Start
Cobra MK3 gekocht met 1,1m over om hem uit te rusten (in een starter system kon je data delivery doen tussen twee outposts, kreeg een keer 14 missies naar hetzelfde punt voor 25k per stuk).
Outfitting
3x 4E cargo rack = 100k
1x 2C Refinery = 100k (de 2A zou 1m zijn)
2x 2D fixed mining laser = 50k
1x 1L Detailed Surface Scanner = 250k
2x 1A Collector limpet, 1x 1A Prospector limpet en 48x limpets; totaal ook iets van 50k.
=== Totaal dus iets van 500-600k gekost aan mining gear. Bij 'Petrov Park' hadden ze het meeste spul wel op voorraad.
Met de 630k die ik over heb, zou ik een 4B FSD kunnen kopen (voor 530k) om 15LY jump range te krijgen, maar ik spaar nog even door. Het leuke is, mocht je iets te kort komen, met de DSS kun je planeten scannen om geld te krijgen en met de cargo racks kun je traden of cargo-missies doen.
Rebuy cost zonder FSD upgrade is 25k, dus met die 630k die ik over heb kan ik vaak genoeg kapot gaan om niet bang te zijn

Als ik echt zou willen zou ik ook zo'n suit kunnen kopen voor exobiology, mocht ik dan bij het scannen van planeten stuitten op iets levends, kan ik daar meteen gaan cashen.
Maar voor nu doen we het oldskool, lekker minen.
Mining
https://edtools.cc/miner/ zoeken op Platinum
Omicron Capricorni B -
B1 ring A - 50.71LY
Dat is zo'n 10 jumps en lukt bijna met een tank, wel even honken overal, voor zo ver ik weet geen earthlike-world tegen gekomen om te scannen met DSS.
Kleinere refinery was geen probleem, omdat ik toch alleen osmium en platinum deed minen, de rest heb ik aan 'ignore list' toegevoegd.
En 29 platinum met 16 osmium verzameld.
Alleen bedenk me nu dat ik het moet inleveren bij het Community Goal, dat is 33 jumps naar 'Andere', ik wissel i.i.g alvast naar Solo play.
Ook even geland bij een station dichtbij om een fuel scoop te kopen voor de reis naar 'Andere', had ook nog 110k aan exploration data voor de scans onderweg naar hier, dus onderweg naar andere ook maar weer scannen.
Toegegeven, de fuel scoop is zodanig traag en het schip zodanig slecht geoptimaliseerd dat het tanken van een ster veel te lang duurt, even landen bij een station gaat makkelijker (had ik beter de supercruise / landingsmodule kunnen terugkopen).
Resultaat
Onderweg een earthlike-world gescand voor ~1m en dus de ~30 andere systemen, totaal 2m aan verdient.
Maar ik zag dat bij 'Andere' ook een earthlike world ligt en een waterworld, dus dat is ook mooi geld.
29 platinum * 333k = ~9,6m
16 osmium * 264k = ~4,2m
Alles bijelkaar dus 16,6m verdient in een paar uren vanaf start, komt natuurlijk ook wel deels door de Community Goal.
Denk dat ik een Diamondback Explorer ga kopen met een wat betere fuel scoop / FSD en die gebruik voor exploration.
[
Voor 26% gewijzigd door
Accretion op 05-10-2025 16:19
]