-The_Mask- schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 22:55:
Waar heb je deze cijfers weg? Verbruik van de CPU op stock is namelijk zeker niet zo hoog of heb je het over je gehele systeem met alleen de CPU belast? Voor de videokaart geld overigens hetzelfde dat verbruik wijst op een hele PC in plaats van alleen de videokaart.
Rasb Pi in de meterkast aan een P1 kabel. Natuurlijk altijd met een afwijking...
Als ik de Ryzen op 1.187v (auto) z'n stock ding laat doen, trekt hij inderdaad ~70W de rest wegcijferend.
Systeem totaal gaat dan van 65W naar 134W geloof ik. Maar goed, al deze waarden +/- 15%, zonnepanelen maken het ook niet makkelijker zeg maar.
Hoe dan ook, met OC naar over de 4Ghz gaat de CPU dus echt 100W méér uit het stopcontact halen. De sprong in 3.875Ghz naar 3.925Ghz neemt al ~30W extra! (Die heb ik s nachts hertest, zo vreemd vond ik dit resultaat)
Meterkast uitslag; 3.95Ghz 1.368v 1.1v SOC + GTX1080 (1988mhz) @ 107% power limit, furmark 1920x1080 windowed, Prime 27.7 Blend = 465~515W
Meer dan ~110 euro heeft idd niet veel nut voor jou, echt betere voeding krijg je niet.
[...]
De voeding is normaal gesproken wel het meest luidruchtige onderdeel van de PC. Bij het goed belasten van de CPU en videokaart, met CPU overklok kan de Seasonic nu flink hoorbaar zijn. Vooral van het zomer als de kamertemperatuur wat oploopt.
Inderdaad, ik dacht eerst dat het de MSI kaart was, maar als ik ~2 min m'n videokaart stress, maakt het systeem behoorlijk herrie. Gek genoeg is dit nét een stukje minder als ik alleen de CPU stress. Ik wil daar wel graag vanaf zeg maar...
pricewatch: BitFenix Whisper BWG650M bedoel je denk ik. Dat is idd een prima voeding. Enige nadeel is de fan die niet van dezelfde uitstekende kwaliteit lijkt als de rest van de voeding. Wat dat in de praktijk betekend over de levensduur is nog wat afwachten, maar de voeding komt iig met 7 jaar garantie. De voeding is echter niet zo stil als de 450W en 550W versie, doordat de 650W, 750W en 850W versie een type heeft met hogere maximale draaisnelheid en daardoor ook hogere minimale draaisnelheid. De 135mm fan van deze voeding draait minimaal op zo'n 725RPM, moet net hoorbaar zijn in een hele stille PC.
Ai, dat had ik niet door, ik dacht dat ze alleen in de 750 / 850 de "andere" fan hadden geplaatst, die voedingen zien er ook net ander uit zeg maar. Jammer ook dat die dingen net een andere maat gebruiken, waardoor je ook niet zelf gewoon een Silent Wing 3 erin kan gooien, zoals in de Dark Power zit.
Mmm, zag vandaag inderdaad dat de RM650X en 650M inderdaad stiller waren, in één van de reviews. Waarschijnlijk omdat in de 650 Whisper niet een fluister fan zit.
En ohja, Titanium en Platinum zijn niet hetzelfde

. "de standaard" is hier meer bedoeld als "het te verslaan model" voor de competitie. Aldus b.v. Anand. Had eigenlijk besloten één van deze twee te pakken (Plat), maar ik kan er niet op betrouwbare wijze aan komen...
pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 11 650W ook zeker een goede voeding, wel vrij prijzig. Maar je hebt iig een dikke high-end voeding, meer dan genoeg kabels en de kwaliteit van alle onderdelen is meer dan goed genoeg voor meer dan 10 jaar. Helaas is de garantie maar 5 jaar, terwijl de standaard hier 10 jaar is.
[...]
pricewatch: EVGA SuperNOVA 650 P2 is ook een goede voeding idd.
Zou je trouwens de gehele setup kunnen plaatsen, dat maakt het gemakkelijk om te zien wat het beste erbij past.
Mja, inderdaad, beetje té prijzig. Leuk dat je 5+ jaar garantie krijgt, maar tegen die tijd bestaat dit systeem niet meer en wie weet is het weer ATX 1.4 of welke versie dan ook en heb je er weer niets aan.
==
Hardware:
Ryzen 1700 + BQ Dark Rock Pro 3
32GB Corsair LPX 3000cl15
Asus Prime X370
MSI Gaming X 8GB GTX1080
BQ Dark Base 800 case
Samsung 951 256GB M2
Crucial MX300 512GB
Samsung 830 pro 256GB
WD 3TB Black, WD 4TB Red, WD 1.5TB Green, Seagate 2TB 7200
1x Silent wings 3 PWM 140, zelfde 120, ??? op de dark rock in t midden (2 pin?) ?? (Pure Wings 2?) in pwm met splitter op de dark rock boven de ram.
2x front pure wings 2 140 front, split max 8v 3pin.
HDD's moeten er dus uit als er ooit voorin een 280 rad komt. Ik overweeg eigenlijk meer een 120 achterin, 280 bovenin, wellicht één 140 voorin. (met 2 of 3 schijven eronder, NASsen zijn ook niet gratis zeg maar)
==
Heb één BitFenix 650W besteld, maar even aanzien. Weerstandje ertussen om de fan te vertragen is misschien niet zo'n goed idee, net als vervangen, maar ik heb em als gekoopste snel leverbare optie maar besteld, met het oog em anders (overkill) in m'n laatste haswel-R 4790 (non-K) systeem te zetten. Misschien dat dat ook ooit nog een NAS wordt, ik heb geen Seasonic G360W's meer over...
We gaan het zien, hoe goed deze voeding is, en anders is er een mooie vergelijking met de RM650x hier binnenkort. Kreng is alleen bij al m'n lokale leveranciers op!