Voeding advies en informatie topic - Deel 33 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 57.874 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Mask, ik heb wat wijze woorden nodig. :)

Ik heb hier een machine met een rm850x met vooralsnog 2 145watt cpu's en 1 mid end gpu, maar er komen 3 255 watt gpu's bij. Das 1055 watt puur alleen voor de cpu's en gpu's, al is full load op alles niet heel waarschijnlijk, maar ook zeker niet onmogelijk. Sowieso is 1.x cpu en 3 gpu's full load een reëele situatie waarvoor ik er dan sowieso liever een 1000 watt voeding in heb. (ik heb het moederbord/ram verbruik ook nog niet mee gerekend natuurlijk) Dus ik dacht eerst ik duw er een rm1000x in, das makkelijk want dan hoef ik de kabels niet te vervangen, full load alles is niet heel veelvoorkomend (is ook gewoon te vermijden) en hij is betaalbaar en goed & stil.

Maar als ik het toch doe dan doe ik het liever goed en ondervang ik ook full load alles. En wie weet komt het moederbord ook nog eens in een behuizing waar 4 gpu's in kunnen, etc. Dus dan is de vraag, wat voor goede voedingen komen in aanmerking rond de 1200 watt / max 250 euro die ook nog eens stil zijn. Ik heb hier in een andere machine een seasonic 1250 watt voeding en die is wel even fanless, maar bij een bepaalde temp gaat ie "hop" best hard aan, ook zonder veel load en ik vind hem helemaal niet stil dus eigenlijk.. Redelijk veel Johhnyguru gelezen al focust hij niet op geluid, maar daar heb je andere reviews voor.

corsair HX1200i; qualiteit & lijkt stil. Op zich geen fan van de "i" extra's maar aan de andere kant het gebruik en load in de gaten kunnen houden op je desktop is best grappig als ik er zo over lees. AX1200i lijkt me heel mooi maar te duur.

Super Flower Leadex Gold 1300W; scoort goed op JG (hij lijkt fan) en lijkt redelijk stil? Maar 1 shop in de PW...

enermax platimax 1350 watt? XFX ProSeries 1250W? Is cheap?

Ik zie dat een aantal nieuwere seasonic 1200 watters niet in de PW staan.. Zijn dat betere units dan de 1250 die ik heb qua geluid?

En ik ben ook niet weer perse tegen 2dehands.. Dan heb ik wel een AX1200i..eigenlijk ook wel aantrekkelijk..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
maratropa schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 23:16:
Ik heb hier in een andere machine een seasonic 1250 watt voeding en die is wel even fanless, maar bij een bepaalde temp gaat ie "hop" best hard aan, ook zonder veel load en ik vind hem helemaal niet stil dus eigenlijk.. Redelijk veel Johhnyguru gelezen al focust hij niet op geluid, maar daar heb je andere reviews voor.
Ja als je de XM2 hebt dan is die idd niet stil en eigenlijk is die gewoon ongeschikt voor semi-passieve koeling. Zie: https://www.techpowerup.c...easonic/SS-1250XM2/6.html

Daar zie je dat de voeding fan al gaat draaien vanaf 100W en dan direct ook op 1200RPM dat is gewoon duidelijk hoorbaar in een beetje stille PC. Maar later dan 100W kan ook niet aangezien de voeding bij 100W passief al erg warm wordt. Eigenlijk dus gewoon ongeschikt voor semi-passief en dan ook nog luidruchtig door de hoge minimale snelheid van de fan.
XFX ProSeries 1250W?
Dat is een Seasonic XM2 1250W. ;)
Ik zie dat een aantal nieuwere seasonic 1200 watters niet in de PW staan.. Zijn dat betere units dan de 1250 die ik heb qua geluid?
De fan blijft langer niet draaien, tot zo'n 200W bij een omgevingstemperatuur van 28/30 graden, maar als die begint met draaien is dit gelijk ook weer op 1200RPM, zie: https://www.techpowerup.com/reviews/Seasonic/P1200/6.html

Voor al deze Seasonic's geld trouwens ook dat ze tussen fan uit en aan kunnen blijven zitten. Als de PC dan idled rond zo'n belasting gaat eens in de x aantal minuten de fan hoorbaar aan en vervolgens gaat die weer uit. Veel mensen ergeren zich daar nogal aan bij deze voedingen, lijkt mij dus ook voor jouw ongeschikt.
corsair HX1200i; qualiteit & lijkt stil. Op zich geen fan van de "i" extra's maar aan de andere kant het gebruik en load in de gaten kunnen houden op je desktop is best grappig als ik er zo over lees. AX1200i lijkt me heel mooi maar te duur.
Corsair AX1200i is absoluut een mooie en stille voeding, helaas heeft die wel maar zes 6+2 pins PEG connectors, waardoor het dus stopt bij maximaal drie high-end videokaarten. Als het moederbord dan ook zelf ook nog een PEG connector nodig heeft kom je zelfs voor drie videokaarten PEG connectors te kort.
Super Flower Leadex Gold 1300W; scoort goed op JG (hij lijkt fan) en lijkt redelijk stil? Maar 1 shop in de PW...
Verwacht dat die al even niet meer geproduceerd wordt, ook in Duitsland amper verkrijgbaar dus zal wel EOL zijn. Wat betreft geluid, weer een beetje hetzelfde als de Seasonic's. Wel nog langer passief, maar als de fan gaat draaien, weer duidelijk hoorbaar omdat het hier om een 1040RPM draaiende 140mm fan gaat. Rond de 3dB stiller als de fan gaat draaien, aldus TechPowerUp. https://www.techpowerup.c...lower/SF-1300F14MG/6.html Maar ook weer gewoon duidelijk hoorbaar bij een stille PC. Wel heeft die 8 PEG connectors, maar als je moederbord er ook nog één nodig heeft kom je weer te kort voor een eventuele vierde videokaart.
enermax platimax 1350 watt? Is cheap?
Wel een beroerde OCP implementatie, nogal eens problematisch waardoor het soms onmogelijk is om alles goed aan te sluiten zonder shutdowns te krijgen bij vol vermogen. Daar ga jij denk ik ook last van krijgen, zeker met een vierde videokaart.
Mask, ik heb wat wijze woorden nodig. :)

Ik heb hier een machine met een rm850x met vooralsnog 2 145watt cpu's en 1 mid end gpu, maar er komen 3 255 watt gpu's bij. Das 1055 watt puur alleen voor de cpu's en gpu's, al is full load op alles niet heel waarschijnlijk, maar ook zeker niet onmogelijk. Sowieso is 1.x cpu en 3 gpu's full load een reëele situatie waarvoor ik er dan sowieso liever een 1000 watt voeding in heb. (ik heb het moederbord/ram verbruik ook nog niet mee gerekend natuurlijk) Dus ik dacht eerst ik duw er een rm1000x in, das makkelijk want dan hoef ik de kabels niet te vervangen, full load alles is niet heel veelvoorkomend (is ook gewoon te vermijden) en hij is betaalbaar en goed & stil.

Maar als ik het toch doe dan doe ik het liever goed en ondervang ik ook full load alles. En wie weet komt het moederbord ook nog eens in een behuizing waar 4 gpu's in kunnen, etc. Dus dan is de vraag, wat voor goede voedingen komen in aanmerking rond de 1200 watt / max 250 euro die ook nog eens stil zijn.
De pricewatch: Cooler Master V Series V1200 zou wel een goede optie zijn, ook een Seasonic, een XP3 in dit geval, maar deze voeding van Cooler Master heeft een grotere 135mm fan die een stuk stiller zijn werk kan doen. Deze voeding is tot 700W sowieso aangenaam stil bij een intake temp van 28/30 graden zie: https://www.techpowerup.c...CoolerMaster/V1200/6.html Onder full load wordt het echter wel een straaljager, maar de rest van de PC zal dan ook niet meer echt stil zijn denk ik. Ander voordeel zijn de maar liefst 12 PEG connectors en 6 kabels, waardoor je iig hier geen problemen mee krijgt.

Met de pricewatch: Corsair HX1200i heb je erg goede voeding te pakken en één die heel erg stil is. Bij lichte belasting tot 50% belasting zul je waarschijnlijk niks horen en ook daarboven zul je alleen wat horen als de rest van de PC geen of amper geluid zal maken, iets wat niet mogelijk gaat zijn met zo'n PC. Dus qua geluid is dit idd de perfecte voeding. Wel heeft die helaas "maar" 8 PEG connectors, waardoor een extra PEG connector voor het moederbord niet aanwezig is.

Voor iets boven de 250 euro zijn er ook nog twee goede keuzes. Als eerste is er de pricewatch: Antec HCP-1300 Platinum. Een voeding gemaakt met Delta's perfecte vakmanschap. Prestaties zijn ook perfect, daarnaast is ook een goede OCP implementatie aanwezig, iets wat de HX1200i hierboven overigens ook heeft zolang je het niet met de software uitzet. Ook komt deze voeding met 10 PEG connectors waardoor je er sowieso genoeg moet hebben. De voeding is niet semi-passief, maar tot iets van 650W wel lekker stil doordat de fan dan maar op 650RPM draait bij een intake temperatuur van 28/30 graden. Boven de 1000W wordt het echter wel een luidruchtige voeding bij zo'n intake temperatuur, maar dan zal de rest van de PC ook niet meer stil zijn. Hier valt dus mee te leven lijkt mij. https://www.techpowerup.com/reviews/Antec/HCP-1300/6.html

De andere voeding is de pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 11 1200W welke ook net boven de 250 euro uitkomt. Deze voeding heeft acht 6+2 PEG connectors en nog een enkele 6 pins PEG connector erbij bedoeld voor stroomvoorziening van het moederbord. Ook deze voeding heeft weer een goede OCP inmplementatie, wat sowieso wel handig is bij zulke voedingen. Een single rail 12V van 100A is niet iets wat je wil hebben als je kortsluiting krijgt en de voeding dit niet ziet als kortsluiting omdat de kortsluitstroom lager is dan 100A waardoor de voeding gewoon aanblijft met alle gevolgen van dien. Qua geluid kan die zich niet meten met de HX1200i, maar meer dan stil genoeg zal die wel zijn waarschijnlijk. http://www.tomshardware.c...-power-supply,4269-5.html

Wat betreft tweedehands, daar is idd niks mis mee zo lang je maar weet wat je koopt. Op dit moment staat zijn er maar twee interessante opties in V&A vanaf 1200W en dat zijn de Corsair AX1200i en AX1500i. Waarbij de AX1200i dus maar zes PEG connectors heeft. Een eventuele oplossing hiervoor zou het kopen van PEG kabels met twee PEG connectors aan één kabel zijn. Moet te doen zijn aangezien het de meest gebruikte Corsair Type 3 Gen 2 PEG kabel heeft, welke gebruikt worden in alle AXi, AX Platinum, HXi, HX Gold, RM, TX-M, CS-M, Vegeance en CX-M voedingen van Corsair. Beschikbaarheid van deze kabels is dus vrij groot. En als je met drie videokaarten begint en je moederbord geen PEG connector nodig heeft, heb je ook even tijd om de juiste kabels erbij te zoeken natuurlijk.

Andere tweedehands optie is de beste voeding van dit moment de Corsair AX1500i. Deze komt met 10 PEG connectors, dus te weinig zal je hierbij niet hebben. Tot 500W is deze voeding muisstil pas vanaf 1000W zou je hem ongeveer moeten horen bij een intake van 28/30 graden, maar dan zal de rest van de PC de voeding natuurlijk sowieso overstemmen. Echt heel erg luidruchtig wordt die echter nooit echt. Daarnaast is de kwaliteit en prestaties natuurlijk onovertroffen bij deze voeding, zie ook http://www.tomshardware.c...-power-supply,4276-5.html Dus als je deze voor 250 euro kunt halen heb je een echt monster. :9

V&A aangeboden: Corsair AX1500i met achteraf betalen misschien.
V&A aangeboden: Corsair AX1500i of die met afdingen. :p

[ Voor 11% gewijzigd door -The_Mask- op 17-12-2016 14:24 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 14:23:
[...]

Ja als je de XM2 hebt dan is die idd niet stil en eigenlijk is die gewoon ongeschikt voor semi-passieve koeling. Zie: https://www.techpowerup.c...easonic/SS-1250XM2/6.html

Voor al deze Seasonic's geld trouwens ook dat ze tussen fan uit en aan kunnen blijven zitten. Als de PC dan idled rond zo'n belasting gaat eens in de x aantal minuten de fan hoorbaar aan en vervolgens gaat die weer uit. Veel mensen ergeren zich daar nogal aan bij deze voedingen, lijkt mij dus ook voor jouw ongeschikt.
Argh idd de xm2 hier :F en hij doet precies dat, aan-uit-aan-uit. Maarja hij was goedkoop 2dehands gelukkig. :P Wel jammer dat ze dat bij verder zo'n topvoeding verprutsen, doe lui doen het al langer dan vandaag. Tegenwoordig idlen zelf dit soort systemen op een behoorlijk laag verbruik..

Tnx voor jouw uitgbreide info hier kan ik wat mee.

Trouwens qua Super Flower, ik werd geattendeerd op de leadex 1200 platinium die wel beter verkrijgbaar is, is daar de conclusie nog anders dan bij de gold nee toch; dus prima voeding maar niet de allerstilste?
pricewatch: Super Flower Leadex Platinum 1200 watt Wit

En idd, als alle gpu's onder load staan is een beetje herrie uit de voeding ook geen probleem. (want 3 blazende reference gpu koelers) :P Maar het zou idd fijn zijn dat met alleen cpu load en idle hij een beetje stil blijft.

Wat mij betreft gaat het dan nu tussen

- corsair HX1200i
- antec HCP-1300 (had ik gemist en is wel interessant, JG is altijd lovend over delta en je hebt ook iets meer power tov een 1200 watter..)
- be quiet dark power pro 11 1200w (moet ik nog even goed uitchecken)
-ax1200i 2dehands
-ax1500i 2dehands

Ik moet even goed bedenken of de AX'en echt meerwaarde voor me hebben om 2de hands te gaan, ik heb met de eerste 3 natuurlijk al zeer prima voedingen ook al zijn ze niet "digitaal" :)

Ik nam aan dat bij allemaal wel "dubbele" pci-e kabels zouden zitten (zoals bij m'n rm850x en seasonic) maar als ze op de hx1200i standaard en goed te krijgen moeten zijn moet dat geen probleem zijn. Mijn asus dual mobo heeft geen extra pci-e connector er op zitten. Je zegt dat ik dus een dubbele pci-e kabel uit mijn rm850x gewoon in een hx1200i kan prikken? (corsair stopt toch extra electronica in die kabels voor de stabiliteit?)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
maratropa schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 18:02:

Trouwens qua Super Flower, ik werd geattendeerd op de leadex 1200 platinium die wel beter verkrijgbaar is, is daar de conclusie nog anders dan bij de gold nee toch; dus prima voeding maar niet de allerstilste?
pricewatch: Super Flower Leadex Platinum 1200 watt Wit
Die doet hetzelfde als de Seasonic XM2 en Super Flower Leadex Gold 1200W, alleen dan vanaf 300W bij een intake van 28/30 graden.
https://www.techpowerup.c...ower/SF-1200F-14MP/6.html
Ik moet even goed bedenken of de AX'en echt meerwaarde voor me hebben om 2de hands te gaan, ik heb met de eerste 3 natuurlijk al zeer prima voedingen ook al zijn ze niet "digitaal" :)
Ze komen met 10 jaar garantie en voor garantie kun je ook direct bij Corsair aankloppen via het serienummer alleen. Vooral als je zo'n high-end voeding hebt gekocht willen ze je wel direct helpen, service daar is erg goed en ze hebben een vestiging in NL waar je de voeding naar kunt verzenden voor RMA. Voor garantie maakt het dus niet echt uit om tweedehands te kopen.
Je zegt dat ik dus een dubbele pci-e kabel uit mijn rm850x gewoon in een hx1200i kan prikken? (corsair stopt toch extra electronica in die kabels voor de stabiliteit?)
Nee dat zei ik niet, ik zei wel RM, maar niet RMx. ;)
Volledig overzicht: http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=13740

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In navolging van Verwijderd in "Voeding advies en informatie topic - Deel 33" zou ik graag eens de knoop willen doorhakken voor wat betreft een nieuwe voeding voor mijn backup server, die nu al een tijdje out of business is vanwege een brakke reservevoeding die niet alle schijven tegelijk kan opspinnen. Deze server heeft géén videokaart en zal het vermogen voornamelijk nodig hebben om 20+ schijven op te spinnen.

De nieuwe voeding moet kunnen:
  • Simultaan opspinnen van 20+ schijven, dus 350W+ voor de schijven alleen
  • Systeem zelf is een 65W TDP quadcore met de nodige fans en controllers; zeg 130W piek al zal het nominaal denk ik 80-90W zijn bij belasting.
  • Schijven doen niet aan staggered spin-up, dus de voeding moet alle current tegelijk kunnen verwerken.
  • Ik maak gebruik van SATA splitters met condensatoren; deze: pricewatch: Silverstone SST-CP06 4x SATA
  • Ik heb een aversie voor Molex; 2 maanden geleden nog een schijf gemold doordat die in korte tijd slecht contact maakte met de +12V. Molex betekent voor mij schijfuitval. Ik wil dus alleen gebruikmaken van SATA stekkers en alleen SATA->SATA splitters gebruiken.
  • Geluidsproductie is minder een issue; de server zal veelal uit staan.
  • Kabelmanagement is wel een ding; ik zou liever de stekkers voor videokaarten niet gebruiken; aangezien ik alleen IGP (onboard video) gebruik. Dus semi-modulair zou een plus zijn; maar zijn er genoeg SATA kabels voor modulair?
  • 5+ jaar garantie is een plus.
  • Qua prijs; er is geen maximaal budget maar ik wil vooral een goede prijs-kwaliteit verhouding; ik wil wat krijgen per uitgegeven euro.
Foto's van de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MW1WkeM5Cnohp0M2ypZidVJi/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CNt7waxfldLNsJ3PRkN5As7K/medium.jpg
(nog meer foto's nodig?)

Ik maak me vooral zorgen dat veel voedingen hun vermogen vooral spenderen of splitsen naar de videokaart-kabels, waar ik dus in het geheel geen gebruik van zal maken. In de huidige setup heb ik zelfs de +12V van de videokaart stekker gejat door deze met een kroonsteen te verbinden aan een SATA stekker, in de hoop zo minder tegen het probleem van meerdere rails te lopen waardoor ik niet effectief alle benodigde prik van de voeding kan gebruiken. De huidige Huntkey 550W voeding valt namelijk uit als ik alle 20 schijven tegelijk probeer op te spinnen.

Dus, bestaat het? Een voeding die zijn rails vooral voor SATA besteedt en niet voor videokaarten gebruikt wordt, of dat door de 'overcommit' de overige rails wel degelijk het vermogen dat de voeding kan leveren, kan benutten? Ook voldoende SATA kabels om het ampèrage te spreiden zou nuttig zijn, al is het natuurlijk maar iets van 8 seconden dat er een hoop ampère door de kabels gaat dus thermisch gezien wellicht geen heel groot probleem.

Zelf kom ik niet verder dan een voeding als:
pricewatch: XFX TS 750W 80+ Gold (slecht leverbaar bij de SiComputers die wel een goede prijs heeft)
pricewatch: Cooler Master GM G750M (goed wattage; single rail; semi-modulair; goede prijs en goed leverbaar, bovendien 5 jaar garantie)

Laatstgenoemde lijkt mij voorlopig de beste optie, maar ik hoop dat jullie ook willen meedenken! Ik zou hem het liefst vanavond willen bestellen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De XFX is nergens te koop en dat wordt die denk ik ook niet meer omdat de Seasonic S12G, waar de voeding is op gebaseerd, ook al EOL is en niet meer te koop. De Focus Gold serie staat dan ook voor de deur.

De Cooler Master G750M zou ik ook niet doen, met maar twee sata kabels, dan moet alles door twee draden. Zijn dan ook nog modulaire connectors waardoor alles door die twee pinnen moet.

Overigens kan slecht contact ook prima ontstaan bij die sata splitters. Ik zou eigenlijk adviseren om het over vier kabels te verdelen. Bijvoorbeeld door een (semi-)modulaire voeding te nemen en de molex modulaire kabels te vervangen door sata modulaire kabels. Eventueel kun je ook nog extra sata push connectors erbij nemen welke je op de modulaire kabels drukt.

Een voeding als de pricewatch: Corsair RM750x lijkt mij een goede keuze. 10 jaar garantie en modulaire sata kabels zijn goed verkrijgbaar voor deze voeding. Is ook een echt goede voeding welke heel lang mee moet kunnen. En ook een voeding die geen problemen mag hebben met het opspinnen van alle HDD's tegelijkertijd. Zullen denk ik ook wel voedingen zijn, die wel genoeg kunnen leveren, maar gewoon grote moeite hebben met het opspinnen van alle HDD's tegelijkertijd.

[ Voor 26% gewijzigd door -The_Mask- op 18-12-2016 19:28 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Superbedankt! Hij is besteld! :)

10 jaar garantie maakt het de extra prijs meer dan waard denk ik; dan weet ik dat ik er lang plezier van heb. Zoals je zegt heeft hij ook 4 kabels voor de SATA en ik vind het ook fijn dat de fan stil gaat staan bij laag verbruik; semi-passief dus. Dat maakt hem ook bruikbaar voor andere doeleinden in de 10+ jaar dat ik hem effectief zal gebruiken.

Nog wel één vraag, je schrijft:
Eventueel kun je ook nog extra sata push connectors erbij nemen welke je op de modulaire kabels drukt.
De modulaire kabels zijn dus ook los te bestellen? Het is niet gemakkelijk te zien op de productpagina van Corsair, maar volgens mij zitten er 3 modulaire SATA kabels bij? Voorlopig wel genoeg aangezien ik drie HDD-groepen heb; 5 boven de voeding, 7 in de 5,25" bays en 8 onderin. Maar de schijven onderin zou ik dan ook in twee groepen kunnen verdelen, al is het niet echt nodig denk ik.

Ik had voor de toekomst het idee om behalve de ruimte in de kast nog een extern metalen rack te bouwen voor meer schijven die dan gewoon in de buitenlucht (dus zonder behuizing) warmte dissiperen. Op de eerste foto zie je al zo'n rack wat ik voor 5 schijven heb gemaakt die boven de voeding staan (je ziet er slechts 4, maar er zit er nog één bovenin). Dus vier metalen strips aan weerszijden. Dat zorgt voor uitstekende passieve warmtedissipatie. Dat vind ik zelf beter dan actieve koeling, waarbij er grotere verschillen in warmte kunnen ontstaan omdat de fans sommige delen veel beter koelen dan anderen. Bovendien zorgt het voor meer stof.

Maargoed de vraag: zou ik uiteindelijk zo'n 10 schijven kunnen opspinnen per modulaire kabel, dus 40 stuks in totaal? Dat zou wel echt de max zijn, ook qua wattage. Ik heb nu in feite 19 disks in RAID-Z3 in de kast, plus een systeemdisk en wat SSDs. Die SSDs zitten overigens in een behuizing met Molex-connector. Echter, die heeft vaste pinnen die niet kunnen bewegen, dus daar heb ik meer vertrouwen in. :P

Zou ik de server helemaal uitbouwen, dan zou ik dus nog een rack ernaast plaatsen waar 10 extra schijven in kunnen, of in het meest extreme geval 19 schijven voor nog een RAID-Z3. Dat is wel toekomstmuziek, voorlopig heb ik voldoende opslagcapaciteit. Maar toch leuk om te weten waar de limiet ligt voor deze voeding. De schijven kunnen 14W-15W piek halen, maar 12W nominaal bij het opspinnen gok ik zo. 40*12 zou dan neerkomen op 480W voor de schijven en 100W nominaal voor het systeem tijdens power-up. Dan zit ik nog ruim beneden de max 750W.

Is het zo dat deze 750W nog een hogere piekbelasting aan kan, zoals 820W? Of gaat de OCP-bescherming direct in werking als je over de 750W gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2016 @ 08:00:
Zoals je zegt heeft hij ook 4 kabels voor de SATA en ik vind het ook
Nee de voeding zelf heeft twee kabels, maar je kunt er twee bij halen zodat je er vier hebt. Dit gaat echter wel ten koste van je modulaire molex kabels.
De modulaire kabels zijn dus ook los te bestellen?
Ja http://www.corsair.com/se...ectors-type-3-short-cable moet je hebben. Maar ook op V&A zullen er wel Tweakers zijn die zo'n Type 3 modulaire sata kabel van Corsair over hebben. Omdat het de meest gebruikte modulaire sata kabel is welke Corsair heeft gebruikt. AXi, HXi, HX, RMi, RMx, RM, SF, TXM, CSM en CXM gebruiken hem allemaal. Alleen de oude HX 80PLUS Bronze en 80PLUS voedingen en de AX serie hebben andere modulaire sata kabels.
Het is niet gemakkelijk te zien op de productpagina van Corsair, maar volgens mij zitten er 3 modulaire SATA kabels bij? Voorlopig wel genoeg aangezien ik drie HDD-groepen heb; 5 boven de voeding, 7 in de 5,25" bays en 8 onderin. Maar de schijven onderin zou ik dan ook in twee groepen kunnen verdelen, al is het niet echt nodig denk ik.
8 HDD's aan één kabel moet wel kunnen verwacht ik.
Maargoed de vraag: zou ik uiteindelijk zo'n 10 schijven kunnen opspinnen per modulaire kabel, dus 40 stuks in totaal?
Kwestie van proberen, is iig wel zwaar voor de voeding.
De schijven kunnen 14W-15W piek halen, maar 12W nominaal bij het opspinnen gok ik zo. 40*12 zou dan neerkomen op 480W voor de schijven en 100W nominaal voor het systeem tijdens power-up. Dan zit ik nog ruim beneden de max 750W.
Verschilt per HDD, de fabrikanten geven het zelf meestal wel op. Maar er zijn ook site's welke het meten.
Is het zo dat deze 750W nog een hogere piekbelasting aan kan, zoals 820W? Of gaat de OCP-bescherming direct in werking als je over de 750W gaat?
De 12V heeft geen OCP, de voeding heeft wel OPP (Over Power Protection) maar deze zal waarschijnlijk ergens rond de 900W in werking treden. De 5V heeft echter wel OCP en bij 40 HDD's moet je denk ik overstappen op 12V only HDD's. HDD's welke ook van de 5V stroom trekken kunnen bij 40 HDD's wel eens meer van de 5V trekken dan de voeding kan leveren.

[ Voor 11% gewijzigd door -The_Mask- op 19-12-2016 10:21 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 18:39:
[...]
Ze komen met 10 jaar garantie en voor garantie kun je ook direct bij Corsair aankloppen via het serienummer alleen. Vooral als je zo'n high-end voeding hebt gekocht willen ze je wel direct helpen, service daar is erg goed en ze hebben een vestiging in NL waar je de voeding naar kunt verzenden voor RMA. Voor garantie maakt het dus niet echt uit om tweedehands te kopen.
[...]
Nee dat zei ik niet, ik zei wel RM, maar niet RMx. ;)
Volledig overzicht: http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=13740
Ja met ^ thanx mask! Ik ben toch maar all-in gegaan, 1500 digitale 2dehandse wattjes.. :>

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omabeatle
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 14:19
Ook een vraagje voor vervanging:

Ik heb een Antec HCG-400 van ongeveer 5 jaar oud in mijn PC zitten. Nu ben ik van plan om de PC grotendeels te vernieuwen (i6500 / Zen, RX480). Is het verstandig om naar een nieuw model te gaan kijken? Ik verwacht dat qua vermogen het geen probleem moet zijn, maar weet niet hoe snel zo'n voeding verouderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Omabeatle schreef op woensdag 21 december 2016 @ 20:44:
Ik heb een Antec HCG-400 van ongeveer 5 jaar oud in mijn PC zitten. Nu ben ik van plan om de PC grotendeels te vernieuwen (i6500 / Zen, RX480). Is het verstandig om naar een nieuw model te gaan kijken? Ik verwacht dat qua vermogen het geen probleem moet zijn, maar weet niet hoe snel zo'n voeding verouderd.
Voeding kan het idd prima aan en de kwaliteit van de voeding is prima. Is niet echt een reden waarom die niet nog eens meer dan 5 jaar perfect kan werken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:56
Vraagje voor de voeding experts hier:
Ik heb een tx650m, die voornamelijk mijn i7 2600k @ 4.5ghz en r9 290 @1ghz van peut moet voorzien.

Ik heb geen idee hoe oud deze voeding is (2e hands syteem), echter deze voeding maakt onder lichte belasting (schermpje binnen windows verslepen, iets in de command window van matlab outputten) al een eng tikkend geluid. Nog niet aan toe gekomen om even met een scope de signalen te bekijken, zal ik binnenkort even doen.

Wat zal het zijn? vermoedelijk condensators die wat minder geworden zijn? (Wat kan het anders zijn? ) Waardoor een of ander regellus gaat oscilleren?

Zou het slim zijn om gewoon een condensators te vervangen? of toch maar een andere voeding?

ivm met de r9 290, denk ik dat een 650W voeding toch wel minimaal is wat nodig heb, wat zou eventueel een geschikte nieuwe voeding zijn? Ik gebruik de pc ongeveer 10 uur in de week, levensduur van 5 jaar is voor mij wel genoeg voor deze voeding, tegen die tijd heb ik wss toch een zuinigere cpu en gpu.

edit: als ik bij techpowerup mijn videokaart opzoek (r9 290 sapphire tri-x oc) staat daar een piekverbruik van 250W en een max van 316W, dit zou betekenen dat een 450W voeding ook zou moeten voldoen (tdp van 95W voor de 2700k, 1hdd en 1 ssd), sapphire adviseert echter een 700W voeding voor deze videokaart)

[ Voor 13% gewijzigd door indifined1 op 27-12-2016 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:18

WCA

indifined1 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:43:
Vraagje voor de voeding experts hier:
Ik heb een tx650m, die voornamelijk mijn i7 2600k @ 4.5ghz en r9 290 @1ghz van peut moet voorzien.

Ik heb geen idee hoe oud deze voeding is (2e hands syteem), echter deze voeding maakt onder lichte belasting (schermpje binnen windows verslepen, iets in de command window van matlab outputten) al een eng tikkend geluid. Nog niet aan toe gekomen om even met een scope de signalen te bekijken, zal ik binnenkort even doen.

Wat zal het zijn? vermoedelijk condensators die wat minder geworden zijn? (Wat kan het anders zijn? ) Waardoor een of ander regellus gaat oscilleren?

Zou het slim zijn om gewoon een condensators te vervangen? of toch maar een andere voeding?

ivm met de r9 290, denk ik dat een 650W voeding toch wel minimaal is wat nodig heb, wat zou eventueel een geschikte nieuwe voeding zijn? Ik gebruik de pc ongeveer 10 uur in de week, levensduur van 5 jaar is voor mij wel genoeg voor deze voeding, tegen die tijd heb ik wss toch een zuinigere cpu en gpu.

edit: als ik bij techpowerup mijn videokaart opzoek (r9 290 sapphire tri-x oc) staat daar een piekverbruik van 250W en een max van 316W, dit zou betekenen dat een 450W voeding ook zou moeten voldoen (tdp van 95W voor de 2700k, 1hdd en 1 ssd), sapphire adviseert echter een 700W voeding voor deze videokaart)
Sapphire adviseert dat om te compenseren voor voedingen die hun opgegeven vermogen niet kunnen leveren. Goedkope zooi zoals MS tech bijvoorbeeld. Ik zou voor die setup een 500w voedinkje halen iig. Mijn TX650 is zo'n 9 jaar oud volgens mij, maar still going strong

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
indifined1 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:43:

Het lijkt mij zeer sterk dat de condensators het nu al begeven hebben. Dan moet je eigenlijk een extreme roker zijn en moet de voeding vol stof en teer zitten anders is dat eigenlijk niet te doen.

Maar er zit hoogstwaarschijnlijk nog garantie op, eventueel nog via het serienummer of het moet één van de aller eersten zijn geweest dan kan die net ouder als 5 jaar zijn. Aan de eerste cijfers van het serienummer is de productie datum af te lezen.
Een highend 450W moet idd kunnen. Een BitFenix Whisper Gold 450W bijvoorbeeld, zie ook de topicstart. Maar ik zou eerst checken op garantie.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Laatst online: 19:56
-The_Mask- schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 22:38:
[...]

Het lijkt mij zeer sterk dat de condensators het nu al begeven hebben. Dan moet je eigenlijk een extreme roker zijn en moet de voeding vol stof en teer zitten anders is dat eigenlijk niet te doen.

Maar er zit hoogstwaarschijnlijk nog garantie op, eventueel nog via het serienummer of het moet één van de aller eersten zijn geweest dan kan die net ouder als 5 jaar zijn. Aan de eerste cijfers van het serienummer is de productie datum af te lezen.

[...]

Een highend 450W moet idd kunnen. Een BitFenix Whisper Gold 450W bijvoorbeeld, zie ook de topicstart. Maar ik zou eerst checken op garantie.
Bedankt Mask!

Garantie had ik inderdaad nog helemaal niet aan gedacht, wel is het zo dat corsair om een aankoopbewijs vraagt, maar ik zal proberen of ik die nog van de vorige eigenaar kan krijgen. En anders toch maar de caps vervangen denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
indifined1 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 10:51:
[...]

Bedankt Mask!

Garantie had ik inderdaad nog helemaal niet aan gedacht, wel is het zo dat corsair om een aankoopbewijs vraagt, maar ik zal proberen of ik die nog van de vorige eigenaar kan krijgen. En anders toch maar de caps vervangen denk ik
Moet ook wel lukken zonder factuur denk ik. Gewoon zeggen dat je geen factuur meer hebt en ook geen idee hebt waar de voeding is gekocht. Condensators vervangen lijkt mij vrij nutteloos trouwens. Het lijkt ten eerste niet op een probleem met de condensators en ten tweede is het extreem onwaarschijnlijk dat ze nu al stuk zouden zijn. Dan moet je dus een echt zware roker zijn die bij zijn PC rookt en dan moet de hele PC ook in een dikke laag stof met teer verpakt zijn. Alleen dan zou je verwachten dat de elco's het begeven hebben doordat de warmte niet weg kan.

AMD Nieuwsdiscussie

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Mijn oud beestje is op zoek naar een nieuwe voeding. Momenteel zit er een 650 Watt voeding in (A merk, corsair denk ik maar ik kan me vergissen).

ComponentProduct naamVerbruik/TDP
CPUAMD Phenom II x6 1090t150W
GPUPowercolor Radeon HD 6970250W
SSDCrucial C300 - 128 GbVerwaarloosbaar?
HDDSamsung Spinpoint F3 (2 stuks)20W

Verder zit er een vier tal fans in en een DVD lezer die eerder ter versiering dient tegenwoordig :+

Volgens de OP zou ik rekening moeten houden met +/- 430W dus de huidige 650W voeding is wellicht overkill. Maar is het "safe" een Corsair CX450M te gebruiken als vervangende voeding? De PC staat maar zelden onder full load gezien er betere hardware ter beschikking is voor de meeste zware taken maar helemaal uitgesloten is een full load scenario zeker niet.

Qua connecties lijkt deze voeding me in elk geval in orde. De HD 6970 gebruikt een 6 pin en een 8 pin connector en ik denk dat de moederbord connector ook niet veranderd is de afgelopen decennia?

Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door Vnze op 29-12-2016 15:43 . Reden: Autocorrect ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Vnze schreef op donderdag 29 december 2016 @ 15:02:

Volgens de OP zou ik rekening moeten houden met +/- 430W dus de huidige 650W voeding is wellicht overkill. Maar is het "safe" een Corsair CX450M te gebruiken als vervangende voeding? De PC staat maar zelden onder full load gezien er betere hardware ter beschikking is voor de meeste zware taken maar helemaal uitgesloten is een full load scenario zeker niet.
De Phenom II X6 1090T heeft een TDP van 125W en de HD 6970 komt tot zo'n 190W maximaal bij gaming aldus TechPowerUp. Dus verder als 335W kom ik niet.
Qua connecties lijkt deze voeding me in elk geval in orde. De HD 6970 gebruikt een 6 pin en een 8 pin connector en ik denk dat de moederbord connector ook niet veranderd is de afgelopen decennia?
Nee past allemaal prima. Maar de huidige voeding heeft een probleem?

AMD Nieuwsdiscussie

• Vnze
  • Niet online
-The_Mask- schreef op donderdag 29 december 2016 @ 15:29:

De Phenom II X6 1090T heeft een TDP van 125W en de HD 6970 komt tot zo'n 190W maximaal bij gaming aldus TechPowerUp. Dus verder als 335W kom ik niet.
Oeps, dan heb ik een heel erg slechte copy-paste gedaan. Inderdaad de TDP van de 1090t is 'maar' 125W. En voor de HD 6970 had ik precies ook beter eerst wat verder gekeken dan de eerste waarde in Watt die ik zag op TechPowerUp.
Nee past allemaal prima. Maar de huidige voeding heeft een probleem?
Ja en nee. Ik merk tijdens zware load helemaal niets op en de computer is 100% stabiel. Echter onder lage load hoor ik soms een stil, tikkend geluid uit de voeding komen (ik vermoed dat ik dit niet hoor onder zware load omdat de pc niet echt stil is) en ik vrees een beetje voor de bearings van de fan omdat het duidelijk een mechanisch geluid is. De voeding is ook van 2010 dus ik heb het vermoeden dat de voeding aan zijn laatste dagen bezig is. Zeker bij zo'n belangrijk component speel ik het dan liever safe. Of denk jij dat ik me teveel zorgen maak?

• -The_Mask-
  • Niet online
Vnze schreef op donderdag 29 december 2016 @ 15:42:

Ja en nee. Ik merk tijdens zware load helemaal niets op en de computer is 100% stabiel. Echter onder lage load hoor ik soms een stil, tikkend geluid uit de voeding komen (ik vermoed dat ik dit niet hoor onder zware load omdat de pc niet echt stil is) en ik vrees een beetje voor de bearings van de fan omdat het duidelijk een mechanisch geluid is. De voeding is ook van 2010 dus ik heb het vermoeden dat de voeding aan zijn laatste dagen bezig is. Zeker bij zo'n belangrijk component speel ik het dan liever safe. Of denk jij dat ik me teveel zorgen maak?
Er zal ongetwijfeld een double ball bearing fan in de voeding zitten als die uit 2010 komt en dan zou ik mij idd geen zorgen maken. Double ball bearing fans maken nu eenmaal een tikkend geluid bij lage draaisnelheid, dat is normaal. Ik zou de voeding dan ook alleen vervangen als je je ergert aan het geluid.

AMD Nieuwsdiscussie

• Vnze
  • Niet online
Ik heb eventjes de bestelbon gezocht en het blijkt geen Corsair van 650W maar een Corsair CX 600 te zijn. Telt je advies dan ook?

In elk geval bedankt ☺

• -The_Mask-
  • Niet online
Vnze schreef op donderdag 29 december 2016 @ 16:28:
Ik heb eventjes de bestelbon gezocht en het blijkt geen Corsair van 650W maar een Corsair CX 600 te zijn. Telt je advies dan ook?
Nee, want dan gaat het om een sleeve bearing fan en deze horen dat niet te doen. Ook hebben ze een veel kortere levensduur, geld ook voor de voeding zelf, waardoor je er wel slim aan doet de voeding te vervangen.
Overigens is de Corsair Vengeance 400W niet heel veel duurder als de CX450M en de kleine meerprijs zeker waard, zie ook de topicstart.

[ Voor 13% gewijzigd door -The_Mask- op 29-12-2016 16:46 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• Vnze
  • Niet online
-The_Mask- schreef op donderdag 29 december 2016 @ 16:45:
Overigens is de Corsair Vengeance 400W niet heel veel duurder als de CX450M en de kleine meerprijs zeker waard, zie ook de topicstart.
Het is dan ook een geluid wat er pas is sinds een paar maand (ik gebruik de pc niet veel dus ik tolereerde het voor een tijdje). En de CX 600 staat ook in jouw topic start als "niet interessante voeding" zag ik.

Ik ben ook van plan een nieuw systeem te bouwen met een i5 6400 en een R9 480. Deze verbruiken minder dan het oude systeem dus daar is die 400W ook interessanter?

Overigens als 400W al voldoet ben ik best teleurgesteld door het advies wat ik op een andere site heb gekregen in 2010. "Zeker niet minder dan 600 Watt nemen voor de combo 1090t & 6970!", lang leve Tweakers en lang leve -The_Mask-

• -The_Mask-
  • Niet online
Vnze schreef op donderdag 29 december 2016 @ 17:18:
[...]

Het is dan ook een geluid wat er pas is sinds een paar maand (ik gebruik de pc niet veel dus ik tolereerde het voor een tijdje). En de CX 600 staat ook in jouw topic start als "niet interessante voeding" zag ik.
Dat is een andere CX600, die van jouw is twee generaties ouder. Niet een betere voeding, maar in die tijd beter dan nu. Vereisten zijn iets veranderd en er zijn betere voedingen bijgekomen nu.
Ik ben ook van plan een nieuw systeem te bouwen met een i5 6400 en een R9 480. Deze verbruiken minder dan het oude systeem dus daar is die 400W ook interessanter?
Klopt daarmee zal het verbruik rond de 250W max zijn. Met de Corsair Vengeance 400W kun je ook een systeem maken met een toekomstige AMD Ryzen octocore met Vega 10 videokaart of gewoon nu een I7 7700K met GTX Titan X Pascal mits je niet overklokt.
Overigens als 400W al voldoet ben ik best teleurgesteld door het advies wat ik op een andere site heb gekregen in 2010. "Zeker niet minder dan 600 Watt nemen voor de combo 1090t & 6970!", lang leve Tweakers en lang leve -The_Mask-
Ja helaas is het bij mensen met geen of weinig kennis over voedingen de trend om kwantiteit boven kwaliteit te verkiezen. Dus liever een slechtere 600W voeding dan een betere 400W voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

• Vnze
  • Niet online
-The_Mask- schreef op donderdag 29 december 2016 @ 17:31:
Met de Corsair Vengeance 400W kun je ook een systeem maken met een toekomstige AMD Ryzen octocore met Vega 10 videokaart of gewoon nu een I7 7700K met GTX Titan X Pascal mits je niet overklokt.
Helaas is je openingspost correct, deze lijkt nauwelijks te leveren in België en kost minimaal €67 terwijl de voeding in Duitsland maar €50 kost. Zit er in die range misschien nog iets beter of is de Vengeance dan ook nog het meest interessant?

Voor de build met de R9 480 lijkt de Fractal Design Integra M 450W ook interessant bijvoorbeeld? Bij de oude PC heb ik echter wel de tweede PEG connector nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Vnze schreef op donderdag 29 december 2016 @ 18:42:
[...]

Helaas is je openingspost correct, deze lijkt nauwelijks te leveren in België en kost minimaal €67 terwijl de voeding in Duitsland maar €50 kost. Zit er in die range misschien nog iets beter of is de Vengeance dan ook nog het meest interessant?
Dan kun je ook bijna wel naar de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M kijken. Dan heb je gewoon de beste 450W voeding beschikbaar.
Voor de build met de R9 480 lijkt de Fractal Design Integra M 450W ook interessant bijvoorbeeld? Bij de oude PC heb ik echter wel de tweede PEG connector nodig.
De Corsair CX450M is beter en heeft ook nog een iets lagere prijs.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenByte
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-11-2022
Hallo!

Ik ben bezig me het samenstellen van een build en ik twijfel over welke voeding ik nemen moet. In de PC komen een pricewatch: Intel Core i5-6600K Boxed en een pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G (rev. 1.0) . Beiden zullen overgeklokt worden. De voeding die ik in gedachten heb is de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M . Is dit een goede keuze? Of zijn er betere opties? Qua prijs zit ik te denken aan zo'n 70-85 euro. Meer mag, mits dat wel een verbetering in kwaliteit oplevert.

Ruben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
RubenByte schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 09:12:
Ik ben bezig me het samenstellen van een build en ik twijfel over welke voeding ik nemen moet. In de PC komen een pricewatch: Intel Core i5-6600K Boxed en een pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G (rev. 1.0) . Beiden zullen overgeklokt worden. De voeding die ik in gedachten heb is de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M . Is dit een goede keuze? Of zijn er betere opties?
Dat is de beste keuze. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceman1987
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-03 19:01
Een klein vraagje aan -The Mask- (anderen mogen ook reageren ;) )
Ik heb een Antec Edge 550.
Als Hardware heb ik een Intel I5-4690K (zonder overclock), 1 SSD, 2x HDD, een Cooler Master Nepton 140XL als cooling en 3 ventilators.
Ik heb als videokaart een MSI R9 270, en wilt graag daar een tweede aan bij zetten in crossfire opstelling.
Trekt mijn voeding dit, of zoek ik nu het rand ervan op?

Ik kom op 2x150W voor de videokaart en 100W voor de CPU, 50 voor de rest van het systeem. Dan kom ik op 450W. Dat is op 80% van de 550W die de Antect kan leveren.
Klopt mijn berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Kan prima, ook met CPU overklokken. Maar weet je zeker dat je dat wil? Lang niet alle games ondersteunen CrossFire. Perfecte schaalbaarheid heb je sowieso niet. Frametimes zijn minder, dus ook al heb je meer frames per seconde, het hoeft niet soepeler te draaien. En je blijft maar 2GB geheugen houden en dat is maar weinig voor de nieuwste games.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceman1987
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-03 19:01
-The_Mask- schreef op zondag 1 januari 2017 @ 18:49:
Kan prima, ook met CPU overklokken. Maar weet je zeker dat je dat wil? Lang niet alle games ondersteunen CrossFire. Perfecte schaalbaarheid heb je sowieso niet. Frametimes zijn minder, dus ook al heb je meer frames per seconde, het hoeft niet soepeler te draaien. En je blijft maar 2GB geheugen houden en dat is maar weinig voor de nieuwste games.
Top dank.
Ik ben me van bewust dat crossfire niet optimaal is. Maar ik kan gratis aan een tweede R9 270 komen. Is zeker het proberen waard toch voordat ik een nieuwe videokaart ga aanschaffen? Want de eenzame 270 heeft het nu zwaar met BF1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 03:48

two

Hoi!

Ik heb een i5-2320 en een R9 280 mijn kant opkomen. Systeem gaat 1 SSD voorderest krijgen. Het liefst modulair is leuk maar als het goedkoper kan hoeft het niet :)

pricewatch: Corsair VS450 voor deze wilde ik gaan.

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:26
mimang schreef op zondag 1 januari 2017 @ 22:27:
Hoi!

Ik heb een i5-2320 en een R9 280 mijn kant opkomen. Systeem gaat 1 SSD voorderest krijgen. Het liefst modulair is leuk maar als het goedkoper kan hoeft het niet :)

pricewatch: Corsair VS450 voor deze wilde ik gaan.
Lees de startpost 'even' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 03:48

two

Man man man wat zwak van mijn kant. Excuses. |:(

Ik ziet nu nog steeds te twijfelen! Alleen tussen deze twee nu:

pricewatch: Cooler Master GM G450M
pricewatch: Corsair CX450M

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Als je geen 10 jaar met de voeding wilt doen zijn beiden prima.
De CX450M heeft als voordeel dat ie wat mooiere kabels heeft, hij kost wel een paar euro meer (afhankelijk van de winkel).

Als het niet mooi hoeft kun je de goedkoopste pakken, heb je bv een window in je kast zou ik de CX450M nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShAd0w
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-08 19:13
Zo koop je een nieuwe kast, zorg je dat je alles nakijkt, qua grote, afmetingen, past het ja/nee. Wilde namelijk een compacte ATX kast waar toch mijn GTX970 in kon met een nieuwe CPU koeler.

Alles past! Totdat ik erachter kwam dat ik in mijn modulaire Antec NeoHE550 maar één 6-pin > SATA kabel aansluiting heeft voor 2 HDD's, met daar tussen 5cm en in de nieuwe kast zitten mijn SSD en HDD helaas net iets verder uit elkaar dan 5cm...

Nu is mijn voeding ook al heel wat jaartjes oud, dus ook deze is wel aan vervanging toe. Kan ook nergens spare-parts vinden voor deze voeding. Denk je modulair te kopen, future proof. Maar helaas.

Ben dus aan het kijken naar een nieuwe voeding, heb tot nu toe 550W gedraait, welke geen problemen heeft gegeven met mijn systeem.
- i5 3570K - 121W
- MSI GTX970 Gaming 4G - 213W
- 1 HDD 10W
- 1 SSD 10W

Als ik snel kijk heeft dit systeem ongeveer in full load een vebruik van 354W
Dus dan zou ik gemakkelijk voor een mid-highend 450W voeding kunnen gaan?

Ben nog wel van plan m'n CPU te gaan OC'n op kort termijn, vandaar mijn nieuwe CPU koeler, mijn videokaart niet.

---
Oog is gevallen op:
Fractal Design Integra M 450W

Corsair CX450M

Voorkeur voor de Fractal, eigenlijk puur omdat ik daar nu ook een kast van heb

[ Voor 12% gewijzigd door ShAd0w op 03-01-2017 23:22 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
ShAd0w schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 23:17:
Nu is mijn voeding ook al heel wat jaartjes oud, dus ook deze is wel aan vervanging toe. Kan ook nergens spare-parts vinden voor deze voeding. Denk je modulair te kopen, future proof. Maar helaas.
Voordeel van een modulaire voeding is vooral dat je hem eenvoudig uit de PC kunt halen zonder alle kabels los te maken. Ander voordeel is dat je de garantie niet verliest als je alle kabels gaat sleeven. Of als je gesleevde kabels gaat kopen. Voor de rest zit er vaak weinig voordeel aan een modulaire voeding.

Veel mensen kopen een modulaire voeding voor betere kabelmanagement, maar dat maakt zelden een verschil. Dat geld eigenlijk alleen maar voor mensen welke een verkeerde voeding hebben gekocht. Bijvoorbeeld een 750W of 850W voeding met 6 PEG connectors voor een PC met maar één videokaart.
Dus dan zou ik gemakkelijk voor een mid-highend 450W voeding kunnen gaan?
Ja en op dit moment is de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M één van de beste kopen. Zie ook de topicstart.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Is er iemand die verstand heeft van merken in de adapter business? Ik wil een tweede adapter bestellen voor mijn laptop ... origineel kan zeker, maar ik werd nieuwsgierig naar kwaliteit van merken omdat drie grote sites allemaal een ander "huismerk" hebben. Voorbeelden:

http://www.replacedirect....er-65w/pn/HSTNN-CA40.html Blu-Basic
https://viadennis.nl/adap...laptop/VHP1954624530.html Sygnosis
https://www.laptop-accus....0/2817/laptop-adapter.htm Powerprofs

Iemand?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skarloc
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 19:19

Skarloc

<GoT> Sk4rloC#2506

Omdat de voeding in mijn PC inmiddels ruim 8 jaar oud is en volgens mij ook redelijk overkill voor mijn huidige setup (het is een Corsair TX750) ben ik aan het kijken voor een nieuwe voeding.
Mijn huidige setup bestaat uit het volgende:

4690K op 4,4Ghz @1,130V
GTX1070 @ 2100 core, 2500 mem (gemiddeld op 1080mV)
3x SSD
1x HDD
1x DVD writer
5x casefan

Als ik de verschillende calculators gebruik kom ik uit op een 450W of 550W voeding.
Wat is voor mij de meest verstandige aanschaf? Ik zou zelf zeggen een Corsair RM550x, maar ben benieuwd naar jullie mening. Wellicht dat bovengenoemde BitFenix Whisper BWG450M al voldoende is?

||D3 Battletag: [GoT]Sk4rloC#2506||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Skarloc schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:13:
Omdat de voeding in mijn PC inmiddels ruim 8 jaar oud is en volgens mij ook redelijk overkill voor mijn huidige setup (het is een Corsair TX750) ben ik aan het kijken voor een nieuwe voeding.
Mijn huidige setup bestaat uit het volgende:

4690K op 4,4Ghz @1,130V
GTX1070 @ 2100 core, 2500 mem (gemiddeld op 1080mV)
3x SSD
1x HDD
1x DVD writer
5x casefan

Als ik de verschillende calculators gebruik kom ik uit op een 450W of 550W voeding.
Wat is voor mij de meest verstandige aanschaf? Ik zou zelf zeggen een Corsair RM550x, maar ben benieuwd naar jullie mening. Wellicht dat bovengenoemde BitFenix Whisper BWG450M al voldoende is?
Waarom zou je m eigenlijk vervangen als ie het nog gewoon doet?

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShAd0w
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-08 19:13
-The_Mask- schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 23:23:
[...]

Voordeel van een modulaire voeding is vooral dat je hem eenvoudig uit de PC kunt halen zonder alle kabels los te maken. Ander voordeel is dat je de garantie niet verliest als je alle kabels gaat sleeven. Of als je gesleevde kabels gaat kopen. Voor de rest zit er vaak weinig voordeel aan een modulaire voeding.

Veel mensen kopen een modulaire voeding voor betere kabelmanagement, maar dat maakt zelden een verschil. Dat geld eigenlijk alleen maar voor mensen welke een verkeerde voeding hebben gekocht. Bijvoorbeeld een 750W of 850W voeding met 6 PEG connectors voor een PC met maar één videokaart.

[...]

Ja en op dit moment is de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M één van de beste kopen. Zie ook de topicstart.
Thanks! BitFenix deze ochtend besteld - Je hebt me volledig overtuigd.
Btw: top post! ongeacht dat ik van veel dingen op de hoogte was, heb ik alsnog heel wat geleerd van jouw topic, daarbij ook nog eens ontzettend snel en uitgebreid antwoord!

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skarloc

Skarloc

<GoT> Sk4rloC#2506

GreNade schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:38:
[...]

Waarom zou je m eigenlijk vervangen als ie het nog gewoon doet?
Omdat ik het idee heb dat de voeding soms toch wat stabiliteitsprobleempjes geeft. Tevens om het kabelmanagement wat beter op orde te krijgen (mijn huidige voeding is non-modulair en ik heb daarom nogal wat molexkabels los in mijn kast liggen).
Misschien dat het kwa verbuik nog wat uitmaakt, omdat een nieuwere voeding efficienter is? De oude voeding kan ik overigens nog gebruiken in een ouder systeem dat ik nog heb staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Skarloc op 04-01-2017 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Cassius schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:09:
Is er iemand die verstand heeft van merken in de adapter business? Ik wil een tweede adapter bestellen voor mijn laptop ... origineel kan zeker, maar ik werd nieuwsgierig naar kwaliteit van merken omdat drie grote sites allemaal een ander "huismerk" hebben. Voorbeelden:

http://www.replacedirect....er-65w/pn/HSTNN-CA40.html Blu-Basic
https://viadennis.nl/adap...laptop/VHP1954624530.html Sygnosis
https://www.laptop-accus....0/2817/laptop-adapter.htm Powerprofs

Iemand?
Ik heb een aantal jaar terug wel een paar Blu-Basic adapters gezien en dat waren de aller slechtste niet universele adapters welke ik ooit ben tegen gekomen. Hele dunne draden welke zo maar afbraken bij de adapter en een extreem lichte adapter, die erg heet werd.

Dat zegt echter niks over deze adapter, omdat ze prima van OEM kunnen wisselen. Al deze drie adapters zien er dan ook identiek uit. Ze lijken gewoon allemaal van dezelfde fabrikant te komen. Ik zou trouwens gewoon de goedkoopste nemen. Want om er echt iets nuttigs over te zeggen moet je ze allemaal kopen en uitgebreid testen en uit elkaar halen, maar dat lijkt mij overdreven.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Skarloc schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:13:
Wellicht dat bovengenoemde BitFenix Whisper BWG450M al voldoende is?
Ja meer dan voldoende, denk dat je de 350W niet eens haalt met de huidige overkloks.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skarloc

Skarloc

<GoT> Sk4rloC#2506

-The_Mask- schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:56:
[...]

Ja meer dan voldoende, denk dat je de 350W niet eens haalt met de huidige overkloks.
Dus ook al zou ik mijn systeem in de toekomst nog wat hoger willen klokken dan zou jij me deze voeding adviseren? Ik heb in ieder geval geen interesse meer om nog kaarten in SLI of CF te zetten in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Skarloc schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:13:
[...]

Dus ook al zou ik mijn systeem in de toekomst nog wat hoger willen klokken dan zou jij me deze voeding adviseren? Ik heb in ieder geval geen interesse meer om nog kaarten in SLI of CF te zetten in de toekomst.
Ja moet prima zijn. Pas als je onzuinige componenten gaat kopen en die dik wil overklokken kom je te kort. In zo'n geval is de BitFenix Whisper 550W of Corsair RM550x de betere keuze. Maar als je blijft bij relatief zuinige componenten zoals nu is de BitFenix Whisper 450W meer dan voldoende.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlainSki
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-09 20:51
Wellicht is dit ongewenst maar ik heb net een nieuwe Seasonic X-750 op amazon.co.uk besteld voor omgerekend 113 EUR (incl. verzending & btw) die in de pricewatch voor ~160 EUR gaan. Was al een tijdje op zoek naar een high-end oplossing en misschien doe ik hier anderen ook een plezier mee. Het is wel de UK versie maar ik ga er vanuit dat iedereen hier een paar EU stekkers heeft liggen :)

https://www.amazon.co.uk/...new?ie=UTF8&condition=new

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
AlainSki schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:25:
Wellicht is dit ongewenst maar ik heb net een nieuwe Seasonic X-750 op amazon.co.uk besteld voor omgerekend 113 EUR (incl. verzending & btw) die in de pricewatch voor ~160 EUR gaan. Was al een tijdje op zoek naar een high-end oplossing en misschien doe ik hier anderen ook een plezier mee. Het is wel de UK versie maar ik ga er vanuit dat iedereen hier een paar EU stekkers heeft liggen :)

https://www.amazon.co.uk/...new?ie=UTF8&condition=new
Het is niet ongewenst in dit topic, maar het is gewoon wel veel te duur omdat je in NL al een betere voeding kan kopen voor minder.

pricewatch: BitFenix Whisper BWG750M bijvoorbeeld of de pricewatch: Corsair RM750x ook een stuk beter en kost amper meer.

Er zijn twee verschillende Seasonic X-750 voedingen, de eerste is de KM en de andere, de derde revisie is de KM3. (KM2 is een 760W model) KM komt uit eind 2009 en KM3 uit eind 2012. Beide waren goede voedingen uit die tijd, maar de tijd staat niet stil en er zijn dus betere voedingen voor minder tegenwoordig op de markt.

[ Voor 13% gewijzigd door -The_Mask- op 04-01-2017 17:35 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecnoCoccus
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-07 21:13
Hallo tweakers,

paar jaar geleden heb ik een pc gekocht met een i7 en een gtx 650.
die videokaart heb ik laatst vervangen door de rx 470, mijn huidige voeding heeft te weinig power om
mijn systeem goed te laten lopen.
mijn asus moederbord heeft een 8pin en een 4pin conectors voeding nodig (400wat+)

iemand suggesties?

alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
TecnoCoccus schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:15:
paar jaar geleden heb ik een pc gekocht met een i7 en een gtx 650.
die videokaart heb ik laatst vervangen door de rx 470, mijn huidige voeding heeft te weinig power om
mijn systeem goed te laten lopen.

iemand suggesties?
In de topicstart van dit topic staat het één en ander aan informatie en suggesties, zoals bijvoorbeeld een pricewatch: Corsair CX450M.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecnoCoccus
Bedankt voor je suggestie,
Maar mijn moederbord ondersteunt geen 24 pin (asus pre-build)
Dus ik krijg hem niet aan met die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
TecnoCoccus schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:42:
Bedankt voor je suggestie,
Maar mijn moederbord ondersteunt geen 24 pin (asus pre-build)
Dus ik krijg hem niet aan met die.
Kun je de volledige specs van je PC plaatsen inclusief de huidige voeding en behuizing. Paar foto's van de voeding en connector en PC van de binnenkant zou ook helpen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecnoCoccus
mijn spec-
cpu: i7-4770s
gpu; asus 470 4gb
mobo: asus_H81/M70AD/DP_MB_NN
ram: 8gb samsung
120gb ssd (pny)
1tb hdd (toshiba)

asus behuizing (m70ad)

delta DPS 200 PB 193 A voeding( 200W Rated, peak 300W)

ik krijg geen foto helaas geen toegevoegd in deze reactie

dus ik heb maar op internet een foto opgezocht.

http://www.ebay.com/itm/A...05D0-M1XXN0-/131743595295

als je dan rechts kijkt zie je eerst 2 zwarte molex connectors. daarboven de 8pin (daarboven een 4pin ** links boven zit ook een 4pin deze twee zijn met een kabel met elkaar verbonden.)

naast de 2e ram sleuf zie je een blauwe 4pin connector met daaronder een 6pin, die de 6pin --> zit met een kabeltje in de videokaart, die de videokaart stroom geeft

een voeding met een 8pin en 4pin zoek ik dus (en dan ook nog eens 400W+) :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
TecnoCoccus schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:14:

ik krijg geen foto helaas geen toegevoegd in deze reactie
Foto's kun je uploaden via een site als Tinypic of Imgur en dan kun je het linkje in je post verwerken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06:01
Zou het mogelijk zijn om een systeem dat draait op een i5 750 met een pricewatch: MSI HD 7970 OC te voeden met een CX450M, waarbij de CPU en bij voorkeur de GPU nog een overklok krijgen? De videokaart vraagt zo'n 250 watt maximaal dacht ik, de CPU misschien 150 met een overklok, dan houd je 50 watt over dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecnoCoccus
voeding + stekkers die aan de voeding zitten

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/s28z29.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2u44tbt.jpg

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 20:08
Ik heb in mijn nieuwe pc de Bitfenix Whisper BWG450M geplaatst.

pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M

Nu zag ik dat er nog geen review voor is en die wil ik op zich wel maken, maar wat zijn belangrijke punten om mee te nemen?

Ik heb geen speciale apparatuur om de voeding te testen of iets dergelijks, noch heb ik een idee waar ik naar moet kijken.

Misschien kan iemand mij even op weg helpen met aan te geven welke punten van belang zijn bij een voeding als deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
ParaDroid2 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:04:
Zou het mogelijk zijn om een systeem dat draait op een i5 750 met een pricewatch: MSI HD 7970 OC te voeden met een CX450M, waarbij de CPU en bij voorkeur de GPU nog een overklok krijgen? De videokaart vraagt zo'n 250 watt maximaal dacht ik, de CPU misschien 150 met een overklok, dan houd je 50 watt over dacht ik.
Moet wel gaan, maar als je tegelijkertijd een stress programma voor de videokaart en CPU aan zet zou je wel over de 450W heen kunnen gaan met een paar flinke overkloks. Dus het is verstandiger om dat niet tegelijkertijd aan te zetten, maar om en om. Gaming load is echter minder zwaar en daarbij zul je normaal gesproken niet de 450W mee passeren.
TecnoCoccus schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:19:
voeding + stekkers die aan de voeding zitten

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/s28z29.jpg
Heb je deze foto niet in wat hogere resolutie? Ik kan zo de connectors niet goed zien en ook de tekst op de voeding is niet leesbaar.
Lennyz schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 10:25:
Nu zag ik dat er nog geen review voor is en die wil ik op zich wel maken, maar wat zijn belangrijke punten om mee te nemen?

Ik heb geen speciale apparatuur om de voeding te testen of iets dergelijks, noch heb ik een idee waar ik naar moet kijken.

Misschien kan iemand mij even op weg helpen met aan te geven welke punten van belang zijn bij een voeding als deze.
Bekijk gewoon wat andere reviews en kijk wat je wel kan en niet kan vertellen en wat je ook wil vertellen. Ik heb de voeding trouwens ook, dus over enkele maanden zal er wel een uitgebreide review verschijnen.

[ Voor 38% gewijzigd door -The_Mask- op 06-01-2017 10:39 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Laatst online: 06:01
-The_Mask- schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 10:32:
[...]

Moet wel gaan, maar als je tegelijkertijd een stress programma voor de videokaart en CPU aan zet zou je wel over de 450W heen kunnen gaan met een paar flinke overkloks. Dus het is verstandiger om dat niet tegelijkertijd aan te zetten, maar om en om. Gaming load is echter minder zwaar en daarbij zul je normaal gesproken niet de 450W mee passeren.
Ok bedankt! Ik was van plan om de processor naar zo'n 3,5-4 GHz te pushen, maar dan zal ik niet tegelijkertijd testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 16:04

Ircghost

Honeybadger doesn&#039;t care!

Wat een top TS! Ik heb er goede informatie uit kunnen halen voor mijn nieuwe build, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ircghost schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:58:
Wat een top TS! Ik heb er goede informatie uit kunnen halen voor mijn nieuwe build, bedankt!
Cooler Master G450M? Niet voor die paar tientjes meer een absolute top voeding?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

-The_Mask- schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:10:
[...]

Cooler Master G450M? Niet voor die paar tientjes meer een absolute top voeding?
Hmm, het grootste verschil is dat je een triple 12v lane hebt tegen 1. En natuurlijk een iets grotere fan, dus hij zal iets stiller zijn neem ik aan.

Misschien ook nog wel de overweging waard. Met als pluspunt dat het volledig modulair en gold is natuurlijk :).

Ik heb nu nog een XFX 550 80 bronze uit 2010. Maar dat vertrouw ik eigenlijk niet meer voor een nieuwe build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ircghost schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:22:
[...]

Hmm, het grootste verschil is dat je een triple 12v lane hebt tegen 1.
Voor een 450W voeding is de betere kortsluitbeveiliging van de BitFenix niet echt een heel groot voordeel, daar zou ik het in dit geval niet voor doen.
En natuurlijk een iets grotere fan, dus hij zal iets stiller zijn neem ik aan.
Ja de voeding zou iets stiller moeten zijn.
Misschien ook nog wel de overweging waard. Met als pluspunt dat het volledig modulair en gold is natuurlijk :)
Veel hogere kwaliteit, daarmee een langere verwachte levensduur, ook 2 jaar extra garantie. Hoger rendement. Betere prestaties en dus wat stiller. Met de BitFenix met 7 jaar garantie moet prima meer dan 10 jaar mee gaan. Dat kun je bij de G450M vergeten.
Ik heb nu nog een XFX 550 80 bronze uit 2010. Maar dat vertrouw ik eigenlijk niet meer voor een nieuwe build.
Op zich is dat ook een kwalitatief goede voeding, niet vergelijkbaar met de BitFenix, maar ook niks mis mee. Alleen de spanningsregulatie zal wat minder zijn bij een moderne PC en de ondersteuning voor de C6 en C7 power states van de CPU is niet aanwezig.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:47
Wel jammer dat de Vengeance maar 4 SATA en 3 molex aansluitingen heeft, terwijl bijna niemand meer molex gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

-The_Mask- schreef op donderdag 29 december 2016 @ 19:19:
[...]

Dan kun je ook bijna wel naar de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M kijken. Dan heb je gewoon de beste 450W voeding beschikbaar.
Bedankt voor de tip, zelf ook in m'n lijstje gezet voor mijn toekomstige Ryzen build :)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
chim0 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 05:03:
Wel jammer dat de Vengeance maar 4 SATA en 3 molex aansluitingen heeft, terwijl bijna niemand meer molex gebruikt.
Ja een extra sata kabel bij zowel de Vengeance 400W als ook de CX450M van Corsair had wel gemogen. Of gewoon de molex kabel één of twee sata connectors geven en twee molex connectors, dan had bijna niemand te weinig connectors gehad. Nu wil het wel eens voorkomen dat iemand een DVD speler of brander wil gebruiken naast de hardeschijven en SSD's waardoor één kabel te weinig kan zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:47
-The_Mask- schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 11:53:
[...]

Ja een extra sata kabel bij zowel de Vengeance 400W als ook de CX450M van Corsair had wel gemogen. Of gewoon de molex kabel één of twee sata connectors geven en twee molex connectors, dan had bijna niemand te weinig connectors gehad. Nu wil het wel eens voorkomen dat iemand een DVD speler of brander wil gebruiken naast de hardeschijven en SSD's waardoor één kabel te weinig kan zijn.
Inderdaad 6x SATA had bij een voeding van die klasse wel gemogen. Gemiste kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je leest wel eens dat het niet goed is om, als je pc aangesloten is op een stekkerdoos, deze stekkerdoos altijd uit en aan te zetten voordat je de pc uit of aan zet. De één zegt dat het wel kwaad kan en de ander niet. Zo onderstond er in dit topic bij Hardware Info ook een discussie over:
https://nl.hardware.info/...s-te-zijn-geweest.288109/

Hier nog een topic:
https://nl.hardware.info/...uit-zetten-slecht.270879/

In hoeverre kan het nu daadwerkelijk kwaad om de stekkerdoos altijd uit te zetten wanneer de pc uit staat (en weer aan zet als je de pc weer aan wilt zetten), waarom wel of waarom niet en wat kun je er eventueel precies mee beschadigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Wow wat een lading onzin wordt daar gepost, lijkt wel een wedstrijdje wie iemand de grootste onzin kan wijsmaken. 8)7

Maar nee het maakt geen verschil zolang de schakelaar maar niet half stuk is. Als je wel eens een half kapotte lichtschakelaar hebt gehad dan ken je het wel dat de schakelaar half contact kan maken als je de schakelaar wat tussen on en off inhoudt. Licht begint dan ook maar zwak te branden en het knettert redelijk bij de schakelaar. Als je dat knetterend geluid ook hoort bij de stekkerdoos dan is de schakelaar niet meer goed en kun je hem beter weggooien voordat er brand ontstaat door slecht contact. Is ook niet goed voor de voeding overigens. Maar als je daar geen last van hebt dan is er ook niet echt een nadeel om dat te doen of het moet zijn dat het BIOS batterijtje leeg loopt.

Heeft de voeding een 5Vsb elco van lage kwaliteit kan het zelfs de levensduur verlengen, omdat normaal gesproken de 5Vsb altijd actief is. Haal je dan de stroom eraf dan is het 5vsb circuit ook niet meer actief waardoor de levensduur wordt verlengt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Volgens verschillende websites heb ik met een 1 SSD en 1 HDD, 4 fans, een overgeclockte CPU (@5Ghz), en een licht overgeclockte GPU zo'n 380W nodig. Dus dan zou een 450 inderdaad genoeg zijn.

Een vriend en ik hadden een discussie over de voorgestelde voeding pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M van the mask met 450W voor deze build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 364,80€ 364,80
1Asus Z170 PRO GAMING€ 156,99€ 156,99
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 305,80€ 305,80
1Fractal Design Define S€ 76,95€ 76,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 106,95€ 106,95
1BitFenix Whisper BWG450M€ 77,50€ 77,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.088,99

[ Voor 3% gewijzigd door Ircghost op 09-01-2017 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ircghost schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:29:
In hoeverre is deze website eigenlijk betrouwbaar met het uitrekenen van de benodigde load? http://www.coolermaster.com/power-supply-calculator/
Geen één calculator is echt betrouwbaar, de meesten wijken nogal af, de ene alleen wat meer dan de andere.
Volgens de website heb ik met een 1 SSD en 1 HDD, 4 fans, een overgeclockte CPU (@5Ghz), en een licht overgeclockte GPU zo'n 211W nodig. Dus dan zou een 450 inderdaad meer dan genoeg zijn.
Ik heb even snel gecheckt en zo te zien zit er een bug in want het lijkt er op dat alleen het verbruik van de videokaart wordt meegenomen en de rest kijkt die niet naar.
Een vriend en ik hadden een discussie over de voorgestelde voeding pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M van the mask met 450W voor deze build:
Dat is idd de beste voeding voor deze PC.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:24
Momenteel aan het rondkijken om mijn voeding te vervangen. Ik ben niet tevreden van mijn Cooler Master V550 Semi-modular. Met twee afzonderlijke componenten (videokaart en geluidskaart) heb ik last van een statische ruis en elektrische buzz. Als ik de voeding dan toch vervang dan zou ik deze keer voor volledig modulair gaan.

Componenten zijn;
Asus Z170-A
Intel i5 6600k
16GB RAM
GTX 1070
Asus Strix Raid DLX
2 x SSD + 2 x HDD

Gezien de videokaart 1 x 6pin en 1 x 8pin nodig heeft en de geluidskaart 1 x 6pin is het belangrijk dat er voldoende connectoren zijn (wat de huidige voeding niet heeft). Zelf zat ik te kijken naar de pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 11 550W, maar misschien zijn er goedkopere/betere alternatieven die van een hogere(!) kwaliteit zijn dan de Cooler Master. Wat kunnen jullie me aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-09 22:40
Flying schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:42:
Momenteel aan het rondkijken om mijn voeding te vervangen. Ik ben niet tevreden van mijn Cooler Master V550 Semi-modular. Met twee afzonderlijke componenten (videokaart en geluidskaart) heb ik last van een statische ruis en elektrische buzz. Als ik de voeding dan toch vervang dan zou ik deze keer voor volledig modulair gaan.

Componenten zijn;
Asus Z170-A
Intel i5 6600k
16GB RAM
GTX 1070
Asus Strix Raid DLX
2 x SSD + 2 x HDD

Gezien de videokaart 1 x 6pin en 1 x 8pin nodig heeft en de geluidskaart 1 x 6pin is het belangrijk dat er voldoende connectoren zijn (wat de huidige voeding niet heeft). Zelf zat ik te kijken naar de pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 11 550W, maar misschien zijn er goedkopere/betere alternatieven die van een hogere(!) kwaliteit zijn dan de Cooler Master. Wat kunnen jullie me aanbevelen?
Misschien is deze voeding geschikt voor je doeleinden?
pricewatch: Corsair RM550x
Ik heb hem zelf ook namelijk en voor mij voldoet die perfect en ik hoor hem niet dankzij de semi passieve fan. Daarnaast nog eens 10 jaar garantie en moet langer dan 10 jaar mee kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-09 18:22

TommieW

Numa numa.

Een vriend van mij heeft een computer met een 4790k op een Z97 chipset en een GTX980 videokaart. Er is geen overclock aanwezig en de BIOS is al naar de defaults gereset.

De laatste tijd valt z'n computer uit bij gamen; dus als zowel de CPU en GPU belast worden. De computer kan het echter prima aan om een langere tijd Furmark te draaien, of een langere tijd Prime95 te draaien. Zodra beide stresstests tegelijk worden gestart, valt de computer meteen uit.

Mijn conclusie was dat het een instabiele voeding is, aangezien alles wel blijft werken als de componenten individueel gestresst worden. Helaas hebben we niet de mogelijkheid om een andere voeding in de PC te zetten om te troubleshooten.

Kort verhaal lang, klinkt mijn diagnose plausibel?

Het idee was om een andere voeding er in te zetten en te hopen dat de computer stabieler wordt. Na de TS (waarvor hulde!1) gelezen te hebben, kwamen wij tot de conclusie dat de Corsair RM550x de beste keuze leek te zijn. Klopt dit?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

TommieW schreef op maandag 9 januari 2017 @ 21:11:
Een vriend van mij heeft een computer met een 4790k op een Z97 chipset en een GTX980 videokaart. Er is geen overclock aanwezig en de BIOS is al naar de defaults gereset.

De laatste tijd valt z'n computer uit bij gamen; dus als zowel de CPU en GPU belast worden. De computer kan het echter prima aan om een langere tijd Furmark te draaien, of een langere tijd Prime95 te draaien. Zodra beide stresstests tegelijk worden gestart, valt de computer meteen uit.

Mijn conclusie was dat het een instabiele voeding is, aangezien alles wel blijft werken als de componenten individueel gestresst worden. Helaas hebben we niet de mogelijkheid om een andere voeding in de PC te zetten om te troubleshooten.

Het idee was om een andere voeding er in te zetten en te hopen dat de computer stabieler wordt. Na de TS (waarvor hulde!1) gelezen te hebben, kwamen wij tot de conclusie dat de Corsair RM550x de beste keuze leek te zijn. Klopt dit?
Welke voeding had je?

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Klinkt plausibel inderdaad, kan evt ook iets met temperatuur zijn.
450W is ook (ruim) voldoende, dan kun je naar de Bitfenix whisper 450 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-09 18:22

TommieW

Numa numa.

Oh, dat zou inderdaad wel handig zijn om te vermelden. Er hangt nu een CX750 Bronze in. Volgens de TS een niet echt interessante voeding. ("(...)geen goede spanningsstabiliteit(...)")
mitsumark schreef op maandag 9 januari 2017 @ 23:01:
Klinkt plausibel inderdaad, kan evt ook iets met temperatuur zijn.
450W is ook (ruim) voldoende, dan kun je naar de Bitfenix whisper 450 kijken.
Fijn om een bevestiging van m'n diagnose te horen. Mag ik vragen waarom je ook temperatuur als een verdachte aanwijst? In theorie zou het systeem dan toch ook op z'n gezicht moeten gaan bij het alleen stressen van de CPU of alleen de GPU?

offtopic:
Backstory: De CPU van deze bak wordt ook veel te warm. Hiervoor hebben we de koeler al vervangen door een beQuiet Dark Rock Pro 3. Maar deze kan de CPU ook onvoldoende koelen. Mijn vermoeden dat de koelpasta tussen de chip en de IHS is uitgedroogd. Maar bij een lange run (30+ min) van Prime95 op de maximum heat setting gaat de CPU netjes throttlen en blijft hij braaf z'n werk doen.)
Koeler is al meerdere keren opnieuw geïnstalleerd met diverse manieren van het aanbrengen van koelpasta.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Een CX750 is toch ook weer niet heel slecht, was ie al oud? Misschien even open maken (mits geen garantie meer) om te kijken hoe het eruit ziet.

Temperatuur kan ook rare dingen doen.
Wanneer je beide stresst komt er meer warmte vrij in de kast (ik weet de airflow niet), alle onderdelen worden dan warmer.
Zou normaal gesproken geen probleem moeten zijn, processor en videokaart verlagen de kloksnelheid indien nodig om zichzelf te beschermen, maar bv een moederbord kan daar meer moeite mee hebben (zeker als je nu geen top down koeler op je cpu hebt kan het zijn dat de VRM's te heet worden om maar wat te noemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblewrap80
  • Laatst online: 07-09 14:59
Sinds ik mijn computer naast me op het bureau heb staan valt me op dat er een soort van tikje in de fan van de voeding (Coolermaster silent pro 600W) zit. Hij loopt nergens tegen aan, het is niet heel hard, maar zo vlak naast me vind ik het toch irritant. (Hij stond op de grond, maar dan drukt mijn lieve kleine dochter telkens de resetknop in :+ )

De voeding werkt tot zover nog prima en ziet er van binnen naar mijn idee nog prima uit. Ik dacht in eerste instantie om misschien de fan te vervangen (als ik een stille vervanger kan vinden). Maar... de voeding is zo'n 7 jaar oud. Is die het nog waard of kan ik die beter vervangen? Met het huidige systeem kan ik tenslotte ook wel met een lager wattage (400-450?) lijkt me.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed @4,5 GHz € 428,90€ 428,90
1Asus X99-A€ 279,-€ 279,-
1EVGA GeForce GTX 960 4GB SuperSC ACX 2.0+€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 75,50€ 75,50
1Cooler Master Centurion 5 Limited Edition Zwart€ 0,-€ 0,-
1Thermalright Macho Rev.B€ 44,95€ 44,95
1Crucial CT4K4G4DFS8213€ 93,90€ 93,90
1Cooler Master Silent Pro M600€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 922,25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
TommieW schreef op maandag 9 januari 2017 @ 21:11:

Het kan de voeding zijn maar hoeft niet.
TommieW schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 07:46:
[...]

Oh, dat zou inderdaad wel handig zijn om te vermelden. Er hangt nu een CX750 Bronze in. Volgens de TS een niet echt interessante voeding. ("(...)geen goede spanningsstabiliteit(...)")
Het is geen interessante voeding om te kopen idd, maar ook geen slechte. Wil overigens niet zeggen dat die niet stuk kan gaan.
Fijn om een bevestiging van m'n diagnose te horen. Mag ik vragen waarom je ook temperatuur als een verdachte aanwijst? In theorie zou het systeem dan toch ook op z'n gezicht moeten gaan bij het alleen stressen van de CPU of alleen de GPU?
Met de videokaart stres erbij wordt het systeem nog veel heter waardoor het wel eens te veel kan worden voor de CPU.
Backstory: De CPU van deze bak wordt ook veel te warm. Hiervoor hebben we de koeler al vervangen door een beQuiet Dark Rock Pro 3. Maar deze kan de CPU ook onvoldoende koelen. Mijn vermoeden dat de koelpasta tussen de chip en de IHS is uitgedroogd. Maar bij een lange run (30+ min) van Prime95 op de maximum heat setting gaat de CPU netjes throttlen en blijft hij braaf z'n werk doen.)
Koeler is al meerdere keren opnieuw geïnstalleerd met diverse manieren van het aanbrengen van koelpasta.
Het zal geen opgedroogde koelpasta zijn tussen de CPU die en IHS lijkt mij. Meer realistisch zou een niet vlakke CPU koeler of CPU zijn. Zie je niet zo maar met het blote oog, maar wel als je bijvoorbeeld een bankpasje er verticaal op zet (met de dunne kant dus). Dan is eenvoudig te zien of de CPU koeler of CPU wel vlak is.

Ik zou dan ook eerst het probleem oplossen waarvan je al weet dat het een probleem is en wat het probleem is. En pas dan eventueel naar andere dingen gaan kijken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bubblewrap80 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:02:
Sinds ik mijn computer naast me op het bureau heb staan valt me op dat er een soort van tikje in de fan van de voeding (Coolermaster silent pro 600W) zit. Hij loopt nergens tegen aan, het is niet heel hard, maar zo vlak naast me vind ik het toch irritant. (Hij stond op de grond, maar dan drukt mijn lieve kleine dochter telkens de resetknop in :+ )

De voeding werkt tot zover nog prima en ziet er van binnen naar mijn idee nog prima uit. Ik dacht in eerste instantie om misschien de fan te vervangen (als ik een stille vervanger kan vinden). Maar... de voeding is zo'n 7 jaar oud. Is die het nog waard of kan ik die beter vervangen? Met het huidige systeem kan ik tenslotte ook wel met een lager wattage (400-450?) lijkt me.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed @4,5 GHz € 428,90€ 428,90
1Asus X99-A€ 279,-€ 279,-
1EVGA GeForce GTX 960 4GB SuperSC ACX 2.0+€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 75,50€ 75,50
1Cooler Master Centurion 5 Limited Edition Zwart€ 0,-€ 0,-
1Thermalright Macho Rev.B€ 44,95€ 44,95
1Crucial CT4K4G4DFS8213€ 93,90€ 93,90
1Cooler Master Silent Pro M600€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 922,25
De betrouwbare levensduur van de Silent Pro M600 is sowieso niet veel langer dan 7 jaar + bij een dergelijk High-End systeem misstaat een voeding van betere kwaliteit zeker niet. Het is dus niet echt de moeite meer waard om de fan te vervangen in dit geval.

Een 450 watter is ruim voldoende inderdaad en met de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M heb je dan de beste voeding binnen handen voor zijn prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblewrap80
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:54:
[...]

Een 450 watter is ruim voldoende inderdaad en met de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M heb je dan de beste voeding binnen handen voor zijn prijs.
Die Whisper had ik inderdaad ook in gedachte.

Met hoeveel extra vermogen moet je trouwens rekening houden als je CPU/GPU gaat overclocken? Ik lees her en der wel dat je het vermogen van de voeding dan wat ruimer moet pakken, maar ik kan niet vinden hoeveel. Dat zal vast per situatie verschillen, maar is er een indicatie voor te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bubblewrap80 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:18:
[...]

Die Whisper had ik inderdaad ook in gedachte.

Met hoeveel extra vermogen moet je trouwens rekening houden als je CPU/GPU gaat overclocken? Ik lees her en der wel dat je het vermogen van de voeding dan wat ruimer moet pakken, maar ik kan niet vinden hoeveel. Dat zal vast per situatie verschillen, maar is er een indicatie voor te geven?
Ligt er natuurlijk aan hoever je gaat overclocken en met welk voltage jouw i7 5820k stabiel zal lopen op een bepaalde snelheid, maar met een overclock naar 4,5Ghz kun je gemiddeld wel 100 watt extra rekenen. Bij volle belasting van zowel de CPU als de GTX 960 kun je wel aan richting de 400 watt en een kleine overclock op de GPU kan er dan nog wel bij al kan het dan wel een beetje krap worden. De Bitfenix kan dit prima aan. Echter in de praktijk zul je zelden de CPU als de GPU tegelijk vol belasten, maar stel dat het toch gebeurt kan de voeding het wel aan.

Wil je later nog naar een wat zwaardere videokaart is het opzich geen gek idee om meteen een voeding met 100 watt meer te nemen. De BWG550M is dan prima maar de pricewatch: BitFenix Whisper BWG650M is zowat hetzelfde geprijst waardoor je eigenlijk net zo goed die kan pakken. Dan kun je er ook nog prima een 2e videokaart bij zetten mocht het ooit nodig zijn als je niet de grootste verbruikers pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Bubblewrap80 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:18:
[...]

Het is idd helemaal afhankelijk van van de situatie. Jouw CPU kan met een flinke overklok meer dan 300W verbruiken, dat haal je nu nog niet, maar die hexacore's en octocore's kunnen een flink hoog verbruik halen bij flinke overkloks.

Mocht je echter blijven bij vrij zuinige videokaarten die maar rond de 125W maximaal zitten dan kom je zelf met een hele flinke overklok nog uit met een high-end 450W voeding.
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:31:
[...]

Wil je later nog naar een wat zwaardere videokaart is het opzich geen gek idee om meteen een voeding met 100 watt meer te nemen. De BWG550M is dan prima maar de pricewatch: BitFenix Whisper BWG650M is zowat hetzelfde geprijst waardoor je eigenlijk net zo goed die kan pakken. Dan kun je er ook nog prima een 2e videokaart bij zetten mocht het ooit nodig zijn als je niet de grootste verbruikers pakt.
De 650W versie heeft echter wel als nadeel dat er een andere fan in licht met een hogere maximale draaisnelheid doordat een 650W voeding onder maximale belasting meer warmte moet weg werken dan een 450W voeding onder maximale belasting. Dit heeft echter ook als nadeel dat de minimale draaisnelheid hoger ligt. Zo heeft de 550W versie een minimale draaisnelheid van ~340 RPM, de 650W versie ligt de minimale snelheid echter op ~670 RPM. Iets waar wel rekening mee gehouden dient te worden. Niet iedereen zal dat stil genoeg vinden al vinden de meesten een 140mm van op bijna 700RPM waarschijnlijk wel prima.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Flying schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:42:
Heb je ook getest als het probleem afwezig is met een andere voeding? Wanneer heb je er trouwens last van? Altijd of alleen als de videokaart enige belasting heeft, bijvoorbeeld van een game of het bekijken van een video met hardwareversnelling van de videokaart ingeschakeld?
McFastFood schreef op maandag 9 januari 2017 @ 17:24:
[...]

Misschien is deze voeding geschikt voor je doeleinden?
pricewatch: Corsair RM550x
Ik heb hem zelf ook namelijk en voor mij voldoet die perfect en ik hoor hem niet dankzij de semi passieve fan. Daarnaast nog eens 10 jaar garantie en moet langer dan 10 jaar mee kunnen gaan.
Dat is een videokaart met maar twee PEG connectors, dus dat wordt hem sowieso niet.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardus27
  • Laatst online: 04:48

Richardus27

PC beunhaas extraordinaire!

Misschien even een compleet OBVIOUS stukje informatie, maar ik post het toch even:
- Sinds een jaar of 4 terug had ik behoorlijk last van coil whine op m'n zelfbouw PC. :(
- Aanvankelijk dacht ik dat dit door de voeding kwam (FSP OEM bak, waar ik veel te veel voor heb betaald), maar na deze te hebben vervangen (VS450) bleef het probleem bestaan. Het vervangen van de videokaart voor een ander type gaf hetzelfde probleem, alleen een echt low power ding (9500GT) bleef de boel stil.
- Half jaartje geleden een compleet nieuwe skylake build opgezet, nog steeds die coil whine, om gek van te worden. Voeding is een EVGA 650GQ, dus aan de kwaliteit mag het niet liggen. Ook een aantal PC's voor anderen gebouwd, nooit ergens last van, dus het lag niet aan m'n bouwvaardigheden :/

Nu dat ik m'n bureau ergens anders heb staan zijn de problemen ineens opgelost.
Wat blijkt: de voedingskabel lag met een klein deel tegen een PVC buis aan, waar ook een stroomkabel in zit...
Lesje geleerd: Bij last hebben van systematische coil whine, controleert waar uw kabels langs lopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Mijn topic lijkt een beetje over het hoofd gezien te worden, dus ik vraag het maar hier.

Mijn voeding lijkt kuren te hebben. Nu heb ik de mogelijkheid een xilence xp500 te lenen om dit uit te sluiten. Mijn vraag is of deze voeding ook mijn systeem kan draaien terwijl mijn eigen voeding mogelijk weg is voor de garantie.
Mijn rig:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 136,-€ 136,-
1Gigabyte GA-970A-UD3P€ 79,90€ 79,90
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 74,90€ 74,90
1Fractal Design Define S€ 76,95€ 76,95
1BenQ BL2420PT Zwart€ 249,-€ 249,-
1Iiyama ProLite E2210HDS-B1 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Scythe Samurai ZZ Rev.B€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX€ 0,-€ 0,-
1Corsair RM650x€ 106,-€ 106,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,95€ 95,95

De stikker op de xp500:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/edp30j24fd13xyw/IMG-20170109-WA0001.jpg?raw=1

Mijn topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1746199

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Flamesz schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:02:

Mijn voeding lijkt kuren te hebben. Nu heb ik de mogelijkheid een xilence xp500 te lenen om dit uit te sluiten. Mijn vraag is of deze voeding ook mijn systeem kan draaien terwijl mijn eigen voeding mogelijk weg is voor de garantie.
Dat lijkt mij zeer onverstandig. :p
Ik ben zelf geen voedingkenner maar het leest alsof deze maar ~230 watt op de 12v rail kan leveren en volgens mij zou dat niet genoeg zijn voor mijn rig.
Vermogen is spanning x stroom en dus 12V x 20A = 240W. Bij lange na niet genoeg voor jouw PC en daarmee is het ook direct duidelijk dat je het eerder als een 300W voeding moet beschouwen, omdat die zo weinig vermogen op de 12V kan leveren.

[ Voor 5% gewijzigd door -The_Mask- op 10-01-2017 15:28 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Nu online
Ah ja het is dus zoals ik dacht helaas. Bedankt voor je snelle antwoord, The Mask. Ik heb hier nog een pricewatch: Club 3D Radeon HD 6850 CoolStream Edition liggen, die gebruikt flink wat minder dan mijn 280x, zou het met die wissel wel mogelijk zijn die voeding tijdelijk te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Flamesz schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:59:
Ah ja het is dus zoals ik dacht helaas. Bedankt voor je snelle antwoord, The Mask. Ik heb hier nog een pricewatch: Club 3D Radeon HD 6850 CoolStream Edition liggen, die gebruikt flink wat minder dan mijn 280x, zou het met die wissel wel mogelijk zijn die voeding tijdelijk te gebruiken?
Ik zou die voeding helemaal niet vertrouwen, ook niet met de meest zuinige videokaart.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Nu online
Dan weet ik dat, thanks. Ik zal hem zelf even lang genoeg vertrouwen of die de fout uit mijn topic oplost, maar zal dan helaas even zonder desktop moeten als de voeding het probleem blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Flamesz schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:13:
Dan weet ik dat, thanks. Ik zal hem zelf even lang genoeg vertrouwen of die de fout uit mijn topic oplost, maar zal dan helaas even zonder desktop moeten als de voeding het probleem blijkt.
Als je de RMA doet via Corsair en je hebt een creditcard dan kan Corsair eerst de nieuwe voeding naar jouw toe zenden waarna jij de defecte terug zend. Dit betekent echter wel dat je garantie via de webshop verliest, maar de RMA via Corsair is altijd vrij netjes volgens anderen dus dat mag geen probleem zijn.

Andere optie is om een tweedehands voeding te kopen, die houdt zijn waarde wel als je hem weer verkoopt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
-The_Mask- schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:19:
[...]

Heb je ook getest als het probleem afwezig is met een andere voeding? Wanneer heb je er trouwens last van? Altijd of alleen als de videokaart enige belasting heeft, bijvoorbeeld van een game of het bekijken van een video met hardwareversnelling van de videokaart ingeschakeld?

[...]

Dat is een videokaart met maar twee PEG connectors, dus dat wordt hem sowieso niet.
Zowel bij de geluidskaart als bij de videokaart treedt het probleem enkel op bij belasting. Ik heb zonet bv. een nieuwe videokaart binnen van Amazon (de andere gaat RMA wegens een probleem met de fans) en ook deze heeft het probleem.

Voor het gemak heb ik een filmpje ervan gemaakt: wanneer bijvoorbeeld Diablo 3 opstaat en de focus is op mijn browser (8 FPS in Diablo) dan hoor je niets. Vanaf je de focus op Diablo legt (160 FPS) dan hoor je een zoemend geluid vanaf de power connector. Voor de geluidskaart (ook deze is atm RMA) is het quasi identiek. Wanneer ik de geluidskaart rechtstreeks aansluit op de 6pin dan hoor je over de hoofdtelefoon en de speakers (afhankelijk van welke is aangesloten) een elektrische ruis als de focus op Diablo ligt, vanaf je de focus op de browser legt is het weg. Als je de geluidskaart aansluit via een 2x molex -> 6pin dan is de ruis enkel nog hoorbaar op maximum volume (iets waar ik nooit gebruik van maak).

Video: YouTube: VID 20170110 163428916 - Vanaf 00:04 hoorbaar tot 00:17 en dan opnieuw vanaf 00:19.

Edit: heb geen andere voeding liggen dus niet kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Flying schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:47:
[...]
Voor het gemak heb ik een filmpje ervan gemaakt: wanneer bijvoorbeeld Diablo 3 opstaat en de focus is op mijn browser (8 FPS in Diablo) dan hoor je niets. Vanaf je de focus op Diablo legt (160 FPS) dan hoor je een zoemend geluid vanaf de power connector. Voor de geluidskaart (ook deze is atm RMA) is het quasi identiek. Wanneer ik de geluidskaart rechtstreeks aansluit op de 6pin dan hoor je over de hoofdtelefoon en de speakers (afhankelijk van welke is aangesloten) een elektrische ruis als de focus op Diablo ligt, vanaf je de focus op de browser legt is het weg. Als je de geluidskaart aansluit via een 2x molex -> 6pin dan is de ruis enkel nog hoorbaar op maximum volume (iets waar ik nooit gebruik van maak).
Juist, dan een voeding met minimaal drie PEG connectors en dan niet één PEG kabel met twee connectors gebruiken waarbij je de ene connector in de videokaart plaatst en de andere in de geluidskaart. Want ik verwacht dat het dan veel erger wordt, gezien dat je zegt dat het veel minder is bij het gebruik van twee maal molex naar PEG bij de geluidskaart. Wat dan denk ik ook nog wel wat wil bijdragen zal waarschijnlijk het gebruik van condensators in de kabels zijn, deze filteren namelijk wat ruis weg.

Daarmee lijkt trouwens de geluidskaart het probleem en niet de voeding. En dan met name gewoon een hele slechte filtering van de ingangspanning van de geluidskaart. Je zou verwachten dat ze dit heel goed zouden aanpakken voor een high-end geluidskaart, maar dat is dus schijnbaar niet zo in dit geval. Daarom geven veel audiofielen ook de voorkeur aan een externe geluidskaart.

Qua voeding is iig de pricewatch: Corsair RM650x één hele goede voeding met vier PEG connectors en één die ook nog condensators in de kabels heeft. Als je er dan nog last van hebt zou ik maar opzoek naar een fatsoenlijke geluidskaart, want een goede onboard geluidschip die tegenwoordig op veel moederborden zit is dan misschien nog wel beter. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
Dan zal het die worden. Lijkt het goedkoopste op Amazon. Ik vond het sowieso niet ideaal dat de twee connectors op één kabel zaten. Had me beter behoed toen ik de build maakte om niet die voeding te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblewrap80
-The_Mask- schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:09:
[...]

Het is idd helemaal afhankelijk van van de situatie. Jouw CPU kan met een flinke overklok meer dan 300W verbruiken, dat haal je nu nog niet, maar die hexacore's en octocore's kunnen een flink hoog verbruik halen bij flinke overkloks.

Mocht je echter blijven bij vrij zuinige videokaarten die maar rond de 125W maximaal zitten dan kom je zelf met een hele flinke overklok nog uit met een high-end 450W voeding.

[...]

De 650W versie heeft echter wel als nadeel dat er een andere fan in licht met een hogere maximale draaisnelheid doordat een 650W voeding onder maximale belasting meer warmte moet weg werken dan een 450W voeding onder maximale belasting. Dit heeft echter ook als nadeel dat de minimale draaisnelheid hoger ligt. Zo heeft de 550W versie een minimale draaisnelheid van ~340 RPM, de 650W versie ligt de minimale snelheid echter op ~670 RPM. Iets waar wel rekening mee gehouden dient te worden. Niet iedereen zal dat stil genoeg vinden al vinden de meesten een 140mm van op bijna 700RPM waarschijnlijk wel prima.
Wow! Nooit geweten dat dat zoveel extra vermogen vraagt. Een veel zwaardere videokaart dan dit komt er hoogstwaarschijnlijk niet in. Een tweede kaart sowieso niet. Ik wil nog wel eens kijken wat ik extra uit de cpu kan krijgen, maar aangezien ik twijfel of ik daar in real life ook wat van ga merken is 4,5 ghz misschien al wel prima. Dan zou 450 watt voldoende zijn. Langs de andere kant zal dat tientje extra voor een 550 watt....

Misschien een domme, maar maakt het voor stroomverbruik wat uit welk van de twee ik kies? Verbruikt een 550 watt per definitie meer dan een 450 watt, of is dat maar net afhankelijk hoeveel de componenten in de computer vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Bubblewrap80 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:42:
Misschien een domme, maar maakt het voor stroomverbruik wat uit welk van de twee ik kies? Verbruikt een 550 watt per definitie meer dan een 450 watt, of is dat maar net afhankelijk hoeveel de componenten in de computer vragen?
Elke voeding heeft een efficiëntie curve, waarbij die van de BitFenix Whisper Gold 450W en BitFenix Whisper Gold 550W heel dicht bij elkaar zullen liggen. Dus denk aan een verschil van sowieso minder dan 1 watt.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.