Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

Oxigeon

En zo is dat!

Soliest schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:18:
"To find pirates for a mission in Elite Dangerous, travel to the mission's designated system and look for Resource Extraction Sites (RES), Navigational Beacons (Nav Beacons), or Unidentified Signal Sources (USS), as these are common pirate hunting grounds. Alternatively, if your mission involves carrying specific cargo, equipping those goods in your hold will attract opportunistic pirates to interdict you in Supercruise. In any case, once you target a ship, look for the "Wanted" tag under its name to confirm it's a pirate."
Mja. Naar mijn idee heb ik dat gedaan. Of ik ben gewoon naar de verkeerde RES geweest. Hoelang zijn die gasten op die plekken aanwezig. Of vliegen die er ook gewoon doorheen en moet je op 1 minuut meteen toehappen

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-10 16:10
Soms kan het even duren voordat de eerste te zien is, maar eigenlijk komen ze altijd wel. Het is erg random soms zijn ze er met meerdere en soms maar 1. Ze blijven dan als het goed is doorvliegen tot ze of afgeschoten zijn of geen andere targets meer hebben.
Het aan boord hebben van ten minste 1t aan cargo helpt vaak wel om ze naar je toe te lokken, maar als je nog aan het oefenen bent zou ik dat niet aanraden 😜

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Nu online

Oxigeon

En zo is dat!

Soliest schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:48:
Soms kan het even duren voordat de eerste te zien is, maar eigenlijk komen ze altijd wel. Het is erg random soms zijn ze er met meerdere en soms maar 1. Ze blijven dan als het goed is doorvliegen tot ze of afgeschoten zijn of geen andere targets meer hebben.
Het aan boord hebben van ten minste 1t aan cargo helpt vaak wel om ze naar je toe te lokken, maar als je nog aan het oefenen bent zou ik dat niet aanraden 😜
Die moet je toch ook eerst scannen of niet? Die zijn niet meteen rood he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:05

Cyphax

Moderator LNX
Oxigeon schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:32:
[...]

Je moet ze wel eerst scannen maar in mijn ervaring is elke piraat die mij scant op zoek naar buit ook wel wanted. Als het meezit sturen ze een chatberichtje, en dan staat hun naam ook gelijk in je contacts list zodat je ze snel kan identificeren. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
Oxigeon schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:32:
[...]
Ja, altijd eerst targetten en wachten tot je "wanted" ziet staan. Later kun je ook nog een andere scanner monteren en als je ze dan daarmee acrief scant Kan het zijn dat je extra credits krijgt als je hem neerschiet.
Als je ziet dat de politie iemand aan het beschieten is, kijken of die wanted is en ook gaan meeschieten. Het gaat er volgens mij niet om dat je de killshot doet, maar gewoon dat je damage hebt gedaan.

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Nu online

Oxigeon

En zo is dat!

Gisteren de game nog eens voor een 3 uurtjes aangeslingerd. Toch nog maar eens de pirate missies gaan doen en kijken of het me nu wel lukt om ze te vinden.

Het lijkt wel of de game bugged was eergisteren. Gisteren heb ik een flink aantal missies voltooid. En het leuke is inderdaad. Als je even aan het knallen bent komt de politie je helpen.

Daarna voor 50k een Hauler gekocht en wat trade missies gedaan. Kwestie van naar het volgende system vliegen inkopen doen. Kijken of daar weer wat missies mee terug moeten en weer vliegen. Ook dit is een peulenschil.

Daarna een missie gepakt om wat lithium te traden. Helaas hebben ze dat niet in het systeem verder. Is er een manier om in-game te zoeken naar waar het wel op voorraad is? Ik zag via het www dat er in bepaalde nederzettingen op de grond wel wat te krijgen is. Kan ik daar echter gewoon landen met mijn schip (horizon zit bij basegame tegenwoordig) of moet ik dan ook een auto bij me hebben? Ik zag op de galaxy map nergens zoon blauwe wereldbol van "missie" staan zeg maar.

Edit: wanneer is het eigenlijk verantwoord om de courier te starten zodat je uit een beginnerszone gaat? Qua geld zit ik nu net tegen het miljoen aan. Denk dat het daarna verstandig wordt om ergens richting de Tweakers te gaan. Geen idee hoeveel jumps etc te zijn. Maar lijken er vrij veel

[ Voor 16% gewijzigd door Oxigeon op 15-09-2025 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
In game is het bijna niet te doen om goede trade routes te vinden. Je moet dan eerst naar een systeem gaan, docken en de marketplace openen. Dan weet je schip wat er te koop is en voor hoeveel. Dan kun je via verschillende manieren een target system selecteren om te kijken of je dan met iets winst kan behalen.
Gemakkelijker is om bijvoorbeeld https://inara.cz/elite/market-traderoutes/ te gebruiken. Er zijn een hoop andere externe tools waarmee je gemakkelijker het spel kunt spelen. Een tweede scherm is dan handig en anders een tablet gebruiken of veel alt tabben :p

Het is een sandbox spel en je mag doen en laten wat je zelf wilt. Heb je het gevoel dat je verder wilt, dan ga je gewoon verder. Het is overigens niet verplicht (of handig) om meteen naar de Tweakers plek te gaan. Er zijn nog zoveel andere dingen die je eerst kunt doen om je; - schip te verbeteren, - meer credits te krijgen, - carriere te maken bij de grote partijen, - exploren, etc. etc. etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Nu online

Oxigeon

En zo is dat!

Soliest schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:21:
In game is het bijna niet te doen om goede trade routes te vinden. Je moet dan eerst naar een systeem gaan, docken en de marketplace openen. Dan weet je schip wat er te koop is en voor hoeveel. Dan kun je via verschillende manieren een target system selecteren om te kijken of je dan met iets winst kan behalen.
Gemakkelijker is om bijvoorbeeld https://inara.cz/elite/market-traderoutes/ te gebruiken. Er zijn een hoop andere externe tools waarmee je gemakkelijker het spel kunt spelen. Een tweede scherm is dan handig en anders een tablet gebruiken of veel alt tabben :p

Het is een sandbox spel en je mag doen en laten wat je zelf wilt. Heb je het gevoel dat je verder wilt, dan ga je gewoon verder. Het is overigens niet verplicht (of handig) om meteen naar de Tweakers plek te gaan. Er zijn nog zoveel andere dingen die je eerst kunt doen om je; - schip te verbeteren, - meer credits te krijgen, - carriere te maken bij de grote partijen, - exploren, etc. etc. etc...
Aangezien het vrij ver reizen is ga ik eerst naar een systeem in de buurt van Dromi waar ik nu zit en waar het iets drukker is. Daar ga ik nog wat centjes verdienen en daarna ga ik die kant op komen.

Ik ga er vanuit hoe verder weg ik zit hoe minder politie er is en hoe meer ik ook aangevallen zal worden door andere spelers. Of zit ik hier mis mee? Ik denk dat ik de beginselen wel onder de knie heb waardoor ik verder kan. Ben ook zwaar aan het twijfelen om oddesy aan te schaffen voor 5 euro. Dan heb je de game toch compleet en kun je echt doen waar je zin in hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
In de "bubble" heb je meestal High security. Hoe verder je komt of in welke status het systeem zit heb je inderdaad te maken met minder politie.
"In Elite Dangerous, system security determines the response and strength of system authority vessels. Levels range from Anarchy (no police, no consequences for crimes, and no player bounties) to Lawless (anarchy but can include low-level faction police presence), Low, Medium, and High. Higher security levels mean faster responses, more powerful and numerous system authority ships, and a greater likelihood of encountering higher-paying NPC pirates."
Zelf speel ik altijd in Solo mode, dan kan ik in ieder geval geen gankers tegen komen.

Voor 5 euro zou ik dat zeker doen. Er komt dan zoveel extra`s bij dat je nog langer kunt spelen en veel opties erbij gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Oxigeon schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:34:
[...]

Aangezien het vrij ver reizen is ga ik eerst naar een systeem in de buurt van Dromi waar ik nu zit en waar het iets drukker is. Daar ga ik nog wat centjes verdienen en daarna ga ik die kant op komen.

Ik ga er vanuit hoe verder weg ik zit hoe minder politie er is en hoe meer ik ook aangevallen zal worden door andere spelers. Of zit ik hier mis mee? Ik denk dat ik de beginselen wel onder de knie heb waardoor ik verder kan. Ben ook zwaar aan het twijfelen om oddesy aan te schaffen voor 5 euro. Dan heb je de game toch compleet en kun je echt doen waar je zin in hebt
Voor €5 zou ik zeker niet twijfelen.
Elite dangerous (Horizons) is in feite dood, er komen geen of weinig updates voor uit.
Alle updates zijn gericht op de Odyssey codebase, ook al lijkt dat niet altijd zo.

https://inara.cz/elite/cmdr/425104/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:45
Vraagje, ik ben voor de CG wat planeten aan het scannen (Torri, ik om eraan hoor!), merk ik dat ik de richting inga van LOS en TIR, maar ik heb geen escape pods en bromellite bij mij. Bromellite(duur!) kwam ik tegen tijdens mijn scans, dus wellicht kan ik op LOS en TIR wat mining equipment kopen en in de buurt wat op gaan halen, maar escape pods kun je niet minen;) Ik kan natuurlijk Piet Piraat worden, maar beter en sneller is wreckage.

Goed, dat bedacht hebbende ging ik zoeken hoe lang ik erover zou doen om naar Colonia (Los/Tir) te gaan, kan ik het stelsel waar ik zit niet vinden in Inara. Is dat normaal en zo ja, wat nu? Ik wil zien hoeveel jumps het duurt voor ik een besluit neem
Xaphod schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:58:
[...]

Voor €5 zou ik zeker niet twijfelen.
Elite dangerous (Horizons) is in feite dood, er komen geen of weinig updates voor uit.
Alle updates zijn gericht op de Odyssey codebase, ook al lijkt dat niet altijd zo.
Voor mij als VR gebruiker vond ik Odyssey vrij irritant en overbodig, want vliegen en rondrijden op planeten met low G is geweldig, maar zodra je uitstapt uit je ship of srv en wil rondhuppelen in je spacesuit, dan kom je in 2D en wordt het spel onspeelbaar. Dan moet je uitloggen om opnieuw op te starten zonder VR. Als ik heel eerlijk ben, vind ik dat ED zijn kracht verliest zonder de immersie van VR. Daarom heb ik nog geen biologie gedaan(wat vloekt met mijn zoektocht naar Torri; Opposites attract zullen we het maar noemen)
Oxigeon schreef op zondag 14 september 2025 @ 01:12:
Ik heb de hele avond gespeeld. Heb de tutorial doorlopen, heb te maken gehad met server issues. En heb een missie gestart om wat piraten te killen.

Hier heb ik een goed anderhalf uur over gedaan maar heb geen pirate gezien. Werkelijk geen idee hoe deze missies uitgevoerd moeten worden.

Ik.vlieg naar het systeem toe. Ik scan een nav beacon en ik zie rode symbolen komen bij verschillende sites komen. Ik vlieg naar die sites toe en zie werkelijk niemand vliegen.

Toen maar wat rondgevlogen en met mijn sidewinder wat meeschieten op een gast die hij aan het afknallen was. Laat ik nu net het laatste schot doen. Hoppa... mooi 275k aan bounty erbij. Maar pirates nog steeds niet gezien.

Pirate missie maar geannuleerd en de aanvaard simpele missie vlieg 3 fruit van A naar B gedaan.
O7

Je moet in superspeed blijven om signalen te kunnen scannen. Het is mij ook weleens overkomen dat ik een navigatie boei had gescanned en ik geen missies kon vinden, had ik niet direct door dat ik de FSD weer aan moest zwengelen. Dat moet ook voor FSS en DSS. Soms moet je heel dichtbij een hemellichaam komen voordat het scannen begint. Die hemellichamen waar een missie in de buurt zit, zijn net als de missies zelf blauw gekleurd. Je kunt ipv missies en (signals) zoeken ook een RES opzoeken (points of interest)/ Wat ik tussen haakjes heb, kun je aanvinken in de filter in het linkerpaneel waar het sterrenstelsel en de hemellichaam staat waardoor het zoeken makkelijker wordt.

Het kan overigens heel goed dat de boef verstoppertje speelt.

Ik stack altijd als ik op bountyjacht ga. Je pakt groepsbounties erbij van verschillende factions naast de personen die je moet pakken. Als je groepjes tegenkomt, is dat niet erg, want ze helpen elkaar niet. Dat geldt overigens alleen als je geen cargo bij je hebt, dus niets meenemen of oppikken onderweg. De losse boefjes gaan je over het algemeen interdicten, ik zou zeggen laat ze, vooral als je en snel schip hebt, want dan kun je vluchten als het een sterke boef is.

En als je geen hulp van oom agent wilt, bv omdat je wanted bent, dan kun je hulpoproepen uitzetten in het rechterpaneel. Ik geloof bij je schip.

Tot slot, de makkelijkste manier om credits te maken voor beginners is om exploren en bioloog te worden. Maar goed, dat heb ik ook niet gedaan. Ik ben nu pas aan het exploren. Ik speelde zelfs in open, totdat ik een goudeerlijke handelaar was in Minnerva voor de CG van een paar weken geleden. Mijn Anaconda werd twee keer achter elkaar aan gort geschoten door 'gankers' en mijn credits werden danig laag. Denk om je rebuy verzekering ;)

PS: de bounties worden standaard alleen uitgekeerd uit het stelsel waar je bent, wil je extras bounties uit andere stelsels, wanneer de boef die heeft, heb je een killwarrant scanner nodig. Let wel op dat die scanner heel veel energie verbruikt, je power plant moet groot genoeg zijn. Als je dood gaat, ben je je bounties kwijt, los ze daarom tijdig in. Daarnaast kun je bij sommige powers bonussen op bounties krijgen, zie powerplay.

[ Voor 4% gewijzigd door ABD op 15-09-2025 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Nu online

Oxigeon

En zo is dat!

ABD schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:20:
Vraagje, ik ben voor de CG wat planeten aan het scannen (Torri, ik om eraan hoor!), merk ik dat ik de richting inga van LOS en TIR, maar ik heb geen escape pods en bromellite bij mij. Bromellite(duur!) kwam ik tegen tijdens mijn scans, dus wellicht kan ik op LOS en TIR wat mining equipment kopen en in de buurt wat op gaan halen, maar escape pods kun je niet minen;) Ik kan natuurlijk Piet Piraat worden, maar beter en sneller is wreckage.

Goed, dat bedacht hebbende ging ik zoeken hoe lang ik erover zou doen om naar Colonia (Los/Tir) te gaan, kan ik het stelsel waar ik zit niet vinden in Inara. Is dat normaal en zo ja, wat nu? Ik wil zien hoeveel jumps het duurt voor ik een besluit neem

[...]

Voor mij als VR gebruiker vond ik Odyssey vrij irritant en overbodig, want vliegen en rondrijden op planeten met low G is geweldig, maar zodra je uitstapt uit je ship of srv en wil rondhuppelen in je spacesuit, dan kom je in 2D en wordt het spel onspeelbaar. Dan moet je uitloggen om opnieuw op te starten zonder VR. Als ik heel eerlijk ben, vind ik dat ED zijn kracht verliest zonder de immersie van VR. Daarom heb ik nog geen biologie gedaan(wat vloekt met mijn zoektocht naar Torri; Opposites attract zullen we het maar noemen)

[...]

O7

Je moet in superspeed blijven om signalen te kunnen scannen. Het is mij ook weleens overkomen dat ik een navigatie boei had gescanned en ik geen missies kon vinden, had ik niet direct door dat ik de FSD weer aan moest zwengelen. Dat moet ook voor FSS en DSS. Soms moet je heel dichtbij een hemellichaam komen voordat het scannen begint. Die hemellichamen waar een missie in de buurt zit, zijn net als de missies zelf blauw gekleurd. Je kunt ipv missies en (signals) zoeken ook een RES opzoeken (points of interest)/ Wat ik tussen haakjes heb, kun je aanvinken in de filter in het linkerpaneel waar het sterrenstelsel en de hemellichaam staat waardoor het zoeken makkelijker wordt.

Het kan overigens heel goed dat de boef verstoppertje speelt.

Ik stack altijd als ik op bountyjacht ga. Je pakt groepsbounties erbij van verschillende factions naast de personen die je moet pakken. Als je groepjes tegenkomt, is dat niet erg, want ze helpen elkaar niet. Dat geldt overigens alleen als je geen cargo bij je hebt, dus niets meenemen of oppikken onderweg. De losse boefjes gaan je over het algemeen interdicten, ik zou zeggen laat ze, vooral als je en snel schip hebt, want dan kun je vluchten als het een sterke boef is.

En als je geen hulp van oom agent wilt, bv omdat je wanted bent, dan kun je hulpoproepen uitzetten in het rechterpaneel. Ik geloof bij je schip.

Tot slot, de makkelijkste manier om credits te maken voor beginners is om exploren en bioloog te worden. Maar goed, dat heb ik ook niet gedaan. Ik ben nu pas aan het exploren. Ik speelde zelfs in open, totdat ik een goudeerlijke handelaar was in Minnerva voor de CG van een paar weken. Mijn Anaconda werd twee keer achter elkaar aan gort geschoten en mijn credits werden danig laag. Denk om je rebuy verzekering ;)

PS: de bounties worden standaard alleen uitgekeerd uit het stelsel waar je bent, wil je extras bounties uit andere stelsels, wanneer de boef die heeft, heb je een killwarrant scanner nodig. Let wel op dat die scanner heel veel energie verbruikt, je power plant moet groot genoeg zijn. Als je dood gaat, ben je je bounties kwijt, los ze daarom tijdig in. Daarnaast kun je bij sommige powers bonussen op bounties krijgen, zie powerplay.
Bedankt voor de info. Moet je een rebuy verz3kering zelf aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Oxigeon schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:47:
[...]

Bedankt voor de info. Moet je een rebuy verz3kering zelf aanzetten?
Nee, die is standaard. Maar je moet wel opletten als je schip kapot gaat dat je de de juiste opties kiest. En je moet 5% van de waarde incl uitbreidingen in credits op je rekening hebben staan. Zoek maar eens op wat een Anaconda kost. Daar heb ik even voor gespaard en poef, het was bijna weg door die gezellige, vriendelijke gankers. Er was er eentje Elite en die had uiteraard alles geengineerd, ik was in 3 schoten weg. Ik was nog wel aan het meehelpen met de CG! :D

Ik speelde het spel alsof ik offline was, dus zoals ik dat in de oude Elite deed, en dat is een gewoonte die ik heb afgeleerd.

Hoe dan ook, je rebuy kosten zie je in het home menu in het rechter paneel en je speelt beter op safe dus je hebt altijd een paar rebuys staan. Ik had nog geen 30M staan, ik ben kleiner gaan vliegen na die incidenten.

[ Voor 17% gewijzigd door ABD op 15-09-2025 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
ABD schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:20:

Voor mij als VR gebruiker vond ik Odyssey vrij irritant en overbodig, want vliegen en rondrijden op planeten met low G is geweldig, maar zodra je uitstapt uit je ship of srv en wil rondhuppelen in je spacesuit, dan kom je in 2D en wordt het spel onspeelbaar. Dan moet je uitloggen om opnieuw op te starten zonder VR.
Dit moet je gewoon in de settings kunnen doen, ik ben even kwijt hoe die optie heet maar hij staat tussen de Graphics settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Cyphax schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:04:
[...]

Dit moet je gewoon in de settings kunnen doen, ik ben even kwijt hoe die optie heet maar hij staat tussen de Graphics settings.
Bedankt voor de tip, ik zal er naar kijken.

Maar dan nog, 2D modus is een beetje vreemd voor een spel dat gebouwd is voor 3D in VR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
ABD schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:06:
[...]

Bedankt voor de tip, ik zal er naar kijken.

Maar dan nog, 2D modus is een beetje vreemd voor een spel dat gebouwd is voor 3D in VR.
In principe kun je ook doorspelen zonder de headset af te zetten, dan moet ie een groot virtueel 2d-scherm laten zien en is het in 2D maar dan in je headset. Wat overigens wel in VR werkt is de free camera, ook te voet. Als je de camera net voor je hoofd plaatst kom je wel in de buurt van rondlopen in VR.

De game is niet oorspronkelijk gemaakt voor VR maar ik vind de manier waarop FDev de bal heeft laten vallen met Odyssey nog steeds lastig te verteren, samen met de zo-weinig-mogelijk-moeite-voor-gedaan manier van je schip verlaten (met die stomme blauwe teleport-cirkel), al helemaal toen we het Hello Games zagen voordoen met NMS. Ik ben Odyssey nooit echt gaan waarderen, al heeft dat nog wel meer redenen. Heb er ooit nog extra voor betaald om mee te doen met de "alpha", die twee weken later exact hetzelfde was als de final die ze veel te vroeg uitbrachten.

[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 15-09-2025 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Soliest schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:21:

ED copilot van Razzafrag zou dit allemaal ingame voor je moeten kunnen tonen. Ik moet nog heel veel leren van het spel zelf, dus ik ben hier nog niet aan toe gekomen, maar het zou er ook in VR uit moeten zien alsof het onderdeel is van het spel. In het spel opzoeken is wel heel makkelijk en scheelt tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 17:00
ABD schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:52:
[...]

ED copilot van Razzafrag zou dit allemaal ingame voor je moeten kunnen tonen. Ik moet nog heel veel leren van het spel zelf, dus ik ben hier nog niet aan toe gekomen, maar het zou er ook in VR uit moeten zien alsof het onderdeel is van het spel. In het spel opzoeken is wel heel makkelijk en scheelt tijd.
EDCopilot is een externe tool die een extra layer in je game rendert met informatiepanels, onder andere voor traderoutes. Is dus in principe nog altijd een externe tool (want EDCopilot haalt zijn data ook van EDDN en EDSY), maar dat het in-game te raadplegen is is wel een stuk meer immersive! En het is ook fijn als je maar 1 monitor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
ED copilot is ook een leuke tool welke gebruikt kan worden met Elite. Om hem in VR te krijgen is wel een overlay tool nodig en hangt af welke headset je hebt welke overlay je dan nodig hebt.

Om je VR headset uit te zetten als je bezig bent en te voet verder wilt gaan kun je in de settings 3D uitzetten en je scherm op scherm zetten ipv VR headset.
Zelf raad ik aan om als je denkt een sessie merendeels lopend te gaan doen, ook gewoon zonder VR op te starten.

Elite is niet met de gedachte voor VR gemaakt maar VR is er later bijgezet. Net zoals de console versie. Helaas zijn beide ontwikkelingen stopgezet omdat Frontier er gewoon niet goed mee om kan gaan (geen expertise of mankracht).
Zelf hoop ik dat met de huidige ontwikkelingen in extra inkomsten van Elite dat ze daar weer wat extra geld naartoe gaan sluizen, maar ik denk dat ze dat toch niet gaan doen.

EDDiscovery is ook een erg goede tool welke ik altijd naast Elite open heb staan. Ook daar kun je door middel van bijvoorbeeld OpenKneeboard diverse schermen in je VR projecteren wat exploren ook wat gemakkelijker maakt. Nu bijvoorbeeld met die CG filter ik rocky en hmc werelden in die overlay om te scannen, dan hoef ik niet steeds naar een ander scherm te switchen.

Ben echt benieuwd wat ze dit jaar nog gaan brengen. Als LifetimePass holder heb ik hier al heel wat uren in zitten en zou graag nog heel wat uren meer willen spelen, maar dan moet er wel wat extra`s gebeuren. Naast nieuwe dingen als meer flora en fauna, dikkere atmosphere planets etc. wacht ik ook nog steeds op een hoop QOL aanpassingen. Het is gewoon "lomp" hoe ze sommige dingen bedacht hebben en/of niet bedacht hebben.
- voor de externe camer een aparte knop te moeten instellen voor in ship, in srv, on foot.... dat zou er gewoon 1 moeten zijn.
- een of twee favo systemen in je linker paneel moeten kunnen vastzetten om zo je route snel te kunnen selecteren en niet eerst naar de galaxy map moeten gaan -> eindpunt zoeken en selecteren -> nog een knopje inklikken om de route te bepalen... gewoon teveel klick momenten
- een ster binnen je jumprange kunnen selecteren als je ernaar kijkt in je cockpit (dit hadden ze bijvoorbeeld in Frontier Elite 2 ook).
-.. etc.. etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Daffie schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:18:
[...]

EDCopilot is een externe tool die een extra layer in je game rendert met informatiepanels, onder andere voor traderoutes. Is dus in principe nog altijd een externe tool (want EDCopilot haalt zijn data ook van EDDN en EDSY), maar dat het in-game te raadplegen is is wel een stuk meer immersive! En het is ook fijn als je maar 1 monitor hebt.
Het gaat verder dan dat, want om Inara of EDDN of EDSY te raadplegen, mag ik mijn VR headset afzetten, en zoeken. Als ik dan mijn headset weer opzet, moet ik deze eerst calibreren. Dat is omslachtig allemaal.

Dus dat klinkt heel goed, moet snel eens een uurtje plannen om dat rustig op te zetten om te zorgen dat die overlay werkt in de game.

Overigens ben ik er inmiddels achter dat de ruimte bij lang na niet in de databases staat. SWOIWNS - klink als Scooby Do en Shaggy- staat er vaak niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
ABD schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:34:
[...]

Het gaat verder dan dat, want om Inara of EDDN of EDSY te raadplegen, mag ik mijn VR headset afzetten, en zoeken. Als ik dan mijn headset weer opzet, moet ik deze eerst calibreren. Dat is omslachtig allemaal.

Dus dat klinkt heel goed, moet snel eens een uurtje plannen om dat rustig op te zetten om te zorgen dat die overlay werkt in de game.

Overigens ben ik er inmiddels achter dat de ruimte bij lang na niet in de databases staat. SWOIWNS - klink als Scooby Do en Shaggy- staat er vaak niet in.
Welke headset gebruik je?
Met mijn Quest3 druk ik op het Meta Logo op de rechter controller om te centreren, dan staat alles weer goed. Dus maar twee seconden en kan weer verder.
Andere schermen heb ik met OpenKneeboard ingesteld staan en kan ik gewoon tussen switchen zonder mijn headset af te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Soliest schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:41:
[...]

Welke headset gebruik je?
Met mijn Quest3 druk ik op het Meta Logo op de rechter controller om te centreren, dan staat alles weer goed. Dus maar twee seconden en kan weer verder.
Andere schermen heb ik met OpenKneeboard ingesteld staan en kan ik gewoon tussen switchen zonder mijn headset af te zetten.
Ik heb ook een Quest 3. Ik gebruik de linkercontroller, de steam knop met als reden omdat ik dacht dat ik in Steam game, dan duurt het calibreren blijkbaar langer. Openkneeboard zal ik ook bekijken.

Ik leer hier zoveel, zo waardevol.

[ Voor 6% gewijzigd door ABD op 16-09-2025 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:32
Ik moet F12 drukken om mn headset te centreren. Maar ik heb een HTC Cosmos met outside in tracking. Als deze gecentreerd is verliest ie deze niet, ook niet bij afzetten.
Maar openkneeboard kende ik ook nog niet...

• Daffie
Hmm, dit is volgens mij allemaal nog niet confirmed, maar dit ziet er érg interessant uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/ygfit96e1spf1.png
Source: https://www.reddit.com/r/..._week_from_buur/#lightbox

Als je eerder geplaatste (of gebouwde) Colonisation constructions kunt cancellen of demolishen, dat zal denk ik de hele Colonisation-hype weer een nieuwe zwengel geven.
Ik heb veel samengewerkt met CMDRs die hun systems hebben gekoloniseerd, en velen van hen (mijzelf incluis) hebben ook foutjes gemaakt. Zo heb ik, voordat ik wist hoe het werkte, een Government structure in een Orbital slot op de enige Water world in mijn System gezet. Dat is niet slim, leerde ik achteraf, want een Starport op een Water World geeft een enorme boost aan je system population.

Daarnaast heb ik (en véle anderen) last van bepaalde Orbital build slots die zo'n snelle orbit hebben dat je er niet kan docken om spullen te droppen. In mijn system kan ik nu al 3 maanden maar 3 van de 5 gelijktijdige construction projects gebruiken, omdat 2 ervan vernaggeld zijn aan 2 Outposts die ik niet kan bouwen want ze vliegen de hele tijd van me weg.

• Soliest
Zelf hoop ik toch echt wel dat er nog meer gaat komen. De meeste dingen die ze tot nu toe hebben aangekondigd vind ik nou niet echt spannend.
Dat ARX ga ik toch niet doen. Ik vind dat ze ons lifetime pass holders zeer teleur hebben gesteld. Nagenoeg alle updates zijn sowieso gratis en de rest zetten ze achter een ARX paywall. Als ze nu dat early access zouden vrijgeven voor de Lifetime pass holders, dan zou ik best nog wel wat ARX gaan aanschaffen voor personaliseren van mijn systeem en zo. Voor nu krijgen ze geen geld meer van mij :p
Andere wat ik nog steeds zie is dat de nieuwe dingen die ze uitbrengen echt "slecht" geïmplementeerd zijn en dan pas gaan ze luisteren naar de community om het daarna weer aan te passen. De meeste dingen zouden ze echt al beter hebben kunnen doen als ze ook echt zelf het spel zouden spelen.

• Daffie
Soliest schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:17:
Zelf hoop ik toch echt wel dat er nog meer gaat komen. De meeste dingen die ze tot nu toe hebben aangekondigd vind ik nou niet echt spannend.
Dat ARX ga ik toch niet doen. Ik vind dat ze ons lifetime pass holders zeer teleur hebben gesteld. Nagenoeg alle updates zijn sowieso gratis en de rest zetten ze achter een ARX paywall. Als ze nu dat early access zouden vrijgeven voor de Lifetime pass holders, dan zou ik best nog wel wat ARX gaan aanschaffen voor personaliseren van mijn systeem en zo. Voor nu krijgen ze geen geld meer van mij :p
Andere wat ik nog steeds zie is dat de nieuwe dingen die ze uitbrengen echt "slecht" geïmplementeerd zijn en dan pas gaan ze luisteren naar de community om het daarna weer aan te passen. De meeste dingen zouden ze echt al beter hebben kunnen doen als ze ook echt zelf het spel zouden spelen.
Oh dit is absoluut waar, en een trend die FDev al sinds den beginne heeft ingezet. Vaak is wat ze opleveren maar half afgemaakt, of erg kortzichtig ontwikkeld, of gewoon bar slecht geïmplementeerd.
Vergelijk Frontier Developments met een studio zoals Keen, of Coffee Stain, of Wube, en je zou kunnen zeggen dat ze er echt niet veel van bakken. Tegelijk zie ik wel een langzame verbetering.

Ik snap dat die 'moneygrab' praktijken slecht overkomen. Maar heel eerlijk: Het business model wat ze hadden was gewoon echt niet houdbaar. De Elite: Dangerous basegame is nooit heel duur geweest, Oddysey ook niet echt. Dat zijn twee eenmalige uitgaven en daar moet die hele studio het dan mee doen.
Ik geef zelf ook niet vaak geld uit om ARX aan te schaffen (en ik vind het nog best schappelijk dat je 400 ARX per week kunt verdienen door gewoon het spel te spelen), maar snap wel dat het een hele welkome financiele injectie is. Als je de yearly financial reports van FDev bekijkt gaat het al jaren best slecht, dus er moest 'iets' veranderen. Anders hebben ze ook gewoon het budget niet om nieuwe (getalenteerde) developers aan te nemen, te advertisen, etc.

Sinds David Braben opzij is gestapt is het een stuk commercieler geworden, helemaal eens. Maar de veranderingen komen ook wel véél sneller. Ik kan me herinneren dat er gevoelsmatig zóó veel tijd tussen eerdere content updates of uitbreidingen zat. Nu hebben ze in ongeveer een jaar de Type-8, de Mandalay, de Corsair, de Panther Clipper Mk2 en de Type-11 gereleased. Ze hebben Player Colonisation op de kaart gezet, Squadron Carriers en een hele overhaul van Squadrons geïmplementeerd.

Voor mij zijn ze all things considered best goed bezig hoor.

• ABD
Soliest schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:17:Ik vind dat ze ons lifetime pass holders zeer teleur hebben gesteld. Nagenoeg alle updates zijn sowieso gratis en de rest zetten ze achter een ARX paywall.
Daffie schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:27:
[...]

Ik snap dat die 'moneygrab' praktijken slecht overkomen. Maar heel eerlijk: Het business model wat ze hadden was gewoon echt niet houdbaar. De Elite: Dangerous basegame is nooit heel duur geweest, Oddysey ook niet echt. Dat zijn twee eenmalige uitgaven en daar moet die hele studio het dan mee doen.
Het is niet eerlijk voor jullie, want er is een belofte gedaan en die is niet nagekomen. Ik vond het ook merkwaardig hoe het gelopen is, Horizons zou bv een 'season pass' zijn, maar het is anders gelopen dat men dacht. Wat daffy al zegt: ze kregen niet genoeg geld binnen om de boel draaiende te houden. Mensen betalen niet voor abonnementen, maar wel voor cosmetische dingen en dingen die ze denken nodig te hebben, vandaar dat Arx systeem. Dit heeft de PC game industrie geleerd van de zgn Fremium spellen op mobieltjes. Het alternatief was geweest dat je een lifetime pass had gehad en dat je savonds sudokus zat te doen op de bank, omdat de stekker uit Elite was getrokken.

Het gaat denk ik om acceptatie en laten we eerlijk zijn: 11 jaar plezier voor in verhouding een klein beetje geld is toch niet verkeerd, of wel soms? Als je denkt, jij kan makkelijk praten: ik heb de volle mep betaald voor Elite en Horizons, terwijl ik niet eens eens game PC had! De liefde is in 1985(voor mij is dat het beste spel ooit. maar dit is een gedachte, een idee dat geleid heeft tot ED) begonnen en nooit weggegaan. In de jaren 00 heb ik zelfs een open source Elite versie gespeeld; ik heb mijn plastic joystick letterlijk helemaal aan gort gespeeld:D Ik heb ook jaren gevolgd wanneer ED - ik dacht serieus aan vapourware - uit zou komen, daarom is het zo vreemd dat ik de kickstarter gemist heb.

Bij mij is het leven ertussen gekomen dat ik niet aan spelen toekwam, ik ben blij dat ik 11 jaar later nog kan spelen en dat de seasonpass geen season duurde. Dankzij Arx, vermoed ik, zo is het ook weer; sommige mensen noemen het misschien pay-to-win, maar mensen die bereid zijn daarvoor geld te geven zorgen ervoor dat de schoorsteen bij FDev rookt en wij allemaal kunnen blijven spelen. Ondanks dit was het netjes geweest als jullie een erkenning hadden gekregen, misschien iets als een uniek item ingame dat niet te koop is met Arx.

[ Voor 13% gewijzigd door ABD op 18-09-2025 21:55 ]

• ABD
Vuikie schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:05:
Ik moet F12 drukken om mn headset te centreren. Maar ik heb een HTC Cosmos met outside in tracking. Als deze gecentreerd is verliest ie deze niet, ook niet bij afzetten.
Maar openkneeboard kende ik ook nog niet...
Dat is een standaard bind in Elite, denk ik, maar ik krijg screenshots, geloof ik.
Cyphax schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:04:
[...]

Dat gaat niet in Steam, vrees ik. Ik speel met Meta link, open SteamVR, en dan Elite in VR. Ik woon praktisch in de settings, maar schakelen lukt me niet. Net als heel veel andere dingen.

Ik heb nu bv ED Copilot als overlay in Openkneecap, maar ED Copilot zit over bindings te miepen en ja, hoor, ik kan niets bedienen. Ofschoon zij van de flauwe grappen wel waarneemt wanneer ik een binding setting verander. Als ik in VR naar dat scherm kijkt, wordt dat groter, de vrouwelijke AI vertelt zoals gezegd slechte grappen in de verkeerde tonatie, naast dat ik waardevolle mineralen en edelstenen heb ontdekt, maar dat is dan wat ik aan EDC heb voorlopig. Sidenote: Void Opals, Diamonds, alexandrite, bromellite en granditirite(oid) is de moeite om 10 jumps voor te maken, niet? Ik moet nog steeds gaan minen, maar ik heb wat bookmarks gemaakt.

Ik kreeg eerst die overlay niet, maar ik weet niet waarom. Misschien omdat ik desktop+ eerst heb opgestart de laatste keer, omdat Oculush Dash en SteamVR misschien toch de overlay niet goed behandelen wellicht?.

[ Voor 11% gewijzigd door ABD op 18-09-2025 21:49 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
ABD schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:31:
[...]

Dat gaat niet in Steam, vrees ik. Ik speel met Meta link, open SteamVR, en dan Elite in VR. Ik woon praktisch in de settings, maar schakelen lukt me niet. Net als heel veel andere dingen.
Misschien heb je een heel ander probleem en begrijp ik het gewoon verkeerd, maar wat ik bedoel is dat ik ook weleens in de VR-versie terecht ben gekomen terwijl ik de pancake-versie wilde hebben, en dan kan ik de setting "3D" in de grafische instellingen op "Off" zetten om in de platte versie terecht te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
Cyphax schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:46:
[...]

Misschien heb je een heel ander probleem en begrijp ik het gewoon verkeerd, maar wat ik bedoel is dat ik ook weleens in de VR-versie terecht ben gekomen terwijl ik de pancake-versie wilde hebben, en dan kan ik de setting "3D" in de grafische instellingen op "Off" zetten om in de platte versie terecht te komen.
Inderdaad, zoals ik eerder ook al aangaf:
Om je VR headset uit te zetten als je bezig bent en te voet verder wilt gaan kun je in de settings 3D uitzetten en je scherm op scherm zetten ipv VR headset.
Zelf raad ik aan om als je denkt een sessie merendeels lopend te gaan doen, ook gewoon zonder VR op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
Ben maar weer terug gegaan naar mijn systeempje. Daar ga ik nu weer verder met het bouwen van extra stations en zo. Moet eigenlijk wel weer iets gaan doen om extra credits te verdienen om een squadron carrier te kopen. Ook hoop ik dat die MK2 binnenkort ingame komt.
Voor nu gewoon rustig spullen heen en weer brengen en mijn systeempje uitbreiden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabberKooij
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-09 22:03
Ik ben de laatste twee maanden ook aan het coloniseren geslagen (solo):
https://inara.cz/elite/cmdr-architect/495430/

best leuk, maar ik ben wel heel blij met mijn fleet carrier and Panther Clipper MKII. Die heeft 1298 ton aan cargo en dat scheelt wel heel vaak heen en weer vliegen met die Tier 3 stations

Maak dagritmekaarten met mijn Picto-Selector op www.pictoselector.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Laatst online: 21:42
GabberKooij schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:02:
Ik ben de laatste twee maanden ook aan het coloniseren geslagen (solo):
https://inara.cz/elite/cmdr-architect/495430/

best leuk, maar ik ben wel heel blij met mijn fleet carrier and Panther Clipper MKII. Die heeft 1298 ton aan cargo en dat scheelt wel heel vaak heen en weer vliegen met die Tier 3 stations
Ben je bekent met https://ravencolonial.com/ voor colonizing?
In combinatie met SrvSurvey echt een top tool

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim0377
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-10 17:07

Pim0377

R7 7700X 32GB Radeon 6950\XT

Kwam vandaag toch iets grappigs tegen.

Ik spring naar een MSS, class White, afgezien van de sterren in het systeem, maar 1 planeet, die toevallig draait om de MSS.
Het rare is alleen, dat het een ice world betreft, op minder dan 700ls van die white MSS, terwijl die ook nog eens behoorlijk snel om zijn eigen as draait, allemaal ingredienten voor wat je zou verwachten dat het een best warme planeet zou zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjPQWnvMjvCH1WgR53ZiVdwSH-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdwaxpZy2k6mSogDaRFgjSiQ.jpg?f=fotoalbum_large

OK, het heeft 20 x de mass of earth, maar dat zou toch niet bepalen dat de planeet zo koud is, toch? Of mis ik nou iets compleet voordehandliggends?

I mean, als ik even later inzoom, dan raken die solar flares letterlijk de planeet, dus of dit is een glitch, of ik mis echt iets. LOL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okEYPuPHoRyd0uRdIXBOhCO-ka8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HIORsDLoCapY1EiUYS9MYP1h.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Pim0377 op 25-09-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
Er kloppen wel meer dingen niet in deze sim. Maar de afstanden in de system map zijn figuratief en niet op reële maatvoering berust. Daarvoor zou je die andere view moeten pakken (iets met orbital lines). De planeet is meer dan 600ls van de ster vandaan, nog steeds niet heel er ver, maar verder dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
Net een Industrial Outpost afgemaakt. Blijkt dat daardoor mijn Coriolis geen staal en titanium (en andere zooi) meer verkoopt... dat is mooi crap. Ik hoop wel dat die daar weer terug gaan komen.

• ABD
Schijnbaar komt er een CG, gesponsord door Lakon Spaceways, aan met de release van de Type 11 Prospector, wat de 23e zou plaatsvinden. De release is uitgesteld, maar de CG kwam per ongeluk online. Er zou osmium, painite en platinum moeten worden gemined en naar Malzberg Visions in het Andere systeem worden gebracht. Goed, de metalen zullen vast vervangen worden, want dat voorkomt dat mensen de dag ervopor hun Imperial Cutter afvullen met die metalen, maar die CG zal vast van start gaan. Begin van de week wordt de Type 11 prospector gereleased, dus zet je prospector schip maar klaar!

Maar ik kan niet mined, grrrr. Geen idee wat het is, pulse waveje verstuurd, astroidjes kleuren bronskleurig op, maar 3 ringen en 150 limpets verder en helemaal niets. Vorig weekend geprobeerd maar geen motherload gevonden, al die equipment voor niets mee. Ik had ook een paar gewone mininglasers mee en daar vond ik ook vrij weinig. Nou ja, deze CG een goede reden om met frisse moed weer te proberen.
Pim0377 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:08:
Kwam vandaag toch iets grappigs tegen.
Dat de natuurkunde niet helemaal accuraat is, is toch niet bijzonder? Je hoort geen geluid in vaccuum, maar in elke ruimte serie, film en game hoor je lasers vuren. Piew piew! :D

Overigens weet ik niet al teveel van dit onderwerp, maar deze ijsplaneet heeft geen atmosfeer, dus daar zou het aan kunnen liggen. In ons zonnestelsel is Venus bloedheet, maar die planeet heeft een broeikaseffect door een atmosfeer van CO2 dat gevangen zit onder een dikke wolkenlaag van zwaveldioxide. Op Mars is het een beetje koud op de oppervlakte, maar die planeet heeft een flinterdunne atmosfeer. Er zijn best wat andere factoren dan de nabijheid van een ster om de temperatuur op het oppervlak te bepalen.

Wat ik overigens wel weet, is dat een mens niet heel lang kan overleven in de ruimte, want er is geen zwaartekracht. Je moet bv geen interne bloeding krijgen, want dat stolt niet. Er wordt heel weinig over gedeeld door NASA en andere ruimtevaartinstituten, maar austronauten die uit ISS terugkeren zijn langzaam dood aan het gaan daarboven. Maar om daar over te gaan filosoferen neemt de charme van dit spel weg. En games en series. Ik ben liever een romanticus, ik ben dol op (de oude) Star Wars, Firefly en The Expanse, ik vergeet wetenschap liever als ik speel of kijk.

[ Voor 45% gewijzigd door ABD op 28-09-2025 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod
  • Nu online
ABD schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:05:

Maar ik kan niet mined, grrrr. Geen idee wat het is, pulse waveje verstuurd, astroidjes kleuren bronskleurig op, maar 3 ringen en 150 limpets verder en helemaal niets. Vorig weekend geprobeerd maar geen motherload gevonden, al die equipment voor niets mee. Ik had ook een paar gewone mininglasers mee en daar vond ik ook vrij weinig. Nou ja, deze CG een goede reden om met frisse moed weer te proberen.
Heb je wel de surface scanner gebruikt op de ringen?
Dan kun je zien waar de grootste concentraties zitten en wat er te minen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Xaphod schreef op zondag 28 september 2025 @ 14:00:
[...]

Heb je wel de surface scanner gebruikt op de ringen?
Dan kun je zien waar de grootste concentraties zitten en wat er te minen is.
Ja, natuurlijk. Ik heb de hotspots gevonden tijdens de CG en gebookmarked. In eerste instantie had ik de DSS thuisgelaten toen ik de hotspots wilde gaan minen. Toen moest ik heen en weer, want die hotspots waren niet meer zichtbaar in de ringen. Weer wat geleerd.

Ik had bookmarks van diverse alexandrite, low temp diamonds, void opals en grandiritiete lokaties gemaakt. Bij terugkeer nieuwe dss scan gedaan, in de hotspots gedoken en dat herhaald bij andere hotspots en in verschillende ringen, dus van andere planeten. Volgens mij waren het bijna allemaal ice ringen, die asteroids leken allemaal op elkaar. Misschien dat er niets te minen valt in ice ringen, al zou ik niet weten waarom ik dan een hotspot vind. Als de aankomende CG begint nogmaals proberen. Ik geef nooit permament op, dat zit niet in mijn karakter.

Nu ook weer, ik ben een paar weken met powerplay bezig om speciale modules(pristine shield, imperial hammer etc) te mogen kopen, krijg ik opdrachten die niet mee willen werken. Ik ben vanmiddag drie uur met het zoeken en scannen van classified data bezig. Helemaal niets. Ik had het gisteren al met escape pods. Ophalen in het systeem waar het moet, inleveren bij powerplay agent in fortified system en niets. Vervolgens geprobeerd om het in het systeem zelf in te leveren. Niets, want dat moest niet, ik had het echt goed gelezen.... De derde keer wéér in hetzelfde fortified systeem van de eerste keer en toen pakte het spel het wel. Bugged denk ik dan maar. Twee weken terug ook gehad en toen heb ik geen scan kunnen inleveren. Doodzonde want het gaat om 4800 merits plus de merits van de scans. Soms ben je uren bezig voor niets, echt frusterend. Daarna pak ik altijd een bounty hunter schip en schiet ik de frustratie weg. Eva Jinek kan mij uitnodigen bij haar aan tafel, ik ben inmiddels expert! En 6 ton rijker, de vergoedijng loopt hard op nu de tegenstanders hogere ranking hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod
  • Nu online
ABD schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:21:
[...]

Ja, natuurlijk. Ik heb de hotspots gevonden tijdens de CG en gebookmarked. In eerste instantie had ik de DSS thuisgelaten toen ik de hotspots wilde gaan minen. Toen moest ik heen en weer, want die hotspots waren niet meer zichtbaar in de ringen. Weer wat geleerd.

Ik had bookmarks van diverse alexandrite, low temp diamonds, void opals en grandiritiete lokaties gemaakt. Bij terugkeer nieuwe dss scan gedaan, in de hotspots gedoken en dat herhaald bij andere hotspots en in verschillende ringen, dus van andere planeten. Volgens mij waren het bijna allemaal ice ringen, die asteroids leken allemaal op elkaar. Misschien dat er niets te minen valt in ice ringen, al zou ik niet weten waarom ik dan een hotspot vind. Als de aankomende CG begint nogmaals proberen. Ik geef nooit permament op, dat zit niet in mijn karakter.

Nu ook weer, ik ben een paar weken met powerplay bezig om speciale modules(pristine shield, imperial hammer etc) te mogen kopen, krijg ik opdrachten die niet mee willen werken. Ik ben vanmiddag drie uur met het zoeken en scannen van classified data bezig. Helemaal niets. Ik had het gisteren al met escape pods. Ophalen in het systeem waar het moet, inleveren bij powerplay agent in fortified system en niets. Vervolgens geprobeerd om het in het systeem zelf in te leveren. Niets, want dat moest niet, ik had het echt goed gelezen.... De derde keer wéér in hetzelfde fortified systeem van de eerste keer en toen pakte het spel het wel. Bugged denk ik dan maar. Twee weken terug ook gehad en toen heb ik geen scan kunnen inleveren. Doodzonde want het gaat om 4800 merits plus de merits van de scans. Soms ben je uren bezig voor niets, echt frusterend. Daarna pak ik altijd een bounty hunter schip en schiet ik de frustratie weg. Eva Jinek kan mij uitnodigen bij haar aan tafel, ik ben inmiddels expert! En 6 ton rijker, de vergoedijng loopt hard op nu de tegenstanders hogere ranking hebben.
Bijzonder, als je de gele plekken in duikt zou je toch wat moeten vinden, de goede asteroïde vinden is best wel lastig.
Helemaal in het begin van deze topic vind je een handleiding hoe je ze kan vinden.
Die powerplay opdrachten werken inderdaad niet altijd lekker, maar ik ben inmiddels al aardig op weg.
Plaats 65 bij Arissa Lavigny-Duval.
Ik ben nu weer met constructie bezig, net weer een bouwsel afgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Xaphod schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:41:
[...]

Bijzonder, als je de gele plekken in duikt zou je toch wat moeten vinden, de goede asteroïde vinden is best wel lastig.

Helemaal in het begin van deze topic vind je een handleiding hoe je ze kan vinden.
Tja, dat was ook mijn gedachte. Misschien botte pech, misschien doe ik iets niet goed? Ik had een filmpje bekeken op youtube, maar ik zal voor ik het weer probeer die handleiding grondig doorlezen. Ik denk dat er ook wat zit in het herkennen van de juist vormen van asteroids, al denk ik dat die pulse wave scanner een software update nodig heeft, want hij blijft de verkeerde asteroids oplichten.
Die powerplay opdrachten werken inderdaad niet altijd lekker, maar ik ben inmiddels al aardig op weg.
Plaats 65 bij Arissa Lavigny-Duval.
Dat is wel lekker, dan zal je een hoog salaris krijgen.
Ik ben nu weer met constructie bezig, net weer een bouwsel afgemaakt.
Dat is de endgame! Zover ben ik nog niet. Ik wil niet eens weten wat ik daarvoor nodig heb.

Voel je je al Elon Musk? Of god? Of is dat hetzelfde? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door ABD op 28-09-2025 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
Zelf bouwen is niet echt endgame vind ik. De eerste moet binnen een week af, maar als je een gewoon klein station kiest daarvoor kan dat gemakkelijk, ook met een starter hauler.
Daarna is het gewoon weer veel vanhetzelfde en steeds heen en weer vliegen met zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod
  • Nu online
ABD schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:47:
[...]

Tja, dat was ook mijn gedachte. Misschien botte pech, misschien doe ik iets niet goed? Ik had een filmpje bekeken op youtube, maar ik zal voor ik het weer probeer die handleiding grondig doorlezen. Ik denk dat er ook wat zit in het herkennen van de juist vormen van asteroids, al denk ik dat die pulse wave scanner een software update nodig heeft, want hij blijft de verkeerde asteroids oplichten.

[...]

Dat is wel lekker, dan zal je een hoog salaris krijgen.

[...]

Dat is de endgame! Zover ben ik nog niet. Ik wil niet eens weten wat ik daarvoor nodig heb.

Voel je je al Elon Musk? Of god? Of is dat hetzelfde? ;)
Het is wel leuk om een eigen plek in het universum te hebben, een Panther Clipper met flink veel laadvermogen helpt wel daarbij.
Andere vraag, gebruik je ook Prospector limpets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
ABD schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:21:
[...]

Nu ook weer, ik ben een paar weken met powerplay bezig om speciale modules(pristine shield, imperial hammer etc) te mogen kopen, krijg ik opdrachten die niet mee willen werken. Ik ben vanmiddag drie uur met het zoeken en scannen van classified data bezig. Helemaal niets.
Goed, volgens deze bron is dit uitgezet. Maar FDev heeft de missies 'recover classified data from xxxxxxx systems' laten staan. Dat is best heel lelijk.

Ik bedenk me net dat ik zoiets 3 weken geleden ook al tegengekomen ben. Ik begin vergeetachtig te worden;)

[ Voor 12% gewijzigd door ABD op 28-09-2025 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Xaphod schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:58:
[...]

Het is wel leuk om een eigen plek in het universum te hebben, een Panther Clipper met flink veel laadvermogen helpt wel daarbij.
Andere vraag, gebruik je ook Prospector limpets?
Ja. Anders kun je niet zien of je een core asteroid treft, lijkt me. Of wat er precies in de asteroids verstopt zit wil je ze gaan laserminen. Ik had iets van 2/3 van mijn laadruimte aan limpets mee, ruimt 180 stuks geloof ik en die zijn vnl opgegaan aan de prospector limpet controller. Maar toen ze bijna opwaren, ben ik inderdaad lukraak gaan laserminen om nog iets mee te kunnen nemen.

Zou ik in ander type ringen moeten zijn? Want de hotspots waar ik geweest ben, waren allemaal in ' icy rings'. Misschien moet ik in rocky of hmc rings zijn?

[ Voor 18% gewijzigd door ABD op 28-09-2025 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Het is zover, ze zijn de Type 11 prospector update aan het uitrollen. Te koop vanaf 16520 ARX, The Galactic versie moet 60000 ARX kosten, maar dan heb je ook wat. Ik heb alleen geen idee wat wat is in deze context :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
Ook deze ga ik niet kopen met ARX. Zeker die Galactic versie niet. Je betaald dan echt heel veel voor iets wat je 90% van de tijd toch niet gaat zien.
Ik hoop wel dat ze dat verhaal von Tori verder laten gaan, duurt wel een beetje lang zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
Soliest schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:19:
Net een Industrial Outpost afgemaakt. Blijkt dat daardoor mijn Coriolis geen staal en titanium (en andere zooi) meer verkoopt... dat is mooi crap. Ik hoop wel dat die daar weer terug gaan komen.
Ook hoop ik dat deze update mijn staal weer teruggeeft in mijn Coriolis. Als dat niet het geval is, dan verlaat ik dit systeem en zal het niet meer af gaan maken.
Leuk dat je nu iets kunt verwijderen in je systeem wat je niet goed gebouwd hebt, maar je krijgt er dus niets voor terug. Dat gaat hem ook niet worden voor mij. Al met al hebben de laatste updates heel veel extra`s gebracht, maar ook weer meer frustraties opgeleverd.... Op naar de volgende update dan maar. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Soliest schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:13:
Ook deze ga ik niet kopen met ARX. Zeker die Galactic versie niet. Je betaald dan echt heel veel voor iets wat je 90% van de tijd toch niet gaat zien.
Ik hoop wel dat ze dat verhaal von Tori verder laten gaan, duurt wel een beetje lang zo.
Ik wist niet wat ARX kosten, maar 100000 ARX aankopen kost €55. Dat maakt dat deze Galactic editie €33 kost en dat is behoorlijk aan de prijs als je bedenkt dat ED nu te koop is voor €15. Goed, je krijgt 400 ARX per week als je voldoende speelt. Dan heb je de Galatic gratis over een kleine 3 jaar :D

Ik ga dat ook niet kopen, ik ben pas begonnen met spelen en ik heb meen ik €75 betaald in totaal. Wanneer ik een jaar heb gespeeld en ik ga door, ga ik denken over periodieke ARX aankopen om mijn deel bij te dragen om de continuiteit te waarborgen. De schoorsteen moet immers blijven roken en periodiek €55 bijdragen is geen probleem voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Xaphod schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:41:
[...]

Ik heb de info gelezen, het filmpje bekeken en ik doe precies hetzelfde als de piloot, alleen minder goed. Ik stort mij niet in de ring, ik ga voorzichtig eronder vliegen, want ik heb geen shield mee, dat is een extra cargo rack dus extra opbrengst. Wat ik begrepen heb, zien de core asteroids er allemaal hetzelfde uit omdat er maar één animatie is gemaakt per ringtype en nu weet ik welke vorm core asteroids in icy rings hebben. Ik ben benieuwd of ik ze nu wel kan vinden. Zal je zien dat ik geen icy rings meer tegenkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod
  • Nu online
ABD schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:32:
Het is zover, ze zijn de Type 11 prospector update aan het uitrollen. Te koop vanaf 16520 ARX, The Galactic versie moet 60000 ARX kosten, maar dan heb je ook wat. Ik heb alleen geen idee wat wat is in deze context :D
Ik wil hem graag hebben, maar ik wacht er wel mee.
Ik heb al een paar schepen met Arx gekocht, (Python Mk2, Panther Clipper) daar ben ik nog even zoet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Xaphod schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:51:
[...]

Ik wil hem graag hebben, maar ik wacht er wel mee.
Ik heb al een paar schepen met Arx gekocht, (Python Mk2, Panther Clipper) daar ben ik nog even zoet mee.
Ik was van plan om vanavond een Python MK2 te kopen, daar een PvE aanvalschip van te maken, om de Corsair die ik heb om te bouwen tot core mining schip voor de CG. Ik weet niet of het een goed idee is, maar ik ben ontevreden met de Corsair als PvE schip en de Corsair heeft meer laadruimte dan de Python MK2.

Ik wil sowieso alle schepen met SCO uitproberen, dus de Panther Clipper volgt daarna. Of iemand moet zeggen dat die Panther heel goed is om mee te minen, dat weet ik niet want ik heb er geen verstand van. Ik ga ervan uit dat ik beter met een medium schip kan vliegen door mijnenve .. asteroid ringen anders is het heel snel boem is ho. Je moet ook kunnen docken om te verkopen, ik heb nog moeite met die Corsair te laten landen zonder autopilot. Ik land op het open stipje en dan gebeurt er vaak niets. De neus of de kont zal wel niet goed staan, maar naar voren en achteren helpt vaak ook niet. Ben al eens vernietigd in een Coriolis voor tresspassing, terwijl ik recht op een stip stond.. Dat was wel erg overdreven :D Vervolgens respawn ik in een gevangenis, want het was uiteraard misdadig wat ik gedaan heb. Je raadt het vast, die had geen outfiting, dus ik moest het wederom doen zonder autodocking. Trillend van angst en badend in het zweet geland in een andere Coriolis, echt heel slecht en veel te traag, dus wederom een waarschuwing aan mijn broek, maar ik stond wel direct goed. PTSS van opgelopen, dus nooit meer gevlogen zonder autodocking. Ik zal na wat EMDR sessies een keer een klein schip pakken en oefenen, dan steeds een stapje groter gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door ABD op 29-09-2025 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod
  • Nu online
ABD schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:01:
[...]

Ik was van plan om vanavond een Python MK2 te kopen, daar een PvE aanvalschip van te maken, om de Corsair die ik heb om te bouwen tot core mining schip voor de CG. Ik weet niet of het een goed idee is, maar ik ben ontevreden met de Corsair als PvE schip en de Corsair heeft meer laadruimte dan de Python MK2.

Ik wil sowieso alle schepen met SCO uitproberen, dus de Panther Clipper volgt daarna. Of iemand moet zeggen dat die Panther heel goed is om mee te minen, dat weet ik niet want ik heb er geen verstand van. Ik ga ervan uit dat ik beter met een medium schip kan vliegen door mijnenve .. asteroid ringen anders is het heel snel boem is ho. Je moet ook kunnen dokken om te verkopen, ik heb nog moeite met die Corsair te laten landen zonder autopilot. Ik land op het open stipje en dan gebeurt er vaak niets. De neus of de kont zal wel niet goed staan, maar naar voren en achteren helpt vaak ook niet. Ben al eens vernietigd in een Coriolis voor tresspassing, terwijl ik recht op een stip stond.. Dat was wel erg overdreven :D
De Python Mk2 is nu een van de beste gevechtsschepen, ik ben er blij mee.
De Panther Clipper is volgens mij veel te lomp om mee te minen, dat doe ik nog met een mijn oude Python Mk1, die heb ik ingericht voor laser en core minen.
De SCO drive werkt alleen goed op de nieuwe schepen, ik heb er ook een in mijn Python Mk1 ingebouwd, maar dat vliegt als een achtbaan en gebruikt sloten brandstof.
Op de Panther Clipper gebruik ik wel de autodock, al neem ik het wel eens handmatig over als hij te lang treuzelt bij de ingang, of uitgang.
Hij past maar net door het slot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ABD
Dont forget your Limpets!

Nee, nee, niet vergeten, ik heb er 224 meegenomen. Kom ik aan, ring gescanned, veel platinum hotspots gevonden. Ben bijna bij de uitgekozen hotspots en toen.... Mmm, in welke firegroup zit de pulse wave scanner. Euhm, die ben ik vergeten.... :D

Goed, inara.cz erbij: Score!, in orbit ligt een megaship dat pulse wave scanners verkoopt. Dock -> out of stock! Ik heb er nog één liggen 30 minuten verderop, ik heb DHL een opdracht gegeven. Ik hoop dat jullie meer succes hebben, ik ga morgen wel proberen.

De Corsair is (on)volledig uitgerust om te minen, minus de pulse wave scanner... Mijn nieuwe Python MK2 is uitgerust en ik heb hem getest. Gaat wel lekker, heel veel NPCs afgeknald, maar hij wordt heel snel warm. Moet hem stevig gaan tunen op oververhitting, maar de eerste tekenen zijn prima.

Die sco drive in een oud schip had ik ook geprobeerd nadat ik 2 uur onderweg was geweest als courier in mijn Cobra MK3. Die 2 miljoen was toen heel veel geld, dus die missie moest ik hebben. Dat addertje had ik moeten zien, het was te mooi om waar te zijn. Die MK3 vindt die drive niet fijn:) Ik bedoelde ook de ships die voorbereid zijn op SCO; wie wil nog zonder?

[ Voor 17% gewijzigd door ABD op 29-09-2025 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod
  • Nu online
ABD schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:09:

Nee, nee, niet vergeten, ik heb er 224 meegenomen. Kom ik aan, ring gescanned, veel platinum hotspots gevonden. Ben bijna bij de uitgekozen hotspots en toen.... Mmm, in welke firegroup zit de pulse wave scanner. Euhm, die ben ik vergeten.... :D

Goed, inara.cz erbij: Score!, in orbit ligt een megaship dat pulse wave scanners verkoopt. Dock -> out of stock! Ik heb er nog één liggen 30 minuten verderop, ik heb DHL een opdracht gegeven. Ik hoop dat jullie meer succes hebben, ik ga morgen wel proberen.

De Corsair is (on)volledig uitgerust om te minen, minus de pulse wave scanner... Mijn nieuwe Python MK2 is uitgerust en ik heb hem getest. Gaat wel lekker, heel veel NPCs afgeknald, maar hij wordt heel snel warm. Moet hem stevig gaan tunen op oververhitting, maar de eerste tekenen zijn prima.

Die sco drive in een oud schip had ik ook geprobeerd nadat ik 2 uur onderweg was geweest als courier in mijn Cobra MK3. Die 2 miljoen was toen heel veel geld, dus die missie moest ik hebben. Dat addertje had ik moeten zien, het was te mooi om waar te zijn. Die MK3 vindt die drive niet fijn:) Ik bedoelde ook de ships die voorbereid zijn op SCO; wie wil nog zonder?
Goed bezig.
Denk aan de update van het spel, installatie duurt meer dan een uur.
De Cobra Mk5 doet het trouwens stukken beter als kleine missie runner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
Mocht je nog een extra versie van Elite willen, hij is nu weer in de aanbieding op Steam met 90% korting.
Neem dan natuurlijk meteen de versie met Odyssey.

https://store.steampowered.com/app/359320/Elite_Dangerous/

[ Voor 34% gewijzigd door Soliest op 30-09-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Soliest schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:55:
Mocht je nog een extra versie van Elite willen, hij is nu weer in de aanbieding op Steam met 90% korting.
Neem dan natuurlijk meteen de versie met Odyssey.

https://store.steampowered.com/app/359320/Elite_Dangerous/
Denk alleen niet dat je het meerdere keren kunt aankopen op steam?

Of ja, ik heb op beide steam accounts een versie gekocht en vervolgens ook weer beide aan een ander frontier account gekoppeld.

Met de "Elite Dangerous: Minimal Launcher" is dat wel te doen, hoef ik steam niet eens op te starten en kan ik op beide accounts tegelijk.

Maar toch zou het mooi zijn als het een stuk makkelijker zou werken.
Voor 2,50eu per commander zou ik d'r nog wel twee bij willen maken :)

Benieuwd of het bij de fuel rats nu ook drukker is.

[ Voor 12% gewijzigd door Accretion op 30-09-2025 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod
  • Nu online
ABD schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:09:

Er is nu een mining community goal gaande als je interesse hebt, (bedoelt om de Type 11 te promoten).
de prijzen gaan 6 keer over de kop voor Platinum, Painite en Osmium, ik heb mijn mining Python maar weer uit de hangar gehaald en zit na een uurtje al in de top 75%, zo'n 50 Miljoen winst.
https://forums.frontier.c...ing-trials-mining.641788/
Je vindt hier ook een zoekhulp voor goede mining spots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Xaphod schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:45:
[...]

Er is nu een mining community goal gaande als je interesse hebt, (bedoelt om de Type 11 te promoten).
de prijzen gaan 6 keer over de kop voor Platinum, Painite en Osmium, ik heb mijn mining Python maar weer uit de hangar gehaald en zit na een uurtje al in de top 75%, zo'n 50 Miljoen winst.
Ik was op de hoogte, vandaar ik zaterdag over de uitgestelde release van de Type 11 prospector en de daaraan gekoppelde CD begon. Zelfs de details heb ik genoemd. Maandag heb ik de release nog aangekondigd en jij reageerde erop. Maar goed, de eerder uitgelekte detail van de CG kwamen pas een uur later online. Ik heb het als stok achter de deur gebruikt om te leren minen. Is gelukt!

Ik heb vier trips gemaakt en gekozen voor Omricon Capricorni B B1, omdat dat een zekerheidje is. Hiervoor ging ik zelf gevonden hotspots in, maar ik wilde zien of het aan mij lag of het spel. Hoe dan ook, vier volle ladingen later, bijna 900 ton en top 50%, denk ik dat het met het type ring te maken heeft. Ik zat voorheen steeds in icy rings, heb ik teruggehaald in mijn geheugen. Ik vind weinig core asteroids, dat wel. Alleen in trip 2 vond ik er 4! Eerste en laatste overgeslagen, wat ik achteraf niet had moeten doen. Het was Rodesische pruim en die is ook 3 ton per ton waard, maar dat wist ik niet. De 2e was platina en mijn eerste poging, dat ging mis want te weinig ladingen. De 3e was Painite en dat was een voltreffer. Die asteroid draaide precies goed, ik was binnen 30 seconden klaar met de perfecte ladingen. Ik had tijd om koffie te zetten, mijn haar goed te doen en rustig aan 1,5km verderop te gaan staan om te kijken. Dat was wel een momentje. Ik dacht dat ik screenshots had gemaakt, maar die kon ik niet vinden. Ik moet ook eens uitzoeken hoe je videos maakt.

Ik ga vanavond kijken of ik iets dichterbij kan vinden met die tool uit die frontierforum draad, want ik ben best lang onderweg heen en weer. Ik wil ook nog mijn engineering aanpassen, ik had die Corsair als combatschip gebouwd.

Er zitten wel een aantal zeur- of zuurpieten op dat frontierforum, zeg. Ik ga die Type-11 nu ook niet kopen, maar ik ga niet klagen dat anderen dat wel doen. Als je ED niet leuk vindt, wat doe je daar dan? Je leeft maar één keer, ga doen wat je wél leuk vindt, denk ik dan. Soweiso, het spel is tegenwoordig (bijna*)gratis, de servers, het onderhoud, de ontwikkelaars en het personeel moeten ergens van betaald worden.

* ik heb op mijn EPIC games account een gratis ED staan. Doe ik nog niets mee, maar je kon het gratis krijgen. Solist gaf al aan dat Steam deals heeft vanaf €2, €2,50 voor de Deluxe incl Odyssey

[ Voor 3% gewijzigd door ABD op 01-10-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Nu online

Oxigeon

En zo is dat!

Xaphod schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:45:
[...]

Is dit een beetje te doen als newbie? Ik bedoel. ik zit nog steeds in de beginnerszone. Is het dan al mogelijk om op die plek te komen? Of moet ik daar eerst 3 dagen voor vliegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
Oxigeon schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:03:
[...]

Is dit een beetje te doen als newbie? Ik bedoel. ik zit nog steeds in de beginnerszone. Is het dan al mogelijk om op die plek te komen? Of moet ik daar eerst 3 dagen voor vliegen
Dat hangt van je jumprange af, meestal wel te doen in een sessie en een CG is voor iedereen goed. De payout is erg hoog, dus zeker voor een beginner goed om aan mee te doen. Ook krijg je bij sommige CG`s apparatuur welke je normaalgesproken pas na maanden grinden bijelkaar hebt. (Bij deze volgens mij niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
[...]

Ja, dat is te doen. Sterker nog, als je in het diepe springt, leer je eerder zwemmen!

Ik was per ongeluk uit die veilige luchtbel gegaan en ik speelde nog in open modus ook. Ik werd pas voor het eerst 'geganked' toen ik voor de met een Anaconda vol goederen naar Starport in Minerva voor de CG van destijds reisde. De eerste was een toffe peer in een Imperial Corvette en Elite ranking, die zag hoe hij in luttele seconden mijn Anaconda aan gort schoot, zag mijn newbie ranking en liet me lopen. Hij maakte zich zorgen over mijn rebuy, lief, he? Hij had gelijk, ik had er maar 3. Hij voegde mij toe als friend en zei dat als ik vragen had ik bij hem op de koffie kon komen. Twee trips erna schoot een andere cmdr mij in puin en toen heb ik de Conda in de stalling gezet. Vervolgens werd ik geganked in een Mandelay(goedkoper) en ben ik Solo gaan spelen. Dus, drie keer is scheepsrecht en ik ben dommer dan een ezel, want die stoot zich niet meer dan eens aan dezelfde steen;) Overigens ging ik er per abuis vanuit dat ik nooit met anderen zou kunnen spelen in Solo modus en dus niet in dezelfde wereld speelde, daarom was ik open gaan spelen. Maar dat klopt niet.

Hoe dan ook, ik zou het doen, maar ga wel in Solo spelen. Je kunt makkelijk veel geld maken en je leert veel en snel. Ik gaf al aan dat ik niet kon minen, nu kan ik het wel. NPC piraten laten je met rust nadat ze je cargobay gescanned hebben en komt niet meer terug. FSD interrupten kunnen ze ook niet, en als het ze wel lukt kun je pijlsnel wegvliegen. Neem voor de zekerheid point defence turret, chaff en ecm mee, dan kun je niet stuk :D

Je hebt veel cargobays nodig, een pulse wave scanner om naar goede asteroids te scannen, een prospector limpet controller om de details in de goede asteroid te scannen, mining lasers om erts van de asteroid af te schieten, collector limpets om erts op te pikken en een 2A refinery om de erst te verwerken. Ik vergeet bijna de detailed surface scanner om naar hotspots in de ring te zoeken, anders ben je uren rond aan het vliegen in waardeloze rotsformaties. Lijkt veel en moeilijk, valt best mee, want het is vrij logisch.

Core mining kun je later doen als laser minen gelukt is. Sowieso vind ik zeer weinig core asteroids, dat is voor mij hooguit de kers op de taart. Je krijgt 300000 credits per ton platinum, painite of osmium, dus je investering heb je je na één trip terug.

Ik weet niet wat voor schip je hebt, maar een Cobra, ongeacht de versie, is al groot genoeg. Als het je eenmaal lukt, kun je heel snel iets groters kopen. Ik zou niet groter dan een medium schip meenemen, want je vliegt door een ring met steroids heen. Xaphod gebruikt zijn Python, ik denk MK1, en ik gebruik mijn Corsair; dan kun je 200+ ton mee vervoeren. Ik pas 73 miljoen credit per trip, met een Anaconda verdubbel je dat, maar dat is lastig manoevreren en je bent 2 keer zo lang aan het minen. Je kunt een Type 11 kopen uit de promotie, die is ervoor gebouwd.

Do not forget you limpits! :D En wacht totdat de piraten je gescanned hebben en weg zijn gevlogen met het vullen van je ruim.

[ Voor 3% gewijzigd door ABD op 01-10-2025 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
Player1S schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:10:
Sinds paar dagen weer zin in E:D en druk bezig mijn Orbis af te maken.

Misschien dat ik het gemist heb maar is er een optie om sneller en makkelijker cargo van je FC naar je schip te verplaatsen? Je hebt uiteraard "transfer all" maar dat kan niet omdat ik meer aan boord heb dan cargo racks op my Clipper. En wil alleen CMM composites verplaatsen. Wordt beetje simpel van knop vast houden tot heel langzaam 1232 ton verplaatst is......
Ben met mijn Alt toch maar overstag gegaan.... (ze hebben korting in de store)
Beetje strippen en aanpassen en er past 1300 t cargo in. Gaat toch wel een stuk sneller.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3p9l--QwJbMeVK1q_DQ7MelnMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9TtYq5pjX2EaLjl3FBVDOitF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4hQptEmUYKoUiLaeUxEBrqLX9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6a2iu2t6L2OEmffRMHctdf5l.jpg?f=fotoalbum_large

"Je kunt in je FC sell en buy orders aanmaken. Hier mee kun je dus net zoals in een station goederen kopen en verkopen. Het gaat dan een heel stuk sneller omdat de snelheid van de teller na een paar tellen omhoog gaat.
Zorg er wel voor dat je FC alleen voor jezelf of voor vrienden open staat, anders komen er misschien andere commanders en kopen dan je spullen op :p "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Soliest schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:51:
[...]

Ben met mijn Alt toch maar overstag gegaan.... (ze hebben korting in de store)
Beetje strippen en aanpassen en er past 1300 t cargo in. Gaat toch wel een stuk sneller.
Het is een plaatje, hij is prachtig. Ik word er hebberig van!
"Je kunt in je FC sell en buy orders aanmaken. Hier mee kun je dus net zoals in een station goederen kopen en verkopen. Het gaat dan een heel stuk sneller omdat de snelheid van de teller na een paar tellen omhoog gaat.
Zorg er wel voor dat je FC alleen voor jezelf of voor vrienden open staat, anders komen er misschien andere commanders en kopen dan je spullen op :p "
Ik weet niet of we het over hetzelfde hebben, maar ik zag mensen in het CG topic op het Frontier forum klagen dat hun cargo verdwenen was ha het overzetten. Schijnbaar is er een bug(?) die al tijden bestaat en moet je iets minder dan je grootste cargo rack van je schip per keer overzetten vanaf je carrier.

Zij hadden voor de CG begon platinum, osmium en painite opgespaard en op hun cariers weggezet. Ik heb mijn bedenkingen over de morele kant hiervan, maar daar ga ik niet over. Wat kan dat kan.

[ Voor 9% gewijzigd door ABD op 01-10-2025 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
ABD schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:58:
Ik weet niet of we het over hetzelfde hebben, maar ik zag mensen in het CG topic op het Frontier forum klagen dat hun cargo verdwenen was ha het overzetten. Schijnbaar is er een bug(?) die al tijden bestaat en moet je iets minder dan je grootste cargo rack van je schip per keer overzetten vanaf je carrier.
Nee is wat anders, dat over het verdwijnen van cargo ben ik nog niet tegengekomen. Dit is gewoon een handig hulpmiddel om sneller je cargo van de FC naar je schip te krijgen. Ze hebben de "normale" manier van transferren van cargo vanaf je FC naar je schip niet lekker ingericht. Er zit geen versnelling op het ingedrukt houden van de + tijdens het transferren. Als je dus meer dan 1000t cargo hebt, duurt het dus meer dan 1000 seconden voordat alles overgezet is. Doormiddel van het aanmaken van een sell order, koop je dus eigenlijk van je eigen FC en daar is wel een versnellings curve ingebouwd. Daar kost het niet meer dan een paar seconden voor mijn 1300t aan cargo. Daarnaast koop en verkoop ik spullen met winst en werk dus ook mee aan mijn status van salesman ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Nu online

Oxigeon

En zo is dat!

ABD schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:49:
[...]

Ja, dat is te doen. Sterker nog, als je in het diepe springt, leer je eerder zwemmen!

Ik was per ongeluk uit die veilige luchtbel gegaan en ik speelde nog in open modus ook. Ik werd pas voor het eerst 'geganked' toen ik voor de met een Anaconda vol goederen naar Starport in Minerva voor de CG van destijds reisde. De eerste was een toffe peer in een Imperial Corvette en Elite ranking, die zag hoe hij in luttele seconden mijn Anaconda aan gort schoot, zag mijn newbie ranking en liet me lopen. Hij maakte zich zorgen over mijn rebuy, lief, he? Hij had gelijk, ik had er maar 3. Hij voegde mij toe als friend en zei dat als ik vragen had ik bij hem op de koffie kon komen. Twee trips erna schoot een andere cmdr mij in puin en toen heb ik de Conda in de stalling gezet. Vervolgens werd ik geganked in een Mandelay(goedkoper) en ben ik Solo gaan spelen. Dus, drie keer is scheepsrecht en ik ben dommer dan een ezel, want die stoot zich niet meer dan eens aan dezelfde steen;) Overigens ging ik er per abuis vanuit dat ik nooit met anderen zou kunnen spelen in Solo modus en dus niet in dezelfde wereld speelde, daarom was ik open gaan spelen. Maar dat klopt niet.

Hoe dan ook, ik zou het doen, maar ga wel in Solo spelen. Je kunt makkelijk veel geld maken en je leert veel en snel. Ik gaf al aan dat ik niet kon minen, nu kan ik het wel. NPC piraten laten je met rust nadat ze je cargobay gescanned hebben en komt niet meer terug. FSD interrupten kunnen ze ook niet, en als het ze wel lukt kun je pijlsnel wegvliegen. Neem voor de zekerheid point defence turret, chaff en ecm mee, dan kun je niet stuk :D

Je hebt veel cargobays nodig, een pulse wave scanner om naar goede asteroids te scannen, een prospector limpet controller om de details in de goede asteroid te scannen, mining lasers om erts van de asteroid af te schieten, collector limpets om erts op te pikken en een 2A refinery om de erst te verwerken. Ik vergeet bijna de detailed surface scanner om naar hotspots in de ring te zoeken, anders ben je uren rond aan het vliegen in waardeloze rotsformaties. Lijkt veel en moeilijk, valt best mee, want het is vrij logisch.

Core mining kun je later doen als laser minen gelukt is. Sowieso vind ik zeer weinig core asteroids, dat is voor mij hooguit de kers op de taart. Je krijgt 300000 credits per ton platinum, painite of osmium, dus je investering heb je je na één trip terug.

Ik weet niet wat voor schip je hebt, maar een Cobra, ongeacht de versie, is al groot genoeg. Als het je eenmaal lukt, kun je heel snel iets groters kopen. Ik zou niet groter dan een medium schip meenemen, want je vliegt door een ring met steroids heen. Xaphod gebruikt zijn Python, ik denk MK1, en ik gebruik mijn Corsair; dan kun je 200+ ton mee vervoeren. Ik pas 73 miljoen credit per trip, met een Anaconda verdubbel je dat, maar dat is lastig manoevreren en je bent 2 keer zo lang aan het minen. Je kunt een Type 11 kopen uit de promotie, die is ervoor gebouwd.

Do not forget you limpits! :D En wacht totdat de piraten je gescanned hebben en weg zijn gevlogen met het vullen van je ruim.
Ik heb volgens mij een Cobra MK3. Maar hoe ik uit de beginnersbubble kom is me al een raadsel. Misschien dat ik in de galaxy maar eens moet zoeken naar het CG station en die de weg laten vinden. Als het goed is zal ik er dan wel komen. Als ik dan al een paar keer mijn ruim kan vullen met wat stuff zou dat prachtig zijn. Maar mijn budget is 300k ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Soliest schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:09:
[...]

Daarnaast koop en verkoop ik spullen met winst en werk dus ook mee aan mijn status van salesman ;)
Begrepen.

Ik dacht dat ik als heuse Tycoon, zo noemen ze me echt, al heel wat was, maar ik heb maar een paar trips gedaan met die Anaconda en daarna ben ik weer gaan schieten. Die Clipper is van een andere orde.

Ik kan hem inmiddels kopen, bedenkt ik me net. Ik ben niet alleen 'Tycoon' , ik ben sinds gisteren inmiddels biljonair! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Oxigeon schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:16:
[...]

Ik heb volgens mij een Cobra MK3. Maar hoe ik uit de beginnersbubble kom is me al een raadsel. Misschien dat ik in de galaxy maar eens moet zoeken naar het CG station en die de weg laten vinden. Als het goed is zal ik er dan wel komen. Als ik dan al een paar keer mijn ruim kan vullen met wat stuff zou dat prachtig zijn. Maar mijn budget is 300k ofzo..
Dat gaat ongemerkt. Zet koers naar het "Andere" syteem, dan ben je pijlsnel uit de 'bubble'. Pas op, je mag niet meer terug.

3 ton aan credits is denk ik wel genoeg, je kunt beginnen met 1 van elk en het hoeft niet de A categorie te zijn. Ik zou wel een 1A prospector meenemen, want die scanned meer erts en dat is opbrengst. En een refinery heeft bins om erts in op te vangen dus dat is extra cargo, dus ik zou een 2A kopen. Je hoeft niet meteen de grootste en beste spullen te kopen, komt vanzelf met de megawinsten die je maakt met deze CG. Dat is de trade-off, met uit je confort zone gaan kun je veel sneller credit verdienen.

edit: Laat die 2A refinery maar even, die kost 170.000 credits. Denk erom, je hebt een paar rebuys nodig als reserve. Die 1A prospector limpet,

[ Voor 10% gewijzigd door ABD op 01-10-2025 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod
  • Nu online
ABD schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:54:
[...]

Ik was op de hoogte, vandaar ik zaterdag over de uitgestelde release van de Type 11 prospector en de daaraan gekoppelde CD begon. Zelfs de details heb ik genoemd. Maandag heb ik de release nog aangekondigd en jij reageerde erop. Maar goed, de eerder uitgelekte detail van de CG kwamen pas een uur later online. Ik heb het als stok achter de deur gebruikt om te leren minen. Is gelukt!

Ik heb vier trips gemaakt en gekozen voor Omricon Capricorni B B1, omdat dat een zekerheidje is. Hiervoor ging ik zelf gevonden hotspots in, maar ik wilde zien of het aan mij lag of het spel. Hoe dan ook, vier volle ladingen later, bijna 900 ton en top 50%, denk ik dat het met het type ring te maken heeft. Ik zat voorheen steeds in icy rings, heb ik teruggehaald in mijn geheugen. Ik vind weinig core asteroids, dat wel. Alleen in trip 2 vond ik er 4! Eerste en laatste overgeslagen, wat ik achteraf niet had moeten doen. Het was Rodesische pruim en die is ook 3 ton per ton waard, maar dat wist ik niet. De 2e was platina en mijn eerste poging, dat ging mis want te weinig ladingen. De 3e was Painite en dat was een voltreffer. Die asteroid draaide precies goed, ik was binnen 30 seconden klaar met de perfecte ladingen. Ik had tijd om koffie te zetten, mijn haar goed te doen en rustig aan 1,5km verderop te gaan staan om te kijken. Dat was wel een momentje. Ik dacht dat ik screenshots had gemaakt, maar die kon ik niet vinden. Ik moet ook eens uitzoeken hoe je videos maakt.

Ik ga vanavond kijken of ik iets dichterbij kan vinden met die tool uit die frontierforum draad, want ik ben best lang onderweg heen en weer. Ik wil ook nog mijn engineering aanpassen, ik had die Corsair als combatschip gebouwd.

Er zitten wel een aantal zeur- of zuurpieten op dat frontierforum, zeg. Ik ga die Type-11 nu ook niet kopen, maar ik ga niet klagen dat anderen dat wel doen. Als je ED niet leuk vindt, wat doe je daar dan? Je leeft maar één keer, ga doen wat je wél leuk vindt, denk ik dan. Soweiso, het spel is tegenwoordig (bijna*)gratis, de servers, het onderhoud, de ontwikkelaars en het personeel moeten ergens van betaald worden.

* ik heb op mijn EPIC games account een gratis ED staan. Doe ik nog niets mee, maar je kon het gratis krijgen. Solist gaf al aan dat Steam deals heeft vanaf €2, €2,50 voor de Deluxe incl Odyssey
Oefening baart kunst :)
Ik heb mijn Python ook ingericht voor laser en core minen, altijd weer leuk om zo'n asteroïde te zien en horen ontploffen en tussen de brokstukken door te manoeuvreren, was weer een tijdje geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Xaphod schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:32:
[...]

Oefening baart kunst :)
Ik heb mijn Python ook ingericht voor laser en core minen, altijd weer leuk om zo'n asteroïde te zien en horen ontploffen en tussen de brokstukken door te manoeuvreren, was weer een tijdje geleden.
Inderdaad, maar ik denk dat de lokaties van de door mij gevonden hotspots niet optimaal waren. Ik ga straks ook weer lekker naar Omicron Capricorni B, dan weet ik zeker dat ik met 73 miljoen credits thuiskom. Van de week stap ik van het pierenbadje in het diepe en zoek ik wat dichterbij in die ED tool. Want ik neem uiteraard liever een extra cargo rack mee ipv die fuel scoop.

[ Voor 5% gewijzigd door ABD op 01-10-2025 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod
  • Nu online
[...]

Zeker wel.
Hier is een bouwvoorstel voor een goedkoop starter schip om te minen, de Dolphin: https://coriolis.io/outfi...EoFMCGBzANokMK4fiIA%3D%3D
Zelf heb ik in het begin een Cobra mk3 gebruikt.
Als je wat meer te besteden hebt kun je beter voor de Python Mk1 gaan: https://coriolis.io/outfi...BDA5gG2SEcIEhTFA%3D%3D%3D
Als je flinke afstanden moet afleggen, zorg dan voor een fuel scoop.
In het begin van deze topic staat het nodige uitgelegd over mining en er zijn youtube video's over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Nu online

Oxigeon

En zo is dat!

ABD schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:23:
[...]

Dat gaat ongemerkt. Zet koers naar het "Andere" syteem, dan ben je pijlsnel uit de 'bubble'. Pas op, je mag niet meer terug.

3 ton aan credits is denk ik wel genoeg, je kunt beginnen met 1 van elk en het hoeft niet de A categorie te zijn. Ik zou wel een 1A prospector meenemen, want die scanned meer erts en dat is opbrengst. En een refinery heeft bins om erts in op te vangen dus dat is extra cargo, dus ik zou een 2A kopen. Je hoeft niet meteen de grootste en beste spullen te kopen, komt vanzelf met de megawinsten die je maakt met deze CG. Dat is de trade-off, met uit je confort zone gaan kun je veel sneller credit verdienen.

edit: Laat die 2A refinery maar even, die kost 170.000 credits. Denk erom, je hebt een paar rebuys nodig als reserve. Die 1A prospector limpet,
Die routeplanners die werken niet echt. Maar dat kan natuurlijk zijn omdat ik in de beginnerszone zit. Hij zegt nu het volgende. Al kan mijn schip maar 9ly jumpen meen ik.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYVBOrDP8KJ6aT5Y5kM7tINR4W0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4CGp2WLcT43YgzPLFFoeSD6Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
9LY is niet zo heel veel, je zou daar wel iets aan kunnen doen om die boven de 12LY te krijgen. De route plannen doe je eigenlijk gewoon in game. Als je voor die CG gaat, klik dan in die missie op het starmap icoontje. Dan zie je het systeem als het goed is in je scherm. Als je die dan aangeklikt houd zou hij de route moeten bepalen. Het kan zijn dat er een paar grotere afstanden tussen de systemen zitten en dan zou je met 9LY dus niet daarheen kunnen komen.

Edit:
Met 9LY moet het misschien kunnen, ik snap die WAIPOINT info niet zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jr1V37WmOwrDhQX3tK76D4jgBDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jzg3tLq7HaS5rIRzE1U0VnD4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Soliest op 01-10-2025 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Oxigeon schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:49:
[...]

Die routeplanners die werken niet echt. Maar dat kan natuurlijk zijn omdat ik in de beginnerszone zit. Hij zegt nu het volgende. Al kan mijn schip maar 9ly jumpen meen ik.[Afbeelding]
Ten eerste moet je veel verder kunnen springen met een Cobra MK3 dan 9ly, standaard al 11,16 unladen. Strip hem helemaal en kijk hoever je dan komt; de data staat in het rechterpaneel bij ship(onderaan). Als het goed is, krijg je het volle pond voor de verkoop van gekochte onderdelen, behalve op de standaard uitsrusting(100c). Dus de standaard cargo bay kun je beter houden want daar moet de geminede platinum straks in worden vervoerd en 100c retour is te weinig als je maar 300k hebt.

Je kunt de route beter in het spel bekijken, daar wordt de route voor je uitgepland. Het spel geeft ook aan als het niet mogelijk is. Standaard staat de zuinige route aan, die kun je uitzetten. Denk er wel aan een fuel scoop mee te nemen en dat je je fuel in de gaten houdt. Vlak voordat je springt, zie je in de info staan naar wat voor soort ster je springt. Als de ster geen K, G, B, F, O, A, M ster is, niet springen als je daarna niet genoemd hebt voor een volgende jump, want dan ben je gestrand. Met slechts 9ly moet je heel goed kijken. Je hebt zsm een A klasse FSD Drive nodig, want dan kun je verder weg springen en ik zou, zoals eerder gezegd, zo min mogelijk meenemen, dus wapens, eigenlijk alles wat je niet gebruikt om te minen, verkopen voordat je weggaat, dan kun je verder jumpen. Kijk van te voren waar je de mining gear kunt kopen, want Malzberg verkoopt niet alles. Friesner Port verkoopt het e.e.a, en er zijn meer ports in Andere met outfitting, dus je komt er wel. Ik zie trouwens dat de Detailed Surface Scanner 250k kost, dus je zal op goed geluk een metallic ring in moeten duiken. Al maakt dat niet heel veel uit, omdat zon beetje alle goede spots in de buurt in kaart zijn gebracht.

Tot slot, kijk een filmpje op youtube over laser mining en kies een in de community bekende platinum hotspot. Dat heb ik ook gedaan met Omicron Capricorni B planeet B1, al is die spot te ver weg van Andere voor jouw schip. Ik wil ook dichterbij gaan minen, want ik wil die Fuel Scoop inruilen voor een cargo bay (geld, meer geld!)

Ik ben trouwens net terug van een tripje. Het moest zo zijn dat iets goeds op mijn pad kwam :+ Serendibite core asteroid en TWEE rhodplumsite cores. Ik heb ze alle drie vakkundig uit elkaar gereten. Ik had wederom drie keer precies 1 blauw lijntje. Ik vertel dit als steun in de rug. Een paar dagen geleden dacht dat ik niet kon minen en nu loop ik binnen. Ik ben miljardair. Dat is met 9 nullen!

Maar core minen is hier niet nodig, je kunt binnenlopen met laserminen en alleen op platinum, osman en painite jagen. De rest wegkieperen. Zelfs paladium, zilver en goud. Die waardevolle metalen weggooien viel mij de eerste trip heel zwaar.

[ Voor 17% gewijzigd door ABD op 01-10-2025 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0rDy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:54
Oxigeon schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:49:
[...]

Die routeplanners die werken niet echt. Maar dat kan natuurlijk zijn omdat ik in de beginnerszone zit. Hij zegt nu het volgende. Al kan mijn schip maar 9ly jumpen meen ik.[Afbeelding]
Zou het je route settings kunnen zijn? Bij een standaard/clean install van E:D staat je route settings op economic, zet deze even op fastest en je kan (iets) verder jumpen. Deze zit in je galaxy map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Nu online

Oxigeon

En zo is dat!

Inmiddels heb ik "Andere bereikt". Nu wil ik dus de materials gaan minen. Klopt het dat ik in mijn Cobra MK3 gewoon weer 12 jumps moet maken om bij die minerals uit te komen? Als ik op edtools kijk zie ik dat ik er 129LY vanaf wat zit. Of kan ik deze ook elders vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod
  • Nu online
Oxigeon schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:45:
Inmiddels heb ik "Andere bereikt". Nu wil ik dus de materials gaan minen. Klopt het dat ik in mijn Cobra MK3 gewoon weer 12 jumps moet maken om bij die minerals uit te komen? Als ik op edtools kijk zie ik dat ik er 129LY vanaf wat zit. Of kan ik deze ook elders vinden?
Zo te zien zit er een platinum/painite hotspot op zo'n 57 lichtjaar en een betere, (grotere dichtheid) op 72 lichtjaar: https://edtools.cc/hotspot?s=Andere&m=Platinum&ms=1
Heb je niet de mogelijkheid om een betere (A rated) jumpdrive in te bouwen?
Met een A rated drive kom je zonder engineering al op ruim 22 lichtjaar.
Maak ook eens een Edsy of Coriolis link van je schip, dan kunnen we zien of dat een beetje klopt.
Zo zou een mining Cobra er uit kunnen zien: https://coriolis.io/outfi...dget%20Laser%20Cobra%20WI
Als je een beetje lef hebt kun je het schild achterwege laten en er nog een cargo rack inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Nu online

Oxigeon

En zo is dat!

Xaphod schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 07:06:
[...]

Zo te zien zit er een platinum/painite hotspot op zo'n 57 lichtjaar en een betere, (grotere dichtheid) op 72 lichtjaar: https://edtools.cc/hotspot?s=Andere&m=Platinum&ms=1
Heb je niet de mogelijkheid om een betere (A rated) jumpdrive in te bouwen?
Met een A rated drive kom je zonder engineering al op ruim 22 lichtjaar.
Maak ook eens een Edsy of Coriolis link van je schip, dan kunnen we zien of dat een beetje klopt.
Zo zou een mining Cobra er uit kunnen zien: https://coriolis.io/outfi...dget%20Laser%20Cobra%20WI
Als je een beetje lef hebt kun je het schild achterwege laten en er nog een cargo rack inbouwen.
Hartelijk dank voor de info. Ik zal tegen de avond even een build online gooien waar ik nu mee vlieg.

Die op 57 lichtjaar heb ik ook gezien. Echter als ik die invul in de routeplanner worden het 129 lichtjaar. Dat is een keer of 10 vliegen voor mij. Denk dat die dus alleen te halen is als ik meer kan jumpen.

Op het moment heb ik nog een kleine 500k. Welke missies is moet doen weet ik nog niet zo zeer. Voor de meeste moet je 1400 items verplaatsen. Daar heb ik in mijn cobra de plek nog niet voor. Ik geloof dat ik te vroeg in het diepe ben gesprongen haha.

Edit: ik wil ook niet meteen 15x jumpen om er dan achter dat ik bepaalde ship items mis ofzo

[ Voor 3% gewijzigd door Oxigeon op 04-10-2025 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaphod
  • Nu online
Oxigeon schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:18:
[...]

Hartelijk dank voor de info. Ik zal tegen de avond even een build online gooien waar ik nu mee vlieg.

Die op 57 lichtjaar heb ik ook gezien. Echter als ik die invul in de routeplanner worden het 129 lichtjaar. Dat is een keer of 10 vliegen voor mij. Denk dat die dus alleen te halen is als ik meer kan jumpen.

Op het moment heb ik nog een kleine 500k. Welke missies is moet doen weet ik nog niet zo zeer. Voor de meeste moet je 1400 items verplaatsen. Daar heb ik in mijn cobra de plek nog niet voor. Ik geloof dat ik te vroeg in het diepe ben gesprongen haha.

Edit: ik wil ook niet meteen 15x jumpen om er dan achter dat ik bepaalde ship items mis ofzo
Die 57 lichtjaar is in een rechte lijn, als je hem gaat berekenen zul je wel een zigzag route moeten volgen vanwege je beperkte jumprange.
Je kunt ook missies kiezen waarbij je alleen data moet transporteren, dat kost geen laadruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Met alles standaard modules, kom je met de Cobra MKIII op 10,5LY unladen.
Als je 2m hebt liggen, kun je d'r een 4A SCO FSD op zetten en zit je direct aan 25LY.
Persoonlijk zou dat de eerste stap zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Nu online

Oxigeon

En zo is dat!

Bedankt voor de info beiden. Weer wat geleerd.zoals gezegd zal ik vanavond even de build maken waar ik nu in rondga. Dan hebben jullie meer info en kunnen we weer wat meer. Maar het ziet er dus naar uit dat ik toch om wat centjes te verdienen er niet onderuit komt om toch even die 15 jumps te doen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Oxigeon schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:50:
Bedankt voor de info beiden. Weer wat geleerd.zoals gezegd zal ik vanavond even de build maken waar ik nu in rondga. Dan hebben jullie meer info en kunnen we weer wat meer. Maar het ziet er dus naar uit dat ik toch om wat centjes te verdienen er niet onderuit komt om toch even die 15 jumps te doen haha.
Tja, d'r zijn gelukkig veel andere opties om centjes te verdienen als beginner.
Persoonlijk zou ik eerst focussen op een goede FSD en daarna 'op reis' gaan.
Maar iedereen mag het spelen zoals hij wil, juist het begin is erg leuk omdat het echt een uitdaging is; je moet d'r eigenlijk niet te hard door heen willen gaan.

Sowieso wel even elk systeem waar je voorbij komt even scannen om die data ook weer te kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Afgelopen dagen Sub-surface Displacement Missiled meegenomen en ik kom net voor het eerst terug een volgeladen schip met platinum en 100% hull; ik neem een extra cargo rack van 64T mee ipv een schild.

Het is tricky, die asteroids spinnen soms als een malle en dan moet je je zo manoevreren dat je de missile loodrecht erin schiet, anders kets die missile weg; vooruit/achteruit, trust links/rechts/boven/onder en draaien en keren allemaal tegelijkertijd. Vervolgens moet je de vuurknop vast blijven houden om de mini-game te spelen en dat ook goed uitvoeren. Terwijl je ten alle tijden moet voorkomen dat je niet in een asteroid knalt met je enorme olietanker van een schip.

Het was flink oefenen, ik heb de afgelopen dagen mijn schip twee keer moeten laten repareren op een nabij gelegen basis toen ik onder 20% kwam, maar het is echt de moeite waard. Er zitten soms 18 enorme chunks onder het oppervlak, en dat is ongeveer 9T. Ik durf te stellen dat het fijner voelt dan een charges op een core asteroid plaatsen en de animatie mag bekijken van afstand. Dit is namelijk veel lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Oxigeon schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:50:
Accretion schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:59:
[...]

Tja, d'r zijn gelukkig veel andere opties om centjes te verdienen als beginner.
Persoonlijk zou ik eerst focussen op een goede FSD en daarna 'op reis' gaan.
Maar iedereen mag het spelen zoals hij wil, juist het begin is erg leuk omdat het echt een uitdaging is; je moet d'r eigenlijk niet te hard door heen willen gaan.

Sowieso wel even elk systeem waar je voorbij komt even scannen om die data ook weer te kunnen verkopen.
Ja, het makkelijkste is het universum in kaart brengen, exploreren en bioloogje spelen. Dat is de weg van de minste weerstand, je hoeft geen wapen mee te nemen, want je komt nooit in combat terecht. Maar deze CG is best oke voor beginners. Je krijgt sowieso 30 miljoen credits als je één ton aan platinum, osmium of painite ingeleverd hebt en je kunt erg veel credits maken. Je kunt daarna direct stoppen als het niet bevalt. Vlak nadat ik begonnen was, was de CG rond Minerva begonnen; daar heb ik een boost meegekregen en een helder doel. Ik heb zowel de bounties als de trade gedaan toen. Je kreeg engineerde railguns en cargo racks en dat mis ik hier wel, je krijgt alleen geld en plakplaatjes.

Na één trip geslaagde trip kun je je FSD inruilen voor een A exemplaar. Maar wellicht kan dat al na die 15 jumps(héé, Oxigeon, je bent automatisch aan het exploren! $$$), mits je alle systemen waar je naartoe ben gesprongen in kaart hebt gebracht met fss, en later dss(250k). Een dss zou je eerste dure aankoop kunnen zijn(vergeet niet de rebuy van je schip), dat levert snel credits op. Ik lees dat je inmiddels 500K hebt. Je kunt alles behalve cargo racks verkopen, een fuel scoop en een dss kopen en dan rustig van systeem naar systeem springen tot je in "Andere" bent(ben je al lees ik net, maar de boodschap telt nog steeds). Elke nieuw systeem waar je komt, breng je minitieus in kaart en fss (enkele apostroph standaard instelling, ik probeerde steeds de tilde. Duh!). Dit is geld verdienen met wat je toch al doet: rondreizen. Misschien heb je daarna geld om een 4A FSD voor je cobra te kopen(die kost 1,6M), maar dat hoeft niet eens. Je kunt in en rond "Andere" mining lasers, prospector limpet en collector limpet controller refinery etc kopen en als je dan veel moet springen, zou je die systemen onderweg in kaart kunnen brengen voor extra credits. Het is niet zon punt. Ik spring bijna 30ly met mijn volgeladen corsair en daarmee moet ik ook 3-8 keer springen om naar platinum hotspots te gaan.

Goed, ik als rookie heb het aangegrepen om minen onder de knie te krijgen en ik heb inmiddels ca een miljard binnengeharkt met minen. Maar er zijn inderdaad andere manieren om snel credits te maken. Ik denk dat CGs (deels) daarvoor bedoelt is: een bepaald deel van het spel belichten voor (vooral nieuwe) spelers die houvast nodig hebben. (Ja, ik weet het, ze willen ook Type-11's verkopen)

[ Voor 25% gewijzigd door ABD op 04-10-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Accretion schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:41:
Met alles standaard modules, kom je met de Cobra MKIII op 10,5LY unladen.
Als je 2m hebt liggen, kun je d'r een 4A SCO FSD op zetten en zit je direct aan 25LY.
Persoonlijk zou dat de eerste stap zijn.
Zou ik niet doen. Ik zou de MK3 voor een MK5 inruilen. SCO trilt als een idioot op een oud schip en je oververhit.

Hij heeft nog niet veel credits, dus met alle adviezen zou je daar rekening mee moeten houden. Mijn advies, eerst een dss kopen, en daar geld mee verdienen en daarna alleen een A klasse prospector limpet controller kopen. Dure A FSD, A klasse thruster etc is geen budget voor. Eerst die MK5, en die vervolgens gaan pimpen met duur materiaal, is mijn mening.

[ Voor 31% gewijzigd door ABD op 04-10-2025 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De MK5 heeft ook een class 4 FSD, dus die kun je zo meenemen in de upgrade.

Maar ja, DSS is wel handig voor wat beginnerscredits en op de kleine schepen is een goedkope fuel scoop ook nog prima.

Als je alle onderdelen voor een Titan FSD bijelkaar kunt sprokkelen, is nog beter overigens, kost helemaal geen credits en kun je onderweg het e.e.a ophalen qua exploration data.

Ik heb overigens nog een 'Titan Drive Component' op een van m'n accounts; als iemand die nodig heeft; kom ik 'm zo bij je afleveren :)

[ Voor 15% gewijzigd door Accretion op 04-10-2025 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Accretion schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:07:
De MK5 heeft ook een class 4 FSD, dus die kun je zo meenemen in de upgrade.

Maar ja, DSS is wel handig voor wat beginnerscredits en op de kleine schepen is een goedkope fuel scoop ook nog prima.

Als je alle onderdelen voor een Titan FSD bijelkaar kunt sprokkelen, is nog beter overigens, kost helemaal geen credits en kun je onderweg het e.e.a ophalen qua exploration data.

Ik heb overigens nog een 'Titan Drive Component' op een van m'n accounts; als iemand die nodig heeft; kom ik 'm zo bij je afleveren :)
Heb ik ook nog niet! Niet eens aan gedacht. Een pre-engineered FSD, had ik over gelezen, maar Thargoid materials heb ik nog niet. Guardian materials heb ik wel, ik heb een paar dagen voor die CG wat bij elkaar gegrind. Was schrikken met die missiles, goed dat mijn schip een point defence turrent heeft! Ik heb als resultaat nu een Guardian FSD booster in mijn Mandelay Explorer. Die springt nu bijna 90ly, maar dat kan dus blijkbaar verder met een pre-engineered. Ga ik regelen, tnx for the tip.

Geef maar aan @Oxigeon Ik roep mijn Mandelay Explorer en ik bezoek een Thargoid Graveyard. Wil ik sowieso wel even zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je het moe bent om alleen te zoeken; laat het maar weten :)

Ik heb zojuist het spel gekocht op een extra steam account, voor 2,50eu wel de moeite waard en wellicht dat ik dan wel een van m'n accounts de diepte in durf te sturen; of d'r eentje parkeer rondom colonia.

Tegenwoordig hebben ze best wat tutorials zie ik, als je Odessey hebt bevelen ze ook aan om Artemis suit te kopen in het begin.

Maar ik ben tegendraads begonnen door wat delivery dingen op te nemen voor 70k per stuk en daarnaast is het binnen hetzelfde systeem, dus niet slecht.

Nu moet ik toegeven, dat schiet niet echt op richting 2M, maar wellicht kan ik een fuel scoop, suit en misschien zelfs een DSS tegelijk kopen zodadelijk :)

[ Voor 57% gewijzigd door Accretion op 04-10-2025 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Nu online

Oxigeon

En zo is dat!

Ik zou hier deze avond nog even mijn mining ship delen om wat CG te behalen. Bij deze. Graag hoor ik op en aanmerkingen. Dhr C. GPT heeft me deze aanbevolen. Ik hoor wel of dit iets is.

https://s.orbis.zone/r7Xc

[ Voor 7% gewijzigd door Oxigeon op 04-10-2025 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Toch wel spartaans om met zo'n relatief kleine jump range en zonder fuel scoop verdere reizen te maken.

Maar dat is eigenlijk ook wel leuk aan de early game en met mining kun je jezelf snel omhoog werken geloof ik.

Mocht je zonder brandstof te komen zitten, dan kun je de Fuel Rats contacteren.
Ik ben momenteel echter niet standby :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaphod
  • Nu online
Oxigeon schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:19:
Ik zou hier deze avond nog even mijn mining ship delen om wat CG te behalen. Bij deze. Graag hoor ik op en aanmerkingen. Dhr C. GPT heeft me deze aanbevolen. Ik hoor wel of dit iets is.

Met die bouw heb je maar 6 ton laadvermogen, daar kom je niet ver mee.
De pulse lasers heb je niet nodig en je mist de Detailed Surface Scanner.
Verder zit er een klasse 1 raffinaderij in een klasse 2 slot, je moet zeker voor een klasse 2 gaan.
De bouw die ik eerder voorstelde is een betere optie, je hebt dan geen Docking Computer en Supercruise assist, maar wel al 32 ton laadvermogen.
Stations aanvliegen, landen en het aanvliegen van de te minen ringen moet je dus handmatig doen.
Je kunt de meeste internals wel E rated laten, maar probeer vooral de frameshift drive en de powerplant te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD

In die 4 slots zou ik 2 4E cargo racks stoppen, want daar moet de opbrengst en dus de winst in komen. Verder heb je een fuel scoop nodig, dan kun je tanken bij de ster waar je naartoe bent gesprongen om direct door te springen. En een 1A prospector limpet controller is een must, daarmee scan je de asteroids; hoe hoger de klasse, hoe meer opbrengst per asteroide. Een A klasse refinery wil je ook, die heeft veel bins en dat is extra cargo dus opbrengst. Maar die zijn veel te duur, een 1A kost bijna een half miljoen en een 2A een miljoen, dus dat kan later.

Een Detailed Surface Scanner en pulse wave scanner heb je ook nodig, anders moet je geblinddoekt een ring in jumpen en maar zien wat je doet. Overigens kan het wel, maar zonder die pulse wave scanner ben je stuurloos. Hoe dan ook, zonder een DSS kun je net zo goed in Andere gaan minen. Dan heeft het geen zin opm te springen naar een platinum hotspot. Je kunt nl de metallic ring niet scannen om te weten waar je wezen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Xaphod schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:59:
[...]

Met die bouw heb je maar 6 ton laadvermogen, daar kom je niet ver mee.
De pulse lasers heb je niet nodig en je mist de Detailed Surface Scanner.
Verder zit er een klasse 1 raffinaderij in een klasse 2 slot, je moet zeker voor een klasse 2 gaan.
De bouw die ik eerder voorstelde is een betere optie, je hebt dan geen Docking Computer en Supercruise assist, maar wel al 32 ton laadvermogen.
Stations aanvliegen, landen en het aanvliegen van de te minen ringen moet je dus handmatig doen.
Je kunt de meeste internals wel E rated laten, maar probeer vooral de frameshift drive en de powerplant te verbeteren.
Ik had al expres niets gereageerd omdat ik niet zo'n verstand heb van mijnen, maar het advies hierboven klinkt goed.

Zou wel een paar keer oefenen met handmatig docken, zou jammer zijn dat je net met je payday onderweg terug zijn en 'm stuk vliegen tegen het mailslot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Xaphod schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:59:
[...]

Supercruise heeft niemand nodig, maar een docking computer heb je skills voor nodig. Het is niet optimaal maar ik heb hem ook nog, want als het mis gaat kost het mij ruim 80 miljoen. Ik heb al eens proberen te landen metr die corsair, maar toen schoten ze me stuk voor trespassing. En ik stond nog wel precies op de stip! Ik heb geen shield, is een extra 6E Cargo Rack, maar dat raad ik Oxigedon ook niet aan.

De bouw die jij voorstelde kost 6,67 miljoen credits ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ABD schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:06:
Oef, maar ja, met een minder optimale setup kun je ook credits verdienen.

In het ergste geval ben je een paar uur langer bezig, maar dat is toch onderdeel van het genieten? :)

Ik heb in het begin ook taken gedaan die bijna niets opleverde om dan een marginaal beter schip te kopen zonder fatsoenlijke modules.

Als je vanaf dag 1 het grootste schip zou vliegen (omdat je wing missies samen inlevert) is de lol er snel van af.

[ Voor 26% gewijzigd door Accretion op 04-10-2025 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Accretion schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:18:
[...]

Oef, maar ja, met een minder optimale setup kun je ook credits verdienen.

In het ergste geval ben je een paar uur langer bezig, maar dat is toch onderdeel van het genieten? :)

Ik heb in het begin ook taken gedaan die bijna niets opleverde om dan een marginaal beter schip te kopen zonder fatsoenlijke modules.

Als je vanaf dag 1 het grootste schip zou vliegen (omdat je wing missies samen inlevert) is de lol er snel van af.
Ik ben ermee bezig: hier, 7 1/2 ton, met onderdelen die hij al heeft en de opbrengst is ca 9 miljoen. Daarmee kan je heel snel upgraden. De Cobra mist alleen 3 slots, maar goed, het gaat erom om het ruim te vullen. Maar het is of een kleine fuel scoop of een docking computer of de opbrengst halveren door een cargo rack in te leveren. Je kunt ook zonder shield proberen. Moet kunnen als je piraten weet te ontwijken en onder de asteroids blijft.

Wat betreft die piraten kun je een heat sink of point defense turrent(hatch breaker limpits en missiles) installeren en wegvliegen(4 pips op engine, en boosten) en zsm wegjumpen. Ik ben één keer een piraat tegengekomen en weggevlogen. De rest ontwijk ik als ze achter me willen gaan zitten of desnoods met die interdict minigame. Dat kunnen NPCs echt niet.

[ Voor 20% gewijzigd door ABD op 04-10-2025 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod
  • Nu online
ABD schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:06:
[...]

Supercruise heeft niemand nodig, maar een docking computer heb je skills voor nodig. Het is niet optimaal maar ik heb hem ook nog, want als het mis gaat kost het mij ruim 80 miljoen. Ik heb al eens proberen te landen metr die corsair, maar toen schoten ze me stuk voor trespassing. En ik stond nog wel precies op de stip! Ik heb geen shield, is een extra 6E Cargo Rack, maar dat raad ik Oxigedon ook niet aan.

Klopt, maar je kunt veel onderdelen e-rated laten.
Het was maar een snel gevonden voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod
  • Nu online
ABD schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:44:
Afgelopen dagen Sub-surface Displacement Missiled meegenomen en ik kom net voor het eerst terug een volgeladen schip met platinum en 100% hull; ik neem een extra cargo rack van 64T mee ipv een schild.

Het is tricky, die asteroids spinnen soms als een malle en dan moet je je zo manoevreren dat je de missile loodrecht erin schiet, anders kets die missile weg; vooruit/achteruit, trust links/rechts/boven/onder en draaien en keren allemaal tegelijkertijd. Vervolgens moet je de vuurknop vast blijven houden om de mini-game te spelen en dat ook goed uitvoeren. Terwijl je ten alle tijden moet voorkomen dat je niet in een asteroid knalt met je enorme olietanker van een schip.

Het was flink oefenen, ik heb de afgelopen dagen mijn schip twee keer moeten laten repareren op een nabij gelegen basis toen ik onder 20% kwam, maar het is echt de moeite waard. Er zitten soms 18 enorme chunks onder het oppervlak, en dat is ongeveer 9T. Ik durf te stellen dat het fijner voelt dan een charges op een core asteroid plaatsen en de animatie mag bekijken van afstand. Dit is namelijk veel lastiger.
Sub-surface mining heb ik nog nooit gedaan, wel core mining, dat lukt me inmiddels best goed.
Voor een sub-surface missile zou ik een mining laser moeten opofferen.
Dat probeer ik wel als de type 11 voor credits te koop komt, tot dan wil ik mijn Python gebruiken, of misschien een Corsair er voor inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod
  • Nu online

De bouw die ADB voorstelde is voor jou de beste keus denk ik: https://s.orbis.zone/r7Zq
De docking computer kun je beter aanhouden als handmatig docken niet aandurft, je moet dan wel nog het station en de mining ring handmatig aanvliegen.
Je zult dan wel tijdens de trip bij stations moeten stoppen om bij te tanken denk ik.
Meld je hiermee aan voor de community goal en doe een minimale bijdrage.
Al lever je maar 1 unit in, dan heb je al recht op 45.000.000 credits.
Dan heb je genoeg om bijvoorbeeld een Cobra Mk5 of een Mandalay aan te schaffen en goed uit te rusten.
Aan deze schepen zul je veel meer plezier beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Nu online

Oxigeon

En zo is dat!

ABD schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:27:
[...]

Ik ben ermee bezig: hier, 7 1/2 ton, met onderdelen die hij al heeft en de opbrengst is ca 9 miljoen. Daarmee kan je heel snel upgraden. De Cobra mist alleen 3 slots, maar goed, het gaat erom om het ruim te vullen. Maar het is of een kleine fuel scoop of een docking computer of de opbrengst halveren door een cargo rack in te leveren. Je kunt ook zonder shield proberen. Moet kunnen als je piraten weet te ontwijken en onder de asteroids blijft.

Wat betreft die piraten kun je een heat sink of point defense turrent(hatch breaker limpits en missiles) installeren en wegvliegen(4 pips op engine, en boosten) en zsm wegjumpen. Ik ben één keer een piraat tegengekomen en weggevlogen. De rest ontwijk ik als ze achter me willen gaan zitten of desnoods met die interdict minigame. Dat kunnen NPCs echt niet.
Ben net in een startport geweest en heb deze outfit aangehouden. Hiermee zou het dus moeten lukken lijkt me...

Heb nu nog 785k over. Is het dan al een optie om de FSD te upgraden? Zoja welke is dan het verstandigste te pakken? Als ik hoover over de verschillende fsd gaat mijn jumpe range omlaag ipv omhoog haha

Edit: dan nog een vraag over de limpets. Hoeveel nemen jullie er mee. Moet ik ze alle 32 kopen? Maar dan zitten mijn cargo racks vol

[ Voor 5% gewijzigd door Oxigeon op 05-10-2025 09:11 ]

Pagina: 1 ... 121 122 Laatste