Waar hebben we het over een voeding van 80 euro voor een pc van 250-300 euro? 50-60 euro is meer dan genoeg om wél een voeding te kopen die 1.compatibel is en 2.van degelijke kwaliteit.
Verhoudingen tussen onderdelen zijn op low-end, midrange en high-end niet gelijk, je kunt dus niet in percentages denken of iets dergelijks.
Bij een auto van 10.000 heb je ook niet 10x zo goedkope olie en 10x zo goedkope banden als bij een auto van 100.000 euro, op een gegeven moment 'kan het niet goedkoper' zonder serieus in te leveren op kwaliteit.
Maar jij bent in deze de techneut die moet adviseren, je kunt daarbij prima over de voor- en nadelen van onderdelen met een andere prijs praten zonder hier diep op in te gaan lijkt me.
Ik bedoel, hoe doe je dat met de andere onderdelen? Die kies je toch ook op basis van input zonder bv uit te leggen wat hyperthreading is of welke informatie wordt opgeslagen op het interne geheugen vs opslag?
Of is het probleem meer dat je de wensen van de klant (op voeding vlak) niet kunt vertalen in technische requirements?
Voornamelijk op het gebied van voedingen (maar ook andere onderdelen met condensators en bewegende delen) loop je sneller het risico dat het faalt dan bij 'statische' onderdelen.
Echt slechte condensators op moederborden bestaan er inmiddels niet meer, maar slechte voedingen helaas wel. Ik zou op voeding gebied (en eigenlijk ook harde schijven) dus iets voorzichtiger zijn dan bij de meeste andere onderdelen.
In mijn ogen zijn het juist de mensen die weinig te besteden hebben die een lange levensduur wensen. Als je dan onderdelen kiest die na 5 jaar al kapot kunnen gaan lijkt me dat zonde.
Natuurlijk kun je het risico wel nemen met een goedkopere voeding, met de kans dat je een keer met 'spoed' moet komen troublshooten en delen vervangen, dat laat ik helemaal aan jou (met de kant-tekening dat ik niet onder de BQ B8 300/350W zou gaan zitten, al heb je er voor een paar euro meer een behuizing bij).
Zeker als jij veel systemen hebt verkocht en geen ervaring hebt met vroegtijdig defecte (matige) voedingen, kun je datzelfde risico gewoon blijven nemen imo.
Ik heb voor mijn schoonouders ook gewoon een B7 300W gebruikt bij een pentium G3220 systeempje, ze wonen dan ook dichtbij en ik heb eventueel wel een reserve voeding liggen.
PS: De BBG gaat ook uit van beschikbaarheid over een langere periode (dat advies is namelijk meerdere maanden tot een half jaar geldig).
Crap, nu doe ik ook mee met de discussie