Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 19:14:
[...]
Het levelen is inderdaad een formaliteit. Vanaf 110 kun je pas echt aan de slag.
Ik merk trouwens dat ik steeds minder zin heb om te spelen. Legion voelt erg lineair. Bijna als een solo game waarin iedereen op dezelfde manier door het spel heen werkt. Er is ontzettend veel te doen en de volgorde waarin je het doet kun je zelf kiezen maar het voelt allemaal zo...meh. Het draait enorm om verzamelen (AP, ancient mana, rep, ilvl). Blizzard zorgt er heel slim voor dat je iedere dag makkelijk wat vooruitgang boekt (door de WQ's ben je aan het eind van de dag altijd wel 5 ilvl's hoger) maar ze zorgen ook dat je weer niet te snel gaat door bepaalde dingen achter time-gated quests te plaatsen.
Legion is een
'smooth experience' maar voor mij is het allemaal wat te casual en gepolijst geworden. (Met casual bedoel ik overigens niet 'te makkelijk', meer 'te toegankelijk' in de zin van dat je aan het handje genomen wordt.) Het voelt alsof mijn character op rails staat en ik een beetje kan bepalen hoe hard ik ga door het aantal uren wat ik er in steek. Het gevoel van een grote, open fantasie wereld is voor mij persoonlijk weg. Nu had ik dat bij de afgelopen expansions ook al in meer of mindere mate, maar het begint me nu echt tegen te staan en te vervelen.
Ik denk dat je met een groot aantal dingen gelijk hebt, al moet ik wel zeggen dat ik Legion juist een van de minst lineaire expansions vind bij release. Juist door de scaling techniek en het daardoor kunnen kiezen van bijv de level zones maken het voor mij minder linear. Bijv. op main had ik bij het halen van level 110 bijna heel highmountain nog even. Op alt toen deze zone als 2de gedaan, zodat ik ook die zone "beleefd" heb.
Surumar is natuurlijk qua Nightfallen Questline vrij lineair, maar ook daar zitten voor mij in ieder geval genoeg sub quests om me niet alleen daar mee bezig te moeten houden.
Gepolijst is het natuurlijk zeker, zeker als je vergelijkt met Vanilla / TBC, en uiteraard zijn er zaken time-gated. Dit is echter niet echt iets nieuws en ook zeker nodig want zonder time-gating gaan te veel spelers te snel door de content heen. Met spelers die bereid zijn weken tot maanden 12 uur per dag te spelen is er gewoon geen houden aan qua content consumptie als je ze niet wat afremt. Nu is dit natuurlijk weinig anders dan de gating in bijv. Vanilla en TBC, al had je daar in de vorm van rep grinds (voor bijv. resistance gear) of (soms belachelijk lange) attunements, tot de grootste gating van allemaal, het AQ event. De gating alleen op een andere manier wat meer aanwezig, een harde gating in plaats van een soft gating.
Maar het gevoel van een grote open wereld is inderdaad zeker minder dan bijv. in Vanilla waar je alles moet ontdekken. Maar ik weet niet of dat enkel door het design komt. Ik vermoed dat ook 3rd party datamining (bijna alles is al van te voren bekend, of er zijn leads die enkel door datamining verkregen zijn) en addons (bijv. die show all treasures handynotes) daar aan mee werken.
Of het een solo experience lijkt ligt denk ik ook deels aan jezelf, tijdens het levelen heb ik dit zeker, maar daarna al snel niet meer, daar dan toch een groot deel van de content group content is, en als je dat met een guildgroepje doet terwijl je op TS zit, is dat natuurlijk een heel andere ervaring dan wanneer je via LFD in een groepje terecht komt die je niet kent.
En het belangrijkste is natuurlijk dat de echte End-Game content nog moet komen.