Ja wat @
GeeBee zegt, enorm casual friendly. Je kan gewoon op eigen tempo spelen.
Doe in het begin wel private group of solo instances, want er zijn in de 'startgebieden' nogal veel griefers bezig in open. We hebben onze eigen Tweakers private group (The Gathering).
Als je eenmaal buiten de start/gankgebieden komt dan is het prima te doen en zijn de meeste andere spelers vriendelijk.
Let er wel op dat het een beetje een spel is waar je zelf wat van moet maken. Veel dingen zijn ingewikkeld en je wordt niet aan het handje genomen dus veel dingen zijn in het begin een beetje uitvogelen. Voordeel is wel dat er een echt spelelement in zit: Je wordt er echt handiger in. En het is ook echt een beloning op zich.
Maar het heeft wel veel "grinderige" onderdelen. Voor sommige schepen heb je bijvoorbeeld niet alleen geld nodig, maar ook een heel hoog niveau van vriendschap met bepaalde facties. En dat kan heel lang duren (vooral nu de beste manieren om dit te levellen allemaal generfd zijn). Ook zit er veel RNG in dus je moet geluk hebben.
Soms is het wel zo dat die RNG ook hele mooie buitenkansjes biedt: Zo was er een jaar of 2 geleden een hele smokkelrace aan de gang tussen 2 planeten die toevallig missies hadden die heel erg veel opleverden. Wel een heel eind vliegen dus het was spannend want met 1 scan was je cargo waardeloos. Helaas worden dat soort dingen wel gauw generfd omdat ze dan vinden dat het te hard gaat met geld verdienen.
Maar er is heel veel te doen om je bezig te houden en ik heb nog niet eens alles geprobeerd. Vooral de echte multiplayer dingen die er pas later aan toegevoegd zijn. Ik deed het spel zelf al sinds de beta.
Ik heb al 1 week en 4 dagen speeltijd en ik heb nog niet eens een van de 3 elite titels bereikt

Dus ja casual vriendelijk is het zeker.