Voeding advies en informatie topic - Deel 33 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 57.877 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Reca- schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:20:
Zou de be quiet system power 7 300 watt dit ook kunnen trekken? Deze heb ik nog liggen namelijk.
Die voeding heeft geen PCI-e stekkers en die heb je wel nodig voor een GTX 1070.

De Pure Power 10 400w is voldoende maar waarom een budget voeding in een redelijk high-end systeem als jij hebt? Geef iets meer uit voor een echt goede voeding pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M of de 450w variant daarvan als die weer leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Reca-
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-07-2024
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:44:
[...]

Die voeding heeft geen PCI-e stekkers en die heb je wel nodig voor een GTX 1070.

De Pure Power 10 400w is voldoende maar waarom een budget voeding in een redelijk high-end systeem als jij hebt? Geef iets meer uit voor een echt goede voeding pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M of de 450w variant daarvan als die weer leverbaar is.
Wat zou het grote voordeel zijn van de Bitfenix t.o.v. de Be Quiet? Vooral de levensduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
-Reca- schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:25:
[...]

Wat zou het grote voordeel zijn van de Bitfenix t.o.v. de Be Quiet? Vooral de levensduur?
Grote voordeel is de hogere kwaliteit en de langere verwachte levensduur. Garantie is ook langer 3 vs 7 jaar. De be quiet! moet goed zijn voor zo'n 7 jaar en de BitFenix zou wel meer dan 10 jaar mee moeten kunnen gaan.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junketsu
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 09:08
-The_Mask- schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:15:
Ja één die er met kop en schouders boven uit steekt, doordat die de stilste, kwalitatief beste en best presterende SFX voeding is en met een prijs van 90 euro is die helemaal niet duur.
http://www.tomshardware.c...50-power-supply,4512.html
Duur is relatief zullen we maar zeggen :)
Is er nog een alternatief die goedkoper is én kleiner vermogen biedt (wordt dan toch ook efficiënter?). Ik heb tenslotte maar de helft nodig aan energie.
Je hebt echter wel een SFX ATX bracket nodig die komt niet bij de voeding.
pricewatch: Corsair SFX to ATX PSU Adapter Bracket (CP-8920133)
pricewatch: Silverstone SST-PP08B
Goed dat je het zegt, maar volgens mij zit die al bij de case :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Junketsu schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 11:57:
[...]

Duur is relatief zullen we maar zeggen :)
Is er nog een alternatief die goedkoper is én kleiner vermogen biedt (wordt dan toch ook efficiënter?).
Nee ik denk niet dat er een kleine efficiëntere voeding bestaat. Een Cooler Master V550 is wel efficiënter, maar die is iets duurder en dat is niet een kleinere maar grotere voeding. Het rendement (efficiëntie) van een voeding is afhankelijk van de efficiëntiecurve en daar kom je alleen maar achter door goede reviews te lezen. Een 550W voeding kan dus prima zuiniger zijn dan een 300W voeding ook al verbruikt de PC maar tussen de 20 en 100W idle en load.
Ik heb tenslotte maar de helft nodig aan energie.
Ja het is wat overdreven, maar zo kun je ook nog upgraden naar een hele snelle videokaart.

Als je bijvoorbeeld een pricewatch: Silverstone ST45SF (V3.0) neemt dan bespaar je een tientje, maar echt besparen kun je het niet noemen. Want je hebt echt een veel mindere voeding.

pricewatch: Sharkoon SilentStorm SFX Gold 500W is vijf euro goedkoper en ook een stap minder en vijf euro maakt ook niet echt een verschil natuurlijk.

pricewatch: Silverstone SFX Series ST30SF V2.0 is even niet meer leverbaar, maar daar bespaar je drie tientjes. Maar de voeding zelf is wel een stuk minder goed, minder stil en met maar één 6 pins PEG connector heb je ook een stuk minder upgrade mogelijkheden.

Een Kolink SFX voeding kan dan ook nog. Maar bij al deze voedingen moet je je eigenlijk afvragen of je het wel zou doen. Je hebt nu één die werkt en van goede kwaliteit was in die tijd en alle andere voedingen zijn niet van diezelfde hoge kwaliteit. Eigenlijk alleen de Corsair SF450 steekt daar ver boven uit en is een hele goede upgrade en voeding zoals je ook kunt lezen in de review.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junketsu
Oké duidelijk. Dan maar even sparen voor de Corsair SF450, want laten we wel wezen: deze efficientiecurve is wel erg mooi :9~
Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/ext/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9ULzEvNTcxMjg1L29yaWdpbmFsL1Jlc3VsdC0xNS04X0VmZmljaWVuY3lfR3JhcGguSlBH/r_600x450.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okay, ik heb met behulp van DAA dit systeem samengesteld: High-end model/render pc

(In het kort: 6800K, X99-mobo, 32 GB geheugen)

Nu heb ik een financiele meevaller gehad en kan ik in plaats van 3x een 1070GTX plaatsen ook 3x een 1080GTX plaatsen. Wat voor voeding ga ik daarvoor nodig hebben? Ik denk rond de 750 watt? Ik ben geheel onbekend met dat soort wattages. Wat zijn aan te raden voedingen voor wat ik nodig ga hebben? Ik ga niet overclocken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 16:31:
Wat voor voeding ga ik daarvoor nodig hebben? Ik denk rond de 750 watt?
Klopt, vooral echter op letten op het aantal PEG connectors.

Hoe doe je het trouwens met de koeling van de videokaarten. Met twee PCI Express sloten tegen elkaar aan is er nog maar heel weinig ruimte voor een videokaart om voldoende koele lucht te krijgen. Vooral omdat die videokaarten ook nog een backplate hebben. Ik vraag mij af of het dus überhaubt wel past.

Ik zou als ik jouw was een mobo zoeken met meer ruimte zoals bijvoorbeeld de pricewatch: Gigabyte GA-X99-Ultra Gaming En dan de derde videokaart in het onderste PCI Express slot, moet je er alleen wel voor zorgen dat je een grote behuizing hebt voor mobo's langer dan standaard ATX met minimaal 8 PCI(Express) brackets.

pricewatch: Fractal Design Define XL R2 Black Pearl
pricewatch: be quiet! Dark Base Pro 900 (Zwart)
pricewatch: Corsair Obsidian 750D
pricewatch: Nanoxia Deep Silence 5 Rev. B Grijs
pricewatch: Nanoxia CoolForce 2
pricewatch: NZXT H630 Black
pricewatch: Antec Performance One P280 Zwart
pricewatch: Nanoxia Deep Silence 6 Rev.B Zwart
pricewatch: Cooltek W2 Zwart
pricewatch: Nanoxia Deep Silence 1 Rev. B Zwart

Om een paar voorbeelden te geven.

En echt geen maandje geduld? Ryzen gaat namelijk een flinke stap vooruit zijn in vergelijking met wat je nu hebt gekozen zo het nu lijkt. Waardoor dus ook Intel flink met de prijs moet zakken.

Maar wat betreft de voeding, op dit moment is de pricewatch: BitFenix Whisper BWG750M de beste koop, helaas op dit moment even uitverkocht, maar de pricewatch: BitFenix Whisper BWG850M is nog wel verkrijgbaar.

pricewatch: Corsair HX750i is kwalitatief een klein beetje beter, eigenlijk alleen een betere fan. Voor de rest iets efficiënter, 3 jaar langere garantie en ondersteuning voor Corsair Link software waarmee je enkele gegevens kunt uitlezen zoals fan speed, verbruik, spanning en rendement van de voeding.

Al het spul wat hierboven nog staat qua prijs is in mijn ogen het geld niet waard.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:23
Die Industrial/OEM voedingen van Seasonic bijvoorbeeld. Is dat wat om in een gewone PC te stoppen? Zijn gewoon ATX voedingen. Die heb je in allerlei soorten en maten (Bronze en Gold) voor rond de 60 euro. Is vrij prijzig, maar dan staat er bijvoorbeeld "DC to DC converter design (3.3V only)". Is dat goed of moet je DC to DC over de gehele voeding hebben? Jaja, ik blijf hameren op goede, betaalbare 300/350W voedingen voor simpele huis-tuin-keuken PC's. Die zijn er blijkbaar niet terwijl zulke PC's zo vaak voorkomen in mijn "klantenkring" (denk aan oma's, vrienden of kennissen die een simpele huis-tuin-keuken PC zoeken). De Pure Power 10 serie is het ook niet vanwege het slechte ontwerp. Je kan ook bijna geen goede reviews vinden van lage voedingen, omdat het alleen game PC's zijn tegenwoordig, dus dan ga je neigen naar een goede 400/500W voeding, omdat die beter leverbaar is, maar natuurlijk super overdreven is voor zo'n PC. Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junketsu
Kwam na wat zoeken nog deze Chinese Xilence tegen: pricewatch: Xilence Performance C Series XP400

Review - vrij uitgebreid - is er ook te vinden:
http://www.hardwareinsigh...ucing-the-Xilence-XP400R6

Ze zijn er niet onwijs over te spreken, maar weet zelf niet hoe deze zich weerhoud tot een OEM van Seasonic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Junketsu schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 09:55:
Kwam na wat zoeken nog deze Chinese Xilence tegen: pricewatch: Xilence Performance C Series XP400

Review - vrij uitgebreid - is er ook te vinden:
http://www.hardwareinsigh...ucing-the-Xilence-XP400R6

Ze zijn er niet onwijs over te spreken, maar weet zelf niet hoe deze zich weerhoud tot een OEM van Seasonic...
Uuh ik denk dat je deze het beste zo ver mogelijk links kan laten liggen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Xilence is een Duits bedrijf en in 2013 gekocht door Listan waar ook be quiet! onder valt, wat ook een Duits bedrijf is.
Ligt eraan welke Seasonic je pakt, een low-end Seasonic is niet veel beter, maar dit is ook niks voor jouw. Dit is namelijk minder dan dat je nu al hebt.
chim0 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 08:45:
Die Industrial/OEM voedingen van Seasonic bijvoorbeeld. Is dat wat om in een gewone PC te stoppen? Zijn gewoon ATX voedingen. Die heb je in allerlei soorten en maten (Bronze en Gold) voor rond de 60 euro. Is vrij prijzig, maar dan staat er bijvoorbeeld "DC to DC converter design (3.3V only)". Is dat goed of moet je DC to DC over de gehele voeding hebben? Jaja, ik blijf hameren op goede, betaalbare 300/350W voedingen voor simpele huis-tuin-keuken PC's. Die zijn er blijkbaar niet terwijl zulke PC's zo vaak voorkomen in mijn "klantenkring" (denk aan oma's, vrienden of kennissen die een simpele huis-tuin-keuken PC zoeken). De Pure Power 10 serie is het ook niet vanwege het slechte ontwerp. Je kan ook bijna geen goede reviews vinden van lage voedingen, omdat het alleen game PC's zijn tegenwoordig, dus dan ga je neigen naar een goede 400/500W voeding, omdat die beter leverbaar is, maar natuurlijk super overdreven is voor zo'n PC. Zucht...
Een industriële voeding heb je natuurlijk niks aan. Maar nee losse goede voedingen van laag vermogen zijn er eigenlijk niet meer echt.

Maar ik zou zeggen, koop 10 van deze pricewatch: In Win Z638 (Zwart) dat zijn echt goede behuizingen, steviger dan 40 euro behuizingen in de pricewatch, alles schroefloos en met een degelijke voeding. Een voeding op het niveau van een oudere Corsair CX430 van CWT en CX400 van Seasonic.

[ Voor 18% gewijzigd door -The_Mask- op 10-02-2017 11:32 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junketsu
Ik snap de verwarring, maar ik probeerde mee te denken met chim0 :-)
Voor mijn case is het al duidelijk was ik moet halen.
-The_Mask- schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:32:
[...]Xilence is een Duits bedrijf en in 2013 gekocht door Listan waar ook be quiet! onder valt, wat ook een Duits bedrijf is.
My bad, ik dacht dat toch echt in de review te lezen, maar kan het nu ook niet meer terugvinden :F

[ Voor 59% gewijzigd door Junketsu op 10-02-2017 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
-The_Mask- schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:32:
[...]

Een industriële voeding heb je natuurlijk niks aan. Maar nee losse goede voedingen van laag vermogen zijn er eigenlijk niet meer echt.
Ik bedoelde de OEM's. Welke voedingen gebruik jij dan bij een simpel Celeron pc'tje?
Maar ik zou zeggen, koop 10 van deze pricewatch: In Win Z638 (Zwart) dat zijn echt goede behuizingen, steviger dan 40 euro behuizingen in de pricewatch, alles schroefloos en met een degelijke voeding.
Echt zo'n good old stalen kastje. Mja, leuk en aardig maar 6 jaar oud en nauwelijks verkrijgbaar. Maar een Celly kan ook in een Red Bull blikje, dat is het probleem niet. Het gaat me om de voeding.
Een voeding op het niveau van een oudere Corsair CX430 van CWT en CX400 van Seasonic.
De tweede versie van de CX430 bedoel je? Want de eerste versie was echt waardeloos, die gaf bij mij na 2 maanden al de geest. Vind het nog steeds onbegrijpelijk dat iemand als Corsair ooit zo'n voeding heeft uitgebracht.

Maar de nieuwe Pure Powe 10 300W en 350W dus niet doen vanwege het bagger design?

En Chieftec is dat wat? Die iArena ofzo serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
chim0 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:59:
[...]

Ik bedoelde de OEM's. Welke voedingen gebruik jij dan bij een simpel Celeron pc'tje?
Van alles tot adapter met ingebouwde voeding in het moederbord, tot simpele ATX voeding of zelfs Seasonic G-series 360W met UPS. Gewoon afgestemd op de gebruiker dus.
Echt zo'n good old stalen kastje. Mja, leuk en aardig maar 6 jaar oud en nauwelijks verkrijgbaar.
Wat maakt dat uit? Je kunt hem maar bij één tegelijkertijd kopen dus als die nu bij een handjevol winkels of bij tientallen te koop is, één is gewoon genoeg. Dat die 6 jaar oud is maakt weinig verschil als er in die tijd niks beters op de markt is gekomen.
Maar een Celly kan ook in een Red Bull blikje, dat is het probleem niet. Het gaat me om de voeding.
De meeste mensen zitten anders niet te wachten op een plastictastic behuizing vol met krassen en blikken zijpanelen welke door resonantie heel veel geluid maken.
De tweede versie van de CX430 bedoel je? Want de eerste versie was echt waardeloos, die gaf bij mij na 2 maanden al de geest. Vind het nog steeds onbegrijpelijk dat iemand als Corsair ooit zo'n voeding heeft uitgebracht.
Dat zegt alles over jou en niks over de voeding. Of heb je er duizend gekocht welke allemaal binnen 2 maanden stuk gingen, waarna je ze alle duizend RMA hebt gestuurd en de vervangers weer allemaal binnen 2 maanden stuk gingen. Zodat je ze alle duizend zo'n 12 keer RMA hebt gestuurd in het garantietermijn? Denk je niet dat Corsair dan allang failliet zou zijn?

Dat is natuurlijk onzin, want volgens jouw redenering zou dan geen één product betrouwbaar zijn van geen één fabrikant. Maakt dan ook niet uit waar je het over hebt, PC onderdelen, auto's, andere elektronica, gereedschap, noem maar op. Volgens jouw onderbouwing is dan alles bagger omdat overal een kans bestaat dat iets binnen enkele maanden stuk gaat, ook al is dat bij de meeste producten gewoon onder de 1%.
Maar de nieuwe Pure Powe 10 300W en 350W dus niet doen vanwege het bagger design?
Dat heb ik nooit gezegd, ze zijn alleen dezelfde voedingen die we al jaren hebben met nu alleen een andere fan en een extra hoge prijs. Kwalitatief zijn ze gewoon vergelijkbaar met voedingen als de Corsair CX430, CX400 en dus ook de InWin in de Z638 behuizing.
En Chieftec is dat wat? Die iArena ofzo serie?
Dat is minder dan bovenstaande voedingen en is vergelijkbaar met voedingen als de Corsair VS en Cooler Master B v2 serie.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
-The_Mask- schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:04:
[...]
Van alles tot adapter met ingebouwde voeding in het moederbord, tot simpele ATX voeding of zelfs Seasonic G-series 360W met UPS. Gewoon afgestemd op de gebruiker dus.
Wat moet je afstemmen op een omaatje, die een paar uur per week internet en e-mailt? Die kan nog net de aan/uit knop vinden, laat staan dat je het gaat hebben over wat voor soort voeding ze wil.
[...]

Wat maakt dat uit? Je kunt hem maar bij één tegelijkertijd kopen dus als die nu bij een handjevol winkels of bij tientallen te koop is, één is gewoon genoeg. Dat die 6 jaar oud is maakt weinig verschil als er in die tijd niks beters op de markt is gekomen.
Niet echt mijn favoriete winkels, maar ik ga ook geen 10 behuizingen kopen om op voorraad te houden voor als toevallig iemand belt, die een nieuwe PC nodig heeft. Maar grappig dat ik je deze recentelijk nooit heb horen adviseren.
[...]
De meeste mensen zitten anders niet te wachten op een plastictastic behuizing vol met krassen en blikken zijpanelen welke door resonantie heel veel geluid maken.
Krassen en blikken zijpanelen? Ik weet niet waar jij je kasten haalt, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt. Maar ook hier geldt, omaatje kan nog net de aan/uit knop vinden, laat staan dat je het over behuizingen gaat hebben. De PC's die ik bouw voor mensen zal ze een zorg zijn hoe dat ding eruit ziet, als ie maar snel en goedkoop is. En een Celly met een standaardkoeler, een SSD'tje en onboard video zal weinig resoneren, denk ik.
[...]

Dat zegt alles over jou en niks over de voeding. Of heb je er duizend gekocht welke allemaal binnen 2 maanden stuk gingen, waarna je ze alle duizend RMA hebt gestuurd en de vervangers weer allemaal binnen 2 maanden stuk gingen. Zodat je ze alle duizend zo'n 12 keer RMA hebt gestuurd in het garantietermijn? Denk je niet dat Corsair dan allang failliet zou zijn?
Zegt niks over mij want ik heb geen gekke dingen gedaan met die PC. Die voeding was gewoon van slechte kwaliteit en ik heb gewoon pech gehad. Dat heb je volgens mij zelf gezegd en bleek ook uit reviews. Ik heb het over de eerste CX430 he? De latere was wat beter als het goed is. Heb nou e.o.a. oud Aopen ding erin en draait als een tierelier, alleen te weinig SATA aansluitingen. Maar ik ga geen nieuwe kopen, pas bij een nieuwe PC.
Dat is natuurlijk onzin, want volgens jouw redenering zou dan geen één product betrouwbaar zijn van geen één fabrikant. Maakt dan ook niet uit waar je het over hebt, PC onderdelen, auto's, andere elektronica, gereedschap, noem maar op. Volgens jouw onderbouwing is dan alles bagger omdat overal een kans bestaat dat iets binnen enkele maanden stuk gaat, ook al is dat bij de meeste producten gewoon onder de 1%.
Helemaal niet. Als er iemand is die totaal geen waarde hecht aan dingen, ben ik het wel. Dat zeg ik ook tegen mensen. Een computer is gewoon een verbruiksartikel en moet je absoluut geen waarde aan hechten want morgen is ie oud. Maar volgens mij was iedereen het erover eens dat het gewoon een slechte voeding was.
[...]

Dat heb ik nooit gezegd, ze zijn alleen dezelfde voedingen die we al jaren hebben met nu alleen een andere fan en een extra hoge prijs. Kwalitatief zijn ze gewoon vergelijkbaar met voedingen als de Corsair CX430, CX400 en dus ook de InWin in de Z638 behuizing.
Huh? Zelfde als de Pure Power 9 toch en die kwamen niet zo best uit de test?
[...]

Dat is minder dan bovenstaande voedingen en is vergelijkbaar met voedingen als de Corsair VS en Cooler Master B v2 serie.
Oké en Thermaltake? Of ook weer verschillend per model?

Maar chill man, we zijn gewoon aan het praten. Bijna weekend! :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 17:09:
[...]

Klopt, vooral echter op letten op het aantal PEG connectors.

Hoe doe je het trouwens met de koeling van de videokaarten. Met twee PCI Express sloten tegen elkaar aan is er nog maar heel weinig ruimte voor een videokaart om voldoende koele lucht te krijgen. Vooral omdat die videokaarten ook nog een backplate hebben. Ik vraag mij af of het dus überhaubt wel past.

Ik zou als ik jouw was een mobo zoeken met meer ruimte zoals bijvoorbeeld de pricewatch: Gigabyte GA-X99-Ultra Gaming En dan de derde videokaart in het onderste PCI Express slot, moet je er alleen wel voor zorgen dat je een grote behuizing hebt voor mobo's langer dan standaard ATX met minimaal 8 PCI(Express) brackets.

pricewatch: Fractal Design Define XL R2 Black Pearl
pricewatch: be quiet! Dark Base Pro 900 (Zwart)
pricewatch: Corsair Obsidian 750D
pricewatch: Nanoxia Deep Silence 5 Rev. B Grijs
pricewatch: Nanoxia CoolForce 2
pricewatch: NZXT H630 Black
pricewatch: Antec Performance One P280 Zwart
pricewatch: Nanoxia Deep Silence 6 Rev.B Zwart
pricewatch: Cooltek W2 Zwart
pricewatch: Nanoxia Deep Silence 1 Rev. B Zwart

Om een paar voorbeelden te geven.

En echt geen maandje geduld? Ryzen gaat namelijk een flinke stap vooruit zijn in vergelijking met wat je nu hebt gekozen zo het nu lijkt. Waardoor dus ook Intel flink met de prijs moet zakken.

Maar wat betreft de voeding, op dit moment is de pricewatch: BitFenix Whisper BWG750M de beste koop, helaas op dit moment even uitverkocht, maar de pricewatch: BitFenix Whisper BWG850M is nog wel verkrijgbaar.

pricewatch: Corsair HX750i is kwalitatief een klein beetje beter, eigenlijk alleen een betere fan. Voor de rest iets efficiënter, 3 jaar langere garantie en ondersteuning voor Corsair Link software waarmee je enkele gegevens kunt uitlezen zoals fan speed, verbruik, spanning en rendement van de voeding.

Al het spul wat hierboven nog staat qua prijs is in mijn ogen het geld niet waard.
Resumerend:
1. Ik heb meer ruimte nodig voor de koeling van de videokaarten, zowel op het mobo als in de kast
2. De Bitfenix Whisper BWG750M is de beste koop maar slecht leverbaar.
3. De Corsair Linx is ook een goede optie, maar de extra's zal ik niet gebruiken.

Bedankt, dit zijn heel bruikbare tips. Heeft Supermicro niet interessante voedingen in de line-up? Ik hoor niets dan enthousiasts over Supermicro op buitenlandse fora, maar ik zie ze hier in Nederland nooit terug? :?

edit: hoe is de Seasonic X-850 trouwens? Ik lees op Tweakers.net dat Seasonic een van de beste PSU-fabrikanten is, dus ik vind hem wel aanlokkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 20:09:
[...]

Resumerend:
1. Ik heb meer ruimte nodig voor de koeling van de videokaarten, zowel op het mobo als in de kast
Ja, ik vraag mij af of het nu überhaubt past en als het wel past dan kunnen de bovenste en middelste videokaart geen koele lucht krijgen. Daarom een moederbord met meer ruimte tussen de PCI Express slots en het bovenste PCI Express slot moet omhoog zodat er voldoende ruimte is.

Bij de pricewatch: Gigabyte GA-X99-Ultra Gaming zit het bovenste PCI Express slot één standje hoger, zit het twee PCI Express slot twee sloten eronder zodat je één slot ruimte tussen beide hebt. En dan kun je de derde videokaart in het onderste slot plaatsen zodat je ook weer één slot ruimte hebt tussen de tweede en derde videokaart.

Echter als je het onderste PCI Express slot gebruikt voor een videokaart heb je een grotere behuizing nodig, één met minimaal 8 uitsparingen, terwijl 7 standaard is bij een ATX behuizing. Je hebt dus een zogenoemde XL-ATX behuizing nodig die hebben tussen de 8 en 10 uitsparingen.
2. De Bitfenix Whisper BWG750M is de beste koop maar slecht leverbaar.
Klopt, maar de 850W versie is amper duurder en dus een goede tweede keuze.
3. De Corsair Linx is ook een goede optie, maar de extra's zal ik niet gebruiken.
Als je Corsair Link niet gaat gebruiken dan is het voordeel van de Corsair alleen nog maar de drie jaar langere garantie en de betere fan. Voor de rest is de HXi nog wel stiller, maar er zit weinig verschil in kwaliteit en prestaties.
Bedankt, dit zijn heel bruikbare tips. Heeft Supermicro niet interessante voedingen in de line-up? Ik hoor niets dan enthousiasts over Supermicro op buitenlandse fora, maar ik zie ze hier in Nederland nooit terug? :?
SuperMicro zit vooral in de server en workstation business, in de retailmarkt in NL zie je ze weinig. En qua voedingen zijn met meer 1U, FlexATX en redundant modellen dan high-end ATX voedingen.
edit: hoe is de Seasonic X-850 trouwens? Ik lees op Tweakers.net dat Seasonic een van de beste PSU-fabrikanten is, dus ik vind hem wel aanlokkelijk.
Seasonic is een goede fabrikant idd, maar daar zijn er heel wat meer van. De Seasonic X-serie is ook niet interessant, niet beter dan de veel goedkopere BitFenix Whisper Gold serie bijvoorbeeld.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor het advies, dan wordt het dan Gigabyte X99-Ultra Gaming met de Bitfenix Whisper BWG850M. :)

De Nanoxia Deep Silence 5 Rev B ziet er ook goed uit. Ik ga een nieuwe computer bestellen, ik kan niet wachten. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2017 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
chim0 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:37:
[...]

Wat moet je afstemmen op een omaatje, die een paar uur per week internet en e-mailt? Die kan nog net de aan/uit knop vinden, laat staan dat je het gaat hebben over wat voor soort voeding ze wil.
Je moet de klant ook niet vragen wat die wil, als die dat zelf kan beantwoorden dan kunnen ze het systeem ook wel zelf samenstellen.
Niet echt mijn favoriete winkels, maar ik ga ook geen 10 behuizingen kopen om op voorraad te houden voor als toevallig iemand belt, die een nieuwe PC nodig heeft. Maar grappig dat ik je deze recentelijk nooit heb horen adviseren.
Vaak genoeg gedaan, maar zoals in de pricewatch zichtbaar is, is die lang niet altijd te koop geweest en pas kort voor zo'n prijs.
Krassen en blikken zijpanelen? Ik weet niet waar jij je kasten haalt, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Ik koop nooit zulke behuizingen, maar dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan of dat ik ze niet tegenkom. Maar dat zijn van die behuizingen van HKC, Inter-Tech, MS-TECH, LC Power en Linkworld bijvoorbeeld.
Maar ook hier geldt, omaatje kan nog net de aan/uit knop vinden, laat staan dat je het over behuizingen gaat hebben. De PC's die ik bouw voor mensen zal ze een zorg zijn hoe dat ding eruit ziet, als ie maar snel en goedkoop is. En een Celly met een standaardkoeler, een SSD'tje en onboard video zal weinig resoneren, denk ik.
Zonder hardeschijf idd niet zo snel, met HDD wel.
Zegt niks over mij want ik heb geen gekke dingen gedaan met die PC. Die voeding was gewoon van slechte kwaliteit en ik heb gewoon pech gehad.
Dat is pech, als iets van 1 op de 100 stuk gaat binnen de garantietermijn en jij hebt net die één, dan is het geen slechte voeding, maar heb jij net dat slechte exemplaar.
Dat heb je volgens mij zelf gezegd en bleek ook uit reviews. Ik heb het over de eerste CX430 he?
Ja de eerste CX430, deze: http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=214 zonder 80PLUS certificaat.
De latere was wat beter als het goed is.
Nee kwaliteit werd niet beter bij de CX430 80PLUS en CX430 80PLUS Bronze, alleen het rendement ging omhoog.
Maar volgens mij was iedereen het erover eens dat het gewoon een slechte voeding was.
Nee en daar zal je ook geen bron van vinden.
Huh? Zelfde als de Pure Power 9 toch en die kwamen niet zo best uit de test?
De Pure Power 9 en 10 zijn vanaf 400W totaal andere voedingen dan onder de 400W. Lees anders eens de topicstart.
Oké en Thermaltake? Of ook weer verschillend per model?
Ja zoals elke fabrikant kun je een fabrikant nooit beoordelen op één product als een fabrikant meer dan één product in het assortiment heeft. Thermaltake heeft voor de rest op dit moment niks interessants in het assortiment. Dat is al weer een aantal jaar geleden dat ze wel interessante voedingen verkochten, voedingen die een goede prijs/kwaliteit/prestatieverhouding hadden.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
-The_Mask- schreef op zondag 12 februari 2017 @ 13:43:
[...]

De Pure Power 9 en 10 zijn vanaf 400W totaal andere voedingen dan onder de 400W. Lees anders eens de topicstart.
Ik had het ook over de 300/350W varianten. Voor de rest snap ik af en toe niks van hoe je redeneert of begrijpen we elkaar niet dus laten we het bij voedingen houden. Een klant niet vragen wat ie wil met z'n PC, snap ik niks van. We doen het zelfs hier (DAA) en zelfs bij mensen die wat meer verstand heb van computers. En 10 kasten op voorraad houden voor vrienden/kennissen doet niemand volgens mij, tenzij je geld op je rug hebt groeien.

[ Voor 9% gewijzigd door chim0 op 15-02-2017 07:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dan koop je er toch gewoon één of twee? Ik weet niet hoeveel jij er verkoopt. Waar het omgaat is dat 40 euro extreem laag is voor iets wat met de huidige euro koers zo maar 80 tot 90 euro waard is. De voeding is vergelijkbaar met voedingen van 40 euro nu en de behuizing met 40/50 euro kostende behuizingen. Alleen betaal je nu geen 80 of 90 euro voor het geheel maar een dikke 40 euro. Lijkt mij toch echt geen rocket science.

Dit is echter wel iets wat je gebruikt voor een PC welke goedkoop moet zijn en niet voor een high-end gaming PC met i7 7700K en GTX 1070. Als je zoveel geld uitgeeft aan de andere onderdelen dan moet er ook wel geld zijn voor een betere voeding en behuizing. Alles moet dus in verhouding staan en afgestemd op de gebruiker.

[ Voor 27% gewijzigd door -The_Mask- op 15-02-2017 08:18 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:26
Chim0 zoekt een goede voeding onder de 40 euro, die bestaan volgens The Mask niet, dan is de rest van de discussie toch vrij nutteloos?
Het alternatief is 10-20 euro meer uitgeven of genoegen nemen met een (volgens The Mask) redelijke voeding.

Maar wellicht is de definitie van 'goed' verschillend voor beiden en voldoen de 40 euro voedingen wel voor chim0 en zijn klanten?
Je hebt dan wel een aantal nadelen (verschillend per voeding), en daar komt weer om de hoek kijken wat de uiteindelijke gebruiker (en/of bouwer) ervan verwacht.

Echter als je dan toch genoegen neemt met redelijk, neem dan de InWin set want bang for buck is dat het beste momenteel.
Er is dus geen reden om 30-40 euro voor een losse voeding uit te geven, kwaliteit is niet top en bang for buck zijn ze ook niet (of de behuizing moet perse anders zijn dan die van de InWin set).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
-The_Mask- schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 08:14:
Dan koop je er toch gewoon één of twee? Ik weet niet hoeveel jij er verkoopt.
Ik ben geen winkel die elke dag 50 PC's verkoopt. Ik doe (zoals de meesten hier) in m'n vrije tijd vrienden en kennissen helpen met hun PC of een nieuwe PC samenstellen voor hun dus dat is eens in de zoveel tijd. Ze kopen niet elke maand of elk jaar een nieuwe PC. Je weet heus wel wat ik bedoel. Maar ik denk niet dat er ook maar iemand is hier, die spullen op voorraad houdt voor vrienden of kennissen "voor het geval dat ze een nieuwe PC nodig hebben". Dat bestel je natuurlijk als het moment daar is en zij betalen dat zelf.
Alles moet dus in verhouding staan en afgestemd op de gebruiker.
Precies dit. Voor ons is het misschien logisch om een voeding van 80 euro erin te stoppen, maar voor een PC van 250/300 euro is het moeilijk te verkopen. Die mensen hebben een budget en daar moet alles in passen. Is ook totaal niet nodig. Kijk naar de inventarissen bij mijn profiel. Zijn allemaal huis-tuin-keuken PC's voor internet en Office taken. Totaal niet bijzonder dus. Die mensen gebruiken hun PC een paar uur per week dus dingen als 80 Gold, efficiëntie, zuinig, stil en noem maar op zegt hun helemaal niks en is ook totaal niet nodig. Het gaat niet om een paar euro per jaar besparen met dergelijke PC's. Daar zit een Celeronnetje in met een SSD'tje en onboard shit. Dat ding verbruikt amper wat. En dat bedoel ik, het moet wel in verhouding blijven. 80 euro op een PC van 250 euro is een kwart van het budget, dat vind ik echt overdreven. Natuurlijk moet het een goede voeding zijn maar het hoeft niet the best of the best voor een dergelijke PC. Wat denk je van al die mensen die kant-en-klare PC's kopen wat daar allemaal in zit? Dus gewoon een goede voeding, maar niet de allerbeste. Jij bent een uitzondering want voedingen stromen door je bloed dus jij kijkt naar de technische kant van het verhaal maar een klant kijkt alleen maar naar het financiële plaatje. Het heeft toch totaal geen zin om tegen iemand van 65 die atechnisch is te gaan beginnen over voeding efficiëntie en fans enzo?
mitsumark schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 17:44:
Chim0 zoekt een goede voeding onder de 40 euro, die bestaan volgens The Mask niet, dan is de rest van de discussie toch vrij nutteloos?
Ben ik werkelijk de enige die zo denkt? De meest simpele PC van 250/300 euro met een voeding van 80 euro, kan ik niet rijmen hoor maar het zal wel aan mij liggen dan.
Het alternatief is 10-20 euro meer uitgeven of genoegen nemen met een (volgens The Mask) redelijke voeding.
Redelijk of goed, gewoon een normale voeding die in verhouding staat tot de PC. Is toch niks geks?
Maar wellicht is de definitie van 'goed' verschillend voor beiden en voldoen de 40 euro voedingen wel voor chim0 en zijn klanten?
Ik definieer niks, het onderdeel definieert zichzelf. Ik kies het alleen maar. Maar nogmaals, het gaat gewoon om het in verhouding staan van onderdelen en hun prijzen. Volgens mij is dat niet raar ofzo.
Je hebt dan wel een aantal nadelen (verschillend per voeding), en daar komt weer om de hoek kijken wat de uiteindelijke gebruiker (en/of bouwer) ervan verwacht.
Ja ook hier, je gaat niet een ouder iemand een technisch verhaal ophangen over voedingen. Die mensen kunnen nog net de aan/uit knop vinden. Jij bent de techneut, zij hebben het geld. Maar als ik vraag wat heb je ervoor over en ze zeggen 250 euro en ik zeg hmm oké, maar ik heb nog 80 euro extra voor een goede voeding, is dat wel een beetje raar. Het budget is 250 euro en daar moet alles in passen.
Echter als je dan toch genoegen neemt met redelijk, neem dan de InWin set want bang for buck is dat het beste momenteel.
Er is dus geen reden om 30-40 euro voor een losse voeding uit te geven, kwaliteit is niet top en bang for buck zijn ze ook niet (of de behuizing moet perse anders zijn dan die van de InWin set).
Tja, die InWin set zal ongetwijfeld goed zijn maar ik wil gewoon een losse kast en een losse voeding. Maar kom jongens, we hebben het over simpele internet PC's voor normaal gebruik met een normale voeding. Dat betekent dus dat er eigenlijk geen voeding mogen zijn van onder de 80 euro en er alleen the best of the best moet zijn?

PS: Waarom wordt bij het goedkoopste BBG systeem die InWin kast niet gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Waar hebben we het over een voeding van 80 euro voor een pc van 250-300 euro? 50-60 euro is meer dan genoeg om wél een voeding te kopen die 1.compatibel is en 2.van degelijke kwaliteit.

Verhoudingen tussen onderdelen zijn op low-end, midrange en high-end niet gelijk, je kunt dus niet in percentages denken of iets dergelijks.
Bij een auto van 10.000 heb je ook niet 10x zo goedkope olie en 10x zo goedkope banden als bij een auto van 100.000 euro, op een gegeven moment 'kan het niet goedkoper' zonder serieus in te leveren op kwaliteit.

Maar jij bent in deze de techneut die moet adviseren, je kunt daarbij prima over de voor- en nadelen van onderdelen met een andere prijs praten zonder hier diep op in te gaan lijkt me.
Ik bedoel, hoe doe je dat met de andere onderdelen? Die kies je toch ook op basis van input zonder bv uit te leggen wat hyperthreading is of welke informatie wordt opgeslagen op het interne geheugen vs opslag?
Of is het probleem meer dat je de wensen van de klant (op voeding vlak) niet kunt vertalen in technische requirements?

Voornamelijk op het gebied van voedingen (maar ook andere onderdelen met condensators en bewegende delen) loop je sneller het risico dat het faalt dan bij 'statische' onderdelen.
Echt slechte condensators op moederborden bestaan er inmiddels niet meer, maar slechte voedingen helaas wel. Ik zou op voeding gebied (en eigenlijk ook harde schijven) dus iets voorzichtiger zijn dan bij de meeste andere onderdelen.

In mijn ogen zijn het juist de mensen die weinig te besteden hebben die een lange levensduur wensen. Als je dan onderdelen kiest die na 5 jaar al kapot kunnen gaan lijkt me dat zonde.
Natuurlijk kun je het risico wel nemen met een goedkopere voeding, met de kans dat je een keer met 'spoed' moet komen troublshooten en delen vervangen, dat laat ik helemaal aan jou (met de kant-tekening dat ik niet onder de BQ B8 300/350W zou gaan zitten, al heb je er voor een paar euro meer een behuizing bij).
Zeker als jij veel systemen hebt verkocht en geen ervaring hebt met vroegtijdig defecte (matige) voedingen, kun je datzelfde risico gewoon blijven nemen imo.
Ik heb voor mijn schoonouders ook gewoon een B7 300W gebruikt bij een pentium G3220 systeempje, ze wonen dan ook dichtbij en ik heb eventueel wel een reserve voeding liggen.

PS: De BBG gaat ook uit van beschikbaarheid over een langere periode (dat advies is namelijk meerdere maanden tot een half jaar geldig).

Crap, nu doe ik ook mee met de discussie :o

• chim0
mitsumark schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 21:14:

Ik heb voor mijn schoonouders ook gewoon een B7 300W gebruikt bij een pentium G3220 systeempje
Ja ik ook. Is toch niks mis mee voor zo'n systeem? Tot nu toe geen problemen gehad.
Crap, nu doe ik ook mee met de discussie :o
Mja, laten we het idd maar afkappen en ontopic verder gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M blijkt slechter en slechter leverbaar te zijn :(.

Had 'm in mijn wenslijstje gezet voor m'n Ryzen build... Is ie bij m'n favoriete shop niet meer beschikbaar ;(

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Borromini schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:28:
De pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M blijkt slechter en slechter leverbaar te zijn :(.

Had 'm in mijn wenslijstje gezet voor m'n Ryzen build... Is ie bij m'n favoriete shop niet meer beschikbaar ;(
Als het goed is is die weer leverbaar als Ryzen te koop is, Caseking geeft aan 27 februari en zij zijn de leverancier voor heel groot deel van Europa, ook de Nederlandse (web)shops halen hem daar weg.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faasje
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-12-2024
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs deze PC besteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600K Boxed€ 253,-€ 253,-
1Gigabyte GA-Z270-HD3P€ 130,-€ 130,-
1Sapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate (1020Mhz)€ 313,-€ 313,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,37€ 49,37
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 65,95€ 65,95
1be quiet! Pure Rock€ 28,50€ 28,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 119,-€ 119,-
1Corsair CX550M€ 71,-€ 71,-
1Intel 600p 512GB€ 165,95€ 165,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.195,77

Deze zou een 1440p ultrawide scherm moeten aandrijven (geen idee of dat iets uitmaakt voor de PSU). Nu ben ik echter beginnen twijfelen over de capaciteit van de 550W PSU. Ik had gelezen op het internet dat een te grote PSU dom is om te kopen en ben daarom niet te zot gegaan, zeker omdat ik niet van plan ben om twee videokaarten tegelijk te gebruiken en ik ook wel wat geld wou besparen.

Nu heb ik vandaag nog eens al mijn componenten in de coolermaster power calculator gestoken (met 3 120mm fans en wat USB apparaten meegerekend) en kom ik bij de grootste overclock uit bij een load van 525W, een minimum aangeraden capaciteit van 575W en dan raden ze mij een 750W PSU aan van Coolermaster. Zonder OC blijft de minimum aangeraden power wel mooi onder de 550W (waarschijnlijk daarom dat ik eerder de 550W had besteld), maar mijn componenten zijn wel gekozen met lichte overclock in gedachten.

Afbeeldingslocatie: http://nl.tinypic.com/view.php?pic=24cuxhd&s=9

Mijn bestelling is al geplaatst bij Megekko maar is nog niet verzonden. Bij de FAQ's staat dat ik geen bestelling kan wijzigen, enkel annuleren. Dat lijkt me een zeer ingewikkelde bedoening, handiger zou zijn dat ik gewoon enkel dat onderdeel kan annuleren en een nieuwe kan bestellen. Mensen die hier ervaring mee hebben?

Tenslotte mijn vraag, wat moet ik doen?

1. Panikeren en zo snel mogelijk heel m'n bestelling annuleren, wachten tot dat het geld teruggestort is (want beschik niet over genoeg kapitaal om tweemaal zoveel geld uit te geven tegelijk) en de gehele bestelling opnieuw plaatsen, maar nu met een sterkere PSU. =mogelijks nog 2 weken wachten op de pc.

2. Rustig blijven, de bestelling laten leveren, de 550W PSU installeren en zelf ondervinden of dat het voldoende is, normaal zou dit geen schade kunnen berokkenen aan de andere onderdelen. Indien 550W te weinig is kan ik die zonder al te veel problemen terugsturen vanuit België naar Megekko en een nieuwe bestellen. (Kan dit? Want ik weet het dus niet.)

3. Waar maak je je druk om, 550W is meer dan genoeg. Die power calculator is vrij onnauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:40

br00ky

Moderator Harde Waren
Voeding is meer dan zat. Had je gewoon kunnen lezen in de openingspost van Voeding advies en informatie topic - Deel 33. Daar worden ook al je andere vragen beantwoord :). Merge.

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 19-02-2017 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faasje
br00ky schreef op zondag 19 februari 2017 @ 08:41:
Voeding is meer dan zat. Had je gewoon kunnen lezen in de openingspost van Voeding advies en informatie topic - Deel 33. Daar worden ook al je andere vragen beantwoord :). Merge.
Ok dankuwel, was wat onzeker omdat de R9 Fury wel een reputatie heeft van stroom te vreten, maar ben nu wat meer op m'n gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Faasje schreef op zondag 19 februari 2017 @ 08:50:
[...]

Ok dankuwel, was wat onzeker omdat de R9 Fury wel een reputatie heeft van stroom te vreten, maar ben nu wat meer op m'n gemak.
Dat 550w zat is wil niet zeggen dat de CX550M een goede koop is. 450w is ook al genoeg en dan heb je voor weinig meer een voeding uit de Bitfenix Whisper serie product: BitFenix Whisper of Corsair Vengeance pricewatch: Corsair Vengeance 500W die van een stuk betere kwaliteit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faasje
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 09:06:
[...]

Dat 50w zat is wil niet zeggen dat de CX550M een goede koop is. 450w is ook al genoeg en dan heb je voor weinig meer een voeding uit de Bitfenix Whisper serie product: BitFenix Whisper of Corsair Vengeance pricewatch: Corsair Vengeance 500W die van een stuk betere kwaliteit zijn.
Maar is 450W echt genoeg als de coolmaster power calculator al 525W rekent zonder OC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Faasje schreef op zondag 19 februari 2017 @ 11:57:
[...]
Maar is 450W echt genoeg als de coolmaster power calculator al 525W rekent zonder OC?
Je moet geen PSU calculators gebruiken omdat er altijd een onzin advies uit komt, verspilde tijd/moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
450w is dan misschien wel weer krap als je de fury flink op zn staart trapt, ik zou de bestelling gewoon zo laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Idd zo laten, Vengeance 500W was beter geweest voor ongeveer hetzelfde geld bij Megekko, maar aangezien wijzigen schijnbaar niet zo simpel is zou ik het gewoon zo laten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-09 19:22
Ik ben op zoek naar een nieuwe voeding voor mijn pc. Mijn huidige voeding vind ikzelf niet stil genoeg, dat komt mede doordat op idle alleen de fan van de voeding draait en dat dus vanzelf het luidruchtigste onderdeel is. Daarnaast zou ik ook liever een voeding hebben die op lage belasting een zeer hoge efficiëntie heeft, aangezien de PC vrij veel aanstaat en meestal op (bijna) idle. Dit is mijn huidige setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,99€ 179,99
1Gigabyte GA-H81M-HD3€ 54,75€ 54,75
1EVGA GeForce GTX 1060 GAMING 6GB€ 285,95€ 285,95
1Fractal Design Define Mini C€ 78,95€ 78,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 68,38€ 68,38
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 57,95€ 57,95
1Crucial BX100 500GB€ 194,85€ 194,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 920,82

De i5 4460 loopt op een 100mV undervolt en de 1060 op 800mV (@1797 MHz). Qua vermogen zal een 200w voeding meer dan voldoende zijn, al ken ik er geen die aan mijn eisen voldoet. Ik heb overigens wel een 6pins connector nodig voor mijn gtx 1060. Mijn budget ligt rond de 80 euro, uiteraard het liefst goedkoper. Ik heb geen haast met kopen aangezien mijn huidige setup ook functioneert. Dus als er binnenkort nieuwe voedingen uitkomen die aan de eisen voldoen of prijzen significant dalen wil ik daar best op wachten.

pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular is de eerste optie, volgens reviews superzuinig onder lage belasting alleen weet ik niet of die stiller zal zijn dan mijn huidige exemplaar.

De tweede optie is de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W, heeft een superstille fan, al draait deze wel altijd. Het rendement is bij deze voeding wel minder dan bij de CM.

De pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M heb ik in dit topic meerdere malen langs zien komen, ik weet zelf echter niet hoe stil deze is en hoe efficiënt bij lage belasting.

Een andere optie is de pricewatch: Silverstone SFX Series ST30SF V1.0, deze is semi-passief alleen weet ik niet tot hoever de fan uit blijft staan en hoe efficiënt deze is. Een (semi-)passieve voeding lijkt me wel het fijnst als de fan ervan altijd uit staat als de pc idle is.

Ik zou graag horen welke voeding (uit bovenstaande lijst of één die hier niet genoemd is) jullie mij zouden aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
niels99 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 13:33:
Mijn huidige voeding vind ikzelf niet stil genoeg, dat komt mede doordat op idle alleen de fan van de voeding draait en dat dus vanzelf het luidruchtigste onderdeel is.
Wat hoor je? Luchtstroom of een tikkend lager?
pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular is de eerste optie, volgens reviews superzuinig onder lage belasting alleen weet ik niet of die stiller zal zijn dan mijn huidige exemplaar.
Ik verwacht vrij vergelijkbaar , beide voedingen hebben een fan die bij zo'n PC rond de 600RPM blijft draaien, beide zijn ook 120mm. Alleen de Seasonic heeft een dual ball bearing en die maken vaak een tikkend geluid.
De tweede optie is de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W, heeft een superstille fan, al draait deze wel altijd. Het rendement is bij deze voeding wel minder dan bij de CM.

De pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M heb ik in dit topic meerdere malen langs zien komen, ik weet zelf echter niet hoe stil deze is en hoe efficiënt bij lage belasting.
Dit zijn de twee beste keuzes, waarbij de be quiet! echt heer en meester is wat betreft stilte. De BitFenix is zeker stiller dan wat je nu hebt, maar de be quiet! is nog vele malen stiller die hoor je absoluut niet. Het rendement is ook nog relatief hoog bij lage belasting tegenover veel andere 80PLUS Gold voedingen. Alleen de Cooler Master V(SM) van 450W en 550W zijn duidelijk efficiënter, maar de be quiet doet het ook zeker niet slecht. Bij de BitFenix ruil je wat stilte in tegenover de be quiet!, maar daar krijg je hogere kwaliteit, langere garantie en betere prestaties voor terug. Voor beide voedingen zie ook de topicstart voor nog wat extra info en linkjes naar reviews.
Een andere optie is de pricewatch: Silverstone SFX Series ST30SF V1.0, deze is semi-passief alleen weet ik niet tot hoever de fan uit blijft staan en hoe efficiënt deze is. Een (semi-)passieve voeding lijkt me wel het fijnst als de fan ervan altijd uit staat als de pc idle is.
Nee deze is niet interessant, duidelijk minder dan bovenstaande voedingen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Is de OP nog up to date of zijn er intussen al betere alternatieven beschikbaar of is de pricewatch: be quiet! System Power B8 300W nog altijd redelijk in het goedkopere segment. Of zijne er alternatieven voor zelfde prijs.

Ik zoek immers vervanging van de voeding van "servertje". Nuja, niet dat het echt naam verdiend van server. Met 1 schijfje en een xeon 1245v2. Belasting is minimaal maar staat wel 24/7 op.

De oude voeding heeft sins enkele weken een irritante pieptoon en betrouw ze niet 100% meer. (Honkietonk ding dat al 4 jaar oud is)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
azz_kikr schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:02:
Is de OP nog up to date of zijn er intussen al betere alternatieven beschikbaar of is de pricewatch: be quiet! System Power B8 300W nog altijd redelijk in het goedkopere segment. Of zijne er alternatieven voor zelfde prijs.

Ik zoek immers vervanging van de voeding van "servertje". Nuja, niet dat het echt naam verdiend van server. Met 1 schijfje en een xeon 1245v2. Belasting is minimaal maar staat wel 24/7 op.
Bij 24/7 gebruik zal een voeding als bijvoorbeeld de pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W binnen enkele jaren terug verdiend worden. Qua kwaliteit ben je dan ook weer een stapje omhoog.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Voor mijn nieuwe Ryzen build wil ik een voeding aanschaffen. Het idee is dat de hele setup zo stil mogelijk is, nu twijfel ik zelf tussen de volgende voedingen.

be quiet! Dark Power Pro 11 550W
be quiet! Dark Power Pro 11 650W

Ik ga voor de R7 1700x, toekomstig een Vega, een geluidskaart en +/- max 4 hardeschijven. Nu denk ik dat ik af kan met de 550W versie omdat ik eigenlijk zeker weet dat ik geen Crossfire setup ga draaien en ik het vermoeden heb dat Vega een stuk minder gaat gebruiken dan wat de oude R9 2xx generatie van AMD gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
@Sp3ci3s8472 En overklokken? Neem je een echt high-end moederbord, met een dikke waterkoeler om zo de laatste 100MHz er ook uit te kunnen persen? Ook al zorgt dat voor een 50W hoger verbruik tegenover 100MHz minder.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

-The_Mask- schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 13:18:
@Sp3ci3s8472 En overklokken? Neem je een echt high-end moederbord, met een dikke waterkoeler om zo de laatste 100MHz er ook uit te kunnen persen? Ook al zorgt dat voor een 50W hoger verbruik tegenover 100MHz minder.
Ik ga wel voor luchtkoeling en een mid-high-end moederbord met het idee de cpu naar 4.0-4.1ghz te brengen niet meer in ieder geval, momenteel is dit het onvolledige lijstje.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700X Boxed€ 439,-€ 439,-
1Fractal Design Define R5 Wit€ 109,80€ 109,80
1Noctua NH-D15 SE-AM4€ 81,-€ 81,-
3Noctua NF-A14 PWM, 140mm€ 20,-€ 60,-
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C14Q-32GVK€ 349,-€ 349,-
1be quiet! Dark Power Pro 11 550W€ 138,80€ 138,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.177,60

Gebruik van de 3 casefans valt volgens mij best mee.

offtopic:
Geheugen is voor meerdere vm's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dan moet de DPP11 550W idd prima zijn.

Casefans nemen trouwens idd maar enkele watts samen, dus dat is verwaarloosbaar. Je zou trouwens ook naar bijvoorbeeld een pricewatch: NZXT Grid+ V2 kunnen kijken, dan kun je verschillende groepen van case fans aansturen aan de hand van de temperatuur en dus belasting van de videokaart of CPU.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

De kast heeft zelf een fan controller maar die kijkt inderdaad niet naar temperatuur. Ik ga eens wat reviews over de NXZXT lezen. Dank je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 13:51:
De kast heeft zelf een fan controller maar die kijkt inderdaad niet naar temperatuur.
Dat zijn naar mijn idee echt nutteloze dingen, dan zou ik liever een pricewatch: Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter of pricewatch: Gelid Solutions PWM Y-Cable Splitter PWM splitter gebruiken zodat je genoeg op het moederbord kunt aansluiten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

-The_Mask- schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 13:57:
[...]

Dat zijn naar mijn idee echt nutteloze dingen, dan zou ik liever een pricewatch: Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter of pricewatch: Gelid Solutions PWM Y-Cable Splitter PWM splitter gebruiken zodat je genoeg op het moederbord kunt aansluiten.
Ah kijk, dat is nieuw voor mij. Tijd geleden dat ik een pc heb gebouwd en heb voorheen gewoon de fan controller van de case gebruikt op zijn laagste stand. Voordeel van een splitter is dat ik ook niet afhankelijk ben van extra software/drivers, ik las dat dat bij de NZXT GRID+ V2 soms problemen gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Met een paar goede PWM fans en een decent moederbord met voldoende echte PWM headers kun je dit toch allemaal prima regelen in het bios of via software vd mobo fabrikant :? Heb je toch geen fancontroller nodig of zie ik iets over het hoofd :?

[ Voor 10% gewijzigd door Help!!!! op 24-02-2017 21:51 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Via BIOS of UEFI tegenwoordig kun je ze niet aansturen met bijvoorbeeld videokaart belasting/temperatuur.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05:52
Hallo mensen.

Volgende maand ga ik mijn kast vervangen en waarschijnlijk ook mijn voeding.
De reden hiervoor is dat de huidige voeding niet echt van goede kwaliteit is(is mij verteld).
Nu ben ik aan het neuzen voor een nieuwe, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Allereerst mijn huidige setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,99€ 179,99
1Asus B85M-G (C2)€ 64,-€ 64,-
1MSI GeForce GTX 970 4GD5T OC€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda Barracuda, 1TB€ 49,99€ 49,99
1WD Blue WD5000AAKX, 500GB€ 59,-€ 59,-
1Cooler Master K380€ 45,95€ 45,95
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 20,95€ 20,95
1Scythe Kaze Master Flat II€ 32,50€ 32,50
1Samsung SH-224DB Zwart€ 39,95€ 39,95
1Cooler Master B600 ver.2----
1Samsung 850 EVO 250GB€ 96,95€ 96,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 589,28

Ik blijf liever onder de 100 euro voor een voeding.
Nu ben ik na wat gezocht te hebben op forums deze voedingen tegengekomen:

pricewatch: Corsair CX550M

pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M

pricewatch: Corsair RM550x

pricewatch: be quiet! Straight Power 10 CM 500W

Ik welke het best geschikt is, het liefst heb ik een betrouwbare voeding die even meegaat, ook als ik later een zwaarder systeem er aan hang.

Is er iemand die mij advies zou kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
marcel4332 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 11:32:

Ik welke het best geschikt is, het liefst heb ik een betrouwbare voeding die even meegaat, ook als ik later een zwaarder systeem er aan hang.
Waaraan zat je te denken?
Was je ook van plan te overklokken?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
-The_Mask- schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 16:08:
[...]

Waaraan zat je te denken?
Was je ook van plan te overklokken?
Ik ben niet van plan om te overklokken.
De rm550x van corsair schijnt goed te zijn, maar de cx550m is weer een stuk goedkoper.
Daarnaast word de bitfenix whisper ook de lucht in geprezen maar ik ben benieuwd of die volgende maand goed leverbaar is. Dus op het eerste gezicht zou ik zeggen dat de bitfenix whisper mijn voorkeur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
marcel4332 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 16:26:
[...]

Ik ben niet van plan om te overklokken.
De rm550x van corsair schijnt goed te zijn, maar de cx550m is weer een stuk goedkoper.
Daarnaast word de bitfenix whisper ook de lucht in geprezen maar ik ben benieuwd of die volgende maand goed leverbaar is. Dus op het eerste gezicht zou ik zeggen dat de bitfenix whisper mijn voorkeur heeft.
In dat geval lijkt mij de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M de beste keuze, moet volgende week wel weer leverbaar zijn, aldus de leverancier.

Meer dan genoeg voor elke moderne highend single GPU gaming PC. Intel Core i7 6950 of Ryzen 7 1800X met GeForce GTX 1080 Ti of Vega videokaart kan ook gemakkelijk. Zonder overklokken is alles boven de 450W nutteloos voor iemand met maar één videokaart. Zie ook de topicstart.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
-The_Mask- schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 16:35:
[...]

In dat geval lijkt mij de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M de beste keuze, moet volgende week wel weer leverbaar zijn, aldus de leverancier.

Meer dan genoeg voor elke moderne highend single GPU gaming PC. Intel Core i7 6950 of Ryzen 7 1800X met GeForce GTX 1080 Ti of Vega videokaart kan ook gemakkelijk. Zonder overklokken is alles boven de 450W nutteloos voor iemand met maar één videokaart. Zie ook de topicstart.
Duimen maar dat ik 1 kan bemachtigen.
In ieder geval bedankt voor je reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

@-The_Mask- is dit een beetje een goeie? ;)

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/16790246_1683086095323615_2413776838737264640_n.jpg

pricewatch: Seasonic Prime 850W Titanium

Misschien een idee dat ik jou wat internal shots stuur om te zien of er wat leuks in zit, of ken je hem al inside-out? :D Zag bij jonnyguru allemaal 10'en iig :D

[ Voor 23% gewijzigd door Foritain op 27-02-2017 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Vanzelfsprekend, maar ik vind de voeding te duur, geld overigens voor alle Prime voedingen op dit moment ook de Prime Gold en Prime Platinum series.

Beste review: http://www.tomshardware.c...0w-titanium-psu,4761.html

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Laatst online: 14:28
@-The_Mask- volgens vele hier de Voedingguru/master.

door alle voedingen hier op tweakers zie ik het bos niet meer :)
heb jij een aanbeveling voor onderstaande systeemconfig:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3930 Boxed€ 39,30€ 39,30
1ASRock B150M Pro4S/D3€ 67,50€ 67,50
6Seagate Desktop HDD, 4TB€ 130,-€ 780,-
1Fractal Design Node 804€ 104,95€ 104,95
1Corsair Vengeance Pro Series CMY8GX3M2A1600C9€ 56,77€ 56,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.048,52

in de toekomst komen er maximaal 10 schijven in te hangen en eventueel 2 raid kaartjes.
het systeem zou max rond de 10 uur per maand draaien. omdat de computer zo weinig aan staat is aanschafprijs best een belangrijk punt. dat ik geen voeding ga vinden met 10x sata begrijp ik maar daar kan ik eventuele sata svoeding splitters voor gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door RenaldoN op 28-02-2017 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
RenaldoN schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:39:
door alle voedingen hier op tweakers zie ik het bos niet meer :)
heb jij een aanbeveling voor onderstaande systeemconfig:
Tja er is ook heel veel, maar voor 10 uurtjes per maand heb je weinig duurs nodig.

Hoeveel jaar moet die mee gaan en is er ook nog eens kans dat die meer draaiuren krijgt in de toekomst? Of gaat 24/7 gebruik sowieso niet voorkomen. En meerdere uren per dag ook niet?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Laatst online: 14:28
-The_Mask- schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 19:54:
[...]

Tja er is ook heel veel, maar voor 10 uurtjes per maand heb je weinig duurs nodig.

Hoeveel jaar moet die mee gaan en is er ook nog eens kans dat die meer draaiuren krijgt in de toekomst? Of gaat 24/7 gebruik sowieso niet voorkomen. En meerdere uren per dag ook niet?
24/7 gaat niet gebeuren. Meer draaiuren verwacht ik zo 123 ook niet, hooguit 1x per 3 maanden om zijn raid op te schonen en of de schijven te controleren of ze nog goed zijn. Ik verwacht dit systeem toch wel zeker de aankomende 5 jaar te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-09 11:55
ga een oude build herbouwen van vroeger maar kom er qua voeding niet uit:(

word het volgende:
Socket 462 Mobo
Athlon XP 3200+ Barton
Radeon 9800 XT
1 Gb DDR
5 80mm fans
Mogelijk water koeling.
Max 2 hds

dergelijke built vreet veel op de 5V rail, helaas kan ik geen voeding vinden die hieraan voldoet (nieuw) en 2de hands weet ik niet waar ik moet beginnen

[ Voor 13% gewijzigd door Richo999 op 06-03-2017 02:22 ]

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Richo999 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 01:57:
dergelijke built vreet veel op de 5V rail, helaas kan ik geen voeding vinden die hieraan voldoet (nieuw) en 2de hands weet ik niet waar ik moet beginnen
Welke stroomaansluiting heeft het moederbord en de videokaart?

Het mobo alleen een 20 pins en de videokaart een enkele molex? Dat zijn namelijk de meest gebruikte aansluitingen voor die componenten, maar niet in alle gevallen was dat de gebruikte aansluiting.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-09 11:55
-The_Mask- schreef op maandag 6 maart 2017 @ 11:31:
[...]

Welke stroomaansluiting heeft het moederbord en de videokaart?

Het mobo alleen een 20 pins en de videokaart een enkele molex? Dat zijn namelijk de meest gebruikte aansluitingen voor die componenten, maar niet in alle gevallen was dat de gebruikte aansluiting.
Mobo standaard 20 pins connector en de videokaart een enkele molex ja.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

-The_Mask- schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 16:35:
[...]

Is nu al verschoven naar 10/4 :(

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Borromini schreef op maandag 6 maart 2017 @ 12:22:
[...]

Is nu al verschoven naar 10/4 :(
Ik zag het idd ook, 550W versie is wel leverbaar en anders de Corsair RM550x.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Richo999 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 12:00:
[...]

Mobo standaard 20 pins connector en de videokaart een enkele molex ja.
In zo'n geval zorg er idd voor dat er genoeg stroom op de 5V aanwezig is, 20A lijkt mij wel minimaal. Zorg dat de voeding individuele spanningsregulatie heeft. Een moderne voeding met groep regulatie verwacht veel belasting op de 12V en weinig op de 5V, als je dit dan omdraait gaan waarschijnlijk de spanningen buiten de ATX specificatie zonder de aanwezigheid van individuele spanningsregulatie.

Ook moet je er op letten dat de voeding een 20+4 pins ATX connector heeft en geen vaste 24 pins connector.

En in geval van een tweedehands voeding, zorg er dan voor dat het één is van goede kwaliteit, een voeding van lage kwaliteit kan bijvoorbeeld al defecte elco's hebben zonder dat de verkoper dit weet.

V&A aangeboden: Enermax MODU82+ 525 is het beste wat ik tweedehands kon vinden, maar zo te zien heeft die een vaste 24 pins ATX stekker. Je zou hem dus passend kunnen maken, maar standaard zal die waarschijnlijk niet passen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 09:25
Ik hoop dat iemand me kan helpen met het volgende:

Op dit moment heb ik mijn pc bijna helemaal geluidloos t/m normaal kantoorgebruik. Het enige wat ik nu nog hoor is een zachte ruis vanuit mijn huidige voeding, een Cooler Master GM G450M.
Nu overweeg ik om deze voeding te vervangen voor een Cooler Master V Series V550 met de bedoeling om ook de laatste hoorbare geluidsbron weg te nemen. De keuze voor de V550 wordt mede bepaald door het feit dat de prijs op dit moment heel redelijk is, zo'n 80 euro.
De vraag is nu, ga ik mijn doel op deze manier bereiken. Is de V550 daadwerkelijk stiller dan een G450M?
Uiteraard sta ik ook open voor alternatieven, liefst rond hetzelfde prijspunt en goed beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
ApoC schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 18:44:
Ik hoop dat iemand me kan helpen met het volgende:

Op dit moment heb ik mijn pc bijna helemaal geluidloos t/m normaal kantoorgebruik. Het enige wat ik nu nog hoor is een zachte ruis vanuit mijn huidige voeding, een Cooler Master GM G450M.
Nu overweeg ik om deze voeding te vervangen voor een Cooler Master V Series V550 met de bedoeling om ook de laatste hoorbare geluidsbron weg te nemen. De keuze voor de V550 wordt mede bepaald door het feit dat de prijs op dit moment heel redelijk is, zo'n 80 euro.
De vraag is nu, ga ik mijn doel op deze manier bereiken. Is de V550 daadwerkelijk stiller dan een G450M?
Uiteraard sta ik ook open voor alternatieven, liefst rond hetzelfde prijspunt en goed beschikbaar.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 212,-€ 212,-
1MSI Z170A Gaming Pro Carbon€ 139,-€ 139,-
1EVGA GeForce GTX 980 4GB Superclocked ACX 2.0€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 4TB€ 130,-€ 130,-
1Phanteks Enthoo Pro M Groen€ 76,-€ 76,-
1Eizo Flexscan EV2450 Zwart€ 281,90€ 281,90
1Creative Gigaworks T40 Series II€ 106,30€ 106,30
1Arctic Freezer i32€ 27,95€ 27,95
2Noctua NF-A14 PWM, 140mm€ 20,-€ 40,-
1Cooler Master Masterkeys Pro S - RGB (Cherry Brown)€ 122,-€ 122,-
1Logitech G403 Prodigy Gaming Mouse€ 44,99€ 44,99
1Roccat Hiro€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 129,95€ 129,95
1Cooler Master GM G450M€ 52,50€ 52,50
1Crucial MX300 2,5" 750GB€ 215,67€ 215,67
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,82€ 95,82
1Synology DiskStation DS116€ 156,59€ 156,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.830,67

Dit is de PC waar het om gaat?

In zo'n geval zou ik de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W nemen. De G450M en V550 zullen elkaar niet heel veel ontlopen terwijl de be quiet! Straight Power 10 400W extreem veel stiller is. Daar zit namelijk een Silent Wings 3 fan in met een minimale draaisnelheid van zo'n 190 RPM en als je de PC zoals hierboven dan maximaal zou belasten dan zal de fan op hooguit zo'n 400/500 RPM uitkomen en dat is echt heel erg stil. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
-The_Mask- schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:21:
[...]

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 212,-€ 212,-
1MSI Z170A Gaming Pro Carbon€ 139,-€ 139,-
1EVGA GeForce GTX 980 4GB Superclocked ACX 2.0€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 4TB€ 130,-€ 130,-
1Phanteks Enthoo Pro M Groen€ 76,-€ 76,-
1Eizo Flexscan EV2450 Zwart€ 281,90€ 281,90
1Creative Gigaworks T40 Series II€ 106,30€ 106,30
1Arctic Freezer i32€ 27,95€ 27,95
2Noctua NF-A14 PWM, 140mm€ 20,-€ 40,-
1Cooler Master Masterkeys Pro S - RGB (Cherry Brown)€ 122,-€ 122,-
1Logitech G403 Prodigy Gaming Mouse€ 44,99€ 44,99
1Roccat Hiro€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 129,95€ 129,95
1Cooler Master GM G450M€ 52,50€ 52,50
1Crucial MX300 2,5" 750GB€ 215,67€ 215,67
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,82€ 95,82
1Synology DiskStation DS116€ 156,59€ 156,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.830,67

Dit is de PC waar het om gaat?

In zo'n geval zou ik de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W nemen. De G450M en V550 zullen elkaar niet heel veel ontlopen terwijl de be quiet! Straight Power 10 400W extreem veel stiller is. Daar zit namelijk een Silent Wings 3 fan in met een minimale draaisnelheid van zo'n 190 RPM en als je de PC zoals hierboven dan maximaal zou belasten dan zal de fan op hooguit zo'n 400/500 RPM uitkomen en dat is echt heel erg stil. :)
Klinkt veelbelovend, thanks! :) Is het met het oog op een evt kwaliteitsverschil nog interessant om, ondanks de verkrijgbaarheid, naar de Whisper 450W van Bitfenix te kijken of praten we dan over verwaarloosbare verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
ApoC schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:35:
[...]

Klinkt veelbelovend, thanks! :) Is het met het oog op een evt kwaliteitsverschil nog interessant om, ondanks de verkrijgbaarheid, naar de Whisper 450W van Bitfenix te kijken of praten we dan over verwaarloosbare verschillen?
De BitFenix Whisper 450W is kwalitatief idd een mooie upgrade voor maar weinig meer, als die leverbaar is. Alleen qua geluid toch wel een stuk minder stil, in de review van Tomshardware kwam de voeding er wel heel positief uit, met 340/400RPM als minimale draaisnelheid, maar daar is iets vreemds aan de hand in die review. Mijn exemplaar, die van Computerbase en ook testgegevens van BitFenix zelf laten allemaal zien dat de minimale draaisnelheid rond de 550/600 RPM zit voor de 450W en 550W versie. Dat is toch een stuk hoger dan de 340/400 RPM bij Tomshardware. Daarom denk ik dat je blijer zult worden van de Straight Power 10 400W die dan wel kwalitatief iets minder is, maar wel stukken stiller. De fan van de be quiet! is overigens wel kwalitatief stukken beter, de Silent Wings 3 is namelijk de beste fan die je op dit moment in een voeding zult vinden. Zowel qua levensduur maar helemaal qua geluid.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
-The_Mask- schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:45:
[...]

De BitFenix Whisper 450W is kwalitatief idd een mooie upgrade voor maar weinig meer, als die leverbaar is. Alleen qua geluid toch wel een stuk minder stil, in de review van Tomshardware kwam de voeding er wel heel positief uit, met 340/400RPM als minimale draaisnelheid, maar daar is iets vreemds aan de hand in die review. Mijn exemplaar, die van Computerbase en ook testgegevens van BitFenix zelf laten allemaal zien dat de minimale draaisnelheid rond de 550/600 RPM zit voor de 450W en 550W versie. Dat is toch een stuk hoger dan de 340/400 RPM bij Tomshardware. Daarom denk ik dat je blijer zult worden van de Straight Power 10 400W die dan wel kwalitatief iets minder is, maar wel stukken stiller. De fan van de be quiet! is overigens wel kwalitatief stukken beter, de Silent Wings 3 is namelijk de beste fan die je op dit moment in een voeding zult vinden.
Helder! Dank voor de uitleg. Mijn keuze is gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Laatst online: 14-08 21:46
Ik heb sinds ~7 jaar een Nexus NX-5000 R3 voeding in gebruik. In combinatie met een i5 750 cpu en verschillende videokaarten, HD4850, HD 5870, HD 6970 en HD7950. Nu ga ik upgraden naar een nieuwere setup, i5 3570k (De cpu zal iets overklokt worden 4.2-4.4Ghz), Asrock Z68 mobo en waarschijnlijk een tweedehands R9 280X of GTX 780, iets in die richting.

De Nexus heeft de laatste jaren vooral idle gedraaid en heeft altijd in een goed gekoelde kast gezeten met 3/4 fans.

Ik vraag mij af of ik mijn voeding ook moet gaan vervangen, hij is immers al 7 jaar oud en heeft toch heel wat uren gedraaid. Zo ja, ik ben op zoek naar een voeding die weinig geluid maakt, dit is voor mij echt heel belangrijk aangezien mijn pc builds stil moeten zijn. Budget... liefst zo goedkoop mogelijk, Laten we zeggen ~80 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door n0elite op 10-03-2017 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 05:41
Ik vroeg me af waarom er eigen zoveel relatief hoog vermogen voedingen zijn (lees 500+ W).

Ik heb een i5 4590, GTX 1060 met een aantal fans en ssd en zit daarmee op piek 200 W ingame met gemiddeld 175 W. Een ander pc i5 3350P met GTX 970 zit max op 275W en gemiddeld 240 W ingame.

De meeste pcs met een enkel GPU zullen allemaal niet meer dan 250W-300W halen. Waarom zijn er dan toch zo veel voedingen met 450W +? Daarnaast wordt alles zuiniger en zuiniger dus waarom niet meer 300W voedingen in de markt.

Heb recent een nieuwe voeding gekocht, Bequiet Pure power 10 400W CM. Als ik zo het verbruik zie zou ik net zo goed een 300 W voeding kunnen nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Kakulukia schreef op maandag 13 maart 2017 @ 19:19:

Ik vroeg me af waarom er eigen zoveel relatief hoog vermogen voedingen zijn (lees 500+ W).
Tja, dat vraag ik me ook af chim0 in "Voeding advies en informatie topic - Deel 33". Misschien niet rendabel genoeg om te maken voor fabrikanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
n0elite schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 08:53:
Ik vraag mij af of ik mijn voeding ook moet gaan vervangen, hij is immers al 7 jaar oud en heeft toch heel wat uren gedraaid. Zo ja, ik ben op zoek naar een voeding die weinig geluid maakt, dit is voor mij echt heel belangrijk aangezien mijn pc builds stil moeten zijn. Budget... liefst zo goedkoop mogelijk, Laten we zeggen ~80 euro.
7 jaar is wel een mooie tijd om zo'n voeding te vervangen.

pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W moet genoeg zijn met de zuinigere videokaarten, maar met de snelst overgeklokte HD 7970 GHz kaarten is de pricewatch: be quiet! Pure Power 10 500W verstandiger.
Kakulukia schreef op maandag 13 maart 2017 @ 19:19:

Ik heb een i5 4590, GTX 1060 met een aantal fans en ssd en zit daarmee op piek 200 W ingame met gemiddeld 175 W. Een ander pc i5 3350P met GTX 970 zit max op 275W en gemiddeld 240 W ingame.

De meeste pcs met een enkel GPU zullen allemaal niet meer dan 250W-300W halen. Waarom zijn er dan toch zo veel voedingen met 450W +? Daarnaast wordt alles zuiniger en zuiniger dus waarom niet meer 300W voedingen in de markt.

Heb recent een nieuwe voeding gekocht, Bequiet Pure power 10 400W CM. Als ik zo het verbruik zie zou ik net zo goed een 300 W voeding kunnen nemen...
Meer dan 95% van de verkochte retail voedingen wordt waarschijnlijk in een PC geplaatst waar die eigenlijk niet echt in past. De meeste mensen kiezen ook kwantiteit over kwaliteit voor een vergelijkbaar bedrag. Terwijl je toch echt beter kunt gaan voor kwaliteit dan voor kwantiteit.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Laatst online: 14-08 21:46
-The_Mask- schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:50:
[...]

7 jaar is wel een mooie tijd om zo'n voeding te vervangen.

pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W moet genoeg zijn met de zuinigere videokaarten, maar met de snelst overgeklokte HD 7970 GHz kaarten is de pricewatch: be quiet! Pure Power 10 500W verstandiger.
Het is uiteindelijk een GTX 970 geworden dus in principe zou 400 watt genoeg moeten zijn. Ik hou de nexus nog even om te kijken hoe het setje draait.

Ik merk dat ik het jammer vind om er afstand van te doen :$ het is echt een goede voeding, nooit problemen mee gehad en o zo stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkdeFries
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-08 08:58
Ik heb nu net een nieuwe rm550x gekocht, en heb onlangs meerdere voedingen kapot zien gaan(paar keer rma). Nu wil ik met een verlengsnoer mijn geaarde stopcontact gebruiken, de afstand is meer dan 5 meter. Welke kabelhapsel is geschikt voor dit klusje? Het gedrocht van een "Wentronic 51266" is ongeveer wat ik zoek qua prijs ongeveer 25 euro. Dus verwacht geen topkwaliteit, maar iets wat voldoende is.

[ Voor 22% gewijzigd door HenkdeFries op 15-03-2017 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:45

WCA

Gewoon een haspel van de bouwmarkt? Moet gewoon goed zijn. Veiligheidseisen moeten ze allemaal aan voldoen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkdeFries
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-08 08:58
GreNade schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 15:04:
Gewoon een haspel van de bouwmarkt? Moet gewoon goed zijn. Veiligheidseisen moeten ze allemaal aan voldoen.
Ok, thanks, onnodig veel druk lopen te maken over al die extra features.

[ Voor 11% gewijzigd door HenkdeFries op 15-03-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 13:18
Elders heb ik een probleem beschreven betreffende geheugensticks die blijkbaar kapot gaan door een onderdeel in de pc.
Een van de vragen die ik heb betreffende de hardware betreft de PSU, daar ik nog geen reacties heb ontvangen dacht ik deze specifieke vraag in dit forum neer te leggen.

De voeding stamt uit 2005, Het is een Seasonic S12-430 ATX ,Ik dacht dat de specificaties nog steeds voldoende zijn voor mijn systeem, maar ja 12 jaar is wel oud; kan het zijn dat dit de geheugenproblemen veroorzaakt? Als dat zo is dan begin ik natuurlijk met een nieuwe voeding erin te zetten en dan opnieuw Memtest uitvoeren ( op nieuw geheugen uiteraard).

De pc staat 24/7 aan en er draaien 1 ssd en 3 HDs
Net de temperatuur gemeten zo dicht mogelijk bij het slot, De stick is daar 19 ;C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

linp schreef op zondag 19 maart 2017 @ 10:36:
Elders heb ik een probleem beschreven betreffende geheugensticks die blijkbaar kapot gaan door een onderdeel in de pc.
Een van de vragen die ik heb betreffende de hardware betreft de PSU, daar ik nog geen reacties heb ontvangen dacht ik deze specifieke vraag in dit forum neer te leggen.

De voeding stamt uit 2005, Het is een Seasonic S12-430 ATX ,Ik dacht dat de specificaties nog steeds voldoende zijn voor mijn systeem, maar ja 12 jaar is wel oud; kan het zijn dat dit de geheugenproblemen veroorzaakt? Als dat zo is dan begin ik natuurlijk met een nieuwe voeding erin te zetten en dan opnieuw Memtest uitvoeren ( op nieuw geheugen uiteraard).

De pc staat 24/7 aan en er draaien 1 ssd en 3 HDs
Net de temperatuur gemeten zo dicht mogelijk bij het slot, De stick is daar 19 ;C
Dat ik kan vinden heeft die voeding secundaire condensatoren van OST. Welke precies kan ik niet vinden, maar die zijn meestal na 7-8 jaar wel op waarna ze gaan lekken/bol staan. Het gevolg hiervan is dat hoge stroompieken en dalen minder goed worden weggefilterd om vervolgens dood leuk te worden doorgegeven aan de componenten van je pc. Dikke kans dus dat je die paar jaar al draait met dit probleem en dit dus je geheugen en/of moederbord (of misschien ook al andere componenten maar dat je het niet merkt) heeft beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb gisteren een nieuwe videokaart in mijn systeem gezet. Helaas zonder daar van te voren veel verder over na te denken. Tot ik op de doos zag staan: minimum 450 watt PSU. Nu weet ik dat dit vaak overtrokken is, maar toch check ik het graag even voor de zekerheid. De setup is nu als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 117,89€ 117,89
1MSI H110I Pro€ 79,50€ 79,50
1MSI Radeon RX 470 GAMING X 4G€ 192,95€ 192,95
1HGST Travelstar Z5K500 6Gb/s (1W10013), 500GB€ 42,90€ 42,90
1Fractal Design Node 202€ 83,50€ 83,50
2Crucial CT4G4DFS8213€ 31,-€ 62,-
1be quiet! SFX Power 2 300W€ 49,50€ 49,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 628,24

Als ik de OuterVision PSU calculator gebruik dan heb ik met 300watt nog voldoende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DynQQBBoR2HgOAuSLQon3Kye/full.jpg

Zelfs al voeg ik nog een usb 2.0 device toe (bluetooth stickje),een SSD (wat ik in de toekomst wil doen) en zet ik de CPU TDP op 100% , dan nog blijf ik zeker 60 watt overhouden volgens deze website (load 232watt). Maar, hoe serieus mag ik deze berekening nemen, en begeef ik me niet op glas ijs? Ooit heb ik wel eens een slechte 500watt voeding gehad. Daarbij viel de computer gewoon uit wanneer er teveel stroom gevraagd werd. Op het net lees ik echter ook (spook)verhalen over computers die in brand vliegen en componenten die beschadigd raken. Vandaar mijn vraag. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
[quote]Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:10:
[...]
Dat ik kan vinden heeft die voeding secundaire condensatoren van OST. Welke precies kan ik niet vinden, maar die zijn meestal na 7-8 jaar wel op waarna ze gaan lekken/bol staan. Het gevolg hiervan is dat hoge stroompieken en dalen minder goed worden weggefilterd om vervolgens dood leuk te worden doorgegeven aan de componenten van je pc. Dikke kans dus dat je die paar jaar al draait met dit probleem en dit dus je geheugen en/of moederbord (of misschien ook al andere componenten maar dat je het niet merkt) heeft beschadigd.
Aha! eindelijk licht in de tunnel, Bedankt voor de hulp.
De reden voor deze ellende is dus duidelijk gelegen in de voeding.
Nu heb ik iets om mee aan de gang te gaan.
Uiteraard is het eerste wat ik doe een voeding uitzoeken, Ik zie dat dat nog niet zo simpel is, een flink aanbod.
Ik heb nog even de topicstarter doorgenomen en ik denk dat ik met mijn systeem ruim voldoende heb aan een kwalitatief goede Plusminus 400 watt voeding.
(Ik heb geen losse videokaart, momenteel nog drie harde schijven ( Binnenkort een NAS) en een Externe Esata en een USB Drive, Maar die hebben een eigen voeding.)
Van de volgende twee voedingen die niet zo ver uit elkaar liggen qua prijs, welke zou ik het beste kunnen nemen?
pricewatch: Corsair CX450M
pricewatch: Corsair Vengeance 400W

In de Review van de CX 450 schrijft -The_Mask- :

" En trouwens als je modulair nutteloos vindt dan is er ook nog de Vengeance 400W, helaas alleen voor de Duitse markt en daardoor hier slecht leverbaar maar wel een betere voeding. Het verschil is dat de Vengeance serie betere condensators heeft en OCP op de 12V, voor de rest zijn ze identiek. Ik had trouwens ook graag gezien dat de Vengeance series hier op de markt kwam, nog interessanter dan deze CXM serie.

De fan in de CX450M is een Hong Hua HA1225H12S-Z met sleeve bearing (glijlager) volgens Corsair. De Hong Hua HA1225H12S-Z kan echter ook een rifle bearing fan zijn, maar deze vinden we alleen terug in de Vengeance serie en niet in deze CXM serie. 

Corsair Vengeance, zelfde voeding, maar dan met betere condensators van Nippon Chemicon en Over Current Protection op de 12V. Verkrijgbaar in modulaire en niet modulaire versies
."

vraag1 :
De Vengeance 400W Is nu dus wel gewoon leverbaar, zou dit de beste keuze zijn?

Als ik het goed begrijp is het dus mogelijk dat componenten op het moederbord, bijvoorbeeld de geheugen slot' s beschadigd zijn.
Dus als ik een nieuwe voeding monteer en daarna stop ik het nieuwe ram in het moederbord, zou het dan de kans lopen om direct vernield te worden door de eventueel beschadigde geheugen sloten?
Vraag 2:
Dan zou ik dus misschien beter gelijk een nieuw moederbord kunnen kopen, een bijna identiek model is nog te koop pricewatch: Gigabyte GA-Z97-HD3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

linp schreef op zondag 19 maart 2017 @ 18:40:
[quote]Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:10:
[...]

[...]

Aha! eindelijk licht in de tunnel, Bedankt voor de hulp.
De reden voor deze ellende is dus duidelijk gelegen in de voeding.
Nu heb ik iets om mee aan de gang te gaan.
Uiteraard is het eerste wat ik doe een voeding uitzoeken, Ik zie dat dat nog niet zo simpel is, een flink aanbod.
Ik heb nog even de topicstarter doorgenomen en ik denk dat ik met mijn systeem ruim voldoende heb aan een kwalitatief goede Plusminus 400 watt voeding.
(Ik heb geen losse videokaart, momenteel nog drie harde schijven ( Binnenkort een NAS) en een Externe Esata en een USB Drive, Maar die hebben een eigen voeding.)
Van de volgende twee voedingen die niet zo ver uit elkaar liggen qua prijs, welke zou ik het beste kunnen nemen?
pricewatch: Corsair CX450M
pricewatch: Corsair Vengeance 400W

In de Review van de CX 450 schrijft -The_Mask- :

" En trouwens als je modulair nutteloos vindt dan is er ook nog de Vengeance 400W, helaas alleen voor de Duitse markt en daardoor hier slecht leverbaar maar wel een betere voeding. Het verschil is dat de Vengeance serie betere condensators heeft en OCP op de 12V, voor de rest zijn ze identiek. Ik had trouwens ook graag gezien dat de Vengeance series hier op de markt kwam, nog interessanter dan deze CXM serie.

De fan in de CX450M is een Hong Hua HA1225H12S-Z met sleeve bearing (glijlager) volgens Corsair. De Hong Hua HA1225H12S-Z kan echter ook een rifle bearing fan zijn, maar deze vinden we alleen terug in de Vengeance serie en niet in deze CXM serie. 

Corsair Vengeance, zelfde voeding, maar dan met betere condensators van Nippon Chemicon en Over Current Protection op de 12V. Verkrijgbaar in modulaire en niet modulaire versies
."

vraag1 :
De Vengeance 400W Is nu dus wel gewoon leverbaar, zou dit de beste keuze zijn?

Als ik het goed begrijp is het dus mogelijk dat componenten op het moederbord, bijvoorbeeld de geheugen slot' s beschadigd zijn.
Dus als ik een nieuwe voeding monteer en daarna stop ik het nieuwe ram in het moederbord, zou het dan de kans lopen om direct vernield te worden door de eventueel beschadigde geheugen sloten?
Vraag 2:
Dan zou ik dus misschien beter gelijk een nieuw moederbord kunnen kopen, een bijna identiek model is nog te koop pricewatch: Gigabyte GA-Z97-HD3
Met 400 watt zit je inderdaad zeer ruim en de 2 Corsair voedingen zijn inderdaad prima voedingen voor hun prijs waarvan de Vengeance dus de betere. Alleen €66,- is geen optimale prijs voor die voeding en Max ICT kun je over het algemeen beter links laten liggen. In Duitsland gaat de 400 watt versie al voor €50,-. Maar een nog betere voeding met vergelijkbare prijs als de Vengeance hier in Nederland is de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt welke wat beter bij jouw systeem past. Kwalitatief minstens zo goed of ietsje beter en ook efficiënter. Behalve als je een mega kast hebt, want dan kan de 24 pin ATX kabel misschien wat kort zijn, maar met een normale midi-tower behuizing moet dit geen probleem zijn.

Wil je wat goedkoper kun je voor de CX450M gaan of de pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W

Er is verder natuurlijk een hele kleine kans dat het niet aan de voeding zou liggen, maar dat is wel erg onwaarschijnlijk en na 12 jaar is de S12-430 sowieso aan vervanging dus een nieuwe voeding is wat dat betreft in ieder geval geen miskoop.

Wat betreft het moederbord, als je huidige niet goed meer is, is de kans klein dat hij je nieuwe geheugen zou slopen, niet onmogelijk, maar even proberen kan waarschijnlijk geen kwaad.
Reb87 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 14:48:
Ik heb gisteren een nieuwe videokaart in mijn systeem gezet. Helaas zonder daar van te voren veel verder over na te denken. Tot ik op de doos zag staan: minimum 450 watt PSU. Nu weet ik dat dit vaak overtrokken is, maar toch check ik het graag even voor de zekerheid. De setup is nu als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 628,24

Als ik de OuterVision PSU calculator gebruik dan heb ik met 300watt nog voldoende:

[afbeelding]

Zelfs al voeg ik nog een usb 2.0 device toe (bluetooth stickje),een SSD (wat ik in de toekomst wil doen) en zet ik de CPU TDP op 100% , dan nog blijf ik zeker 60 watt overhouden volgens deze website (load 232watt). Maar, hoe serieus mag ik deze berekening nemen, en begeef ik me niet op glas ijs? Ooit heb ik wel eens een slechte 500watt voeding gehad. Daarbij viel de computer gewoon uit wanneer er teveel stroom gevraagd werd. Op het net lees ik echter ook (spook)verhalen over computers die in brand vliegen en componenten die beschadigd raken. Vandaar mijn vraag. ;)
PSU calculators zijn nooit echt betrouwbaar, maar in dit geval zit hij er toevallig niet ver naast wat betreft totale load. Maar goed, je voeding kan jouw systeem prima hebben, ook met nog wat extra USB apparaten of SSD's. Die 450 watt is inderdaad zwaar overdreven, maar is voor fabrikanten een soort dekking, omdat er ook een hoop voedingen in omloop zijn welke niet eens de helft van hun geadverteerde vermogen stabiel kunnen leveren. De SFX Power 2 300w kan prima zijn 300 watt leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
Maar een nog betere voeding met vergelijkbare prijs als de Vengeance hier in Nederland is de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt welke wat beter bij jouw systeem past. Kwalitatief minstens zo goed of ietsje beter en ook efficiënter
Ik heb net de reviews bekeken van deze Seasonic, Ziet er prima uit, deze ga ik bestellen.
Er is verder natuurlijk een hele kleine kans dat het niet aan de voeding zou liggen, maar dat is wel erg onwaarschijnlijk en na 12 jaar is de S12-430 sowieso aan vervanging dus een nieuwe voeding is wat dat betreft in ieder geval geen miskoop.

Wat betreft het moederbord, als je huidige niet goed meer is, is de kans klein dat hij je nieuwe geheugen zou slopen, niet onmogelijk, maar even proberen kan waarschijnlijk geen kwaad.
Ik ga idd als de nieuwe voeding draait het ene reepje wat op de andere pc 0 fouten had, proberen.
Nogmaals bedankt voor de goede adviezen, ik kan weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Reb87 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 14:48:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 628,24

[afbeelding]

De pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W is prima of de pricewatch: be quiet! Pure Power 10 CM 400W als je semi-modulair wilt. Calculators moet je niet gebruiken en een goede voeding van 500W voor 30 euro bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Dank voor de reacties @JVRadeon en @chim0 . Wel een beetje tegenstrijdige info, al proef ik bij Chim0's bericht vooral dat hij mijn post amper heeft gelezen. :p Is er überhaupt een risico, of reboot mijn pc in dit geval gewoon, mocht de voeding toch echt te zwak zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Reb87 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 08:07:
Dank voor de reacties @JVRadeon en @chim0 . Wel een beetje tegenstrijdige info, al proef ik bij Chim0's bericht vooral dat hij mijn post amper heeft gelezen. :p Is er überhaupt een risico, of reboot mijn pc in dit geval gewoon, mocht de voeding toch echt te zwak zijn?
Excuus, ik begreep dat je een nieuwe voeding wilde. Blijkbaar is je huidige voeding goed genoeg en anders moet je even een review ervan opzoeken. Maar heb je je PC al aangezet en werkt het? Dan hoef je je geen zorgen te maken. Zelf heb ik een oude AOpen voeding met een redelijk moderne maar onzuinige PC (weliswaar 7 jaar oud maar geen 15 jaar) en draait perfect zelfs met halve stroomkabels aangesloten en 3 harde schijven. Alleen af en toe als ik iets met USB aansluit, bijvoorbeeld als ik m'n muiskabel eruit trek hem aansluit op een USB verlengkabel en weer terug stop, wil ie nog weleens vastlopen maar dat zou ook aan iets anders kunnen maar ik denk dat ie dan te weinig stroom krijgt of zo. USB is sowieso altijd gevoelig, zeker bij gare voedingen. De oude van m'n vriendin "ontplofte" toen ze een USB stick erin wilde stoppen, maar dat was dan ook een gaar ding. Bij een goede, moderne voeding zou dat niet mogen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:10:
[...]

Een update op deze post.
Nadat duidelijk was dat de voeding al zo oud was heb ik gisteren de nieuwe Seasonic erin gezet, heeft de hele avond gedraaid.
om 1.00 uur memtest opgestart om het eerste reepje te testen.
Vanochtend was de pc uit.
reageerde niet op aan/uit knop op pc en de psu tuimelschakelaar.
Voedingskabel uit stopcontact, aan/uit knop op pc 5 sec. ingedrukt, kabel weer in stopcontact,tuimelschakelaar op äan',pc start op.

Sindsdien 2x spontane reboots gehad, en zonet is alles weer uit.

Een DOA voeding lijkt erg onwaarschijnlijk gezien het feit dat er al problemen waren (ram).
Moederbord vernield door de oude voeding?
Mis ik een andere mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:26
Hallo allemaal, ik zit in een lastige situatie. Het betreft een Enermax Revolution 85+ 1250W voeding.

Mijn PC is een tijd geleden overleden, waarbij er geen direct oorzaak/gevolg relatie was te vinden. Ik lag op de bank half in slaap TV te kijken met de PC aan, waarna ik de ventilatoren semi-bewust uit hoorde gaan, gevolgd met de welbekende PCB-brandgeur.

De PCI-e connector indicatoren van de GPU bleven rood, waarna ik een nieuwe voeding gekocht had. Echter veranderde dit niets aan de symptomen, waarna ik een andere GPU heb geïnstalleerd. Toen startte het systeem weer op, maar bleef zeer instabiel. Ik heb alles naar een lokale computerboer gebracht om te testen, maar deze man gaf een heel dom antwoord op mijn vraag of zij PSU's kunnen testen;

'Ja hoor, we stoppen hem gewoon in een PC en kijken wat hij doet'. Ik stelde nog dat ik dat wel een vreemde manier van testen vindt, daar de PSU wellicht een rol speelt in het overlijden van de PC. Hierop stelde hij om throw-away onderdelen te gebruiken.

Inmiddels heb ik alles terug. moederbord had brandsporen, CPU hebben ze niet kunnen testen, GPU deed niets meer (inmiddels vervangen middels garantie), en PSU was in orde. Maar eerlijkheidshalve weet ik niet wat ik nu van deze diagnose moet vinden.

Tot op heden kan ik nog altijd geen oorzaak gevolg relatie leggen in de defecte onderdelen. Fijn dat ik een nieuwe GPU heb, maar ik weet niet waarom deze stuk is gegaan. Brandsporen op het moederbord heb ik ook gezien, o.a. rondom PCI-express poort, maar of het mobo de GPU heeft aangetast, de GPU het mobo, of dat de voeding middels de GPU het mobo of vice versa heeft aangetast, is mij niet bekend

Ik ben op het punt om een nieuw systeem te bouwen, waarbij ik enerzijds huiver om deze voeding te gebruiken, en anderzijds het zonde vindt om zomaar een potentiële goede voeding te laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Slecht contact tussen waarschijnlijk waardoor het op dat punt te warm werd en begon te smelten. Voeding lijkt mij heel erg sterk, geen idee hoe deze voeding het probleem zou kunnen zijn. Theoretisch gezien is dat niet echt mogelijk.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Laatst online: 14-09 22:39
Hallo mensen! :)

Ik heb op dit moment een Corsair VS650. De helft van de tijd dat de PC aan is, hoor ik een tikkend geluid (https://youtu.be/xzM2ABjybTI).
Afbeeldingslocatie: https://s4.postimg.org/uq1y2agsd/1356943734.png
Op internet lees ik dat hier meer mensen last van hebben :( Ook las ik in het eerste bericht van dit topic dat de VS lijn van Corsair erg matige voedingen zijn. Hij gaat in ieder geval terug naar de winkel voor RMA.

Ik vind het ook niks dat hij niet modulair is. Ik heb nu allemaal overbodige kabels in mijn HDD/SSD tray hangen en in de toekomst heb ik misschien niet genoeg aansluitingen. Van de andere kant zoals je hier kunt zien ziet het er niet verkeerd uit.. Maar modulair lijkt me een stuk praktischer..
Afbeeldingslocatie: https://s16.postimg.org/6982hk0pt/Bestand_000_3.jpg
(klik)

Ik wil graag deze voeding vervangen, want het voelt niet prettig om een matige/slechte PSU in mijn PC te hebben, ook al krijg ik misschien een nieuwe VS650 retour gestuurd. Zelf zat ik te denken aan een Corsair RM750x. Op dit moment is 650watt genoeg voor mijn pc, maar wellicht heb ik meer nodig in de toekomst. Gewoon om wat meer 'future proof' te zijn zat ik daar aan te denken. Ben namelijk van plan op korte termijn mijn GTX970 te upgraden naar een GTX1080, en misschien nog een SSD en HDD erbij te steken. Maar dat is volgens mij niet heel veel verschil in Watt.. Wellicht ooit nog een keer overstappen op waterkoeling.
Zie wel dat de RM850x wat meer aansluitingen heeft dan de RM750x. Hij is een paar tientjes duurder, maar wellicht de betere keuze dan? Heb deze hoeveelheid Watt denk ik niet nodig, maar wellicht wel de extra aansluitingen :?
In de link in mijn signature hier beneden heb ik mijn pc specs staan mocht iemand dat willen bekijken 8)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 14-09 16:35
Meneer Mask! Ik heb uw expertise weer eens nodig :)

PC die ik anderhalf jaar geleden gebouwd heb voor een kennis is aan een upgrade toe. Het budget was toen wat aan de krappe kant dus heb her en der de verkeerde keuzes v.w.b. hardware gemaakt. Hij moet nu al upgraden.

Huidige setup is een AMD A10-7850K, GTX950, Asus A88XM-Plus moederbord, een hardeschijf, een ssd, 2 paar groene CCFL's.

Upgrade setje dat ik bij elkaar gezocht heb:

Gigabyte GA-B250-HD3P
Core i5-6600
8GB DDR4
MSI GTX970 Gaming 4GB (2e hands)

Gaat dat werken op een Pure Power CM L8 430W van be quiet? Ik betwijfel of het genoeg gaat zijn namelijk...

[ Voor 18% gewijzigd door FastFred op 31-03-2017 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Alexknl schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 11:45:
Hallo mensen! :)

Ik heb op dit moment een Corsair VS650. De helft van de tijd dat de PC aan is, hoor ik een tikkend geluid (https://youtu.be/xzM2ABjybTI).
Het klinkt een beetje als een draadje tegen de fan aan komt. Als dat het niet is dan zal het waarschijnlijk het fan lager zijn die het probleem geeft. Daar valt echter weinig aan te veranderen zonder de garantie te verbreken. Een draadje zou je nog wel terug kunnen drukken zonder de voeding te openen.
Ik vind het ook niks dat hij niet modulair is. Ik heb nu allemaal overbodige kabels in mijn HDD/SSD tray hangen en in de toekomst heb ik misschien niet genoeg aansluitingen. Van de andere kant zoals je hier kunt zien ziet het er niet verkeerd uit.. Maar modulair lijkt me een stuk praktischer..
Eigenlijk alleen als je de voeding vaak uit de PC haalt en je niet alle kabels los wil halen is het een stuk praktischer. Als je dat nooit doet maakt het weinig verschil. Jouw probleem is vooral dat je een heel erg overdreven voeding hebt gekozen. Een voeding bedoeld voor meerdere videokaarten in SLI of CrossFire. Is alleen zoals jezelf ook al zegt een erg matige voeding, dus iemand die meerdere videokaarten in SLI/CrossFire gebruikt kan vast ook wel een fatsoenlijke voeding kopen. Bestaansrecht heeft een voeding zoals de Corsair VS650 dan ook niet. Toch is het wel een voeding die veel verkocht wordt, maar in 99% van de gevallen gaat dan dan ook om een slechte keuze.

Slecht omdat je voor hetzelfde geld dat uit wordt gegeven aan een slechte/matige overdreven voeding ook een goede voeding gekozen had kunnen worden welke een stuk minder overdreven zou zijn geweest. Waren er ook nog eens minder kabels geweest en dus ook minder om weg te werken.
Ik wil graag deze voeding vervangen, want het voelt niet prettig om een matige/slechte PSU in mijn PC te hebben, ook al krijg ik misschien een nieuwe VS650 retour gestuurd. Zelf zat ik te denken aan een Corsair RM750x. Op dit moment is 650watt genoeg voor mijn pc, maar wellicht heb ik meer nodig in de toekomst. Gewoon om wat meer 'future proof' te zijn zat ik daar aan te denken. Ben namelijk van plan op korte termijn mijn GTX970 te upgraden naar een GTX1080, en misschien nog een SSD en HDD erbij te steken. Maar dat is volgens mij niet heel veel verschil in Watt.. Wellicht ooit nog een keer overstappen op waterkoeling.
Zie wel dat de RM850x wat meer aansluitingen heeft dan de RM750x. Hij is een paar tientjes duurder, maar wellicht de betere keuze dan? Heb deze hoeveelheid Watt denk ik niet nodig, maar wellicht wel de extra aansluitingen :?
Een high-end 650W voeding is bedoeld voor twee zwaar overklokte GTX 1080's en een zwaar overgeklokte i7 7700K. Een high-end 750W voeding is zelfs genoeg voor drie GTX 1080's en een zwaar overgeklokte i7 7700K. Ik krijg niet echt het idee dat je daar aan zit te denken.

Als je niet van plan bent te overklokken zit jij altijd goed met een high-end 450W voeding, wil je overklokken wel als optie open houden dan zit je met een high-end 550W voeding echt meer dan ruim genoeg. Nu en in de toekomst zeker ook, omdat CPU's en videokaarten een max verbruik hebben. Daarboven zullen ze niet komen omdat dat niet realistisch is met koeling e.d..

Voorbeeld: een i7 6950X of Ryzen 7 1800X en een GTX 1080 Ti draaien gemakkelijk op een high-end 450W voeding. Het absolute piekverbruik van zo'n PC zit namelijk rond de 400W zonder overklokken, al is 350W en lager een stuk realistischer. Jouw PC met i7 6700 en GTX 1080 zal ten alle tijden onder de 300W blijven en bij games zal het meestal zo rond de 200/225W zitten wat je max uit de voeding trekt.

Op dit moment zijn de pricewatch: Corsair TX550M V2 en pricewatch: Corsair RM550x het meest interessant voor jou. Beide high-end voedingen waarbij de RMx nog net wat beter is. Geen 450W versie, omdat die simpelweg niet bestaat, al verwacht ik overigens niet, kijkend naar jouw huidig systeem, dat je ooit meer dan een 450W voeding nodig gaat hebben. Of je gebruik moet drastisch veranderen.

Overigens kun je het meeste hierboven ook terug vinden in de topicstart daar staat het meeste ook al uitgelegd en ook nog eens uitgebreider.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
FastFred schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 12:05:
Meneer Mask! Ik heb uw expertise weer eens nodig :)

PC die ik anderhalf jaar geleden gebouwd heb voor een kennis is aan een upgrade toe. Het budget was toen wat aan de krappe kant dus heb her en der de verkeerde keuzes v.w.b. hardware gemaakt. Hij moet nu al upgraden.

Upgrade setje dat ik bij elkaar gezocht heb:

Gigabyte GA-B250-HD3P
Core i5-6600
8GB DDR4
MSI GTX970 Gaming 4GB (2e hands)
En dit zijn dan wel de juiste keuzes? Ik zie vooral dat er nogal veel voor deze onderdelen wordt gevraagd tweedehands, waardoor je soms nieuw nog betere onderdelen kunt krijgen. Zo haal je over anderhalve week een nieuwe Ryzen 5 1400 voor iets van 185 euro nieuw en dat zal overal gezien een betere game CPU worden. Een i5 6600 zit nu bijvoorbeeld ook nieuw onder de minimale vereisten van Battlefield 1 multiplayer en als hij dat gaat spelen dan zal hij dat waarschijnlijk ook merken.

Zelfde probleem heeft de GTX 970 tweedehands ook. Men durft hier nog steeds 200 euro voor te vragen ook al is de kaart al 2 jaar oud. Dat terwijl je nieuw een pricewatch: MSI Radeon RX 470 GAMING X 4G al voor minder dan 200 euro hebt. En deze RX 470 is echt geen mindere videokaart als een pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G. Realistische prijs voor zo'n GTX 970 tweedehands van iets van 2 jaar oud zit ergens rond de 125 euro, maar vind zo'n videokaart maar eens voor zo'n bedrag. Die 125 euro is dan 70% van de huidige nieuwwaarde wat een GTX 970 ongeveer zou moeten zijn en dat is nu rond de 175 euro.
Gaat dat werken op een Pure Power CM L8 430W van be quiet? Ik betwijfel of het genoeg gaat zijn namelijk...
Geen probleem de voeding heeft twee PEG connectors, één 6 pins en één 6+2 pins, net als de videokaart. Qua vermogen zit je sowieso meer dan ruim genoeg. Je doet er wel slim aan C6/C7 power states uit te zetten zodat je zeker weet dat je daar geen problemen mee krijgt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 14-09 16:35
@-The_Mask- Ik vind de Ryzen hype behoorlijk overtrokken om eerlijk te zijn. Als ik die review op de fp hier zie van de R7 1700; single core performance gelijk aan een 4 jaar oude i5-4670 die ook nog eens € 100,- goedkoper is, alleen multicore is ie beter, simpelweg omdat er 4 extra cores zijn. De enige reden dat de R7 1700 beter is dan een i7 6800K is ook maar omdat ie 2 cores extra heeft. Dat ie dat dan voor

Als ik die lijn doortrek naar de R5 1400 dan durf ik zomaar te zeggen dat de performance van die Ryzen 5 1400 niet heel veel beter zal zijn als een i5-6600, als die uberhaubt al beter is.

Ik vind de prijs/performance van de R7 1700 dan wel weer indrukwekkend, de enige reden dat ie sneller is dan de i7-6800K is de extra 2 rekenkernen, maar ondertussen is ie wel € 80,- goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
-The_Mask- schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 13:02:
[...]

Het klinkt een beetje als een draadje tegen de fan aan komt. Als dat het niet is dan zal het waarschijnlijk het fan lager zijn die het probleem geeft. Daar valt echter weinig aan te veranderen zonder de garantie te verbreken. Een draadje zou je nog wel terug kunnen drukken zonder de voeding te openen.

[...]

Eigenlijk alleen als je de voeding vaak uit de PC haalt en je niet alle kabels los wil halen is het een stuk praktischer. Als je dat nooit doet maakt het weinig verschil. Jouw probleem is vooral dat je een heel erg overdreven voeding hebt gekozen. Een voeding bedoeld voor meerdere videokaarten in SLI of CrossFire. Is alleen zoals jezelf ook al zegt een erg matige voeding, dus iemand die meerdere videokaarten in SLI/CrossFire gebruikt kan vast ook wel een fatsoenlijke voeding kopen. Bestaansrecht heeft een voeding zoals de Corsair VS650 dan ook niet. Toch is het wel een voeding die veel verkocht wordt, maar in 99% van de gevallen gaat dan dan ook om een slechte keuze.

Slecht omdat je voor hetzelfde geld dat uit wordt gegeven aan een slechte/matige overdreven voeding ook een goede voeding gekozen had kunnen worden welke een stuk minder overdreven zou zijn geweest. Waren er ook nog eens minder kabels geweest en dus ook minder om weg te werken.

[...]

Een high-end 650W voeding is bedoeld voor twee zwaar overklokte GTX 1080's en een zwaar overgeklokte i7 7700K. Een high-end 750W voeding is zelfs genoeg voor drie GTX 1080's en een zwaar overgeklokte i7 7700K. Ik krijg niet echt het idee dat je daar aan zit te denken.

Als je niet van plan bent te overklokken zit jij altijd goed met een high-end 450W voeding, wil je overklokken wel als optie open houden dan zit je met een high-end 550W voeding echt meer dan ruim genoeg. Nu en in de toekomst zeker ook, omdat CPU's en videokaarten een max verbruik hebben. Daarboven zullen ze niet komen omdat dat niet realistisch is met koeling e.d..

Voorbeeld: een i7 6950X of Ryzen 7 1800X en een GTX 1080 Ti draaien gemakkelijk op een high-end 450W voeding. Het absolute piekverbruik van zo'n PC zit namelijk rond de 400W zonder overklokken, al is 350W en lager een stuk realistischer. Jouw PC met i7 6700 en GTX 1080 zal ten alle tijden onder de 300W blijven en bij games zal het meestal zo rond de 200/225W zitten wat je max uit de voeding trekt.

Op dit moment zijn de pricewatch: Corsair TX550M V2 en pricewatch: Corsair RM550x het meest interessant voor jou. Beide high-end voedingen waarbij de RMx nog net wat beter is. Geen 450W versie, omdat die simpelweg niet bestaat, al verwacht ik overigens niet, kijkend naar jouw huidig systeem, dat je ooit meer dan een 450W voeding nodig gaat hebben. Of je gebruik moet drastisch veranderen.

Overigens kun je het meeste hierboven ook terug vinden in de topicstart daar staat het meeste ook al uitgelegd en ook nog eens uitgebreider.
Bedankt voor de uitgebreide hulp. Ik denk dat ik graag voor een RM(watt)x wil gaan. Alleen weet ik niet wat ik in de toekomst precies wil, en 550W voelt dan echt als een stap terug :P Alleen als je dan voor een RM650x gaat kijken, dan is de RM750x even duur?? Dan zou ik dus het beste gewoon voor die RM750x kunnen gaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
FastFred schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 16:13:
Ik vind de Ryzen hype behoorlijk overtrokken om eerlijk te zijn. Als ik die review op de fp hier zie van de R7 1700; single core performance gelijk aan een 4 jaar oude i5-4670 die ook nog eens € 100,- goedkoper is, alleen multicore is ie beter, simpelweg omdat er 4 extra cores zijn.
Maar daar is dus helemaal niks mis mee, aangezien Intel daarna ook eigenlijk zo goed als geen verbeteringen heeft laten zien. Broadwell CPU's zijn amper verschenen voor desktop en degene die er waren, waren niet interessant, Skylake was maar een klein stapje vooruit en nu Kaby Lake is zelfs een nog kleiner stapje vooruit. Single thread meekomen met een Haswell welke 100MHz hoger geklokt is, is dan prima lijkt mij. Daarmee is immers het gat met Skylake en Kaby Lake nog maar heel klein. Als je dan ook kijkt naar de andere Ryzen CPU's, de Ryzen 5's over anderhalve week en Ryzen 3 in de tweede helft van dit jaar. Dan heeft Intel met de huidige prijzen amper nog interessante CPU's, Intel Celeron G3930 dualcore, Intel Pentium G4560 dualcore met HT blijft nog over. En dan voor een enkeling de i7 7700K die alleen geeft om 120 fps en meer op full HD of lager en wat andere mensen die volledig afhankelijk zijn van single thread performance. Voor de rest zal AMD straks, uitgaande van geen prijsveranderingen het hele midden en high segment in handen krijgen. Helemaal straks met de 16 en 32 core CPU's. Ik vind het iig lastig om daar niet enthousiast over te zijn. :)
De enige reden dat de R7 1700 beter is dan een i7 6800K is ook maar omdat ie 2 cores extra heeft. Dat ie dat dan voor
In sommige programma's zoals Handbrake zie je een octocore Ryzen 7 1800X ook gelijke performance hebben als de decacore i7 6950X en de octocore's van Intel verslaan. Zoals eigenlijk altijd bij CPU's is de performance erg afhankelijk van optimalisaties/compiler.
Als ik die lijn doortrek naar de R5 1400 dan durf ik zomaar te zeggen dat de performance van die Ryzen 5 1400 niet heel veel beter zal zijn als een i5-6600, als die uberhaubt al beter is.
De Ryzen 5 1400 zal idd lang niet altijd beter zijn, maar er is één groot voordeel, doordat het een quadcore is met SMT heeft die wel extra over ook al is die single thread langzamer. In de zwaarste games waar de i5 6600 het moeilijk zal krijgen om een stabiele framerate neer te zetten zoals Battlefield 1 zal de Ryzen 5 1400 dat waarschijnlijk niet hebben. De CPU zal dus niet veel sneller zijn, maar iig snel genoeg om elke game soepel te doen laten lopen. Daarmee is een i5 6600 niet direct een slechte keuze, maar kijk goed naar de prijs van de Ryzen 5 1400, als die niet flink goedkoper is is die gewoon niet interessant.
Ik vind de prijs/performance van de R7 1700 dan wel weer indrukwekkend, de enige reden dat ie sneller is dan de i7-6800K is de extra 2 rekenkernen, maar ondertussen is ie wel € 80,- goedkoper.
~100 euro op de CPU, ~100 euro op het mobo en dan nog wat op het geheugen door de "noodzaak" van 4 reepjes geheugen. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Alexknl schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 17:07:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide hulp. Ik denk dat ik graag voor een RM(watt)x wil gaan. Alleen weet ik niet wat ik in de toekomst precies wil, en 550W voelt dan echt als een stap terug :P Alleen als je dan voor een RM650x gaat kijken, dan is de RM750x even duur?? Dan zou ik dus het beste gewoon voor die RM750x kunnen gaan toch?
De gedachtegang dat meer vermogen beter zou zijn klopt niet, meer kwaliteit is beter, meer vermogen is geen verbeteringen. In geval van de RMx serie zelfs een kleine verslechteringen doordat het een single rail 12V voeding is waardoor de kortsluitbeveiliging bij een hoger vermogen gewoon minder goed werkt.

Je moet je dus afvragen of je ooit twee of drie high-end videokaarten gaat nemen in de toekomst. In de tijd dat nVidia van SLI af wil, CrossFire ook weinig interessant is en er amper wat gedaan wordt met DX12 Multi-GPU kan ik mij niet voorstellen dat je dat van plan bent.

Overigens is SLI of CrossFire ook alleen interessant als je het direct neemt. Sommige mensen nemen een overdreven voeding om zo over een twee de videokaart naar ~3 jaar bij te plaatsen. Maar dan komen ze er na 3 jaar pas achter dat hun huidige videokaart zo zwaar verouderd is dat een tweede helemaal geen zin heeft en vervangen ze hun oude videokaart met een moderne videokaart die ook nog eens minder verbruikt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
-The_Mask- schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 17:33:
[...]

De gedachtegang dat meer vermogen beter zou zijn klopt niet, meer kwaliteit is beter, meer vermogen is geen verbeteringen. In geval van de RMx serie zelfs een kleine verslechteringen doordat het een single rail 12V voeding is waardoor de kortsluitbeveiliging bij een hoger vermogen gewoon minder goed werkt.

Je moet je dus afvragen of je ooit twee of drie high-end videokaarten gaat nemen in de toekomst. In de tijd dat nVidia van SLI af wil, CrossFire ook weinig interessant is en er amper wat gedaan wordt met DX12 Multi-GPU kan ik mij niet voorstellen dat je dat van plan bent.

Overigens is SLI of CrossFire ook alleen interessant als je het direct neemt. Sommige mensen nemen een overdreven voeding om zo over een twee de videokaart naar ~3 jaar bij te plaatsen. Maar dan komen ze er na 3 jaar pas achter dat hun huidige videokaart zo zwaar verouderd is dat een tweede helemaal geen zin heeft en vervangen ze hun oude videokaart met een moderne videokaart die ook nog eens minder verbruikt.
Bedankt, dan wordt het waarschijnlijk een 550W voeding. Ik heb nu de RM550x op het oog, want ik zie op internet en lees in jouw bazen-uitleg, dat de RMX-serie een super degelijke voeding is. Hier zeg je dat hij slechter is i.v.m. single rail? Of bedoel je dat het slecht is om een hoger vermogen te nemen, en dat een 450 of 550 wel gewoon ok is?
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.