De motor is wel degelijk nog een probleem. Dat ze meer rake rijden en meer op downforce richten komt JUIST door de motor. Gebrek aan topsnelheid zien we op elke baan en dus moeten ze tijd winnen in de bochten om dat weer goed te maken. De Renault staat minder op downforce gericht, dus staat ie vrij constant aan de achterkant van het deelnemersveld. Toen het nog Lotus was, maakte hun chassis minder uit juist omdat die motor beter was.Blokker_1999 schreef op zondag 06 november 2016 @ 11:48:
[...]
Renault zou wel eens kunnen verrassen volgend jaar. De motor is het probleem niet echt (dat bewijst RBR) en als ze slim zijn dan hebben ze, net als Honda destijds, het laatste jaar onder de huidige reglementering snel opgegeven om heel vroeg te beginnen aan de wagen van volgend jaar. Dat terwijl teams zoals een Force India heel het jaar hebben moeten focussen op de huidige wagen omdat ze kans maken op een redelijk goede rangschikking.
En dat is iets dat je telkens bij grote reglementswijzigingen ziet. Sommige teams geven vroeg in het jaar op om te concentreren op de nieuwe regels, andere teams hebben die optie niet omdat ze voor een plaats vechten in de top 5. Voor een team zoals Mercedes of Ferrari maakt het dan weer niet veel uit want die hebben geld genoeg om aan beide ontwerpen volop te werken.
Ik denk ook mede daarom dat ze volgend jaar nóg een transitie-jaar nodig hebben. Ze zitten nu op ongeveer 500 medewerkers en ze willen naar de 800 toe. En eer al die nieuwe medewerkers ook ingewerkt zijn en wat hebben bijgedragen aan de auto, ben je zo weer een jaar verder.
De verwachting is wel dat Renault stappen gaat maken op motorgebied, maar ik denk dat voorlopig RBR daar meer profijt van heeft, net als Toro Rosso. Die laatste onderstreept mijn punt ook nog eens: mindere motor, maar heftige focus op downforce resulteert in toch geen schandalige resultaten. En Williams is eigenlijk het nieuwe Lotus. Goede motor, draak van een chassis, maar dat valt minder op omdat ze de rest toch nog net wat beter voor elkaar hebben dan een Manor of Haas.
Verder moeten we niet vergeten dat ja de reglementen veranderen, maar het is vooral voor het hele deelnemersveld gelijk. Ik denk niet dat er grote onderlinge sprongen gemaakt worden. De banden, de vleugels en de lengte is toch iets wat alle teams wel gaan aanpassen. Dus daar maakt niemand veel verschil. Alleen de rondetijden gaan omlaag. Wat wel verschil maakt, is dat motoren weer meer ontwikkeling krijgen gedurende het seizoen, maar Mercedes ligt nog zo ver voor dat ook dat niet al in Australië goed gemaakt gaat worden. Sterker, ik verwacht eerder wat uitvallers omdat het allemaal nog niet goed getest is.