i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3
Ik heb een 6950XT reference kaart en die ondersteunt Virtuallink via zijn usb-c aansluiting, dus in theorie zou ik ook niet een speciale adapter van Sony ervoor nodig hebben.
Aangezien het meeste wat ik doe exploren is en er in reviews wordt gezegd dat ie daar echt vet goed voor is....dacht ik, misschien eens eentje huren om te kijken of het werkt / iets is voor mij.
De Type 9 hanteert een stuk beter na engineeren van de thrusters.beebie121 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 23:18:
ik had nog wat arx over en ik zag dat er aanbiedingen waren.
dus nu een type 9 gekocht.
mooi voordeel: ik heb in een uurtje (mn eerste echte trading) ongeveer 12 miljoen verdient.
Maar holy crap wat is dat ding log. ik wist niet dat ik zo van maneuverabilty hou haha. Echt wat een traag en log ding.
Maar goed, voor geld verdienen is het wel super nice.
Ik ben er zelf een paar keer bijna een zon mee ingevlogen omdat ik de bocht niet haalde, was wel spannend.
https://inara.cz/elite/cmdr/425104/
In het spel antialiasing uitgeschakeld en Supersampling op 1.5 gezet, (kan waarschijnlijk wel hoger).
Dat ziet er een stuk beter uit.
Antialiasing werkt niet goed in E.D.
Supersampling werkt een stuk beter, maar vraagt wel veel van je grafische kaart.
Hier een video die het uitlegt; https://www.youtube.com/watch?v=TtAIQwp0-3s
Thanks voor de tip, heb het zelf ook aangepast. alles staat bij mij op maximum, behalve supersampling, dat staat op 1.75xXaphod schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:02:
Zojuist een rondje gedaan met mijn nieuwe RX9070 XT.
In het spel antialiasing uitgeschakeld en Supersampling op 1.5 gezet, (kan waarschijnlijk wel hoger).
Dat ziet er een stuk beter uit.
Antialiasing werkt niet goed in E.D.
Supersampling werkt een stuk beter, maar vraagt wel veel van je grafische kaart.
Hier een video die het uitlegt; https://www.youtube.com/watch?v=TtAIQwp0-3s
Ben nog een beetje aan het spelen, het ziet er zeker scherper uit en alleen bij het springen naar de volgende ster, bij aankomst zie ik wat lag lijkt het en tijdens de jump ook lijkt het, maar zoveel meer detail asl ik zie.....tijdens supercruise zie ik veel meer detail, wanneer ik de planeten aan hetscannen ben lijkt het alsof de cursor veel sneller door het beeld gaat dan eerst.
Weet niet waar dat aan ligt, maar hoe dan ook, het zietr er al met al een stuk beter uit en lijkt soepeler te draaien.
haha ja ik ben ook al een paar keer half een zon ingevlogenXaphod schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:12:
[...]
De Type 9 hanteert een stuk beter na engineeren van de thrusters.
Ik ben er zelf een paar keer bijna een zon mee ingevlogen omdat ik de bocht niet haalde, was wel spannend.
ik zet mn gas al iets uit als ik uit supercruise kom. gaat dan iets makkelijker.
die engeneering vind ik lastig om bepaalde dingen te vinden. Moet ook op een planeet wat doen geloof ik.
moet echt ff uitvogelen hoe dat zit.
ik ga die grafische instellingen ook eens proberen. zou moeten lukken, heb een 5080. bedankt voor het delen!
Heb Elite: Dangerous een hele tijd op pauze gezet, maar ben er nu sinds februari weer helemaal in!
Heb een leuk clubje opgericht, F.R.E.I.G.H.T., wat een onwijs gave community is geworden.
In eerste instantie ging ik weer spelen toen Colonisation uitkwam. Heb dat aspect altijd wel gemist in ED: Dus we zitten in het jaar 3000+, we hebben tig sterrenstelsels gekoloniseerd.... en toen vonden we het ineens wel mooi geweest? Toen besloten we 'nah, laten we de rest van het universom gewoon met rust laten...'.
Dus toen we als CMDR's konden gaan Colonizen, dacht ik, yes, gaan we doen!
Kort nadat ik begon met spelen zag ik ook wel een gat in de markt... Iedereen en zijn moeder wilde nu gaan Colonizen en dat betekent nogal wat spullen versjouwen!
Ik begon toen met het adverteren op FCOC, dat mensen mij konden inhuren om voor hun commodities te gaan haulen naar hun construction sites. Al gauw kwam ik een speler tegen die iets vergelijkbaars deed; we waren concurrenten.
Echter na 1 dag sprongen we samen in Discord en voegden we de handen ineen. Toen zijn we gaan shoppen bij PTN, SCC, CTN, allerlei communities die ook 'iets met traden' doen. Maar bij geen een vonden we echt een goeie aansluiting, want waar al die communities vooral focussen op het aanbieden van een platform, waren wij vooral geïnteresseerd in het aanbieden van een service.
Want onze filosofie was (en is): Je plaatst bij ons een order, je betaalt, en je leunt achterover tot je geplande Construction Sites klaar zijn!
Zo is F.R.E.I.G.H.T. begonnen! (Staat voor: Fleet Resource Expeditors In Galactic Hauling & Transport)
Inmiddels richting de 1700 leden op discord, en het is onwijs gaaf om dit te zien ontstaan en groeien!
En boy, wat slaat dit concept goed aan
1. We hebben Contractors (mijzelf incluis), die het contact met de klanten aangaan en een offerte aanbieden.
2. Als de offerte akkoord is, verplaatst de Contractor zijn Fleet van Fleet Carriers naar de juiste plekken om vol te laten laden.
3. We plaatsen Load Jobs voor Haulers om met hun Ships de FC's te bevoorraaden (voor 40k credits per ton winst)
4. Contractor jumpt de Fleet Carriers naar target system
5. Haulers unloaded de boel, en worden achteraf wederom 40k credits per ton betaald
6. Klant blij!
Inmiddels heb ik mijn suite uitgebreid van 2 accounts naar 7. Van 1 Fleet Carrier naar 7. Van 40b in liquid credits en 20b in assets, naar (in totaal) 80b in assets en 15b liquid credits.
Merk wel dat de meeste leden US-TZ zijn, dus ik ben haastig op zoek naar extra EU-TZ spelers zodat ik weer wat eerder in bed lig 's avonds
- Ben je net nieuw in het spel en zoek je een gave community om je bij aan te sluiten?
- Ben jij iemand die het spel al langer speelt en het heerlijk vind om mensen de kneepjes van het spel te leren?
- Zoek je linksom of rechtsom een manier om snel credits te verdienen? Een op-en-neer tripje in een Type-9 levert je ongeveer 31mil netto winst op
- Ben je héél erg rijk, wil je héél graag een System koloniseren, maar heb je er zelf helemaal geen zin in?
Nu ook bezig met het diversificeren van ons portfolio, door Wing Mining Missions, Type-10 AFK farming, Reputation farming, BGS influence (tegen betaling)
Klinkt leuk? Kom dan eens een kijkje nemen: https://discord.gg/freight
Of DM me
Ik vond het met twee accounts al lastig genoeg. Dat was dan ook nog op twee verschillende systemen (laptop en pc). Zeven ga ik echt niet trekken. Wellicht wel als ik alleen even de FC ergens heen moet vliegen, maar het haulen van spullen vind ik dan te lastig.
####
Dus, 11 euro is dan nog wel te doen, maar bijna 25 euro voor een schip vind ik dan weer te veel.
:strip_exif()/f/image/i0KYPpb072gcpLFInG8vzKn1.jpg?f=fotoalbum_large)
i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3
Ik wil binnenkort (met PSVR2) beginnen om E:D ook eens goed op te pakken. Dit klinkt wel als iets wat ik leuk ga vinden, maar ik wil ook niet gelijk de game speedrunnen. Dus ik hou het zeker in het achterhoofd, maar mogelijk dat ik eerst zelf een beetje ga haulen etc.Daffie schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:45:
[...]
Klinkt leuk? Kom dan eens een kijkje nemen: https://discord.gg/freight
Of DM me
Als je gaat beginnen is het misschien ook goed om de data missies te doen. In plaats van cargo te verplaatsen breng je data van het ene station naar het andere. Je hebt dan nog geen groot schip nodig, alleen eentje die wat verder kan jumpen en eventueel snel genoeg is om weg te vliegen van piraten. Of je kunt een schip zo inrichten dat je die data gaat runnen en die piraten af gaat schietenKaasdipje schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:54:
[...]
Ik wil binnenkort (met PSVR2) beginnen om E:D ook eens goed op te pakken. Dit klinkt wel als iets wat ik leuk ga vinden, maar ik wil ook niet gelijk de game speedrunnen. Dus ik hou het zeker in het achterhoofd, maar mogelijk dat ik eerst zelf een beetje ga haulen etc.
Zoveel mogelijk in ED.
Je begint ook in een beginner zone. Hebben ze speciaal gemaakt voor de beginners zodat ze niet geganked kunnen worden door ervaren(er) spelers die alleen maar uit zijn op het zuur maken van andere spelers. Als je geen "open" speelt maakt dat natuurlijk ook weer niet uit, maar de missies zijn er ook een beetje naar gemaakt om te starten in die zones.
Als je de VR kant op gaat, kijk dan bijvoorbeeld eens naar OpenKneeboard. Daarmee kun je verschillende tools/vensters/websites in je VR omgeving stoppen zodat je niet steeds onder je headset moet kijken op een tablet of telefoon.
Er zijn ook nog andere manieren binnen bijvoorbeeld SteamVR.
hmmm had even pauze genomen van Elite omdat ik cargo runnen even helemaal beu was. Wil wel de Clipper mk2 kopen maar deze prijsverhoging vond ik niet zo leuk.Soliest schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:31:
07 accounts? Vast wel ergens speciaal voor gedaan
Ik vond het met twee accounts al lastig genoeg. Dat was dan ook nog op twee verschillende systemen (laptop en pc). Zeven ga ik echt niet trekken. Wellicht wel als ik alleen even de FC ergens heen moet vliegen, maar het haulen van spullen vind ik dan te lastig.
####
Dus, 11 euro is dan nog wel te doen, maar bijna 25 euro voor een schip vind ik dan weer te veel.
[Afbeelding]
De Stellar hoeft nog niet eens perse voor mij maar hoop wel dat de decal ook bij de gewone zit maar zal wel niet

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Echt geld uitgeven voor een schip welke ik ook in game zou moeten kunnen kopen vind ik niet cool. Nu ze de prijs ook nog eens omhoog gooien vind ik het nog zuurder. Ook omdat ik een lifetime pass holder ben, vind ik dat we daar ook wel weer een keertje iets uit mogen krijgen.
Ik snap natuurlijk wel waarom ze het doen, die servers moeten ook blijven draaien en de ontwikkelingen gaan ook gewoon door, maar ja... dit soort dingen zijn bijna "pay to win".
Introductie (on foot) en vliegbrevet halen. Prima, was duidelijk en werkte voor me.
Ik kies een missie om iets op te halen via het board en vlieg naar de planeet. Ik probeer te landen maar kan niet contact krijgen met de Tower. Lijkt of ik een permit nodig heb ofzo?
Ik land ondertussen toch, krijg een boete en tijdens het opstijgen ook nog een paar shots.
Ik land verderop en ren naar de locatie waar ze wederom op me schieten. Ik ga uiteindelijk dood nadat ik me even verdedig.
Ik zat ineens op een jail station, waar ik "met de bus" naar het dichtstbijzijnde station ga. Hier is geen manier om mijn schip te laten leveren of wat dan ook. Wederom stranded.
Nu ben ik wederom met de bus onderweg naar een ander station waar een shipyard is. Zoals ik het begrijp krijg ik hier een sidewinder terug.
Dan gaan we het daarna opnieuw proberen....
Dat is niet zo`n leuke introductie...Kaasdipje schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:37:
Mijn eerste ervaringen met de game.
Introductie (on foot) en vliegbrevet halen. Prima, was duidelijk en werkte voor me.
Ik kies een missie om iets op te halen via het board en vlieg naar de planeet. Ik probeer te landen maar kan niet contact krijgen met de Tower. Lijkt of ik een permit nodig heb ofzo?
Ik land ondertussen toch, krijg een boete en tijdens het opstijgen ook nog een paar shots.
Ik land verderop en ren naar de locatie waar ze wederom op me schieten. Ik ga uiteindelijk dood nadat ik me even verdedig.
Ik zat ineens op een jail station, waar ik "met de bus" naar het dichtstbijzijnde station ga. Hier is geen manier om mijn schip te laten leveren of wat dan ook. Wederom stranded.
Nu ben ik wederom met de bus onderweg naar een ander station waar een shipyard is. Zoals ik het begrijp krijg ik hier een sidewinder terug.
Lastig te zeggen wat er gebeurd is, ik weet niet precies wat voor missie je hebt aangenomen. Sommige missies moet je "covert"/stiekem doen en dus niet gepakt worden. Dat zijn meestal de on-foot missies welke je in het begin eigenlijk nog even kunt laten dus
De manier waarop je missies kunt aannemen is in mijn optiek nog steeds een drama. Weinig info of lastig te vinden. Veel klikken op vervolg schermpjes en zo... kunnen ze nog een hoop aan verbeteren. Ook de missies welke je on-foot in een station start zijn anders dan die als je in je schip zit en missies aanneemt. In het begin zou ik lekker in je schip blijven zitten en daar je missies aannemen. On-foot werkt die VR ook niet lekker.
Je hebt inderdaad altijd een docking permit nodig; aan te vragen als je binnen 7.5 Km van het station af bent.Kaasdipje schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:37:
Mijn eerste ervaringen met de game.
https://elite-dangerous.fandom.com/wiki/Docking
Het is niet echt een klaag-post in mijn geval. Het valt best als het begin van een interessant verhaal te lezen. Ik ben benieuwd wat het me gaat brengen!Soliest schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:47:
[...]
Dat is niet zo`n leuke introductie...![]()
Lastig te zeggen wat er gebeurd is, ik weet niet precies wat voor missie je hebt aangenomen. Sommige missies moet je "covert"/stiekem doen en dus niet gepakt worden. Dat zijn meestal de on-foot missies welke je in het begin eigenlijk nog even kunt laten dus
De manier waarop je missies kunt aannemen is in mijn optiek nog steeds een drama. Weinig info of lastig te vinden. Veel klikken op vervolg schermpjes en zo... kunnen ze nog een hoop aan verbeteren. Ook de missies welke je on-foot in een station start zijn anders dan die als je in je schip zit en missies aanneemt. In het begin zou ik lekker in je schip blijven zitten en daar je missies aannemen. On-foot werkt die VR ook niet lekker.
Ik weet met mijn 1000+ uur ook nog lang niet alles.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Systeem is niks speciaals, 2 TF WWs en wat HMC planets, maar wat me opviel, was dat 1 planeet een 1st footfall marker heeft, terwijl geen van de zonnen of andere planeten maar so much as a "1st discovered by" notitie hebben.
Maar waar ik het meest over verbaasd ben, is What are the odds dat dit uberhaupt gebeurt? Astronomisch zou ik zeggen met een kleine pun intended
Odyssey is alweer 4 jaar oud, dus genoeg tijd voor mensen om eropuit te gaan, but still, dit systeem is HACHIAE PG-Y D11, net iets meer dan 54K lightyears away from SOL
Zou ik nou op een soort van veel verkende route zitten, zoals van de bubble richting Beagle Point of Sagetaris A. dan is de kans dat je al bezochte systemen tegenkomt natuurlijk een stuk groter, maar dit systeem ligt niet op een route naar een druk bezocht iets voor zover ik weet.
[ Voor 58% gewijzigd door Pim0377 op 05-07-2025 20:42 ]
Jerome Archer en Li Yong-Riu hebben besloten dat Aisling Duval maar eens wat territorium moet inleveren.
Je kunt je dus aansluiten bij één van deze krachten om de anderen op afstand te houden.
Ik heb me aangesloten bij Aisling Duval, als dank voor de Prismatic Shields die ik een tijdje terug van haar heb gekregen.
De combat zones zijn vlak bij de Capital Ships of stations. Je moet echt niet per ongeluk een Capital Ship raken heb ik gemerkt.
Je wordt binnen een paar seconden uit de lucht geschoten, hoe sterk je schip ook is.
De NPC's hebben de gewoonte om regelmatig een duikvlucht richting het Capital Ship te maken. Dan moet je dus ophouden met schieten, want als je per ongeluk het Capital Ship raakt is het gelijk afgelopen.
Je krijgt eerst een waarschuwing, dus 1 of twee keer kan wel (spreek ik uit ervaringXaphod schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:01:
Er is weer een community goal.
Jerome Archer en Li Yong-Riu hebben besloten dat Aisling Duval maar eens wat territorium moet inleveren.
Je kunt je dus aansluiten bij één van deze krachten om de anderen op afstand te houden.
Ik heb me aangesloten bij Aisling Duval, als dank voor de Prismatic Shields die ik een tijdje terug van haar heb gekregen.
De combat zones zijn vlak bij de Capital Ships of stations. Je moet echt niet per ongeluk een Capital Ship raken heb ik gemerkt.
Je wordt binnen een paar seconden uit de lucht geschoten, hoe sterk je schip ook is.
De NPC's hebben de gewoonte om regelmatig een duikvlucht richting het Capital Ship te maken. Dan moet je dus ophouden met schieten, want als je per ongeluk het Capital Ship raakt is het gelijk afgelopen.
Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME
Hoe bedoel je?Visgek82 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:41:
Zit eigenlijk in dit spel qua schepen / gear nog een beetje een power curve? Qua upgraden enz?
Je kunt je schepen 'engineeren', dus de interne modules/wapens opwaarderen bij een Engineer.
En natuurlijk, een anaconda zal meer schade aanrichten en het langer uithouden in een gevecht dan bv een Sidewinder.
Ik bedoel in de zin van, hoeveel verschil zit er in een normale sidewinder (of elk ander schip) en een volledig geupgrade / engineered model.Xaphod schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 07:20:
[...]
Hoe bedoel je?
Je kunt je schepen 'engineeren', dus de interne modules/wapens opwaarderen bij een Engineer.
En natuurlijk, een anaconda zal meer schade aanrichten en het langer uithouden in een gevecht dan bv een Sidewinder.
Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME
Ja absoluut.Visgek82 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 07:50:
[...]
Ik bedoel in de zin van, hoeveel verschil zit er in een normale sidewinder (of elk ander schip) en een volledig geupgrade / engineered model.
Gister toevallig een corsair gekocht en met een standaard 7A powerplant en 3x size 3 multicanon en 2x size 1 pulse laser zat mijn energie verbruik op 101%. Dat wil zeggen dat bij full deployment er niet genoeg power is om alles aan te sturen.
Na beetje engineering zat ik met 3x size 3 multi canons (engineered) en 3x size 2 pulse lasers op ~95% Power draw.
Dus door alleen al beetje te engineeren kan ik meer en betere wapens op mijn corsair kwijt.
En door de auto canons te engineeren trekken ze wel meer power maar doen ook meer damage.
Uiteindelijk komt het ook op de skills van de cmdr aan maar 2 gelijkwaardige cmdrs zal diegene in mijn corsair het winnen van de stock corsair.
Een sidewinder zou ik niet gaan engineeren tenzij puur voor de lol.Visgek82 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 07:50:
[...]
Ik bedoel in de zin van, hoeveel verschil zit er in een normale sidewinder (of elk ander schip) en een volledig geupgrade / engineered model.
Engineeren maakt een groot verschil om een schip te verbeteren of in te richten voor een bepaald doel.
b.v. om de jumprange te vergroten of het ruim of de schilden te versterken.
Hier is een voorbeeld van mijn Cobra Mk5, ingericht als missionrunner, die de meeste piraten ook wel van zich af kan houden; https://edsy.org/s/vbJNbxA, hij blinkt nergens in uit, maar is prima voor de meeste taken.
Hier is mijn Python Mk2 die ik als combat schip heb ingericht; https://edsy.org/s/vHuNt7R, daar is hij behoorlijk goed in, maar hij heeft maar een korte jump range en geen laadruimte.
De mandalay gebruik ik als exploratie schip, vooral ingericht voor lange afstanden, maar geen wapens van betekenis; https://edsy.org/s/vorqmYA
Een Stock Sidewinder kost geloof ik 32k Credits.Visgek82 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 07:50:
[...]
Het duurste Ship wat je (op dit moment) kunt outfitten is volgens mij nog steeds de Imperial Cutter, die richting de anderhalf miljard credits gaat.
En dan heb je het inderdaad nog niet over Engineering.
Een un-engineered Sidewinder doet 12,5 DPS en heeft een shield van 52MJ.
Een engineered Federal Corvette doet richting de 170 DPS en heeft een 5400MJ Shield.
Dat zijn maar een paar cijfers en zegt niet het hele verhaal. Maar een upgrade path, ja die is er zeker hoor
Ik sprong vandaag de total distance travelled van 300K lightyears voorbij met inmiddels dik over de 7000 systems visited en meer dan 8400 hyperspace jumps zoals hieronder te zien.
/f/image/UNEjB22FZqGoOeqMrP2pDgFt.png?f=fotoalbum_large)
Op het moment van de screenshot was ik in systeem BLEAE AOB EO-X C28-1, nog een relatief klein stukkie tot de grens met de volgende sector om te exploren
Hoe meer ik het speel en met dat leuke idee in het achterhoofd, hoe meer ik het me afvraag of ik in 2025 uberhaupt wel in de bubble zal zijn.
Ik verwacht dat als ik eindelijk weer in de bubble ben, de total distance travelled aardig richting de 1 miljoen lightyears zal zijn en het aantal bezochte systemen ook wel een viervoud van het huidige zal zijn.
Het aantal door mij ontdekte terraformable planeten loopt inmiddels aardig richting de 1000, als het er al niet voorbij is, ELWs naar schatting ergens tussen de 50 en de 100 denk ik, waterworlds zit ik wel dik boven de 100.
Maar dat zijn niet de enige planeten die ik scan. Mappen doe ik alleen van bovengenoemde variaties + ammonia worlds, de rest doe ik alleen middels FSS.
Ik zit inmiddels ook al over de 8000 Arx earned, door het exploren alleen.
En volgend weekend, van de 19de, heb ik een PS2VR headset gehuurd, om te kijken of ik het uberhaupt wat vind. Mijn Radeon 6950XT kaart heeft zo'n usb-c VirtualLink connector, dus ik zou in theorie de adapter van Sony niet nodig moeten hebben, dus ik ben heel benieuwd.
[ Voor 16% gewijzigd door Pim0377 op 11-07-2025 19:48 ]
07
:strip_exif()/f/image/M68cTXeASG3k8LTS2oxpo4M1.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/BWv2lXgOBdYc652ScRaZHLK2.png?f=user_large)
Wat ik wel mis zijn de bio scans. Doe je die wel scannen of niet. Zo te zien niet daar je maar op 3 planeten geland bent. Dat heeft ook wel weer wat hoor. Leuk om die plantjes voor het eerst te zien en als je dan eenmaal terug bent en die data inlevert is het ook leuk om al die credits te innen. Bio betaald echt honderden malen meer dan planeten.Pim0377 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:34:
OK, time for an update from my side, for those who are interested.
Nee, helaas gaat dat niet voor zover ik weet, ik vertrok uit de bubble voordat ik Odyssey geinstalleerd had en ik heb daarom niet de benodigde gear om dat te doen.Soliest schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 00:14:
[...]
Wat ik wel mis zijn de bio scans. Doe je die wel scannen of niet. Zo te zien niet daar je maar op 3 planeten geland bent. Dat heeft ook wel weer wat hoor. Leuk om die plantjes voor het eerst te zien en als je dan eenmaal terug bent en die data inlevert is het ook leuk om al die credits te innen. Bio betaald echt honderden malen meer dan planeten.
Enige wat ik heel misschien zou kunnen doen is kijken bij Sagitarius A bij die outpost daar, volgens google verkopen ze het wel bij Explorer's Anchorage.
Maar ook al kan ik ze nog niet scannen, kan ik natuurlijk wel leuke selfies maken hahaha
:strip_exif()/f/image/cPwUZW5xkGp99ldFi9IYvHPv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door Pim0377 op 12-07-2025 17:00 ]
Nog niet gedaan, ik maak niet zoveel screenshots.Soliest schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 00:10:
Doen jullie ook mee met de #StellarScreenshots? Ik ben de afgelopen tijd al twee keer voorgekomen in die lijst en in totaal dacht ik al vier keer. Toch leuk om daar gepost te worden
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zal me er eens mee bezig houden.
https://distantworlds3.space/
Afgelopen dagen m'n materials wat aangevuld, het lijkt er op dat je sinds een update een tijd terug, niet meer met limpets spul van de planeet af kunt halen.
Die crystalline shards kun je nu alleen nog fatsoenlijk oppikken met een SRV.
Met limpets heb ik nooit geprobeerd.Accretion schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:44:
Ik heb me wel alvast aangemeld, maar het duurt nog 6 maanden.
https://distantworlds3.space/
Afgelopen dagen m'n materials wat aangevuld, het lijkt er op dat je sinds een update een tijd terug, niet meer met limpets spul van de planeet af kunt halen.
Die crystalline shards kun je nu alleen nog fatsoenlijk oppikken met een SRV.
Met de SRV ging het al behoorlijk snel, het hoort ook wel een beetje bij de gameplay.
Er zal toch vast wel een FleetCarrier in de buurt van je zijn? Daar hebben ze ook wel eens de benodigde scanner voor je liggen.Pim0377 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 06:58:
[...]
Nee, helaas gaat dat niet voor zover ik weet, ik vertrok uit de bubble voordat ik Odyssey geinstalleerd had en ik heb daarom niet de benodigde gear om dat te doen.
Enige wat ik heel misschien zou kunnen doen is kijken bij Sagitarius A bij die outpost daar, volgens google verkopen ze het wel bij Explorer's Anchorage.
Maar ook al kan ik ze nog niet scannen, kan ik natuurlijk wel leuke selfies maken hahaha
[Afbeelding]
Ik probeer te vinden waar de filter zit om FCs zichtbaar te maken op de galaxymap, maar ik zie het niet.Soliest schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:29:
[...]
Er zal toch vast wel een FleetCarrier in de buurt van je zijn? Daar hebben ze ook wel eens de benodigde scanner voor je liggen.
Dat is alleen voor je eigen FC, als je andere wilt zoeken moet je externe tools gebruiken zoals bijvoorbeeld : https://www.edsm.net/fi/s...rtBy/distanceCMDR/type/31 en dan je eigen commander locatie etc invullen.Pim0377 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:40:
[...]
Ik probeer te vinden waar de filter zit om FCs zichtbaar te maken op de galaxymap, maar ik zie het niet.
Volgens mij kun je deze link ook gebruiken dan is die al redelijk geupdate naar je info: https://www.edsm.net/fi/s...rtBy/distanceCMDR/type/31
[ Voor 20% gewijzigd door Soliest op 13-07-2025 19:16 ]
ah ok, vandaar. Thanks voor de link, ik heb even gekeken, maar zo gauw ik mijn locatie invul geeft ie aan unable to find anything, ik zit in blu flee ka-h C10-0 maar zo gauw ik meer intyp dan blu flee ka- dan krijg ik unable to find.Soliest schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:56:
[...]
Dat is alleen voor je eigen FC, als je andere wilt zoeken moet je externe tools gebruiken zoals bijvoorbeeld : https://www.edsm.net/fi/s...rtBy/distanceCMDR/type/31 en dan je eigen commander locatie etc invullen.
Ik doe zeer waarschijnlijk iets fout, maar ik kan zo niet vinden wat.
Upload je je reisdata naar iets als EDDB/EDSM? Want wellicht is het systeem nog nergens bekend?Pim0377 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:19:
[...]
ah ok, vandaar. Thanks voor de link, ik heb even gekeken, maar zo gauw ik mijn locatie invul geeft ie aan unable to find anything, ik zit in blu flee ka-h C10-0 maar zo gauw ik meer intyp dan blu flee ka- dan krijg ik unable to find.
Ik doe zeer waarschijnlijk iets fout, maar ik kan zo niet vinden wat.
Dat zou ik wel willen doen, maar moet ik niet eerst die data ergens verkopen voordat het ge-upload kan worden naar externe tools?celshof schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:54:
[...]
Upload je je reisdata naar iets als EDDB/EDSM? Want wellicht is het systeem nog nergens bekend?
Nee, wordt meteen geupload, zodra je een scan doet. Ze lezen de logs uit. Enige risico dat je loopt, is dat iemand jouw mooie systeem ziet, in de buurt is, gaat scannen en dan als een malle een station zoekt om het te verkopen.Pim0377 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:06:
[...]
Dat zou ik wel willen doen, maar moet ik niet eerst die data ergens verkopen voordat het ge-upload kan worden naar externe tools?
edit: wat ik van sommige heel fijn vindt, is dat ik meteen kan zien of het de moeite is van een gedetailleerde scan.
[ Voor 13% gewijzigd door celshof op 13-07-2025 20:13 ]
Ohh, dat van dat risico wist ik ook niet. Ik heb best wel veel scandata wat me bij terugkomst in de bubble echt achterlijk veel credits gaat opleveren, dan ga ik niet het risico lopen dat iemand anders er mee vandoor gaat.celshof schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:12:
[...]
Nee, wordt meteen geupload, zodra je een scan doet. Ze lezen de logs uit. Enige risico dat je loopt, is dat iemand jouw mooie systeem ziet, in de buurt is, gaat scannen en dan als een malle een station zoekt om het te verkopen.
edit: wat ik van sommige heel fijn vindt, is dat ik meteen kan zien of het de moeite is van een gedetailleerde scan.
Nog ongeveer 3 weken en dan is het precies een jaar geleden dat ik vertrok uit de bubble.
Tuurlijk, ik ben onderweg naar Beagle point behoorlijk wat systemen tegen gekomen die al door anderen gescanned waren, maar kijkend naar het hele plaatje, zit ik dik boven de 90% aan unieke scans along te way.
Thanks voor die info, maar dan houd ik het lekker bij no bio scans until I am back
Maar, worden SCOs ook verkocht op Fleet Carriers? Die zou ik zeker wel goed kunnen gebruiken. Zoals nu, zit ik in een systeem waar ik 2 WWs en 3 terraformable HMC worlds heb, maar niet om de MSS, maar op dik 300k lightseconds away.
[ Voor 25% gewijzigd door Pim0377 op 13-07-2025 20:43 ]
Als ze de juiste setup hebben wel, maar kijk wel goed naar wat hun marge is, zij krijgen namelijk een x percentage van je scans.Pim0377 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:33:
[...]
Maar, worden SCOs ook verkocht op Fleet Carriers? Die zou ik zeker wel goed kunnen gebruiken. Zoals nu, zit ik in een systeem waar ik 2 WWs en 3 terraformable HMC worlds heb, maar niet om de MSS, maar op dik 300k lightseconds away.
Ja, dat weet ik, maar ik ga geen data verkopen op een FC, wilde alleen weten of je daar ook SCOs kan kopen.Soliest schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:49:
[...]
Als ze de juiste setup hebben wel, maar kijk wel goed naar wat hun marge is, zij krijgen namelijk een x percentage van je scans.
Met data verkopen wacht ik tot ik weer in de bubble ben, zodat alle credits naar mijzelf gaan.
Het verkopen zal een aardige tijd in beslag nemen denk ik, vooral omdat ik ga noteren hoeveel systemen en planeten ik daadwerkelijk gescanned heb, dat wil ik wel eens weten
Als ze de Outfitting optie erin hebben zitten soms wel, maar niet altijd. Ook dat zou je via bijvoorbeeld Inara kunnen opzoeken, maar je system is ook daar niet bekendPim0377 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:56:
[...]
Ja, dat weet ik, maar ik ga geen data verkopen op een FC, wilde alleen weten of je daar ook SCOs kan kopen.
Met data verkopen wacht ik tot ik weer in de bubble ben, zodat alle credits naar mijzelf gaan.
Het verkopen zal een aardige tijd in beslag nemen denk ik, vooral omdat ik ga noteren hoeveel systemen en planeten ik daadwerkelijk gescanned heb, dat wil ik wel eens weten
https://inara.cz/elite/nearest-outfitting/
Houd er ook rekening mee dat je met verkopen van je data ook in status kan groeien. Als je voor bepaalde upgrades bevriend moet zijn met een bepaalde groep, dan kun je de data daar verkopen om beter bevriend met ze te raken.
Thanks voor de link, daar kon ik inderdaad wel iets vinden. Al vraag ik me af hoe betrouwbaar die data is, want zoals hieronder te zien is voor mij de dichtsbijzijnde maar 23 jumps van mij vandaan, maar volgens die site is die plek op een heel andere plek.celshof schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:20:
wellicht kun je handmatig en carrier vinden via https://fleetcarrier.space/galmap
/f/image/tBZUJMBfaCgzSeDreeae6o3m.png?f=fotoalbum_large)
De horizontale pijl geeft ongeveer aan waar ik ben en de verticale waar die fleetcarrier zich zou bevinden als ik zoek op die system name.
Anywho, it's worth a try, thanks
**EDIT**
Helaas, de FC was e al niet meer. Maar in ieder geval niet helemaal voor Jan met de korte achternaam hierheen gekomen, er is een ELW in dit systeem, dus ook al ben ik niet de FD, toch bijna 3M credits.
[ Voor 27% gewijzigd door Pim0377 op 14-07-2025 17:09 ]
Ik wacht er nog even mee.Soliest schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:55:
Gaat iemand vandaag nog die Panther Clipper halen voor ARX? Als lifetime pass houder zie ik er erg tegenop om er echt geld voor uit te geven. Daarnaast ga ik zo ook op vakantie... Ik wacht nog wel even. We wachten er nu toch al 10 jaar op, dan kan die maand of twee er ook nog wel bij.
Ik wil hem wel hebben, maar misschien dat ik hem later in game koop, maar misschien bedenk ik me nog.
De basisversie zou me zo'n 5 Pond aan Arx kosten + wat ik al heb in game.
De Corsair is nu ook in game te koop, die wil ik ook nog hebben.
Ik heb wel de Stellar gehaald.
Kan nu 1232 per keer verkassen. Wel zonder shield maar wel wat firepower aan boord
Ik kan het wel starten, als in naar de main menu komen, maar daar reageert alleen het scrollen tussen de verschillende opties, maar geen enkele kan ik aanklikken, bevestigen met enter of wat dan ook.
Net even geprobeerd, alles lijkt normaal te werken.Pim0377 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:20:
Ligt het nou aan mij, of is ED down?
Ik kan het wel starten, als in naar de main menu komen, maar daar reageert alleen het scrollen tussen de verschillende opties, maar geen enkele kan ik aanklikken, bevestigen met enter of wat dan ook.
Even uitgestapt, wat rondgelopen en weer terug ingestapt.
Geen issues ondervonden vandaag.Pim0377 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:20:
Ligt het nou aan mij, of is ED down?
Heb ook al een check gedaan met manage en dan validate files, maar het wil niet.
Het start op tot aan het menu dat ik Continue kan doen, maar daarna niks.
Maar eens kijken of een driver re-install het verhelpt, ED is de enige game die het niet doet, heel raar.
**EDIT**
driver re-install heeft niet geholpen, ED opnieuw geinstalleerd ook niet geholpen, dus heb nu ED verwijderd + alle folders waar dan ook die enigzins wat van Frontier Dev was, allemaal verwijderd. Ook de install files onder steam common folder onder program files.
Het lijkt wel of de game in een soort van windowed mode vastzat, ik zag ineens rechts en onder een groene pixelrij en als ik daarbuiten klikte, kreeg ik een audio response alsof ik naast een pop-up veld klikte ofzo.
Ik had nog met de xml file zittenspelen, paste prima de settings aan naar FHD en windowed, maar kreeg nog steeds geen response, terugzetten naar fullscreen en 4K verhielp het ook niet.
Alt + Enter deed ook niks, als deze laatste actie het niet verhelpt, dan weet ik het ook niet meer.
**EDIT 2**
Nope, zelfs dit heeft niet geholpen. Het enige verschil is dat de game nou echt als nieuw start, op FHD resolutie zo te zien en na de planet generation ding, krijg ik de pop-up of ik wil dat ED mijn hardware detecteert voor optimal settings en voila,net als in het menu eerder, kan ik nergens op klikken en zijn de groene randen er nog steeds.
Als iemand een geniale ingeving heeft wat dit zou kunnen zijn..... ik begin een beetje moedeloos te worden, ik heb andere muizen en keyboards geprobeerd, andere usb poorten, moederbord + GPU drivers opnieuw geinstalleerd.....ik weet het niet meer.
[ Voor 69% gewijzigd door Pim0377 op 24-07-2025 21:04 ]
Misschien een long shot.Pim0377 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:46:
Vreemde is, bij het opstarten doet hij ook opnieuw de planet generation, alsof ik nieuwe drivers heb geinstalleerd, maar dat is niet zo.
Heb ook al een check gedaan met manage en dan validate files, maar het wil niet.
Het start op tot aan het menu dat ik Continue kan doen, maar daarna niks.
Maar eens kijken of een driver re-install het verhelpt, ED is de enige game die het niet doet, heel raar.
**EDIT**
driver re-install heeft niet geholpen, ED opnieuw geinstalleerd ook niet geholpen, dus heb nu ED verwijderd + alle folders waar dan ook die enigzins wat van Frontier Dev was, allemaal verwijderd. Ook de install files onder steam common folder onder program files.
Het lijkt wel of de game in een soort van windowed mode vastzat, ik zag ineens rechts en onder een groene pixelrij en als ik daarbuiten klikte, kreeg ik een audio response alsof ik naast een pop-up veld klikte ofzo.
Ik had nog met de xml file zittenspelen, paste prima de settings aan naar FHD en windowed, maar kreeg nog steeds geen response, terugzetten naar fullscreen en 4K verhielp het ook niet.
Alt + Enter deed ook niks, als deze laatste actie het niet verhelpt, dan weet ik het ook niet meer.
**EDIT 2**
Nope, zelfs dit heeft niet geholpen. Het enige verschil is dat de game nou echt als nieuw start, op FHD resolutie zo te zien en na de planet generation ding, krijg ik de pop-up of ik wil dat ED mijn hardware detecteert voor optimal settings en voila,net als in het menu eerder, kan ik nergens op klikken en zijn de groene randen er nog steeds.
Als iemand een geniale ingeving heeft wat dit zou kunnen zijn..... ik begin een beetje moedeloos te worden, ik heb andere muizen en keyboards geprobeerd, andere usb poorten, moederbord + GPU drivers opnieuw geinstalleerd.....ik weet het niet meer.
Je gebruikt Elite nu via Steam?
Probeer het eens via de native launcher van Frontier te installeren. (ik weet niet of dat kan als je het via Steam hebt).
Helaas, dat heeft ook niet gewerkt. Volgens Frontier heb ik zelfs nog niet eens downloadable products aangeschaft, dus blijkbaar is aanschaf via Steam niet genoeg om de game los te installeren.Xaphod schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:51:
[...]
Misschien een long shot.
Je gebruikt Elite nu via Steam?
Probeer het eens via de native launcher van Frontier te installeren. (ik weet niet of dat kan als je het via Steam hebt).
Maar goed, dit is niet de plek om dit uit te zoeken natuurlijk, ik ga dit op de juiste plek zetten. Thanks voor de help so far.
[ Voor 11% gewijzigd door Pim0377 op 26-07-2025 08:40 ]
Dat weekendje VR proberen is er uiteindelijk niet van gekomen, dus ik heb nooit ED opgestart of geconfigureerd voor VR mode.Soliest schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:28:
Staat misschien je scherm nog op een VR bril ingesteld?
Maar kan natuurlijk nooit kwaad om te checken, waar zit dat in Steam? Elke keer als ik ED opstart, krijg ik de vraag, VR of niet en kies ik altijd geen VR, is dat het?
Nee, zit in de game settings zelf. Als je het spel niet kunt opstarten om de settings aan te passen zou je een ini bestand moeten zoeken. Weet even niet welke dat is bij Steam, ik heb de Frontier versie.Pim0377 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:58:
[...]
Dat weekendje VR proberen is er uiteindelijk niet van gekomen, dus ik heb nooit ED opgestart of geconfigureerd voor VR mode.
Maar kan natuurlijk nooit kwaad om te checken, waar zit dat in Steam? Elke keer als ik ED opstart, krijg ik de vraag, VR of niet en kies ik altijd geen VR, is dat het?
Je zou ook http://www.drkaii.com/tools/edprofiler/ kunnen proberen?
Google:
To customize settings in Elite Dangerous through Steam, you'll need to find and modify specific configuration files. The most relevant files are located in the AppData\Local\Frontier Developments\Elite Dangerous directory within your user profile. Specifically, you'll find graphics settings in Options\Graphics, and keybindings in Options\Bindings.
Here's a breakdown of how to access and modify these settings:
1. Finding the Configuration Files:
Show Hidden Folders:
First, ensure your system displays hidden folders, as the AppData directory is hidden by default according to Reddit user.
Navigate to the Directory:
Open File Explorer and go to %LocalAppData%\Frontier Developments\Elite Dangerous.
Locate the Files:
You'll find graphics settings in the Options\Graphics folder and keybindings in Options\Bindings.
2. Modifying Graphics Settings:
DisplaySettings.xml:
This file contains settings like resolution, refresh rate, and windowed/fullscreen mode.
GraphicsConfigurationOverride.xml:
This file is used for more advanced graphics customizations, including HUD colors.
3. Modifying Keybindings:
*.binds Files:
These files contain your custom keybindings for different control schemes (keyboard, mouse, joystick, etc.).
Backup Your Files:
Before making any changes, it's crucial to back up your settings files to prevent accidental data loss or corruption.
4. Steam Controller Configuration:
If you're using a Steam Controller, you may need to adjust Steam's controller settings to ensure proper recognition and functionality within Elite Dangerous, as suggested by a Reddit user.
5. Additional Tips:
StartPreset.start:
If you're experiencing performance issues, deleting this file can force the game to rebuild its graphics configuration.
HUD Color Editor:
You can use tools or manually edit the GraphicsConfigurationOverride.xml file to customize the HUD's color scheme.
FOV:
The FOV (field of view) setting can also be adjusted in the Settings.xml file within the Graphics folder.
[ Voor 64% gewijzigd door Soliest op 26-07-2025 19:34 ]
<DisplayConfig>
<ScreenWidth>3440</ScreenWidth>
<ScreenHeight>1440</ScreenHeight>
<VSync>true</VSync>
<FullScreen>2</FullScreen>
<PresentInterval>1</PresentInterval>
<Adapter>0</Adapter>
<Monitor>0</Monitor>
<DX11_RefreshRateNumerator>94990</DX11_RefreshRateNumerator>
<DX11_RefreshRateDenominator>1000</DX11_RefreshRateDenominator>
<LimitFrameRate>true</LimitFrameRate>
<MaxFramesPerSecond>90</MaxFramesPerSecond>
</DisplayConfig>
Thanks voor het meedenken. Die DrKaii tool vertikt het helaas om op te starten, unable to contact server melding, zelfs als ik als admin run.Soliest schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:38:
Bij mij is het de "C:\Users\*username*\AppData\Local\Frontier Developments\Elite Dangerous\Options\Graphics\DisplaySettings.xml"
<DisplayConfig>
<ScreenWidth>3440</ScreenWidth>
<ScreenHeight>1440</ScreenHeight>
<VSync>true</VSync>
<FullScreen>2</FullScreen>
<PresentInterval>1</PresentInterval>
<Adapter>0</Adapter>
<Monitor>0</Monitor>
<DX11_RefreshRateNumerator>94990</DX11_RefreshRateNumerator>
<DX11_RefreshRateDenominator>1000</DX11_RefreshRateDenominator>
<LimitFrameRate>true</LimitFrameRate>
<MaxFramesPerSecond>90</MaxFramesPerSecond>
</DisplayConfig>
Die settings in diverse XML files had ik al geprobeerd, maar na een complete uninstall en volledige delete van alles wat naar ED riekte, zijn er onder appdata nou geen files meer na herinstallatie, die worden denk ik aangemaakt bij eerste run van de game, maar zover loopt het niet door voor mij.
Ik zal eens een nieuwe profiel aanmaken op mijn pc en dan ED draaien, kijken of ie het dan wel doet, dan weet ik in ieder geval of het in mijn profiel zit, of dat het iets anders is.
In mijn ogen betekent dat, dat de issue dus profiel overstijgend is, dus of het ligt aan bepaalde drivers, of het is iets wat ik heb geinstalleerd sinds de laatste keer dat ED normaal opstartte, of het is een windows update die dit veroorzaakt, of het is een update van het spel zelf.
1: Nee, ik ben al terug gedraaid naar vorige drivers voor videokaart en alle andere, geen effect.
2: Nee, is compleet verwijderd, dmv een restore point loaden, geen effect.
3: Nee, volgens windows is de laatste update 2 maanden geleden geinstalleerd
4: Nee, volgens Frontier was er geen update.
Als je ED op Steam hebt, kun je via de Steam Store ook de ARX pakketten kopen. En dan kun je wel kiezen voor PayPal, iDeal, etc.Soliest schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:13:
Had hem toch ook bijna gekocht, maar toen kwamen ze weer met die credit card in de store. Waarom niet gewoon PayPal of iets anders? Ach ja, over een paar maandjes koop ik hem wel ingame.
Enige wat je daarna niet moet vergeten is om de game één keer op te starten via Steam. Dus in Steam launchen, dan opent de FDev launcher, game opstarten, even inloggen naar Solo play, en dan zou je je ARX balance geupated moeten zien. En daarna kun je weer je favoriete eigen launcher gebruiken (ik gebruik MinED Launcher)
https://edsy.org/#/L=Ik00...mpU0nG20,DEEP_0SPACE_0RAT
Moet wel toegeven, ik vlieg liever in m'n 'Normale' Mandalay, die wat meer multi-purpose is, maar voor de echte lange afstanden scheelt een hogere jump range toch wel wat jumps.
De volgende stap in m'n account moet eigenlijk wel unlocken van engineer 'Selene Jean' zijn, voor de hull engineering, maar dan moet ik 500 units minen & refinen, dus dat zal nog wel een beste klus worden.
[ Voor 17% gewijzigd door Accretion op 29-07-2025 22:27 ]
Geen schild?Accretion schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:35:
Zojuist 'n tweede 'Mandalay' geoutfit voor 'Deep space rescues', met een flinke nadruk op jump range:
https://edsy.org/#/L=Ik00...mpU0nG20,DEEP_0SPACE_0RAT
Moet wel toegeven, ik vlieg liever in m'n 'Normale' Mandalay, die wat meer multi-purpose is, maar voor de echte lange afstanden scheelt een hogere jump range toch wel wat jumps.
De volgende stap in m'n account moet eigenlijk wel unlocken van engineer 'Selene Jean' zijn, voor de hull engineering, maar dan moet ik 500 units minen & refinen, dus dat zal nog wel een beste klus worden.
Ik zet er toch ten minste een kleine Prismatic op, heeft me wel en paar keer gered bij een mislukte landing of botsing.
Ja, wellicht dat ik d'r nog iets op klap, maar het was even een test om zo ver mogelijk te kunnen.Xaphod schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:11:
[...]
Geen schild?
Ik zet er toch ten minste een kleine Prismatic op, heeft me wel en paar keer gered bij een mislukte landing of botsing.
Op m'n multirole/dagelijkse heb ik wel een klein schild.
Overigens is de hull engineering beter? Die voegt namelijk geen gewicht toe.
Engineerd lightweight alloy is altijd goed, maar een schild groeit vanzelf weer terug aan.Accretion schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:26:
[...]
Ja, wellicht dat ik d'r nog iets op klap, maar het was even een test om zo ver mogelijk te kunnen.
Op m'n multirole/dagelijkse heb ik wel een klein schild.
Overigens is de hull engineering beter? Die voegt namelijk geen gewicht toe.
Schade aan het ruim zul je toch altijd moeten repareren met een Afmu of zo.
Je hebt nu wat je noemt een paper Plane.
En hoef je geen surface scanner als je gaat verkennen?
[ Voor 4% gewijzigd door Xaphod op 30-07-2025 13:03 ]
In principe alleen om ver te reizen en te refuelen.Xaphod schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:00:
[...]
Engineerd lightweight alloy is altijd goed, maar een schild groeit vanzelf weer terug aan.
Schade aan het ruim zul je toch altijd moeten repareren met een Afmu of zo.
Je hebt nu wat je noemt een paper Plane.
En hoef je geen surface scanner als je gaat verkennen?
Paper plane is in dit geval een keuze inderdaad.
Maar die DSS is wel eentje die ik alsnog mee zou kunnen nemen, volgens wiki heeft die 0 gewicht en 0 power draw
Nou, schiet mij maar lek, dat was de oplossing. Echt geen idee wat en waarom temp internet files voor invloed kunnen hebben op het kunnen aanklikken van een knop in het game menu, maar there ya have it.j0rDy schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:25:
De laatste keer/keren dat ik problemen had met ofwel ED opstarten of connectie met de servers te maken was de oplossing de temporary internet files legen, wellicht dat dit helpt?
Thanks, you are my saviour
Ik heb wat Arx bijgekocht en de Panther Clipper gekocht.
De basisversie, die ik verder zelf ga aanpassen, ik heb nog zoveel hoogwaardige modules liggen dat ik wel een heel eind kan komen.
*deploying hardpoints*...Pew pew!Pim0377 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:44:
[...]
Nou, schiet mij maar lek, dat was de oplossing. Echt geen idee wat en waarom temp internet files voor invloed kunnen hebben op het kunnen aanklikken van een knop in het game menu, maar there ya have it.
Nice, welkom terugPim0377 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:44:
[...]
Nou, schiet mij maar lek, dat was de oplossing. Echt geen idee wat en waarom temp internet files voor invloed kunnen hebben op het kunnen aanklikken van een knop in het game menu, maar there ya have it.
Thanks, good to be back
Heel raar, was er helemaal van van de leg leek het wel, het is echt niet alsof ik alleen maar ED speel, maar ik wist gewoon niet wat ik moest doen, ik verveelde me met D4, ik speelde NFS Most Wanted 2005 en wat Titan Quest, maar toch klopte er iets niet. LOL
Ik heb hem opgezet voor cargo runs: https://edsy.org/s/vSUCXlY
Geen wapens afgezien van een vergeten Pule laser.
Eigenlijk wil ik er een Prismatic schild op zetten, maar ik had geen klasse 6 meer liggen, of ik zou hem uit een ander schip moeten slopen.
Ik hoop dat het schild het lang genoeg houdt om aan piraten te ontsnappen.
Hij bevalt goed en is een stuk beter te besturen dan de Type 9, die ik dan ook in de verkoop ga zetten.
Bij het autodocken wil hij in het station nog wel eens tegen obstakels aanvliegen. (bv bij Starlace Station).
Handmatig docken lukt ook prima, dat moest ik laatst omdat de autodock bij de stationsingang treuzelde en ik ondertussen beschoten werd omdat ik bij de verkeerde power aangesloten ben.
De Clipper heeft dezelfde Hull strength als een Type-10, is dus prima shieldloos mee te vliegen als je je Armor een béétje liefde geeft. Ik vlieg met 4 Clippers, ik kan nu 1232t per clipper verplaatsen maar na de huidige Community Goal hoop ik in de top 75% te blijven, en dan de Engineered Cargo Racks te scoren.Xaphod schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:10:
Al een paar trips gemaakt met de Panther Clipper.
Ik heb hem opgezet voor cargo runs: https://edsy.org/s/vSUCXlY
Geen wapens afgezien van een vergeten Pule laser.
Eigenlijk wil ik er een Prismatic schild op zetten, maar ik had geen klasse 6 meer liggen, of ik zou hem uit een ander schip moeten slopen.
Ik hoop dat het schild het lang genoeg houdt om aan piraten te ontsnappen.
Hij bevalt goed en is een stuk beter te besturen dan de Type 9, die ik dan ook in de verkoop ga zetten.
Bij het autodocken wil hij in het station nog wel eens tegen obstakels aanvliegen. (bv bij Starlace Station).
Handmatig docken lukt ook prima, dat moest ik laatst omdat de autodock bij de stationsingang treuzelde en ik ondertussen beschoten werd omdat ik bij de verkeerde power aangesloten ben.
Dan kan ik namelijk de 1250t per Clipper halen, en kan ik dus met 4 Clippers 10k per trip verplaatsen
Dit is hoe mijn Clippers eruit zien: https://edsy.org/s/v6YL2rC
Je bent vrachtvervoerder of niet hé
https://freight.associates/
Hebben al die kanonnen werkelijk zin?Daffie schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:17:
[...]
De Clipper heeft dezelfde Hull strength als een Type-10, is dus prima shieldloos mee te vliegen als je je Armor een béétje liefde geeft. Ik vlieg met 4 Clippers, ik kan nu 1232t per clipper verplaatsen maar na de huidige Community Goal hoop ik in de top 75% te blijven, en dan de Engineered Cargo Racks te scoren.
Dan kan ik namelijk de 1250t per Clipper halen, en kan ik dus met 4 Clippers 10k per trip verplaatsen![]()
Dit is hoe mijn Clippers eruit zien: https://edsy.org/s/v6YL2rC
Je bent vrachtvervoerder of niet hé![]()
https://freight.associates/
Ik bedoel, kun je de piraten hiermee van je af houden, of is het toch beter om te vluchten?
Anywho, maakt verder niet uit, ik ga wel naar Sagitarius A, bezoek daar een station of FC en haal daar de benodigdheden, kan ik vanaf daar meteen de binnenste ring aan kwadranten voor exploring meepakken.
**EDIT**
OK, this is weird, ik zit nu in systeem FLYAE PROAE IZ-D D13-4 en als ik kijk naar de galactic map, zit ik al in The Void region volgens die map, maar ik heb nog geen melding gekregen tijdens jumpen dat ik die region insprong.
/f/image/CxMnU5XkVMe9xrH0tXGhB0Wx.png?f=fotoalbum_large)
En als ik dan kijk naar System map, ben ik nog niet in The Void, maar nog in Outer Scutum Centaurus arm, zoals hieronder te zien.
:strip_exif()/f/image/9PkNTnCtYBcrUnrZPnywkgvp.jpg?f=fotoalbum_large)
De sprong vanaf dat systeem naar de volgende was logischerwijs wel met de melding dat ik The Void insprong, maar ik vond het wel grappig.
[ Voor 64% gewijzigd door Pim0377 op 03-08-2025 21:24 ]
Die hebben niet ontzettend veel zin inderdaad, ik heb ze er op geschroefd omdat het paste qua Power en budget, maar het hangt er heel erg van af waardoor je ge-interdict wordt.Xaphod schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:34:
[...]
Hebben al die kanonnen werkelijk zin?
Ik bedoel, kun je de piraten hiermee van je af houden, of is het toch beter om te vluchten?
Vluchten is de betere optie, en dan kunnen de hardpoints er in principe ook van af. Voor mij maakte het niet zo uit omdat ik 99,9% van de tijd alleen op en neer vlieg tussen Station en Fleet Carrier of Fleet Carrier en Construction Site. Ik jump vrijwel nooit naar andere systems met deze ships.
Ik dacht al zoiets.Daffie schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:58:
[...]
Die hebben niet ontzettend veel zin inderdaad, ik heb ze er op geschroefd omdat het paste qua Power en budget, maar het hangt er heel erg van af waardoor je ge-interdict wordt.
Vluchten is de betere optie, en dan kunnen de hardpoints er in principe ook van af. Voor mij maakte het niet zo uit omdat ik 99,9% van de tijd alleen op en neer vlieg tussen Station en Fleet Carrier of Fleet Carrier en Construction Site. Ik jump vrijwel nooit naar andere systems met deze ships.
Ik gebruik hem wel voor langere afstanden.
Al die kanonnen vragen wel wat van de power plant en distributeur en leveren een kortere jump range op.
Tot nog toe is het me gelukt om interdicties te ontsnappen.
Ik ben een paar keer beschoten door power security schepen, dan ben ik toch blij met het schild.
Ik ga het binnenkort vervangen door een prismatic.
Ik ben redelijk vaak naar een neutron star gesprongen en als het goed is heeft ED het soort van disabled dat je per ongeluk direct in een van de cones jumpt, maarik was door de void aan het jumpen en zak een wel heel erg aanwezig blauwe ster en aarmate ik dichterbij kwam, werd dat ding steeds groter, totdat ik nog 1 jump ervan verwijderd ben en hij er inmiddels zo uit:
:strip_exif()/f/image/HKgS5RUYnwsKAm4gbIRgPGPP.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo'n grote neutron star heb ik nog nooit gezien, is daar iets speciaals mee? Moet ik op extra zaken letten?? Of is dit een aanduiding dat ik recht een van de cones inkijk ofzo? I mean, ik zit nog op 46LY afstand, als ik er nou 5 LY van in de buurt zat, zou ik nog zoiets hebben van ok, maar op die afstand al zo groot?
**EDIT**
ik ben een beetje gaan rondkijken of ik dichterbij kon komen, wat kon, dichtste bij was op 3.5LY, maar toen ik me omdraaide om te kijken, toen schrok ik toch wel even:
:strip_exif()/f/image/wK2kLmg59cKTeRlbaTk8DM6W.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is toch onmogelijk om veilig dat systeem in te springen, of ligt dat nou aan mij?
PS Ik heb em meteen maar in de nieuwe StellarScreenshots post gepost. LOL
[ Voor 32% gewijzigd door Pim0377 op 05-08-2025 20:07 ]
Geloof dat het een 'Nebula' of gaswolk, volgens internet is dat waar sterren geboren worden.
Ik ben heel benieuwd wat er gebeurt als je daar in vliegt, maar misschien eerst even je data verkopen
Volgens de map is het toch echt een neutron star en op 3.5 LY afstand zou het wel een heel miniscule nebula zijn. Maar je hebt wel gelijk wat betreft het eerst data verkopen. Probleem is alleen, ik ben nog 53K LY verwijderd van SOL en ik ben niet zover gekomen om het op een station of carrier te verkopen en tot 25% van de winst te moeten inleveren.Accretion schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:15:
Dat is geen neutron ster.
Geloof dat het een 'Nebula' of gaswolk, volgens internet is dat waar sterren geboren worden.
Ik ben heel benieuwd wat er gebeurt als je daar in vliegt, maar misschien eerst even je data verkopen
Dus ik markeer het systeem wel en als ik in de bubble ben geweest, vlieg ik wel terug om er alsnog in te springen. LOL
[ Voor 7% gewijzigd door Pim0377 op 05-08-2025 20:39 ]
https://www.edsm.net/en/s...oae%20IN-S%20e4-1%202%20aPim0377 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:28:
[...]
Volgens de map is het toch echt een neutron star en op 3.5 LY afstand zou het wel een heel miniscule nebula zijn. Maar je hebt wel gelijk wat betreft het eerst data verkopen. Probleem is alleen, ik ben nog 53K LY verwijderd van SOL en ik ben niet zover gekomen om het op een station of carrier te verkopen en tot 25% van de winst te moeten inleveren.
Dus ik markeer het systeem wel en als ik in de bubble ben geweest, vlieg ik wel terug om er alsnog in te springen. LOL
Hij lijkt gewoon bezoekbaar (en sorry, je lijkt niet de eerste te zijn)?
OK, duidelijk. Thanks, maar waarom de galactic map het dan aangeeft als neutron star??j0rDy schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:44:
[...]
https://www.edsm.net/en/s...oae%20IN-S%20e4-1%202%20a
Hij lijkt gewoon bezoekbaar (en sorry, je lijkt niet de eerste te zijn)?
@Accretion Blijkbaar toch een Nebula, een heel miniscule, maar we gaan het zien. Ik neem de gok, ik ga nu het systeem inspringen.
**EDIT**
VET, het is dus een neutron star in een very tiny nebula:
/f/image/koyJHVKrYFy1bZf2HzD3vXN3.png?f=fotoalbum_large)
en als een bonus...I found RAXXLA
/f/image/IC0H4OuqMMU34iW9PyBp8scC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door Pim0377 op 05-08-2025 21:01 ]
Woah! Die foto! Ik moet ook meer exploring gaan doen, ben teveel bezig met spul vrijspelen zoals nu engineers, want wil mn corvette uitrusten voor combat (misschien zelfs thargoid hunting!?) Zoveel te doen...Pim0377 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:53:
[...]
OK, duidelijk. Thanks, maar waarom de galactic map het dan aangeeft als neutron star??
@Accretion Blijkbaar toch een Nebula, een heel miniscule, maar we gaan het zien. Ik neem de gok, ik ga nu het systeem inspringen.
**EDIT**
[Afbeelding]
en als een bonus...I found RAXXLA
[Afbeelding]
Ja, is zeker de moeite waard als ik dit soort dingen tegenkom, alleen kom je dan ook voor vragen te staan als.......Hoe dan? Die FC genaamd RAXXLA, zit zo te zien midden in die neutron star, of er superdicht op....kunnen die dingen daar tegen?j0rDy schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:05:
[...]
Woah! Die foto! Ik moet ook meer exploring gaan doen, ben teveel bezig met spul vrijspelen zoals nu engineers, want wil mn corvette uitrusten voor combat (misschien zelfs thargoid hunting!?) Zoveel te doen...
:strip_exif()/f/image/sYtm1YI4xhNtipB3j8qF31zR.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanaf deze positie bevind die fleetcarrier zich dus 0,01Ls achter de neutronstar:
:strip_exif()/f/image/QsXQoo1GyxkAhNJC2YJUlMiQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Whatever the case, die FC ga ik dus niet bezoeken, veel te risky, maar van alle plekken die ik tot nu toe bezocht heb in al die jaren van spelen, staat deze denk ik toch wel op nummer 1 qua schoonheid / beauty.
[ Voor 7% gewijzigd door Pim0377 op 05-08-2025 21:19 ]
Vervolgens maakte ik de fout om per ongeluk de beginnersregio te verlaten en ik was nog niet verder dan vliegen en handelen onder controle te hebben. Goed, elk nadeel heb se voordeel, zei Johan altijd. Hogere moeilijkheidsgraad betekent ook meer credits verdienen, al gaat credits verdienen niet altijd even snel als je het sterrenstelsel niet kent en piraten vaak proberen je te onderscheppen.
Ik heb nu een tijdje credits verdient met handel en salvage missies en ik wil wat anders. Voordat ik ga leren minen, wil ik leren dogfighten met fixed lasers, omdat ik geen zin heb om te verliezen van piraten. Ik wil skills, dus geen gimbal of turret wapens gebruiken. Hierom heb ik een Eagle gekocht, naast de Cobra mk3 waar ik het startschip de sidewinder inmiddels voor heb ingeruild. Dat was denk ik best handig, want ik werd direct kapotgeschoten door een groep piraten; de terugkoopverzekering is minder hoog. Daarnaast kan ik makkelijker wegvluchten met boost, als ik dat zou willen.
Maar nu komt het, ik leer de fire groups in te stellen, ruil de railgun die ik gekocht had in voor een beamlaser, want daarmee raken ging mij niet goed af tegen dat groepje piraten, ik doe schijnbaar nog iets fout. Ik neem een missie aan, vind de piraat in kwestie die een slachtoffer probeert neer te knallen, kan ik opeens niets targetten. Huh?! De binding is altijd Joy5 op de joystick geweest. Ik ga de opties in, en zie dat Joy5 nog steeds gebonden is aan targetten. Ga terug het spel in, probeer weer te targetten, gebeurt er weer niets. Duik wederom de opties in, bindt numpad 1 als alternatief voor Joy5, kom ik terug in de game, zijn de piraat en zijn slachtoffer gevlogen. Nu komt het, nu kon ik met numpad 1 wél een brokstuk targetten. Daarna werkte joy5 magischerwijze ook weer. Nou moe?!
Mijn vraag aan de ervaren spelen is: wat doe ik hier fout? Ik moet ergens in een valkuil stappen, maar welke? Want ik heb nu een paar keer gehad dat een toegewezen knop niet werkt, en kapotgeknald wordt en/of missies verkloot. Dit begint frustrerend te worden.
Een neutronenster is het restant van een reuzenster. En een reuzenster heeft een boel van zijn massa de ruimte ingeschoten, waar dan de latere neutronenster op schijnt (bijv https://www.eso.org/public/images/eso1810a/). Enige dat je je kunt afvragen is waarom alles blauw schijnt. Ik zou veel meer kleuren verwachten van de verschillende materialen vanuit de oude ster.Pim0377 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:28:
[...]
Volgens de map is het toch echt een neutron star en op 3.5 LY afstand zou het wel een heel miniscule nebula zijn. Maar je hebt wel gelijk wat betreft het eerst data verkopen. Probleem is alleen, ik ben nog 53K LY verwijderd van SOL en ik ben niet zover gekomen om het op een station of carrier te verkopen en tot 25% van de winst te moeten inleveren.
Dogfighten met fixed wapens is behoorlijk moeilijk, kijk uit dat je niet meer afbijt dan je kan kauwen.ABD schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:55:
Ik ben van de week begonnen met ED. Ik speel met een Quest 3 en Trustmaster Warthog+rudders. Ik heb de TM Warthog standaard instellingen gekozen en liep direct tegen bindingsproblemen aan. Ik zat de eerste dagen flink te hannessen met welke knoop wat doet (headset af, handleiding doornemen) en kwam er snel achter dat de joystick en de truster (heel handig...) dezelfde nummering hebben. Het onderscheid joy1, joy pov1 etc zie je daarom niet in de instellingen. Maar goed, daar wen ik vanzelf aan.
Vervolgens maakte ik de fout om per ongeluk de beginnersregio te verlaten en ik was nog niet verder dan vliegen en handelen onder controle te hebben. Goed, elk nadeel heb se voordeel, zei Johan altijd. Hogere moeilijkheidsgraad betekent ook meer credits verdienen, al gaat credits verdienen niet altijd even snel als je het sterrenstelsel niet kent en piraten vaak proberen je te onderscheppen.
Ik heb nu een tijdje credits verdient met handel en salvage missies en ik wil wat anders. Voordat ik ga leren minen, wil ik leren dogfighten met fixed lasers, omdat ik geen zin heb om te verliezen van piraten. Ik wil skills, dus geen gimbal of turret wapens gebruiken. Hierom heb ik een Eagle gekocht, naast de Cobra mk3 waar ik het startschip de sidewinder inmiddels voor heb ingeruild. Dat was denk ik best handig, want ik werd direct kapotgeschoten door een groep piraten; de terugkoopverzekering is minder hoog. Daarnaast kan ik makkelijker wegvluchten met boost, als ik dat zou willen.
Maar nu komt het, ik leer de fire groups in te stellen, ruil de railgun die ik gekocht had in voor een beamlaser, want daarmee raken ging mij niet goed af tegen dat groepje piraten, ik doe schijnbaar nog iets fout. Ik neem een missie aan, vind de piraat in kwestie die een slachtoffer probeert neer te knallen, kan ik opeens niets targetten. Huh?! De binding is altijd Joy5 op de joystick geweest. Ik ga de opties in, en zie dat Joy5 nog steeds gebonden is aan targetten. Ga terug het spel in, probeer weer te targetten, gebeurt er weer niets. Duik wederom de opties in, bindt numpad 1 als alternatief voor Joy5, kom ik terug in de game, zijn de piraat en zijn slachtoffer gevlogen. Nu komt het, nu kon ik met numpad 1 wél een brokstuk targetten. Daarna werkte joy5 magischerwijze ook weer. Nou moe?!
Mijn vraag aan de ervaren spelen is: wat doe ik hier fout? Ik moet ergens in een valkuil stappen, maar welke? Want ik heb nu een paar keer gehad dat een toegewezen knop niet werkt, en kapotgeknald wordt en/of missies verkloot. Dit begint frustrerend te worden.
Let goed op de gevaarzetting als je je missies kiest, (blijf in het groen in het begin).
Ik heb een Logitech (Saitek) X52 en een knop toegewezen om de meest gevaarlijke tegenstander te targetten en een andere om de volgende tegenstander te kiezen, dat werkt makkelijker dan handmatig targetten, (daar heb ik ook weer een knop voor).
Ik ben overigens pas na jaren begonnen met gevechtsmissies, omdat ik nu een paar schepen heb die er goed voor toegerust zijn.
Hier is een wiki site waar je veel info kunt vinden: https://elite-dangerous.fandom.com/wiki/Elite_Dangerous_Wiki
Leuk dat je E:D hebt opgepakt! Het is een redelijk onvergevingsgezinde game, waarbij veel aan jezelf is aangewezen om te leren en oppakken.ABD schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:55:
Ik ben van de week begonnen met ED. Ik speel met een Quest 3 en Trustmaster Warthog+rudders. Ik heb de TM Warthog standaard instellingen gekozen en liep direct tegen bindingsproblemen aan. Ik zat de eerste dagen flink te hannessen met welke knoop wat doet (headset af, handleiding doornemen) en kwam er snel achter dat de joystick en de truster (heel handig...) dezelfde nummering hebben. Het onderscheid joy1, joy pov1 etc zie je daarom niet in de instellingen. Maar goed, daar wen ik vanzelf aan.
Hoe het kan dat de keybind in eens niet meer werkte weet ik niet, ik heb dat nog niet eerder gehad. Weet je zeker dat je niet (per ongeluk) een modifier key ingedrukt hebt gehouden?
Wat je overigens ook kan doen is deze website checken: https://edrefcard.info/list
Hier staan allerlei ED 'Control Schemes' opgeslagen van andere CDMRs die bepaalde hardware gebruiken.
Kijk bijvoorbeeld eens voor Warthog: https://edrefcard.info/list?deviceFilter=Warthog
En dan kom je allerlei profielen tegen waarvan je de keybind file kan downloaden, en de reference sheet kan uitprinten en naast je kan leerleggen
Een willekeurige van die lijst: https://edrefcard.info/binds/vpvlim
Welkom commander! o7ABD schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:55:
Ik gebruik zelf geen hardware van thrustmaster dus kan je daar niet mee helpen, maar ik weet dat E:D de mogelijkheid heeft om meerdere keybinding op een actie te zetten, dus wellicht dat je deze dubbel hebt toegevoegd? Dan werkt hij namelijk niet (zo kwam ik achter bij het toevoegen van mijn rudders)
Elk systeem is heen te vliegen. Sommige zullen iets warmer zijn bij de ster omdat er drie andere sterren omheen zitten, maar als je een beetje oplet kun je alles zonder heatsinks of wat dan ook aandoen.Pim0377 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:53:
[...]
**EDIT**
Wel een mooi systeem welke je hebt gevonden. In een nebula geeft het altijd mooie plaatjes. Een nebula kun je niet targetten, vandaar dat het gewwon de ster is welke in het systeem ligt welke de naam geeft.