FeaR schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:56:
[...]
Alleen... de prijzen van de Corsair RMx-reeks liggen zo dicht bij elkaar. Op één of andere manier neig ik dan naar een grotere voeding. Iets als een
pricewatch: Corsair RM750x. Voordeel van de 750 Watt ten opzichte van de 550/650 Watt is wel de grotere vorm en daarmee een grotere fan (stiller?). Issue zit vooral tussen de oren zoals je wel kan lezen.
De RM750X is alleen stiller tot aan 300w verbruik, daarboven produceert hij in theorie meer geluid dan de RM550X. Heb even een plaatje gemaakt met 2 graphs die van Corsair's eigen website komen (aangevuld met wat paint skills):
- De RM550X fan is stil tot 225w vermogen
- De RM750X fan is stil tot 300w vermogen
- Zodra de fans beginnen te draaien is de RM750X vanaf >300w zo'n 2db 'luidruchtiger en wint de RM550X.
- Pas rond een zeer hoog vermogen van 500w, hetgeen je nooit zal halen, zal de RM750X weer 'stiller' zijn.
Conclusie: de RM750X geniet langer van een passieve fan, maar z'n fancurve is vanaf 300w agressiever dan die van de RM550X tot aan ongeveer 500w vermogen.
Het voordeel van de RM750X is dat je relatief veel kans hebt dat de fan zelfs onder load niet zal draaien, die 300w vermogen ga je namelijk zelden aantikken in mijn ogen.
'Probleem' hierbij is dat het mierenneuken is. De fan van de Corsair RMX lijn is zo stil dat je hem never gaat horen; je zal altijd je videokaart, casefan en/of CPU fan erbovenuit horen. De voeding is echt letterlijk fluisterstil.
Hier komt bij dat je geen drol hebt aan het extra vermogen, het is echt zinloze over-dimensionering. Die 15 euro extra is natuurlijk peanuts qua extra aanschafprijs, maar het voegt weinig toe. Mogelijk zal een 750w voeding beter verkopen op V&A omdat mensen geen verstand hebben van voedingen en denken 'meer is beter, dus die moet ik hebben; gewoon voor de zekerheid! Wellicht ga ik nog wel CF/SLI draaien!'. Vervolgens wordt in 99% van de gevallen nooit een extra videokaart bijgeprikt. Sterker nog, componenten worden alsmaar zuiniger waardoor toekomstige systemen alsmaar zuiniger worden.
Maar neemt het vermogen van m'n voeding niet af na X jaar? Kan ik daarom niet beter wat extra's nemen? Nee, bij een kwaliteitsvoeding als de RMX serie hoef je je daar echt geen zorgen om te maken. Dat ding levert lachend 10 jaar 550 watt aan vermogen en is tevens overgedemnsioneerd qua componenten.
Als je echter met een extra investering van 15 euro je gemoedstoestand/geweten gerust kan stellen met de RM750X, be my guest of course! Dat zal ik je niet kwalijk nemen. Naja, een klein beetje dan.
Voor verdere technische uitleg moet @Verwijderd het maar overnemen, die heeft echt kennis van zaken; ik niet zo zeer
Edit: efficiëntie tussen beide voedingen is overigens verwaarloosbaar, ligt vaak op 1 á 2 procent verschil (idle, load etc.).
[
Voor 5% gewijzigd door
stin00 op 15-05-2017 15:21
]