Voeding advies en informatie topic - Deel 33 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 57.879 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Kalis schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 15:38:
[...]
Zou dit een goede kandidaat voor sys2 zijn (R7 1700 met GTX1080 Ti) Ik ga overklokken maar niet extreem. 4,1 CPU zou mooi zijn en 2,1 GPU moet ook lukken.
Dat zijn toch best wel extreme nummers, omdat lang niet elke Ryzen 7 en GTX 1080 Ti dat haalt met normale koeling. Gemiddeld gezien is het eerder 4GHz en 2GHz waar het vaak bij stopt.
Is 550W dan genoeg? Of zal ik dan toch voor een 650W gaan?
Een GTX 1080 Ti Founders Edition doet maximaal 300W als je de power limiet tot de max +20% brengt. Daarmee moet een high-end 550W voeding voldoende zijn. Sommige custom versies kunnen echter wel tegen de 400W gaan en dan wil je wel een high-end 650W voeding.
Kalis schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 15:38:
[...]

pricewatch: Cougar GX-S 550W

HWI heeft de 650W versie laatst gereviewd en was positief, zelfs een award. https://nl.hardware.info/...ar-gx-s-650w-80-plus-gold
Zou dit een goede kandidaat voor sys2 zijn (R7 1700 met GTX1080 Ti) Ik ga overklokken maar niet extreem. 4,1 CPU zou mooi zijn en 2,1 GPU moet ook lukken.
Is 550W dan genoeg? Of zal ik dan toch voor een 650W gaan?
Wat HWI zegt is weinig interessant, hun reviews zijn simpelweg niet goed. Ze geven dan ook vaak genoeg een slechte voeding wel een award of een goede voeding geen. De Cougar GX-S serie is dan wel een redelijke net geprijsde budget voeding, maar dat is meer een lucky guess dan ergens op gebaseerd. Alleen voor een high-end PC zoals jij die hebt lijkt het mij nogal vreemd om niet die enkele tientjes meer uit te geven aan een echt goede voeding. Die enkele tientjes op een PC van duizenden euro's zie je namelijk niet echt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-09 10:22
-The_Mask- schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 18:47:

Een GTX 1080 Ti Founders Edition doet maximaal 300W als je de power limiet tot de max +20% brengt. Daarmee moet een high-end 550W voeding voldoende zijn. Sommige custom versies kunnen echter wel tegen de 400W gaan en dan wil je wel een high-end 650W voeding.
Bedankt voor je reactie The mask! Omdat ik al een redelijke 650W heb ga ik die in het ryzen systeem doen en koop ik een andere voor de haswell-e.
Welke zou ik dan nemen?
pricewatch: Corsair RM650x
of
pricewatch: EVGA SuperNOVA 750 G3

Nu ik je toch te pakken heb The mask :) ik heb nog een vraag: Heeft een Multi rail design zoals op de Bitfenix Whisper serie pricewatch: BitFenix Whisper BWG750M
nog meerwaarde voor een single GPU systeem?

[ Voor 15% gewijzigd door Kalis op 12-05-2017 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zit te twijfelen wat voor mij wijsheid is. Binnenkort heb ik het volgende systeem:
Onderdelen die ik reeds heb:
pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB
pricewatch: Samsung SH-S223F
pricewatch: Logitech G502 Proteus Spectrum
pricewatch: Corsair Gaming K70 Cherry MX Blue - Red LED
pricewatch: Seagate Desktop HDD, 3TB

Onderdelen die ik bij elkaar ga sprokkelen:
pricewatch: Intel Core i7-7700K Boxed
pricewatch: Gigabyte AORUS GA-Z270X-GAMING 7
pricewatch: Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING
pricewatch: Noctua NH-U14S
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

Ik heb sinds 03-02-2015 deze voeding in gebruik:
pricewatch: Cooler Master V650 Semi-Modular

Kan deze voeding nog mee, is een andere voeding wijzer en welke voeding kan ik dan het beste nemen?
Ik wil van deze machine wel de CPU overclocken, de GPU niet.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 12-05-2017 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:30
-The_Mask- schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 18:28:
[...]

Een beetje normale overklok met normale spanning moet ook wel te doen zijn. Zolang je maar niet de max eruit gaat persen want dan wordt de stroom door de vier draden nogal hoog. Maar bijvoorbeeld 3,6GHz met een zo laag mogelijk spanning moet wel te doen zijn. Verwacht dat de spanning hiervoor onder de 1,25V kan blijven.

[...]

Bij een zuinige kaart als de HD 5770 moet het idd wel te doen zijn. Bij een minder zuinige kaart is het af te raden omdat anders de draden/connectors weg smelten. Dat zelfde geld dus ook voor een 4 pins ATX12V overklok met een hele dikke CPU overklok.

[...]

De voeding heeft zijn beste tijd wel gehad, dus ik zou hem idd vervangen. Met de genoemde Corsair RM550x moet wel langer mee kunnen, de kwaliteit daarvan is een stuk hoger. Garantie is dat overigens ook met 10 jaar.
Thanks, ik had de vervanging in het aankomende kwartaal gepland staan. Dus dat gaan we dan ook maar doen!

LOL hij is van 14-07-2008 _O- Die is wel aan vervanging toe ja :D

[ Voor 3% gewijzigd door Lampuhkap op 12-05-2017 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

CM Elite Power 460W in bestaand systeem is dat veel soeps ?

[ Voor 39% gewijzigd door Hackus op 13-05-2017 11:09 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
CH40S schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 20:46:

Ik heb sinds 03-02-2015 deze voeding in gebruik:
pricewatch: Cooler Master V650 Semi-Modular

Kan deze voeding nog mee, is een andere voeding wijzer en welke voeding kan ik dan het beste nemen?
Ik wil van deze machine wel de CPU overclocken, de GPU niet.
Deze voeding kan met wat geluk nog zo'n 7+ jaar mee en is tevens behoorlijk overkill qua vermogen, 650w voor een single GPU is niet echt nuttig. Maargoed, Cooler Master levert er zo te zien maar twee 2+6 pin PEG kabels bij.. Dus wat dat betreft is het sowieso een wat aparte voeding. Kwaliteit van de voeding is overigens goed.

[ Voor 16% gewijzigd door stin00 op 13-05-2017 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hackus schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 11:08:
Geef wel even wat meer info. Op basis van enkel hiervan lijkt het me lastig oordelen. Wat is 'bestaand systeem'? Hoe oud is de voeding? Wat vertelden reviews toen je daar naar ging [google=CM Elite Power 460W review]? Dit is geen 'fire and forget' forum. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 13-05-2017 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

CH40S schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 11:51:
[...]
Geef wel even wat meer info. Op basis van enkel hiervan lijkt het me lastig oordelen. Wat is 'bestaand systeem'? Hoe oud is de voeding? Wat vertelden reviews toen je daar naar ging [google=CM Elite Power 460W review]? Dit is geen 'fire and forget' forum. ;)
pricewatch: Cooler Master Elite Power 460W

2 reviews en 3 sterren vond ik, zodoende even snel de vraag hier. systeem is zeker 3 jaar oud en heeft allerlei mankementen.( is niet mijn eigendom, staat bij mijn schoenmoeder in de woonkamer) Ik denk dat ik maar een nieuwe voeding meeneem(FSP-350)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@Hackus, ik denk niet dat een FSP beter is dan de voeding die nu in de PC zit. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 13-05-2017 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Hackus schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 11:08:
Er zijn daar twee van, welk typenummer is die voeding?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

CH40S schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 12:20:
@Hackus, ik denk niet dat een FSP beter is dan de voeding die nu in de PC zit. ;)
Enige is dat die nieuw is, dan kan ik testen. Heb alleen nog gebruikte pricewatch: Cooler Master Extreme Power 430W waar ik niet van weet of die nog goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

-The_Mask- schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 12:24:
[...]

Er zijn daar twee van, welk typenummer is die voeding?
PSAP-J3

voeding vervangen en systeem loopt weer als een treintje.
de boel wat opgeschoond en 2gb erbij geprikt ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Hackus op 13-05-2017 16:26 . Reden: resultaat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Kalis schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 19:10:
[...]

Bedankt voor je reactie The mask! Omdat ik al een redelijke 650W heb ga ik die in het ryzen systeem doen en koop ik een andere voor de haswell-e.
Welke zou ik dan nemen?
pricewatch: Corsair RM650x
of
pricewatch: EVGA SuperNOVA 750 G3
De Corsair omdat die EVGA best wel luidruchtig is.
Zie bijvoorbeeld deze review van de 850W versie: http://www.tomshardware.c...va-850-g3-psu,4930-5.html
Nu ik je toch te pakken heb The mask :) ik heb nog een vraag: Heeft een Multi rail design zoals op de Bitfenix Whisper serie pricewatch: BitFenix Whisper BWG750M
nog meerwaarde voor een single GPU systeem?
Het maakt niet uit hoeveel videokaarten je hebt, als je de 12V rail opdeelt is dat gewoon veiliger. Het werkt net zo als in je meterkast waar je een hoofdzekering hebt van bijvoorbeeld 40A en bijvoorbeeld vier groepen van elk 16A. Zo kan je dat ook bij de voeding zien, maar dan heb je geen hoofdzekering maar een Over Power Protection (max wat de voeding kan leveren) en geen groepen, maar dus meerdere Over Current Protections (max wat één 12V rail kan leveren). Nadeel van de BitFenix is echter de kwalitatief wat mindere fan en een fan die ook minder stil is. Bij een hele stille PC zul je de fan kunnen horen als de PC idle is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
@-The_Mask-

zijn de SF 450 en SF 600 tot 450watt belasting niet identiek?
zelfde ripple en geluidproductie?

pas boven de 450 watt dat de SF 600 echt veel luider begint te worden?

heb dit filmpje als reverentie gebruikt, hij praat over dat de SF 450 echt geweldig is en de SF 600 op hogere belasting luidruchtig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
ronald92 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 15:27:

zijn de SF 450 en SF 600 tot 450watt belasting niet identiek?
Nee zie bijvoorbeeld:
http://www.tomshardware.c...50-power-supply,4512.html
http://www.tomshardware.c...00-power-supply,4537.html

Dan zie je dat de SF450 bijna altijd stiller is, met uitzondering van de aller laagste belasting aangezien dan beide de fan niet laten draaien. De SF600 heeft dus eigenlijk weinig bestaansrecht. Ze hadden hem vier PEG connectors moeten geven aan twee kabels, dan kon je er werkelijk wat mee. Dan was die geschikt voor bijvoorbeeld twee GTX 1070's of GTX 1080's in SLI in een kleine mATX behuizing waar een SFX voeding in kan. Nu heb je een SF600 welke maar één high-end videokaart aan kan net als de SF450, maar gewoon niet zo goed presteert als de SF450, wat hem dus vooral een nutteloos product maakt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 15:54:
[...]

Nee zie bijvoorbeeld:
http://www.tomshardware.c...50-power-supply,4512.html
http://www.tomshardware.c...00-power-supply,4537.html

Dan zie je dat de SF450 bijna altijd stiller is, met uitzondering van de aller laagste belasting aangezien dan beide de fan niet laten draaien. De SF600 heeft dus eigenlijk weinig bestaansrecht. Ze hadden hem vier PEG connectors moeten geven aan twee kabels, dan kon je er werkelijk wat mee. Dan was die geschikt voor bijvoorbeeld twee GTX 1070's of GTX 1080's in SLI in een kleine mATX behuizing waar een SFX voeding in kan. Nu heb je een SF600 welke maar één high-end videokaart aan kan net als de SF450, maar gewoon niet zo goed presteert als de SF450, wat hem dus vooral een nutteloos product maakt.
oke thx man .. the SF 450 it is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

-The_Mask- schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 12:31:
[...]

Zo kan je dat ook bij de voeding zien, maar dan heb je geen hoofdzekering maar een Over Power Protection (max wat de voeding kan leveren) en geen groepen, maar dus meerdere Over Current Protections (max wat één 12V rail kan leveren). Nadeel van de BitFenix is echter de kwalitatief wat mindere fan en een fan die ook minder stil is. Bij een hele stille PC zul je de fan kunnen horen als de PC idle is.
Dat van die fan, is dat ook van toepassing op de 450W-uitvoering van de Bitfenix?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:20

FeaR

In GoT we trust

-The_Mask- schreef op zondag 17 januari 2016 @ 10:55:
[...]
Misschien kun je de voeding eerst eens van binnen bekijken hoe de condensators eruit zien. Nog beter is als je het merk en type van de condensators kunt zien en eventueel wat foto's van kan maken.

Ik verwacht dat de condensators nog wel goed zijn, behalve als de voeding van stof zit dat is funest voor de condensators.

Maar als de upgraden ook 7 of meer mee moet gaan en de voeding dus ook dan lijkt het mij wel slim om iets anders te halen.
Dat was op de vraag of mijn Cooler Master RealPower 850M mee kon naar een nieuwe build. Nou dat kon hij, want van binnen is het ding nog goed maar helaas is de fan overleden. Als de PC aan staat hoor je namelijk een lichte tik. Voeding uit de PC gehaald, fan grill verwijderd en de fan handmatig een duw gegeven. En ja hoor, daar is de tik ook. Fan vervangen kan, maar ik ga wel voor een nieuwe aangezien de voeding nu toch bijna tien jaar is.

PC waar alles in mag (het is geen X99-systeem geworden zoals ik vorig jaar dacht):
  • Intel Core i7-7700k met een lichte overclock onder load
  • ASRock Taichi Z270
  • 2 x 8 GB Corsair Vengeance LPX DDR4
  • Sapphire HD6950, wordt een AMD RX580/GTX 1070 in de toekomst.
Verder wat klein spul als
  • 1 x 3,5" 3TB Western Digital RED
  • 1 x Samsung 960 EVO (NVME)
  • 4 x 140mm fan
  • 1 x 120mm fan
  • Standaard USB-apparaten als toetsenbord, muis en speakers (USB DAC)
Veel redelijk gelijke systemen (op de grafische kaart na) nemen een 550 Watt voeding als een pricewatch: Corsair RM550x. Die had ik ook als uitgangspunt genomen. Of is een 650 Watt voor mij meer aan te raden omdat de huidige Sapphire HD6950 nog wel even mee kan en onder load toch snel 100 Watt meer gebruikt dan de moderne broertjes als de RX480?

Alleen... de prijzen van de Corsair RMx-reeks liggen zo dicht bij elkaar. Op één of andere manier neig ik dan naar een grotere voeding. Iets als een pricewatch: Corsair RM750x. Voordeel van de 750 Watt ten opzichte van de 550/650 Watt is wel de grotere vorm en daarmee een grotere fan (stiller?). Issue zit vooral tussen de oren zoals je wel kan lezen.

Geld is in principe geen probleem (binnen het redelijke) dus een pricewatch: Corsair HX750i zou ook kunnen, maar daarvan weet ik dat het overkill is. Waarom ik dan twijfel over de RM750x is puur door het zeer geringe prijsverschil. Of is er voor deze prijzen een voeding anders dan Corsair die aan te raden is? De Topic Start lezende niet, maar ik vraag hem toch maar even.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
FeaR schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:56:
[...]
Alleen... de prijzen van de Corsair RMx-reeks liggen zo dicht bij elkaar. Op één of andere manier neig ik dan naar een grotere voeding. Iets als een pricewatch: Corsair RM750x. Voordeel van de 750 Watt ten opzichte van de 550/650 Watt is wel de grotere vorm en daarmee een grotere fan (stiller?). Issue zit vooral tussen de oren zoals je wel kan lezen.
De RM750X is alleen stiller tot aan 300w verbruik, daarboven produceert hij in theorie meer geluid dan de RM550X. Heb even een plaatje gemaakt met 2 graphs die van Corsair's eigen website komen (aangevuld met wat paint skills):

- De RM550X fan is stil tot 225w vermogen
- De RM750X fan is stil tot 300w vermogen
- Zodra de fans beginnen te draaien is de RM750X vanaf >300w zo'n 2db 'luidruchtiger en wint de RM550X.
- Pas rond een zeer hoog vermogen van 500w, hetgeen je nooit zal halen, zal de RM750X weer 'stiller' zijn.

Conclusie: de RM750X geniet langer van een passieve fan, maar z'n fancurve is vanaf 300w agressiever dan die van de RM550X tot aan ongeveer 500w vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/szxcqV3l.jpg

Het voordeel van de RM750X is dat je relatief veel kans hebt dat de fan zelfs onder load niet zal draaien, die 300w vermogen ga je namelijk zelden aantikken in mijn ogen.

'Probleem' hierbij is dat het mierenneuken is. De fan van de Corsair RMX lijn is zo stil dat je hem never gaat horen; je zal altijd je videokaart, casefan en/of CPU fan erbovenuit horen. De voeding is echt letterlijk fluisterstil.

Hier komt bij dat je geen drol hebt aan het extra vermogen, het is echt zinloze over-dimensionering. Die 15 euro extra is natuurlijk peanuts qua extra aanschafprijs, maar het voegt weinig toe. Mogelijk zal een 750w voeding beter verkopen op V&A omdat mensen geen verstand hebben van voedingen en denken 'meer is beter, dus die moet ik hebben; gewoon voor de zekerheid! Wellicht ga ik nog wel CF/SLI draaien!'. Vervolgens wordt in 99% van de gevallen nooit een extra videokaart bijgeprikt. Sterker nog, componenten worden alsmaar zuiniger waardoor toekomstige systemen alsmaar zuiniger worden.

Maar neemt het vermogen van m'n voeding niet af na X jaar? Kan ik daarom niet beter wat extra's nemen? Nee, bij een kwaliteitsvoeding als de RMX serie hoef je je daar echt geen zorgen om te maken. Dat ding levert lachend 10 jaar 550 watt aan vermogen en is tevens overgedemnsioneerd qua componenten.

Als je echter met een extra investering van 15 euro je gemoedstoestand/geweten gerust kan stellen met de RM750X, be my guest of course! Dat zal ik je niet kwalijk nemen. Naja, een klein beetje dan.

Voor verdere technische uitleg moet @-The_Mask- het maar overnemen, die heeft echt kennis van zaken; ik niet zo zeer :)

Edit: efficiëntie tussen beide voedingen is overigens verwaarloosbaar, ligt vaak op 1 á 2 procent verschil (idle, load etc.).

[ Voor 5% gewijzigd door stin00 op 15-05-2017 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

stin00 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:12:
[...]
- Zodra de fans beginnen te draaien is de RM750X vanaf >300w zo'n 2db 'luidruchtiger en wint de RM550X.
- Pas rond een zeer hoog vermogen van 500w, hetgeen je nooit zal halen, zal de RM750X weer 'stiller' zijn.
Mooie post, daar heb ik al wat aan. Beetje jammer alleen dat ik zelf niet zo diep op de site van Corsair heb gekeken, excuus :P

Dan neig je aan de ene kant toch naar de 750 Watt aangezien die meer de fan op idle zal laten staan dan de kleinere broertjes. Die 2 dB meer volume is te verwaarlozen, dat zijn waardes die het menselijk oor net op kan pikken en als ze het al oppikken dan zullen ze dit niet kunnen ervaren als harder. Waarbij het gehele punt over hoorbaar natuurlijk weer terugkomt in jouw betoog dat de kleinere voedingen al sowieso stiller zijn dan de gemiddelde CPU- dan wel GPU-koeling. De 20 of 22 dB die ik terug zie in de grafieken is inderdaad echt verwaarloosbaar. Punt is wel dat het op een gegeven moment lange e-penis wordt om voor de 750 Watter te kiezen waar de 550/650 al mogelijk genoeg is? Kan ik dat tientje of wat extra beter in een Noctua fan steken, of desnoods een broodje döner :9~

Maar zou 550 Watt dan ook genoeg zijn met de nu nog niet zuinige HD 6900-serie in de PC? Want dan wordt het gewoon de RM550x dan wel RM650x als die echt nodig zou zijn. De RM750x is gewoon niet nodig en de betere koeling die ik bedacht te hebben is dus te verwaarlozen.

Aargh, keuzes O-)

Edit:
[...]
Het voordeel van de RM750X is dat je relatief veel kans hebt dat de fan zelfs onder load niet zal draaien, die 300w vermogen ga je namelijk zelden aantikken in mijn ogen.
Met een HD6950 dus mogelijk wel aangezien die al 260 Watt trekt onder load...

[ Voor 29% gewijzigd door FeaR op 15-05-2017 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Hackus schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 12:27:
[...]
PSAP-J3

voeding vervangen en systeem loopt weer als een treintje.
de boel wat opgeschoond en 2gb erbij geprikt ;)
Ja dat is ook wel een voeding die je wil vervangen. Het was al geen echt goede voeding en na zoveel jaar zou ik hem sowieso niet meer gebruiken.

http://www.hardwaresecret...60-w-power-supply-review/ is dezelfde voeding op de passieve power factor correctie spoel na die deze voeding niet heeft en die van jouw wel.
Borromini schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 16:16:
[...]

Dat van die fan, is dat ook van toepassing op de 450W-uitvoering van de Bitfenix?
De 450W en 550W versies hebben een fan met lagere maximale draaisnelheid en daarom ook lagere minimale draaisnelheid. Deze twee voedingen zijn dan ook duidelijk stiller. Kwaliteit van de fan is echter hetzelfde en dus een beetje onbekend.

[ Voor 27% gewijzigd door -The_Mask- op 15-05-2017 15:39 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 21:44

auto660

1991 240 GL Brick

@-The_Mask-
Zou ik even voor 2 minuten jou aandacht mogen hebben voor een TFX voeding die ik nog heb liggen? Ik wil hem in een systeem gaan gebruiken met een AMD A10 APU. Dit systeem heeft verder geen cruciale taak of zal geen belangrijke data bevatten. Het is puur een HTPC welke een paar uur in de week gebruikt zal worden. Omdat het nogal omslachtig is om hier weer alle foto's te uploaden en alle specs van de voeding op een rijtje te zetten zou ik je graag doorverwijzen naar de badcaps thread die ik heb gemaakt:
http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=62189
Hoeveel vermogen zal deze voeding echt kunnen leveren? Want dat label is gewoon een uit de lucht gegrepen stukje onzin. Alvast bedankt ;)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
[...]

De RM750X is alleen stiller tot aan 300w verbruik, daarboven produceert hij in theorie meer geluid dan de RM550X. Heb even een plaatje gemaakt met 2 graphs die van Corsair's eigen website komen (aangevuld met wat paint skills):

- De RM550X fan is stil tot 225w vermogen
- De RM750X fan is stil tot 300w vermogen

Conclusie: de RM750X geniet langer van een passieve fan, maar z'n fancurve is vanaf 300w agressiever dan die van de RM550X tot aan ongeveer 500w vermogen.

[afbeelding]

De praktijk is alleen anders.

Afbeeldingslocatie: https://img.purch.com/o/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9EL1AvNTY0MjUzL29yaWdpbmFsL0NMX2Zhbi5KUEc=
http://www.tomshardware.c...-power-supply,4484-5.html

Afbeeldingslocatie: https://img.purch.com/w/600/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9YLzAvNTMxMjUyL29yaWdpbmFsL0NMX2Zhbi5KUEc=
http://www.tomshardware.c...-power-supply,4303-5.html

De praktijk laat zien dat de RM550x eigenlijk altijd de stillere voeding is bij elke belasting bij een intake temperatuur van zo'n 30 graden.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
FeaR schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:33:
[...]

Met een HD6950 dus mogelijk wel aangezien die al 260 Watt trekt onder load...
Jouw volledige PC met HD 6950 erin neemt max ongeveer 260W uit de voeding. Je overschat het verbruik schromelijk met 260W voor alleen de videokaart.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

-The_Mask- schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 19:05:
[...]
Jouw volledige PC met HD 6950 erin neemt max ongeveer 260W uit de voeding. Je overschat het verbruik schromelijk met 260W voor alleen de videokaart.
Je hebt gelijk. Google gaf mij wel de waardes waar we het hier over hebben, maar dat was de totale opname en niet alleen van de HD6950. Iets te snel gelezen vanaf mijn kant. Mooi, wordt het hier ook een RM550x. Neem ik er van de bespaarde tientjes wel een Noctua fan bij voor in de case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
:D welcome to the RM550x-club @FeaR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-09 22:40
Here to :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
auto660 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:25:
Hoeveel vermogen zal deze voeding echt kunnen leveren?
Niet heel veel waarschijnlijk, als je praat over stabiel, binnen de ATX spec dan, maar meten is weten. Een goede kunnen doen is echter een tweede. Ripple meten met en PC eraan gekoppeld gaat niet echt lukken met de snel wisselde belasting van een PC. Zou er trouwens geen nieuwe elco's in solderen, dat is die niet waard. Ook kun je er trouwens voor zorgen dat de ripple (flink) hoger wordt door net weer andere elco's. Dezen gaan normaal gesproken wel enkele jaren mee en hoe eerder de voeding stuk is hoe beter dan moet je hem wel vervangen. :p

[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 19-05-2017 12:09 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga op korte termijn hoogstwaarschijnlijk dit systeem samenstellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1MSI H110M ECO€ 51,50€ 51,50
1Spire Powercube 715€ 30,95€ 30,95
1Crucial CT4G4DFS8213€ 30,86€ 30,86
1be quiet! System Power B8 350W€ 39,-€ 39,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 211,31

Ik wil de mogelijkheid tot het toevoegen van een GPU (denk aan een RX 570 of iets vergelijkbaars qua stroomverbruik) in de toekomst openhouden. Deze voeding is mij aangeraden in DAA maar ik wil toch nog eens horen wat de voedingsexperts hiervan vinden. :) Deze voeding komt op zo'n €44 uit, dat bedrag wil ik als het mogelijk is ongeveer hetzelfde houden, denk aan onder de €50 inclusief. Zijn er nog betere opties of is dit een goede keuze? :? Ik had zelf nog de pricewatch: Antec VP350P gezien, deze zit rond dezelfde prijs maar heeft enkel een 6 pin inplaats van een 6+2 pin voor een toekomstige GPU dus die bied me wat minder mogelijkheden, ik twijfel erover of dat het waard is voor een wat langere levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:57
Enkele maanden geleden een pc gebouwd. Werkte perfect, alleen de stock koeler van intel was matig.
Vanmorgen een noctua koeler geinstalleerd, pc aangezet zonder zijpaneel kijkend of alles werkte! Ging prima.
Computer uitgezet, stroom er even af voor de zekerheid. Zijpanelen eropgeschoven, vastgezet. Stroom erop en toen gebeurde het. Een doffe "plof" en een dode pc.
Ik vermoed sluiting of iets, aangezien de stoppen in de meterkast er ook uitvlogen! Hopelijk alleen de voeding kapot?! Een corsair cx 450m.
Iemand een idee???

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Korkss schreef op zondag 21 mei 2017 @ 13:54:

Ik vermoed sluiting of iets, aangezien de stoppen in de meterkast er ook uitvlogen! Hopelijk alleen de voeding kapot?! Een corsair cx 450m.
Iemand een idee???
Zou best kunnen, een CX450M heeft echter nog garantie aangezien die met 5 jaar garantie komt en nog maar net iets meer dan een jaar op de markt is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:57
-The_Mask- schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:05:
[...]

Zou best kunnen, een CX450M heeft echter nog garantie aangezien die met 5 jaar garantie komt en nog maar net iets meer dan een jaar op de markt is.
Ja klopt, heb m ook nog geen half jaar! Waarschijnlijk is er iets mis gegaan met mijn stekkerdoos, vanuit daar sluiting.
Zit er door zoiets ook nog garantie op de voeding dan? Kan me niet voorstellen aangezien er geen fout in de voeding zat?!

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Korkss schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:18:
[...]

Ja klopt, heb m ook nog geen half jaar! Waarschijnlijk is er iets mis gegaan met mijn stekkerdoos, vanuit daar sluiting.
Zit er door zoiets ook nog garantie op de voeding dan? Kan me niet voorstellen aangezien er geen fout in de voeding zat?!
Het kan meer dan 100 verschillende redenen hebben waarom de voeding is stuk gegaan, is moeilijk tot vaak onmogelijk te achterhalen wat de precieze reden is. Zolang je de voeding dus niet zelf (bewust) hebt gesloopt heb je gewoon garantie.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
@-The_Mask- net de RM550x besteld. Zou vanmiddag hier moeten zijn. Thanks voor het advies. Nu hopen dat deze genoeg is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:58
Sinds het vervangen van mijn oude kapotte GPU (R9 380) voor een R9 390 heb ik last van random black screens. Nu zou dit door de GPU kunnen komen (na RMA als vervanger ontvangen, vermoedelijk een refurb dus), maar ik wil in elk geval graag de PSU kunnen uitsluiten. Is er een eenvoudige manier om je PSU te controleren voor errors?

Misschien ook belangrijk om te vermelden: bij heavy load van de GPU (met Furmark) hoor ik af en toe een droge harde tik uit de computer komen. Dit kan iets met de fans van de GPU zijn, maar ik lees her en der ook dat het kan dat de PSU dit veroorzaakt. Vandaar dat ik de PSU wil nagaan.

(NB: Ik heb mijn geheugen gecheckt met memtest, geen errors, lijkt dus OK)

Daarnaast vraag ik mij af of ik uberhaupt voldoende power heb in de nieuwe situatie, aangezien de R9 390 niet bepaald zuinig is (TDP van 275W).

CPU: i5 6600K
GPU: R9 390 8G
Mobo: Z170
RAM: 2x 4GB DDR4 2400mhz
HD: 1x 1TB 7200
SSD: 1x 256GB
Koeling: 2x 120 mm fans + kraken x31 CPU koeling.

Is mijn pricewatch: Cooler Master GM G650M voldoende in deze situatie? (Edit: per ongeluk GX650 ingevoerd, moet de G650m zijn)

Deze laatste vraag omdat ik het idee heb dat de kennis hier verder reikt dan de power supply calculators, die verschillende adviezen geven, van 450 W tot 680 W.

[ Voor 26% gewijzigd door floriz87 op 23-05-2017 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:45

WCA

Ligt het aan mij, of wordt hetzelfde advies echt 20x per week herhaald in dit topic?

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De Cooler Master GX serie staat bekend als een hele slechte en onbetrouwbare serie. Ook al veroorzaakt die niet het probleem ik zou de voeding sowieso vervangen.

Review van de 750W versie op Hardwaresecrets: http://www.hardwaresecret...50-w-power-supply-review/
Op jonnyGURU.com stond ook nog een review waar deze GX750 er nog veel beroerder uit kwam, maar die review is niet meer online, alleen één waar die er een stuk beter vanaf komt. Zit namelijk ook nogal een grote inconsistentie tussen de verschillende exemplaren, dus het ene exemplaar kan een stuk minder slecht zijn dan de andere.
GreNade schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 10:26:
Ligt het aan mij, of wordt hetzelfde advies echt 20x per week herhaald in dit topic?
Dat was wel het geval voor de huidige topicstart was geschreven, maar is nu niet meer echt het geval.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
-The_Mask- schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 10:48:
[...]

De Cooler Master GX serie staat bekend als een hele slechte en onbetrouwbare serie. Ook al veroorzaakt die niet het probleem ik zou de voeding sowieso vervangen.

Review van de 750W versie op Hardwaresecrets: http://www.hardwaresecret...50-w-power-supply-review/
Bedankt voor je reactie. Ik heb per ongeluk de verkeerde voeding aangegeven zie ik, het gaat om de pricewatch: Cooler Master GM G650M . Geldt daar hetzelfde verhaal voor?

Edit: Zie dat hij op JonnyGuru met een 8.5 wordt beoordeeld - http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=430 .

[ Voor 9% gewijzigd door floriz87 op 23-05-2017 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
floriz87 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 12:43:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb per ongeluk de verkeerde voeding aangegeven zie ik, het gaat om de pricewatch: Cooler Master GM G650M . Geldt daar hetzelfde verhaal voor?

Edit: Zie dat hij op JonnyGuru met een 8.5 wordt beoordeeld - http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=430 .
De GM serie is idd stukken beter, dat is een prima geprijsde mainstream serie. Niet al te hoge kwaliteit en prestaties, maar wel een goede prijs/prestatie. Al geld dat dan wel weer minder voor de 650W en 750W versies omdat die eigenlijk alleen nodig zijn bij twee high-end videokaarten in SLI of CrossFire. En als je twee high-end videokaarten kunt betalen moet een high-end voeding er natuurlijk ook wel inzitten.

Wat betreft de random black screens, het meest logische is gewoon weer een defecte videokaart, maar een defecte voeding is ook zeker niet uitgesloten. Zelf echter de voeding testen zit er niet in, ook de winkel waar je hem gekocht hebt kan dat niet. Geen idee waar je hem gekocht hebt overigens, maar in NL is er geen die het kan testen zo ver ik weet.

Enige wat je dus kunt doen is de videokaart testen in een andere PC, andere videokaart testen in de huidige PC. Voeding testen in een andere PC en andere voeding testen in de huidige PC. Dan komt normaal gesproken de oorzaak wel naar boven.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
-The_Mask- schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:14:
[...]

De GM serie is idd stukken beter, dat is een prima geprijsde mainstream serie. Niet al te hoge kwaliteit en prestaties, maar wel een goede prijs/prestatie. Al geld dat dan wel weer minder voor de 650W en 750W versies omdat die eigenlijk alleen nodig zijn bij twee high-end videokaarten in SLI of CrossFire. En als je twee high-end videokaarten kunt betalen moet een high-end voeding er natuurlijk ook wel inzitten.

Wat betreft de random black screens, het meest logische is gewoon weer een defecte videokaart, maar een defecte voeding is ook zeker niet uitgesloten. Zelf echter de voeding testen zit er niet in, ook de winkel waar je hem gekocht hebt kan dat niet. Geen idee waar je hem gekocht hebt overigens, maar in NL is er geen die het kan testen zo ver ik weet.
Dank voor het meedenken. De voeding lijkt me inderdaad zeer ongebruikelijk, aangezien ik hiervoor nooit problemen heb gehad. Nu realiseer ik me dat de 390 een slurper is, maar dan verwacht je problemen onder heavy load, en dat is niet per se het geval.
-The_Mask- schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:14:
[...]

Enige wat je dus kunt doen is de videokaart testen in een andere PC, andere videokaart testen in de huidige PC. Voeding testen in een andere PC en andere voeding testen in de huidige PC. Dan komt normaal gesproken de oorzaak wel naar boven.
Daar was ik al bang voor. En daar heb ik de middelen/tijd niet voor. Bovendien is de kans dat het de voeding is dermate klein dat ik daar niet aan ga beginnen ;). Videokaart gaat RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Lampuhkap schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 09:58:
@-The_Mask- net de RM550x besteld. Zou vanmiddag hier moeten zijn. Thanks voor het advies. Nu hopen dat deze genoeg is :P
Idem hier. N.a.v. de temperatuurgrafieken uit -The_Mask- in "Voeding advies en informatie topic - Deel 33" nog een paar reviews gelezen over andere voedingen, maar die scoren toch echt stukken minder. Nu nog even wachten op AMD Vega zodat ik de 550 Watt ook kan gaan benutten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
FeaR schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 13:49:
[...]

Idem hier. N.a.v. de temperatuurgrafieken uit -The_Mask- in "Voeding advies en informatie topic - Deel 33" nog een paar reviews gelezen over andere voedingen, maar die scoren toch echt stukken minder. Nu nog even wachten op AMD Vega zodat ik de 550 Watt ook kan gaan benutten :P
In pagina 9 van de review vind je ook een grafiek van de gemiddelde geluidsoutput van de voeding in vergelijking met anderen. Zegt niet alles, maar wel veel, van de beste meest stillen kun je dus dan ook de volledige review opzoeken.

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/D/D/564241/gallery/Result-36-36_Average_Noise_Output_w_600.JPG
http://www.tomshardware.c...-power-supply,4484-9.html

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

-The_Mask- schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 15:36:
[...]
In pagina 9 van de review vind je ook een grafiek van de gemiddelde geluidsoutput van de voeding in vergelijking met anderen. Zegt niet alles, maar wel veel, van de beste meest stillen kun je dus dan ook de volledige review opzoeken.

[afbeelding]
http://www.tomshardware.c...-power-supply,4484-9.html
De Corsair is binnen. Wel even wennen als je van een 850 Watt Cooler Master Real Power M850 komt. Die is vele malen groter en zwaarder. Valt wel op dat ook fiks wat kabels gebundeld zijn. Bij de Cooler Master was het voor elke PCI-e 6 of 8 pin een losse kabel van de voeding naar de grafische kaart, bij de Corsair is het een daisy chain. Straks eens inbouwen en genieten van 80+ Gold, volledig modulair (ik heb nu ergens een 4 pins CPU bungelen) en als het goed is dus heel stil 8)

Edit:
Voeding gemonteerd. Wel even wennen dat ik nu haast elke aansluiting op de voeding moet gebruiken, maar soit. Enige echte minpunt van de voeding vind ik de 6 + 2 PCI-e kabels. Dat ziet er met een grafische kaart die 2 x 6 nodig heeft toch wel wat rommelig uit. Maar WTF wat een stilte! Nooit geweten dat mijn Cooler Master zo'n luidruchtige voeding was.

[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 24-05-2017 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een stille en stabiele flexATX-voeding, maar uit de vorige draadjes maak ik op dat de meeste niet zo stil zijn vanwege de kleine 40mm fan. Dat is jammer, want ik heb een leuke mini ITX-kast gevonden die ik graag zou gebruiken voor de volgende configuratie voor grafisch werk (InDesign, Lightroom, etc.):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 179,90€ 179,90
1Gigabyte GA-H170N-WIFI€ 133,98€ 133,98
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 106,95€ 106,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 94,-€ 94,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 514,83

Qua vermogen ben ik daarom op zoek naar een 300 - 350 watt flexATX-voeding. In de pricewatch is niet zoveel keuze, behalve de Seasonic van 300 watt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Seasonic SSP-300SUG€ 61,17€ 61,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 576,-

Daarom nog even verder gezocht, en via via kom ik nog op deze twee (400 watt):Ik betwijfel of dit een goede keuze is. Kan ik niet gewoon beter op zoek gaan naar een andere form factor of zijn er wel degelijk stabiele en stille flexATX-voedingen te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
@Verwijderd Welke behuizing heb je gevonden?
Overige onderdelen zoals het moederbord en de CPU heb je al in het bezit?

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 25-05-2017 23:23 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 23:23:
@Verwijderd Welke behuizing heb je gevonden?
Ik kom er zojuist achter dat de behuizing die ik op het oog heb helaas is uitverkocht...
Overige onderdelen zoals het moederbord en de CPU heb je al in het bezit?
Nee, ik heb nog geen enkel nieuw onderdeel. Pas als ik overal zeker van ben ga ik over tot aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
@Verwijderd In dat geval Skylake is EOL en opgevolgd door Kaby Lake. Ryzen is ook kijken waard, al zijn de huidigen zonder IGP en zijn ITX moederborden ook nog niet (goed) beschikbaar. Mocht je trouwens geen videokaart gaan gebruiken kijk dan ook eens naar moederborden met ingebouwde voeding dan heb je alleen maar een adapter nodig. Zonder videokaart kun je trouwens ook aan een PicoPSU denken, ook geheel geruisloos. Ook het STX formaat kan erg interessant zijn, maar ook dat is net nieuw en daarvan zijn ook nog niet heel veel producten beschikbaar.

STX moederborden
STX behuizingen

[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 25-05-2017 23:44 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:57
Heren, ik heb advies nodig wat is de beste weg wbt. het afhandeling van een defecte Corsair AX850, de PC start niet meer op, deze tijdelijk vervangen door een anderen Corsair CX430 die ik nog had liggen en de PC functioneert weer naar behoren. (kom enkel een PCie aansluiting tekort)

De AX850 heb ik gekocht op 6 juli 2012 en blijkt dat ik 7jaar garantie heb, (gelukkig)
Is het nu het beste om deze MyCom aan te bieden voor garantie (daar waar ik hem gekocht heb) of om dit via een RMA bij Corsair te regelen, wat is wijsheid in deze…

Mocht dit allemaal tot niets leiden kijk ik naar de Corsair RM550/650x als vervanging, of hebben jullie nog betere adviezen… thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
In principe is garantie via de winkel, maar in het geval van Corsair kan dat ook prima direct via hun. Ze hebben een vestiging hier in NL waar je hem naar toe kunt verzenden. Is wel zo dat de garantie weg is bij Mycom als je een andere voeding hebt gekregen via Corsair, het is immers dan een nieuw exemplaar met ander serienummer. Maar dat mag niet echt een probleem zijn, omdat de garantieafhandeling direct via Corsair schijnbaar erg goed is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Aanvullend: inderdaad via Corsair een RMA regelen, dit gaat namelijk (meestal) vele malen sneller dan via de winkel. Via https://corsair.secure.force.com/home/home.jsp kan je een ticket aanmaken waarin je aangeeft dat de voeding kapot is en je dit hebt uitgesloten door een andere voeding aan te sluiten (uiteraard in het Engels). Vergeet niet direct je factuur te uploaden bij het supportticket zodat ze kunnen zien dat je binnen de garantie zit.

Heb zelf zeer goede ervaringen met Corsair RMA's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@-The_Mask- Ik ben gebonden aan Intel vanwege enkele Mac-toepassingen die ik ga gebruiken. AMD is dus geen optie, helaas. STX is nu te klein, omdat ik de optie voor een videokaart op een later moment wil openhouden.

Volgens de calculator heb ik een flexATX PSU nodig van 300 watt (incl. videokaart). De Seasonic zou dan voldoende vermogen moeten hebben, of moet ik een ruimere marge aanhouden van 350 watt?

Overigens bij een full load maakt de fan 10.000 omwentelingen per minuut en ik kan me daarom niet voorstellen dat het geluidsniveau 25 db blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 21:35:
omdat ik de optie voor een videokaart op een later moment wil openhouden.

Volgens de calculator heb ik een flexATX PSU nodig van 300 watt (incl. videokaart).
De Seasonic zou dan voldoende vermogen moeten hebben, of moet ik een ruimere marge aanhouden van 350 watt?
Welke videokaart?
Overigens bij een full load maakt de fan 10.000 omwentelingen per minuut en ik kan me daarom niet voorstellen dat het geluidsniveau 25 db blijft.
Afhankelijk van hoe je meet, 25dB gemeten van een paar kilometer afstand kan een heel luidruchtig iets zijn, maar vanaf 1cm gemeten is het heel erg stil. Aangezien iedereen op een andere manier meet kan je dus niet zoveel met de dB opgave van producten. Maar een 10.000RPM fan ook al is het maar 40mm ga je duidelijk horen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog geen idee welke kaart. Misschien is het niet echt nodig met een Core i5 en IGPU voor alleen RAW-processing. Het scheelt ook een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Lijkt mij dan beter om dan eerst uit te zoeken, dat maakt de keuze dan namelijk stukken gemakkelijker. Dan zou je zelfs naar iets als de pricewatch: ASRock DeskMini 110 kunnen kijken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfi
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-06 19:14
Hoi,

Ik ben van plan om de Gigabyte Sapphire Pulse Radeon RX 560 4GB te kopen. Mijn PC Specs zijn:

be quiet! System Power 7 - 300W BN140 / BQ SU7-300W
i3 6100
8GB RAM
GA-H110M-S2H Moederbord
2.5 inch SSD
3.5 inch HDD

Zou het genoeg kunnen zijn als de RX 560 erin gooi?

Op de sapphire website staat er 400 Watt Power Supply (Suggestion) en de power consumptie is 90W. Is dit genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nagil
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-02-2022
Speciaal geregistreerd om te zeggen dat mijn voeding het loodje heeft gelegd, heeft bovenstaande user precies dezelfde in zijn/haar PC zitten. De Be Quiet System Power 7 300W dus, helaas 3 maanden na de garantieperiode maar ik ga Be Quiet toch even lief aankijken want ik vind 3 jaar en 3 maanden wel erg aan de vroege kant voor een voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Maysam schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 18:03:

Zou het genoeg kunnen zijn als de RX 560 erin gooi?
Ja, alleen heeft de voeding geen 6 pins PEG connector om de videokaart van stroom te voorzien. Dus je moet een molex naar 6 pins PEG connector erbij kopen of die moet er al bij zitten dat zou ook kunnen. In het geval van een RX 560 is zo'n verloopje redelijk veilig te gebruiken omdat er geen grote stroom overheen zal gaan. Bij videokaarten met hoog verbruik zou zoiets niet echt veilig zijn, maar bij een relatief zuinige RX 560 heb je daar dus niet last van.
Nagil schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 00:09:
Speciaal geregistreerd om te zeggen dat mijn voeding het loodje heeft gelegd, heeft bovenstaande user precies dezelfde in zijn/haar PC zitten. De Be Quiet System Power 7 300W dus, helaas 3 maanden na de garantieperiode maar ik ga Be Quiet toch even lief aankijken want ik vind 3 jaar en 3 maanden wel erg aan de vroege kant voor een voeding.
Ja dat is kort voor zo'n voeding, normaal gesproken mag je toch wel 6 tot 7 jaar probleemloos werken verwachten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
@-The_Mask- en @FeaR Ik heb nog wel even wat te ranten over de RM550x hoor eej.
Ding ziet er prima uit, lekker zwaar dingeetje ook. Voelt kwalitatief goed.
Heerlijk stil, maar wat een (excuse my French) kutkabels zitten erbij zeg.
Je kan wel merken dat hier wat op bezuinigd is.

Lompe redelijk dikke kabels met erg stugge redelijk dikke sleeving.
Zo had ik redelijk wat moeite met de 4 pins CPU plug op zn plek te krijgen.
Ook de PCI-E kabels zien er idd wat rommelig uit als je niet de volle 2x 8 pins gebruikt, maar bijv 1x 6 en 1x 8. Dan hangt er weer zo'n los slurfje aan, minder.
De SATA kabels zijn helemaal om te janken. Ik kan dus niet genoeg apparaten aansluiten aan de kabels. Ik kan mijn 3 van de 4 storage schijven op 1 kabel kwijt.
De BR brander kon ik nu dus helemaal niet aansluiten. En door de positie van de SSD zit ie nu in zn uppie aan een kabel en door zn lengte kan ik er net geen andere apparaten bij prikken.

Kortom, voor die functies zit ik gebonden aan een Cablemod custom cableset die net zo duur is als de voeding.
Gemiste kans van Corsair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nee er is juist niet bespaart op de kabels daarom zijn ze zo stevig. Als erop bespaart was waren het dunne slappe gekleurde kabels. Nu zijn ze volledig zwart omdat dat er beter uitziet. Veel zijn plat uitgevoerd ook omdat dat er beter uitziet dan sleeving. Er zitten condensators in de kabels, voor lagere ripple. Er zitten extra draden tussen voor feedback om betere spanningsregulatie te krijgen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Ik vind de Sata kabels van de rm550x ook jammer, je kan niet echt fatsoenlijk een ssd op de achterkant van je mobo aansluiten omdat er geen stekkers aanzitten die aan het uiteinde van de kabel zitten. Je hebt dus best wel veel stress op je powerconnector van je ssd zitten omdat de kabels er tegenaan drukken

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je kunt de draden gewoon volledig ombuigen in een bocht van 90 graden en ze vervolgens met een tie-wrap vast zetten. Dan heb je wel stress op de draden, maar die hebben daar geen moeite mee en niks op de power connector van de SSD die daar wel moeite mee heeft.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:46

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Hoi allen,

Ik ben toevallig op dit topic gestuit en nu vraag ik me eigenlijk af of ik een voeding heb waarvoor het wellicht tijd is om deze te vervangen.

Heb momenteel de Seasonic S12G-550W en deze is ongeveer 5 jaar oud. De voeding voorziet mijn Gaming 5 moederbord met I5 4670K en MSI R9 290 van prik. Met wat randzaken zoals SSD's een fancontroller + fans.

Ik merk overigens niet dat er iets met de voeding aan de hand is. What to do? Als ik voor een nieuwe zou kijken, waar zou ik het best naar kijken? pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W Na de topicstart doorgelezen te hebben lijkt deze mij zeer interessant. Maar levert deze genoeg voor mijn setup? met name omdat mijn videokaart nogal wat slurpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Chrosser schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:59:
Hoi allen,

Ik ben toevallig op dit topic gestuit en nu vraag ik me eigenlijk af of ik een voeding heb waarvoor het wellicht tijd is om deze te vervangen.

Heb momenteel de Seasonic S12G-550W en deze is ongeveer 5 jaar oud. De voeding voorziet mijn Gaming 5 moederbord met I5 4670K en MSI R9 290 van prik. Met wat randzaken zoals SSD's een fancontroller + fans.

Ik merk overigens niet dat er iets met de voeding aan de hand is. What to do? Als ik voor een nieuwe zou kijken, waar zou ik het best naar kijken? pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W Na de topicstart doorgelezen te hebben lijkt deze mij zeer interessant. Maar levert deze genoeg voor mijn setup? met name omdat mijn videokaart nogal wat slurpt.
Waarom zou je die vervangen als ie het nog doet?

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chrosser schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:59:
Hoi allen,

De Seasonic zou makkelijk nog eens 5 jaar mee moeten kunnen. De verwachte levensduur van de voeding is namelijk minimaal 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

GreNade schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 10:12:
[...]

Waarom zou je die vervangen als ie het nog doet?
Wellicht uit voorzorg? Of is dat erg overdreven. De meeste voedingen zouden een levensduur van ongeveer 5 jaar hebben, soms 7 jaar. Liever een voeding uit voorzorg vervangen dan mijn pc naar de vaantjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Chrosser schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 10:48:
[...]

Wellicht uit voorzorg? Of is dat erg overdreven. De meeste voedingen zouden een levensduur van ongeveer 5 jaar hebben, soms 7 jaar. Liever een voeding uit voorzorg vervangen dan mijn pc naar de vaantjes
Uit voorzorg. tja. Ik schat de kans dat je huidige voeding je pc in de komende 5 jaar naar de vaantjes helpt minder dan 1 op de 1000.
Ik schat de kans dat je pc de komende 5 jaar een probleem krijgt veel hoger dan 1 op de 1000. Maar dat het dan aan de voeding ligt is onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Chrosser schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 10:48:
[...]

De onderdelen welke echt aan slijtage onderheven zijn, de condensators en het fanlager zijn bij deze voeding van hoge kwaliteit. Daarmee moet de voeding prima 10 jaar meekunnen. Natuurlijk kan die morgen stuk zijn, maar de kans dat dat gebeurt bij een net nieuwe voeding is groter. Als er een productiefout in de huidige voeding zat, had je er waarschijnlijk al last van gehad en de kwaliteit is hoog genoeg om nog prima 5 jaar mee te gaan. Bij een voeding van hoge kwaliteit is de kans op problemen vaak vooral het eerste jaar en dat komt dan door productiefouten zoals bijvoorbeeld een slechte soldeerverbinding.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Bedankt voor jullie toevoegingen! Dan zie ik er wellicht nog vanaf. En verleg ik de focus naar een andere videokaart (met name die stiller en energiezuiniger is onder load)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:23
@Lampuhkap Op de datasheet staan de lengtes van de kabels. Had je dus van tevoren kunnen weten dat ze te kort zijn voor jou.

@GreNade Op de datasheet zie ik toch echt een stekker aan het eind van de SATA kabel dus ik snap niet wat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

chim0 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 06:04:
@Lampuhkap Op de datasheet staan de lengtes van de kabels. Had je dus van tevoren kunnen weten dat ze te kort zijn voor jou.

@GreNade Op de datasheet zie ik toch echt een stekker aan het eind van de SATA kabel dus ik snap niet wat je bedoelt?
Die zit er wel, maar die is haaks. Heb je niets aan bij een ssd aan de achterkant van je moederbord

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 16:35
Mask, ik hoop weer van je ongeëvenaarde kennis gebruik te mogen maken, ik heb 2 vraagjes :)

Asrock Z77 Extreme3
Core i5-3330
MSI GTX960 4GB
8GB DDR3
2 HDD's
1 SSD
CCFL setje

De voeding, XFX Pro 550W Core Edition is stuque. Ben op zoek naar een degelijke, modulaire vervanger met capaciteit over voor evt. upgrades in de toekomst, zit nu tijdelijk een Corsair VX450 van mij in.

Heb je toevallig ook enig idee wat voor fabrieksgaranties XFX geeft? Ik kan dat op hun website nergens terug vinden (alleen als je in Amerika of Canada woont). Voeding is van juli 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
FastFred schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:07:

De voeding, XFX Pro 550W Core Edition is stuque. Ben op zoek naar een degelijke, modulaire vervanger met capaciteit over voor evt. upgrades in de toekomst, zit nu tijdelijk een Corsair VX450 van mij in.
Corsair RM550x? Dan moet je de komende 10 jaar iig goed zitten, zit 10 jaar garantie op en Corsair heeft een vestiging in NL waar je RMA's naar toe kunt sturen.
Heb je toevallig ook enig idee wat voor fabrieksgaranties XFX geeft? Ik kan dat op hun website nergens terug vinden (alleen als je in Amerika of Canada woont). Voeding is van juli 2013.
Wat zegt de webshop waar je hem gekocht hebt?
Anders http://www.xfxsupport.com/Account/Login.aspx denk ik, zou 5 jaar garantie op moeten zitten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@-The_Mask- Huh, Corsair RM550X? Misverstandje?

PC is van m'n neefje, voor hem gebouwd in juli 2013. Defecte voeding is XFX Pro 550W Core Edition. Ik had nog een Corsair VX450 op de plank liggen dus heb die er voor tijdelijk ingezet, niet ideaal want videokaart had 8-pins nodig en voeding had alleen 6-pins en had geen verloopje bij de hand, maar hij doet het er wel om.

Webshop is Alternate, 2 dagen geleden een support ticket ingediend met die vraag, nul reactie tot dus ver.

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 09-06-2017 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
FastFred schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:53:
@-The_Mask- PC is van m'n neefje, voor hem gebouwd in juli 2013. Defecte voeding is XFX Pro 550W Core Edition. Ik had nog een Corsair VX450 op de plank liggen dus heb die er voor tijdelijk ingezet, niet ideaal want videokaart had 8-pins nodig en voeding had alleen 6-pins en had geen verloopje bij de hand, maar hij doet het er wel om.
Misschien is een Corsair RM550x dan wat overdreven, of wordt de voeding wel de komende 10 jaar nog gebruikt? Anders zou een voeding als de pricewatch: Corsair Vengeance 400W of pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W ook prima kunnen. be quiet! is de stillere en de Corsair degene van de hogere kwaliteit.
Webshop is Alternate, 2 dagen geleden een support ticket ingediend met die vraag, nul reactie tot dus ver.
Tja Alternate en service dan zijn geen bekenden van elkaar. Maar anders kun je ook nog een mail sturen naar de klantenservice of ze opbellen. https://www.alternate.nl/Help/ALTERNATE/Contact

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Oh, je bedoelt als vervanger de RM550X :X

Ben al 12 jaar klant bij Alternate, voor vele duizenden euro's besteld door de jaren heen, service is/was altijd super, dit is echter wel de eerste keer in jaren dat ik er gebruik van heb moeten maken.

[ Voor 12% gewijzigd door FastFred op 09-06-2017 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik ga mijn vraag hier ook maar eens neerplempen. :P

Ik zit nu al een tijdje met een interessante casus. Sinds ik naar Ryzen overstapte heb ik last gekregen van vibraties. Mijn PC staat naast mijn bureau, bij zo'n extra hoekje voor een kast, en is dus verbonden aan mijn bureau. Het was nooit echt 100% stil, maar goed genoeg. Nu heb ik behalve wat geluid, ook last van vibratie van mijn bureau, en dat hoor ik ook. Het is ook willekeurig en lijkt afhankelijk te zijn van temperatuur. Nu het wat warmer wordt, heb ik er meer last van. De voeding zit bij idle gebruik zoals browsen op het randje van net wel, net niet. Soms zet ik mijn PC aan en dan hoor ik echt helemaal niks, andere keren hoor ik het meteen. Dan trilt mijn bureau weer een beetje, dan is alles weer stil.

Dit alles in de combinatie met autist zijn, en dit soort prikkels die mij mateloos kunnen irriteren, doet mij besluiten om mijn voeding maar te gaan vervangen. De voeding zelf is nu ongeveer 5 jaar oud. Laatst nog met een persluchtfles van stof ontdaan, en dat deed ook niks.

Nu ben ik niet helemaal hopeloos als het om tech gaat, dus heb ik allang een shortlist van voedingen van kwaliteit etc.

#ProductPrijsSubtotaal
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,18€ 79,18
1BitFenix Whisper BWG550M€ 89,30€ 89,30
1Corsair RM550x€ 91,25€ 91,25
1Corsair TX550M V2€ 76,-€ 76,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 335,73

Ik zoek eigenlijk naar een voeding waar de ventilator gewoon uit staat tijdens idle en lichte loads, ook al is het warm. Qua CPU loopt mijn Ryzen 1700 nu op 3,5ghz 1,26v. Ik denk dat ik nog wel naar 3,6 of 3,7ghz zal gaan, en dat is het wel. Geen behoefte aan het maximum. Qua GPU heb ik een Sapphire Nitro RX580 in de bestelling staan, mocht deze ooit geleverd gaan worden. Die ga ik denk ik niet overclocken, en waarschijnlijk ook na een halfjaar al vervangen/doorverkopen voor een Vega GPU, mochten ze ooit nog uitgebracht worden. :+

Alles bij elkaar neig ik naar de RM550x. Dit vanwege garantie, kwaliteit, kennelijk zeer stil, en ook eventueel Vega of een opvolgende GPU die een gooi gaat doen naar het record van Fermi qua getrokken vermogen, etc. Ben helaas wel een hopeloze perfectionist en vraag me af of ik geen detail over het hoofd zie dat toch de doorslag geeft voor Bitfenix, de 450 of 550w versie. :)

Oh en als je vindt dat ik me hier opstel een onnodige mierenneukerige zeikerd en gewoon de RM550x moet kopen, dan mag je dit ook zeggen. :+

Oh en mijn huidige build. :)
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 320,95€ 320,95
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 115,95€ 115,95
1MSI R7950 Twin Frozr 3GD5/OC€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 52,01€ 52,01
1WD Blue SATA 3 Gb/s, 500GB€ 63,30€ 63,30
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16R€ 145,50€ 145,50
1Seasonic M12II 520W€ 79,92€ 79,92
1Samsung 830 series SSD 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 777,63

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Semi-passief is eigenlijk alleen nuttig om een niet al te goede fan te maskeren. Als je eens een high-end voeding van be quiet! neemt dan merk je dat vanzelf. be quiet! heeft voedingen waarvan de fan rond de 200 RPM draait hoor je zelfs niet als je je oor erop legt.

Veel semi-passieve voedingen zijn overigens nog veel irritanter dan gewoon actief gekoelde voedingen. Dit omdat de fan bij lichte belasting wel eens continue aan en uitspringen en dat aanspringen dan doet op een duidelijk hoorbaar niveau.

De Corsair RM550x is overigens een uitzondering, deze voeding heeft een microcontroller voor fan aansturing om te voorkomen dat de continue in en uit schakelt en ook een fan welke zo langzaam kan draaien dat je hem niet hoort op het langzaamste niveau. Daarmee is de Corsair RM550x ook de beste keuze voor jouw systeem.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

-The_Mask- schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:18:
Semi-passief is eigenlijk alleen nuttig om een niet al te goede fan te maskeren. Als je eens een high-end voeding van be quiet! neemt dan merk je dat vanzelf. be quiet! heeft voedingen waarvan de fan rond de 200 RPM draait hoor je zelfs niet als je je oor erop legt.
Dat hoeft nu ook weer net niet. De stock koeler van mijn 1700 is al eng genoeg. Die hoor ik ook alleen als ik mijn oor er zowat tegenaan leg. (echt, die stock koeler is zo goed, ongekend voor een stock koeler :P )
Veel semi-passieve voedingen zijn overigens nog veel irritanter dan gewoon actief gekoelde voedingen. Dit omdat de fan bij lichte belasting wel eens continue aan en uitspringen en dat aanspringen dan doet op een duidelijk hoorbaar niveau.

De Corsair RM550x is overigens een uitzondering, deze voeding heeft een microcontroller voor fan aansturing om te voorkomen dat de continue in en uit schakelt en ook een fan welke zo langzaam kan draaien dat je hem niet hoort op het langzaamste niveau. Daarmee is de Corsair RM550x ook de beste keuze voor jouw systeem.
Dat van semi passief vermoede ik ook al. Ik zou echt knettergek worden als het steeds aan en uit gaat. Nu heb ik al steeds net meer en minder, dus ik weet al een beetje hoe het is. Van de Corsair die met een microcontroller werkt wist ik ook al. Dan pak ik deze gewoon, dus bedankt. :Y
Het zal ruim voldoen en ik doe gewoon moeilijk. :+

PS: hoor nu ook bij de RM550x club. 8) *O*

edit: nou, experiment geslaagd. Hoor niks meer. _/-\o_

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
chim0 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 06:04:

Das allemaal leuk en aardig, maar als voor de gemiddelde mid-tower (ik heb een Fractal Design R5 Titanium) kom je gewoon plek te kort als je een beetje goed bezet systeem hebt. Je kan de optical aansluiten op 1 kabel en verder niets als je de HDDs op de onderste cage hebt. Zelfde met de SSD's. Die zitten aan de achterkant van het mobo, daar kan je er dan misschien 2 aansluiten, maar verder dan ook helemaal niets, want je kan met aansluiting 3 van je kabel niets vanwege de lengte van de kabel.

Is gewoon heel onhandig gedaan. De spacing op de kabel qua aansluitingen is wat vreemd (je krijgt echt hele rare lussen op de kabels). Al met al een vreemde kabels. Kan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mic2000
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-07 21:53
Hoi hoi,
Als eerste @-The_Mask-, thanks voor je uitgebreide uitleg!

Ik heb nog nooit een computer in elkaar gebouwd, dus bij deze voor het eerst. Ik heb de desktop-guide (die uit Maart 2017) een beetje aangepast.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 65,-€ 65,-
1MSI H110M ECO€ 49,50€ 49,50
1BitFenix Neos Zwart/Zilver€ 37,-€ 37,-
1HP 22es Zilver, Zwart€ 125,20€ 125,20
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 19,90€ 19,90
1BitFenix Comrade & Neos Window - Zwart€ 8,89€ 8,89
1Scythe Slip Stream 800rpm, 120mm€ 5,74€ 5,74
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 59,90€ 59,90
1be quiet! Pure Power 10 CM 500W€ 59,99€ 59,99
1Samsung 850 EVO 250GB€ 93,50€ 93,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 524,62

Later wil ik er nog een Radeon 570 inzetten die onder load 299 watt vraagt. Samen met een processor (58 watt) en een SSD (10 watt ?) kom ik uit op 367 watt. Misschien nog iets erbij voor in de toekomst dan heb ik aan 400 tot 450 watt genoeg zou ik denken.

Graag wil ik een stille koeling kopen, dus ik zat te kijken naar de "be quiet! Pure Power 10 CM 500W" ipv de Corsair CX450M. Ik houd daar twee vragen bij over:

1. De Corsair heeft 37,4 A over de 12V1 rail, de Be quiet! heeft 28A en op 12V2 rail 20A. Ik zie nu ik nogmaals kijk dat de Corsair ook een single rail is, mag ik aannemen dat ik aan de 28A en 20A rails voldoende heb?
2. Een 500Watt is misschien iets meer overkill dan een 450 watt voeding. Maar mogelijk dat ik later ook nog een betere processor er in zet. Ik vroeg mij af als ik een 500 watt voeding koop en ik vraag met de CPU en SSD maar 68 watt (misschien nog iets erbij van het moederboard), hoeveel watt vraagt de voeding dan van het stroomnet? Zal dit dan ook rond de 68 zijn? Of kom ik alsnog op een zeer hoog vermogen uit?

Alvast bedankt voor jullie hulp _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Mic2000 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 17:43:
Hoi hoi,
Als eerste @-The_Mask-, thanks voor je uitgebreide uitleg!

Later wil ik er nog een Radeon 570 inzetten die onder load 299 watt vraagt.
Ik zou dat stukje van hoe het verbruik van de voeding nog eens lezen, er is namelijk geen enkele RX 570 die ook maar in de buurt van de 300W komt. ;)
SSD (10 watt ?)
Een 10W SSD zal oververhitten zonder koelelement/koelribben. Normale SSD zit dan ook eerder rond de enkele watts.
Graag wil ik een stille koeling kopen, dus ik zat te kijken naar de "be quiet! Pure Power 10 CM 500W" ipv de Corsair CX450M.
Als je de voeding bij Informatique haalt is dat een prima keuze, koop je hem ergens anders dan is die weer een stuk duurder en minder interessant. Dan is de Pure Power 10 400W interessanter.
1. De Corsair heeft 37,4 A over de 12V1 rail, de Be quiet! heeft 28A en op 12V2 rail 20A. Ik zie nu ik nogmaals kijk dat de Corsair ook een single rail is, mag ik aannemen dat ik aan de 28A en 20A rails voldoende heb?
Je kunt gewoon naar het totaal kijken en dat is 40A, vermogen van een enkele rail is normaal gesproken niet interessant om te weten.
2. Een 500Watt is misschien iets meer overkill dan een 450 watt voeding. Maar mogelijk dat ik later ook nog een betere processor er in zet. Ik vroeg mij af als ik een 500 watt voeding koop en ik vraag met de CPU en SSD maar 68 watt (misschien nog iets erbij van het moederboard), hoeveel watt vraagt de voeding dan van het stroomnet? Zal dit dan ook rond de 68 zijn? Of kom ik alsnog op een zeer hoog vermogen uit?
Als je een zware game zit te spelen zal het verbruik uit de voeding rond de 200W schommelen. Bij 200W zal het rendement van een Pure Power 10 (CM) ergens rond de 87% zitten en daarmee dus iets van 230W uit het stopcontact.

De CPU is trouwens niet snel genoeg voor de allerzwaarste games, dus mocht je dat van plan zijn dan zal je in sommige gevallen problemen krijgen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mic2000
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-07 21:53
Thanks voor je uitleg. :Y)

Je hebt gelijk, het is max 200 watt voor de videokaart. Dus dan kom ik ongeveer uit op max 300 watt, dan zou de 400 watt voeding ook al voldoende zijn.

De processor is inderdaad niet snel genoeg, maar die kan ik altijd weer vervangen :). Mijn budget is laag, dus moet het stapje voor stapje uitbreiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
GreNade schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 07:01:
[...]

Die zit er wel, maar die is haaks. Heb je niets aan bij een ssd aan de achterkant van je moederbord
Klopt, die zitten altijd haaks aan het eind. Denk dat er weinig voedingen zijn met een rechte SATA stekker aan het eind. Maar het is ook een redelijk nieuw fenomeen dat je SSD aan de achterkant van je moederbord zit. Voeding makers gaan er nog steeds vanuit dat je harde schijven op de ouderwetse manier in de bays zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

chim0 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 05:21:
[...]

Klopt, die zitten altijd haaks aan het eind. Denk dat er weinig voedingen zijn met een rechte SATA stekker aan het eind. Maar het is ook een redelijk nieuw fenomeen dat je SSD aan de achterkant van je moederbord zit. Voeding makers gaan er nog steeds vanuit dat je harde schijven op de ouderwetse manier in de bays zitten.
Mijn bijna 10 jaar oude corsair tx650 had rechte stekkers op het eind :p

Maarja, ik heb t nu zitten. Zolang het blijft zitten vind ik het ook wel prima

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
GreNade schreef op maandag 12 juni 2017 @ 06:52:
[...]

Mijn bijna 10 jaar oude corsair tx650 had rechte stekkers op het eind :p
Goeie ouwe tijd. O+
Maarja, ik heb t nu zitten. Zolang het blijft zitten vind ik het ook wel prima
Mja, als er maar niet teveel spanning op staat. Zo'n SSD is super fragiel. Breekt zo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejosjos
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-04-2024
Hallo allen,

Ik vroeg mij af of een voeding slecht/defect kan zijn maar toch normale voltages geeft bij testen, of dat ik ondanks 3x checken een te zwakke voeding heb aangeschaft. Ik heb onlangs onderstaand systeem gebouwd:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 222,49€ 222,49
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 113,95€ 113,95
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB€ 313,39€ 313,39
1Cooltek Antiphon Black€ 83,49€ 83,49
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,18€ 79,18
1Samsung 850 EVO 250GB€ 93,50€ 93,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.033,-

Ik kreeg meteen al 2 problemen: Grafisch 'zware' games en applicaties lopen vast (behalve testsoftware als furmark, zal je net zien :/ ), en bij het opstarten heb ik altijd 1-3 'valse starts' van 1 seconde, waarna het systeem uit gaat en opnieuw aangaat voordat het normaal opstart. Power cyclen verhelpt dit laatste tijdelijk.

Na eindeloos troubleshooten op software en alle andere hardware heb ik de PSU vervangen met een Antec Truepower TP750 Blue. Op deze veel zwaardere voeding draait het probleem tot nu toe vlekkeloos (maar je weet natuurlijk nooit zeker of en wanneer het boot-probleem weer toeslaat..).

Ik had berekend dat 450 Watt ruim voldoende is voor dit systeem, het ook nog een keer gecheckt met zo'n online tooltje om voeding uit te kiezen, en het na laten rekenen door iemand anders. Ik heb de orginele voeding doorgemeten met een PSU tester, en de voltages zijn goed. Kan er iets anders mis zijn met de voeding? En zou ik dat zelf kunnen checken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Thejosjos schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 12:41:
Ik heb de orginele voeding doorgemeten met een PSU tester, en de voltages zijn goed.
Er bestaat niet zo iets als een PSU tester. Je hebt wel van die apparaatjes die zo worden genoemd, maar je kan ook een aardappel pakken en daar PSU tester op zetten, vertelt je evenveel. Er is wel iets als een Chroma load test setup, zie bijvoorbeeld hier wat je daarvoor nodig hebt. Zo'n setup kost echter tienduizenden euro's. Een voeding testen is dus ook niet te doen. Enige wat je kunt doen is wat je al gedaan hebt, proberen met een andere voeding.

Maar de voeding kan idd stuk zijn. Jouw voeding lijkt niet om te kunnen gaan met snel wisselde loads. Hier in deze review wordt dat bijvoorbeeld getest. Jouw voeding lijkt hier dus niet goed mee om te kunnen gaan door zijn defect terwijl een statische load prima gaat. Furmark is namelijk vrij statisch, terwijl games en veel andere benchmarks ervoor kunnen zorgen dat het verbruik van een videokaart in enkele milliseconden zo maar meermaals 100W meer of minder kan verbruiken.

Dit defect komt wel eens vaker voor, statische load als Furmark werkt prima, maar snel wisselde loads zorgt voor een crashende of uitvallende PC. En dat terwijl Furmark de meest zware load is die je op een videokaart kunt zetten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Als ie defect is, moet het een maandagochtend model zijn want we hebben het hier over de beste voeding, die er momenteel te krijgen is. Die zou toch moeiteloos met snel wisselende spanning om moeten kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
-The_Mask- schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:19:
De voeding is zeker niet de beste die er te krijgen is.
Je snapt wat ik bedoel. Maar zijn probleem zou toch niet mogen met deze voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maypole
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb een RX 480 en krijg zaterdag een RX 580, beide van MSI. Ik wil deze in crossfire zetten. Mijn huidige voeding is een RM550x. Zou die voeding dat trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06:01
Ik denk dat het net aan wel of niet gaat, maar waarom wil je dat überhaupt? Crossfire wordt slecht ondersteund en levert meer problemen op dan het waard is. Je kunt beter je RX480 dan verkopen (ze leveren nu überhaupt heel veel op) en dan bijvoorbeeld een GTX1070 of 1080 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejosjos
-The_Mask- schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 20:45:

Maar de voeding kan idd stuk zijn. Jouw voeding lijkt niet om te kunnen gaan met snel wisselde loads. Hier in deze review wordt dat bijvoorbeeld getest. Jouw voeding lijkt hier dus niet goed mee om te kunnen gaan door zijn defect terwijl een statische load prima gaat. Furmark is namelijk vrij statisch, terwijl games en veel andere benchmarks ervoor kunnen zorgen dat het verbruik van een videokaart in enkele milliseconden zo maar meermaals 100W meer of minder kan verbruiken.

Dit defect komt wel eens vaker voor, statische load als Furmark werkt prima, maar snel wisselde loads zorgt voor een crashende of uitvallende PC. En dat terwijl Furmark de meest zware load is die je op een videokaart kunt zetten.
Bedankt voor de heldere uitleg :) ik ga er maar een RMA aan wagen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Maypole schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:33:
Ik heb een RX 480 en krijg zaterdag een RX 580, beide van MSI. Ik wil deze in crossfire zetten. Mijn huidige voeding is een RM550x. Zou die voeding dat trekken?
Zolang de RX 580 niet deze is pricewatch: MSI RADEON RX 580 GAMING X+ 8G dan kan het. Die RX 580 heeft namelijk twee PEG connectors nodig, terwijl alle andere MSI versies er één nodig hebben.

Echter is zoals hierboven al aangegeven nu het perfecte moment om de videokaart te verkopen, tegen meer dan dat je er voor betaald hebt. Ik heb mijn R9 290 ook deze week verkocht voor 250 euro terwijl ik hem vorig jaar had gekocht voor 130 euro.

Ik zie trouwens ook in je wenslijstje dat je een pricewatch: Asus Prime B350-Plus als moederbord hebt, maar deze is niet geschikt voor twee videokaarten in CrossFire. Tweede PCI Expres slot heeft niet genoeg bandbreedte beschikbaar. Voor CrossFire wil je een AM4 moederbord met X370 chip, B350 en A320 zijn daar niet geschikt voor.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Thejosjos schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 16:51:
[...]

Bedankt voor de heldere uitleg :) ik ga er maar een RMA aan wagen dan.
Zet er wel even goed bij wat je hebt gedaan, anders krijg je hem misschien weer direct terug van de winkel omdat ze denken dat die niet stuk is. Voor zo ver ik weet is er namelijk ook geen enkele webshop welke de voeding kan testen, ook al zijn sommigen volgens mij in de veronderstelling dat ze het wel kunnen. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejosjos
Goede tip, ik heb er een duidelijke klachtomschrijving bijgevoegd. Ik begreep van de site dat ze onderdelen altijd terugsturen naar de fabriek. Zal wel even duren, maar ik ga er toch van uit dat ze daar hun eigen voedingen wel kunnen controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atillicious
  • Laatst online: 01-09 19:39
Ik heb een klein vraagje, hoe veilig is een 6 pins naar 8 pins pcie verloopstuk?
Heb een klein probleempje met mijn neefje's nieuwe vga, die heeft 1 x 8 pins pcie nodig, maar heeft zelf maar 1 x 6 pins over omdat hij met zijn domme kop de andere kabel is kwijtgeraakt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7400 Boxed€ 178,90€ 178,90
1Gigabyte GA-B250M-D3H€ 84,95€ 84,95
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 319,-€ 319,-
1Cooler Master CM 690€ 0,-€ 0,-
1Crucial CT8G4DFD8213€ 57,95€ 57,95
1Seasonic M12II Evo 520W€ 66,01€ 66,01
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 706,81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
atillicious schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 23:04:
Ik heb een klein vraagje, hoe veilig is een 6 pins naar 8 pins pcie verloopstuk?
Heb een klein probleempje met mijn neefje's nieuwe vga, die heeft 1 x 8 pins pcie nodig, maar heeft zelf maar 1 x 6 pins over omdat hij met zijn domme kop de andere kabel is kwijtgeraakt.
De pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W heeft twee 6+2 pins PEG kabels, dus al zou hij er één kwijt zijn dan kan die gewoon de andere pakken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atillicious
  • Laatst online: 01-09 19:39
My bad 7(8)7 het was de pricewatch: Seasonic M12II 520W
Dus de non-EVO versie die 1 x 6 PEG en 1 x 6+2 PEG heeft.
Maar mijn broer heeft dezelfde voeding waarbij hij maar 2 x 6 PEG nodig heeft. Dus na wat geruil draait de GTX 1060 naar volle tevredenheid.
Eind goed al goed dus d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemiddag dames en heren,
Ik ben op zoek naar een nieuwe voeding , omdat mijn huidige voeding kapot is gegaan.

Ik zoek een?
Een efficiënte en stille voeding.

Wat is je budget?
Rond de 90 euro

Ik heb zelf al naar een paar voedingen gekeken en ik vond corsair wel een goede merk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
CPU: i5 4460
CPU KOELER : Coolermaster tx3i
GPU: Gainward gtx 1060
Ram Crucial Ballistix Sport 8GB
SSD (OS) Samsung 250 gb
HDD Western Digital Blue 1TB
PSU: Corsair VS550
Mobo: Asrock B85 pro 4

Alvast bedankt!
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.