Welkom commander! 07ABD schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:55:
Ik ben van de week begonnen met ED. Ik speel met een Quest 3 en Trustmaster Warthog+rudders. Ik heb de TM Warthog standaard instellingen gekozen en liep direct tegen bindingsproblemen aan. Ik zat de eerste dagen flink te hannessen met welke knoop wat doet (headset af, handleiding doornemen) en kwam er snel achter dat de joystick en de truster (heel handig...) dezelfde nummering hebben. Het onderscheid joy1, joy pov1 etc zie je daarom niet in de instellingen. Maar goed, daar wen ik vanzelf aan.
Vervolgens maakte ik de fout om per ongeluk de beginnersregio te verlaten en ik was nog niet verder dan vliegen en handelen onder controle te hebben. Goed, elk nadeel heb se voordeel, zei Johan altijd. Hogere moeilijkheidsgraad betekent ook meer credits verdienen, al gaat credits verdienen niet altijd even snel als je het sterrenstelsel niet kent en piraten vaak proberen je te onderscheppen.
Ik heb nu een tijdje credits verdient met handel en salvage missies en ik wil wat anders. Voordat ik ga leren minen, wil ik leren dogfighten met fixed lasers, omdat ik geen zin heb om te verliezen van piraten. Ik wil skills, dus geen gimbal of turret wapens gebruiken. Hierom heb ik een Eagle gekocht, naast de Cobra mk3 waar ik het startschip de sidewinder inmiddels voor heb ingeruild. Dat was denk ik best handig, want ik werd direct kapotgeschoten door een groep piraten; de terugkoopverzekering is minder hoog. Daarnaast kan ik makkelijker wegvluchten met boost, als ik dat zou willen.
Maar nu komt het, ik leer de fire groups in te stellen, ruil de railgun die ik gekocht had in voor een beamlaser, want daarmee raken ging mij niet goed af tegen dat groepje piraten, ik doe schijnbaar nog iets fout. Ik neem een missie aan, vind de piraat in kwestie die een slachtoffer probeert neer te knallen, kan ik opeens niets targetten. Huh?! De binding is altijd Joy5 op de joystick geweest. Ik ga de opties in, en zie dat Joy5 nog steeds gebonden is aan targetten. Ga terug het spel in, probeer weer te targetten, gebeurt er weer niets. Duik wederom de opties in, bindt numpad 1 als alternatief voor Joy5, kom ik terug in de game, zijn de piraat en zijn slachtoffer gevlogen. Nu komt het, nu kon ik met numpad 1 wél een brokstuk targetten. Daarna werkte joy5 magischerwijze ook weer. Nou moe?!
Mijn vraag aan de ervaren spelen is: wat doe ik hier fout? Ik moet ergens in een valkuil stappen, maar welke? Want ik heb nu een paar keer gehad dat een toegewezen knop niet werkt, en kapotgeknald wordt en/of missies verkloot. Dit begint frustrerend te worden.
Zo te zien ga je al de goede kant op. Beginner systemen zijn volgens mij alleen handig als je in open speelt zodat je niet geganked kan worden door andere commanders (uiteraard wel de beginner commanders). Als je in solo of group speelt maakt dat allemaal niet zo uit.
Het targetten van enemys kan ook gehinderd worden door zijn heat signature. Als hij bijvoorbeeld silent running aanzet of een heatsink gebruikt gaat zijn temperatuur omlaag en kan je targetting computer hem niet meer targetten. Als je fixed wapens hebt kun je hem alsnog raken. Let zelf goed op als je silent running aanzet, je zet namelijk ook je shields uit.
i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3