maratropa schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 23:16:
Ik heb hier in een andere machine een seasonic 1250 watt voeding en die is wel even fanless, maar bij een bepaalde temp gaat ie "hop" best hard aan, ook zonder veel load en ik vind hem helemaal niet stil dus eigenlijk.. Redelijk veel Johhnyguru gelezen al focust hij niet op geluid, maar daar heb je andere reviews voor.
Ja als je de XM2 hebt dan is die idd niet stil en eigenlijk is die gewoon ongeschikt voor semi-passieve koeling. Zie:
https://www.techpowerup.c...easonic/SS-1250XM2/6.html
Daar zie je dat de voeding fan al gaat draaien vanaf 100W en dan direct ook op 1200RPM dat is gewoon duidelijk hoorbaar in een beetje stille PC. Maar later dan 100W kan ook niet aangezien de voeding bij 100W passief al erg warm wordt. Eigenlijk dus gewoon ongeschikt voor semi-passief en dan ook nog luidruchtig door de hoge minimale snelheid van de fan.
XFX ProSeries 1250W?
Dat is een Seasonic XM2 1250W.

Ik zie dat een aantal nieuwere seasonic 1200 watters niet in de PW staan.. Zijn dat betere units dan de 1250 die ik heb qua geluid?
De fan blijft langer niet draaien, tot zo'n 200W bij een omgevingstemperatuur van 28/30 graden, maar als die begint met draaien is dit gelijk ook weer op 1200RPM, zie:
https://www.techpowerup.com/reviews/Seasonic/P1200/6.html
Voor al deze Seasonic's geld trouwens ook dat ze tussen fan uit en aan kunnen blijven zitten. Als de PC dan idled rond zo'n belasting gaat eens in de x aantal minuten de fan hoorbaar aan en vervolgens gaat die weer uit. Veel mensen ergeren zich daar nogal aan bij deze voedingen, lijkt mij dus ook voor jouw ongeschikt.
corsair HX1200i; qualiteit & lijkt stil. Op zich geen fan van de "i" extra's maar aan de andere kant het gebruik en load in de gaten kunnen houden op je desktop is best grappig als ik er zo over lees. AX1200i lijkt me heel mooi maar te duur.
Corsair AX1200i is absoluut een mooie en stille voeding, helaas heeft die wel maar zes 6+2 pins PEG connectors, waardoor het dus stopt bij maximaal drie high-end videokaarten. Als het moederbord dan ook zelf ook nog een PEG connector nodig heeft kom je zelfs voor drie videokaarten PEG connectors te kort.
Super Flower Leadex Gold 1300W; scoort goed op JG (hij lijkt fan) en lijkt redelijk stil? Maar 1 shop in de PW...
Verwacht dat die al even niet meer geproduceerd wordt, ook in Duitsland amper verkrijgbaar dus zal wel EOL zijn. Wat betreft geluid, weer een beetje hetzelfde als de Seasonic's. Wel nog langer passief, maar als de fan gaat draaien, weer duidelijk hoorbaar omdat het hier om een 1040RPM draaiende 140mm fan gaat. Rond de 3dB stiller als de fan gaat draaien, aldus TechPowerUp.
https://www.techpowerup.c...lower/SF-1300F14MG/6.html Maar ook weer gewoon duidelijk hoorbaar bij een stille PC. Wel heeft die 8 PEG connectors, maar als je moederbord er ook nog één nodig heeft kom je weer te kort voor een eventuele vierde videokaart.
enermax platimax 1350 watt? Is cheap?
Wel een beroerde OCP implementatie, nogal eens problematisch waardoor het soms onmogelijk is om alles goed aan te sluiten zonder shutdowns te krijgen bij vol vermogen. Daar ga jij denk ik ook last van krijgen, zeker met een vierde videokaart.
Mask, ik heb wat wijze woorden nodig.
Ik heb hier een machine met een rm850x met vooralsnog 2 145watt cpu's en 1 mid end gpu, maar er komen 3 255 watt gpu's bij. Das 1055 watt puur alleen voor de cpu's en gpu's, al is full load op alles niet heel waarschijnlijk, maar ook zeker niet onmogelijk. Sowieso is 1.x cpu en 3 gpu's full load een reëele situatie waarvoor ik er dan sowieso liever een 1000 watt voeding in heb. (ik heb het moederbord/ram verbruik ook nog niet mee gerekend natuurlijk) Dus ik dacht eerst ik duw er een rm1000x in, das makkelijk want dan hoef ik de kabels niet te vervangen, full load alles is niet heel veelvoorkomend (is ook gewoon te vermijden) en hij is betaalbaar en goed & stil.
Maar als ik het toch doe dan doe ik het liever goed en ondervang ik ook full load alles. En wie weet komt het moederbord ook nog eens in een behuizing waar 4 gpu's in kunnen, etc. Dus dan is de vraag, wat voor goede voedingen komen in aanmerking rond de 1200 watt / max 250 euro die ook nog eens stil zijn.
De
pricewatch: Cooler Master V Series V1200 zou wel een goede optie zijn, ook een Seasonic, een XP3 in dit geval, maar deze voeding van Cooler Master heeft een grotere 135mm fan die een stuk stiller zijn werk kan doen. Deze voeding is tot 700W sowieso aangenaam stil bij een intake temp van 28/30 graden zie:
https://www.techpowerup.c...CoolerMaster/V1200/6.html Onder full load wordt het echter wel een straaljager, maar de rest van de PC zal dan ook niet meer echt stil zijn denk ik. Ander voordeel zijn de maar liefst 12 PEG connectors en 6 kabels, waardoor je iig hier geen problemen mee krijgt.
Met de
pricewatch: Corsair HX1200i heb je erg goede voeding te pakken en één die heel erg stil is. Bij lichte belasting tot 50% belasting zul je waarschijnlijk niks horen en ook daarboven zul je alleen wat horen als de rest van de PC geen of amper geluid zal maken, iets wat niet mogelijk gaat zijn met zo'n PC. Dus qua geluid is dit idd de perfecte voeding. Wel heeft die helaas "maar" 8 PEG connectors, waardoor een extra PEG connector voor het moederbord niet aanwezig is.
Voor iets boven de 250 euro zijn er ook nog twee goede keuzes. Als eerste is er de
pricewatch: Antec HCP-1300 Platinum. Een voeding gemaakt met Delta's perfecte vakmanschap. Prestaties zijn ook perfect, daarnaast is ook een goede OCP implementatie aanwezig, iets wat de HX1200i hierboven overigens ook heeft zolang je het niet met de software uitzet. Ook komt deze voeding met 10 PEG connectors waardoor je er sowieso genoeg moet hebben. De voeding is niet semi-passief, maar tot iets van 650W wel lekker stil doordat de fan dan maar op 650RPM draait bij een intake temperatuur van 28/30 graden. Boven de 1000W wordt het echter wel een luidruchtige voeding bij zo'n intake temperatuur, maar dan zal de rest van de PC ook niet meer stil zijn. Hier valt dus mee te leven lijkt mij.
https://www.techpowerup.com/reviews/Antec/HCP-1300/6.html
De andere voeding is de
pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 11 1200W welke ook net boven de 250 euro uitkomt. Deze voeding heeft acht 6+2 PEG connectors en nog een enkele 6 pins PEG connector erbij bedoeld voor stroomvoorziening van het moederbord. Ook deze voeding heeft weer een goede OCP inmplementatie, wat sowieso wel handig is bij zulke voedingen. Een single rail 12V van 100A is niet iets wat je wil hebben als je kortsluiting krijgt en de voeding dit niet ziet als kortsluiting omdat de kortsluitstroom lager is dan 100A waardoor de voeding gewoon aanblijft met alle gevolgen van dien. Qua geluid kan die zich niet meten met de HX1200i, maar meer dan stil genoeg zal die wel zijn waarschijnlijk.
http://www.tomshardware.c...-power-supply,4269-5.html
Wat betreft tweedehands, daar is idd niks mis mee zo lang je maar weet wat je koopt. Op dit moment staat zijn er maar twee interessante opties in V&A vanaf 1200W en dat zijn de Corsair AX1200i en AX1500i. Waarbij de AX1200i dus maar zes PEG connectors heeft. Een eventuele oplossing hiervoor zou het kopen van PEG kabels met twee PEG connectors aan één kabel zijn. Moet te doen zijn aangezien het de meest gebruikte Corsair Type 3 Gen 2 PEG kabel heeft, welke gebruikt worden in alle AXi, AX Platinum, HXi, HX Gold, RM, TX-M, CS-M, Vegeance en CX-M voedingen van Corsair. Beschikbaarheid van deze kabels is dus vrij groot. En als je met drie videokaarten begint en je moederbord geen PEG connector nodig heeft, heb je ook even tijd om de juiste kabels erbij te zoeken natuurlijk.
Andere tweedehands optie is de beste voeding van dit moment de Corsair AX1500i. Deze komt met 10 PEG connectors, dus te weinig zal je hierbij niet hebben. Tot 500W is deze voeding muisstil pas vanaf 1000W zou je hem ongeveer moeten horen bij een intake van 28/30 graden, maar dan zal de rest van de PC de voeding natuurlijk sowieso overstemmen. Echt heel erg luidruchtig wordt die echter nooit echt. Daarnaast is de kwaliteit en prestaties natuurlijk onovertroffen bij deze voeding, zie ook
http://www.tomshardware.c...-power-supply,4276-5.html Dus als je deze voor 250 euro kunt halen heb je een echt monster.
V&A aangeboden: Corsair AX1500i met achteraf betalen misschien.
V&A aangeboden: Corsair AX1500i of die met afdingen.
[
Voor 11% gewijzigd door
-The_Mask- op 17-12-2016 14:24
]