laatst online: 16:51
quote:
HoppyF schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:45:
[...]

Gaat niet werken!
Infrarood heb je nodig als het donker is en dat werkt niet achter glas.
Hang dus gewoon een buitencamera op en sluit deze bedraad aan.
Op een draadloze harde schijf opslaan lijkt me ook vrij lastig maar ik weet niet precies hoe jouw schijf te benaderen is. De meeste camera's schrijven lokaal op (micro)SD kaart en/of NAS.
Welke camera zou dan de beste optie zijn prijs kwaliteit verhouding?

• Zubadan
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 14-12 15:16
Afgelopen maandag heb ik de politie de beelden gegeven van de inbraak bij mijn buren. Vanavond kwam de politie bij mij voor de getuigenverklaring. De politie had daarin opgenomen dat ik de beelden van de inbraak vrijwillig aan de politie heb verstrekt.

Op de website van de politie - camera in beeld staat echter: ‘De politiefunctionaris zal altijd met een machtiging van het Openbaar Ministerie de betreffende beelden vorderen.’

Volgens de agenten die bij mij kwamen was dit achterhaald. Ik heb de verklaring dat ik de beelden vrijwillig heb verstrekt daarom ondertekend.

Wie weet hoe dit juridisch zit?

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 11,9 kWp PV

• Joepla

Joepla

@Zubadan Dat schijnt inderdaad te kloppen: link

• Hammetje
Besloten om voor nu 1 x zo'n Besder camera te bestellen om te kijken of dat bevalt. Deze wil ik gaan aansluiten op deze PoE switch: pricewatch: TP-Link TL-SG1005P

Voor zover ik kan zien moeten 3 camera's geen probleem worden. Zijn jullie het daarmee eens?

Picobello B.V.

• Joepla

Joepla

quote:
Dirk0s schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:47:
[...]

Welke camera zou dan de beste optie zijn prijs kwaliteit verhouding?
Gezien je eerdere vraagstelling, heb ik het vermoeden dat je nog niet heel veel ip camerakennis hebt. Ik zou je best een cam willen adviseren, maar ik vrees dat er dan een behoorlijk frustrerende periode voor je aanbreekt. Het ding moet worden aangesloten (zegt PoE je iets?), in je netwerk worden opgenomen, geconfigureerd, etc.

Misschien is het handig om dit topic door te lezen en dan te beslissen of je zelf gaat knutselen (Dahua, Hikvision) of dat je voor een wat meer plug & play (Logitech bv.) oplossing gaat.

• harley
  • Registratie: augustus 1999
Wil ook hier een NVR met meerdere beveiligingscameras ophangen. Ben nog niet over het merk uit, had al Reolink in mijn mandje zitten (ook omdat die via duitsland verzonden worden) maar twijfel of ik niet toch beter dahua kan nemen.
  • Buiten aan de straatzijde liefst een 5mp versie ivm nrplaatherkenning enzo.
  • Achter in de tuin mag het evt een 2mp full hd versie zijn (kostenbesparing)
  • In de huiskamer wil ik een versie die in de PIR sensorbehuizing verstopt zit (WAF). bijvoorbeeld de Unitoptek IPCX-MC40272N-P
Maar nu komt het er hangt ook een echte PIR sensor van het alarmsysteem. Gaat deze niet lopen kloten met een PIR camera met infraroodlicht ? aangezien de alarmhandleiding expliciet vermeld geen 2 pir sensoren in elkaar zichtveld te plaatsen vraag ik me af of dit kwaad kan (ze zouden tegenover elkaar in de hoeken komen hangen.

...

• jacovn
@harley
Nummerplaat herkenning is iets meer dan simpelweg een x megapixel camera op de weg lichten.
Overdag werkt het wellicht, maar dan nog moet je ofwel dicht op de weg zitten of een redelijk zoom bereik hebben.
In de nacht moet je met wit licht of ir licht de kentekenplaat belichten, en die zijn retro reflective en dan moet je een compleet ander profiel hebben met heel korte sluitertijd.

Zoek maar eens op openalpr. Of kijk in bijvoorbeeld deze thread: https://ipcamtalk.com/thr...se-plate-cam-project.505/

Je moet een soort camera hebben die alle autos die voorbij komen op een vlak van 1 a 2 meter rond kenteken opneemt. Dan een 2e of 3e stream uit die camera laten komen. Met D1of 720p resolutie en dan in openalpr een input window definieren waarin naar kenteken gezocht moet worden.

Met 5 MP heb je nogal een zware pc nodig om dat beeld semi realtime te analyseren.

• 715289
  • Niet online
quote:
jacovn schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 06:49:
Met 5 MP heb je nogal een zware pc nodig om dat beeld semi realtime te analyseren.
Welnee, 1 lpr camera voor je deur kan prima met een lichte pc, tenzij je aan een 4 baans provinciale weg woont en in de spits honderden kentekens wilt analyseren.

Overigens heb je van oa. Hikvision en Vivotek ook prima LPR camera's die kentekens analyseren, kosten wat meer, maar altijd voordeliger dan camera, software en server.

Verder is het afhankelijk of je een kenteken wilt vastleggen van een auto voor je deur, stilstaand, of langsrijdende.

In het eerste geval kan het vaak met een doorsnee camera en een hogere sluitertijd (>1/250) en normale IR. Bewegende voertuigen hebben snellere sluitertijden nodig en stevigere IR.

Hou ook rekening met de afstand. Een kenteken moet voldoende ppm hebben (hogere resolutie en/of hogere brandpuntsafstand).

Daarnaast, denk aan de GDPR, is er een noodzaak voor kentekenregistratie? Wettelijk gezien voor een particulier doorgaans niet..

• jacovn
Ik wil voor gezicht en kenteken gaan van iedereen die de weg inslaat waaraan we gaan wonen.

Het intereseert me niet wat iemand anders daar van vindt, alle aanwonenden zal ik wel informeren en die whitelust ik wel uit de database.
Wettelijk zal het wel niet mogen, maar het politie apparaat is niet in staat afdoende controle te doen, en vinden het prachtig als er goede beelden zijn van de nietsnutten die in het midden van de nacht langsfietsen en autos openbreken.
Er zijn al minstens 3 huizen van de zeg 20 die volhangen met cameras, die van ons wordt nummer 4.
Nummer 5 wordt de politie agent die 2 deuren verder woont.

Ik zie meer in een 2 MP licht gevoelige camera met een behoorlijk zoombereik. Die moet dan op 40 graden van de wegas komen. Die kan op plat dak liggen en net over de rand heen kijken. Gebundelde IR lamp erbij en dan is er net de diamter van de weg in beeld met genoeg oplossing voor kenteken herkenning.

In dat 2MP beeld maak je dan een masker welke gebruikt wordt voor de LPR scan, en dan heb je niet een zware PC nodig, dat is wat anders dan een 4 mm lens op een 5 MP camera die je van 20 meter op de weg richt en dan een kenteken wilt herkennen.

jacovn wijzigde deze reactie 25-08-2018 11:20 (34%)

• SpeedingWilly
  • Laatst online: 14-12 19:55
De laatste maanden zijn Hikvision camera’s eigenlijk niet meer goedkoop (via AliExpress) uit China te halen. Via mijn AE leverancier begreep ik dat Hikvision niet meer aan deze leveranciers levert die zeer goedkoop op AE verkopen. Heeft iemand andere verkoopkanalen of meer info hierover? Is het tijdelijk of is de aanschaf van goedkope high-end Hikvision camera’s (bv 8MP voor ongeveer ¤110,-) over?

• jacovn
Omdat er een 8MP chip in zit is het toch nog geen high end camera ?

Die verschillende chips zullen niet veel verschil in prijs maken schat ik zo in.

Raspberry pi 8 mp board voor $25

jacovn wijzigde deze reactie 25-08-2018 13:59 (10%)

• 715289
  • Niet online
quote:
jacovn schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:48:
Ik wil voor gezicht en kenteken gaan van iedereen die de weg inslaat waaraan we gaan wonen.
Beide gaat bijna nooit samen, omdat kentekens een veel hogere sluitertijd nodig hebben en dan vaak het beeld te donker word als je een gezicht wilt herkennen. Een 1/2" (of groter natuurlijk) maakt dit soms wel mogelijk.
quote:
Ik zie meer in een 2 MP licht gevoelige camera met een behoorlijk zoombereik. Die moet dan op 40 graden van de wegas komen. Die kan op plat dak liggen en net over de rand heen kijken. Gebundelde IR lamp erbij en dan is er net de diamter van de weg in beeld met genoeg oplossing voor kenteken herkenning.

In dat 2MP beeld maak je dan een masker welke gebruikt wordt voor de LPR scan, en dan heb je niet een zware PC nodig, dat is wat anders dan een 4 mm lens op een 5 MP camera die je van 20 meter op de weg richt en dan een kenteken wilt herkennen.
Zoals gezegd, 2 MP of 5 MP of zelfs 48 MP maakt voor de LPR analyse niet zo veel uit. De uitdaging ontstaat pas als er meerdere voertuigen gelijktijdig in beeld zit.

Overigens zou ik ook gaan voor de 2 MP met telelens. Voldoet prima en scheelt bandbreedte en opslag en minder pixels betekend grotere pixels op een zelfde oppervlak en in theorie dus ook meer lichtgevoeligheid.

• jacovn
quote:
EnGee schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:58:
[...]

Beide gaat bijna nooit samen, omdat kentekens een veel hogere sluitertijd nodig hebben en dan vaak het beeld te donker word als je een gezicht wilt herkennen. Een 1/2" (of groter natuurlijk) maakt dit soms wel mogelijk.

[...]

Zoals gezegd, 2 MP of 5 MP of zelfs 48 MP maakt voor de LPR analyse niet zo veel uit. De uitdaging ontstaat pas als er meerdere voertuigen gelijktijdig in beeld zit.

Overigens zou ik ook gaan voor de 2 MP met telelens. Voldoet prima en scheelt bandbreedte en opslag en minder pixels betekend grotere pixels op een zelfde oppervlak en in theorie dus ook meer lichtgevoeligheid.
Het wordt ook niet 1 camera :)

Voorkant van huis plaats ik 2 mini ptz cameras die kruislings komen te staan. Voordeel dat ze elkaar opnemen, mocht iemand het snode plan hebben ze te saboteren. Verder nemen ze dan ook de mensen op in beide richtingen recht in gezicht. Nu hangt alles onder 90 graden en identificatie is haast onmogelijk.

Omdat we op de hoek wonen en de ingaande weg naar de straat waar we wonen haaks op huis staat wil ik daar een lpr camera schuin op de weg-as richten met een 10 graden IR lamp.
an de achterkant huis komt ook een ptz en die richt ik wel op dezelfde plek op de weg. Met sensoren laat ik hem wel naar de tuin draaien als daar beweging is. Het geluid van draaiende ptz zal een gelegenheids dief wellicht al afschrikken. (Als hij het al herkend)

• 715289
  • Niet online
Pas wel op met de ptz, dat de autofocus uit staat, maar je met presets werkt.

Betaalbare ptz hebben nooit een af die snel genoeg is voor een bewegend voertuig.

715289 wijzigde deze reactie 25-08-2018 22:24 (0%)
Reden: typo

• jacovn
quote:
EnGee schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 15:25:
Pas wel op met de ptz, dat de autofocus uit staat, maar je met presents werkt.

Betaalbare ptz hebben nooit een af die snel genoeg is voor een bewegend voertuig.
Ik heb Dahua 49225 units voor de achterkant. Die focussen vrij snel. Maar ik ga inderdaad presets gebruken.
Standaard positie zou dan de straat zijn. Daar wil ik ze ook gekruisd gaan inzetten zodat ze de achtergevel huis ook bijna meenemen en de achterkant tuin en overliggende zijkant.

Voor voorkant zijn het 22204T-GN (4x zoom) maar die ga ik vervangen voor 22204TNI (starlight versie met 10x betere low light performance)
Dan kan ik 1 van die GN versies gebruiken, of ik verkoop ze en koop een extra IPC-HFW5231E-Z12
Alleen heeft deze een focus bug en moet je de camera hadnmatig van dag naar nacht omzetten (script op rpi met daytime en nighttime)

Eerst maar eens kijken hoe alles er uit komt te zien op de posities waar ik de kabels naar toe heb laten maken. Dat was een papieren oefening, en soms maar wat aangenomen.
Gelukkig allemaal vari focal cameras, dus geen brandpunt issues.

• 715289
  • Niet online
Het filmpje is niet representatief.

Een bewegend voertuig en slechte contrasten in schemer/duister geeft hele andere resultaten.

Geloof me ik heb ooit moeten getuigen in een rechtszaak tussen een beveiligingsdistributeur en een beveiligingsinstallateur.

Ging om een situatie waarbij een PTZ vanuit de tuin naar een woning keek. Bleek er een lamp te staan midden in het gras, tussen camera en woonhuis, in het donker raakte de camera in de war, omdat een lamp niet zorgt voor een hard contrast en de AF dus blijft zoeken.

Als die lampen op een bewegend voertuig zitten dan raakt de shutter en de AF flink in de war.

• harley
  • Registratie: augustus 1999
quote:
jacovn schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 06:49:
@harley
Nummerplaat herkenning is iets meer dan simpelweg een x megapixel camera op de weg lichten.
Overdag werkt het wellicht, maar dan nog moet je ofwel dicht op de weg zitten of een redelijk zoom bereik hebben.
In de nacht moet je met wit licht of ir licht de kentekenplaat belichten, en die zijn retro reflective en dan moet je een compleet ander profiel hebben met heel korte sluitertijd.

...
Sorry was niet helemaal duidelijk het is meer dat ALS er iets gebeurd is en ik de beelden terugkijk ik evt kentekens kan lezen. Zie vaak genoeg beveiligingsbeelden van 2mp camera's (of minder) waarbij niks echt herkenbaar of leesbaar is. Er hoeft dus niks realtime gescand te worden.

Ik zit meer met een pir sensor van alarmsysteem en infraroodlicht van een ipcamera of dat elkaar gaat storen?

harley wijzigde deze reactie 25-08-2018 23:26 (6%)

...

Pagina: 1 ... 25 ... 29 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True