GeeBee schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 23:01:
Veel knopjes lijkt mij een belangrijker keuzedingetje. Je kunt bij ED nooit teveel knopjes hebben imo.
Ik vind het bovendien heerlijk om die vol gas naar voren te duwen. Heeft ook met spelbeleving te maken voor mij. Meer het pilotengevoel

Veel knopjes lees ik vaker, Maar op de controller die ik nu gebruik kom ik niks te kort.
A,B,X & Y hebben standaard elk een eigen functie en daarnaast nog eens zes andere functies anders als je ze ingedrukt houd en met de d-pad of schouderknoppen combineert.
Ga ervanuit dat dit met een hotas ook mogelijk is?
De aanschaf van een hotas zou puur voor de spelbeleving zijn, Ben inmiddels wel gewend aan de controller controls en heb nergens meer moeite mee.
GekkePrutser schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 23:27:
[...]
Ik heb even de X52 Pro gehad maar hij viel me ontzettend tegen. Hij draait niet soepel maar hij voelt een beetje 'ribbelig', dat vond ik niet prettig. Ook vond ik de trigger te ver naar voren zitten, waardoor ik mijn wijsvinger gespannen naar voren moest houden.
Al met al was ik veel blijer met de Hotas X, die nog eens veel goedkoper was ook.
Dus wel een goede keuze om daar niet voor te gaan. De T.16000 HOTAS lijkt me wel wat, die schijnt ook voor Elite gemaakt te zijn (al is dat ook vooral marketing denk ik).
Geen X52 Pro dus, Al stond dat min of meer al vast, Bedankt voor de feedback.
Hotas X, Ook naar gekeken maar door gebrek aan stick of d-pad op de gashendel valt die voor mij af.
De aanschaf van een hotas draait voor mij om meer directe controle dan ik nu met controller heb.
De T.16000 Hotas is niet zozeer voor ED gemaakt, De losse gashendel is echter wel gemaakt doordat de vraag naar hotas kits met de komst van ED en SC gestegen is.
(Waarbij Thrustmaster er bewust voor gekozen heeft om een bestaande stick met goede reputatie te pakken en daar niets ingrijpends aan te veranderen, Een bewuste keuze gok ik want ze hebben nu een zeer competitief geprijsde goed ontvangen hotas neergezet. Wat voor sommige echter jammer is want de stick heeft daardoor niet zoveel knoppen op de stick zelf. Voor mij is dat eerder een voordeel want dat houd het simpeler/overzichtelijker.)
Mavors schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 08:42:
[...]
Alles is natuurlijk naar eigen wens. Maar!
Inmiddels heb ik zelf ook Star Citizen gespeeld, de andere 'grote' (maar unreleased) Space Simulator. Ik snap waar het idee om dual sticks te hebben vandaan komt en dat heeft alles te maken met de physics engine die beide spellen gebruiken. En deze wijken van elkaar af!
-knip-
ED daarentegen werkt heel anders en eigenlijk veel meer als een conventioneel vliegtuig. Yaw is drama en gebruik je alleen om een beetje bij te sturen. Alle andere bewegingen doe je met een roll icm pitch up/down. De snelheid waarmee je kan draaien heeft dan ook nog eens te maken met de snelheid van je schip (+- 50% thruster setting is het snelst). Bovendien is ED gemaakt met de conventionele vliegtuig setup in gedachten (zie ook de ship cockpit models), HOTAS dus.
Zelf speel ik zowel SC als ED met een HOTAS en ik heb geen seconde spijt. Ik zie mezelf ook geen dual stick gebruiken omdat ik daar simpelweg aan gewend ben.
-knip-
Mijn advies, koop een X52 via een tweedehands site. Ga m eerst even proberen of jij dezelfde problemen als 'het internet'. De T16.000000(hoeveel nullen?

) zijn voor mijn gevoel niet toereikend genoeg, want knoppen.
Bedankt voor je reactie, Ben na het leze ervan enkel nog naar hotas wezen kijken.
Wat betreft een tweedehands X52 Pro, Daar vragen ze veelal €75,- of meer voor.
En dan heb ik voor €25,- meer (op dit moment) dan liever een nieuwe Thrustmaster T.16000M Hotas.
-----------------
Allen bedankt voor jullie hulp, Mijn keuze is inmiddels gemaakt.
Heb hem echter nog niet besteld...
Er zijn twee dingen die mij nog tegenstaan en daar kunnen jullie helaas niet bij helpen:
Waar zet ik het straks stofvrij weg als ik het niet gebruik maar wel zo dat het weinig moeite kost het weer neer te zetten.
(Op bureau laten staan is geen optie daar moeten ook andere dingen gebeuren.)
Wil ik dit werkelijk kopen voor één enkel spel?
(Joystick zal in andere games ook nog wel bruikbaar zijn, Maar daar werkt een controller ook prima.)
Zal een dezer dagen een besluit moeten nemen en daar bij blijven.
In elk geval nogmaals bedankt voor jullie hulp.